Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.303 views

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:59
Grolsch schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:38:
Hier wel bewust voor gekozen om een SWW boilervat te kopen en aan te sluiten op de WP.

Nieuw huis, dus nu is het de goedkoopste manier om het goed te doen, en er ruimte voor te creëren.
In dat traject zit ik nu ook, zodoende ben ik 's uit aan het zoeken wat de beweegredenen zijn.

Voorkeur gaat momenteel nog steeds uit naar een w/w wp, toch een behoorlijke toevoeging in comfort in de zomermaanden...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Eenvoud v.d. installatie, relatief weinig SWW gebruik, weinig te winnen met COP=2.5 t.o.v. 1, minder ruimtebeslag en lagere investering, middels 2 E-boilers, waarvan 1 passief en 1 actief.
Idd. sterk afhankelijk van jouw sww verbruik en de huidige installatie voor sww.

Mijn vaste kosten voor gas (contract 2017/2018):
netbeheer Liander € 175,99 + vaste leveringskosten BudgetEnergie € 11,88/a = € 187,87
Met € 187,87 kan ik bij dezelfde leverancier 1007,9 kWh aan stroom inkopen.
Onder de veelgebruikte aanname van 8 kWh/m³ gas (wat voor sww waarschijnlijk lager uitvalt!)
komt dit overeen met ca. 126 m³ gas.
Mijn huidig gasverbruik voor sww is ca. 110 m³/a, waarvan ca. 35 m³ "stilstandsverlies"!
dus effectief ca. 75 m³ (oudere HR-ketel met slecht geïsoleerd "boilervaatje" - langjarig gemiddelde)

Het positieve verschil verminderd weer je energierekening.
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 05-05-2017 16:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:04:
[...]

In dat traject zit ik nu ook, zodoende ben ik 's uit aan het zoeken wat de beweegredenen zijn.

Voorkeur gaat momenteel nog steeds uit naar een w/w wp, toch een behoorlijke toevoeging in comfort in de zomermaanden...
Wil je het meeste comfort (koeling) in de zomermaanden dat gaat er niets boven een L/L WP. Hier op de zaak maken we ook gebruik van W/W WP het hele jaar door. En ja het koelt wel iets in de zomermaanden, maar dan maximaal een graad of 3.

L/L WP voorziet ook in vochtigheidsregeling en dat voel je meteen. En werkt ook veel sneller.

Verwijderd

[...]

Hoezo ? L/W WPen kunnen toch ook koelen. Investering L/W stuk lager dan W/W en geen boring, scheelt toch al gauw ????

Verwijderd

Noord27 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:12:
[...]

Wil je het meeste comfort (koeling) in de zomermaanden dat gaat er niets boven een L/L WP. Hier op de zaak maken we ook gebruik van W/W WP het hele jaar door. En ja het koelt wel iets in de zomermaanden, maar dan maximaal een graad of 3.
De 'beperking' zit toch eigenlijk in het oppervlak van je afgiftesysteem ?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Hoezo ? L/W WPen kunnen toch ook koelen. Investering L/W stuk lager dan W/W en geen boring, scheelt toch al gauw ????
Alleen het ontvochtigen van de lucht van een airco geeft zo veel meer comfort dan een frisse (natte :o ) vloer....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:21:
[...]

De 'beperking' zit toch eigenlijk in het oppervlak van je afgiftesysteem ?
Op de zaak ligt overal vloerverwarming/-koeling. Meeste oppervlakte die je in een grote hal hebt.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Koeling kan je beter in het plafond stoppen.

Verwijderd

hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:21:
[...]

Alleen het ontvochtigen van de lucht van een airco geeft zo veel meer comfort dan een frisse (natte :o ) vloer....
Er werd over een W/W gesproken, en die doet dat voor zo ver ik weet niet. En wie beweert dat 'de vloer' het afgiftesysteem is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 16:26 ]

Verwijderd

Noord27 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:23:
[...]

Op de zaak ligt overal vloerverwarming/-koeling. Meeste oppervlakte die je in een grote hal hebt.
Ik ging even uit van een woning, en bedoelde met oppervlak eigenlijk de capaciteit per m2 en het relatieve aantal m2 t.o.v. de totale woning.

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Er werd over een W/W gesproken, en die doet dat voor zo ver ik weet niet. En wie beweert dat 'de vloer' het afgiftesysteem is ?
IK heb vloerverwarming...... En airco's voor de ontvochtiging/temperatuur verlaging.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

@hrt Dat maakt het nog geen algemeen geldende 'waarheid' naar mijn idee.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Ok je doelt op de tower. Dat is een zonneboiler systeem.
Nee dat is de tower solar.... Heerlijk he, zoveel uitzoek

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:37:
@hrt Dat maakt het nog geen algemeen geldende 'waarheid' naar mijn idee.
Karazz vraagt zich af of hij wil gaan koelen met W/W WP. Daar geef ik mijn mening op.

Verwijderd

hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:39:
[...]

Karazz vraagt zich af of hij wil gaan koelen met W/W WP. Daar geef ik mijn mening op.
Sorry dat ik wellicht wat bot reageerde, het kwam bij mij wat anders binnen dan jouw bedoeling was.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:25:
[...]

Er staat "split OF monoblock" dan is een monoblock toch nooit een split.

Je vroeg toch of de split tower een monoblock is. Maar je kunt een tower combineren met een monoblock OF een split.
Of begrijp ik niet wat jij bedoelt? ;)

@dekvloer Er mag simpelweg geen glycol in het systeem, dat is alles. Er is dus geen scheiding tussen water in de monoblock en cv systeem binnen.
Maakt alles een stuk makkelijker toch?
Ik bedoel dat de monoblock ook nog een 'binnenunit' heeft, waar o.a. de boiler inzit en zodoende eruit ziet als een split :) Sorry voor de verwarring.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:45:
[...]

Weet niet wat je bedoelt maar de Nefit mono is niet echt een mono. Bestaat uit 2 delen.
Exact, dat bedoel ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• karazz
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Is w/w niet het meest complete systeem? Bij een l/l heb je sowieso nog iets nodig om je sww en je cv te verwarmen. Bij een l/w systeem heb je een oplossing nodig voor de wintermaanden.

• koevlaas2
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:25:
[...]

Bij een l/w systeem heb je een oplossing nodig voor de wintermaanden.
Verklaar je nader ?

Verwijderd

karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:25:
[...]

Is w/w niet het meest complete systeem? Bij een l/l heb je sowieso nog iets nodig om je sww en je cv te verwarmen. Bij een l/w systeem heb je een oplossing nodig voor de wintermaanden.
Wat heb je met een L/W in de wintermaanden nodig wat niet nodig is bij een W/W ?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:31:
Hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zowel sww als cv op wp aangesloten? Voor mijn gevoel heeft het overgrote deel enkel cv op een wp.
Is dat i.v.m. het niet willen/kunnen plaatsen van een boiler van formaat? Of welke beweegredenen zijn daar voornamelijk voor?
Verwarm zowel CV als SWW met de WP d.m.v.2 boilers en vloerverwarming/radiatoren als afgifte systeem.
Beide boilers hebben ook een Zonnespiraal en de zon neemt het van +/- eind maart t/m oktober geheel over.
hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:28:
[...]

Persoonlijk vind ik dat mijn oplossing het beste/goedkoopste/goed comfort met een WP alleen voor verwarming (vloer), en een E-boiler.
Maar er zullen nog wel wat meer reacties komen met ieder zijn eigen beweeg redenen.... (8>
Daar verschillen we van mening, mis bij jou nog de zon als verwarmer voor CV en SWW in je systeem.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:28:
[...]

Persoonlijk vind ik dat mijn oplossing het beste/goedkoopste/goed comfort met een WP alleen voor verwarming (vloer), en een E-boiler.
Maar er zullen nog wel wat meer reacties komen met ieder zijn eigen beweeg redenen.... (8>
Technisch niet de beste maar zeer functioneel inderdaad.
Ik heb het ook zo.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

@Rol-Co Wanneer wordt iets als 'technisch beste oplossing' gezien ?

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:00
Hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zowel sww als cv op wp aangesloten? Voor mijn gevoel heeft het overgrote deel enkel cv op een wp.
Is dat i.v.m. het niet willen/kunnen plaatsen van een boiler van formaat? Of welke beweegredenen zijn daar voornamelijk voor?
Ik heb de warmtepomp voor zowel CV als sww. Dat bevalt geweldig goed. Wij zijn hier met 5 personen. Sww heeft hier een groter aandeel dan verwarming. De warmtepomp verwarmt de 300l in weinig tijd en met een cop van ruim 3. Een e-boiler zou mij 4500 kWh per jaar kosten of zo.
Het gas is hier de deur uit en de energierekening is negatief.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29

MaxxMark

HT is Tof!

Ondertussen ben ik een stuk wijzer geworden (en ben kris-kras door de 53 pagina's gegaan). Maar tegelijkertijd zijn er ook weer een hoop nieuwe vragen gekomen }:O Ik heb ook het gevoel dat ik in circeltjes aan het lezen ben. Dus daarom hoopte ik dat er hier iemand mee wilde denken.

Als eerste, wat ik wil bereiken: Ik wil niet alleen warmte opwekken, maar in de zomermaanden ook verkoeling het huis in brengen. Dat kan middels airco, maar dat vergt vrij stevige veranderingen in mijn huis. Koelen met koudwater heb ik overwogen, maar was indertijd (2011) nogal duur (in ieder geval bij de leverancier van mijn vloerverwarming; WTH).

Ik wil (hoef) nog niet naar een 100% WP situatie. Ik kook nog gewoon op gas, en zie het nog niet snel gebeuren dat mn fornuis weg gaat en alles inductie wordt. Ik vind het dan ook prima om bijvoorbeeld de CV aan te houden voor alleen SWW.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus ik heb de diverse tekeningen van mn verbouwing er bij gepakt en waar nodig aangevuld voor deze situatie:

BG:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/1_bg.jpg

Woonkamer is nog de originele parketvloer (jaren 40 a 50) en heeft daarom een convectorput + type22 radiator hangen. Keuken, gang (en toilet ;) ) hebben een enkele VVW groep die vanaf de 1e verdieping komt. Is trouwens overal op de BG ingegoten in de zand/cementlaag met HoH van max 10cm PE-RT 16x2mm.

1E:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/2_1e_verdieping.jpg

De badkamer heeft een VVW (ingegoten in zand/cement hoh: max 10cm PE-RT 16x2). De slaap + werkkamer hebben beiden 2 vvw groepen (4 totaal) met opbouw (droog) VVW met een HoH van 12.5cm PE-RT 14x2.
Badkamer heeft ook de vloerverwarmings-unit (verdeelunit met 6 groepen en een actieve pomp).

Afbeeldingslocatie: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/3_opbouw_zolder.jpg
full: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/3_opbouw_zolder.jpg

De zolder heeft geen verwarming. Is m'n thuisbios en heeft een zeer hoge isolatiewaarde (eigenlijk vooral geluidsisolatie, maar het resultaat is dat het er vrij snel vrij warm kan worden). Heeft 2 100mm ventilatiebuizen waar sowieso een kanaal-unit airco op gaat komen.

Ik merk dat mijn ketel vrij weinig moeite nodig heeft om mijn huis op te warmen. De woonkamer is wel de ruimte die de meeste warmte verliest. Ik heb tijden gedraaid met een Ta van 40 a 45 graden en heb deze week bij wijze van test (ondanks dat het niet zo koud buiten is) deze op 35 gezet.

In de slaapkamer staat de VVW nooit aan (ook niet in de winter). Eigenlijk staat daar (bijna) altijd een raam open.

Dan nu naar m'n huidige ketel en waar ik de L/W Warmtepomp voor me zou zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.maxxmark.com/dropbox/wp/5_zijaanzicht_nieuw_vw.jpg

Er hangt nu een Remeha ketel. Deze is met 22mm buizen (geisoleerd) vanuit de schuur onder de grond naar het huis gelegd. Daar gaat hij door (22mm) naar de VVW pomp op de 1e verdieping, de verdeler in.
Op de BG splitsen de buizen af waarna ze vervolgens naar 2 x 2 (15mm) buizen gaan om zo naar de convectorput en de radiator op de BG te gaan.
Mijn ervaring is dat het circuit van de CV zeer klein is en dat daardoor de afgifte eigenlijk niet hoog genoeg is (de retour wordt vrij snel warm). De pomp staat dan ook op de laagste stand.

Toen ik net over de WP was gaan lezen zag ik een unit voor me die kan verwarmen en kan verkoelen. Bij de CV in de schuur heb ik op de buizen al 2 extra aansluitpunten en zou dus een WP vrij eenvoudig parallel aan kunnen sluiten aan de CV (met de noot dat ik dikke kans dan de ketel instel dat hij niet meer de CV moet verwarmen, maar alleen gebruikt wordt voor SWW. Tenzij de WP het in de winter niet zou kunnen bijbenen, dan zou ik kunnen besluiten alsnog de ketel aan te zetten en de WP uit).

De buitenunit kan heel mooi achter mijn schuur :)

In mijn eerste zoektocht kwam ik de Toshiba Estia tegen. Na mij wat meer in de installatiehandleidingen te hebben gelezen raden zij altijd een buffervat aan. Echter limiteren zij de verkoeling tot specifieke verwarmingen die geschikt zijn voor verkoeling. Zij noemen nergens koeling via de vloerverwarming (dit overigens in tegenstelling tot WTH; de leverancier van mijn vloerverwarming, die zegt dat hun leidingen en opgeleverde VVW's hier prima geschikt voor zijn). Ik twijfel dan ook over hoe effectief ik uiteindelijk kan koelen in mijn situatie.

Kijk ik naar Techneco dan is de Elga geen optie, die doet alleen verwarmen. Een beter optie zou dan zijn om een Loria te nemen.

Dan ook nog de discussie over het buffervat. Ik snap het principe er van (namelijk dat je niet wilt dat ie gaat pendellen, iets wat ik nu overigens met mijn CV óók al merk. op basis van wat ik lees zou bij mij volgens mij een buffervat in mijn CV situatie al nuttig kunnen zijn). Maar als ik her en der lees zou met een VVW een buffervat veel minder snel nodig zijn. Mits... er een passieve verdeler is (en de hele VVW als buffer werkt). Ik heb echter een actieve verdeler. Dus ik vraag me dan weer af, gaat dat feest bij mij ook op? En als ik een buffervat zou moeten nemen, hoeveel liter heb ik nodig? En is het nou zo dat een Loria Duo (met boilervat) nou juist wel, of juist niet óók als buffervat fungeert?

En als laatste nog de kwestie van condensvorming bij VVW's. Mijn idee zou dan zijn om de kou-vraag te sturen op basis van mijn ruimtes. Elke ruimte wordt bij mij gemeten qua temperatuur en luchtvochtigheid, dus ik kan volgens mij daar prima op aansturen (watertemperatuur nooit lager dan het hoogste dauwpunt in het huis). En toch bekruipt het gevoel mij dat ik niet of niet voldoende zal kunnen koelen met water. Maar ik kan dat niet onderbouwen.

Ik heb heel erg het gevoel dat ik te 'snel' alles wil weten en dat ik daardoor bepaalde inzichten over het hoofd zie. dus hopelijk zijn er hier nog mensen, die na het lezen van dit hele relaas, hun ervaring en kennis willen delen. _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door MaxxMark op 05-05-2017 18:05 . Reden: paar linkjes weggehaald ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:00:
@Rol-Co Wanneer wordt iets als 'technisch beste oplossing' gezien ?
Als alle technische manieren maximaal gebruikt zijn, meestal is dat financieel weer niet de beste oplossing.
Je moet altijd een compromis maken. :)

Technisch zou een centraal buffervat waar alle warmtebronnen in steken en uit putten, dus zonneboiler, warmtepomp, hout/pellet kachel, sww, cv.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
wervisser schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:30:
[...]

Ik zou de ombouw ook meer interessant vinden voor verdwaalde voetballen dan als geluidsreductie. Verven kan wel, maar dan valt hij meer op tegen mijn witte gevel :+
Alsjeblief, vuren hout en schilderde in je muur kleur kan natuurlijk ook

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mipuv7ykcd40x.jpg

Het voorste konijn ligt op warmste plek, daar smelt de sneeuw weg

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 05-05-2017 18:16 ]

1 PVoutput . Dongen NB

[...]

Qua comfort en techniek is er geen verschil tussen een lw of ww wp ( koud water door de vloer jagen ) dus hoe kom je daarbij :?

Qua verbruikskosten is een ww wp goedkoper mbt koelen, maar als je de meerprijs bekijkt......

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• hrt

hrt

BenEco schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:42:
[...]

Verwarm zowel CV als SWW met de WP d.m.v.2 boilers en vloerverwarming/radiatoren als afgifte systeem.
Beide boilers hebben ook een Zonnespiraal en de zon neemt het van +/- eind maart t/m oktober geheel over.over,

[...]

Daar verschillen we van mening, mis bij jou nog de zon als verwarmer voor CV en SWW in je systeem.
We mogen hier gelukkig van mening verschillen, en een ieder zal ook zijn waarheid hebben.
Mijn waarheid is dus, voor de sport, het zo goedkoop mogelijk te doen.
En dat gaat met een pana mono en een 2e hands e-boiler heel goed,ben bang dat ik incl. de noodzakelijke bijkomende materialen 500-600 euro klaar ben. En kom me dan niet aan met een cop van 1 van een e-boiler.
Daarbij is mijn setup verre van ideaal, in gefreesde vloerverwarming, HT verdeler en een niet al te geïsoleerd huis. Mijn cop is wel ok, zoals je in het lijstje van tomexergie kan zien.
Onder de streep betaal ik nu 37 euro p/m aan elektra energie en geen gas natuurlijk.
Ik kan me geen setup voorstellen die het financieel aantrekkelijker kan maken om een sww vat/buffer/zonnespiraal er aan te knopen, want dat kost behoorlijk allemaal plus de bij komende appendages buis en fittingen e.d.

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:09:
[...]

Als alle technische manieren maximaal gebruikt zijn, meestal is dat financieel weer niet de beste oplossing.
Je moet altijd een compromis maken. :)

Technisch zou een centraal buffervat waar alle warmtebronnen in steken en uit putten, dus zonneboiler, warmtepomp, hout/pellet kachel, sww, cv.
Nou, daar ben ik het NIET mee eens........ _O-

• reneeke1970
hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:41:
[...]

En ik WEL !!!

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Dat mag :)
Al zou een onderbouwing fijn zijn.

• hrt

hrt

Zoals ik net al zei: hier mogen we van MENING verschillen. Toch?

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:53:
[...]

Dat mag :)
Al zou een onderbouwing fijn zijn.
Zie mijn post van 18:36 hierboven.

PS. Hier laat ik het bij, of zullen we het over buffervaten hebben? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door hrt op 05-05-2017 18:56 ]

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:55:
[...]

Zie mijn post van 18:36 hierboven.

PS. Hier laat ik het bij, of zullen we het over buffervaten hebben? 8)7
Ah misschien is het inmiddels een scheldwoord, dan noem ik het een "centraal vat"
Zo beter? >:)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Wij hebben een vrij jonge CV (Nefit Trendline 2014) en is kapitaalvernietiging deze naar de sloop te brengen.
Als ik in 2014 wist wat ik nu weet had ik een compleet WP systeem geïnstalleerd. Dus CV en SWW.
Hebben een Quooker Plus in de keuken. Geen bad. Ons resterend gasverbruik is max 5 M3 per week.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• koevlaas2
arnnold schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:49:
[...]

Wij hebben een vrij jonge CV (Nefit Trendline 2014) en is kapitaalvernietiging deze naar de sloop te brengen.
Als ik in 2014 wist wat ik nu weet had ik een compleet WP systeem geïnstalleerd. Dus CV en SWW.
Hebben een Quooker Plus in de keuken. Geen bad. Ons resterend gasverbruik is max 5 M3 per week.
Een jonge CV kan je nog goed verkopen 2e hands.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:13:
[...]

[afbeelding]

Nu nog een laagje bitumen of epdm op het dak en de boel is nog waterdicht ook.

• BenEco
  • Niet online
hrt schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:36:
[...]

We mogen hier gelukkig van mening verschillen, en een ieder zal ook zijn waarheid hebben.
Mijn waarheid is dus, voor de sport, het zo goedkoop mogelijk te doen.
En dat gaat met een pana mono en een 2e hands e-boiler heel goed,ben bang dat ik incl. de noodzakelijke bijkomende materialen 500-600 euro klaar ben. En kom me dan niet aan met een cop van 1 van een e-boiler.
Daarbij is mijn setup verre van ideaal, in gefreesde vloerverwarming, HT verdeler en een niet al te geïsoleerd huis. Mijn cop is wel ok, zoals je in het lijstje van tomexergie kan zien.
Onder de streep betaal ik nu 37 euro p/m aan elektra energie en geen gas natuurlijk.
Ik kan me geen setup voorstellen die het financieel aantrekkelijker kan maken om een sww vat/buffer/zonnespiraal er aan te knopen, want dat kost behoorlijk allemaal plus de bij komende appendages buis en fittingen e.d.
Als je het voor de sport en zo goedkoop mogelijk wil doen dan kan je cop nog veel beter, dikke trui aan in de winter en koud water gebruiken voor SWW . >:)

• arnnold
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Een jonge CV kan je nog goed verkopen 2e hands.
Ongetwijfeld. Voor een derde van de prijs ben ik hem zo kwijt. Maar voor dat geld moet ik wel SWW regelen. Twijfel dat dit lukt. Mijn vorige ketel was ook een Nefit ( Turbo 21) beest van een CV.
Dit keteltje houdt het ook voorlopig wel uit. Alle vertrouwen in Nefit.
En ik heb nu een goede back-up. Bij stroomuitval staan alle warmtepompen stil.

[ Voor 8% gewijzigd door arnnold op 05-05-2017 20:22 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• karazz
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:40:
[...]

Wat heb je met een L/W in de wintermaanden nodig wat niet nodig is bij een W/W ?
Ik ga dus een nieuw huis zetten en zoek voor zowel de SWW als de CV een oplossing. Ik wil geen gas in mijn huis, dus de WP is the way to go.

Hierbij heb ik dus een verkeerde aanname gedaan. In de winter kan een L/W warmtepomp minder warmte uit de buitenlucht halen en is er dus al snel behoefte aan een extra verwarmingspunt (wat dat is maakt in dit verhaal even niet uit). Ik heb hierbij de aanname gedaan, omdat een W/W meer warmte uit de grond kan halen op dat moment, er geen (maar dat zal dan minder zijn?) behoefte is aan een extra verwarmingspunt.

Bekende van mij heeft namelijk enkele jaren terug een projectwoning gekocht met een W/W wp zonder extra verwarmingspunt en kan hier prima mee uit de voeten. Wat ik voornamelijk heb gelezen hier de laatste weken is dat eigenlijk iedereen een extra verwarmingspunt lijkt te hebben. Veelal in de vorm van een boiler met element.

Zodoende heb ik de aanname gedaan dat een L/W warmtepomp alleen niet afdoende is voor zowel SWW als CV.

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:15:
[...]

Ik ga dus een nieuw huis zetten en zoek voor zowel de SWW als de CV een oplossing. Ik wil geen gas in mijn huis, dus de WP is the way to go.

Hierbij heb ik dus een verkeerde aanname gedaan. In de winter kan een L/W warmtepomp minder warmte uit de buitenlucht halen en is er dus al snel behoefte aan een extra verwarmingspunt (wat dat is maakt in dit verhaal even niet uit). Ik heb hierbij de aanname gedaan, omdat een W/W meer warmte uit de grond kan halen op dat moment, er geen (maar dat zal dan minder zijn?) behoefte is aan een extra verwarmingspunt.

Bekende van mij heeft namelijk enkele jaren terug een projectwoning gekocht met een W/W wp zonder extra verwarmingspunt en kan hier prima mee uit de voeten. Wat ik voornamelijk heb gelezen hier de laatste weken is dat eigenlijk iedereen een extra verwarmingspunt lijkt te hebben. Veelal in de vorm van een boiler met element.

Zodoende heb ik de aanname gedaan dat een L/W warmtepomp alleen niet afdoende is voor zowel SWW als CV.
Tegenwoordig redden WP'en zich prima tot -15 geloof ik....

• koevlaas2
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:15:
[...]

Als je goed (laat) bouwt (bouwen) dan heb je aan een kleine L/W WP voldoende.

• karazz
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:18:
[...]

Als je goed (laat) bouwt (bouwen) dan heb je aan een kleine L/W WP voldoende.
En zo'n L/W WP dan icm een boiler van zo'n +200L voor de SWW neem ik aan?

• koevlaas2
karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:22:
[...]

En zo'n L/W WP dan icm een boiler van zo'n +200L voor de SWW neem ik aan?
Ja. dat klopt.

• karazz
Ok, dank voor de info. En excuses voor de verkeerde aanname :>

• hrt

hrt

BenEco schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:11:
[...]

Als je het voor de sport en zo goedkoop mogelijk wil doen dan kan je cop nog veel beter, dikke trui aan in de winter en koud water gebruiken voor SWW . >:)
Wil wel warm sporten, 24/7 22°.
Wat een kansloze opmerking zeg. Ik heb het nu het hele jaar lekker en comfortabel warm voor een voor mij leuk bedrag per maand, en daar gaat het mij om, leuke bijkomstigheid is het milieu.

[ Voor 23% gewijzigd door hrt op 05-05-2017 20:40 ]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

arnnold schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:12:
[...]
Bij stroomuitval staan alle warmtepompen stil.
En ook de plofketel

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• koevlaas2
Ik had gisteren de UPS al van stal gehaald, we hadden ongeveer 1 uur geen stroom.
Helaas kan de WP hier niet op draaien, maar wel licht en telefoons opladen.

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:50:
[...]

En stroomstoring. .. Nefit heeft daaraan gedacht. Het primaire watercircuit is glycolmengsel en het eigenlijke cv circuit is water. Dat hebben ze fraai opgelost.

Nefit mono is een stuk meer een paradepaardje dan de split. En de installateur hoeft geen F gassen certificaat.
Nee, de Nefit mono heeft geen primair of secundair systeem. Het water wat door je vloer stroomt, gaat direct naar het buitendeel om verwarmt te worden. Er zit geen druppel glycol in het systeem.

Exact dezelfde setups draaien in Zweden al jaren en gemiddeld is het daar kouder dan in Nederland.
Als voorbeeld gaf Nefit een geïsoleerde leiding die bij ongeveer -30 tot 4 uur vorstvrij blijft.
De leiding ligt dan bovengronds, onder de grond heb je nog minder risico.Afbeeldingslocatie: http://www.rensa.nl/Portals/1/Images/Beeld-Uponor-mail.jpg
Stel dat je bij -10 8 uur zonder stroom zit, ik kan het mij niet herinneren, dan is er niets aan de hand.
Goed isoleren is natuurlijk wel erg belangrijk, maar dat is prima te doen.
Sowieso komt Nefit langs bij iedere nieuwe opstelling en zullen zeker een installateur op zn vingers tikken als het niet goed is uitgevoerd.

Helaas kan ik het nergens mee vergelijken, maar de Elga heeft in 6 dagen tijd 16kWh verstookt.
Minimum ruimteT is 18 en max 21c...
De hele week is de houtkachel en de cv ketel niet aan geweest, die situatie is nog nooit voorgekomen.
Ik kan dus erg lastig vergelijken of dit nu goed of slecht is.
Nu toch maar weer eens de houtkachel aangestoken, ik miste toch de "echte" warmte.

Ook heb ik me niet echt meer beziggehouden met het verfijnen van instellingen.
Ik liet hem gewoon naar ruim 45c aanvoer gaan :o

• dunklefaser
  • Nu online
Bij 25W vor een moderne HR-ketel zou je ook een passende UPS kunnen vinden
welke enkele uren stroomuitval kan overbruggen, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

dunklefaser schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:39:
[...]

Bij 25W vor een moderne HR-ketel zou je ook een passende UPS kunnen vinden
welke enkele uren stroomuitval kan overbruggen, of niet?
Natuurlijk kan dat, zelfs met een Powerwall heb je nooit last van stroom uitval.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie dat de Nefit warmtepomp direct op de DC van zonnepanelen kan worden aangesloten.
Da's natuurlijk ook interessant; @Oxellaar is dat voor eigenverbruikmaximalisering of gaat de DC direct de VFD in?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• arnnold
Tenzij dat ik een noodragegaatje van 500 Watt achter de hand heb. 's Zomers houd ik mijn vriezer aan de gang en 's winters mijn plofketeltje. Elke maand even proefdraaien met het aggregaat. Kabel haspel, verdeelblok, alles ligt op maat gemaakt klaar.

• koevlaas2
arnnold schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:51:
[...]

Tenzij dat ik een noodragegaatje van 500 Watt achter de hand heb. 's Zomers houd ik mijn vriezer aan de gang en 's winters mijn plofketeltje. Elke maand even proefdraaien met het aggregaat. Kabel haspel, verdeelblok, alles ligt op maat gemaakt klaar.
Van Einhell ?

• arnnold
Nee, ik meen dat er Scheider op staat. Jaren geleden op de kop getikt. Heb hem wel eens moeten gebruiken. Om de gasklep en pomp te voeden heb je niet zo'n zware nodig. WP zal begrijpelijk niet lukken.

• koevlaas2
arnnold schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:00:
[...]

Nee, ik meen dat er Scheider op staat. Jaren geleden op de kop getikt. Heb hem wel eens moeten gebruiken. Om de gasklep en pomp te voeden heb je niet zo'n zware nodig. WP zal begrijpelijk niet lukken.
Kan daar mooi mijn electrische scooter hybride mee maken :)

Is een inverter aggregaat voor thuis niet beter ? https://www.ts24.nl/index.php/cat/1675/Inverter-Generatoren/

• arnnold
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:10:
[...]

Kan daar mooi mijn electrische scooter hybride mee maken :)

Is een inverter aggregaat voor thuis niet beter ? https://www.ts24.nl/index.php/cat/1675/Inverter-Generatoren/
Ongetwijfeld beter, maar CV heeft het overleefd. Het is een beetje gokken met je elektrische apparatuur. Ben ik met je eens.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:22
Hier gekozen voor een unit met ingebouwde boiler van 200 liter. Alles zit in 1 kast en neemt dus niet veel ruimte in.

Er zit natuurlijk wel een elektrische Booster waarmee je als het erg koud is sww en cv kan verwarmen. (of als de buitenunit stuk is)
Er was in de boiler ook nog plaats voor een immersion heater die er standaard niet in zit. Deze heb ik inmiddels geïnstalleerd. (PAC-IH03V-E)
Voordeel is dan dat je als het erg koud is simultaan cv en sww kan verwarmen. De WP hoeft dan niet te schakelen naar sww en kan zich volledig bezig houden met cv bedrijf. De buitentemperatuur waarbij simultaan bedrijf in werking treed kan je instellen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
[...]

[afbeelding]

Nice _/-\o_

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Kan door die opening aan de muurzijde met gemak +/-3000m3/h?
Ik vind het wat krapjes ogen voor zo'n debiet.
Volgens mij loop je nu het risico dat de lucht niet voldoende verdeeld word over de condensor, maar alleen over het bovenste gedeelte bij de opening.

@Proton_ Niet echt in verdiept eigenlijk. Maar als er DC rechtstreeks de unit in gaat, dan moet er wel een speciale VFD in zitten. Die dus of AC>DC en DC>DC aankan.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 06-05-2017 21:36 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:23:
[...]

Qua comfort en techniek is er geen verschil tussen een lw of ww wp ( koud water door de vloer jagen ) dus hoe kom je daarbij :?

Qua verbruikskosten is een ww wp goedkoper mbt koelen, maar als je de meerprijs bekijkt......
Er zit toch wel verschil in. Ook de verbruikkosten zijn met verwarmen lager uitgaande van een goed geisoleerd huis en een goede bron.

En zeker geluid is een ander voordeel van een w/w wp. Ze hebben allebei voor- en nadelen en je moet in je eigen setup afwegen wat je belangrijker vind en wat je er financieel voor over hebt.

Ik zie in ieder geval de komende winter zonder problemen tegemoet, en kijk nog even terug inde thread toen het koud werd wat er allemaal hier geschreven werd.

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:32:
[...]

Kan door die opening aan de muurzijde met gemak +/-3000m3/h?
Ik vind het wat krapjes ogen voor zo'n debiet.
Volgens mij loop je nu het risico dat de lucht niet voldoende verdeeld word over de condensor, maar alleen over het bovenste gedeelte bij de opening.
Nee niet voldoende, boven is ook tien cm open en meeste zuigt hij links aan, die planken staan ook tien cm open. Daarom is die linker kant dicht zodat hij geen eigen koude lucht aan zuigt

1 PVoutput . Dongen NB

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
Ik heb warmteverlies berekening van 11,5 kW bij -10 graden. Installateurs bieden mij echter systemen aan van rond de 9kW bij -10 graden. Gaat dat geen problemen geven?

En kan iemand mij vertellen of een overgedimensioneerd systeem nadelen heeft?
Ik neig zelf namelijk naar een 12kW Panasonic TCAP model of een Nibe f2120-16. Mijn gedachte is namelijk liever iets meer, dan te weinig.

Zijn er ook trouwens mensen die ervaring hebben met het zelf bestellen van onderdelen, om het systeem vervolgens door een zelf gekozen installateur aan te laten sluiten/inregelen.
Is dat een serieuze optie voor Panasonic of Nibe? Of moet het altijd een door de producent geselecteerd bedrijf zijn?

Gaston

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oxellaar schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:32:
[...]
@Proton_ Niet echt in verdiept eigenlijk. Maar als er DC rechtstreeks de unit in gaat, dan moet er wel een speciale VFD in zitten. Die dus of AC>DC en DC>DC aankan.
Ik heb een handleiding gevonden; er is ergens een signaal 'zonnepanelen aanbod' en dan kan je instellen dat bijvoorbeeld het setpoint voor SWW een paar graden hoger wordt en het tijdschema overruled.

Qua elektronica zou een VFD op zonne-energie een kwestie van een diode zijn.
De omvormer heeft namelijk zijn DC bus op zo'n beetje dezelfde spanning als de VFD, immers zijn beide apparaten wisselrichters voor netspanning.

Normaal haalt een VFD zijn DC spanning via een gelijkrichter (en PFC circuit).
Dus na het MPPT circuit van de omvormer met een diode (om te voorkomen dat de omvormer gaat terugleveren door de gelijkrichter) naar de VFD en klaar :)
Er zijn natuurlijk wel wat details als galvanische scheiding etc, maar niets onoverkomelijks.
Technisch dus goed te doen, maar toch ingewikkelder dan de oplossing die Nefit gekozen heeft ;)
De winst zal ook erg beperkt zijn, max zo'n 5 procentpunt schat ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

H4ldrz schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:26:
Ik heb warmteverlies berekening van 11,5 kW bij -10 graden. Installateurs bieden mij echter systemen aan van rond de 9kW bij -10 graden. Gaat dat geen problemen geven?

Ik neig zelf namelijk naar een 12kW Panasonic TCAP model of een Nibe f2120-16. Mijn gedachte is namelijk liever iets meer, dan te weinig.

Zijn er ook trouwens mensen die ervaring hebben met het zelf bestellen van onderdelen, om het systeem vervolgens door een zelf gekozen installateur aan te laten sluiten/inregelen.
Is dat een serieuze optie voor Panasonic of Nibe? Of moet het altijd een door de producent geselecteerd bedrijf zijn?
Dat die installateurs je 9kW aanbieden waar de wvb 11.5 zegt geeft al aan dat zij de ervaring hebben dat die wvb veel te pessimistisch is uit oogpunt v.d. de praktijk. Een overgedimensioneerde WP heeft in mijn optiek serieuze nadelen, lees het forum er maar eens op na. De 'passende' afgestemd op het werkelijke warmteverlies is waar je naar zou moeten streven naar mijn idee. Ik denk dat zelfs die 9kW nog ruim overgedimensioneerd is. Indien ruimtetechnisch haalbaar zou 2 van 5kW optimaal zijn, daarnaast ook nog eens het goedkoopst vanwege 2 maal subsidie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2017 11:09 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
H4ldrz schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:26:

Dat betekent dat je installateurs hebt die het begrijpen. Komt niet zoveel voor. De wvb is standaard zonder rekening te houden met winsten zoals zoninstraling en opwek mensen zelf. Ook is altijd maar de vraag hoe goed ventilatiebehoefte in de vwb verwerkt is.

Het vinden van de installateur die een ander merk wil doen is de uitdaging

Verwijderd

Gemiddeld warmteverlies, van alle deelnemers, in de maand januari 3.51kWh
Gemiddeld % gebruikte WP capaciteit t.o.v. beschikbare capaciteit 53%
Hoogste %gebruik t.o.v. capaciteit 89%
Laagste %gebruik t.o.v. capaciteit 27%

• H4ldrz
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:39:
Gemiddeld warmteverlies, van alle deelnemers, in de maand januari 3.51kWh
Gemiddeld % gebruikte WP capaciteit t.o.v. beschikbare capaciteit 53%
Hoogste %gebruik t.o.v. capaciteit 89%
Laagste %gebruik t.o.v. capaciteit 27%
Kijk dat zijn interessante getallen. En dank voor jullie reacties.

Een 12 kW TCAP model van Panasonic is dus een overkill. Net als een 16kW variant van Nibe.
Dat zal ik de offertes met een 9kW variant van Panasonic of 12kW variant van Nibe het meest serieus nemen.

Een cascade opstelling vind ik eerlijk gezegd technisch te complex in verhouding tot de extra subsidie. Een half forum gelezen heb ik daar de discussies over meegelezen

Is een installateur die naregeling per vertrek aanbied serieus te nemen? Los van het feit dat 10 sensoren en toestanden op de verdelers best prijzig is. Lees ik dat de meeste mensen hier op basis van het weer regelen en binnen (nagenoeg) niks meer doen.

Gaston

Waar je ook ff goed naar moet kijken zijn de afzekerwaardes.

Ik zat in een vergelijkbare situatie (wvb van 10,5KW).

ik wou een zubadan.

Ik had ook wel voor de 8kw variant "durven" kiezen maar die is 1 fase en 40A.

De 11,2kw variant is 3 fase 25A.

En het minimale vermogen is voor alle 2 gelijk.

Daarom heb ik voor de 11,2kw variant gekozen

Verwijderd

H4ldrz schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:01:
[...]

Een cascade opstelling vind ik eerlijk gezegd technisch te complex in verhouding tot de extra subsidie. Een half forum gelezen heb ik daar de discussies over meegelezen
Je zou het ook 'simpel' kunnen doen. Stel 10 groepen op 2 stuks 5-voudige verdelers, waarbij uitsluitend op de zeer extreem koude dagen iedere WP slechts 5-groepen aanstuurt en onder normale omstandigheden doet eentje ze alle 10. Geen onderlinge beinvloeding welke mogelijk voor problemen zorgt. KISS.

Verwijderd

De gemiddelde maximum capaciteit welke benodigd is voor de hele groep bij -10C, uitgaande van 3.51kW bij 1.6C, vertaald zich naar 3.51/*(18-1.6)=0.21 maal (18+10)*0.21=5.88kW.
De meest moderne/goed geisoleerde woningen zullen daar zeer waarschijnlijk onder liggen, of de afmeting moet fors van het groepsgemiddelde afwijken, aanmerkelijk groter.

Verwijderd

Volgens de Panasonic specs. is het verbruik op jaarbasis in ons klimaat van een:
5kWer 2662kW = 532 per kW capaciteit
9kWer 4445kW = 494 per kW capaciteit
Over de hele groep ligt dat ongeveer, sommigen hebben 1 maand minder gegevens, tussen de 153 en 570 met een gemiddelde van 367.

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Is een installateur die naregeling per vertrek aanbied serieus te nemen? Los van het feit dat 10 sensoren en toestanden op de verdelers best prijzig is. Lees ik dat de meeste mensen hier op basis van het weer regelen en binnen (nagenoeg) niks meer doen.
Een installateur die geen naregeling aanbied moet je niet serieus nemen. Al zolang er centrale verwarming gebruikt word is een naregeling noodzakelijk. Je hebt toch op een radiator ook een knop zitten? (=naregeling)

Je hoeft niet direct een naregeling per ruimte te nemen, maar per zone is toch wel een must.
Denk bij zones bijvoorbeeld aan: woonkamer en badkamer als een zone. Slaapkamers als een zone, of eventueel de noord en zuidkant gesplitst.

Er zullen nu aardig wat reacties komen dat het niet nodig om ook maar iets van een naregeling aan te schaffen. De theorie is leuk, maar de praktijk is toch vaak dat je niet alle ruimtetemperaturen goed in de hand houd. Er zijn nogal wat interne invloeden waar een stooklijn geen rekening mee houdt.
Voorbeelden zoals: bij de zuid en oosterburen kennen ze geen zoneregeling en stoken ze heel de woning WA.
Dat is maar een halve waarheid, ze gebruiken daar al veel langer dan in NL een zoneregeling. De hele woning word daar waterzijdig in zones verdeeld en dmv pompgroepen met een eigen stooklijn nageregeld.
Uiteindelijk is dit ongeveer even duur in aanschaf als een zoneregeling met motoren op de verdeler en in iedere ruimte een thermostaat.
Opzich ook een prima oplossing, want het vergt minder "denkwerk" bij het ontwerp van je installatie.
Waterzijdig is het namelijk één groot systeem ipv afwegen welke ruimte het best bij welke zone moet worden gekoppeld.

Verwijderd

[...]
installateur die naregeling per vertrek aanbied serieus te nemen? Los van het feit dat 10 sensoren en toestanden op de verdelers best prijzig is. Lees ik dat de meeste mensen hier op basis van het weer regelen en binnen (nagenoeg) niks meer doen.
Als de gehele installatie uit een LTV/ZLTV afgiftesysteem bestaat, dus zonder radiatoren, is het in een moderne woning naar mijn idee overkill. Door het grote oppervlak van het afgiftesysteem en het sowieso geringe warmteverlies zijn verschillen in temperatuur qua zone nauwelijks/niet te bereiken.

• H4ldrz
Oxellaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Een installateur die geen naregeling aanbied moet je niet serieus nemen. Al zolang er centrale verwarming gebruikt word is een naregeling noodzakelijk. Je hebt toch op een radiator ook een knop zitten? (=naregeling)

Je hoeft niet direct een naregeling per ruimte te nemen, maar per zone is toch wel een must.
Denk bij zones bijvoorbeeld aan: woonkamer en badkamer als een zone. Slaapkamers als een zone, of eventueel de noord en zuidkant gesplitst.

Er zullen nu aardig wat reacties komen dat het niet nodig om ook maar iets van een naregeling aan te schaffen. De theorie is leuk, maar de praktijk is toch vaak dat je niet alle ruimtetemperaturen goed in de hand houd. Er zijn nogal wat interne invloeden waar een stooklijn geen rekening mee houdt.
Voorbeelden zoals: bij de zuid en oosterburen kennen ze geen zoneregeling en stoken ze heel de woning WA.
Dat is maar een halve waarheid, ze gebruiken daar al veel langer dan in NL een zoneregeling. De hele woning word daar waterzijdig in zones verdeeld en dmv pompgroepen met een eigen stooklijn nageregeld.
Uiteindelijk is dit ongeveer even duur in aanschaf als een zoneregeling met motoren op de verdeler en in iedere ruimte een thermostaat.
Opzich ook een prima oplossing, want het vergt minder "denkwerk" bij het ontwerp van je installatie.
Waterzijdig is het namelijk één groot systeem ipv afwegen welke ruimte het best bij welke zone moet worden gekoppeld.
Misschien een vreemde vraag. Maar heeft iemand foto's van een verdeler waar motortjes op zijn aangesloten? En is een bekabeld systeem dan beter of kan het tegenwoordig net zo goed draadloos?

Slaapkamers noord en slaapkamers zuid zou dus een verdeling van 2 zones kunnen zijn. Maar dat zijn waarschijnlijk meerdere groepen op de verdeler. Kun je een motor dan meerdere groepen laten aansturen?

Gaston

• Oxellaar
  • Niet online
@H4ldrz
Hier een voorbeeld. De rood omcirkelde motor stuurt de hele begane grond, de verdeler waar je recht op kijkt.
De motoren bij de groene lijn zijn voor de eerste verdieping, met in iedere ruimte een aparte thermostaat.
De warmtepomp draait WA over het buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CmDrmvy9Ga1sH78kGMOVnSFb/full.jpg

@H4ldrz ,exact om de redenen die @Oxellaar noemt krijgen wij wel zoneregeling.

Wij hebben gekozen voor het draadloze Danfoss CF2+ systeem.

Als het goed is werkt onze installatie tussen nu en 3 weken, ik zal foto's in duit topic posten.

• dunklefaser
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:59:
De gemiddelde maximum capaciteit welke benodigd is voor de hele groep bij -10C, uitgaande van 3.51kW bij 1.6C, vertaald zich naar 3.51/*(18-1.6)=0.21 maal (18+10)*0.21=5.88kW.
De meest moderne/goed geisoleerde woningen zullen daar zeer waarschijnlijk onder liggen, of de afmeting moet fors van het groepsgemiddelde afwijken, aanmerkelijk groter.
Je gaat er wel van een vrij hoge (gemiddelde) stookgrens uit, of niet?

Ik kan me voorstellen dat de stookgrens bij moderne? woningen eerder bij 15 °C
of lager zou komen te liggen.
Maar eigenlijk is het beter om het benodigde vermogen per geval op twee dagen
bij etmaal temperaturen tussen -5 °C en max. + 5 °C en bedekte! hemel te bepalen.

Voorbeeld (nog met gas, Volkel temperaturen):
-1,3 °C / 7,67 m³ (10 feb. 2017) en 4,7 °C / 4,88 m³ (28 feb. 2017)

Bij mijn huis uit 1984 ligt de stookgrens sinds 2015 bijvoorbeeld bij ca. 15,5 °C (proefondervindelijk).
Ter vergelijking: de stookgrens met de gegevens van de twee temperaturen komt op 15,2°C
["Proef op de som": 15,9 °C / 0,14 m³ (30 maart 2017) - niet echt serieus - namelijk heel veel insolation 8) ]

(nieuwe HR++ beglazing, nieuwe dakramen & buitendeuren, verbeterde kierdichting)
=> Gemiddeld berekend vermogen voor verwarming ca. 160-200 W/K (etmaal gemiddelde kamertemperatuur ca. 18,5°C, stookgrens 15,5 °C)

Benodigd vermogen - dimensionering warmtebron:
5,5 kW @ -12 °C (met 0,2 kW/K, kamerT 18,5 °C, stookgrens 15,5 °C)

[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 07-05-2017 15:40 . Reden: 15,2 °C i.p.v. 15,1 °C ]

Verwijderd

@dunklefaser Ik pretendeer niet de absolute waarheid te presenteren, de tendens lijkt mij van belang. Een gemiddelde is sowieso een gemiddelde nietwaar ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:10:
@H4ldrz
Hier een voorbeeld. De rood omcirkelde motor stuurt de hele begane grond, de verdeler waar je recht op kijkt.
De motoren bij de groene lijn zijn voor de eerste verdieping, met in iedere ruimte een aparte thermostaat.
De warmtepomp draait WA over het buffervat.
[afbeelding]
Zelf aangelegd Oxxelaar? :9~
Waarom gaat de WP uit, zowel boven als onder naar het vat?
Tapwater en cv bedrijf?
(tsjah, plaatjes posten = vragen he?)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 15:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Tapwater en cv bedrijf?
Ik hoop van niet...
Als driewegklep naar boven schakelt is het expantievat afgesloten..
En die kraan/hendel op de leiding van expantievat :X
En dan het missen van een drukontlastklep in de aanvoer... (deze zit op het expantievat die afgesloten kan worden, dat kan nog wel is een wisselaar of dergelijke kosten).

Maar het ziet er verder wel puik uit :P

[ Voor 15% gewijzigd door DJKroon op 07-05-2017 15:39 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• dunklefaser
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:31:
@dunklefaser Ik pretendeer niet de absolute waarheid te presenteren, de tendens lijkt mij van belang. Een gemiddelde is sowieso een gemiddelde nietwaar ?
@Verwijderd Je hebt idd de waarheid, de reine waarheid de absolute waarheid en de statistiek en sinds Trump ook nog zoiets als "alternative facts" O-) . Een tendens (waarvan?) kan ik helaas in jouw verhaal niet ontdekken. Trouwens gemiddelden heb je ook in alle soorten en maten :+

Verwijderd

@dunklefaser De tendens welke ik meen waar te nemen is de overdimensionering in zijn algemeenheid en in dat kader de 'waarde' van een wvb.

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Tapwater en cv bedrijf?
Nee, ik leg zelden iets aan. Dit is door 1 van onze monteurs aangelegd. Ik kom pas in beeld als het zo klaar staat ;)

Maar het zijn gestapelde vaten, onder is een buffervat 130l en boven is SWW +/-300l.
DJKroon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 15:12:
[...]

Ik hoop van niet...
Als driewegklep naar boven schakelt is het expantievat afgesloten..
En die kraan/hendel op de leiding van expantievat :X
En dan het missen van een drukontlastklep in de aanvoer... (deze zit op het expantievat die afgesloten kan worden, dat kan nog wel is een wisselaar of dergelijke kosten).

Maar het ziet er verder wel puik uit :P
Goeie punten, maar handel van afsluiter expansievat is er nu af.
In de hydrobox zit een expansievat en een overstort, dus beveiliging is prima.
Sowieso sluit een driewegklep maar 1 leiding, dus schade zul je nooit krijgen.
Maar helemaal kloppen doet het niet.
Verder zijn de temperatuurverschillen in een cv met warmtepompen bijzonder klein, dus ook de drukverschillen.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Dit weekend flink gelezen, ben bezig met een huis 800-850m3 + nog een kelder. Alles is nog in de tekenfase :)

We willen geen gas in het nieuwe huis. Ik ben daarom nu alvast aan het oriënteren of ik wil gaan voor lw of ww.
Stel ik ga voor een lw wp vanwege de lagere aanschafprijs.
Dan wil ik ook gaan voor een SWW van 400l voor het sanitair, + vloerverwarming op de bg en slaapkamers + een paar lussen in de kelder.
We krijgen twee badkamers, want we hebben twee dochters 4 en 6 met de derde op komt.
Ik wil geen schema's over 5 jaar op de badkamer deur :)

Hoe gaat het systeem dan functioneren in het volgende scenario:
Er komen over een aantal jaar nog wat meiden logeren op een koude winterdag -10.
Iedereen in huis wil gaan douche. Gaat dat wel werken?
Of moet ik met een stopwatch + de app van de wp in mijn hand gaan timen hoelang iedereen mag/kan douche?

Ben je dan beter af met een ww wp? Of moet je de SWW vergroten naar 500l? (Misschien sowieso omdat het gezin bestaat uit 5?)
Ik wil probleemloos leven, gas is misschien wel makkelijk. Maar hopelijk is een wp een goede investering.
Maar het moet ook niet voor problemen zorgen.
Ik zie bij sommige grote installaties staan in nieuwe mooie huizen. Ik weet vanuit mijn werk, als veel technieken met elkaar zijn geschakeld en afhankelijk zijn van elkaar dan kan een klein probleem snel grote gevolgen hebben.

Een vraag voor degene die al enkele jaren leven in een huis met een lw wp. Hoe ervaren jullie het huis met vloerverwarming. Loop je op een koude winterdag nog steeds met blote voeten en shirt binnen of valt het mee?

[ Voor 27% gewijzigd door FireStarter op 07-05-2017 16:48 ]

w00t

• BenEco
  • Niet online
@ FireStarter

Vanaf dag 1 in mijn woning vloerverwarming, de eerste 11 jaren nog met gasketel en de laatste jaren met L/W WP. heb nog dezelfde cenvax 4 regeling en instellingen. Kan tot nu toe geen enkel verschil ontdekken.
Heb tussendoor nog een jaartje 2 L/L warmtepompen de boel laten verwarmen maar vond dit minder comfortabel t.o.v. vloerverwarming. Mede door de subsidie op L/W WP is deze er ook nog gekomen.

• LittleTycoon
[...]

Kijk dat zijn interessante getallen. En dank voor jullie reacties.

Een 12 kW TCAP model van Panasonic is dus een overkill. Net als een 16kW variant van Nibe.
Dat zal ik de offertes met een 9kW variant van Panasonic of 12kW variant van Nibe het meest serieus nemen.

Ligt er maar aan hoe je het doet. Met zo'n standaard ding van watts of honeywell zit je tussen 1,5-2K voor 8-9 kamers. Ik ga het met loxone doen, ben ik met 1,2K klaar en heb ik een echte donotica server ipv de standaardoplossingen van installateurs

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Bij oosterburen is naregeling EER) verplicht om voor subsidie (Bafa) in aanmerking te komen, daar is erg veel nageregeld

• reneeke1970
FireStarter schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:40:
Dit weekend flink gelezen, ben bezig met een huis 800-850m3 + nog een kelder. Alles is nog in de tekenfase :)

We willen geen gas in het nieuwe huis. Ik ben daarom nu alvast aan het oriënteren of ik wil gaan voor lw of ww.
Stel ik ga voor een lw wp vanwege de lagere aanschafprijs.
Dan wil ik ook gaan voor een SWW van 400l voor het sanitair, + vloerverwarming op de bg en slaapkamers + een paar lussen in de kelder.
We krijgen twee badkamers, want we hebben twee dochters 4 en 6 met de derde op komt.
Ik wil geen schema's over 5 jaar op de badkamer deur :)

Hoe gaat het systeem dan functioneren in het volgende scenario:
Er komen over een aantal jaar nog wat meiden logeren op een koude winterdag -10.
Iedereen in huis wil gaan douche. Gaat dat wel werken?
Of moet ik met een stopwatch + de app van de wp in mijn hand gaan timen hoelang iedereen mag/kan douche?

Ben je dan beter af met een ww wp? Of moet je de SWW vergroten naar 500l? (Misschien sowieso omdat het gezin bestaat uit 5?)
Ik wil probleemloos leven, gas is misschien wel makkelijk. Maar hopelijk is een wp een goede investering.
Maar het moet ook niet voor problemen zorgen.
Ik zie bij sommige grote installaties staan in nieuwe mooie huizen. Ik weet vanuit mijn werk, als veel technieken met elkaar zijn geschakeld en afhankelijk zijn van elkaar dan kan een klein probleem snel grote gevolgen hebben.

Een vraag voor degene die al enkele jaren leven in een huis met een lw wp. Hoe ervaren jullie het huis met vloerverwarming. Loop je op een koude winterdag nog steeds met blote voeten en shirt binnen of valt het mee?
Sww hangt ook van je liters per minuut af. Ik douche tien per minuut en 400 liter is nipt voor twee personen lang douche. Dus ik zou veel groter gaan in combinatie met een buffer met hygiëne spiraal die hotfil voor je boiler is. Laat in de constructie een ruimte van één bij één maken waar de vaten in komen en prop vol met isolatie om stilstand verlies te beperken want dat is bijkomend nadeel.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
  • Laatst online: 11:49
Iemand enig idee waar ik m3 gas per jaar kan herleiden aan vermogen WP in KW?

gaat om een hoekwoning uit 2002 130m2 435m3 met WTW en RC = 4
gasverbruik afgelopen 15 jaar +- 850m3 per jaar

verder zit ik te denken. als ik op zolder een warmtepomp boiler neer zet met ( met ingebouwde compressor )
in deze ruimte hang ik tevens een LTV radiator met meer vermogen dan de boiler kan opnemen.

Hoe reken je dan het COP uit? Luchtwater WP pana 6kw a cop 4.7 ? de boiler wp doet cop 3.8 bij 20c > 55c

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
reneeke1970 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:21:
[...]

Sww hangt ook van je liters per minuut af. Ik douche tien per minuut en 400 liter is nipt voor twee personen lang douche. Dus ik zou veel groter gaan in combinatie met een buffer met hygiëne spiraal die hotfil voor je boiler is. Laat in de constructie een ruimte van één bij één maken waar de vaten in komen en prop vol met isolatie om stilstand verlies te beperken want dat is bijkomend nadeel.
Krijg je dan een SWW van 1100l ofzo? Kan de vloer dat wel dragen? >:)

Ik probeer me in te dekken voor de toekomst, ik heb al vaak zat verhalen gehoord waarbij de dochters + logees de badkamer uren bezet houden tijdens de tiener/puber jaren.
Al is de pret al snel over als het warm water op is :> . Maar ik wil het gewoon voorkomen.
Ik wil er niet mee bezig zijn.
Stel je wordt een grootgebruiker in de toekomst, ben je dan beter af met een ww wp? Of kan de lw wp dan ook nog steeds de energie leveren?

w00t

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Ga je ook DWTW toepassen? Aangezien je 2 badkamers krijgt en tegelijk wil kunnen gebruiken mag je idd wel een flinke buffer hebben. Je kan naast een sww boiler er dan ook nog een doorstromer achter hangen, mocht het vat dan onder de 38 graden komen dat die dan bijspringt..

Volgens mij maakt een WW of LW warmtepomp weinig uit op gebied van SWW ( igg bij hogere temperaturen)

[ Voor 16% gewijzigd door alberthakvoort op 07-05-2017 19:19 ]

Voor sww maakt het niet uit of je en lw of ww wp gebruikt.

Als je echt oneindig sww wil hebben moet je een elektrische doorstromer gebruiken icm dwtw.

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 7 mei 2017 @ 19:31:
Voor sww maakt het niet uit of je en lw of ww wp gebruikt.

Als je echt oneindig sww wil hebben moet je een elektrische doorstromer gebruiken icm dwtw.
Vanaf welke hoeveelheid loont het eigenlijk om het via een door de WP aangedreven boiler te doen ?
De SCOP voor SWW is toch wel ruim boven de 2.

• reneeke1970
FireStarter schreef op zondag 7 mei 2017 @ 19:04:
[...]

Krijg je dan een SWW van 1100l ofzo? Kan de vloer dat wel dragen? >:)

Ik probeer me in te dekken voor de toekomst, ik heb al vaak zat verhalen gehoord waarbij de dochters + logees de badkamer uren bezet houden tijdens de tiener/puber jaren.
Al is de pret al snel over als het warm water op is :> . Maar ik wil het gewoon voorkomen.
Ik wil er niet mee bezig zijn.
Stel je wordt een grootgebruiker in de toekomst, ben je dan beter af met een ww wp? Of kan de lw wp dan ook nog steeds de energie leveren?
Daar ben je nu zelf bij of de vloer het draagt.......
Kelder mag ook natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
Alleen in de winter is een ww warmtepomp in het voordeel tov lw.
Zodra de buitenlucht qua temperatuur boven de bodemtempratuur komt, is lw beter af.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:09:
Alleen in de winter is een ww warmtepomp in het voordeel tov lw.
Zodra de buitenlucht qua temperatuur boven de bodemtempratuur komt, is lw beter af.
En W/W is in het voordeel in de zomer vanwege de lage bron temperatuur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:12:
[...]

En W/W is in het voordeel in de zomer vanwege de lage bron temperatuur.
Waar moet je dan heen met je overschot PV?
Ik zou het in de L/W warmtepomp duwen om te koelen.....

Het is meer een installatie kosten plaatje l/w vs w/w
Jammer dat ze die systemen niet combineren en je de beste bron van het moment kan pakken >:)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 20:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:18:
[...]

Waar moet je dan heen met je overschot PV?
Ik zou het in de L/W warmtepomp duwen om te koelen.....

Het is meer een installatie kosten plaatje l/w vs w/w
Jammer dat ze die systemen niet combineren en je de beste bron van het moment kan pakken >:)
Electrisch rijden Alphons, je overschot is zo op :)

Pagina: 1 ... 55 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)