Geslaagd. Ze verkopen het vervolgens voor een kale prijs, zonder belastingen voor 0.067, volgens gaslicht.com als ik 7000kWh en verder niets inkoop bij NUON. Maakt in totaal 0,1188 voor een kWh. Sommige energieleveranciers, o.a. Greenchoice, betalen 0.11 voor meer terugleveren dan verbruiken. Daar zal dan ook wel de nodige subsidie in zitten lijkt het.Knowbody schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:35:
[...]
€ 0,051888751 per kWh bij 100% productie
bij 7x24x52. Storingen en schrikkeldagen niet geteld.
maar mijn bescheiden mening is dat subsidie nou eenmaal nodig is om niet te blijven hangen. Eigenlijk is de wereld al 20 jaar te laat met de eerste stappen in deze energietransitie.Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 00:26:
[...]
Geslaagd. Ze verkopen het vervolgens voor een kale prijs, zonder belastingen voor 0.067, volgens gaslicht.com als ik 7000kWh en verder niets inkoop bij NUON. Maakt in totaal 0,1188 voor een kWh. Sommige energieleveranciers, o.a. Greenchoice, betalen 0.11 voor meer terugleveren dan verbruiken. Daar zal dan ook wel de nodige subsidie in zitten lijkt het.
En hoe het resultaat er na de transitie uit gaat zien is koffiedik kijken.
Op zowel groen als grijs zitten enorme subsidiebedragen. Jij en ik profiteren voorlopig van regelingen die er zijn en gebruiken energie daardoor tegen lage kosten.
Hoe dan ook het wordt alleen maar beter. En over een aantal decennia zijn de molens verdwenen en de panelen gebleven.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Molens verdwenen? Wind op land is juist bijzonder goedkoop en op zee gaat de prijs ook rap naar beneden.
Hier is het net als met zonnepanelen het kip ei verhaal.Erasmo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:41:
Molens verdwenen? Wind op land is juist bijzonder goedkoop en op zee gaat de prijs ook rap naar beneden.
Hoe grote de schaal hoe lager de prijs
nu duurzaam steeds meer doorbreekt gaat de prijs ook steeds verder naar beneden
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
dat weet ik. Ik heb het over decennia. Tegen die tijd zijn er betere manieren en is er opslag.Erasmo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:41:
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Helaas kan ik de Avanta niet op een soort continustand zetten. Iemand ervaring met een warmtepomp (Panasonic WH-MDC05F3E5) in combinatie met een Remeha Avanta? Drukt de WP door de pomp heen of moet ik de ketel in z'n geheel omzeilen en een andere oplossing verzinnen?Niek_ schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:27:
Weer een stap(je) verder, bedankt voor alle reacties en DM's.
Onderstaand de setup, nu met een open verdeler toegevoegd in de retourleiding.
[afbeelding]
Ketel aanvoertemperatuur stel ik op 45 graden in, hierdoor springt de ketel alleen bij als de retour onder de 25 graden komt. De WP komt op het balkon te staan (opvoerhoogte van 2,5 meter) en wil ik qua watertemperatuur op 35 graden instellen. Zou goed moeten gaan. Zit ik alleen nog met de pomp van de CV-ketel, deze moet ik in een soort van continustand zien te zetten (hoge nalooptijd?) en die instelmogelijkheid heb ik nog niet gevonden, ook niet in installateursmenu. Lijkt er wel op dat ik de pompstand van de CV-ketel op laag of hoog kan zetten in P21.
Betere manieren zoals? Wind is juist een mooie aanvulling op zon(als het waait schijnt de zon vaak toch minder) en wind op zee is vrij constant.Knowbody schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:26:
[...]
dat weet ik. Ik heb het over decennia. Tegen die tijd zijn er betere manieren en is er opslag.
Kijk niet naar heden. Kijk verder.Erasmo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:35:
[...]
Betere manieren zoals? Wind is juist een mooie aanvulling op zon(als het waait schijnt de zon vaak toch minder) en wind op zee is vrij constant.
Wind op zee valt ook best tegen.
Waarom moet ie continu draaien dan?Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:30:
[...]
Helaas kan ik de Avanta niet op een soort continustand zetten. Iemand ervaring met een warmtepomp (Panasonic WH-MDC05F3E5) in combinatie met een Remeha Avanta? Drukt de WP door de pomp heen of moet ik de ketel in z'n geheel omzeilen en een andere oplossing verzinnen?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heeft er toch iemand iets verkeerd uitgelegd denk, flow loopt door open verdeler (die ik als grote buffer zie)Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:06:
[...]
Omdat hij anders de flow blokkeert als ik het goed begrepen heb.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan kan de WP z'n gang blijven gaan maar zal het CV-circuit niet opgewarmd worden, toch?reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:14:
[...]
Dan heeft er toch iemand iets verkeerd uitgelegd denk, flow loopt door open verdeler (die ik als grote buffer zie)
Dat is toch ook bedoeling, als kamer te koud is zegt kamer thermostaat draaien met die handel, en zodra kamer op temperatuur is zegt ie stop maar hoor, perfect toch zonder stroom verspilling want je waterpomp is niet zuinigNiek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:16:
[...]
Dan kan de WP z'n gang blijven gaan maar zal het CV-circuit niet opgewarmd worden, toch?
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
En die calenta gaat niet in storing of stopt de pomp als hij warm water in de retour krijgt? Ik moest hier de tzerra met de pomp op continue draaien anders geen flow, dat kan in het menu door de pomp nadraai tijd op 99 te zetten (continue)reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:26:
[...]
Dat is toch ook bedoeling, als kamer te koud is zegt kamer thermostaat draaien met die handel, en zodra kamer op temperatuur is zegt ie stop maar hoor, perfect toch zonder stroom verspilling want je waterpomp is niet zuinig
Waarom die wp niet parallel op de 2 hoofdleiding? Er komen toch keerkleppen in? Dan hoeft die calenta pomp helemaal niet te draaien.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In de getekende opzet moet het water vanaf de WP door de cv-ketel heen, dit werkt in mijn ogen alleen als de pomp van de cv-ketel draait. Deze stopt als het goed is bijna direct met draaien aangezien het water in de retourleiding door de WP verwarmd is en dan heb ik vermoedelijk een uitdaging. Ik ga er namelijk van uit dat het de WP niet lukt om het water door de pomp van de cv-ketel heen te drukken?
Kan je toelichten wat je met de parallel opstelling en keerkleppen bedoeld? In de tekening heb ik geen keerkleppen voorzien, maar mogelijk dat jouw idee de oplossing voor het probleem is
Bedoel je zoiets als onderstaande?

Dan zal ik er denk ik voor moeten zorgen dat de WP bijvoorbeeld aanspringt als de woonkamertemperatuur onder de 19 zakt om deze weer op 20-21 te krijgen en de cv-ketel laten aanspringen als de woonkamertemperatuur onder de 18 zakt. Als ik het zo goed heb al de WP dan altijd als 1e de warmtevraag proberen te voldoen en pas als deze het niet fixt de cv-ketel erbij komen.
Kan je toelichten wat je met de parallel opstelling en keerkleppen bedoeld? In de tekening heb ik geen keerkleppen voorzien, maar mogelijk dat jouw idee de oplossing voor het probleem is

Dan zal ik er denk ik voor moeten zorgen dat de WP bijvoorbeeld aanspringt als de woonkamertemperatuur onder de 19 zakt om deze weer op 20-21 te krijgen en de cv-ketel laten aanspringen als de woonkamertemperatuur onder de 18 zakt. Als ik het zo goed heb al de WP dan altijd als 1e de warmtevraag proberen te voldoen en pas als deze het niet fixt de cv-ketel erbij komen.
[ Voor 48% gewijzigd door Niek_ op 09-07-2017 16:08 ]
In jou laatste opzet stond open verdeler. Over die verdeler pompt jou wp, helemaal niks door CV.Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:48:
In de getekende opzet moet het water vanaf de WP door de cv-ketel heen, dit werkt in mijn ogen alleen als de pomp van de cv-ketel draait. Deze stopt als het goed is bijna direct met draaien aangezien het water in de retourleiding door de WP verwarmd is en dan heb ik vermoedelijk een uitdaging. Ik ga er namelijk van uit dat het de WP niet lukt om het water door de pomp van de cv-ketel heen te drukken?
Je CV moet je programmeren op max aanvoer 30 graden. Zodra pomp gaat lopen van de CV voelt hij dat het 35 graden is en constateerd dus dat verwarmen niet nodig is. Hij blijft gewoon circuleren totdat moment komt dat het water afgekoeld is en dan steekt hij brander aan. Maar dat gebeurt niet uiteraard door je wp. Pas als kamer thermostaat signaal geeft dat kamer warm genoeg is stopt de CV met pompen. Heel simpel......
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan mij vergissen maar als de cv stopt loopt hij met de pomp nog een ingestelde tijd van x minuten en gaat uit. In de uit stand staat de 3 weg klep om en is de flow geblokkeerd, ook tijdens sww bedrijf mocht je dat nog met de cv doen.reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:12:
[...]
In jou laatste opzet stond open verdeler. Over die verdeler pompt jou wp, helemaal niks door CV.
Je CV moet je programmeren op max aanvoer 30 graden. Zodra pomp gaat lopen van de CV voelt hij dat het 35 graden is en constateerd dus dat verwarmen niet nodig is. Hij blijft gewoon circuleren totdat moment komt dat het water afgekoeld is en dan steekt hij brander aan. Maar dat gebeurt niet uiteraard door je wp. Pas als kamer thermostaat signaal geeft dat kamer warm genoeg is stopt de CV met pompen. Heel simpel......
Parallel met keerkleppen heb je dat probleem niet. En je kan de cv ook gewoon gebruiken of bijschakelen. Nog simpeler.
@Niek_
Inderdaad
Het gaat om praktijk ervaring voor de Avanta of deze bij warmtevraag de branderstart uitstelt zoals de Calenta.reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:12:
[...]
In jou laatste opzet stond open verdeler. Over die verdeler pompt jou wp, helemaal niks door CV.
Pompnadraaitijd is voor Avanta niet in te stellen volgens service manual is die vast 15 minuten, voor een calenta of Tzerra kan deze op 99 zetten voor continue.
@Rol-Co voor parallel zal je iets van regeling benodigen zodat niet beide pompen gelijktijdig lopen voor het afgifte systeem of je hebt last van gierende radiatoren.
Er is nog een mogelijkheid die ik al eens heb gedaan, maar WP was wel voldoende om alle gas te vervangen en dat is hier niet het geval (>2000m3)
Door actieve vloerverdeler te vervangen, door een gesloten verdeler en de radiators als 2 groepen op de verdeler aan te sluiten en gas CV aan ander kant te laten zitten.
Eventueel met een keerklep op VV-verdeler om warme aanvoer van gas-CV buiten te houden, zodat VV alleen door WP verwarmt wordt en gas-Cv indien er meer warmte nodig is de radiatoren
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Niek_ duik even in je menu, zet max aanvoer op 20 graden en draai je kamer thermostaat maar op 30 ,je zult zien dat hij alleen de pomp laat draaien zonder brander.
@Rol-Co het klopt dat dan de na draai tijd in gaat, maar de wp draait over open verdeler dus merkt daar niks van, behalve dat zijn water snel op temperatuur is.
Dus het maakt niet uit waar die drie weg klep is, die blijft overigens gewoon in laatste stand staan. Hij gaat in ieder geval bij warmte vraag de goeie kant op
@Rol-Co het klopt dat dan de na draai tijd in gaat, maar de wp draait over open verdeler dus merkt daar niks van, behalve dat zijn water snel op temperatuur is.
Dus het maakt niet uit waar die drie weg klep is, die blijft overigens gewoon in laatste stand staan. Hij gaat in ieder geval bij warmte vraag de goeie kant op
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970
Gaat over de open verdeler en dus snel retour water dus wp stopt, krijg je dan geen pendel effect, een kamer thermostaat berekent de gevraagde temperatuur en stopt wat eerder, gaat na een tijdje weer een klein beetje warmen enz. Een wp wil dat juist niet, die moet weer zo constant mogelijk.
Ook afhankelijk van de afstand tussen wp en cv gaat toch de cv even aan, veel starts met gas dus, en hoe reageerd de cv op een defrost, dan krijgt hij koud en gaat hij ook aan?
Gaat over de open verdeler en dus snel retour water dus wp stopt, krijg je dan geen pendel effect, een kamer thermostaat berekent de gevraagde temperatuur en stopt wat eerder, gaat na een tijdje weer een klein beetje warmen enz. Een wp wil dat juist niet, die moet weer zo constant mogelijk.
Ook afhankelijk van de afstand tussen wp en cv gaat toch de cv even aan, veel starts met gas dus, en hoe reageerd de cv op een defrost, dan krijgt hij koud en gaat hij ook aan?
Even een vraag over onderhoud
Heb een warmtepomp lucht/water staan voor mijn zwembad. Ik woon in een nogal bosrijke omgeving met veel berken, deze geven een soort pluis af waarvan mijn radiator verstopt raakt. Dit lijkt me niet echt goed voor de efficiëntie en de airflow. Hoe kom ik hier het best vanaf? Gewoon de tuinslang op zetten?
situatiebeeld:
Heb een warmtepomp lucht/water staan voor mijn zwembad. Ik woon in een nogal bosrijke omgeving met veel berken, deze geven een soort pluis af waarvan mijn radiator verstopt raakt. Dit lijkt me niet echt goed voor de efficiëntie en de airflow. Hoe kom ik hier het best vanaf? Gewoon de tuinslang op zetten?
situatiebeeld:
Beetje pendelen ja, ben jij ook zon cop geiloor toch niet zeker?Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:02:
@reneeke1970
Voor de rest is alles niet zoals je denkt, mits goede open verdeler, lees buffer vat....
Draait zo hier al een jaar
1 PVoutput . Dongen NB
ik heb dit ook met mijn airco, gewoon met een handveger er voorzichtig afvegen?larsg schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:15:
Even een vraag over onderhoud![]()
situatiebeeld:
[afbeelding]
Is een mogelijkheid maar het lijkt me vrij tijdrovend. Ik heb namelijk ook nog 7 andere buitenunits met dit probleem. Ook denk ik dat ik niet overal goed bijkan omdat er zo'n rooster voor hangtWodan89 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:16:
[...]
ik heb dit ook met mijn airco, gewoon met een handveger er voorzichtig afvegen?
Nee niet echt, maar als ik dit systeem zo had deed ik parallel en 2 handmatige kogelkranen op de leiding naar de cv, dan zo lang en veel mogelijk op de wp en als het krap gaat worden de cv.reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:15:
[...]
Beetje pendelen ja, ben jij ook zon cop geiloor toch niet zeker?
Voor de rest is alles niet zoals je denkt, mits goede open verdeler, lees buffer vat....
Draait zo hier al een jaar
@larsg
Roosters even los/er af en met een zachte stoffer (van stoffer en blik) er af borstelen, heb je perslucht dan ook nog even uitblazen.
Stofzuiger met auto mondje kan ook redelijk werken.
@Rol-Co
Dat is nog best een goed idee die stofzuiger! Ga ik is proberen. Zou een tuinslang niet mogen? Ik heb een paar units die tegen de muur gemonteerd zijn
Dat is nog best een goed idee die stofzuiger! Ga ik is proberen. Zou een tuinslang niet mogen? Ik heb een paar units die tegen de muur gemonteerd zijn
@larsg
Ja mag wel maar mijn ervaring is dat het een vieze natte drap word en er dus niet af gaat.
Ja mag wel maar mijn ervaring is dat het een vieze natte drap word en er dus niet af gaat.
Niek ben je zelf het wiel aan het uitvinden?Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:48:
[afbeelding]
zie warmtepomp-weetjes.nl
Knowbody schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:24:
[...]
Niek ben je zelf het wiel aan het uitvinden?
zie warmtepomp-weetjes.nl
Nee helaas, gierende leidingen en wat gebeurt er als wp het niet doet? Probeer je dat eens voor te stellenNiek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:47:
[...]
Keihard overheen gelezen. Daarop gebaseerd zou het als onderstaande moeten worden:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Dan gaat de gashaard aanreneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:54:
[...]
Nee helaas, gierende leidingen en wat gebeurt er als wp het niet doet? Probeer je dat eens voor te stellen
Vanwaar die gierende leidingen en hoe zou het dan wel aangesloten moeten worden? Heb nu al heel wat mogelijke opstellingen voorbij zien komen maar elke heeft wel zo z'n voor-/nadelen. Is er geen schoolvoorbeeld 'Hoe sluit je een WP bivalent aan'?
www.techneco.nlNiek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:57:
[...]
Dan gaat de gashaard aan
Vanwaar die gierende leidingen en hoe zou het dan wel aangesloten moeten worden? Heb nu al heel wat mogelijke opstellingen voorbij zien komen maar elke heeft wel zo z'n voor-/nadelen. Is er geen schoolvoorbeeld 'Hoe sluit je een WP bivalent aan'?
bekijk de installateurshandleiding van de Elga
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 09-07-2017 20:18 ]
Elke warmtebron onafhankelijk op het buffervat als open verdeler.Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:57:
[...]
Is er geen schoolvoorbeeld 'Hoe sluit je een WP bivalent aan'?
Dat is al een aantal keer voorbij gekomen, zelfs ik weet het intussen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zie wat @Proton_ zegt......Niek_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:57:
[...]
Dan gaat de gashaard aan
Zeker niet naar Elga kijken want die kan wel in serie, wp niet.
Wp kan niet rechtstreeks op jou systeem want is niet gemaakt voor 1000 liter per uur, begint alles te fluiten.
Zet je CV maar maximaal dan hoor je het. En ik vrees dat je dan pas op 600 per uur zit
1 PVoutput . Dongen NB
@Niek_ Lees ik er misschien overheen, maar had je dit voorstel van @reneeke1970 geprobeerd?
Door CV-ketel aanvoertemp [P1] naar 20 te zetten en kamerthermostaat een draai te geven naar 30C
De pomp snelheid van gas-CV-ketel kan je opschroeven op zelfde manier als P1, door parameter P24 op 99 te zetten. (Wel even onthouden waar die opstond, fabrieks default is 78)
Edit even opgezocht aansluitingen van Avanta zijn 22mm en de pompgrafiiek
Door CV-ketel aanvoertemp [P1] naar 20 te zetten en kamerthermostaat een draai te geven naar 30C
De pomp snelheid van gas-CV-ketel kan je opschroeven op zelfde manier als P1, door parameter P24 op 99 te zetten. (Wel even onthouden waar die opstond, fabrieks default is 78)
Edit even opgezocht aansluitingen van Avanta zijn 22mm en de pompgrafiiek
[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 09-07-2017 20:54 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is vergelijkbaar met de Pana 5kW (adviesflow 900l/u, dan 44kPa). De stromingssnelheden zijn dus helemaal niet zo verschillend, maar de deltaT wel (en dus het maximale aan het afgiftesysteem te leveren vermogen). Een cv ketel draait minstens 25% van de tijd minder dan een warmtepomp, maar deltaT bij LVT is wel 2x zo hoog (globaal 10 ipv 5 graden). Als in een bivalent bedrijf ('Elga' aangesloten) zowel de cv-pomp als de wp-pomp tegelijk draaien krijg je natuurlijk wel veel hogere stromingssnelheden. Maar dat tegelijk draaien is natuurlijk makkelijk te voorkomen. Een afgiftesysteem dat al gaat ruisen bij 900l/u heeft te dunne buizen. Maar het hangt natuurlijk bijvoorbeeld ook af of er gebruik wordt gemaakt van thermostaatkranen of zoneregelingen (dan kan cv evengoed in de problemen raken; daar heeft men de bypass voor uitgevonden).
[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 10-07-2017 10:56 ]
@joostmaas
2 pompen in serie geven niet een 2x hoger debiet.
Waarschijnlijk zelfs geen liter extra, alleen gaat er waarschijnlijk 1 heel snel kapot.
Zuig en persdrukken zijn niet in orde met pompen in serie. Lagers worden verkeerd belast en koeling is niet in orde. Pompen in serie hoort ook niet.
Waarschijnlijk zelfs geen liter extra, alleen gaat er waarschijnlijk 1 heel snel kapot.
Zuig en persdrukken zijn niet in orde met pompen in serie. Lagers worden verkeerd belast en koeling is niet in orde. Pompen in serie hoort ook niet.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@joostmaas
Het zou ook prima kunnen met een open verdeler in retour als de Avanta, maar regelstop of pomp nadraaitijd [P7] kent
Het gaat hierom terugkoppeling uit de praktijk en of er code 8 (regelstop) verschijnt op het display, de handleidingen zeggen er niets over, maar sommige Avanta's hebben deze wel degelijk.
Regelstop code 8 wil zeggen retour nog te warm om brander te ontsteken, maar circulatiepomp loopt wel, wat we graag willen om warmte van WP naar afgifte te krijgen
1 ventileert
2 ontsteekt
3 brandt voor cv
4 brandt voor warm water
5 anti pendel/branderstop
6 pomp draait na verwarming cv water (ketel staat op eco stand)
7 pomp draait na verwarmen warm water
8 regelstop
9 anti pendel
Bij opstart vanuit spanningsloos geeft een Avanta F xx (firmware-versie) en P xx (parameterset) op display of serie nummer eerste 5 cijfers, waarvan pos1-2=jaar en pos 3-5= dag van het jaar, alleen ik kan er niets mee of die wel of niet op zelfde manier als een Calenta of Tzerra reageert en prima met openverdeler in retour werkt, (terugkoppeling uit praktijk nodig)
Het is gewoon uit testen in praktijk, net als kijken of de parameterset van de firmware P7 kent voor pompnadraaitijd
Het zou ook prima kunnen met een open verdeler in retour als de Avanta, maar regelstop of pomp nadraaitijd [P7] kent
Het gaat hierom terugkoppeling uit de praktijk en of er code 8 (regelstop) verschijnt op het display, de handleidingen zeggen er niets over, maar sommige Avanta's hebben deze wel degelijk.
Regelstop code 8 wil zeggen retour nog te warm om brander te ontsteken, maar circulatiepomp loopt wel, wat we graag willen om warmte van WP naar afgifte te krijgen
1 ventileert
2 ontsteekt
3 brandt voor cv
4 brandt voor warm water
5 anti pendel/branderstop
6 pomp draait na verwarming cv water (ketel staat op eco stand)
7 pomp draait na verwarmen warm water
8 regelstop
9 anti pendel
Bij opstart vanuit spanningsloos geeft een Avanta F xx (firmware-versie) en P xx (parameterset) op display of serie nummer eerste 5 cijfers, waarvan pos1-2=jaar en pos 3-5= dag van het jaar, alleen ik kan er niets mee of die wel of niet op zelfde manier als een Calenta of Tzerra reageert en prima met openverdeler in retour werkt, (terugkoppeling uit praktijk nodig)
Het is gewoon uit testen in praktijk, net als kijken of de parameterset van de firmware P7 kent voor pompnadraaitijd
Elga model gaat over parallel (Edit: er zijn topicstarter diverse alternatieven geboden, dus het loopt wat door elkaar).Oxellaar schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:46:
@joostmaas
[ Voor 17% gewijzigd door joostmaas op 10-07-2017 14:30 ]
En dat voor een 30kW ketel? Dat lijkt me nogal krap: 28mm zou beter zijn.Domba schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:42: aansluitingen van Avanta zijn 22mm
Ik ben benieuwd hoe je experiment is afgelopen. Ik zit ook naar één of twee fancoils erbij te kijken (vs. alternatief van l/l).AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:20:
[...]
Ik heb 5 fancoils gekocht op marktplaats.
Gaat ook als een speer joh...![]()
Nu nog uitzoeken waar ik ze strategisch plaats. (liefst uit het zicht)
Hangt gewoon aan mijn cv circuit van 14 graden watertemperatuur. (en geen last van koelleidingen trekken)
@joostmaas
Heb net vakantie, dus kan nu pas klussen.
Dus 1 fancoil is tijdelijk aangesloten in de woonkamer.
Blijft wel lekker koel binnen. 23 graden bij 30+ buiten met 14 graden watertemp. (En condens)
Maar nog nog niks definitiefs aangesloten dus
Blijft wel lekker koel binnen. 23 graden bij 30+ buiten met 14 graden watertemp. (En condens)
Valt mee, zelfs 40kW op 22mm is vrij normaal.joostmaas schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:02:
[...]
En dat voor een 30kW ketel? Dat lijkt me nogal krap: 28mm zou beter zijn.
Bij mij hangt de Nefit EnviLine Split E 9 kW all- electric, en ik zou verwachten dat deze nu 's middags als ie de boiler opwarmt weinig geluid zou moeten produceren, maar ik hoor best veel compressor geluid.
Ik begreep van anderen dat je nu eigenlijk alleen ventilatie geluid zou moeten horen.
Ik begrijp ook dat op sitiiel modus dat dat extra compressor geluid zou geven, maar dat is nu juist het probleem, vandaar dat ik me afvraag of het hier goed gaat.
Omdat de buitenunit aan de gevel hangt en lastig bereikbaar is, is het best een onderneming daar aan te sleutelen.
Zoals het nu is zou ik iedereen afraden zo'n ding aan de muur te hangen.
Heeft er iemand suggesties om dit op te lossen? de installateur zit helaas wat ver weg.
Ik begreep van anderen dat je nu eigenlijk alleen ventilatie geluid zou moeten horen.
Ik begrijp ook dat op sitiiel modus dat dat extra compressor geluid zou geven, maar dat is nu juist het probleem, vandaar dat ik me afvraag of het hier goed gaat.
Omdat de buitenunit aan de gevel hangt en lastig bereikbaar is, is het best een onderneming daar aan te sleutelen.
Zoals het nu is zou ik iedereen afraden zo'n ding aan de muur te hangen.
Heeft er iemand suggesties om dit op te lossen? de installateur zit helaas wat ver weg.
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 10-07-2017 17:51 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
@Andre1973
Een split die voor tapwater draait maakt best aardig geluid, vraag maar aan de LG Therma V gebruikers in dit topic. Dat is namelijk dezelfde buitenunit.
Maar een 9kW unit aan de gevel is niet echt verstandig idd. Flinke kans op geluid en een regelrechte ramp om aan te sleutelen. hangt natuurlijk af van de hoogte, maar het blijft lastig.
Maar wat wil je zelf gaan controleren?
Of wil je dempers plaatsen?
En hoe oud is de unit? Zit er geen garantie of een stukje nazorg meer op?
Een split die voor tapwater draait maakt best aardig geluid, vraag maar aan de LG Therma V gebruikers in dit topic. Dat is namelijk dezelfde buitenunit.
Maar een 9kW unit aan de gevel is niet echt verstandig idd. Flinke kans op geluid en een regelrechte ramp om aan te sleutelen. hangt natuurlijk af van de hoogte, maar het blijft lastig.
Maar wat wil je zelf gaan controleren?
Of wil je dempers plaatsen?
En hoe oud is de unit? Zit er geen garantie of een stukje nazorg meer op?
[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 10-07-2017 19:49 ]
Ik kan nu niet zeggen dat het een teringherrie is, maar sww maken hoor je wil met onze wp, en is zeker niet stil. Ik kan me voorstellen dat je dit niet aan de gevel wil hebben.
Hmm.. Dan wordt ik argwanig voor een WP boiler. Die dus op het vat direct de compressor heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2017 19:45 ]
Een wp boiler heeft wel meer isolatie vaak dan een buitendeel.Noord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:44:
Hmm.. Dan wordt ik argwanig voor een WP boiler. Die dus op het vat direct de compressor heeft.
Maar stil zijn die ook zeker niet
Ik kan het moeilijk in woorden uitleggen, en het is inderdaad ook geen hoogtoerig geluid, maar hij werkt wel (hoorbaar).
Heel anders als koelen of verwarmen op 1 á 2 kW uit het net, dan looptie echt heel rustig en hoor ik niets behalve een heel klein beetje ventilatorgeluid als ik ervoor sta (2 meter) maar SWW maken met 5 á 6kW uit het net is zeker hoorbaar.
Ik kan me voorstellen dat als je midden in de stad woont je het misschien niet eens hoort, maar ik woon buitenaf, en de buitenunit staat zo'n 10 meter van ons terras af, maar als ik alleen op het terras zit hoor ik het (mits er geen andere geluiden zijn).
Het is maar 20 minuten per dag bij ons, maar valse verwachtingen scheppen is ook niet netjes
Hij doet het 's middags om 15.00 bij ons, dus kan niet eerder als zaterdag een filmpje maken
Heel anders als koelen of verwarmen op 1 á 2 kW uit het net, dan looptie echt heel rustig en hoor ik niets behalve een heel klein beetje ventilatorgeluid als ik ervoor sta (2 meter) maar SWW maken met 5 á 6kW uit het net is zeker hoorbaar.
Ik kan me voorstellen dat als je midden in de stad woont je het misschien niet eens hoort, maar ik woon buitenaf, en de buitenunit staat zo'n 10 meter van ons terras af, maar als ik alleen op het terras zit hoor ik het (mits er geen andere geluiden zijn).
Het is maar 20 minuten per dag bij ons, maar valse verwachtingen scheppen is ook niet netjes
Hij doet het 's middags om 15.00 bij ons, dus kan niet eerder als zaterdag een filmpje maken
Hmm, ik hoor nu vooral compressor geluid, hij geeft aan in het begin dat ie met 4kW aan het verwarmen is, dat zal wel output zijn neem ik aan, en hij gaat dan omhoog in toerental van de compressor. Ik las ook ergens dat er mensen waren die extra isolatie hadden toegepast bij de compressor, als dat mogelijk is dan lijkt me dat ook wel wat.
Hij is van september 2016, nazorg zou fijn zijn, ware het niet dat de installateur wat ver weg huist.
Ik had het idee dat ie op dag 1 wat stiller was, en dat ie toen er condens ontstond er aan gesleuteld is ( recht stellen) en toen zijn volgens mij de trillingsrubbers aangedraaid, deze heb ik vervangen omdat de bout door de rubbers heen gestoken hard aan de ene kant aan de beugel zat en aan de andere kant aan buitenunit.
Dat leek me niet goed.
Dat is dus vervangen voor andere rubbers, die er speciaal voor zijn, maar de overheersing van het compressor geluid blijft. Ik hoop op wat vergelijkbare ervaring en mogelijke oplossingen daarvoor.
Hij is van september 2016, nazorg zou fijn zijn, ware het niet dat de installateur wat ver weg huist.
Ik had het idee dat ie op dag 1 wat stiller was, en dat ie toen er condens ontstond er aan gesleuteld is ( recht stellen) en toen zijn volgens mij de trillingsrubbers aangedraaid, deze heb ik vervangen omdat de bout door de rubbers heen gestoken hard aan de ene kant aan de beugel zat en aan de andere kant aan buitenunit.
Dat leek me niet goed.
Dat is dus vervangen voor andere rubbers, die er speciaal voor zijn, maar de overheersing van het compressor geluid blijft. Ik hoop op wat vergelijkbare ervaring en mogelijke oplossingen daarvoor.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ook een Yonos pico/para? toch heel anders gebouwd dan een standaard pomp ?Oxellaar schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:46:
@joostmaas
Maakt toch geen bal uit voor een pomp, die draait gewoon zijn rondjes.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 10-07-2017 20:31 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij ons is het 24 a 25c met alleen de zonwering uitgeschovenAUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:59:
@joostmaas
De ventilatie WTW trekt in de nacht best wat warmte weg, sowieso is onze 'sauna zolder' verleden tijd.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wij waren een keer op huwelijksreis en toen was hier in september een hittegolf (September 2005), toen wij thuis kwamen was de woonkamer 29c.AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:32:
@koevlaas2
Ik heb het zonnescherm niet eens naar beneden en de zon vol op de schuifpui.
24 a 25 graden, pfff zweten
Zolder was regelmatig +30c, aangezien onze dochter daar slaapt en pappa daar 150m3 lucht per uur doorheen trekt (afzuiging) is het daar nu iets warmer maar niet veel meer dan op de 1e verdieping.
@koevlaas2
Tot op 2 jaar geleden, had ik een vergelijkbaar huis.
Maar na zonnepanelen, op beide kanten, die een groot deel van de hitte op zolder tegenhouden, extra zolderisolatie, twee nieuwe dakramen op noord (ipv 1 op zuid) en overal vloerverwarming/koeling (behalve beneden, is nog niet zover) en een l/w warmtepomp, is dat voltooid verleden tijd en blijft de ochtend temperatuur mooi gehandhaafd gedurende de dag.
En met 30 kWh opwek en 5 kWh in de warmtepomp is dat ook prima salderen.
Maar na zonnepanelen, op beide kanten, die een groot deel van de hitte op zolder tegenhouden, extra zolderisolatie, twee nieuwe dakramen op noord (ipv 1 op zuid) en overal vloerverwarming/koeling (behalve beneden, is nog niet zover) en een l/w warmtepomp, is dat voltooid verleden tijd en blijft de ochtend temperatuur mooi gehandhaafd gedurende de dag.
En met 30 kWh opwek en 5 kWh in de warmtepomp is dat ook prima salderen.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 20:47 ]
Offtopic BTW:AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:46:
@koevlaas2
Maar na zonnepanelen, op beide kanten, die een groot deel van de hitte op zolder tegenhouden, extra zolderisolatie, twee nieuwe dakramen op noord (ipv 1 op zuid) en overal vloerverwarming/koeling (behalve beneden, is nog niet zover) en een l/w warmtepomp, is dat voltooid verleden tijd en blijft de ochtend temperatuur mooi gehandhaafd.
Hier van niets naar 31m2 zonnepanelen in 1 jaar, dat scheelde idd al heel veel warmte, nu afgemaakt met extra isolatie via binnenzijde wat de winter grotendeels ten goede komt.
Grappig, ik heb 30 KWH teruglevering per dag en afname is nihil. Moet nog 1900 KWH terugleveren om op 0 uit te komen voor 10 Oktober a.s.
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 10-07-2017 21:02 ]
over 4 weken kan ik bij een collega gaan kijken naar een maxicool 300L wp boiler.Noord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:44:
Ik denk dat het wel meevalt met het geluid.
vergeet niet dat die WP boilers maar een compressor hebben van het formaat flinke koelkast.
( 1.8kw) dat scheel al erg veel lijkt me
Zeer interessant. Want hier zou het ook een MaxiCool moeten worden.Wodan89 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
[...]
over 4 weken kan ik bij een collega gaan kijken naar een maxicool 300L wp boiler.
vergeet niet dat die WP boilers maar een compressor hebben van het formaat flinke koelkast.
Laar maar iets weten wat jou ervaring is! Subsidie ligt weer vast tot en met oudjaar; dus die WP boiler is nu extra interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2017 21:41 ]
Verwijderd
De compressor van een 5-6kWer met COP 4 is toch nog kleiner dan dat ?Wodan89 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
[...]
over 4 weken kan ik bij een collega gaan kijken naar een maxicool 300L wp boiler.
@Verwijderd Zo'n MaxiCool trekt 460W op de compressor volgens specs. Dan zit je op 1400 a 1500W als de COP net boven de 3 zou zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2017 23:39 ]
@joostmaasOxellaar schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:46:
@joostmaas
Je mag 2 pompen wel in serie zetten als het 2 exact dezelfde pompen betreft, deze op dezelfde pompstand draaien en tussen de 2 pompen geen aftakkingen zitten en de pompen dus hetzelfde debiet moeten verwerken. Dit staat ook beschreven in de Ecodan manual.
Hiermee verhoog je de opvoerhoogte en niet het debiet.
Zo niet krijg je inderdaad problemen die Oxellaar omschrijft.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
De waaier van de pomp moet in balans zijn. Word hij beïnvloed door een andere pomp, dan word er getrokken aan het ene lager en geduwd tegen de andere.koevlaas2 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:18:
[...]
Ook een Yonos pico/para? toch heel anders gebouwd dan een standaard pomp ?
Maakt toch geen bal uit voor een pomp, die draait gewoon zijn rondjes.
Gaan ze echt kapot van.
Nu is een Yonos sowieso geen echt goed voorbeeld....
Hier ook met een schuin oog naar aan het kijken en geïnteresseerd in de ervaringen!Noord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:36:
[...]
Zeer interessant. Want hier zou het ook een MaxiCool moeten worden.
Laar maar iets weten wat jou ervaring is! Subsidie ligt weer vast tot en met oudjaar; dus die WP boiler is nu extra interessant.
Er is ook een variant met solarwisselaar, die zou ik dan mooi aan de WP kunnen knopen, heb ik gelijk een buffer.
Vandaag een mooi moment beleefd bij warmteservice, ik kocht wat spullen om mijn verdeler van 3/4 aanvoer te voorzien waarop de bedrijfsleider ineens opmerkte dat de maximaal thermostaat ontbrak
Ook vroeg hij of ik zeker wist dat ik een voetventiel 3/4 wilde, was niet gangbaar zei hij
Nogmaals, ik het over parallel..mgroen81 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:01:
[...]
@joostmaas
Je mag 2 pompen wel in serie zetten als het 2 exact dezelfde pompen betreft, deze op dezelfde pompstand draaien en tussen de 2 pompen geen aftakkingen zitten en de pompen dus hetzelfde debiet moeten verwerken. Dit staat ook beschreven in de Ecodan manual.
Hiermee verhoog je de opvoerhoogte en niet het debiet.
Zo niet krijg je inderdaad problemen die Oxellaar omschrijft.
@koevlaas2 Ja... Warmteservice... Waarschijnlijk spreekt hij beter Pools dan dat hij verstand van zijn handel heeft
Warmtepomp boiler moet je alleen kopen als je van het gas af wil, anders kost het alleen maar geldNiek_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:50:
[...]
Hier ook met een schuin oog naar aan het kijken en geïnteresseerd in de ervaringen!
Er is ook een variant met solarwisselaar, die zou ik dan mooi aan de WP kunnen knopen, heb ik gelijk een buffer.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zal het morgen vragen want een voetventiel 3/4 hadden ze zo niet liggen, moet dus nog een keer langs.Oxellaar schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:08:
@koevlaas2 Ja... Warmteservice... Waarschijnlijk spreekt hij beter Pools dan dat hij verstand van zijn handel heeft
Ik wilde al met hem wedden om een kratje bier want hij zei dat mijn verdeler geen 3/4 aansluiting(en) heeft.
Of van stadsverwarming af wil.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:08:
[...]
Warmtepomp boiler moet je alleen kopen als je van het gas af wil, anders kost het alleen maar geld
Hier in de buurt zijn lui die stadsverwarming+gas en electra hebben, zij zijn helemaal duur uit.
@koevlaas2
Gas en stadsverwarming in dezelfde woning? WTF? Sponsering via vastrecht?
Dan had ik gisteren nog de SV opgezegd als er ook gas zou liggen. Stapje bij stapje komen we er overigens wel. Hoop morgen een offerte voor een L/L WP te mogen ontvangen. Die vangt de elga op en kan tevens effectiever koelen als een elga. En zo'n WP boiler is dan de laatste, relatief simpele, stap.
Dan had ik gisteren nog de SV opgezegd als er ook gas zou liggen. Stapje bij stapje komen we er overigens wel. Hoop morgen een offerte voor een L/L WP te mogen ontvangen. Die vangt de elga op en kan tevens effectiever koelen als een elga. En zo'n WP boiler is dan de laatste, relatief simpele, stap.
[ Voor 63% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2017 23:51 ]
Ja, SV voor verwarmen en douchen, gas om te koken.Noord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:36:
@koevlaas2
Dan had ik gisteren nog de SV opgezegd als er ook gas zou liggen. Stapje bij stapje komen we er overigens wel. Hoop morgen een offerte voor een L/L WP te mogen ontvangen. Die vangt de elga op en kan tevens effectiever koelen als een elga. En zo'n WP boiler is dan dr laatste, relatief simpele, stap.
Vervangt de ELGA, bedoel je dat je je ELGA gaat verkopen ?
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 10-07-2017 23:45 ]
Ja, dat mag.
Ik wil wilde alleen iets toevoegen.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Vangt op, als aanvulling lijkt mij al heb ik bewezen dat een Elga in principe overbodig iskoevlaas2 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:44:
[...]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Er staat vangt ..op. Niet vervangen!koevlaas2 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:44:
[...]
De elga blijft. Top apparaatje. Alleen als de elga het niet alleen trekt om de woning warm te krijgen, kunnen wij de L/L WP laten verwarmen. Elga icm vloerverwarming werkt super. Kan geen L/L tegenop, warme voetjes in de winter.
Dat betreft in de praktijk alleen de huiskamer/serre/keuken die bij verwarmt zou moeten kunnen worden. Met een kleine sponsoring vanuit de werkgever zou die L/L WP (sorry voor het off topic) een kleine €300,- kosten onder aan de streep. Ook wel fijn dat ze veel sneller en effectiever kunnen koelen. Plus ontvochtiging en een pollenfilter (kleine man van 3 heeft astma+hooikoorts) zijn andere zaken die ons aanspreken in L/L inverter units.
Combineren dan dus L/L en L/W. Waardoor ik hoop het beste van 2 werelden hoop te combineren.
[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 11-07-2017 00:07 ]
Een combinatie die ik ook aan een klant wil voorstellen. Uneto VNI heeft al gezegd dat het zo niet kan, maar Pim Fortuyn hier heeft een oplossingNoord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:57:
[...]
Er staat vangt ..op. Niet vervangen!
De elga blijft. Top apparaatje. Alleen als de elga het niet alleen trekt om de woning warm te krijgen, kunnen wij de L/L WP laten verwarmen. Elga icm vloerverwarming werkt super. Kan geen L/L tegenop, warme voetjes in de winter.
Dat betreft in de praktijk alleen de huiskamer/serre/keuken die bij verwarmt zou moeten kunnen worden. Met een kleine sponsoring vanuit de werkgever zou die L/L WP (sorry voor het off topic) een kleine €300,- kosten onder aan de streep. Ook wel fijn dat ze veel sneller en effectiever kunnen koelen. Plus ontvochtiging en een pollenfilter (kleine man van 3 heeft astma+hooikoorts) zijn andere zaken die ons aanspreken in L/L inverter units.
Combineren dan dus L/L en L/W. Waardoor ik hoop het beste van 2 werelden hoop te combineren.
Klant heeft een klein afgifte systeem met deels vloerverwarming, maar wel 1700m3 verbruik.
Met een COP van rond de 3,3 kan het toch prima uit? Zie bijvoorbeeld de PANASONIC 300L PAW-DHWM300A, die heb je voor een kleine 1715,- euro thuis staan. Laat daar nog een keer 75 euro aan installatiemateriaal bijkomen dan heb je hem voor 1800,- euro werkend. Hier gaat 1250 euro subsidie vanaf, maakt netto 550,- euro.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:08:
[...]
Warmtepomp boiler moet je alleen kopen als je van het gas af wil, anders kost het alleen maar geld
Doe voor installatie maar 200 extra, en na installatie komen de jaarlijkse gebruiks kosten, die zijn hoger dan andere methodes, dus vandaar alleen aantrekkelijk als je hiermee vast recht gas gaat uitsparen. En voldoende PV hebt.Niek_ schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 06:52:
[...]
Met een COP van rond de 3,3 kan het toch prima uit? Zie bijvoorbeeld de PANASONIC 300L PAW-DHWM300A, die heb je voor een kleine 1715,- euro thuis staan. Laat daar nog een keer 75 euro aan installatiemateriaal bijkomen dan heb je hem voor 1800,- euro werkend. Hier gaat 1250 euro subsidie vanaf, maakt netto 550,- euro.
Oh en je boiler is niet als buffer te gebruiken als je dat soms serieus denkt
1 PVoutput . Dongen NB
@Niek_ Met stilstandverliezen erbij kom je op een COP van gemiddeld 1-1.5 heb ik ergens gevonden. Dit wordt beter als je meer warmwater gebruikt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat betekend eerder dat de warmtepompboiler overgedimensioneerd is niet? Kun je nog altijd naar de 208liter gaan, heeft een stroom verbruik van 821 kwh (bron: https://www.ap-heizung-sa...-Waermepumpe-PAW-DHWM300A), heeft tevens 65mm PU schuim.. kunt er nog altijd 10cm glaswol rond doen..Proton_ schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:58:
@Niek_ Met stilstandverliezen erbij kom je op een COP van gemiddeld 1-1.5 heb ik ergens gevonden. Dit wordt beter als je meer warmwater gebruikt.
Tevens zou ik altijd kijken voor een warmtepompboiler met een extra spiraal, dan kun je nog steeds een paar vlakke platen/heatpipes neerleggen als je de ruimte hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-07-2017 09:16 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Vastrecht hier: 500 euro (stadsverwarming..) > checkreneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:33:
[...]
Doe voor installatie maar 200 extra, en na installatie komen de jaarlijkse gebruiks kosten, die zijn hoger dan andere methodes, dus vandaar alleen aantrekkelijk als je hiermee vast recht gas gaat uitsparen. En voldoende PV hebt.
Oh en je boiler is niet als buffer te gebruiken als je dat soms serieus denkt
PV overschot > check
prijs boiler > 1471 (200 liter) met 1100 subsidie > check
Jij bent goed bezig.Noord27 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:20:
[...]
Vastrecht hier: 500 euro (stadsverwarming..) > check
PV overschot > check
prijs boiler > 1471 (200 liter) met 1100 subsidie > check
Kun je mij ook niet zon airco leveren voor 300?
Had laatst bijna de aanbieding hornbach mee genomen. Een eurom (12000)voor 600
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb al wp boiler, ik had het over de airco kachel ter ondersteuning
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had het ook over de inverter airco. Die wordt gesponsord door werkgever. Ik raam €300,- voor totale installatiekosten door de jongen die hier vorige week is geweest.reneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:38:
[...]
Ik heb al wp boiler, ik had het over de airco kachel ter ondersteuning
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 11-07-2017 10:14 ]
Die kant ga je snel op inderdaad, zeker als je lucht kanaal met kleppen gaat gebruiken. Vergeet condens afvoer niet, drie slangen die een afvoer in moetenNoord27 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:39:
[...]
Ik ook. Die wordt gesponsord door werkgever. Ik raam €300,- voor totale installatiekosten door de jongen die hier vorige week is geweest.
Nog een tip, vervang je aftap plug voor een kraan, waar slang aan kan
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 11-07-2017 10:02 ]
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970
3 condens afvoerslangen voor 1 wp boiler? Dat wordt idd nog een uitdaging. Dan zie ik als enigste mogelijkheid nog een pompje die het naar een bestaand punt toe pompt, wat iets hoger gelegen ligt.
3 condens afvoerslangen voor 1 wp boiler? Dat wordt idd nog een uitdaging. Dan zie ik als enigste mogelijkheid nog een pompje die het naar een bestaand punt toe pompt, wat iets hoger gelegen ligt.
[ Voor 39% gewijzigd door Noord27 op 11-07-2017 10:39 ]
Nou één ervan is overdruk, en twee voor condens, kun je slang op steken van 10 mm. Dus er moet wel ergens PVC buisje komen te liggen met syfonNoord27 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:38:
@reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
Condens alleen van de fancoil of ook leidingen etc.? Dat laatste is mijn belangrijkste zorgpunt (en daar scoort een L/L beter).AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:59:
@joostmaas
@joostmaas
Ook op mijn RVS verdeler. Alle koperen aan en afvoer leidingen zijn geisoleerd met HT armaflex
Ik heb nog geen oplossing gevonden om mijn warmtepomp "continue" 2 temperaturen te laten maken. (of met een regelaar of iets dergelijks)
Daarmee zou ik het kunnen voorkomen en de fancoils op een eigen verdeler te zetten en een lagere temperatuur te geven...
(RV verder verlagen kan hier ook nog, met een "echte" luchtontvochtiger eventueel, maar blijft behelpen natuurlijk)
Ook op mijn RVS verdeler. Alle koperen aan en afvoer leidingen zijn geisoleerd met HT armaflex
Ik heb nog geen oplossing gevonden om mijn warmtepomp "continue" 2 temperaturen te laten maken. (of met een regelaar of iets dergelijks)
Daarmee zou ik het kunnen voorkomen en de fancoils op een eigen verdeler te zetten en een lagere temperatuur te geven...
(RV verder verlagen kan hier ook nog, met een "echte" luchtontvochtiger eventueel, maar blijft behelpen natuurlijk)
Kunststof verdeler nemen? Of dan toch hogere temp. voor zowel koeling als ruimte? Voor mijzelf mag het bij 30 graden binnen best 25 zijn o.i.d.AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:47:
@joostmaas
@joostmaas
Of gewoon boven het dauwpunt blijven, wat ook bekend is hier, dmv domoticz.
Dat betekend een graad of 15/16 watertemperatuur ipv 14 of nog lager.
Maar dan ben ik het voordeel van ontvochtigen kwijt door de fancoil.
Maar er moet toch een temperatuurs regeling te vinden zijn......met warmer retourtemperatuur mengen bijvoorbeeld.
Andersom kan het wel, een max temperatuur begrenzen door kouder retourtemperatuur toe te voegen aan de pomp tijdens verwarmen.
Ik moet harder zoeken, maar ik heb eerst wat andere klussen liggen in mijn vakantie. ;-)
Of gewoon boven het dauwpunt blijven, wat ook bekend is hier, dmv domoticz.
Dat betekend een graad of 15/16 watertemperatuur ipv 14 of nog lager.
Maar dan ben ik het voordeel van ontvochtigen kwijt door de fancoil.
Maar er moet toch een temperatuurs regeling te vinden zijn......met warmer retourtemperatuur mengen bijvoorbeeld.
Andersom kan het wel, een max temperatuur begrenzen door kouder retourtemperatuur toe te voegen aan de pomp tijdens verwarmen.
Ik moet harder zoeken, maar ik heb eerst wat andere klussen liggen in mijn vakantie. ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 12:02 ]
Hier de eerste resultaten zichtbaar sinds de warmtemeter werkt 
1 t/m 9 juli
SWW = 18.09kWh verbruikt, 48,39kWh geleverd = COP 2.67
Koeling = 39.69kWh verbruikt, 179.32kWh geleverd = COP 4,52
Ik zit er toch nog aan te denken om er zo'n "apparaatje" tussen te zetten die mijn buitenunit op 50% vermogen begrensd, wat was dat ook alweer voor een ding
1 t/m 9 juli
SWW = 18.09kWh verbruikt, 48,39kWh geleverd = COP 2.67
Koeling = 39.69kWh verbruikt, 179.32kWh geleverd = COP 4,52
Ik zit er toch nog aan te denken om er zo'n "apparaatje" tussen te zetten die mijn buitenunit op 50% vermogen begrensd, wat was dat ook alweer voor een ding
@Grolsch
Zoiets?
https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/
Zoiets?
https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 12:48 ]
dat is wel de juiste stekker daarvoor.
kun je kiezen tussen 75 50 en 0% vermogen
ook kun je kiezen voor de stille modus
Mag ik vragen waar/hoe je deze aangeschaft hebt (ja, via marktplaats...), en heb je wat detaisl over merk / type of een datasheet?AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:20:
[...]
Ik heb 5 fancoils gekocht op marktplaats.
Gaat ook als een speer joh...![]()
Nu nog uitzoeken waar ik ze strategisch plaats. (liefst uit het zicht)
Hangt gewoon aan mijn cv circuit van 14 graden watertemperatuur. (en geen last van koelleidingen trekken)
Ik heb waarschijnlijk wel ruimte om er een of meerdere uit het zicht kwijt te raken op de verdieping, en meer/beter koelen is welkom. Een van de twee Pana's kan dan de vloer op 20 graden oppervlaktetemperatuur houden (lager is erg oncomfortabel, heb ik gemerkt) en de andere kan dan mooi koud water maken voor een of twee fancoils.
Ik lees de handleiding van dat dingetje door op onderstaande link, maar kan niets vinden over x% vermogen instellenWodan89 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:44:
[...]
dat is wel de juiste stekker daarvoor.
kun je kiezen tussen 75 50 en 0% vermogen
ook kun je kiezen voor de stille modus
https://www.alklima.nl/me...dleiding%20PAC-SE55RA.pdf
Je plaatst dat kabeltje dus in de hydrobox (indoor unit) volgens de handleiding.
Maar in de handleiding van de hydrobox vind ik geen CN32 connector op het FTC bord
@AUijtdehaag HT Armaflex in een LT systeem? HT is veel duurder dan standaard Armaflex isolatie.
HT is voor zonnecollectoren bijvoorbeeld. Volgens mij is de isolatiewaarde gelijk.
HT is voor zonnecollectoren bijvoorbeeld. Volgens mij is de isolatiewaarde gelijk.
Iets met fetish...Oxellaar schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:16:
@AUijtdehaag HT Armaflex in een LT systeem? HT is veel duurder dan standaard Armaflex isolatie.
Komt toch in de buitenunit?Grolsch schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:59:
[...]
Ik lees de handleiding van dat dingetje door op onderstaande link, maar kan niets vinden over x% vermogen instellen
https://www.alklima.nl/me...dleiding%20PAC-SE55RA.pdf
Je plaatst dat kabeltje dus in de hydrobox (indoor unit) volgens de handleiding.
Maar in de handleiding van de hydrobox vind ik geen CN32 connector op het FTC bord
Moet je er nog wel iets van een schakelaar op zetten. Het zijn 3 open draadjes.
@alberthakvoort heeft het ook volgens mij
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 14:27 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!