Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.895 views

Verwijderd

Domba schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:17:
@Xanderk89
Wow, net of 2000m3 tegenwoordig al een uitdaging zou zijn (@dunklefaser ), dat kan in theorie al met een 6kW Pana, dat is op zich het punt niet, echter:

Het is veel interesanter te weten hoe die 2000m3 bij elkaar komen zoals of het hele stookseizoen de gehele woning wel wordt verwarmt of dat er anders sprake is van selectief stoken.
Want de warmtepomp is eigenlijk 24/7 verwarmen, maar een l/w 6kW dient zo nu en dan ook te defrosten en kan max 110-120kWh/dag (eqv. 13-14m3) aan warmte er in woning stoppen.
2000m3 wegstoken met een 6KW model is optimistisch hoor, ligt inderdaad nogal aan het stookgedrag/warmtebehoefte en waar de pieken liggen.

In het geval van pa en ma komen we niet weg met een 9kw unit om 1200-1600m3 weg te krijgen omdat het vermogen van de wp met name tussen de -4 en +2 hard daalt (vaak hoge luchtvochtigheid), zeker bij hoge luchtvochtigheid. Komt ook omdat we de elektrische elementen niet hebben aangesloten die dit opvangen, aangezien COP=1 niet zo bijster economisch is als er toch gas voorhanden is. Dan kan er ook een keer een echt strenge winter langskomen, dan trekt de WP het sowieso niet, ook niet met elektrische elementen.

Ik heb daarom een bivalente opstelling met een gasketel bij pa en ma ingeregeld en dit werkt als een zonnetje. Gasverbruik terug naar een 300-350m3, extra stroomverbruik opgevangen met een sloot zonnepanelen (5500wp totaal inmiddels).

Goede nieuws, ik heb mijn gasketel inmiddels op marktplaats staan :P 100% gasloos in een bestaande situatie is dus mogelijk, maar zeker bij een grotere woning/warmtebehoefte (al dan niet vanwege slechtere isolatie) vergt het meer pas en meetwerk (irritante verschijnsel van l/w model is dat het vermogen daalt als de warmtebehoefte stijgt, dit wordt dan weer opgevangen met elektra-elementen).

Ga vooral niet te krap zitten, de WAF daalt hard als ze in de kou zit. :P Een unit die overmaats is maar terugmoduleert is prima, zit je ook minder snel met de elektrische elementen aan. Voorkom pendelgedrag, minimum vermogen van de wp moet goed wegkunnen in het systeem, maar verder ga zo groot als ruimte/budget toelaten. Ik heb een ruime factor twee overgedimensioneerd en dat gaat dikke prima.

Volgende project: hele huis van screens voorzien. Gaat in de zomer voor minder warmte en in de winter voor minder kou zorgen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 00:10 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
@Verwijderd
Van de Pana 6kW zijn mijn meetgegevens uit afgelopen stookseizoen en geen van beide WP's verliest vermogen tot -9.5oC buitentemperatuur zolang je maar voor Ta onder 40oC blijft (daarboven heb ik geen meetgegevens)

Afgelopen stookseizoen heb ik genoeg dagen met 100-120kWh/dag per WP,
De equivalent aan 2000m2 noem ik ook theorie, omdat ik deze ook alleen maar kan redden door mijn buffer als warmtebuffer in te zetten, zodat overdag de WP ook een tijd op volvermogen kan lopen en groot deel van onbalans tussen dag en nacht in buitentemperatuur kan egaliseren, dat is DIY naregeling voor 1 van de 2 WP's, ik verwacht niet dat een ander dat ook haalt.
Dat is iets wat ook niet gaat als je maar 1 Pana hebt en ook nog een boiler wilt verwarmen voor SWW.
De andere WP komt dan ook niet verder dan net 14MWh aan netto warmte opwek verwarming excl SWW SCOP 4,69

Anders mag je rekenen hoe ver je denkt dat ik van die 2000m3 afzit
Januari (10jaar gemiddelde 17,5% van jaarverbruik , 2017 >>572 gew graaddagen) aan warmte opwek 2821 en 2739kWh volgens mij is dat per WP goed voor 280-320m3 equivalenten afhankelijk hoe efficiente je een gas-CV verwacht te zijn

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

SWW stond hier trouwens inderdaad nog buiten, dat doet de gasketel, maar met een forse buffer gaat het al een stuk makkelijker omdat je dan de warmtevraag/aanbod een behoorlijk eind loskoppelt en volgas door kan blijven gaan. Dat hebben we hier niet gedaan, daarbij komt dat ta=40 bij pa en ma niet voldoende is als het écht koud is om het huis wat aan te warmen (plus dat de 9kw wp niet eens in de buurt komt van die temperaturen zodra de temperaturen dalen in dat systeem, ookal staat 'ie bijna de hele dag te stampen).

Het vergt best wat pas- en meetwerk om alles goed te krijgen. Ik heb het mezelf thuis makkelijker gemaakt door SWW door een aparte 5kw warmtepomp te laten regelen. Maakt het regeltechnisch eenvoudiger plus dat ik geen capaciteitsverlies heb in de tijd dat SWW opgewarmd moet worden :) Tot nu toe kom ik in de silent mode nog weg (+-60% van max capaciteit), zij het dat ik soms wel 16-18 uur per dag al wegdraai als het kouder is. Voor de écht koude perioden heb ik dus nog capaciteit op de WP over en in de tijd (ta=30, kan hoger maar is nog niet nodig gebleken, goed voor de COP).

Nu de modulatie van de LG is gefixt kan ik de silent mode in principe los gaan laten, in de praktijk zie je dan bij iets hogere temperaturen dat 'ie naar ~700w teruggaat wanneer het systeem op temp is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 00:59 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 23:35
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 09:36:
@Grolsch
Ik heb hier ook 2-8 op on en 3-8 op off.
Toch maar aan de kamstrup?

2-2 en 3-2 en 3-3 staan ook allemaal off?

Bij een wijziging in dipswitches, moet je soms de gehele unit spanningsloos maken, voordat de nieuwe instelling gaat werken.
@Grolsch Zet beide dips voor energiemeting eens op on, dan stopt als het goed is de energiemeting op een gegeven moment althans zo ging het bij mij. Na dit stoppen moeten beide dan weer op off.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Domba
@Verwijderd
Mee eens het is vreselijk veel pas en meet werk en als je WP direct aan sluit zonder buffer is al helemaal lastig. niet aan te raden voor > 6kW WP's
Zeker die nog niet flink bezig zijn geweest met CV-tuning, is het eenvoudigste een buffer te gebruiken in de retour van gas-CV-ketel, die de WP warm houdt.

Maar hoe hoger het verbruik en daarmee benodigde vermogen voor WP wordt, hoe mee de mismatch tussen huidige en toekomstige systeem is, zo werkt WP met dT=5 terwijl gas-CV met dT=15 of 20C
De meeste gas-CV's kan de nalooptijd van de circulatiepomp nog wel ingesteld worden naar continue, maar voor lang niet alle kan ook de pompsnelheid aangepast worden.
[Bijv Remeha (Tzerra, Calenta P28 &P29, Avanta P24), maar Nefit ecomline zeker niet alle, topline wel weer]
Continue circuleren is al een stapje om zoveel mogelijk warmte van WP te kunnen benutten en om het afgifte systeem in stappen op orde te krijgen
Als ook de pompsnelheid nog verhoogt wordt, kan nog meer warmte via een lagere dT verplaats worden.
Bij een gas-CV die niet helemaal past, wordt gedachtenloos de aanvoer temperatuur opgeschroeft naar 80-90C.
Al licht dat het werkt, het is verre van efficient die tientallen procenten achteruit gaat, maar de CV-monteur hoef de energierekening niet te betalen.
Voor WP moet je in oplossingen denken van meer flow en dat betekend in afgiftesysteem mogelijkheden zoeken.

Door de circulatiepomp op max te zetten heb je tijd om afgifte systeem te optimaliseren en gelijk benut je zoveel mogelijk van de 30-40C verwarmde water uit de buffer, die WP met WA-regeling op temperatuur houdt. Je verliest wel energie aan die circulatiepomp, maar je kan langer bij lagere buitentemperaturen enkel op de WP verwarmen, wat flink wat gas bespaart.
De circulatiepomp Gas-CV kan wel rekening houden met dichtlopende kranen, iets waar de WP heel slecht tegen kan, die benodigd uiteindelijk voor volvermogen ca 180l/h per kW, anders komt de regeling van WP in moeilijkheden en wat nu niet voorkomt door over een buffer te draaien.

Voor een 5-6kW is direct aansluiten soms nog goed haalbaar, maar voor 9kW of groter is dat gewoon veelal te hoog gegrepen.
De stap om de gas-CV er even tussen uit te halen, ook op later moment, is nog steeds een grote stap.
De gas-CV mocht misschien al wel 700-1000l/h rondpompen een 9kW WP wil graag ca 1600l/h of en 12kW ca 2000l/h zien om zijn max vermogen kwijt te raken.
De meeste inverter WP's zijn ook niet gemakkelijk te verleiden om met een grotere dan dT=5 te werken, anders moduleren ze eenvoudig terug.
Een buffer er tussen geeft de vrijheid om met iets grotere dT's te werken voor afgifte systeem, als ook dat lang niet iederen de de mogelijkheid heeft om een afgifte systeem met de nodige thermische massa te creeren, zodat ze zonder nadenken WP wel tijdje kunnen inzetten voor SWW.

De 6kW Pana heeft een quite mode en is een indirecte vermogens begrenzing, omdat compressor wordt begrenst in max aantal Hz en fan 80RPM langzamer laat lopen, voor minder geluid.
Maar het is niet zo dat je direct vermogen verliest, pas als de buitentemperatuur steeds lager wordt, wordt steeds meer vermogen en hogere compressor frequenties software matig vrijgegeven.
Bijv bij temperaturen boven 4 graden zit je eerder aan de begrensde 6kW thermisch opwek dan aan de 56Hz voor de compressor, wel gaat de COP bij volvermogen onderuit die 80RPM minder voor fan zorgt voor stuk minder luchtstroming door de condensor en dat is goed meetbaar. In lage deellast gaat COP er wel op vooruit omdat minder hulpenergie nodig is..

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

koevlaas2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:35:
[...]

@Grolsch Zet beide dips voor energiemeting eens op on, dan stopt als het goed is de energiemeting op een gegeven moment althans zo ging het bij mij. Na dit stoppen moeten beide dan weer op off.
Dat zal ik eens proberen, tnx voor je hulp.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09
Sinds gisteren staat de ecodan in koelmodus op 17 graden, vloer is lekker koel, rdiatoren valt tegen maar is bekend en ook de jaga lage temp met dbe geeft niet veel verkoeling. Voorlopig goed gevoel en temp woonkamer nu 24 graden en gisteren 25 graden. (Temp geeft 1 graad teveel aan ) :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:14:
Sinds gisteren staat de ecodan in koelmodus op 17 graden, vloer is lekker koel, rdiatoren valt tegen maar is bekend en ook de jaga lage temp met dbe geeft niet veel verkoeling. Voorlopig goed gevoel en temp woonkamer nu 24 graden en gisteren 25 graden. (Temp geeft 1 graad teveel aan ) :)
Hier het water op 14c, dan kan ik een half uur draaien en dan schakelt de WP uit (pendelen).
Vloer is hier ondanks de HT verdeler toch ook wel koud, maar op de thermometer meter zie ik het nog niet echt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:42
Ik wil onderstaande setup maken, maar vraag mij af of ik de neopreen terugslagkleppen niet kan vervangen voor de Roma 104. Gaat dit meer weerstand opleveren? Wie kan mij adviseren welke terugslagkleppen ik het beste kan gebruiken?

https://tweakers.net/ext/f/ucWXsD1MMXcikhpFqIyBgnQ0/full.png

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@koevlaas2
Hoe lang staat hij al aan? En wat is de hoh maat van de vloerverwarming?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:15:
@koevlaas2
Hoe lang staat hij al aan? En wat is de hoh maat van de vloerverwarming?
Een uurtje of 2 aangehad totaal, hoh is 10cm met 16x2 buis.
Nu koelt de ventilatie WTW het huis weer en ik moet zeggen dat in de nachtelijke uren dit best goed werkt. Nee geen wonderen maar 1c eraf lukt wel.

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:57:
Ik wil onderstaande setup maken, maar vraag mij af of ik de neopreen terugslagkleppen niet kan vervangen voor de Roma 104. Gaat dit meer weerstand opleveren? Wie kan mij adviseren welke terugslagkleppen ik het beste kan gebruiken?

Ik heb hier vorig jaar een veerbelaste terugslagklep 1" ingebruik gehad, werkte prima.
Als je goed in google zoekt kost deze maar net iets meer dan € 10,-

Edit: https://www.installatieva...vE0gtNQIYdqt9dxoChLbw_wcB
Kan het nog goedkoper ? ja dit kan: https://www.pvc-handel.nl...SI6LY00hNWhiIUhoCTXfw_wcB

[ Voor 29% gewijzigd door koevlaas2 op 20-06-2017 11:24 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2
Een uurtje of twee....
Je zou een weekje of twee moeten zeggen, koelen werkt pas als je 24/7 doorgaat.
De airco draait hier ook 22 uur per dag met zulk weer, als we thuis zijn tenminste.

En een wtw die koelt met een dT van +/-1K, met hoeveel vermogen schat je dan te koelen? Ik denk niks...of verwaarloosbaar.
Als ik hier de deuren open zet, binnen 23, buiten 22, dan heeft het ook geen zin.
De nachten zijn nu te warm en te kort om afkoeling te geven.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:25:
@koevlaas2
Een uurtje of twee....
Je zou een weekje of twee moeten zeggen, koelen werkt pas als je 24/7 doorgaat.
De airco draait hier ook 22 uur per dag met zulk weer, als we thuis zijn tenminste.

En een wtw die koelt met een dT van +/-1K, met hoeveel vermogen schat je dan te koelen? Ik denk niks...of verwaarloosbaar.
Als ik hier de deuren open zet, binnen 23, buiten 22, dan heeft het ook geen zin.
De nachten zijn nu te warm en te kort om afkoeling te geven.
Te lang koelen dan roest de cv installatie hier weg :)

Hier is het geen 22c in de nacht, maar 17, 18c en mogelijk aankomende nacht nog iets minder.
Bij 22c buiten en 23c binnen krijg je er inderdaad via luchten niets af.

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:20:
[...]

Ik heb hier vorig jaar een veerbelaste terugslagklep 1" ingebruik gehad, werkte prima.

Kan het nog goedkoper ? ja dit kan: https://www.pvc-handel.nl...SI6LY00hNWhiIUhoCTXfw_wcB
Kan ik dan de roma klep ook voor zo'n zelfde klep vervangen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:33:
[...]

Kan ik dan de roma klep ook voor zo'n zelfde klep vervangen?
Ja, dat kan.

• bbn_ldp
Oke dus 4 keer dezelfde klep erin en klaar. Hebben jullie verder nog op of aanmerkingen op het schema?
Ik heb de mogelijkheid om later uit te breiden met zonnecollectoren en een pellet cv!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:25:
@koevlaas2
Waarom maar 22 uur en niet 24 ?

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:37:
[...]

Oke dus 4 keer dezelfde klep erin en klaar. Hebben jullie verder nog op of aanmerkingen op het schema?
Ik heb de mogelijkheid om later uit te breiden met zonnecollectoren en een pellet cv!
Vanwaar de inlaatcombinatie bovenop je vat ?
Inlaat moet toch in de aanvoer ?

En je kamstrup moet dan ook 1" of nog meer zijn anders is het zonde van de overige componenten.

Waarom een expansievat op je waterinlaat ? Als je een inlaatcombinatie hier plaatst is een expansievat overbodig.

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 20-06-2017 12:44 ]

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Vanwaar de inlaatcombinatie bovenop je vat ?
Inlaat moet toch in de aanvoer ?

En je kamstrup moet dan ook 1" of nog meer zijn anders is het zonde van de overige componenten.

Waarom een expansievat op je waterinlaat ? Als je een inlaatcombinatie hier plaatst is een expansievat overbodig.
Ik heb dit vanuit het schema van Jerh en Auijtenhaag, maar sta altijd open voor veranderingen. Kan je aangeven op de tekening wat je bedoeld of wil je het PPT bestand? Eventueel via PM

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Ik heb dit vanuit het schema van Jerh en Auijtenhaag, maar sta altijd open voor veranderingen. Kan je aangeven op de tekening wat je bedoeld of wil je het PPT bestand? Eventueel via PM
Ik denk dat @jerh en Dr. @AUijtdehaag zelf wel zullen reageren en de setup motiveren, ik wacht dit even af.

• Domba
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:20:
[...]

@bbn_ldp
Mijn persoonlijke ervaring is niet zo geweldig met zo'n veer belaste klep, icm met een 6kW Pana mono, deze heeft veel meer flow-weerstand dan een 184GO en kostte mij voor SWW boiler bijna 1kPa of wel ruim 20% van de flow. Zie de drukverlies diagrammen.
Met een "Roma 104" ben ik niet bekend.

Edit Itap roma 104 technische gegevens, drukverlies bijna vergelijkbaar aan veerbelaste, maar ik heb geen eigen meetgegevens ervan.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 20-06-2017 14:12 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:39:
[...]

Waarom maar 22 uur en niet 24 ?
Ik ventileer als de airco draait minmaal, maar voldoende.
In de ochtend gaat de airco een paar uurtjes uit en gaan alle ramen een poos open, even doorwaaien.

Daarna de airco weer aan tot de volgende morgen.
In verbruik maakt het weinig uit. Gisteren tussen 15.00 en middernacht 3.4kWh verbruikt. Nu in 6 uur net 1.3kWh.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:27
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:19:
[...]

In de ochtend gaat de airco een paar uurtjes uit en gaan alle ramen een poos open, even doorwaaien.

In verbruik maakt het weinig uit. Gisteren tussen 15.00 en middernacht 3.4kWh verbruikt. Nu in 6 uur net 1.3kWh.
Gebruik je de 2,5 of 3,5kW variant?

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:19:
[...]

Kijk daar komt mijn WTW mooi van pas, deze regelt zelf dat de meeste koude weer terug het huis ingaat, boven een airco ophangen betekend dat de WTW koudere lucht ook beneden gaat blazen.
Ik zal het er toch eens over hebben met mijn vrouw, aanschaffen van een airco.

• Oxellaar
  • Niet online
@Noord27 de 3.5kw

@koevlaas2 Klopt, een wtw houdt ook prima kou binnen. De tijd dat de bypass open is, is echt niet zo heel vaak over een jaar gezien.

[ Voor 78% gewijzigd door Oxellaar op 20-06-2017 14:49 ]

• bbn_ldp
[quote]Domba schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:43:
[...]

@bbn_ldp
Mijn persoonlijke ervaring is niet zo geweldig met zo'n veer belaste klep, icm met een 6kW Pana mono, deze heeft veel meer flow-weerstand dan een 184GO en kostte mij voor SWW boiler bijna 1kPa of wel ruim 20% van de flow. Zie de drukverlies diagrammen.

@Domba
Heb je toevallig een verkoopadres van die kleppen?
Heb ze al gevonden bij de installatiewinkel!

[ Voor 3% gewijzigd door bbn_ldp op 20-06-2017 16:32 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:46:
@Noord27 de 3.5kw

@koevlaas2 Klopt, een wtw houdt ook prima kou binnen. De tijd dat de bypass open is, is echt niet zo heel vaak over een jaar gezien.
Waarom heb jij eigenlijk geen ventilatie WTW ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@bbn_ldp
Waarom zit die kamstrup eigenlijk in je tapwaterleiding?
Wil je de warmtepomp zelf niet meten wat hij presteert?

Waarom gaat het koude cv water retour tijdens koelen eerst door je buffervat en niet meteen naar de WP?

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 17:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:31:
@bbn_ldp

Waarom gaat het koude cv water retour tijdens koelen eerst door je buffervat en niet meteen naar de WP?
Is jouw schema zegt BBN_ldp :) dus zeg het maar ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Mijn schema is het niet.
Dit is mijn schema:
https://drive.google.com/...KZl92Mlk/view?usp=sharing

(gebaseerd op AUijtdehaag schema zal hij wel bedoelen. Wil niet zeggen dat het klopt wat HIJ tekent)
En On-the-fly wijzigt er ook nog wel eens wat hier... ;)
(heb weer 5 fancoils staan nu)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 18:34 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:31:
@koevlaas2
Mijn schema is het niet.
Dit is mijn schema:

(gebaseerd op AUijtdehaag schema zal hij wel bedoelen. Wil niet zeggen dat het klopt wat HIJ tekent)
En On-the-fly wijzigt er ook nog wel eens wat hier... ;)
(heb weer 5 fancoils staan nu)
Was je handen maar in onschuld Auijtdehaag :+
Ik zag het idd, hoe hou jij je installatie condensvrij bij 14c water ? Bij mij zag ik roest all over the place dus ik stop (voorlopig) maar met koelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Condensvrij?
Niet... dauwpunt binnen is nu 15 graden, dus met 14 graden zie ik overal condens op de verdelers.
Maar alles is koper (of RVS), en koperen leidingen geisoleerd in de armaflex, op de rvs verdelers na.

Kijk hier niet zo nauw.. koelen met dat ding!

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 19:18 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:17:
@koevlaas2
Condensvrij?
Niet... dauwpunt binnen is nu 15 graden, dus met 14 graden zie ik overal condens op de verdelers.
Maar alles is koper (of RVS), en koperen leidingen geisoleerd in de armaflex, op de rvs verdelers na.

Kijk hier niet zo nauw.. koelen met dat ding!
Koper word groen, de kenners vinden dat mooi.
Hier word ook alles nat, de badkamerradiator druipt zelfs van de condens.
Verdeler daarentegen niet vanwege het HT effect op het koelwater.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:03:
[...]

Waarom heb jij eigenlijk geen ventilatie WTW ?
Had ik graag gehad en wie weet komt er nog wel eens wat van.
In 2014 een grote verbouwing gedaan, maar door tijdgebrek is de wtw vervallen.

Maar 14c als aanvoer, waarom geen 17 en gewoon 24/7 koelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 20-06-2017 19:31 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:29:
[...]

Had ik graag gehad en wie weet komt er nog wel eens wat van.
In 2014 een grote verbouwing gedaan, maar door tijdgebrek is de wtw vervallen.

Maar 14c als aanvoer, waarom geen 17 en gewoon 24/7 koelen?
Met 14c kan ik een half uur draaien en dan schakelt de WP uit, met een hogere temp word de pendelfrequentie hoger. Ik zou eigenlijk tzt mijn verdeler moeten vervangen dan is het probleem opgelost.

• bbn_ldp
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:31:
@bbn_ldp

Waar ga ik de fout in bij het schema, want e.e.a staat er al een tijdje in maar nu krijg ik er pas reacties op. Ik hoor graag wat er anders moet. Wil volgende week gaan installeren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bbn_ldp
Dat geef ik toch aan?

Kamstrup moet onder je warmtepomp hangen, niet aan je tapwater.
En retour van de warmtepomp zou ik met een T-stuk aan de onderste leiding hangen van het buffervat.
Dus die leiding erboven, die nu retour is naar de WP, laten vervallen.
Anders sta je te koelen en je buffervat wordt ook gedeeltelijk koud.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 21:27 ]

• bbn_ldp
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:31:
@koevlaas2
Mijn schema is het niet.
Dit is mijn schema:

(gebaseerd op AUijtdehaag schema zal hij wel bedoelen.
Inderdaad gebaseerd op de schema's van jerh en alphons.

• AUijtdehaag
  • Niet online
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:25:
[...]

Inderdaad gebaseerd op de schema's van jerh en alphons.

• bbn_ldp
[/quote]
Hoe geef ik dat aan in het schema?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Seafarer

XXX

Welke fancoils heb jij?
Merk, afmetingen, kWh?
Eventueel foto (want soms zijn deze dingen echt lelijk)
Hoe stuur jij deze aan, zelf regelen of regeling van de fabrikant? Of.....

Wat een hoop vragen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Seafarer
Lelijk zijn ze wel.
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Zit geen behuizing omheen.
FX-CE: http://www.hvac.nl/downlo...8d61ee27c352383db3ea3347f

Maar ik plaats er twee op zolder en 1 in de trapkast achter de centrale wtw (itho quality flow) uitblaas.
Zover mogelijk uit het zicht uiteraard.

Ik kan ze (nu al) aansturen met fibaro tussenstekkers en domoticz. Maar ik zoek nog een domoticz oplossing om ze in 3 standen aan te sturen. (laag midden hoog)

• Seafarer

Seafarer

XXX

AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:40:
@Seafarer
Lelijk zijn ze wel.

Maar ik plaats er twee op zolder en 1 in de trapkast achter de centrale wtw (itho quality flow) uitblaas.

Ik kan ze (nu al) aansturen met fibaro tussenstekkers en domoticz. Maar ik zoek nog een domoticz oplossing om ze in 3 standen aan te sturen. (laag midden hoog)
wel netjes met zo'n filter. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen ook kwa geluid.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Laagstand is stil, middenstand is al te goed hoorbaar, maar verplaats ook al best wat lucht dan, maar te gehorig voor snachts

• Seafarer

Seafarer

XXX

AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:50:
Laagstand is stil, middenstand is al te goed hoorbaar, maar verplaats ook al best wat lucht dan, maar te gehorig voor snachts
dank

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:40:
@Seafarer
Lelijk zijn ze wel.

Voor mijn begrip: gaat er gewoon een zone van vloerverwarming naar zo een fancoil toe ?
Dus als je verwarmt kan hij de lucht opwarmen, en als je koelt de lucht koelen ?

Zeg je wilt 21 graden lucht hebben en in verwarmings mode komt dan 19 uit de qualityflow; warmt dan de fancoli dit op tot 21 ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:39
Ik hoorde vanochtend op BNR dat de subsidie eraf gaat! Dit omdat er teveel gestimuleerd wordt op capaciteit, waardoor er onnodig grote warmtepompen gekocht worden. Hier nog niets over gelezen of heb ik dat gemist?

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Per 1 juli wordt het aangepast, is al een paar keer besproken. Sommige warmtepompen krijgen geen €2300 maar dit wordt iets van tussen de €1500 en €1800.

• Noord27
PolderPloer! schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:41:
Ik hoorde vanochtend op BNR dat de subsidie eraf gaat! Dit omdat er teveel gestimuleerd wordt op capaciteit, waardoor er onnodig grote warmtepompen gekocht worden. Hier nog niets over gelezen of heb ik dat gemist?
De ISDE is er zeker tot 2020. De exacte bedragen kunnen per 6 maanden veranderen per product. BNR ratelt ook maar wat ze ergens horen.

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:09:
[...]

De ISDE is er zeker tot 2020. De exacte bedragen kunnen per 6 maanden veranderen per product. BNR ratelt ook maar wat ze ergens horen.
Valt wel mee, BNR vertelt dat de subsidie aangepast is en soms nadelig uit kan vallen.

Het bericht hierboven is van iemand die waarschijnlijk niet helemaal goed geluisterd heeft. ;)

• Noord27
@Oxellaar Natuurlijk kan het de interpretatie van een bericht zijn.

Heb je mijn laatste DM gezien?

Verwijderd

Koelresultaat v.d. plafondverwarming/-koeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pY5BkhY53e8xZM7FOzEq0lM7/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2YAYo7K1ALs6MSpAOtpkmjdR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0zJLnqf24iXaEEAYQxzCdEKN/thumb.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 19:16 ]

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:20:
[...]

Waar ga ik de fout in bij het schema, want e.e.a staat er al een tijdje in maar nu krijg ik er pas reacties op. Ik hoor graag wat er anders moet. Wil volgende week gaan installeren.
Ik heb je schema nog even nader bekeken, een paar dingen:

- Retour van je vloerverdeler gaat naar de inlaat van het SWW water in je boiler en niet naar de retour van de WP.
- Waarom de keerkleppen na de vloerverdeler richting je vloerverwarming ?
- Waarom zit op je bovenste spiraal aanvoer voor je radiatoren/vloeren onder en retour boven ?
- Koudwater in zit boven op je boiler aangesloten, deze moet onder.

Als je het aansluit zoals het op de tekening staat ontploft de boel :+

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 21-06-2017 20:10 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd top, koelen gaat beter dan verwarmen met jouw constructie :)
Voor koelen zitten de buizen op de optimale plek.
Ik vermoed dat je meer koelvermogen dan verwarmingsvermogen hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:11:
@Verwijderd top, koelen gaat beter dan verwarmen met jouw constructie :)
Voor koelen zitten de buizen op de optimale plek.
Ik vermoed dat je meer koelvermogen dan verwarmingsvermogen hebt.
Wat was/is er dan sub/niet-optimaal aan het verwarmen volgens jou ? Afgiftecapaciteit is afgiftecapaciteit volgens mij.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik bedoelde in relatie met de aanvoertemperatuur.
Je had een relatief hoge aanvoertemperatuur bij verwarmen.
Nu kan je met een aanvoer van slechts 4 graden onder omgevingstemperatuur de boel koel houden (hoe warm is het buiten bij jou?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:57
Oxellaar schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Valt wel mee, BNR vertelt dat de subsidie aangepast is en soms nadelig uit kan vallen.

Het bericht hierboven is van iemand die waarschijnlijk niet helemaal goed geluisterd heeft. ;)
@Oxellaar Valt ontzettend tegen, voor de meest gangbare kleinere wp's (5 - 6 kW) wordt de subsidie juist
fors lager. Voorbeeld 5 kW A++ was € 2300 nu € 1100 + 5 x € 100 = € 1600 + max. € 300 A++
€ 1900 - Reken uit je verlies!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Ik heb nu het debiet per groep ingesteld op de door de leverancier opgegeven/berekende waardes.

Vervolgens de WP op 16 graden aanvoertemperatuur ingesteld.

Op de vloeren meet ik nu een temperatuur van 18,5 a 19 graden.
Plafond meet ik op 20 graden.
Ruimtetemperatuur is 21 graden op dit moment.

Toch hele dag volk thuis gehad met tuindeuren open, en in Twente was het vandaag niet echt koel.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/28wo2tx.jpg

Ik heb een tijdschema ingesteld voor SWW water tussen 15:00 en 18:00.

Wat ik wel gek vind is dat mijn doeltemperatuur 50 graden is, en dat hij met 45 graden weer moet verwarmen.

De praktijk is dat mijn vat 52 á 52,5 graden wordt (verklaarbaar, temperatuur zal wel iets doorschieten), maar dat de volgende dag de WP doodleuk om 15:00 het vat gaat verwarmen terwijl deze nog 47 graden is :?

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:16:

Ik heb een tijdschema ingesteld voor SWW water tussen 15:00 en 18:00.

Wat ik wel gek vind is dat mijn doeltemperatuur 50 graden is, en dat hij met 45 graden weer moet verwarmen.

De praktijk is dat mijn vat 52 á 52,5 graden wordt (verklaarbaar, temperatuur zal wel iets doorschieten), maar dat de volgende dag de WP doodleuk om 15:00 het vat gaat verwarmen terwijl deze nog 47 graden is :?
Kwestie van max. temperatuurdaling instellen bij het SWW gedeelte waar je ook de 50c ingesteld hebt staan.
Zet de waarde maar op 8 tot 10c.

Ga ik eens mee stoeien, maar doel temp =50, max daling = 5, dat betekent met mijn wiskundige achtergrond 45 ;) en geen 47 ;)

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:09:
Ga ik eens mee stoeien, maar doel temp =50, max daling = 5, dat betekent met mijn wiskundige achtergrond 45 ;) en geen 47 ;)
De stouterd rekent vast vanaf 52c :)

• Noord27
Zojuist eens bekeken wat er nog aan stadsverwarming verbruikt wordt, sinds in gebruik name van de ELGA op 11 februari. Dat is t/m vandaag 2,26GJ. Wat overeenkomt met een 7GJ op jaarbasis. Beetje zonde om daarvoor 5 a €600,- aan vastrecht voor te blijven betalen..

Dus er moet maar een warmtepompboiler komen om in SWW te gaan voorzien. Die heeft in feite al een dubbele voorziening voor de opwekking, omdat elke WP boiler een elektrische spiraal heeft. Met 1000 of zelfs 1150 subsidie zijn die te verkijgen voor minder als 500 netto.

Als de ELGA het niet alleen trekt dan zijn er genoeg simpele oplossing om het een beetje behaaglijker te krijgen. E-kachel. Of wellicht een L/L warmtepomp die tevens kan koelen in de zomer.

Maar wat komt er allemaal bij kijken als de kraan van SV dicht gaat? Dan wordt het in theorie een normaal gesloten systeem waar af en toe wat water in bij gevuld moeten worden toch? Zoals bij een normale CV installatie? En dan is er een vulpunt nodig en metertje met de waterdruk? Zie ik nog iets over het hoofd?

Edit: heb de lijsten langs elkaar gelegd van de ISDE en de subsidie op de beoogde WP boiler gaat per 1 juli omhoog van 1000 naar 1100 euro. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 21-06-2017 23:22 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk iets om overdruk te begrenzen met zo'n overstort geval met afvoer?
Bij de wpboiler heb je dat ook en ik zou bekijken waar je de lucht in/uitlaat op aansluit.
Als het even kan geen opgewarmde lucht aanzuigen omdat de Elga dat moet compenseren en in de zomer kan je afgekoelde lucht misschien binnenshuis houden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Noord27
@Speedy-Andre

Het geheel zou in de inpandige garage moeten komen staan. Dus ik denk aan afzuigen van de garage en de koude lucht naar buiten. Of in de garage zelf laten uitblazen, omdat daar ook de omvormer hangt van de zonnepanelen.

Aanpassingen aan de wp leidingen ben ik nog niet uit idd. Vreemd ook dat SV er helemaal geen regeling aanwezig is; dat lijkt allemaal extern te worden gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 21-06-2017 23:25 ]

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:50:
[...]

@Oxellaar Valt ontzettend tegen, voor de meest gangbare kleinere wp's (5 - 6 kW) wordt de subsidie juist
fors lager. Voorbeeld 5 kW A++ was € 2300 nu € 1100 + 5 x € 100 = € 1600 + max. € 300 A++
€ 1900 - Reken uit je verlies!
Ik reageerde op de opmerking over foute berichtgeving van BNR. Niet op het goed of slecht uitvallen van de subsidie.

Maar 5 a 6 kW is niet echt gangbaar, ik kom ze sowieso zeer zelden tegen.
Als all electric dan, hybrid is anders.
9 kW voor een kleine nieuwbouwwoning is zo'n beetje het minimale.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De meeste wpboilers hebben een flink luchtvolume nodig, 350m3 per uur is niks.
Een leuk idee is dat je in een uur een heel huis kan afkoelen met dat volume :)
Hoewel ik relatief weinig SWW verbuik blijft het wel knagen als het netto zo weinig kost :P
De huidige 80 liter is genoeg voor douchen en zet ik hem op 85 graden dan krijg ik een bad vol.
Een wpboiler heeft lagere temperaturen en dus meer volume nodig.
Hij zou dan overdag een paar uur moeten gaan brommen als ik uit huis ben of eventueel in het weekend als het niet te lang duurt.
Mijn boiler is toch ook bijna 2 uur bezig als hij koud is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Noord27
@Speedy-Andre

Een WP-boiler van 200 liter die je 1450 kost (en 100 subsidie), krijg je per 1 juli 1100 subsidie op. En je hebt altijd de mogelijkheid om te schakelen tussen het elektrisch element op de warmtepomp (als het geluid je tegen staat). Dus netto 350 excl verzending en excl aansluiten.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is dat een Midea of MDV van 200 liter?
Dit zou ook nog kunnen, maar hij presteert wel wat minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V7ac8PuFfn9CqbiEQ0EhNI7h/medium.jpg

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 13:36
Wie woont er hier in het zuiden?

Ik wil weer even polsen hoe bij jullie de huis temperaturen zijn icm balans ventilatie + LWWP koeling.
Vandaag is het de vijfde dag op rij in het zuiden waarbij het +30 graden is.
Zojuist zag ik dat de slaapkamers nu in mijn standaard rijtjes huis 31 graden is.
Zo vaak zie ik die temperatuur niet, sterker nog de afgelopen 8 zomers kan ik het me niet herinneren.
Combinatie van +30 graden en de hele dag (icm de langste dagen in het jaar) zon.

[ Voor 3% gewijzigd door FireStarter op 22-06-2017 07:05 ]

w00t

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:39
FireStarter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 07:04:
Wie woont er hier in het zuiden?

Ik wil weer even polsen hoe bij jullie de huis temperaturen zijn icm balans ventilatie + LWWP koeling.
Vandaag is het de vijfde dag op rij in het zuiden waarbij het +30 graden is.
Zojuist zag ik dat de slaapkamers nu in mijn standaard rijtjes huis 31 graden is.
Zo vaak zie ik die temperatuur niet, sterker nog de afgelopen 8 zomers kan ik het me niet herinneren.
Combinatie van +30 graden en de hele dag (icm de langste dagen in het jaar) zon.
Hier geen LWWP maar LLWP koeling momenteel, bovenverdieping 21-22 graden, woonkamer 23.
Gisteravond om 22.30u was het hier nog 29 graden C buiten en vanmorgen om 6.00 was het 22,5 graden C buiten..
NB de balansventilatie laat ik op zijn laagste staand draaien nu, dan heeft hij het hoogste rendement.
Helaas moet ik zo naar mijn werk... daar is geen airco..

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 22-06-2017 07:11 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:27
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:33:
De meeste wpboilers hebben een flink luchtvolume nodig, 350m3 per uur is niks.
Een leuk idee is dat je in een uur een heel huis kan afkoelen met dat volume :)
Hoewel ik relatief weinig SWW verbuik blijft het wel knagen als het netto zo weinig kost :P
De huidige 80 liter is genoeg voor douchen en zet ik hem op 85 graden dan krijg ik een bad vol.
Een wpboiler heeft lagere temperaturen en dus meer volume nodig.
Hij zou dan overdag een paar uur moeten gaan brommen als ik uit huis ben of eventueel in het weekend als het niet te lang duurt.
Mijn boiler is toch ook bijna 2 uur bezig als hij koud is :)
De midea kun je instellen dat wp en element samen werkt, dus hoge temperatuur geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:47
Gisteren bij de warmtepompboer geweest om eens grof te kijken naar de prijzen die ik kan verwachten. Het hele verhaal eens doorgesproken en we zijn, ongeveer, hierop uit gekomen. Het betreft een nog te bouwen woning waarbij dus al het leidingwerk en vloerverwarming nog geïnstalleerd moeten worden. Vraag me af wat jullie van deze prijzen denken.

Tabelletje zojuist uit het hoofdje gemaakt, dus niet meteen de leverancier beginnen te verwijten als er een post niet op staat, kan ikzelf goed vergeten zijn.

Onderdeelkostenopmerkingen
thermostaten + regelunits + circulatiepomp2500 
sww-boiler (300 L)2000ex subsidie
cv-buffer (200 L)1000 
warmtepomp 9kw7500ex subsidie
vloerverwarming 200 m2 (tussen 22 en 33 €/m2)6000
installatiewerk2000 
totaal21000ex btw

• jacovn
Ben je van plan een zonne boiler voor sww te nemen (je schrijft subsidie) voor een normale boiler (alleen opslagvat) krijg je toch geen subsidie.

Voor de vloerverwarming heb ik 13.50 ex btw per m2 en dan nog een giet dekvloer voor 14.00 / m2 (maar niet meer via de bouwer a 9.50 / m2)

Naregeling voor 19 groepen is 2450€

Het is dan 249 m2 vloer en het arbeidsloon voor hele installatie (wp, buffer, vloerverwarming dekvloer etc.) staat voor 1400€ (Alle prijzen ex btw)

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 22-06-2017 10:02 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• karazz
Dacht hier laatst iets gelezen te hebben over subsidie over een boiler die niet als zonneboiler gebruikt werd, maar kan me vergissen. Maar wil misschien nog wel zonnecollectoren of een pelletkachel aan dit plaatje toevoegen.

Mij werd ook geadviseerd om in ieder geval iets achter de hand te hebben (pelletkachel of elektrisch element/naverwarmer) voor als het een aantal dagen achter elkaar écht koud is of voor het ongunstige geval dat de warmtepomp kapot gaat terwijl het buiten -10 is. Dus daar moet ik nog een knoop over hakken.

M.b.t. vloerverwarming volg ik je niet helemaal. Je geeft aan 13,50 €/m2 betaald te hebben + dekvloer voor 14 €/m2. Dat komt vrij goed overeen met het bedrag dat ik heb genomen. Maar de bouwer had het gedaan voor 9,50 €/m2??

Naregeling bedrag is wat ik bij mijn eerste post heb staan gok ik? Dus dat komt aardig overeen.

En het arbeidsloon staat bij mij wat ruim geschat begrijp ik.

Sowieso hebben we de prijzen wat ruim genomen nu, tegen de tijd dat we wat specifieker gaan rekenen zullen deze wat bijgesteld worden.

Maar voordat we dat kunnen gaan doen dien ik dus te bedenken wat ik wil m.b.t. back-up/ondersteunende verwarmingsbron.

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:19:
Dacht hier laatst iets gelezen te hebben over subsidie over een boiler die niet als zonneboiler gebruikt werd, maar kan me vergissen. Maar wil misschien nog wel zonnecollectoren of een pelletkachel aan dit plaatje toevoegen.

Mij werd ook geadviseerd om in ieder geval iets achter de hand te hebben (pelletkachel of elektrisch element/naverwarmer) voor als het een aantal dagen achter elkaar écht koud is of voor het ongunstige geval dat de warmtepomp kapot gaat terwijl het buiten -10 is. Dus daar moet ik nog een knoop over hakken.

M.b.t. vloerverwarming volg ik je niet helemaal. Je geeft aan 13,50 €/m2 betaald te hebben + dekvloer voor 14 €/m2. Dat komt vrij goed overeen met het bedrag dat ik heb genomen. Maar de bouwer had het gedaan voor 9,50 €/m2??

Naregeling bedrag is wat ik bij mijn eerste post heb staan gok ik? Dus dat komt aardig overeen.

En het arbeidsloon staat bij mij wat ruim geschat begrijp ik.

Sowieso hebben we de prijzen wat ruim genomen nu, tegen de tijd dat we wat specifieker gaan rekenen zullen deze wat bijgesteld worden.

Maar voordat we dat kunnen gaan doen dien ik dus te bedenken wat ik wil m.b.t. back-up/ondersteunende verwarmingsbron.
Als je de ruimte hebt, en een buffer vat, is pellets kachel wel heel handig,ook kan die kachel veel beter hoge temperaturen halen voor je sww boiler . Of veel zware elementen in je buffer steken als je huis aansluiting dat kan hebben ,dat is ook makkelijke backup

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
Oxellaar schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:33:
[...]

Ik reageerde op de opmerking over foute berichtgeving van BNR. Niet op het goed of slecht uitvallen van de subsidie.

Maar 5 a 6 kW is niet echt gangbaar, ik kom ze sowieso zeer zelden tegen.
Als all electric dan, hybrid is anders.
9 kW voor een kleine nieuwbouwwoning is zo'n beetje het minimale.
Interessante gegevens! Maar wat is een kleine nieuwbouwwoning?
In dit forum kom ik de 5 - 6 kW wel vaker tegen en het zijn
vaker bestaande woningen dan nieuwbouw.

Misschien bestaat er een verschil tussen dat wat tweakers kunnen
en doen en wat de installatiebranche op dit moment (met veiligheidsmarge?)
installeert?

Mijn huis uit 1984 (125 m² verwarmd, 400 m³), halfvrijstaand met geschakelde garage
kon ik prima met 5,8 kW @ 19°C/-12 °C verwarmen. Dit was begin februari 2012.
Na het vervangen van buitendeuren en de dubbele beglazing door HR++ (Ug=1,0, warm edge)
in 2015 is mijn benodigd verwarmingsvermogen met ca. 15% verminderd.
Energielabel nu B.

En ik heb nog geen balansventilatie met WTW (vermoedelijk onvoldoende kierdichtheid)
spouwmuur met garage vermoedelijk niet geïsoleerd, vloer b.g.kan nog nageïsoleerd worden
(en heel misschien nog het dak).
Een 5 kW wp is dan eigenlijk voor cv veel te groot.

Als ik een wp zou kiezen dan een 5 kW (maximaal 6 kW) L/W-wp
en mij treft deze (na lobbywerk van ?) verlaagde subsidie wel harder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:27:
[...]

Als je de ruimte hebt, en een buffer vat, is pellets kachel wel heel handig,ook kan die kachel veel beter hoge temperaturen halen voor je sww boiler . Of veel zware elementen in je buffer steken als je huis aansluiting dat kan hebben ,dat is ook makkelijke backup
Dat is dus de keuze die we moeten maken. Vooralsnog geen idee wat de huisaansluiting kan hebben, maar de dagen/momenten dat zo'n element zijn werk moet doen zijn maar beperkt natuurlijk.

Moeten in geval van een pelletkachel wss een trucje verzinnen om te voorkomen dat de aanvoertemperatuur voor de warmtepomp niet (te) hoog wordt, maar dat is bijzaak. ;)

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:37:
Ik bedoelde in relatie met de aanvoertemperatuur.
Je had een relatief hoge aanvoertemperatuur bij verwarmen.
Nu kan je met een aanvoer van slechts 4 graden onder omgevingstemperatuur de boel koel houden (hoe warm is het buiten bij jou?)
29C op moment van de opnames.
Van 29 -> 21.5 = 7.5C met Ta 4 < Kamertemperatuur = ongeveer 0.5C per graad verschil
Verwarmen:
Ta2=32C, 21.5 - 2 = bijna 20 met een Ta-KamerT van 10 resulteert in diezelfde 0.5C per graad verschil.
E.e.a. lijkt me prima in balans te zijn, een sCOP van > 4 en dat voor een niet geisoleerde jaren 70 woning, ik kan niet meer wensen lijkt me.

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:53:
[...]

Dat is dus de keuze die we moeten maken. Vooralsnog geen idee wat de huisaansluiting kan hebben, maar de dagen/momenten dat zo'n element zijn werk moet doen zijn maar beperkt natuurlijk.

Moeten in geval van een pelletkachel wss een trucje verzinnen om te voorkomen dat de aanvoertemperatuur voor de warmtepomp niet (te) hoog wordt, maar dat is bijzaak. ;)
Is niet moeilijk, er zijn er die op 55 graden draaien, pellets doet bovenkant buffer en de wp de onderkant, de wp krijgt ook altijd het koude retour water uit je huis voor zijn kiezen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:12:
[...]

29C op moment van de opnames.
Van 29 -> 21.5 = 7.5C met Ta 4 < Kamertemperatuur = ongeveer 0.5C per graad verschil
Verwarmen:
Ta2=32C, 21.5 - 2 = bijna 20 met een Ta-KamerT van 10 resulteert in diezelfde 0.5C per graad verschil.
E.e.a. lijkt me prima in balans te zijn, een sCOP van > 4 en dat voor een niet geisoleerde jaren 70 woning, ik kan niet meer wensen lijkt me.
Precies, je zou verwachten dat verwarmen minder nodig zou hebben (zoninstraling, interne warmtelast die meewerken met verwarming en tegenwerken met koeling).

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:44:
[...]

Interessante gegevens! Maar wat is een kleine nieuwbouwwoning?
In dit forum kom ik de 5 - 6 kW wel vaker tegen en het zijn
vaker bestaande woningen dan nieuwbouw.

Misschien bestaat er een verschil tussen dat wat tweakers kunnen
en doen en wat de installatiebranche op dit moment (met veiligheidsmarge?)
installeert?

Mijn huis uit 1984 (125 m² verwarmd, 400 m³), halfvrijstaand met geschakelde garage
kon ik prima met 5,8 kW @ 19°C/-12 °C verwarmen. Dit was begin februari 2012.
Na het vervangen van buitendeuren en de dubbele beglazing door HR++ (Ug=1,0, warm edge)
in 2015 is mijn benodigd verwarmingsvermogen met ca. 15% verminderd.
Energielabel nu B.

En ik heb nog geen balansventilatie met WTW (vermoedelijk onvoldoende kierdichtheid)
spouwmuur met garage vermoedelijk niet geïsoleerd, vloer b.g.kan nog nageïsoleerd worden
(en heel misschien nog het dak).
Een 5 kW wp is dan eigenlijk voor cv veel te groot.

Als ik een wp zou kiezen dan een 5 kW (maximaal 6 kW) L/W-wp
en mij treft deze (na lobbywerk van ?) verlaagde subsidie wel harder.
Aan de hand van een warmteverlies berekening wordt het vermogen bepaald. En dan gaat het om het thermische vermogen bij - 10. Daar zijn gewoon regels voor.
Maar het vermogen ligt vaak tussen de 7 en 15kW.

Het lobbywerk zal zeker niet uit de installatiebranche zelf zijn gekomen, die worden er niet veel beter van.
De subsidie gaat grotendeels op aan nieuwbouw, niet aan bestaande bouw.
Ook wij hebben in de afgelopen jaren misschien een handjevol warmtepompen geplaatst in bestaande bouw, maar alleen in nieuwbouw en veel ook.

Ik heb meerdere importeurs en installateurs gesproken en zij merken nauwelijks een stijging in verkoop. De meeste systemen zouden toch wel geplaatst worden in nieuwbouwprojecten. Dat er nu subsidie op zit is mooi meegenomen voor de eindgebruiker.

• jacovn
karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:19:

.
Dekvloer van 70 mm van de bouwer voor €9.50
Dekvloer van de instalateur €14.00
Meerprijs dus 4.50€ per m2

Voordeel volgens instalateur:
- volldig waterpas vlak
- 10-20% beter rendement voor vloerverwarming/koeling (is waarschijnlijk erg hoopvol getal)
- in 48 uur zo ver uit gehard dat er verder gewerkt kan worden

Dus hij planned de vrijdag om de vloerverwarming erin te leggen, komen ze eind van de dag en storten de vloer er compleet in op die verdieping. Op maandag kan aannemer door met wat die wil.

Ik hoop maar dat dit volledig waterpas en glad klopt, dan hoef ik wellicht geen vloeren te egaliseren voor wat ik er op wil leggen.

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Precies, je zou verwachten dat verwarmen minder nodig zou hebben (zoninstraling, interne warmtelast die meewerken met verwarming en tegenwerken met koeling).
Jouw verwachting zou kloppen als mijn woning 180 graden gedraaid zou zijn. Mijn grootste glasoppervlak ligt nl. op het noorden.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-12 08:19
Oxellaar schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Aan de hand van een warmteverlies berekening wordt het vermogen bepaald. En dan gaat het om het thermische vermogen bij - 10. Daar zijn gewoon regels voor.
Maar het vermogen ligt vaak tussen de 7 en 15kW.

Het lobbywerk zal zeker niet uit de installatiebranche zelf zijn gekomen, die worden er niet veel beter van.
De subsidie gaat grotendeels op aan nieuwbouw, niet aan bestaande bouw.
Ook wij hebben in de afgelopen jaren misschien een handjevol warmtepompen geplaatst in bestaande bouw, maar alleen in nieuwbouw en veel ook.

Ik heb meerdere importeurs en installateurs gesproken en zij merken nauwelijks een stijging in verkoop. De meeste systemen zouden toch wel geplaatst worden in nieuwbouwprojecten. Dat er nu subsidie op zit is mooi meegenomen voor de eindgebruiker.
Is ook niet heel bijzonder dat er niet veel animo is bij bestaande bouw toch.

De CV installatie van wellicht 70% van de woningen binnen NL zijn zonder aanpassingen niet geschikt voor een warmtepomp.
En dan de andere 30% van de woningen gebruikt wss al zo weinig gas dat je een warmte pomp er niet snel uit haalt men rekent toch nog altijd met TVT (deze discussie ga ik verder niet aan :+ )

Even een opsomming van potentiële blockers:
  • Niet genoeg capaciteit om te verwarmen met TA onder 50.
  • Geen LTV radiatoren.
  • Geen ruimte voor een warmtepomp en evt boiler
  • Simpelweg niet aandurven
  • Geen centjes
  • Niet op de hoogte van de mogelijkheden
  • Geen interesse
  • Net de CV vervangen
En zo valt er nog wel meer te verzinnen.

Zelf zit ik in de 30% maar heb er wel een aangeschaft en hier en daar wat naar mijzelf toegerekend :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• dunklefaser
Daannn1987 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:57:
[...]

Is ook niet heel bijzonder dat er niet veel animo is bij bestaande bouw toch.

De CV installatie van wellicht 70% van de woningen binnen NL zijn zonder aanpassingen niet geschikt voor een warmtepomp.
En dan de andere 30% van de woningen gebruikt wss al zo weinig gas dat je een warmte pomp er niet snel uit haalt men rekent toch nog altijd met TVT (deze discussie ga ik verder niet aan :+ )

Even een opsomming van potentiële blockers:
  • Niet genoeg capaciteit om te verwarmen met TA onder 50.
  • Geen LTV radiatoren.
  • Geen ruimte voor een warmtepomp en evt boiler
  • Simpelweg niet aandurven
  • Geen centjes
  • Niet op de hoogte van de mogelijkheden
  • Geen interesse
  • Net de CV vervangen
En zo valt er nog wel meer te verzinnen.

Zelf zit ik in de 30% maar heb er wel een aangeschaft en hier en daar wat naar mijzelf toegerekend :+
Ik vraag me dan af op welke manier en welke termijn! Nederland (= alle woningen)
zgn. "gasloos" gaat worden.
Warmtenetten en waar dan? (Met welke warmtebronnen?)
Hybride warmtepompen voor de komende 15 jaar om het gasverbruik te reduceren?
Maar dan moet de overheid juist niet de subsidie voor de kleinere wp'en
omlaag brengen.

• reneeke1970
dunklefaser schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Ik vraag me dan af op welke manier en welke termijn! Nederland (= alle woningen)
omlaag brengen.
Gas loos voor alle nieuw te bouwen woningen natuurlijk, net als auto's, nieuwe strenge regels maar oud mag blijven

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:15:
[...]

Gas loos voor alle nieuw te bouwen woningen natuurlijk, net als auto's, nieuwe strenge regels maar oud mag blijven
Dit lijkt me wel wat te kort door de (energie)bocht.

• Daannn1987
dunklefaser schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:12:
[...]

omlaag brengen.
Ik vraag mijzelf al heel lang af of het haalbaar wordt om binnen afzienbare tijd gasloos te worden in NL.
Mogen we als NL toch wel heel wat meer stimuleren en subsidiëren om dat haalbaar te maken (als het al mogelijk is).

Kijk eens om je heen, als je weet waar sommige ketels hangen; in de kleinste ruimtes of zelfs in keukens :)
Hoe zie je dat vervangen worden door een warmtepomp die zowel CV als SWW aftikt (met buffervat dus)?

Ik ken er genoeg die 0 buffer op de spaarrekening hebben, waar gaan zij die warmtepomp van betalen? leasen? waarom zouden ze dat uberhaubt doen als de CV ketel het nog doet?

Of in een flatgebouw waar iedereen nog VR ketels heeft, waar komen die buitenunits hangen? naast de schotel op het balkon?

Ik denk dat wij een goede slag kunnen maken om het gasverbruik te reduceren, maar echt gasloos binnen 15 jaar no way.
Daarnaast vindt ik het bizar dat de meeste nieuwbouw woningen nog met gasketels worden uitgerust. Hoe dom is dat..

Misschien stel ik mijzelf wat negatief op, maar dit is hoe ik erover denk :+

• Daannn1987
dunklefaser schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:20:
[...]

Dit lijkt me wel wat te kort door de (energie)bocht.
Helaas wel het enige wat realistisch is..

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:12
Daannn1987 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:28:
[...]

Mogen we als NL toch wel heel wat meer stimuleren en subsidiëren om dat haalbaar te maken (als het al mogelijk is).
Helemaal eens, er moet dan heel zwaar gesubsidieerd worden. Enkele honderden of een paar duizend euro subsidie op aanschaf van een WP is natuurlijk heel mooi, maar als je grotere woningen van pak 'm beet voor 1950 daarmee wilt verwarmen, red je het niet met installatie van puur een WP. Extra radiatoren met een omslag naar LTV en flinke isolatie kosten het veelvoudige van een WP.
Het is zeker een uitdaging.
Maar we dwalen een beetje af ;)

• karazz
Aangezien wij een nieuwe woning gaan zetten wil ik eens gaan berekenen hoeveel zonnepanelen ik theoretisch op mijn dak wil hebben. (Of dat financieel haalbaar is kijk ik daarna wel weer.)

Elektrisch zullen we niet veel meer/minder gaan gebruiken dan dat we nu doen. Enige grote verschil zal de warmtepomp zijn. Er zal geen vuistregel zijn over het aantal uur p/d dat zo'n ding gemiddeld over een jaar staat te pompen neem ik aan? Daarbij ook nog rekening houdend met het modulerend gedrag en dus wel of geen volle 100% belasting van je stroomvoorziening.

Dus, iemand hier die dat toevallig bij houdt van zijn/haar wp? O-)

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:50:
Aangezien wij een nieuwe woning gaan zetten wil ik eens gaan berekenen hoeveel zonnepanelen ik theoretisch op mijn dak wil hebben. (Of dat financieel haalbaar is kijk ik daarna wel weer.)

Elektrisch zullen we niet veel meer/minder gaan gebruiken dan dat we nu doen. Enige grote verschil zal de warmtepomp zijn. Er zal geen vuistregel zijn over het aantal uur p/d dat zo'n ding gemiddeld over een jaar staat te pompen neem ik aan? Daarbij ook nog rekening houdend met het modulerend gedrag en dus wel of geen volle 100% belasting van je stroomvoorziening.

Dus, iemand hier die dat toevallig bij houdt van zijn/haar wp? O-)
Over het algemeen als je het gas verbruik zou durven inschatten en dat maal twee is je elektra verbruik.
Creëer op je nieuwe huis als je kunt PV lokatie in verschillende richtingen voor goede spreiding over de dag

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Kom ik er dus gisterenavond achter dat mijn standaard Espace verdeler over 3/4 aanvoer en retour beschikt, nu aangesloten met 15mm. Die gaan we dus tzt mooi upgraden naar 3/4 en dan kan ik wel permanent koelen verwacht ik.

Ik baal dr toch wel een beetje van dat de ingebouwde warmtemeter van mijn Mitsubishi niet werkt.

Als ik opgewekte energie aanklik krijg ik de melding "ongeldig".

Omdat ik dit zonder officiële installateur heb gedaan, zou ik dan Alklima kunnen contacten :? Zij zijn immers toch importeur :?

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:52:
Ik baal dr toch wel een beetje van dat de ingebouwde warmtemeter van mijn Mitsubishi niet werkt.

Als ik opgewekte energie aanklik krijg ik de melding "ongeldig".

Omdat ik dit zonder officiële installateur heb gedaan, zou ik dan Alklima kunnen contacten :? Zij zijn immers toch importeur :?
Eigenlijk moet je installateur contact opnemen met Alklima, of heb je hem zelf aangeschaft?
Als hij in Nederland is gekocht, dan komt hij bij Alklima vandaan, zij zullen je vast verder willen helpen.

Wel zullen ze liever een installateur als tussenpersoon hebben en niet de consument.

Ik heb hem zelf aangeschaft en zelf (met hulp van) geïnstalleerd.

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 21:09
Voor mensen die net nog even twijfelen...
Toch van het weekend maar even goed nadenken voor de Elga.

Op 6 juni jongstleden is een wijziging gepubliceerd voor de ISDE. Deze wijziging treedt in werking per 1 juli 2017. Voor lucht-waterwarmtepompen tussen de 4 en 9 kW betekent dit dat het subsidiebedrag wordt verlaagd. Gezien de korte termijn tussen publicatie en inwerkingtreding van de wijziging, wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien u aantoont (door een bijlage bij de aanvraag) dat u voor 1 juli de verplichting bent aangegaan, heeft u bij een aanvraag na 1 juli daarom nog recht op het hogere subsidiebedrag.

http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:29:
Ik heb hem zelf aangeschaft en zelf (met hulp van) geïnstalleerd.
Heb je de 2 dipswitches al op on gezet ?
Alklima wil je wel helpen, via mail gratis, langskomen dan moet je betalen.

Pagina: 1 ... 66 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)