Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.304 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:15
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat "de gemiddelde waf etc" iets te gemakkelijk geredeneerd is, ik hoor het te vaak en als 'de helft', het vrouwelijke deel, van de huishoudens het niet 'echt comfortabel' vindt is het naar mijn idee een serieus te nemen fenomeen/probleem.
Vind jij dat probleem? Is toch logisch gevolg van zeer goed geïsoleerd huis, kiezen mensen toch zelf voor.
Ik kies bewust voor door waai woning met veel frisse lucht. Keuzes keuzes.......

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Vind jij dat probleem? Is toch logisch gevolg van zeer goed geïsoleerd huis, kiezen mensen toch zelf voor.
Ik kies bewust voor door waai woning met veel frisse lucht. Keuzes keuzes.......
Ik vraag me af of mensen zich bewust zijn v.d. mogelijk minder prettige kanten van 'zeer goed geisoleerd'. Aan de andere kant als er een oplossing voor te vinden is lijkt me dat voor die andere/betere helft een belangrijke verbetering. Niet iedereen kan zich een doorwaai woning permitteren, of heeft niks meer te kiezen, keuzes zijn reeds gemaakt.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
@jerh

In hokjes praten over een vrouwelijk deel (WAF) van een huishouden is geen goed plan. Hedendaags is er veel meer als een man-vrouw (geslacht) huishouden. En ook huishoudens zonder monogamie zijn er meer als menigeen zich van bewust is. WAF is in feite een behoorlijk antiek begrip geworden. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 04-05-2017 11:29 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Noord27 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:28:
@jerh

In hokjes praten over een vrouwelijk deel (WAF) van een huishouden is geen goed plan. Hedendaags is er veel meer als een man-vrouw (geslacht) huishouden. En ook huishoudens zonder monogamie zijn er meer als menigeen zich van bewust is. WAF is in feite een behoorlijk antiek begrip geworden. ;)
Daar heb je zeker een punt, was generaliserend en zeker niet negatief bedoeld. Anyway ik probeerde aan te geven dat de gemiddelde vrouw het sneller koud heeft dan de gemiddelde man. En daar zijn afwijkingen in alle vormen op mogelijk. En dus ook verschillende oplossingen voor nodig, iedereen ervaart comfort anders.

Je ziet hier in deze thread ook de effekten er van terug, de gemiddelde temperatuur is vaak omgezet naar aanleiding van met ltv werken. Of dat dan door de vrouwelijke leden van de huishouding komt is dan weer interessant. Bij mij thuis in ieder geval wel.
Ik kan me van mijn moeder vroeger nog herinneren dat die het altijd warm had, die gooide gewoon bij -10 alle ramen open omdat ze het warm had :+

Het blijven vreemde wezens die vrouwen :P :+ ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:06:
Ik kan me van mijn moeder vroeger nog herinneren dat die het altijd warm had, die gooide gewoon bij -10 alle ramen open omdat ze het warm had :+

Het blijven vreemde wezens die vrouwen :P :+ ;)
Of mannelijke verstandelijke vermogens zijn daarvoor te beperkt, zou ook zo maar kunnen.
@Verwijderd Mannen komen van Venus en mannen van mars :P

Het blijven 2 verschillende geslachten die elkaar af en toe echt niet snappen :P

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:42:
@Oxellaar ik heb de subsidie 26-03-2017 aangevraagd en tot nu toe nog niets vernomen ....
Jaja... Hij is dus al werkend te bezichtigen door het RVO? ;)

Wel raar dat er zoveel verschil tussen de verschillende aanvragen zit, die ongeveer gelijktijdig zijn aangevraagd.
Iets met overheidlogica waarschijnlijk....

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Oxellaar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:58:
[...]

Wel raar dat er zoveel verschil tussen de verschillende aanvragen zit, die ongeveer gelijktijdig zijn aangevraagd.
Ik als "domme" eindgebruiker heb de apparatuur zien hangen, en ga er vanuit dat alles dan werkt 8)

Gisteren weer bouwoverleg gehad, en in de planning staat dat eind volgende week de WP draait.

We gaan 26-05-2017 verhuizen en 18-05-2017 is de oplevering van de aannemer :P

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 04-05-2017 13:01 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:00:
[...]

Ik als "domme" eindgebruiker heb de apparatuur zien hangen, en ga er vanuit dat alles dan werkt 8)

Gisteren weer bouwoverleg gehad, en in de planning staat dat eind volgende week de WP draait.

We gaan 26-05-2017 verhuizen en 18-05-2017 is de oplevering van de aannemer :P
Daar zul je niet mee wegkomen waarschijnlijk, maar valt te proberen...

Ik was verbaasd, maar er is toch iets van controle... Het was wel bij een installateur die voor de klant de subsidie had aangevraagd.
Hij had al twee keer een controle gehad of het geïnstalleerde en geclaimde materiaal daadwerkelijk klopte.

• Noord27
Oxellaar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:58:
[...]

Als je het gehaal bullet-proof aanlevert handelen ze die als eerste af is mijn ervaring. Duidelijk de rekeningnummers en factuurnummers even met gele markeerstift aangestreept. Zien ze meteen dat het met elkaar klopt. In 3 weken geld binnen. ;)

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Als je het gehaal bullet-proof aanlevert handelen ze die als eerste af is mijn ervaring. Duidelijk de rekeningnummers en factuurnummers even met gele markeerstift aangestreept. Zien ze meteen dat het met elkaar klopt. In 3 weken geld binnen. ;)
Ik heb contant betaald.... :+

• Noord27
Oxellaar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:51:
[...]

Succes! O-)

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Oxellaar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:51:
[...]

Sterkte!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
Noord27 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:28:
[...]
Voor beide was bij mij 8+ weken, incl discussie/vragen over inpassing ivm de extra voorwaarde die enkel in 2e helf van 2016 van toepassing was over wel/niet gekoppeld systeem.
Noord27 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:59:
[...]

Dat is wat mij er van tegen houd om een 2e WP in bedrijf te nemen. Ben niet zo van pionieren..
Twee WP's kan al vrij snel door beide op een ontkoppel buffer aan te sluiten of zo'n groot afgifte systeem te hebben dat beide een eigen circuit kunt geven, daar is weinig pionieren aan.
Al mijn gesleutel is vanwege meer flexibel willen zijn en zelf kunnen bepalen, wanneer en/of ik afneem of eigen PV-opwek gebruik, want uit oogpunt van verwarmingcomfort kan ik ze gewoon laten pruttelen

Voor flexibel hebben best wel wat voor over, een aantal woningen aan begin van mijn straat hebben meegedaan aan zo'n pilot voor flexibel tarief, dat zou een flinke horror voor de E-rekening zijn met de uurtarieven die daar voorbij kwamen, want ik moet mijn E-rekening wel zelf betalen.

Als ook dat ik geen SDE voor mijn PV heb en dan komen negatieve leveringsprijzen redelijk aan, als dat ter stimulering van transitie ook EB op elektra nogeens verlaagd kan worden met een EB-schuif, daarvoor ligt zelfs een concreet advies van, voor het komende kabinet van de top van diverse ministeries
Vanwege salderen is momenteel een homeaccu niet echt rendabel, maar met zulke uurtarieven die daar toen voorbij kwamen, kwam zelf <5j inzicht en een xx KWh homeaccu is nog altijd een flinke investering.

Flexibel tarief heeft namelijk als groot neven-effect synchronisatie van piek-netbelasting met nog meer netverzwaring om de hoek.
Steevast komt steeds het argument om de leveringsprijzen dan maar, zelfs een dag van te voren, niet meer bekend te maken, omdat de verschillen benodigd om netverzwaring uit te stellen tussen hoogste en laagste uur/kwartiertarief vrij groot zijn en het net met 1,5kW gelijktijdigheid is relatief zwak vanwege een gasland waren.
Bij eerdere pilots waren die al een factor 20-30x voor uurtarieven en dat met een hele lijst aan restricties, als dan niet toegestaan of niet zelf EV te laden of op welk moment van de dag de WP loopt enkel een gewenste ruimtetemperatuur kunnen aangeven.

Flexibel tarief vanuit oogpunt netverzwaring verzachten en uitstellen, zijn het groeiend aantal energieleveranciers, met al keuze uit 56 als kleinverbruiker, ook overbodig.
Energieleveranciers die juist kansen zien in flexibel tarief, vanwege meer "price volatility", want het aantal aanbieders groeit en de overgang naar gasloos gaat met verschuiving en reductie van de cashflow (aardgas 15-30ct/eenheid wordt vervangen door 2kWh met 4-7ct/eenheid) en verschuivingen zoals naar WoCo"s zoals bij NoM renovaties van huurwoningen en "sleepnet vissen" van warmtenetten icm gemeentes, die nu al niet eens concurrerend is tov aardgas ook al hoeven ze de energiebelasting nog niet eens af te dragen die wel in de prijs verwerkt is en je verruilt een vastrecht voor een nog hogere (vastrechtwoeker)

Buiten de wens voor gasloos voor huishoudens is er nog steeds maar weinig concreet over hoe dat vorm dient te krijgen met al die partijen en met blockchain is ook nog lokale decentraal platformen en microgrids mogelijk zonder landelijk of centraal leverende derden nodig zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Als ik de panasonic monoblock op "quiet" modus zet... wat scheelt dat in energie....??
Zie in kamertemperatuur van het huis geen verschil. Oftewel in quiet modus hou ik het huis ook op de gewenste 20 graden...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:16:
Als ik de panasonic monoblock op "quiet" modus zet... wat scheelt dat in energie....??
Zie in kamertemperatuur van het huis geen verschil. Oftewel in quiet modus hou ik het huis ook op de gewenste 20 graden...
Misschien eerst eens verdiepen in wat 'quiet mode' eigenlijk betekend.

• Oxellaar
  • Niet online
Komt goed, ik heb gewoon een betalingsbewijs. Staat duidelijk in de voorwaarden dat je ook bij contante betaling een bewijs moet hebben.

@paulv1973
Quiet mode is meestal niet echt geweldig voor het rendement. Maar daar is die modus ook niet voor bedoeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 04-05-2017 15:41 ]

Heel makkelijk, opmerking van de verkoper op de factuur "Factuur contant voldaan" met een krabbel en als je het heel mooi doet een bedrijfsstempel en klaar is Kees (of Oxellaar in dit geval) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 04-05-2017 15:41 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch
Zo idd gedaan

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:42

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik lees hier al een tijdje mee, en heb nu ook zelf voor het eerst een vraag. Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht, waar een Alpha InnotecnLWD 50A/SX HTDS warmtepomp zit. Voor 1700 extra wil ik hier de koelfunctie bij nemen.

Nu heb ik een brief gekregen met het voorstel om voor de Nibe F2040-8/VVM320 te gaan. Deze kan standaard al koelen en als ik op de specs zoe, doen de vermogens (max 7,8 voor de Nibe en 5,5 voor de Innotec), boiler capaciteit (180L voor de Nibe, 185 voor de Innotec) en COP (3.76 bij de Nibe, 3.68 bij de Innotec, allebei bij 2/35) niet veel voor elkaar onder.

En als ik hier de ervaringen lees, lijkt Nibe me een goed merk. Zouden jullie voor deze verandering gaan? Ik neig naar wel, omdat ze niet veel voor elkaar onderdoen, en het toch weer 1700 euro scheelt.

iemand iets leuks?

• Oxellaar
  • Niet online
@thealterego1
Alpha inotec en Nibe werken heel veel samen. De W/W warmtepompen zijn nagenoeg gelijk, alleen is Nibe vaak wat uitgebreider en iets stiller.
De Nibe L/W zal waarschijnlijk een Bosch buitendeel hebben, hetzelfde als de Nefit monoblock buitendelen.

Qua kwaliteit zijn ze beide zeer degelijk.

• thealterego1

thealterego1

@Oxellaar
Bedankt voor de snelle reactie. Dat sluit mooi aan bij wat ik al gevonden had. De warmtepompen zelf zijn redelijk gelijkwaardig, alleen is de Nibe stiller en scheelt het 1700 euro voor de koelfunctie. Klinkt als een goede deal. En goed om te horen dat ze qua kwaliteit zeer degelijk zijn, het is toch altijd de vraag wat je standaard bij je woning geleverd krijgt.

iemand iets leuks?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Je kan dus kiezen tussen 1700,- extra voor koelen of een hele nieuwe wp met alles erop en eraan gratis? Waarom zou je dief van je eigen portemonee zijn?

• thealterego1

thealterego1

LittleTycoon schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:05:
Je kan dus kiezen tussen 1700,- extra voor koelen of een hele nieuwe wp met alles erop en eraan gratis? Waarom zou je dief van je eigen portemonee zijn?
De Innotec is ook nieuw, de woningen moeten nog gebouwd worden. Alleen daar vragen ze voor de variant met koelen een meerprijs van 1700 euro. Als de Nibe toch onverwachts veel minder zou zijn (hier zitten mensen met veel meer verstand van L/W warmtepompen, ik vergelijk alleen wat cijfertjes), dan zou de Innotec toch nog interessant kunnen zijn ondanks de meerprijs van 1700 euro. Maar nu de Nibe zeker niet minder blijkt te zijn, is het inderdaad dief zijn van je eigen portemonnee :) Leuke meevaller voor me dus.

iemand iets leuks?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
thealterego1 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:24:
[...]

De Innotec is ook nieuw, de woningen moeten nog gebouwd worden. Alleen daar vragen ze voor de variant met koelen een meerprijs van 1700 euro. Als de Nibe toch onverwachts veel minder zou zijn (hier zitten mensen met veel meer verstand van L/W warmtepompen, ik vergelijk alleen wat cijfertjes), dan zou de Innotec toch nog interessant kunnen zijn ondanks de meerprijs van 1700 euro. Maar nu de Nibe zeker niet minder blijkt te zijn, is het inderdaad dief zijn van je eigen portemonnee :) Leuke meevaller voor me dus.
Wat gaat de hele warmtepomp installatie je kosten als we dit mogen vragen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:30:
[...]

Wat gaat de hele warmtepomp installatie je kosten als we dit mogen vragen ?
Een "dame" vraag je toch ook niet naar haar leeftijd? :D

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thealterego1

thealterego1

Haha, geen probleem hoor, en mijn antwoord is heel flauw. Het zit bij koopsom inbegrepen, dus het kost mij niks (extra). Er ging nog 2000 euro van de koopsom af, ivm subsidie. Het was toen nog niet bekend welke warmtepomp er ging komen, dus misschien pakt de aannemer wat extra subsidie, maar prima. Het zijn energieneutrale woningen, wat ze onder andere met 14 zonnepanelen en de warmtepomp willen bereiken.

iemand iets leuks?

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:35:
[...]

Een "dame" vraag je toch ook niet naar haar leeftijd? :D
Toevallig zojuist heel subtiel de buurvrouw naar haar leeftijd gevraagd en nog eerlijk antwoord gekregen ook.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
thealterego1 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:51:
Haha, geen probleem hoor, en mijn antwoord is heel flauw. Het zit bij koopsom inbegrepen, dus het kost mij niks (extra). Er ging nog 2000 euro van de koopsom af, ivm subsidie. Het was toen nog niet bekend welke warmtepomp er ging komen, dus misschien pakt de aannemer wat extra subsidie, maar prima. Het zijn energieneutrale woningen, wat ze onder andere met 14 zonnepanelen en de warmtepomp willen bereiken.
Tenminste beter dan het nieuwbouw project hier, 3 zonnepanelen en gasketels.
Zonnepanelen komen er alleen maar om aan de EPC eis te voldoen.

• Oxellaar
  • Niet online
Iemand nog goeie adresjes voor warmtemeters?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:12
Welke diameter heb je nodig, en hebben ze alle maal modbus ondersteuning?

Iungo ondersteunt via de modbus namelijk kamstrup warmtemeters

• AUijtdehaag
  • Niet online
modbus = geen m-bus...
Heb je een linkje waar dat staat van iungo en kamstrup?

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2017 19:59 ]

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:22
Oxellaar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:14:
Iemand nog goeie adresjes voor warmtemeters?
Ik heb onderstaande besteld en al thuis liggen om in te bouwen.
http://www.ebay.de/itm/Wa...8ac0de:g:qDYAAOSw65FXtW7g

Edit: Engelmann Sensostar2

Deze is net zo nauwkeurig als de Kamstrup 302.
Voordeel is dat deze een puls uitgang heeft die ik ga benutten.
Hij heeft wel een iets hogere drukverschil bij 2,5m3/uur, maar bij mij gaat er toch maar max 1m3/u doorheen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:55:
modbus = geen m-bus...
Heb je een linkje waar dat staat van iungo en kamstrup?
Ik heb hierover contact gehad met iungo. Ze hebben een test versie op kantoor draaien, ze zoeken nu alleen nog gebruikers.

Zoals je zelf al aangeeft is mbus geen modbus.
Ondersteunt de kamstrup 302 dat niet ?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

http://www.ebay.de/itm/Wa...e825d4:g:jCsAAOSw3v5Ytls3

Is wel 3/4 aansluiting, dus 22mm leidingen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:21:
[...]

Ik heb hierover contact gehad met iungo. Ze hebben een test versie op kantoor draaien, ze zoeken nu alleen nog gebruikers.

Zover ik weet hebben Kamstrup warmtemeters wM-bus (wireless m-bus) en M-bus (bedraad) als optie
Die laatste lees ik uit met een (dure) converter op een Rasp pi3 en in domoticz

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2017 20:25 ]

• Daannn1987
mgroen81 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:57:
[...]

Ik heb onderstaande besteld en al thuis liggen om in te bouwen.
http://www.ebay.de/itm/Wa...8ac0de:g:qDYAAOSw65FXtW7g

Deze is net zo nauwkeurig als de Kamstrup 302.
Voordeel is dat deze een puls uitgang heeft die ik ga benutten.
Hij heeft wel een iets hogere drukverschil bij 2,5m3/uur, maar bij mij gaat er toch maar max 1m3/u doorheen.
Hoe moet ik die pulsuitgang zien? Een s0 uitgang waarbij je de afgegeven kw warmte kunt loggen?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Zover ik weet hebben Kamstrup warmtemeters wM-bus (wireless m-bus) en M-bus (bedraad) als optie
Ik was ook even naar een mbus converter aan het kijken, maar 250€ is zo weg blijkbaar.
Wel voordeel dat je meerdere devices zou kunnen uitlezen. Er zijn ook mbus 1 en 3 fase stroom meters bijvoorbeeld.

Elke keer er een losse youless aan een meter is ook niet zo goedkoop, maar wel simpel.

Hoe simpel is het met een rpi om via een mbus ethernet converter een meter uit te lezen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mgroen81
Daannn1987 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:30:
[...]

Hoe moet ik die pulsuitgang zien? Een s0 uitgang waarbij je de afgegeven kw warmte kunt loggen?
Wat ik in de handleiding heb gelezen is dat je de puls kan instellen als kWh warmte of liters / min.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Daannn1987
mgroen81 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Wat ik in de handleiding heb gelezen is dat je de puls kan instellen als kWh warmte of liters / min.
Ah dat zou top zijn! Dan knoop je hem aan een NODEMCU met ESPeasy -> Raspberry + Domoticz -> influxdb -> Grafana. Ben benieuwd naar je bevindingen / resultaten

• dekvloer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-12-2020
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Ik vraag me af of mensen zich bewust zijn v.d. mogelijk minder prettige kanten van 'zeer goed geisoleerd'. Aan de andere kant als er een oplossing voor te vinden is lijkt me dat voor die andere/betere helft een belangrijke verbetering. Niet iedereen kan zich een doorwaai woning permitteren, of heeft niks meer te kiezen, keuzes zijn reeds gemaakt.
Het blijkt idd wel vaker een probleem te zijn bij zeer goed geisoleerde woningen die alleen over vloerverwarming beschikken. Zowiezo zal vloerverwarming minder infraroodwarmte afgeven als een radiator, maar in goed geisoleerde woningen met uitsluitend vloerverwarming (hetgeen voor de prestatie van de WP wel ideaal is) zul je jammergenoeg nergens meer een echt lekker warm plekje tegenkomen in huis.

Wat ik erover gelezen heb is dat je in die uitgangssituatie er alles aan moet doen om te voorkomen dat er zich warmte/koude gradienten voordoen. Een voorbeeld zijn natuurlijke ventilatieroosters bij ventilatie systeem C. De vloerverwarming kan dan wel voldoende verwarming geven om dit verlies op de balans te compenseren, maar dat is niet wat je voelt, en de thermostaat geeft toch gewoon 21 graden aan. Je zult luchtstromingen ervaren dichter bij het raam die niet prettig zijn als er geen lekker warm plekje (infraroodstraling) is die dat compenseert: Thermisch discomfort is de algemene term die gebruikt wordt in deze problematiek.

Ik heb daarom in mijn nieuwe woning gekozen voor balansventilatie met WTW en triple beglazing om kouval langs het raam tegen te gaan. Een infraaroodpaneel moet voor dat extra comfort gaan zorgen in de badkamer en misschien in de zithoek van de woonkamer ook nog een klein infraroodpaneeltje voor precies die ervaring.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Een 602 kan optioneel nog wel wat meer:
Zigbee
3g
Ip lan
Enz enz
Alleen zijn die modules vast een dure grap, net als jouw kabeltje.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1705/259092/YM29M8sN.png

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 04-05-2017 21:15 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

dekvloer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:07:
[...]

Het blijkt idd wel vaker een probleem te zijn bij zeer goed geisoleerde woningen die alleen over vloerverwarming beschikken. Zowiezo zal vloerverwarming minder infraroodwarmte afgeven als een radiator, maar in goed geisoleerde woningen met uitsluitend vloerverwarming (hetgeen voor de prestatie van de WP wel ideaal is) zul je jammergenoeg nergens meer een echt lekker warm plekje tegenkomen in huis.

Wat ik erover gelezen heb is dat je in die uitgangssituatie er alles aan moet doen om te voorkomen dat er zich warmte/koude gradienten voordoen. Een voorbeeld zijn natuurlijke ventilatieroosters bij ventilatie systeem C. De vloerverwarming kan dan wel voldoende verwarming geven om dit verlies op de balans te compenseren, maar dat is niet wat je voelt, en de thermostaat geeft toch gewoon 21 graden aan. Je zult luchtstromingen ervaren dichter bij het raam die niet prettig zijn als er geen lekker warm plekje (infraroodstraling) is die dat compenseert: Thermisch discomfort is de algemene term die gebruikt wordt in deze problematiek.

Ik heb daarom in mijn nieuwe woning gekozen voor balansventilatie met WTW en triple beglazing om kouval langs het raam tegen te gaan. Een infraaroodpaneel moet voor dat extra comfort gaan zorgen in de badkamer en misschien in de zithoek van de woonkamer ook nog een klein infraroodpaneeltje voor precies die ervaring.
Herkenbaar.
De eerste 5jaar dat we hier woonden hebben we idd weinig keren _echt_ lekker warm gezeten ondanks de vloerverwarming etc.
Pas toen de pelletkachel kwam zaten we savonds lekker warm. Wij houden hier beide van 22+ graden en fijne stralingswarmte.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• mgroen81
Daannn1987 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Ah dat zou top zijn! Dan knoop je hem aan een NODEMCU met ESPeasy -> Raspberry + Domoticz -> influxdb -> Grafana. Ben benieuwd naar je bevindingen / resultaten
Ja dat. Of een youless erop en loggen naar PVoutput. Wellicht sluit ik hem ook zo aan op de bestemde puls ingang op de WP.
Ik kon niets vinden van dit type warmtemeter op het forum. Maar dat weerhoudt mij natuurlijk niet om hem aan te schaffen.
Als ie ingebouwd is kom ik er nog op terug!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
Bij een Nibe configuratie wordt door een installateur aan ons een "immersion heater" aangeboden. In dit geval een k-060 tank in combinatie met een VB 6003 element.

Afbeeldingslocatie: http://www.varmebaronen.se/wp-content/uploads/2012/05/k060.jpg

Het komt bij mij over als een extra oplossing om, naast de boiler, warm water mee te maken.

Weet iemand hier meer van? Waar wordt dit apparaat geïnstalleerd in het systeem? En hoe verhoudt zich dit tot de boiler die gekoppeld is aan de warmtepomp?

[ Voor 15% gewijzigd door H4ldrz op 04-05-2017 23:11 ]

Gaston

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Misschien eerst eens verdiepen in wat 'quiet mode' eigenlijk betekend.
Das een antwoordt op elke vraag die gesteld wordt hier.... :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:19:
[...]

Das een antwoordt op elke vraag die gesteld wordt hier.... :X
Als iemand nog niet de moeite neemt om de handleiding van zijn eigen apparaat te lezen dan ....

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:28:
[...]

Als iemand nog niet de moeite neemt om de handleiding van zijn eigen apparaat te lezen dan ....
Ik heb hem wel meer dan 1 keer gelezen....
Maar een technische achtergond en wat er met de Cop gebeurt, staat er niet in met zoveel woorden. Ook niet of het een zuinigere stand is of dat je je stooklijn moet aanpassen bij continu gebruik.
Ja.... hij wordt iets stiller. 8)7

• koevlaas2
H4ldrz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:16:
Bij een Nibe configuratie wordt door een installateur aan ons een "immersion heater" aangeboden. In dit geval een k-060 tank in combinatie met een VB 6003 element.

[afbeelding]

Het komt bij over als een soort extra oplossing om, naast de boiler, warm water mee te maken.

Weet iemand hier meer van? Waar wordt dit apparaat geïnstalleerd in het systeem? En hoe verhoudt zich dit tot de boiler die gekoppeld is aan de warmtepomp?
Een immersion heater is gewoon een insteek verwarming element, gemonteerd in je boiler via schroefgat.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:21
[...]

Mmm, nieuw voor mij. Ik begreep van Iungo dat ik de enige belangstellende was, en ze dit laag op hun prioriteitenlijstje hadden!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:35:
[...]

Ik heb hem wel meer dan 1 keer gelezen....
Maar een technische achtergond en wat er met de Cop gebeurt, staat er niet in met zoveel woorden. Ook niet of het een zuinigere stand is of dat je je stooklijn moet aanpassen bij continu gebruik.
Ja.... hij wordt iets stiller. 8)7
Onder de 'normaal' stand zal de WP onder gegeven omstandigheden de capaciteit leveren zoals opgegeven, in quiet mode draait de fan langzamer en komt er dus minder lucht op de warmtewisselaar waardoor het mogelijk is dat de WP niet altijd zijn maximale opgegeven capaciteit zal/zou kunnen halen. Ik heb de quiet mode actief en onder de 'meest voorkomende' temperaturen/omstandigheden levert de WP zijn capaciteit zoals opgegeven. Ik zou dus alleen onder minder gunstige omstandigheden, erg koud, over moeten schakelen naar de 'normale' stand. Aan je instellingen als stooklijn ed. hoef je dus niets te veranderen. Ik hoop e.e.a. een beetje begrijpelijk te hebben uitgelegd, zo niet altijd bereid e.e.a. proberen te verduidelijken.

• dekvloer
Atomic2005 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:42:
[...]

Herkenbaar.
De eerste 5jaar dat we hier woonden hebben we idd weinig keren _echt_ lekker warm gezeten ondanks de vloerverwarming etc.
Pas toen de pelletkachel kwam zaten we savonds lekker warm. Wij houden hier beide van 22+ graden en fijne stralingswarmte.
Er heeft ooit het idee geleefd dat wanneer mensen vloerverwarming zouden hebben, de thermostaat automatisch een graadje naar beneden zou kunnen omdat het zo'n prettige manier van verwarmen is door de homogenere warmteverdeling. Ik denk dat dat idd zo zou kunnen zijn als de vloerverwarming ook lekker warm moet worden om het warm te krijgen (relatief groot warmteverlies).

Toen de huizen steeds beter geisoleerd gingen worden dacht men dat er nog wel een graadje af zou kunnen op de thermostaat, maar men kwam er gaande weg achter dat de thermostaat juist hoger werd gezet dan in minder goed geisoleerde woningen. Volledig tegenintuitief maar verklaarbaar vanuit de optiek van gemis van stralingswarmte. Elk zuchtje koude, koude ramen, wordt veel sneller als onprettig ervaren in zo'n situatie.

• H4ldrz
koevlaas2 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:35:
[...]

Een immersion heater is gewoon een insteek verwarming element, gemonteerd in je boiler via schroefgat.
Waarom zit die die kleine tank (k-060) er omheen? Dat snap ik dan niet helemaal.
En wat voegt het extra element toe? In verhouding tot een element dat er al in zit..?

Gaston

• koevlaas2
H4ldrz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:08:
[...]

Waarom zit die die kleine tank (k-060) er omheen? Dat snap ik dan niet helemaal.
En wat voegt het extra element toe? In verhouding tot een element dat er al in zit..?
Mijn Zweeds is niet zo goed: https://www.gelia.se/10_g...skarlelpatron/3015024101/
Volgens mij lijkt het op het plaatje groter dan het in werkelijkheid is.
2 electrische elementen in een tank heeft niet heel veel zin, tenzij er 1 stuk is en je hebt het nodig dan is dit ineens onmisbaar.

• Oxellaar
  • Niet online
@AUijtdehaag
Ach, natuurlijk Ebay.de....
Daar staan er wat meer op. Was alleen een 602 Ultraflow tegengekomen met 0.01imp/L..... Beetje te gortig voor een Elga :+

Zoek een 3/4",zal de komende maanden de boel in de gaten houden. Wil komend najaar wel wat meten qua COP en mijn omschakelpunt bepalen naar de ketel + elga.

Morgen de houtkachel maar weer eens stoken, is al een week niet aan geweest.
21 graden is toch wat frisjes voor de avond.
@H4ldrz
Het is een doorstroom backup heater. Deze word in serie in de aanvoerleiding geplaatst. Mocht je vermogen tekort, of een storing hebben, dan kan hij bijwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 04-05-2017 23:21 ]

• H4ldrz
koevlaas2 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:13:
[...]

Mijn Zweeds is niet zo goed: https://www.gelia.se/10_g...skarlelpatron/3015024101/
Volgens mij lijkt het op het plaatje groter dan het in werkelijkheid is.
2 electrische elementen in een tank heeft niet heel veel zin, tenzij er 1 stuk is en je hebt het nodig dan is dit ineens onmisbaar.
Of er zit standaard geen element in. Dus alleen een tank. Is dat ook wel vaker?

Gaston

• koevlaas2
H4ldrz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Of er zit standaard geen element in. Dus alleen een tank. Is dat ook wel vaker?
Zou best kunnen, 'merk' boilers hebben meestal standaard geen element als ik correct geïnformeerd ben.

Verwijderd

dekvloer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Er heeft ooit het idee geleefd dat wanneer mensen vloerverwarming zouden hebben, de thermostaat automatisch een graadje naar beneden zou kunnen omdat het zo'n prettige manier van verwarmen is door de homogenere warmteverdeling. Ik denk dat dat idd zo zou kunnen zijn als de vloerverwarming ook lekker warm moet worden om het warm te krijgen (relatief groot warmteverlies).

Toen de huizen steeds beter geisoleerd gingen worden dacht men dat er nog wel een graadje af zou kunnen op de thermostaat, maar men kwam er gaande weg achter dat de thermostaat juist hoger werd gezet dan in minder goed geisoleerde woningen. Volledig tegenintuitief maar verklaarbaar vanuit de optiek van gemis van stralingswarmte. Elk zuchtje koude, koude ramen, wordt veel sneller als onprettig ervaren in zo'n situatie.
Ik zal een dezer dagen eens metingen doen aan oppervlakte- en luchttemperaturen, ik verwacht dat de luchtT lager is dan de oppervlakteT van door mijn plafondverwarming aangestraalde objecten.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:49:
[...]

Onder de 'normaal' stand zal de WP onder gegeven omstandigheden de capaciteit leveren zoals opgegeven, in quiet mode draait de fan langzamer en komt er dus minder lucht op de warmtewisselaar waardoor het mogelijk is dat de WP niet altijd zijn maximale opgegeven capaciteit zal/zou kunnen halen. Ik heb de quiet mode actief en onder de 'meest voorkomende' temperaturen/omstandigheden levert de WP zijn capaciteit zoals opgegeven. Ik zou dus alleen onder minder gunstige omstandigheden, erg koud, over moeten schakelen naar de 'normale' stand. Aan je instellingen als stooklijn ed. hoef je dus niets te veranderen. Ik hoop e.e.a. een beetje begrijpelijk te hebben uitgelegd, zo niet altijd bereid e.e.a. proberen te verduidelijken.
In quiet mode wordt gewoon niet het maximale vermogen geleverd, maar b.v. 2/3 bij pana monoblocks

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-11 11:44
[...]

Ik heb c.a. 1jaar geleden ook al aan iungo gevraagd mogelijkheid M-bus de Kamstrup 302 warmtemeter . Ik zal zeker een gebruiker worden als ze er een hebben. Ik zal ze mailen.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
thealterego1 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:21:

Nu heb ik een brief gekregen met het voorstel om voor de Nibe F2040-8/VVM320 te gaan. Deze kan standaard al koelen en als ik op de specs zoe, doen de vermogens (max 7,8 voor de Nibe en 5,5 voor de Innotec), boiler capaciteit (180L voor de Nibe, 185 voor de Innotec) en COP (3.76 bij de Nibe, 3.68 bij de Innotec, allebei bij 2/35) niet veel voor elkaar onder.
Is 180-185L warm water niet wat weinig voor een gezin? Ik ken 2 grootverbruikers(zal wel gelijk staan aan 5-6man huishouden) welke aan 300L maar krap genoeg hebben.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
LittleTycoon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 00:19:
[...]
In quiet mode wordt gewoon niet het maximale vermogen geleverd, maar b.v. 2/3 bij pana monoblocks
Zo eenvoudig is dat niet.
In de lage deellasten wordt gewoon wel het vermogen geleverd en niet maar 2/3

Door het terugtoeren in de lage deellasten is wel een positief effect op de momentane COP, maar dat is geen vaste

Voor de 6kW G-serie
In de aller laagste deellasten 500-600W opgenomen vermogen, is dat ca 10-14W minder opgenomen vermogen voor de quiet mode
(de laagste als dT al op 2,3 graden balanseert, kan het net de ruimte geven om thermisch nog iets terug te gaan naar 2,5kW en toch nog te blijven draaien ipv de meer gebruikelijke 2,7kW)

Voor 800-900W opgenomen vermogen is quiet mode ca 20W zuiniger en afhankelijk van Tb kan het positieve effect oplopen tot 0,2 (Tb >10) betere momentane COP

Bij nog hogere deellasten krijgt de mindere lucht stroming de overhand en draait het aanvankelijk positieve efffect om in een negatieve voor de momentane COP en dat kantelpunt is eerder bij een lagere Tb

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:18:
[...]

Zou best kunnen, 'merk' boilers hebben meestal standaard geen element als ik correct geïnformeerd ben.
Het is een cv zijdig element, niet om direct SWW mee te verwarmen.
Zo'n soortgelijk element en behuizing zit haast in ieder binnendeel verwerkt van een warmtepomp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:41:
[...]
Hoe simpel is het met een rpi om via een mbus ethernet converter een meter uit te lezen ?
Mij is het ook gelukt, dus vrij simpel. :)
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

@Rol-Co
Hier kun je toch geen bult aan vallen, en gewoon proberen of wM-bus ook wil?
http://www.tme.eu/nl/deta...OLv0sHm1tMCFZQy0wod9bALBA

@iungo
Ben benieuwd wat bedraad M-bus uitlezen gaat kosten.
De Iungo is niet meer dan een raspberry pi (of gelijkwaardig), met wat software ontwikkelaars die betaald moeten worden.
Wat hun meten, meet ik ook, maar dan met domoticz.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2017 07:17 ]

• Tomexergie
De definitieve uitdraai t/m april. De ontbrekende informatie komt er een maand later wel bij. Ik heb geprobeerd om de complete tabel op te splitsen om e.e.a. leesbaar te houden.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4166/34419476876_8977b7d3c4_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4174/34075891570_5996672287.jpg

Opvallend voor april:

1) Bij lage warmtevraag van goed geisoleerde woningen loopt de COP terug i.v.m. de basis load.
2) De pana van nr 18 wijkt sterk af van de andere pana's. Meting of WP probleem?
3) Het SCOP totaal resultaat zal t/m september 2017 niet veel meer veranderen. Dus over een jaar van de hele groep SCOP=4,25 is een mooi resultaat. Ik zou tegen minister Kamp willen zeggen dat de subsidie voor L/W warmtepompen wat energie efficiency en aardgasvervanger zijn doel bereikt.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Iemand ervaring met onderstaande (of enige variant hierop) ?

http://www.aircodruten.nl...guard-hout-aircodruten.nl

• reneeke1970
Te klein voor wp , zelf hout halen ben je voor 100 euro klaar

1 PVoutput . Dongen NB

• wervisser
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:12:
[...]

Hij wordt toch wel in de markt gezet als cover voor een buiten unit van een WP, maar als je tijd hebt en een beetje handig bent kun je hem inderdaad wel namaken :P

Ben alleen wel een beetje huiverig voor de 'afdichting' aan de voorzijde. Zal dit de ventilator niet teveel in de weg zitten...

Climeleon heeft ze ook, maar die zijn onbetaalbaar

[ Voor 5% gewijzigd door wervisser op 05-05-2017 09:09 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 06:53:
[...]

Het is een cv zijdig element, niet om direct SWW mee te verwarmen.
Zo'n soortgelijk element en behuizing zit haast in ieder binnendeel verwerkt van een warmtepomp.
Je bedoelt het element dat in het verwarm circuit van de WP zit, wat je daar verder mee verwarmt zal de WP een biet zijn.
Ja, klopt zit in bijna iedere WP. Immersion zit ingestoken in de boiler en is aanstuurbaar via mijn WP.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:47:
[...]

Mmm, nieuw voor mij. Ik begreep van Iungo dat ik de enige belangstellende was, en ze dit laag op hun prioriteitenlijstje hadden!
@Bram-Bos vorige week heb ik contact met ze gehad.
Op kantoor hebben ze het werkend via de modbus.
Nu zoeken ze nog testers.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:30
MaxxMark schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:01:
Ik heb al een tijdje de gedachte om mijn gasverbruik te verlagen en meer te verplaatsen naar elektrisch (mijn dak ligt vol zonnepanelen en heb op jaarniveau dus een overschot aan elektriciteit.

Eigenlijk was ik van plan om in diverse ruimtes een airco op te hangen en deze in te zetten als verwarming(en /verkoeling in de zomer). Ik had al vaker naar lucht/water gekeken, maar kwam vaak uit op koudwatermachines die behoorlijk aan de prijs waren.

Nadat ik eigenlijk al had beslist om een deel van mn huis van airco units te laten voorzien (mijn zolder sowieso, daar ligt géén cv leiding) kwam ik vandaag pas de Elga tegen en vond het eigenlijk een veel betere match. Zeker omdat mijn situatie zich er goed voor leent; CV in de schuur, ruimte voor een buitenunit achter de schuur, zo goed als overal (werkkamer, keuken, slaapkamer, badkamer) vloerverwarming (dus lage aanvoertemperatuur), alleen in de woonkamer een combinatie (open keuken met vvw, convector achterin de woonkamer, radiator voorin de woonkamer).

Echter zag ik in de brochure's van de offerte van mijn airco man dat Toshiba ook een eigen systeem heeft namelijk de Estía. Deze zie ik alleen in dit topic nergens genoemd. Is daar een reden dat die in dit topic nooit naar voren is gekomen? Of is de Elga gewoon zo fantastisch?
Of de Elga fantastisch is weet ik niet. Voor het geld is het een sterke aanbieding. Ideaal is het nooit.

Hoe oud is de huidige ketel. Ik heb hier ongeveer een vergelijkbare situatie en heb afgelopen stookseizoen de overstap gemaakt.
Ben zeer tevreden met de Daikin hybrid.

Dan kun je douchen en verwarmen tegelijk oOo

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• thealterego1

thealterego1

Appie Heijn schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 00:55:
[...]

Is 180-185L warm water niet wat weinig voor een gezin? Ik ken 2 grootverbruikers(zal wel gelijk staan aan 5-6man huishouden) welke aan 300L maar krap genoeg hebben.
Ik kom er nu alleen te wonen, en mocht dat veranderen, kom je met 180L nog een heel eind met 3/4 personen als ik een beetje rond lees. Dus dat moet goed komen :)

iemand iets leuks?

• Knowbody
dekvloer schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:41:
[...]

Nee, geen zoneregeling, we gaan voor een redelijk homegene verdeling in huis hetgeen de goede isolatie en triple beglazing goed zou moeten toelaten. Ik vindt de toegevoegde waarde te klein in onze woonsituatie met kinderen en alle deuren in huis die voortdurend open staan. Het systeem zal dus altijd open staan en ingeregeld moeten worden dat de slaapkamers hooguit een paar graadjes koeler blijven dan de woonkamer. Tevens is het huis zo opgezet dat de trap in de woonkamer uitkomt. De warmte verdeelt zich dus zowieso.

Het verwarmingsysteem is dus uitsluitend vloerverwarming en zal op alle verdiepingen ik vermoed op redelijk gelijke wijze worden aangelegd bij de bouw. Deze zal dus niet ingefreesd hoeven worden.

[...]

Ik heb dus nu al 4 pluspunten van de Nefit voor mijn situatie:
- Uitbesteden installatie en onderhoud makkelijker
- Minder geluid
- Fan intake staat al meteen op hoogte ivm mogelijke sneeuwopbouw
- Terug te moduleren tot zelfs 2KW ipv 2,7KW

Voor wat betreft de vermogensafgifte van de Nefit, weet je ook de maximale flow rate?
Nog een voordeel: geen glycol in je cv leidingwerk.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
dekvloer schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:41:
[...]

Nee, geen zoneregeling, we gaan voor een redelijk homegene verdeling in huis hetgeen de goede isolatie en triple beglazing goed zou moeten toelaten. Ik vindt de toegevoegde waarde te klein in onze woonsituatie met kinderen en alle deuren in huis die voortdurend open staan. Het systeem zal dus altijd open staan en ingeregeld moeten worden dat de slaapkamers hooguit een paar graadjes koeler blijven dan de woonkamer. Tevens is het huis zo opgezet dat de trap in de woonkamer uitkomt. De warmte verdeelt zich dus zowieso.

Het verwarmingsysteem is dus uitsluitend vloerverwarming en zal op alle verdiepingen ik vermoed op redelijk gelijke wijze worden aangelegd bij de bouw. Deze zal dus niet ingefreesd hoeven worden.

[...]

Ik heb dus nu al 4 pluspunten van de Nefit voor mijn situatie:
- Uitbesteden installatie en onderhoud makkelijker
- Minder geluid
- Fan intake staat al meteen op hoogte ivm mogelijke sneeuwopbouw
- Terug te moduleren tot zelfs 2KW ipv 2,7KW

Voor wat betreft de vermogensafgifte van de Nefit, weet je ook de maximale flow rate?
Inderdaad zoneregeling is hier onzin.

• reneeke1970
wervisser schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:09:
[...]

Hij wordt toch wel in de markt gezet als cover voor een buiten unit van een WP, maar als je tijd hebt en een beetje handig bent kun je hem inderdaad wel namaken :P

Ben alleen wel een beetje huiverig voor de 'afdichting' aan de voorzijde. Zal dit de ventilator niet teveel in de weg zitten...

Er staat bij voor airco..... Is100 cm binnen maat, mijn wp is 1.32

Ik heb hem zelf gemaakt, alleen dan niet als schuine lamellen. Gewoon vlak dicht gemaakt met isolatie er tussen. Achter en zijkant is open voor lucht. En het gat aan voorkant van ventilator heb ik open, dat is dus alles wat je ziet, ik wil daar geen belemmering hebben

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:12:
[...]

Ik was voor €35 klaar voor een vergelijkbare kast om een klein buitendeel van 4kW.

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:18:
[...]

Ik heb ze gemaild. Modbus schijnt te werken, maar M-bus nog niet. En mijn Kamstrup is M-bus, niet Modbus.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Nog een voordeel: geen glycol in je cv leidingwerk.
Nefit split (tower) is toch een monoblock ?

• Bram-Bos
Even een update rond mijn stroomrelais-contraptie om doordraaien pomp van de Elga te verijdelen:

Verbruik gisteren 2,19 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nq8tFH93FTj08P3oTeD9INOO/thumb.png

8 runs netjes afgerond naar normale standby (25W), i.p.v. doordraaien circulatiepomp (+ 25W)
9 zinloze starts van de circulatiepomp verijdeld. Dat zijn die kleine piekjes om de 40 minuten: Elga start pomp, maar de buitenunit start niet, en de contraptie zet na 5 minuten de iSense op nachtverlaging, waardoor de Elga (en dus de circulatiepomp) weer uit gaat.

Mijn indruk is, dat ik naast het besparen van stroom op de circulatiepomp, ook minder en effectievere runs krijg. Stroomverbruik over de dag ligt duidelijk lager dan in het vorige stookseizoen bij dezelfde temperaturen.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:09:
[...]

Ik heb ze gemaild. Modbus schijnt te werken, maar M-bus nog niet. En mijn Kamstrup is M-bus, niet Modbus.
Klopt, m Bus is niet hetzelfde als modbus.

Ik ben dus opzoek naar een modbus flowmeter.

• Tomexergie
Meer forumleden hebben interesse in monitoring via M-bus van de Kamstrup 302. Iungo heeft aangegeven om hun systeem eventueel, bij voldoende belangstelling, daarvoor te ontwikkelen. Modbus hebben ze al draaiend.

Laat a.u.b weten dat je interesse hebt met een mailtje naar Loes van Iungo.
Loes@iungo.nl

Het verplicht tot niets maar helpt bij de ontwikkeling van monitoring systemen.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:18:
[...]

• wervisser
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Er staat bij voor airco..... Is100 cm binnen maat, mijn wp is 1.32

Ik heb hem zelf gemaakt, alleen dan niet als schuine lamellen. Gewoon vlak dicht gemaakt met isolatie er tussen. Achter en zijkant is open voor lucht. En het gat aan voorkant van ventilator heb ik open, dat is dus alles wat je ziet, ik wil daar geen belemmering hebben
Ja, klopt. Ik heb ze bij andere sites ook gezien op de advertentie pagina voor warmtepompen, vandaar.

Fotootje ? O-)
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Ik was voor €35 klaar voor een vergelijkbare kast om een klein buitendeel van 4kW.
Fotootje ? O-)

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Een split is nooit een monoblock. Bij een split zit condensor buiten, verdamper binnen.
Bij een monoblock zitten verdamper en condensor in 1 unit, buiten.

Maar bij de monoblock van Nefit mag geen glycol in het cv water.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Een split is nooit een monoblock. Bij een split zit condensor buiten, verdamper binnen.
Bij een monoblock zitten verdamper en condensor in 1 unit, buiten.

Nefit is een monoblock met een binnenunit met o.a de SWW boiler erin, dus buiten wel degelijk een monoblock.
Een echte split van Nefit lijkt veel meer op een huis tuin en keuken WP, met witte buitenunit.
Hoe houdt het apparaat de boel vorstvrij als er geen toevoeging in mag, gaat bij temp < 0 automatisch een beetje draaien ?

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 monoblock heeft niets met wel of geen binnenunit te maken, dat bedoelde ik. Jij zei, die Nefit split is toch een monoblock en dat kan niet ;)

Bij vorst is er voldoende warmtevraag, dat zit dus wel safe. Leidingen moeten volgens bepaalde voorwaarden geïsoleerd worden dat een stroomstoring geen probleem hoeft te zijn. Bij storing aan warmtepomp neemt de backup heater het over.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:51:
@koevlaas2 monoblock heeft niets met wel of geen binnenunit te maken, dat bedoelde ik. Jij zei, die Nefit split is toch een monoblock en dat kan niet ;)

Bij vorst is er voldoende warmtevraag, dat zit dus wel safe. Leidingen moeten volgens bepaalde voorwaarden geïsoleerd worden dat een stroomstoring geen probleem hoeft te zijn. Bij storing aan warmtepomp neemt de backup heater het over.
Sorry, de 'split' is toch echt een monoblock, dit schrijft Nefit er zelf over:

EnviLine TowerSolar

De EnviLine buitenunit - Split of Monoblock - wordt gecombineerd met een EnviLine TowerSolar binnenunit.

Ik bedoel de bruine buitenunit met de hoge fan erin, de witte 'normale' buitenunit is wel echt split.

Bron: https://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_25667

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 05-05-2017 13:05 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
thealterego1 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:32:
[...]

Ik kom er nu alleen te wonen, en mocht dat veranderen, kom je met 180L nog een heel eind met 3/4 personen als ik een beetje rond lees. Dus dat moet goed komen :)
Als je idd alleen of met z'n 2'en bent kom je een heel eind, met een overschot aan PV kun je ook met een element gaan opwarmen ipv warmtepomp.

Ik heb nu een 5KW mono, deze is exact genoeg om het huis bij ruim onder de -8 op temperatuur te houden. Ik moet er echter nu geen SWW aan vast knopen omdat dat toch een aantal lange runs per dag op kan leveren. Indien je COP=1 niet erg vindt is een element dan een goede backup en is 200L prima.

Ik wil echter het liefst een iets zwaardere WP gaan regelen en dan met een iets hogere COP SWW 1 a 2x per dag opwarmen. Hitachi heeft een leuke all-in-one met 280L en solar spiraal. Wanneer de verbouwing doorgaat komt deze er denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 05-05-2017 13:35 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• dekvloer
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Wat zit er anders bij Nefit monoblock waardoor dit niet mag? Je had me wel overtuigd van de toegevoegde waarde van een 50 liter buffervat trouwens, toen ging ik wel automatisch denken, als de zaak dan toch ontkoppeld is is glycol misschien wel een mogelijkheid? Niet dat dat verder echt iets veranderd, ik was daar blijkbaar ook iets te snel in dat vermoeden.

[ Voor 10% gewijzigd door dekvloer op 05-05-2017 13:53 ]

• Tomexergie
wervisser schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:09:
[...]

Voor geluidsreductie is zo'n licht vurenhout kastje niet waard. Lage 50Hz met lange golflengte heeft dempende massa nodig. Visueel: Buitenunit groen of bruin schilderen heb ik nog niet gezien. Je moet er lef voor hebben.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:55:
[...]

EnviLine TowerSolar

De EnviLine buitenunit - Split of Monoblock - wordt gecombineerd met een EnviLine TowerSolar binnenunit.

Ik bedoel de bruine buitenunit met de hoge fan erin, de witte 'normale' buitenunit is wel echt split.

Er staat "split OF monoblock" dan is een monoblock toch nooit een split.

Je vroeg toch of de split tower een monoblock is. Maar je kunt een tower combineren met een monoblock OF een split.
Of begrijp ik niet wat jij bedoelt? ;)

@dekvloer Er mag simpelweg geen glycol in het systeem, dat is alles. Er is dus geen scheiding tussen water in de monoblock en cv systeem binnen.
Maakt alles een stuk makkelijker toch?

• wervisser
Tomexergie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:24:
[...]

Voor geluidsreductie is zo'n licht vurenhout kastje niet waard. Lage 50Hz met lange golflengte heeft dempende massa nodig. Visueel: Buitenunit groen of bruin schilderen heb ik nog niet gezien. Je moet er lef voor hebben.
Ik zou de ombouw ook meer interessant vinden voor verdwaalde voetballen dan als geluidsreductie. Verven kan wel, maar dan valt hij meer op tegen mijn witte gevel :+

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:59
Hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zowel sww als cv op wp aangesloten? Voor mijn gevoel heeft het overgrote deel enkel cv op een wp.
Is dat i.v.m. het niet willen/kunnen plaatsen van een boiler van formaat? Of welke beweegredenen zijn daar voornamelijk voor?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:31:
Hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zowel sww als cv op wp aangesloten? Voor mijn gevoel heeft het overgrote deel enkel cv op een wp.
Is dat i.v.m. het niet willen/kunnen plaatsen van een boiler van formaat? Of welke beweegredenen zijn daar voornamelijk voor?
Persoonlijk vind ik dat mijn oplossing het beste/goedkoopste/goed comfort met een WP alleen voor verwarming (vloer), en een E-boiler.
Maar er zullen nog wel wat meer reacties komen met ieder zijn eigen beweeg redenen.... (8>

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

karazz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:31:
Eenvoud v.d. installatie, relatief weinig SWW gebruik, weinig te winnen met COP=2.5 t.o.v. 1, minder ruimtebeslag en lagere investering, middels 2 E-boilers, waarvan 1 passief en 1 actief.
Hier wel bewust voor gekozen om een SWW boilervat te kopen en aan te sluiten op de WP.

Nieuw huis, dus nu is het de goedkoopste manier om het goed te doen, en er ruimte voor te creëren.

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Weet niet wat je bedoelt maar de Nefit mono is niet echt een mono. Bestaat uit 2 delen.

• Knowbody
Oxellaar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:51:

En stroomstoring. .. Nefit heeft daaraan gedacht. Het primaire watercircuit is glycolmengsel en het eigenlijke cv circuit is water. Dat hebben ze fraai opgelost.

Nefit mono is een stuk meer een paradepaardje dan de split. En de installateur hoeft geen F gassen certificaat.

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:55:
[...]

EnviLine TowerSolar

Ok je doelt op de tower. Dat is een zonneboiler systeem.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)