13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ook in de zomer wordt een opstook protocol gehanteerd. Gaat erom dat de restvocht uit de vloer gehaald wordtkoevlaas2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:39:
[...]
Moet dit persé nu ? komende winter wel lekker, maar nu een beetje teveel van het goede denk ik.
Ik heb mijn vloer gewoon 'natuurlijk' laten uitharden en nog niet gemerkt dat eea niet goed is.
Vloeren boeren vragen ook om een opstook protocol.
Zonder aantoonbaar opstook protocol krijg je vaak geen garantie.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 12-05-2017 21:53 ]
Liever nu barsten, dan met je vloer erop...Grolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:09:
Klopt als een bus, bij ons ook gedaan en de toplaag is keurig "gebarsten" hier en daar, precies wat de bedoeling is, vocht en spanning uit de vloer.
Ook dat klopt!koevlaas2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:51:
[...]
Wel is het zo dat zodra je opgewarmd bent het weer een hoop moeite kost om de warmte weer kwijt te raken.
Vorig jaar aan het eind van de zomeer veel moeite gedaan het weer beetje lekker te krijgen in huis..
eens kijken of de elga dmv te koelen mij daarin kan assisteren.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ja, de kap zit er nog niet op op deze foto.wervisser schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:15:
[...]
Ik had de vorm van die all-in-one anders verwacht of komt hier nog een afgeronde kap overheen ?
Ben wel benieuwd hoe hij gaat bevallen al zal dat nu meer SWW betreffen dan verwarmen
Zo ziet hij er dicht uit:
Aangezien we op de bovenverdieping de badkamer nog aan het bouwen zijn heb ik buiten een douche gemaakt. Dat is wel heerlijk nu!
Dat bedoel ik, en daarom vereisen vloerenleggers dat het stookprotocol is uitgevoerd.Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:17:
[...]
Liever nu barsten, dan met je vloer erop...
Precies. En bij ons komt er een laklaag over de gepleisterde vloer dus is extra voorzichtigheid geboden want je ziet elk scheurtje. Vóór de laklaag moet alle vocht er uit, anders sluit je het op onder de sealer.Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:17:
[...]
Zit hij ook niet te dicht bij bochten?AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:15:
[...]
Ook onder de sensor zit het niet helemaal lekker (als ik het goed zie), mag niet "rechtop" gemonteerd worden.
[afbeelding]
@Betonzicht
Maar proficiat!
(zit er M-bus of wM-bus op de kamstrup?)
Kom maar AUijtdehaag, met een plaatje.....
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://products.kamstrup.com/ajax/downloadFile.php?uid=5360ef7e222f9&pid=280&display=1
[ Voor 13% gewijzigd door hrt op 13-05-2017 08:25 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
M-bus kan ik vinden. Hoezo?AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:15:
[...]
@Betonzicht
Maar proficiat!
(zit er M-bus of wM-bus op de kamstrup?)
Maakt hier niet uit, we hebben pvc laminaat.Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:17:
[...]
Je vloer mag dacht ik maar 28c worden, sowieso is vloer temp. +/- ruimte temp dus als je 40c water door je ltv verdeler jaagt dan worden men 'gekookt'.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit wordt ook een ijsbaan, heb afgelopen winter het voorbeeld gezien. Grindbed van 30cm werkt het beste. werkt al een tierelier. Ga niet met leidingwerk aan de gang want zelf 10cm brede pijp vriest gewoon helemaal dicht als je geen warmtelint gebruikt. Heb hier 5 warmtepompen draaien dus weet enigszins waar ik het over heb door praktijkervaringGrolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:26:
[...]
Ziet er strak uit, maar als @reneeke1970 Reneeke in mijn situatie al bang is voor een ijsbaan, dan verwacht hij bij jou een ijsberg.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Bij mij zijn de stenen onder het apparaat verzakt, ik zal de boel ophogen want het water loopt nu richting mijn fundering.develdonk schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:52:
[...]
Dit wordt ook een ijsbaan, heb afgelopen winter het voorbeeld gezien. Grindbed van 30cm werkt het beste. werkt al een tierelier. Ga niet met leidingwerk aan de gang want zelf 10cm brede pijp vriest gewoon helemaal dicht als je geen warmtelint gebruikt. Heb hier 5 warmtepompen draaien dus weet enigszins waar ik het over heb door praktijkervaring

De bedoeling is dus om straks in het rood gearceerde een afdak van +- 6 á 8 meter lang te maken voor WP, robotmaaier, brandhout, afvalbakken.
Zitten je koelleidingen nog niet door de mantelbuis?
Achteraf erdoor trekken kan best tegenvallen, zeker met bochten en de leiding diameter die jij hebt aan de Zubadan.
Sowieso moet je heel de lengte intapen met pvc tape oid, dan blijft tijdens het trekken de isolatie tenminste heel.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Voor hout is het wel fijn als het hok goed op de wind staat (en relatief open is). Dan kan het goed drogen. Wordt vaak geen rekening mee gehouden en dan droogt je hout een stuk trager.Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:53:
De bedoeling is dus om straks in het rood gearceerde een afdak van +- 6 á 8 meter lang te maken voor WP, robotmaaier, brandhout, afvalbakken.
Dan had hij beter een slag dikkere mantelbuis kunnen nemen en alles in één buis trekken.Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:06:
Wat ik van de installateur begreep is die rode buis voor stroom en gaan de koelleidingen straks door een pvc pijp, maar die koelleidingen moesten eerst nog extra geïsoleerd worden aldus de installateur
Dus voeding, communicatie en leidingen.
Extra isoleren kan natuurlijk nooit kwaad, maar direct noodzakelijk is het niet.
Tenminste, ik ga er vanuit dat er voorgeïsoleerde leidingen gebruikt worden?
Veel belangrijker is om te zorgen dat er absoluut geen vocht in de pvc buis kan komen. Aan beide zijden dampdicht afdichten.
Hoe goed je ook isoleert, als er water in komt is alle isolatie nutteloos.
Tnx voor de tip. Volgens mijn installateur "hoort" dat niet in dezelfde mantelbuis, stroom en koelleidingen/stuurkabels moeten gescheiden volgens hemOxellaar schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:03:
[...]
Dan had hij beter een slag dikkere mantelbuis kunnen nemen en alles in één buis trekken.
Dus voeding, communicatie en leidingen.
Extra isoleren kan natuurlijk nooit kwaad, maar direct noodzakelijk is het niet.
Tenminste, ik ga er vanuit dat er voorgeïsoleerde leidingen gebruikt worden?
Veel belangrijker is om te zorgen dat er absoluut geen vocht in de pvc buis kan komen. Aan beide zijden dampdicht afdichten.
Hoe goed je ook isoleert, als er water in komt is alle isolatie nutteloos.
Hmm zal dat regelgeving zijn als de leidingen door de tuin heen lopen ivm eventuele graafwerkzaamheden?Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:30:
[...]
Tnx voor de tip. Volgens mijn installateur "hoort" dat niet in dezelfde mantelbuis, stroom en koelleidingen/stuurkabels moeten gescheiden volgens hem
Bij mij is het allemaal gebundeld, maar ligt dan ook niet door de grond
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Daar kan ik het niet mee eens zijnGrolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:30:
[...]
Tnx voor de tip. Volgens mijn installateur "hoort" dat niet in dezelfde mantelbuis, stroom en koelleidingen/stuurkabels moeten gescheiden volgens hem
Dat je communicatie en voeding nog zoveel mogelijk gescheiden wilt houden kan ik nog snappen.
Maar ook dat is geen probleem met afgeschermde kabel voor communicatie.
Er zijn zelfs beugels op de markt waar alles aan één beugel kan.
Wel worden daar communicatie en voeding zover als mogelijk uit elkaar gehouden.
Ik gebruikte genoemde beugels bij mijn Michl en had communicatie en voeding in de clips naast elkaar, dat leverde geen enkel probleem op.Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:59:
Mijn installateur denkt dan better safe than sorry, ik trek 2 buizen, het is een pietje precies.
Daar heeft hij helemaal gelijk in, geen gezeur achteraf ook. Er wordt in ieder geval goed nagedacht.Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:59:
Mijn installateur denkt dan better safe than sorry, ik trek 2 buizen, het is een pietje precies.
Je vloer is toch niet in 1 dag warm en binnen toch ook niet direct?AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:43:
Weerbericht laat hier zien dat het woensdag 27 graden word???
Dan kan ik mooi ff oefenen met koelen op de vloer... (voor het eerst)
Als je vloer rond de 20 graden is, dan valt er weinig te koelen.
Ik heb inderdaad wat meer "hete" dagen nodig, voordat het binnen echt opgewarmd is, door de buitentemperatuur.
Ik was gewoon benieuwd naar het effect van koelen op alle verdiepingen.
Je kan toch verder koelen dan 20 graden met de warmtepomp?
(heb een lucht ontvochtiger met droogwiel en uitblaas dauwpunt van -10 C, ook redelijk warme lucht uitblaas helaas)
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 13:08 ]
Nog lager dan 20 koelen, wil je dat dan?
Maar het koelvermogen van de vloer loopt op zodra de ruimtetemperatuur oploopt.
Pas bij een graad of 24 ruimtetemperatuur heb je ongeveer 30Watt/m2 aan koelvermogen met 18c aanvoer.
Veel lager dan 18 wil je ook niet gaan, ookal heb je geen kans op condens, op beresokken lopen tegen koude voeten is ook niet fijn.
Verwarmde beresokken tegen de gekoelde vloer...Oxellaar schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:27:
@AUijtdehaag
Pas bij een graad of 24 ruimtetemperatuur heb je ongeveer 30Watt/m2 aan koelvermogen met 18c aanvoer.
Veel lager dan 18 wil je ook niet gaan, ookal heb je geen kans op condens, op beresokken lopen tegen koude voeten is ook niet fijn.
Ik zet lekker de airco aan...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Omdat je Pana niet kan koelen?paulv1973 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:50:
[...]
Verwarmde beresokken tegen de gekoelde vloer...
Ik zet lekker de airco aan...
.
.
.
(haha, ik snap ook wel dat dat efficienter is met een L/L, ik slaap alleen zo slecht met zo een brullend apparaat op de achtergrond, ervaringsdeskundige "hete" landen)
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 14:10 ]
Maar met een ontvochtiger en vloerkoeling moet je een heel eind kunnen komen. Zodra het echt warm wordt kun jij je watertemperatuur verlangen. Terwijl andere de watertemperatuur omhoog moeten zetten ivm dauwpunt.
Ga eens in Thailand, Vietnam, Saudie-Arabie, Qatar, Iran, Singapore, India een nachtje in een hotel/container overnachten samen met mij...Oxellaar schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:29:
Brullend apparaat? Hier draait het L/L binnendeel de boel koel met ongeveer 20dB en dat kan nog stiller als het moet.
Dan kunnen we eens uitgebreid buurten over warmtepompen....
Het is of wakker worden door de kou, als die aanstaat, of wakker worden door de hitte als die uitstaat, of niet kunnen slapen vanwege het lawaai.
Wat is dan zo anders is het Oosten?
Ik had nergens last van in Thailand met de correcte werking van airco. Vrienden wel, maar die zette hem op 19 graden..
In het oosten is dat idd wel ff anders....
Maar daar zit ik nu niet.
Enne... de Pana kan wel degelijk koelen...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Alleen ontvochtigen is ook al heeeel fijn!Noord27 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:32:
De personen die ik ken met airco in huis gebruiken hem normaal en ik hoor die niet. Bovendien ook niet te koud. Gewoon op 25 graden zetten met ontvochtiging en de rest doet zijn werk?
Wat is dan zo anders is het Oosten?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Oordoppen in je oren stoppen.AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Ga eens in Thailand, Vietnam, Saudie-Arabie, Qatar, Iran, Singapore, India een nachtje in een hotel/container overnachten samen met mij...
Het is of wakker worden door de kou, als die aanstaat, of wakker worden door de hitte als die uitstaat, of niet kunnen slapen vanwege het lawaai.
Ik kan het af en toe even niet volgen. Komt er een behaaglijke temperatuur in het land, moet er zo nodig gekoeld worden. Is het echt zo'n kwelling een temperatuur rond de twintig of iets er boven?Oxellaar schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:27:
@AUijtdehaag
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik wil gewoon proberen of het werkt. Heeft niets met behaagelijkheid te maken in mijn geval.
En de stroom die erin gaat komt ook van de zon.
Hier staat de warmtepomp al uit sinds half maart, voor mij is wat frisser in huis ook prima.
Maar er zijn er vast bij, die zelfs vannacht nog met de WP aan het verwarmen zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 06:18 ]
Dat zal ik dan wel zijn...AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 06:06:
@arnnold
Ik wil gewoon proberen of het werkt. Heeft niets met behaagelijkheid te maken in mijn geval.
Hier staat de warmtepomp al uit sinds half maart, voor mij is wat frisser in huis ook prima.
Maar er zijn er vast bij, die zelfs vannacht nog met de WP aan het verwarmen zijn.
Maar met een opwek van een kleine 60kWh per dag is dat geen probleem...
[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 15-05-2017 07:51 ]
Pfff, hier staan alle deuren en ramen tegen elkaar open veel te heet hier.AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 06:06:
@arnnold
Gelukkig buiten maar 13.5c dus we koelen nog lekker zo.
Warmtepompboiler systeem, of
Panasonic monoblock 5 of 6kW, of
Nefit enviline split/mono.
Mag via PB.
gaten achterin de PVC buis volspuiten met PIR?alberthakvoort schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:46:
Ik ga binnenkort mijn buitenunit op een ander plekje neerzetten (staat nu op de aanbouw). Hij komt dan naast ons huis te staan. Ik wil dan de koelleiding via een pvc regenpijp langs de muur laten lopen. iemand nog een idee om de leidingen nog een beetje te kunnen isoleren?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Standaard Karwei buisisolatie past om je huidige isolatie heen, ik dacht dat om 3/8 22mm isolatie past de andere maat weet ik niet uit mijn hoofd.alberthakvoort schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:46:
Ik ga binnenkort mijn buitenunit op een ander plekje neerzetten (staat nu op de aanbouw). Hij komt dan naast ons huis te staan. Ik wil dan de koelleiding via een pvc regenpijp langs de muur laten lopen. iemand nog een idee om de leidingen nog een beetje te kunnen isoleren?
Da's pas comfortabel
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Van die beterhoren dingen, dus geen koptelefoon van drilboorwerk oid
Oordopjes is de juiste benaming.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 15-05-2017 16:08 ]
Geniet van het uitpakken.
Voor jezelf?
Oke,AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:18:
@grootp82
Ik heb niks besteld.
Maar diegene heeft hem ong. 2 weken geleden besteld via de bekende Franse website...
Ik heb nl. op 5 mei besteld (met Paypal) op dezelfde site maar heb nog geen verzendbevestiging ontvangen.
Vraag me nu af hoelang er tussen deze bevestiging en aflevering bij mij thuis zit.
Ik had gehoopt dat hij deze week afgeleverd wordt.
Ik heb inmiddels alle voorbereidingen getroffen, alleen de unit nog plaatsen en aansluiten.
Mijn handen jeuken om hem aan te sluiten.
Had bij paypal hetzelfde factuur adres als bezorgadres? En is dat ook het adres waarop de subsidie aangevraagd is?grootp82 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:04:
[...]
Oke,
Ik heb nl. op 5 mei besteld (met Paypal) op dezelfde site maar heb nog geen verzendbevestiging ontvangen.
Vraag me nu af hoelang er tussen deze bevestiging en aflevering bij mij thuis zit.
Ik heb inmiddels alle voorbereidingen getroffen, alleen de unit nog plaatsen en aansluiten.
Mijn handen jeuken om hem aan te sluiten.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Paypal schiet geen grote bedragen voor, ontvanger krijgt wel al vast een melding,grootp82 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:04:
[...]
Oke,
Maar paypal incasseert eerst voor ze het tegoed bijschrijven op de rekening van de ontvanger.
Maak je vooraf meer dan 1500 of 1800 over naar paypal-rekening, dan wordt dat als een ongewone transactie gezien als er geen copy van een recent identiteitsbewijs hebben en krijgt transactie oormerk ongewoon, waarbbij gecontroleerd wordt op ten naamstelling herkomst bedrag en identiteitsbewijs welke identiek moeten zijn om gezien te worden als storting op eigen rekening
Edit: bij mij in 2016 werd die een dag eerder dan de E-mail met verzendbevestiging aangeboden, waarbij transporteur ook nog eens vergat daags van te voren om even telefonische contact op te nemen, wat op de vrachtbrief stond zodat die dag erop terug kon komen, want chauffeur belde pas toen voor dichte deur stond. en kantoor van transporteur een uur later om een afspraak te maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 15-05-2017 20:48 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik herken deze stroefheid niet. Mijn PayPal is gekoppeld aan mijn bankaccount. Toen ik mijn Pana rekening betaalde aan de Franzoos ging het van een leien dakje.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
Paypal schiet geen grote bedragen voor, ontvanger krijgt wel al vast een melding,
Maar paypal incasseert eerst voor ze het tegoed bijschrijven op de rekening van de ontvanger.
Maak je vooraf meer dan 1500 of 1800 over naar paypal-rekening, dan wordt dat als een ongewone transactie gezien als er geen copy van een recent identiteitsbewijs hebben en krijgt transactie oormerk ongewoon, waarbbij gecontroleerd wordt op ten naamstelling herkomst bedrag en identiteitsbewijs welke identiek moeten zijn om gezien te worden als storting op eigen rekening
Edit: bij mij in 2016 werd die een dag eerder dan de E-mail met verzendbevestiging aangeboden, waarbij transporteur ook nog eens vergat daags van te voren om even telefonische contact op te nemen, wat op de vrachtbrief stond zodat die dag erop terug kon komen, want chauffeur belde pas toen voor dichte deur stond. en kantoor van transporteur een uur later om een afspraak te maken.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik geef enkel de interne procedure aan bij Paypal wat soms enkel dagen vertraging kan geven als een computer transactie terzijde schuift en medewerker er een blik op moet werpen of aanvullende info nodig is.arnnold schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:42:
[...]
Ik herken deze stroefheid niet. Mijn PayPal is gekoppeld aan mijn bankaccount. Toen ik mijn Pana rekening betaalde aan de Franzoos ging het van een leien dakje.
Er zijn tal van criteria ,en rekening met enkel <10 euro transacties historie en dan ineens >2000 springt eruit
Niet voor iedereen gaat paypal op zelfde wijze, zo wordt bijv bij maar 1 maal per maand afgeschreven van de bankrekening om de rekening indien nodig aan te vullen tot nul, Voor een grotere uitgave zoals WP zal ik op eigen rekening moeten storten om die sneller afgehandeld te krijgen.
Edit @hrt ik bedoel het transactie bedrag in euro's met >2000
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 15-05-2017 22:15 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
>2000?Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:09:
[...]
Ik geef enkel de interne procedure aan bij Paypal wat soms enkel dagen vertraging kan geven als een computer transactie terzijde schuift en medewerker er een blik op moet werpen of aanvullende info nodig is.
Er zijn tal van criteria ,en rekening met enkel <10 euro transacties historie en dan ineens >2000 springt eruit
Niet voor iedereen gaat paypal op zelfde wijze, zo wordt bijv bij maar 1 maal per maand afgeschreven van de bankrekening om de rekening indien nodig aan te vullen tot nul, Voor een grotere uitgave zoals WP zal ik op eigen rekening moeten storten om die sneller afgehandeld te krijgen.
@Domba >€2000?
Dan blijven we van mening verschillen. Ik heb toen der tijd mijn PayPal gekoppeld aan mijn bankaccount. Moest een procedure volgen met het storten/ontvangen van bedragen tussen € 0,01 en € 0.99 tussen PayPal en mij. Verliep dit goed dan was PayPal ervan verzekerd dat de koppeling klopt. Als ik nu geld overmaak kies ik b.v.PayPal. Gebruikersnaam en wachtwoord invullen van mijn PayPal rekening en de betaling is oké. Geen limiet van het te overmaken bedrag.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:09:
[...]
Ik geef enkel de interne procedure aan bij Paypal wat soms enkel dagen vertraging kan geven als een computer transactie terzijde schuift en medewerker er een blik op moet werpen of aanvullende info nodig is.
Edit @hrt ik bedoel het transactie bedrag in euro's met >2000
https://www.paypal.com/nl...kening-bevestigen-faq1881
[ Voor 3% gewijzigd door arnnold op 15-05-2017 22:42 ]
Ligt aan je paypal account , als je een geverifieerd account hebt met gekoppelde bankrekening en credit card is dat allemaal niet.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
Paypal schiet geen grote bedragen voor, ontvanger krijgt wel al vast een melding,
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik volg je vraag niet helemaal maar factuur en bezorgadres is hetzelfde.Atomic2005 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:17:
[...]
Had bij paypal hetzelfde factuur adres als bezorgadres? En is dat ook het adres waarop de subsidie aangevraagd is?
Unit is nog niet geïnstalleerd dus subsidie is nog niet aangevraagd.
Het was niet de bedoeling om een hele Paypal discussie te starten, maar dit is volgens mij niet het probleem creditcard met voldoende limiet is nl. gekoppeld aan paypal.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
Afgelopen woensdag (10-05) heb ik een mail gehad van CM dat de betaling bevestigd is.
Ik denk dat het dezelfde situatie als Domba is. Ik heb een opmerking erbij gezet om mij vooraf aan de bezorging te bellen.
En misschien komt hij toch nog deze week.
Ik hoop het wel heb nl. deze week tijd om hem in ontvangst te nemen en te installeren.
Kan goed zijn dat die maar eens per week verzend in de hoop op een verzend korting, inmiddels heeft al een aardig lijntje aan WP's richting Nederlandgrootp82 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:24:
[...]
Het was niet de bedoeling om een hele Paypal discussie te starten, maar dit is volgens mij niet het probleem creditcard met voldoende limiet is nl. gekoppeld aan paypal.
Afgelopen woensdag (10-05) heb ik een mail gehad van CM dat de betaling bevestigd is.
Ik denk dat het dezelfde situatie als Domba is. Ik heb een opmerking erbij gezet om mij vooraf aan de bezorging te bellen.
En misschien komt hij toch nog deze week.
Ik hoop het wel heb nl. deze week tijd om hem in ontvangst te nemen en te installeren.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Even een noob-vraagje hier. Hoe moet ik me een installatie indenken met meerdere warmtepompen? Of heb je slechts 1 warmtepomp binnen hangen en verschillende buiten units (in serie? parallel?) aan die enkele unit binnen hangen?
FF inlezen hier, kom je een heel eind!karazz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:09:
[...]
Even een noob-vraagje hier. Hoe moet ik me een installatie indenken met meerdere warmtepompen? Of heb je slechts 1 warmtepomp binnen hangen en verschillende buiten units (in serie? parallel?) aan die enkele unit binnen hangen?
Allemaal ramsjmerken dan, of de fan staat veel te hard. Mijn Daikin's hoor je niet 's nachts (een heel zacht geruis). Zelfs de buitenunits zijn fluisterstil (alleen op max vermogen zijn ze hoorbaar).AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Ga eens in Thailand, Vietnam, Saudie-Arabie, Qatar, Iran, Singapore, India een nachtje in een hotel/container overnachten samen met mij...
Begin deze maand was ik in Aruba, daar hadden ze twee airco's, een LG, en een onbekend chinees merk. Beiden binnenunits waren op de zachtste stand behoorlijke lawaaimakers. Echt NIET te vergelijken met mijn L/L Daikin's.
Het zou overigens wel goed zijn als er onafhankelijk onderzoek zou zijn, hoeveel geluid de buitenunits allemaal maken in het geval van L/W warmtepompen. Dat vind ik bijzonder moeilijk om daar nu echt betrouwbare informatie over te vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door psy op 16-05-2017 09:26 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ben inmiddels al een aantal weken mee aan het lezen, maar nog niet de tijd gevonden om vooraan te beginnen. Heb je misschien zoektermen die me op weg kunnen helpen?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Dankje, dan zal ik me er toch maar eens in gaan werpen...blauwemac schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:22:
met name deel 1 is heel informatief!
Je kan bijvoorbeeld per verdieping een warmtepomp aansluiten.karazz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:09:
[...]
Warmtepompen kunnen ook in serie of parallel geschakeld worden, sommige merken hebben hier zelfs regelunits voor.
Iedere pomp heeft altijd zijn eigen binnen en buitenunit, via R410A op elkaar aansluiten is niet mogelijk.
Ook bestaan er L/W WP's die ook L/L binnenunit kunnen bedienen en L/L WP's die met 1 buitenunit meerdere binnenunits aangesloten kunnen hebben (multisplit).
Verwijderd
Als je het warmer wil dan zet je gewoon de ramen openVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:48:
Voor het eerst de WP 24uur standby gehad. Vandaag waarschijnlijk de 1ste volledige dag standby.
Dankje, in feite is er dus veel mogelijk. Ik kan me eenvoudig voorstellen dat mensen voldoende ruimte hebben om verschillende buiten-units te plaatsen maar dat er maar weinig mensen zijn die de ruimte hebben om zo 3 of 4 binnen units op te hangen.koevlaas2 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:38:
[...]
Je kan bijvoorbeeld per verdieping een warmtepomp aansluiten.
Warmtepompen kunnen ook in serie of parallel geschakeld worden, sommige merken hebben hier zelfs regelunits voor.
Iedere pomp heeft altijd zijn eigen binnen en buitenunit, via R410A op elkaar aansluiten is niet mogelijk.
Ook bestaan er L/W WP's die ook L/L binnenunit kunnen bedienen en L/L WP's die met 1 buitenunit meerdere binnenunits aangesloten kunnen hebben (multisplit).
Een huis tuin en keuken huis heeft maar 1 WP nodig, bij 4 buitenunits praat je over een gigantisch huis of een liefhebber met L/L en L/W naast elkaar.karazz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:33:
[...]
Dankje, in feite is er dus veel mogelijk. Ik kan me eenvoudig voorstellen dat mensen voldoende ruimte hebben om verschillende buiten-units te plaatsen maar dat er maar weinig mensen zijn die de ruimte hebben om zo 3 of 4 binnen units op te hangen.
Overdrijven maakt de zaak duidelijkkoevlaas2 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:22:
[...]
Een huis tuin en keuken huis heeft maar 1 WP nodig, bij 4 buitenunits praat je over een gigantisch huis of een liefhebber met L/L en L/W naast elkaar.
Wanneer het stookseizoen weer begint, 12/24 uur van tevoren weer aanzetten voor olieverwarming.
Of beter van niet?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik snap niet waarom hij nu pas stil staatVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:48:
Voor het eerst de WP 24uur standby gehad. Vandaag waarschijnlijk de 1ste volledige dag standby.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Als je verder niet wil koelen van de zomer is dit een optie, steeds apparaten aan/uit schakelen is slecht voor de levensduur maar 1x p/j een lange tijd uit niet.Appie Heijn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:45:
Vraagje, onze Pana Mono hangt nu een weekje of 1-2 werkloos aan de muur. Aangezien hij bij ons alleen CV verwarming doet, kan ik hem zonder problemen, stroomloos maken?
Wanneer het stookseizoen weer begint, 12/24 uur van tevoren weer aanzetten voor olieverwarming.
Of beter van niet?
Heb net de koelfunctie even getest, water loopt van de radiatoren af. Zal nog even de juiste temperatuur instellen qua water zodat ik boven het dauwpunt blijf zitten.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Zo'n energiezuinige pomp loopt niet vast volgens mij, dus de boel hoeft niet iedere maand aan de stroom.Appie Heijn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:46:
Maakt het qua 2-3wegkleppen, pomp in de machine nog uit of hij nog 1x in de 2 maand even aan moet?
Heb net de koelfunctie even getest, water loopt van de radiatoren af. Zal nog even de juiste temperatuur instellen qua water zodat ik boven het dauwpunt blijf zitten.
Misschien dat @Oxellaar er nog iets over kan zeggen.
18c is koud genoeg voor koelen, anders krijg je idd een waterballet.
Geheel van de spanning af, spreekwoordelijk als stekker uit stopcontact.Appie Heijn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:45:
Vraagje, onze Pana Mono hangt nu een weekje of 1-2 werkloos aan de muur. Aangezien hij bij ons alleen CV verwarming doet, kan ik hem zonder problemen, stroomloos maken?
Of beter van niet?
De controller verliest as eerste de klok bij mijn 6kW G-serie
EEprom zou zijn settings moeten behouden, maar ik heb daar mijn bedenkingen
Vanwege aanpassingen en klus wat iets langer duurde dan verwacht, heeft 1 WP paar dagen zonder stroom gestaan (werkschakelaar uit), was geen haast bij want ik draaide al dagen op de andere WP.
Klok op tijd en in standby (groene led aan), maar dagen erna was niet geheel als ik gewent was.
-3-wegklep die open bleef staan van boiler onder bepaalde omstandigheden
(heb ergens screenshot in dit topic nog gepost
een signaal logger op de aansluit strip contacten in monoblock zelf gezet om zeker te zijn dat het niet aan 3-weg klep lag, want elektrisch deel had ik uitgewisseld en doorgemeten op breuk of koud-soldeer )
-systeem automatisch in koel-mode ging bij lage temperatuur buitentemperatuur wat nog niet eerder had gezien
Ik heb zeker voor onzekere genomen en default factory data weer naar de EEprom geschreven,
Ik weet niet of een 5kW F-serie deze optie ook kent
De koelmodus inschakelen moet ingegeven worden op installateurs niveau op de bijgeleverde afstandbediening van de Pan. is deze handeling ook zelf te doen, en of een link voor uitleg hierna.Appie Heijn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:46:
Maakt het qua 2-3wegkleppen, pomp in de machine nog uit of hij nog 1x in de 2 maand even aan moet?
Ik meet hier de Pan. in rust 9 - 11 Watt p/u. Dit zal iets zijn om de pomp in bedrijf te houden?
Zit dit bij F-serie niet bij de handleiding?Opgelder schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:42:
[...]
De koelmodus inschakelen moet ingegeven worden op installateurs niveau op de bijgeleverde afstandbediening van de Pan. is deze handeling ook zelf te doen, en of een link voor uitleg hierna.
Ik meet hier de Pan. in rust 9 - 11 Watt p/u. Dit zal iets zijn om de pomp in bedrijf te houden?
Bij G-serie zit die gewoon bij pakje met handleidingen, energielabel etc en is het een 2 toets combinatie op de controller.
Voor het in of uitschakelen van de beschikbaarheid van koelmodus onder knop "mode" en knop "check"
Risico op vast gaan zitten is ongeveer gelijk gebleven. Alleen heeft een DC pomp meer koppel en kan zichzelf vaak wel los krijgen.koevlaas2 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:51:
[...]
Zo'n energiezuinige pomp loopt niet vast volgens mij, dus de boel hoeft niet iedere maand aan de stroom.
Misschien dat @Oxellaar er nog iets over kan zeggen.
18c is koud genoeg voor koelen, anders krijg je idd een waterballet.
Maar het gebeurt toch met enige regelmaat dat de Wilo Yonos Para, een veel toegepaste OEM pomp, al vast zit in een nieuw toestel. Dat komt omdat de units getest en afgeperst worden met water en daarna soms maanden niet gebruikt worden.
Ik zou minimaal de pomp eens per maand laten draaien. En een buitendeel alleen in de zomer zonder spanning zetten, in de droge periode van het jaar. Het liefst gewoon onder spanning houden.
Printplaten liggen wel uit de regen en wind, maar echt hermetisch opgesloten zijn ze niet.
Stof en vocht uit de lucht kan er gewoon bijkomen. Als een print wat warm is van onder spanning staan, dan heb je minder kans op corrosie op de print.
Ik snap dat een tientje verbruik opzich zonde is, maar een printje kost al snel het twintig of veertig-voudige.
En mensen met een Daikin kunnen gerust op €600 voor een hoofdprint rekenen
Ff zonder gekheid, ik zet zomers op de zaak de cv ook niet "hard" uit. Wel alle secundaire pompen van de groepen.
Staan ongeveer 6 maand uit, zijn 3 pompen en nog nooit (in 10 jaar) een vastzittende pomp gehad.
[ Voor 72% gewijzigd door Grolsch op 16-05-2017 20:06 ]
Zelf zet ik mijn pompen in mijn cv niet uit, maar op het allerlaagste standje.
Dan is het verbruik te verwaarlozen.
Toch benieuwd waar je dat op baseert. Mijn Elga gaat vanzelf al naar standby (9W), en dan gebruikt de buitenunit vermoedelijk vrijwel niets (beetje communicatie naar binnenunit). Binnenunit is gewoon electronica in huis. Een audio-apparaat zet je toch ook helemaal uit?Ramon_1984 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:59:
Elektronica altijd onderspanning laten staan, dan is de kans dat het stuk gaat het kleinst.
Zelf zet ik mijn pompen in mijn cv niet uit, maar op het allerlaagste standje.
Dan is het verbruik te verwaarlozen.
Bij mij is de stekker er wel uit.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Zit wat in, maar ik heb het idee dat het nogal verschil maakt wat voor soort apparaat het is.
Ik heb voor klanten wel eens navraag gedaan bij fabrikanten over het spaningsloos zetten van warmtepompen en airco's bij lange afwezigheid bijvoorbeeld. Het werd echt afgeraden te bescherming van de electronica.
Er is in de ontwikkeling ook geen rekening mee gehouden, ze "horen" gewoon 24/7 aan te staan.
Je Elga zet je buitendeel volledig uit, ook de communicatie. Kijk maar eens naar de buitentemperatuur, die komt uit het buitendeel. De buitentemperatuur staat vast op de laatst gemeten waarde.
Hier staat hij al dagen vast op 20c.
Mooie boel! Lijkt mij de verantwoording van de vervoerder hoe hij zijn lading van de wagen krijgt.blauwemac schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:37:
Bij ons zat er ongeveer drie weken tussen betaling en aflevering. We werden een paar dagen van te voren gebeld met een afleverdatum. Transporteur is niet zo handig en had geen laadlift of kooiaap om de Pana's van de wagen af te halen. Wij hadden geluk met een buurman met heftruck die de pallets eraf kon tillen. Als de transporteur belt, misschien een goed idee te laten weten of je wel of niet een eigen heftruck hebt.
Er komt in ieder geval voor rond de 5000 WP aan zonnepanelen op het dak.
Nu gaan we al bij 2 regionale installateurs offertes voor een warmtepomp opvragen, hebben jullie suggesties voor installateurs?
We wonen in de regio Nijmegen
[ Voor 5% gewijzigd door roy77 op 17-05-2017 08:50 ]
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Elga heeft hier al weken niets meer te doen gehad. Maar de thermostaat in de woonkamer blijft gewoon netjes de buitentemperatuur van de buitenunit weergeven. Die staat zeker niet vast.Oxellaar schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:52:
@Bram-Bos
Je Elga zet je buitendeel volledig uit, ook de communicatie. Kijk maar eens naar de buitentemperatuur, die komt uit het buitendeel. De buitentemperatuur staat vast op de laatst gemeten waarde.
Hier staat hij al dagen vast op 20c.
Beetje omgekeerde wereld dit. Je moet altijd van tevoren aangeven dat het een huisadres is zonder losinrichting of -platform. Grote transportbedrijven komen normaalgesproken vooral bij bedrijven waar dit wel aanwezig is. Het is dus aan de koper om dit goed door te geven, zodat de pallet op een trailer met eigen heftruck o.i.d. geladen wordt. Een beetje meedenken en anticiperen mag best i.p.v. verongelijkt te doen.arnnold schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:09:
[...]
Mooie boel! Lijkt mij de verantwoording van de vervoerder hoe hij zijn lading van de wagen krijgt.
Import van EVs
Want bij zeker 5 Elga's weet ik zeker dat in slaapstand voor buitendeel de temperatuur niet meer de werkelijke buitentemperatuur is.
Als de dipswitch voor slaapstand omgezet wordt, dan zakt het verbruik na 10 uur naar 9 watt. Die 9 watt vind ik nog behoorlijk hoog, maar zal het ermee moeten doen.
Maar.. Jij hebt dezelfde handleiding toch?
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2017 11:27 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!