Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.302 views

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:20:
[...]
Electrisch rijden Alphons, je overschot is zo op :)
Klopt maar ben overdag niet thuis...

(maar de buurvrouw wel met haar golf-e O-) $$$)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 20:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:12:
[...]

En W/W is in het voordeel in de zomer vanwege de lage bron temperatuur.
Je bedoelt met koelen, want alleen dan is een lage brontemperatuur een voordeel. Ik reageerde op SWW maken in de zomer.
Als er bij ww flink gekoeld wordt valt het mee, want dan koelt SWW bereiding de bron weer terug.
Maar niet iedereen koelt bijzonder veel en zeker niet in het voorjaar.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
Oxellaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:35:
[...]

Je bedoelt met koelen, want alleen dan is een lage brontemperatuur een voordeel. Ik reageerde op SWW maken in de zomer.
Als er bij ww flink gekoeld wordt valt het mee, want dan koelt SWW bereiding de bron weer terug.
Maar niet iedereen koelt bijzonder veel en zeker niet in het voorjaar.
@jerh misschien, maar verder word er niet veel gekoeld in het voor jaar idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59
Als met een naverwarmer met 10l/minuut wil douchen lijk je toch wel tekort te komen met een 3x25A aansluiting. Als je 3x 20A afzekerd is het met 13.5 kW over en uit. Als er dan na een tijdje water van 10 graden binnenkomt heb je een keer 5-6 liter water van 40+ graden. (Clage 13.5 kw delta van 33 graden met 5.8 liter/minuut)
Zelfs met douce wtw heb je dan nog geen 10 liter van 37.5..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-11 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

jacovn schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:57:
Als er dan na een tijdje water van 10 graden binnenkomt
Een voorraadje van 10 liter van >50 graden is genoeg om de DWTW voor te verwarmen.
Daarna heb je gegarandeerd inkomend water van meer dan 22 graden.
Daarom is de oplossing met een DWTW + hygiënespiraal + 11 kW naverwarmer zo zinnig :)

Zonder DWTW (bijvoorbeeld bij een bad vullen) zit er niets anders op dan een joekel van een warmwatervoorraad aan te leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2017 21:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jacovn
Je moet er natuurlijke een buffervat met hygienespiraal voor zetten die op WP temperaturen (35 C) staat.
Hellmann FSK met koperen tapwater spiraal :*) of iets.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 21:15 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Proton_ schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Een voorraadje van 10 liter van >50 graden is genoeg om de DWTW voor te verwarmen.
Daarna heb je gegarandeerd inkomend water van meer dan 22 graden.
Daarom is de oplossing met een DWTW + hygiënespiraal + 11 kW naverwarmer zo zinnig :)

Zonder DWTW (bijvoorbeeld bij een bad vullen) zit er niets anders op dan een joekel van een warmwatervoorraad aan te leggen.
Dwtw zit toch altijd op de koudwaterleiding richting douche? (Tenkinste vertelt mijn installateur mij), dan heb je daar toch niets aan bij bad vullen?

• LittleTycoon
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:14:
@jacovn
Je moet er natuurlijke een buffervat met hygienespiraal voor zetten die op WP temperaturen (35 C) staat.
Die koelt toch ook af?

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:14:
@jacovn
Ja dat wilde ik wel, maar de beide instalateurs die ik gesproken heb willen dat liever niet.

Die gingen beide voor compleet systeem berekend door importeur. Een L/W en de andere W/W.

Beide kwamen met een boiler van 400 liter. (378 liter). Maar dat is een niet zo beste geisoleerde boiler (88watt/uur)

Mij is verteld dat de wp 6 liter van 40 graden kan maken met een cop van rond 2.5.
Als die dat continu doet, dan kan een naverwarmer het wel bijhouden denk ik (delta van 25 erbij of zo, niet vol belast om die 6 liter naar 55 te brengen.
Dan douche wtw aan werk die 20+ levert, en dan heb je dus in principe 6 liter van 20 en 6 liter van 55 , en dat wordt dan 12 liter van 37.5 graden.
Eindeloos douchen, maar wel paar kW van de wp, en 8 ? KW van de naverwarmer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jacovn
Een boilervat vol tapwater werkt niet parallel (tegelijk) met je verwarming als de WP draait.
het is of/of.
Met een hellmann zou je in principe beide kunnen doen tegelijkertijd met een extern pomp voor cv...
Ik snap dan ook niet de afkeer (en denkwijze) van die installateurs.
Bovendien heb je in geval van een Hellmann, 2 warmtebronnen, WP en doorstromer voor tapwater (mocht het een keertje foutgaan, zelfs 3 of 4 of 5 warmtebronnen als je zou willen, zonneboiler, e-element en cv pelletkachel )

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 22:04 ]

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Bijzonder, er is een paar dagen niemand thuis geweest en ik heb niets aan de WP aangepast, maar toch is het SWW maar 17.8 graden.... :?

Even de boost aanzetten, anders kan ik zo meteen nog niet douchen :(

...

Aangezien ik nog niet op 'verstuur' had geklikt. Uurtje later en zo'n 3kW en het water is weer op 50.7 graden beland :*)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:12:
@dunklefaser De tendens welke ik meen waar te nemen is de overdimensionering in zijn algemeenheid en in dat kader de 'waarde' van een wvb.
Ruime overdimensionering is ook mijn indruk, vooral bij conventionele cv-ketels,
bij warmtepompen lijkt dit "noodgedwongen" een stuk minder te zijn.
De systematiek en de randvoorwaarden/uitgangspunten bij wvb's zijn gelukkg alleen bij nieuwbouw de enige zgn. meetlat.
Als tweaker heb je bij jouw eigen woning meer dan voldoende aan je eigen (meet)gegevens om je warmteverlies in kW/K vast te stellen. Mar een wvb kan toch veel meer dan dat, mag ik hopen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

@dunklefaser Ik denk dat je hoop ijdel is.

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:43:
@jacovn
Een boilervat vol tapwater werkt niet parallel (tegelijk) met je verwarming als de WP draait.
het is of/of.
Met een hellmann zou je in principe beide kunnen doen tegelijkertijd met een extern pomp voor cv...
Ik snap dan ook niet de afkeer (en denkwijze) van die installateurs.
Ik ook niet, maar ik kan doorzoeken, of maar met dit systeem gaan.
Verder is het helemaal naar mijn zin overigens, alleen over die boiler hebben we gemixte gedachten.
Ze hebben een 400(378) liter die 88 watt/uur bij 65 graden verliest, en een 300 die 44 watt/uur bij 65 graden verliest. Nu zal dat wat minder zijn bij 55 graden. Maar het verschil is ongeveer 1kWh stilstand verlies per dag.

We krijgen ook een laag rendement douche wtw (bouwkundig te veel veranderingen voor een 2 meter dwtw onder de douche) Dus zeg max 20 graden koud water.
Dan zou die 78 liter extra me zeg maar 10 ? minuten douchen opleveren.
Met die 300 liter kunnen we een normale avond douchen.
Als we het bad vol laten lopen douched er iemand half uur of 2 uur later, en dan is de zaak wel bijgeladen.

Dus voor die keer dat er echt langer gedouched wordt (paar keer per jaar) moet de naverwarmer maar aan de bak denk ik. Stel dat ik die 1 kWh per dag uit spaar, kan daar de naverwarmer ook wel paar minuten op draaien natuurlijk als de buffer leeg raakt omdat die dan niet vol vermogen draait.

• LittleTycoon
jacovn schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Ik ook niet, maar ik kan doorzoeken, of maar met dit systeem gaan.
Verder is het helemaal naar mijn zin overigens, alleen over die boiler hebben we gemixte gedachten.
Ze hebben een 400(378) liter die 88 watt/uur bij 65 graden verliest, en een 300 die 44 watt/uur bij 65 graden verliest. Nu zal dat wat minder zijn bij 55 graden. Maar het verschil is ongeveer 1kWh stilstand verlies per dag.

We krijgen ook een laag rendement douche wtw (bouwkundig te veel veranderingen voor een 2 meter dwtw onder de douche) Dus zeg max 20 graden koud water.
Dan zou die 78 liter extra me zeg maar 10 ? minuten douchen opleveren.
Met die 300 liter kunnen we een normale avond douchen.
Als we het bad vol laten lopen douched er iemand half uur of 2 uur later, en dan is de zaak wel bijgeladen.

Dus voor die keer dat er echt langer gedouched wordt (paar keer per jaar) moet de naverwarmer maar aan de bak denk ik. Stel dat ik die 1 kWh per dag uit spaar, kan daar de naverwarmer ook wel paar minuten op draaien natuurlijk als de buffer leeg raakt omdat die dan niet vol vermogen draait.
Je kunt ook voor douchen boiler naar 65 graden brengen. Spaar je je naverwarmer uit

• AUijtdehaag
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Je kunt ook voor douchen boiler naar 65 graden brengen. Spaar je je naverwarmer uit
Ik douche op 7250 watt met een doorstromer en douchewtw.
Ik heb niet eens een buffervat en WP nodig, ;)
(in de catogorie, don't try this at home....met 1x 35 Amp)

• LittleTycoon
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:14:
[...]

Ik douche op 7250 watt met een doorstromer en douchewtw.
Ik heb niet eens een buffervat en WP nodig, ;)
(in de catogorie, don't try this at home....met 1x 35 Amp)
Dan zeker je niet officieel af.

• AUijtdehaag
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:20:
[...]

Dan zeker je niet officieel af.
Ik douche ook alleen als de zon schijnt ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:24:
[...]

Ik douche ook alleen als de zon schijnt ;)
Ik kan een hoop plannen, maar niet wanneer de zon schijnt :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:43:
[...]

Ik kan een hoop plannen, maar niet wanneer de zon schijnt :9
Je moet je ook door de natuur laten leiden, zoals @AUijtdehaag zegt, douchen wanneer de zon schijnt.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
koevlaas2 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:49:
[...]

@jerh misschien, maar verder word er niet veel gekoeld in het voor jaar idd.
Op dit moment nog niet. Temperatuur is wel langzaam aan het oplopen, ik zak 's ochtends niet meer onder de 22 graden en overdag is het iets meer dan 23 graden. Wel is de luchtvochtigheid relatief laag, tussen de 35 en 40 procent.

Koeling strategie is gebasseerd op screens en de w/w wp. Screens zijn nog niet naar beneden geweest, vorige jaar was het volgens mij warmer in april en begin mei. Maar als er nu een weekje serieus zon met iets meer warmte komt, is het nodig om de warmte instroom te gaan beperken.
Wp koeling ben ik nog mee aan het experimenteren wat de meest prettige starttemperatuur is, wordt vooral ingegeven doordat mijn vrouw het snel koud heeft. Levert dus wel enige discussie op.

• koevlaas2
jerh schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:22:
[...]

Op dit moment nog niet. Temperatuur is wel langzaam aan het oplopen, ik zak 's ochtends niet meer onder de 22 graden en overdag is het iets meer dan 23 graden. Wel is de luchtvochtigheid relatief laag, tussen de 35 en 40 procent.

Koeling strategie is gebasseerd op screens en de w/w wp. Screens zijn nog niet naar beneden geweest, vorige jaar was het volgens mij warmer in april en begin mei. Maar als er nu een weekje serieus zon met iets meer warmte komt, is het nodig om de warmte instroom te gaan beperken.
Wp koeling ben ik nog mee aan het experimenteren wat de meest prettige starttemperatuur is, wordt vooral ingegeven doordat mijn vrouw het snel koud heeft. Levert dus wel enige discussie op.
Mijn ventilatie WTW gooit de bypass erin, daardoor is het hier zo'n beetje 20c in de ochtend en loopt dit op tot 21.5 in de middag. Zon houden we nog helemaal niet tegen, dat komt in juni - september wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Zo Elga besteld komt over 6 weken wordt geinstalleerd en al 😇 Kan ik mooi wat doen met mijn 1500kw overproductie als ik goed gerekend heb :-) gas eruit geen optie aangezien vrouwtje wilt koken op gas 😅

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• AUijtdehaag
  • Niet online
wetsteyn schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:40:
Zo Elga besteld komt over 6 weken wordt geinstalleerd en al 😇 Kan ik mooi wat doen met mijn 1500kw overproductie als ik goed gerekend heb :-) gas eruit geen optie aangezien vrouwtje wilt koken op gas 😅
Zet je toch een fles onder het fornuis? Dan kan die kraan dicht. 8)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:45:
[...]

Zet je toch een fles onder het fornuis? Dan kan die kraan dicht. 8)
Of de bbq op gas naar binnen...
Ben je ook lekker mobiel.
Is het mooi weer, rol je de hele handel naar buiten.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• koevlaas2
Koudwater vrees, als ze eenmaal inductie heeft wil ze nooit meer gas.
Hier wilde de WAF het ook niet, maar mooi dat El Commandante hier het geïnstalleerd heeft en nu hoor ik haar niet klagen.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:00
Ik kan hem van harte aanbevelen:

http://www.bielmeier-haus...delstahlrahmen-90-cm.html

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Nice alleen ze wilt echt zn 5 pitter met oven en al ... geven en nemen denk ik dan maar.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:00
wetsteyn schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Nice alleen ze wilt echt zn 5 pitter met oven en al ... geven en nemen denk ik dan maar.
Dit is een 5 pitter :)
Oven kan er ook onder hoor :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
wetsteyn schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Boretti ? Die zitten hier vlakbij in Watergang.

Zespitters hebben ze ook: https://www.boretti.com/n...tie-kookplaat-90cm/bikb90

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 08-05-2017 19:41 ]

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
Hoe werkt het eigenlijk in de zomer als je de vloerverwarming wilt laten koelen via de warmtepomp, in combinatie met een SWW vat dat je juist op temperatuur wilt houden?

Mijn aanname is dat dit niet gelijktijdig kan. Wisselt het systeem dan op gezette tijden? Of werkt deze combi niet samen?

Gaston

• koevlaas2
H4ldrz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:28:
Hoe werkt het eigenlijk in de zomer als je de vloerverwarming wilt laten koelen via de warmtepomp, in combinatie met een SWW vat dat je juist op temperatuur wilt houden?

Mijn aanname is dat dit niet gelijktijdig kan. Wisselt het systeem dan op gezette tijden? Of werkt deze combi niet samen?
Het systeem wisselt op gezette tijden of als er SWW gevraagd word, SWW heeft voorrang namelijk.

In principe gebruik je je SWW vat niet als buffer, dus je aparte buffervat buffert dan koud cv water.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 09:28 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:13
Ben bezig met de installatie voor mijn nieuwe woning.

Ik heb de installateur gevraagd naar een zabudan, hij stelt echter een Nefit Enviline monoblock voor. Dit zou beter zijn, minder geluid, betere COP, beter bij lage temperaturen, hogere uitstroom temperatuur en mooiere buitenunit.

Is dat echt zo? Ik kan natuurlijk de specs vergelijken en dan klopt het, maar hoe zal het in de praktijk gaan. Iemand hier ervaring mee/een mening over?

Met gestrekt been.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 10:56:

Ik heb de installateur gevraagd naar een zabudan, hij stelt echter een Nefit Enviline monoblock voor. Dit zou beter zijn, minder geluid, betere COP, beter bij lage temperaturen, hogere uitstroom temperatuur en mooiere buitenunit.

Is dat echt zo? Ik kan natuurlijk de specs vergelijken en dan klopt het, maar hoe zal het in de praktijk gaan. Iemand hier ervaring mee/een mening over?
Klachten over geluid zijn hier inderdaad niet op één hand te tellen, dus dat klopt

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2

De Nefit is wel een stuk duurder, maar idd ook een heel stuk stiller, een 9 KW Nefit kost ca. € 7250,- incl. BTW.
COP is ook beter, 4.9 voor een 9 KW Nefit, buitenunit is niet mooier maar wel iets anders van vorm dan die van de Zubadan.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:38:
[...]

De Nefit is wel een stuk duurder, maar idd ook een heel stuk stiller, een 9 KW Nefit kost ca. € 7250,- incl. BTW.
COP is ook beter, 4.9 voor een 9 KW Nefit, buitenunit is niet mooier maar wel iets anders van vorm dan die van de Zubadan.
Was de mono niet zelf ontworpen door Nefit?

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:40:
[...]

Was de mono niet zelf ontworpen door Nefit?
Volgens mij is het allemaal Bosch onderhuids.
Sterker nog: Nefit is van Bosch.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 13:09 ]

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:38:
[...]

Scheelt 1500,- oid toch?

En hij is wel mooier :9.

Zubadan kan ook op 220, is ook een voordeel.

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:32:
[...]

Scheelt 1500,- oid toch?

Klopt, een Zubadan kan op 230v.

'En hij is wel mooier :9. ' Ieder z'n smaak. Ik mag graag onderdelen en draaiende fans zien.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 13:40 ]

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-11 08:51
Goedemiddag allen, na dit topic een tijd gevolgd te hebben heb ik vandaag een 1e offerte ontvangen het plaatsen van een Techneco-Elga 304, 4,9 kw.Prijs 4575 euro compleet geplaatst , besparing 1000kuub..tvt ongeveer 8 jaar, is dit een schappelijke prijs naar jullie mening, ik ben nog steeds leek op dit gebied.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik lees hier her en der dat het ook voor 4200 moet kunnen (uit mijn hoofd Ecolibirum Jazon).

• LittleTycoon
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:32:
[...]

Scheelt 1500,- oid toch?

Wat is het voordeel van 220?

• LittleTycoon
Vraag: na veel gesteggel ben ik er uiteindelijk uit met de aannemer v.w.b. vloerverwarming specs. Het wordt bg (100 m2) 10cm hoh 20x2 buis. Op de verdiepingen (ook 100m2) 15cm hoh 20x2 buis, m.u.v. badkamer 10 cm hoh. Groepen gelijkmatig, onder de 100 meter per groep.

Zijn er nu ook nog nadelen te bedenken als je 20x2 buis doet, ipv zeg de standaard 16x2. Kan mezelf hoger risico pendelen wp indenken omdat je meer warmteafgifre hebt, dus wp is sneller klaar met de boel op temperatuur brengen/houden.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:44:
[...]

Volgens mij is het allemaal Bosch onderhuids.
Sterker nog: Nefit is van Bosch.
Onderhuids is het IVT uit Zweden en IVT is van Bosch.

En een 1 fase machine kan een voordeel zijn als je nog geen 3 fase meterkast hebt.
Maar anders zou ik toch voor een 3 fase machine kiezen, je spreid zo het vermogen beter over de fases.
En als salderen ooit verdwijnt en je hebt al een 3 fase omvormer op je PV, dan is 3 fase op de warmtepomp sowieso beter.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:24:
[...]

Onderhuids is het IVT uit Zweden en IVT is van Bosch.
Om het makkelijk te maken :)

Krijg je dus lui die nooit meer een IVT willen en vervolgens een Bosch kopen, hetzelfde heb je met peugeot/citroën, lui roepen nooit meer een peugeot/citroën om vervolgens bij citroën/peugeot technisch exact dezelfde auto uit te zoeken.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:30:
[...]

Om het makkelijk te maken :)

Krijg je dus lui die nooit meer een IVT willen en vervolgens een Bosch kopen, hetzelfde heb je met peugeot/citroën, lui roepen nooit meer een peugeot/citroën om vervolgens bij citroën/peugeot technisch exact dezelfde auto uit te zoeken.
Jep, of ze kopen een Junkers warmtepomp, weer een Bosch :+

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:43:
[...]

Jep, of ze kopen een Junkers warmtepomp, weer een Bosch :+
PSA heeft ook nog 'merk' DS

H4ldrz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:28:

Dat werkt hetzelfde als met vloerverwarming, dit kan namelijk ook niet tegelijkertijd met SWW.

Daar is de 3 weg klep voor (net zoals met een CV ketel trouwens).

Het is of/of, dus OF CV bedrijf (verwarmen of koelen) OF SWW bedrijf.

Wat is de definitie van "beter" :?

De Nefit is inderdaad om sommige vlakken qua specs wat beter, maar rechtvaardigt dat ook het prijsverschil :?

De Zubadan garandeert tot -15 het opgegeven vermogen te kunnen halen zonder elementen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:12:
[...]

Dat werkt hetzelfde als met vloerverwarming, dit kan namelijk ook niet tegelijkertijd met SWW.

[...]

Wat is de definitie van "beter" :?

De Nefit is inderdaad om sommige vlakken qua specs wat beter, maar rechtvaardigt dat ook het prijsverschil :?

De Zubadan garandeert tot -15 het opgegeven vermogen te kunnen halen zonder elementen.
-15 vind ik niet zo boeiend. Halen ze allemaal wel, maar niet zo zuinig. Lees online dat de prijnzen van de twee elkaar toch niet zo veel ontlopen. 9kw nefit en 8kw mitsu zitten binnen een paar honderd euro.

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:41:
[...]

-15 vind ik niet zo boeiend. Halen ze allemaal wel, maar niet zo zuinig. Lees online dat de prijnzen van de twee elkaar toch niet zo veel ontlopen. 8kw nefit en 7kw mitsu zitten binnen een paar honderd euro.
Een Zubadan is er helemaal niet in 7 kw, die begint pas bij 8 dacht ik.

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:50:
[...]

Een Zubadan is er helemaal niet in 7 kw, die begint pas bij 8 dacht ik.
Je hebt gelijk. De nefit is er ook niet in8, alleen in 9.

Moet dus zijn:

9kw nefit en 8kw mitsu zitten binnen een paar honderd euro.

Met gestrekt been.

Verwijderd

LittleTycoon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:35:
Vraag: na veel gesteggel ben ik er uiteindelijk uit met de aannemer v.w.b. vloerverwarming specs. Het wordt bg (100 m2) 10cm hoh 20x2 buis. Op de verdiepingen (ook 100m2) 15cm hoh 20x2 buis, m.u.v. badkamer 10 cm hoh. Groepen gelijkmatig, onder de 100 meter per groep.

Zijn er nu ook nog nadelen te bedenken als je 20x2 buis doet, ipv zeg de standaard 16x2. Kan mezelf hoger risico pendelen wp indenken omdat je meer warmteafgifre hebt, dus wp is sneller klaar met de boel op temperatuur brengen/houden.
Hoe meer en hoe dikker de leidingen hoe beter. Wat wil je meer dan een WP die er snel mee klaar is ? Als pendelen je zorg is, zorg dan dat je WP niet overgedimesnioneerd is, dat is nl. DE oorzaak van pendelen, NIET een geoptimaliseerd afgiftesysteem,

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:12:
[...]

De 3 weg is een 4 weg klep ;)

Zo staat het systeem op koelen, warmte van binnen naar buiten.
Afbeeldingslocatie: http://www.heatpump-reviews.com/images/Heat-pump-reversing-valve-energized-Cooling-mode.jpg
Pijlen voor stromingsrichting bovenin kloppen niet, wijzen verkeerde kant op ;)

En zo staat hij tijdens verwarmen cv of SWW, dan loopt er waterzijdig wel een 3 weg klep om.
Afbeeldingslocatie: http://www.heatpump-reviews.com/images/Heat-pump-reversing-valve-de-energized-heating-mode.jpg

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Je hebt gelijk. De nefit is er ook niet in8, alleen in 9.

Moet dus zijn:

9kw nefit en 8kw mitsu zitten binnen een paar honderd euro.
Nefit 9 KW monoblock kost € 6.823,93 incl. BTW. (incl. Boiler)

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Nefit 9 KW monoblock kost € 6.823,93 incl. BTW. (incl. Boiler)
En de zabudan? Die zie ik ook voor rond de 7k.

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:19:
[...]

En de zabudan? Die zie ik ook voor rond de 7k.
€4182,- in spanje (ex. verzending a € 195,-)

€ 5355,- met de boiler erin.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 22:27 ]

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:25:
[...]

€4182,- in spanje (ex. verzending a € 195,-)

€ 5355,- met de boiler erin.
En de normale prijs, geleverd door nl dealer?

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:43:
[...]

En de normale prijs, geleverd door nl dealer?
€ 6.406,95 (Comfort klimaat)

Je spaanse prijsvoordeel is gedeeltelijk je garantie :)

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 22:46 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:45:
[...]

€ 6.406,95 (Comfort klimaat)
Dat is wel exclusief fatsoenlijke garantie.... Heb ik hier pas voorbij zien komen

Uit Spanje precies hetzelfde risico, ook hier te vinden in het topic

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 09-05-2017 23:09 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:47:
[...]

Dat is wel exclusief fatsoenlijke garantie.... Heb ik hier pas voorbij zien komen

Uit Spanje precies hetzelfde risico, ook hier te vinden in het topic
Heeft comfort klimaat (nl website) geen garantie dan ?

• Artbij
Ok, 400 verschil dus. Nog steeds wel echt geld, maar wellicht toch betere prijs kwaliteit dan de mitsu's.

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:49:
Ok, 400 verschil dus. Nog steeds wel echt geld, maar wellicht toch betere prijs kwaliteit dan de mitsu's.
Mijn spaanse Ecodan scheelde €1100,- voor € 1100,- kan er heel wat gemaakt worden, desnoods koop ik weer een nieuwe spaanse voor € 1300,- netto.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 22:56 ]

• Artbij
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Mijn spaanse Ecodan scheelde €1100,- voor € 1100,- kan er heel wat gemaakt worden, desnoods koop ik weer een nieuwe spaanse voor € 1300,-* netto.

* Huidige prijspeil.
Paar weken zonder verwarming en opnieuw een installateur betalen. Nee dank je ;).

Met gestrekt been.

• koevlaas2
artbij schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:56:
[...]

Paar weken zonder verwarming en opnieuw een installateur betalen. Nee dank je ;).
Je kan altijd alklima laten komen, als je betaald dan werken ze wel voor je.

Het verschil tussen de spaanse zubadan en nefit is zo'n € 1500,-

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 22:58 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:48:
[...]

Heeft comfort klimaat (nl website) geen garantie dan ?
Het was toch CK die iemand met een, door hun geleverde, Panasonic met defecte print, doorverwezen had naar Panasonic zelf?
Terwijl het zelfs een DOA was, of vergis ik mij nu?

De risico's zijn niet bijzonder groot op een defect, maar er moet wel op gewezen worden. Alleen de prijs vergelijken is niet het complete plaatje.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 09-05-2017 23:08 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Het was toch CK die iemand met een, door hun geleverde, Panasonic met defecte print, doorverwezen had naar Panasonic zelf?
Er was er 1 met een defecte monoblock, maar dat was een koelmiddellek, verder staat dit geval mij niet voor de geest.

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 dat was een LG, maar niet bij CK vandaan dacht ik.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:05:
@koevlaas2 dat was een LG, maar niet bij CK vandaan dacht ik.
Klopt, was door LG zelf keurig opgelost overigens.
Jouw verhaal herken ik niet.

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, heb het gevonden... Was Comfort Market....

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:08:
Klopt, heb het gevonden... Was Comfort Market....
CM en de LG ?
Probleem was waarschijnlijk dat je een DOA moet terugsturen en als je net 2 dagen hebt gespendeerd om deze op te hangen dan heb je hier weinig zin in.

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2
Nee bedoelde het Panasonic verhaal, dat was CM, niet CK ;)

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:11:
@koevlaas2
Nee bedoelde het Panasonic verhaal, dat was CM, niet CK ;)
Comfort klimaat, comfort Market ik word gek.....

Frankrijk is wel iets dichterbij, maar probeer maar in het frans uit te leggen wat er stuk is...wacht ik heb nog zo'n frans vertaal boekje voor autopanne liggen > vragen naar 'depanneur'

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:15:
[...]

Comfort klimaat, comfort Market ik word gek.....

Frankrijk is wel iets dichterbij, maar probeer maar in het frans uit te leggen wat er stuk is...wacht ik heb nog zo'n frans vertaal boekje voor autopanne liggen > vragen naar 'depaneur'
Verkoper bij Comfort Market spreekt goed Duits

• koevlaas2
Leudal schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:19:
[...]

Duits kom ik ook niet heel ver mee helaas.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Leudal schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:19:
[...]

Engels doet ook mee.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• koevlaas2
Mitsubishi heeft wel een opmerkelijke garantie uitsluiting:

(11) damaged or malfunctioning due to Acts of God

Bron: http://dl.mitsubishielect...bcn-p5736e/bcnp5736eb.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door koevlaas2 op 09-05-2017 23:45 ]

Het is een blijft een gokje, maar zoals eerder gezegd durf ik voor 1500 wel een gokje te nemen.

Hoe groot is de kans op een DOA :?

maar als geld geen issue is dan zou ik een Nefit kopen

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:09:
[...]

CM en de LG ?
Probleem was waarschijnlijk dat je een DOA moet terugsturen en als je net 2 dagen hebt gespendeerd om deze op te hangen dan heb je hier weinig zin in.
LG NL heeft me anders keurig geholpen met mijn DOA mono... :)

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 00:55:
Het is een blijft een gokje, maar zoals eerder gezegd durf ik voor 1500 wel een gokje te nemen.

Hoe groot is de kans op een DOA :?

maar als geld geen issue is dan zou ik een Nefit kopen
Je hebt wel meer risico dan alleen een doa natuurlijk. Denk ook dat je installateur extra vraagt om een wp te installeren die hij zelf niet levert.

Met gestrekt been.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:22
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:44:
Mitsubishi heeft wel een opmerkelijke garantie uitsluiting:

(11) damaged or malfunctioning due to Acts of God

Bron: http://dl.mitsubishielect...bcn-p5736e/bcnp5736eb.pdf
Lijkt opmerkelijk maar blijkbaar is dat een gebruikelijke term.
Wist ik ook niet. Het is zelfs een juridische term!
https://en.wikipedia.org/wiki/Act_of_God

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• karazz
  • Registratie: December 2007
Gisteren informatie in wezen winnen bij een bedrijf dat in warmtepompen doet. Bedrijf bleek sterk voorstander van W/W WP en eigenlijk niets anders te doen. Grootste verbazing van mijn kant was een stukje van de verkoper dat er veel problemen bestaan met W/W warmtepompen doordat er enkel warmte aan de bodem onttrokken wordt waardoor er op een gegeven moment een brok ijs in de bodem zit en de WP dus plots veel meer energie gaat gebruiken.
Dit bedrijf voorkomt dit door altijd een zonneboiler systeem te gebruiken en zomers warmte terug in de grond te stoppen. Mijns inziens ben je dan direct je voordeel van je koelvermogen (deels) kwijt.

Hoe dan ook, in mijn ogen een vreemd verhaal, bij iemand hier wel bekend?

Oja, prijs voor een complete installatie ongeveer tussen de 20 en 25k :|

edit: Vroeg aan de verkoper of ze alleen Nibe gebruiken, verkoper: ja want bedrijf komt uit Zweden en is echt een topbedrijf. Vervolgens vroeg ik wat voor WP ze daar dan gebruiken i.v.m. 'wat' hardere grond dan hier. Wist de verkoper me niet te vertellen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door karazz op 10-05-2017 07:47 ]

artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 01:03:
[...]

Je hebt wel meer risico dan alleen een doa natuurlijk. Denk ook dat je installateur extra vraagt om een wp te installeren die hij zelf niet levert.
Dat klopt, een WP kopen in Spanje is niet zo moeilijk, maar zorgen dat deze wordt aangesloten als je er zelf geen verstand van hebt is lastiger :P

Zelf staat mijn installateur hier gelukkig heel open in, en hij wil zich ook richten op WP's en heeft besloten onze WP als "testproject" te doen vanuit zijn interesse.

Een WP is eigenlijk geen bijzonder apparaat, en er zijn al miljoenen WP's geïnstalleerd, maar als je zelf de kennis niet hebt is en blijft het een gokje om het zelf te doen.

• wervisser
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:57:
[...]

Je kan altijd alklima laten komen, als je betaald dan werken ze wel voor je.
Ben nooit zover gekomen. Na 3 maanden nog steeds geen reactie op de offerte die ze hadden uitgebracht. :F
karazz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:34:
edit: Vroeg aan de verkoper of ze alleen Nibe gebruiken, verkoper: ja want bedrijf komt uit Zweden en is echt een topbedrijf. Vervolgens vroeg ik wat voor WP ze daar dan gebruiken i.v.m. 'wat' hardere grond dan hier. Wist de verkoper me niet te vertellen ;)
Is blijkbaar een sterk argument. Dat gaf een installateur hier ook aan, zonder verdere onderbouwing 8)7

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 12:20
karazz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:34:

Oja, prijs voor een complete installatie ongeveer tussen de 20 en 25k :|
Herkenbaar. Ik ben ook met nieuwbouw bezig in een gebied waar geen gas is. Ik woon nu al in dat gebied en heb een W/W Warmtepomp en dat bevalt na 7 jaar nog steeds super. De meeste aannemers willen de prijs drukken door standaard een lucht warmtepomp mee te nemen. Als ik vervolgens aangeef dat ik met W/W wil krijg ik bijna altijd een verhaal dat dat mega duur is ze het afraden. Na wat doorvragen blijkt dat hun plaatselijke installateur daar niet zo in thuis is.

Ik laat nu die aannemers twee prijzen uitrekenen. Een aanneemsom incl installatie en excl installatie. Zodat ik eventueel de installatie extern kan laten aanleggen, maar dit heeft niet mijn voorkeur ivm garantie en gedoe. Als er wat aan de hand is met het systeem wijzen beide partijen al snel naar elkaar.

Owja van catalogusbouwer kreeg ik de prijs van 30k, dat was dan wel een energie neutrale woning. W/W warmtepomp, zonnepanelen, etc.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• karazz
GAEvakYD schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:00:
[...]
Owja van catalogusbouwer kreeg ik de prijs van 30k, dat was dan wel een energie neutrale woning. W/W warmtepomp, zonnepanelen, etc.
Nul op de meter ga ik niet proberen te realiseren, ik ga voor mezelf bekijken wat ik interessant en betaalbaar vind. Sowieso warmtepomp, zonnepanelen en triple glas. Eventueel nog zonneboiler, maar veelal hangt af van de kosten die er mee gemoeid zijn.

Maar als de warmtepomp al 25k kost voor slechts 5k meer je woning energie neutraal kunnen krijgen klinkt wat onwaarschijnlijk

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44
Gisteravond was er ism. Vaillant een webinar over warmtepompen. Heb hem helaas gemist, maar je kunt hem hier terugkijken zie ik. Wel even registreren.
In dit webinar gaan we in op ‘alle’ vragen die u daarbij zou kunnen hebben. Zoals:
  • Hoe werkt een warmtepomp eigenlijk?
  • Wat voor soorten warmtepompen zijn er?
  • Wat is een hybride systeem?
  • Wat zijn er voor subsidies mogelijk?
  • Waaraan moet mijn (bestaande of nieuwbouw) woning voldoen om geschikt te zijn voor een warmtepomp?
  • Hoe berekent de installateur de juiste warmtepomp voor mijn huis?
  • Aan welke aanvullende installaties moet/kan ik denken (zonne-energie, wtw-installatie)?
Dit webinar is speciaal bedoeld voor particulieren, die zich oriënteren op een warmtepomp.

• Oxellaar
  • Niet online
@karazz
Een bevroren bron is absoluut een drama als het zover komt. Het kan jaren duren voordat het weer ontdooid is. Vaak is een nieuwe extra bron, of extra warmte de grond in de enige optie.
Maar dat risico loop je bij een bron met te weinig capaciteit.
Een goed berekende bron heeft geen zonwarmte nodig om in balans te blijven.

Wat jouw installateur adviseert is eigenlijk een kleine bron boren, daarmee kosten besparen. En een goedkopere zonneboiler installeren om de balans terug te krijgen.

Verwijderd

karazz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:05:
[...]

Nul op de meter ga ik niet proberen te realiseren, ik ga voor mezelf bekijken wat ik interessant en betaalbaar vind. Sowieso warmtepomp, zonnepanelen en triple glas. Eventueel nog zonneboiler, maar veelal hangt af van de kosten die er mee gemoeid zijn.

Maar als de warmtepomp al 25k kost voor slechts 5k meer je woning energie neutraal kunnen krijgen klinkt wat onwaarschijnlijk
Mijn jaren 70 woning naar NOM, heeft ongeveer 12K gekost, WP, PV en ZLTV afgiftesysteem. Als het in een nieuw te bouwen wonig meer moet kosten lijkt het er op dat er iets erg mis gaat.

• karazz
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:41:
[...]

Mijn jaren 70 woning naar NOM, heeft ongeveer 12K gekost, WP, PV en ZLTV afgiftesysteem. Als het in een nieuw te bouwen wonig meer moet kosten lijkt het er op dat er iets erg mis gaat.
Erg netjes! Hoe is die 12K bij jou ongeveer verdeeld als ik vragen mag? WP 7K, PV 4K en ZLTV 1K ofzo?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:43
Oxellaar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Het was CM, maar misschien kan @paulv1973 aangeven of er wel eerst contact opgenomen is met CM en de koper door CM door verwezen is naar Panasonic of koper zelf gelijk contact gezocht heeft met Panasonic voor een diagnose, dat is een conclusie die getrokken wordt, maar ik niet uit de posting haal.

Het is best een lastig, want gewoonlijk heeft controler nog wel spanning en een storingscode, waarmee je 1 van de vele service flowdiagrams (die je krijgt) die je kan volgen voor een beter diagnose van wat het probleem is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koevlaas2
karazz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:05:
[...]
Mijn transitie naar NOM kostte +/- 5k, ik had de WP al dus alleen extra zonnepanelen, boiler, inductiekookplaat en 3x25A meterkast zit in deze prijs.
Wel allemaal DIY gedaan :)

• karazz
koevlaas2 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:49:
[...]

Mijn transitie naar NOM kostte +/- 5k, ik had de WP al dus alleen extra zonnepanelen, boiler, inductiekookplaat en 3x25A meterkast zit in deze prijs.
Wel allemaal DIY gedaan :)
Ook erg netjes! Vooral dat stukje DIY zal de nodige centjes bespaard hebben...

Ik dacht dat zonnepanelen wel wat duurder waren, maar hangt er natuurlijk ook erg vanaf hoeveel je er nodig hebt :P

• koevlaas2
karazz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:52:
[...]

Ook erg netjes! Vooral dat stukje DIY zal de nodige centjes bespaard hebben...

Ik dacht dat zonnepanelen wel wat duurder waren, maar hangt er natuurlijk ook erg vanaf hoeveel je er nodig hebt :P
Wij hebben hier inmiddels 34 zonnepanelen en als we ook nog een electrische auto gaan rijden is het niet genoeg.

Ik hoop straks met mijn bedrijf een NOM situatie te kunnen leveren voor onder de 20K.

• koevlaas2
wervisser schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:49:
[...]

Ben nooit zover gekomen. Na 3 maanden nog steeds geen reactie op de offerte die ze hadden uitgebracht. :F
Met service werkt het iets anders.
Gek trouwens dat je bij Alklima een offerte kan opvragen voor het installeren van een WP, of ging het alleen om de hardware ?

• karazz
Oxellaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:28:
@karazz
Een bevroren bron is absoluut een drama als het zover komt. Het kan jaren duren voordat het weer ontdooid is. Vaak is een nieuwe extra bron, of extra warmte de grond in de enige optie.
Maar dat risico loop je bij een bron met te weinig capaciteit.
Een goed berekende bron heeft geen zonwarmte nodig om in balans te blijven.

Wat jouw installateur adviseert is eigenlijk een kleine bron boren, daarmee kosten besparen. En een goedkopere zonneboiler installeren om de balans terug te krijgen.
Wat bedoel je precies met een goed berekende bron en een kleine bron? Is dat m.b.t. de diepte van de bron? Er werd namelijk gesproken over boren tussen de 80 en de 120 meter. Lijkt me toch voldoende.

Begin meer en meer te twijfelen aan het verhaal van de verkoper.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 00:59:
[...]

LG NL heeft me anders keurig geholpen met mijn DOA mono... :)
Ik bedoelde jouw situatie, maar kon je nick niet meer herinneren.

• koevlaas2
mgroen81 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 05:47:
[...]

Lijkt opmerkelijk maar blijkbaar is dat een gebruikelijke term.
Wist ik ook niet. Het is zelfs een juridische term!
https://en.wikipedia.org/wiki/Act_of_God
Menig terrorist of familiemoordenaar maakt gebruik van dit soort terminologie, 'Het moest van god'.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

koevlaas2 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Menig terrorist of familiemoordenaar maakt gebruik van dit soort terminologie, 'Het moest van god'.
Zo is de warmte pomp hier ook in huis gekomen...... :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• wervisser
koevlaas2 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:57:
[...]

Met service werkt het iets anders.
Gek trouwens dat je bij Alklima een offerte kan opvragen voor het installeren van een WP, of ging het alleen om de hardware ?
Oops, my bad. Het was Alklima die mij doorverwees naar All Climate in Eindhoven.

• koevlaas2
wervisser schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:13:
[...]

Oops, my bad. Het was Alklima die mij doorverwees naar All Climate in Eindhoven.
Aha, All we never respond uit Eindhoven, bekende naam :+

Zonder gekheid, Airco boeren hebben het razend druk en dan laten ze zeikerds* (particulieren) al snel links liggen.

* De waarde van uw zeikerd kan fluctueren, in het verleden behaald gezeik is geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 30% gewijzigd door koevlaas2 op 10-05-2017 10:34 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)