Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.300 views

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
@Oxellaar Die handleiding heb ik wel idd. Versie 3.0. Maar jij kan mij zo vertellen van A1-B8 welke het is, want je hebt hem net omgezet.

Elga verbruikt hier inderdaad circa 25W in stand-by. Wat eigenlijk aardig veel is..!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Oxellaar schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:26:
@Noord27 Omdat het standby verbruik van 25 watt nogal hoog is.
Als de dipswitch voor slaapstand omgezet wordt, dan zakt het verbruik na 10 uur naar 9 watt. Die 9 watt vind ik nog behoorlijk hoog, maar zal het ermee moeten doen.

Maar.. Jij hebt dezelfde handleiding toch? ;)
Als het advies is de printplaten\buitenunit onder spanning te houden dan kun je die dipswitch toch beter niet omzetten?

De binnenunit wordt met die 9 W ook nog aardig warm.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Oxellaar schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:53:
[...]

Risico op vast gaan zitten is ongeveer gelijk gebleven. Alleen heeft een DC pomp meer koppel en kan zichzelf vaak wel los krijgen.
Maar het gebeurt toch met enige regelmaat dat de Wilo Yonos Para, een veel toegepaste OEM pomp, al vast zit in een nieuw toestel. Dat komt omdat de units getest en afgeperst worden met water en daarna soms maanden niet gebruikt worden.

Ik zou minimaal de pomp eens per maand laten draaien. En een buitendeel alleen in de zomer zonder spanning zetten, in de droge periode van het jaar. Het liefst gewoon onder spanning houden.
Printplaten liggen wel uit de regen en wind, maar echt hermetisch opgesloten zijn ze niet.
Stof en vocht uit de lucht kan er gewoon bijkomen. Als een print wat warm is van onder spanning staan, dan heb je minder kans op corrosie op de print.

Ik snap dat een tientje verbruik opzich zonde is, maar een printje kost al snel het twintig of veertig-voudige.
En mensen met een Daikin kunnen gerust op €600 voor een hoofdprint rekenen :9
Danku
Ik laat hem idd maar aan staan, en dan af en toe wat koelpogingen proberen om te kijken of het wat doet met 50/50 vloerverwarming/radiatoren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:46:
@Oxellaar Die handleiding heb ik wel idd. Versie 3.0. Maar jij kan mij zo vertellen van A1-B8 welke het is, want je hebt hem net omgezet.

Elga verbruikt hier inderdaad circa 25W in stand-by. Wat eigenlijk aardig veel is..!
Ik heb de switch al omgezet toen de binnenunit nog in de schuur lag, pre settings dus ;)
Ik weet niet meer welke het was, dacht in de B serie. (B6?)

@Beatman In de vochtige en koude maanden is er genoeg vraag om hem uit slaapstand te houden.
En de fabrikant bied de mogelijkheid, mag er dus vanuit gaan dat het geen kwaad kan.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Oxellaar schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:32:
[...]

Ik heb de switch al omgezet toen de binnenunit nog in de schuur lag, pre settings dus ;)
Ik weet niet meer welke het was, dacht in de B serie. (B6?)

@Beatman In de vochtige en koude maanden is er genoeg vraag om hem uit slaapstand te houden.
En de fabrikant bied de mogelijkheid, mag er dus vanuit gaan dat het geen kwaad kan.
Jij als consument hoort toch niet aan de dipswitches te komen >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn Ik had mijn werkkleding nog aan toen ik de switch omzette, zit ik dan safe? ;)

Verwijderd

Om dat het kan, Cool Koelen.Werkt direct hoeft niet eerst 'massa' af te koelen.
Cool
En zoveel energie was er nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MBQg5PZifMRceFDc1NblrgAB/full.png

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 18:11 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:36:
Om dat het kan, Cool Koelen.Werkt direct hoeft niet eerst 'massa' af te koelen.
[afbeelding]
En zoveel energie was er nodig.
[afbeelding]
En daalde je kamer temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:01:
[...]

En daalde je kamer temperatuur?
Uiteraard en vlot ook. Maakt een beetje verschil of je tonnen van een vloer of 0,12ton water hoeft te koelen.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Die vloerkoeling stelt ook nog niks voor. Elga pendelt nog steeds als een malle ( 20x per uur) en neemt steeds een minuutje 150-200 W. Volgens de specificaties heeft de Elga een minimaal thermisch vermogen van 800 W...

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd

Beatman schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:40:
Die vloerkoeling stelt ook nog niks voor. Elga pendelt nog steeds als een malle ( 20x per uur) en neemt steeds een minuutje 150-200 W. Volgens de specificaties heeft de Elga een minimaal thermisch vermogen van 800 W...
Hoe denk je dat de 'koude' overdracht tussen je leidingen en het beton van je vloer functioneert ? Daar kan de ELGA ook niets aan doen lijkt me.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:04:
[...]

Uiteraard en vlot ook. Maakt een beetje verschil of je tonnen van een vloer of 0,12ton water hoeft te koelen.
Klopt, alleen zodra je stopt met koelen warmt de massa de lucht weer enorm snel op.
Je hebt in principe op lucht koeling op de wijze zoals de slangen bij jouw liggen.

Als ik mijn airco een halfuurtje aanzet voelt het lekker, maar zodra hij uit gaat is het heel snel weer warmer.
Je moet via de lucht massa afkoelen, of de massa zelf afkoelen om te voorkomen dat de lucht opwarmt.

Daarnaast is de massa in veel nieuwere huizen nog niet warm, gisteren was het amper 20c.
Er zit geen dT tussen vloer en water, vandaar dat vloerkoeling nog niet denderend werkt nu.

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:54:
[...]

Klopt, alleen zodra je stopt met koelen warmt de massa de lucht weer enorm snel op.
Je hebt in principe op lucht koeling op de wijze zoals de slangen bij jouw liggen.

Als ik mijn airco een halfuurtje aanzet voelt het lekker, maar zodra hij uit gaat is het heel snel weer warmer.
Je moet via de lucht massa afkoelen, of de massa zelf afkoelen om te voorkomen dat de lucht opwarmt.

Daarnaast is de massa in veel nieuwere huizen nog niet warm, gisteren was het amper 20c.
Er zit geen dT tussen vloer en water, vandaar dat vloerkoeling nog niet denderend werkt nu.
Op het moment dat de waterT weer oploopt, zijn koelende functie dus enigszins verliest, start het proces gewoon weer opnieuw.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:57:
[...]

Op het moment dat de waterT weer oploopt, zijn koelende functie dus enigszins verliest, start het proces gewoon weer opnieuw.
U bedoelt....? Ik kan je even niet volgen waar je precies op doelt

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2017 19:59 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:03
Hoe stel je voor de Pana mono 6 kW G-serie de Ta temperatuur voor koeling in, is dat ook via WA-stooklijn?
__

Mijn water temperatuur voor radiatoren is nu paar uur rond 10C (dat heeft niet de voorkeur)
Opvallende is dat radiatoren zelf geen condens hebben wel aan en afvoerleidingen maar nog niet druipend

Maar ik raak amper 2,3-2,4kW aan koelte kwijt en ook valt momentane COP nog tegen met maar COP 3,5-4.

Ik moet wel zeggen dat bij mij de aanzuiglucht voor WP opliep naar 38C en die aanzuig lucht is dan merendeels afkomstig van de lucht die onder zonnepanelen door stroomt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Nou 'gewoon' zoals bij verwarmen, als de retourT onder een drempel zakt, bij WAR regeling, zal hij weer gaan verwarmen, zo gaat de koeling ook aan/uit als de retour hoger komt dan de gewenste waarde welke weer afhankelijk is van de buitenT.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:04:
[...]

Is toch mooi. Ik heb twintig jaar geleden geleert dat vloer verwarming leuk is voor comfort maar kost zeker tien procent extra energie. Iedereen is dat vergeten want het word inmiddels als ideaal gezien en zelfs noodzakelijk voor wp.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:07:
[...]

Is toch mooi. Ik heb twintig jaar geleden geleert dat vloer verwarming leuk is voor comfort maar kost zeker tien procent extra energie. Iedereen is dat vergeten want het word inmiddels als ideaal gezien en zelfs noodzakelijk voor wp.
Ze hadden geen idee hoe ze anders de boel moesten warm krijgen. Als je er over nadenkt, je zou er toch niet over peinzen om radiatoren in de muur/vloer/plafond te metselen ? Dat zou de warmte-aafgifte van die radiatoren dramatisch verlagen.

Verwijderd

@Oxellaar Zo werkt dat,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rZXC2w2ih0HGXnayjnWssv7q/full.png

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 20:22 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-11 11:44
Domba schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:00:
Hoe stel je voor de Pana mono 6 kW G-serie de Ta temperatuur voor koeling in, is dat ook via WA-stooklijn?
__

Mijn water temperatuur voor radiatoren is nu paar uur rond 10C (dat heeft niet de voorkeur)
Opvallende is dat radiatoren zelf geen condens hebben wel aan en afvoerleidingen maar nog niet druipend

Maar ik raak amper 2,3-2,4kW aan koelte kwijt en ook valt momentane COP nog tegen met maar COP 3,5-4.

Ik moet wel zeggen dat bij mij de aanzuiglucht voor WP opliep naar 38C en die aanzuig lucht is dan merendeels afkomstig van de lucht die onder zonnepanelen door stroomt
COP 3,5-4 voor koeling is mooi. COP koeling is thermodynamisch gezien c.a 1 lager dan COP voor verwarming.

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Ik snap nog steeds niet waarom je dit zegt, zal wel aan mij liggen.

Ik denk dat je reageert op de laatste zinnen in mijn post. Wat ik daar bedoel is dat je dT moet hebben om overdracht te krijgen tussen vloer en water. Met een paar graden verschil heeft koelen weinig effect.

Ik had het niet over hoe een warmtepomp hiermee omgaat.

@reneeke1970
Het kostte 20 jaar geleden ook flink meer energie. 10% is maar een schijntje. Een vloer hoor je warm te houden, ook als je niet thuis bent en vloerisolatie was er maar weinig of niets. Ik noem het wel eens kruipruimte verwarming.

@Tomexergie Klopt, je gooit nu de warmteontwikkeling van de compressor naar buiten, tijdens verwarmen benut je dat gedeelte wel.

Bij L/L ligt de COP wel hoger tijdens koelen dan L/W verwacht ik als ik de COP van mijn unit bekijk. Die zit op 6.7 tijdens koelen vs 4.6 in verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2017 20:52 ]

Verwijderd

@Oxellaar Samenvattend, bedoel ik dat een vloer/massa-afgiftesysteem naar mijn idee principieel minder/ongeschikt is om te koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 20:56 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:56:
@Oxellaar Samenvattend, bedoel ik dat een vloer/massa-afgiftesysteem naar mijn idee principieel minder/ongeschikt is om te koelen.
Ben ik met je eens. Thermisch gezien koel je op de verkeerde plek.

Binnenkort gaan we waarschijnlijk een woning installeren met plafondkoeling en vloerverwarming op een W/W warmtepomp. In het plafond komen warmtegeleidende lamellen waar de slangen in lopen. Het plafond word gestuukt. Op de bovenverdieping komt een L/L warmtepomp voor de koeling.
Als alles doorgaat zal ik wel wat foto's posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2017 21:13 ]

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:10:
[...]

Binnenkort gaan we waarschijnlijk een woning installeren met plafondkoeling en vloerverwarming op een W/W warmtepomp. In het plafond komen warmtegeleidende lamellen waar de slangen in lopen. Het plafond word gestuukt.
Waarom 2 afzonderlijke circuits ?
Dan zou ik je advisren om de stuuklaag zo dun mogelijk, minimaal massa, te houden. Ik ben bezig om een betere en fraaiere plafond verwarm/koel-oplossing te ontwikkelen. Nog minder massa en supergeleiding. Perfect afgewerkt en zeer snel te installeren, en daardoor per saldo zeer betaalbaar.

• Domba
@Tomexergie Weer wat geleerd.
Als je bij buitentemperatuur >12C in lage deellast beetje gewend ben aan een momentane COP van 5-7,5 voor verwarmen dan is koelen met 3,5-4,1 niet zo bijzonder.

Minimaal koelvermogen is 2,0kW vs minimaal warmtevermogen 2,4 tot 2,7kW voor de 6kW G-serie Pana mono

Mijn eerdere vraag van instellen van koeltemperatuur is opgelost, mono is weer in auto cool mode, ik heb nog wel wat te programmeren voor mijn warmtebuffer/ injector-controller.

Kan iemand nog eens het zelfde weer bestellen voor morgen? 8)
Kan ik foutjes uit mijn code halen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
[...]

In het plafond komen warmtegeleidende lamellen waar de slangen in lopen.
koude geleidende >:)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Luiaard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:06:
[...]

Beetje omgekeerde wereld dit. Je moet altijd van tevoren aangeven dat het een huisadres is zonder losinrichting of -platform. Grote transportbedrijven komen normaalgesproken vooral bij bedrijven waar dit wel aanwezig is. Het is dus aan de koper om dit goed door te geven, zodat de pallet op een trailer met eigen heftruck o.i.d. geladen wordt. Een beetje meedenken en anticiperen mag best i.p.v. verongelijkt te doen.
Wij zijn particulier. Als ik zand bestel om mijn tuintje op te hogen hoef ik het niet zelf van de auto af te halen evenals de stenen die de andere dag worden gebracht. Einde discussie.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:17:
[...]

Waarom 2 afzonderlijke circuits ?
Dan zou ik je advisren om de stuuklaag zo dun mogelijk, minimaal massa, te houden. Ik ben bezig om een betere en fraaiere plafond verwarm/koel-oplossing te ontwikkelen. Nog minder massa en supergeleiding. Perfect afgewerkt en zeer snel te installeren, en daardoor per saldo zeer betaalbaar.
Twee circuits zijn om te koelen op het warmste punt en te verwarmen op het koudste punt.
De laag zal niet bijzonder dik zijn, maar iets massa moet er wel zijn, want die moet je koelen.
No offense, maar de overdracht van kunststof slangen naar stilstaande lucht is niet ideaal.
De exacte dikte van de afwerklaag weet ik niet, is ook niet mijn verantwoording.

Ik ben wel benieuwd naar je nieuwe afwerking

Verwijderd

@Oxellaar Hoe verklaar je dan de zeer snelle respons, als je volgens jou massa nodig hebt ?
Die loshangende slangen zouden volgens de messten hier ook niet in staat zijjn om de boel te verwarmen kan ik me nog herinneren. Straling is het sleutelbegrip en voor koelen komt daar nog de automatische convectie bij van de zwaardere koude lucht welke daalt.
In kantooromgevingen is de plafondkoeling toch ook losgekoppeld van het plafond, minimaal massa ?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 22:28 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd laat ik massa dan veranderen in oppervlakte, dat is wat nodig is om een goeie afgifte te krijgen.

Ik gaf al aan dat je lucht aan het koelen bent, vandaar de snelle respons. En wil ook niet beweren dat jouw systeem waardeloos is, alleen het kan beter.
Maar belangrijker is dat er niets van te zien is, het moet een normaal plafond zijn.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

Binnenkort gaan we waarschijnlijk een woning installeren met plafondkoeling en vloerverwarming op een W/W warmtepomp. In het plafond komen warmtegeleidende lamellen waar de slangen in lopen. Het plafond word gestuukt. Op de bovenverdieping komt een L/L warmtepomp voor de koeling.
Als alles doorgaat zal ik wel wat foto's posten.
Dan kan je toch gewoon op alle verdiepingen vloerverwarming nemen. Kun je zelfs overwegen om op de bgg uit te zetten.

Ik heb vandaag op mijn w/w de koeling aangezet, werkt prima, 120 watt in totaal voor de wp pompen. Temperatuur was hier door de zonneschijn wel opgelopen, we hadden eigenlijk gisteren en vandaag de screens dicht moeten doen. Daarvoor kwam de temperatuur al niet meer onder de 22 graden.

Maar ik ben benieuwd naar bovengenoemde constructie. Bromtemperatuur op dit moment 13 graden, 19.1 graden naar de vv verdelers.

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:28:
@Verwijderd laat ik massa dan veranderen in oppervlakte, dat is wat nodig is om een goeie afgifte te krijgen.

Ik gaf al aan dat je lucht aan het koelen bent, vandaar de snelle respons. En wil ook niet beweren dat jouw systeem waardeloos is, alleen het kan beter.
Maar belangrijker is dat er niets van te zien is, het moet een normaal plafond zijn.
Hoe gaan we meten wat beter presteert, ik durf de uitdaging wel aan. De omtrek van een 20mm leiding en hoh van 10cm met daarboven een IR-reflecterende folie, dan heb ik bijna het maximaal haalbare oppervlak, zonder dat ik massa op sleeptouw hoef te nemen.
20mm*3,14=6,28 en hoh 10, dus bijna 63% v.d. maximale oppervlakte.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 23:02 . Reden: Oppervlkte berekening toegevoegd. ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Een woning van een kleine 1 miljoen euro met slangen en aluminiumfolie tegen het plafond.... Gaat het niet worden denk ik

En, nee ik kan niet gaan monitoren om te vergelijken. Het is niet mijn huis.... Helaas.

@jerh
Overal komt vloerverwarming, van garage tot wc.
Alle smeervloeren komen zwevend te liggen. Dus extra isolatie op de betonvloer en direct op de isolatie de slangen.
Daaroverheen een smeervloer van ongeveer 5 a 6cm. Afgewerkt met een gietvloer.

De vloer boven kan dus niet de verdieping daaronder koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2017 23:15 ]

Verwijderd

@Oxellaar Strak spanplafonnetje ? Is mij te kostbaar maar daar wellicht ???

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Onze buitenunit is te laag gemonteerd, namelijk gewoon meteen op de grond (betonplaat op afschot). Dat is niet handig met sneeuw, aanvriezend condens en spatwater bij regenval. Na dit bij de installateur aangegeven te hebben doet hij het voorstel om hem aan de muur te monteren op een hoogte van 30 cm.

Ik ben benieuwd naar prestatieverschillen omwille van airflow. Wat is volgens jullie beter: de unit verhogen en ruime afstand van de muur houden of met beugels aan de schuur ophangen en minder ruimte aan de achterkant?

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Betonzicht schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:40:
Onze buitenunit is te laag gemonteerd, namelijk gewoon meteen op de grond (betonplaat op afschot). Dat is niet handig met sneeuw, aanvriezend condens en spatwater bij regenval. Na dit bij de installateur aangegeven te hebben doet hij het voorstel om hem aan de muur te monteren op een hoogte van 30 cm.

Ik ben benieuwd naar prestatieverschillen omwille van airflow. Wat is volgens jullie beter: de unit verhogen en ruime afstand van de muur houden of met beugels aan de schuur ophangen en minder ruimte aan de achterkant?
Die van mij staat op trillingsdempers gelijk op de grond. Dus er zit zo'n 10cm tussen de grond en de unit. Heb jij dat niet dan ?

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Fijn, deze discussie. Hier ben ik ook net mee bezig. Vrijdag gaan we betonnen sokkeltjes gieten. Hebben jullie dat ook gedaan? Hoe hoog van de grond gemaakt? En daarop hoeven toch geen rubber voeten of trillingsdempers meer? Of wel? Ik dacht dat dat meer was voor als je je wp op je dak hebt staan.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Betonzicht
wervisser schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:13:
[...]
Die van mij staat op trillingsdempers gelijk op de grond. Dus er zit zo'n 10cm tussen de grond en de unit. Heb jij dat niet dan ?
Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://wijgmans.nl/old/img/buitenunit.jpg

(dat rubber matje doet overigens niet veel :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Betonzicht op 18-05-2017 11:28 ]

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Onedrive werkt even niet, dus kan even geen foto delen, maar die van mijn staat op van die zwarte balken.

• reneeke1970
Betonzicht schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Zo ziet het er nu uit:
[afbeelding]

Ja die komt mooi in de sneeuw te staan. De pana heeft er zelf al frame onder zitten van tien cm.

1 PVoutput . Dongen NB

blauwemac schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:21:
Fijn, deze discussie. Hier ben ik ook net mee bezig. Vrijdag gaan we betonnen sokkeltjes gieten. Hebben jullie dat ook gedaan? Hoe hoog van de grond gemaakt? En daarop hoeven toch geen rubber voeten of trillingsdempers meer? Of wel? Ik dacht dat dat meer was voor als je je wp op je dak hebt staan.
Bij ons staat het nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s1q2hw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hvp4cm.jpg

De installateur is bezig met de voorbereidingen voor de vaten.

Zo te zien gaat hij gestructureerd te werk :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/4vff4n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/246jo2e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1zvpfcz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2czyo29.jpg

Volgende week vrijdag gaan we verhuizen, dus hij moet nu ff aanmaken :P

Gelukkig nog veel andere problemen om ons druk over te maken >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Domba
@Grolsch

Is dat een DN32 3-wegklep boven op Joule boiler, mooie opening?

Als je een inlaat combinatie gebruikt, kijk naar 6 bar, de veiligheid met rode knop van Joule gaat eerder open (7bar) dan de standaard inlaat combinaties (8 bar) in NL

Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:26:
@Grolsch

Is dat een DN32 3-wegklep boven op Joule boiler, mooie opening?
Inderdaad een DN32 3-weg klep op advies van meerdere Tweakers :P
Als je een inlaat combinatie gebruikt, kijk naar 6 bar, de veiligheid met rode knop van Joule gaat eerder open (7bar) dan de standaard inlaat combinaties (8 bar) in NL
Bovenstaande gaat mij boven de pet, maar ik zal het doorgeven :+

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
toffe foto's. spannend!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Domba
Grolsch schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:28:
Goede keuze, een DN25 heeft meer doorstromingsweerstand, door kleinere opening, mijn DN25 zijn maar 18mm inwendig
Water zet uit bij opwarmen, een keerklep voorkomt terugstromen en thermosyphon (warmte weg lek), maar dan kan druk oplopen bij meeste warmwater kranen (zonder overstort) en heb je een druk ontlastklep nodig, een inlaatcombinatie heeft beide.
(De veiligheidsklep op Joule-boiler gaat op temperatuur & druk open )

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Grolsch schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:04:
[...]

Bij ons staat het nu zo:

[afbeelding]
[afbeelding]

De installateur is bezig met de voorbereidingen voor de vaten.

Zo te zien gaat hij gestructureerd te werk :P

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Volgende week vrijdag gaan we verhuizen, dus hij moet nu ff aanmaken :P

Gelukkig nog veel andere problemen om ons druk over te maken >:)
Lopen lekker hé, die Crocks..... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

hrt schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:22:
[...]

Lopen lekker hé, die Crocks..... ;)
Haha, niet eens gezien, mijn vrouw vind ze foeilelijk, maar ik vind ze altijd wel makkelijk :o :P :9

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
arnnold schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:46:
[...]

Wij zijn particulier. Als ik zand bestel om mijn tuintje op te hogen hoef ik het niet zelf van de auto af te halen evenals de stenen die de andere dag worden gebracht. Einde discussie.
En dat kan een leverancier ruiken?

Import van EVs

Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:48:
[...]

Goede keuze, een DN25 heeft meer doorstromingsweerstand, door kleinere opening, mijn DN25 zijn maar 18mm inwendig

[...]

Water zet uit bij opwarmen, een keerklep voorkomt terugstromen en thermosyphon (warmte weg lek), maar dan kan druk oplopen bij meeste warmwater kranen (zonder overstort) en heb je een druk ontlastklep nodig, een inlaatcombinatie heeft beide.
(De veiligheidsklep op Joule-boiler gaat op temperatuur & druk open )
Ik kom zojuist bij de bouw weg, en mijn installateur had precies dezelfde opmerking als jou :)

Hij gaf aan dat hij hem gaat afdoppen omdat de inlaatcombinatie dit al regelt :?

Nog 1 klein vraagje mbt het aansluiten van ons Joule vat.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33w9z13.jpg

Cold water inlet = aanvoer koud water
Hot Water Draw Off = uitlaatpunt warmwater (dus aan de bovenkan, boven op het vat).

Ik heb beide warmtespiralen in serie laten zetten, zo heb ik een coils van 4.x m2, meer warmte afgifte, dus kortere opwarm tijd (WP kan vermogen beter kwijt).

Boiler Flow (J) hier komt het warme water van de WP binnen
Boiler Return (J) is doorgekoppeld aan Solar / boilerflow (F)
Soler/boilerreturn (C) is retour naar de WP.

Wat kan / moet ik met K (Secundary return), wat is daar de bedoeling van :?

Grolsch schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:38:
[...]

Ik kom zojuist bij de bouw weg, en mijn installateur had precies dezelfde opmerking als jou :)

Hij gaf aan dat hij hem gaat afdoppen omdat de inlaatcombinatie dit al regelt :?

[afbeelding]

Ik heb beide warmtespiralen in serie laten zetten, zo heb ik een coils van 4.x m2, meer warmte afgifte, dus kortere opwarm tijd (WP kan vermogen beter kwijt).

Ik heb het overdrukventiel laten zitten.
K kan je afdoppen en isoleren.

Beide spiralen is overkill, maar je warmt zo wel je hele boiler op.
Bij mij kunnen ze parallel geschakeld worden, ik heb hier kranen tussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
Nope... Warmte trekt naar kou toe en niet andersom. Het blijven dus warmtegeleiders ;)
Daarom klopt het woord "koudebrug" ook eigenlijk niet, het is een warmtebrug.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:17

Mijne hangt aan de garage, ca 150cm van de grond, 20cm van de muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:38:
[...]

[afbeelding]

Cold water inlet = aanvoer koud water
Hot Water Draw Off = uitlaatpunt warmwater (dus aan de bovenkan, boven op het vat).

Boiler Flow (J) hier komt het warme water van de WP binnen
Boiler Return (J) is doorgekoppeld aan Solar / boilerflow (F)
Soler/boilerreturn (C) is retour naar de WP.

K is een aansluiting voor circulatieleiding verwacht ik. Zo'n leiding loopt langs alle tappunten, een pomp zorgt ervoor dat er continu SWW langs alle tappunten stroomt.
Je hebt dan op ieder tappunt direct warm water.
Denk aan een hotels of grote woningen.
Het vreet energie, maar soms is het verplicht.
Bij jouw niet, dus afdoppen.

De overdruk beveiliging in de boiler kan er idd uit, je inlaatcombinatie vervangt die beveiliging. Let wel even op de maximaal toegestane druk van het vat. Soms is het 6 bar, meestal 8 of 10 bar.

Oxellaar schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:14:
[...]

K is een aansluiting voor circulatieleiding verwacht ik. Zo'n leiding loopt langs alle tappunten, een pomp zorgt ervoor dat er continu SWW langs alle tappunten stroomt.
Je hebt dan op ieder tappunt direct warm water.
Denk aan een hotels of grote woningen.
Het vreet energie, maar soms is het verplicht.
Bij jouw niet, dus afdoppen.

De overdruk beveiliging in de boiler kan er idd uit, je inlaatcombinatie vervangt die beveiliging. Let wel even op de maximaal toegestane druk van het vat. Soms is het 6 bar, meestal 8 of 10 bar.
Bij dit vat 6 bar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Een paar kunststof balken eronder dan ben je klaar toch ?
Met een beetje mazzel kan dit met de bestaande R410A leidingen.

• Betonzicht
koevlaas2 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:33:
[...]

Een paar kunststof balken eronder dan ben je klaar toch ?
Met een beetje mazzel kan dit met de bestaande R410A leidingen.
De leidingen niet loskoppelen lijkt me het uitgangspunt, anders moet er weer een stek-monteur bij. Gaan ze niet leuk vinden denk ik.

Maar als het de airflow niet nadelig beïnvloed dan mag hij van mij ook aan de muur, nog een beetje hoger. Tja, ik mag nog kiezen :)
Betonzicht schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:04:
[...]

De leidingen niet loskoppelen lijkt me het uitgangspunt, anders moet er weer een stek-monteur bij. Gaan ze niet leuk vinden denk ik.

Maar als het de airflow niet nadelig beïnvloed dan mag hij van mij ook aan de muur, nog een beetje hoger. Tja, ik mag nog kiezen :)
Moet wel heel voorzichtig verplaatst worden dan, ik neem even aan dat de R410A leidingen van star koper zijn.
Even de boel buigen met de unit eraan lijkt mij onmogelijk, de kans op lekkage is groot.

• Oxellaar
  • Niet online
@Betonzicht Een 1/4" leiding is prima te buigen zonder buigijzer. Je moet wel heel gek doen wil die knikken.
Maar de 5/8" leiding knikt vrijwel direct zodra je die, zonder geleiding met de hand buigt.

Een knik die terug gebogen wordt geeft een flinke verzwakking van het koper.
Bij de tweede keer knikken is de kans op een lek groot, misschien direct, anders later wel.
Ik durf wel te zeggen dat die niet de maximale druk van +/-40 bar aankan.

Ik zou het buitendeel een pumpdown laten doen in koelbedrijf. Je laat dus compressor al het koudemiddel terug in het buitendeel zuigen. (absoluut de pomp in het binnendeel laten draaien, zorg voor stroming over de wisselaar! Uitkokend koudemiddel kan je wisselaar laten bevriezen als de pomp niet draait.) Met een pumpdown gaat er nagenoeg geen koudemiddel verloren, niet meer dan met volledig afpompen.
Alleen met afpompen loop je het risico dat er een recycle gasfles word gebruikt die niet helemaal schoon is.
Denk aan oude olie, vocht, stikstof of zuurstof in de fles. Met een pumpdown blijft het koudemiddel schoon.
Al het koudemiddel vervangen voor nieuw kan ook, maar dat kost ook weer +/-€60

Leidingen loskoppelen, aanpassen en stek-handelingen opnieuw uitvoeren.

Als je minder dan 15m leiding hebt dan hoeft er niets bijgevuld te worden. Je verliest maar enkele grammen op deze manier, maar daar ontkom je niet aan.

O ja...laat je monteur direct een kenplaat op je buitendeel zetten, of zit die aan de achterkant?

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 18-05-2017 21:37 ]

• Domba
@koevlaas2 @Grolsch

Op de foto is een ander type Joule boiler dan van brochure.

Is dit een solar/WP-boiler of solar/pellet-kachel boiler, de laatste heeft kleinere spiralen en J&H zijn 1 inch aansluitingen en C-F 3/4 inch aansluiting, waarbij spiraal maar 1 of 1,2m2 is

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-11 15:12
Woensdagmiddag een bezoekje gepleegd aan NRGTEQ. Heel fijn gesprek gehad met de eigenaar en alles haarfijn uitgelegd gekregen. Momenteel leveren ze enkel nog W/W WP maar vanaf over anderhalve maand leveren ze ook L/W WP onder de naam ECOTEQ. Ze hebben een italiaans bedrijf overgenomen welke deze WP al zo'n 7 jaar produceert. Er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige hardware enkel de montage voldoet nog niet aan de huidige eisen van NRGTEQ dus die zijn ze nog even aan het updaten. Apparaat even mogen aanschouwen en zag er netjes uit, was tevens de eerste L/W WP die ik onder ogen kreeg dus heb verder geen referentiemateriaal.
Verder hebben ze sinds kort ook een samenwerkingsverband met verschillende installateurs om ook voor particulieren een gehele klus aan te kunnen nemen en tevens van support te kunnen voorzien. Sowieso draaien ze zelf altijd 2e lijns support dus daar kun je dan altijd op terug vallen.

Een prettige bijkomstigheid van deze L/W WP is dat de buitenunit niet wit is maar antraciet, springt al iets minder in het oog.
Ik ga deze ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten houden.

Ik hoor hier in het forum verder weinig over de WP van NRGTEQ, zijn er hier al wel ervaringen mee en zoja hoe zijn die?

• AUijtdehaag
  • Niet online
karazz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:12:

Ik hoor hier in het forum verder weinig over de WP van NRGTEQ, zijn er hier al wel ervaringen mee en zoja hoe zijn die?
Jerh heeft er ene. Maar dan een W/W
jerh in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Grolsch schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:28:
[...]

[...]

Sowieso moet je overdrukventiel worden aangesloten op een afvoer, ook die van je inlaatcombinatie. Tijdens het opwarmen van de boiler gooit hij hier het expansie water uit.

Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:08:
@koevlaas2 @Grolsch

Is dit een solar/WP-boiler of solar/pellet-kachel boiler, de laatste heeft kleinere spiralen en J&H zijn 1 inch aansluitingen en C-F 3/4 inch aansluiting, waarbij spiraal maar 1 of 1,2m2 is
Solar WP boiler volgens mij, met 3.2 m2 spiraal boven en 1,3m2 beneden. Dit model boiler heb ik ook staan

• Betonzicht
Bedankt voor jullie antwoorden jongens! Het mooie aan láten installeren is: als het niet goed is komen ze het gewoon verbeteren. Een echte tweaker doet natuurlijk zo veel mogelijk zelf maar ontzorgd worden heeft zo zijn voordelen ;)

Ik ga even overleggen met de installateur en mijn bedenkingen delen. Ik laat jullie wel weten of het balkjes of toch wandmontage is geworden.
Betonzicht schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:56:
Bedankt voor jullie antwoorden jongens! Het mooie aan láten installeren is: als het niet goed is komen ze het gewoon verbeteren. Een echte tweaker doet natuurlijk zo veel mogelijk zelf maar ontzorgd worden heeft zo zijn voordelen ;)

Ik ga even overleggen met de installateur en mijn bedenkingen delen. Ik laat jullie wel weten of het balkjes of toch wandmontage is geworden.
Ik zou 'm niet aan de wand hangen, hier hoor ik toch wat compressorgeluid door de constructie dreunen dus ik doe de volgende keer ook maar op een fundering.

• Domba
koevlaas2 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:52:
[...]
Solar WP boiler volgens mij, met 3.2 m2 spiraal boven en 1,3m2 beneden. Dit model boiler heb ik ook staan
Het plaatje met beschrijving aansluitingen is van een twin solar, TCEMVS-type,
Maar op foto is een ander type, in geval van 3/4 inch schroefdraad aansluiting is die voor een kachel bedoeld , maar dat durf ik niet in te schatten

Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:05:
[...]

Het plaatje met beschrijving aansluitingen is van een twin solar, TCEMVS-type,
Maar op foto is een ander type, in geval van 3/4 inch schroefdraad aansluiting is die voor een kachel bedoeld , maar dat durf ik niet in te schatten
De mijne heeft 1" aansluitingen (even uit mijn hoofd).

Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:26:
@Grolsch

Als je een inlaat combinatie gebruikt, kijk naar 6 bar, de veiligheid met rode knop van Joule gaat eerder open (6bar) dan de standaard inlaat combinaties (8 bar) in NL
Deze heb ik: https://www.cvtotaal.nl/inlaatcombinatie-6-bar.html?___SID=U
Misschien hebben ze 'm ook in 22mm, de mijne is 15

Edit: het was even zoeken maar het bestaat: https://www.deinternetbou...l-6-bar.html#.WR4biMakLIU

[ Voor 38% gewijzigd door koevlaas2 op 19-05-2017 00:10 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
De mijne? Geen idee, nooit gemeten. Presteert prima.

;)

• Domba
koevlaas2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:00:
[...]

Deze heb ik: https://www.cvtotaal.nl/inlaatcombinatie-6-bar.html?___SID=U
Misschien hebben ze 'm ook in 22mm, de mijne is 15

Edit: het was even zoeken maar het bestaat: https://www.deinternetbou...l-6-bar.html#.WR4biMakLIU
Knel is minder gangbaar zoals die Duco 1203 (brochure) maar veel zijn gewoon voor verschillende openingsdrukken leverbaar
Maar kijk ook naar 3/4" schroefdraad, want voor diverse hygienespiraal buffers is max werkdruk 6bar bijv Eltron

@koevlaas2 , je zegt dat beide spiralen overkill is, maar ik denk dat 4,5m2 spiraal meer warmte kan afgeven als 3,2m2 :? Dus meer afgifte, vat is eerder warm :?
Domba schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:08:
@koevlaas2 @Grolsch

Zoals @koevlaas2 zegt heb ik de variant met een 3,2 m2 spiraal boven en 1.3 m2 onder.
Van mijn vat kon ik alleen poolse plaatjes vinden, dus heb ik in het engelse boekje een model gezocht met ongeveer dezelfde gaten, en deze lijkt erop :)

@koevlaas2 heb jij een engelstalige (of NL talige) handleiding voor "onze" Boiler :?

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 19-05-2017 08:05 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch als je de onderste spiraal niet gebruikt, dan benut je een flink deel van de boiler niet. Onderin blijft hij dan koud.

• Domba
@Grolsch Uit je link begrijp ik dat je een TCPMVG hebt besteld, maar wat staat op label?

TCPMVG is met bovenste spiraal 1 inch aansluitingen en 3,2m2 en onderste met 3/4" schroefdraad en 1,1m2

Of de foto vertekend zo erg, maar mij lijkt het dat onderste 2 dompelbuizen voor een TCPMVG te dichtbij elkaar zitten.

Verder gewoon zorgen dat er een 6 bar inlaatcombinatie komt, veiligheid afdichten voor een 8 bar inlaatcombinatie is een slecht idee.
Welke inlaat combinatie moet worden toepast staat eveneens op label.
En dat die op die bestel website met een groene RWC beveiliging wordt afgebeeld maakt niet zoveel verschil, als niet met zonnecollectors gebruikt met de Caleffi 309 van de foto, enkel dat de boiler maar voor 85oC is en 5oC lagere max tank-temperatuur, maar wel opmerkelijk omdat TCPMVG juist voor zonnecollectors is en deze Joule's boilers juist een hogere max tank-temperatuur afzekering hebben.

Het gaat erom wat op label staat welke bij een Joule-boiler rechts van die beveiliging is geplakt.

@Oxellaar Voor de standaard WP/Solar versie zoals afgebeeld op de bestel-website is dat 190-210ltr van de 400ltr welke alleen door onderste spiraal verwarmt wordt en bij 20l/min heeft bovenstespiraal een drukverval van 9,6kPa en onderste 12kPa

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Betonzicht schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Zo ziet het er nu uit:
[afbeelding]

Lekker zo laten staan en een mooi kastje omheen timmeren. Grindbedje graven voor je condensaat afvoer.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Waarom zou je een kastje erom heen willen timmeren.
Je mag toch laten zien dat je een mooie techniek gebruikt om je huis te verwarmen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
karazz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:12:
Woensdagmiddag een bezoekje gepleegd aan NRGTEQ. Heel fijn gesprek gehad met de eigenaar en alles haarfijn uitgelegd gekregen. Momenteel leveren ze enkel nog W/W WP maar vanaf over anderhalve maand leveren ze ook L/W WP onder de naam ECOTEQ. Ze hebben een italiaans bedrijf overgenomen welke deze WP al zo'n 7 jaar produceert. Er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige hardware enkel de montage voldoet nog niet aan de huidige eisen van NRGTEQ dus die zijn ze nog even aan het updaten. Apparaat even mogen aanschouwen en zag er netjes uit, was tevens de eerste L/W WP die ik onder ogen kreeg dus heb verder geen referentiemateriaal.
Verder hebben ze sinds kort ook een samenwerkingsverband met verschillende installateurs om ook voor particulieren een gehele klus aan te kunnen nemen en tevens van support te kunnen voorzien. Sowieso draaien ze zelf altijd 2e lijns support dus daar kun je dan altijd op terug vallen.

Een prettige bijkomstigheid van deze L/W WP is dat de buitenunit niet wit is maar antraciet, springt al iets minder in het oog.
Ik ga deze ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten houden.

Ik heb een 6 kW w/w van ze. Prima over te spreken. Ook goede after service.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Hier nog even een update. Huidige huis is nu definitief verkocht, voorbehoud is afgelopen. Nieuwe huis is nu ook definitief gekocht en de hypotheek is rond inclusief bouwdepot.

Ik ben inmiddels ook heel wat verder met hoe we het willen gaan aanpakken. Eerst wilde ik een hybride oplossing, maar omdat we door het verwijderen van asbest, nieuwe pijpen zouden moeten aanleggen voor het gas, kwam ik op een extra kostenpost uit van 2100 euro om weer gas te kunnen gebruiken . Dat vind ik zonde voor iets waar ik eigenlijk vanaf wil.

Het wordt dus toch een full-electric.
Om nog even samen te vatten qua warmte.
- Huidig verbruik 2500 m3. Dit is door een ouder koppel welke nooit stookte in slaapkamers (wij wel, en we hebben 2 kinderen)
- Nieuw dak, met isolatie RC 3.5 (meer wordt toch te kostbaar, is een groot dak van 150m2)
- Spouwmuur wordt geïsoleerd, RC 1.8
- Begane grond wordt dekvloer van verwijderd, isolatie erop en vloervervarming daar weer op. Totaal 100 m2
- Souterrain ook 100m2 waarvan 44m2 verwarmd door radiatoren. Daar komen LT radiatoren.

Installateur kwam eerst met een 11 kW, maar het verschil met een 14,5 kW was maar klein. Plus de 14,5 kW levert 300 euro aan extra subsidie op. Het lijkt mij daarnaast wel prettig om wat extra capaciteit te hebben.
Vier installateurs gevraagd
- Eéntje had toegezegd te reageren, nooit meer iets van vernomen
- Eéntje heeft een summiere offerte thuisgestuurd zonder te zijn gaan kijken
- Een is gaan kijken had ik wel een goed gevoel bij maar kan pas leveren in oktober
- De installateur waar ik al klant was was ook komen kijken en had de meest uitgebreide offerte gestuurd, maar was ook het duurst.
Uiteindelijk na scherp onderhandelen met de laatste een overeenkomst.

Betreft een Daikin Altherma LT met ingebouwde 260 liter boiler. Is wel een flinke buitenunit maar daar kom je niet onderuit bij groter vermogen. Zo te zien zelfde formaatje als bij @Grolsch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BdwI7iG7xl3pk6mk6I8SkY2J/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6l9IbSnLpdJTtYDHDaExkw04/full.jpg

Volgens de installateur moet ik een betonnen plaat plaatsen van 1 x 1 meter voor de buitenunit van 110kg. Is wel behoorlijk groot lijkt me. Zijn er mensen met vergelijkbaar formaat buitenunit met een vergelijkbare fundering?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Oxellaar schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:35:
@Grolsch als je de onderste spiraal niet gebruikt, dan benut je een flink deel van de boiler niet. Onderin blijft hij dan koud.
Daarom gebruik ik hem ook wel, kheb hem in serie laten zetten met de bovenste spiraal.

Ik vermoed dat zelfs 4,5m2 afgiftevermogen nog niet voldoende is om de Zubadan 11,2KW op vol vermogen te laten draaien ;)
Domba schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:32:
@Grolsch Uit je link begrijp ik dat je een TCPMVG hebt besteld, maar wat staat op label?

TCPMVG is met bovenste spiraal 1 inch aansluitingen en 3,2m2 en onderste met 3/4" schroefdraad en 1,1m2

Of de foto vertekend zo erg, maar mij lijkt het dat onderste 2 dompelbuizen voor een TCPMVG te dichtbij elkaar zitten.

Verder gewoon zorgen dat er een 6 bar inlaatcombinatie komt, veiligheid afdichten voor een 8 bar inlaatcombinatie is een slecht idee.
Welke inlaat combinatie moet worden toepast staat eveneens op label.
En dat die op die bestel website met een groene RWC beveiliging wordt afgebeeld maakt niet zoveel verschil, als niet met zonnecollectors gebruikt met de Caleffi 309 van de foto, enkel dat de boiler maar voor 85oC is en 5oC lagere max tank-temperatuur, maar wel opmerkelijk omdat TCPMVG juist voor zonnecollectors is en deze Joule's boilers juist een hogere max tank-temperatuur afzekering hebben.

Het gaat erom wat op label staat welke bij een Joule-boiler rechts van die beveiliging is geplakt.

@Oxellaar Voor de standaard WP/Solar versie zoals afgebeeld op de bestel-website is dat 190-210ltr van de 400ltr welke alleen door onderste spiraal verwarmt wordt en bij 20l/min heeft bovenstespiraal een drukverval van 9,6kPa en onderste 12kPa
Op de factuur staat dit:

ZASOBNIK POMPY CIEPŁA 2W INOX 400L KL.C - 66329

In de bevestiging staat dit:

Storage water heater Cyclone Heat Pump 400 L ErP C with 2 coils [TCPMVG-0400LFC]

Als ik google op dat nummer kom ik deze PDF tegen

http://joule-pl.pl/wp-con...atalog-Joule-2016-web.pdf

Die PDF zegt dat de bovenste spiraal 3,2m2 is, en de onderste 1,1m2.

Helaas niet in de mogelijkheid om nu te kijken wat op het type plaatje staat.

• Domba
@Grolsch Als je toch op etiket kijkt,kijk dan ook eens op de ringen rond de aansluitingen of daar tekst opstaat, zoals bij de standaard versie gebruikelijk is, want ze maken ook talloze special en custom modellen.

Oppervlakte ben wel beniieuwd hoe dat met die 15kW op een 0,71m2 spiraal afgelopen is

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
psy schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:42:
Hier nog even een update. Huidige huis is nu definitief verkocht, voorbehoud is afgelopen. Nieuwe huis is nu ook definitief gekocht en de hypotheek is rond inclusief bouwdepot.

Ik ben inmiddels ook heel wat verder met hoe we het willen gaan aanpakken. Eerst wilde ik een hybride oplossing, maar omdat we door het verwijderen van asbest, nieuwe pijpen zouden moeten aanleggen voor het gas, kwam ik op een extra kostenpost uit van 2100 euro om weer gas te kunnen gebruiken . Dat vind ik zonde voor iets waar ik eigenlijk vanaf wil.

Het wordt dus toch een full-electric.
Om nog even samen te vatten qua warmte.
- Huidig verbruik 2500 m3. Dit is door een ouder koppel welke nooit stookte in slaapkamers (wij wel, en we hebben 2 kinderen)
- Nieuw dak, met isolatie RC 3.5 (meer wordt toch te kostbaar, is een groot dak van 150m2)
- Spouwmuur wordt geïsoleerd, RC 1.8
- Begane grond wordt dekvloer van verwijderd, isolatie erop en vloervervarming daar weer op. Totaal 100 m2
- Souterrain ook 100m2 waarvan 44m2 verwarmd door radiatoren. Daar komen LT radiatoren.

Installateur kwam eerst met een 11 kW, maar het verschil met een 14,5 kW was maar klein. Plus de 14,5 kW levert 300 euro aan extra subsidie op. Het lijkt mij daarnaast wel prettig om wat extra capaciteit te hebben.
Vier installateurs gevraagd
- Eéntje had toegezegd te reageren, nooit meer iets van vernomen
- Eéntje heeft een summiere offerte thuisgestuurd zonder te zijn gaan kijken
- Een is gaan kijken had ik wel een goed gevoel bij maar kan pas leveren in oktober
- De installateur waar ik al klant was was ook komen kijken en had de meest uitgebreide offerte gestuurd, maar was ook het duurst.
Uiteindelijk na scherp onderhandelen met de laatste een overeenkomst.

Betreft een Daikin Altherma LT met ingebouwde 260 liter boiler. Is wel een flinke buitenunit maar daar kom je niet onderuit bij groter vermogen. Zo te zien zelfde formaatje als bij @Grolsch

[afbeelding]
[afbeelding]

Volgens de installateur moet ik een betonnen plaat plaatsen van 1 x 1 meter voor de buitenunit van 110kg. Is wel behoorlijk groot lijkt me. Zijn er mensen met vergelijkbaar formaat buitenunit met een vergelijkbare fundering?
Mijn ervaring met dakisolatie hier ( rc 4 materiaal thermo hennep ) is dat je in de winter alsnog ramen openzet om een slaapkamer op 18 graden te krijgen. Verwarming heeft afgelopen winter op de slaapkamers niet aangestaan.
Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:46:
@koevlaas2 , je zegt dat beide spiralen overkill is, maar ik denk dat 4,5m2 spiraal meer warmte kan afgeven als 3,2m2 :? Dus meer afgifte, vat is eerder warm :?

[...]

Zoals @koevlaas2 zegt heb ik de variant met een 3,2 m2 spiraal boven en 1.3 m2 onder.
Van mijn vat kon ik alleen poolse plaatjes vinden, dus heb ik in het engelse boekje een model gezocht met ongeveer dezelfde gaten, en deze lijkt erop :)

@koevlaas2 heb jij een engelstalige (of NL talige) handleiding voor "onze" Boiler :?

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
Ik heb het boekje zojuist voor het eerst bekeken, eerst doen dan lezen geldt hier :)
Er staat alleen maar Pools in.

Ik heb getest, met alleen de 1,3m2 spiraal loopt de WP ook volgas en warmt idd de hele boiler op.
In serie zoals bij jou krijg je ook bijna volledig een warme boiler maar voor de afgifte hoef je het niet te doen.

koevlaas2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:22:
[...]

Ik heb het boekje zojuist voor het eerst bekeken, eerst doen dan lezen geldt hier :)
Er staat alleen maar Pools in.

Ik heb getest, met alleen de 1,3m2 spiraal loopt de WP ook volgas en warmt idd de hele boiler op.
In serie zoals bij jou krijg je ook bijna volledig een warme boiler maar voor de afgifte hoef je het niet te doen.
Laat ik de vraag anders stellen, waarom zou ik de spiralen niet in serie zetten :?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
psy schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:42:
...
Daar ga je spijt van krijgen!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Laat ik de vraag anders stellen, waarom zou ik de spiralen niet in serie zetten :?
En dan tapwater door die spiralen heen, dan kan dat andere vat weg... >:) 8)
En hou je geld over voor een doorstroomverwarmer.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2017 17:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Domba
[...]
Reken eens uit hoeveel flow je nodig hebt voor de maximale dT waarmee zubadan 11,2 \kW werkt?

In een eerder post heb ik de flowweerstand al eens gegeven en dat was nog maar voor 20l/min en dat is al 1 ltr voorbij de max specs die Joule zelf geeft voor dit type boiler, is wel voor een 2015/2016 model

Hiet de UK versie uit 2015/2016 http://greenwatts.nl/DL/Joule+Cycloon+heatpump.pdf

En hier de vergelijkbare Poolse 2016 V1 versie

Verschillen
- Uitwendige schroefdraad met 25 jaar garantie vs poolse met Inwendige met 10j

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 19-05-2017 18:30 ]

[...]

Beter parallel, maar dan moet je het debiet wel onderling regelen ivm verschillende lengtes.
In serie dan heeft de onderste spiraal relatief het koudste water, echter aanvoer onder en retour boven dan los je dit probleem op.

Domba schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:07:
[...]

Reken eens uit hoeveel flow je nodig hebt voor de maximale dT waarmee zubadan 11,2 \kW werkt?

In een eerder post heb ik de flowweerstand al eens gegeven en dat was nog maar voor 20l/min en dat is al 1 ltr voorbij de max specs die Joule zelf geeft voor dit type boiler, is wel voor een 2015/2016 model
(ik zoek folder wel even op en upload die wel even voor online)
Parallel zetten geeft dubbel debiet potentieel.

Ik draai op 16 L p/m zowel CV als op de SWW spiraal.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 19-05-2017 18:29 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:57:
[...]

En dan tapwater door die spiralen heen, dan kan dat andere vat weg... >:) 8)
En hou je geld over voor een doorstroomverwarmer.
Full Ack! - Bij een klein huishouden sowieso _/-\o_
Gezien het feit dat de gangbare boilervaten van 200 - 400 l inhoud warmteverliezen @60 °C van gemiddeld 1,5 kWh/d hebben => ca. 550 kWh/a (YMMV) lijkt me het opwarmen van tapwater tot ca. 30-35 °C via een hygiënespiraal in een groter buffervat en vervolgens naverwarmen met een kleine elektrische doorstromer de energetisch beste oplossing (over een heel jaar bekeken).
[Als je erg bang bent voor legionella gebruik je i.p.v. van een hygiënespiraal een verswaterstation.
Het mag wel wat kosten :+ ]

Het wordt dan wel langzaam de tijd dat het Nederlandse elektranet en de huisaansluitingen wat zwaarder worden uitgevoerd O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Full Ack! - Bij een klein huishouden sowieso _/-\o_
Gezien het feit dat de gangbare boilervaten van 200 - 400 l inhoud warmteverliezen @60 °C van gemiddeld 1,5 kWh/d hebben => ca. 550 kWh/a (YMMV) lijkt me het opwarmen van tapwater tot ca. 30-35 °C via een hygiënespiraal in een groter buffervat en vervolgens naverwarmen met een kleine elektrische doorstromer de energetisch beste oplossing (over een heel jaar bekeken).
[Als je erg bang bent voor legionella gebruik je i.p.v. van een hygiënespiraal een verswaterstation.
Het mag wel wat kosten :+ ]

Het wordt dan wel langzaam de tijd dat het Nederlandse elektranet en de huisaansluitingen wat zwaarder worden uitgevoerd O-) .
Ik hou de boel op 45c, dat gaat prima.
3x35A zou icm een electrische auto idd wel wenselijk zijn, ik verwacht dat dit binnen 20 jaar de standaard is en niet duurder uiteraard.

• Domba
koevlaas2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:28:
[...]
Parallel zetten geeft dubbel debiet potentieel.

Ik draai op 16 L p/m zowel CV als op de SWW spiraal.
Vorige post bijgewerkt

Bij zubadan en ecodan hangt binnen-unit er waarschijnlijk naast, alleen heb ik geen idee van max dT.

Bij een Pana monoblock is dat anders circulatiepomp zit buiten en heeft 5-7m opvoerhoogte beschikbaar als dat ook een max dT<5,4C is en niet bij iedereen staat die aan ander kant van de muur
Maar kan rustig nog 5-10 meter aanvoer leiding bij komen voor flowweerstand.

Leidingweerstand gaat rap omhoog met meer flow en dan zit je zo aan max van circultiepomp
Het is een inverter WP, het wordt wel warm, het is niet de warmte overdracht in boiler maar de flow, het duurt gewoon iets langer

Vandaar ook mijn belangstelling voor de aansluitschroefdraad en spiraallengte, bij die specials propt Joule rustig 6m2 erin, niet heel erg voor 1 inch diameter, maar verdubellen van 3/4" spiraal, zorgt er wel voor dat flow ergens tussen 16-26l/min blijft hangen

Domba schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:07:
[...]

Hiet de UK versie uit 2015/2016 http://greenwatts.nl/DL/Joule+Cycloon+heatpump.pdf

En hier de vergelijkbare Poolse 2016 V1 versie

Verschillen
- Uitwendige schroefdraad met 25 jaar garantie vs poolse met Inwendige met 10j
Ik geloof je op je woord, maar wat zijn de gevolgen :? Wordt het vat niet warm of gaat er iets kapot:?

Gaat het sneller, beter, mooier of efficiënter als ik alleen de bovenste straal aansluit ?

Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Ik geloof je op je woord, maar wat zijn de gevolgen :? Wordt het vat niet warm of gaat er iets kapot:?

Gaat het sneller, beter, mooier of efficiënter als ik alleen de bovenste straal aansluit ?
Jij meent toch heel veel SWW nodig te hebben ? Dan zou je juiste beide spiralen moeten aansluiten om de gehele boiler te verwarmen.
Om je vermogen van 14 KW max. kwijt te kunnen is alleen je 3.2 m2 spiraal al toereikend dus over het niet kwijt kunnen van vermogen hoef je je geen zorgen te maken.

• Domba
Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Het gaat om het onderste spiraal, diameter en lengte, als je gehele inhoud warm wilt hebben
Mix zone blijft beperkt ook al omdat koud onderin instroomt

koevlaas2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:21:
[...]

Jij meent toch heel veel SWW nodig te hebben ? Dan zou je juiste beide spiralen moeten aansluiten om de gehele boiler te verwarmen.
Om je vermogen van 14 KW max. kwijt te kunnen is alleen je 3.2 m2 spiraal al toereikend dus over het niet kwijt kunnen van vermogen hoef je je geen zorgen te maken.
Dat is toch juist mijn plan om beide spiralen aan te sluiten :?
Domba schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:23:
[...]

Het gaat om het onderste spiraal, diameter en lengte, als je gehele inhoud warm wilt hebben
Mix zone blijft beperkt ook al omdat koud onderin instroomt
Excuses moi, maar ik volg je niet, als ik de onderste spiraal in serie aansluit wordt de onderzijde van het vat niet warm :?

Sorry voor de domme vragen, maar ik volg het niet meer.

Ik heb een vat met 1 spiraal van 3,2m2 besteld.
Omdat deze niet leverbaar was leveren ze zonder extra kosten een vat met een extra spiraal van 1,1m2.

Ik denk dan als echte nederlander het is voor niets, dus waarom zou ik die spiraal niet aansluiten :?

Ik heb eind maart subsidie aangevraagd.

Afgelopen dinsdag een brief in huis dat ze gebruik maken van de 8 weken verlengregeling omdat de ambtenaren allemaal zo druk zijn.

Vandaag een brief in huis dat de subsidie van 2600 euro is toegekend _/-\o_ _/-\o_

Ik krijg zojuist een appje van de installateur dat de STEK monteur morgen komt _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 19-05-2017 19:30 ]

Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:28:
[...]

Dat is toch juist mijn plan om beide spiralen aan te sluiten :?

[...]

Excuses moi, maar ik volg je niet, als ik de onderste spiraal in serie aansluit wordt de onderzijde van het vat niet warm :?

Ik heb een vat met 1 spiraal van 3,2m2 besteld.
Omdat deze niet leverbaar was leveren ze zonder extra kosten een vat met een extra spiraal van 1,1m2.

Ik denk dan als echte nederlander het is voor niets, dus waarom zou ik die spiraal niet aansluiten :?

Ik heb eind maart subsidie aangevraagd.

Afgelopen dinsdag een brief in huis dat ze gebruik maken van de 8 weken verlengregeling omdat de ambtenaren allemaal zo druk zijn.

Vandaag een brief in huis dat de subsidie van 2600 euro is toegekend _/-\o_ _/-\o_

Ik krijg zojuist een appje van de installateur dat de STEK monteur morgen komt _/-\o_
Als je de spiralen in serie aansluit loopt je debiet wel terug, langere leiding= meer weerstand.

Bij de boiler met 1 spiraal zit de spiraal lager in de boiler waardoor je meer water opwarmt.

• Domba
Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:28:

Als het een TCPMVG is en beide spiralen in serie aansluit, is bovenste spiraal niet de bepalende factor voor de flow (transport van de warmte) vanwege de grotere diameter.

Het gaat om maximale dT waarmee je kunt werken, die bepaald de minimaal benodigde flow.

Stel dT=4 en je wilt 11,2kW transporteren dan heb je een flow van 40lltr/min nodig,
dat kan alleen als je een pomp hebt met een flink opvoer hoogte en niet al te veel leidingweerstand.
Is je max haalbare flow maar 30l/min dan duurt het alleen maar 30% langer voor boiler weer geheel opgewarmt is.

Gebruik je onderste spiraal niet dan is maar 50-75% van boiler afgevuld met direct bruikbare warmte, voor douchen nog niet zo erg, tegen tijd dat lauw wordt stap je wel eronderuit, maar een grootbad vullen met 25l/min kan laatste wel lauw water zijn en het eerste volgende uur ook niet rekenen op een warme douche.

koevlaas2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:32:
[...]

Als je de spiralen in serie aansluit loopt je debiet wel terug, langere leiding= meer weerstand.

Bij de boiler met 1 spiraal zit de spiraal lager in de boiler waardoor je meer water opwarmt.
Dat snap ik wel, maar minder debiet en meer afgiftevermogen resulteert toch ongeveer in hetzelfde :?

Ik ga er straks achterkomen, ik probeer het zo eerst wel.

Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:56:
[...]

Dat snap ik wel, maar minder debiet en meer afgiftevermogen resulteert toch ongeveer in hetzelfde :?

Ik ga er straks achterkomen, ik probeer het zo eerst wel.
Meer afgifte heb je helemaal niet, omdat in je in je eerste spiraal al voldoende warmte kwijt raakt.
Wel is het zo dat het omgevingswater best snel opwarmt waardoor je retour ook best snel oploopt.
Om een lang verhaal kort te maken, test de serieschakeling uit en laat ons je bevindingen weten.

Dat ga ik doen, en hou jullie zeker op de hoogte.

Wat gebruiken Zubadan/Ecodan gebruikers hier om hun SWW vat boven legionella temperaturen te krijgen :?

Gewoon de WP met evt. elektrische elementen, of gebruiken jullie het elektrische dompelelement welke je kunt aansluiten op de hydrobox.

Volgens de installateur moet de hydrobox het zelf afkunnen zonder elektrisch element.

Grolsch schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:05:
Dat ga ik doen, en hou jullie zeker op de hoogte.

Wat gebruiken Zubadan/Ecodan gebruikers hier om hun SWW vat boven legionella temperaturen te krijgen :?

Gewoon de WP met evt. elektrische elementen, of gebruiken jullie het elektrische dompelelement welke je kunt aansluiten op de hydrobox.

Volgens de installateur moet de hydrobox het zelf afkunnen zonder elektrisch element.
Ik gebruik thans handmatig het immersion element en laat deze opwarmen van 46c naar 64c, de uitgevoerde anti legionella hou ik bij in een logboek. Volgens mijn enerlogic kost het niet eens zo veel energie.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)