Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.281 views

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:53
joostmaas schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:00:
[...]
Pas op: dit is bij mij door de netbeheerder zelfs uitdrukkelijk gewenst (vereist?), ook i.v.m. aansluiting BPM. Dus PV en rest installatie komen pas bij meter bij elkaar. Verschilt per netbeheerder.
Ooh, wat is de reden?
Je krijgt namelijk met een aansluiting met smeltzekeringen van netbeheerder de binnen installatie niet geheel spanningsloos om de uitbreidinng te vervangen door een grotere voor meer groepen,
Nog geen met een BPM bij de hand gehad.

Edit: Ik zie het niet in NEN1010:2015 per 2017 dat het toegestaan is?
-Kleine tot 2,25A moeten op ook overstroombeveilig tegenwoordig
-middelgrote tot 5kVA mogen direct op het railsysteem
-grotere >5kVA op een eigen onderverdeler en railsysteem dient groter te zijn dan PV+hoofdafzekering
-Over aarding frame is geen onduidelijkheid meer, die moet op een portentieelvereffingsleiding

[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 03-07-2017 19:54 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:49:
@Wodan89 @Oxellaar @koevlaas2
Voor welke WP gebruik je lasklemmen, amp vorktongen?
De meeste zijn >2kWe en horen op een eigen groep thuis

Als ook 30 cent per meter (consumentenprijs) uitsparen aan installatiekabel voor 3x1,5mm2 ipv 3x2,5m2.
Zelfs voor consument kost 3x4mm2YMvK mb nog steeds maar < €2/m + €6,95 verzendkosten (incl BTW), hooguit €10-20 uitsparen voor nodige ellende
Zo simpel zit de vork niet in de steel Domba, de 2.5 mm2 lag er bij mij al en door omstandigheden ook niet makkelijk te verwisselen voor 4mm2. Gelukkig niet onmogelijk maar aankomende winter ga ik vol vertrouwen in en hoop dat de lasdoppen het probleem hebben verminderd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Domba
@koevlaas2 Het is vaak helemaal niet eenvoudig, veel hebben nog een 1x25A aansluiting.

Alleen al voor elektrisch koken wordt het al lastig met 1x25A bij een bestande woning, genoeg die er een kookgroep bij hangen en een 2x230V perilex stopcontact plaatsen en daar de inductie-kookplaat op aansluiten, zodat het geen vast aangesloten apparaat is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koevlaas2
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:14:
@koevlaas2 Het is vaak helemaal niet eenvoudig, veel hebben nog een 1x25A aansluiting.

Alleen al voor elektrisch koken wordt het al lastig met 1x25A bij een bestande woning, genoeg die er een kookgroep bij hangen en een 2x230V perilex stopcontact plaatsen en daar de inductie-kookplaat op aansluiten, zodat het geen vast aangesloten apparaat is.
Mijn WP zit via een perilex aangesloten. De Michl had ik met een gewone stekker en die trok soms > 3 KW uit het net 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Nieuw bouwen heeft toch ook voordelen ;)

Dan kun je alles precies zo inrichten volgens de eisen van deze tijd :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Tja, nu hebben jullie mij weer aardig aan het twijfelen gebracht. Voor de Pana monoblok 5KW schrijft Pana zelf 2 kabels van 3x4 mm2 voor. Per ongeluk hebben wij 3x2,5 mm2 aangeschaft. Toch maar even 3x4 mm2 kopen? Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn. Op een duitse site heeft iemand met Panasonic gebeld die heeft verteld dat of power supply 1 de Pana maximaal 4,28 kW kan trekken. Power supply 2 is voor de electrische noodverwarming, max 3 KW.
En wat voor automaat moet hier dan op komen? 16A lijkt me niet genoeg, 25A doen? Hoofdzekering is 35 A.
Verder heb ik nu 6 groepen op B16 zitten, verdeeld over twee aardlekschakelaars van 40A. Moet ik dan ook een extra aardlekschakelaar bijplaatsen, van hoeveel A?
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Wodan89
  • Laatst online: 09:30
we dwalen wel een beetje af van de core WP ahum :+)

@Domba het klopt dat er erg veel gebeund word wat je eigenlijk niet mee maken.
Echter ben ik van mening dat je alleen zelf goed kan fixen wat je zelf maakt.
de zogenoemde Teun beuns. zorgen helaas wel dat er mogelijk straks een periodieke keuring voor huisinstallatie,s komt

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:09
blauwemac schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:30:
Tja, nu hebben jullie mij weer aardig aan het twijfelen gebracht. Voor de Pana monoblok 5KW schrijft Pana zelf 2 kabels van 3x4 mm2 voor. Per ongeluk hebben wij 3x2,5 mm2 aangeschaft. Toch maar even 3x4 mm2 kopen? Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn. Op een duitse site heeft iemand met Panasonic gebeld die heeft verteld dat of power supply 1 de Pana maximaal 4,28 kW kan trekken. Power supply 2 is voor de electrische noodverwarming, max 3 KW.
En wat voor automaat moet hier dan op komen? 16A lijkt me niet genoeg, 25A doen? Hoofdzekering is 35 A.
Verder heb ik nu 6 groepen op B16 zitten, verdeeld over twee aardlekschakelaars van 40A. Moet ik dan ook een extra aardlekschakelaar bijplaatsen, van hoeveel A?
16a is voldoende, backup uitschakelen in software, hij kan hem alleen inschakelen als hij tijdens ontdooien niet genoeg energie uit zijn water kan pakken. Als je een buffer gebruikt zal dat geen enkel probleem zijn. 1900 watt is hoogste wat ik gezien heb.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

blauwemac schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:30:
Bij mij gaat het 3 kW elektrische element pas verwarmen als het onder de -15°C is. Dat is het hier nooit. Heb jij het elektrische element nodig om het huis op te warmen? (Met andere woorden: trek je langdurig 1,5 kW + 3 kW).

Met alleen de warmtepomp is 2,5mm ruim voldoende. Sluit Power Supply 2 wel gewoon aan (parallel aan Power Supply 1).

• Wodan89
heeft iemand hier afgelopen winter al een thermische meter aan zijn Pana gehangen?
wat is het thermisch piekvermogen van een 6kw unit?

• Wodan89
Dre schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:52:
[...]

Bij mij gaat het 3 kW elektrische element pas verwarmen als het onder de -15°C is. Dat is het hier nooit. Heb jij het elektrische element nodig om het huis op te warmen? (Met andere woorden: trek je langdurig 1,5 kW + 3 kW).

Met alleen de warmtepomp is 2,5mm ruim voldoende. Sluit Power Supply 2 wel gewoon aan (parallel aan Power Supply 1).
En wat ga je doen als het nu wel een keer langdurig -15 is :+ ? :9

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:06:
@Oxellaar
Voor Pana monobloc 6&9kW, als iemand mij vraagt, beveel ik 3x4mm2 aan voor beide kabels tot de afzekering, die voor supply 1 wordt niet zeer belast maar voor supply 2 kan onder bepaalde specifieke omstandigheden, booster en backup gelijktijdig 2x3kW (26A) en het gaat maar om 80cent/meter kabel.

Ik probeer in mijn omgeving zoveel te helpen met keuze of een WP kan, maar eigenlijk ben ik "teundebeun", maar soms heb ik echt het idee dat de rollen omgedraait zijn.
Geparkerde rookgas-afvoer soms nog dunwandig, missende inlaatcombinatie of gaskraan of groepenkast die ik dan maar snel weer dicht maakt met advies een expert er bij te halen, zelfs een nieuwbouw geval (afkeur rijp).
En het ergste is dan nog, dat er een factuur met logo van brancheorganistatie op tafel komt en bij check installateur nog steeds lid is en het niet via via geregeld is.

Edit ik vergeet er nog één, en al twee keer bij de hand gehad dat nergens een aardlek of alamat te bekenen is na de E-meter.
Wat hebben deze voorbeelden nu met de discussie te maken?? Bedoel je dat ik nu een Teun de beun advies geef en jij het juiste? Omdat jij een schepje bovenop de voorgeschreven diameters doet :?
Ik denk niet dat je het zo bedoeld, maar zo lijkt het wel.
Ik weet ook wel dat er door "professionals" in iedere branche gerommeld word, maar daar hadden we het totaal niet over.
Dre schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:42:
[...]

Dat klopt inderdaad helemaal conform de "stroomwet van Kirchhoff" Anders was de aardlekschakelaar getript.

Wikipedia: Elektriciteitswetten van Kirchhoff ;)
Je doelt op het laaste met 23A aan het einde en 23A aan begin?
Daar bedoel ik wat anders mee dan jij denkt, want een aardlek beschermt niet tegen een uitfikkende lasdop.
Wat ik bedoelde is dat het totaal van de belasting, van de aangesloten apparatuur, gelijk is aan de belasting op de automaat.
Als er bijvoorbeeld 23A bij de automaat getrokken word en er is maar 22A belasting gemeten bij apparatuur, dan kan er 1A getrokken worden in een slechte lasdop.
Daar reageert een aardlek absoluut niet op.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oxellaar schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:56:
[...]
Wat ik bedoelde is dat het totaal van de belasting, van de aangesloten apparatuur, gelijk is aan de belasting op de automaat.
Als er bijvoorbeeld 23A bij de automaat getrokken word en er is maar 22A belasting gemeten bij apparatuur, dan kan er 1A getrokken worden in een slechte lasdop.
Sorry Oxellaar, maar nee.
Het is geen lekkage ofzo zoals bij een soldering :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:56:
[...]

[...]

Je doelt op het laaste met 23A aan het einde en 23A aan begin?
Daar bedoel ik wat anders mee dan jij denkt, want een aardlek beschermt niet tegen een uitfikkende lasdop.
Zie Kirchhoff. Er gaat 23A de automaat in en 23A terug de automaat in. Zie het als de overgang van een CV-leiding van 28mm naar 12mm: Bij het stukje 12mm gaat net zoveel water doorheen, maar met een hogere snelheid en een groot drukverschil. De doorstroming (Ampère) van water vermenigvuldigd met de drukval (Volt) is je warmteverlies (Watt).
Het aantal Ampère's (water, in Liter per seconde) is in het hele circuit hetzelfde. Dat is wat je met je stroomtang meet.

Correct me if wrong met deze analogie.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 03-07-2017 22:14 ]

• koevlaas2
Proton_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:02:
[...]

Solderingen smelten gewoon los, weet ik uit ervaring met mijn electrische scooter waar de kroonstenen (extra dikke exemplaren) de vertinde kabels smolten incl. kroonsteen gewoon weg.
Alles qua huisinstallatie dus goed klemmen, liefst met lasdoppen en die mogen van de Gamma zijn.

• Oxellaar
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:02:
[...]

Ik snap even niet wat je met nee bedoeld.

Klopt mijn verhaal niet? Ik heb nog nooit een aardlek zien reageren op warmte die ontstaat in slechte verbindingen/lassen.
Het maakt voor een aardlek toch geen verschil of de warmte in de frietpan word opgewekt, of in een lasdop?
Weerstand is weerstand en geen lekstroom

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
Oxellaar schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:11:
[...]

Klopt mijn verhaal niet? Ik heb nog nooit een aardlek zien reageren op warmte die ontstaat in slechte verbindingen/lassen.
Het maakt voor een aardlek toch geen verschil of de warmte in de frietpan word opgewekt, of in een lasdop?
Volgens mij heb je inderdaad gelijk hoor :) De lasdop is in dit geval gewoon een gebruiker.. :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dre
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Vergeet even de aardlek.
"Ik heb die 23A zowel in de groepenkast als aan het eindpunt gemeten. Onderweg zaten er dus geen slechte lassen."
Het is volkomen logisch dat je in het hele circuit dezelfde stroom meet. Anders zou je een lekstroom hebben naar bijvoorbeeld aarde. Ingeval van een waterleiding spreekt men van lekkage c.q. een waterballet :) De hoeveelheid Liter per minuut is in de waterleiding hetzelfde.

[Edit]
Ga maar na als je bijvoorbeeld 23A in je groepenkast had, en 20A bij je verbruiker. Waar gaat die 3A dan heen?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 03-07-2017 22:20 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:07:
[...]

Zie Kirchhoff. Er gaat 23A de automaat in en 23A terug de automaat in. Zie het als de overgang van een CV-leiding van 28mm naar 12mm: Bij het stukje 12mm gaat net zoveel water doorheen, maar met een hogere snelheid en een groot drukverschil. De doorstroming (Ampère) van water vermenigvuldigd met de drukval (Volt) is je warmteverlies (Watt).
Correct me if wrong met deze analogie.
Je begrijpt niet wat ik bedoel.

Zeker gaat er 23 in en uit bij de automaat. Maar de automaat of aardlek kent de verbruikers niet.
Stel, de frituur trekt 10 en de wasdroger 12A, die meet je los van elkaar, is 22A totaal.
iedere verbruiker zit op hetzelfde circui, maar heeft zijn eigen amperage.
Als er dan toch 23A bij de automaat getrokken word, dan is er gewoon nog een verbruiker.
Dat kan een lamp zijn, maar ook een slechte las. Pas bij kortsluiting of lekstroom gaat de automaat of aardlek uit, eerder niet

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 03-07-2017 22:19 ]

• Domba
@blauwemac
Als je WP hebt, kun je spanningsloos enkel kijken op booster pin 8 op aansluitstrip en op kroonsteen (witte kabel in rechter positie van kroonsteen) rechts van de RCCB zit, met elkaar verbonden zijn.
Zoja, dan zitten zowel booster als backup op powersupply2 en ook alleen maar als je ook de boiler met WP verwarmt is er een kleine mogelijkheid aanwezig dat deze 2x3kW kan vragen.
Voor een vaste aansluiting is aardlek nog steeds niet verplicht, maar wel aan bevolen

@Oxellaar Ik heb inmiddels genoeg groepenkasten gezien met paar centimeter verkoolde stukjes bekabeling vanwege beknibbelen.
Ze worden eenvoudig afgekeurd, net als tegenwoordig voor bijv de monteur voor Toon deze niet meer installeert als het niet in orde is en de afkeuring meldt.
Heel veel moeten nog wisselen of veranderen van 1x25A naar 3x25A.

@Wodan89 Als je bedoelt warmtemeter, in principe behoudt 6kW Pana mono zijn vermogen en kan zelfs 6,3kW leveren,
Er is wel een maar, afhankelijk hoe deze matched met afgifte systeem en welke aanvoer temperatuur nodig is, anders zakt deze vanaf 5C in vermogen terug tot ca 5,2-5,5kW rond nul om bij vanaf -2/-5C weer aan vermogen te winnen maar dat is alleen voor lage aanvoer temperatuur tot 35-40C.
Voor hogere aanvoertemperaturen dan 40C bij temperaturen lager dan -5C gaat de MDC06G3E5 vermogen inleveren als ook dat je kans hebt dat elke 38-45 minuten een defrost voorbij komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Domba op 03-07-2017 22:33 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Domba Nogmaals, je haalt er dingen bij die niets met de discussie te maken hebben.
Ik beknibbel niet, ik volg gewoon de voorschriften. En uitgefikte meterkasten kunnen ook veroorzaakd worden door figuren die de boel zwaar overbelasten. Bijvoorbeeld een frietpan en een wasdroger op één groep... :+
Alleen dan langer dan een kilo friet en 4 frikandellen :P

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:18
Volgens mij verlies je geen ampères in een slechte las. De las staat immers in serie met de verbruiker,en de stroom is altijd in de hele kring gelijk. Je verliest wel spanning, dit spanningsverlies x de stroom is het verloren vermogen waar de dop heet van wordt. Bij het toestel meet je nog steeds dezelfde stroom, maar een lager voltage.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 03-07-2017 22:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:33:
Volgens mij verlies je geen ampères in een slechte las. De las staat immers in serie met de verbruiker. Dus je verliest spanning, dit spanningsverlies x de stroom is het verloren vermogen waar de dop heet van wordt. Bij het toestel meet je nog steeds dezelfde stroom, maar een lager voltage.
Voltage verlies je over een weerstand en deze weerstand word dan warm bij een groot vermogen.

• hesselbeertje
koevlaas2 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:36:
[...]

Voltage verlies je over een weerstand en deze weerstand word dan warm bij een groot vermogen.
Precies, in dit geval is de rotte las de weerstand.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:37:
[...]

Precies, in dit geval is de rotte las de weerstand.
Gamma lasklemmen :)

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:17:
[...]

Ooh, wat is de reden?
Je krijgt namelijk met een aansluiting met smeltzekeringen van netbeheerder de binnen installatie niet geheel spanningsloos om de uitbreidinng te vervangen door een grotere voor meer groepen,
Nog geen met een BPM bij de hand gehad.

Edit: Ik zie het niet in NEN1010:2015 per 2017 dat het toegestaan is?
-Kleine tot 2,25A moeten op ook overstroombeveilig tegenwoordig
-middelgrote tot 5kVA mogen direct op het railsysteem
-grotere >5kVA op een eigen onderverdeler en railsysteem dient groter te zijn dan PV+hoofdafzekering
-Over aarding frame is geen onduidelijkheid meer, die moet op een portentieelvereffingsleiding
Ik meen dat ik de reden wel heb geweten toen de BPM in 2009 werd geïnstalleerd, maar was vaag verhaal met conflicterende eisen van diverse partijen (subsidiegever vs netbeheerder vs electriciteitsleverancier; netbeheerder wint in dit geval altijd). Verder niet mijn probleem: zit in gedeelte van netbeheerder. Qua veiligheid geen issue: na BPM zit HACO voor PV. En je kunt wél alles inmiddels makkelijk spanningsloos maken, omdat ik nu -door verzwaring 1x25 naar 3x25- installatieautomaten als hoofdveiligheden heb.

• Oxellaar
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:33:
Volgens mij verlies je geen ampères in een slechte las. De las staat immers in serie met de verbruiker,en de stroom is altijd in de hele kring gelijk. Je verliest wel spanning, dit spanningsverlies x de stroom is het verloren vermogen waar de dop heet van wordt. Bij het toestel meet je nog steeds dezelfde stroom, maar een lager voltage.
Daar zit wel wat in ja. Maar ook daar reageert je automaat pas op zodra er volle sluiting is, of langdurige overbelasting.

Helaas is mijn installatie thuis geen proefopstelling, anders zou ik de het herhalen en m'n Flir erbij pakken. Je zou dan zo de zwakke punten moeten vinden.

Ik heb hier in huis wel een slechte lasdop gehad.
Mijn installateur is hier 2 weken ziek van geweest, is hem nog nooit overkomen.
Hij kwam 1 stopcontact te kort (voor de waterontharder), teun de beun zou denken ff een verlengsnoer, maar nee, meneer de installateur trekt een volledig nieuwe kabel van beneden, maar deze lasdop kon hij niet optisch controleren vanwege de plek waar deze zat.

Wel doorgemeten, alles leek goed, en toch 1 slechte las.

Zie het resultaat: (En ja @Oxellaar de aardlek vloog eruit, rara hoe kan dat ;) )

oeps, batterij van de telefoon leeg, ik zal morgen de foto laten zien :)

[edit]
Toch nog ergens de foto "in the cloud" gevonden :P

Weer ff je hoofd draaien :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/v419gx.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 03-07-2017 23:25 ]

• Domba
@Oxellaar Ik vindt 2,5mm2 voor Pana monobloc gewoon te krap, optimaal zou zo'n kabel tot 29A kunnen.

Worst case voor Pana mono bloc tijdens boiler verwarmen,tijdens strenge vorst met een defrost in theorie kunnen doorschieten tot

5kW WP 2,8kW en booster 3kW + backup 3kW / verdeeld over 2 kabels
6kW WP 3,2kW en booster 3kW + backup 3kW / verdeeld over 2 kabels
9kW WP 3,9kW en booster 3kW + backup 3kW /verdeeld over 2 kabels

Ik heb zelf onder normaal bedrijf voor 6kW nog niet meer dan 2,4kW voor WP deel zien doen bij -9C buiten plus 6kW voor elektrische elementen (27A).
De 6kW is een software matig begrensde WP, waar je met bepaalde combinaties tot 10kW uit kunt persen voor een half uur voor de begrenzing weer in kick, maar dat is niet normaal bedrijf omdat je parameters tijdens de run verandert.

BIj mij schiet de WP bij het verwarmen van SWW door naar een verbruik van +- 7kWh

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/eaqpgp.jpg

In dit plaatje stond er meer aan in huis, maar je kunt goed zien vanaf hoelaat er SWW wordt gemaakt bij ons in huis.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
En dan is het nog zomer...
Moet je in de winter eens kijken.
Opwarmen - defrost - opwarmen - defrost....opwarmen - defrost....pff eindelijk klaar.
(vandaar mijn gecombineerde hygiëne cv vat op een "laag pitje" en doorstroomverwarmer)

(bedoel er niks mee hoor. ben wel benieuwd straks ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:33:
BIj mij schiet de WP bij het verwarmen van SWW door naar een verbruik van +- 7kWh

[afbeelding]

In dit plaatje stond er meer aan in huis, maar je kunt goed zien vanaf hoelaat er SWW wordt gemaakt bij ons in huis.
Zet 'm maar eens op de eco stand, dan trekt de WP wat minder als het goed is, je WP is er krachtig genoeg voor.

• hesselbeertje
Oxellaar schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:10:
[...]

Daar zit wel wat in ja. Maar ook daar reageert je automaat pas op zodra er volle sluiting is, of langdurige overbelasting.

Helaas is mijn installatie thuis geen proefopstelling, anders zou ik de het herhalen en m'n Flir erbij pakken. Je zou dan zo de zwakke punten moeten vinden.
Een automaat zal NOOIT reageren op een slechte las, juist daarom is het brandgevaar zo groot. Pas zodra er stroom naar de aarde weglekt, zal een aardlekschakelaar aanspreken. Vaak is het leed dan al geschied. Daarom NOOIT steeklasdoppen hergebruiken, en voor 'zware' aansluitingen als wasmachines/droger/solar/etc pak ik altijd de ouderwetse Conex draaidoppen. Daarvan heb ik nog nooit een uitgefikt exemplaar gezien, in tegenstelling tot de steekdoppen.

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:41:
[...]

Een automaat zal NOOIT reageren op een slechte las, juist daarom is het brandgevaar zo groot. Pas zodra er stroom naar de aarde weglekt, zal een aardlekschakelaar aanspreken. Vaak is het leed dan al geschied. Daarom NOOIT steeklasdoppen hergebruiken, en voor 'zware' aansluitingen als wasmachines/droger/solar/etc pak ik altijd de ouderwetse Conex draaidoppen. Daarvan heb ik nog nooit een uitgefikt exemplaar gezien, in tegenstelling tot de steekdoppen.
Ik had een wasdroger op steekdoppen zitten, die werden gloeiend heet. Nu is de boel vervangen door lasdoppen waar dit kon. Sommige steekdoppen zitten weg gebouwd in het plafond en daar kan ik niet bij.

• hesselbeertje
Grolsch schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:22:
Ik heb hier in huis wel een slechte lasdop gehad.
Mijn installateur is hier 2 weken ziek van geweest, is hem nog nooit overkomen.
Hij kwam 1 stopcontact te kort (voor de waterontharder), teun de beun zou denken ff een verlengsnoer, maar nee, meneer de installateur trekt een volledig nieuwe kabel van beneden, maar deze lasdop kon hij niet optisch controleren vanwege de plek waar deze zat.

Wel doorgemeten, alles leek goed, en toch 1 slechte las.

Zie het resultaat: (En ja @Oxellaar de aardlek vloog eruit, rara hoe kan dat ;) )

oeps, batterij van de telefoon leeg, ik zal morgen de foto laten zien :)

[edit]
Toch nog ergens de foto "in the cloud" gevonden :P

Weer ff je hoofd draaien :P

[afbeelding]
Euuhh, sorry maar het is bijna logisch dat dit gebeurde. De lasdoppen hangen vrij in de ruimte, iedere beweging in de belaste kabel geeft een vonk in de lasdop. Dan is het niet de vraag óf maar wanneer de dop uitfikt. Of is de foto de herstelde situatie? In dat geval is het vragen om herhaling.

Een steekdop die beweegt fikt er zelf met 100w belasting wel uit.

• hesselbeertje
koevlaas2 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:45:
[...]

Sommige steekdoppen zitten weg gebouwd in het plafond en daar kan ik niet bij.
8)7 Waarom zou dat toch verboden zijn? 8)7

hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:46:
[...]

Euuhh, sorry maar het is bijna logisch dat dit gebeurde. De lasdoppen hangen vrij in de ruimte, iedere beweging in de belaste kabel geeft een vonk in de lasdop. Dan is het niet de vraag óf maar wanneer de dop uitfikt. Of is de foto de herstelde situatie? In dat geval is het vragen om herhaling.

Een steekdop die beweegt fikt er zelf met 100w belasting wel uit.
Die lasdop die je ziet was het probleem niet, dat was "ff" een tijdelijk aangesloten iets, maar de WCD was uitgefikt :(

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27
Sorry dat ik effe off-topic ga. :9
Mijn Panasonic 5KW heeft een nieuwe eigenaar gekregen. Ik ga eens goed vreemd en heb een 6KW Hitachi Yutaki S Combi 260+solar besteld. Over 1-2 weken levering.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Praktische vraag tussendoor.

Het valt mij op dat het regelmatig lang duurt (>minuut) voor ik 'heet' water uit de kraan krijg. Mijn SWW staat op een constante temperatuur van 48 graden. Er zit daarentegen wel zo'n 3 meter extra buis naar mijn originele huisaansluiting. Kan deze, in mijn ogen, korte afstand de reden zijn voor een dergelijke vertraging ?

Als ik in de kruipruimte kijk kan ik niet goed beoordelen of de buizen hier zijn geisoleerd. Er zit zo'n blauwe/rode hoes omheen.

• Mielemuis
  • Nu online
Zijn er nog mensen die een warmtepomp kopen en nog iemand zoeken om de verzendkosten mee te delen?
Ben zelf in de markt voor een Panasonic 5kw, en twijfel tussen bestellen in UK of zelf omrijden in FR.
Voor 1tje kan ik hem beter bestellen, als het er 3+ zijn is er om rijden een betere optie.

• joostmaas
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:45:
Praktische vraag tussendoor.

Het valt mij op dat het regelmatig lang duurt (>minuut) voor ik 'heet' water uit de kraan krijg. Mijn SWW staat op een constante temperatuur van 48 graden. Er zit daarentegen wel zo'n 3 meter extra buis naar mijn originele huisaansluiting. Kan deze, in mijn ogen, korte afstand de reden zijn voor een dergelijke vertraging ?

Als ik in de kruipruimte kijk kan ik niet goed beoordelen of de buizen hier zijn geisoleerd. Er zit zo'n blauwe/rode hoes omheen.
Die blauwe/rode mantelbuizen geven wel enige isolatie, maar veel is het niet. Echter warm water buizen mogen ook geen extra isolatie hebben, omdat ze na gebruik snel moeten kunnen afkoelen.

3 meter buis met 1m/s is 3 seconden extra (ik noem maar wat: hangt af van buisdikte en watervraag: intern opp. buis x lengte in dm3 gedeeld door debiet in l/s). Leidingen worden nooit ontworpen voor meer dan 2m/s en vanwege geluid moet dat eigenlijk beneden de 1,5m/s blijven. Onder de 0,5m/s zal het niet snel komen (inderdaad vanwege wachttijd). Wat is de totale lengte van boilervat naar tappunt? Is het een hygiene spiraal of een opslagvat? Zit er verder nog wat tussen? OP welke plek meet je in het vat?

• joostmaas
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:17:
Mijn Panasonic 5KW heeft een nieuwe eigenaar gekregen. Ik ga eens goed vreemd en heb een 6KW Hitachi Yutaki S Combi 260+solar besteld. Over 1-2 weken levering.
Ik ben wel benieuwd naar de beweegredenen voor die wisseling.

• joostmaas
  • Niet online
Carrier heeft het wiel uitgevonden:

https://www.installatiepr...water-als-transportmiddel

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
We hebben er hier eentje op water staan naar volle tevredenheid. :)
Staat op dit moment te verwarmen met 1 CV:
koeling-verwarming

Afbeeldingslocatie: https://files.carrier.com/commercial/en/us/contentimages/carrier-30rb-chiller-2-md.jpg

Zelfs in de serverruimte staat een warmtepomp, geen mogelijkheid voor airco.
Deze betrekt water uit de vloerverwarming van de hal (max 22gr) en dumpt zijn warme water daar ook weer.

[ Voor 13% gewijzigd door arjants op 04-07-2017 10:42 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:47:
[...]

8)7 Waarom zou dat toch verboden zijn? 8)7
Is dat zo, je bedoelt wegbouwen ? Slechte lasklemmen moeten ook verboden worden dan kan je gewoon geen verkeerde kopen.

• koevlaas2
Dit is gewoon een monoblock contructie met net even meer slimmigheid dan de concurrentie.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
*gooit een balletje op* O-)

Heeft er iemand van de tweakers ooit al eens een berekening gemaakt van warmtepompen op lange termijn? Dus ook wanneer je WP aan vervanging toe is en er geen subsidie meer is?

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2017 11:04 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:04:

Heeft er iemand van de tweakers ooit al eens een berekening gemaakt van warmtepompen op lange termijn? Dus ook wanneer je WP aan vervanging toe is en er geen subsidie meer is?
Nee, dat niet maar het is een soort verslaving dus waarschijnlijk komt er weer een nieuwe WP.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Bovendien, enig idee hoe lang zo'n WP mee kan gaan?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Oxellaar
  • Niet online
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:26:
@Oxellaar Ik vindt 2,5mm2 voor Pana monobloc gewoon te krap, optimaal zou zo'n kabel tot 29A kunnen.

Worst case voor Pana mono bloc tijdens boiler verwarmen,tijdens strenge vorst met een defrost in theorie kunnen doorschieten tot

5kW WP 2,8kW en booster 3kW + backup 3kW / verdeeld over 2 kabels
6kW WP 3,2kW en booster 3kW + backup 3kW / verdeeld over 2 kabels
9kW WP 3,9kW en booster 3kW + backup 3kW /verdeeld over 2 kabels

Ik heb zelf onder normaal bedrijf voor 6kW nog niet meer dan 2,4kW voor WP deel zien doen bij -9C buiten plus 6kW voor elektrische elementen (27A).
De 6kW is een software matig begrensde WP, waar je met bepaalde combinaties tot 10kW uit kunt persen voor een half uur voor de begrenzing weer in kick, maar dat is niet normaal bedrijf omdat je parameters tijdens de run verandert.
Ik had het niet specifiek over een bepaalde warmtepomp. Het ging mij er om dat 25A op 2.5mm2 mag en kan, tot een lengte van 25 meter. Meer niet.
Vandaar dat ik al eerder opmerkte dat er niet relevante informatie bij kwam.

• Appie Heijn
joostmaas schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de beweegredenen voor die wisseling.
  • Net iets meer vermogen dan de 5KW Pana, deze redde het net met -8 tot -10,
  • Pana buitenunit best wel erg groot, te groot om deze op het plat dak te zetten. Hij hing voorheen aan de achterkant van de garage waar nu een tuinhuis moet komen. Andere positie in/rond de tuin is niet gewenst ivm WAF.
  • De huidige Atag Qsolar CV 200L staat behoorlijk in de weg en ga ik verkopen, deze deed het afgelopen jaar alleen maar de warmwatervoorziening icm de zonnecollectoren welke erop aangesloten zijn.
We (vrouw inmiddels ook) zijn er van overtuigd dat we all electric(dus CV+WW) kunnen na 1 stookseizoen met de Panasonic te hebben gedraaid. Dus op zoek gegaan naar een mooie all in one oplossing welke zo compact mogelijk is. Vervolgens gekeken bij Daikin, Mitsubishi, Panasonic en Hitachi. Voor een all-in one 6-7,5KW en minimaal 200L met een zonnecollector spiraal.
  • Daikin gebruikt een redelijk duur en complex zonne-ondersteuning systeem, dus viel af
  • Mitsubishi helaas maar tot 200L en de solarversie is niet of zeer moeilijk leverbaar
  • Panasonic helaas maar 185L en geen solar variant
  • Hitachi 260L heeft een solarspiraal
Ik weet het dat het "beter" is om meer PV te leggen ter compensatie van WW elec verbruik. Maar persoonlijk heb ik liever een 10W pompje draaien gedurende de dag, welke de boiler voor het grootste gedeelte met de zon (voor)verwarmd. De zonneboiler trekt het WW hier van april tot oktober met enkele dagen uitgezonderd. Als ik dan moet kiezen tussen (bijna) dagelijks een brullende WP voor een SWW run of de zonneboiler dan heeft de laatste mijn voorkeur. En ik heb die 3 jaar jonge vacuumcollectoren nou toch al op het dak. De WP buitenunit ga ik proberen er tussen/naast te plaatsen.

* Appie Heijn pakt z'n oude bierviltje

WH-MDC05F3E5 € 2,700.00 (vorig jaar)
-€2300 subsidie = €400 aankoop voor de machine
+€700 klein/materiaal voor aanpassing afgiftesysteem en andere toebehoren =
€1100

1300m3 gas omgezet naar 2600kWh elec:
1300x €0,6 per m3 gas = €780
2600x €0,19 kWh elec = €494
780-494 = 286 eur besparing per jaar bij geen PV, **

**bij gelijk blijvende energietarieven, heb mijn eigen eenheidprijs in voorbeeld verwerkt(zijn inmiddels lager)

€1100 / €286 = 3,85 jaar is de investering terug, ik hoop op een levensduur van minimaal 10 jaar. De units waar ik tegen aan loop(zijn airco) zijn soms 15 jaar oud of nog ouder. De A-Merken gaan echt weinig kapot. Af een toe een klevend relais, maar complete compressoren zijn vrij zeldzaam bij ons.

Dus 6 jaar x 286 euro "winst" is een €1700 euro 10 jaar na aanschaf, de WP's zullen wel wat goedkoper zijn geworden. Ik durf de aanname wel te doen dat gas (behoorlijk) duurder gaat worden en een CV ketel is sowieso niet besparend qua geld en milieu. Die moet na 10-15 jaar ook vervangen worden en heeft jaarlijks onderhoud nodig. En belangrijker, ik heb wel PV(wat nog uitgebreid gaat worden) dus bovengenoemde berekening is aan de behoudende kant met als kanttekening dat ik de installatie zelf heb gedaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 04-07-2017 11:39 ]

• Appie Heijn
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Appie Heijn op 04-07-2017 11:30 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:37:
@Grolsch
En dan is het nog zomer...
Moet je in de winter eens kijken.
Opwarmen - defrost - opwarmen - defrost....opwarmen - defrost....pff eindelijk klaar.
(vandaar mijn gecombineerde hygiëne cv vat op een "laag pitje" en doorstroomverwarmer)

(bedoel er niks mee hoor. ben wel benieuwd straks ;) )
Nadeel van een doorstroom verwarmer is toch wel dat de leiding intern slechts 12 mm is, voor de rest is een doorstromer voeden met voorverwarmd water een goed idee.

Defrosts gedurende SWW run beperkt zich bij mij tot 1x

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ Appie Heijn

Zie je posts met ervaringen met de nieuwe installatie met belangstelling tegemoet. :)
Panasonic had met de optionele zonneprint Aquarea H-generatie print ( CZ-NS4P ) een all in one oplossing. http://www.havepe.nl/nl/p...-3-fase-adc9ge8/1619/1642

Verwijderd

Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:17:
Ik ben benieuwd wat een 1 jaar oude Pana 5kW opbrengt, cq. wat zijn de beweegredenen voor zo iemand, op een 2e hands WP kun je naar ik aanneem geen subsidie krijgen.

• wervisser
joostmaas schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Die blauwe/rode mantelbuizen geven wel enige isolatie, maar veel is het niet. Echter warm water buizen mogen ook geen extra isolatie hebben, omdat ze na gebruik snel moeten kunnen afkoelen.

3 meter buis met 1m/s is 3 seconden extra (ik noem maar wat: hangt af van buisdikte en watervraag: intern opp. buis x lengte in dm3 gedeeld door debiet in l/s). Leidingen worden nooit ontworpen voor meer dan 2m/s en vanwege geluid moet dat eigenlijk beneden de 1,5m/s blijven. Onder de 0,5m/s zal het niet snel komen (inderdaad vanwege wachttijd). Wat is de totale lengte van boilervat naar tappunt? Is het een hygiene spiraal of een opslagvat? Zit er verder nog wat tussen? OP welke plek meet je in het vat?
Maar goed, dat ik dan niet extra ben gaan isoleren 8)7

De totale lengte zal zo'n 6 meter zijn, waarbij er met het boilervat/opslagvat nog 3 meter langer bijkomt. Het is een gemengd vat voor SWW en verwarming en wordt op 2/3e (vanaf de grond gezien) met een temperatuurmeter uitgelezen. Er zit tussen het vat en het uiteinde van de kraan enkel buis.

• Appie Heijn
BenEco schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:00:
@ Appie Heijn

Zie je posts met ervaringen met de nieuwe installatie met belangstelling tegemoet. :)
Panasonic had met de optionele zonneprint Aquarea H-generatie print ( CZ-NS4P ) een all in one oplossing. http://www.havepe.nl/nl/p...-3-fase-adc9ge8/1619/1642
Gaan we doen :)
Echter willen we een echte all-in one(binnenunit aan de boiler), dus geen los boilervat. Panasonic heeft volgens mij geen all-in-one met solarspiraal. De 5KW mono heeft trouwens een dergelijke solar optie qua aansturing standaard aan boord.
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:00:
[...]

Ik ben benieuwd wat een 1 jaar oude Pana 5kW opbrengt, cq. wat zijn de beweegredenen voor zo iemand, op een 2e hands WP kun je naar ik aanneem geen subsidie krijgen.
Vrienden cq familie prijsje :)

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 04-07-2017 12:07 ]

Verwijderd

Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:03:
[...]

Gaan we doen :)
Echter willen we een echte all-in one(binnenunit aan de boiler), dus geen los boilervat. Panasonic heeft volgens mij geen all-in-one met solarspiraal.

[...]

Vriendenprijsje :)
Als huidige prijs 2.490.00 + transport 300.00 - subsidie 2.300.00 = 490.00 is dan mag het wel bijna voor niks zijn. Ik weet niet hoe ver vriendenprijsjes gaan, maar veel ruimte is er niet lijkt me.

Verwijderd

Volgens mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cn7nTqbef9EfKKPbEFVb4967/thumb.png

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:07:
[...]

Als huidige prijs 2.490.00 + transport 300.00 - subsidie 2.300.00 = 490.00 is dan mag het wel bijna voor niks zijn. Ik weet niet hoe ver vriendenprijsjes gaan, maar veel ruimte is er niet lijkt me.
Transport 240 en subsidie nog maar 1800,1900 voor 6 kW en 2200 voor 9 kW

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:07:
[...]

Klopt, de huidige subsidie is inmiddels 1800 euro trouwens.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Transport 240 en subsidie nog maar 1800,1900 voor 6 kW en 2200 voor 9 kW
Apple's transactie was in de periode dat de subsidie 2.300,00 was.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Apple's transactie was in de periode dat de subsidie 2.300,00 was.
Hij verkoopt hem nu en je wilde de dagwaarde van nu weten toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:36:
[...]

Hij verkoopt hem nu en je wilde de dagwaarde van nu weten toch?
Voor zo ver ik het begrijp heeft hij 'm al verkocht en naar ik meen is de periode voor de hogere subsidie met 8 weken verlengt gerekend v.a. 1 juli.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:41:
[...]

Voor zo ver ik het begrijp heeft hij 'm al verkocht en naar ik meen is de periode voor de hogere subsidie met 8 weken verlengt gerekend v.a. 1 juli.
Waar heb je dat gelezen / gehoord?

ActueleWind

Verwijderd

Lurge schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:50:
[...]

Waar heb je dat gelezen / gehoord?
Ik heb dat, wellicht ten onrechte, geconcludeerd uit:
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

• Appie Heijn
Dat is dan idd een onjuiste conclusie. De beslissingstermijn is bij oxellaar verlengt met 8 weken.
De oude subsidie bedragen gelden nog voor mensen welke de opdrachtbevestiging voor 1 juli getekend hebben.

• koevlaas2
Laatst twijfelde ik nog, maar nu is het bijna 100% zeker:

Mijn duurzaam/WP installerend bedrijf gaat er komen, ik hoop per 1 September te starten maar ik moet nog even overleggen met het UWV.
Enige dat nog roet in het eten kan gooien is dat ik een goede baan vind voor die tijd, maar ik zie dit niet gebeuren.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 21:56
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:23:
[...]

Dat is dan idd een onjuiste conclusie. De beslissingstermijn is bij oxellaar verlengt met 8 weken.
De oude subsidie bedragen gelden nog voor mensen welke de opdrachtbevestiging voor 1 juli getekend hebben.
Mijn installateur heeft de 30ste nog snel een pomp besteld voor mij. Maar hij is pas volgend jaar januari in bedrijf. Volgens de regeling krijg ik dan nog wel de hogere subsidie. Al vertelde hij datr ik dan ook nu de aanvraag moesrt doen, ik dacht zelf van niet, de pomp moet afgerekend en in bedrijf zijn, dat is beide nu niet het geval.

Met gestrekt been.

• Appie Heijn
In principe kan je dit jaar nog de "oude" subsidiebedragen ontvangen zolang je opdrachtbevestiging van voor 1 juli dateert, je vraagt aan op het moment dat de handel draait. Dus ik zou het maar voor 31 december draaiende hebben ;)

Hier hoop ik over 3-4 weken de boel operationeel te hebben.

• joostmaas
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:45:
In principe kan je dit jaar nog de "oude" subsidiebedragen ontvangen zolang je opdrachtbevestiging van voor 1 juli dateert, je vraagt aan op het moment dat de handel draait. Dus ik zou het maar voor 31 december draaiende hebben ;)

Hier hoop ik over 3-4 weken de boel operationeel te hebben.
Zeker weten? De datum waarop de subsidie-aanvraag is gedaan is bepalend welke regeling wordt gebruikt.

http://www.isde.nl/isde-subsidie-aanvragen.html :
1) U koopt een apparaat dat in aanmerking komt voor deze subsidie.
2) U dient vervolgens via mijn.rvo.nl de aanvraag in, uiterlijk 6 maanden nadat u de koopovereenkomst heeft gesloten.
...
U heeft de investering al gedaan voordat u een aanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is geïnstalleerd en in gebruik genomen.

(dit is voor [particulieren, zakelijk is anders)

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:37:

Mijn duurzaam/WP installerend bedrijf gaat er komen, ik hoop per 1 September te starten maar ik moet nog even overleggen met het UWV.
Enige dat nog roet in het eten kan gooien is dat ik een goede baan vind voor die tijd, maar ik zie dit niet gebeuren.
Gefeliciteerd! Welke regio? Ik zoek nog iemand ;)

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
@joostmaas Op 6 juni jongstleden is een wijziging gepubliceerd voor de ISDE. Deze wijziging treedt in werking per 1 juli 2017. Voor lucht-waterwarmtepompen tussen de 4 en 9 kW betekent dit dat het subsidiebedrag wordt verlaagd. Gezien de korte termijn tussen publicatie en inwerkingtreding van de wijziging, wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien u aantoont (door een bijlage bij de aanvraag) dat u voor 1 juli de verplichting bent aangegaan, heeft u bij een aanvraag na 1 juli daarom nog recht op het hogere subsidiebedrag.

• Appie Heijn
Markprinsen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:07:
@joostmaas Op 6 juni jongstleden is een wijziging gepubliceerd voor de ISDE. Deze wijziging treedt in werking per 1 juli 2017. Voor lucht-waterwarmtepompen tussen de 4 en 9 kW betekent dit dat het subsidiebedrag wordt verlaagd. Gezien de korte termijn tussen publicatie en inwerkingtreding van de wijziging, wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien u aantoont (door een bijlage bij de aanvraag) dat u voor 1 juli de verplichting bent aangegaan, heeft u bij een aanvraag na 1 juli daarom nog recht op het hogere subsidiebedrag.
Dit dus, bron: http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie

• joostmaas
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:00:
[...]
De totale lengte zal zo'n 6 meter zijn, waarbij er met het boilervat/opslagvat nog 3 meter langer bijkomt. Het is een gemengd vat voor SWW en verwarming en wordt op 2/3e (vanaf de grond gezien) met een temperatuurmeter uitgelezen. Er zit tussen het vat en het uiteinde van de kraan enkel buis.
Als het een minuut duurt voordat je warm water krijgt en je hoeft maar 9 meter te overbruggen en je vat is warm genoeg dan kan het volgens mij alleen maar liggen aan te kleine capaciteit van de verwarmingsspiraal.
(in de winter zou hele lage temperatuur van binnenkomend water nog invloed kunnen hebben). SWW spiraal zit ook op 2/3 neem ik aan?

Verwijderd

Gefeliciteerd en dat het een groot succes mag worden. Je hebt kennelijk voldoende potentieel gegadigden voor een WP kunnen vinden. Nogmaals proficiat.

• joostmaas
  • Niet online
OK, opdrachtbevestiging voor 1/7 is dus voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 04-07-2017 15:16 ]

Verwijderd

Wie zelf nog wil rekenen met wanneer een WP nog steeds uit kan, andere m3/kWh tarieven of eigen opwek met of zonder saldering:
https://wetransfer.com/do...b0db20170704095514/ae0a3b

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 15:18 ]

• koevlaas2
Markprinsen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:05:
[...]

Gefeliciteerd! Welke regio? Ik zoek nog iemand ;)
Dank je.
Ik woon in Noord Holland, maar ik denk dat e.e.a. best wel een landelijk verhaal kan worden.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:11:
[...]

Gefeliciteerd en dat het een groot succes mag worden. Je hebt kennelijk voldoende potentieel gegadigden voor een WP kunnen vinden. Nogmaals proficiat.
Dank je.
Ik mag van het UWV nog niet actief klanten werven, maar er word steeds meer aan de deur gerammeld. Ik hoop dat het nog leuker druk word als ik eenmaal gestart ben en zo niet dan zou ik eventueel de WW weer in kunnen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
@koevlaas2 Stek zit nog steeds niet in de 'pijplijn'?

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:44:
@koevlaas2 Stek zit nog steeds niet in de 'pijplijn'?
Eerst een cursus Nen 3140 VP anders mag ik niet aan je meterkast zitten.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20

Top gefeliciteerd hoor!

Wat ga je onder je portfolio onderbrengen?

L/W Warmtepompen?
L/L warmtepompen?
Zonneboilers?
Zonnepanelen?

Woon ook in NH dus altijd goed om in het achterhoofd te houden :+

//Daniel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Top gefeliciteerd hoor!

Wat ga je onder je portfolio onderbrengen?

L/W Warmtepompen?
L/L warmtepompen?
Zonneboilers?
Zonnepanelen?

Woon ook in NH dus altijd goed om in het achterhoofd te houden :+

//Daniel
Bijna het complete riedel richting energie neutraal, dus isolatie (zover mijn kennis reikt anders uitbesteden), zonnepanelen/boilers, vloerverwarming en L/W Warmtepompen.

W/W warmtepompen moet je gecertificeerd voor zijn dus die laten we doen of we doen lucht.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:02:
[...]

Bijna het complete riedel richting energie neutraal, dus isolatie (zover mijn kennis reikt anders uitbesteden), zonnepanelen/boilers, vloerverwarming en L/W Warmtepompen.

W/W warmtepompen moet je gecertificeerd voor zijn dus die laten we doen of we doen lucht.
Ik mis een belangrijke qua afgiftesysteem ;)

• Wodan89
Domba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:20:
@blauwemac
Als je WP hebt, kun je spanningsloos enkel kijken op booster pin 8 op aansluitstrip en op kroonsteen (witte kabel in rechter positie van kroonsteen) rechts van de RCCB zit, met elkaar verbonden zijn.
Zoja, dan zitten zowel booster als backup op powersupply2 en ook alleen maar als je ook de boiler met WP verwarmt is er een kleine mogelijkheid aanwezig dat deze 2x3kW kan vragen.
Voor een vaste aansluiting is aardlek nog steeds niet verplicht, maar wel aan bevolen

@Oxellaar Ik heb inmiddels genoeg groepenkasten gezien met paar centimeter verkoolde stukjes bekabeling vanwege beknibbelen.
Ze worden eenvoudig afgekeurd, net als tegenwoordig voor bijv de monteur voor Toon deze niet meer installeert als het niet in orde is en de afkeuring meldt.
Heel veel moeten nog wisselen of veranderen van 1x25A naar 3x25A.

@Wodan89 Als je bedoelt warmtemeter, in principe behoudt 6kW Pana mono zijn vermogen en kan zelfs 6,3kW leveren,
Er is wel een maar, afhankelijk hoe deze matched met afgifte systeem en welke aanvoer temperatuur nodig is, anders zakt deze vanaf 5C in vermogen terug tot ca 5,2-5,5kW rond nul om bij vanaf -2/-5C weer aan vermogen te winnen maar dat is alleen voor lage aanvoer temperatuur tot 35-40C.
Voor hogere aanvoertemperaturen dan 40C bij temperaturen lager dan -5C gaat de MDC06G3E5 vermogen inleveren als ook dat je kans hebt dat elke 38-45 minuten een defrost voorbij komt.
lees idd overal dat de pana 6kw dit houd tot 15-
Echter ik heb de ervaring met een Mitsubishi, hier werd 7,5kw opgegeven. echter totaal per uur lag het thermisch vermogen een stuk lager Defrost energie moet je aftrekken van het gemiddelde max thermisch vermogen. ik kwam toen bij 0 graden uit op 6kw ipv 7,5
daarom vraag ik. wat is de piek die een 6kw pana leverd. als dit max 6.2 is. dan lijkt me dat zijn gemiddelde thermische vermogen een stuk lager is.. :)

• wervisser
joostmaas schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Als het een minuut duurt voordat je warm water krijgt en je hoeft maar 9 meter te overbruggen en je vat is warm genoeg dan kan het volgens mij alleen maar liggen aan te kleine capaciteit van de verwarmingsspiraal.
(in de winter zou hele lage temperatuur van binnenkomend water nog invloed kunnen hebben). SWW spiraal zit ook op 2/3 neem ik aan?
Even mijn logica updaten.

Wanneer mijn boilervat met 300L is gevuld op 48 graden, dan kan die spiraal toch niet zoveel zijn afgekoeld :?

• Wodan89
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Ik had het niet specifiek over een bepaalde warmtepomp. Het ging mij er om dat 25A op 2.5mm2 mag en kan, tot een lengte van 25 meter. Meer niet.
Vandaar dat ik al eerder opmerkte dat er niet relevante informatie bij kwam.
ik weet niet hoe technisch je dit verhaal wil maken.
Maar feitelijk zijn voor deze stelling meer zaken relevant
bv

Hoe sterk is je net ? ( kortsluit impedantie )- afstand tot de trafo enz
dit bepaald mede wat voor een kortsluitstroom er gaat lopen en hoe heet je kabel kan worden.
zit er een B of C automaat voor? GG DIN II patroon ? 25A C automaat op een 2,5mm2 kabel + iets verder van een trafo :9
Ben benieuwd of die er ubberhoudt wel op zijn magnetische overstroom beveiliging uit klapt :+
Mogelijk is het wel handig om dit gecontroleerd te testen ipv er zo vanuit gaan dat hij die belasting kan hebben. ( je hoofdzekering klapt er mogelijk eerder uit dus niet handig als je geen hoofd automaten hebt )

buiten dat. 4mm2 flex krijg je vrijwel altijd door een 16mm pijp.
3 losse aders van 6mm2 montage snoer ( klasse 5 of 7 ) wil met teflonspray ook wel aardig :+ :P

• reneeke1970
wervisser schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:02:
[...]

Even mijn logica updaten.

Wanneer mijn boilervat met 300L is gevuld op 48 graden, dan kan die spiraal toch niet zoveel zijn afgekoeld :?
Nee natuurlijk niet, als mijn leiding stil staat is het eerste uit de spiraal zelfs pis heet omdat warmte bovenin hangt

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
@Wodan89
Ik maak het niet bijzonder technisch, jij wel ;)
Ik wil niet meer zeggen dan het laatste bericht wat je quote van mij.

@koevlaas2 vroeg zich af of het beter was om een bestaande 2.5mm2, die niet zwaar belast wordt, te vervangen voor een 4mm2.
En daar heb ik antwoord op gegeven. Dat er dan direct alle meest zeldzame noodscenario's uit de kast worden getrokken. Lasklemmen worden veroordeeld tot troep en zouden geen 2.5kW meer kunnen hebben, grote onzin allemaal.
Als het op de juiste wijze toegepast is, dan is er geen probleem.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Ik mis een belangrijke qua afgiftesysteem ;)
Moet ik iedere radiator dan apart specificeren ?
Oxellaar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:28:
@Wodan89
Ik maak het niet bijzonder technisch, jij wel ;)
Ik wil niet meer zeggen dan het laatste bericht wat je quote van mij.

@koevlaas2 vroeg zich af of het beter was om een bestaande 2.5mm2, die niet zwaar belast wordt, te vervangen voor een 4mm2.
En daar heb ik antwoord op gegeven. Dat er dan direct alle meest zeldzame noodscenario's uit de kast worden getrokken. Lasklemmen worden veroordeeld tot troep en zouden geen 2.5kW meer kunnen hebben, grote onzin allemaal.
Als het op de juiste wijze toegepast is, dan is er geen probleem.
Las klemmen van de Gamma = troep idd, de duurdere van TU oid zijn vast beter.
Het is dat ik ze hier op belangrijke punten heb verwijderd anders mocht je komen voelen.

[ Voor 67% gewijzigd door koevlaas2 op 04-07-2017 18:12 ]

• Domba
Wodan89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:58:
[...]
lees idd overal dat de pana 6kw dit houd tot 15-
Echter ik heb de ervaring met een Mitsubishi, hier werd 7,5kw opgegeven. echter totaal per uur lag het thermisch vermogen een stuk lager Defrost energie moet je aftrekken van het gemiddelde max thermisch vermogen. ik kwam toen bij 0 graden uit op 6kw ipv 7,5
daarom vraag ik. wat is de piek die een 6kw pana leverd. als dit max 6.2 is. dan lijkt me dat zijn gemiddelde thermische vermogen een stuk lager is.. :)
Eenvoudiger is per dag met Ta tot ca 35oC, mag je voor 6kW op niet meer rekenen dan 100-120kWhth per dag.
Test is niet geheel objectief, ik heb namelijk de gebouw temperatuur eerst laten dalen de dag erna weer verhoogt anders houdt ik mijn WP's de dag erop niet op max aan het draaien en gaan ze terug in deellast. zie 21 januari

21 januari gem. dag temp -1,1oC min. temp -6,5oC
WP1 92kWhth
WP2 44kWhth

22 januari gem. dag temp -3,0oC laagste temp -9,5oC
WP1 108kWhth stooklijn [W22@A15 tot W32@A-10]
WP2 109kWhth stooklijn [W28@A15 tot W38@A-10]

26 januari gem. dag temp -3,6oC laagste temp -7,2oC
WP1 114kWhth stooklijn [W22@A15 tot W32@A-10]
WP2 107kWhth stooklijn [W28@A15 tot W38@A-10]

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:05:
[...]

Plafond-/Wandverwarming misschien ?

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:22:
[...]

Plafond-/Wandverwarming misschien ?
Kan ie beter jou inhuren als adviseur.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
Domba schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:10:
[...]

Eenvoudiger is per dag met Ta tot ca 35oC, mag je voor 6kW op niet meer rekenen dan 100-120kWhth per dag.
Test is niet geheel objectief, ik heb namelijk de gebouw temperatuur eerst laten dalen de dag erna weer verhoogt anders houdt ik mijn WP's de dag erop niet op max aan het draaien en gaan ze terug in deellast. zie 21 januari

21 januari gem. dag temp -1,1oC min. temp -6,5oC
WP1 92kWhth
WP2 44kWhth

22 januari gem. dag temp -3,0oC laagste temp -9,5oC
WP1 108kWhth stooklijn [W22@A15 tot W32@A-10]
WP2 109kWhth stooklijn [W28@A15 tot W38@A-10]

26 januari gem. dag temp -3,6oC laagste temp -7,2oC
WP1 114kWhth stooklijn [W22@A15 tot W32@A-10]
WP2 107kWhth stooklijn [W28@A15 tot W38@A-10]
Kijk hier kan ik mee vooruit :). van hoelaat tot hoelaat stond de Wp aan bij de runs van 120kwh? :)?

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:25:
[...]

Kan ie beter jou inhuren als adviseur.......
Bedenken wellicht, maar installeren is niet mijn ding, 2 linkerhanden. Ben bereid om het nog gratis te doen ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 18:30 ]

• Domba
Wodan89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:26:
[...]
Kijk hier kan ik mee vooruit :). van hoelaat tot hoelaat stond de Wp aan bij de runs van 120kwh? :)?
In principe draai ik continue, inverter kan ook terug toeren in deellast tot 2,4-2,7kW,
WP1 heeft doorgelopen en WP2 heeft op 21 januari dag ervoor tussen 13-16 uur stil gestaan, de stooklijn shift was te snel en WP2 zijn alleen radiatoren die hebben weinig thermische massa als ook afgifte snel inzakt al je delta met ruimtetemperatuur verkleint

Pana monobloc heeft een countdown teller van 35min voor die weer kijkt of een defrost nodig is plus
"pipe temp" (=P) 3 minuten beneden de lijn P-6C@A5 to P-26C@A-20 is
Daarmee is kortste interval voor defrost 41 minuten.

• Wodan89
Domba schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:43:
[...]

In principe draai ik continue, inverter kan ook terug toeren in deellast tot 2,4-2,7kW,
WP1 heeft doorgelopen en WP2 heeft op 21 januari dag ervoor tussen 13-16 uur stil gestaan, de stooklijn shift was te snel en WP2 zijn alleen radiatoren die hebben weinig thermische massa als ook afgifte snel inzakt al je delta met ruimtetemperatuur verkleint

Pana monobloc heeft een countdown teller van 35min voor die weer kijkt of een defrost nodig is plus
"pipe temp" (=P) 3 minuten beneden de lijn P-6C@A5 to P-26C@A-20 is
Daarmee is kortste interval voor defrost 41 minuten.
feitelijk moet ik dus 120kwh / 24h = 5kw max continu thermisch vermogen ? bij Ta 35c :)

Ik ga hem inzetten in een hoekwoning 450m3 uit 2002. met WTW wanden zijn geisoleerd met 12cm steenwol dak = 18cm tempex platen. HR++ glas 25mm dik.

historisch gasverbruik was 850m3 per jaar voor 21c continu, beneden heb ik vloerverwarming liggen in 2 groepen. 20cm hoh

Als ik het niet red met 35c zit ik te denken om de radiatoren te Supersizen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Wodan89 op 04-07-2017 19:04 ]

Verwijderd

Wodan89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:02:
[...]

feitelijk moet ik dus 120kwh / 24h = 5kw max continu thermisch vermogen ? bij Ta 35c :)

Ik ga hem inzetten in een hoekwoning 450m3 uit 2002. met WTW wanden zijn geisoleerd met 12cm steenwol dak = 18cm tempex platen. HR++ glas 25mm dik.

historisch gasverbruik was 850m3 per jaar voor 21c continu, beneden heb ik vloerverwarming liggen in 2 groepen. 20cm hoh

Als ik het niet red met 35c zit ik te denken om de radiatoren te Supersizen :+
850m3 op jaarbasis betekent dat je bij -10C in 24uur < 72kWh nodig, is < 3kW bent. No problem at all. Mijn situatie 1600m3 doe ik met een 5kWtje, bij Ta2=32C

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:05:
[...]

[...]

Las klemmen van de Gamma = troep idd, de duurdere van TU oid zijn vast beter.
Het is dat ik ze hier op belangrijke punten heb verwijderd anders mocht je komen voelen.
Zeker, wist niet eens dat de Gamma zulk spul had. Kom nooit in bouwmarkten, schrikt je kapot van de prijzen en idd... je koopt nog rommel ook vaak.

Ik ken/gebruik alleen maar Wago en die zijn uitstekend.
En bij de TU is een doos met 100 stuks goedkoper dan 25 bij de Gamma waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 04-07-2017 19:30 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)