Onderschat ook niet het feit dat de oudere Laagspannings netten in woonwijken zijn ontworpen voor 1kw per huis aansluitingen.jerh schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:59:
[...]
We hadden het hier over massa, niet een enkeling. Alle oudere huizen hebben een HT afgifte systeem gok ik.
Maar het hoofdprobleem is uiteraard dat de infrastructuur er niet op is gericht. Als je heel blok hebt met 15 kW wp's, dan gaat het wel hard met de stroom op een winterse (mistige) dag. In het kader van trias energetica, moet je dus eerst de behoefte beperken. En dat wordt een probleem met een groot deel van het huidige woningbestand. En ik durf wel te stellen dat woningbouw corporatie niet voor niks hele wijken vervangen door nieuwbouw.
Recentelijk heeft een vriend van me een huis uit de jaren zestig opgeknapt, voor 70K meer had hij een nieuw huis kunnen laten bouwen, ik had het wel geweten en was voor sloop en nieuwbouw gegaan.
Maar de kosten van verduurzamen en het oplossen van de infrastructuur kost dermate veel geld dat dat echt niet zomaar NL breed is uit te rollen.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018