Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.283 views
@Verwijderd Op een warmtepomp die je niet fysiek installeert krijg je geen subsidie zover ik weet :?

Je kunt het er op gokken natuurlijk, maar rechtmatig is het niet, en ik vermoed dat je ook gaat opvallen omdat je subsidie hebt gekregen dan op 2 x hetzelfde adres :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:12
waarschijnlijk zogezegd geinstalleerd bij zijn zus..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
Ik heb nog ff alle communicatie / documentatie nagekeken, maar zover ik weet bestaan er geen hydroboxen zonder debietmeter, en los daarvan heb ik een ERSC-VM2C besteld. (zonder (S) )
Er bestaan wel hydroboxen zonder debietmeter enkel met flow switches, waar ook ERSC-VM2C op staat, alleen zijn dat oudere FTC4 versies.
Installatie manual daarvan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11 08:09
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
[...]

Ga ik vanavond ook nakijken, ik wordt er nog druk mee.

Ik heb nog ff alle communicatie / documentatie nagekeken, maar zover ik weet bestaan er geen hydroboxen zonder debietmeter, en los daarvan heb ik een ERSC-VM2C besteld. (zonder (S) )

De letterlijke tekst van mijn bestelling was naar aanleiding van zijn offerte:

[...]

[...]

Tijdens het in bedrijf zijn van de WP (radiatortje aan) moet code 540 een waarde geven als de rest goed werkt.

als hij op code 540 geen waarde aangeeft dan gaat de warmtepomp in storing, als de wp niet in storing gaat dan heeft hij wel flow, maar geeft het niet aan, op de een of andere manier geeft hij het dan wel sotfware matig door, anders gaat de wp gelijk in storing (code L9, of LF)

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• Boerm
als hij op code 540 geen waarde aangeeft dan gaat de warmtepomp in storing, als de wp niet in storing gaat dan heeft hij wel flow, maar geeft het niet aan, op de een of andere manier geeft hij het dan wel sotfware matig door, anders gaat de wp gelijk in storing (code L9, of LF)

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• Boerm
de wp moet gemeten flow hebben anders start hij niet

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:14:
[...]

De een geeft ongeveer 100,00 per jaar uit aan onderhoud voor een CV-ketel, voor die 190,00 die die WP uiteindelijk kost hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over materiaalkosten mocht er onverhoopt iets echt stuk gaan, onderhoud laat ik in ieder niet plegen aan de WP.
Mijn rekenmachine zegt 340 per stuk als je de oude subsidie nog gebruikt.
Maar je hebt gelijk hoor, zo bekijk ik het ook

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:40:
[...]

Mijn rekenmachine zegt 340 per stuk als je de oude subsidie nog gebruikt.
Maar je hebt gelijk hoor, zo bekijk ik het ook
de 2e kostte geen extra verzendkosten, vandaar de 190,00
Is de boel nog steeds goed ontlucht, staat de ingebouwde ontluchter een kwartslag open ?

[ Voor 37% gewijzigd door koevlaas2 op 27-06-2017 17:53 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:17:
@Verwijderd Op een warmtepomp die je niet fysiek installeert krijg je geen subsidie zover ik weet :?

Je kunt het er op gokken natuurlijk, maar rechtmatig is het niet, en ik vermoed dat je ook gaat opvallen omdat je subsidie hebt gekregen dan op 2 x hetzelfde adres :?
Hangen we er toch 2 slangen aan en een electra kabel.

Verwijderd

De 5kW modellen hebben zelfs op dit moment een gratis controle a distance bij welke los 192.71 kost

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Kan iemand die recent subsidie heeft ontvangen mij vertellen hoe lang er tussen aanvraag en uitbetaling zat?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:21:
Kan iemand die recent subsidie heeft ontvangen mij vertellen hoe lang er tussen aanvraag en uitbetaling zat?
Mijn tweede termijn is ingegaan, elf weken momenteel

1 PVoutput . Dongen NB

Ik kreeg een brief van 2e termijn, en toen binnen een week geld op de rekening, dus 9 weken.
Was een maand geleden ongeveer.

Alle problemen kort samengevat.

Ik heb zojuist dipswitches 3-4 en 3-8 weer op off gezet, net zoals af fabriek en bij Koevlaas.

Nogmaals, de WP werkt perfect, alleen de flow wordt niet weergegeven.

Aan de eerdere grafieken van mij kun je zien dat de installatie technisch goed werkt, maar alleen code 540 geeft 0 als antwoord.

Ik heb voldoende flow, het SWW vat verwarmen van 30 naar 50 duurt een half uurtje, niets aan de hand met de werking zelf.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30mu44i.jpg

Omdat beelden meer zeggen als woorden hierbij een filmpje van zojuist.

https://vimeo.com/223325671

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 27-06-2017 19:08 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 14:26
Hmz, het zal vast aan m'n Google-skills liggen maar ik kan de afmetingen van de Panasonic WH-MDC05f3e5 niet vinden. :| Iemand die betere skills heeft?

edit:
Toch gevonden: L 1283 x B 400 x H 865

[ Voor 26% gewijzigd door Niek_ op 27-06-2017 20:07 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:11
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Hoe zit het nu met de subsidie, moet je de Elga 'stand-alone' plaatsen of mag het parallel aan de CV ketel aangesloten zijn?
'Stand-alone' daar red je toch niet een hele strenge winter mee :?
Dat hangt van je woning af. Afgifte systeem en isolatie is daarbij bepalend. Naast natuurlijk ook de grootte (inhoud) van de woning en de gewenste temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 27-06-2017 19:19 ]

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:08:
Ik kreeg een brief van 2e termijn, en toen binnen een week geld op de rekening, dus 9 weken.
Was een maand geleden ongeveer.

Alle problemen kort samengevat.

Ik heb zojuist dipswitches 3-4 en 3-8 weer op off gezet, net zoals af fabriek en bij Koevlaas.

Nogmaals, de WP werkt perfect, alleen de flow wordt niet weergegeven.

Aan de eerdere grafieken van mij kun je zien dat de installatie technisch goed werkt, maar alleen code 540 geeft 0 als antwoord.

Ik heb voldoende flow, het SWW vat verwarmen van 30 naar 50 duurt een half uurtje, niets aan de hand met de werking zelf.

[afbeelding]

Omdat beelden meer zeggen als woorden hierbij een filmpje van zojuist.

https://vimeo.com/223325671
Reset anders de heleboel naar fabrieksinstellingen. NB: je moet dan 2x resetten, 1x ftc en 1x 'het andere'

Misschien dat het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 27-06-2017 19:42 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:36:
Ik heb er nog een paar bij gekocht, 1 om weg te geven aan mijn zus, de andere weet ik nog niet, spare qua capaciteit en/of onderdelen.
[afbeelding]
Je bent welkom om hem hier te komen installeren :-). Durf hem zelf niet te bestellen omdat we geen ltv of vloerverwarming hebben. Weet dus niet of het rendabel gaat zijn.
Heb hier SV en die zou ik er het liefst uit gooien maar dan moet er wel iets voor terug komen wat goed werkt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

thido schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:39:
[...]

Je bent welkom om hem hier te komen installeren :-). Durf hem zelf niet te bestellen omdat we geen ltv of vloerverwarming hebben. Weet dus niet of het rendabel gaat zijn.
Heb hier SV en die zou ik er het liefst uit gooien maar dan moet er wel iets voor terug komen wat goed werkt.
Een WP zal het een deel vh jaar aankunnen maar LTV of liever nog ZLTV is bepalend voor het succes van een WP. Hoe meer verwarmend oppervlak hoe lager de benodigde temperatuur en dat is weer wat een WP graag wil zien.
Je kunt of vloer-, wand- of plafondverwaming insatlleren of een combinatie van 1 of 2 systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 19:54 ]

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:34:
[...]

Reset anders de heleboel naar fabrieksinstellingen. NB: je moet dan 2x resetten, 1x ftc en 1x 'het andere'

Misschien dat het werkt.
Dat vind ik persoonlijk wel een erg rigoureuze maatregel, maar hoe bedoel je met 2 x :? FTC gaat via het menu neem ik aan, en wat is "het andere" :?

Maar die "ongeldig" meldingen, die hebben andere hydroboxbezitters niet neem ik aan :?

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:50:
[...]

Dat vind ik persoonlijk wel een erg rigoureuze maatregel, maar hoe bedoel je met 2 x :? FTC gaat via het menu neem ik aan, en wat is "het andere" :?

Maar die "ongeldig" meldingen, die hebben andere hydroboxbezitters niet neem ik aan :?
Ja, via het menu, maar je hebt 2 reset opties. ik zit op de bank en weet 1 optie dat is reset van de FTC en 'het andere' is de andere reset optie.
Ongeldig heb ik op sommige settings ook, maar dat is normaal en verklaarbaar.
Niet geschoten altijd mis, misschien is je moederbord wel defect, maar voor zover ik weet zit er geen zelftest op.

Heb je eigenlijk bijgeleverde SDCard geinstalleerd of een andere, misschien ligt het hier wel aan. Heb je toevallig een andere liggen die je kan testen ?

Als de SD kaart niet zou werken zou hij ook niet de totaal verbruikte energie registreren, en die zit er wel goed in.

Ik heb de SD kaart er nog wel ff in/uit gehad, maar geen verschil.

Ik heb de bijgeleverde SD kaart geïnstalleerd, zulke oude/kleine SD kaarten zijn niet meer te koop ;)

Ik wacht nog ff af waar alklima mee komt morgen, misschien kunnen die gerichter aangeven waar ik het moet zoeken.

Het grindbedje is trouwens af nu, onder in het grind zit dus een afvoer, en het gras is nu ook ingezaaid :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/11rd7d4.jpg

Hier nog een foto van het typeplaatje, bouwjaar 2016 maand 4.

Ik krijg m'n foto's weer eens niet recht bij Tinypic, dus ff je hoofd draaien, of je scherm :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2i8zuok.jpg

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:03:
Als de SD kaart niet zou werken zou hij ook niet de totaal verbruikte energie registreren, en die zit er wel goed in.

Ik heb de SD kaart er nog wel ff in/uit gehad, maar geen verschil.

Ik heb de bijgeleverde SD kaart geïnstalleerd, zulke oude/kleine SD kaarten zijn niet meer te koop ;)

Ik wacht nog ff af waar alklima mee komt morgen, misschien kunnen die gerichter aangeven waar ik het moet zoeken.

Het grindbedje is trouwens af nu, onder in het grind zit dus een afvoer, en het gras is nu ook ingezaaid :)

[afbeelding]

Ik krijg m'n foto's weer eens niet recht bij Tinypic, dus ff je hoofd draaien, of je scherm :P

[afbeelding]
De mijne is van 05-2016 en die draait al bijna een jaar, dan heb je vrijwel zeker versie FTC5 en zou je dus de flow, energiemonitoring e.d moeten hebben.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:47:
[...]

de 2e kostte geen extra verzendkosten, vandaar de 190,00
Dit is toch pervers! Wie betaalt die subsidie? Uiteindelijk iedereen in dit land via de ODE. En dan incasseren er hier mensen > 2000 euro subsidie om reserveonderdelen te hebben. Ik vind het een schande.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Bijna afloopt ? Hij loopt toch 5 jaar gerekend vanaf 2016 ?
Maar de bedragen gaan per 1 juli omlaag. Of zijn er signalen dat ze op termijn weer omhoog? Vindt het nogal fluctueren.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:16:
[...]

Dit is toch pervers! Wie betaalt die subsidie? Uiteindelijk iedereen in dit land via de ODE. En dan incasseren er hier mensen > 2000 euro subsidie om reserveonderdelen te hebben. Ik vind het een schande.
OK,ik ga 'm aansluiten en lever het warme water aan de buurman zo dat hij geen CO2 meer uitstoot. Ik laat hem 0.06 per kWh warmte betalen. Met een kostprijs van 0.015, PV afschrijving en COP=4, is iedereen blij. ;)

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:26:
[...]

OK,ik ga 'm aansluiten en lever het warme water aan de buurman zo dat hij geen CO2 meer uitstoot. Ik laat hem 0.06 per kWh warmte betalen. Met een kostprijs van 0.015, PV afschrijving en COP=4, is iedereen blij. ;)
Dat is gegeven de omstandigheid dát je dit al gedaan hebt niet zo'n gek idee. Behalve onterecht subsidie-gebruik vind ik het ook doodzonde dat nieuwe apparaten werkeloos staan te zijn (kost ook aardig wat energie en CO2-uitstoot om ze te maken nl.).

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Markprinsen schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:23:
[...]

Maar de bedragen gaan per 1 juli omlaag. Of zijn er signalen dat ze op termijn weer omhoog? Vindt het nogal fluctueren.
De overheid is met subsidies altijd erg onbetrouwbaar, dit keer geen uitzondering.
Niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, ik waag me er ook niet aan.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Markprinsen schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:23:
[...]

Sommige bedragen gaan omlaag, andere omhoog. Men heeft er gewoon kinderziekten uitgehaald. Toen de subsidie werd verzonnen was de Pana 5kW nog serieus hoger geprijsd dan nu (is ook uitlopend model) en de huidige situatie is natuurlijk eigenlijk absurd. Ook na 1 juli is er nog steeds sprake van een zeer hoge subsidie met een korte terugverdientijd.

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:31:
[...]

De overheid is met subsidies altijd erg onbetrouwbaar, dit keer geen uitzondering.
Niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, ik waag me er ook niet aan.
Echt? 'altijd erg onbetrouwbaar'? Ik ken toch heel veel voorbeelden van prima stabiele, betrouwbare en correct uitgevoerde overheidssubsidies en eerlijk gezegd vind ik de wijziging van WP-subsidies ook niet 'erg onbetrouwbaar', maar terecht gezien de ontstane situatie. Wel is de invoeringstermijn kort.
Ik vind het persoonlijk ook diefstal van gemeenschapsgeld om via een subsidie regeling geld van werkende Nederlanders te "misbruiken" om zelf een WP als voorraaddeel op de plank te leggen, en ik heb er dan ook geen goed woord voor over. :r :r

We hebben in NL wel meer regelingen (bijstand bijvoorbeeld) die door bepaalde bevolkingsgroepen misbruikt worden omdat ze gewoon te lui zijn om te werken, en mensen die echt bijstand nodig hebben (waarvoor het bedacht is) worden gekort door het misbruik van deze dieven.

Waarom sommige Nederlanders dit doen is mij toch echt een raadsel, wat heb je er toch aan :?

joostmaas schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:39:
[...]

Echt? 'altijd erg onbetrouwbaar'? Ik ken toch heel veel voorbeelden van prima stabiele, betrouwbare en correct uitgevoerde overheidssubsidies en eerlijk gezegd vind ik de wijziging van WP-subsidies ook niet 'erg onbetrouwbaar', maar terecht gezien de ontstane situatie. Wel is de invoeringstermijn kort.
5 jaar subsidie op warmtepompen, dan verwacht ik 5 jaar eenzelfde bedrag, maar nee bedrag gaat omhoog/omlaag, zie als voorbeeld de ELGA. Is er een zeer gunstige subsidie denk dan niet te lang na maar bestel meteen want voor je het weet is de subsidie weer verminderd.

• Noord27
Dat is ook de reden dat ik zeer serieus een WP boiler overweeg vanaf 1 juli. Daarvan gaan subsidies met 100 euro omhoog.

Deze week maar eens goed zoeken naar een leuke WP boiler die op de ISDE lijst staat.

ELGA is wel een raar verhaal idd. Vorig jaar 1000 subsidie, vanaf 1 januari 2017 naar 2300 en vanaf 1 juli weer naar 1800. Dus hier was de installateur op 6 januari 2017 aanwezig..

;)

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 27-06-2017 21:14 ]

• Markprinsen
Gaan de WP boilers subsidies weer omhoog?

• Noord27
Markprinsen schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:15:
Gaan de WP boilers subsidies weer omhoog?
Als ik de lijsten langs elkaar leg gaan de soorten die nu 1000 subsidie krijgen naar 1100. En de soorten die 1150 krijgen naar 1250.

• Markprinsen
Mooi, dan wachten we daar nog ffkes mee ;)

• thido

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:50:
[...]

Een WP zal het een deel vh jaar aankunnen maar LTV of liever nog ZLTV is bepalend voor het succes van een WP. Hoe meer verwarmend oppervlak hoe lager de benodigde temperatuur en dat is weer wat een WP graag wil zien.
Je kunt of vloer-, wand- of plafondverwaming insatlleren of een combinatie van 1 of 2 systemen.
Dat zijn best flinke ingrepen in een bestaande situatie.
Vloerverwarming valt af vanwege houten vloer.
Plafond verwarming zou kunnen, wellicht heb je daar ook nog iets effect van op de 1e verdieping?
Alleen hoe gaat dat in zijn werk? Tegen het bestaande plafond aan en daarna stucen?
Het is al niet echt hoog hierbinnen, vrees dat het dan niet prettig wordt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Dat is gegeven de omstandigheid dát je dit al gedaan hebt niet zo'n gek idee. Behalve onterecht subsidie-gebruik vind ik het ook doodzonde dat nieuwe apparaten werkeloos staan te zijn (kost ook aardig wat energie en CO2-uitstoot om ze te maken nl.).
Hoezo onterecht ?

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:42:
Ik vind het persoonlijk ook diefstal van gemeenschapsgeld om via een subsidie regeling geld van werkende Nederlanders te "misbruiken" om zelf een WP als voorraaddeel op de plank te leggen, en ik heb er dan ook geen goed woord voor over. :r :r

We hebben in NL wel meer regelingen (bijstand bijvoorbeeld) die door bepaalde bevolkingsgroepen misbruikt worden omdat ze gewoon te lui zijn om te werken, en mensen die echt bijstand nodig hebben (waarvoor het bedacht is) worden gekort door het misbruik van deze dieven.

Waarom sommige Nederlanders dit doen is mij toch echt een raadsel, wat heb je er toch aan :?
Ach de een vangt eenmalig subsidie op een WP een ander 30 jaar renteaftek van x ton. Het kan en mag allemaal binnen de regels.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:35:
[...]

Ach de een vangt eenmalig subsidie op een WP een ander 30 jaar renteaftek van x ton. Het kan en mag allemaal binnen de regels.
€ 1000,- per maand kinderopvangtoeslag :) (nu niet meer overigens).

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De definitie misbruik is een ruim begrip. Er zijn ook mensen die maar 300m3 gas per jaar verstookten en vervolgens een subsidiepomp hebben staan op HTV. Nota bene gevoed door een BTW-vrije zonnepanelen installatie op een woning met hypotheekrenteaftrek. En een elektrische auto van 2.239 kg voor de deur met 0% bijtelling en een royale kWh vergoeding van de baas.

Helaas heb ik het niet allemaal.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Vandaag heb ik tekeningen vloerverwarming gekregen.
bg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xuVG8qS9lbyDIFbwxY1Btvna/full.png
1e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nFHXxqbA1V7vlAi0zj5w38Mt/full.png
2e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nUtqXlXleWP6HyZF2jHbofqd/full.png

Ik moet snel beslissen over wijzigingen (morgenochtend uiterlijk), want oplevering is niet ver weg meer. Ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. Onder kookeiland in keuken (ca. 2,6 x 1,2 meter = 3,1 m2) is nu geen VV ingetekend. Val ik me hier een buil
aan of kan dit?
2. In Slaapkamer grenzend aan inloopkast zijn nu 3 groepen van ca. 70m2 ingetekend. Moet ik dat zo laten of daar 2 groepen van ca. 100m2 van laten maken, is dan meer in lijn met de rest van de verdieping.

Overige tips welkom. Ik wil niet alles overhoop gooien, want dan gaat oplevering huis zeker over de zomervakantie heen.

• Domba
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:03:

[afbeelding]
Volgens type nummer heeft deze een flowsensor (debietmeter;spare part nr S70 C54 266),

ERSC-VM2C.UK >> ERSC-VM2CR1.UK Augustus 2015 revisie B

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

LittleTycoon schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:21:
Vandaag heb ik tekeningen vloerverwarming gekregen.
bg:
[afbeelding]
1e:
[afbeelding]
2e:
[afbeelding]

Ik moet snel beslissen over wijzigingen (morgenochtend uiterlijk), want oplevering is niet ver weg meer. Ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. Onder kookeiland in keuken (ca. 2,6 x 1,2 meter = 3,1 m2) is nu geen VV ingetekend. Val ik me hier een buil
aan of kan dit?
2. In Slaapkamer grenzend aan inloopkast zijn nu 3 groepen van ca. 70m2 ingetekend. Moet ik dat zo laten of daar 2 groepen van ca. 100m2 van laten maken, is dan meer in lijn met de rest van de verdieping.

Overige tips welkom. Ik wil niet alles overhoop gooien, want dan gaat oplevering huis zeker over de zomervakantie heen.
Het ziet er wat mij betreft goed uit.
Geen VV onder je kookeiland is geen probleem.

• Bram-Bos
Die subsidie is bedoeld om onze nationale CO2-emissies te verlagen. Een wp die niet is aangesloten maar als bak reserve-onderdelen fungeert draagt daar niet aan bij, dus subsidie daarop is verspilling van gemeenschapsgeld. En dat geld wordt door iedereen opgebracht via zijn energierekening, juist ook door de mensen die geen spaargeld hebben om fancy wp's te installeren (zoals bijvoorbeeld bijstandsgerechtigden), en (daardoor) vaak een relatief hoge energierekening hebben. Ik vind dat echt tamelijk wrang.

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 27-06-2017 22:58 ]

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:35:
[...]

Een wp met subsidie aanschaffen, en hem vervolgens niet aansluiten mag helemaal niet volgens de regels. En terecht.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:52:
[...]

Die subsidie is bedoeld om onze nationale klimaat-emissies te verlagen. Een wp die niet is aangesloten maar als bak reserve-onderdelen fungeert draagt daar niet aan bij, dus subsidie daarop is verspilling van gemeenschapsgeld. En dat geld wordt door iedereen opgebracht via zijn energierekening, juist ook door de mensen die geen spaargeld hebben om fancy wp's te installeren (zoals bijvoorbeeld bijstandsgerechtigden). Ik vind dat echt tamelijk wrang.
Ik heb een mijns inziens prima idee hoe dat budget neutraal opgelost zou kunnen worden.
Geef al die mensen gratis een WP, liefst met gratis zonnepanelen en finacier dat uit de toekomstige mogeloijke verlaging van benodigde bijstandsuitkeringen/huursubsidies ed.
Goed voor het mileu, goed voor de werkgelegenheid ....

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:58:
[...]

Ik heb een mijns inziens prima idee hoe dat budget neutraal opgelost zou kunnen worden.
Geef al die mensen gratis een WP, liefst met gratis zonnepanelen en finacier dat uit de toekomstige mogeloijke verlaging van benodigde bijstandsuitkeringen/huursubsidies ed.
Goed voor het mileu, goed voor de werkgelegenheid ....
Klets je er maar uit, hajeetje.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Klets je er maar uit, hajeetje.
Welk deel van mijn 'geklets' is niet valide ?
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:58:
[...]

Geef al die mensen gratis een WP, liefst met gratis zonnepanelen en financier dat uit de toekomstige mogelijke verlaging van benodigde bijstandsuitkeringen/huursubsidies ed.
Goed voor het milieu, goed voor de werkgelegenheid ....
De woningbouw gaat al die uitgerookte bijstandskrotten al migreren naar A label woningen waardoor de energiekosten zullen dalen.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:10:
[...]

Welk deel van mijn 'geklets' is niet valide ?
Je verandert het onderwerp. Jij strijkt volkomen onterecht subsidie op, ik en Grolsch spreken je daarop aan, en jij opent vervolgens een heel andere discussie. Je zou ook kunnen zeggen: joh, dat was eigenlijk wel stom van me. Ik stort die subsidie terug.

Overigens ben ik je wel dankbaar dat je deze misbruik-route zo open en eerlijk hebt aangegeven. Handig voor de subsidiegever om controles op af te stemmen.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:13:
[...]

De woningbouw gaat al die uitgerookte bijstandskrotten al migreren naar A label woningen waardoor de energiekosten zullen dalen.
Prima toch, gaat ook van .... centen, maar ik vind het prima initiatieven.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:15:
[...]

Je verandert het onderwerp. Jij strijkt volkomen onterecht subsidie op, ik en Grolsch spreken je daarop aan, en jij opent vervolgens een heel andere discussie. Je zou ook kunnen zeggen: joh, dat was eigenlijk wel stom van me. Ik stort die subsidie terug.

Overigens ben ik je wel dankbaar dat je deze misbruik-route zo open en eerlijk hebt aangegeven. Handig voor de subsidiegever om controles op af te stemmen.
Of iets wel of niet terecht is wordt door de regelgeving bepaald, ik meldde 2 opties waarvan er 1 was dat ik 'm voor spare-parts zou kunnen gebruiken.
Ik zou natuurlijk ook uitsluitend sociaal gewenste antwoorden kunnen geven en wat anderen daarvan menen te moeten vinden is hun zaak.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:22:
[...]

Of iets wel of niet terecht is wordt door de regelgeving bepaald, ik meldde 2 opties waarvan er 1 was dat ik 'm voor spare-parts zou kunnen gebruiken.
Ik zou natuurlijk ook uitsluitend sociaal gewenste antwoorden kunnen geven en wat anderen daarvan menen te moeten vinden is hun zaak.
Sure, sluit hem lekker aan voor 'extra capaciteit' en je voldoet aan de regeltjes. Voor mij blijf je een dief.

Geen haar beter als iemand die steelt, want hajeetje overtreed gewoon willens en wetens de regels en hij gokt erop dat hij niet gecontroleerd wordt.

Eens een dief blijft een dief en meer woorden maak ik er niet aan vuil ;) zegt meer over hem als over de rest :(

Het is en blijft frauderen hoeveel smoesjes je ook bedenkt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beetje vreemde redenaties zie ik hier, je kan net zo veel huursubsidie krijgen als rente aftrek als je kijkt naar hypotheken tot 2 ton.
Is er ergens beschreven of je een sanctie krijgt bij controle naast het terugbetalen van de subsidie?
Als ik geld op de bank verzwijg bij aanvraag van een bijstandsuitkering en ze komen er achter dan mag ik die uitkering 2x terugbetalen :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Waarschuwing voor mensen die overwegen een WP-Boiler aan te schaffen en > 1.000,00 opstrijken en redeneren in het uiterste geval heb ik een goedkope grote electrische boiler. Je bent zo veroordeeld ook al is het een overweging, misschien is er wel ergens een meldloket, vermeld dat dan even hier op de site, hoeven ze zelf niet te zoeken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik durf dat wel te overwegen hoor, maar ik doe het niet vanwege een hele rits nadelen die zo'n ding heeft bij gebruik als wpboiler.
Mijn koperen boiler gaat een stuk langer mee, ik ga voor zekerheid en een cop van 1 :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Noord27
Heeft er eigenlijk ooit al iemand controle gehad vanwege de voorgeschreven regeltjes van subsidie?

Heb hier alleen de firma die stadsverwarming aan levert aan de deur gehad. Dat er een mogelijk defecte meter was. Dan zijn ze er wel vlotjes bij.

8)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 28-06-2017 00:49 ]

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ze gaan binnenkort beginnen aan ons huis met WP, als de subsidie op is voor mijn WP haal ik het geld gewoon bij @Verwijderd op ;)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Over subsidie gesproken....Hier een brief, aanvraag is met max 8 weken verlengd.
Het blijft ook een vreemd bedrijf .....onze overheid.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik overweeg om een Panasonic monobloc 6kw aan te schaffen. Hij komt buiten te staan op 2m afstand van mijn Remeha Calenta (hangt in de kelderkast). Ik heb waarschijnlijk ondersteuning van de cv ketel nodig. Ik wil de WP dus in de retour zetten. Voor de aanschaf van een Panasonic monobloc hoef je het niet echt te laten. Heeft iemand een indicatie van de kosten voor het laten installeren?

ActueleWind

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:47:
Heeft er eigenlijk ooit al iemand controle gehad vanwege de voorgeschreven regeltjes van subsidie?
Waar komt de info over huisbezoeken eigenlijk vandaan? In de voorwaarden die ik heb gelezen staat er niets over, men kan je dan toch ook niet verplichten om iemand binnen te laten?

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:44:
Ik durf dat wel te overwegen hoor, maar ik doe het niet vanwege een hele rits nadelen die zo'n ding heeft bij gebruik als wpboiler.
Mijn koperen boiler gaat een stuk langer mee, ik ga voor zekerheid en een cop van 1 :P
Een wp boiler kun je ook zonder wp gebruiken en alleen met element verwarmen. Dus heb je nog een hele goedkope boiler.
Net zoveel diefstal als een tweede wp, volgens sommige hier dan toch want @Verwijderd heeft zijn wp al bijna een jaar dus hij mag hem vervangen. Hij is alleen beetje gepusht door wijziging subsidie regels, wie zijn schuld is dat?
Subsidie zou eigenlijk op basis van gebruik moeten zijn, @Verwijderd gebruikt hem tenminste met zijn groot stroom verbruik om veel gas uit te sparen. Er zijn er hier ook die vanwege hun fantastische huis slechts 400 kuub gas per jaar uit sparen, ik vind eigenlijk dat die veel meer misbruik maken van de regeling.
Net als mensen met 4000 in de maand die kinderbijslag op strijken. Of hypotheek rente (subsidie ) opstrijken voor huizen van een miljoen, etc....

Mensen hou op met zeuren, de regering steelt, dus steel zo veel mogelijk terug....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Wolly schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:54:
[...]

Waar komt de info over huisbezoeken eigenlijk vandaan? In de voorwaarden die ik heb gelezen staat er niets over, men kan je dan toch ook niet verplichten om iemand binnen te laten?
Een huisbezoek is toch helemaal geen synoniem voor controle (wat ik zei)? Ik had het over contole. Dat kan op diverse manieren. Zoals controle door middel van foto's van een geïnstalleerd product; al dan niet met serienummer op de factuur en foto van het serienummer van het product.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 28-06-2017 08:16 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:15:
[...]

Een huisbezoek is toch helemaal geen synoniem voor controle (wat ik zei)? Ik had het over contole. Dat kan op diverse manieren. Zoals controle door middel van foto's van een geïnstalleerd product; al dan niet met serienummer op de factuur en foto van het serienummer van het product.
Vind je het type nummer met meldcode niet genoeg op de factuur dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:26:
[...]

Vind je het type nummer met meldcode niet genoeg op de factuur dan?
Waarom draai je het nu opeens om? Het gaat er toch helemaal niet om wat ik vind? Geef alleen aan dat er diverse mogelijkheden zijn tot controle.

Er zijn toch aardig wat tweakers met een WP inmiddels en heb er nog geen eentje een bericht horen geven dat er een controle is, in welke vorm dan ook. Dat is alleen maar goed om te horen. Want ik heb anders het donkerbruine vermoeden dat de kosten die daar aan verbonden zijn gewoon van het totale beschikbare potje af gaat..

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 28-06-2017 08:38 ]

• Domba
Lurge schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:33:
Ik overweeg om een Panasonic monobloc 6kw aan te schaffen. Hij komt buiten te staan op 2m afstand van mijn Remeha Calenta (hangt in de kelderkast). Ik heb waarschijnlijk ondersteuning van de cv ketel nodig. Ik wil de WP dus in de retour zetten. Voor de aanschaf van een Panasonic monobloc hoef je het niet echt te laten. Heeft iemand een indicatie van de kosten voor het laten installeren?
Als je een 6kW Panasonic monoblock in retour van een gas-CV-ketel aansluit dien je dat via een ontkoppelbuffer te doen met enig volume of parallel aan te sluiten.

Met een ontkoppelbuffer blijft de pomp van de gas-CV de circulatie verzorgen naar afgifte systeem.
Een Calenta, echt in serie met WP, gaat enkel als deze uit staat en dan nog is het vaak niet haalbaar deze geeft zoveel flowweerstand dat WP mogelijk in storing gaat.

Een kelderkast klinkt niet zo ruim voor een ontkoppelbuffer van 50-150ltr.
Parallel zijn paar koppelingen en 2 terugstroombeperkingen als 184GO kleppen en wat buis, dat gaat met beetje "rechter handen"

Meeste werk en beste professioneel kunt laten doen is de vaste kabel aansluiting voor de WP op 2 eigen groepen in de groepen/verdeelkast

Pompstand 7 (max) 135W Flow 880-920l/min is nog 10% te laag voor dT=5 om vermogen kwijt te raken.

Als Calenta aanstaat veroorzaakt deze een flow storing (H62), zelfs als WP in service mode staat om pompstand test,
Daar Calenta regelmatig allerlei checks doet, als ook daarbij interne 3-wegklep schakelt naar warm water en dan de doorstroom van CV-water blokkeert.

• Daannn1987
  • Laatst online: 07-11 17:20
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:14:
[...]

Een wp boiler kun je ook zonder wp gebruiken en alleen met element verwarmen. Dus heb je nog een hele goedkope boiler.
Net zoveel diefstal als een tweede wp, volgens sommige hier dan toch want @Verwijderd heeft zijn wp al bijna een jaar dus hij mag hem vervangen. Hij is alleen beetje gepusht door wijziging subsidie regels, wie zijn schuld is dat?
Subsidie zou eigenlijk op basis van gebruik moeten zijn, @Verwijderd gebruikt hem tenminste met zijn groot stroom verbruik om veel gas uit te sparen. Er zijn er hier ook die vanwege hun fantastische huis slechts 400 kuub gas per jaar uit sparen, ik vind eigenlijk dat die veel meer misbruik maken van de regeling.
Net als mensen met 4000 in de maand die kinderbijslag op strijken. Of hypotheek rente (subsidie ) opstrijken voor huizen van een miljoen, etc....

Mensen hou op met zeuren, de regering steelt, dus steel zo veel mogelijk terug....
Die moet je nog maar eens overdenken.. Deze mensen hebben juist al maatregelen genomen om CO2 uitstoot te verminderen. Hetzij door het huis goed te isoleren, hetzij dat dit vanuit de bouw al geregeld is. Je moet het namelijk aanpakken bij de bron

Er zijn ook mensen die zonder te isoleren een grote WP neerknallen + hele dak vol zonnepanelen en het op die manier doen..

Wat prefereer je?

Verder ben ik het wel met je eens :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• jantje112
  • Laatst online: 21:49
Hopelijk mag deze vraag. Maar ik wil toch op de valreep het monoblock meepakken. Doe ik daar nu verstandig aan? Op comformarket zie ik alleen dit model. Is dit de juiste? En

http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Domba schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:29:
[...]

Als je een 6kW Panasonic monoblock in retour van een gas-CV-ketel aansluit dien je dat via een ontkoppelbuffer te doen met enig volume of parallel aan te sluiten.

Met een ontkoppelbuffer blijft de pomp van de gas-CV de circulatie verzorgen naar afgifte systeem.
Een Calenta, echt in serie met WP, gaat enkel als deze uit staat en dan nog is het vaak niet haalbaar deze geeft zoveel flowweerstand dat WP mogelijk in storing gaat.

Een kelderkast klinkt niet zo ruim voor een ontkoppelbuffer van 50-150ltr.
Parallel zijn paar koppelingen en 2 terugstroombeperkingen als 184GO kleppen en wat buis, dat gaat met beetje "rechter handen"

Meeste werk en beste professioneel kunt laten doen is de vaste kabel aansluiting voor de WP op 2 eigen groepen in de groepen/verdeelkast

Pompstand 7 (max) 135W Flow 880-920l/min is nog 10% te laag voor dT=5 om vermogen kwijt te raken.

Als Calenta aanstaat veroorzaakt deze een flow storing (H62), zelfs als WP in service mode staat om pompstand test,
Daar Calenta regelmatig allerlei checks doet, als ook daarbij interne 3-wegklep schakelt naar warm water en dan de doorstroom van CV-water blokkeert.
Dank voor je antwoord. De kelderkast is groot genoeg om een buffervat van 100 a 150 liter te plaatsen. Een buffervat, wat kleppen, twee groepen en uurtarief zal al gauw richting de 1000 a 1500 euro gaan. Is dat een reële inschatting?

ActueleWind

• Domba
Lurge schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:56:
[...]
Dank voor je antwoord. De kelderkast is groot genoeg om een buffervat van 100 a 150 liter te plaatsen. Een buffervat, wat kleppen, twee groepen en uurtarief zal al gauw richting de 1000 a 1500 euro gaan. Is dat een reële inschatting?
Met passen en meten is voor ca €800 aan materiaalkosten en verzendkosten te doen na aftrek ISDE van voor 1 juli.
Maar elektra is echt een stelpost, die van achter PC niet in te schatten is en dan niet vanwege de kabel van €1,50 per meter.
Maar om uit te breiden met 2 groepen en her te verdelen als het lukt, want soms moet ook nog de netwerkaansluiting onderhanden vanwege overige grote verbruikers en is een verzwaring van 1x25A >> 1x35A of naar 3x25A niet te ontlopen
Wat kan met zeker verwisselen of 2 zekeringen extra te laten plaatsen door netwerkbeheerder tot geheel nieuwe aansluit kabel naar straat en dat laatste is prijzig (>€1000+)
Je moet zorgen dat er minimaal 2x16A afzekeringen beschikbaar krijgt, volgens de regels moet dan de vaak de gehele groepenkast up to date gebracht worden naar de huidige regels.

Edit: afgelopen maand was ik bij bekenden om met materiaallijst te helpen en daar zakte de spanning in als wasmachine liep, woning jaren 1960-65; 1x25A met wijktrafo op slechts 50meter, die zijn meer kwijt om elektra op orde te krijgen dan de WP plus aansluit materiaal.
Iets dat vroeg of laat komt met gasloos of dat nu via WP of warmtenet is, want betekend koken op elektra en inductiekoken benodigd veel meer 4,5-6-7,2-7,6kW piek en zoals de wet/regelgeving nu is, is dat voor rekening van de woningeigenaar

@jantje112 Dat is 5kW Pana Mono MDC05F3E5 die meeste hier gebruiken, onder aan de pagina staan links naar 6 en 9kW MDC06G3E5 of MDC09G3E5

[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 28-06-2017 09:42 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 14:26
Hier de WH-MDC05f3e5 net besteld bij confort-market.com, wordt als het goed is voor 7-7 afgeleverd. Gezien de berichtgeving hier op het forum ben ik nog wel even benieuwd hoe dat precies gaat verlopen. Begreep dat bij sommigen de transporteur ineens op de stoep stond. We gaan het meemaken :)

• Kloekie
  • Laatst online: 10-11 22:35
De lijst met daar in de subsidie voor en na 1juli staat online:
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf

Er zijn best een hoop wijzigingen vanaf 1juli.

En voor de "fraudeurs" onder ons:
De Hewalex 2.5kW kun je in Polen krijgen voor 1100 euro + verzend en zit 1600 euro subsidie op :)
Geen idee hoe het verschepen naar Nederland zal gaan en er is weinig engelse info te vinden van deze WP.

Deze warmtepomp kun je op ventilatie/buitenlucht aansluiten.
Van het geld dat je teveel terug krijgt kun je dan, met wat bijleggen, een mooie hygiene boiler kopen.

Verwijderd

Kloekie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:00:
De lijst met daar in de subsidie voor en na 1juli staat online:
http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf

Er zijn best een hoop wijzigingen vanaf 1juli.

En voor de "fraudeurs" onder ons:
De Hewalex 2.5kW kun je in Polen krijgen voor 1100 euro + verzend en zit 1600 euro subsidie op :)
Geen idee hoe het verschepen naar Nederland zal gaan en er is weinig engelse info te vinden van deze WP.

Deze warmtepomp kun je op ventilatie/buitenlucht aansluiten.
Van het geld dat je teveel terug krijgt kun je dan, met wat bijleggen, een mooie hygiene boiler kopen.
Wat kost zo'n apparaat in Nederland, weet je dat toevallig ?

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Op basis van wat Google resultaatjes en een link van @Noord27 toch eens verder onderzoek uitgevoerd en laten uitvoeren voor wat betreft de kosten voor het afsluiten van de stadsverwarming.

De uitspraak waar vaak aan wordt gerefereerd 89830 is niet meer geldig (in een aantal gevallen zoals die van mij) en is opnieuw beoordeeld in 100523. Zie hiervoor onderstaande link.

Er zijn dus 2 opties. Je behoudt de aansluiting, maakt er geen gebruik van en accepteert de vastrechtskosten. Ofwel je laat de aansluiting afsluiten en verwijderen en betaalt hiervoor het geldende tarief (nu €423).

https://www.degeschillenc...luiting-op-stadverwarming

• thido

thido

Tilburg

Het enige voordeel wat we nu hier hebben (Tilburg Reeshof) is dat er wat van de vaste kosten afgaan.
Samen met de korting die je krijgt als je stroom afneemt bij Greenchoice loopt dat op tot 200 euro per jaar.
Maar zoals je wel van ze mag verwachten ondertussen, verzinnen ze vast wel weer iets anders om de kosten op te drijven c.q. in stand te houden. Ik ben benieuwd...

• wervisser
thido schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:12:
Het enige voordeel wat we nu hier hebben (Tilburg Reeshof) is dat er wat van de vaste kosten afgaan.
Samen met de korting die je krijgt als je stroom afneemt bij Greenchoice loopt dat op tot 200 euro per jaar.
Maar zoals je wel van ze mag verwachten ondertussen, verzinnen ze vast wel weer iets anders om de kosten op te drijven c.q. in stand te houden. Ik ben benieuwd...
We hebben het hier over verschillende zaken. Jij doelt op die absurbe regeling van Ennatuurlijk, ik refereer aan het opzeggen van mijn warmteaansluiting.

• Kloekie
@Verwijderd ik heb in Nederland niets kunnen vinden over deze WP, behalve dat hij in de subsidie lijst staat.

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:47:
[...]

5 jaar subsidie op warmtepompen, dan verwacht ik 5 jaar eenzelfde bedrag, maar nee bedrag gaat omhoog/omlaag, zie als voorbeeld de ELGA. Is er een zeer gunstige subsidie denk dan niet te lang na maar bestel meteen want voor je het weet is de subsidie weer verminderd.
De crux zit in 'dan verwacht ik' ... Niemand heeft beloofd dat de subsidiebedragen de hele looptijd gelijk zouden blijven. Stel dat WP's door marktmechanismen, concurrentie of technologische verbeteringen goedkoper zouden worden (en dat is bij bijvoorbeeld de 5kW Pana het geval) dan is het logisch dat subsidiebedragen worden aangepast. Je ziet ook dat het noodzakelijk is om de regeling aan te passen om perverse prikkels uit het systeem te halen (zoals WP 'op de plank leggen'). Omdat er van uit de overheid nooit is beloofd dat de bedragen 5 jaar lang hetzelfde zouden blijven kan je ook niet zeggen dat ze 'altijd erg onbetrouwbaar' zijn.
Ook is het juist de bedoeling van subsidies om aanschaf te stimuleren, dus als het gevolg is dat mensen sneller een beslissing nemen is dat alleen maar goed. Over de marktmechanismen rondom de Elga (ook jojo-prijs) is al veel op Tweakers en elders geschreven.

• reneeke1970
Kloekie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:21:
@Verwijderd ik heb in Nederland niets kunnen vinden over deze WP, behalve dat hij in de subsidie lijst staat.
Ik kan niet helemaal wijs uit die Poolse sites, maar is die 1100 niet voor enkel de losse kop?
De subsidie gaat over complete wp boiler

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@wervisser
Jammer om te horen. Verwijderen van de aansluiting is in 1 jaar al lager als het vastrecht.

@thido Men krijgt €53,- 'korting' op het SV per jaar als je ook klant bij GreenChoice bent. Onze woning is volgend jaar 30 jaar oud. Dus die aansluitkosten-bijdrage kwamen toch al te vervalen. Heb echter wel getekend, omdat ik dan de mogelijkheid heb om volledig afgesloten te worden.

• thido

thido

Tilburg

wervisser schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:20:
[...]

We hebben het hier over verschillende zaken. Jij doelt op die absurbe regeling van Ennatuurlijk, ik refereer aan het opzeggen van mijn warmteaansluiting.
Dat klopt, mijn bericht was niet compleet.
Ik moest nog toevoegen: voor mensen zoals ik die niet makkelijk afscheid kunnen nemen van de SV omdat het afgifte systeem niet geschikt is voor een WP is er voorlopig een klein lichtpuntje v.w.b. de vaste kosten.
De aansluitbijdrage gaat verdwijnen in de Reeshof.

• thido

thido

Tilburg

Noord27 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:43:
@wervisser
Jammer om te horen. Verwijderen van de aansluiting is in 1 jaar al lager als het vastrecht.

@thido Men krijgt €53,- 'korting' op het SV per jaar als je ook klant bij GreenChoice bent. Onze woning is volgend jaar 30 jaar oud. Dus die aansluitkosten-bijdrage kwamen toch al te vervalen. Heb echter wel getekend, omdat ik dan de mogelijkheid heb om volledig afgesloten te worden.
Ja, voor jou schiet het helaas niet echt op behalve dan de mogelijkheid om af te kunnen sluiten.
Ik ben vorig jaar daar komen wonen en moet nog 12 of 13 jaar die aansluitbijdrage betalen.
Deze wordt nu dus afgebouwd in drie jaar wat me dan 153 euro scheelt.
Met de korting van Greenchoice á 53 euro scheelt dat dus toch weer 200 euro op jaarbasis.

• wervisser
thido schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:46:
[...]

Ja, voor jou schiet het helaas niet echt op behalve dan de mogelijkheid om af te kunnen sluiten.
Ik ben vorig jaar daar komen wonen en moet nog 12 of 13 jaar die aansluitbijdrage betalen.
Deze wordt nu dus afgebouwd in drie jaar wat me dan 153 euro scheelt.
Met de korting van Greenchoice á 53 euro scheelt dat dus toch weer 200 euro op jaarbasis.
Als de rechtelijke conclusie uit Eindhoven landelijk wordt doorgevoerd kun je nog wel eens een 'dure' deal hebben getekend ;(

• Kloekie
@reneeke1970
PCWU 2,5 kW is voor zover ik kan zien de losse kop met 1600euro subsidie.
http://www.hewalex.eu/en/.../heat-pump-pcwu-25kw.html

PCWU200k-2,3kw is een totale WP-boiler met 1100euro.
https://www.hewalex.pl/of...pla-pcwu-200k-23kw-1.html

[ Voor 2% gewijzigd door Kloekie op 28-06-2017 15:53 . Reden: verkeerde @ ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat is dus http://www.hewalex.eu/en/...-200k-23kw-heat-pump.html in het Engels (mijn Pools is niet best :))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Noord27
@wervisser

Ach, de weg ligt nu volledig open om naar een all-electric woning te gaan. En om de jaarrekening van de elektra ook nog eens op 0 te krijgen.

;)

Onze persoonlijke situatie zou dat dan nog een L/L WP (airco inverter) betreffen. Voor wanneer de ELGA het niet alleen trekt en koeling in de warme perioden. Echter kan ik die L/L WP zakelijk aanschaffen en kost het mij in feite alleen aansluitkosten; hooguit een paar 100.

Daarnaast een WP-boiler. Netto circa €500,- voor een 300 liter model excl installatie.

Klein materiaal, aansluitkosten en afsluiten SV > ik gok €2000,-. In feite in minder als 3 jaar volledig terug verdient.

De ISDE zorgt er voor dat er veel klanten weg lopen bij stadsverwarming. Goede zaak! Want het is helemaal geen 'duurzame' oplossing. Ooit die verdeler stations wel eens gezien in de winter, waar ze maar warmte bij staan te 'pompen' op het industrieterrein..?

• thido

thido

Tilburg

wervisser schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:50:
[...]

Als de rechtelijke conclusie uit Eindhoven landelijk wordt doorgevoerd kun je nog wel eens een 'dure' deal hebben getekend ;(
Kun je dat eens uitleggen?
Ik heb met het tekenen afgezien van verdere gerechtelijke stappen hieromtrent.
Mocht een rechtelijke conclusie, welke in mijn voordeel is, landelijk worden doorgevoerd is dat toch prima?

• Wolly
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:15:
[...]

Je hebt gelijk, bij controle denk ik gelijk aan een huisbezoek maar het zou ook minder indringend kunnen. Blijft echter staan dat ik nergens info kan vinden over enige controle, terwijl het toch meerdere keren te sprake is gekomen in dit topic.

Is dat dan omdat mensen dat verwachten of reeds hebben gekregen? Hoe vaak worden er geen subsidies uitgedeeld waar helemaal geen controle bij zit? Cru gezegd: Het doel van subsidies is vaak geld weggeven en niet geld terugvorderen. Op controle en terugvorderen wordt dan geen capaciteit gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 28-06-2017 11:30 ]

• wervisser
thido schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:03:
[...]

Kun je dat eens uitleggen?
Ik heb met het tekenen afgezien van verdere gerechtelijke stappen hieromtrent.
Mocht een rechtelijke conclusie, welke in mijn voordeel is, landelijk worden doorgevoerd is dat toch prima?
Helaas, je hebt getekend om af te zien van verdere wijzigingen aan het contract. Mocht Ennatuurlijk worden opgedragen een en ander terug te betalen zal je buiten de boot vallen.

• Noord27
wervisser schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:35:
[...]

Helaas, je hebt getekend om af te zien van verdere wijzigingen aan het contract. Mocht Ennatuurlijk worden opgedragen een en ander terug te betalen zal je buiten de boot vallen.
Je hebt alleen getekend omtrent de afsluitbijdrage en het af zien van vervolgstappen daarvan. Andere vlakken liggen nog volledig open. Om die afsluitbijdrage ging het mij echter totaal niet om. Wel om volledig afgesloten te kunnen worden. Echter zijn de medewerkers aan de telefoon daarop zeer weinig tot niet getraind als je er ook maar een makkelijke vraag aan stelt.

O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 28-06-2017 11:49 ]

• Domba
Kloekie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:54:
@Verwijderd
PCWU 2,5 kW is voor zover ik kan zien de losse kop met 1600euro subsidie.
http://www.hewalex.eu/en/.../heat-pump-pcwu-25kw.html

PCWU200k-2,3kw is een totale WP-boiler met 1100euro.
https://www.hewalex.pl/of...pla-pcwu-200k-23kw-1.html
Voor zover ik weet is de PCWU 2,5 kW als combi oplossing bedoelt als ventilatie-WP om SWW in zomer op temperatuur te houden, als de pellet/hout-CV-kachel niet brandt zoals in het stookseizoen.
Ik dacht ook dat deze geen defrost heeft of een eigen circulatiepomp, zoals de Hewalex 3,8kW of de 200-300ltr warmtepompboiler,

Het is dat aanvrager van registratie in lijst niet zo op te vragen is, maar ik denk dat je bij zusterfirma van een recyclingbedrijf die al Hewalex verkoopt als ook Biodom pelletkachels moet informeren of er een losse Nederlandse prijs is voor WP alleen.

• wervisser
Noord27 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Je hebt alleen getekend omtrent de afsluitbijdrage en het af zien van vervolgstappen daarvan. Andere vlakken liggen nog volledig open. Om die afsluitbijdrage ging het mij echter totaal niet om. Wel om volledig afgesloten te kunnen worden. Echter zijn de medewerkers aan de telefoon daarop zeer weinig tot niet getraind als je er ook maar een makkelijke vraag aan stelt.

O-)
Ik heb niet getekend.

Het volledig afsluiten staat los van het 'aanbod' van Ennatuurlijk. Daar hebben ze marketingtechnisch echter goed op ingespeeld.

Waar mensen wel voor hebben getekend is het volgende. Indien Ennatuurlijk wordt teruggefloten op de aansluitbijdrage en hiervoor een terugbetaling moet verzorgen, zal je hier geen aanspraak op kunnen maken. Dit staat heel duidelijk in de overeenkomst, echter de verantwoordelijken voor deze hele gang van zaken hebben dit afgezwakt en vooral gehamerd op de goede oplossing. Met andere woorden, als de uitspraak in een tweetal gevallen uit Eindhoven gevolgen gaan hebben zullen alle mensen die hebben getekend hierop geen aanspraak kunnen maken (ook niet rechterlijk).

• thido

thido

Tilburg

wervisser schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:57:
[...]

Ik heb niet getekend.

Het volledig afsluiten staat los van het 'aanbod' van Ennatuurlijk. Daar hebben ze marketingtechnisch echter goed op ingespeeld.

Waar mensen wel voor hebben getekend is het volgende. Indien Ennatuurlijk wordt teruggefloten op de aansluitbijdrage en hiervoor een terugbetaling moet verzorgen, zal je hier geen aanspraak op kunnen maken. Dit staat heel duidelijk in de overeenkomst, echter de verantwoordelijken voor deze hele gang van zaken hebben dit afgezwakt en vooral gehamerd op de goede oplossing. Met andere woorden, als de uitspraak in een tweetal gevallen uit Eindhoven gevolgen gaan hebben zullen alle mensen die hebben getekend hierop geen aanspraak kunnen maken (ook niet rechterlijk).
Voor mij geen reden niet te tekenen. Terug betalen gaan ze mij in ieder geval niet doen, vanwege het simpele feit dat ik nooit heb betaald. Ben daar pas vorig jaar komen wonen.

Om maar eens on-topic een kleine bijdrage te leveren: Wat zijn de ervaringen met de 200 of 300 liter WP boilers? Ik ben met name benieuwd naar de hoeveelheid lucht die erdoorheen gaat/moet om zo'n apparaat rendabel te laten werken.

• Noord27
Daar gaat idd aardig wat lucht doorheen. In ons geval vanuit een inpandige garage. Dus dat lijkt mij geen probleem.

Terug betalen is voor ons ook nutteloos bij SV. Wij wonen er nu nog geen 2 jaar; die andere 27 jaar hebben wij geen zeggenschap op mocht de aansluitbijdrage terug betaald moeten gaan worden.

• Kloekie
De Hewalex 2.5kW is ook in NL verkrijgbaar bij nederlandse webshop (voor 1250Euro inclusief BTW en bezorgen), PM voor meer info (of mag dat hier gedeeld worden?).

In dit document staan COP/Power vs temperatuur plotjes:
https://www.hewalex.pl/pl...-pcwu-25kw-instalator.pdf

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn Pools is nogal slecht, maar dit ziet er uit als een ventilatie warmtepomp die je met een boiler gebruikt.
Een boiler zonder spiraal is denk niet echt de beste optie, zo een heb ik staan en dan zou ik de waterleiding via de Hewalex moeten laten lopen :F

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51
Niek_ schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:09:
Hmz, het zal vast aan m'n Google-skills liggen maar ik kan de afmetingen van de Panasonic WH-MDC05f3e5 niet vinden. :| Iemand die betere skills heeft?

edit:
Toch gevonden: L 1283 x B 400 x H 865
Dimensions (H×W×D) mm 865×1.283×320

Gevonden in: http://www.dutchheatpump....atie-handboek-Aquarea.pdf

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:54
Ook de kleine lettertjes lezen ;)
Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)