Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:59:
[...]

We hadden het hier over massa, niet een enkeling. Alle oudere huizen hebben een HT afgifte systeem gok ik.

Maar het hoofdprobleem is uiteraard dat de infrastructuur er niet op is gericht. Als je heel blok hebt met 15 kW wp's, dan gaat het wel hard met de stroom op een winterse (mistige) dag. In het kader van trias energetica, moet je dus eerst de behoefte beperken. En dat wordt een probleem met een groot deel van het huidige woningbestand. En ik durf wel te stellen dat woningbouw corporatie niet voor niks hele wijken vervangen door nieuwbouw.

Recentelijk heeft een vriend van me een huis uit de jaren zestig opgeknapt, voor 70K meer had hij een nieuw huis kunnen laten bouwen, ik had het wel geweten en was voor sloop en nieuwbouw gegaan.

Maar de kosten van verduurzamen en het oplossen van de infrastructuur kost dermate veel geld dat dat echt niet zomaar NL breed is uit te rollen.
Onderschat ook niet het feit dat de oudere Laagspannings netten in woonwijken zijn ontworpen voor 1kw per huis aansluitingen. :P wat zou er gebeuren als 30 40% van de huishoudens aan de WP gaat + een klein deel electrische auto,s :9

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:03:
[...]

In welke wp manual staat dit? Zou die discharge temp niet min 12 moeten zijn, onder de 12 graden is hij altijd als hij draait.
Discharge is persgas, dat is zeer snel boven de 12 graden als hij draait. Met snel bedoel ik seconden en geen minuten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:03:
Een Panasonic monobloc grijpt tijdens defrost ook naar zijn heater? Of is dit uit te zetten?
Ik heb op mijn 5 kW ecodan nog nooit de heater in gehad. (al die moeite voor de aparte groep. :+ )
Zou ook niet weten hoe dat in te stellen. Maar het is hier niet nodig.
Als je de heater aangesloten, bij mijn Panasonic, hebt grijpt standaard bij ik dacht bij 2C of lager, is instelbaar, naar de heater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:56
Aziraphale schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:03:
Bij ons wordt over anderhalve week een Elga geplaatst naast onze Calenta. Nu hebben we een Isense thermostaat, waarvan ik begrepen heb dat die ook met de Elga zou moeten kunnen werken omdat het Opentherm is. De installateur zegt echter dat de Isense niet alle functies van de Elga aan kan sturen en dat we de Honeywell er altijd bij of in plaats van moeten hangen. Wat is in dit geval wijsheid? De koelfunctie is sowieso niet interessant omdat we geen ltv hebben.
iSense werkt prima samen met de Elga. Honeywell is echt niet nodig in verwarmingsbedrijf en kan niks meer aansturen dan de iSense doet, omdat de Elga uitsluitend zichzelf stuurt (op basis van T-set en T-ruimte uit thermostaat).

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:12:
[...]

Ik denk niet dat ik mijn CO2 vrij maken hoef af te laten hangen van de mogelijke infrastructuur bottlenecks, mijn buurman werkzaam bij een netbeheerder vertelde me dat indien er bij 50% v.d. woningen een PV instalatie zou zijn geinstalleerd dat dat geen problemen op zou leveren. De pieken bij allemaal dat gelijktijdige zonnetje lukt dus best. De pieken bij PV-productie zijn vele malen hoger dan de pieken welke WPen veroorzaken. Infrastructureel is er in de gemiddelde bebouwde kom geen enkel probleem althans volgens mijn buurman.
Ik denk dat jou buurman wel gelijk heeft bij recent gebouwde wijken.

Echter ik denk niet dat je kan spreken van De PV installatie, daar is te veel variatie in.
zijn 3pv panelen al een installatie? stel dat er 30% van de huizen 20 25pv panelen heeft. dan worden de pieken significant groter :) tijd zal het wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
izdp schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:42:
[...]

Wat een rare opmerkingen. Lang niet iedereen profiteert van HRA of huurtoeslag. Gezien de lage rente is er best een regeling te ontwerpen dat dit in 1 keer wordt afgewikkeld.

Het rijk heeft nog slechts 2,3 miljard begroot voor aardgasbaten.
Dan zijn er zat mensen, jij?, die geen aardgas afnemen. Raar om de begrotingsgaten dan bij het gas te leggen.
De Nam is een bedrijf, waarom moeten die extra gematst worden?
Tja. Het waren gedurfde uitspraken van mij ;)

Vooruitlopend op de halvering van huidige gaswinning. Dan komt het Rijk ruim 1 milj te kort.

De NAM voert uit in opdracht van de Staat. Velen weten dat niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:57:
[...]

Ik zie dat iets anders. Zonder subsidie zouden de prijzen hier wellicht minder verschillen met andere EU landen.

Zonder de subsidie had ik de investering wel gedaan. Het wordt al terugverdiend doordat stroom zelf te maken is en aardgas niet.
Zonder subsidie in 2015 waren de prijzen al krankzinnig, zijn zelfs iets gestegen mét subsidie.

Ik heb idd zo gedacht en mijn wp aangeschaft zonder dat er subsidie was, Zelf opwekken is troef.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
izdp schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:10:
Garantie is in de hele EU hetzelfde hoor. Laat de verkoper het afweten dan moet de fabrikant dat overnemen.
Een beetje fabrikant wil absoluut geen slechte naam krijgen, dus waarom beren op de weg zien?
Leuk dat theoretische verhaal over garantie. De praktijk is anders. Alklima (importeur Mitsubishi) zegt doodleuk "Niet bij ons gekocht, geen garantie". Kan je komen schermen met je rechten als consument, maar jij zit met een kapotte WP en Alklima doet niets. Dit geldt zover ik in de keten heb kunnen nagaan voor nagenoeg iedere leverancier van zulke apparaten. Panasonic Benelux heeft bijvoorbeeld al laten weten geen garantieclaims meer in behandeling te nemen van grijze import Pana uit Oost-Europa. Sta je dan als consument.

EDIT:

Om een voorbeeld te geven. Het bedrijf waar ik werk ontwerpt en importeert luchtbehandelingskasten op maat. Onlangs hadden wij een defecte ventilator van fabrikant X in een luchtbehandelingskast en de klant zat met zijn oplevering. De juiste weg is melden bij ons, wij melden dat bij onze fabrikant die het weer meld bij de fabrikant van de ventilator welke dan, onder voorwaarden, een nieuwe ventilator levert onder garantie.

Desbeteffende type was niet voorradig bij de fabrikant in Duitsland, maar wel bij de Nederlandse dochteronderneming. Deze wilde wel uitleveren mits wij opdracht gaven en akkoord gingen de rekening te betalen om dat de ventilator niet bij hun in NL was gekocht. De prijs was ook nog eens een factor 2,5 tot 3 hoger dan wij gewend zijn. Uiteindelijk via onze Duitse fabrikant met spoed en veel druk een ventilator geleverd gekregen.

Het leeuwendeel van die vertegenwoordigingen in het buitenland van een merk zijn zelfstandige BV's die gewoon de produkten moeten inkopen. Dan werkt dat hele garantieverhaal in de EU niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Rhaelak op 11-02-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:31:
[...]

Leuk dat theoretische verhaal over garantie. De praktijk is anders. Alklima (importeur Mitsubishi) zegt doodleuk "Niet bij ons gekocht, geen garantie". Kan je komen schermen met je rechten als consument, maar jij zit met een kapotte WP en Alklima doet niets. Dit geldt zover ik in de keten heb kunnen nagaan voor nagenoeg iedere leverancier van zulke apparaten. Panasonic Benelux heeft bijvoorbeeld al laten weten geen garantieclaims meer in behandeling te nemen van grijze import Pana uit Oost-Europa. Sta je dan als consument.
En als je hem uit Frankrijk haalt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Bij ons wordt over anderhalve week een Elga geplaatst naast onze Calenta. Nu hebben we een Isense thermostaat, waarvan ik begrepen heb dat die ook met de Elga zou moeten kunnen werken omdat het Opentherm is. De installateur zegt echter dat de Isense niet alle functies van de Elga aan kan sturen en dat we de Honeywell er altijd bij of in plaats van moeten hangen. Wat is in dit geval wijsheid? De koelfunctie is sowieso niet interessant omdat we geen ltv hebben.
Bij mij stuurt de Isense (v19) al bijna een jaar de ELGA aan en dat gaat perfect.
Die HCTM is niet gebruikersvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:33:
[...]

Frankrijk voorlopig nog wel.

edit; leuk die autocorrect.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhaelak op 11-02-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als "Oost Europa" EU-landen betreft zal het onder Europees Consumentenrecht toch geen verschil maken naar ik aanneem ? Dat de importeurs er niet happig op zijn is helder maar ik denk dat wet en regelgeving ze weinig mogelijkheden biedt om het te weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:37:
[...]

Als "Oost Europa" EU-landen betreft zal het onder Europees Consumentenrecht toch geen verschil maken naar ik aanneem ? Dat de importeurs er niet happig op zijn is helder maar ik denk dat wet en regelgeving ze weinig mogelijkheden biedt om het te weigeren.
feitelijk heb je gelijk.
Maar hoeveel mensen hebben er zin in om dat tot de rechter uit te vechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:33:
[...]

En de pana's komen nagenoeg allemaal uit distri in frankrijk....lijkt me sterk dat je dan geen garantie hebt als je hem daar koopt.
En hoe lang heeft zo'n ding garantie? 1 jaar? De andere 20 jaar moet je toch al iemand anders hebben of betalen voor de reparatie, dat kan best uit in het prijsverschil denk ik. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:43
Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Tja. Het waren gedurfde uitspraken van mij ;)

Vooruitlopend op de halvering van huidige gaswinning. Dan komt het Rijk ruim 1 milj te kort.

De NAM voert uit in opdracht van de Staat. Velen weten dat niet.
Gedurfd? Onzinnig en niet verklaarbaar.
Net zo min als de NAM. Zie nog steeds geen reden waarom die extra geld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:37:
[...]

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. De praktijk is gewoon anders. Lees maar mijn EDIT een paar posts omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:31:
[...]

EDIT:

Om een voorbeeld te geven. Het bedrijf waar ik werk ontwerpt en importeert luchtbehandelingskasten op maat. Onlangs hadden wij een defecte ventilator van fabrikant X in een luchtbehandelingskast en de klant zat met zijn oplevering. De juiste weg is melden bij ons, wij melden dat bij onze fabrikant die het weer meld bij de fabrikant van de ventilator welke dan, onder voorwaarden, een nieuwe ventilator levert onder garantie.

Desbeteffende type was niet voorradig bij de fabrikant in Duitsland, maar wel bij de Nederlandse dochteronderneming. Deze wilde wel uitleveren mits wij opdracht gaven en akkoord gingen de rekening te betalen om dat de ventilator niet bij hun in NL was gekocht. De prijs was ook nog eens een factor 2,5 tot 3 hoger dan wij gewend zijn. Uiteindelijk via onze Duitse fabrikant met spoed en veel druk een ventilator geleverd gekregen.

Het leeuwendeel van die vertegenwoordigingen in het buitenland van een merk zijn zelfstandige BV's die gewoon de produkten moeten inkopen. Dan werkt dat hele garantieverhaal in de EU niet.
Het garantieverhaal in de EU is klip en klaar. Dat bedrijven zich er niet aan houden is een ander verhaal.
Eerst de verkoper aanspreken. Laat die na dan de fabrikant. Importeur heb je niets mee te maken.
Panasonic verhaal kan dus heel goed kloppen. Maar niet als het Pools bedrijf niet thuis geeft.

Edit: ik heb trouwens veel ervaringen van garantie en hoe slecht nl zich aan de wet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:43:
[...]

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. De praktijk is gewoon anders. Lees maar mijn EDIT een paar posts omhoog.
Dat weet ik, ieder voor zich moet uitmaken of de meerprijs voor een Nederlandse WP wel of niet opweegt tegen 'mogelijk gedoe' om je gelijk te halen. In het uiterste geval kost een nieuwe 5kW Panasonic < 700,00 na subsidie mocht je geen gedoe willen en niet gemakkelijk aanspraak op garantie kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:49:
[...]

Dat weet ik, ieder voor zich moet uitmaken of de meerprijs voor een Nederlandse WP wel of niet opweegt tegen 'mogelijk gedoe' om je gelijk te halen. In het uiterste geval kost een nieuwe 5kW Panasonic < 700,00 na subsidie mocht je geen gedoe willen en niet gemakkelijk aanspraak op garantie kunnen maken.
Kijk, jij geeft precies aan waarom bedrijven in nl zo slecht de wet naleven.
Ze speculeren erop dat je opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:49:
[...]

En zo is het. Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken. Als je het risico wil en kan lopen gewoon doen. Het is dat ik onze situatie niet geschikt acht voor een Pana monoblock (enige plaats is een houten dakkapel op 8 meter hoogte) vanwege gewicht en moeilijk te bereiken, anders had ik het wel aangedurfd. De businesscase voor de WAF was daarmee wel een stuk gunstiger uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

izdp schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Kijk, jij geeft precies aan waarom bedrijven in nl zo slecht de wet naleven.
Ze speculeren erop dat je opgeeft.
Ik weet niet of Nederlandse bedrijven de wet zo slecht naleven, geen idee eigenlijk gelukkig nooit mee te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
izdp schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:47:
[...]

Het garantieverhaal in de EU is klip en klaar. Dat bedrijven zich er niet aan houden is een ander verhaal.
Eerst de verkoper aanspreken. Laat die na dan de fabrikant. Importeur heb je niets mee te maken.
Panasonic verhaal kan dus heel goed kloppen. Maar niet als het Pools bedrijf niet thuis geeft.

Edit: ik heb trouwens veel ervaringen van garantie en hoe slecht nl zich aan de wet houdt.
Je zal een lange adem moeten hebben eer je je gelijk hebt gekregen. Hopelijk heb je ook genoeg warme truien en een WAF die je steunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:59:
[...]

We hadden het hier over massa, niet een enkeling. Alle oudere huizen hebben een HT afgifte systeem gok ik.

Maar het hoofdprobleem is uiteraard dat de infrastructuur er niet op is gericht. Als je heel blok hebt met 15 kW wp's, dan gaat het wel hard met de stroom op een winterse (mistige) dag. In het kader van trias energetica, moet je dus eerst de behoefte beperken. En dat wordt een probleem met een groot deel van het huidige woningbestand. En ik durf wel te stellen dat woningbouw corporatie niet voor niks hele wijken vervangen door nieuwbouw.

Recentelijk heeft een vriend van me een huis uit de jaren zestig opgeknapt, voor 70K meer had hij een nieuw huis kunnen laten bouwen, ik had het wel geweten en was voor sloop en nieuwbouw gegaan.

Maar de kosten van verduurzamen en het oplossen van de infrastructuur kost dermate veel geld dat dat echt niet zomaar NL breed is uit te rollen.
Als wijken klaar zijn om veel solar energie te kunnen ontvangen zijn ze ook klaar om piekbelasting te leveren voor WP's.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zorgen dat je ze goed aanspreekt en laat weten dat je de gang van zaken kent.
Onlangs een halsstarrige filiaalhouder zo aangepakt. Woedend was die.
Het bedrijf zelf handelde het uiterst keurig af. Niets dan lof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:00:
[...]

Als wijken klaar zijn om veel solar energie te kunnen ontvangen zijn ze ook klaar om piekbelasting te leveren voor WP's.
puntje van aandacht is wel dat de norm is ( kwa netspanning )-10% +6% voor 99% van de tijd

die +6% word lastig als er op veel plekken energie word terug gevoerd.

Dikkere wijk kabels of een geregelde LS-MS trafo is een oplossing :P
Maar wie gaat dat betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:02:
[...]

puntje van aandacht is wel dat de norm is ( kwa netspanning )-10% +6% voor 99% van de tijd

Voorlopig de netbeheerders. Dat kan ook, want die verdienen nu werkelijk mega veel geld.
En dan bedoel ik niet alleen absoluut, maar zeker ook relatief qua rendement.
Zonneparken dat is andere koek. dat vraagt veel investeringen qua netwerkbeheer.

Edit: wat het betekent als massaal full electric met PV en WP ipv gas en tot en met de auto is heel wat, maar valt buiten de context van dit topic. Dus beter hier die discussie te stoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door izdp op 11-02-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:02:
[...]

De netbeheerders die per stuk per jaar ongeveer 250.000.000 netto winst na belastingen overhouden. Althans lijkt me niet onredelijk, hun tarieven zijn kennelijk zo riant dat dat er gemakkelijk af zou moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Voor de mensen hier die een Nefit enviline overwegen of hebben en meer technische diepgang willen dan de NL installatie handleiding.

http://www.buderus.si/za-...WPL-AR-6kW-do-14kW-DE.pdf

de duitse versie is een stuk uitgebreider. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:53:
[...]

Tja, Kamp en consorten denken daar heel anders over. En ik denk dat het voor de grote massa ook opgaat. Zonder de subsidie regeling wordt er geen wp meer verkocht. Kijk hier maar op het forum, er wordt zelfs in het buitenland ingekocht omdat het anders te duur is.

Er is in ieder geval vanuit het energieakkoord een soort roadmap hoe de transitie van gas naar iets anders moet plaatsvinden. Is interessant om te lezen.
De grote massa is onwetend en heeft geen verstand van energie. Het blijkt wel dat stopcontact heater worden verkocht via TV waarbij wordt vermeld dat het zuinig is en nauwelijks energie kost. Je kunt ze alles aansmeren. Mijn vreinden en familie weten niet eens hoeveel aardgas ze per jaar verbruiken.

Dat is anders met beleidsmakers waar belangengroepen het beleid zo sturen dat er grootschalige projecten worden gepland waar infra bedrijven veel geld aan kunnen verdienen. We hebben blijkbaar niets geleerd van het debacle stadsverwarming. Veel leden van ons forum willen aardgasloos en energie neutrale neutrale woningen realiseren. Dan houd je alleen de elektrische infrastructuur over die heel flexibel is en weinig transportverliezen heeft en waar je gemakkelijk duurzame energie op kunt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:32:
[...]

Waren toch 25 start/stops per dag ? Best veel nog steeds.
Beter?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:23:
[...]

De grote massa is onwetend en heeft geen verstand van energie. Het blijkt wel dat stopcontact heater worden verkocht via TV waarbij wordt vermeld dat het zuinig is en nauwelijks energie kost. Je kunt ze alles aansmeren. Mijn vreinden en familie weten niet eens hoeveel aardgas ze per jaar verbruiken.

Dat is anders met beleidsmakers waar belangengroepen het beleid zo sturen dat er grootschalige projecten worden gepland waar infra bedrijven veel geld aan kunnen verdienen. We hebben blijkbaar niets geleerd van het debacle stadsverwarming. Veel leden van ons forum willen aardgasloos en energie neutrale neutrale woningen realiseren. Dan houd je alleen de elektrische infrastructuur over die heel flexibel is en weinig transportverliezen heeft en waar je gemakkelijk duurzame energie op kunt aansluiten.
Ik ben het met je eens, echter grote bedrijven met veel rest warmte hebben andere belangen als milieu en consumenten. en stadwarmte netwerk kan je jarenlang behoorlijk uitmelken en nog steeds zeggen dat je duurzaam bezig bent ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een Panasonic monobloc grijpt tijdens defrost ook naar zijn heater? Of is dit uit te zetten?
Ik heb op mijn 5 kW ecodan nog nooit de heater in gehad. (al die moeite voor de aparte groep. :+ )
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Als je de heater aangesloten, bij mijn Panasonic, hebt grijpt standaard bij ik dacht bij 2C of lager, is instelbaar, naar de heater.
Heater temperatuur staat hier ingesteld dat de heater pas aan mag bij -15°C, en de voorwaarde als de gewenste temperaturen niet binnen een bepaalde tijd gehaald worden. Zie service manual voor meer informatie.

De benodigde energie voor een defrost trekt Panasonic in principe uit het watercircuit. Het stromingsgeluid (pompsnelheid) neemt duidelijk toe bij een defrost. Maar de Heater gaat alsnog aan als het watercircuit te koud wordt. Hier heb ik al een defrost gezien, een halfuur na de start. CV-water is dan nog niet goed warm. De heater ging ook aan tijdens deze defrost (kort piekje van 4,5 kW elektrisch, en 3 kW gedurende 1 minuut).

De heater gaat ook aan als het buiten- en het water te koud is. (Als de WP dus uitstaat). De watertemperatuur kan ook nog noodzakelijk door de heater worden verwarmt voordat de compressor aan mag.

Power Supply 2 dus gewoon aansluiten bij de Panasonic! Langdurig staat ie bij mij niet aan, dus past bij mij ook makkelijk op dezelfde groep zolang het niet kouder wordt dan -15°C :+

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-02-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-08 07:30
Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:14:
Voor de mensen hier die een Nefit enviline overwegen of hebben en meer technische diepgang willen dan de NL installatie handleiding.

http://www.buderus.si/za-...WPL-AR-6kW-do-14kW-DE.pdf

de duitse versie is een stuk uitgebreider. :)
Thx! 👍🏻

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Ik ben het met je eens, echter grote bedrijven met veel rest warmte hebben andere belangen als milieu en consumenten. en stadwarmte netwerk kan je jarenlang behoorlijk uitmelken en nog steeds zeggen dat je duurzaam bezig bent ...
Van grote bedrijven kun je nooit verwachten dat ze de restwarmte op lange termijn kunnen blijven leveren i.v.m. bedrijfsstrategie/sluitingen. Ook het "verplicht" aansluiten van woningwijken is alleen via de woningbouwverenigingen en utilitie sector mogelijk. De minima zullen hiervoor de prijs gaan betalen, dat weet ik uit ervaring van mijn zoon die in een sociale huurflat woonde met stadsverwarming. Hij betaalde 2 keer zoveel voor energie als de notabene grotere woning waar hij nu woont met HR gas. Voor woningbouwverenigingen(bedrijven inmiddels) maakt dat niets uit, de huurder betaalt.

Lokale efficiency verbetering met b.v. warmtepompen levert veel meer op, maar dan moeten de WP's wel beter worden geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:28:
[...]

Ah, ja daar kan ik weinig mee, maar leuk om te weten dat de pana die wel hebt.
Heeft hij ook de condensor heater?
Optioneel: heet dan Base Pan Heater en is gewoon een verwarmingslint. In NL niet snel nodig (en originele Pana optie schreeuwend duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Hierop aansluitend voor nieuwe installaties:
ik vind dat iedereen wel erg optimistisch is over het uitblijven van echt koud weer. In 2012 was het nog -22 ... Zeker als je in de koudere delen van Nederland woont zou ik de heater in ieder geval aansluiten (en op een aparte groep of fase, want juist als het koud is trekt ook de WP z'n maximale vermogen en kan het zijn dat de heater constant aanstaat en dan lukt dat vaak niet met de max. 18A die je uit een normale groep zonder bezwaar kunt persen). Doe bij nieuwe aanleg ook meteen 4mm2: kost nauwelijks meer, waarschijnlijk verdien je het zelfs terug. Maar hangt dus allemaal af van persoonlijke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hello, sorry for taking my answer.

You have to contact an installer in your area to check all the coolant connections, when you have made connections they have had a leak of refrigerant.
This does not have warranty coverage LG, for this reason the LG technician has not solved.
Dear Cesar,

I'm afraid I can't agree with that statement.

The monoblock heat pump is a ready to use unit that has been pre-filled with gas from the factory. That part of the system should be closed and pressured, the unit should be ready to use out of the box. As a end user I only have to install the water side and the power supply of the system. The reason it has lost presure is a leak in the system which is a product defect and is not something that I should expect as a customer. The leak could be in the piping or in expensive components like the heat exchanger.

Please consider another solution.

With kind regards,
Vrees dat dit een gevalletje rechtsbijstandsverzekering gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-09 22:43
neographikal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:04:
[...]
[...]

Vrees dat dit een gevalletje rechtsbijstandsverzekering gaat worden.
Lijkt mijn Michl wel :)

In het eerste half jaar van je garantie ben je wettelijk beschermt en moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is dat de unit defect is.

Met mijn Michl was het zo dat dit na 7 maanden was en Michl in eerste instantie meewerkte maar ineens met het verhaal kwam dat ik maar moest bewijzen dat het apparaat defect was toen ik 'm kocht.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is wel een beetje een ding, door nogal uitdagende prive-omstandigheden heb ik hem pas laatst geïnstalleerd en ik heb hem al langer staan dan een half jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:10:
Dat is wel een beetje een ding, door nogal uitdagende prive-omstandigheden heb ik hem pas laatst geïnstalleerd en ik heb hem al langer staan dan een half jaar...
Ai, dan zal je moeten bewijzen dat hij/zij al stuk was, succes.

Mijn Ecodan lekte ook R410A, dit omdat een van de kranen niet goed dichtgedraaid was in de fabriek.
Gelukkig draait ie wel en het verlies lijkt beperkt, ik moet het eigenlijk nog laten nameten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
iemand ervaring met die nieuwe nefit enviline ? is die echt zo stil en goed als belooft?

eerder werd hier al gesproken dat dit een product is van IVT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16
Garantie was er volgens de leverancier in Frankrijk wel op onderdelen maar niet op service, dus ik begreep dat je dan zelf het euvel moest opsporen en de onderdelen vielen gewoon onder garantie. Ik heb mijn WP heel goedkoop (bijna gratis) dus had zoiets van gaat ie kapot dan zien we dan wel weer, heb toch een hr ketel van 3 jaar oud die altijd stand-by is dus.

Afgelopen 2 dagen toch wel weer een hoog verbruik moet ik zeggen, bijna 45kW.

En flow, tja ik heb gemerkt dat als ik de verwarming die net voor de retour zit in de garage maar net open zet dan gaat de retour temperatuur 4 graden omlaag, zet ik hem helemaal open dan scheel het 1.3 graden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:07:
Garantie was er volgens de leverancier in Frankrijk wel op onderdelen maar niet op service, dus ik begreep dat je dan zelf het euvel moest opsporen en de onderdelen vielen gewoon onder garantie. Ik heb mijn WP heel goedkoop (bijna gratis) dus had zoiets van gaat ie kapot dan zien we dan wel weer, heb toch een hr ketel van 3 jaar oud die altijd stand-by is dus.

En flow, tja ik heb gemerkt dat als ik de verwarming die net voor de retour zit in de garage maar net open zet dan gaat de retour temperatuur 4 graden omlaag, zet ik hem helemaal open dan scheel het 1.3 graden
Dus die ene radiator werkt als een soort bypass, sneller warm terug waardoor je een hogere retour houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46

Zijn slechte omstandigheden inderdaad, maar 45 is toch aardig. Genoeg PV liggen?
Zeg word het niet tijd om dit op die radiator te gaan zetten?
https://m.warmteservice.n...nzer-1-2-recht/p/33655305

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11

De eerste ervaringen hier met de elga zijn dat hij er in 2 en halve dag een kleine 40kWh doorheen heeft gejaagd. Kijk ik echter naar de stand van SV, dan stemt mij dat zeker tevreden.

Binnenkort toch genoeg PV op het dak.. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Wodan89 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:02:
iemand ervaring met die nieuwe nefit enviline ? is die echt zo stil en goed als belooft?

eerder werd hier al gesproken dat dit een product is van IVT
mono block of split? heb hier de split 9k hangen, maar die is niet echt stil (mono zou wel stiller moeten zijn). gelukkig komen hier veel vliegtuigen over (en daar lijkt t wel wat op) en is het vaak niet stil, en heb ik een makkelijke buurman.

Let erop dat de gegeven waarde van de geluidsproductie niet de max is, maar 70% bij 8 graden buiten temp.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter

deze afstellen met een voetventiel en een warmtebeeld camera.
En liefst ook nog diagonaal aansluiten.

zit ie wel goed om? bij mij zat tot een paar jaar geleden het halve huis verkeerd om aangesloten, dat heeft E3K gas extra gekost...

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

In elk geval moet een radiator die dichtbij de bron zit geknepen worden. Altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:12:
[...]

Ik denk niet dat ik mijn CO2 vrij maken hoef af te laten hangen van de mogelijke infrastructuur bottlenecks, mijn buurman werkzaam bij een netbeheerder vertelde me dat indien er bij 50% v.d. woningen een PV instalatie zou zijn geinstalleerd dat dat geen problemen op zou leveren. De pieken bij allemaal dat gelijktijdige zonnetje lukt dus best. De pieken bij PV-productie zijn vele malen hoger dan de pieken welke WPen veroorzaken. Infrastructureel is er in de gemiddelde bebouwde kom geen enkel probleem althans volgens mijn buurman.
jij trekt het heel erg persoonlijk en in jouw situatie is het gelukt of gaat het lukken. Maar er zijn op dit moment nog veel beperkingen om te komen tot een grootschalige transitie van gas af. Zelfs pv maakt nog slecht 1 procent uit van de energieleverantie (uit het hoofd). En daar is al een aantal jaren veel reuring over en is relatief simpel aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Bram-Bos en Amarkest, bedankt! Dan ga ik met de installateur in gesprek om de Isense te laten hangen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Het is nog flink spelen met mijn ecodan/zubadan 8 kW om te kijken wat een fijne instelling is: stoken op basis van retourwater temperatuur of ruimte-temperatuur.

Stoken op basis van retourwatertemperatuur vind ik niet ideaal. Stoken op basis van ruimte-temperatuur is op dit moment niet handig, want hij meet de ruimte-temperatuur van de technische ruimte en die is altijd hoger. Installateur had namelijk op mijn verzoek geen thermostaat geïnstalleerd omdat ik die zelf uit wilde zoeken (bv. Netatmo of ander op-afstand-bestuurbaar ding) maar heeft daarom ook niet het thermostaat-draad aangesloten :|

Welke op-afstand-bestuurbare thermostaat is naar jullie mening het fijnste met een warmtepomp die kan koelen en verwarmen? Ik lees vaak de Netatmo, ik weet dat de Nest niet compatibel is... Maar misschien zijn er meer? Tado?

De installatiehandleiding heeft het over ingangen TBI.1 13-14 voor "Kamerthermostaat 1 ingang" maar mijn thermostaat draad heeft blijkbaar 3 aders. Kan ik er 1 gewoon achterwege laten? Maakt het nog uit welke in 13 en welke in 14 komt? Daarnaast een kwestie van dipswitch SW2-1 omzetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Vincm op 12-02-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 08:21
Vincm schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:43:
Het is nog flink spelen met mijn ecodan/zubadan 8 kW om te kijken wat een fijne instelling is: stoken op basis van retourwater temperatuur of ruimte-temperatuur.

Stoken op basis van retourwatertemperatuur vind ik niet ideaal. Stoken op basis van ruimte-temperatuur is op dit moment niet handig, want hij meet de ruimte-temperatuur van de technische ruimte en die is altijd hoger. Installateur had namelijk op mijn verzoek geen thermostaat geïnstalleerd omdat ik die zelf uit wilde zoeken (bv. Netatmo of ander op-afstand-bestuurbaar ding) maar heeft daarom ook niet het thermostaat-draad aangesloten :|

Welke op-afstand-bestuurbare thermostaat is naar jullie mening het fijnste met een warmtepomp die kan koelen en verwarmen? Ik lees vaak de Netatmo, ik weet dat de Nest niet compatibel is... Maar misschien zijn er meer? Tado?

De installatiehandleiding heeft het over ingangen TBI.1 13-14 voor "Kamerthermostaat 1 ingang" maar mijn thermostaat draad heeft blijkbaar 3 aders. Kan ik er 1 gewoon achterwege laten? Maakt het nog uit welke in 13 en welke in 14 komt? Daarnaast een kwestie van dipswitch SW2-1 omzetten?
Dit hangt van je thermostaat of. De ecodan wil een relay zien. Dus 13-14 kortgesloten of open.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
Is er iemand hier die (ondanks geen officiële compatibiliteit) z'n Elga + HR ketel aanstuurt met een Nest (V3) thermostaat? Erg benieuwd of iemand dat toch voor elkaar heeft gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Heb je specifieke eisen? Anders heb je toch genoeg aan de standaard thermostaat + WiFi module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stoken op basis van retourwatertemperatuur vind ik niet ideaal.
Waarom vind je het niet ideaal? Wat is je (negatieve) ervaring ermee?
Ik stuur hem aan via Alberts Melcloud to domoticz op ingestelde aanvoertemperatuur.
Ik was niet van plan een thermostaat aan te sluiten, domoticz biedt genoeg mogelijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 09:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
alberthakvoort schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:53:
[...]

Heb je specifieke eisen? Anders heb je toch genoeg aan de standaard thermostaat + WiFi module?
Compatible met Homekit heeft een lichte voorkeur.

Standaard thermostaat + wifi module is volgens mij al duurder dan een Tado (250 euro, met nieuwe internetbridge ook homekit-comptatible).

Nu ik wat prijzen opzoek zie ik een PAC-WF010 E al voor 141 euro, valt me best mee. Komt dan nog wel een kamerthermostaat bij.
barteg schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:49:
[...]

Dit hangt van je thermostaat of. De ecodan wil een relay zien. Dus 13-14 kortgesloten of open.
Ben geen elektrotechnicus :*) dus dit ga ik eerst even uitzoeken
AUijtdehaag schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Waarom vind je het niet ideaal? Wat is je (negatieve) ervaring ermee?
Ik stuur hem aan via Alberts Melcloud to domoticz op ingestelde aanvoertemperatuur.
Ik was niet van plan een thermostaat aan te sluiten, domoticz biedt genoeg mogelijkheden.
Ik wil hem op afstand kunnen besturen (en op basis van watertemperatuur kan dat niet volgens mij?) en stoken op retourwatertemperatuur gaat ook 's nachts door, draadloos wil ik 'm een beetje kunnen beperken.

[ Voor 24% gewijzigd door Vincm op 12-02-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan hem hier overal ter wereld stoppen en starten met Alberts script en domoticz icm met melcloud wifi.
Ook kan ik hem op koelen en verwarmen zetten op afstand.

Enige wat helaas niet kan is, de watertemperatuur in stellen.
En compatible met homekit is domoticz ook. Ik gebruik nu de "pilot" app met iOs
https://www.mupload.nl/img/mvg7omneeagtz.jpg
(tis koud binnen... WP staat maar net weer aan :o )

btw. een draadloze mitsubishi thermostaat te koop voor de ecodan.. :+
Niet meer nodig. (en wat een lelijk ding)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op zondag 12 februari 2017 @ 07:58:
[...]

In elk geval moet een radiator die dichtbij de bron zit geknepen worden. Altijd.
Waarom?

In mijn geval zorgt dat er juist voor dat de retour temperatuur helemaal inzakt omdat er zoveel warmteafgifte is, de delta over die radiator is misschien wel 10 - 15

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
NB: werkt perfect voor de ELGA/Calente en SWW-nachtverlaging. Het SWW-programma wordt door de ELGA niet aan de Calente doorgegeven, de HCTM heeft dat tapwaterklokprogramma sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Is het een idee om websites van europese webshops die producten naar nederland leveren in de OP te zetten? Ik zoek me suf, maar vind binnen dit forum als op google niet zo eenvoudig de juiste webshops. En ervaringen van medetweakers zijn in deze natuurlijk wel belangrijk!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:45:
[...]

NB: werkt perfect voor de ELGA/Calente en SWW-nachtverlaging. Het SWW-programma wordt door de ELGA niet aan de Calente doorgegeven, de HCTM heeft dat tapwaterklokprogramma sowieso niet.
Ok, en toen moest ik even schakelen vanwege de afkortingen. ;) Momenteel is het zo dat ik de Isense zo ingesteld heb dat hij 's nachts geen tapwater 'op voorraad houdt'. Dat wil ik uiteraard graag zo houden, want onnodig gas verstoken is nou net niet de bedoeling. Begrijp ik het nu goed dat de Honeywell die mogelijkheid niet heeft (geeft de handleiding die ik voor de HCTM gevonden heb overigens wel als mogelijkheid aan) en dat de Elga het niet doorgeeft aan de ketel, maar dat het met een Isense wel werkt? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 12-02-2017 10:05 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Andre1973 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 01:39:
[...]

mono block of split? heb hier de split 9k hangen, maar die is niet echt stil (mono zou wel stiller moeten zijn). gelukkig komen hier veel vliegtuigen over (en daar lijkt t wel wat op) en is het vaak niet stil, en heb ik een makkelijke buurman.

Let erop dat de gegeven waarde van de geluidsproductie niet de max is, maar 70% bij 8 graden buiten temp.
Ik bedoel eigenlijk de monoblock
Deze lijkt erg stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
thezahir schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:49:
Is er iemand hier die (ondanks geen officiële compatibiliteit) z'n Elga + HR ketel aanstuurt met een Nest (V3) thermostaat? Erg benieuwd of iemand dat toch voor elkaar heeft gekregen!
Deze apparaten heb ik sinds vrijdag en ik ga het proberen via het vrijgavecontact op de Elga en de aan/uit connectie van de Nest. Als dat niet werkt ga ik de Nest de vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer aan laten sturen.

Elga is ingesteld op weersafhankelijk zodat de rest van het huis ook geregeld kan worden met thermostaatknoppen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Wodan89 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:04:
[...]

Ik bedoel eigenlijk de monoblock
Deze lijkt erg stil
Die zou stiller moeten zijn, het vreemde is dat als ik mijn unit opzocht dan stond daar een andere waarde dan in het blad dat er bij zat.
En die waarde schijnt ok niet d maximale geluidsdruk te zijn, maar dus bij 8 graden en 70% vermogen.
Terwijl ie bij ons juist vaak op vol vermogen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:01:
[...]

Ok, en toen moest ik even schakelen vanwege de afkortingen. ;) Momenteel is het zo dat ik de Isense zo ingesteld heb dat hij 's nachts geen tapwater 'op voorraad houdt'. Dat wil ik uiteraard graag zo houden, want onnodig gas verstoken is nou net niet de bedoeling. Begrijp ik het nu goed dat de Honeywell die mogelijkheid niet heeft (geeft de handleiding die ik voor de HCTM gevonden heb overigens wel als mogelijkheid aan) en dat de Elga het niet doorgeeft aan de ketel, maar dat het met een Isense wel werkt? :?
-nachtverlaging vd Isense zorgt ervoor dat de boiler niet op temperatuur gehouden wordt, dat blijft zo. Bij de HCTM kun je dit ook toepassen.

-Het Isense boiler programma (6 tijdvakken p dag mogelijk) wordt door ELGA niet ondersteund, maar de HCTM heeft die mogelijkheid uberhaupt niet.

-HCTM heeft een slecht leesbaar display en aanpassen van instellingen is op z'n zachtst gezegd vervelend en aangezien ik ook geen koelfunctie gebruik en ik de Isense vele malen prettiger in gebruik vind, heb ik de Isense weer opgehangen ipv de HCTM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Vincm schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Nu ik wat prijzen opzoek zie ik een PAC-WF010 E al voor 141 euro, valt me best mee. Komt dan nog wel een kamerthermostaat bij.

Ik wil hem op afstand kunnen besturen (en op basis van watertemperatuur kan dat niet volgens mij?) en stoken op retourwatertemperatuur gaat ook 's nachts door, draadloos wil ik 'm een beetje kunnen beperken.
Je heoft geen thermostaat meer aan te schaffen, die zit al in je Hydrobox..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
Beatman schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Deze apparaten heb ik sinds vrijdag en ik ga het proberen via het vrijgavecontact op de Elga en de aan/uit connectie van de Nest. Als dat niet werkt ga ik de Nest de vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer aan laten sturen.

Elga is ingesteld op weersafhankelijk zodat de rest van het huis ook geregeld kan worden met thermostaatknoppen.
Hou ons maar op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:48:
[...]

-nachtverlaging vd Isense zorgt ervoor dat de boiler niet op temperatuur gehouden wordt, dat blijft zo. Bij de HCTM kun je dit ook toepassen.

-Het Isense boiler programma (6 tijdvakken p dag mogelijk) wordt door ELGA niet ondersteund, maar de HCTM heeft die mogelijkheid uberhaupt niet.

-HCTM heeft een slecht leesbaar display en aanpassen van instellingen is op z'n zachtst gezegd vervelend en aangezien ik ook geen koelfunctie gebruik en ik de Isense vele malen prettiger in gebruik vind, heb ik de Isense weer opgehangen ipv de HCTM.
Helemaal helder, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Waarom?

In mijn geval zorgt dat er juist voor dat de retour temperatuur helemaal inzakt omdat er zoveel warmteafgifte is, de delta over die radiator is misschien wel 10 - 15
Ja verne*kt daarmee de regeling. Want het is niet de werkelijkheid.

Is je delta T te groot (wp max 5k) dan is je flow te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Knowbody schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:17:
[...]

Ja verne*kt daarmee de regeling. Want het is niet de werkelijkheid.

Is je delta T te groot (wp max 5k) dan is je flow te laag.
Niet helemaal waar. De WP vind een dT van 5 erg prettig werken, maar de afgifte systemen moeten wel zoveel mogelijk een gelijke dT hebben om dat te bereiken. Die radiator mag je dus gerust knijpen tot dT 5.
Anderzijds zal die daar met een reden hangen, en is de rest van het huis dan wel goed ingeregeld? Je kunt je flow wel zover opkrikken dat die specifieke radiator dT 5 is, en de rest van de woning dan?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Heb je enig idee op wat voor een zekering de buitenunit zit :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
crazyharrie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:47:
[...]

Niet helemaal waar. De WP vind een dT van 5 erg prettig werken, maar de afgifte systemen moeten wel zoveel mogelijk een gelijke dT hebben om dat te bereiken. Die radiator mag je dus gerust knijpen tot dT 5.
Anderzijds zal die daar met een reden hangen, en is de rest van het huis dan wel goed ingeregeld? Je kunt je flow wel zover opkrikken dat die specifieke radiator dT 5 is, en de rest van de woning dan?
Als die radiator dicht is heb ik een dT van 3-4. Knijpen is juist niet de bedoeling want hoe verder ik hem knijp hoe groter de dT over die radiator wordt. De radiator hangt maar in de garage en zet ik liever niet helemaal open, is een t40 van ruim 4 meter lang, hangt er eigenlijk voor de hond maar nu is het alles of niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Als die radiator dicht is heb ik een dT van 3-4. Knijpen is juist niet de bedoeling want hoe verder ik hem knijp hoe groter de dT over die radiator wordt. De radiator hangt maar in de garage en zet ik liever niet helemaal open, is een t40 van ruim 4 meter lang, hangt er eigenlijk voor de hond maar nu is het alles of niks
Waarom vervang je die radiator niet voor een buffer vat? Stralings warmte (verlies ) is misschien wel voldoende voor de hond om warm te blijven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
thezahir schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:06:
[...]

Hou ons maar op de hoogte!
Er is in ieder geval een apart kabeltje voor nodig. Daar kan dan ook meteen de pomp van de vloerverwarming op.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Ok. In elk geval mag de invloed op het totaal niet te groot zijn. Als de boel goed werkt met dichte radiator een minder goed met open radiator dan weet je waar het door komt.

Met een beetje open zal de dT over de radiator gunstiger worden en de capaciteit niet zo groot. De invloed op het totale watervolume is bij een kleine doorstroming automatisch minder.

Voor het tunen van je totale systeem zou ik de radiator in eerste instantie niet mee laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Ok. In elk geval mag de invloed op het totaal niet te groot zijn. Als de boel goed werkt met dichte radiator en minder goed met open radiator dan weet je waar het door komt.

Met een beetje open zal de dT over de radiator gunstiger worden voor die radiator maar zal de capaciteit niet afnemen. Wellicht voor WAF voldoende ;) . De invloed op het totale watervolume van je huis is bij een kleine doorstroming door deze radiator automatisch minder.

Voor het tunen van je totale systeem zou ik de radiator in eerste instantie niet mee laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Knowbody schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Ok. In elk geval mag de invloed op het totaal niet te groot zijn. Als de boel goed werkt met dichte radiator een minder goed met open radiator dan weet je waar het door komt.

Met een beetje open zal de dT over de radiator gunstiger worden en de capaciteit niet zo groot. De invloed op het totale watervolume is bij een kleine doorstroming automatisch minder.

Wat is dan de verwachting voor een systeem waarbij de benedenverdieping op vloerverwarming draait en de bovenverdieping op de conventionele HT radiatoren (overcapaciteit weliswaar)...??
Verwarming middels een pana monoblock 6kw

Ben inmiddels weer wat verder met mijn leidingwerk... Helaas nog niet draaiende :'(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
paulv1973 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Wat is dan de verwachting voor een systeem waarbij de benedenverdieping op vloerverwarming draait en de bovenverdieping op de conventionele HT radiatoren (overcapaciteit weliswaar)...??

Ben inmiddels weer wat verder met mijn leidingwerk... Helaas nog niet draaiende :'(
Ik zit hier met dezelfde situatie.

Het beste werkt het hier met de radiatoren boven half geknepen. Ze doen dan nog iets met 35 graden maar daaronder niet veel. Gelukkig hoeft er nauwelijks gestookt te worden daar en als het echt koud is gaat de aanvoer omhoog en doen ze toch iets (Ta 35 of iets daarboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
paulv1973 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Draai nu een klein jaar met een soortgelijke configuratie, beneden vloerverwarming en boven radiatoren met elk een thermostaatkraan en dit werkt.
Draai op WAR dus als het kouder is gaat de aanvoer naar een 40 graden. bijna een jaar voorbij en 1950 kWh in de WP gestopt, 3325 draaiuren en 968 start / stops.
Voor installatie WP een 950 - 1000m3 gas verbruik bij gelijke graaddagen.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 12-02-2017 16:04 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:01:
[...]

Draai nu een klein jaar met een soortgelijke configuratie, beneden vloerverwarming en boven radiatoren met elk een thermostaatkraan en dit werkt.
Draai op WAR dus als het kouder is gaat de aanvoer naar een 40 graden. bijna een jaar voorbij en 1950 kWh in de WP gestopt, 3325 draaiuren en 968 start / stops.
Voor installatie WP een 950 - 1000m3 gas verbruik bij gelijke graaddagen.
Hier ook zo, alleen 32 graden max. Het is boven eerder te warm als te koud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Hier ook zo, alleen 32 graden max. Het is boven eerder te warm als te koud. :)
Haha, bij mij andersom boven iets frisjes soms en beneden een sauna momenteel.
Dit lossen we doorgaans op door de kamerdeur open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:13:
[...]

Haha, bij mij andersom boven iets frisjes soms en beneden een sauna momenteel.
Dit lossen we doorgaans op door de kamerdeur open te zetten.
Kan je boven dan niet wat verder open zetten en beneden een tikkie knijpen.
Doe ik ook zo, maar dan andersom.

Gemiddelde week COP 3,60 en nog stijgende door efficienter draaien, is dat nog beetje vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Kan je boven dan niet wat verder open zetten en beneden een tikkie knijpen.
Doe ik ook zo, maar dan andersom.

Gemiddelde week COP 3,60 en nog stijgende door efficienter draaien, is dat nog beetje vergelijkbaar?
De 32c aanvoer een uurtje of 15 per dag is met 32c Ta wat aan de krappe kant voor boven, maar goed met de deur open komt dit weer goed.

Toevallig draaide ik met de sneeuwdagen ook op 32c, dus dat vergelijk gaat mooi op. Echter ik heb geen flauw idee, ik ben er de afgelopen dagen niet mee bezig geweest.
De Mcop komt binnenkort weer in het staatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:24:
[...]

De 32c aanvoer een uurtje of 15 per dag is met 32c Ta wat aan de krappe kant voor boven, maar goed met de deur open komt dit weer goed.

Toevallig draaide ik met de sneeuwdagen ook op 32c, dus dat vergelijk gaat mooi op. Echter ik heb geen flauw idee, ik ben er de afgelopen dagen niet mee bezig geweest.
De Mcop komt binnenkort weer in het staatje.
Ik ben nog wat aan het verlagen sinds vrijdag, -2 =31, 0=30, +2=29 ivm de lange runs atm, flow verhoogd, dat kost meer stroom op de pomp maar het compressor vermogen zakt, ook de bakheater uit, cop gaat daarmee naar 4,3-4,4 als ik steekproefjes neem.
Handig zo'n warmtemeter, eigenlijk een must voor tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:34:
[...]

Ik ben nog wat aan het verlagen sinds vrijdag, -2 =31, 0=30, +2=29 ivm de lange runs atm, flow verhoogd, dat kost meer stroom op de pomp maar het compressor vermogen zakt, ook de bakheater uit, cop gaat daarmee naar 4,3-4,4 als ik steekproefjes neem.
Handig zo'n warmtemeter, eigenlijk een must voor tunen.
Bij mij andersom, +4 - +15 33c en < +4 32c.
Is er hier eigenlijk nog iemand die een negatieve stooklijn hanteert ?

1c verlagen maakt de WP een stuk rustiger en draait langer door tussen defrosts dus dan netto meer warmte.
Het gekke is als Tb warmer word de Ta omhoog moet anders word het moeizaam warm in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Wodan89 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Heb je enig idee op wat voor een zekering de buitenunit zit :) ?
Jazeker, er is een 32A zekering gemonteerd (door de installateur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Vincm schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:28:
[...]

Jazeker, er is een 32A zekering gemonteerd (door de installateur).
heb je dan een 1x 35a hoofd zekering ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:31:
[...]

heb je dan een 1x 35a hoofd zekering ?
Waarschijnlijk geen 3x 25A :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:20:
[...]

Waarom vervang je die radiator niet voor een buffer vat? Stralings warmte (verlies ) is misschien wel voldoende voor de hond om warm te blijven
Begin er wel aan te denken, warmteverlies zal de garage niet opwarmen denk ik want die is niet geïsoleerd maar misschien kan het buffervat dan nog na die radiator. Maar hoeveel liter zou ik nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:48:
[...]

Begin er wel aan te denken, warmteverlies zal de garage niet opwarmen denk ik want die is niet geïsoleerd maar misschien kan het buffervat dan nog na die radiator. Maar hoeveel liter zou ik nodig hebben?
Goeie vraag, ik heb 400 maar mede omdat ik ook sww via hygiëne er mee heb.
Hoe meer inhoud, hoe beter koud en warm vermenging. Als je vaak koude plonzen retour krijgt.......
Misschien kan oxelaar daar beter antwoord op geven.

Kun je als eerste probeersel niet die garage radiator in je retour vanaf je huis zetten? Eventueel met bypass er omheen om de flow door radiator te regelen. Dan heb je wel de volle flow altijd door je huis

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 12-02-2017 19:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:25:
[...]

Bij mij andersom, +4 - +15 33c en < +4 32c.
Is er hier eigenlijk nog iemand die een negatieve stooklijn hanteert ?

1c verlagen maakt de WP een stuk rustiger en draait langer door tussen defrosts dus dan netto meer warmte.
Het gekke is als Tb warmer word de Ta omhoog moet anders word het moeizaam warm in de woonkamer.
Flow omhoog, minder snel defrost, lager verbruik. Stooklijn vlak werkt goed, vanaf +5 pas serieus verlagen, bij -5 niet te veel omhoog, geeft alleen maar meer defrost.
Tijdens defrost het element er bij werkt ook mooi, begint hij weer op een zeer laag pitje en duurt het weer langer tot de volgende defrost, defrost begin temperatuur ook verhoogd naar -12 voor 40 min (+2 tot -6)

Scheelt allemaal ;) 434kWh warmte afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:19:
[...]

Flow omhoog, minder snel defrost, lager verbruik. Stooklijn vlak werkt goed, vanaf +5 pas serieus verlagen, bij -5 niet te veel omhoog, geeft alleen maar meer defrost.
Tijdens defrost het element er bij werkt ook mooi, begint hij weer op een zeer laag pitje en duurt het weer langer tot de volgende defrost, defrost begin temperatuur ook verhoogd naar -12 voor 40 min (+2 tot -6)

Scheelt allemaal ;) 434kWh warmte afgelopen week.
Lagere flow bij mij maakt de WP rustiger, een hogere flow betekend meer koud retour uit de vloer.
Volgens mij staat de boel nu op stand 1 qua pomp in de WP.

Gisteren en vandaag gingen trouwens best makkelijk met verwarmen, gek eigenlijk veel sneeuw zou je verwachten je rot te stoken maar dit valt dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:48:
[...]

De stelregel is min. 20 ltr per kw, dus als je wp op laagste vermogen 5kw doet minimaal 100 ltr

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Lagere flow bij mij maakt de WP rustiger, een hogere flow betekend meer koud retour uit de vloer.

Gisteren en vandaag gingen trouwens best makkelijk met verwarmen, gek eigenlijk veel sneeuw zou je verwachten je rot te stoken maar dit valt dus mee.
Sneeuw isoleert, en net rond 0. Wind is erger, bijv +3-4 met harde wind vanaf 6 bauford, dan kan je je lol op.
Geeft hier op bet moment 3500W warmte met 760W en is al iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:31:
[...]

De stelregel is min. 20 ltr per kw, dus als je wp op laagste vermogen 5kw doet minimaal 100 ltr
Ik ben een uitzondering dan denk ik.
Ik heb 450 ltr op een 5 kW. Das 90 ltr per kW.
Is zie geen problemen daarmee (als je ook hygienespiraal en tapwater en doorstroomverwarmer wilt toepassen)
Hoe meer liter, hoe rustiger de WP loopt lijkt me. (afhankelijk wat je aan warmte eruit haalt natuurlijk)

Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe Reneeke het bedoelt. (in de retour? om temperatuurschommelingen te voorkomen?)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:40:
[...]

Is zie geen problemen daarmee (als je ook hygienespiraal en tapwater en doorstroomverwarmer wilt toepassen)
Hoe meer liter, hoe rustiger de WP loopt lijkt me. (afhankelijk wat je aan warmte eruit haalt natuurlijk)

Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe Reneeke het bedoelt. (in de retour? om temperatuurschommelingen te voorkomen?)
De stelregel geeft een minimum aan, geen maximum, zoals je zelf al aangeeft zijn er hele goede redenen te bedenken voor een groter buffervat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:40:
[...]

Hij heeft problemen met zijn garage radiator net wel of net niet open draaien. Als de volledige retour van het huis er door loopt krijgt hij altijd koud water maar dat ding is zo groot die warmt dan toch wel beetje. Een bypass om de radiator heen kun je wat minder er door laten lopen mocht garage te warm worden. Hij blijft zo wel de volle flow houden in zijn huis, het neemt geen korte weg meer door garage. Ik denk dat hij zo een constante flow kan creeeren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:56:
[...]

Hij heeft problemen met zijn garage radiator net wel of net niet open draaien. Als de volledige retour van het huis er door loopt krijgt hij altijd koud water maar dat ding is zo groot die warmt dan toch wel beetje. Een bypass om de radiator heen kun je wat minder er door laten lopen mocht garage te warm worden. Hij blijft zo wel de volle flow houden in zijn huis, het neemt geen korte weg meer door garage. Ik denk dat hij zo een constante flow kan creeeren
Ah zo...
Ik schrok al, want op retourtemperatuur een buffervat zetten is het lastiger douchen en moet de doorstromer meer doen. :9
Bovendien warm je in de zomer niet je huis op. Dus dan heb je er ook niks aan.
Laat maar, spuit 11 hier... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:04:
[...]

Ah zo...
Ik schrok al, want op retourtemperatuur een buffervat zetyten is het lastiger douchen en moet de doorstromer meer doen. :9
Bovendien warm je in de zomer niet je huis op. Dus dan heb je er ook niks aan.
Laat maar, spuit 11 hier... ;)
Nee dit was nog een hersenspinsel zonder de buffer.
Met buffer zou ik die radiator aparte leiding met pomp en thermostaat geven, anders word en blijft dat probleem denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
koevlaas2 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Herkenbaar, heb sinds vorige week mijn waterpomp op 1 gezet en ik hoor de wp nauwelijks meer ondanks koudere periode en cop over enkele dagen is iets hoger dan voorheen, gemeten naar graaddagen. Beneden vv en boven radiatoren waarvan 1 stuks ht maar fors overbemeten en 1 lt jaga met dbe. Zojuist aantal graaddagen en cumulatief gasverbruik berekend en opgenomen kW van de wp vergeleken en de factor is nagenoeg 2 !
Ik heb inmiddels mijn dak van de onverwarmde garage geisoleerd, dit is tevens de vloer van de studeerkamer die bovenop de garage is gebouwd. Comfort is een stuk omhoog gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door corsat op 12-02-2017 20:17 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Pagina: 1 ... 8 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)