Hier nog even een update. Huidige huis is nu definitief verkocht, voorbehoud is afgelopen. Nieuwe huis is nu ook definitief gekocht en de hypotheek is rond inclusief bouwdepot.
Ik ben inmiddels ook heel wat verder met hoe we het willen gaan aanpakken. Eerst wilde ik een hybride oplossing, maar omdat we door het verwijderen van asbest, nieuwe pijpen zouden moeten aanleggen voor het gas, kwam ik op een extra kostenpost uit van 2100 euro om weer gas te kunnen gebruiken . Dat vind ik zonde voor iets waar ik eigenlijk vanaf wil.
Het wordt dus toch een full-electric.
Om nog even samen te vatten qua warmte.
- Huidig verbruik 2500 m3. Dit is door een ouder koppel welke nooit stookte in slaapkamers (wij wel, en we hebben 2 kinderen)
- Nieuw dak, met isolatie RC 3.5 (meer wordt toch te kostbaar, is een groot dak van 150m2)
- Spouwmuur wordt geïsoleerd, RC 1.8
- Begane grond wordt dekvloer van verwijderd, isolatie erop en vloervervarming daar weer op. Totaal 100 m2
- Souterrain ook 100m2 waarvan 44m2 verwarmd door radiatoren. Daar komen LT radiatoren.
Installateur kwam eerst met een 11 kW, maar het verschil met een 14,5 kW was maar klein. Plus de 14,5 kW levert 300 euro aan extra subsidie op. Het lijkt mij daarnaast wel prettig om wat extra capaciteit te hebben.
Vier installateurs gevraagd
- Eéntje had toegezegd te reageren, nooit meer iets van vernomen
- Eéntje heeft een summiere offerte thuisgestuurd zonder te zijn gaan kijken
- Een is gaan kijken had ik wel een goed gevoel bij maar kan pas leveren in oktober
- De installateur waar ik al klant was was ook komen kijken en had de meest uitgebreide offerte gestuurd, maar was ook het duurst.
Uiteindelijk na scherp onderhandelen met de laatste een overeenkomst.
Betreft een Daikin Altherma LT met ingebouwde 260 liter boiler. Is wel een flinke buitenunit maar daar kom je niet onderuit bij groter vermogen. Zo te zien zelfde formaatje als bij @
Grolsch
Volgens de installateur moet ik een betonnen plaat plaatsen van 1 x 1 meter voor de buitenunit van 110kg. Is wel behoorlijk groot lijkt me. Zijn er mensen met vergelijkbaar formaat buitenunit met een vergelijkbare fundering?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)