Nooit een handtekening gezet...Niek_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:09:
[...]
[...]
Gok er zomaar op dat de transporteur een handtekening nodig heeft en het apparaat niet zonder handtekening op de stoep stuitert. Wordt lastig als er niemand thuis is..
Verwijderd
Geen idee, ik veronderstel even digitale meters niet achteruit/terug kunnen lopen.Oxellaar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:53:
@Verwijderd verklaar je dat eens.
Toch niet omdat een digitale meter wel blindstroom kan meten en een Ferarrarismeter niet.
Ik had net nog een discussie met een monteur van Unica over de temperatuur van het boilervat. In de regel moet dat gewoon minstens 60 graden zijn volgens de richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. Het is zelfs zo dat bedrijfsinstallaties afgekeurd kunnen worden door het Waterschap zo zei hij. Zal particulier niet zo snel voorkomen maar toch weer een goede reden om het wel op 60 graden te zetten.
Zie ook: http://www.infodwi.nl/waterwerkbladen en dan specifiek WB 4.4 A.
Hier zal @Oxellaar vast bekend mee zijn
Had je je 06-nr bij de order doorgegeven? Kan mij niet herinneren dat ik die achtergelaten heb. Zal sowieso even een briefje ophangen.reneeke1970 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:22:
[...]
Foute gok, toen chauffeur mij belde waarom er niemand thuis was heb ik hem uitgelegd tegen welk hoekje van de poort hij hem moest zetten. En warempel avonds fietste ik er tegenaan
Kom maar langs, sta je keurig op beeldDaannn1987 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:23:
[...]
Dus Niek, waar woon je?Kan nog wel een WP gebruiken
Ergens wel bijzonder. Hoe gaan ze dan om met eventuele transportschade? Ach, ik ga het meemaken.
Gegevens moest ik bij bestellen opgeven, jij niet?Niek_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:37:
[...]
Had je je 06-nr bij de order doorgegeven? Kan mij niet herinneren dat ik die achtergelaten heb. Zal sowieso even een briefje ophangen.
[...]
Kom maar langs, sta je keurig op beeld
[...]
Ergens wel bijzonder. Hoe gaan ze dan om met eventuele transportschade? Ach, ik ga het meemaken.
1 PVoutput . Dongen NB
Zei hij serieus Waterschap? Die gaan over sloten en meren enzPascal Saul schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:24:
Ik had net nog een discussie met een monteur van Unica over de temperatuur van het boilervat. In de regel moet dat gewoon minstens 60 graden zijn volgens de richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. Het is zelfs zo dat bedrijfsinstallaties afgekeurd kunnen worden door het Waterschap zo zei hij. Zal particulier niet zo snel voorkomen maar toch weer een goede reden om het wel op 60 graden te zetten.
Maar permanent 60c is voor woningen zonder circulatiepomp in tapwater niet verplicht. Wel moet er periodiek gedesinfecteerd worden.
Er is best lang een grijs gebied geweest bij opkomst van de eerste warmtepompen met SWW. De norm had daarvoor geen echte uitzondering oid, voorheen was lager dan 60 nooit aan de orde.
Ik zal eens kijken of ik de exacte omschrijving en eisen kan vinden
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
De F2120-12 levert max 8KW. Dus puur op de norm te weinig bij 9,5KW behoefte. Maar de meesten hier vinden die norm bullshitHiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:03:
De EPC berekening voor onze nieuwe woning is binnen (UNIEC2.2) en nu staat er bij warmtebehoefte verwarmingssysteem 34.535 MJ --> delen door 3.6 en we hebben het over 9.593 kW toch? nu staat er aan het eind v/h rapport bij de resultaten 17.507 MJ.6 = 4.863 kW. Dat is een aardig verschil.
Heeft iemand eng idee waar dit verschil vandaan komt? (WTW/balansventilatie misschien)?
Wij denken aan een NIBE F2120, en als ik het zo inschat moet de F2120-12 dit kunnen afdekken of is dit net te krap?
Ik meen me te herinneren dat de norm eigenlijk alleen maar kijkt naar monovalent bij -10C, of zit ik er dan naast?LittleTycoon schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:37:
[...]
De F2120-12 levert max 8KW. Dus puur op de norm te weinig bij 9,5KW behoefte. Maar de meesten hier vinden die norm bullshit
Klopt. Hoeveel de norm waard is hangt er ook vanaf waar je woont: regio, wel/niet in de stad, beschut of niet. En of je bereid bent bij -10 of lager (wat niet vaak voorkomt, maar toch eens in de zoveel jaar) elektrische kacheltjes of driedubbele truien te gebruiken.HiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:21:
[...]
Ik meen me te herinneren dat de norm eigenlijk alleen maar kijkt naar monovalent bij -10C, of zit ik er dan naast?
@LittleTycoon ben benieuwd waarom de meesten hier de norm BS vinden... zal toch niet helemaal uit het niets komen?
@joostmaas bedoeling is om ook nog een houtkachel in de woonkamer neer te zetten
. Voor als het echt koud gaat worden (en als plan-B, in case all else fails)
@joostmaas bedoeling is om ook nog een houtkachel in de woonkamer neer te zetten
Verwijderd
Vul voor de aardigheid t.b.v. een subsidie-aanvraag eens zo'n model in en vergelijk de uitkomsten met je daadwerkelijk verbruik, ik sloeg in ieder geval steil achterover v.w.b. de aannames in het model.HiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:36:
@LittleTycoon ben benieuwd waarom de meesten hier de norm BS vinden... zal toch niet helemaal uit het niets komen?
De modellen gaan er vanuit dat de zon niet/nooit schijnt en dat er geen mensen in het huis aanwezig zijn, die per persoon ook meer dan 100kWh warmte produceren evenals de warmteontwikkeling van in ieder geval de som van alle standby verbruik van electrische apparaten.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 18:00 ]
Ja, nou, de water leverancier bedoelde ik eigenlijk zoals VitensOxellaar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:06:
[...]
Zei hij serieus Waterschap? Die gaan over sloten en meren enz![]()
Maar permanent 60c is voor woningen zonder circulatiepomp in tapwater niet verplicht. Wel moet er periodiek gedesinfecteerd worden.
Er is best lang een grijs gebied geweest bij opkomst van de eerste warmtepompen met SWW. De norm had daarvoor geen echte uitzondering oid, voorheen was lager dan 60 nooit aan de orde.
Ik zal eens kijken of ik de exacte omschrijving en eisen kan vinden
Blijkbaar kunnen/mogen ze zaken afsluiten indien het bedrijf zich niet deze eisen houdt vanwege de (volks)gezondheid. Dat had hij bij de campus blijkbaar al eens meegemaakt. Hij had het erover dat het ook continue de watertemperatuur gemeten wordt.
Uurtarieven, apparaten laten schakelen zonder in de rest van je meterkast te hoeven rommelenVerwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:27:
[...]
Welke fatsoenlijke digitale meter opties, gelijkwaardig aan analoog, zijn er dan ? Volgens mij zijn de digitale allemaal minder fatsoenlijk dan de analoge meter.
Ik kan zo'n EPC rapport niet lezen tenminste niet inschatten wat de waarde ervan is,HiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:36:
Ik houd me graag stil bij nieuwbouw als over energie gaat, relatie tussen papier en werkelijkheid is soms aardig zoek.
Geef mij maar verbruikgegevens en tijdstip, "lifestyle" zit er dan ook al in zodat ik de getallen kan plaatsen.
Uiteraard heb ik wel een paar EPC's gezien, bij bekenden, maar van de jaren erna wordt je niet altijd vrolijk
Zoals een straat koopwoningen verkocht op basis van 12,5GJ volgens EPC rapport die in praktijk gem. 27,5GJ verbruiken
Wat voor een 5kW WP een hele toer is, laat staan de gebruikkosten, met een flinke juridische discussie erover uiteraard
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
http://www.ebay.nl/itm/ve...m:msQEFDGsiSvcBeHwwRSsVagjoostmaas schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:48:
[...]
Minimum is nergens te vinden bij Pana, maar omdat de WP ongeveer een factor 2 kan moduleren bij verwarming vermoed ik dat dit bij koelen ook het geval zal zijn (dus fors minimum koelvermogen; ik zit tegen precies hetzelfde aan te hikken...). Heb je een llink voor dat ebay ding? Ik zat ook al naar echt goedkope alibaba spul te kijken (als er dan toch grote onzekerheid is of het gaat doen wat ik wil, dan maar zo goedkoop mogelijk...).
http://www.ebay.nl/itm/VE...d0edeb:g:TCsAAOSwWKtUyJXQ
vola
alleen dampdichte cv leidingen door mijn vloer zien te krijgen
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Verwijderd
?!?!, de discussie ging/gaat over analoge vs. didgitale verbruiksmeters t.b.v. saldering.Erasmo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:16:
[...]
Uurtarieven, apparaten laten schakelen zonder in de rest van je meterkast te hoeven rommelenJuist voor een WP erg handig.
@joostmaas @Wodan89
6kW G-serie kan terug moduleren tot ca 340-350W met ca 1,8kW aan koelvermogen bij Tb ca 25C
Minimaal vermogen heb ik wel meetgegevens van 6kWMinimum is nergens te vinden bij Pana, maar omdat de WP ongeveer een factor 2 kan moduleren bij verwarming vermoed ik dat dit bij koelen ook het geval zal zijn (dus fors minimum koelvermogen; ik zit tegen precies hetzelfde aan te hikken...).
6kW G-serie kan terug moduleren tot ca 340-350W met ca 1,8kW aan koelvermogen bij Tb ca 25C
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De normale norm is gebaseerd op isso 51, waar geen rekening wordt gehouden met zonnewinsten, personen aanwezig, ligging gebouw, etc. Dit kan zo maar 30% afwijken van werkelijkheid. Beng indicatoren zijn b.v. betrouwbaarder.HiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:36:
@joostmaas bedoeling is om ook nog een houtkachel in de woonkamer neer te zetten. Voor als het echt koud gaat worden (en als plan-B, in case all else fails)
Aantal personen hier op het forum hebben verder wp"s met veel lager vermogen dan hun warmtrverliesverekening zou voorschrijven en schijnen daarmee goed uit te komen. Ik niet trouwens, net eergisteren f2120-16 besteld in zweden, netjes in lijn met 11,5KW warmteverliesberekening. Liever geen potentieel gezeik thuis, nibe zelf importeren is al uitdaging genoeg.
ik denk dat het bij ons ook de F2120-16 gaat worden, prijsverschil met de F2120-12 is niet heel groot, en ISDE subsidie is ook iets meer, dus onder de streep maakt het niet veel uit.LittleTycoon schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:24:
[...]
De normale norm is gebaseerd op isso 51, waar geen rekening wordt gehouden met zonnewinsten, personen aanwezig, ligging gebouw, etc. Dit kan zo maar 30% afwijken van werkelijkheid. Beng indicatoren zijn b.v. betrouwbaarder.
Aantal personen hier op het forum hebben verder wp"s met veel lager vermogen dan hun warmtrverliesverekening zou voorschrijven en schijnen daarmee goed uit te komen. Ik niet trouwens, net eergisteren f2120-16 besteld in zweden, netjes in lijn met 11,5KW warmteverliesberekening. Liever geen potentieel gezeik thuis, nibe zelf importeren is al uitdaging genoeg.
Waar heb je de bestelling in Zweden gedaan? hoeveel makt dat voor jou onder de streep uit?
Inclusief installatie tussen de 8-10K verschil. Had eigenlijk niet Nibe moeten nemen, maar Panasonic, nog stuk goedkoper en zeker ok. Maar Nibe kleurt beter bij de gevel van het huis. En ik wil wel meemaken dat ie echt 65 graden sww haalt puur op de compressor
Je moet wel erg nalatig zijn wil je afgesloten worden. Na een controle krijg je maanden de tijd om de punten te verhelpen en met foto's of tweede controle is alles weer in orde.Pascal Saul schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:11:
[...]
Ja, nou, de water leverancier bedoelde ik eigenlijk zoals Vitens
Blijkbaar kunnen/mogen ze zaken afsluiten indien het bedrijf zich niet deze eisen houdt vanwege de (volks)gezondheid. Dat had hij bij de campus blijkbaar al eens meegemaakt. Hij had het erover dat het ook continue de watertemperatuur gemeten wordt.
Bij openbare gebouwen zoals sporthallen en zwembaden is een legionellaplan verplicht. Dus dagelijks spoelen, temperaturen meten en noteren.
Maar particulieren worden nooit gecontroleerd.
De discussie ging over de waarschijnlijke verplichting van slimme meters na 2023 en dan is de opmerking over automatisch apparaten in/uitschakelen zeker relevant. Als er een kWh vergoeding voor teruglevering komt is er ook geen enkele noodzaak om nog te kunnen salderen en overigens gaat tot/met 2023 salderen precies even goed als met een analoge meter.Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:27:
[...]
?!?!, de discussie ging/gaat over analoge vs. didgitale verbruiksmeters t.b.v. saldering.
Er is geen wet die voorschrijft dat je als particulier verplicht bent anti-legionellamaatregelen te nemen. En dat is omdat er in NL nog nooit een slachtoffer door legionella besmetting in een woonhuis gevallen (wél in openbare gebouwen). In Frankrijk is overigens de grenstemp. 50 graden, in België 55. NL is met 60 roomser dan de paus.Bij 50 graden sterft al 90% van de legionellabacteriën binnen 2 uur.Oxellaar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:51:
[...]
Je moet wel erg nalatig zijn wil je afgesloten worden. Na een controle krijg je maanden de tijd om de punten te verhelpen en met foto's of tweede controle is alles weer in orde.
Bij openbare gebouwen zoals sporthallen en zwembaden is een legionellaplan verplicht. Dus dagelijks spoelen, temperaturen meten en noteren.
Maar particulieren worden nooit gecontroleerd.
Ik heb mijn vat op 50 graden ingesteld (meting in het midden).
De installateur heeft een temperatuurmeter bovenin geplaatst, en bij 50 graden in het midden is het vat bovenin 60 graden
Nu valt mij op de het LPP helemaal niet draait
Volsgens dat schema zou het vat eens in de 2 weken naar 60 graden gestookt moeten worden, maar dat is nu ik erover nadenk nog nooit gebeurd
Iemand een idee waar ik het moet zoeken
Volgens mij is alles goed ingesteld......
De installateur heeft een temperatuurmeter bovenin geplaatst, en bij 50 graden in het midden is het vat bovenin 60 graden
Volsgens dat schema zou het vat eens in de 2 weken naar 60 graden gestookt moeten worden, maar dat is nu ik erover nadenk nog nooit gebeurd
Iemand een idee waar ik het moet zoeken
als je in het hoofd menu zit en je gaat dan naar Hot water > heb je dan bij DHW 2 keuzes? volgens de installatie handleiding zou je dan ook de legionella bescherming actief / non actief kunnen zienGrolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:36:
Iemand een idee waar ik het moet zoekenVolgens mij is alles goed ingesteld......
Verwijderd
Als het zover is/komt zou dat inderdaad zo kunnen zijn, maar al die zinnen waarin het woorden als/kan/kunnen/mogelijk etc voorkomen kan ik niet zo veel.joostmaas schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:07:
[...]
De discussie ging over de waarschijnlijke verplichting van slimme meters na 2023 en dan is de opmerking over automatisch apparaten in/uitschakelen zeker relevant. Als er een kWh vergoeding voor teruglevering komt is er ook geen enkele noodzaak om nog te kunnen salderen en overigens gaat tot/met 2023 salderen precies even goed als met een analoge meter.
Daar waren/zijn de meningen nogal over verdeeld meen ik me te herinneren, Kassa/Vara heeft er meermaals een uitzending aan besteed dacht ik.
Toch apart zon boiler functie, ik meet onderin en laat hem tot 50 opwarmen. Maar de water temperatuur wp heb ik op 53 staan, dat mengt hij net zo lang tot die 50 onderin, die van jou doet het dus met 60 graden of meer anders bovenin geen 60 , niet zo goed voor de cop?Grolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:36:
Iemand een idee waar ik het moet zoekenVolgens mij is alles goed ingesteld......
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, maar die staat wel actief, ook staat er spanning op de voeding van de boosterverwarming.Wodan89 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:49:
[...]
als je in het hoofd menu zit en je gaat dan naar Hot water > heb je dan bij DHW 2 keuzes? volgens de installatie handleiding zou je dan ook de legionella bescherming actief / non actief kunnen zien
Kan ik die ta ergens instellen danreneeke1970 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:15:
[...]
Toch apart zon boiler functie, ik meet onderin en laat hem tot 50 opwarmen. Maar de water temperatuur wp heb ik op 53 staan, dat mengt hij net zo lang tot die 50 onderin, die van jou doet het dus met 60 graden of meer anders bovenin geen 60 , niet zo goed voor de cop?
Ikke niet weet, heb geen ecodan.
Maar legionella hoeft ie niet te doen want die doet ie iedere dag bij jou in principe
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is dan inderdaad niet echt cop vriendelijk.
Zijn er ecodanners onder ons die weten of ik de ta voor sww kan begrenzen
Zijn er ecodanners onder ons die weten of ik de ta voor sww kan begrenzen
Je kan alleen de SWW temp instellen, 45c in het midden is waarschijnlijk 53 ,54 oid bovenin.
Experimenteer er maar eens mee.
Draai je SWW op de eco stand ?
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 13-07-2017 22:55 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Staat er een vinkje bij LPP (on) in het sww menu ?Grolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:36:
LPP draait normaliter in de nacht en op je grafieken zie je het bijna niet terug.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat is serieus geld... installeer je het nu zelf dan? Anders kan ik het verschil niet echt verklaren.LittleTycoon schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:27:
Inclusief installatie tussen de 8-10K verschil.
In de NEN 1006 staat dat op het tappunt tenminste 55c gemeten moet worden en 60 bij systemen met circulatie leiding. Dit is voor woonhuizen.joostmaas schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:15:
[...]
Er is geen wet die voorschrijft dat je als particulier verplicht bent anti-legionellamaatregelen te nemen. En dat is omdat er in NL nog nooit een slachtoffer door legionella besmetting in een woonhuis gevallen (wél in openbare gebouwen). In Frankrijk is overigens de grenstemp. 50 graden, in België 55. NL is met 60 roomser dan de paus.Bij 50 graden sterft al 90% van de legionellabacteriën binnen 2 uur.
Ook is het verplicht om de juiste keerkleppen op bepaalde punten te hebben. Denk aan wasmachinekraan en vulkraan voor cv. Vermogens boven 45kW dienen dubbele scheiding te hebben en vulkraan met CA keerklep.
Koudwaterleidingen mogen niet dicht naast cv of SWW leidingen lopen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Allemaal regels tbv legionella preventie voor woonhuizen uit de drinkwaterwet.
Rondom het verwarmen van ssw door warmtepomp zijn nogal wat vraagtekens. Ik zal onze legionella man op het werk eens om wat informatie vragen. Want echt helder is het niet.
En of je ooit besmet bent geweest, weet je nooit. Als je gezondheid in orde is, kun je zonder jezelf doodziek te voelen, best een keer besmet raken.
Niet iedereen die besmet raakt beland in het ziekenhuis oid, je kunt ook gewoon "grieperig" worden en weer herstellen.
Verder geen paniek om legionella, bij normaal waterverbruik is het risico op kweek minimaal.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 13-07-2017 23:37 ]
Ik heb de boiler lekker op 45c en de warm water leiding loopt ook nog eens vlak langs mijn cv buis. Dit laatste kan even niet anders, het is of dit of het huis stort in en dat is nog slechter voor je gezondheidOxellaar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:26:
[...]
In de NEN 1006 staat dat op het tappunt tenminste 55c gemeten moet worden en 60 bij systemen met circulatie leiding. Dit is voor woonhuizen.
Ook is het verplicht om de juiste keerkleppen op bepaalde punten te hebben. Denk aan wasmachinekraan en vulkraan voor cv. Vermogens boven 45kW dienen dubbele scheiding te hebben en vulkraan met CA keerklep.
Koudwaterleidingen mogen niet dicht naast cv of SWW leidingen lopen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Rondom het verwarmen van ssw door warmtepomp zijn nogal wat vraagtekens. Ik zal onze legionella man op het werk eens om wat informatie vragen. Want echt helder is het niet.
En of je ooit besmet bent geweest, weet je nooit. Als je gezondheid in orde is, kun je zonder jezelf doodziek te voelen, best een keer besmet raken.
Niet iedereen die besmet raakt beland in het ziekenhuis oid, je kunt ook gewoon "grieperig" worden en weer herstellen.
Verder geen paniek om legionella, bij normaal waterverbruik is het risico op kweek minimaal.
Nee, installeer niet zelf. Gewoon prijspolitiek Nibe NL en installateur wil ook beetje verdienen op materiaal.HiBe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:56:
[...]
Dat is serieus geld... installeer je het nu zelf dan? Anders kan ik het verschil niet echt verklaren.
Zelfde als andere merken. Een pana haal je hier ook niet tegen dezelfde prijs als bij confort market
[ Voor 13% gewijzigd door LittleTycoon op 13-07-2017 23:55 ]
Warm water mag ook rustig langs een cv buis lopen, koud water niet.koevlaas2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:40:
[...]
Ik heb de boiler lekker op 45c en de warm water leiding loopt ook nog eens vlak langs mijn cv buis. Dit laatste kan even niet anders, het is of dit of het huis stort in en dat is nog slechter voor je gezondheid
Allemaal uitstekende maatregelen, maar met name bij bestaande installaties is er voor de meeste genoemde punten geen wettelijke verplichting om voor de particulier hier aan te voldoen c.q. controle op te houden. Het zijn grotendeels richtlijnen voor installateurs die vooral bij nieuwbouw uit kunnen monden in verplichting.Oxellaar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:26:
[...]
In de NEN 1006 staat dat op het tappunt tenminste 55c gemeten moet worden en 60 bij systemen met circulatie leiding. Dit is voor woonhuizen.
Zeker weten? Ik dacht dat een warm water buis snel moet kunnen afkoelen (vandaar ook niet isoleren).Grolsch schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 06:50:
[...]
Warm water mag ook rustig langs een cv buis lopen, koud water niet.
Je hebt kabel PAC-SE55RA nodig, maar schema van PAC-SC36NA-E
(en die kabel sluit je op de buitenunit aan op de CN3D connector en dipswitch binnenunit SW4-7 )
[ Voor 14% gewijzigd door alberthakvoort op 14-07-2017 10:24 ]
Dat wist ik niet, ik dacht alleen koud water, maar op zich logische gedachte.Oxellaar schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:14:
@joostmaas @Grolsch
Warm water mag ook geen opwarming krijgen van cv oid.
Maar moet zsm kunnen afkoelen naar onder de 25c.
Tnx, hier heb ik wat aan.alberthakvoort schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:22:
[...]
Je hebt kabel PAC-SE55RA nodig, maar schema van PAC-SC36NA-E
(en die kabel sluit je op de buitenunit aan op de CN3D connector en dipswitch binnenunit SW4-7 )
[afbeelding]
Ik zie dat de max. kabellengte 10mtr mag zijn, maar mijn buitenunit zit +- 25 meter van mijn technische ruimte af.
Ik heb al wel een kabel laten trekken om de PAC-SE55RA aan te sluiten, maar dat gaat dan niet werken?
En dan moet ik dus een 3 standen schakelaar hebben
Eventueel een relay gebruiken in de buitenunit? Ik zou gewoon alleen de 50% optie kiezen, dus relay aan=50% uit is 100%Grolsch schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Dat wist ik niet, ik dacht alleen koud water, maar op zich logische gedachte.
[...]
Tnx, hier heb ik wat aan.
Ik zie dat de max. kabellengte 10mtr mag zijn, maar mijn buitenunit zit +- 25 meter van mijn technische ruimte af.
Ik heb al wel een kabel laten trekken om de PAC-SE55RA aan te sluiten, maar dat gaat dan niet werken?
En dan moet ik dus een 3 standen schakelaar hebben(50/75/100%)
3 standen schakelaar van een ventilatiesysteem.Grolsch schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Of als een draad trekken lastig is, een KAKU acm 3500-3
Slechts 3 tientjes bij de Hornbach.Oxellaar schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:05:
Of als een draad trekken lastig is, een KAKU acm 3500-3
Hallo Niek,Niek_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 06:25:
[...]
Nope.
Irritant, probeer een track/trace of desnoods de transporteur te achterhalen maar ik kom er niet helemaal uit met de winkel. Hij roept dat Ziegler de transporteur is maar daar (zowel kantoor NL als FR) hebben ze geen bekende zendingen. Helaas reageert hij niet op e-mails waarin ik om afzender, afzendadres en/of verzendordernummer vraag en telefonisch in het Frans/Duits gaat ook niet echt geweldig. Was al lang blij dat ik de naam van de transporteur kon ontcijferen
Heb je een klantaccount aangemaakt? Werkt de communicatie vele malen beter. Althans ik had geen moeite met communiceren.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Vandaag te horen gekregen dat ze verder vertraagd zijn, eta 20-30 july....arnnold schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:27:
[...]
Hallo Niek,
Heb je een klantaccount aangemaakt? Werkt de communicatie vele malen beter. Althans ik had geen moeite met communiceren.
Hoe ben je daarover geïnformeerd?bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:07:
[...]
Vandaag te horen gekregen dat ze verder vertraagd zijn, eta 20-30 july....
Klantaccount inderdaad aangemaakt. Zie bij m'n order staan dat deze op 14-7 afgerond is.arnnold schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:27:
[...]
Hallo Niek,
Via welke weg communiceerde jij dan? Kan zo 1-2-3 geen berichtenbox oid vinden op m'n klantpagina.
[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 15-07-2017 06:30 ]
Zoek me suf op de website maar zie geen berichtenbox oid. Staat jouw order dan nog open of is deze ook al afgerond?bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 07:50:
Via de klantaccount, we hadden eerder al contact gehad ivm wijzigen leveradres
[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 15-07-2017 08:27 ]
Zojuist de stoute schoenen aangetrokken een zelf het filtertje schoon gemaakt, van 19 naar 27 ltr/minuut
Ik zie nu dat de prijs van een ecolution solo 4kw gedaald is naar EUR 2.802Jack schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:59:
[...]
De Inventum Ecolution heeft een stuk hogere COP (4,3) maar is ook een stuk duurder. De Ecolution kan echter ook CV verwarmen, maar deze is niet krachtig genoeg om van het gas af te kunnen gaan.
https://www.warmteservice...1CTwDwEAkYBSABEgIph_D_BwE
Verder is de subsidie nu EUR 1.700
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf
Dat betekent dat je voor 1.100 een warmtepomp hebt hangen die de hele winter door 1,4kw extra warmte kan leveren zonder dat je veel poespas nodig hebt. Ongeveer 40-50% van mijn warmte heb ik opgewekt met een cop lager dan 4,2 (cop v/d ecolution) en dus zou het een kleine verbetering zijn. Verder zorgt hij ervoor dat de Mitsubishi ecodan op een lager vermogen kan gaan werken waardoor cop automatisch hoger wordt van de ecodan. Ecolution levert immers continue 1,5kw aan warmte.
Verder betekent dit voor mij wat extra backup warmte. afgelopen jaar geen ketel meer nodig gehad maar bij etmaaltemps van -3 tot -4 graden gemiddeld had de warmtepomp het druk... (dus ook meer geluid).
ga hier toch eens serieus over nadenken (ook omdat het leuk is/blijft)
iemand ervaring met de ecolution?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
voordat je helemaal los gaat: ik heb hetzelfde gedaan en de kabel hier geinstalleerd maar hoorde eerlijk gezegd geen verschil in geluid... dus verwacht er niet teveel van (heb er wel een chameleon op staan wat sowieso al dempt)Grolsch schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Dat wist ik niet, ik dacht alleen koud water, maar op zich logische gedachte.
[...]
Tnx, hier heb ik wat aan.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Hmm, heb ik iets gemist?develdonk schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:48:
[...]
Verder zorgt hij ervoor dat de Toshiba ecodan
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
@Grolsch Dan zat er behoorlijk wat vuil in, is de vloer wel goed gespoeld?
sorry Mitsubishi
denk dat veel mensen dat niet doen of vergeten. ik heb hier alle groepen afzonderlijk doorgespeolt totdat er enkel helder water uit kwam om juist dit soort dingen te voorkomen (en met succes). oude leidingen zaten vol zwarte prut en water is en blijft nu mooi helder!Oxellaar schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:09:
Ze zeggen van wel, maar blijkbaar niet goed genoeg.Oxellaar schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:09:
Ook heb ik die andere vuilafscheider doorgespoeld, maar dat maakt qua flow geen verschil
Volgens de installateur moest ik de druk op 2,5 bar zetten, en dan de vuilafscheider leeg laten lopen tot de druk 2 bar was.

De flow is dus 28 ltr/min bij pompstand 5 over het CV gedeelte
De flow is nu 23 ltr/min bij pompstand 5 over het SWW gedeelte
Ik denk toch dat het in serie zetten van de 2 spiralen hiervoor zorgt, maar 23 ltr/min lijkt mij een mooi getal
Waar moet ik nu de pompstand op zetten
Voor de test op 2 gezet, dan is de flow over CV 22 ltr/min en over SWW 17 ltr/min
@Grolsch Wat is de aansluitmaat van je Spirotrap? Die geeft namelijk ook een max debiet.
3/4 "maximaal 1.3m3/h en de 1" max 2m3/h, als ik het zo zie is het een 1"
Verder is 23l/m wel netjes verwacht ik, bij tapwater haal je weer heel andere dT waardes. Daar heb je weinig invloed op.
Om zelf je kW afgifte te berekenen: L/s * 4.2 * dT = kW
Verder is 23l/m wel netjes verwacht ik, bij tapwater haal je weer heel andere dT waardes. Daar heb je weinig invloed op.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 15-07-2017 14:14 ]
Het lijkt mij een 1" aansluiting, anders haalde ik toch nooit de 28 L/minuut (1680ltr/uur) 
Omdat beelden nu eenmaal meer zeggen als tekst, hierbij het geluid van onze WP.
Met dit geluid trekt hij 3,5kW uit het net, zo'n beetje het maximale wat hij doet tijdens SWW maken.
Op de achtergrond hoor je dus ook een auto voorbij rijden met 50 km/h (WP staat zo'n 30 meter van de weg af)
https://vimeo.com/225665482
Met dit geluid trekt hij 3,5kW uit het net, zo'n beetje het maximale wat hij doet tijdens SWW maken.
Op de achtergrond hoor je dus ook een auto voorbij rijden met 50 km/h (WP staat zo'n 30 meter van de weg af)
Nou die kun je gerust tien in een woonwijk zetten toch?Grolsch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:21:
Het lijkt mij een 1" aansluiting, anders haalde ik toch nooit de 28 L/minuut (1680ltr/uur)
1 PVoutput . Dongen NB
Dus stel ik heb 20 ltr/min = 1200*4.2*3=15120kWOxellaar schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:11:
@Grolsch Wat is de aansluitmaat van je Spirotrap? Die geeft namelijk ook een max debiet.
Dus bij een dT van 3 graden is een flouw van 20 ltr/min voldoende om 15kW vermogen weg te pompen
Nog ff een praktisch vraagje, welke stooklijn zouden jullie mij adviseren voor komend winter
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 15-07-2017 16:01 ]
20L x 60 = 1200L/HGrolsch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:00:
[...]
Dus stel ik heb 20 ltr/min = 1200*4.2*3=15120kW
Dus bij een dT van 3 graden is een flouw van 20 ltr/min voldoende om 15kW vermogen weg te pompen
Nog ff een praktisch vraagje, welke stooklijn zouden jullie mij adviseren voor komend winter(Goed geïsoleerde nieuwe woning met naregeling).
http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php
ik kom bij een delta T van 3 en 1200L/H op 4.1Kw ...
Bij mijn Zubadan scheelt het flink in geluid als ik hem op 50% zet. Dus @Grolsch ik zou het doen. Ik heb er een Fibaro z-wave schakelaar aan gekoppeld en stuur het aan met Domoticz. Het vermogen gaat bij mij alleen op 100% als het vriest.develdonk schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:50:
[...]
voordat je helemaal los gaat: ik heb hetzelfde gedaan en de kabel hier geinstalleerd maar hoorde eerlijk gezegd geen verschil in geluid... dus verwacht er niet teveel van (heb er wel een chameleon op staan wat sowieso al dempt)
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
een zubadan is toch geen ecodan???Zubadan schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:28:
[...]
Bij mijn Zubadan scheelt het flink in geluid als ik hem op 50% zet. Dus @Grolsch ik zou het doen. Ik heb er een Fibaro z-wave schakelaar aan gekoppeld en stuur het aan met Domoticz. Het vermogen gaat bij mij alleen op 100% als het vriest.
maar ik zie dat grolsch een zubadan heeft dus dan snap ik je comment
hier hangt heel het huis aan de vera via z-wave voor wat het waard is
[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 15-07-2017 19:34 ]
Hallo,
wellicht kan iemand mij hier een antwoord geven op wat vragen die ik heb aangaande een Panasonic warmtepomp oplossing(en).
Als ik bijvoorbeeld de Panasonic Warmtepomp boiler PAW-DHWM300A en Monobloc WH-MXC09G3E8 wil aanschaffen bij comfort-market in Frankrijk heb ik dan nog een binnenunit nodig om het één en ander te regelen of werken ze als 2 afzonderlijke warmtepompen. Mijn bedoeling is "all electric", dus de cv gaat de deur uit.
De warmtepompboiler staat momenteel voor 1475€ bij hun op de site en bij ISDE krijg ik 1250€ subsidie. Het Monobloc kost 5472€ en heeft 2200€ subsidie. Ze versturen het geheel voor 300€ en met name de Warmtepompboiler lijkt mij dan een zeer goeie deal, want een losse 300l boiler zonder warmte pomp kost ongeveer hetzelfde en die is zonder subsidie.
mvg Ed
wellicht kan iemand mij hier een antwoord geven op wat vragen die ik heb aangaande een Panasonic warmtepomp oplossing(en).
Als ik bijvoorbeeld de Panasonic Warmtepomp boiler PAW-DHWM300A en Monobloc WH-MXC09G3E8 wil aanschaffen bij comfort-market in Frankrijk heb ik dan nog een binnenunit nodig om het één en ander te regelen of werken ze als 2 afzonderlijke warmtepompen. Mijn bedoeling is "all electric", dus de cv gaat de deur uit.
De warmtepompboiler staat momenteel voor 1475€ bij hun op de site en bij ISDE krijg ik 1250€ subsidie. Het Monobloc kost 5472€ en heeft 2200€ subsidie. Ze versturen het geheel voor 300€ en met name de Warmtepompboiler lijkt mij dan een zeer goeie deal, want een losse 300l boiler zonder warmte pomp kost ongeveer hetzelfde en die is zonder subsidie.
mvg Ed
Als het rond het vriespunt is en de Zubadan helemaal dicht vriest dan hoor je hem vrij goedGrolsch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:21:
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Heb je daar veel last van (dichtvriezen) als je op 50% vermogen draait ?Zubadan schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:03:
[...]
Als het rond het vriespunt is en de Zubadan helemaal dicht vriest dan hoor je hem vrij goedMaar waarschijnlijk heb je dan je ramen dicht en ben je weinig buiten en heb je er geen last van
Een warmtepomp boiler heeft zijn eigen warmtepomp in de kop zitten dus die werkt afzonderlijk. Als je nou de AE neemt kun je in noodgeval de boiler verwarmen met je mono blok, die boiler heeft extra solar spiraalgrave006 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:41:
Hallo,
mvg Ed
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind 'm stil, ik kan je hier gebrul laten horen dat 60 meter verderop nog hoorbaar is.Grolsch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:21:
Maar bij deze buiten temperaturen is de mijne ook stil.
Ja, 50% of 100% maakt volgens mij niet uit. Als het rond het vriespunt is en als het vochtig is of sneeuwt dan krijg je ijsvorming. In het oosten is dat in de wintermaanden vaak het geval. Echt droge kou is geen probleem, maar dat komt helaas niet zo veel voor.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:10:
[...]
Heb je daar veel last van (dichtvriezen) als je op 50% vermogen draait ?
Er is al een heel forum gevuld met gebruikers en informatiedeveldonk schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:48:
[...]
Ik zie nu dat de prijs van een ecolution solo 4kw gedaald is naar EUR 2.802
iemand ervaring met de ecolution?
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Een brainfart:
een lucht/water warmtepomp werkt beter als de buitenunit in een warmere omgevingslucht zit.
Kan je een "buiten"-unit dan niet beter in een schuur oid plaatsen welke niet verwarmd hoeft te worden, maar wel veelal een hogere temperatuur dan in de buitenlucht? (zeker als de schuur zwart geverfd is)
een lucht/water warmtepomp werkt beter als de buitenunit in een warmere omgevingslucht zit.
Kan je een "buiten"-unit dan niet beter in een schuur oid plaatsen welke niet verwarmd hoeft te worden, maar wel veelal een hogere temperatuur dan in de buitenlucht? (zeker als de schuur zwart geverfd is)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@kmf dat is al vaker geopperd in dit topic als ik het me goed herinner.
Neem in je overweging mee dat een l/w WP enorm veel lucht 'gebruikt' om warmte aan te onttrekken. Binnen de kortste keren is die schuur een koelcel
Neem in je overweging mee dat een l/w WP enorm veel lucht 'gebruikt' om warmte aan te onttrekken. Binnen de kortste keren is die schuur een koelcel
Als je je klantpagina in beeld hebt zie je aan de rechterkant beneden een "chat" knop. Hier kan je je eventuele vragen stellen.Niek_ schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:48:
[...]
Hoe ben je daarover geïnformeerd?
[...]
Klantaccount inderdaad aangemaakt. Zie bij m'n order staan dat deze op 14-7 afgerond is.
Via welke weg communiceerde jij dan? Kan zo 1-2-3 geen berichtenbox oid vinden op m'n klantpagina.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
@Domba @joostmaas
Meer specs over de waterpomp van de Panasonic op pagina 67:
https://www.climamarket.b...eneral-Catalogue-2015.pdf
Volgens deze specs kan het waterpompje 180 Watt (!) verbruiken. Maar dan pomp je ook 3500 L/u.
Meer specs over de waterpomp van de Panasonic op pagina 67:
https://www.climamarket.b...eneral-Catalogue-2015.pdf
Volgens deze specs kan het waterpompje 180 Watt (!) verbruiken. Maar dan pomp je ook 3500 L/u.
Iemand interesse om zo'n panasonic boilertje in een groeps inkoop te doen? Ik heb wel wat ruimte in mijn garage voor een paar stuks (omg. eindhoven).
Natuurlijk, dat kan ook niet anders.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:10:
[...]
Heb je daar veel last van (dichtvriezen) als je op 50% vermogen draait ?
Ook met een lager vermogen vriest een buitendeel dicht, met temperaturen rond 0. De condensor (verdamper) moet lager in temperatuur zijn dan de buitentemperatuur, anders is er geen overdracht van energie.
En 100% of 50%, het moment van defrost is uiteindelijk hetzelfde, bijna dicht dus.
Het duurt wel langer eer hij dicht vriest, oppervlakte verdamper vs gevraagde vermogen ligt voordeliger.
Aanvriezen ontkom je niet aan.
En een dichtgevroren buitendeel maakt enorm veel meer geluid dan zonder ijs.
De fan staat in het niets te draaien omdat er haast geen luchtverplaatsing meer is door de ijsvorming.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 15-07-2017 22:49 ]
Ik ben in voor groepsinkoop voor een warmtepomp, ben ook in voor een goede installateur omgeving Eindhoven.Markprinsen schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:15:
Iemand interesse om zo'n panasonic boilertje in een groeps inkoop te doen? Ik heb wel wat ruimte in mijn garage voor een paar stuks (omg. eindhoven).
Woon zelf in Veldhoven
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Waar hebben jullie je buitenunit geplaatst eigenlijk?
Wat zal de "beste" minst overlastgevende plek zijn?
Wat zal de "beste" minst overlastgevende plek zijn?
- Op een plat dak
- Balkon/dakterras
- In de tuin
Mooi. Dopen we die om tot bierschuurCranberry schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:36:
@kmf dat is al vaker geopperd in dit topic als ik het me goed herinner.
[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 15-07-2017 23:28 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@kmf
Ik heb hem "in" mijn stenen schuurtje geplaatst, los van het huis.
Het geluid in het kleine schuurtje is natuurlijk flink versterkend vanwege omringende muren. Maar daar heb ik in huis geen last van.
De uitblaas is direkt naar buiten en aanzuig via de golfplaten openingen.
Nadat er eerst een simpel uitblaas rooster zat, deze al heel snel vervangen voor een flinke home-made geluidsdemper met geluidabsorberende matten. Dat rooster versterkte alleen maar het uitblaasgeluid.
En het geluid buiten is nu acceptapel. (veel omringende muren nog, dus weerkaatsing, rijtjeshuis)
Minst overlastgevende plek is in de buitenlucht, zonder omgevende muren.
Maar bouw er eventueel toch nog iets omheen, met geluidsdempend materiaal, als je er nog steeds last van hebt.
En "last" is een groot woord, maar hier hou ik van "echte stilte"
Buren zitten niet buiten in de winter, en ik vraag er regelmatig naar, of ze er last van hebben, of dat ze "hem" horen. Tot nu toe geen klagen.
Uiteraard ben ik zelf op het geluid gefocused, dus horen doe ik hem altijd.
(mitsubsidie ecodan, by the way)
Pana monobloc is volgens mij stiller (en moet ik nog steeds aansluiten bij een vriend, op het platdak van een veranda/uitbouw)
En daar komen sumo-600 rubbervoeten onder + 3 cm rubberen trillingsdempers, tegen eventuele trilling door het dak.
Misschien nog een punt, waar anderen het niet mee eens zijn.
Ik doe hier niet aan tapwater verwarmen in de "warmere maanden" met een buffervat of boilervat.
Ik kan prima douchen op een doorstroomverwarmer + douche wtw. (of zoals velen een e-boiler+douchewtw, met zonnepanelen prima te doen, in het "na-saldeertijdperk)
Ik heb een 450 lt RVS buffervat staan met rvs hygienspiraal, die in de winter wel dient als "voorverwarmer"
Het inkomende tapwater in mijn huis is dan kouder, en je wilt dan iets meer comfort.
Maar dat buffervat is dan toch warm, met 35 graden voor de vloer.
Zodoende heb ik wat meer geluid in de winter, en in de zomer, is het stil, vanwege direkt koelen (=stil) op warmere dagen en geen tapwaterfunctie nodig.
Ik heb hem "in" mijn stenen schuurtje geplaatst, los van het huis.
Het geluid in het kleine schuurtje is natuurlijk flink versterkend vanwege omringende muren. Maar daar heb ik in huis geen last van.
De uitblaas is direkt naar buiten en aanzuig via de golfplaten openingen.
Nadat er eerst een simpel uitblaas rooster zat, deze al heel snel vervangen voor een flinke home-made geluidsdemper met geluidabsorberende matten. Dat rooster versterkte alleen maar het uitblaasgeluid.
En het geluid buiten is nu acceptapel. (veel omringende muren nog, dus weerkaatsing, rijtjeshuis)
Minst overlastgevende plek is in de buitenlucht, zonder omgevende muren.
Maar bouw er eventueel toch nog iets omheen, met geluidsdempend materiaal, als je er nog steeds last van hebt.
En "last" is een groot woord, maar hier hou ik van "echte stilte"
Buren zitten niet buiten in de winter, en ik vraag er regelmatig naar, of ze er last van hebben, of dat ze "hem" horen. Tot nu toe geen klagen.
Uiteraard ben ik zelf op het geluid gefocused, dus horen doe ik hem altijd.
(mitsubsidie ecodan, by the way)
Pana monobloc is volgens mij stiller (en moet ik nog steeds aansluiten bij een vriend, op het platdak van een veranda/uitbouw)
En daar komen sumo-600 rubbervoeten onder + 3 cm rubberen trillingsdempers, tegen eventuele trilling door het dak.
Misschien nog een punt, waar anderen het niet mee eens zijn.
Ik doe hier niet aan tapwater verwarmen in de "warmere maanden" met een buffervat of boilervat.
Ik kan prima douchen op een doorstroomverwarmer + douche wtw. (of zoals velen een e-boiler+douchewtw, met zonnepanelen prima te doen, in het "na-saldeertijdperk)
Ik heb een 450 lt RVS buffervat staan met rvs hygienspiraal, die in de winter wel dient als "voorverwarmer"
Het inkomende tapwater in mijn huis is dan kouder, en je wilt dan iets meer comfort.
Maar dat buffervat is dan toch warm, met 35 graden voor de vloer.
Zodoende heb ik wat meer geluid in de winter, en in de zomer, is het stil, vanwege direkt koelen (=stil) op warmere dagen en geen tapwaterfunctie nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 00:39 ]
Heb jij misschien de AE wel op de site gezien van confort market? Ik heb al een keer gezocht maar die versie stond er toen niet op.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:16:
[...]
Een warmtepomp boiler heeft zijn eigen warmtepomp in de kop zitten dus die werkt afzonderlijk. Als je nou de AE neemt kun je in noodgeval de boiler verwarmen met je mono blok, die boiler heeft extra solar spiraal
Uh nee inderdaad, ik had hem elders gezien en scheelde maar 75 euro of zo.Pos2007 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 09:14:
[...]
Heb jij misschien de AE wel op de site gezien van confort market? Ik heb al een keer gezocht maar die versie stond er toen niet op.
Misschien als je ze mailt dat ze hem wel kunnen bestellen voor je?
Maar is een Nederlandse maxicool niet net zo goed? Scheelt aardig met verzend kosten
https://www.deroijallroun...et-solar-warmtewisselaar/
[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 16-07-2017 09:37 ]
1 PVoutput . Dongen NB
De Maxicool zou ook kunnen denk ik ja. De subsidie is iets minder (scheelt €150,-) maar dat zal niet opwegen tegen de hogere verzendkosten vanuit Frankrijk.
Ik heb confortmarket een bericht gestuurd met mijn beste vertaalmachinefrans
. Misschien kunnen ze de AE versie inderdaad ook wel leveren maar staat die niet op de site.
Ik heb confortmarket een bericht gestuurd met mijn beste vertaalmachinefrans
Verzendkosten van alleen een boiler is iets van 238€, dan zou je uitkomen voor de Panasonic op een totaal van 463€ (238+1475-1250). De Maxicool kost inclusief btw 2534€ ,daar gaat dan 1100€ subsidie vanaf en dan kost dat ding 1434€. Is bijna 1000€ verschil met de A. c.a 700 als Confortmarket de AE kan leveren die bruto advies c.a 250€ duurder is.Pos2007 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:01:
De Maxicool zou ook kunnen denk ik ja. De subsidie is iets minder (scheelt €150,-) maar dat zal niet opwegen tegen de hogere verzendkosten vanuit Frankrijk.
Ik heb confortmarket een bericht gestuurd met mijn beste vertaalmachinefrans. Misschien kunnen ze de AE versie inderdaad ook wel leveren maar staat die niet op de site.
Zie dat ik de verkeerde prijs voor de Maxicool heb gehanteerd, dus de berekening is dan zeker gunstiger. 1799-1100= 699€ v 463€
[ Voor 7% gewijzigd door grave006 op 16-07-2017 11:02 . Reden: verkeerde prijs gehanteerd ]
In het linkje door reneeke gegeven kost de maxicool €1834,- inclusief verzenden = € 734,- excl. installatiekosten. De pana komt dan op 463 + ca. 250 = €713?
Ja ik heb heb het gezien en aangepast. Alleen de pana kost wel maar 463 inclusief verzendkosten.Pos2007 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:01:
In het linkje door reneeke gegeven kost de maxicool €1834,- inclusief verzenden = € 734,- excl. installatiekosten. De pana komt dan op 463 + ca. 250 = €713?
Maar dan moet je ook de vergelijking maken met de maxicool zonder extra spiraal = € 1634,- - 1100 = € 534,-.grave006 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:16:
[...]
Ja ik heb heb het gezien en aangepast. Alleen de pana kost wel maar 463 inclusief verzendkosten.
Ik heb nog geen vergelijk gemaakt tussen de specs. Misschien is 1 van de twee op langere termijn wel duurder en de andere dus goedkoper.
je hebt helemaal gelijk heb maar half gelezenPos2007 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:20:
[...]
Maar dan moet je ook de vergelijking maken met de maxicool zonder extra spiraal = € 1634,- - 1100 = € 534,-.
Ik heb nog geen vergelijk gemaakt tussen de specs. Misschien is 1 van de twee op langere termijn wel duurder en de andere dus goedkoper.
Denk dat je sowieso goed moet vergelijken, meen dat hier op forum elders iemand zon pana heeft staan, en die vond het een herrie ding. Maar ja achter in garage boeit dat niet natuurlijk. En mijn link is elders nog 50 goedkoper maar dat moet @Noord27 even vertellen waar hij hem ging bestellen?Pos2007 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:20:
[...]
Maar dan moet je ook de vergelijking maken met de maxicool zonder extra spiraal = € 1634,- - 1100 = € 534,-.
1 PVoutput . Dongen NB
Nu mijn panelen goed en wel liggen ben ik me ook aan het oriënteren op een volgende stap, zeker nu de subsidie er nog is, in de vorm van L/W warmtepomp, als aanvulling op de CV ketel (Intergas Kompakt HRE uit 2013). Buitenunit kan prima op plat dak van aanbouw, en vanaf daar is het ca 3 meter over de buitenmuur omhoog naar de CV ruimte.
Inhoud van onze woning (jaren 80) is ca 500m3 en we verstoken ca 1400m3 gas per jaar (is inclusief koken, dit jaar wss meer ivm gezinsuitbreiding en veel meer thuis). Verwarming is hoofdzakelijk met gewone radiatoren, 2 convector-putten beneden. Als het echt koud is in de winter staat vaak de houtkachel aan in de avonden.
Van wat ik zover in dit topic en op andere plekken heb gelezen denk ik dat op dit moment het voor ons het beste is de warmtepomp in aanvulling op de CV te gebruiken (eventueel boilervat voor warm water kan later altijd nog als ik nog meer PV bij zou leggen), maar ik weet niet zo goed hoe ik benodigd vermogen best kan inschatten? Daarnaast zou ik beneden 1 van de radiatoren nog wel keer willen vervangen door een Jaga (lelijk oud ding op een plek erg in het zicht), dat is evt te combineren met dit verhaal. Wie geeft een zetje de goede richting op?
Inhoud van onze woning (jaren 80) is ca 500m3 en we verstoken ca 1400m3 gas per jaar (is inclusief koken, dit jaar wss meer ivm gezinsuitbreiding en veel meer thuis). Verwarming is hoofdzakelijk met gewone radiatoren, 2 convector-putten beneden. Als het echt koud is in de winter staat vaak de houtkachel aan in de avonden.
Van wat ik zover in dit topic en op andere plekken heb gelezen denk ik dat op dit moment het voor ons het beste is de warmtepomp in aanvulling op de CV te gebruiken (eventueel boilervat voor warm water kan later altijd nog als ik nog meer PV bij zou leggen), maar ik weet niet zo goed hoe ik benodigd vermogen best kan inschatten? Daarnaast zou ik beneden 1 van de radiatoren nog wel keer willen vervangen door een Jaga (lelijk oud ding op een plek erg in het zicht), dat is evt te combineren met dit verhaal. Wie geeft een zetje de goede richting op?
Voor verwarming de Panasonic WH-MDC05F3E5 zonder CV-ketel. Neem radiatoren met veel warmteafgifte zodat je voldoende hebt aan een watertemperatuur van 55ºC of lager. Liefst 35ºC (of lager natuurlijk).Sander schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:33:
Nu mijn panelen goed en wel liggen ben ik me ook aan het oriënteren op een volgende stap, zeker nu de subsidie er nog is, in de vorm van L/W warmtepomp, als aanvulling op de CV ketel (Intergas Kompakt HRE uit 2013). Buitenunit kan prima op plat dak van aanbouw, en vanaf daar is het ca 3 meter over de buitenmuur omhoog naar de CV ruimte.
Als je tapwater wilt maken met een warmtepompboiler kan de CV-ketel helemaal de deur uit. Afhankelijk van je douche en bad gebruik bepaal je het watervolume van de warmtepompboiler.
Show je fancy kWh meter...

Hij heeft helaas geen P1 poort, anders had er een Youless oid op gekund.

Ik denk dat boiler echt ter ondersteuning zou moeten zijn, grote regen douche en twee persoons bad... Daarnaast is de CV ketel nog vrij nieuw en daarom voor mij om prima om in eerste instantie puur ter ondersteuning van warmtepomp te houden. Mocht ik in de toekomst aantal van de huidige radiatoren vervangen hebben door ltv varianten dan kan de ketel er altijd nog een keer uit. Op dit moment wil ik de investering toch wat beperkter proberen te houdenDre schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:19:
[...]
Voor verwarming de Panasonic WH-MDC05F3E5 zonder CV-ketel. Neem radiatoren met veel warmteafgifte zodat je voldoende hebt aan een watertemperatuur van 55ºC of lager. Liefst 35ºC (of lager natuurlijk).
Als je tapwater wilt maken met een warmtepompboiler kan de CV-ketel helemaal de deur uit. Afhankelijk van je douche en bad gebruik bepaal je het watervolume van de warmtepompboiler.
Wat is daar fancy aan?Oxellaar schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:20:
Show je fancy kWh meter...
[afbeelding]
Voor zover ik kan zien moet je er heen lopen en het display bijlichten
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
@Speedy-Andre Display heeft verlichting, maar dat is niet nodig om continu aan te laten.
En ja, een slimme meter is ook niet slim, dus deze fancy meter is misschien ook niet fancy
En ja, een slimme meter is ook niet slim, dus deze fancy meter is misschien ook niet fancy
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!