Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.875 views

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:40
Wodan89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:02:
[...]

feitelijk moet ik dus 120kwh / 24h = 5kw max continu thermisch vermogen ? bij Ta 35c :)

Ik ga hem inzetten in een hoekwoning 450m3 uit 2002. met WTW wanden zijn geisoleerd met 12cm steenwol dak = 18cm tempex platen. HR++ glas 25mm dik.

historisch gasverbruik was 850m3 per jaar voor 21c continu, beneden heb ik vloerverwarming liggen in 2 groepen. 20cm hoh

Als ik het niet red met 35c zit ik te denken om de radiatoren te Supersizen :+
Ja en daar is nog iets bij te sprokkelen door back-up element in te zetten tijdens defrost zoals sommige 5kW bezitters hier doen,
De defrost is verschillend voor de series niet in tijd maar verloop het is belangrijk dat zorgt voor zo weinig mogelijk leiding weerstand dat je op zo laag mogelijk pompstand adviesflow haalt [5kW:900l/h | 6kW:1000l/h | 9kW:1600l/h] , want dan is max flow (130-150%) tijdens defrost hoger en kan je elke defrost nog paar minuten in korten
Grofweg 1 minuut die je wint van defrost cycle is 2-3kWhth per dag erbij meer en kan je heel misschien net 130kWhth aan tikken, dat is volgens mij ook alles
(30x 5-10minuten 3kW backup element) 8)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Eerst een cursus Nen 3140 VP anders mag ik niet aan je meterkast zitten.
Nen 3140 VP is wel heel basaal, zolang je geen stek hebt blijft het een moelijk verhaal, want dan moet je telkens in stek installateur erbij halen.(maar die had dan ook graag de installatie willen leveren)
En wie levert dan de garantie ?.
Of wordt je bedrijf alleen een advies buro ?.

Ik wil je trouwens wel succes toe wensen want de toekomst zit in de duurzaamheid.

Wie niet waagt die niet wint , en niet geschoten is altijd mis. 🐞

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:22:
[...]

Plafond-/Wandverwarming misschien ?
Valt bij mij onder vloerverwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Raolte schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:33:
[...]

Nen 3140 VP is wel heel basaal, zolang je geen stek hebt blijft het een moelijk verhaal, want dan moet je telkens in stek installateur erbij halen.(maar die had dan ook graag de installatie willen leveren)
En wie levert dan de garantie ?.
Of wordt je bedrijf alleen een advies buro ?.

Ik wil je trouwens wel succes toe wensen want de toekomst zit in de duurzaamheid.

En wie niet waagt die niet wint , en niet gechoten is altijd mis. 🐞
Dat is waar, F gassen moet ik inderdaad uitbesteden. Lokaal hier geen probleem, ik ken er een en die kan ik inschakelen. Andere kant van Nederland moeten we er een zien te regelen.
Is het nodig dan moet ik zelf de papieren maar gaan halen.

Voor garantie ben ik niet zo bang, ik installeer alleen gerenommeerde merken met garantie, 'eigen' WP installeren kan ook, maar dan kan ik natuurlijk geen garantie op de WP zelf geven.

Failure is not an option, we moeten er met z'n 5en van leven.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 04-07-2017 19:40 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Dat is waar, F gassen moet ik inderdaad uitbesteden. Lokaal hier geen probleem, ik ken er een en die kan ik inschakelen. Andere kant van Nederland moeten we er een zien te regelen.
Is het nodig dan moet ik zelf de papieren maar gaan halen.

Voor garantie ben ik niet zo bang, ik installeer alleen gerenommeerde merken met garantie, 'eigen' WP installeren kan ook, maar dan kan ik natuurlijk geen garantie op de WP zelf geven.

Failure is not an option, we moeten er met z'n 5en van leven.
Ik weet nog een STEK gecertificeerde voor je, regio Apeldoorn, maar werkt landelijk, keurig bedrijf.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:18:
[...]

Zeker, wist niet eens dat de Gamma zulk spul had. Kom nooit in bouwmarkten, schrikt je kapot van de prijzen en idd... je koopt nog rommel ook vaak.

Ik ken/gebruik alleen maar Wago en die zijn uitstekend.
En bij de TU is een doos met 100 stuks goedkoper dan 25 bij de Gamma waarschijnlijk.
Kwam ik ook achter toen ik een paar meter koper bij de Warmteservice kocht, ik stond klaar met meiers in mijn hand bleek het goedkoper te zijn dan bij de Gamma.
De Gamma is eigenlijk helemaal niet zo goedkoop, hier een daar een superstunt misschien maar verder 'normaal' geprijsd.
Buiten dit alles hebben ze zodra je buiten het 12-15-22mm stramien komt helemaal niets.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:42:
[...]

Ik weet nog een STEK gecertificeerde voor je, regio Apeldoorn, maar werkt landelijk, keurig bedrijf.
Ik hou me aanbevolen... Bedankt.
Hij/zij vindt het niet erg alleen te vacumeren ?

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Volgens mij niet, ik benaderde hem omdat ik in eerste instantie een split-unit overwoog, was zeer bereidwillig om dat te doen, het werd een mono-block was dus uiteindelijk niet nodig, maar in overleg is met hem volgens mij alles mogelijk.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:25:
[...]

Kan ie beter jou inhuren als adviseur.......
Wat ik ervan gezien heb gewoon een vloerverwarming installatie monteren aan het plafond en dan maar koel of warm water erdoor. Lijkt allemaal niet zo ingewikkeld.
Hoe werk je zoiets eigenlijk af als mooi plafond ? Geen WAF die slangen aan het plafond gemonteerd trekt.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Hardsolderen, afpersen en eventueel bijvullen vallen ook onder STEK ;)

Ik zou zeker je STEK papieren gaan halen en eigenlijk ook KTA. Weet zeker dat je het rete interessant vind. Kost wel een paar centen helaas....

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:50:
[...]

Hardsolderen, afpersen en eventueel bijvullen vallen ook onder STEK ;)

Ik zou zeker je STEK papieren gaan halen en eigenlijk ook KTA. Weet zeker dat je het rete interessant vind. Kost wel een paar centen helaas....
Klopt, dat laten we doen, echter meestal is het mogelijk de boel met alleen buigen goed te krijgen.
Opleiding tot F Gassen monteur kost zo'n beetje € 5k en dit is dan nog ex. KTA.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:50:
[...]

Wat ik ervan gezien heb gewoon een vloerverwarming installatie monteren aan het plafond en dan maar koel of warm water erdoor. Lijkt allemaal niet zo ingewikkeld.
Hoe werk je zoiets eigenlijk af als mooi plafond ? Geen WAF die slangen aan het plafond gemonteerd trekt.
Er wordt 'aan gewerkt' om 'het perfecte' afgifte-systeem/afwerking/supersnelle montage in een te realiseren. Maar daar komt nog wel wat denk en ontwikkelwerk voor kijken, dus nog geen oplossing op de korte termijn.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:56:
[...]

Er wordt 'aan gewerkt' om 'het perfecte' afgifte-systeem/afwerking/supersnelle montage in een te realiseren. Maar daar komt nog wel wat denk en ontwikkelwerk voor kijken, dus nog geen oplossing op de korte termijn.
Laten stucen ? Word dan wel wat dik maar wel mooi glad.
Plafondverwarming is wel een mooie manier om doorwaai bodemloze put woningen toch van voldoende afgifte te voorzien.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:58:
[...]

Laten stucen ? Word dan wel wat dik maar wel mooi glad.
Nee beter, zeer dun, net zo glad, maar veel hogere afgifte-capaciteit, lees zeer lage Ta -> hoge COP, zelfs in zo'n 'bodemloze put'.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:03:
[...]

Nee beter, zeer dun, net zo glad, maar veel hogere afgifte-capaciteit, lees lage Ta -> hoge COP, zelfs in in zo'n 'bodemloze put'.
Ik ben benieuwd wat mijn overgang van 15mm > 3/4 (vloerverwarming verdeler) voor mijn Ta gaat betekenen, ik hoop op een verlaging van 3c naar 30c.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:47
koevlaas2 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:11:
Zojuist even anti legionella gedraaid, ik dacht ach laat ik het SWW eens verwarmen naar 60c met de Ecodan en aldus geschiedde. Maar wat doet hij nou, de WP verwarmt tot 55c en dan gaat de compressor uit om op het electrische element verder te gaan.
Staat je dipswitch wel goed? Die kan je namelijk instellen op 55/60 graden model.. ;)
Of staat je SWW temp op 55 graden? De legionella stand gaat bij mij tot de ingestelde sww temp en daarna elektrisch...

Volgens Alklima doet hij dat niet, maar heb het op alle mogelijke manieren geprobeerd.
Nu via de planner laat ik de sww temp op 60 graden zetten 1x in de week..

[ Voor 24% gewijzigd door alberthakvoort op 04-07-2017 20:13 ]

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:06:
[...]

Ik ben benieuwd wat mijn overgang van 15mm > 3/4 (vloerverwarming verdeler) voor mijn Ta gaat betekenen, ik hoop op een verlaging van 3c naar 30c.
PVC, waar de vloerverwarmingsbuizen van gemaakt zijn, heeft een warmtegeleidingscoeficient van 0,13-0,3, het materiaal waar ik het van wil maken kan dat > 500 keer beter. En geen 'afwerkingslaag' welke de afgifte gaat belemmeren.

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:11:
[...]

Staat je dipswitch wel goed? Die kan je namelijk instellen op 55/60 graden model.. ;)
Of staat je SWW temp op 55 graden? De legionella stand gaat bij mij tot de ingestelde sww temp en daarna elektrisch...

Volgens Alklima doet hij dat niet, maar heb het op alle mogelijke manieren geprobeerd.
Nu via de planner laat ik de sww temp op 60 graden zetten 1x in de week..
SWW temp had ik even op 60c gezet, Dip met ik nakijken maar even uit mijn hoofd staat deze goed.
Ik heb weleens gekeken om ook de planner te gebruiken maar zag het licht dat jij wel ziet niet |:(
Ik ga mijn immersion weerstand aansluiten op de ecodan dan kan de boel weer automatisch.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:17:
[...]

PVC, waar de vloerverwarmingsbuizen van gemaakt zijn, heeft een warmtegeleidingscoeficient van 0,13-0,3, het materiaal waar ik het van wil maken kan dat > 500 keer beter. En geen 'afwerkingslaag' welke de afgifte gaat belemmeren.
Dan is het vooral belangrijk hoe e.e.a. eruit gaat zien, als de WAF nee zegt gaat het niet door.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:19:
[...]

Dan is het vooral belangrijk hoe e.e.a. eruit gaat zien, als de WAF nee zegt gaat het niet door.
Zeer glad, zeer dun en indien gewenst in elke kleur. Maximale WAF.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Kan je je baan opzeggen als je met een goed product komt.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Spanplafond ??

Verwijderd

Nee, dat is alleen een afwerkingslaag, het systeem is een afgewerkt-afgiftesysteem in een.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Klopt, dat laten we doen, echter meestal is het mogelijk de boel met alleen buigen goed te krijgen.
Opleiding tot F Gassen monteur kost zo'n beetje € 5k en dit is dan nog ex. KTA.
Ik heb de rekeningen ook op de mat gekregen...en weer doorgestuurd :+

Je zult toch een koppeling aan het begin en einde moeten solderen. Flare is niet echt aan te raden voor warmtepompen, door de snelle temperatuurwisselingen gaan die nogal eens lekken.
Maar dan nog, vier solderingen is ook het werk niet op het totaal.

Edit: Brief van moedertje overheid ontvangen, subsidie toegekend!
3 mei ingediend

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 04-07-2017 20:59 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb de rekeningen ook op de mat gekregen...en weer doorgestuurd :+

Je zult toch een koppeling aan het begin en einde moeten solderen. Flare is niet echt aan te raden voor warmtepompen, door de snelle temperatuurwisselingen gaan die nogal eens lekken.
Maar dan nog, vier solderingen is ook het werk niet op het totaal.
Ik heb hier gewoon flare en herken je verhaal (nog) niet.
Solderen mag de F Gassenboer dan lekker doen.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-12 16:43
-Zomerzon betekent voor mn ELGA werkeloos toezien terwijl ik een ongebruikte 120ltr luigjes-zonneboiler nog in het sww-circuit heb hangen.
-Hoeveel KW zou de ELGA gebruiken om die boiler op zeg 50c te krijgen?
-vanmorgen ff een piektemptest gedaan: ELGA krijgt de aanvoer op 55c bij piekgebruik van 1280W.

zou toch zonde zijn om een simpele besparing van 150m3 te laten liggen.

wie kan hier iets zinnigs over roepen?

[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 04-07-2017 21:07 ]

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:02:
[...]

Even mijn logica updaten.

Wanneer mijn boilervat met 300L is gevuld op 48 graden, dan kan die spiraal toch niet zoveel zijn afgekoeld :?
het eerste water warmt natuurlijk eerst ook die 9 meter op. Welk debiet heb je aan het einde van de leiding? Misschien heeft je leiding ergens een stevig drukverlies? Meet de temp. van de leiding voor en tijdens tappen eens. Wat is het temperatuurverloop aan het einde? dikte leiding? Aantal bochten, etc.? Is na die minuut opwarmen wel voldoende warm water beschikbaar? Welke temp.?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
amarkest schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:05:
-Zomerzon betekent voor mn ELGA werkeloos toezien terwijl ik een ongebruikte 120ltr luigjes-zonneboiler nog in het sww-circuit heb hangen.
-Hoeveel KW zou de ELGA gebruiken om die boiler op zeg 50c te krijgen?
-vanmorgen ff een piektemptest gedaan: ELGA krijgt de aanvoer op 55c bij piekgebruik van 1280W.

zou toch zonde zijn om een simpele besparing van 150m3 te laten liggen.

wie kan hier iets zinnigs over roepen?
Heel simpel zou je om kunnen naar de setup van hansdegit.
Staat voorin dit topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:00:
[...]

Ik heb hier gewoon flare en herken je verhaal (nog) niet.
Solderen mag de F Gassenboer dan lekker doen.
Flare kan heel goed en lang meegaan, in de handleiding van veel fabrikanten staat nog altijd een beschrijving om een juiste flare te maken. Toch word langs alle kanten geadviseerd om bij warmtepompen geen flare te gebruiken.
Nadeel van flare is dat, als de leiding ooit een keer los moet, je officieel een nieuwe flare moet maken.
Bij de eerste keer aandraaien druk je het zachte koper plat en dat zorgt voor de afdichting.
Na een tweede keer vastdraaien is de veerkracht eruit en de afdichting veel minder goed.
Bij een koppeling steek je een nieuwe trompetring tussen de koppeling en hij is weer dicht.

Trouwens, als je je stek zou hebben, kun je zelf controleren of je wp wat koudemiddel mist ;)
25% lekkage merk je niet snel, zoiets is alleen te meten adhv drukken.

• amarkest
BarryH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:18:
[...]

Heel simpel zou je om kunnen naar de setup van hansdegit.
Staat voorin dit topic
Ha grappig, zag net jouw setup. En die leek me wel simpel. Heb ook een Calente, maar dan met 40ltr cascade-boiler. Functioneert jouw setup goed?

• BarryH
amarkest schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:22:
[...]

Ha grappig, zag net jouw setup. En die leek me wel simpel. Heb ook een Calente, maar dan met 40ltr cascade-boiler. Functioneert jouw setup goed?
werkt uitstekend.
echter:
- geen SWW ondersteuning door de ELGA (Vorig jaar getest met het altijd door de ZB boiler laten lopen van de CV retour, echter doordat de onderkant van de boiler dan koud bleef (en boven warm), ging de ZB draaien terwijl de bovenkant van de boiler warmer was dan de heatpipes, dus hitte naar buiten ipv hitte van buiten naar binnen).
- in de winter (bij vorst) trekt de ELGA het niet, en springt de CV bij. Gelukkig doet die dat pas dan en niet al eerder (zoals de standaard ELGA regeling). Bij mij heeft dit een grotere gasbesparing dan het nog resterende SWW gas verbruik (ca. 60-150 m3, SWW van okt - half april)

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 04-07-2017 21:29 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• amarkest
OK klinkt op zich voor mijn situatie niet verkeerd.
Mn ZB-collectoren hebben na ruim 30jaar plaats gemaakt voor PV-pannelen, dus zal ik nooit de buitenlucht verwarmen.
Die ZB moest ik nog verwijderen, maar op deze manier is ie ws toch nog bruikbaar.

NB setup van hans de git kan ik niet vinden, de 1e die ik zie is van martin kleinman.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Flare kan heel goed en lang meegaan, in de handleiding van veel fabrikanten staat nog altijd een beschrijving om een juiste flare te maken. Toch word langs alle kanten geadviseerd om bij warmtepompen geen flare te gebruiken.
Nadeel van flare is dat, als de leiding ooit een keer los moet, je officieel een nieuwe flare moet maken.
Bij de eerste keer aandraaien druk je het zachte koper plat en dat zorgt voor de afdichting.
Na een tweede keer vastdraaien is de veerkracht eruit en de afdichting veel minder goed.
Bij een koppeling steek je een nieuwe trompetring tussen de koppeling en hij is weer dicht.

Trouwens, als je je stek zou hebben, kun je zelf controleren of je wp wat koudemiddel mist ;)
25% lekkage merk je niet snel, zoiets is alleen te meten adhv drukken.
Klopt, flare word aangeraden in het installatieboekje.
Dat zou mooi zijn, ik haalde de F gassen boer erbij om te kijken of er misschien koelmiddel gelekt was en hij voelde aan de persleiding, zei dat het goed was en vertrok weer. De slurpgeluiden waar ik bij sommige toerentallen last van had kon ik op dat moment even niet opwekken dus ja dit ging ook 'over'. Heb er nog steeds een slecht gevoel bij en denk dat de unit toch wat gas mist (vanwege de open kraan bij aflevering).

• BarryH
amarkest schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:36:
[...]

OK klinkt op zich voor mijn situatie niet verkeerd.
Mn ZB-collectoren hebben na ruim 30jaar plaats gemaakt voor PV-pannelen, dus zal ik nooit de buitenlucht verwarmen.
Die ZB moest ik nog verwijderen, maar op deze manier is ie ws toch nog bruikbaar.

NB setup van hans de git kan ik niet vinden, de 1e die ik zie is van martin kleinman.
ik zie het, je moet terug naar deel 1 en daar de start :)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 18:49
Bezig om m'n hele CV-installatie in kaart te brengen. Kan onderstaand onderdeel niet met zekerheid thuisbrengen. Hij is net voor de verdeler van de vloerverwarming tussen de aanvoer en retour geplaatst.
Iemand een idee wat dit is? Zat ook nog een sticker op met daarop een logo dat op 'dlb' lijkt en de tekst: type 221-010-06. Gok op een soort overdrukventiel gezien de instelbare aantal bars dat nu op ongeveer 0,26 ingesteld staat.
tweakers
wat_is_dit_3wat_is_dit_2wat_is_dit_1

• koevlaas2
Niek_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:19:
Bezig om m'n hele CV-installatie in kaart te brengen. Kan onderstaand onderdeel niet met zekerheid thuisbrengen. Hij is net voor de verdeler van de vloerverwarming tussen de aanvoer en retour geplaatst.
Iemand een idee wat dit is? Zat ook nog een sticker op met daarop een logo dat op 'dlb' lijkt en de tekst: type 221-010-06. Gok op een soort overdrukventiel gezien de instelbare aantal bars dat nu op ongeveer 0,26 ingesteld staat.
tweakers
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Yep, overdruk ventiel. Bypass is het beste woord, anders lijkt het alsof ik de overstort bedoel :)

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 04-07-2017 22:22 ]

• joostmaas
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:19:
tweakers
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
bypass

• Niek_
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:20:
[...]

Yep, overdruk ventiel. Bypass is het beste woord, anders lijkt het alsof ik de overstort bedoel :)
Zo dan, dat zijn nog eens een vlotte reacties _/-\o_ Ik ga eens even lezen wat dat ding precies wel/niet doet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:56
Niek_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:27:
[...]

[...]

Zo dan, dat zijn nog eens een vlotte reacties _/-\o_ Ik ga eens even lezen wat dat ding precies wel/niet doet.
Als je radiators dicht staan word druk te hoog voor je pomp, dit ventiel gaat dan open en zo creëert hij bijpass zodat je water kan circuleren. Voorkomt ook trillende leidingen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Afgiftetabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UxkuqlGuny0hMd1wZxJDWs6T/thumb.png

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 23:08 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57
Je neemt een plafond van Alu? ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Oxellaar
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:27:
[...]

[...]

In veel gevallen verziekt hij het rendement van je cv ketel door de aanvoer naar de retour kort te sluiten. Zo warmt de retour onnodig op en gaat het rendement van de ketel omlaag.
Als de doorstroming altijd gegarandeerd is in het systeem, dan zou ik hem op 0,5bar instellen. Zo blijft de bypass dicht.

Verwijderd

Ja, dat is de bedoeling. Het aluminium is dan zowel watervoerend, het afgiftesysteem, als de afwerking, gewenste oppervlakte behandeling o.a. coaten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 23:31 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:26:
[...]

Ja, dat is de bedoeling. Het aluminium is dan zowel watervoerend, het afgiftesysteem, als de afwerking, gewenste oppervlakte behandeling o.a. coaten.
Je monteert je slangen op aluminium (dakplaten) die je in iedere kleur kan bestellen en hebt zo je plafondverwarming ?

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:47:
[...]

Je monteert je slangen op aluminium (dakplaten) die je in iedere kleur kan bestellen en hebt zo je plafondverwarming ?
Ik zei dat het aluminium watervoerend is, dus i.p.v. slangen.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:49:
[...]

Ik zei dat het aluminium watervoerend is, dus i.p.v. slangen.
Heb je al een foto van de Betaversie ?

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:51:
[...]

Heb je al een foto van de Betaversie ?
Misschien lukt het als ik in een MRI-scanner ga liggen. ;)

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:52:
[...]

Misschien lukt het als ik in een MRI-scanner ga liggen. ;)
Het idee speelt zich nog af in je hoofd, je hebt geen concreet exemplaar liggen.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:54:
[...]

Het idee speelt zich nog af in je hoofd, je hebt geen concreet exemplaar liggen.
Samen met een aluminium-profiel producent/ontwerper ben ik er mee bezig, maar op dit moment alleen nog maar bestaand in die 2 hoofden.

Verwijderd

Waar een oplossing voor gevonden moet worden is dat het systeem in een fractie v.d. tijd gemonteerd kan worden t.o.v. bestaande systemen zonder dat bewoners ook maar enige hinder ondervinden.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zo, het is een paar jaartjes geleden dat ik op Tweakers heb gepost!

Lees al een tijdje vol interesse mee in (oa) dit topic en mede daardoor ook maar (:P) een 5kW Panasonic monoblockje besteld.

Echter: plannen om iets nieuw te gaan bouwen zijn volop in ontwikkeling, dus we hopen dit huis binnen een jaar te koop hebben staan. Deze installatie zal dus een beetje quick-n-dirty worden.
In het nieuwe huis pakken we het grondiger aan.

De WP zal op garageplatdak komen staan, de buffer er nagenoeg onder.
De douche WTW is ook in de garage bereikbaar, dus daar kan ik volgensmij al het merendeel van SWW platslaan.

Eerste opzet, hoor graag jullie opmerkingen!
Afbeeldingslocatie: https://lotllg-db3pap001.files.1drv.com/y4mqbtgnCW7XKKaOikw_mLz1t4t4KBrT7S5DJZW3Q1667y-3rgv4biLne1sVamvPqkkeBRgEukIWRgoPeZkGG5-6AWOChlLostC9v296veaWQtaR-W51QCx9z8nk74rsGcIlZGwXGQdjc15aM9bXKIZbEWDU4XQeq1IQaUbJGtaAglgnu-yDxfjwY6W1OpMQZPO0lo3VTrdSFnoa_brPRkQ3A?width=1178&height=1125&cropmode=none

Edit: circulatiepomp op retour plaatWW toegevoegd + terugslagklep aanvoer buffer<>CV.

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-07-2017 09:42 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@bbbrumbrum is een boiler met hygiënespiraal niet veel makkelijker dan een externe wisselaar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:59:
Waar een oplossing voor gevonden moet worden is dat het systeem in een fractie v.d. tijd gemonteerd kan worden t.o.v. bestaande systemen zonder dat bewoners ook maar enige hinder ondervinden.
Nice, ik neem aan dat je ook rekening houd met het werken van het materiaal?
Alu krimpt en zet nogal uit aan de hand van de temperatuur

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• bbbrumbrum
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:17:
@bbbrumbrum is een boiler met hygiënespiraal niet veel makkelijker dan een externe wisselaar?
Jawel, die gaat er ook komen in het nieuwe huis.
Gasketel blijft hangen, warmtepomp + buffer gaan mee naar het nieuwe huis.

Daar wil ik ook al het SWW vanuit het bufferhygienevat doen, nu is het enkel douchewater.
Wil nu niet meer dan het broodnodige qua leidingen trekken.
Voor nu is bivalent goed genoeg, in de nieuwe situatie word de WP wel een stuk zelfstandiger.

Misschien een goede toevoeging: buffer had ik al, vandaar.

Gaat me er nu om dit dit uberhaubt werkt, zit vooral met welke circuits werken zonder additionele pomp, en welke niet.

• Domba
@bbbrumbrum Ik zie niet hoe de circulatie flow hier gaat lopen.voor:
-externe warmtewisselaar, zie daar de aangedragen oplossing van @Proton_
-verbinding tussen buffer en gas-CV.

Geef de retour van deze verbinding tussen buffer en gas-CV, (die buffer ingaat) een transport-pomp en houdt er rekening mee dat je aanvoer eventueel mogelijk nog van T naar buffer moet verplaatsen.

Ik weet niet hoe kritisch de 5kW F-serie is op moment, voor G-serie kan aansluiten van een transport-pomp en de aanvoer op een T- voor buffer, zo lang er maar niet al te veel flow over monobloc gaat van de transport-pomp
Wordt de flow-switch van monobloc te traag of reageert niet meer op monobloc eigen circulatiepomp dan komt er een H65 tijdens defrost voorbij

De troubleshoot voor H65 geeft oa
Relocate secondary pump to buffer tank so that it does not circulate water to unit during deice
Edit: en een terugslagklep in aanvoerleiding tussen buffer en gas-CV

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 05-07-2017 09:21 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:10:
[...]

Nice, ik neem aan dat je ook rekening houd met het werken van het materiaal?
Alu krimpt en zet nogal uit aan de hand van de temperatuur
De aluminium producent zal er naar ik hoop/aanneem alles vanaf weten. Overigens is de temperatuurschommeling uiterst gering. Zoals uit de tabel blijkt kan ik met een dT van 6.5C als 120W afgeven, dat is wat ik nodig ben bij -10C. Voor koeling zal de dT maximaal 3C zijn. Totale variatie in mijn niet geïsoleerde jaren 70 woning ligt dan tussen een Ta van 27 en 19C. Ik verwacht dat bij dat soort variaties de krimp minimaal zal zijn. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Als er andere suggesties zijn om rekening mee te houden houd ik me aanbevolen.
Uitzettingscoefficient:
Aluminium 24 . 10-6
Beton 7 . 10-6
PVC 80 . 10-6
Resol hardschuim 40-70 . 10-6

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2017 09:43 ]

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:33:
[...]

De aluminium producent zal er naar ik hoop/aanneem alles vanaf weten. Overigens is de temperatuurschommeling uiterst gering. Zoals uit de tabel blijkt kan ik met een dT van 6.5C als 120W afgeven, dat is wat ik nodig ben bij -10C. Voor koeling zal de dT maximaal 3C zijn. Totale variatie in mijn niet geïsoleerde jaren 70 woning ligt dan tussen een Ta van 27 en 19C. Ik verwacht dat bij dat soort variaties de krimp minimaal zal zijn. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Als er andere suggesties zijn om rekening mee te houden houd ik me aanbevolen.
Uitzettingscoefficient:
Aluminium 24 . 10-6
Beton 7 . 10-6
PVC 80 . 10-6
Resol hardschuim 40-70 . 10-6
Tijdens stoken zul je best constante temperatuur hebben.
Maar verwarming gaat ook wel eens uit, leegstaand huis in winter?
Zonnetje erop in zomer?
Ook krijg je dit spul nooit mooi gelakt of wat dan ook. Het moet ook aan beide kanten want het roest als een gek in water.
Leeg laten lopen? Ontluchten?
Allemaal lastig.
En dan moet het goedkoper en sneller zijn dan span plafond?
Denk dat het mislukkingen worden.....

1 PVoutput . Dongen NB

• bbbrumbrum
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:49:
[...]

Zonnetje erop in zomer?
Ook krijg je dit spul nooit mooi gelakt of wat dan ook. Het moet ook aan beide kanten want het roest als een gek in water.
Allemaal lastig.
Door de geringe dT is de uitzetting sowieso beperkt.
Denk dat uiteindelijk dit systeem een constantere plafondtemperatuur word bereikt tov een traditionele woning die in de zon opwarmt tot zo'n 27gr.

Aluminium roest? Oxideert wellicht, hiervoor zullen enerzijds de profielen gecoat moeten worden van binnen, anderzijds moet het koelwater behandeld worden om te zorgen dat het aluminium niet oplost.

Zon op het plafond?

Prijs is tov vloerverwarming neem ik aan....

Maar er zijn inderdaad wel wat praktische punten die uitgewerkt moeten worden....

• bbbrumbrum
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:04:
@bbbrumbrum Ik zie niet hoe de circulatie flow hier gaat lopen.voor:
-externe warmtewisselaar, zie daar de aangedragen oplossing van @Proton_
-verbinding tussen buffer en gas-CV.

Geef de retour van deze verbinding tussen buffer en gas-CV, (die buffer ingaat) een transport-pomp en houdt er rekening mee dat je aanvoer eventueel mogelijk nog van T naar buffer moet verplaatsen.

Ik weet niet hoe kritisch de 5kW F-serie is op moment, voor G-serie kan aansluiten van een transport-pomp en de aanvoer op een T- voor buffer, zo lang er maar niet al te veel flow over monobloc gaat van de transport-pomp
Wordt de flow-switch van monobloc te traag of reageert niet meer op monobloc eigen circulatiepomp dan komt er een H65 tijdens defrost voorbij

De troubleshoot voor H65 geeft oa
[...]

Edit: en een terugslagklep in aanvoerleiding tussen buffer en gas-CV
Aangepast :)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:29
MONITORING MEI EN JUNI:

Ik ben weer terug van vacantie. Ik zie dat verschillende forumleden via PM hebben gereageerd. De algemene opinie is dat monitoring juni, juli, aug weinig zin heeft omdat goed geisoleerde woningen bijna geen energie vragen. Mijn matig geisoleerde woning had juni 13 kwh warnte nodig en gebruikte darvoor 19 kWh elektriciteit dus COP 0,7. Hoofdzakelijk stilstandsverliezen c.a 10kWh per maand. Toch is het wel interessant om de stilstandsverliezen over de hele zomerperiode vast te stellen. Mijn Elga kan ik niet uitschakelen want dan gaat mijn HR ketel in de storing en hebben we geen warmwater meer. Die 50 kW uur Elga stand-by moet je helaas als verliespost accepteren = 1,7% van jaarverbruik.
Voor de SSW registratie zullen deze maanden ook geen bijzonderheden optreden. Koevlaas2 en Vincm hadden voor juni een COP van 3,4 resp 2,6. Vooral bij Vincm valt het tegen omdat je bij de Tb=18C van juni hogere COP's zou verwachten.

Ik stel voor om mei,juni,juli, aug bij elkaar te voegen en pas 1 september weer te gaan registreren.
Graag reactie. Bij bezwaar s.v.p. reageren via PM.

• Niek_
Ter info: 5Kw Panasonic WP bij confort-market niet voorradig. Woensdag 28-6 order geplaatst, vanochtend even naar ze gebeld, wordt rechtstreeks vanaf Panasonic naar mij verzonden. Levering eind komende week verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 05-07-2017 15:49 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb een warmtemeter op de kop kunnen tikken voor de Elga. Ben benieuwd wat de cop doet op redelijke HT

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 05-07-2017 14:50 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:03:
Ter info: 5Kw Panasonic WP bij confort-market niet voorradig. Woensdag 28-6 order geplaatst, vanochtend gebeld, wordt rechtstreeks vanaf Panasonic naar mij verzonden. Levering eind komende week verwacht.
Ik ben nog niet gebeld, 1 dag later besteld.

• Niek_
Markprinsen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Ik ben nog niet gebeld, 1 dag later besteld.
Hmz, was niet helemaal duidelijk. Heb zelf gebeld.

Ben er voor 95% uit (alleen nog even checken of badkamer radiator aan vv hangt of niet) hoe de cv-installatie in elkaar zit. Hier moet ik de Panasonic WH-MDC05F3E5 tussen knopen. Is m'n geplande locatie in orde? Kan ik hem er zo tussen plaatsen of moet ik nog met terugslagkleppen oid werken?
cvenwp

[ Voor 53% gewijzigd door Niek_ op 05-07-2017 18:53 ]

• koevlaas2
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:49:
[...]

Ben er voor 95% uit (alleen nog even checken of badkamer radiator aan vv hangt of niet) hoe de cv-installatie in elkaar zit. Hier moet ik de Panasonic WH-MDC05F3E5 tussen knopen. Is m'n geplande locatie in orde? Kan ik hem er zo tussen plaatsen of moet ik nog met terugslagkleppen oid werken?
[afbeelding]
Als je de WP in serie met je HR ketel zet dan hoef je geen terugslagkleppen, zou ik wel de ketel begrenzen op 45c oid.

• reneeke1970
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:49:
[...]

[afbeelding]
Als de CV als circulatie pomp gaat dienen is dat goede lokatie. Maar dan wel via een open verdeler die alleen in de blauwe retour leiding zit.

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:03:
[...]

Als je de WP in serie met je HR ketel zet dan hoef je geen terugslagkleppen, zou ik wel de ketel begrenzen op 45c oid.
Had hem nu parallel getekend, is in serie beter? Levert dat geen problemen op met de pomp van de CV als de WP het water er doorheen drukt? Ketel staat op 35 graden :)
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:04:
[...]

Als de CV als circulatie pomp gaat dienen is dat goede lokatie. Maar dan wel via een open verdeler die alleen in de blauwe retour leiding zit.
Zou je je suggestie iets meer kunnen toelichten? Zowel de CV als de WP hebben een pomp en vanwaar de open verdeler?

• koevlaas2
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:08:
[...]

Had hem nu parallel getekend, is in serie beter? Levert dat geen problemen op met de pomp van de CV als de WP het water er doorheen drukt? Ketel staat op 35 graden :)

[...]

Zou je je suggestie iets meer kunnen toelichten? Zowel de CV als de WP hebben een pomp en vanwaar de open verdeler?
Parallel loop je het risico dat 1 van beiden in storing gaat, in serie is het een mooi duw/trek treintje. Een stilstaande pomp laat veel water door als je er druk op zet, dat is ook de reden dat je parallel keerkleppen gebruikt. Of je ketel in storing gaat moet je aan de ketelfabrikant vragen of staat misschien vermeld in de handleiding.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:47
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:17:
[...]
Ik heb weleens gekeken om ook de planner te gebruiken maar zag het licht dat jij wel ziet niet |:(
Ik ga mijn immersion weerstand aansluiten op de ecodan dan kan de boel weer automatisch.
Stel je wilt elke woensdag middag om 14:00 het SWW vat op 60 graden brengen.

Zet de temperatuur van SWW op 60 graden. Wacht een aantal minuten.
Via de melcoud site/app voeg je een Timer toe (selecteer forceer SWW)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0wSNxkX.png

Wacht weer een aantal minuten (in theorie zou 1 minuut voldoende zijn). Zet dan je SWW temp weer terug naar zijn oude waarde. Je wacht weer even, en voegt nog een timer toe (bv 4 uur later)

Ik zet mijn SWW water elke middag om 17:00 op 50 graden, en om 22:00 weer op 40 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door alberthakvoort op 05-07-2017 19:22 ]

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:20:
[...]

Stel je wilt elke woensdag middag om 14:00 het SWW vat op 60 graden brengen.

Zet de temperatuur van SWW op 60 graden. Wacht een aantal minuten.
Via de melcoud site/app voeg je een Timer toe (selecteer forceer SWW)

[afbeelding]

Wacht weer een aantal minuten (in theorie zou 1 minuut voldoende zijn). Zet dan je SWW temp weer terug naar zijn oude waarde. Je wacht weer even, en voegt nog een timer toe (bv 4 uur later)

Ik zet mijn SWW water elke middag om 17:00 op 50 graden, en om 22:00 weer op 40 graden.
Het is wel heel bewerkelijk, maar ik snap het nu.

• reneeke1970
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:08:
[...]

[...]

@Domba heeft je dat ook verteld. De wp heeft veel hogere flow nodig dan CV, als CV warm water gaat maken knalt wp in storing. Als je met je kamer thermostaat de CV aanstuurt om constante temperatuur te krijgen in je huis, kan de wp in de achtergrond zijn ding blijven doen in zijn eigen tempo met eigen temperaturen via zijn open verdeler.

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
@koevlaas2 @Niek_

In serie ben ik voor 5kW vrijwel zeker (6&9kW zeker) dat niet gaat werken met een Pana Mono ook al weet ik niet exact welke CV-ketel je hebt hangen.
Namelijk als CV-ketel naar SWW schakelt blokkeert de circulatie en een redelijk moderne met doorstromer heeft ook nog zijn wekelijkse LP.
Parallel maar dan moet je wel met flow uit de voeten kunnen met twee terugstroom blokkering of wat @reneeke1970 aangeeft openverdeler in retour, eigenlijk wil wat meer volume toevoegen zodat je aan 30ltr vrije circulatie zit, want anders heb je bij eendefrost een gebrek aan voldoende circulatiewater en dien je standaard back-up te gebruiken.

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:39:
@koevlaas2 @Niek_

In serie ben ik voor 5kW vrijwel zeker (6&9kW zeker) dat niet gaat werken met een Pana Mono ook al weet ik niet exact CV-ketel welke ketel je hebt hangen.
Namelijk als CV-ketel naar SWW schakelt blokkeert de circulatie en een redelijk moderne met doorstromer heeft ook nog zijn wekelijkse LP.
Parallel maar dan moet wel met flow uit de voeten kunnen met twee terugstroom blokkering of wat @reneeke1970 aangeeft openverdeler in retour, eigenlijk wil wat meer volume toevoegen zodat je aan 30ltr vrije circulatie zit, want anders heb je bij eendefrost een gebrek aan voldoende circulatiewater en dien je standaard back-up te gebruiken.
Er kan nog een bypass tussen zodat bij blokkade de flow langs de pomp gaat.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Werkt niet, wp is zo gevoelig die stopt gelijk. En het vervelende is dat je hem handmatig moet resetten

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:48:
[...]

Werkt niet, wp is zo gevoelig die stopt gelijk. En het vervelende is dat je hem handmatig moet resetten
Keerklep dan, die gaat makkelijker open en daarmee kan de WP wel overweg.

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:44:
Dat is een heel grijs gebied, dan zal die moeten testen welke controller die bij 5kW krijgt met welke defrost procedure erin of die wel of geen H65 storing krijgt als er een 2e pomp in serie continue loopt

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:53:
[...]

Dat is een heel grijs gebied, dan zal die moeten testen welke controller die bij 5kW krijgt met welke defrost procedure erin of die wel of geen H65 storing krijgt als er een 2e pomp in serie continue loopt
Continue een 2e pomp is geen probleem, dan zuigt pomp 2 als lassie aan de WP.
Een keer uitproberen ipv theorie is altijd beter, maar ik denk dat het werkt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zit voor mijn volgende huis te azen op een Auer Cylia Eau warmtepompboiler, omdat deze stil is, geen dakdoorvoer nodig heeft (=meer PV), zonder bijverwarming de 60 graden aantikt en zonder nieuw leidingwerk door de vloeren geïnstalleerd kan worden met elke cv-warmtebron (het huis wordt geleverd met gasketel).
Op de ISDE lijst kan ik 'm niet vinden.
Nu is het technisch een water/water warmtepompboiler, is daar wel subsidie op?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:57:
[Continue een 2e pomp is geen probleem, dan zuigt pomp 2 als lassie aan de WP.
Een keer uitproberen ipv theorie is altijd beter, maar ik denk dat het werkt.
Voor de 6kW voorjaar 2016 spreek ik uit de praktijk dat het niet gaat, ik heb standaard een tweede circulatiepompen in mijn circuit als vorstbescherming en om in eiland mode te draaien.

• koevlaas2

• joostmaas
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:00:
Ik zit voor mijn volgende huis te azen op een Auer Cylia Eau warmtepompboiler, omdat deze stil is, geen dakdoorvoer nodig heeft (=meer PV), zonder bijverwarming de 60 graden aantikt en zonder nieuw leidingwerk door de vloeren geïnstalleerd kan worden met elke cv-warmtebron (het huis wordt geleverd met gasketel).
RVO benaderen. Voor mij is dat ding nieuw, misschien voor hun ook. (Je mag voorstellen doen om aan de lijst toe te voegen, moet wel aan de precieze wettelijke omschrijvingen voor de ISDE voldoen, dus je zou ook de wet erbij kunnen pakken...).

• Domba
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:00:
Is dat niet de zelfde als KA09339 laatste lijst pag 57

• Niek_
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:39:
@koevlaas2 @Niek_

In serie ben ik voor 5kW vrijwel zeker (6&9kW zeker) dat niet gaat werken met een Pana Mono ook al weet ik niet exact CV-ketel welke ketel je hebt hangen.
Parallel maar dan moet je wel met flow uit de voeten kunnen met twee terugstroom blokkering of wat @reneeke1970 aangeeft openverdeler in retour, eigenlijk wil wat meer volume toevoegen zodat je aan 30ltr vrije circulatie zit, want anders heb je bij eendefrost een gebrek aan voldoende circulatiewater en dien je standaard back-up te gebruiken.
Als ik alle reacties zo lees dan zou parallel de meest geschikte oplossing zijn omdat serie mogelijk storing met de Remeha Avanta 35c op kan leveren. Alle vloerverwarming (ongeveer 95m2) staat altijd open, radiatoren op de 1e en 2e verdieping staat 95% van de tijd op de vorststand. Soms 1 radiator (studeerkamer) even open als er gewerkt moet worden. Radiatoren op de begane grond staan beiden op stand 3. Gok erop dat door de vloerverwarming genoeg flow/buffer aanwezig is?
Ik snap de open verdeler, ondanks de uitleg, nog niet helemaal. Ga nog even wat voorbeelden op internet zoeken. Mocht iemand tijd/zin hebben in een Jip&Janneke uitleg dan hou ik mij aanbevolen :)

• reneeke1970
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:05:
[...]

Als ik alle reacties zo lees dan zou parallel de meest geschikte oplossing zijn omdat serie mogelijk storing met de Remeha Avanta 35c op kan leveren. Alle vloerverwarming (ongeveer 95m2) staat altijd open, radiatoren op de 1e en 2e verdieping staat 95% van de tijd op de vorststand. Soms 1 radiator (studeerkamer) even open als er gewerkt moet worden. Radiatoren op de begane grond staan beiden op stand 3. Gok erop dat door de vloerverwarming genoeg flow/buffer aanwezig is?
Ik snap de open verdeler, ondanks de uitleg, nog niet helemaal. Ga nog even wat voorbeelden op internet zoeken. Mocht iemand tijd/zin hebben in een Jip&Janneke uitleg dan hou ik mij aanbevolen :)
Ik heb je al eens eerder gevraagd hoe wil jij je kamer temperatuur gaan regelen?
En hoe wil jij sww gaan doen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Ik heb je al eens eerder gevraagd hoe wil jij je kamer temperatuur gaan regelen?
En hoe wil jij sww gaan doen?
SWW met de huidige CV-ketel
Kamertemperatuur wat mij betreft constant op 20-21 graden, kan dit toch instellen op de bedieningsunit van de WP? Die moet dat prima kunnen redden. CV-ketel kreeg het ook voor elkaar met 35 graden aanvoer afgelopen stookseizoen.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:05:
[...]

Ik houd mij ook aanbevolen. Antwoorden op vragen als:
- Hoe CV en WP samen aansluiten, wanneer kies je voor serieel en wanneer voor parallel aansluiten?
- in welke gevallen een buffervat in het systeem plaatsen?
Misschien ook handige informatie voor de openingspost?

ActueleWind

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Dat zou mooi zijn, ik haalde de F gassen boer erbij om te kijken of er misschien koelmiddel gelekt was en hij voelde aan de persleiding, zei dat het goed was en vertrok weer.
Kijk, van die man moet je dus snel afscheid nemen als je voor jezelf begint ;)

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Kijk, van die man moet je dus snel afscheid nemen als je voor jezelf begint ;)
Klopt, maar hopelijk heb ik geen tijd om die cursussen te volgen :)
Anders tzt maar inplannen, een F gassen diploma is altijd handig.

• reneeke1970
Niek_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:34:
[...]

SWW met de huidige CV-ketel
Kamertemperatuur wat mij betreft constant op 20-21 graden, kan dit toch instellen op de bedieningsunit van de WP? Die moet dat prima kunnen redden. CV-ketel kreeg het ook voor elkaar met 35 graden aanvoer afgelopen stookseizoen.
Je zit er helemaal naast met temperatuur. Geloof me, voor goede regeling heb je buffer nodig. En wel zo groot mogelijk. Ik heb 400 liter met hygiëne spiraal. In zomer (zonder CV) dient hij als boiler om volledig uit te douche en in winter tijdens stook seizoen is buffer 35 graden en dient hygiëne spiraal als voor verwarmer voor CV ketel die dan nog slechts 8 kuub per maand gebruikt. Dus ook een buffer verdient zich terug en je krijgt een makkelijke temperatuur regeling in je huiskamer. Gewoon via de bestaande isense ,neem aan dat je die hebt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
  • Laatst online: 16:35
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:03:
[...]

Voor de 6kW voorjaar 2016 spreek ik uit de praktijk dat het niet gaat, ik heb standaard een tweede circulatiepompen in mijn circuit als vorstbescherming en om in eiland mode te draaien.
Hey dat was ook mijn idee. En parallel aan deze pomp een keerklep ( klepel klep)?
Pomp komt op een ups en tijdklok. Draait 1x per dag 1min en als de voeding van de warmtepomp uitvalt bij temperaturen onder 3c

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Proton_

Proton_

Team Welles

Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:43:
[...]
Is dat niet de zelfde als KA09339 laatste lijst pag 57
Thanks, maar nee, dat is de Air en ik zoek specifiek de Eau (die hier eigenlijk offtopic is ;))

• Domba
Wodan89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:14:
[...]
Hey dat was ook mijn idee. En parallel aan deze pomp een keerklep ( klepel klep)?
Pomp komt op een ups en tijdklok. Draait 1x per dag 1min en als de voeding van de warmtepomp uitvalt bij temperaturen onder 3c
Ik heb de hulpcirculatiepomp zo ingebouwd, nog via 3-wegkraan erin zitten, maar dat is voor een Grundfoss alpha2 overbodig die heeft zo weinig flowweerstand.

Ik heb de motor van 3-wegklep eraf omdat ik tijdens testen geen verschil zag, dacht dat die niet werkte :)
Bij volgende aanpassing gaan T-stuk en 3-weg-klep eruit, komt die continue in serie te staan, alleen is niet bedoeling dat beide (WP en Alpha2) gelijktijdig lopen.

Ik heb tot nu toe enkel alpha2 pomp getest
Op 5W haal ik 260l/h (Ik heb meer data)

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:49:
[...]

Zonnetje erop in zomer?
Allemaal lastig.
Aluminium niet mooi gelakt/gecoat ?
Aluminium roesten ? Mijn kozijnen zijn van aluminium ? Mijn motorblok/-kop is van aluminium met koelwater ?
Snelller en goedkoper dan vv, frazen/leidingen/afwerkvloer of Wand-/Plafondverwarming leidingen en afwerklaag.

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd in koelwater zitten inhibitoren om te voorkomen dat het aluminium wordt aangetast.
Je kozijnen zijn van geanodiseerd aluminium, ook ter bescherming.

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:10:
@Verwijderd in koelwater zitten inhibitoren om te voorkomen dat het aluminium wordt aangetast.
Je kozijnen zijn van geanodiseerd aluminium, ook ter bescherming.
Potentiele problemen zowel binnen- als buitenzijde zijn dus prima op te lossen.

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb de hulpcirculatiepomp zo ingebouwd, nog via 3-wegkraan erin zitten, maar dat is voor een Grundfoss alpha2 overbodig die heeft zo weinig flowweerstand.

Ik heb de motor van 3-wegklep eraf omdat ik tijdens testen geen verschil zag, dacht dat die niet werkte :)
Bij volgende aanpassing gaan T-stuk en 3-weg-klep eruit, komt die continue in serie te staan, alleen is niet bedoeling dat beide (WP en Alpha2) gelijktijdig lopen.

Ik heb tot nu toe enkel alpha2 pomp getest
Op 5W haal ik 260l/h (Ik heb meer data)
Zou je DUO-bedrijf eens kunnen testen, iedereen roept hier maar wat door elkaar heen en niemand heeft praktijkervaring.

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:17:
[...]
Zou je DUO-bedrijf eens kunnen testen, iedereen roept hier maar wat door elkaar heen en niemand heeft praktijkervaring.
Het oorspronkelijke idee was dT manipulatie als WP loopt voor VV, de ander twee eerdere genoemde zijn als WP niet loopt.
In tegenstelling tot radiatoren heb je voor vloerverwarming minder mogelijkheden om warmteafgifte te veranderen en daarmee Tr op seconden tijdbasis te veranderen, enigste is de flow..

Adviesflow voor 6kW is 1000l/h, door nu die van WP met lager vermogen te laten draaien op 800l/h en 200l/h van Alpha2 bij te regelen via driewegklep.
De 3-weg is van T-type en kan net als bij warmtebuffer met een stappenmotor, kan die in 30 seconden de flow van 800-1250l/h regelen op basis van dompel temp sensoren voor Ta en Tr voor een strakke dT.

Je kan zorgen voor extra flow tot 25-30l/min tijdens defrost om deze iets in te korten en daarna weer zo snel mogelijk dT te stabiliseren zodat WP eerder weer in een lage deellast is
WP zelf regelt trager terug in deellast dan deze op schakelt op basis van dT
De bijdrage aan DCOP was niet zoveel als voor radiatoren, maar ook last van dat WP in storing ging.

De 6kW test als een kleine veiligheids controle de flowswitch tijdens de defrost procedure, door even de DC pomp terug te laten zakken, om zeker te zijn dat er flow is en controle zodat pomp en platenwisselaar niet invriezen tijdens de defrost.
Maar dat is iets van amper 10-15 seconden om daarna DC pomp volgas te geven en dat is vreseljk lastig omdaar met een regeling op in te spelen,
De flow golft continue niet heel veel 1-2% door die RPM terugkoppeling van de DC-pomp in de WP, maar je bent wel te laat om de snoekduik naar beneden met niet al te veel delay te volgen, met resultaat een H65 storing en WP die abrupt stil valt.
Je hebt weinig parameters om tijdig er voo alvast een minuut eerder dicht te regelen buiten vollast 38 + x minuten interval en pipe temperatuur (welke lastig is te meten). Want er is nog een parameter die meegenomen wordt voor exacte moment dat defrost start en dat is hoeveelheid onttrokken warmte op deellast waar net op stuurt is die X groter dan op vollast

Om de defrost te ondersteunen heb je de hele regeling niet nodig, dat kan ook als die in serie staat door alleen te triggeren op flow>1100l/h en of dat werkt, niet dat die nog een flow switch test doet voor die weer normaal bedrijf opneemt, Het is nu alleen wachten op dagen met defrosts

Alpha2 op een lage stand meelaten draaien.
5W geeft 260l/h zonder WP, maar daar blijft weinig van over al op stand by is bijdrage nog maar 60l/h en op adviesflow is het al niet meer te onderscheiden van flowvariaties

Alpha2 op middenstand II 20W dan zit die rond 530-550l/h zonder WP en dat is net iets onder punt van de flow switch bij 600-650l/h en stroming in leidingen verandert ook niet abrupt, dat gaat in een vloeiende beweging, maar alles is seconden werk

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58
Heeft er nog iemand een adresje voor goede kwaliteit koelleiding(voor-geïsoleerd)?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:10:
Heeft er nog iemand een adresje voor goede kwaliteit koelleiding(voor-geïsoleerd)?
http://www.aircodump.nl/a...leerde-koelleidingen.html

Of als je het snel moet hebben de Warmteservice (de prijs bij WS viel mij mee).
En wat is nou het gekke bij WS, je hebt duur en goedkoper zoals deze: https://www.warmteservice...ding-3-8-x-5-8/p/90150125

[ Voor 24% gewijzigd door koevlaas2 op 06-07-2017 10:26 ]

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:34

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Appie Heijn schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:10:
warmteservice goed aders te besten per meter

[ Voor 6% gewijzigd door kanaaldijk op 06-07-2017 13:20 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)