Ondertussen ben ik een stuk wijzer geworden (en ben kris-kras door de 53 pagina's gegaan). Maar tegelijkertijd zijn er ook weer een hoop nieuwe vragen gekomen

Ik heb ook het gevoel dat ik in circeltjes aan het lezen ben. Dus daarom hoopte ik dat er hier iemand mee wilde denken.
Als eerste, wat ik wil bereiken: Ik wil niet alleen warmte opwekken, maar in de zomermaanden ook verkoeling het huis in brengen. Dat kan middels airco, maar dat vergt vrij stevige veranderingen in mijn huis. Koelen met koudwater heb ik overwogen, maar was indertijd (2011) nogal duur (in ieder geval bij de leverancier van mijn vloerverwarming; WTH).
Ik wil (hoef) nog niet naar een 100% WP situatie. Ik kook nog gewoon op gas, en zie het nog niet snel gebeuren dat mn fornuis weg gaat en alles inductie wordt. Ik vind het dan ook prima om bijvoorbeeld de CV aan te houden voor alleen SWW.
Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus ik heb de diverse tekeningen van mn verbouwing er bij gepakt en waar nodig aangevuld voor deze situatie:
BG:
Woonkamer is nog de originele parketvloer (jaren 40 a 50) en heeft daarom een convectorput + type22 radiator hangen. Keuken, gang (en toilet

) hebben een enkele VVW groep die vanaf de 1e verdieping komt. Is trouwens overal op de BG ingegoten in de zand/cementlaag met HoH van max 10cm PE-RT 16x2mm.
1E:
De badkamer heeft een VVW (ingegoten in zand/cement hoh: max 10cm PE-RT 16x2). De slaap + werkkamer hebben beiden 2 vvw groepen (4 totaal) met opbouw (droog) VVW met een HoH van 12.5cm PE-RT 14x2.
Badkamer heeft ook de vloerverwarmings-unit (verdeelunit met 6 groepen en een actieve pomp).
full: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/3_opbouw_zolder.jpg
De zolder heeft geen verwarming. Is m'n thuisbios en heeft een zeer hoge isolatiewaarde (eigenlijk vooral geluidsisolatie, maar het resultaat is dat het er vrij snel vrij warm kan worden). Heeft 2 100mm ventilatiebuizen waar sowieso een kanaal-unit airco op gaat komen.
Ik merk dat mijn ketel vrij weinig moeite nodig heeft om mijn huis op te warmen. De woonkamer is wel de ruimte die de meeste warmte verliest. Ik heb tijden gedraaid met een Ta van 40 a 45 graden en heb deze week bij wijze van test (ondanks dat het niet zo koud buiten is) deze op 35 gezet.
In de slaapkamer staat de VVW nooit aan (ook niet in de winter). Eigenlijk staat daar (bijna) altijd een raam open.
Dan nu naar m'n huidige ketel en waar ik de L/W Warmtepomp voor me zou zien:
Er hangt nu een Remeha ketel. Deze is met 22mm buizen (geisoleerd) vanuit de schuur onder de grond naar het huis gelegd. Daar gaat hij door (22mm) naar de VVW pomp op de 1e verdieping, de verdeler in.
Op de BG splitsen de buizen af waarna ze vervolgens naar 2 x 2 (15mm) buizen gaan om zo naar de convectorput en de radiator op de BG te gaan.
Mijn ervaring is dat het circuit van de CV zeer klein is en dat daardoor de afgifte eigenlijk niet hoog genoeg is (de retour wordt vrij snel warm). De pomp staat dan ook op de laagste stand.
Toen ik net over de WP was gaan lezen zag ik een unit voor me die kan verwarmen en kan verkoelen. Bij de CV in de schuur heb ik op de buizen al 2 extra aansluitpunten en zou dus een WP vrij eenvoudig parallel aan kunnen sluiten aan de CV (met de noot dat ik dikke kans dan de ketel instel dat hij niet meer de CV moet verwarmen, maar alleen gebruikt wordt voor SWW. Tenzij de WP het in de winter niet zou kunnen bijbenen, dan zou ik kunnen besluiten alsnog de ketel aan te zetten en de WP uit).
De buitenunit kan heel mooi achter mijn schuur
In mijn eerste zoektocht kwam ik de Toshiba Estia tegen. Na mij wat meer in de installatiehandleidingen te hebben gelezen raden zij altijd een buffervat aan. Echter limiteren zij de verkoeling tot specifieke verwarmingen die geschikt zijn voor verkoeling. Zij noemen nergens koeling via de vloerverwarming (dit overigens in tegenstelling tot WTH; de leverancier van mijn vloerverwarming, die zegt dat hun leidingen en opgeleverde VVW's hier prima geschikt voor zijn). Ik twijfel dan ook over hoe effectief ik uiteindelijk kan koelen in mijn situatie.
Kijk ik naar Techneco dan is de Elga geen optie, die doet alleen verwarmen. Een beter optie zou dan zijn om een Loria te nemen.
Dan ook nog de discussie over het buffervat. Ik snap het principe er van (namelijk dat je niet wilt dat ie gaat pendellen, iets wat ik nu overigens met mijn CV óók al merk. op basis van wat ik lees zou bij mij volgens mij een buffervat in mijn CV situatie al nuttig kunnen zijn). Maar als ik her en der lees zou met een VVW een buffervat veel minder snel nodig zijn. Mits... er een passieve verdeler is (en de hele VVW als buffer werkt). Ik heb echter een actieve verdeler. Dus ik vraag me dan weer af, gaat dat feest bij mij ook op? En als ik een buffervat zou moeten nemen, hoeveel liter heb ik nodig? En is het nou zo dat een Loria Duo (met boilervat) nou juist wel, of juist niet óók als buffervat fungeert?
En als laatste nog de kwestie van condensvorming bij VVW's. Mijn idee zou dan zijn om de kou-vraag te sturen op basis van mijn ruimtes. Elke ruimte wordt bij mij gemeten qua temperatuur en luchtvochtigheid, dus ik kan volgens mij daar prima op aansturen (watertemperatuur nooit lager dan het hoogste dauwpunt in het huis). En toch bekruipt het gevoel mij dat ik niet of niet voldoende zal kunnen koelen met water. Maar ik kan dat niet onderbouwen.
Ik heb heel erg het gevoel dat ik te 'snel' alles wil weten en dat ik daardoor bepaalde inzichten over het hoofd zie. dus hopelijk zijn er hier nog mensen, die na het lezen van dit hele relaas, hun ervaring en kennis willen delen.
[
Voor 2% gewijzigd door
MaxxMark op 05-05-2017 18:05
. Reden: paar linkjes weggehaald ]