Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.865 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Sander schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat boiler echt ter ondersteuning zou moeten zijn, grote regen douche en twee persoons bad... Daarnaast is de CV ketel nog vrij nieuw en daarom voor mij om prima om in eerste instantie puur ter ondersteuning van warmtepomp te houden. Mocht ik in de toekomst aantal van de huidige radiatoren vervangen hebben door ltv varianten dan kan de ketel er altijd nog een keer uit. Op dit moment wil ik de investering toch wat beperkter proberen te houden
Als je zo slim bent om een grote buffer te zetten met hygiëne spiraal ben je snel zonder gas. De hygiëne spiraal is een hotfill voor een warmtepomp boiler, 200 liter is dan voldoende om bad te vullen.
Al is de CV half jaar oud, zonder vast recht van 200 en onderhoud contract van 80 per jaar is het snel geld verdienen hoor.
Mits genoeg PV......

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Zo mijn warmtepomp boiler draait. Paar dagen monitoren wat stroom verbruik gaat doen. Tot nu toe lijkt het mee te vallen, de 190 liter is gevuld via hygiëne spiraal, de 400 buffer was afgekoeld van 50 naar 27 graden en de boiler was gelijk 34 graden.
Eerst tien graden verhoogd met wp en element tegelijk, dat trekt 3500 watt. Nadat ik de slangen had gemonteerd alleen met wp door naar 50 graden, dat duurde een uur om zeven graden te verhogen met verbruik 530 watt. Intussen heeft de buiten wp de buffer weer naar 40 graden verwarmt. Die gaat dienen als hotfil.
Totaal deze middag kostte het om de boiler te vullen inclusief de buffer weer verwarmen slechts 2.7 kWh.
Ben nieuwsgierig of dit komende dagen zo blijft.
Oh en geluid van de boiler is niks, een droger of wasmachine maakt veel meer geluid

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
@reneeke1970 Waar meet je de combibuffer, want ik zie bij mij, met hotfill een redelijk behoud van kWhth?

400ltr 50oC >> 27oC = ~ 10,6kWhth
190ltr hotfill 10oC >> 34oC = ~ 5.3kWhth

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reneeke1970
Domba schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:09:
@reneeke1970 Waar meet je de combibuffer, want ik zie bij mij, met hotfill een redelijk behoud van kWhth?

400ltr 50oC >> 27oC = ~ 10,6kWhth
190ltr hotfill 10oC >> 34oC = ~ 5.3kWhth
De combi meet onderin, twintig cm hoogte. Dus het gemiddelde is vast veel hoger want de wp had hem in mum van tijd terug op veertig graden. De boiler weet ik eigenlijk niet waar de midea meet.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
grave006 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:16:
[...]

Ja ik heb heb het gezien en aangepast. Alleen de pana kost wel maar 463 inclusief verzendkosten.
Aircodruten kost hij, 300L met extra spiraal, 1721 excl verzending.

• Domba
reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:37:
[...]

De combi meet onderin, twintig cm hoogte. Dus het gemiddelde is vast veel hoger want de wp had hem in mum van tijd terug op veertig graden. De boiler weet ik eigenlijk niet waar de midea meet.
2,7kWh voor 190ltr opwarmen zou goed kunnen,
Een 400ltr combibuffer heeft al een redelijk normaal hygienespiraal met nodige oppervlak

Met 34oC ligt gelaagdheid met hogere temperatuur in top, ook niet zo voor de hand, want metaal heeft ~10% van warmtecapaciteit van water, ander zou je wel een hogere temperatuur in midea boiler gemeten hebben

Ook al is hotfill gedaan, zonder stroming in de combibuffer, dan nog krijg je geen echte gelaagdheid bij warmte onttrekking in het bovenste gedeelte.
Enkel als je een bottom hygienespiraal hebt,wat een uitzondering is.
(warmte onttreking aan combibuffer voor warmteinjectie),
Om de een of andere reden kun je niet afgaan op die temperatuur meting.
(Zit tegen elektrisch element/ je gebruikt maar 50% van je combibuffer of bottom hygienespiraal )

Ik heb 4 sensors in mijjn combibuffer met hygienespiraal zoals je ziet in de link
edit T1-Buffer sensor zit bovenkant van spiraal, die maar tot helft van combibuffer gaat, T3 zit er al 30cm onder en T4 70 cm

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 16-07-2017 20:38 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:19
Domba schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:24:
[...]

2,7kWh voor 190ltr opwarmen zou goed kunnen,
Trekken mensen die 190 liter leeg op een dag? Als ik naar mijn verbruik kijk, ben ik op een zonnige dag 0,28 kWh kwijt aan de pomp van mijn zonneboiler 100 liter, en bij (naar mijn maatstaven) intensief gebruik van SWW (3x douchen à 2-3 minuten, schoonmaken & afwassen) max 1 kWh kwijt aan de doorstromer. Die 1,28 kWh per dag is tot nu toe het maximale scenario. Vaker 0,4-0,5 kWh.

Kortom: je SWW-behoefte moet wel behoorlijk fors zijn om dagelijks opwarmen van een buffer met een wp te verantwoorden zou ik zeggen. Natuurlijk maakt het erg uit met hoeveel mensen je in een huis woont, maar toch: ik denk dat bij matig gebruik van SWW opwarmen van je boiler via wp helemaal niet loont.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:16:
Zo mijn warmtepomp boiler draait. Paar dagen monitoren wat stroom verbruik gaat doen. Tot nu toe lijkt het mee te vallen, de 190 liter is gevuld via hygiëne spiraal, de 400 buffer was afgekoeld van 50 naar 27 graden en de boiler was gelijk 34 graden.
Eerst tien graden verhoogd met wp en element tegelijk, dat trekt 3500 watt. Nadat ik de slangen had gemonteerd alleen met wp door naar 50 graden, dat duurde een uur om zeven graden te verhogen met verbruik 530 watt. Intussen heeft de buiten wp de buffer weer naar 40 graden verwarmt. Die gaat dienen als hotfil.
Totaal deze middag kostte het om de boiler te vullen inclusief de buffer weer verwarmen slechts 2.7 kWh.
Ben nieuwsgierig of dit komende dagen zo blijft.
Oh en geluid van de boiler is niks, een droger of wasmachine maakt veel meer geluid
Klinkt kwa geluid een beetje als mijn zwp toen der tijd, een beetje het zelfde verhaal dat je hem wel hoort, maar een droger hoor je 2x zo erg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Domba
Bram-Bos schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:52:
[...]
Trekken mensen die 190 liter leeg op een dag? Als ik naar mijn verbruik kijk, ben ik op een zonnige dag 0,28 kWh kwijt aan de pomp van mijn zonneboiler 100 liter, en bij (naar mijn maatstaven) intensief gebruik van SWW (3x douchen à 2-3 minuten, schoonmaken & afwassen) max 1 kWh kwijt aan de doorstromer. Die 1,28 kWh per dag is tot nu toe het maximale scenario. Vaker 0,4-0,5 kWh.

Kortom: je SWW-behoefte moet wel behoorlijk fors zijn om dagelijks opwarmen van een buffer met een wp te verantwoorden zou ik zeggen. Natuurlijk maakt het erg uit met hoeveel mensen je in een huis woont, maar toch: ik denk dat bij matig gebruik van SWW opwarmen van je boiler via wp helemaal niet loont.
Gaat hier om de eerste keer vullen van de boiler en opwarmen, dan heb je met 100% te maken.

Een warmteboiler mag wel 190ltr zijn maar gewoonlijk is dat niet zelfde als een volle tap >=43oC, met geluk is die 140-150ltr.
Koud water stroomt onder in bij tappen in en mengt beetje met het warme water, maar dat is bij hotfill niet aan de orde daar heb je volle 190ltr ter beschikbaar.

Of het loont kun je vraagtekens bijzetten als je geen bad hebt en is ieder zijn keuze.

In tegenstelling tot een doorstroomverwarmer
Heb je met stilstand warmteverliezen te maken en die zijn afhankelijk van ingestelde temperatuur en of je continue op temperatuur houdt of eens per dag verwarmt.
En dat is ook veelal maar grofweg de helft van het jaar omdat deze binnen de gebouwschil staat en dan nog wordt de lucht binnen gebouwschil ook weer aangezogen bij veel warmtepompboiler om de boiler op te warmen [1,2kWhth(0,4kWe) tot 3kWhth (1kWe)]
Daarnaast 1/2 wekelijks temperatuur verhoging tegen legionella [2-6kWe], maar net voor een uitvoerige bad sessie, is die COP=1 ook prima besteed.

Zelf heb ik een 50ltr hotfill boiler met monobloc voor 2 douches, deze kost mij 0,72kWe per dag buiten het SWW gebruik.
Buiten stookseizoen is dat echt verlies, met een klein deel 18% niet binnen de gebouwschil omdat leiding buiten nog 7 meter zijn naar monobloc.

Daarmee kom je alleen al een aardig eind met een hottfill doorstroomverwarmer, alleen ik wil geen piekbelastingen, op termijn zal ook de waterkoker verdwijnen voor een "quooker" om zelfde reden.

Hoe meer EV, WP's en PV er komen, hoe meer netbeheerders gaan kijken naar mogelijkheden om LS-net verzwaring beperkt te houden en zoveel mogelijk proberen uit te stellen
De saldering is dan verlengd, maar die bevat geen stimulatie voor lagere LS-netbelasting, net zo min de genoemde, om verder uit te werken opties. (Optie C neemt direct verbruik mee in model voor vaststelling terugleversubsidie en optie D stimuleert homeaccu's om zoweinig mogelijk in te voeden)
Voor deze opties zijn een digitale 4-telwerk meter voldoende (forfait voor PV orientatie voor direct eigenverbruik, zodat derving EB niet te hoog wordt), waar voor sturing van netbelasting een slimme meter nodig is net als voor flexibel tarief van de energieleveranciers.
Voorlopig probeer en kan ik uit de voeten met tot 5kW verbruik en dat maakt het in toekomst een stuk gemakkelijk om dan accu's onder de hybride omvormers te schuiven.

Ik kan zelfs voldoende PV bijleggen om volledig in mijn huishoudelijk energieverbruik te voorzien icm een homeaccu, op warmte (WP's) en EV laden na dan.
Warmte kan ook via een pellet-CV-kachel op de plek waar nu al een hout-CV-kachel in het systeem zit of zelfs parallel aangesloten op de warmtebuffer en via hotfill heb ik dan ook gewoon SWW
WP's enkel als er PV over is, in november tot februari, klinkt simpel, maar in praktijk is aardig wat knutslen

• reneeke1970
@Rol-Co klopt een droger is wel twee keer zo luid schat ik.
@Bram-Bos heb jij geen plezier in douche?
Ik douche toch al snel tien min, vrouwtje ook, en dat met tien liter per min. Dus totaal 200 liter waarvan??? Gedeelte warm water.

@Domba door foutje in instelling heeft hij vanacht legionella gedaan, vanaf de 50 graden waar hij op stond tot 65 graden kostte ruim anderhalf uur met 530 watt, dus enkel op wp zonder element.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:56:
@Rol-Co klopt een droger is wel twee keer zo luid schat ik.
@Bram-Bos heb jij geen plezier in douche?
Ik douche toch al snel tien min, vrouwtje ook, en dat met tien liter per min. Dus totaal 200 liter waarvan??? Gedeelte warm water.

@Domba door foutje in instelling heeft hij vanacht legionella gedaan, vanaf de 50 graden waar hij op stond tot 65 graden kostte ruim anderhalf uur met 530 watt, dus enkel op wp zonder element.
Goed om te horen dat het geluid erg mee valt. Hier zou een 200 liter model ruimschoots volstaan. Vind het ook goed om te horen dat je legionella (65 graden in jouw geval) puur op de WP zelf kunt zonder elektrisch element.

Enigste punt blijft nog de benodigde condens-afvoer aansluiting.

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:21:
[...]

Goed om te horen dat het geluid erg mee valt. Hier zou een 200 liter model ruimschoots volstaan. Vind het ook goed om te horen dat je legionella (65 graden in jouw geval) puur op de WP zelf kunt zonder elektrisch element.

Enigste punt blijft nog de benodigde condens-afvoer aansluiting.
Ik heb er gewoon tien mm slang aan zitten uit aquarium zaak. Ik heb wel afvoer liggen maar jij kunt toch gewoon door de muur boren?

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Qua geluid van een warmtepompboiler ben ik nog niet gerustgesteld. Als ik op een houten vloer een behoorlijk aantal uren per dag elke dag een wasmachine of droger aan zou hebben staan zou ik dat toch behoorlijk hinderlijk vinden (en de buren ook).

• reneeke1970
joostmaas schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:45:
Qua geluid van een warmtepompboiler ben ik nog niet gerustgesteld. Als ik op een houten vloer een behoorlijk aantal uren per dag elke dag een wasmachine of droger aan zou hebben staan zou ik dat toch behoorlijk hinderlijk vinden (en de buren ook).
Hoezo? Het trilt toch niet? Mijn droger tenmiste niet

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:48:
[...]

Hoezo? Het trilt toch niet? Mijn droger tenmiste niet
Wasmachine trilt wel, droger nauwelijks/niet, wp-boiler: geen idee... Maar op houten vloer wordt al snel ook het overige geluid van dat soort machines 'netjes' doorgegeven. Je kunt het helaas niet even proberen... Dus benieuwd naar mensen die ervaring hebben met wp-boiler op houten vloer.

• Noord27
reneeke1970 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Ik heb er gewoon tien mm slang aan zitten uit aquarium zaak. Ik heb wel afvoer liggen maar jij kunt toch gewoon door de muur boren?
De bestaande condens-afvoer zit hoger als het punt waar de condens-afvoer zit op de WP boiler; tenminste dat neem ik aan. Zit nu op een halve meter boven de grond.

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:14:
[...]

De bestaande condens-afvoer zit hoger als het punt waar de condens-afvoer zit op de WP boiler; tenminste dat neem ik aan. Zit nu op een halve meter boven de grond.
Ja zit op scheiding van wp en boiler(alle twee ), de overdruk zit 20 cm lager.
Dus ik schat 1.40m hoog

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 17-07-2017 10:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Bram-Bos schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:52:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar om binnen 2 á 3 minuten gedoucht te zijn :P

Als ik me 's morgens snel douche doe ik er 5 á 10 minuten over, maar als ik het aan de tijd heb nog wel langer :P

Op onze waterontharder kan ik het debiet zien, en bij douchen is dat 7 ltr/minuut.

Ik heb nu onze boiler ingesteld op 45 graden doeltemperatuur midden in het vat (boven in het vat is het dan 55 graden ongeveer).

Ik ga eens bekijken of dat scheelt in verbruik.

Tot nu toe heeft de 400 Liter ons nog nooit in de steek gelaten, 1 x per dag opwarmen van 15:00 tot 16:00.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 12:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:19
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar om binnen 2 á 3 minuten gedoucht te zijn :P

Als ik me 's morgens snel douche doe ik er 5 á 10 minuten over, maar als ik het aan de tijd heb nog wel langer :P
Kwestie van opvoeding ;-) Mijn oude vader vraagt altijd aan mijn moeder of hij dit jaar al onder de douche is geweest... Dus ik ben eigenlijk een luxe-beest.

Het hangt allemaal erg af van wat je gewend bent. Als ik de tijd nog eens heb, maak ik eens een berekening bij welk SWW-volume per dag (c.q. douchetijd per dag) een doorstromer zuiniger/economischer/ecologischer is dan een boiler + wp.

De overweging van @Domba om geen piekbelastingen te hebben is nieuw voor mij, maar wel interessant. Nooit over nagedacht dat je straks met accu's liever niet ineens 10kW wil trekken.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Voor het eerst sinds wij in onze woning zitten is er tussen het op temperatuur brengen van het boilervat gistermiddag 15:00 en vanmiddag 15:00 niet gedoucht, dus de energie welke vanmiddag verbruikt gaat worden om het vat op temperatuur te krijgen is eigenlijk het "stilstandsverlies" :P

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:53:
Voor het eerst sinds wij in onze woning zitten is er tussen het op temperatuur brengen van het boilervat gistermiddag 15:00 en vanmiddag 15:00 niet gedoucht, dus de energie welke vanmiddag verbruikt gaat worden om het vat op temperatuur te krijgen is eigenlijk het "stilstandsverlies" :P
offtopic:
Gadverdamme :-)

Maar wel nice om te zien, hoeveel verlies heb je?

• reneeke1970
Sander schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:55:
[...]

offtopic:
Gadverdamme :-)

Maar wel nice om te zien, hoeveel verlies heb je?
Ik gok één kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Het is nog geen 15:00, dus kan ik je nog niet vertellen, maar ik hou het in de gaten :P

Normaal gesproken verbruikt "een rondje" buffervat op temperatuur brengen tussen de 1,25 en 1,5kWh ( +- 2,5 douchebeurt "verbruik".

[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 13:32 ]

En het vat is weer op temperatuur, verbruik = 0,69kWh * 0,18 = € 0,12 per dag stilstandsverlies.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/nq5pwj.jpg

Valt me niet tegen om eerlijk te zijn.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met 0,69kWh kan ik +/- 6 minuten douchen op mijn 7,2 kW doorstroomverwarmer + douchewtw. >:)
Gooi ik de WP helemaal spanningsloos, met standbyverbruik van 0,3 kWh, douche ik dus gratis 9 minuten van jouw standby verlies. :>
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20170717&gs=0&m=0

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2017 15:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:43:
Met 0,69kWh kan ik +/- 6 minuten douchen op mijn 7,2 kW doorstroomverwarmer + douchewtw. >:)
Ik dus meer als het dubbele met de COP van een WP :P

Het gaat erom vanaf wanneer een buffervat/boiler interessant zou zijn :P

Over de maand juli tot nu toe 81kW aan energie gegenereerd met een COP van +- 2,6

Dus 31kW energie ingestopt x € 0,20 is € 6.20

Waarvan dus 17 * 0.69 "nutteloos dus 19,27 kW nuttig :P

19,27 x 2,6 x 0,20 = € 10.02 met een doorstroomverwarmer
19,27 x 0,20 = € 3,85 met een WP

Dus via de WP warm water maken is aanzienlijk efficiënter, maar het schiet qua bedragen niet op :P

Over een heel jaar gezien dus ongeveer 24 x het verschil is 148,08 :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Misschien begrijp je mij verkeerd.
Je "verliest" 0,69 kWh.
Ik zet mijn WP uit (die doet nu toch niks) en win 0,3 kWh
Dat maakt 0,99 kWh, waarop ik al 9 minuten kan douchen.
Jou boiler verlies = mijn douchebeurt. Heeft niks met cop te maken.

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:10:
@Grolsch
Misschien begrijp je mij verkeerd.
Je "verliest" 0,69 kWh.
Ik zet mijn WP uit (die doet nu toch niks) en win 0,3 kWh
Dat maakt 0,99 kWh, waarop ik al 9 minuten kan douchen.
Jou boiler verlies = mijn douchebeurt. Heeft niks met cop te maken.
Dan is voor jou situatie dat wellicht de beste oplossing ;)

De cijfers waar ik mee rekende gingen over mijn verbruik, en niet over die van jou :P

Wij verbruiken aanzienlijk meer warm water, dus hoe meer je verbruikt hoe "beter" de keus is om voor een boiler te gaan :P

PS, volgens de boekjes mag je nooit en te nimmer je WP helemaal uitzetten volgens meneer Mitsubsidie zelf >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 16:15 ]

• Noord27
@AUijtdehaag @Grolsch

Jullie hebben totaal verschillende situaties.

Alleenstaand met 1x35A aansluiting en een 7.2kW omvormer is de grens op zoeken. Mooi praktijkvoorbeeld dat het wel kan, maar situaties kunnen totaal verschillen van elkaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Klopt helemaal...
behalve de 7,2 kW omvormer dan he? ;)

• Domba
Bram-Bos schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:37:
De overweging van @Domba om geen piekbelastingen te hebben is nieuw voor mij, maar wel interessant. Nooit over nagedacht dat je straks met accu's liever niet ineens 10kW wil trekken.
LS-netwerk piek- en duur- belasting wordt vroeg of laat een issue is het op de kortere termijn dan zal er op verleiden kleinverbruikers in gezet moeten worden.
In 2020 is de hoop dat 80% van kleinverbruikers een slimme meter heeft en laatste ferraris meters in de jaren erna, vanwege afkeur (onvoldoende aantallen nog voor meetpool etc)
Zonder ferraris meter is dan ook voor het eerst een "educated guess" mogelijk hoeveel gebruik maakt van salderen, mits de accu prijs al niet gedaald is tot €100/kWh.

Door splitsing onafhankelijke energieleveranciers met flexibel kwartier/uur tarieven die netbeheerders op punt van LS-netbelasting in de wielen rijden en het piek max verbruik gaan verschuiven en versterken met "happy hour" uurtjes, de netbeheerder zal daar ook een variabele component willen op de energierekening.
Maak kale leveringsprijs 20-30% goedkoper na 21 uur dan van 16-21 uur en iedereen zet een €5 schakelklok ertussen zoals voor EV AC laden (3,7kW) etc. Al paar simulaties voor een wijktrafo gezien met PV, EV en WP met een piek in duurbelasting om 1-2uur in de nacht, hoger dan van PV
Met een slimme meter kan een belasting factor bepalend worden voor een "variabele deel van capaciteitstarief", door hoogste kWh verbruik in een kwartier of meerder kwartieren, hoog te rekenen naar een uur en die voor een periode te laten gelden, zoals bij grootverbruikers.

Maar zonder meer wordt het een stuk complexer dan salderen nu, met zoveel mogelijk budgetneutraal voor de woonlasten voor de minst draagkrachtingen etc.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02
Het is wel een interessante discussie die ik graag volg om ok een keuze te maken voor: WP boiler of doorstromer

Gegevens van Grolsch: 16 dagen = 81 kWh (inclusief verlies) = 5,0625 kWh
Verlies= 0,65 kWh
Netto SWW behoefte per dag = 4,4125 kWh

Jaar verlies: 0,65 x 365 = 237,25 kWh (in de winter zal dit hoger zijn)
COP= 2,6 (in de winter zal dit veel lager zijn)

Na 10 weken is het verwarmen met een WP voordelig dan met een doorstromer.
Kantelpunt tussen WP en doorstromer is pas als er een SWW behoefte is van 1 kWh per dag.
Pas dan is het voordeliger om met een doorstromer te werken.

Ik houd geen rekening met: vakantie(afwezigheid) / legionella preventie / verschil in buitentemperatuur
Misschien het belangrijkste wat ik nu buiten beschouwing laat: investering/installatie kosten.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:39

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Domba schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:05:
[...]

LS-netwerk piek- en duur- belasting wordt vroeg of laat een issue is het op de kortere termijn dan zal er op verleiden kleinverbruikers in gezet moeten worden.
In 2020 is de hoop dat 80% van kleinverbruikers een slimme meter heeft en laatste ferraris meters in de jaren erna, vanwege afkeur (onvoldoende aantallen nog voor meetpool etc)
Zonder ferraris meter is dan ook voor het eerst een "educated guess" mogelijk hoeveel gebruik maakt van salderen, mits de accu prijs al niet gedaald is tot €100/kWh.

Door splitsing onafhankelijke energieleveranciers met flexibel kwartier/uur tarieven die netbeheerders op punt van LS-netbelasting in de wielen rijden en het piek max verbruik gaan verschuiven en versterken met "happy hour" uurtjes, de netbeheerder zal daar ook een variabele component willen op de energierekening.
Maak kale leveringsprijs 20-30% goedkoper na 21 uur dan van 16-21 uur en iedereen zet een €5 schakelklok ertussen zoals voor EV AC laden (3,7kW) etc. Al paar simulaties voor een wijktrafo gezien met PV, EV en WP met een piek in duurbelasting om 1-2uur in de nacht, hoger dan van PV
Met een slimme meter kan een belasting factor bepalend worden voor een "variabele deel van capaciteitstarief", door hoogste kWh verbruik in een kwartier of meerder kwartieren, hoog te rekenen naar een uur en die voor een periode te laten gelden, zoals bij grootverbruikers.

Maar zonder meer wordt het een stuk complexer dan salderen nu, met zoveel mogelijk budgetneutraal voor de woonlasten voor de minst draagkrachtingen etc.
wat ik mij ook nog afvraag is er ook al apparatuur die kan meten wanneer de opbrengst van de omvormer zo hoog is dat die apparatuur de grote stroomverbruiker in huis kan inschakelen, zodat er zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom word verbruikt, zodat je dat deel niet behoef te salderen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:04
buiter schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:40:
Het is wel een interessante discussie die ik graag volg om ok een keuze te maken voor: WP boiler of doorstromer

Gegevens van Grolsch: 16 dagen = 81 kWh (inclusief verlies) = 5,0625 kWh
Verlies= 0,65 kWh
Netto SWW behoefte per dag = 4,4125 kWh

Jaar verlies: 0,65 x 365 = 237,25 kWh (in de winter zal dit hoger zijn)
COP= 2,6 (in de winter zal dit veel lager zijn)

Na 10 weken is het verwarmen met een WP voordelig dan met een doorstromer.
Kantelpunt tussen WP en doorstromer is pas als er een SWW behoefte is van 1 kWh per dag.
Pas dan is het voordeliger om met een doorstromer te werken.

Ik houd geen rekening met: vakantie(afwezigheid) / legionella preventie / verschil in buitentemperatuur
Misschien het belangrijkste wat ik nu buiten beschouwing laat: investering/installatie kosten.
Ik heb het wel eens eerder geschreven. DWTW, elektrische doorstromer van 11,5 Kw, aanvoer van mininaal 20 graden via wp buffervat is in de winter circa 1 kWh per 10 minuten. In de zomer geen gegevens, warmte komt van de collectoren.

Investering in doorstromer circa 250 euro.
Is zeker een goed plan jerh, maar vergeet niet dat je met het voorverwarmen ook al energie uit de buffer trekt. Dit moet je er dan wel bij tellen. Met douche wtw maakt het op zich niet uit of je met een boiler werkt of doorstroomverwarmer. (Dsvw)

Het nadeel van een dsvw is toch wel het vermogen, ik kan nu zonder problemen in bad en douchen zonder voor verwarmen of douche wtw.

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
kanaaldijk schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:00:
[...]

wat ik mij ook nog afvraag is er ook al apparatuur die kan meten wanneer de opbrengst van de omvormer zo hoog is dat die apparatuur de grote stroomverbruiker in huis kan inschakelen, zodat er zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom word verbruikt, zodat je dat deel niet behoef te salderen.
Dat kan ja, dan moet je met domotica gaan werken... andere topic denk ik :)

• joostmaas
  • Niet online
[...]

Gewoon de teruglevering via je slimme meter uitlezen en daar bijvoorbeeld je WP op laten inschakelen. Maar waarom zou je zo min mogelijk willen salderen? Tot 2024 maakt het niets uit en tegen die tijd zijn er vast allerlei handige oplossingen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:42:
Is zeker een goed plan jerh, maar vergeet niet dat je met het voorverwarmen ook al energie uit de buffer trekt. Dit moet je er dan wel bij tellen. Met douche wtw maakt het op zich niet uit of je met een boiler werkt of doorstroomverwarmer. (Dsvw)

Het nadeel van een dsvw is toch wel het vermogen, ik kan nu zonder problemen in bad en douchen zonder voor verwarmen of douche wtw.
Daar komt bij dat (standaard) doorstromers inwendig 12mm zijn, daar haal je geen 34 L p/minuut mee.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:33:
En het vat is weer op temperatuur, verbruik = 0,69kWh * 0,18 = € 0,12 per dag stilstandsverlies.

[afbeelding]

Valt me niet tegen om eerlijk te zijn.
Welk programma is dit?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• koevlaas2
Enelogic gok ik

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Inderdaad een youless gekoppeld met enelogic, p1 op de slimme meter, s0 op de kwh meter vd wp.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 20:49 ]

• Domba
[...]
Dat is niet zo heel moeilijk, er zijn op dit forum diverse topics over domotica die met P1 of S0-kWh meters overweg kunnen en ook wat kunnen schakelen.

Ingeval je PV hebt terondersteuning tot 80% van je huishoudelijk jaarverbruik wat redelijk regelmatig verdeeld is, kan je nog een vrij hoog eigenverbruik realiseren.
Heb je meer PV opwek incl voor warmte in stookseizoen dan zakt eigen verbruik en neemt salderen deel toe.

Dat vind ik nog niet zo erg, in mijn ogen zit het grote probleem bij de zware onderschatting van aandeel salderen, met gevolg zodadelijk een volgende overhaaste overheid reactie

Alleen al in Enexis gebied (long read) zit al meer PV achter een kleinverbruikers aansluiting dan de toekomstige voorstellen rekening meehouden, die bij Min Kamp salderings verlenging zaten.
Een model met prognose voor 2030, welke in 2019 al achter de E-meter kan zitten en zelfs 5GWp is niet geheel ondenkbaar voor 2023.
Op moment er duidelijk meer betrouwbare getallen zijn en elektriciteit kleinverbruiker blijft teruglopen, wordt er op de rem getrapt door EZ,
Want van deze kleinverbruiker zou 50% van EB (voor algemene kas) en ODE afkomstig dienen te komen

ODE is ter financiering van de SDE+ projecten, waar nu inmiddels 12 miljard per jaar voor wordt uitgetrokken om de doelstellingen voor 2020 te halen, ook voor oa elektriciteits opwekking
Maar als de vraag er naar niet hard stijgt en mogelijk ook de kale kWh marktprijs lager blijft dan verwacht, dan dient 50% van de hogere kasuitgave voor SDE+ over minder kWh's verdeelt te worden
Dan staat het gehele degressieve belasting stelsel op energie op kantelen
Met een mogelijk rechts kabinet zou me forfait heffingen zelfs niet verbazen. (belasting over kropje sla uit eigen moestuin/vensterbank)

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12 11:40
Na diverse posts gelezen te hebben ben ik in een fase belandt dat ik m'n eindpunt even niet meer helder heb.

Situatie:
Nieuw te bouwen huis waarin verplicht stadsverwarming wordt opgeleverd wil ik deze laten afsluiten en over op een L/W warmtepomp. Zonnecellen op het dak met meer dan voldoende electra. Nog even los van het benodigde vermogen wil ik eerst even de configuratie scherp hebben voor mezelf.

Situatie:
Vrijstaande woning met ep 0,4 en wordt nog lager ivm toepassing WTW. BG en 1e verdieping verwarming middels vloerverwarming. Zolder geen verwarming, mogelijk ga ik later iets doen met infrarood panelen.

Twee badkamers, geen ligbad, gezin van twee volwassenen en twee kinderen.
Ben tot dusver blijven steken op de Ecodan. Wil gaan voor een split unit. De afstand tussen de buitenunit en binnenunit hangt nog af van definitieve keuze technische ruimte. Wil eigenlijk op zolder technische ruimte maken maar installateur gaf eerder aan dat binnen en buitenunit zo dicht mogelijk bij elkaar moeten. Vind ik vreemd want er gaat geen H2O tussen binnen en buitenunit maar R410A maar daar denk ik wellicht te makkelijk over. Zag ook eerder bij @Grolsch dat buitenunit op enige afstand staat. In de situatie die ik voor ogen heb zal de leiding tussen buitenunit en binnenunit max 20 meter bedragen waarvan de eerste meters door een on ge-isoleerde berging.

Vervolgens: SWW middels een boiler, ik denk primair aan de cilinderunit van 200 ltr die bij de binnenunit zit. Deze komt in de technische ruimte naast de badkamers. Voor de vloerverwarming dan een ruim bemeten boilervat. Als ik het goed begrepen heb kan het boilervat met lagere temp af gezien de lagere benodigde aanvoer temp.

Is er iemand die me op basis van deze grove schets een duwtje in de goede richting kan geven?
(ivm langdurig verblijf in het buitenland lukt het me niet om bij een plaatselijke installateur m'n licht op te steken)
Je bent aardig op de goede weg, al lijkt 200ltr met 2 badkamers wat krap maar je hebt geen bad.

20 mtr tussen binnen en buiten unit is geen probleem, ik heb ook 20 of 25 mtr er tussen zitten.

Of ik lees het verkeerd, of je haalt termen door elkaar :)

Je hebt het over de binnenunit op zolder.
Die 200ltr cilinder is voor SWW en zit dus bij de binnenunit in, dus op zolder (je hebt het over een technische ruimte tussen je badkamers in)..

Ik weet niet hoe je zolder eruit gaat zien, maar techniek op zolder is meestal wel extra werk, of je moet een goed toegankelijke zolder hebben.

Aangezien je WTW krijgt denk ik dat je met een kleine WP af kunt, hoeveel m3 heeft je nieuwe woning :?

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 21:45 ]

• Wodan89
  • Laatst online: 18:56
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:40:
Je bent aardig op de goede weg, al lijkt 200ltr met 2 badkamers wat krap maar je hebt geen bad.

20 mtr tussen binnen en buiten unit is geen probleem, ik heb ook 20 of 25 mtr er tussen zitten.

Of ik lees het verkeerd, of je haalt termen door elkaar :)

Je hebt het over de binnenunit op zolder.
Die 200ltr cilinder is voor SWW en zit dus bij de binnenunit in, dus op zolder (je hebt het over een technische ruimte tussen je badkamers in)..

Ik weet niet hoe je zolder eruit gaat zien, maar techniek op zolder is meestal wel extra werk, of je moet een goed toegankelijke zolder hebben.

Aangezien je WTW krijgt denk ik dat je met een kleine WP af kunt, hoeveel m3 heeft je nieuwe woning :?
Hoe heb je uiteindelijk de grondleiding uitgevoerd? :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Wodan89 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:46:
[...]

Hoe heb je uiteindelijk de grondleiding uitgevoerd? :)
In een schutbuis die dichtgeisoleerd is, foto's staan wel ergens hier.

Nog ff nagekeken in de handleiding, bij Mitsubishi leidinglengte max 70 meter, maximale verticale hoogte 30 meter.

zie hier de foto's

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s1q2hw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hvp4cm.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2017 21:51 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:49:
[...]

In een schutbuis die dichtgeisoleerd is, foto's staan wel ergens hier.

Nog ff nagekeken in de handleiding, bij Mitsubishi leidinglengte max 70 meter, maximale verticale hoogte 30 meter.
Zo'n City Multi kan zelfs tot 950m
Minimale afname 25 KW vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 17-07-2017 21:51 ]

koevlaas2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:50:
[...]

Zo'n City Multi kan zelfs tot 950m
Minimale afname 25 KW vermogen.
Dat is een beetje overkill voor onze woning, maar dan zeker weten geen last van geluid :P

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:53:
[...]

Dat is een beetje overkill voor onze woning, maar dan zeker weten geen last van geluid :P
Uitgaande van een minimaal vermogen van de helft zit je op slechts 12.5 KW :)

• jerh
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:42:

Daar heb je wel een punt, in de praktijk merk ik er echter niks van. Ik heb dan ook een grote boiler, 800 liter, en die wordt verwarmd door zonnecollectoren of een w/w wp met een aanvoer van 25 graden. Dat gaat met een hoge cop, doordat er hier een goede bron ligt.

De Dsww trekt hier maximaal 11.5 kW en dat geeft geen problemen. Het is een oplossing met oneindig warm water tegen een redelijke rendement.
koevlaas2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:58:
[...]

Daar komt bij dat (standaard) doorstromers inwendig 12mm zijn, daar haal je geen 34 L p/minuut mee.
Tja, ik denk dat er weinig systemen zijn die 34 liter oer minuut kunnen leveren zonder consequenties. Dat is heel erg veel. Ik heb in Almere een demonstratie gezien van een recycle systeem met 40 liter per minuut en dan werd je zowat weggespoeld. Was wel bijzonder.

Ik heb hier iets van tussen de 10 en 14 liter per minuut en dat is ruim voldoende voor ons huishouden.

• koevlaas2
jerh schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:44:
[...]

Ik heb hier iets van tussen de 10 en 14 liter per minuut en dat is ruim voldoende voor ons huishouden.
Haal je die 10 - 14 L p/m gemengd uit je 12mm doorstromer ?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de mensen die een warmtepomp zelf installeren:

Wat zijn de prijzen voor het STEK gedeelte en wat is een handige aanpak hierin? De installateur zelf de materialen laten leveren en monteren of alleen het afpersen en vacumeren?

Voor wat betreft afpersen en vacumeren, zit hier nog een (flink) verschil in prijs als de leiding langer is (10 meter)?

Regio Zuid Holland.

• koevlaas2
Wolly schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:58:
Voor de mensen die een warmtepomp zelf installeren:

Wat zijn de prijzen voor het STEK gedeelte en wat is een handige aanpak hierin? De installateur zelf de materialen laten leveren en monteren of alleen het afpersen en vacumeren?

Voor wat betreft afpersen en vacumeren, zit hier nog een (flink) verschil in prijs als de leiding langer is (10 meter)?

Regio Zuid Holland.
Ik had zelf de leidingen gelegd, alleen het laatste lastige bochtenwerk heb ik door de stek monteur laten doen.
Monteur vroeg er € 100,- (zwart) voor.
Lange leiding is in aanschaf natuurlijk duurder, maar qua vacumeren maakt dit niet uit.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:46:
[...]

Natuurlijk, 15mm buis is ook maar 12 inwendig, net als dn13 slangen

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:06:
[...]

Natuurlijk, 15mm buis is ook maar 12 inwendig, net als dn13 slangen
12 mm is maar 10 mm inwendig.
HR107 = HR62 in werkelijkheid :)

• joostmaas
  • Niet online
[...]

dus 5-7l p/m warm water: geen probleem voor 12mm (in heel veel huizen de maat voor lange warm water leidingen)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Het HR label geld sowieso niet voor tapwater ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
Ik heb gekozen voor een 300 liter boiler (A klasse die de helft stilstand verlies heeft van de 400 liter C klasse) en dan een naverwarmer erachter.
Kost me een 3 fase groep en een keer €350 aan een unit van clage. Mocht de buffer uitgeput raken als de dames hier compleet los gaan, dan maar op de naverwarmer verder :)

Ik had alleen stilstand verlies cijfers bij 65 graden om mee te vergelijken (stilstand 88 tegen 44 watt per uur)
Nu zal dat op 55 graden wel minder zijn, maar leek me toch een betere keuze met 1 kWh per dag verschil.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Ik heb het vat ingesteld op 45 graden (in de praktijk is het dan bovenin het vat 55, in het midden 47 graden).

De ruimte waar het spul staat is +- 25 graden (23 graden na de nacht, 27 graden na een rondje SWW vat warm maken) dus de verliezen zijn dan ook lang niet zo groot.

@jacovn , ik verwacht dat jij je naverwarmer helemaal niet nodig gaat hebben, maar "better safe than sorry" :P

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Die doorstromers zijn 12 inwendig!
Kijk maar naar de verwarmings tabellen die er bij staan, gaan tot 18 liter per min.
Bij de goeie dan toch.....

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
U kunt veilig douchen als de temperatuur van het douchewater in uw warmwatertoestel afgesteld is op minimaal 55°C. Bij temperaturen boven de 55°C wordt de bacterie gedood.
http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html

Ik hoop dat je regelmatig ontsmet.
Beetje energiebesparing is het niet waard, je gezin aan risico's bloot te stellen.

• Oxellaar
  • Niet online
@AUijtdehaag
Juist, die kleine 10 graden opwarmen kost ook niet de wereld.

Officieel hoor je minimaal 32 minuten op 63 graden te zitten, of hoger en dan korter.
Daikin systemen doen het standaard op deze manier. Er komt zelfs een melding als de temperatuur niet 32 minuten op 63 is geweest, bijvoorbeeld omdat iemand tijdens het programma ging douchen.

• jacovn
Overigens als ik kijk naar een clage CEX dan staat daar met 11kW instelling dat de input tot 4.8 liter per minuut is begrensd, waarschijnlijk om de delta T van 33 graden tussen inkomende en uitgaande leiding te kunnen garanderen.

Met een DSX is dat dan 9.2 liter voor 18 kW instelling en 10.7 liter mer 21 kW. Delta T = 28
Helaas wel een 3x35A aansluting voor nodig.

De wijas is vergelijkbaar. Rendement van het verwarmen zal wel bij de meeste units gelijk zijn.

Ze hebben ook allemaal een 1/2" aansluiting. De vraag lijk dus te zijn als je hem in de warm water leiding zet hoeveel flow er door heen gaat als hij niet werkt.

@jerh ik dacht dat jij ooit geschreven had dat als je boiler heet genoeg is je meer warm water druk ervaart vergeleken met als de wijas naverwarmt.

Dat zou betekenen dat de wijas niet een limiet op de,flow,heeft wellicht ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:06:
@Grolsch

[...]

http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html

Ik hoop dat je regelmatig ontsmet.
Beetje energiebesparing is het niet waard, je gezin aan risico's bloot te stellen.
Ik heb nog wel een "probleempje" met het LPP programma >:)

Ik ben niet zo bang voor legionella bij een "normale" gang van zaken.

Er zit voldoende flow in ons systeem, zodat de bacterie helemaal geen kans heeft om zich te ontwikkelen.

Boven in het vat is het rond de 55 graden, en dat is de temperatuur dat de bacterie begint af te sterven.

Verder gaat er bij ons per dag zo'n 150 á 200 liter uit het buffervat per dag, wat betekend dat water er "maximaal" 3 dagen in kan zitten, daar gaat echt geen bacterie lopen te broeden.

Het gevaar kan ontstaan als ik bijv. 2 weken op vakantie zou gaan.

Verder is er zo ver ik weet nog nooit iemand overleden aan legionella in een thuis situatie.

Neemt niet weg waarom ik nog niet snap dat het LPP niet goed werkt, en dat ik wel graag wil dat het gaat werken.

Ik heb afgelopen zaterdag eens gekeken, en ik zie op het display het LPP icoontje.
Ook zie ik de bliksemschicht

Maar de temperatuur in mijn boilervat gaat niet omhoog :?
Iemand nog ideeën wat dit kan zijn :?

Ook in de Melcloud kan ik zien dat het LPP gedraaid heeft, maar ik zie dit niet terug aan de boilertemperatuur.

• reneeke1970
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:10:
Overigens als ik kijk naar een clage CEX dan staat daar met 11kW instelling dat de input tot 4.8 liter per minuut is begrensd, waarschijnlijk om de delta T van 33 graden tussen inkomende en uitgaande leiding te kunnen garanderen.

Met een DSX is dat dan 9.2 liter voor 18 kW instelling en 10.7 liter mer 21 kW. Delta T = 28

De wijas is vergelijkbaar. Rendement van het verwarmen zal wel bij de meeste units gelijk zijn.

Ze hebben ook allemaal een 1/2" aansluiting. De vraag lijk dus te zijn als je hem in de warm water leiding zet hoeveel flow er door heen gaat als hij niet werkt.

@jerh ik dacht dat jij ooit geschreven had dat als je boiler heet genoeg is je meer warm water druk ervaart vergeleken met als de wijas naverwarmt.

Er zijn er maar een paar die de vermelding hebben dat ze geschikt zijn voor zonneboilers, die moet je hebben

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:33:
[...]
Er zit voldoende flow in ons systeem, zodat de bacterie helemaal geen kans heeft om zich te ontwikkelen.
Boven in het vat is het rond de 55 graden, en dat is de temperatuur dat de bacterie begint af te sterven.
Verder gaat er bij ons per dag zo'n 150 á 200 liter uit het buffervat per dag, wat betekend dat water er "maximaal" 3 dagen in kan zitten, daar gaat echt geen bacterie lopen te broeden.
Verder is er zo ver ik weet nog nooit iemand overleden aan legionella in een thuis situatie.
Helemaal mee eens. Gevaar wordt echt overtrokken in woonhuizen. Legionella groeit boven de 46 graden niet meer aan en begint al vanaf 50 graden af te sterven (vandaar dat dit in Frankrijk de ontsmettingstemperatuur is: 90% sterft dan binnen 2 uur). 55 graden uurtje in de week is zat, of lagere temp. wat langer. Voor groei moet het water inderdaad stilstaan PLUS moet er een voedingsbodem zijn (sediment/kalk/biofilm). In gebieden met zacht water is het risico dus al helemaal klein. En in een gladde boiler met normale doorstroming is legionella groei zo goed als onmogelijk, nog afgezien van de temperatuur. Tuinslang en plantenspuit zijn serieus veel grotere gevaren in woonhuizen en ook (oude? met losse einden?) KOUD water leidingen die langdurig veel te warm worden (maar ook deze risico's zijn uiterst minimaal). Ik ben altijd benieuwd -om maar iets te noemen- hoeveel mensen hun vluchtweg vanaf zolder in geval van brand op orde hebben. Dat is bijvoorbeeld een veel groter gevaar dan legionella...
Na vakantie voor de zekerheid gewoon 1x stevig opwarmen boilervat en eventueel leidingen kort (minuut) laten doorlopen (eventueel douchekop in emmer water om verstuiving te voorkomen).

• jacovn
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:33:
[...]

Er zijn er maar een paar die de vermelding hebben dat ze geschikt zijn voor zonneboilers, die moet je hebben
Dat snap ik, dat kan een clage CEX dus wel. Alleen geven ze niet duidelijk aan wat de maximale flow is bij warm water invoer.

• reneeke1970
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Dat snap ik, dat kan een clage CEX dus wel. Alleen geven ze niet duidelijk aan wat de maximale flow is bij warm water invoer.
Je bedoelt als hij uit staat?

1 PVoutput . Dongen NB

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-12 14:05
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Te weinig. Nooit doen als je een regendouche hebt.
joostmaas schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:26:
[...]

Helemaal mee eens. Gevaar wordt echt overtrokken in woonhuizen. Legionella groeit boven de 46 graden niet meer aan en begint al vanaf 50 graden af te sterven (vandaar dat dit in Frankrijk de ontsmettingstemperatuur is: 90% sterft dan binnen 2 uur). 55 graden uurtje in de week is zat, of lagere temp. wat langer. Voor groei moet het water inderdaad stilstaan PLUS moet er een voedingsbodem zijn (sediment/kalk/biofilm). In gebieden met zacht water is het risico dus al helemaal klein. En in een gladde boiler met normale doorstroming is legionella groei zo goed als onmogelijk, nog afgezien van de temperatuur. Tuinslang en plantenspuit zijn serieus veel grotere gevaren in woonhuizen en ook (oude? met losse einden?) KOUD water leidingen die langdurig veel te warm worden (maar ook deze risico's zijn uiterst minimaal). Ik ben altijd benieuwd -om maar iets te noemen- hoeveel mensen hun vluchtweg vanaf zolder in geval van brand op orde hebben. Dat is bijvoorbeeld een veel groter gevaar dan legionella...
Na vakantie voor de zekerheid gewoon 1x stevig opwarmen boilervat en eventueel leidingen kort (minuut) laten doorlopen (eventueel douchekop in emmer water om verstuiving te voorkomen).
Zo denk ik er ook over, het gevaar wordt nogal overschat, neemt niet weg dat je roekeloos moet gaan worden.

Als ik het LPP niet werkend ga krijgen zet ik gewoon na een vakantie eenmalig mijn vattemperatuur op 55 graden, en ff de leidingen goed doorspoelen, volgens mij zijn daarmee de risico's wel weg.

Wij hebben ook nog een waterontharder, dus kalk = nagenoeg 0 bij ons.

Mensen maken zich druk over legionella in boilervaten, maar de tuinslang die al 3 weken in 30 graden buitenstaat wordt doodleuk gebruikt om een zwembadje voor de kroost te vullen :+ 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2017 11:00 ]

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 13:36
[...]

Ik heb nog wel een "probleempje" met het LPP programma >:)

Neemt niet weg waarom ik nog niet snap dat het LPP niet goed werkt, en dat ik wel graag wil dat het gaat werken.

Ik heb afgelopen zaterdag eens gekeken, en ik zie op het display het LPP icoontje.

Ook in de Melcloud kan ik zien dat het LPP gedraaid heeft, maar ik zie dit niet terug aan de boilertemperatuur.
Bij ons in de buurt is iemand hieraan overleden na het sproeien van de tuin. De bacterie zat in de tuinslang.

w00t

• Oxellaar
  • Niet online
@joostmaas het Franse drinkwater moet je niet vergelijken met ons drinkwater.
Ons drinkwater is veel zuiverder dan, eigenlijk waar dan ook ter wereld. (GenX even buiten beschouwing gelaten) En dat vinden bacteriën perfect.
In Frankrijk zal er meer chloor in zitten, wat minder kans op legionella geeft.

Maar idd, in woonhuizen is de kans klein. Alleen moet iedereen voor zichzelf beslissen wat hij "veilig" vind...

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 18-07-2017 11:59 ]

• jacovn
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:41:
[...]

Je bedoelt als hij uit staat?
Nee als de boiler er 55 graden water door heen levert en de naverwarmer op zeg 50 ingesteld is of zo.
Dus zolang de boiler nog warm geneog water levert is hij passief, en als de boiler "leeg" raakt hij naverwarmen gaat.
LittleTycoon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:45:
[...]

Te weinig. Nooit doen als je een regendouche hebt.
Die hebben we niet en die wil (ik) niet omdat ik niet voor douchen een 3x35A aansluiting wil nemen. Verder niet een enorme boiler die ik 99% van de tijd niet nodig heb en dus voor niets blijf opwarmen heel jaar door.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
[...]

Zit het element wel aangesloten? Is een aparte aansluiting in de hydrobox O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oUHOktA.png

[ Voor 4% gewijzigd door alberthakvoort op 18-07-2017 12:04 ]

• reneeke1970
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Nee als de boiler er 55 graden water door heen levert en de naverwarmer op zeg 50 ingesteld is of zo.
Dus zolang de boiler nog warm geneog water levert is hij passief, en als de boiler "leeg" raakt hij naverwarmen gaat.

[...]

Die hebben we niet en die wil (ik) niet omdat ik niet voor douchen een 3x35A aansluiting wil nemen. Verder niet een enorme boiler die ik 99% van de tijd niet nodig heb en dus voor niets blijf opwarmen heel jaar door.
Als hij niet verwarmt staat hij toch uit?
Hij is elektronisch en geschikt voor druk loze systemen dus hij zal waarschijnlijk geen stremming in je leiding geven.
Wel max 70 graden invoer dus pas op.

En die nutteloze grote boiler zoals jij hem omschrijft is in mijn ogen hetzelfde als je zonneboiler die je nu hebt haha

1 PVoutput . Dongen NB

alberthakvoort schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Zit het element wel aangesloten? Is een aparte aansluiting in de hydrobox O-)

[afbeelding]
Klopt, en dat weet ik ;)

Ik heb ook al gemeten of er spanning op staat, en dat is zo, en ook de aardlek vliegt eruit als ik op de testknop druk (wat ook betekent dat er spanning op staat).

Omdat dit element niet op dezelfde groep (kWh meter) zit als de rest van de WP kan ik moeilijk bepalen wat er nu exact gebeurt omdat de zonnepanelen ook terugleveren.

Afgelopen zaterdag had ik dus om 15:00 het normale SWW programma en vanaf 16.00 het LPP programma.

Maar ik kan nu niet zeggen of hier wat gebeurt is door het element.

Ik zie wel om 15.00 de WP aangaan voor SWW (dat zie ik ook terug op mijn losse WP meter) maar niet dat het element 2KW uit het net trekt.

Totaaloverzicht die periode

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qk8emo.jpg

Overzicht van alleen de WP groep.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ymbpkh.jpg

Maar ik zag luid en duidelijk icoontje 1 en 3 op het display van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zsuv86.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2017 12:25 ]

• jacovn
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Hij is elektronisch en geschikt voor druk loze systemen dus hij zal waarschijnlijk geen stremming in je leiding geven.

En die nutteloze grote boiler zoals jij hem omschrijft is in mijn ogen hetzelfde als je zonneboiler die je nu hebt haha
Ik heb helemaal geen zonne boiler..
Gewoon een w/w wp met een 300 liter boiler. Met een douche wtw uurtje mee te douchen ongeveer.
Als de dames langer onder de douche willen staan hindert het waarschijnlijk niet eens dat de waterdruk af neemt. Gelijk een signaal dat ze al veel te lang onder de douche staan.

Te grote boiler bedoel ik mee dat het me zinloos lijkt om een plens water op 55 graden te houden welke je (haast) nooit gebruikt.
Er was me een 400 liter aangeboden voor dezelfde prijs (op paar tientjes na) die is volgens de documentatie 370 liter. Maar zoals ik al schreef dubbele stilstand verlies.
Stel ik verlies die hele kilowatt per dag minder. Dan is dat een keer €73 per jaar besparing.
Wil ik daar een naverwarmer voor plaatsen (€600 met een 3 fase aansluting er bij) dan doe ik er 8 jaar over om de naverwarmer terug te 'verdienen' die ik wellicht niet eens nodig heb.

Het is meer de eis van mijn vrouw die gewoon eindeloos warm water wil. Ik vermoed dat ik niet veel verbruiks kosten heb aan die naverwarmer als ik naar huidig gedrag kijk. Alleen zijn de dochters 12 en 4 jaar, dus de lange douche beurten komen nog vrees ik.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Maar ik zag luid en duidelijk icoontje 1 en 3 op het display van de binnenunit.

[afbeelding]
Het icoontje zegt niks, ik had namelijk de kabel in 1e instantie niet aangesloten, en het icoontje brandde dan ook gewoon... Alleen kwam mijn boiler ook niet op temperatuur.. ;)

(let wel op, dat legionella programma setpoint van sww overneemt, dus eerst gaat hij naar bv. 50 graden setpoint sww, en dan de rest volledig elektrisch zonder hulp van de warmtepomp. volgens Alklima zou hij gewoon tot de 60 graden moeten gaan en dan pas elektrisch... Maar bij meerdere units dit verschijnsels al gezien)

[ Voor 26% gewijzigd door alberthakvoort op 18-07-2017 12:38 ]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-12 21:10
Sander schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:33:
Nu mijn panelen goed en wel liggen ben ik me ook aan het oriënteren op een volgende stap, zeker nu de subsidie er nog is, in de vorm van L/W warmtepomp, als aanvulling op de CV ketel (Intergas Kompakt HRE uit 2013). Buitenunit kan prima op plat dak van aanbouw, en vanaf daar is het ca 3 meter over de buitenmuur omhoog naar de CV ruimte.

Inhoud van onze woning (jaren 80) is ca 500m3 en we verstoken ca 1400m3 gas per jaar (is inclusief koken, dit jaar wss meer ivm gezinsuitbreiding en veel meer thuis). Verwarming is hoofdzakelijk met gewone radiatoren, 2 convector-putten beneden. Als het echt koud is in de winter staat vaak de houtkachel aan in de avonden.

Van wat ik zover in dit topic en op andere plekken heb gelezen denk ik dat op dit moment het voor ons het beste is de warmtepomp in aanvulling op de CV te gebruiken (eventueel boilervat voor warm water kan later altijd nog als ik nog meer PV bij zou leggen), maar ik weet niet zo goed hoe ik benodigd vermogen best kan inschatten? Daarnaast zou ik beneden 1 van de radiatoren nog wel keer willen vervangen door een Jaga (lelijk oud ding op een plek erg in het zicht), dat is evt te combineren met dit verhaal. Wie geeft een zetje de goede richting op?
Indicatie:
ik had een verbruik van 1.441m3 en heb eerst een 5kw elga en toen een 7,5 Mitsubishi aangeschaft. Met de 7,5 heb ik vorig jaar (net aan) de hele winter het huis kunnen verwarmen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

alberthakvoort schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Het icoontje zegt niks, ik had namelijk de kabel in 1e instantie niet aangesloten, en het icoontje brandde dan ook gewoon... Alleen kwam mijn boiler ook niet op temperatuur.. ;)
OK, tnx voor je input, dus een brandend icoontje betekend niet per definitie dat het goed werkt.
Ik had anders eigenlijk ook wel een foutmelding verwacht als het element niet zou werken.

Maar iets werkt er dus niet, ik zal nog eens de dipswitches langslopen :)

• jerh
[...]

Dat komt uit de douchekop uiteraard..... Ik weet niet wat je met de vraag bedoelt. Maar warm water gaat door de doorstromer en ik heb geen idee of daar 12 mm inzit. Koud water zit uiteraard apart aangesloten en gezamenlijk geeft dat dit resultaat.
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:10:

Ik denk dat ik meer druk ervaar omdat er meer koud water bijgemengd wordt. Het aangevoerde water is heter. Maar het kan ook komen door de thermostaatkraan, die gaat standaard uit van 60 graden en dat krijgt hij normaal gesproken niet. Ik heb ook ergens hier gelezen dat iemand de flowbeperker er uit wilde slopen of dat bij een unit standaard was.

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 08:25
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:51:
[...]
OK, tnx voor je input, dus een brandend icoontje betekend niet per definitie dat het goed werkt.
Ik had anders eigenlijk ook wel een foutmelding verwacht als het element niet zou werken.
Maar iets werkt er dus niet, ik zal nog eens de dipswitches langslopen :)
Het element is bij jou toch al actief geweest in de periode dat je WP nog niet functioneerde, om toen het water op te warmen? Dan zou je mogen verwachten dat het correct is aangesloten...

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Zo werkt de wijas in ieder geval wel. Hij slaat alleen aan als het water er kouder langs komt dan zijn setpoint. En voor het stuk er onder wordt er gemoduleert. Dus er wordt lang niet altijd 11.5 kW gebruikt bij ons, eigenlijk alleen als het bad gevuld wordt, die trekt op de een of andere manier vol vermogen. Zal wel dwtw effekt zijn.

En een grotere boiler kand nog wel bijdragen aan een betere cop, doordat je minder start/stops hebt.
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Bij mij is dat 75 graden en dan slaat de thermische beveiliging aan, gebeurt hier een paar keer per jaar. De wijas zet dan de elektronica uit, wat geen probleem is want het warm water laat hij wel door.
falconz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:35:
[...]

Het element is bij jou toch al actief geweest in de periode dat je WP nog niet functioneerde, om toen het water op te warmen? Dan zou je mogen verwachten dat het correct is aangesloten...
In die tijd zat er een dompelelement in het boilervat, ik wou nu gebruik maken van het boosterelement van de WP, tenminste, dat is het eerste plan.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:46:
[...]

In die tijd zat er een dompelelement in het boilervat, ik wou nu gebruik maken van het boosterelement van de WP, tenminste, dat is het eerste plan.
Voor zover ik weet zijn dat backup elementen voor veilgheid en niet om mee te verwarmen, daar heb je dompel elementen voor

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
jerh schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:42:
[...]

Zo werkt de wijas in ieder geval wel. Hij slaat alleen aan als het water er kouder langs komt dan zijn setpoint. En voor het stuk er onder wordt er gemoduleert. Dus er wordt lang niet altijd 11.5 kW gebruikt bij ons, eigenlijk alleen als het bad gevuld wordt, die trekt op de een of andere manier vol vermogen. Zal wel dwtw effekt zijn.

En een grotere boiler kand nog wel bijdragen aan een betere cop, doordat je minder start/stops hebt.
Bedankt.

Ja inderdaad heeft de grotere boiler een grotere spiraal dus potentieel meer warmte overdracht vanuit de WP, dus wellicht efficientere langere runs bij een grote boiler. Mijn werd verteld dat de WP ongeveer 5 liter water van 40 graden kan maken continue in SWW mode.
Verder zou een 400 liter boiler in bijna een uurtje weer volledig "opgeladen zijn"
Dus die 300 nog sneller neem ik aan, en meestal is de laatste doucher snel uur later dan de eerste hier.

Dus echt zorgen maak ik me niet hierom.

En bij bad vol lopen kan ik me wat voorstellen. Als je daar een badkraan op hebt zitten die zeg 20 liter per minuut doorlaat dan slurp je aardig aan je boiler als die dan iets van 12 liter 55 graden tegen 8 liter van 10 graden moet mengen om tot de 37.5 (of 40) graden voor bad te komen.
Me de kraan half dicht kan de boiler het wellicht alleen aan ? Alleen duurt het dubbele tijd om je bad vol te krijgen helaas.

@reneeke1970 Voor zover ik weet kunnen deze "gewoon" gebruikt worden om het LPP te draaien, maar nu ik de handleiding aan het lezen ben krijg ik daar eigenlijk geen uitsluitsel over.

Is hier een Mitsubishi gebruiker die de boosterverwarming gebruikt voor het LPP :?

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:15:
@reneeke1970
Is hier een Mitsubishi gebruiker die de boosterverwarming gebruikt voor het LPP :?
Ja, ik tot een tijdje geleden. Nu draai ik LPP even met de hand maar ik ga het immersion element nog via de Ecodan aansluiten.
2 KW electrisch vermogen slaat geen deuk in je 400 liter dus dat gaat uren duren.
Combinatie van immersion 3 kw en 2 kw Ecodan is ook mogelijk, maar dan via 2 groepen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
develdonk schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:
[...]

Indicatie:
ik had een verbruik van 1.441m3 en heb eerst een 5kw elga en toen een 7,5 Mitsubishi aangeschaft. Met de 7,5 heb ik vorig jaar (net aan) de hele winter het huis kunnen verwarmen.
Thanks, heb je de 1 door de ander vervangen, of is het beide bij elkaar geteld?
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Ja, ik tot een tijdje geleden. Nu draai ik LPP even met de hand maar ik ga het immersion element nog via de Ecodan aansluiten.
2 KW electrisch vermogen slaat geen deuk in je 400 liter dus dat gaat uren duren.
Combinatie van immersion 3 kw en 2 kw Ecodan is ook mogelijk, maar dan via 2 groepen.
Dan vraag ik me nog steeds af wat er bij mij dan verkeerd gaat, maar we gaan op zoek :P

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Dan vraag ik me nog steeds af wat er bij mij dan verkeerd gaat, maar we gaan op zoek :P
Als ik de stekker van het immersion element in het stopcontact stop duurt het wel een uur voordat ik pas resultaat op mijn temperatuur meter zie, zo bedroevend langzaam is 3 Kw COP=1.
Jouw 400 Liter via de Ecodan zou zomaar +4 uur kunnen duren voordat je LPP setpoint bereikt is. Stel eens een wat langere duur van je LPP programma in en check met de hand of je buizen warm worden (van het rondpompen van je warme water).

Ik heb de tijdsduur op 5 uur gezet, dus dat mag het probleem niet zijn, wel in dat tijdsbestek een keer onder de douche gesprongen, dus ik laat hem dit weekend gewoon nog een keer draaien voor de test :)

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:57:
Ik heb de tijdsduur op 5 uur gezet, dus dat mag het probleem niet zijn, wel in dat tijdsbestek een keer onder de douche gesprongen, dus ik laat hem dit weekend gewoon nog een keer draaien voor de test :)
Dan heb je 'het' dus niet gered vorige keer.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:57:
Lijkt me beetje onzin, mijn boiler ging in twintig min van 50 naar 65graden. (3000 watt )
Jij hebt twee keer zo veel inhoud dus veertig min en klaar. Zou wat zijn als vier uur duurt met 2 kW, dat is 8 kWh per keer, dat kan toch nooit

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:02:
[...]

Lijkt me beetje onzin, mijn boiler ging in twintig min van 50 naar 65graden. (3000 watt )
Jij hebt twee keer zo veel inhoud dus veertig min en klaar. Zou wat zijn als vier uur duurt met 2 kW, dat is 8 kWh per keer, dat kan toch nooit
Volgens mijn berekeningen kost het opwarmen van mijn totale boiler (300L) COP=1 17 KWH, dus kan kloppen.
Je mag hier komen meten/kijken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qoqcxlpbmvwlt.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 18-07-2017 17:48 ]

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:34:
[...]

Volgens mijn berekeningen kost het opwarmen van mijn totale boiler (300L) COP=1 17 KWH, dus kan kloppen.
Je mag hier komen meten/kijken.

[afbeelding]
Vanaf vriespunt haha

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Vanaf 10c (winter berekening).

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30
Ik ben echt benieuwd naar de warmteverliezen van jullie boilerinstallaties,
met name in de winter.
Als ik zo naar de technische data kijk zie ik iets van tussen de ca. 1 tot max 3 kWh/d
voor 200 l - 400 l inhoud voorbij komen (en vergeet niet de verliezen door microcirculatie
via de aansluitingen en verkeerde installatie).

Als je weinig van je bufferinhoud per etmaal nodig hebt tikt dit wel aardig aan.
Ik moet er niet aan denken: ca. 400 tot 1100 kWh per jaar aan stilstandsverliezen
en dat bij de lage COP voor sww.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:57:
Ik ben echt benieuwd naar de warmteverliezen van jullie boilerinstallaties,
met name in de winter.
Als ik zo naar de technische data kijk zie ik iets van tussen de ca. 1 tot max 3 kWh/d
voor 200 l - 400 l inhoud voorbij komen (en vergeet niet de verliezen door microcirculatie
via de aansluitingen en verkeerde installatie).

Als je weinig van je bufferinhoud per etmaal nodig hebt tikt dit wel aardig aan.
Ik moet er niet aan denken: ca. 400 tot 1100 kWh per jaar aan stilstandsverliezen
en dat bij de lage COP voor sww.
YMMV
In de winter is het geen verlies, dan word de ruimte ermee verwarmt.

• jacovn
Mijn instalateur wilde toch de technische ruimte waarde wp en de boiler staan voorzien van een qualityflow ventiel om de warmte daar ook af te voeren denk ik.
Er zitten ook 3 deuren (keuken, garage en buiten) daar. Wel eens aan gedacht de technische ruimte ook af te scheiden met een muur en deur, maar dan wordt het een rare smalle gang met aan alle 4 kanten een deur.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)