2000m3 wegstoken met een 6KW model is optimistisch hoor, ligt inderdaad nogal aan het stookgedrag/warmtebehoefte en waar de pieken liggen.Domba schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:17:
@Xanderk89
Wow, net of 2000m3 tegenwoordig al een uitdaging zou zijn (@dunklefaser ), dat kan in theorie al met een 6kW Pana, dat is op zich het punt niet, echter:
Het is veel interesanter te weten hoe die 2000m3 bij elkaar komen zoals of het hele stookseizoen de gehele woning wel wordt verwarmt of dat er anders sprake is van selectief stoken.
Want de warmtepomp is eigenlijk 24/7 verwarmen, maar een l/w 6kW dient zo nu en dan ook te defrosten en kan max 110-120kWh/dag (eqv. 13-14m3) aan warmte er in woning stoppen.
In het geval van pa en ma komen we niet weg met een 9kw unit om 1200-1600m3 weg te krijgen omdat het vermogen van de wp met name tussen de -4 en +2 hard daalt (vaak hoge luchtvochtigheid), zeker bij hoge luchtvochtigheid. Komt ook omdat we de elektrische elementen niet hebben aangesloten die dit opvangen, aangezien COP=1 niet zo bijster economisch is als er toch gas voorhanden is. Dan kan er ook een keer een echt strenge winter langskomen, dan trekt de WP het sowieso niet, ook niet met elektrische elementen.
Ik heb daarom een bivalente opstelling met een gasketel bij pa en ma ingeregeld en dit werkt als een zonnetje. Gasverbruik terug naar een 300-350m3, extra stroomverbruik opgevangen met een sloot zonnepanelen (5500wp totaal inmiddels).
Goede nieuws, ik heb mijn gasketel inmiddels op marktplaats staan
Ga vooral niet te krap zitten, de WAF daalt hard als ze in de kou zit.
Volgende project: hele huis van screens voorzien. Gaat in de zomer voor minder warmte en in de winter voor minder kou zorgen
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 00:10 ]