Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wat voor koppelingen zijn er gebruikt om je slang op je verdeler aan te sluiten?Bram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:30:
[...]
Die al helemaal niet, omdat de Elga van de thermostaat alleen de T-set en de T-ruimte neemt. Verder nada. Zelfs het signaal 'warmtevraag' lijkt er niet toe te doen.
https://www.vloerverwarmi...ser+euroconus-koppelingen dit soort toevallig?
Ja, zoiets! Ik heb een Velta-Kompakt-verdeler uit 2005.Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:21:
[...]
Wat voor koppelingen zijn er gebruikt om je slang op je verdeler aan te sluiten?
https://www.vloerverwarmi...ser+euroconus-koppelingen dit soort toevallig?
Waarom vraag je dat?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nou omdat ik hier 10mm slang heb gebruikt.Bram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:22:
[...]
Ja, zoiets! Ik heb een Velta-Kompakt-verdeler uit 2005.
Waarom vraag je dat?
En had aangesloten met https://www.vloerverwarmi...ser+euroconus-koppelingen
Ik had meteen flow problemen en dat kwam door het type koppeling dat ik had gebruikt.
Nu gebruik ik pusch fit koppeling en flow problemen waren ook weg.
Wow, dat klinkt heel erg interessant! Super.Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Nou omdat ik hier 10mm slang heb gebruikt.
En had aangesloten met https://www.vloerverwarmi...ser+euroconus-koppelingen
Ik had meteen flow problemen en dat kwam door het type koppeling dat ik had gebruikt.
Nu gebruik ik pusch fit koppeling en flow problemen waren ook weg.
Heb je een linkje naar specifiek type? Kon je ze zelf installeren?
Edit: misschien ook een verklaring voor het feit dat ik de doorstroming per groep nauwelijks kan beïnvloeden met de knoppen op de verdeler. Meer 'aan' of 'uit'!
[ Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 10-02-2017 21:32 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Bram, ik gebruik ditBram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:31:
[...]
Wow, dat klinkt heel erg interessant! Super.
Heb je een linkje naar specifiek type? Kon je ze zelf installeren?
Zelf zeer makkelijk te doen.
http://warp-systems.nl/pushfit-koppeling/
Fantastisch. Dat zou weleens heel veel kunnen schelen qua flowRamon_1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:32:
[...]
Bram, ik gebruik dit
Zelf zeer makkelijk te doen.
http://warp-systems.nl/pushfit-koppeling/
Scheelt zeker veel.Bram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:34:
[...]
Fantastisch. Dat zou weleens heel veel kunnen schelen qua flow![]()
Tevens heb ik een extra pomp in de aanvoer zitten, op het moment dat de cv ketel aangaat vliegt de flow ook omhoog
Meet je de flow? Enig idee van het verschil in flow per groep als je euroconus vergelijkt met die pusch fits ?Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:38:
[...]
Scheelt zeker veel.
Tevens heb ik een extra pomp in de aanvoer zitten, op het moment dat de cv ketel aangaat vliegt de flow ook omhoog
Edit: net even gekeken naar een losse euroconus: diameter doorstroomopening 4mm tegen 8mm van de buis zelf. Dat moet i.d.d. waanzinnig veel schelen!
[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 10-02-2017 22:02 ]
Voor maximale afgifte moet ik een volumestroom hebben van 75L/H, dat haalde ik niet.Bram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:55:
[...]
Meet je de flow? Enig idee van het verschil in flow per groep als je euroconus vergelijkt met die pusch fits ?
Edit: net even gekeken naar een losse euroconus: diameter doorstroomopening 4mm tegen 8mm van de buis zelf. Dat moet i.d.d. waanzinnig veel schelen!
Kwam dacht ik uit mijn hoofd niet boven de 55L/H.
Ik zit nu op max 48l/h per groep (534 l/h /11 groepen). Als ik dat met die dingetjes van jou met 50% kan verhogen ben ik al heel blij.Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:06:
[...]
Voor maximale afgifte moet ik een volumestroom hebben van 75L/H, dat haalde ik niet.
Kwam dacht ik uit mijn hoofd niet boven de 55L/H.
Alle beetjes helpenBram-Bos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:09:
[...]
Ik zit nu op max 48l/h per groep (534 l/h /11 groepen). Als ik dat met die dingetjes van jou met 50% kan verhogen ben ik al heel blij.
Waar heb je ze gekocht?
Ik ben het met al jouw punten eens. Ook nog afleesbaar +/- 0,5C wat voor onze toepassing hinderlijk is.amarkest schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:33:
[...]
Ik weet niet waarom de ELGA geleverd wordt met die HCTM . Wellicht omdat je er ook de koelfunctie mee kunt aansturen.
Ik vindt het een zeer gebruikers onvriendelijke thermostaat: Afleesbaarheid display is heel slecht, dit is niet aan te passen en het inleerproces duurde mij veel te lang, daarom heb ik de Isense er weer aangehangen.
Deze anticipeert goed en houdt de temp schommelingen op 0,2gr.
vwbt inleren ELGA: dat is idd wat diffuus. Ik heb er geen logica in kunnen ontdekken.
Van Honeywell zou je toch een up-to-date display verwachten. Ik zou daar maar geen aandelen van kopen.
Bij mij gaat het combi bedrijf Elga/HR goed. Af en toe zie ik een storingknipper die vanzelf weer overgaat.
De Elga pomp op 1160 l/h en combi met HR 900l/h HR pomp op 70%.
Waarom maar Techneco niet een apart aan te sluiten bedienings diplay met SD kaart. Extern aan te sluiten zoals ze nu met de laptop doen. Ik heb daar best wat geld voor over. Plat gezegd vind ik het nu een behoorlijk geklooi met die dipwitches.
Dank, nooit geweten.Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:38:
Een expansievat is er (ook) om aan de zuigzijde een gedefinieerde druk te hebben, het water heeft daar altijd de voordruk.
Dit voorkomt caviteren van de pomp.
Bij een te lage voordruk of verkeerde montage wordt de expansie van het water nog wel opgevangen, maar kan de pomp dus wel caviteren.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Dank. Mijn verdeler heeft 1" aansluitingen. Zal ik toch nog een paar verloopstukjes moeten kopen
Maar is toch ook positief te bekijken?Oxellaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:19:
http://www.installatienet...uiting-meestal-goedkoper/
Tjonge... Wordt er weer 1 wakker
Hoe vaker het her en der herhaald wordt en met name door een grote naam, des te meer mensen zich gaan afvragen of het ook niet iets voor hun zou kunnen zijn.
Voor verreweg het grootste deel van de bevolking is het nog een ver van mijn bed show.
Die wennen net een beetje aan die rare zonnepanelen.
Edit: en eerlijk is eerlijk: ik ben ook door de subsidie getriggerd om te kijken of het voor ons ook zou kunnen.
Huis niet geschikt en geen trias bv, maar ok al is het alleen voor tapwater en een beetje warmte voor kille dagen ben ik al dik tevreden. En nog belangrijker buiten de m3 gas is dat ik mijn installatie langzaam begin te snappen en het graag nu wil ervaren. Wel zo handig met 2 oude ketels.
[ Voor 26% gewijzigd door izdp op 10-02-2017 23:09 ]
Is ook zeker positief. Maar gasloze nieuwbouwwoningen schieten met wijken tegelijk uit de grond. Dat het mogelijk en aantrekkelijk is was dus al bekend. Bij nieuwbouw althans...izdp schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:01:
[...]
Maar is toch ook positief te bekijken?
Hoe vaker het her en der herhaald wordt en met name door een grote naam, des te meer mensen zich gaan afvragen of het ook niet iets voor hun zou kunnen zijn.
Voor verreweg het grootste deel van de bevolking is het nog een ver van mijn bed show.
Die wennen net een beetje aan die rare zonnepanelen.
Edit: en eerlijk is eerlijk: ik ben ook door de subsidie getriggerd om te kijken of het voor ons ook zou kunnen.
Huis niet geschikt en geen trias bv, maar ok al is het alleen voor tapwater en een beetje warmte voor kille dagen ben ik al dik tevreden. En nog belangrijker buiten de m3 gas is dat ik mijn installatie langzaam begin te snappen en het graag nu wil ervaren. Wel zo handig met 2 oude ketels.
Alleen blijven de bestaande woningen echt achter. Het lijkt hier op het forum soms of het storm loopt, maar er worden bijzonder weinig warmtepompen via de subsidie verkocht.
Ik vraag er regelmatig naar bij bedrijven en importeurs, maar het loopt nog niet echt hard.
Zelfs met subsidie is het een onbetaalbaar iets voor velen...
Een keteltje vervangen kunnen heel veel mensen, maar een warmtepomp is andere koek.
Ik zal vast nog heel veel vragen ;-)
En helaas worden die wijken ook met regelmaat voorzien van verkeerde pompen en foutieve installatie methoden. Om te huilen, en het bezorgen van negatieve reclame voor een mooi systeem als een wp.Oxellaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Is ook zeker positief. Maar gasloze nieuwbouwwoningen schieten met wijken tegelijk uit de grond. Dat het mogelijk en aantrekkelijk is was dus al bekend. Bij nieuwbouw althans...
Alleen blijven de bestaande woningen echt achter. Het lijkt hier op het forum soms of het storm loopt, maar er worden bijzonder weinig warmtepompen via de subsidie verkocht.
Ik vraag er regelmatig naar bij bedrijven en importeurs, maar het loopt nog niet echt hard.
We hebben ze langs zien komen hier, de eigenaren met vragen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Duidelijk. Ik ga eens aankijken wat hij doet in duo bedrijf. Lijkt goed te gaan en verbruik SV is minimaal/nihil.amarkest schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:46:
[...]
Idd 's morgens toen ik opstond , dat gebeurt nu dus niet meer.
Duo bedrijf moet goed kunnen werken met juiste afstemming pomp elga en ketel (of stadsverwarming). Helaas staat er over het afstellen van de Wila pomp in de elga niets vermeld in de handleiding..
[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 11-02-2017 00:09 ]
Toch verwacht ik dit jaar meer bekendheid en daarmee dat de pot leeg komt (70 miljoen)Oxellaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Is ook zeker positief. Maar gasloze nieuwbouwwoningen schieten met wijken tegelijk uit de grond. Dat het mogelijk en aantrekkelijk is was dus al bekend. Bij nieuwbouw althans...
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Heb ooit in een eerdere topic reeds wat meegelezen en getypt.
Meterkast geheel vervangen voor een 3 fasen kast, incl. nieuwe meter.
Bijna alle radiatoren vervangen voor Jaga covectoren, (alleen een handoeken radiator laten hangen voor de handdoeken, en een extra jaga in de badkamer geplaatst, en een grote radiator (daar hang ook n grote Jaga) in de kamer laten hangen, wel diagonaal aangesloten, en de voetklep behoorlijk dicht) vervangen.
Alle Jaga via (facebook) marktplaats gescoord.
Tapwater via een 150 liter CV gevulde boiler (2 personen/ was weinig ruimte voor) met hygiënisch tapspiraal.
Deze heeft ook nog een 6 kW 3 fasen element, met een drukknop tijdschakelaar, was nodig om t bad te kunnen vullen en dus voor de WAF hoogst noodzakelijk.
Ook fijn dat we kunnen douchen mocht de WP storing geven (dan kan voor de rest de houtkachel (4-8kW HR) aan)
Wij hebben gezien we veel de houtkachel stoken een kamer thermostaat hangen.
De handleiding van de Nefit blinkt niet uit in duidelijkheid (vaak staat er wel dat er iets in tes tellen is, maar niet waarom of met een voorbeeld, of staat er allen de temperatuur, terwijl er veel verschillende temperaturen zijn), ik ben wel benieuwd waar andere eigenaren van een Nefit tegen aan lopen.
Bij ons was t vooral het instellen van warmwater productie en warm huis in de ochtend.
Bij mij hangt de compressor tegen de muur, maar hangt (nog) niet aan speciale bouten dei minder rilling doorgeven aan de muur, wat wel heel fijn zou zijn. Iemand heeft me die montage spullen beloofd, maar even ombouwen valt nog niet mee gezien de plaats van de compressor.
Gelukkig hebben ze wel een hele prettige klanten service waar ze niet moeilijk doen over vragen.
Afgelopen week wat DBE geplaats (18 ventilatoren op een type 10 x 240 cm) op de Jaga in de woonkamer.
Dat gaf een hoop verbetering (verlaging) van de aanvoer temperatuur, wat zeker de COP ten goede komt, ik hoor de verwarmingselementen nu veel minder inschakelen.
Mochten er vragen zijn over ervaring graag in een PB of even een klein stukje hiervan quoten, dan zie ik t vanzelf.
Zit vooral op het PV van het Forum.
[ Voor 54% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2017 00:39 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Mooi, zo leren we weer bij. Heb de link bekeken en ja dan zou 0.5 bar ruim voldoende moeten zijn. Betekent dan waarschijnlijk een nieuw drukvat. Of zou ik er iets lucht/stikstof uit kunnen laten lopen?Oxellaar schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:19:
[...]
1 Bar voordruk en ook nog op het hoogste punt van de installatie, dat klopt sowieso niet. Ook zit het vat veel te ver bij de pomp vandaan.
Als het een oud vat is, denk aan een jaar of 7 tot 10, dan is hij waarschijnlijk nog kapot ook.
Het vat hoort vlakbij de pomp aan de zuigzijde te zitten. Bij een woning van normale hoogte en de warmtepomp beneden, is een voordruk van 0.5 bar noodzakelijk, niet 1 bar. Zie hier
De voordruk van het vat in de unit had eigenlijk verlaagd moeten worden naar 0.5 bar voordat je de installatie vulde.
Die vaten zijn vaak erg duur en gaan niet zo heel lang mee. Je kunt beter een normaal expansievat vlakbij de unit plaatsen, is stukken goedkoper.
Die hoge druk tijdens een defrost geeft aan dat je doorstroming niet bijzonder hoog is. Let goed op dat het wel voldoende is, anders komt de verdamping van koudemiddel onder 0. Een platenwisselaar vriest dan direct kapot, de gevolgen mogen duidelijk zijn.
Je unit is daar waarschijnlijk wel op beveiligd, maar soms grijpt die telaat in.
Eventueel zou je een AVDO van Danfoss kunnen plaatsen ver bij de unit vandaan. Die stel je dan zo in, dat alleen bij een defrost er stroming over de AVDO komt icm de rest van je systeem.
Een ding is me nog niet duidelijk, stel dat het externe expansievat te veel voordruk heeft of defect is, kan dat de werking van het interne (in de warmtepomp) expansievat beinvloeden?
Die tip van de AVDO, een soort instelbare bypass kan ik misschien ook nog wel eens toepassen als ik toch nog eens last krijg van waterverlies.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Er zijn gemeentes (o.a. Amsterdam N) waar alleen (in dat deel) gebouwd mag worden als een van de infra structuur dingen word weggelaten, en gas is dan een voor de hand liggende.Oxellaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Wij hebben daar reeds 2 appartementen complexen voorzien van een hoop PV, ze draaien op hout pellets of warmtepomp. geen gas in dat stuk van die wijk dus.
Ze moeten wel anders mogen ze niet bouwen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dit is inderdaad echt crazy harrie. De L/W WP is geen plug and play apparaat. Er is geen energie efficiency optie voor woningen met een groter besparingspotentieel dan de WP maar het ontbreekt bij bijna alle partijen die bij de implementatie betrokken zijn aan systeemkennis.crazyharrie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:30:
[...]
En helaas worden die wijken ook met regelmaat voorzien van verkeerde pompen en foutieve installatie methoden. Om te huilen, en het bezorgen van negatieve reclame voor een mooi systeem als een wp.
Het potentieel blijkt al uit onze metingen (zie tabel pag 1 forum) waarbij 13 redelijk goed geïmplementeerde L/W WP's van onze leden gemiddeld over afgelopen 4 maanden 1000m3 aardgas verbruik vermeden, totaal dus 13.000 m3!!!
De mislukkingen komen in het nieuws, de successen hoor je weinig over. Er gaat ook heel veel goed.crazyharrie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:30:
[...]
En helaas worden die wijken ook met regelmaat voorzien van verkeerde pompen en foutieve installatie methoden. Om te huilen, en het bezorgen van negatieve reclame voor een mooi systeem als een wp.
En sommige dingen gaan nu eenmaal met vallen en opstaan.
Dat sommige fouten bewust gemaakt zijn is natuurlijk schandalig.
nou daar heb ik toch nog wel wat bedenkingen bij. Het is gewoon nog niet volwassen genoeg. Er zijn in die lijst wp's die 's nacht uitgezet worden vanwege het geluid, eigenaren die klagen over langzame opwarming, bang zijn dat de woning niet verwarmd kan worden.Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 07:31:
[...]
Dit is inderdaad echt crazy harrie. De L/W WP is geen plug and play apparaat. Er is geen energie efficiency optie voor woningen met een groter besparingspotentieel dan de WP maar het ontbreekt bij bijna alle partijen die bij de implementatie betrokken zijn aan systeemkennis.
Het potentieel blijkt al uit onze metingen (zie tabel pag 1 forum) waarbij 13 redelijk goed geïmplementeerde L/W WP's van onze leden gemiddeld over afgelopen 4 maanden 1000m3 aardgas verbruik vermeden, totaal dus 13.000 m3!!!
We staan gewoon nog aan de beginperiode van een transitie. De overheid wil daarbij inzetten op hergebruik restwarmte en bodemwarmte..... Via nl installateurs is alles duur geeft iedereen hier aan, dat staat ook accepatie in de weg.
Het zal gewoon nog een aantal jaren duren voordat eea een massaprodukt wordt en niet alleen bij pioniers of nieuwbouw wordt ingezet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En daarom zijn de Hebride WP's in de markt gezetjerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:08:
[...]
nou daar heb ik toch nog wel wat bedenkingen bij. Het is gewoon nog niet volwassen genoeg. Er zijn in die lijst wp's die 's nacht uitgezet worden vanwege het geluid, eigenaren die klagen over langzame opwarming, bang zijn dat de woning niet verwarmd kan worden.
We staan gewoon nog aan de beginperiode van een transitie. De overheid wil daarbij inzetten op hergebruik restwarmte en bodemwarmte..... Via nl installateurs is alles duur geeft iedereen hier aan, dat staat ook accepatie in de weg.
Het zal gewoon nog een aantal jaren duren voordat eea een massaprodukt wordt en niet alleen bij pioniers of nieuwbouw wordt ingezet.
Verwijderd
Ik denk dat je de spijker echt volledig op zijn kop slaat, het ontbreekt aan systeemkennis. Een WP/LTV/ZLTV functioneert zo goed als de zwakste schakel in het geheel.Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 07:31:
[...]
Dit is inderdaad echt crazy harrie. De L/W WP is geen plug and play apparaat. Er is geen energie efficiency optie voor woningen met een groter besparingspotentieel dan de WP maar het ontbreekt bij bijna alle partijen die bij de implementatie betrokken zijn aan systeemkennis.
Misschien is het een idee om eens na te gaan welke kennis / informatie ontbreekt op een site als https://warmtepomp-weetjes.nl/, en daar bijdragen te gaan leveren?Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:14:
[...]
Ik denk dat je de spijker echt volledig op zijn kop slaat, het ontbreekt aan systeemkennis. Een WP/LTV/ZLTV functioneert zo goed als de zwakste schakel in het geheel.
Verwijderd
Waarom zou de fabrikant kosten gemaakt hebben om die heaters er in te zetten ? Welk 'probleem' los je op door deze uit te schakelen cq. te verwijderen ?Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 09:06:
Ik zit hier met een vraag en misschien kan iemand daar een zinnig antwoord op geven. Mijn wp heeft een crankcase heater en een condensor heater in de buiten unit, beide gaan aan rond 0 of er onder maar is dat nodig? Of is dit alleen voor extreem lage temperatuur van -15 of zo? Kan het kwaad om deze uit te zetten of heeft hij die echt ergens voor nodig?
Bescherming bij extreem lage temperaturen die mogelijk (in grote steden aan de kust) in NL nooit voor komen. Scheelt COP. Hangt natuurlijk ook af hoe slim die heaters worden geschakeld. Ze zijn bedoeld om teveel aan ijsvorming te voorkomen. Bij bijvoorbeeld Panasonic is zo'n heater een los aan te schaffen extra. Zolang je geen grote ijsblokken ziet verschijnen niet nodig.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:43:
[...]
Waarom zou de fabrikant kosten gemaakt hebben om die heaters er in te zetten ? Welk 'probleem' los je op door deze uit te schakelen cq. te verwijderen ?
Edit: crankcase heater zie commentaar verderop.
[ Voor 14% gewijzigd door joostmaas op 11-02-2017 12:11 ]
Condensor heater is vaak om het ijs uit de bak te houden, maar ik heb voldoende hoogte waar het weg kan.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:43:
[...]
Waarom zou de fabrikant kosten gemaakt hebben om die heaters er in te zetten ? Welk 'probleem' los je op door deze uit te schakelen cq. te verwijderen ?
Crankcase heater weet ik niet goed waarom die zit, of dat alleen bij lage temperaturen nodig is of ook bij 0 of hoger.
De eerste gaat alleen aan bij 2 graden en lager.
Los er geen probleem mee op, scheelt gewoon verbruik.
Verwijderd
Als zoals je stelt het in die gebieden weing/niet voorkomt, zal de negatieve invloed op de sCOP en het extra verbruik ook verwaarloosbaar zijn naar ik aanneem.joostmaas schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:52:
[...]
Bescherming bij extreem lage temperaturen die mogelijk (in grote steden aan de kust) in NL nooit voor komen. Scheelt COP. Hangt natuurlijk ook af hoe slim die heaters worden geschakeld. Ze zijn bedoeld om teveel aan ijsvorming te voorkomen. Bij bijvoorbeeld Panasonic is zo'n heater een los aan te schaffen extra. Zolang je geen grote ijsblokken ziet verschijnen niet nodig.
crankcase heater niet uitschakelen: is om compressor ijsvrij te houden.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:52:
[...]
Condensor heater is vaak om het ijs uit de bak te houden, maar ik heb voldoende hoogte waar het weg kan.
Crankcase heater weet ik niet goed waarom die zit, of dat alleen bij lage temperaturen nodig is of ook bij 0 of hoger.
Verwijderd
Die paar extra kWh op jaarbasis zal waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk zettenRol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:52:
[...]
Condensor heater is vaak om het ijs uit de bak te houden, maar ik heb voldoende hoogte waar het weg kan.
Maar als die bijna continue of regelmatig loopt dan bevriest hij toch niet zeker?joostmaas schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:56:
[...]
crankcase heater niet uitschakelen: is om compressor ijsvrij te houden.
150W vanaf 2 graden en lager.....dus wat denk jij?Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Die paar extra kWh op jaarbasis zal waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk zetten
??? Niet als die dingen bij een bepaalde temp. vast ingeschakeld worden, wat volgens mij meestal het geval is. Kan toch hard gaan. Vgl. bij de Pana het expansievat warmtelint dat 80W continu vreet (ik dacht <=4 graden). Dat is ook de aanleiding om het expansievat eruit te slopen. (N.B. als je het expansievat laat zitten dan ook de heater aangesloten laten!)Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:56:
[...]
Als zoals je stelt het in die gebieden weing/niet voorkomt, zal de negatieve invloed op de sCOP en het extra verbruik ook verwaarloosbaar zijn naar ik aanneem.
Verwijderd
Dat is wellicht een heel goed idee, echter als je als ervaringsdeskundige, 2 jaar dacht ik, met de kennis van nu en even aannemend dat je de flow met 50% omhoog krijgt door andere fittingen/koppelingen te plaatsen, hoe had je dat dan aan het begin kunnen voorkomen ? Waarschijnlijk door een 'simpele' test welke de max flow had gediagnostiseerd als zijnde 40-50% beneden het gewenste/benodigde niveau en dat dat eerst opgelost dient te worden alvorens de WP te plaatsen. De gedachtengang op dat moment, dit is allemaal speculatie van mijn kant, zal iets geweest zijn van de CV-ketel heeft er prima mee gewerkt, de isolatie is enorm verbeterd, beide blijven aanwezig dus het zal wel functioneren. Allemaal fantasie mijnerzijds en wellicht helemaal de plank misslaand, he ook al weer een hamer in beeld, planken misslaan en spijkers op de kop slaan.Bram-Bos schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:23:
[...]
Misschien is het een idee om eens na te gaan welke kennis / informatie ontbreekt op een site als https://warmtepomp-weetjes.nl/, en daar bijdragen te gaan leveren?
Geen expert op dit gebied, maar volgens mij is dit een better-be-safe-than-sorry. Ook bij airco's raden ze crankcase heaters zelfs in tamelijk gematigde klimaten aan. YouTube: Two Minute Tutor What is a Crank Case Heater with Tom KleinmanRol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Maar als die bijna continue of regelmatig loopt dan bevriest hij toch niet zeker?
Verwijderd
Geen idee, kWh meter er aan hangen en we weten waar het over gaat, meten is weten.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:00:
[...]
150W vanaf 2 graden en lager.....dus wat denk jij?
Het is gemeten, teminste, als ik kijk naar de verhoging op de loggingVerwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:10:
[...]
Geen idee, kWh meter er aan hangen en we weten waar het over gaat, meten is weten.
alles uit 702W wp
Alles aan 850W dus een 150W totaal
Of orde grootte schatten: 150W maal pak 'm beet 1000 uur = 150kWh. Dat is de moeite....Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:10:
[...]
Geen idee, kWh meter er aan hangen en we weten waar het over gaat, meten is weten.
Verwijderd
Snap ik, maar over hoeveel uren op jaarbasis hebben we het.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:13:
[...]
Het is gemeten, teminste, als ik kijk naar de verhoging op de logging
alles uit 702W wp
Alles aan 850W dus een 150W totaal
Verwijderd
Als ik dacht rond de 2500 uur op jaarbasis het aantal uren is dat een WP draait kan ik me moeilijk voorstellen dat die situatie zich 40% v.d. tijd voordoet en dan nog gaat het over 27,00 op jaarbasis als je de energie moet inkopen, de PV panelen bezitters met voldoende capaciteit betalen slechts rond de 8-9 euro.joostmaas schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:13:
[...]
Of orde grootte schatten: 150W maal pak 'm beet 1000 uur = 150kWh. Dat is de moeite....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 12:25 ]
Dat varieert natuurlijk per jaar en per plek: zo'n 10 tot 120 vorstdagen per jaar, dus laten we zeggen tussen de 200 en 2400 uur? Vandaar dat ik 1000 pak om een idee te krijgen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Snap ik, maar over hoeveel uren op jaarbasis hebben we het.
Op die manier maakt het je ook niet uit of je COP nu zeg 4 of 4,5 is. Dit is Tweaken zoals het bedoeld is: kijken waar met relatief kleine ingrepen nog verbetering mogelijk is. Inderdaad kun je ook alles standaard laten en dan is er nog echt geen ramp qua kosten.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Als ik dacht rond de 2500 uur op jaarbasis het aantal uren is dat een WP draait kan ik me moeilijk voorstellen dat die situatie zich 40% v.d. tijd voordoet en dan nog gaat het over 27,00 op jaarbasis als je de energie moet inkopen, de PV panelen bezitters met voldoende capaciteit betalen slechts rond de 8-9 euro.
Ja geen idee, alle dagen onder de 2 graden x uren per dag, en ook als hij niet loopt. Maar als het alleen bedoeld is bij -20/-25 dan heb ik hem hier niet nodig. (Condensor heater)Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Snap ik, maar over hoeveel uren op jaarbasis hebben we het.
Ja inderdaad, daarom probeer ik te begrijpen waar het voor is, aan de andere kant, als je het altijd nodig hebt waarom kan je hem dan aan en uit schakelen in het menu?joostmaas schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:09:
[...]
Geen expert op dit gebied, maar volgens mij is dit een better-be-safe-than-sorry. Ook bij airco's raden ze crankcase heaters zelfs in tamelijk gematigde klimaten aan. YouTube: Two Minute Tutor What is a Crank Case Heater with Tom Kleinman
Bij kou en lang stilstaan zegt tom in het filmpje, tja, wat is weer lang en wat is weer kou.
Dat ding is toch om je oliebad soepel te houden waarin je compressor draait of niet?Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:39:
[...]
Ja inderdaad, daarom probeer ik te begrijpen waar het voor is, aan de andere kant, als je het altijd nodig hebt waarom kan je hem dan aan en uit schakelen in het menu?
Bij kou en lang stilstaan zegt tom in het filmpje, tja, wat is weer lang en wat is weer kou.
Zolang je in bedrijf bent zal hij ook niet aan gaan. Ik zie bij de pana dat het het goedkoopst is om op war te draaien ipv aan uit bij koude. Enige wat draait is pomp van 40 watt, die houd vanzelf de rest warm
1 PVoutput . Dongen NB
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat probeer ik uit te zoekenreneeke1970 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Dat ding is toch om je oliebad soepel te houden waarin je compressor draait of niet?
Zolang je in bedrijf bent zal hij ook niet aan gaan. Ik zie bij de pana dat het het goedkoopst is om op war te draaien ipv aan uit bij koude. Enige wat draait is pomp van 40 watt, die houd vanzelf de rest warm
Ik draai op war, maar dat heeft alleen te maken met je curve, pomp is 40W, unit zelf 20W en als het onder 0 komt gaat er een heater aan die bij +2 graden weer uit gaat.
Het gebruik van bodemwarmte en restwarmte klinkt aardig maar je moet de transitie beginnen bij de eindgebruiker. Zuinige woningen en elektrificeren met warmtepompen en PV. Bij grootschalige projecten zoals restwarmte van de industrie wegen de investeringskosten niet op tegen voordelen. Juist als de eindgebruiker efficienter met energie omgaat wordt zo'n grootschalig project onrendabel. Er zijn altijd partijen die belang hebben bij dit soort projecten en dit willen doordrukken via de politiek. En je kunt wel raden wie er uiteindelijk voor de kosten opdraait...jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:08:
[...]
nou daar heb ik toch nog wel wat bedenkingen bij. Het is gewoon nog niet volwassen genoeg. Er zijn in die lijst wp's die 's nacht uitgezet worden vanwege het geluid, eigenaren die klagen over langzame opwarming, bang zijn dat de woning niet verwarmd kan worden.
Ik ben het er wel mee eens dat de L/W WP nu nog een onbeholpen ding is waar nog veel aan moet worden verbeterd maar ze hebben in iedergeval een groot potentieel. Misschien zou EZ een deel van het subsidiebudget moeten stoppen in ontwikkeling met daarbij een PVE gebaseerd op de echte praktijk zoals b.v. de ervaring van deelnemers van dit forum die serieus aan die dingen meten.
Nogmaals super bedankt voor je uitleg en gastvrijheid!
P.S. ze verkopen lekkere paling in Urk
Verwijderd
Een beetje een hypothetische vraag wellicht, maar bedoeld om te kijken of we tot de kern van de oorzaak van de/het proble(e)m(en) kunnen doordringen, wat staat er eigenlijk in de weg om een L/W WP een plug en play apparaat te laten zijn ?Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 07:31:
[...]
Waarom is het in theorie 'zo simpel' en waarom/waardoor is de praktijk zo weerbarstig ?
De olie hoeft niet soepel gehouden te worden, die is bij - 40 nog waterdun. De zuigzijde van de compressor is bij -5 buitentemperatuur en vlak tegen een defrost, rond de - 25 of nog nog lager.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Dat ding is toch om je oliebad soepel te houden waarin je compressor draait of niet?
Die verwarming is om te voorkomen dat vloeibaar koudemiddel in de olie mengt, of een plas onder de laag olie in het carter gaat vormen.
Als de compressor start, daalt de druk in het carter, de vloeistof gaat dan koken en verdampt uit de olie.
De olie gaat daardoor schuimen en de compressor zuigt dan direct het schuim weg uit het carter, de compressor draait dus vrij snel droog.
Koudemiddel condenseert altijd op het koudste punten van de installatie, wanneer deze niet in bedrijf is. Als de compressor iets verwarmd wordt, dan condenseert daar iig geen koudemiddel.
Mijn buitendeel heeft geen echte carterverwarming, maar er loopt een spanning over 1 van de wikkelingen van de compressor. Daardoor wordt die iets boven de buitentemperatuur gehouden.
Zo blijft de compressor vrij van condensatie.
Een verwarmingslint over de bodemplaat van het buitendeel is in Nederland niet nodig. De vorstperiodes zijn kort, dus enorme hoeveelheid ijs ga je daar niet krijgen. Als het weken aan 1 stuk vriest is het anders.
Bij veel merken is het een optie, bij sommige standaard. Ik zou hem gerust afkoppelen in Nederland.
Er kan ook types die een gasleiding over de bodem laten lopen, bij een defrost word dan direct de bodem opgewarmd om die ijsvrij te houden.
Dat is de mooiste manier, want ligt er geen ijs, kost het ook weinig energie extra.
TnxOxellaar schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:19:
[...]
De olie hoeft niet soepel gehouden te worden, die is bij - 40 nog waterdun. De zuigzijde van de compressor is bij -5 buitentemperatuur en vlak tegen een defrost, rond de - 25 of nog nog lager.
Die verwarming is om te voorkomen dat vloeibaar koudemiddel in de olie mengt, of een plas onder de laag olie in het carter gaat vormen.
Als de compressor start, daalt de druk in het carter, de vloeistof gaat dan koken en verdampt uit de olie.
De olie gaat daardoor schuimen en de compressor zuigt dan direct het schuim weg uit het carter, de compressor draait dus vrij snel droog.
Koudemiddel condenseert altijd op het koudste punten van de installatie, wanneer deze niet in bedrijf is. Als de compressor iets verwarmd wordt, dan condenseert daar iig geen koudemiddel.
Mijn buitendeel heeft geen echte carterverwarming, maar er loopt een spanning over 1 van de wikkelingen van de compressor. Daardoor wordt die iets boven de buitentemperatuur gehouden.
Zo blijft de compressor vrij van condensatie.
Een verwarmingslint over de bodemplaat van het buitendeel is in Nederland niet nodig. De vorstperiodes zijn kort, dus enorme hoeveelheid ijs ga je daar niet krijgen. Als het weken aan 1 stuk vriest is het anders.
Bij veel merken is het een optie, bij sommige standaard. Ik zou hem gerust afkoppelen in Nederland.
Er kan ook types die een gasleiding over de bodem laten lopen, bij een defrost word dan direct de bodem opgewarmd om die ijsvrij te houden.
Dat is de mooiste manier, want ligt er geen ijs, kost het ook weinig energie extra.
Ik heb 2 opties waarvan 1 onder settings (outadd.heat on or off ) en daar staat bij: to control outdoor unit electrical heater (bottom electrical heater, evaporator heater.
En 1 onder menu defrost (def.heat 1 or off ) maar staat niet in de manual
Iets van defrost heat, misschien met het elektrisch element bijverwarmen tijdens defrost?
De andere verdeler is een LTV verdeler met pomp waarbij een retourventiel dient om te tweaken. 7 groepen.
Helemaal dichtgedraaid van dat ventiel wordt de pomp actief en zuigt deze verdeler al het aanvoer water naar zich toe. Er wordt dan niet meer gemengd. Op zich wat we hebben moeten.
De andere verdeler en ook radiatoren boven krijgen dan niets meer en koelen af.
Die pomp vd LTV verdeler heb ik op de laagste stand. De vloer wordt lekker warm met aanvoer 35 graden vanaf de WP.
De retourventiel moet ik dus niet helemaal dichtdoen. Wordt de pomp minder actief en vindt er weer wat menging plaats. En de thermostaatknop op de verdeler moet wat worden geknepen zodat er een evenwichtige aanvoer ontstaat voor beide verdelers.
Was het maar een 10 groeps verdeler dan was dat een stuk makkelijker!
Omdat dit dus zo zit ben ik "genoodzaakt" om in de zomer een aanpassing te maken.
Omdat ook bij defrost alles eventjes koud aanvoelt (ook de radiatoren) lijkt het me toch wel beter om een 100 liter buffervat ertussen te zetten. Maar dat laatste vind ik minder storend dan het eerste.
Het is nu aardig bijgeregeld, ik wil met Ta =35 kunnen werken. Het wordt dan tegen de 21 graden in de middag. In de ochtend rond 20. Ik pas geen verlaging toe.
Gasketel springt nauwelijks bij en dat wil ik zo houden.
Op zich werkt dit maar het kan nog wat beter.
Dus overweeg een buffervat en sowieso aanpassing of vervanging van de twee verdelers.
Moet er alleen een extra pomp komen als er een buffervat wordt toegepast?
Welke variant aansluiting van de bekende website is het beste bij gebruik van een buffervat tbv defrosts.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dan word toch ook de heater niet aangesprokenRol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Maar als die bijna continue of regelmatig loopt dan bevriest hij toch niet zeker?

Dus waar maar je je druk over?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Het systeem bestaat eigenlijk uit drie onderdelen die op elkaar reageren; Woning, afgifte systeem en WP.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:18:
[...]
Een beetje een hypothetische vraag wellicht, maar bedoeld om te kijken of we tot de kern van de oorzaak van de/het proble(e)m(en) kunnen doordringen, wat staat er eigenlijk in de weg om een L/W WP een plug en play apparaat te laten zijn ?
Waarom is het in theorie 'zo simpel' en waarom/waardoor is de praktijk zo weerbarstig ?
De warmtepomp is een thermodynamisch proces om dat efficient te laten verlopen is er naast een goede hydraulisch inpassing in het afgifte systeem, een "smart" regelsysteem nodig. Mijn Elga heeft dat in ieder geval niet.
Misschien is het voor nieuwkomers aardig om op basis van onze praktijkervaring een Programma Van Eisen (PVE) lijst op te stellen.
Jawel, onder 0 is altijd aan en bij +2 uit.hrt schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:10:
[...]
Dan word toch ook de heater niet aangesproken![]()
Dus waar maar je je druk over?
Daar maak ik mij druk over
Aangezien de wp nu 1500h gedraaid heeft en de helft is onder 0 is dat 70h x70W =4900Wh waar je niets voor terug krijgt.
Is dus eigenlijk de vraag waar die referentie temperatuur vandaan komt.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:26:
[...]
Jawel, onder 0 is altijd aan en bij +2 uit.
Daar maak ik mij druk overnou ja....druk is een groot woord.
Aangezien de wp nu 1500h gedraaid heeft en de helft is onder 0 is dat 70h x70W =4900Wh waar je niets voor terug krijgt.
Van de buitenvoeler of van een sensor in/bij/op de compressor...
Edit:
13.1.10 Crank Case Heater Control
Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is 4°C or below, and discharge temperature is 12°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. when the outdoor air temperature 6°C.
2. when the discharge temperature 19°C.
[ Voor 31% gewijzigd door hrt op 11-02-2017 15:34 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Buitentemperatuur sensor, zodra die 0 aan geeft gaat er wattage bij.hrt schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:29:
[...]
Is dus eigenlijk de vraag waar die referentie temperatuur vandaan komt.
Verwijderd
Weet ik nu ook wat PVE betekend. Dat lijkt me een uitermate nuttige exercitie. Waarbij woning in mijn optiek nauwelijks/geen rol zou hoeven te spelen, bijv. stel dat er in een woning een verwarmingscapaciteit nodig is van bijv. xkW, dan maakt het volgens mij niet uit of die capaciteit nodig is vanwege 2*oppervlakte*0.5*warmteverlies/m2 of 1*oppervlakte*1*warmteverlies/m2.Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:26:
[...]
Het systeem bestaat eigenlijk uit drie onderdelen die op elkaar reageren; Woning, afgifte systeem en WP.
De warmtepomp is een thermodynamisch proces om dat efficient te laten verlopen is er naast een goede hydraulisch inpassing in het afgifte systeem, een "smart" regelsysteem nodig. Mijn Elga heeft dat in ieder geval niet.
Misschien is het voor nieuwkomers aardig om op basis van onze praktijkervaring een Programma Van Eisen (PVE) lijst op te stellen.
Niet zo spannend voor mij iig. Pomp heeft sinds in bedrijf nemen constant gedraaid, (nu 15 dagen) dus boven de ..... graden.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:34:
[...]
Buitentemperatuur sensor, zodra die 0 aan geeft gaat er wattage bij.
Zal wel merken als hij er mee ophoud, en natuurlijk met welke temperatuur.
Gas is wel drastisch omlaag iig!
[ Voor 4% gewijzigd door hrt op 11-02-2017 15:41 ]
Die meting is mooi stabiel sinds ik hem uit de wind gehaald heb hoor, de meting op pvoutput is een weerstation in de buurt.Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:36:
Over buitentemp sensor gesproken. De meting komt wat wispelturig over. Niet echt stabiel. Misschien is aangezogen lucht inderdaad verschillend van temperatuur?
Van de week met heater aan, nu met heater uit.

Tja, Kamp en consorten denken daar heel anders over. En ik denk dat het voor de grote massa ook opgaat. Zonder de subsidie regeling wordt er geen wp meer verkocht. Kijk hier maar op het forum, er wordt zelfs in het buitenland ingekocht omdat het anders te duur is.Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:51:
[...]
Het gebruik van bodemwarmte en restwarmte klinkt aardig maar je moet de transitie beginnen bij de eindgebruiker. Zuinige woningen en elektrificeren met warmtepompen en PV. Bij grootschalige projecten zoals restwarmte van de industrie wegen de investeringskosten niet op tegen voordelen. Juist als de eindgebruiker efficienter met energie omgaat wordt zo'n grootschalig project onrendabel. Er zijn altijd partijen die belang hebben bij dit soort projecten en dit willen doordrukken via de politiek. En je kunt wel raden wie er uiteindelijk voor de kosten opdraait...
Ik ben het er wel mee eens dat de L/W WP nu nog een onbeholpen ding is waar nog veel aan moet worden verbeterd maar ze hebben in iedergeval een groot potentieel. Misschien zou EZ een deel van het subsidiebudget moeten stoppen in ontwikkeling met daarbij een PVE gebaseerd op de echte praktijk zoals b.v. de ervaring van deelnemers van dit forum die serieus aan die dingen meten.
Er is in ieder geval vanuit het energieakkoord een soort roadmap hoe de transitie van gas naar iets anders moet plaatsvinden. Is interessant om te lezen.
Ik denk omdat de meeste huizen niet geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming. Feitelijk moet je huis of enorm verduurzamen of plat gooien en nieuw bouwen. Zo doen woningbouw corporaties dat ook. Hele wijken uit de jaren 50 en 60 worden door hen vervangen door nieuwbouw. En dan is het geen technisch probleem meer, maar een financieel vraagstuk.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:18:
[...]
Een beetje een hypothetische vraag wellicht, maar bedoeld om te kijken of we tot de kern van de oorzaak van de/het proble(e)m(en) kunnen doordringen, wat staat er eigenlijk in de weg om een L/W WP een plug en play apparaat te laten zijn ?
Maar ik zie de gemiddelde woningbezitter zijn huis niet gaan plat gooien. Ik heb nieuwbouw en daarin bodem wp, gaat prima. Maar in mijn vorige huis uit 1880 hoefde ik dat niet te proberen. Nageisoleerd en met 600m3 bleef ik steken op een verbruik van bijna 2000m3 gas.
Ik zie dat iets anders. Zonder subsidie zouden de prijzen hier wellicht minder verschillen met andere EU landen.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:53:
[...]
Tja, Kamp en consorten denken daar heel anders over. En ik denk dat het voor de grote massa ook opgaat. Zonder de subsidie regeling wordt er geen wp meer verkocht. Kijk hier maar op het forum, er wordt zelfs in het buitenland ingekocht omdat het anders te duur is.
Er is in ieder geval vanuit het energieakkoord een soort roadmap hoe de transitie van gas naar iets anders moet plaatsvinden. Is interessant om te lezen.
Zonder de subsidie had ik de investering wel gedaan. Het wordt al terugverdiend doordat stroom zelf te maken is en aardgas niet.
Zonder saldering was het wellicht anders.
Voor wie handig is met domotica geef ik het advies om de thermostaat eruit te gooien en deze functie onder te brengen in domotica systeem
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ik heb het hier zonder subsidie gedaan, best zuur, jaar laten was een stuk goedkoper geweest. Maar ik denk dat de grote massa voorlopig echt niet in beweging komt en dat Kamp c.s daarvoor de route zullen bepalen. Ik begreep laatst dat de pot met subsidie voor wp niet opgaat.Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:57:
[...]
Ik zie dat iets anders. Zonder subsidie zouden de prijzen hier wellicht minder verschillen met andere EU landen.
Zonder de subsidie had ik de investering wel gedaan. Het wordt al terugverdiend doordat stroom zelf te maken is en aardgas niet.
Zonder saldering was het wellicht anders.
En saldering zal ongetwijfeld op termijn vervangen worden, het rijk heeft geld nodig en haalt dat daar waar het makkelijst is of het beste uitkomt.
Verwijderd
Behoorlijk vergelijkbare situatie dus, top! Maar zie af en toe door de bomen het bos al niet meer qua WP...Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:27:
[...]
Idem. Dat kun je wel zeggen.
Ik heb een technische opleiding, maar de diepgang op dit forum is indrukwekkend en ik ben nog niet zo ver. Ik zit nog in de oriëntatie/leerfase.
Ik heb een vrijstaand 50-er jaren huis, dat spouw- en vloer- en dakisolatie heeft. de begane grond heeft grotendeels vloerverwarming en boven alleen radiatoren.
Ik heb deze week al twee offertes laten maken voor een warmtepomp:
- een Techneco leverancier raadde me een hybridewarmtepomp aan naast de CV HR ketel
- een andere leverancier (Panasonic/Hitachi/Valliant) zei dit niet te doen (raadde me bovenstaande echt af) en maakt een offerte voor mij voor een warmtepomp met boiler, zodat ik geheel gasloos mijn huis kan verwarmen en voor tapwater kan gebruiken. Ik weet het dus nog niet en ben helemaal dummy. Ik laat nog extra 2 bedrijven langskomen trouwens.
Vroeg me ook af of het mogelijk is de Techneco Elga WP ook met een boiler aan te sluiten is?! Wie het weet mag het zeggen...
Tevens ben ik benieuwd waar die leverancier van jou dan mee komt qua alternatief van die andere merken dan de Techneco, het is ook uit kostenoverwegingen dat ik denk toch naar die Elga neig. Maar gasloos is wel het mooiste natuurlijk, een inductiekookplaat is zo gekocht met een paar pannen
Die warmtepomp van Techneco is nu met subsidie iets meer dan 2000 euro een boiler erbij en ik ben klaar of is dit niet verstandig
Wie heeft er sowieso ervaring met een goede installatie/installateur van een Elga? Wil wel dat dit perfect gebeurt en niet dat ik hem zelf hoef te tweaken zoals iedereen hier toch schijnt te doen.
In welke wp manual staat dit? Zou die discharge temp niet min 12 moeten zijn, onder de 12 graden is hij altijd als hij draait.hrt schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:29:
[...]
Is dus eigenlijk de vraag waar die referentie temperatuur vandaan komt.
Edit:
13.1.10 Crank Case Heater Control
Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is 4°C or below, and discharge temperature is 12°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. when the outdoor air temperature 6°C.
2. when the discharge temperature 19°C.
Verwijderd
Alsof een huis/gebouw met een warmtebehoefte van 2000m3 gas niet met een WP te verwarmen zou zijn. 2 maal een WP van 7.5kW met een adequaat afgiftesysteem, eventueel gescheiden, zal dat prima kunnen naar mijn idee. Het zal niet lukken met een HT afgiftesysteem maar die 2000m3 gas kan met een voldoende capaciteit aan WPen prima te doen zijn. 4 buren met ieder een verbruik van 500m3 krijgen het warm evenals 2 buren met ieder een verbruik van 1000m3.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:56:
[...]
Ik denk omdat de meeste huizen niet geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming. Feitelijk moet je huis of enorm verduurzamen of plat gooien en nieuw bouwen. Zo doen woningbouw corporaties dat ook. Hele wijken uit de jaren 50 en 60 worden door hen vervangen door nieuwbouw. En dan is het geen technisch probleem meer, maar een financieel vraagstuk.
Maar ik zie de gemiddelde woningbezitter zijn huis niet gaan plat gooien. Ik heb nieuwbouw en daarin bodem wp, gaat prima. Maar in mijn vorige huis uit 1880 hoefde ik dat niet te proberen. Nageisoleerd en met 600m3 bleef ik steken op een verbruik van bijna 2000m3 gas.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 16:19 ]
Er is genoeg te lezen hier en in het vorige deel, maar wat zijn de overwegingen om voor de elga te kiezen tov een panasonic monoblock of ecodan split? Welk voordeel zie je daar in? Of welke beren op de weg bij de anderen?Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:02:
[...]
Behoorlijk vergelijkbare situatie dus, top! Maar zie af en toe door de bomen het bos al niet meer qua WP...
Vroeg me ook af of het mogelijk is de Techneco Elga WP ook met een boiler aan te sluiten is?! Wie het weet mag het zeggen...
Tevens ben ik benieuwd waar die leverancier van jou dan mee komt qua alternatief van die andere merken dan de Techneco, het is ook uit kostenoverwegingen dat ik denk toch naar die Elga neig. Maar gasloos is wel het mooiste natuurlijk, een inductiekookplaat is zo gekocht met een paar pannen![]()
Die warmtepomp van Techneco is nu met subsidie iets meer dan 2000 euro een boiler erbij en ik ben klaar of is dit niet verstandig![]()
Wie heeft er sowieso ervaring met een goede installatie/installateur van een Elga? Wil wel dat dit perfect gebeurt en niet dat ik hem zelf hoef te tweaken zoals iedereen hier toch schijnt te doen.
Imho, op dit moment zou de elga echt de laatste zijn die ik zou kiezen, zelfs als hij nog 500,- minder zou kosten. (Mijn mening, no hard feelings voor de leden met een elga
Service manual WH-MDC05F3E5Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:03:
[...]
In welke wp manual staat dit? Zou die discharge temp niet min 12 moeten zijn, onder de 12 graden is hij altijd als hij draait.
Ah, ja daar kan ik weinig mee, maar leuk om te weten dat de pana die wel hebt.
Heeft hij ook de condensor heater?

Die heater in de defrost settings is een additional heater tijdens defrost inderdaad, komt er even 3000W bij om de kou van de defrost een beetje af te vangen.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:53:
[...]
Tnx![]()
Ik heb 2 opties waarvan 1 onder settings (outadd.heat on or off ) en daar staat bij: to control outdoor unit electrical heater (bottom electrical heater, evaporator heater.
En 1 onder menu defrost (def.heat 1 or off ) maar staat niet in de manual![]()
Iets van defrost heat, misschien met het elektrisch element bijverwarmen tijdens defrost?
Gauw uit dat ding!
Er is blijkbaar -gezien standpunten van diverse grote pol.partijen- een versnelling van de verandering op komst. Lees: aardgas.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:00:
[...]
Ik heb het hier zonder subsidie gedaan, best zuur, jaar laten was een stuk goedkoper geweest. Maar ik denk dat de grote massa voorlopig echt niet in beweging komt en dat Kamp c.s daarvoor de route zullen bepalen. Ik begreep laatst dat de pot met subsidie voor wp niet opgaat.
En saldering zal ongetwijfeld op termijn vervangen worden, het rijk heeft geld nodig en haalt dat daar waar het makkelijst is of het beste uitkomt.
Nu is het vooral verkiezing retoriek maar goed het heeft helaas wel invloed.
Duurzame energie is keihard nodig. Ook gezien EU afspraken en Paris.
Ik ben niet zo bang dat het salderen zodanig zal veranderen dat het niet meer interessant is. Lees: als ze er aan tornen dan wordt het een afbouw van 100% naar 50 in stappen van 10%.
Zie het maar net als hypotheekrente aftrek. Als ze dat afschaffen gaat de boel hier in NL failliet. En voor de huurders: dan ook subsidie afschaffen dus zeg het maar: niemand wil dat.
Het Rijk heeft geld nodig. Dat is niet zo moeilijk. Het zou eerlijk zijn om de baten op dalende gaswinning te compenseren door de gasprijs te verhogen. €0.10 erbij voor de Staat en €0.10 erbij voor de NA M.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 11-02-2017 18:01 ]
ik zie het hier niet zitten als de WP in de nacht een paar uur een boiler zou moeten verwarmen. Ik kan het ding eigenlijk niet missen voor de verwarming.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:02:
[...]
Behoorlijk vergelijkbare situatie dus, top! Maar zie af en toe door de bomen het bos al niet meer qua WP...
Tevens ben ik benieuwd waar die leverancier van jou dan mee komt qua alternatief van die andere merken dan de Techneco, het is ook uit kostenoverwegingen dat ik denk toch naar die Elga neig. Maar gasloos is wel het mooiste natuurlijk, een inductiekookplaat is zo gekocht met een paar pannen![]()
Die warmtepomp van Techneco is nu met subsidie iets meer dan 2000 euro een boiler erbij en ik ben klaar of is dit niet verstandig![]()
Dan zou het heel anders moeten nl. Overdag flink bufferen in een groot vat.
Wellicht als ik een grotere unit had gekozen (lees meer vermogen) dan wel.
Persoonlijke keuze zou dan een warmtepompboiler zijn.
Ik denk dat de keuze niet zo gek is. Op die manier behoud je namelijk de mogelijkheid om gas te houden voor SWW en gooi je een eventueel jonge ketel niet van de muur.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:12:
[...]
Er is genoeg te lezen hier en in het vorige deel, maar wat zijn de overwegingen om voor de elga te kiezen tov een panasonic monoblock of ecodan split? Welk voordeel zie je daar in? Of welke beren op de weg bij de anderen?
Imho, op dit moment zou de elga echt de laatste zijn die ik zou kiezen, zelfs als hij nog 500,- minder zou kosten. (Mijn mening, no hard feelings voor de leden met een elga)
(En velen zweren bij koken op gas maar de meesten daarvan zullen om zijn als ze inductie hebben ervaren. Veel veiliger ook maar dat tezijde)
Verwijderd
Als je overcapaciteit of een grote buffer hebt misschien wel maar ik in mijn geval zeker niet.Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:33:
[...]
Die heater in de defrost settings is een additional heater tijdens defrost inderdaad, komt er even 3000W bij om de kou van de defrost een beetje af te vangen.
Gauw uit dat ding!
Ik heb toch ook nog mijn 2013 cv hangen en is eventueel bruibaar voor sww en verwarming. Dat kan toch ook met een pana of mitsu?Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:14:
[...]
Ik denk dat de keuze niet zo gek is. Op die manier behoud je namelijk de mogelijkheid om gas te houden voor SWW en gooi je een eventueel jonge ketel niet van de muur.
(En velen zweren bij koken op gas maar de meesten daarvan zullen om zijn als ze inductie hebben ervaren. Veel veiliger ook maar dat tezijde)
Die kan je tenminste wat groter nemen dan de 4,5-5 van de elga.
De grote massa denkt er helemaal niet aan. Onlangs maakte mijn vrouw een opmerking dat ons doel is om van de gasaansluiting af te geraken en de desbetreffende persoon was hoogst verbazend waarom we dat wilden.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:00:
[...]
Ik heb het hier zonder subsidie gedaan, best zuur, jaar laten was een stuk goedkoper geweest. Maar ik denk dat de grote massa voorlopig echt niet in beweging komt en dat Kamp c.s daarvoor de route zullen bepalen. Ik begreep laatst dat de pot met subsidie voor wp niet opgaat.
Of de badkamer adviseur in een winkel van een grote keten die hoogst verbaasd was dat we een D-WTW wilden met als doel om energie te besparen "waarom zou je dat willen".
Als ik onze businesscase door reken voor een WP zit ik momenteel op een te investeren bedrag van 3.5K.
Dit is dan via een Nederlandse leverancier waar ik de WP kan inkopen tegen installateursprijzen en dan moet ik het hydraulische gedeelte zelf doen. F-gassen gedeelte gaat ook via de witte weg.
Als ik het echt goed wil doen moet ik eerst nog een extra 1.2K investeren in vervangende LTV radiatoren die passend zijn in onze situatie.
Dus totale investering 4.7K tegen inkoopprijzen via Nederlandse leveranciers. Zou ongetwijfeld goedkoper kunnen, maar ik heb geen zin om bij een Spaanse of Franse webshop aan te kloppen met mijn garantieclaim en alle gezeik van dien.
De WAF vroeg om een businesscase en die is nog niet gepresenteerd, maar breakeven punt zit momenteel op 10-12 jaar.
De WP komt er wel, maar naarmate ik me meer inlees en er meer in verdiep en de praktijkverhalen hoor en lees merk ik wel dat er veel haken en ogen (kunnen) zijn.
De massa doet dat niet. De massa doet geeneens PV met een breakeven point van 5-6 jaar.
Wat een rare opmerkingen. Lang niet iedereen profiteert van HRA of huurtoeslag. Gezien de lage rente is er best een regeling te ontwerpen dat dit in 1 keer wordt afgewikkeld.Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:56:
[...]
Zie het maar net als hypotheekrente aftrek. Als ze dat afschaffen gaat de boel hier in NL failliet. En voor de huurders: dan ook subsidie afschaffen dus zeg het maar: niemand wil dat.
Het Rijk heeft geld nodig. Dat is niet zo moeilijk. Het zou eerlijk zijn om de baten op dalende gaswinning te compenseren door de gasprijs te verhogen. €0.10 erbij voor de Staat en €0.10 erbij voor de NA M.
Het rijk heeft nog slechts 2,3 miljard begroot voor aardgasbaten.
Dan zijn er zat mensen, jij?, die geen aardgas afnemen. Raar om de begrotingsgaten dan bij het gas te leggen.
De Nam is een bedrijf, waarom moeten die extra gematst worden?
Ik ben dat totaal niet met je eens dat de TE iets van de vorige eeuw is met hoe jij het stelt.Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:02:
[...]
Trias Energetica werd in de jaren 70-80 ontwikkeld en werd later populair. De volgorde van te nemen maatregelen hangt mede samen met de onbetaalbaarheid destijds van PV. Na 2011-2012 is dit compleet verandert door het zeer betaalbaar worden van PV in combinatie met de salderingsmogelijkheid. In mijn optiek is de volgorde van maatregelen van de Trias Energetica echt v.d. vorige eeuw.
Alle energie die je niet verbruikt hoef je niet op te wekken. Daar kan geen TVT of COP tegenop. Punt uit.
Wat mensen schijnen te vergeten is dat de hoeveelheid grondstoffen voor de productie van windmolens en PV ook uiteindelijk eindig zijn en dat met een groeiende wereldbevolking en een groeiende energiebehoefte in o.a. Afrika het juist noodzakelijker maakt om de TE te volgen.
Daarbij snap ik niet waarom iemand niet zo investeren in spouwmuurisolatie en vloerisolatie bijvoorbeeld. Leuk om een WP te installeren, die werkt wel als het vermogen groot genoeg is voor de woning, maar door juist passieve energiebesparende maatregelen te nemen kan je ook weer op de WP besparen met meerdere voordelen;
- lager energieverbruik, lagere belasting van het net.
- kleiner model WP, minder geluid. Vooral prettig als iedereen in een rijtjeswoning er uiteindelijk 1 heeft.
- minder grondstoffen benodigd. lijkt mij duidelijk. Dit werkt de hele keten door.
En zo zijn er nog wel meer voordelen te bedenken als je je energiebehoefte juist weet te reduceren.
We hadden het hier over massa, niet een enkeling. Alle oudere huizen hebben een HT afgifte systeem gok ik.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:05:
[...]
Alsof een huis/gebouw met een warmtebehoefte van 2000m3 gas niet met een WP te verwarmen zou zijn. 2 maal een WP van 7.5kW met een adequaat afgiftesysteem, eventueel gescheiden, zal dat prima kunnen naar mijn idee. Het zal niet lukken met een HT afgiftesysteem maar die 2000m3 gas kan met een voldoende capaciteit aan WPen prima te doen zijn. 4 buren met ieder een verbruik van 500m3 krijgen het warm evenals 2 buren met ieder een verbruik van 1000m3.
Maar het hoofdprobleem is uiteraard dat de infrastructuur er niet op is gericht. Als je heel blok hebt met 15 kW wp's, dan gaat het wel hard met de stroom op een winterse (mistige) dag. In het kader van trias energetica, moet je dus eerst de behoefte beperken. En dat wordt een probleem met een groot deel van het huidige woningbestand. En ik durf wel te stellen dat woningbouw corporatie niet voor niks hele wijken vervangen door nieuwbouw.
Recentelijk heeft een vriend van me een huis uit de jaren zestig opgeknapt, voor 70K meer had hij een nieuw huis kunnen laten bouwen, ik had het wel geweten en was voor sloop en nieuwbouw gegaan.
Maar de kosten van verduurzamen en het oplossen van de infrastructuur kost dermate veel geld dat dat echt niet zomaar NL breed is uit te rollen.
Verwijderd
Verwijderd
Ieder mag het op zijn manier doen, overigens isolatiemateriaal komt ook niet gratis uit de lucht vallen.Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:59:
[...]
Ik ben dat totaal niet met je eens dat de TE iets van de vorige eeuw is met hoe jij het stelt.
Alle energie die je niet verbruikt hoef je niet op te wekken. Daar kan geen TVT of COP tegenop. Punt uit.
Wat mensen schijnen te vergeten is dat de hoeveelheid grondstoffen voor de productie van windmolens en PV ook uiteindelijk eindig zijn en dat met een groeiende wereldbevolking en een groeiende energiebehoefte in o.a. Afrika het juist noodzakelijker maakt om de TE te volgen.
Daarbij snap ik niet waarom iemand niet zo investeren in spouwmuurisolatie en vloerisolatie bijvoorbeeld. Leuk om een WP te installeren, die werkt wel als het vermogen groot genoeg is voor de woning, maar door juist passieve energiebesparende maatregelen te nemen kan je ook weer op de WP besparen met meerdere voordelen;
- lager energieverbruik, lagere belasting van het net.
- kleiner model WP, minder geluid. Vooral prettig als iedereen in een rijtjeswoning er uiteindelijk 1 heeft.
- minder grondstoffen benodigd. lijkt mij duidelijk. Dit werkt de hele keten door.
En zo zijn er nog wel meer voordelen te bedenken als je je energiebehoefte juist weet te reduceren.
Wij zijn het wel eens. Ik heb een wp van een Nederlandse fabrikant. En door een installateur laten installeren. Als het een keer koud is en er is ellende kan ik daar op terug vallen en hoef ik niet naar Spanje. Bij mij zat het breakeven punt op circa 13 jaar, werd veel beinvloed doordat het nieuwbouw was.Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:41:
[...]
De grote massa denkt er helemaal niet aan. Onlangs maakte mijn vrouw een opmerking dat ons doel is om van de gasaansluiting af te geraken en de desbetreffende persoon was hoogst verbazend waarom we dat wilden.
Of de badkamer adviseur in een winkel van een grote keten die hoogst verbaasd was dat we een D-WTW wilden met als doel om energie te besparen "waarom zou je dat willen".
Als ik onze businesscase door reken voor een WP zit ik momenteel op een te investeren bedrag van 3.5K.
Dit is dan via een Nederlandse leverancier waar ik de WP kan inkopen tegen installateursprijzen en dan moet ik het hydraulische gedeelte zelf doen. F-gassen gedeelte gaat ook via de witte weg.
Als ik het echt goed wil doen moet ik eerst nog een extra 1.2K investeren in vervangende LTV radiatoren die passend zijn in onze situatie.
Dus totale investering 4.7K tegen inkoopprijzen via Nederlandse leveranciers. Zou ongetwijfeld goedkoper kunnen, maar ik heb geen zin om bij een Spaanse of Franse webshop aan te kloppen met mijn garantieclaim en alle gezeik van dien.
De WAF vroeg om een businesscase en die is nog niet gepresenteerd, maar breakeven punt zit momenteel op 10-12 jaar.
De WP komt er wel, maar naarmate ik me meer inlees en er meer in verdiep en de praktijkverhalen hoor en lees merk ik wel dat er veel haken en ogen (kunnen) zijn.
De massa doet dat niet. De massa doet geeneens PV met een breakeven point van 5-6 jaar.
Ik denk dat voor velen een goed moment om aan een wp te denken is het moment dat de cv ketel op zijn einde loopt. Maar er zijn wel randvoorwaarden om alles goed te laten werken. En gezien de opmerkingen in dit topic is het nog lang niet zomaar overal inzetbaar.
Alhoewel ik moet zeggen dat met de bodem wp die ik heb met een goed uitgelegde vv, er hier weinig problemen zijn.
Ik heb op mijn 5 kW ecodan nog nooit de heater in gehad. (al die moeite voor de aparte groep.
Zou ook niet weten hoe dat in te stellen. Maar het is hier niet nodig.
Een beetje fabrikant wil absoluut geen slechte naam krijgen, dus waarom beren op de weg zien?
Verwijderd
Ik denk niet dat ik mijn CO2 vrij maken hoef af te laten hangen van de mogelijke infrastructuur bottlenecks, mijn buurman werkzaam bij een netbeheerder vertelde me dat indien er bij 50% v.d. woningen een PV instalatie zou zijn geinstalleerd dat dat geen problemen op zou leveren. De pieken bij allemaal dat gelijktijdige zonnetje lukt dus best. De pieken bij PV-productie zijn vele malen hoger dan de pieken welke WPen veroorzaken. Infrastructureel is er in de gemiddelde bebouwde kom geen enkel probleem althans volgens mijn buurman.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:59:
[...]
We hadden het hier over massa, niet een enkeling. Alle oudere huizen hebben een HT afgifte systeem gok ik.
Maar het hoofdprobleem is uiteraard dat de infrastructuur er niet op is gericht. Als je heel blok hebt met 15 kW wp's, dan gaat het wel hard met de stroom op een winterse (mistige) dag. In het kader van trias energetica, moet je dus eerst de behoefte beperken. En dat wordt een probleem met een groot deel van het huidige woningbestand. En ik durf wel te stellen dat woningbouw corporatie niet voor niks hele wijken vervangen door nieuwbouw.
Recentelijk heeft een vriend van me een huis uit de jaren zestig opgeknapt, voor 70K meer had hij een nieuw huis kunnen laten bouwen, ik had het wel geweten en was voor sloop en nieuwbouw gegaan.
Maar de kosten van verduurzamen en het oplossen van de infrastructuur kost dermate veel geld dat dat echt niet zomaar NL breed is uit te rollen.
Dit topic is gesloten.
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!