Bram-Bos schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:52:
[...]
Trekken mensen die 190 liter leeg op een dag? Als ik naar mijn verbruik kijk, ben ik op een zonnige dag 0,28 kWh kwijt aan de pomp van mijn zonneboiler 100 liter, en bij (naar mijn maatstaven) intensief gebruik van SWW (3x douchen à 2-3 minuten, schoonmaken & afwassen) max 1 kWh kwijt aan de doorstromer. Die 1,28 kWh per dag is tot nu toe het maximale scenario. Vaker 0,4-0,5 kWh.
Kortom: je SWW-behoefte moet wel behoorlijk fors zijn om dagelijks opwarmen van een buffer met een wp te verantwoorden zou ik zeggen. Natuurlijk maakt het erg uit met hoeveel mensen je in een huis woont, maar toch: ik denk dat bij matig gebruik van SWW opwarmen van je boiler via wp helemaal niet loont.
Gaat hier om de eerste keer vullen van de boiler en opwarmen, dan heb je met 100% te maken.
Een warmteboiler mag wel 190ltr zijn maar gewoonlijk is dat niet zelfde als een volle tap >=43
oC, met geluk is die 140-150ltr.
Koud water stroomt onder in bij tappen in en mengt beetje met het warme water, maar dat is bij hotfill niet aan de orde daar heb je volle 190ltr ter beschikbaar.
Of het loont kun je vraagtekens bijzetten als je geen bad hebt en is ieder zijn keuze.
In tegenstelling tot een doorstroomverwarmer
Heb je met stilstand warmteverliezen te maken en die zijn afhankelijk van ingestelde temperatuur en of je continue op temperatuur houdt of eens per dag verwarmt.
En dat is ook veelal maar grofweg de helft van het jaar omdat deze binnen de gebouwschil staat en dan nog wordt de lucht binnen gebouwschil ook weer aangezogen bij veel warmtepompboiler om de boiler op te warmen [1,2kWh
th(0,4kW
e) tot 3kWh
th (1kW
e)]
Daarnaast 1/2 wekelijks temperatuur verhoging tegen legionella [2-6kW
e], maar net voor een uitvoerige bad sessie, is die COP=1 ook prima besteed.
Zelf heb ik een 50ltr hotfill boiler met monobloc voor 2 douches, deze kost mij 0,72kW
e per dag buiten het SWW gebruik.
Buiten stookseizoen is dat echt verlies, met een klein deel 18% niet binnen de gebouwschil omdat leiding buiten nog 7 meter zijn naar monobloc.
Daarmee kom je alleen al een aardig eind met een hottfill doorstroomverwarmer, alleen ik wil geen piekbelastingen, op termijn zal ook de waterkoker verdwijnen voor een "quooker" om zelfde reden.
Hoe meer EV, WP's en PV er komen, hoe meer netbeheerders gaan kijken naar mogelijkheden om LS-net verzwaring beperkt te houden en zoveel mogelijk proberen uit te stellen
De saldering is dan verlengd, maar die bevat geen stimulatie voor lagere LS-netbelasting, net zo min de genoemde, om verder uit te werken opties.
(Optie C neemt direct verbruik mee in model voor vaststelling terugleversubsidie en optie D stimuleert homeaccu's om zoweinig mogelijk in te voeden)
Voor deze opties zijn een digitale 4-telwerk meter voldoende
(forfait voor PV orientatie voor direct eigenverbruik, zodat derving EB niet te hoog wordt), waar voor sturing van netbelasting een slimme meter nodig is net als voor flexibel tarief van de energieleveranciers.
Voorlopig probeer en kan ik uit de voeten met tot 5kW verbruik en dat maakt het in toekomst een stuk gemakkelijk om dan accu's onder de hybride omvormers te schuiven.
Ik kan zelfs voldoende PV bijleggen om volledig in mijn huishoudelijk energieverbruik te voorzien icm een homeaccu, op warmte (WP's) en EV laden na dan.
Warmte kan ook via een pellet-CV-kachel op de plek waar nu al een hout-CV-kachel in het systeem zit of zelfs parallel aangesloten op de warmtebuffer en via hotfill heb ik dan ook gewoon SWW
WP's enkel als er PV over is, in november tot februari, klinkt simpel, maar in praktijk is aardig wat knutslen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant