Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.286 views
Sinds gisteren de Youless aangesloten om het door sommige personen verwachte pendelgedrag te analyseren :P

Tot nu toe wordt er weinig gependeld met mijn 11,2KW WP

Het tijdblok is ingesteld dat koelen is toegestaan vanaf 09:00 tot 22:00

SWW mag gemaakt worden vanaf 15:00 tot 18:00

Zoals je ziet verbruikt het koelen +- 900 watt constant op dit moment, ik ben benieuwd wat er vanaf 15:00 gaat gebeuren als het SWW vat opgewarmd gaat worden :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2WD9Q0.jpg

In ruststand verbruikt de hele installatie 23Watt, ook niet veel volgens mij :?

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 22-06-2017 15:00 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

koevlaas2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:57:
[...]

Heb je de 2 dipswitches al op on gezet ?
Alklima wil je wel helpen, via mail gratis, langskomen dan moet je betalen.
Nee, dat ga ik eerst nog proberen, en daarna ga ik ze mailen.

En het SWW ff op temperatuur trekken vraagt aanzienlijk meer vermogen :P

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30mu44i.jpg

De hele SWW cyclus heeft dus 1,14KWH gekost vandaag, valt mij nog niet tegen (+- € 0,23 )

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:09:
Ga ik eens mee stoeien, maar doel temp =50, max daling = 5, dat betekent met mijn wiskundige achtergrond 45 ;) en geen 47 ;)
Zo gauw de planner start (of als je de machine uit/aan doet) gaat hij altijd naar de setpoint temperatuur.
alberthakvoort schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:18:
[...]

Zo gauw de planner start (of als je de machine uit/aan doet) gaat hij altijd naar de setpoint temperatuur.
Helder, dan kan ik max daling wel op 40 graden zetten maar dat zal dus niet helpen.

• alberthakvoort
Ik los dat zelf via de planner van melcloud op

(ochtends om 7 uur mag hij sww water maken, maar heb dan de setpoint op 40 graden staan), smiddags om 17:00 gaat hij naar 50 graden.
Ik zie er eigenlijk helemaal geen probleem in dat dit 's middags om 15:00 gebeurd :?
Is normaal gesproken het tijdstip dat de COP het beste zou moeten zijn (warmste buitentemperatuur) en dat de eventuele warmtebehoefte binnen het kleinste is.

Mijn vat is groot genoeg om met gemak een dag te overbruggen.
De sensor van de WP zit midden in het vat, en meet 50 graden, dan is de temperatuur boven in het vat 60 graden.

Ik heb sinds we er wonen (4 weken nu) 1 x meegemaakt dat de sensor van de WP een temperatuur onder de 30 graden gemeten heeft, dat was na een uitgebreide badbeurt + 3 douchebeurten daarachter.
Dit betekend dus zoveel dat de helft van het vat leeg was.

Ik laat hem voorlopig lekker zo draaien denk ik, ik zou niet weten wat er beter of anders aan kan.

alberthakvoort schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:18:
[...]
@Grolsch zet je sww 24/7 aan, dan heb je hier geen last van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

koevlaas2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:29:
[...]

@Grolsch zet je sww 24/7 aan, dan heb je hier geen last van.
Ik heb er juist helemaal geen last van, het doet precies wat ik wil, namelijk op het gunstigste moment van de dag (COP het beste, en het minste overlast m.b.t. geluid) warm water maken.

Kzit er ook niet op te wachten om dit 's nachts om 02:00 te doen.

Grolsch schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:47:
[...]

Ik heb er juist helemaal geen last van, het doet precies wat ik wil, namelijk op het gunstigste moment van de dag (COP het beste, en het minste overlast m.b.t. geluid) warm water maken.

Kzit er ook niet op te wachten om dit 's nachts om 02:00 te doen.
Dat gebeurt alleen als je in de nacht gaat douchen, maar dan kan je 'm even op verboden zetten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:32
koevlaas2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:48:
[...]

Dat gebeurt alleen als je in de nacht gaat douchen, maar dan kan je 'm even op verboden zetten.
En de vrouw volgende morgen koude douche haha

1 PVoutput . Dongen NB

koevlaas2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:48:
[...]

Wat is volgens jou het probleem als ik het doe, zoals ik nu doe :?
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:52:
[...]

En de vrouw volgende morgen koude douche haha
Het vat is groot genoeg om een nachtelijke douchebeurt op te vangen :P

Grolsch schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:54:
[...]

Wat is volgens jou het probleem als ik het doe, zoals ik nu doe :?

[...]

Het vat is groot genoeg om een nachtelijke douchebeurt op te vangen :P
Voor mij geen probleem, maar jij wond je op over het feit dat de WP SWW gaat maken als de timer dit mogelijk maakt.

• reneeke1970
@Grolsch
Als de wp aan springt op lage temp is vat blijkbaar afgekoeld. Vergeet jij het knopje is vrouwtje niet blij. Want als je hem continu aan houd dan zet je ook de verschil temp economischer neem ik aan

1 PVoutput . Dongen NB

koevlaas2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Voor mij geen probleem, maar jij wond je op over het feit dat de WP SWW gaat maken als de timer dit mogelijk maakt.
Nee, dat bedoelde ik niet, ik vroeg me af waarom de WP SWW ging maken terwijl setpoint nog niet bereikt was.

Dit is verklaard door Albert die aangeeft dat de WP altijd SWW gaat maken als er gebruik wordt gemaakt van een tijdklokprogramma.
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:00:
@Grolsch
Als de wp aan springt op lage temp is vat blijkbaar afgekoeld. Vergeet jij het knopje is vrouwtje niet blij. Want als je hem continu aan houd dan zet je ook de verschil temp economischer neem ik aan
Mijn WP springt dus nooit aan omdat de setpoint bereikt is (OK, 1 x voorgekomen), maar omdat er een tijdklok is welke van 15:00 tot 18:00 loopt.

Elke dag wordt er normaal gesproken 2 tot 3 x gedouched en een bad gepakt, zie hieronder het temperatuur verloop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ajZGILj.jpg

Grolsch schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:05:
[...]

Nee, dat bedoelde ik niet, ik vroeg me af waarom de WP SWW ging maken terwijl setpoint nog niet bereikt was.

Dit is verklaard door Albert die aangeeft dat de WP altijd SWW gaat maken als er gebruik wordt gemaakt van een tijdklokprogramma.

[...]

Mijn WP springt dus nooit aan omdat de setpoint bereikt is (OK, 1 x voorgekomen), maar omdat er een tijdklok is welke van 15:00 tot 18:00 loopt.

Elke dag wordt er normaal gesproken 2 tot 3 x gedouched en een bad gepakt, zie hieronder het temperatuur verloop:

[afbeelding]
Ik doe het ook zo als jij, ik warm op om 15:30 en tot 20:30 kan de WP dan opnieuw aan, buiten deze tijden douchen we op de voorraad. Na ongeveer een jaar zo gedraaid te hebben kan ik zeggen dat dit goed werkt.

• alberthakvoort
Daarom zet ik mijn setpoint op 40 graden, dan gaat hij alleen verwarmen als het vat te laag is (mijn buitenunit staat naast slaapkamer raam). Mocht er dan iemand savonds laat veel water hebben gebruikt, heb je ochtends geen ellende met koud water, en geen onnodig geluid.
alberthakvoort schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:30:
Daarom zet ik mijn setpoint op 40 graden, dan gaat hij alleen verwarmen als het vat te laag is (mijn buitenunit staat naast slaapkamer raam). Mocht er dan iemand savonds laat veel water hebben gebruikt, heb je ochtends geen ellende met koud water, en geen onnodig geluid.
Laat je toch gewoon het SWW opwarmen wat later beginnen ?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even een repost van augustus vorig jaar, nu ik wat meer duidelijkheid heb over het verbruik.

CV Ketel AGPO HR Econpact 225C CW3 ketel.
Toevoer 55c.

Indeling huis
Bouwjaar 2005, 150m2 en 450m3
Beneden: 60m2 vloerverwarming (hoofdverwarming, geen radiators beneden) (met aparte verdeler in hok onder de trap). Volgens mij is die verdeler een soort warmtewisselaar. Vloerverwarming krijgt dmv mengkraan 30c. Geen nachtverlaging ivm de vloerverwarming beneden.
Keuken heeft een quooker (met 7 liter reservoir). Koken op inductie.
1e etage: 45m2 1x T11 en 1x T21 radiator onder ramen + badkamerradiator. Badkamer heeft een douche en een bad.
2e etage: 45m2 2x T21 en 1x T22 radiator.

WTW unit is aanwezig (elke ruimte heeft ook van die luchtgaten in plafond).
Plat dak (Ong. 50m2)
Hoekhuis.
SWW ongeveer 20m3 per maand.

Huidig verbruik is ongeveer 1000m3 gas per jaar (240m3 SWW en 760m3 verwarming).

Woonkamer en 1e etage heb ik in de winter graag op resp. 22 en 19 graden. 2e etage mag wel wat lager eventueel.
Dak wil ik vullen met PV, naar schatting 15 panelen.

Gas hoeft er van mij niet per sé uit, maar gezien de PV denk ik wel voordeel te kunnen halen uit de WP.

Wel wil ik het in de zomer wat koeler krijgen in de woonkamer en slaapkamer.
Nu had ik bedacht dat ik met een split unit inverter met 2 binnenunits (woonkamer & slaapkamer) de boel wel koeler zou moeten krijgen, ik begreep dat hiermee ook bijverwarmd zou kunnen worden indien nodig.

Maar ik las dat een Elga ook kon koelen, alleen begrijp ik niet helemaal of dat nou heel erg effectief is dmv radiatoren? Via de vloerverwarming kan ik begrijpen, maar dan moet je toch wel een flinke sloot koud water erdoorheen pompen wil het effect hebben?

Mijn vraagstukken: Zou ik met een Elga flink besparen op gas en zoja waar moet ik op rekenen? Eventueel alleen aansluiten op de vloerverwarming, is dat handig? Is de koeling iets waar je wat aan hebt, kan het een airco vervangen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wolly Het lijkt erop dat je een prima geschikt huis hebt om all-electric te gaan.
Je kunt eerst een Elga kopen en een flinke deuk in het gasverbruik slaan, maar dan wil je 'm volgend jaar toch vervangen voor het echte werk.
Heb je plek voor een boilervat voor sanitairwater? (~60x60x150 cm, 300 kg)
Als ik het hier zo lees, dan kan je er een paar graden af koelen, maar ontvochtigen doet vloerkoeling niet dus een 'echte' airco blijft fijner.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bestaan er ook mengkranen "andersom"?

Stel ik zet de WP op 10 graden watertemperatuur
- fancoils krijgen 10 graden
- vloerverwarming krijgt 17 graden

bestaat zoiets?

*dat zou meteen ook ontvochtigen via de fancoils. :P

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2017 22:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:24:
@Wolly Het lijkt erop dat je een prima geschikt huis hebt om all-electric te gaan.
Je kunt eerst een Elga kopen en een flinke deuk in het gasverbruik slaan, maar dan wil je 'm volgend jaar toch vervangen voor het echte werk.
Heb je plek voor een boilervat voor sanitairwater? (~60x60x150 cm, 300 kg)
Als ik het hier zo lees, dan kan je er een paar graden af koelen, maar ontvochtigen doet vloerkoeling niet dus een 'echte' airco blijft fijner.
Interessant :9

Heb genoeg plek in het stookhok voor een boilervat, overal betonnen vloeren dus zoiets is geen probleem.
Ik ben wel vergeten dat ik ook een (normaal) bad heb wat ook gevuld moet kunnen worden.
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:26:
Bestaan er ook mengkranen "andersom"?

Stel ik zet de WP op 10 graden watertemperatuur
- fancoils krijgen 10 graden
- vloerverwarming krijgt 17 graden

bestaat zoiets?

*dat zou meteen ook ontvochtigen via de fancoils. :P
Douchethermostaat, heb je wel nog apart een warme aanvoer nodig.
Stel gewoon lekker 2 zones in, 10 en 17c :)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 22-06-2017 22:39 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of je sluit de retour vv op warm aan (kost je een pomp).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Proton_
ikke nie begrijp...

Ik zou de fancoils VOOR de vloerverwarming kunnen zetten in serie, maar dan wordt de doorstroming tijdens koeling van het huis wel erg krapjes.
En de 5 kW kan het nu al erg makkelijk aan. https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20170623&gs=0&m=0
Maw nog te weinig afgiftevermogen.

Dus ik zoek een parallel systeem.
@koevlaas2
Twee zones.... kan dat tegelijkertijd en met verschillende temperaturen?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2017 12:50 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag denk aan een HT verdeler, normaal gebruikt met aanvoer 60 graden en die mengt met de retour tot 30 graden.
Jij doet dan aanvoer 10 graden en mengt met de retour tot 17 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 23-06-2017 13:36 ]

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:47:
@Proton_
ikke nie begrijp...

Ik zou de fancoils VOOR de vloerverwarming kunnen zetten in serie, maar dan wordt de doorstroming tijdens koeling van het huis wel erg krapjes.
En de 5 kW kan het nu al erg makkelijk aan. https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20170623&gs=0&m=0

@koevlaas2
Bij verwarmen kan dit wel, bij koeling lijkt mij ook maar ik weet het niet zeker, kijk anders eens in het boekje.
Edit: volgens een eerste google resultaat is dit mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 23-06-2017 17:04 ]

@Grolsch Werkt je warmte meting al ?

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11 20:47
Beste medetweakers,

Om mijn gasverbruik te reduceren de komende jaren ga ook ik een warmtepomp inzetten.
De warmtepomp, een Panasonic 5KW monobloc, zal alleen voor verwarmen gebruikt gaan worden.
SWW zal via de cv ketel (Remeha Calenta) blijven lopen.
Ook wil ik, indien mogelijk, de cv ketel achter de hand houden mocht de wp het niet trekken in zijn eentje.

Onze woning is een bungalow waarvan de keuken, woonkamer en badkamer zijn voorzien van vloerverwarming m.b.v. een ht verdeler.
De overige ruimtes, hal, 4x slaapkamer en bijkeuken zijn voorzien van (overbemeten) radiatoren.

Na doorspitten van de l/w warmtepomp topics hier op Tweakers ben ik erachter gekomen dat er meerdere aansluit tactieken zijn van de wp i.c.m. met cv ketel, onder andere:

1. Rechtstreeks parallel aan het afgiftesysteem (met t-stukken en keerkleppen)
2. Rechtstreeks aangesloten op de retour van het afgiftesysteem
3. Met buffervat (en extra pomp) aangesloten op de aanvoer en afvoer van het afgiftesysteem.

Zelf heb ik een voorkeur voor een buffervat van 50 liter.
De vloerverwarming, zo'n 47m2, is niet nageregeld.
Het idee is om de Panasonic weersafhankelijk aan te sturen via zijn afstandbediening en de cv ketel door de iSense thermostaat.
Maar ook het het aansluiten van de wp op de retour van de cv ketel staat mij aan.

Als ik het goed begrepen heb kan ik de cv ketel zodanig instellen dat deze automatisch bijspringt mocht de wp het niet redden.
Klopt dit? Of is er nog sprake van aansturing vanuit de wp richting de cv ketel?
(Gezien het feit dat het een monobloc is heb ik liever niet dat de wp wordt uitgeschakeld als de cv ketel het overneemt.)

De vraag is eigenlijk of er medetweakers zijn die een soortgelijke opstelling hebben, monobloc wp + buffervat + aansluiting op de retour van de cv ketel.
En zo ja of ze daar tevreden over zijn.

• reneeke1970
Cr0Wr schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:21:
Beste medetweakers,

Om mijn gasverbruik te reduceren de komende jaren ga ook ik een warmtepomp inzetten.
De warmtepomp, een Panasonic 5KW monobloc, zal alleen voor verwarmen gebruikt gaan worden.
SWW zal via de cv ketel (Remeha Calenta) blijven lopen.
Ook wil ik, indien mogelijk, de cv ketel achter de hand houden mocht de wp het niet trekken in zijn eentje.

Onze woning is een bungalow waarvan de keuken, woonkamer en badkamer zijn voorzien van vloerverwarming m.b.v. een ht verdeler.
De overige ruimtes, hal, 4x slaapkamer en bijkeuken zijn voorzien van (overbemeten) radiatoren.

Na doorspitten van de l/w warmtepomp topics hier op Tweakers ben ik erachter gekomen dat er meerdere aansluit tactieken zijn van de wp i.c.m. met cv ketel, onder andere:

1. Rechtstreeks parallel aan het afgiftesysteem (met t-stukken en keerkleppen)
2. Rechtstreeks aangesloten op de retour van het afgiftesysteem
3. Met buffervat (en extra pomp) aangesloten op de aanvoer en afvoer van het afgiftesysteem.

Zelf heb ik een voorkeur voor een buffervat van 50 liter.
De vloerverwarming, zo'n 47m2, is niet nageregeld.
Het idee is om de Panasonic weersafhankelijk aan te sturen via zijn afstandbediening en de cv ketel door de iSense thermostaat.
Maar ook het het aansluiten van de wp op de retour van de cv ketel staat mij aan.

Als ik het goed begrepen heb kan ik de cv ketel zodanig instellen dat deze automatisch bijspringt mocht de wp het niet redden.
Klopt dit? Of is er nog sprake van aansturing vanuit de wp richting de cv ketel?
(Gezien het feit dat het een monobloc is heb ik liever niet dat de wp wordt uitgeschakeld als de cv ketel het overneemt.)

De vraag is eigenlijk of er medetweakers zijn die een soortgelijke opstelling hebben, monobloc wp + buffervat + aansluiting op de retour van de cv ketel.
En zo ja of ze daar tevreden over zijn.
Ja heb ik en werkt perfect. Buffer staat in de retour en verwarmt zelfstandig de buffer. De slimme thermostaat bedient de CV die alleen als circulatie pomp dient. Zet je ketel op dertig graden en hij slaat niet aan. Zet hem op veertig en hij helpt je wp mee, maar dat zal zelden nodig zijn. Door het gebruik van je vertrouwde kamer thermostaat heb je perfecte kamer temperatuur zonder schommelingen. Mijn buffer is 400 liter en heeft hygiëne spiraal waarin sww word voor verwarmd

1 PVoutput . Dongen NB

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:32:
[...]

Ja heb ik en werkt perfect. Buffer staat in de retour en verwarmt zelfstandig de buffer. De slimme thermostaat bedient de CV die alleen als circulatie pomp dient. Zet je ketel op dertig graden en hij slaat niet aan. Zet hem op veertig en hij helpt je wp mee, maar dat zal zelden nodig zijn. Door het gebruik van je vertrouwde kamer thermostaat heb je perfecte kamer temperatuur zonder schommelingen. Mijn buffer is 400 liter en heeft hygiëne spiraal waarin sww word voor verwarmd
Hallo Reneeke

Wij hebben misschien wel het ongeveer het zelfde flowschema, retour c.v. gaat altijd door een buffervat 400L via de bovenste spiraal en gaat dan naar de 5 k.w l/w warmtepomp.
Via de warmtepomp gaat het warme c.v. water naar de convectors met ventilators. ( de convectors liggen in 2 convectorputten en er is een extra convector bovenop geplaatst voor meer afgifte dus een lagere cv water temperatuur).

Op de onderste spiraal hebben we een zonneboiler aangesloten met 72 heatpipes, als dit buffervat op temperatuur is, schakelt een driewegklep naar de volgende sanitairwaterboiler ook 400 liter.
Het buffervat kunnen we nog verwarmen met een extra 5 k.w. l/w warmtepomp, Bufferwater circuleert dan over de warmtepomp.
Als de c.v. watertemperatuur gemiddeld nog niet laag genoeg is voor een goede copp. kan er eventueel nog wandverwarming worden aangelegd.

Het sanitairwarmwater gaat via een hygienespiraal in het buffervat naar de boiler van de c,v. ketel die eventueel moet bij verwarmen tot 60 graden.

We verwarmen alleen de beneden verdieping en op de bovenverdieping de badkamer.
Op de slaapkamers staan zomer en winter de ramen open en willen we nooit verwarmt hebben.

• reneeke1970
Leudal schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:33:
[...]

Hallo Reneeke

Wij hebben misschien wel het ongeveer het zelfde flowschema, retour c.v. gaat altijd door een buffervat 400L via de bovenste spiraal en gaat dan naar de 5 k.w l/w warmtepomp.
Via de warmtepomp gaat het warme c.v. water naar de convectors met ventilators. ( de convectors liggen in 2 convectorputten en er is een extra convector bovenop geplaatst voor meer afgifte dus een lagere cv water temperatuur).

Op de onderste spiraal hebben we een zonneboiler aangesloten met 72 heatpipes, als dit buffervat op temperatuur is, schakelt een driewegklep naar de volgende sanitairwaterboiler ook 400 liter.
Het buffervat kunnen we nog verwarmen met een extra 5 k.w. l/w warmtepomp, Bufferwater circuleert dan over de warmtepomp.
Als de c.v. watertemperatuur gemiddeld nog niet laag genoeg is voor een goede copp. kan er eventueel nog wandverwarming worden aangelegd.

Het sanitairwarmwater gaat via een hygienespiraal in het buffervat naar de boiler van de c,v. ketel die eventueel moet bij verwarmen tot 60 graden.

We verwarmen alleen de beneden verdieping en op de bovenverdieping de badkamer.
Op de slaapkamers staan zomer en winter de ramen open en willen we nooit verwarmt hebben.
Klinkt ongeveer hetzelfde inderdaad, alleen ik gebruik hem als open verdeler zonder spiralen. Koude CV komt onderin binnen en bovenkant vat gaat warm water de retour van de CV in, wp heeft open leiding de buffer in, onderkant eruit en halverwege er terug in. Wp heeft zo vrije flow

1 PVoutput . Dongen NB

• Leudal

Leudal

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:54:
[...]

Klinkt ongeveer hetzelfde inderdaad, alleen ik gebruik hem als open verdeler zonder spiralen. Koude CV komt onderin binnen en bovenkant vat gaat warm water de retour van de CV in, wp heeft open leiding de buffer in, onderkant eruit en halverwege er terug in. Wp heeft zo vrije flow
Mag ik vragen waarom jij een 400 liter buffervat hebt geplaats, het word eigenlijk door veel experts op het forum afgeraden.

Hier is het gedaan omdat er nu nog zoveel subsidie op zit. ( en salderen zal een keer ophouden )
En natuurlijk heel veel extra zonnewarmte om het jaar rond in te zetten.

• reneeke1970
Leudal schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Mag ik vragen waarom jij een 400 liter buffervat hebt geplaats, het word eigenlijk door veel experts op het forum afgeraden.

Hier is het gedaan omdat er nu nog zoveel subsidie op zit. ( en salderen zal een keer ophouden )
En natuurlijk heel veel extra zonnewarmte om het jaar rond in te zetten.
Degene die hem afraden zijn beter weters haha, de echte experts uit het vak raden hem allemaal aan. Waarom 400 ?omdat er vanaf die maat een grotere hygiëne spiraal in zat van 6.2m2
Buiten het stook seizoen dient hij als boiler, de wp warmt hem eenmalig per dag op. Er zit nog extra spiraal in voor mogelijke zonneboiler, maar daar ben ik al vanaf gestapt, is niet rendabel, extra PV levert meer op. Komende winter gaat de hygiëne spiraal dienen als hotfil voor 190 liter elektrische boiler ,als dat goed werkt is het nog over gaan naar inductie en gas kan dicht. Als backup kan ook pellets kachel de buffer warm maken. Mijn vv heeft eigen meng pomp dus kan zonder aanpassing ook hogere temperaturen aan. Ook hangen er nog paar radiatoren binnen dus kom nooit in de kou

1 PVoutput . Dongen NB

• Leudal

Leudal

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:34:
[...]

Degene die hem afraden zijn beter weters haha, de echte experts uit het vak raden hem allemaal aan. Waarom 400 ?omdat er vanaf die maat een grotere hygiëne spiraal in zat van 6.2m2
Buiten het stook seizoen dient hij als boiler, de wp warmt hem eenmalig per dag op. Er zit nog extra spiraal in voor mogelijke zonneboiler, maar daar ben ik al vanaf gestapt, is niet rendabel, extra PV levert meer op. Komende winter gaat de hygiëne spiraal dienen als hotfil voor 190 liter elektrische boiler ,als dat goed werkt is het nog over gaan naar inductie en gas kan dicht. Als backup kan ook pellets kachel de buffer warm maken. Mijn vv heeft eigen meng pomp dus kan zonder aanpassing ook
hogere temperaturen aan. Ook hangen er nog paar radiatoren binnen dus kom nooit in de kou
Oké duidelijke uitleg, super forum

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:47:
@Proton_
ikke nie begrijp...

@koevlaas2
Bij de EHS van Samsung kun je twee types koelvraag op de hydrobox aansluiten. 1 voor vloerkoeling en 1 voor FCU, beide met een eigen setpoint.
Vloer op 17 en FCU op 10 bijvoorbeeld.
Dmv een driewegklep kan er of/of gekoeld worden, en/en gaat volgens mij niet. Heeft jouw wp deze mogelijkheden niet?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 22:27
Leudal schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 23:15:
[...]

Oké duidelijke uitleg, super forum
leudal, voor je helemaal blind te staren op one liners, beter weters etc. graag eerst even kijken naar het rendement sheetje van Tomexergie. Dan weet je wie er gelijk heeft :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• reneeke1970
develdonk schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:29:
[...]

leudal, voor je helemaal blind te staren op one liners, beter weters etc. graag eerst even kijken naar het rendement sheetje van Tomexergie. Dan weet je wie er gelijk heeft :)
Rendement zegt alleen iets over kwaliteit afgifte systeem en hoe goed je huis geïsoleerd is, omdat je dan lagere water temperatuur aan kan houden, en totaal niks of het wel of niet goed is voor je systeem om buffer te gebruiken .
Wacht maar op @Grolsch volgend jaar, die veegt idereen van het sheetje af.

1 PVoutput . Dongen NB

• Leudal

Leudal

develdonk schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:29:
[...]

We moeten straks gewoon allemaal de data gaan doorgeven voor in het rendement sheetje van Tomexergie
Het zal alleen denk ik niet goed vergelijkbaar zijn door de combinatie met heatpipes.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben heel erg aan het twijfelen of we voor onze toekomstige woning (bwjr 1980) volledig van het gas gaan of niet...

Situatie is zo dat we de begane grond en 1e verdieping (slaapverdieping) volledig gaan strippen en gaan voorzien van vloerverwarming. De radiatoren zijn al verouderd (1980) en het vervangen met LTV-radiatoren kost ook een vermogen (per radiator >750 euro zie ik in de weinige prijsopgave die ik kan vinden)
Op de zolder/werkkamer zal een dakkapel komen met airco die ook kan verwarmen.

De keuken zal ook worden omgezet naar inductie ipv gas.
Vloer, spouwmuur en dakisolatie zal sowieso komen. Gewoon dubbelglas vervangen met HR+++ zal wellicht nog komen, maar lagere prio.
Er komen ook 18-21 zonnepanelen op zuid gericht. (zonder zonneboiler is dat 18-25 zonnepanelen)

Nou kan ik de huidige ketel vervangen met een hybride warmtepomp van Daikin (incl koelen) wat natuurlijk net wat veiliger is. Of ik kan deze vervangen met een full electric en daadwerkelijk volledig van gas af gaan.
Een zonneboiler met 48 heatpipes is ook een mogelijkheid.

Wat raden jullie aan?
Ik heb toch wat koudwatervrees als het gaat om volledig van het veilige gas weg te gaan. Aan de andere kant kan een zonneboiler zichzelf weer eerder terugverdienen als de vastrecht van gas ook weg is.

Ik zit dus eigenlijk in een dilemma en schrijf dit even weg in de hoop toch wat adviezen te krijgen. Zeker met de kosten zit ik wat in dubio. Ik zal dit jaar nog de beslissing nemen tot warmtepomp hybride of full electric.
Ik vraag me dan echter af of ik niet gelijk al de zonnecollectoren moet nemen zodat deze direct met het buffervat van de warmtepomp kan werken of niet. (of moet ik apart nog een boilervat van 200liter nemen?)

Ik zie het geheel als een sunk costs. Ik heb NU het geld en alles installeren alvorens in te trekken levert de grootste winsten op.

Daarentegen verbruik ik nu per jaar maar 700m3 aan gas in mijn huidige supergeisoleerde woning van bouwjaar 2004. Dat is met verwarming, sww EN koken. Dat is al 2x minder verbruik dan een modaal gezin...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 06:40
reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:58:
[...]

Rendement zegt alleen iets over kwaliteit afgifte systeem en hoe goed je huis geïsoleerd is, omdat je dan lagere water temperatuur aan kan houden, en totaal niks of het wel of niet goed is voor je systeem om buffer te gebruiken .
Denk ik niet.. hij gaat net als ik bijzonder weinig draaiuren maken (want, modern huis en nette isolatie) en daardoor een hoog aandeel standby verliezen hebben. Dat is funest voor je COP in het Tomexergy overzicht.

In het Tomexergy overzicht ga je het beter doen als je ZLTV combineert met een gemiddeld geisoleerd huis.
Lekker veel draaien op lage temperaturen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:40:
Ik ben heel erg aan het twijfelen of we voor onze toekomstige woning (bwjr 1980) volledig van het gas gaan of niet...

Situatie is zo dat we de begane grond en 1e verdieping (slaapverdieping) volledig gaan strippen en gaan voorzien van vloerverwarming. De radiatoren zijn al verouderd (1980) en het vervangen met LTV-radiatoren kost ook een vermogen (per radiator >750 euro zie ik in de weinige prijsopgave die ik kan vinden)
Op de zolder/werkkamer zal een dakkapel komen met airco die ook kan verwarmen.

De keuken zal ook worden omgezet naar inductie ipv gas.
Vloer, spouwmuur en dakisolatie zal sowieso komen. Gewoon dubbelglas vervangen met HR+++ zal wellicht nog komen, maar lagere prio.
Er komen ook 18-21 zonnepanelen op zuid gericht. (zonder zonneboiler is dat 18-25 zonnepanelen)

Nou kan ik de huidige ketel vervangen met een hybride warmtepomp van Daikin (incl koelen) wat natuurlijk net wat veiliger is. Of ik kan deze vervangen met een full electric en daadwerkelijk volledig van gas af gaan.
Een zonneboiler met 48 heatpipes is ook een mogelijkheid.

Wat raden jullie aan?
Ik heb toch wat koudwatervrees als het gaat om volledig van het veilige gas weg te gaan. Aan de andere kant kan een zonneboiler zichzelf weer eerder terugverdienen als de vastrecht van gas ook weg is.

Ik zit dus eigenlijk in een dilemma en schrijf dit even weg in de hoop toch wat adviezen te krijgen. Zeker met de kosten zit ik wat in dubio. Ik zal dit jaar nog de beslissing nemen tot warmtepomp hybride of full electric.
Ik vraag me dan echter af of ik niet gelijk al de zonnecollectoren moet nemen zodat deze direct met het buffervat van de warmtepomp kan werken of niet. (of moet ik apart nog een boilervat van 200liter nemen?)

Ik zie het geheel als een sunk costs. Ik heb NU het geld en alles installeren alvorens in te trekken levert de grootste winsten op.

Daarentegen verbruik ik nu per jaar maar 700m3 aan gas in mijn huidige supergeisoleerde woning van bouwjaar 2004. Dat is met verwarming, sww EN koken. Dat is al 2x minder verbruik dan een modaal gezin...
Full electric gaan, het kan makkelijk.
afz: Je collega bj 1980 huisbezitter met energieneutraal status.

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:45:
[...]

Full electric gaan, het kan makkelijk.
afz: Je collega bj 1980 huisbezitter met energieneutraal status.
Welk merk WP heb jij dan? En heb je direct op de boiler van de WP ook zonnecollectoren aangesloten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:04:
[...]

Welk merk WP heb jij dan? En heb je direct op de boiler van de WP ook zonnecollectoren aangesloten?
Mitsubishi Ecodan 7.5 KW, een 300 liter boiler met 2 spiralen en 34 zonnepanelen, geen zonnecollectoren (geen plek voor).
Verder nog een Itho Ecobal WTW ventilatie systeem.

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11 20:47
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:32:
[...]

Top! Ik ga ook starten met een soortgelijke setup. Nog een paar vragen hieromtrent:

Als ik voor een 50 liter buffervat ga kan ik toch gebruik maken van het expansievat in het monobloc zelf?
Of halen de meeste Pana-gebruikers die eruit en brengen het expansievat naar binnen?

Het buffervat komt in de buurt te staan van de cv-ketel. Is er dan nog een extra pomp benodigd?
Of zuigt de pomp van de cv ketel het uit het buffervat? (Lijkt me in deze setup het meest logisch).

In eerste instantie, was het idee om alleen te gaan verwarmen met de wp maar dan staat hij ook een geruime tijd niets te doen.
Je antwoord doet me twijfelen om wellicht ook een groter buffervat te nemen met een hygiëne spiraal. Ik heb daar in principe genoeg ruimte voor.
Wordt het sww voorverwarmd voordat het door de cv ketel op temperatuur wordt gebracht? Of kan dat niet, en heb je daarvoor een doorstroomverwarmer of iets dergelijks voor nodig?

• reneeke1970
Cr0Wr schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Top! Ik ga ook starten met een soortgelijke setup. Nog een paar vragen hieromtrent:

Als ik voor een 50 liter buffervat ga kan ik toch gebruik maken van het expansievat in het monobloc zelf?
Of halen de meeste Pana-gebruikers die eruit en brengen het expansievat naar binnen?

Het buffervat komt in de buurt te staan van de cv-ketel. Is er dan nog een extra pomp benodigd?
Of zuigt de pomp van de cv ketel het uit het buffervat? (Lijkt me in deze setup het meest logisch).

In eerste instantie, was het idee om alleen te gaan verwarmen met de wp maar dan staat hij ook een geruime tijd niets te doen.
Je antwoord doet me twijfelen om wellicht ook een groter buffervat te nemen met een hygiëne spiraal. Ik heb daar in principe genoeg ruimte voor.
Wordt het sww voorverwarmd voordat het door de cv ketel op temperatuur wordt gebracht? Of kan dat niet, en heb je daarvoor een doorstroomverwarmer of iets dergelijks voor nodig?
Ja als de buffer 35 graden is dan is het sww dat ook, je CV doet de rest naar 50.
En door stroom verwarmen kan ook, geen probleem als je huis aansluiting groot genoeg is.
De kamer thermostaat laat de CV verwarmen zonder vuur omdat water al warm is door de wp, hij zal dus alleen gaan circuleren tot je kamer op temperatuur is. Dus helemaal werkeloos is hij niet.
Ik heb expansie laten zitten, sommige halen hem eruit want hij word bij vorst verwarmd en dat kost stroom.
Al denk ik dat het mee valt want als hij in bedrijf is dan smelt de sneeuw vanzelf door stralingswarmte, dus ik vermoed dat expansie ook wel warm blijft. Zo heeft ieder zijn ideeën.
Als je groter kunt zeg ik zeker doen. Zodra je CV stil staat omdat je kamer warm is geworden moet je er maar vanuit gaan dat je buffer koud is. Op de achtergrond gaat je wp door met opwarmen. Ik had het zover dat de wp twintig uur draaide terwijl de CV om het uur een half uurtje draaide.
Zo kun je met kleine wp toch veel warmte creeëren. Als je geen buffer hebt dan heb je veel grotere wp nodig omdat hij maar korte tijd draait omdat hij telkens stopt omdat de boel op temperatuur is. In die korte tijd heb je dan veel capaciteit nodig

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:19:
[...]

Ja als de buffer 35 graden is dan is het sww dat ook, je CV doet de rest naar 50.
En door stroom verwarmen kan ook, geen probleem als je huis aansluiting groot genoeg is.
De kamer thermostaat laat de CV verwarmen zonder vuur omdat water al warm is door de wp, hij zal dus alleen gaan circuleren tot je kamer op temperatuur is. Dus helemaal werkeloos is hij niet.
Ik heb expansie laten zitten, sommige halen hem eruit want hij word bij vorst verwarmd en dat kost stroom.
Al denk ik dat het mee valt want als hij in bedrijf is dan smelt de sneeuw vanzelf door stralingswarmte, dus ik vermoed dat expansie ook wel warm blijft. Zo heeft ieder zijn ideeën.
Als je groter kunt zeg ik zeker doen. Zodra je CV stil staat omdat je kamer warm is geworden moet je er maar vanuit gaan dat je buffer koud is. Op de achtergrond gaat je wp door met opwarmen. Ik had het zover dat de wp twintig uur draaide terwijl de CV om het uur een half uurtje draaide.
Zo kun je met kleine wp toch veel warmte creeëren. Als je geen buffer hebt dan heb je veel grotere wp nodig omdat hij maar korte tijd draait omdat hij telkens stopt omdat de boel op temperatuur is. In die korte tijd heb je dan veel capaciteit nodig
Volgens mij ben je met deze setup net zoveel geld kwijt als een grotere WP, ik vind het wel een leuke opzet maar als bijvoorbeeld de hoofdprint van je cv stuk is dan werkt je installatie al niet meer.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:33:
[...]

Volgens mij ben je met deze setup net zoveel geld kwijt als een grotere WP, ik vind het wel een leuke opzet maar als bijvoorbeeld de hoofdprint van je cv stuk is dan werkt je installatie al niet meer.
Als jou printje kapot gaat ook.....
Het lijkt veel extra geld maar hlj verdient zich terug door groot aandeel sww.
jij hebt toch ook aparte boiler aangeschaft die waarschijnlijk veel duurder is met drie weg kraan?
Bij mij tvt van het vat tien jaar en weinig tot niks meer aan gas

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2017 21:23 ]

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:52:
[...]

Als jou printje kapot gaat ook.....
Het lijkt veel extra geld maar hlj verdient zich terug door groot aandeel sww.
jij hebt toch ook aparte boiler aangeschaft die waarschijnlijk veel duurder is met drie weg kraan?
Bij mij tvt van het vat tien jaar en weinig tot niks meer aan gas
Dankzij Stichting Duurzaam Waterland was mijn vat gratis, evenals de inductiekookplaat en de upgrade van de meterkast :) TVT rekenen we niet mee.
Gas is bij mij 0 momenteel, maar heb nog wel de ketel (staat uit) en een gasaansluiting.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:08:
[...]

Dankzij Stichting Duurzaam Waterland was mijn vat gratis, evenals de inductiekookplaat en de upgrade van de meterkast :) TVT rekenen we niet mee.
Gas is bij mij 0 momenteel, maar heb nog wel de ketel (staat uit) en een gasaansluiting.
Nou dan heb jij geluk met je stichting, maar als je die even weg denkt......

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:34:
[...]

Nou dan heb jij geluk met je stichting, maar als je die even weg denkt......
Tvt een jaar of 6 op de hele installatie geloof ik. De zelfinstallatie reduceerde de prijs zo enorm dat een goede tvt is gerealiseerd.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:43:
[...]

Tvt een jaar of 6 op de hele installatie geloof ik. De zelfinstallatie reduceerde de prijs zo enorm dat een goede tvt is gerealiseerd.
Zes zelfs, ik maar vier jaar totaal gezien. De tien jaar is de kost prijs van de boiler gedeeld door besparing aan gas alleen van sww.
Dus daarom snap ik eigenlijk niet waarom je je af vraagt of een buffer met hygiëne spiraal de installatie niet onnodig duur maakt?

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoe zit het eigenlijk met de onderhoudskosten van een warmtepomp (full electric LW, want een hybride heeft nog steeds de HR-ketel onderhoudskosten)

Een HR ketel heeft een 2-jaarlijks onderhoud nodig, eventueel ook nog met een maandelijks onderhoudsabonnement.

Hoe zit het dan met een warmtepomp. Wie, wat, waar en hoeveel?

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Cr0Wr schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:44:
[...]
Expansievat erin laten zitten betekent onder de 4 graden continu 80W extra verbruik. Is (terecht) niet instelbaar. Als je al elders een expansievat hebt in de cv-installatie en dat blijft bereikbaar vanuit de WP gezien dan is het ingebouwde expansievat overbodig. Omdat het water in een expansievat vrijwel stilstaat is er een reëel bevriezingsgevaar als je de 80W verwarming zou loskoppelen of bij langer durende stroomstoringen. Als het even kan dus er uit.
reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:12:
[...]

Zes zelfs, ik maar vier jaar totaal gezien. De tien jaar is de kost prijs van de boiler gedeeld door besparing aan gas alleen van sww.
Dus daarom snap ik eigenlijk niet waarom je je af vraagt of een buffer met hygiëne spiraal de installatie niet onnodig duur maakt?
Het gaat niet om je buffer, maar om je ketel die er min of meer nodeloos bijzit (zegt degene die 'm zelf ook nog heeft hangen :) ).
Maar nogmaals, ik vind de combinatie best een aardige.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12
kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:17:
Hoe zit het eigenlijk met de onderhoudskosten van een warmtepomp (full electric LW, want een hybride heeft nog steeds de HR-ketel onderhoudskosten)

Een HR ketel heeft een 2-jaarlijks onderhoud nodig, eventueel ook nog met een maandelijks onderhoudsabonnement.

Hoe zit het dan met een warmtepomp. Wie, wat, waar en hoeveel?
Dat hangt van hoeveelheid koudemiddel en soort koudemiddel af

In algemeen logbook bijhouden en elk jaar controle op lekdichtheid/

https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/overzicht-wet/

omzet tabel naar CO2 https://www.stek.nl/wp-co...etabel-kg-CO2-eqGROOT.pdf

Allklima over mitshubishi: https://www.alklima.nl/ac...f-gassenverordening-2017/

Zit R410A in een Mitshubish en iets van 5.5 KG. Volgens de Stek link moet je bij > 2.39 KG R410 een logboek bijhouden en elke 12 maanden lekdichtheid testen.

Mijn ervaring is dat het onderhouds contract je pas na installatie aangebonden wordt en je daar snel van schrikt. (airco systemen)

Zo maar voorbeeld van 2 onderhoudcontracten die ik kon vinden: http://www.deschoenmakers...heer/onderhoud-warmtepomp

A. Gebr. Van Dijk uit Made doet onderhoud aan warmtepompen van de merken Techneco en Stiebel-Eltron. Bij een preventieve onderhoudsfrequentie van 12 maanden bedragen de kosten voor een onderhoudscontract € 115,=; bij een frequentie van 24 maanden bedragen de kosten € 150,=. Voorrijdkosten zijn ook bij tussentijdse storingen inbegrepen in het contract; uurloon bij tussentijdse storingen is niet inbegrepen (€ 49,39 per uur).

B. 4-Elements uit Sliedrecht (ex-installateurs van Stiebel) zijn begonnen met onderhoud aan Stiebel-Eltron pompen, maar kunnen inmiddels alle merken warmtepompen onderhouden (ook Vaillant). Zij bieden alleen tweejaarlijks preventief onderhoud aan, omdat vaker niet nodig is. De kosten per onderhoudsbeurt bedragen € 125,=. Bij tussentijdse storingen bedragen de voorrijdkosten € 59,50 en het uurloon € 77,35.

Ik heb maar een instalateur genomen die op 200 meter afstand van nieuw huis woont. Die zal weinig voorrij kosten hebben :) En tevens een W/W WP die onder de grens valt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• kmf
  • Niet online

kmf

Even een paar uurtjes rondgooglen leert me dat een warmtepomp-onderhoudscontract blijkbaar gangbaar is en gemiddeld 5% duurder dan een CV-ketalabo.
Een airco-onderhoudscontract is idd 2x duurder. Maar dat is niet van toepassing lijkt mij?

Ik vind het wel raar, want juist bij een warmtepomp zijn er weinig dingen die onderhouden moet worden? Enkel inspecteren. De ketel hoeft niet uit elkaar om uitgezogen worden bv.

Een lijstje met "werkzaamheden"
Onderhoud en inspectie: lucht/water warmtepomp
Het verdient aanbeveling om jaarlijks het volgende te doen bij een lucht/water warmtepomp met minder dan 3kg koudemiddel (voor een woning).
Controleren van de waterdruk in het afgiftesysteem
Controleren van de expansie mogelijkheid (expansievaten)
Inspectie van de bedrading: zit alle bedrading goed vast, is deze nergens beschadigd
Inspectie van leidingen: is er nergens een lekkage / of spoor van lekkage
Inspectie van onderdelen: zitten kleppen, compressor, pompen, isolatie, enz. nog goed bevestigd
Het laten draaien van de ventilator en kijken of de goed in balans loopt.
Bij een ventilatielucht warmtepomp de filters vervangen.
Doorlopen van het 'warmtepomp menu': staan er geen vreemde instellingen in, geven alle temperatuur sensors de juiste waarde weer
Noteren van het aantal draaiuren: door deze te vergelijken met voorgaande jaren heeft u een indruk of er geen vreemde afwijkingen zijn.
Als een aan/uit warmtepomp goed is afgestemd op de ‘transmissie’ en bijvoorbeeld is ingezet met een Bétafactor van .8 heeft u ongeveer 2000 draaiuren per jaar voor verwarming en bijvoorbeeld 500 uur voor tapwater.
Maar let op! Bij een modulerende warmtepomp kunt u dus veel meer draaiuren hebben. Immers om bijvoorbeeld met halve kracht te verwarmen is 2 x zoveel tijd nodig. Maar noteer ook dan jaarlijks de uren, zodat later een afwijking makkelijk zichtbaar wordt.
Noteren van het aantal starts en stops van de compressor (en indien er aanleiding toe is analyseren)
Het uitlezen van recente storingen en, indien deze er zijn, analyseren
Het toestel testen op aanwezige functies: verwarming / tapwater verwarming / koeling / draaien van pompen / omlopen van kleppen (Zet tijdens deze test een eventueel andere aanwezige geluidsbron (radio) uit en luister of alles normaal klinkt / niets aanloopt)
Meten en noteren van elektrische stroom per fase: te veel stroomverbruik kan bijvoorbeeld duiden op slijtage.
Meten en noteren van het temperatuurverschil (delta T) van de verdamper en condensor.
Visuele inspectie van compressor en koudemiddel-leidingen
Volgens mij zijn 90% van dat lijstje set&forget en met een monitoring/logging systeem goed te automatiseren. Bij afwijking pas actie ondernemen lijkt me niet moeilijk.

[ Voor 73% gewijzigd door kmf op 26-06-2017 08:22 ]

reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:58:
[...]

Ik ben benieuwd, eerst kijken of ik de warmtemeter werkend kan krijgen :P Vanmorgen dipswitches 3-4 + 3-8 maar eens op on gezet, kijken of dat helpt.

Een COP waarde zegt mij eigenlijk helemaal niets, of in ieder geval niet zoveel.
Een mooie COP krijgen is niet zo moeilijk, zet met dit weer je WP maar aan en hou een buffervat van 1000 liter op 28 graden, ik denk dat je een hele mooie COP krijgt :P

Waar ik vooral benieuwd naar ben is het totale verbruik aankomend winter!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:59:
[...]

Ik ben benieuwd, eerst kijken of ik de warmtemeter werkend kan krijgen :P Vanmorgen dipswitches 3-4 + 3-8 maar eens op on gezet, kijken of dat helpt.

Een COP waarde zegt mij eigenlijk helemaal niets, of in ieder geval niet zoveel.
Een mooie COP krijgen is niet zo moeilijk, zet met dit weer je WP maar aan en hou een buffervat van 1000 liter op 28 graden, ik denk dat je een hele mooie COP krijgt :P

Waar ik vooral benieuwd naar ben is het totale verbruik aankomend winter!
Misschien stomme vraag maar zit er wel warmte meter in?

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Ik ben ook wel benieuwd.
Dan heb ik die kamstrup voor niks gekocht. :D

Moet trouwens voor 1 juli nog een pana aansluiten...
Wish me luck. ;)
Snelste is met van die flexibels toch?
https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-169/

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2017 11:55 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:48:
@reneeke1970
Ik ben ook wel benieuwd.
Dan heb ik die kamstrup voor niks gekocht. :D

Moet trouwens voor 1 juli nog een pana aansluiten...
Wish me luck. ;)
Snelste is met van die flexibels toch?
https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-169/
Twee tuinslang en een haspel is voldoende voor subsidie haha

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:56:
[...]

Twee tuinslang en een haspel is voldoende voor subsidie haha
d:)b
En een 220 V snoertje, zo het stopkontakt in.
Ding verbruikt toch niet meer dan 2000 watt (zonder heater)

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:57:
[...]

d:)b
En een 220 V snoertje, zo het stopkontakt in.
Ding verbruikt toch niet meer dan 2000 watt (zonder heater)
Precies een haspel (uitgerold)

Maar die slangen werken het snelst inderdaad, alleen is de post ook snel?
Maar de controleur is er vast niet op twee juli????

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
30 juni aanmelden, dan heb ik nog 5 weken de tijd. :>

reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Misschien stomme vraag maar zit er wel warmte meter in?
Volgens mij wel toch :? Iedereen in dit topic met een Mitsubishi hydrobox heeft er een warmtemeter inzitten.
En als het er niet in zou zitten dan zou het toch ook niet in het standaard boekje staan :?

Als ik via het menu naar die verbruik optie ga zie ik wel "verbruikte energie" maar geen "opgewekte energie" ik krijg dan de melding "ongeldig".

Het handboek zegt dit erover:
Energiemonitor
De eindgebruiker kan verzamelde*1 ‘gebruikte elektrische energie’ en ‘geproduceerde warmte-energie’ in elke bedrijfsmodus*2 op de hoofdbediening volgen.
*1 Maandelijks en Jaar tot datum
*2 - SWW-bedrijf
- Ruimteverwarming
- Ruimtekoeling
Zie “5.9 Hoofdbediening” voor informatie over het controleren van energie, en “5.1 Functies van Dip-schakelaars” voor meer informatie over Dip-schakelaar-instellingen.
Een van de beide volgende methoden wordt gebruikt voor het monitoren.
Opmerking: Methode 1 dient te worden gebruikt als leidraad. Gebruik de 2de methode als een zekere accuratesse vereist is.
1. Interne berekening
Verbruik van elektriciteit wordt intern berekend op basis van het energieverbruik van de buitenunit, elektrische verwarming, waterpomp(en) en andere hulponderdelen. (*3)
Geproduceerde hitte wordt intern berekend door delta T (debiet- en retourtemperatuur) te vermenigvuldigen met het door de in de fabriek gemonteerde sensors gemeten
debiet.
Stel de elektrische verwarmingscapaciteit en invoer van de waterpomp(en) in in overeenstemming met het model binnenunit en specificaties van ter plaatste aangeschaf-
te pomp(en). (Zie de menustructuur in “5.9 Hoofdbediening”)
2. Feitelijke meting met externe meter (ter plaatste aangeschaft)
FTC heeft externe invoeraansluitingen voor 2 ‘meters elektrische energie’ en een ‘warmtemeter’.
Als twee ‘meters elektrische energie’ worden aangesloten, worden de geregistreerde waarden bij de FTC gecombineerd en op de hoofdbediening weergegeven.
(bijv. Meter 1 voor voedingsleiding W/P, Meter 2 voor voedingsleiding weerstand)
Zie de paragraaf [Signaalingangen] in “5.2 Ingangen/uitgangen aansluiten” voor meer informatie over aansluitbare meters elektrische energie en warmtemeters.

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:17:
[...]

Volgens mij wel toch :? Iedereen in dit topic met een Mitsubishi hydrobox heeft er een warmtemeter inzitten.
En als het er niet in zou zitten dan zou het toch ook niet in het standaard boekje staan :?

Als ik via het menu naar die verbruik optie ga zie ik wel "verbruikte energie" maar geen "opgewekte energie" ik krijg dan de melding "ongeldig".

Het handboek zegt dit erover:

[...]
Klinkt mij niet overtuigend. Kun jij de flow aflezen of heb je daar externe meter voor nodig?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:26:
[...]

Klinkt mij niet overtuigend. Kun jij de flow aflezen of heb je daar externe meter voor nodig?
Daar zit dus een standaard flowmeter voor in, die bij iedereen met een Mitsubishi hydrobox (zover ik weet) werkt.

Dat is die bewuste code 540 in het service menu die bij iedereen een waarde geeft, behalve bij die van mij tot nu toe :P

Ik weet dat het bij @koevlaas2 en @Boerm werkt, en die hebben volgens mij niets extra's gekocht. (correct me i'f i'm wrong).

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:50:
[...]

Daar zit dus een standaard flowmeter voor in, die bij iedereen met een Mitsubishi hydrobox (zover ik weet) werkt.

Dat is die bewuste code 540 in het service menu die bij iedereen een waarde geeft, behalve bij die van mij tot nu toe :P

Ik weet dat het bij @koevlaas2 en @Boerm werkt, en die hebben volgens mij niets extra's gekocht. (correct me i'f i'm wrong).
Dan zul je het daar moeten zoeken want zonder flow kan hij niet rekenen

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:04:
[...]

Dan zul je het daar moeten zoeken want zonder flow kan hij niet rekenen
En daar zoek ik het dus ook, maar ik kan nog niets vinden :P

Ik probeer nog wat te stoeien met dipswitches, en anders gaat er deze week een mail naar Alklima.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Inmiddels is de verbouwing bij ons ingegaan en de rekeningen beginnen binnen te druppelen.

Eén wilde ik jullie niet onthouden.

Offerte netbeheerder Enexis voor
- verplaatsen E
- verzwaren E naar 3 x 25A
- verwijderen G

1300 euro schoon aan de haak.

Ik heb de pech dat de meterkast verplaatst moest worden anders had ik mijn gasmeter kunnen verzegelen. Helemaal eruit slopen is nu goedkoper.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• joostmaas
  • Niet online
psy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:19:
Inmiddels is de verbouwing bij ons ingegaan en de rekeningen beginnen binnen te druppelen.

Eén wilde ik jullie niet onthouden.

Offerte netbeheerder Enexis voor
- verplaatsen E
- verzwaren E naar 3 x 25A
- verwijderen G

1300 euro schoon aan de haak.
Ik betaalde vorig jaar, ook bij Enexis, € 1064 , excl. een verplichte keuring vooraf, voor alleen 1x25A -> 3x25A, dus lijkt me een koopje ;-)) Bij mij 2 man groot deel van de dag mee bezig: nieuwe aansluitkast, meter (maar wel op dezelfde plek), nieuwe 3-fase leiding in de straat aansluiten etc. Benieuwd wat ze bij jou wel of niet slopen wat betreft gas.
[...]

Klopt, moet standaard uit te lezen zijn. Ben benieuwd of de boel nu gaat werken anders alklima vragen. Je kan die lui mailen op klantenservice@alklima.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Misschien hele rare gedachte, maar heeft je installateur de waterpomp niet andersom gemonteerd omdat de leidingen verkeerd zaten?
En je dus 0 flow meet (eigenlijk negatief)
Lijkt me dat ook verder niet goed kan werken met de temperatuursensoren, dus zal wel niet het geval zijn.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

joostmaas schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Ik betaalde vorig jaar, ook bij Enexis, € 1064 , excl. een verplichte keuring vooraf, voor alleen 1x25A -> 3x25A, dus lijkt me een koopje ;-)) Bij mij 2 man groot deel van de dag mee bezig: nieuwe aansluitkast, meter (maar wel op dezelfde plek), nieuwe 3-fase leiding in de straat aansluiten etc. Benieuwd wat ze bij jou wel of niet slopen wat betreft gas.
Wow dat is een forse prijs. Ik dacht dat ze daar standaard prijzen voor telden?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• joostmaas
  • Niet online
psy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:03:
[...]

Wow dat is een forse prijs. Ik dacht dat ze daar standaard prijzen voor telden?
Dat was idd even schrikken bij de offerte... Maar geen keus. Oude jaren '20 aansluiting met 1 aansluitkabel per 2 woningen, dus max. 1x25A en bij mij liep de aansluitkabel via de buren. Lang zitten rekenen en puzzelen, maar die 1x25 met PV, WP's, inductie koken etc. was echt te krap. Zelf mantelbuis van buiten naar de meterkast vlak achter de voordeur gelegd, anders was het nog veel duurder geweest. Dit was dus nog zonder de nieuwe 3-fase groepenkast.
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:17:
@Grolsch
Misschien hele rare gedachte, maar heeft je installateur de waterpomp niet andersom gemonteerd omdat de leidingen verkeerd zaten?
En je dus 0 flow meet (eigenlijk negatief)
Lijkt me dat ook verder niet goed kan werken met de temperatuursensoren, dus zal wel niet het geval zijn.
De "aanvoer" kant wordt ook daadwerkelijk heet met verwarmen SWW of koud met koelen, dus dat zal wel goed zitten.

Ik probeer vanavond nog eenmaal de dip switches terug te zetten, en anders ga ik meldingen opschrijven en alklima een mailtje sturen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
[...]

Kun je niet een foto maken onder de zelfde hoek van onderste 1/3 deel van een hydrobox die wel code "540" doet en vergelijk met een opname van jouw hydrobox?
"Officieel" zit er een flow switch rechtsonder in de buurt van het overdruk ventiel

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Zijn er hier nog mensen welke de buitenunit op een plat dak hebben staan? Ik wil een split unit aanbrengen. Qua trillingen en geluid zit ik er niet over in omdat de buitenunit op de garage komt. Echter qua waterafvoer en gletschervorming, hoe gaat dat? Hebben jullie nog speciale materialen gebruikt mbt verhoging? Er zit op ons garage dak niet veel afschot, zoddoende blijft er wel eens wat water staan. De afvoer zit aan de ander kant van het platdak

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 27-06-2017 08:55 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Domba schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:18:
[...]

Kun je niet een foto maken onder de zelfde hoek van onderste 1/3 deel van een hydrobox die wel code "540" doet en vergelijk met een opname van jouw hydrobox?
"Officieel" zit er een flow switch rechtsonder in de buurt van het overdruk ventiel
Als iemand dan zo vriendelijk zou willen zijn om daar een "voorbeeld foto" van te maken, dan maak ik een foto van mijn situatie :)

Op zich werkt de WP perfect, maar tis toch wel prettig om de COP te kunnen bekijken.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:56:
[...]

Als iemand dan zo vriendelijk zou willen zijn om daar een "voorbeeld foto" van te maken, dan maak ik een foto van mijn situatie :)

Op zich werkt de WP perfect, maar tis toch wel prettig om de COP te kunnen bekijken.
Die cop is toch alleen maar live?
Geen rapport van hele dag of maand?

1 PVoutput . Dongen NB

Nee hoor, die is per periode onderverdeeld in SWW, koelen, verwarmen:
De eindgebruiker kan verzamelde*1 ‘gebruikte elektrische energie’ en ‘geproduceerde warmte-energie’ in elke bedrijfsmodus*2 op de hoofdbediening volgen.
*1 Maandelijks en Jaar tot datum
*2 - SWW-bedrijf
- Ruimteverwarming
- Ruimtekoeling

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Heb je er wel een melcloud wifi bij?
https://www.domoticz.com/wiki/Mitsubishi_Melcloud

Ja, die heb ik, vindt ik trouwens qua functionaliteiten wel een beetje tegenvallen, ik wil er graag meer mee doen/kunnen :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Koop eens een raspberry pi dan...
Set it and forget it.
Alles (het meeste) aanstuurbaar via Pilot app (ios) of domoticz app (android)

Ik heb een Synology Nas (DS214+) en Domoticz draaien, alleen nog niet de tijd beschikbaar om me er verder in te verdiepen, maar een aantal personen hier schijnt daar ervaring mee te hebben, dus als ik tijd heb ga ik daar mee bezig :P

• alberthakvoort
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:32:
Ja, die heb ik, vindt ik trouwens qua functionaliteiten wel een beetje tegenvallen, ik wil er graag meer mee doen/kunnen :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QbSBtos.png

O-)

• Domba
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:56:
[...]

Als er een flowsensor in zit zou die in verticale leiding van boosterverwarming naar beneden zitten.
Voor ecodan moet ook nog de buitenunit geschikt zijn en niet toevallig een NOS magazijn exemplaar zijn,
Voor Pana mono block zie soms nog NOS-voorraad als D-series bij webshops van voor 2014.

De ZHA112Y zoals in NL soms genoemt PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C , vermeldt je in eerder postings nog explixiet een (S) erachter, waar staat die voor, S van sin monitor de energía/sin un sensor de flujo in het Spaans.
Voor zubadan ik heb nooit uitvoerig gezocht, zoals ecodan op interne versie veranderingen
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/ecodan%20inverter.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Domba schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:55:
[...]

Als er een flowsensor in zit zou die in verticale leiding van boosterverwarming naar beneden zitten.
Voor ecodan moet ook nog de buitenunit geschikt zijn en niet toevallig een NOS magazijn exemplaar zijn,
Voor Pana mono block zie soms nog NOS-voorraad als D-series bij webshops van voor 2014.

De ZHA112Y zoals in NL soms genoemt PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C , vermeldt je in eerder postings nog explixiet een (S) erachter, waar staat die voor, S van sin monitor de energía/sin un sensor de flujo in het Spaans.
Voor zubadan ik heb nooit uitvoerig gezocht, zoals ecodan op interne versie veranderingen
[afbeelding]
Dus wat je eigenlijk suggereert is dat ik misschien wel een model heb zonder flow sensor :?

Dat is dan niet zo mooi :(

Op mijn factuur staat inderdaad onderstaande:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/4hoys7.jpg

• Domba
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Dus wat je eigenlijk suggereert is dat ik misschien wel een model heb zonder flow sensor :?

Dat is dan niet zo mooi :(

Op mijn factuur staat inderdaad onderstaande:

[afbeelding]
Ik weet geheel niet waar die S voor staat, zonder expansievat is een E.
Ik heb maar 1 keer geknutseld aan een ecodan bij een ander, zelf heb ik Pana's
Van FTC5 heb ik de foto van gezien,
ERSC-VM2C FTC4 waren met flow switches maar de kast ziet er dan ook iets anders uit, drukmeter zit lager

Domba schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Ik weet geheel niet waar die S voor staat, zonder expansievat is een E.
Ik heb maar 1 keer geknutseld aan een ecodan bij een ander, zelf heb ik Pana's
Van FTC5 heb ik de foto van gezien,
ERSC-VM2C FTC4 waren met flow switches maar de kast ziet er van ook iets anders uit, drukmeter zit lager
Tnx voor je info, ik kom ook nergens een uitleg tegen van die S.

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Alklima, ik wacht af
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb pasgeleden zelf een Mitsubishi L/W Warmtepomp geïnstalleerd:

ERSC-VM2C(S) Ecodan Hydrobox (koelen of verwarmen) FTC5

PUHZ-SHW112 YHA(S) Mr. Slim Zubadan Inverter Warmtepomp

Nu krijg ik de energiemonitor niet werkend.
Als ik op de knop opgewekte energie klik krijg ik de melding “ongeldig”.

Volgens mij ligt het aan de debietsensor, want als ik tijdens bedrijf (zowel SWW, als verwarmen, als koelen) in het servicemenu code 540 invul zou ik de flow moeten zien, maar deze blijft 0 aangeven.

Graag hoor ik van u wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Ik zal vanavond eens een foto schieten van mijn binnenunit en hier posten onder het motto van "zoek de debietsensor".

Als het een optie zou zijn vind ik dat ze dat ergens moeten vermelden.

Alle documentatie die ik voorhanden heb geeft aan dat het er gewoon in zou moeten zitten.
Ik ken ook niemand uit dit topic die een hydrobox heeft zonder debietsensor.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
ff offtopic
ben benieuwd hoe dit zal werken.
https://www.installatie.n...gebruiken-als-verwarming/
handig voor als je wp het net niet red.
En ik heb al reactie van Alklima
Beste ***,

Een flowdebiet van 0 zal inderdaad er voorzorgen dat de installatie fysiek ook niet draait, echter rest mij de vraag is de SD-Kaart ook geplaatst op de print, hier wordt namelijk de energie monitoring op opgeslagen.
Volgens mij is de SD kaart goed geplaatst op de print, want verbruikte energie wordt namelijk wel goed bijgehouden.

• Domba
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:18:
Ik zal vanavond eens een foto schieten van mijn binnenunit en hier posten onder het motto van "zoek de debietsensor".

Alle documentatie die ik voorhanden heb geeft aan dat het er gewoon in zou moeten zitten.
Die flow sensor zit op een lastige plek voor op de foto, achter de FTC pcb.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/ERSC-VM2C.png

• Wolly
  • Niet online
midget schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:33:
Voor mensen die net nog even twijfelen...
Toch van het weekend maar even goed nadenken voor de Elga.

Op 6 juni jongstleden is een wijziging gepubliceerd voor de ISDE. Deze wijziging treedt in werking per 1 juli 2017. Voor lucht-waterwarmtepompen tussen de 4 en 9 kW betekent dit dat het subsidiebedrag wordt verlaagd. Gezien de korte termijn tussen publicatie en inwerkingtreding van de wijziging, wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien u aantoont (door een bijlage bij de aanvraag) dat u voor 1 juli de verplichting bent aangegaan, heeft u bij een aanvraag na 1 juli daarom nog recht op het hogere subsidiebedrag.

http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie
Hoe zit het nu met de subsidie, moet je de Elga 'stand-alone' plaatsen of mag het parallel aan de CV ketel aangesloten zijn?
'Stand-alone' daar red je toch niet een hele strenge winter mee :?
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:18:
[...]

Tnx voor je info, ik kom ook nergens een uitleg tegen van die S.

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Alklima, ik wacht af

[...]

Welke productiedatum staat op de zijkant van je hydrobox ?

Verwijderd

Ik heb er nog een paar bij gekocht, 1 om weg te geven aan mijn zus, de andere weet ik nog niet, spare qua capaciteit en/of onderdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xQfsStoHOOjPaxmHlL8Weq4l/thumb.png

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 16:37 ]

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Welke productiedatum staat op de zijkant van je hydrobox ?
Ga ik vanavond ook nakijken, ik wordt er nog druk mee.

Ik heb nog ff alle communicatie / documentatie nagekeken, maar zover ik weet bestaan er geen hydroboxen zonder debietmeter, en los daarvan heb ik een ERSC-VM2C besteld. (zonder (S) )

De letterlijke tekst van mijn bestelling was naar aanleiding van zijn offerte:
Grolsch: Het is wel exact dat typenummer wat ik je doorgaf? ERSC-VM2C + PUHZ-SHW112YHA ?
Leverancier: Yep het betreft de puhz-shw112yha zubudan inverter buitendeel. En de ersc-vm2c ecodan hydrobox.
Grolsch: Bestel maar.
Dus daar ligt het niet aan, ik heb gewoon een hydrobox met debietmeter besteld :P

Alklima reageert ook weer
Beste ***,

Check voor de zekerheid even dat de zwarte radiator in het hoofdscherm staat wanneer je de flow uitleest het kan namelijk zijn dat de installatie op temperatuur was en op dat moment draaien de pompen niet dus zal er ook geen flow zijn.
Ik weet voor 99,999999% zeker dat ik die 4 x gechecked heb, maar ik zal het vanavond nogmaals controleren voor die 0,000001% zekerheid 8)

Ik heb zo'n vermoeden (weet ik eigenlijk wel zeker) dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.
Zonder debietmeter geen COP resultaten naar mijn mening.

Tijdens het in bedrijf zijn van de WP (radiatortje aan) moet code 540 een waarde geven als de rest goed werkt.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:36:
Ik heb er nog een paar bij gekocht, 1 om weg te geven aan mijn zus, de andere weet ik nog niet, spare qua capaciteit en/of onderdelen.
[afbeelding]
Zoek je nog meer "stieffamlie" om aan weg te geven ? O-) O-) 8) 8)

Waarom zou je een WP als spare op de plank leggen :? Het nut ontgaat me een beetje :? Als het nu een slijtageonderdeel is van € 10,00 kan ik het snappen, maar een hele WP :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 27-06-2017 16:46 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Nu de regeling voor LW pompten bijna afloopt overweeg ik sterk een 5 KW panasonic van confort market te bestellen. Deze moet in september dan worden aangesloten op mijn systeem. Hij zal gaan dienen voor ca. 60 m2 vloerverwarming in 3 ruimtes, de ruimte er naast (45m2) wordt met een LL warmtepomp op temperatuur gehouden. Ik heb het huis nog niet in bezit dus wat is raadzaam, toch maar één bestellen en profiteren van de hoge subsidie?
Markprinsen schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:55:
Nu de regeling voor LW pompten bijna afloopt overweeg ik sterk een 5 KW panasonic van confort market te bestellen. Deze moet in september dan worden aangesloten op mijn systeem. Hij zal gaan dienen voor ca. 60 m2 vloerverwarming in 3 ruimtes, de ruimte er naast (45m2) wordt met een LL warmtepomp op temperatuur gehouden. Ik heb het huis nog niet in bezit dus wat is raadzaam, toch maar één bestellen en profiteren van de hoge subsidie?
Bijna afloopt ? Hij loopt toch 5 jaar gerekend vanaf 2016 ?

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
[...]

Zoek je nog meer "stieffamlie" om aan weg te geven ? O-) O-) 8) 8)

Waarom zou je een WP als spare op de plank leggen :? Het nut ontgaat me een beetje :? Als het nu een slijtageonderdeel is van € 10,00 kan ik het snappen, maar een hele WP :?
De een geeft ongeveer 100,00 per jaar uit aan onderhoud voor een CV-ketel, voor die 190,00 die die WP uiteindelijk kost hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over materiaalkosten mocht er onverhoopt iets echt stuk gaan, onderhoud laat ik in ieder niet plegen aan de WP.
Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)