Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.887 views

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55
@Speedy-Andre
In de installatie manual kun je in de schema's zien dat de WP juist het SWW water warm maakt.
Er staat ook dat er een Wilo pomp bij zit voor drinkwater. Geen idee of dit standaard is.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
karazz schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:39:
[...]

Ook de kleine lettertjes lezen ;)
niet gedaan ;(
mijn afmetingen zijn in andere volgorde, dus anders 8)7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:02
Interessant topic dit, goed dat ik hem nu ontdek. Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning van 120M2 waarbij er met een EPC wordt gewerkt van 0.4. Een aantal zonnepanelen komt er op het dak, het aantal is afhankelijk van wat er nodig is om aan een EPC van 0.4 te voldoen.

De woning waar ik mee bezig ben krijgt in de standaard uitvoering vloerverwarming, kunststof kozijnen met HR++ beglazing, mechanische ventilatie, ventilatieroosters en een HR ketel.

Nu wil ik van die HR ketel af en in de plaats daarvan een lucht-water warmtepomp. Financieel lijkt me dit best interessant omdat er dan geen gasaansluiting aangelegd hoeft te worden en de energie kan (deels) opgewekt worden met zonnepanelen. Bovendien komen de zonnepanelen op een goede plek te liggen qua opbrengst. Oftewel, besparen op de energierekening.

De aannemer gaat uitzoeken wat het qua meer- of minderprijs doet als ik besluit te switchen van een HR ketel naar een warmtepomp, maar ik ben ook op zoek naar referenties van anderen. Ondanks dat ik vast niet de eerste ben die op dit idee is gekomen is er niemand in m'n omgeving die tot nu toe een nieuwbouwwoning met een warmtepomp heeft in plaats van een HR ketel.

Dus als ik zo vrij mag zijn: wat zijn de ervaringen van anderen qua installatiekosten?

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
@Insert12
Ik denk dat je je huis beter zonder ketel of WP kan laten opleveren en dan zelf een leverancier vinden voor de WP. De aannemer zal heel duur worden vergeleken met andere leveranciers.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:05
@Insert12
Bij mij willen ze niet eens opleveren zonder HR ketel :-( zit met een EPC van 0.6 dus gelukkig niet die 4 paneeltjes. Denk ook aan je meterkast, 3x25A heb je snel nodig!

Nog iemand tips om de koelleidingen van een split unit netjes weg te werken? Bijvoorbeeld door een of twee loze leidingen en wat moet de diameter dan zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door roelzadh op 28-06-2017 19:36 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Insert12
migila schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:21:
@Insert12
Ik denk dat je je huis beter zonder ketel of WP kan laten opleveren en dan zelf een leverancier vinden voor de WP. De aannemer zal heel duur worden vergeleken met andere leveranciers.
Huh, kan dat? Zit je er dan niet mee dat de woning opgeleverd moet worden met een EPC waarde van 0.4?
roelzadh schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:30:
@Insert12
Bij mij willen ze niet eens opleveren zonder HR ketel :-( zit met een EPC van 0.6 dus gelukkig niet die 4 paneeltjes. Denk ook aan je meterkast, 3x25A heb je snel nodig!

Nog iemand tips om de koelleidingen van een split unit netjes weg te werken? Bijvoorbeeld door een of twee loze leidingen en wat moet de diameter dan zijn?
Dank voor de tip over de meterkast, had ik nog niet aan gedacht!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
roelzadh schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:30:

Als je loze leiding 60mm is kunnen beide er doorheen, wil je de leidingen dubbel isoleren zit je al snel op 2x 60mm

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• roelzadh
Op zolder zit de technische ruimte op de 2e verdieping.

Twijfel nog over de beste locatie voor de buitenunit:
- op 2m aan de muur net onder de dakrand (badkamer)
- op 6m op het platte dak van de garage
- op 8m in de kleine voortuin op de grond (voor de wc/keuken)

In de eerste optie is de afstand dus maar 2 meter. In opties 2 en 3 kan je de unit eventueel inpakken voor nog minder geluid en staat mooier...

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
roelzadh schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:05:

In de eerste optie is de afstand dus maar 2 meter. In opties 2 en 3 kan je de unit eventueel inpakken voor nog minder geluid en staat mooier...
Nadeel ophangen is dat je er minder makkelijk bij kunt voor eventueel onderhoud en wellicht meer geluid binnen. Hoe verder van muren weg hoe minder geluid. Vrije plaatsing is het beste, maar wel weer lange leiding.

• koevlaas2
roelzadh schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:05:

Optie C, de overige opties kunnen lawaai via je constructie verspreiden, C niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• roelzadh
Dus lawaai door trillingen is de grootste boosdoener? Het geluid van de compressor en ventilator valt mee?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:55:
[...]

Ja, via het menu, maar je hebt 2 reset opties. ik zit op de bank en weet 1 optie dat is reset van de FTC en 'het andere' is de andere reset optie.
Ongeldig heb ik op sommige settings ook, maar dat is normaal en verklaarbaar.
Niet geschoten altijd mis, misschien is je moederbord wel defect, maar voor zover ik weet zit er geen zelftest op.

Heb je eigenlijk bijgeleverde SDCard geinstalleerd of een andere, misschien ligt het hier wel aan. Heb je toevallig een andere liggen die je kan testen ?
Ik heb beide resets zojuist uitgevoerd, maar helaas nog steeds 0,0 response op code 540.

Na alles weer ingesteld te hebben werkt alles wel weer zoals het hoort ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
roelzadh schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:10:
Dus lawaai door trillingen is de grootste boosdoener? Het geluid van de compressor en ventilator valt mee?
Het is net een drilboor, in je constructie drillen maakt een gigantisch geluid, maar 'los' in je tuin al een stuk minder.
Als je je temperatuur ZLM (Zo Laag Mogelijk) houdt dan is de compressor ook stiller.

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:14:
[...]

Ik heb beide resets zojuist uitgevoerd, maar helaas nog steeds 0,0 response op code 540.

En wat zegt alklima ?
Zou het aan je FTC (moederbord) liggen (defect) ?
Je kan ergens een foutenlog uitlezen, staat hier iets in ?
Is er iets van de SDCard af te krijgen ?

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 28-06-2017 21:34 ]

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:30

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Grolsch schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:14:
[...]

misschien zit er een stekkertje los in de ecodan kast

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Insert12 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:45:
[...]

Huh, kan dat? Zit je er dan niet mee dat de woning opgeleverd moet worden met een EPC waarde van 0.4?

[...]

Dank voor de tip over de meterkast, had ik nog niet aan gedacht!
Dat moet je even informeren bij de aannemer. Het klinkt alsof de oplevering al redelijk nabij is. Als het zou kunnen, en je het echt wilt, moet je snel gaan informeren of je de gasaansluiting en de HR ketel eruit kan halen. Maar dan moet je echt zelf gaan informeren bij aannemer en gemeente.
koevlaas2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:28:
[...]

En wat zegt alklima ?
Zou het aan je FTC (moederbord) liggen (defect) ?
Je kan ergens een foutenlog uitlezen, staat hier iets in ?
Is er iets van de SDCard af te krijgen ?
Alklima heeft nog niet weer gereageerd, vanmorgen heb ik ze een mail gestuurd dat een manuele reset ook niet helpt.

De SD kaart is het probleem niet. In het scherm staat SD, en de gegevens worden goed opgeslagen op de SD kaart (history van verbruik is immers te zien).

Ook heeft het invoeren van code 540 en het resultaat daarvan naar mijn mening niets te maken met de SD kaart.

Via melcloud kan ik storingsrapporten uit draaien, maar ook hier is niets te zien.
kanaaldijk schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:59:
[...]

misschien zit er een stekkertje los in de ecodan kast
Dat is dan zoeken naar een speld in de hooiberg, of heb je een specifieke stekker in gedachten die ik kan controleren :?

Alklima heeft me zojuist gebeld en volgens hem moet het haast liggen aan dipswitch 2-8 (Debietsensor).

Deze staat op ON en hoort ook op ON te staan maar Alklima adviseert om alles spanningsloos te maken.
Dipswitch op OFF
Spanning er weer op en alles aanzetten.
Alles uitzetten en Spanning eraf voor 5 minuten.
Dipswitch 2-8 weer op ON

Als dit nog niet werkt dan kan ik een afspraak maken dat iemand langs komt om het op te lossen.

• Insert12
migila schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Dat moet je even informeren bij de aannemer. Het klinkt alsof de oplevering al redelijk nabij is. Als het zou kunnen, en je het echt wilt, moet je snel gaan informeren of je de gasaansluiting en de HR ketel eruit kan halen. Maar dan moet je echt zelf gaan informeren bij aannemer en gemeente.
Zo ver is het nog niet, de bouwvergunning moet nog aangevraagd worden en de bouw zal beginnen in januari. Een officieel koopcontract moet ik nog krijgen zelfs :P

Reden dat ik er nu al mee bezig ben is omdat het me verstandig lijkt zo vroeg mogelijk in het proces zulke belangrijke punten te regelen. Zodra de gasaansluiting aangevraagd is zal het een stuk moeilijker worden deze alsnog te laten vervallen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:13:
Alklima heeft me zojuist gebeld en volgens hem moet het haast liggen aan dipswitch 2-8 (Debietsensor).

Deze staat op ON en hoort ook op ON te staan maar Alklima adviseert om alles spanningsloos te maken.
Dipswitch op OFF
Dipswitch 2-8 weer op ON

Als dit nog niet werkt dan kan ik een afspraak maken dat iemand langs komt om het op te lossen.
Als je toch open hebt kijk (enkel visueel) dan ook even of stekker CN1A er goed in zit, midden onder FTC (witte connector met geel-wit-groen-bruin kabel) en dat er niets aangesloten zit de op zwarte terminal eronder op plek waar op de print IN10 en IN1A staat

[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 11:30 . Reden: Edit enkel visueel ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Domba @Grolsch
Even een opmerking....
Conectors en dipswitches alleen spaningsloos losnemen, terug plaatsen en omschakelen.
Nooit onder spanning.
Zeker conectors kunnen een print opblazen...

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Als je toch open hebt kijk dan ook even of stekker CN1A er goed in zit, midden onder FTC (witte connector met geel-wit-groen-bruin kabel) en dat er niets aangesloten zit de op zwarte terminal eronder op plek waar op de print IN10 en IN1A staat
Ga ik naar kijken! Tnx voor de tip!
Oxellaar schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:44:
@Domba @Grolsch
Even een opmerking....
Conectors en dipswitches alleen spaningsloos losnemen, terug plaatsen en omschakelen.
Nooit onder spanning.
Ook bedankt voor de tip! Dit deed ik altijd al 8)

• Domba
Oxellaar schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:44:
@Domba @Grolsch
Even een opmerking....
Nooit onder spanning.
Goede tip,
Met kijken had ik er even niet aangedacht dat ook anders dan visueel (als een foto) kunt opvatten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Die man van Alklima had het er ook over dat de stroom 5 minuten er af moet :?

Wat is in de digitale wereld anders aan 1 minuut stroomloos als 5 minuten stroomloos :?

Zo kom ik nooit van het roken af natuurlijk ;)

• Domba
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:30:
Die man van Alklima had het er ook over dat de stroom 5 minuten er af moet :?

Wat is in de digitale wereld anders aan 1 minuut stroomloos als 5 minuten stroomloos :?
Een grotere of kleiner condensator.

Pana mono heeft geen dipswitches voor configutie op deze manier, daar dien je alle settings langs te lopen/reset gebruiken of heel heel lang wachten want ze houden rekening met stroomstoringen tot wel 24 uur, anders moet je meerdere dagen wachten voor je settings opnieuw moet ingegeven.

• Wolly
  • Niet online
Hoe doen jullie dat met de zekeringen? Ik heb bijvoorbeeld een 3x25A aansluiting op het electriciteitsnet. De 25A zekeringen zijn dus van de netbeheerder en deze kan ik niet vervangen (het zijn trouwens porseleinen zekeringen). Als ze doorbranden kost het 60 euro per keer dat de Stedin monteur ervoor moet langskomen.

Deze 3x25A is in de meterkast onderverdeeld in een aantal 16A groepen.

De Panasonic 6Kw monobloc WH-MDC06G3E5 heeft een max current op power supply 1 van 20,5 A.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2TSoTAk.png

Het 9Kw monobloc WH-MDC09G3E5 heeft een max current van 22,9A.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/usucfcg.png

Bron (pdf)

Ik begreep dat er altijd een selectiviteit moet zijn. Maar een Max current van 22,9A zit akelig dicht op die 25A van de hoofdzekering, hoe werkt dat dan?

Een upgrade naar 3x35A is vanwege het hoge vastrecht totaal niet aantrekkelijk, dan ben je bijna EUR 400 extra kwijt aan Stedin.

• joostmaas
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:47:
Hoe doen jullie dat met de zekeringen? Ik heb bijvoorbeeld een 3x25A aansluiting op het electriciteitsnet. De 25A zekeringen zijn dus van de netbeheerder en deze kan ik niet vervangen (het zijn trouwens porseleinen zekeringen). Als ze doorbranden kost het 60 euro per keer dat de Stedin monteur ervoor moet langskomen.

Deze 3x25A is in de meterkast onderverdeeld in een aantal 16A groepen.

De Panasonic 6Kw monobloc WH-MDC06G3E5 heeft een max current op power supply 1 van 20,5 A.
[afbeelding]

Het 9Kw monobloc WH-MDC09G3E5 heeft een max current van 22,9A.
[afbeelding]

Bron (pdf)

Ik begreep dat er altijd een selectiviteit moet zijn. Maar een Max current van 22,9A zit akelig dicht op die 25A van de hoofdzekering, hoe werkt dat dan?

Een upgrade naar 3x35A is vanwege het hoge vastrecht totaal niet aantrekkelijk, dan ben je bijna EUR 400 extra kwijt aan Stedin.
Hier is al veel in onder meer deel 2 over gesproken. Die 25A slaat pas na een uur door bij een stuk meer dan 25A (28-36A). Die max. current van Panasonic wordt waarschijnlijk nooit gehaald. Als je geen SWW hebt en op lage temp. 'stookt' scheelt dat ook weer. Panasonic doet alles worst-case (terecht) en neemt soms ook de getallen van grotere WP's over bij kleinere modellen en gaat er van uit dat je alle opties hebt geïnstalleerd. Er zit ook nog een maximale stroom beveiliging in de Panasonic.

Selectiviteit is geen wet, maar een norm ter sterke aanbeveling. Op een 25A hoofdaansluiting is het niet de bedoeling grotere inschakelautomaten dan 16A te gebruiken. De 5kW Pana is geen probleem op 3x25A, 2x 5kW Pana is (bij mij) al krap, maar hangt ook af wat je verder aan grote gebruikers hebt.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ff een vraagje nog voor de kenners hier...In mijn woning heb ik ca. 50m2 vloer verwarming liggen met een grundfos alpha pomp. Hier zit een verdeler achter over 4 groepen. Nu zit deze nog op hetzelfde CV net als de gewone HT radiatoren. Ik wil een WH-MDC05F3E5 aanschaffen. Wat is nu slim? De L/W pomp het gehele CV circuit laten ondersteunen (er hangt een Remeha Quinta Pro cv ketel) of het gehele vloer verwarming gedeelte loskoppelen en die aan de L/W pomp hangen?

In het laatste geval heb ik bijvoorbeeld nog een PAW-A2W-RTWIRED nodig terwijl in het eerste geval mogelijk de iSense het werk kan blijven doen.

• joostmaas
  • Niet online
Markprinsen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:28:
Ff een vraagje nog voor de kenners hier...In mijn woning heb ik ca. 50m2 vloer verwarming liggen met een grundfos alpha pomp. Hier zit een verdeler achter over 4 groepen. Nu zit deze nog op hetzelfde CV net als de gewone HT radiatoren. Ik wil een WH-MDC05F3E5 aanschaffen. Wat is nu slim? De L/W pomp het gehele CV circuit laten ondersteunen (er hangt een Remeha Quinta Pro cv ketel) of het gehele vloer verwarming gedeelte loskoppelen en die aan de L/W pomp hangen?

In het laatste geval heb ik bijvoorbeeld nog een PAW-A2W-RTWIRED nodig terwijl in het eerste geval mogelijk de iSense het werk kan blijven doen.
VV direct aan Pana scheelt een pomp bij de vv en betekent dat je de Pana op optimale temperaturen kunt laten draaien. Ook geen buffervat nodig (al verschillen hierover de meningen...). Als je de Pana ook het hele cv gedeelte wilt laten doen moet die op veel hogere temperaturen draaien, zeker met HT radiatoren. Bij welke temperaturen heb je de CV als aanvulling echt nodig? Heeft de Pana dan nog capaciteit over naast de vloerverwarming? (Zo niet, dan Pana alleen op vv).

Op een Pana kan in principe elke aan/uit thermostaat. In deel 1 was de truuk met de Elga om de CV elk een eigen thermostaat te geven en de cv thermostaat ietsje lager in te stellen, zodat die pas aansloeg als de Elga het niet meer redde (en dus niet de ingebouwde Elga regeling te gebruiken). Zo iets kun je met de Pana ook doen.

• Markprinsen
Mooi, dan gaat hij gelijk op de VV want in de woonkamer (waar geen VV aanwezig is) komt een L/L dingetje en houtkachel . Dan gaan we nog alleen badkamer en slaapkamers met gas verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Markprinsen op 29-06-2017 12:45 ]

• Wolly
  • Niet online
joostmaas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:22:
[...]

Hier is al veel in onder meer deel 2 over gesproken. Die 25A slaat pas na een uur door bij een stuk meer dan 25A (28-36A). Die max. current van Panasonic wordt waarschijnlijk nooit gehaald. Als je geen SWW hebt en op lage temp. 'stookt' scheelt dat ook weer. Panasonic doet alles worst-case (terecht) en neemt soms ook de getallen van grotere WP's over bij kleinere modellen en gaat er van uit dat je alle opties hebt geïnstalleerd. Er zit ook nog een maximale stroom beveiliging in de Panasonic.

Selectiviteit is geen wet, maar een norm ter sterke aanbeveling. Op een 25A hoofdaansluiting is het niet de bedoeling grotere inschakelautomaten dan 16A te gebruiken. De 5kW Pana is geen probleem op 3x25A, 2x 5kW Pana is (bij mij) al krap, maar hangt ook af wat je verder aan grote gebruikers hebt.
Heb inderdaad ook de discussie gelezen in deel 2, maar nog niet een finale oplossing die toepasbaar is.

Bedoel jij nu dat die 22,9A Max input power gewoon op een 16A zekering kan? Of direct na de hoofdschakelaar een 25C automaat (+ aardlek?) en daar de WP op aansluiten?

• Domba
@Wolly
Bij mij draaien vrijwel alle verbruikers op een 3xC16 (C. kar) op een laadgroep na van 3xB16, maar ik heb ter bescherming van smeltzekeringen nog een 3xB25 omdat ik nog een eigen noodstroomverziening heb.

Voor WP's staat in controller backup-heater uit en bivalent punt op -15C, Booster is aangesloten als stuurstroom van een 230V relais die een andere fase schakelt voor het electrisch element (SWW)

Ik kan een volledige beschrijving plaatsen met 2 maar dan moet ik ook opwek meenemen

• joostmaas
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:45:
[...]

Heb inderdaad ook de discussie gelezen in deel 2, maar nog niet een finale oplossing die toepasbaar is.

Bedoel jij nu dat die 22,9A Max input power gewoon op een 16A zekering kan? Of direct na de hoofdschakelaar een 25C automaat (+ aardlek?) en daar de WP op aansluiten?
Dat laatste zou ik zelf nooit doen en is ook in strijd met alle richtlijnen. Over 20A op een 25A eindzekering valt misschien nog te twisten, maar 25A is no-go. C-karakteristiek is denk ik niet nodig: Pana beperkt zelf de aanloopstroom (dan voegt C-automaat denk ik weinig toe, maar zeker weet ik dat niet en Pana geeft zelf geen karakteristieken af van het inschakelgedrag).

Voor de 9kW met 22,9A heb ik e.e.a. niet uitgezocht, maar best kans dat het lukt. Voor de 5kW geeft Panasonic max. 21A aan, maar dat is met alle opties aangesloten en worst-case. Ik heb geen SWW en dat scheelt al een hele hoop. Nogal wat mensen hebben de 5kW Pana op 2x 16A (met al of niet verschillende fases), sommige zelfs op 1x 16A (soms pwr2 afgeschakeld, maar pwr1+2 op 1x16A schijnt goed te gaan). De meeste zitten op 3x25A, volgens mij (niemand heeft zin dat veel hogere 3x35A capaciteitstarief te betalen als het niet echt nodig is). Ik heb nog nergens gelezen dat bij 16A de boel er regelmatig uitvliegt. Of die extra 1,9A (22,9A ipv 21A max.) veel zal uitmaken is even de vraag. Ik meen dat de 9kW een 6kW elektrisch element heeft? Dan stel je die op 3kW in: scheelt al een stuk, dan pwr1 en 2 op verschillende fases, ieder op 16A, maar ik kan me voorstellen dat je dan toch alsnog last krijgt van te hoge inschakelstroom (hangt ook af van leidingslengtes/diameters etc.). Zelf heb ik 2x 5kW met PWR 1 en 2 apart, dus totaal 4x16A over 3 fases verdeeld, maar ik heb nog echte geen testresultaten (dat kan pas na een -liefst strenge- winter). Mijn overweging voor 2x 5kW ipv één grote was: - splitsing in iets hogere temp voor LTV radiatoren en lagere temp voor vv/wv, minder kwetsbaar (de kans dat ze allebei tegelijk stuk gaan lijkt me erg klein), inderdaad het elektrisch verhaal en de hogere subsidie.

Maak in ieder geval een goed overzicht van al je gebruikers, verdeel het slim over fases en kijk hoever je komt. Standaard is 3x40A aansluitwaarde op 3x25A geen probleem, hoger meestal ook niet snel als er veel apparaten zijn die maar kort veel energie vragen. Mocht een 16A van de WP er toch regelmatig uit gaan, dan zou je alsnog een 20A kunnen overwegen (al ben ik zelf daar geen voorstander van, maar ik heb nogal wat andere grote gebruikers). Of dan toch 3x35A... Leg in ieder geval 5-aderige kabel naar de WP: dan kun je in de toekomst ook een 3-fase WP er op aansluiten. Om pwr1 en 2 op zo'n 5-aderige aansluiten is geen probleem, zolang je dan maar afzekert met een 3-fase automaat op een 3-fase ALS (of direct een 3-fase HACO). Je zou ook nog kunnen vragen wat het kost om de smeltveiligheden door installatieautomaten te laten vervangen. Geen idee of ze dat doen, maar wie weet (dan is het minder erg als er een keer een korte overbelasting is)

Bovenstaande natuurlijk allemaal geheel op eigen risico en buiten mijn verantwoordelijkheid. Bij enige twijfel door een vakman laten aansluiten.

Andere ervaringen/meningen?

• joostmaas
  • Niet online
Markprinsen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:42:
Mooi, dan gaat hij gelijk op de VV want in de woonkamer (waar geen VV aanwezig is) komt een L/L dingetje en houtkachel . Dan gaan we nog alleen badkamer en slaapkamers met gas verwarmen.
Je vloerverwarming moet wel tenminste 30L inhoud bevatten, maar dat zal haast wel.

• Domba
@Wolly Dan toch volledig
Namelijk ik heb opwek en verbruik gescheiden in aparte onderverdelers
Ik kan ook met hoofschakelaar op UIT nog stroom hebben uit eigen noodstroomvoorziening max 10kW 3x14,5A + PV tot max (via 3xB20) en dat PV vermogen over 3 fase kan ik zelfs op 1 fase schakelen, (omvormer wel opnieuw opstarten)
Gewoonlijk is PV verdeeld over 2 of 3 fasen en ik dien mijn kabels te beschermen tegen storingen in de regeling of eigen gebruikers fouten.
Als dat ik nog een aparte "fase" heb met dubbel conversie back-up voor eerste minuten tot uur enkel uit accu's voor essentiele verbruikers

Onderverdeler heeft ook nogeens zijn eigen aardlek en zit op 3xC16 in hoofdgroepenkast

Fase 1 2xB16A WP1 backup-heater off en bivalent point -15C in controller, booster aangesloten als stuurstroom op 230V relais
Fase 2 2xB16A WP2 backup-heater off en bivalent point -15C in controller, booster aangesloten als stuurstroom op 230V relais
Fase 3 2xB16A loopt via het 230V relais om een electrisch element (booster) aan te sluiten, alleen WP2 is E-element op relais aangesloten

Inductie koken fase 1&3 2xB16 (gekoppeld) (voor veel inductieplaten kan je bij installatie ook nog piekvermogen instellen 4,5/6.0/7,2/7.6kW)

WP1 kan stilgezet worden en heeft een warmtebuffer met aparte externe wifi controler met relais op aansluiting voor externe controller en stappenmotor gestuurd mix ventiel voor buffer om Ta afgifte radiatorcircuit te regelen zodat ik via sturing in de praktijk met piek belasting onder 5kW blijf.
Inductie kookplaat kan meer vermogen opnemen, wat zelden voorkomt in praktijk en piekvermogen reduceren is een huishoudelijke discussie

PM me maar. Als je over een 9kW installatie op B16A afzekering meer wilt weten op een 3x25A aansluiting
(9kW L/W WP, 300ltr boiler, E-element via relais, volwaardige L/L WP, EV laden, koken nog wel op gas)

Edit: Volgens mij heb ik van WP1 zekering voor powersupply 2 zelfs uitstaan.
Als anti-vorst maatregel heb ik parallel aan retour naar WP een losse Alpha2 circulatiepomp (met T-stuk & 3-wegklep zitten), maar die gaan bij volgende aanpassing eruit,
Ik kan niet eens een flow verschil meten (1-2%) zo weinig flowweerstand geeft een Grundfoss Alpha 2.
Andere circulatiepompen heb ik tot nu toe er niet ingehad

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 16:46 ]

• Markprinsen
joostmaas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Je vloerverwarming moet wel tenminste 30L inhoud bevatten, maar dat zal haast wel.
En zo niet (lijkt mij ook sterk) dan zet ik er alsnog een buffervat tussen?

• Domba
Markprinsen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:52:
[...]
En zo niet (lijkt mij ook sterk) dan zet ik er alsnog een buffervat tussen?
Houdt in ieder geval rekening met een buffer, als openverdeler, 5kW flowswitch is 9-10l/min en adviesflow is 15ltr/min
Die laatste wordt lastig met maar 4 groepen, als ook minimale al een stevige flow is van 2,2-2,5ltr/min per groep

Mijn Pana's 6kW protesteren al bij 600-660ltr/h of wel ergens tussen 10 en 11l/min is het schakelpunt voor de flow switch.

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:13:

Dipswitch op OFF
Dipswitch 2-8 weer op ON

Zoals ik al via Whatsapp aangaf verdenk ik je moederbord in de binnenunit.
Stekkertje van de sensor controleren is een goed idee en ook of die sensor wel goed om aangesloten zit ?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
Komt de Mitsu van @Grolsch gewoon bij Alklima vandaan eigenlijk?

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:36:
Komt de Mitsu van @Grolsch gewoon bij Alklima vandaan eigenlijk?
Nee, Spanje (dacht ik tenminste maar blijkt niet zo te zijn).
Hopelijk heeft @Grolsch nog niets tegen Alklima gezegd en komen ze 'm gewoon gratis maken :)

Misschien heeft Grolsch hier wat aan: https://heating.mitsubish...s/Spare-Parts-Lookup.aspx

[ Voor 45% gewijzigd door koevlaas2 op 29-06-2017 19:25 ]

• Noord27
Dat hoop ik wel voor hem. Maar dat is de gok nemen om vanwege het prijsvoordeel buiten NL iets te bestellen toch? Anders binnenkort een cursus Spaans?

:X

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 29-06-2017 16:44 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:43:
Dat hoop ik wel voor hem. Maar dat is de gok nemen om vanwege het prijsvoordeel buiten NL iets te bestellen toch? Anders binnenkort een cursus Spaans?

:X
Voor het prijsverschil met NL kan je best een hoop verspijkeren BTW.

Ik heb de flowsensor opgezocht in de onderdelen catalogus:

Partnr: S70 C54 266 FLOW SENSOR

Ik zal er even verder op googlen voor een plaatje.
Nummer 14 op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gmxbuyal5m5lu.gif

@Grolsch ben je in staat de flow sensor door te meten, ik ben bereid bij mij hetzelfde te doen ?

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 29-06-2017 17:05 ]

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:32:
[...]
Zoals ik al via Whatsapp aangaf verdenk ik je moederbord in de binnenunit.
Stekkertje van de sensor controleren is een goed idee en ook of die sensor wel goed om aangesloten zit ?
WP geeft zelf geen storing, blijft onlogische aansluiting, settings of update versie over.
Bij foto van FTC dipswitches zaten kleuren debietmeter in gpede volgorde, pijl op flow sensor zelf moet naar beneden wijzen.
Er mag geen draadbrug op IN10 zitten, dat is voor externe impuls warmte meter aansluiting, interne zit op IN1A.

Energie monitor is er voor PUHZ-SHW112YHA pas vanaf service ref. PUHZ-SHW112YHAR3.UK of PUHZ-SHW112YHAR3-BS.UK volgens mij zelfde als voor de ecodan buitenunit
Die is van november 2014 is,
Want ERSC-VM2C is sinds januari 2015 pas met debietmeter.
PUHZ-SHW112YHA en PUHZ-SHW112YHAR1.UK zijn zelf verschillende frames als latere updates R2 en R3

• koevlaas2
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:16:
[...]

WP geeft zelf geen storing, blijft onlogische aansluiting, settings of update versie over.
Bij foto van FTC dipswitches zaten kleuren debietmeter in gpede volgorde, pijl op flow sensor zelf moet naar beneden wijzen.
Er mag geen draadbrug op IN10 zitten, dat is voor externe impuls warmte meter aansluiting, interne zit op IN1A.

Energie monitor is er voor PUHZ-SHW112YHA pas vanaf service ref. PUHZ-SHW112YHAR3.UK of PUHZ-SHW112YHAR3-BS.UK volgens mij zelfde als voor de ecodan buitenunit
Die is van november 2014 is,
Want ERSC-VM2C is sinds januari 2015 pas met debietmeter.
PUHZ-SHW112YHA en PUHZ-SHW112YHAR1.UK zijn zelf verschillende frames als latere updates R2 en R3
@Grolsch zijn binnenunit is van 04-2016

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:20:
[...]

@Grolsch zijn binnenunit is van 04-2016
Buitenunit moet ook geschikt zijn, net als voor ecodan serie zie mijn post hier vanaf R3

Er is zelfs een service ref: PUHZ-SHW112YHAR4.UK November 2015

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 17:28 . Reden: link vergeten ]

• koevlaas2
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:27:
[...]

Buitenunit moet ook geschikt zijn, net als voor ecodan serie zie mijn post hier vanaf R3

Er is zelfs een service ref: PUHZ-SHW112YHAR4.UK November 2015
Mijn buitenunit is van 11-2015 en binnenunit van 05-2016, een half jaar verschil.
Als @Grolsch een oude buitenunit heeft gekregen kan je verhaal van toepassing zijn.

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:38:
[...]
Mijn buitenunit is van 11-2015 en binnenunit van 05-2016, een half jaar verschil.
Als @Grolsch een oude buitenunit heeft gekregen kan je verhaal van toepassing zijn.
Het zijn zaken die je eenvoudig kunt controleren staat op etiket, Alkima komt niet gratis, Email wel

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Zubadan.png

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 17:56 . Reden: vChanges toegevoegd ]

• koevlaas2
De eerste Paulianeuze warmtepomp handelingen vinden ook plaats :) :

https://www.installatie.n...-betaald-geen-warmtepomp/

@Noord27 @koevlaas2 Ik heb gewoon een NL warmtepomp, keurig via een NL dealer besteld, dus geen Spaanse cursus voor huize Grolsch :)

@koevlaas2 , de sensor is niet defect, als deze defect was deed de WP het niet namelijk.

Zo eerst ff eten en de kinderen ff plat zien te krijgen, dan kan ik er vanavond weer een WP avondje van maken :P

Buitenunit kan ik ff een maandje niet bij, is net gras omheen gezaaid :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 29-06-2017 18:08 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:06:
@Noord27 @koevlaas2 Ik heb gewoon een NL warmtepomp, keurig via een NL dealer besteld, dus geen Spaanse cursus voor huize Grolsch :)

@koevlaas2 , de sensor is niet defect, als deze defect was deed de WP het niet namelijk.

Zo eerst ff eten en de kinderen ff plat zien te krijgen, dan kan ik er vanavond weer een WP avondje van maken :P
Dan moet het je mainboard zijn denk ik.
8)7

Kan je Alklima volgens mij Gratuit over de vloer krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 29-06-2017 18:09 ]

• Noord27

Verwees de importeur je dan niet eerst vriendelijk naar de dealer of installateur?

• Domba
Was niet de eerste, half mei werd die hier al genoemd https://fd.nl/beurs/12018...ij-florijn-duurzaam-wonen

• koevlaas2
Notabene op mijn verjaardag :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is misschien wel het probleem, en zal er eerst "betaald" moeten worden voor die "optie"
(flauw ik weet het... ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• joostmaas
  • Niet online
@Wolly waarom neem je eigenlijk geen 9kW 3-fase model? Dat gaat zeker goed op 3x25A.

• koevlaas2

Het lukt mij op je foto's niet om het typeplaatje van de buitenunit uit te lezen, niet genoeg MP.
Met 2 planken kan je over je nieuwe gras naar je buitenunit om af te lezen wat de productiedatum is of maak een foto met veel MP zodat je een heel stuk kan inzoomen, we zijn benieuwd naar de productiedatum.

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:23:
Als anti-vorst maatregel heb ik parallel aan retour naar WP een losse Alpha2 circulatiepomp (met T-stuk & 3-wegklep zitten), maar die gaan bij volgende aanpassing eruit,
Ik kan niet eens een flow verschil meten (1-2%) zo weinig flowweerstand geeft een Grundfoss Alpha 2.
Andere circulatiepompen heb ik tot nu toe er niet ingehad
Als ik het goed begrijp bedoel je dat het geen probleem is om een Alpha-2 (en wellicht ook goedkopere pompen) altijd in serie met de WP te hebben staan? Dan bijv. op UPS met afvallend 230V relais en tijdschakelaartje heb je de perfecte anti-bevriezings oplossing voor mono-blocks (bij langdurige stroomstoringen als het vriest). Heb je nog een speciale reden om deze in de retour en niet in de aanvoer te zetten?

• Domba
@joostmaas
Inderdaad voor een Grundfoss Alpha2 kan je deze net zogoed gewoon in serie zetten en zijn de extra koppelingen overbodig. Maakt regeling ook een stuk eenvoudiger.

Echter standaard mee laten draaien is zonde van de hulpenergie,
In principe heb je mode III van alpha2 nodig welke 45W is, stilstaande WP heeft flink wat flowweerstand ik haal net 750l/h.
Ook de circulatiepomp van WP gaat 5% meer verbruiken als die loopt. (pompstand 3, 1030l/h 68W)

Overige data alpha2 met stilstaande WP--pomp
Auto adapt 26W 600l/h
helemaal rechtse stand 37W en 700l/h
En in pompstand 7 ; 130-135W; 1245l/h voegt alpha2 bij mij in III, 45W; 200l/h toe tot 1445l/h

[ Voor 27% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 20:07 ]

En de code 540 werkt!!!!!!

wp uit, DS2-8 op OFF 5 minuten wachten (en roken)
WP aan
WP uit DS2-8 op ON 5 minuten wachten (en roken)

Flow bij SWW = 18 = 1080 per uur
Flow bij CV = 19 pm = 1140 per uur

Beide is bij pompstand 5.

Bij pompstand 2 is het SWW 13 en CV 14.

Wat is de beste instelling voor flow :?

Oh ja, energieverbruik werkt ook in 1 x !!!!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:28:
En de code 540 werkt!!!!!!

wp uit, DS2-8 op OFF 5 minuten wachten (en roken)
WP aan
WP uit DS2-8 op ON 5 minuten wachten (en roken)

Flow bij SWW = 18 = 1080 per uur
Flow bij CV = 19 pm = 1140 per uur

Beide is bij pompstand 5.

Bij pompstand 2 is het SWW 13 en CV 14.

Wat is de beste instelling voor flow :?

Oh ja, energieverbruik werkt ook in 1 x !!!!
Ik vind de flow tegenvallen voor 28mm leidingen en een DN32 3wegklep, ik haal 16 L p/m met 22mm pijp een DN 25 3wegklep, op pompstand 2.

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:51:
@joostmaas
Echter standaard mee laten draaien is zonde van de hulpenergie,
Thanks, ik bedoelde met 'meedraaien' niet aan, maar dus bewogen door de pomp van de WP.

Bij mogelijke bevriezing kun je de Alpha dan een paar minuten per uur laten draaien of zo (of nog mooier op temp. sensor binnen de Pana, maar dat wordt allemaal wel veel gedoe en kosten voor een klein risico).

[ Voor 27% gewijzigd door joostmaas op 29-06-2017 20:41 ]

koevlaas2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:37:
[...]

Ik vind de flow tegenvallen voor 28mm leidingen en een DN32 3wegklep, ik haal 16 L p/m met 22mm pijp een DN 25 3wegklep, op pompstand 2.
Maar wat is het nut / voordeel van een hogeren / lagere flow over je WP :? Ik dacht altijd hoe hoger hoe beter, maar waarom zet je dan je pomp op 2?

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:44:
[...]

Maar wat is het nut / voordeel van een hogeren / lagere flow over je WP :? Ik dacht altijd hoe hoger hoe beter, maar waarom zet je dan je pomp op 2?
Ik vind 16 L P/M voor mij voldoende, in de winter neemt je vermogen met de flow ook toe zodat de WP ook meer vermogen gaat leveren. Bij mij levert de WP met genoemde flow overigens maar zo'n 6 KW, wil ik meer dan moet de flow omhoog (of het water warmer).
Ik ben benieuwd of dit voor jouw gaat betekenen dat de WP volgas gaat geven, de nominale flow voor een 12 Kw model ligt toch wel op 25 l p/m oid.
Edit : 28,7 L p/m maar liefst ;)

• Domba
joostmaas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:39:
[...]
Thanks, ik bedoelde met 'meedraaien' niet aan, maar dus bewogen door de pomp van de WP.

Bij mogelijke bevriezing kun je de Alpha dan een paar minuten per uur laten draaien of zo (of nog mooier op temp. sensor binnen de Pana, maar dat wordt allemaal wel veel gedoe en kosten voor een klein risico).
Voor enkel anti-vorst is niet veel flow nodig.

Ik gebruik de losse circulatiepompen ook voor gewone verwarming vanuit de warmtebuffer zoals in eiland mode (op accu)
Eerst door de radiatoren waarvan Ta hogere ligt en retour dan via warmtewisselaar(TSA), die nog steeds 2-4C hoger is dan voor vloerverwarming gebruikelijke Ta.

Het idee erachter is maximaal eigenverbruik van PV van oktober tot april en verbruik-shiften mocht er ooit flexibel tarief komen, wat nog steeds kan icm salderen.
Voorlopig heb ik nog een ferraris-meter en bij afkeur ga ik voor een domme meter, is niet wat marktpartijen graag zien, bij meer PV en wind wordt de middag-marktprijs op termijn lager, lager dan die van 17-21 uur

Onderste spiraal van mijn warmte combibuffer kan ik via 3-wegklep schakelen en dan buffer als zijnde een boiler extra opwarmen met variabel hoeveelheid kWh's om op later moment te gebruiken.
Dat later moment kan ook tijdens eten koken zijn om WP terug te toeren bij -10C buiten of geheel uitzetten als er ooit een grotere homeaccu komt.
De 3-wegklep moet nog door een 4-wegklep van dubbel L type vervangen worden, daar zoek ik nog een gunstig geprijsde met flinke Kv.

De sturing ervoor is best wel flink knutselen met software voor de diverse arduino nanomodules met esp8266 Wifi

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 29-06-2017 22:11 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:44:
[...]

+/- 5K dT in verwarming, dat is de juiste flow.
Maar heeft hij geen eigen dT regeling dmv toerenregeling van de pomp?

Om 12kW kwijt te kunnen moet je ruim 2000l/m draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 29-06-2017 23:10 ]

• Domba
Oxellaar schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:06:
[...]
+/- 5K dT in verwarming, dat is de juiste flow.
Maar heeft hij geen eigen dT regeling dmv toerenregeling van de pomp?

Om 12kW kwijt te kunnen moet je ruim 2000l/m draaien.
Dat is meer dan het advies/hint van mitsubishi zelf om niet boven 27,7l/min (dT=5,8) te gaan omdat dan interne flow snelheid 1,5m/s is en daarboven koppelingen mogelijk kunnen eroderen.

• koevlaas2
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:20:
[...]

Dat is meer dan het advies/hint van mitsubishi zelf om niet boven 27,7l/min (dT=5,8) te gaan omdat dan interne flow snelheid 1,5m/s is en daarboven koppelingen mogelijk kunnen eroderen.
Als je leiding diameter erop aangepast is geen enkel probleem hoor.

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:42:
[...]
Als je leiding diameter erop aangepast is geen enkel probleem hoor.
Zelfs voor hydrobox met 14kW zubadan is de maximale advies flow 27,7l/min sinds tenminste begin 2015 met de opmerking
If the water flow rate exceeds 27.7 L/min, the flow speed will be greater than 1.5 m/s,
which could corrode the pipes
.
Extern kan wel verlopen naar DN32.

• Oxellaar
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:20:
[...]

De fabrikant is leidend, dus zul je dat aan moeten houden als maximale flow.
Ik rekende met exact 5K, maar 5.8 is ook een prima dT natuurlijk.

heeft de hydrobox een modulerende pomp :?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stand 1 t/m 5
Dus nee...
Mijn kamstrup geeft continue dezelfde flow aan, tenzij ik het nummertje wijzig. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 07:25 ]

Dan vraag ik me toch af waarom ik dan "maar" 19 liter per minuut haal als dat de maximale stand zou zijn. Aan de gekozen leidingdiameters en gekozen 3-weg klep kan het niet liggen volgens mij :?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Ik draai ook gewoon op stand 2, 18 (938 volgens kamstrup)
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Hier is wel alles 28 mm koper en direkt het buffervat in, via de standaard 3-weg klep.
Buffervat staat 5 mtr hoger op zolder.
Viega profipress, dus mooi verlopende bochten.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 08:25 ]

• Domba
Oxellaar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 06:31:
[...]
De fabrikant is leidend, dus zul je dat aan moeten houden als maximale flow.
Ik rekende met exact 5K, maar 5.8oC is ook een prima dT natuurlijk.
Mee eens.

Bij de Panasonic Monobloc is de adviesflow enkel op de rechter zijkant van de unit te vinden.
Voor de G-serie zwerven er ook nog COP tabellen uit 2013/2014 rond voor Ta in stappen van 5oC bij een zestal buitentemperaturen met delta van 8oC, iets wat je nu niet eruit geperst krijgt met een 2016 unit.

Ik heb de mogelijkheid om via een losse circulatiepomp in serie de mogelijkheid de flow te beinvloeden (800-1100l/h). In de deellast regeling wordt wel ergens de Tr of dT meegenomen en aan einde van een dag kan je gemakkelijk met 0,5 lager DCOP zitten (hulpenergie losse circulatiepomp niet meegenomen) dan op adviesflow.
De deellast-regeling van panasonic reageert met vertraging op een dT verkleining, maar op vergroting van dT bijv maar 0,1-0,2oC reageert unit al vrijwel direct op (<30sec)

Ik wacht wel ff af als het koud wordt of er dan problemen ontstaan.

Het opwarmen van mijn SWW vat naar 50 graden verbruikt ongeveer 5,5KWH op z'n hoogst (gemeten met een Youless).

Het moet hem dan toch ergens in teveel bochten zitten :?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rn9eo8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sziotg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/x6kg92.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24llrx5.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 30-06-2017 08:36 ]

• Domba
Grolsch schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:35:
Ik wacht wel ff af als het koud wordt of er dan problemen ontstaan.

Het opwarmen van mijn SWW vat naar 50 graden verbruikt ongeveer 5,5KWH op z'n hoogst (gemeten met een Youless).

Het moet hem dan toch ergens in teveel bochten zitten :?
Onderste spiraal van je boiler als die echt 3,2m2 is met DN20

Zonder dit spiraal kan je niet, ook al zit deze zo laag in boiler zoals ik je eens voor gerekend heb, ca 40% van je boiler wordt enkel door dit spiraal verwarmt.

Zoek maar een de max flow bij max kPa die je kan bereiken met die Grundfoss in de hydrobox op voor DN20

De veerbelaste terugslagklep in SWW circuit kan er nog uit voor een horizontaal gemonteerde 184GO,
maakte bij mij bijna 15% flow verschil uit

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 30-06-2017 08:48 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Ik zou niet wachten, maar direct navraag doen bij Alklima. Met de huidige flow kun je volgens mij die 11kw niet kwijt. Buitendeel zal dus op half vermogen blijven oid.

Klopt je flowsensor wel....?

Domba schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:43:
[...]

Onderste spiraal van je boiler als die echt 3,2m2 is met DN20

Zonder dit spiraal kan je niet, ook al zit deze zo laag in boiler zoals ik je eens voor gerekend heb, ca 40% van je boiler wordt enkel door dit spiraal verwarmt.

Zoek maar een de max flow bij max kPa die je kan bereiken met die Grundfoss in de hydrobox op voor DN20
De bovenste spiraal is 3,2m2, de onderste is 1,1 volgens mij.
Ik heb ze in serie laten zetten, en zolang dit geen problemen geeft lijkt mij dit niet zo'n probleem :?
Oxellaar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:43:
@Grolsch Ik zou niet wachten, maar direct navraag doen bij Alklima. Met de huidige flow kun je volgens mij die 11kw niet kwijt. Buitendeel zal dus op half vermogen blijven oid.

Klopt je flowsensor wel....?
Is dit "eenvoudig" op een andere manier te controleren :?

• Domba
Grolsch schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:48:
[...]
Ik heb ze in serie laten zetten, en zolang dit geen problemen geeft lijkt mij dit niet zo'n probleem :?
Boilers met die spiraal verhouding van Joule zijn 20kg lichter dan op jouw etiket staat.

Domba schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:54:
[...]

Boilers met die spiraal verhouding van Joule zijn 20kg lichter dan op jouw etiket staat.
Maar dat verklaart dan toch niet dat de flow bij CV gedeelte ook "maar" 19 L/Minuut is :?

Persoonlijk zie ik in het SWW gedeelte helemaal geen probleem, en daar hoef ik ook niet persé maximaal vermogen te hebben, als er problemen ontstaan is dat in het CV gedeelte omdat daar dus blijkbaar niet het maximale vermogen geleverd zou kunnen worden met deze flow.

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:48:
[...]

Ik heb beide spiralen parallel, maar de onderste staat vrijwel altijd dicht, ik zal beide eens open zetten en kijken of dit de flow beïnvloed. Bij jou zou de totale spiraallengte van 2 spiralen in serie weleens negatief voor de flow kunnen zijn, ook de wirwar van bochten is hier m.i debet aan. Water is toch een zwaar goedje en dit van richting laten veranderen kost nu eenmaal kracht.

5.5 KW verstoken voor het opwarmen van je SWW is vrij veel, ik deed vorig jaar dacht ik rond de 1 KWH per run.

• Domba
Grolsch schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:56:
[...]
Maar dat verklaart dan toch niet dat de flow bij CV gedeelte ook "maar" 19 L/Minuut is :?

Persoonlijk zie ik in het SWW gedeelte helemaal geen probleem, en daar hoef ik ook niet persé maximaal vermogen te hebben, als er problemen ontstaan is dat in het CV gedeelte omdat daar dus blijkbaar niet het maximale vermogen geleverd zou kunnen worden met deze flow.
Ooh ik dacht dat om SWW ging.
Is je verdeler al in geregeld of staan de topflow meters nog grotendeels dicht?

Bij veel kun je de (rode) lock-ring omhoog trekken en dan de flowmeter draaien voor inregel van debiet.

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch
Nu volg ik het even niet meer.
De flow over de cv zelf kun jij toch niet uitlezen? Het ging nu toch om de flow over de hydrobox en dan in cv bedrijf?

Als test kun je het setpoint eens op 45c zetten en je buffervat eens opstoken en kijken wat je max E afname is en de dT eens in de gaten houden.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:57:
@Grolsch
De flow over de cv zelf kun jij toch niet uitlezen? Het ging nu toch om de flow over de hydrobox en dan in cv bedrijf?

Als test kun je het setpoint eens op 45c zetten en je buffervat eens opstoken en kijken wat je max E afname is en de dT eens in de gaten houden.
In dit jaargetijde blaas je alles met gemak warm, ook op halve kracht. Aankomende winter, weet Grolsch het.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:03
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:18:
[...]

In dit jaargetijde blaas je alles met gemak warm, ook op halve kracht. Aankomende winter, weet Grolsch het.
Hij zal minder vermogen opnemen vanwege hogere buiten temperatuur maar flow en Dt verhaal blijft hetzelfde hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
De koeling van ons systeem doet vreemd. Hij lijkt minder goed te koelen dan een paar maanden terug (toen temperature ook een tijdje richting 25 graden ging). De vloeren zijn merkbaar minder koel en de WP lijkt ook veel minder vaak te draaien om de buffer af te koelen, terwijl de Grundfos pomp lekker doorpompt om zoveel mogelijk koel water door het systeem te pompen. De thermometers op de verdelers geven ook aan dat het (aanvoer!) water niet koel is.

Bij koeling werkt de WP standaard op een compensatiecurve, maar ik vroeg me af of die er niet heel anders uit moet zien in koelmodus vergeleken met de verwarmingsmodus? Hij ziet er hier in beide standen (verwarmen en koelen) hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59562c275fa6c/59562c2754821-IMG_7073_2.thumb.jpg

Of begrijp ik de compensatiecurve verkeerd? Ik kan er geen super heldere uitleg over vinden...

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:33:
[...]

Hij zal minder vermogen opnemen vanwege hogere buiten temperatuur maar flow en Dt verhaal blijft hetzelfde hoor
Dt is kleiner nu want je vloer is van nature al 'warm', warmere retour betekend dat het hele systeem snel opwarmt en dit met minder vermogen.

• koevlaas2
Vincm schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:47:
De koeling van ons systeem doet vreemd. Hij lijkt minder goed te koelen dan een paar maanden terug (toen temperature ook een tijdje richting 25 graden ging). De vloeren zijn merkbaar minder koel en de WP lijkt ook veel minder vaak te draaien om de buffer af te koelen, terwijl de Grundfos pomp lekker doorpompt om zoveel mogelijk koel water door het systeem te pompen. De thermometers op de verdelers geven ook aan dat het (aanvoer!) water niet koel is.

Bij koeling werkt de WP standaard op een compensatiecurve, maar ik vroeg me af of die er niet heel anders uit moet zien in koelmodus vergeleken met de verwarmingsmodus? Hij ziet er hier in beide standen (verwarmen en koelen) hetzelfde uit:

[afbeelding]

Of begrijp ik de compensatiecurve verkeerd? Ik kan er geen super heldere uitleg over vinden...
Is de flow nog wel hetzelfde als voorheen ? Je ingebouwde Zeef is misschien een beetje dicht geslipt.

• Noord27
Jongens,

Morgen is het 1 juli > subsidie op WP-boilers gaat met €100,- omhoog. >:)

Om te kunnen voorzien in onze behoefte zou een 200 liter model genoeg moeten zijn. Maar een goedkope 300L is natuurlijk ook een optie; verbruik wordt toch gedekt voor de zonnepanelen.

Zag dat bij de firma de roij installatie de goedkoopste modellen uit het assortiment zijn. Goedkoopste is daar nu €1450,- excl verzending. Iemand nog andere tips waar deze WP boilers gunstig te koop zijn? Heb al even gekeken op confort market (FR), maar die willen €240,- voor verzending. Terwijl bij installadora thermica (zuid Spanje) het 'maar' €195,- kost..

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:15:
Jongens,

Om te kunnen voorzien in onze behoefte zou een 200 liter model genoeg moeten zijn. Maar een goedkope 300L is natuurlijk ook een optie; verbruik wordt toch gedekt voor de zonnepanelen.

Zag dat bij de firma de roij installatie de goedkoopste modellen uit het assortiment zijn. Goedkoopste is daar nu €1450,- excl verzending. Iemand nog andere tips waar deze WP boilers gunstig te koop zijn? Heb al even gekeken op confort market (FR), maar die willen €240,- voor verzending. Terwijl bij installadora thermica (zuid Spanje) het 'maar' €195,- kost..
Ophalen bij de rooij.......
Ik snuffel veel maar nergens goedkoper....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970

Hij zegt alleen dat ze niet liggend vervoert mogen worden. Dus alleen rechtopstaand, waardoor ophalen niet mogelijk is.

Ach, verzendkosten blijft een discussiepunt.

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:46:
@reneeke1970

Hij zegt alleen dat ze niet liggend vervoert mogen worden. Dus alleen rechtopstaand, waardoor ophalen niet mogelijk is.

Ach, verzendkosten blijft een discussiepunt.
Klopt, net als met koelkast. Staat er zelfs met grote sticker op.
Maar dat is toch geen punt met aanhanger met een rek voorop

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:15:
Jongens,

Heb je een voorbeeld van een typenummer? Ben wel benieuwd hoeveel subsidie hier per 1-7 op zit bij een aanschafprijs van 1450,-.

• reneeke1970
1100 euro, sommige 1150
https://www.deroijallroun...armtepomp-boiler-200ld-2/

[ Voor 73% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2017 14:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Sommige gaan naar 1250 (waren eerst 1150).

• reneeke1970
Zeg @Noord27 ,ben jij niet bang dat in de winter 200 liter te klein is in je koude garage en met koud water erbij van slechts tien graden?
Vermogen van die boiler is ook niet zo groot.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:22:
Zeg @Noord27 ,ben jij niet bang dat in de winter 200 liter te klein is in je koude garage en met koud water erbij van slechts tien graden?
Vermogen van die boiler is ook niet zo groot.....
Vanwege het prijsverschil zal het wel een 300 liter model worden. ;) We hebben geen bad, alleen een douche. Onze warmtevraag voor SWW is niet groot. 6 a 7 GJ aan stadsverwarming op jaarbasis. Dat het vermogen niet zo groot is zie ik als een voordeel. Kan hij mooi erbij op de groep van de ELGA.

Onze garage is niet koud. Is inpandig en geïsoleerd, zelfs met een radiator. Kouder als 12 graden zal het daar nooit worden.

@reneeke1970 Het 200 liter model is hier nog iets goedkoper:

http://www.aircodruten.nl...iler-200-r-aircodruten.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2017 16:30 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:46:
[...]

Vanwege het prijsverschil zal het wel een 300 liter model worden. ;) We hebben geen bad, alleen een douche. Onze warmtevraag voor SWW is niet groot. 6 a 7 GJ aan stadsverwarming op jaarbasis. Dat het vermogen niet zo groot is zie ik als een voordeel. Kan hij mooi erbij op de groep van de ELGA.

Onze garage is niet koud. Is inpandig en geïsoleerd, zelfs met een radiator. Kouder als 12 graden zal het daar nooit worden.
Dat is inderdaad een voordeel, je kunt ook één of twee elementen instellen dus dat past altijd. Alleen met leidingwater van tien graden erbij is het niet zo fijn als het vier uur duurt om op te warmen.
300 liter zou ook mijn keuze zijn. Heb nu wel 190 maar bij mij loopt er dertig graden water in, dat scheelt een berg

1 PVoutput . Dongen NB

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:04:
[...]

Is de flow nog wel hetzelfde als voorheen ? Je ingebouwde Zeef is misschien een beetje dicht geslipt.
Daar kan het niet aan liggen: soms springt de koeling wél aan en zie ik de temperaturen op de verdelers inderdaad omlaag gaan. Alleen lijkt hij dat slechts sporadisch te doen.

De compensatiecurve zoals op de foto is (zowel voor koeling als voor verwarming) wel normaal?
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:00:
[...]

Ik heb beide spiralen parallel, maar de onderste staat vrijwel altijd dicht, ik zal beide eens open zetten en kijken of dit de flow beïnvloed. Bij jou zou de totale spiraallengte van 2 spiralen in serie weleens negatief voor de flow kunnen zijn, ook de wirwar van bochten is hier m.i debet aan. Water is toch een zwaar goedje en dit van richting laten veranderen kost nu eenmaal kracht.

5.5 KW verstoken voor het opwarmen van je SWW is vrij veel, ik deed vorig jaar dacht ik rond de 1 KWH per run.
Nee, dat bedoel ik niet, hij verbruikt op top 5,5kW aan vermogen, de totale run verbruikt 1,8kWh per run
Oxellaar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:57:
@Grolsch

Dat bedoel ik ook, in CV bedrijf (bij test alle groepen dicht, dus de volledige flow over het buffervat) was de flow 19 ltr/minuut

De flow in SWW bedrijf is 18 ltr/minuut

Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)