Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.306 views
Oxellaar schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:33:
[...]

Mooi baksteentje!

Ik denk dat een grindbak prima gaat werken, zeker gezien de zanderige grond.
Daar vriest het niet snel diep in de grond. Is absoluut geen Zeeuwse klei ;) Je moet wel rekening houden met een 60 tot 100L per dag aan condenswater. Laat voor de zekerheid een paar gaten boren naar een metertje diep en steek daar een drain in die uitkomt in de grindbak.
Zie dat je wel een mooie mantelbuis hebt voor je koelleidingen, zo hoort het.

En uitblazen richting de woning is toch niet zo'n probleem? Richting de buren is niet echt netjes en goed voor de beplanting in hun tuin.
Tnx, en ik wilde ook juist verifieëren dat de WP richting onze woning blaast en niet naar de buren, want dan blijft er van zijn heg weinig over :P Noaberschap is heilig bij ons in de buurt, houden zo :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:32
@Grolsch welke diameter grond slang heb jij gebruikt?
Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:31:
Of als je de afvoer maar diep genoeg legt, dan bevriest deze niet.

Het idee was om er een grindbak te maken van 1000x500x250mm is 125 liter met daaronder waterafvoer in het vorstvrije gedeelte met een put. Is ook al vaker over gesproken hier.

De foto die jij laat zien, dat wil ik dus niet, en precies daarom ligt die betonplaat zo diep 8)

Uberhaupt die hele afwerking van die buitenunit en dat dak laten mij griezelen :?

PV panelen plat op een paar straatklinkers :?
Ja het is veel besproken maar dan heb jij het toch niet gesnapt. Absoluut geen grindbak leggen, binnen twee dagen dicht gevroren gegarandeerd

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:08:
[...]

Ja het is veel besproken maar dan heb jij het toch niet gesnapt. Absoluut geen grindbak leggen, binnen twee dagen dicht gevroren gegarandeerd
Het wordt ook geen bak, maar meer een laag grind omringd door zwarte grond met afvoer eronder. Dat gaat wel goedkomen, ik zie genoeg mensen die er helamaal niets aan doen, dus dit werkt altijd beter als niets doen.

Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:22:
[...]

Het wordt ook geen bak, maar meer een laag grind omringd door zwarte grond met afvoer eronder. Dat gaat wel goedkomen, ik zie genoeg mensen die er helamaal niets aan doen, dus dit werkt altijd beter als niets doen.
Jammer dat je het met zelfs hele fundering storten niet gelijk goed doet. Maar als jij een zwembad wilt prima. Ik heb je gewaarschuwd.
Zou trouwens maar een schoor aan de unit zetten, als wij zo machines stellen gebeurt dat met m30.
Beetje wiebelen en draad eind knikt dubbel en plat ligt je unit.....

1 PVoutput . Dongen NB

Nogmaals (ik val in herhaling) dit is niet definitief.

Maar misschien wil jij dan ff uitleggen hoe het wel goed moet?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even wat anders @Grolsch
Komt er nog iets overheen?
Schoonhouden van de unit, lijkt me ook wel lastig zo onder de bomen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:49:
Even wat anders @Grolsch
Mooie houten kist, met open voor, achterkant en een zadeldak.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:51:
[...]

Versterkt dan wel het geluid van de unit...
Ik heb hem in het schuurtje, gelukkig los van het huis, dus geen last van.
Maar als je ziet/hoort wat ik moet doen om het uitblaasgeluid stil te krijgen.....met een flinke uitblaaskast en geluidsdempingsmateriaal....
Ben ook omringd door muren, dat helpt er ook niet aan.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:51:
[...]

Fotootje ?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Oxellaar schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:04:
[...]

Tussen de 25 en de 30 is een mooie retourtemperatuur. En zoals @koevlaas2 aangeeft, je setpoint aanvoer is natuurlijk wel van belang. Alleen krijg ik de waardes die hij aangeeft nooit verkocht. Veel mensen willen verwarming en geen koeling in de winter :+ Geintje, maar dat accepteren de mensen niet.
Waarom zou je bij verwarming met een cv ketel 30 tot 35 als aanvoer aanhouden en met een warmtepomp opeens 5 tot 10 graden lager willen?
Als je het comfortabel vind is het natuurlijk prima.
Ik doe Ta 24 en Tr=22 op een w/w wp. De Ta loopt als het een paar dagen koud is op tot circa 25 graden. Soms iets meer, maar niet veel.

Ik heb een massahuis en de warmte gaat het beton in. Mijn vrouw heeft wel last van een gemis aan iets warm. Het is comfortabel en meestal meer dan 21.5 graden, maar zij mist echte warmte. Ze had het liefst een echt warme vloer gehad, maar dan drijf je de tent uit.

Dus dat is idd iets om serieus rekening mee te houden.

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Versterkt dan wel het geluid van de unit...
Ik heb hem in het schuurtje, gelukkig los van het huis, dus geen last van.
Maar als je ziet/hoort wat ik moet doen om het uitblaasgeluid stil te krijgen.....met een flinke uitblaaskast en geluidsdempingsmateriaal....
Ben ook omringd door muren, dat helpt er ook niet aan.
Ik zit met mijn apparaat in een hoekje, dat is weer +3db, ik moet nog de achterwanden bekleden met geluiddempende materialen.
Zodra het vriest is het net een dyson stofzuiger, ik denk hier iets aan te kunnen doen door de buitentemperatuur sensor een paar graden naar boven aan te passen. De Fan moduleert dan terug en scheelt een hoop geluid en hopelijk niet al teveel rendement.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Bij mij ligt er los een klein zadeldak op, de boel blijft mooi droog zo.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/domggxy16i4mr.jpg

AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:49:
Even wat anders @Grolsch
Ik wil er uiteindelijk iets van een "kapschuurtje" omheen maken waar ik zowel de WP onder zet, als mijn toekomstige robotgrasmaaier gecombineerd met een houthok.

Zoiets als dit, maar dan anders :P

Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/Q~4AAOSwNnRYjygv/$_84.JPG

Hier trouwens nog een "schematische" weergave zoals ik het in gedachten heb.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2079n6a.jpg
jerh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:57:
[...]

Ik heb een massahuis en de warmte gaat het beton in. Mijn vrouw heeft wel last van een gemis aan iets warms.
Dit soort problemen moet je in de slaapkamer oplossen met iets "warms" wat weinig met vloerverwarming te maken heeft :+

Maar wel een symptoon van een goed geïsoleerde woning om toch nog ff serieus te reageren :P

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 23:09 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:00:
[...]

[afbeelding]
Mmm jouw vrouw is makkelijk ;)

Waarom drooghouden? Met koud weer kan ik het snappen, maar met >+5.... Hoe meer water hoe beter, uit water haal je veel meer energie.

Rommel niet teveel met de buitenopnemer... Die meting beïnvloed meer dan alleen een cijfer in de display.
Waarschijnlijk zit oa het in en uitschakelen van de carterverwarming er aan gekoppeld

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:11:
[...]

Mmm jouw vrouw is makkelijk ;)

Waarom drooghouden? Met koud weer kan ik het snappen, maar met >+5.... Hoe meer water hoe beter, uit water haal je veel meer energie.

Rommel niet teveel met de buitenopnemer... Die meting beïnvloed meer dan alleen een cijfer in de display.
Waarschijnlijk zit oa het in en uitschakelen van de carterverwarming er aan gekoppeld
Klopt, ik heb een makkelijke WAF. Ze gedoogd nu al de 2e WP.

Ik blijf dan maar af van die sensor, wil niet teveel rommelen en eindigen met een kapotte unit.

[...]

[afbeelding]
Op het raam na heb ik hetzelfde hoekje, geluid kaatst niet. Houten omkasting behalve de ventilator heeft open zicht, werkt prima

1 PVoutput . Dongen NB

Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:43:
Nogmaals (ik val in herhaling) dit is niet definitief.

Maar misschien wil jij dan ff uitleggen hoe het wel goed moet?
Eigenlijk had in het midden van je fundering een PVC buis recht naar beneden moeten zitten, maar dat gaat nu niet meer helaas.
Die groene slang moet je vervangen door PVC minimaal 80 mm. Zeker onder 45 graden naar beneden laten steken dus probeer hoekje van je beton af te hakken. Die buis gaat naar je riool uiteraard. Tussen je draad einden metsel je muurtje zodat je een bak krijgt en daar zet je je wp op. Vloertje schuin aan smeren voor beetje afschot. Rondom zo hoog mogelijk aanvullen met grond voor isolatie. Je put is eigenlijk niet diep genoeg om vorst vrij te blijven, maar je kan altijd nog emmer zout in gooien. Als je grind in gooit groeit er telkens mm ijs aan, zit zo dicht, net als natte grond die gelijk bevriest.
Wat je zo creëert is principe straat kolk, die bevriest nooit. Water valt zonder belemmering gelijk 60 diep zonder te bevriezen. Als je om het milieu geeft kun je je riool verbinding vervangen door drainage slang, dan zakt het water op vorst vrije diepte de grond in.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:16:
[...]

Klopt, ik heb een makkelijke WAF. Ze gedoogd nu al de 2e WP.

Ik blijf dan maar af van die sensor, wil niet teveel rommelen en eindigen met een kapotte unit.
Nou, ik heb er ook twee staan. Maar ik zou het zo niet hoeven neer te zetten, krijg ik toch commentaar.
Om eerlijk te zijn, ik vind het ook wel erg functioneel zo.

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 22:26
buiter schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:40:
[...]

Als je dit wilt uitvoeren dan moet je dat zeker doen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit gaat aansturen, als je zelf die kennis in huis hebt dan kun je dat overwegen.
Graag hoor ik waarom er niet eerst met een normale WP de CV verwarmd wordt?

De voordelen van een standaard WP op een rij:
- Simpel in uitvoering/aansturing (zeker met een monoblock)
- Met een beetje handigheid zelf te installeren
- De meeste (gas)besparing te realiseren (kortere terugverdientijd)
- Op langere termijn uitbreidbaar/inzetbaar voor SWW

Zelf heb ik ook sinds een paar maanden een WP draaiend en ben ik me aan het oriënteren om SWW ook elektrisch te doen (nu nog CV)
De grootste deel van mijn gasverbruik heb ik nu toch al geëlimineerd.
Volgens mij valt er weinig aan te sturen, CV ketel heeft eigen thermostaat en doet zijn werk, WPB spiraal is dan een soort buffer. Als WPB niet meer op setpoint is gaat ie lopen. Dit zit allemaal al standaard in de WPB.

Nadelen standaard WP in mijn ogen onderandere:
- Geluid buiten, liever geluid binnen daar kun je gemakkelijker wat aan doen en heb je vooral zelf last van.
- Kosten: Pana mono(2700) + Buffer(400) + SWW-vat(800) + install(1500) - sub(2300) = 3100 euro. (WPB=1500) Bij mij zou een standaard WP achter de schuur komen te staan en dan cv water door 2 betonnen vloeren naar zolder voor verdeling. Extra groep(en) moeten dan ook daar heen.

Met de WPB laat ik alle opties open voor het laaste deel cv m3's (Pelletkachel, L/L-WP, Nieuwe CV zonder SWW, Elektrisch vuur, etc)

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 22:26
@Jack
Dat de WPB onderkant snel leeg is is juist de bedoeling.
De WPB zal dan op lagere temperatuur (35°C) toch zijn bijdrage kunnen doen met een hogere COP.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:22:
[...]

1300 ;)
https://www.koel-service....mp-boiler-boiler-200ld-3/
of 1249 voor een 190 wpb
https://www.koel-service....dea-boiler-rsj15-190rdn3/

Zit zelf ook wel een beetje met ruimte... Als de CV weg is kan ik wel schuiven met het witgoed om plaats te maken voor een WPB
Jammer dat die prijzen exclusief BTW zijn |:(

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Kloekie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:21:
[...]

Bij mij zou een standaard WP achter de schuur komen te staan en dan cv water door 2 betonnen vloeren naar zolder voor verdeling. Extra groep(en) moeten dan ook daar heen.
Probeer je WP zo dicht mogelijk bij je CV systeem te zetten. Ivm verliezen. Met aan en afvoer vanaf je schuur (weet uiteraard niet waar die schuur staat) en nog eens door twee betonnen vloeren :? :?

https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 05:45:
[...]

Eigenlijk had in het midden van je fundering een PVC buis recht naar beneden moeten zitten, maar dat gaat nu niet meer helaas.
Je bedoeld zoiets. Afvoer met een buis in het midden tot onder de vorstgrens en tussen de draadeinden aflopend naar de buis.
https://afbeeldinguploaden.nl/image/40iKwuVs

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-05-2017 09:45 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:32:
[...]

Jammer dat die prijzen exclusief BTW zijn |:(
Ja je hebt gelijk... Volgende keer zal ik even verder kijken dan de neus lang is ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:44:
[...]

Je bedoeld zoiets. Afvoer met een buis in het midden tot onder de vorstgrens en tussen de draadeinden aflopend naar de buis.
https://afbeeldinguploaden.nl/image/40iKwuVs
Juist ja, zo kun je perfecte opvangbak voorbereiden. Ik ben altijd van de 125 mm, standaard voor riool, maar vooruit.....
Een dode rat zou hier voor verstopping kunnen zorgen, en ja dat zie ik regelmatig.....

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Nu online
Daar zeg je wat en is wel iets om te voorkomen, eens kijken of ik er iets van een bladvanger in kan stoppen, zoiets als in de dakgoot.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Monitoring April: nog even wachten op een paar deelnemers.
Al vast een voorschotje 12 deelnemers: COPgem maart 4,83 rn COPgem April 4,63 een daling dus. Oorzaak vermoedelijke de stand-by verliezen. Hoe kunnen we die minimaliseren? Bij woningen met een super laag energieverbruik gaan deze verliezen domineren zie ik in de tabel.

Bedenk wel dat de HR ketel ongeveer 150 kWh pomp+stand-by verbruikt die we niet mee nemen in het COP vergelijk.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:10
Kloekie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:21:
[...]

Volgens mij valt er weinig aan te sturen, CV ketel heeft eigen thermostaat en doet zijn werk, WPB spiraal is dan een soort buffer. Als WPB niet meer op setpoint is gaat ie lopen. Dit zit allemaal al standaard in de WPB.

Nadelen standaard WP in mijn ogen onderandere:
- Geluid buiten, liever geluid binnen daar kun je gemakkelijker wat aan doen en heb je vooral zelf last van.
- Kosten: Pana mono(2700) + Buffer(400) + SWW-vat(800) + install(1500) - sub(2300) = 3100 euro. (WPB=1500) Bij mij zou een standaard WP achter de schuur komen te staan en dan cv water door 2 betonnen vloeren naar zolder voor verdeling. Extra groep(en) moeten dan ook daar heen.

Met de WPB laat ik alle opties open voor het laaste deel cv m3's (Pelletkachel, L/L-WP, Nieuwe CV zonder SWW, Elektrisch vuur, etc)
Ben benieuwd of dit gaat werken, laat je aub informeren (middels berekening) alvorens je dit gaat toepassen.
Want ook met betrekking tot de hoeveelheid afgezogen lucht van de WPB, de afgezogen lucht moet linksom/rechtsom ook weer verwarmd worden.
Als de CV ketel dit moet doen dan verwarm je de boiler uiteindelijk met gas ;-)
Ga er dus maar vanuit dat je met deze oplossing waarschijnlijk het "laatste deel" nog steeds het grootste deel van je gasverbruik is.

Genoemde nadelen: daar ga ik niet op in, het lijkt erop dat je hoe dan ook een WPB gaat aanschaffen
reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 05:45:
[...]

Die groene slang moet je vervangen door PVC minimaal 80 mm. Zeker onder 45 graden naar beneden laten steken dus probeer hoekje van je beton af te hakken. Die buis gaat naar je riool uiteraard. Tussen je draad einden metsel je muurtje zodat je een bak krijgt en daar zet je je wp op. Vloertje schuin aan smeren voor beetje afschot. Rondom zo hoog mogelijk aanvullen met grond voor isolatie. Je put is eigenlijk niet diep genoeg om vorst vrij te blijven, maar je kan altijd nog emmer zout in gooien. Als je grind in gooit groeit er telkens mm ijs aan, zit zo dicht, net als natte grond die gelijk bevriest.
Wat je zo creëert is principe straat kolk, die bevriest nooit. Water valt zonder belemmering gelijk 60 diep zonder te bevriezen. Als je om het milieu geeft kun je je riool verbinding vervangen door drainage slang, dan zakt het water op vorst vrije diepte de grond in.
Ik heb nog een H-balk 280mm liggen (280mm hoog en 280mm breed).

Als ik daar nu 2 stukken van zaag van 450mm en dan zo'n opstelling maak.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ilef80.jpg

excuses voor mijn paint skill's :)

De H-Balken veranker ik dan met 8 dikke bouten in de bouten plaat, de WP monteur ik vast op de dikke H-balk.

Ik ben alleen benieuwd waar de Zubadan nu zijn/haar condenswater naar buiten gooit, daar kom ik nog niet achter.

Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb nog een H-balk 280mm liggen (280mm hoog en 280mm breed).

Als ik daar nu 2 stukken van zaag van 450mm en dan zo'n opstelling maak.

[afbeelding]

excuses voor mijn paint skill's :)

De H-Balken veranker ik dan met 8 dikke bouten in de bouten plaat, de WP monteur ik vast op de dikke H-balk.

Ik ben alleen benieuwd waar de Zubadan nu zijn/haar condenswater naar buiten gooit, daar kom ik nog niet achter.
Het water valt over de hele breedte naar beneden, je kunt het niet opvangen met één pijp, tenzij je de bak en de pijp gaat verwarmen ,staat in boekje beschreven (pana in ieder geval ). Het water stroomt nu door jou pijp die in de vorst zit, wat vervolgens ijs aangroei geeft. Het moet in één keer floep naar beneden zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:12:
[...]

Het water valt over de hele breedte naar beneden, je kunt het niet opvangen met één pijp, tenzij je de bak en de pijp gaat verwarmen ,staat in boekje beschreven (pana in ieder geval ). Het water stroomt nu door jou pijp die in de vorst zit, wat vervolgens ijs aangroei geeft. Het moet in één keer floep naar beneden zijn.
Maar als het water over de gehele breedte naar beneden valt werkt onderstaande toch ook niet?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1703/234824/40iKwuVs.jpg

Hoe warm (of koud) is het water wat naar beneden valt :?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:32
Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Maar als het water over de gehele breedte naar beneden valt werkt onderstaande toch ook niet?

[afbeelding]

Je kan toch tracing maken ?
Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:18:
[...]

[afbeelding]

Die foto komt nog wat op ga ik vanuit....
Het water is niet warm genoeg want daar heb ik de fout mee gemaakt. Ik denk dat is lauw en loopt gewoon over de tegels naar de put 3 m verder, nou vergeet het maar, werd een gletscher van 2 meter en onder wp 5 cm dik.
Gelukkig heb ik gratis wegen zout.....

1 PVoutput . Dongen NB

Ramon_1984 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:19:
[...]

Je kan toch tracing maken ?
Moet hij die dan wel of niet mee nemen in cop resultaten?

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Nu online
Bij de Pana kun je alle gaten met bijgeleverde rubbertjes dichtmaken en 1 uitloop gebruiken. Maar ik denk als het hard vriest je er toch niet aan ontkomt om tracelint te gebruiken.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 05:32:
[...]

Op het raam na heb ik hetzelfde hoekje, geluid kaatst niet. Houten omkasting behalve de ventilator heeft open zicht, werkt prima
Linkerhoek kan ik er mooi een dempende plaat naast zetten, ook zal ik de trillingsdempers vervangen en de voedingskabel dikker maken.

reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Het water is niet warm genoeg want daar heb ik de fout mee gemaakt. Ik denk dat is lauw en loopt gewoon over de tegels naar de put 3 m verder, nou vergeet het maar, werd een gletscher van 2 meter en onder wp 5 cm dik.
Maar bij mij valt het dus niet op de tegels, maar "in" een grindbed van +- 30CM hoog. Ik ga het maar gewoon proberen, veel andere opties heb ik niet, en wat ik op internet ook tegenkom is allemaal gewoon boven de grond/grind.

Zoiets als dit wordt het dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/TFT_iQlkSQQ/maxresdefault.jpg

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

[afbeelding]
Krijg jij zo niet ruzie met je buren qua geluid? De WAF is hier beneden 0 hoe jij het heb opgesteld :D
Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:34:
[...]

Maar bij mij valt het dus niet op de tegels, maar "in" een grindbed van +- 30CM hoog. Ik ga het maar gewoon proberen, veel andere opties heb ik niet, en wat ik op internet ook tegenkom is allemaal gewoon boven de grond/grind.

Zoiets als dit wordt het dan:

[afbeelding]
Je moet het zelf weten, nu kun je er bij, straks niet meer. Zijn er hier al meer geweest met grind en zeiden dat het niet werkt. Zeker bij jou niet, dat grind zit zo vol met vuil van die bomen

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:45:
[...]

Krijg jij zo niet ruzie met je buren qua geluid? De WAF is hier beneden 0 hoe jij het heb opgesteld :D
De buurman is een beetje doof, dat scheelt. Voor de rest draait de boel niet na 24 uur en eenmaal op temperatuur valt het wel mee. Maar het kan altijd beter.

Ik krijg het cijfer 0 (nul) van jouw WAF, begrijp ik het goed ?

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:25:
Bij de Pana kun je alle gaten met bijgeleverde rubbertjes dichtmaken en 1 uitloop gebruiken. Maar ik denk als het hard vriest je er toch niet aan ontkomt om tracelint te gebruiken.
Staat duidelijk in boekje dat het niet mag mits je de extra bodem verwarming installeerd,een kippen waterbak is continu 15 watt voor vorst vrij .oppervlakte pana is tien keer zo groot dus tel uit je winst . Je ijs zit zo tegen de ventilator aan met die gaten dicht op eentje na met slang er aan

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Nu online
Oh maar ik ga die gaten niet dichtmaken hoor, blijft er een laagje water in staan met waarschijnlijk roest als gevolg.

reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:47:
[...]

Je moet het zelf weten, nu kun je er bij, straks niet meer. Zijn er hier al meer geweest met grind en zeiden dat het niet werkt. Zeker bij jou niet, dat grind zit zo vol met vuil van die bomen
Ik heb geen keus meer, de oplossing zoals jij aangeeft (wat wel een goede oplossing is hoor) kan nu niet meer, dus ik moet roeien met de riemen die ik heb :)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Tomexergie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:31:
De meetresultaten van maart met inmiddels 20 deelnemers! Over de 6 wintermaanden een gemiddelde COP van 4,44. Vanaf nu gaat dat gemiddelde omhoog dus de SCOP>4,5
Eer staat iemand bij met een COP van 7,77 in 2016 icm het laagste verbruik.
Ik vraag me af of dat realistisch is en of je dat resultaat niet moet schrappen.

Sowieso lijkt me trouwens een gewogen gemiddelde beter.

Verder een leuke tabel voor inzicht in de praktijk efficiëntie van warmtepompen!

• Rhaelak
@koevlaas2

Yup. Haar woorden waren "Als je het maar uit je hoofd laat die WP zo vlak voor het raam te plaatsen"

:D

Gaat bij ons overigens ook niet, i.v.m. dubbel openslaande deuren. De WP zal tzt op een dakkapel gezet worden.

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:11:
@koevlaas2

Yup. Haar woorden waren "Als je het maar uit je hoofd laat die WP zo vlak voor het raam te plaatsen"

:D

Gaat bij ons overigens ook niet, i.v.m. dubbel openslaande deuren. De WP zal tzt op een dakkapel gezet worden.
Gelukkig heeft ze die enorme zetpil achter het raam gemist dan, binnen staat een 300L boiler achter het raam.
Tja, het apparaat moest ergens en zo staat deze ons niet in de weg.

Ik hoop dat je geen resonanties binnen krijgt, van op een dakkapel zetten.

• PeterZ(on)
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Deze staat er op, Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4fcna1duck2ze.jpg
en hier het rooster op de afvoer Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vfva2bls5kkvj.jpg

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Deze staat er op, [afbeelding]
en hier het rooster op de afvoer [afbeelding]
En dat werd geen ijs er onder? Mijn frame is tien cm van de grond af maar bevroor gewoon. Straling warmte van de wp was niet genoeg

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Nu online
Geen idee, hij staat nog maar pas.

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Deze staat er op, [afbeelding]
en hier het rooster op de afvoer [afbeelding]
Ziet er strak uit, maar als @reneeke1970 Reneeke in mijn situatie al bang is voor een ijsbaan, dan verwacht hij bij jou een ijsberg.

• Daannn1987
Ben benieuwd wat ik kan gaan verwachten van de elga.. eindelijk weer schaatsen op natuurijs?
Bij de buurman staat hij op de dakpannen tegen de dakgoot aan.. wordt ijspegels vangen denk :')

[ Voor 34% gewijzigd door Daannn1987 op 03-05-2017 12:29 ]

• PeterZ(on)
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:26:
[...]

Ziet er strak uit, maar als @reneeke1970 Reneeke in mijn situatie al bang is voor een ijsbaan, dan verwacht hij bij jou een ijsberg.
Thnx. Als gezegd, hij staat nog maar sinds een paar weken dus heb ik daar geen ervaring mee, maar bij strenge vorst zal een trace lint zeker noodzakelijk zijn, welke systeem je ook kiest. Bij mij hoef je dan alleen maar het ijs te ontdooien maar met grind zoals jij het wil doen ook nog eens de massa van het grind.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
TWyk schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:00:
[...]

Ik vraag me af of dat realistisch is en of je dat resultaat niet moet schrappen.

Verder een leuke tabel voor inzicht in de praktijk efficiëntie van warmtepompen!
Wat bedoel je precies met een gewogen gemiddelde??
Er staan al gemiddelde in die tabel ondanks dat zeer uiteenlopende installaties zijn

7,77, is een invoer of overname foutje bij een nwe deelnemer zoals in posts eronder opgemerkt, wat hier al aangepast is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Thnx. Als gezegd, hij staat nog maar sinds een paar weken dus heb ik daar geen ervaring mee, maar bij strenge vorst zal een trace lint zeker noodzakelijk zijn, welke systeem je ook kiest. Bij mij hoef je dan alleen maar het ijs te ontdooien maar met grind zoals jij het wil doen ook nog eens de massa van het grind.
Klopt, ik ga het eerst proberen zo, en als er problemen zijn / ontstaan haal ik het grind er weer uit, dan nog geen man overboord :P

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Domba schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Wat bedoel je precies met een gewogen gemiddelde??
Er staan al gemiddelde in die tabel ondanks dat zeer uiteenlopende installaties zijn
Er staan in de tabel nu alle los bepaald SCOP's opgeteld en gedeeld door het aantal deelnemers.

Het gewogen gemiddelde zou zijn als alle "Heat kWh" totalen zouden worden opgeteld en gedeeld zouden worden door het totaal van alle "Elek kWh".

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
De Techneco Loria Duo 8KW is binnen!

Installateur is nu bezig met de installatie en heeft veel 'het boek' en af en toe de telefoon er bij. Gelukkig vaste prijs afgesproken ;)

Afbeeldingslocatie: https://68.media.tumblr.com/d61886df6c1147481a44613a5207dfdd/tumblr_opdiiwlWSD1s99h4vo1_1280.jpg

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:15:
[...]

Gelukkig heeft ze die enorme zetpil achter het raam gemist dan, binnen staat een 300L boiler achter het raam.
Tja, het apparaat moest ergens en zo staat deze ons niet in de weg.

Ik hoop dat je geen resonanties binnen krijgt, van op een dakkapel zetten.
_O- zetpil _O- Daar wees ik haar inderdaad niet op.

Ja resonanties is iets waar ik me wel zorgen over maak.

Bevriende installateur haalt z'n schouders erbij op onder het mom van "Vaak genoeg een airco geplaatst op een dakkapel".

Ik denk het te vermijden door de opstelling als volgt te maken;

Buitenunit, trillingsdempers, opstelbaken, per balk daaronder 2 stoeptegels en daaronder nog een trillingsmat.

• Domba
TWyk schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:59:
[...]

Er staan in de tabel nu alle los bepaald SCOP's opgeteld en gedeeld door het aantal deelnemers.

Het gewogen gemiddelde zou zijn als alle "Heat kWh" totalen zouden worden opgeteld en gedeeld zouden worden door het totaal van alle "Elek kWh".
Op die manier gaat de gemiddelde COP omhoog, lijkt me niet zo handig met het beperkte aantal deelnemers tot nu toe.

Want dan krijgen mijn gegevens aanzienlijk meer gewicht en invloed op die gemiddelde COP dan de nu 1/17 aandeel, die gaat dan naar ca 1/7 of wel ruim 14% in gemiddelde tot April als je eerst alle kWhheat en kWhe bij elkaar telt.

Daarnaast al mijn gegevens staan tenminste tot April bij enkel verwarming, maar het is niet zo dat ik geen warmwater gebruik of koud douche
De hot-fill boiler wordt ook door beide WP's verwarmt, (klik maar eens op 2x Pana monoblocs in mijn sign)
Maar ik heb de grootste moeite met uitsplitsen van die gegevens naar verwarming en SWW met lagere COP.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Betonzicht schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:02:
De Techneco Loria Duo 8KW is binnen!

Installateur is nu bezig met de installatie en heeft veel 'het boek' en af en toe de telefoon er bij. Gelukkig vaste prijs afgesproken ;)

[afbeelding]
Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het gaat verlopen !

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:28:
[...]

_O- zetpil _O- Daar wees ik haar inderdaad niet op.

Ja resonanties is iets waar ik me wel zorgen over maak.

Bevriende installateur haalt z'n schouders erbij op onder het mom van "Vaak genoeg een airco geplaatst op een dakkapel".

Ik denk het te vermijden door de opstelling als volgt te maken;

Buitenunit, trillingsdempers, opstelbaken, per balk daaronder 2 stoeptegels en daaronder nog een trillingsmat.
Je kan altijd nog veren tussen je buitenunit en opstelbalken plaatsen, mocht je toch nog herrie horen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:50:
[...]

Klopt, ik ga het eerst proberen zo, en als er problemen zijn / ontstaan haal ik het grind er weer uit, dan nog geen man overboord :P
Ik heb hier in de ecodan binnenunit de twee relais vervangen voor 2 solid state relais (stilte)
Ook een extra solidstate relais bijgezet.
Die laatste schakelt aan, dmv het "defrost" kontakt in de ecodan binnenunit.
En dat solid state relais schakelt de "tracing" in, van mijn koperen (vanwege warmtegeleiding) en geisoleerde afvoer onder de buitenunit.
Werkt prima en enkel tijdens defrost.

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Ik heb hier in de ecodan binnenunit de twee relais vervangen voor 2 solid state relais (stilte)
Ook een extra solidstate relais bijgezet.
Die laatste schakelt aan, dmv het "defrost" kontakt in de ecodan binnenunit.
En dat solid state relais schakelt de "tracing" in, van mijn koperen (vanwege warmtegeleiding) en geisoleerde afvoer onder de buitenunit.
Werkt prima en enkel tijdens defrost.
Van bevriezing heb je in je schuur toch geen last ? Zal toch wel goed gemaakt zijn door de fabrikant ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:58:
[...]

Van bevriezing heb je in je schuur toch geen last ? Zal toch wel goed gemaakt zijn door de fabrikant ?
Onverwarmde schuur en de lucht die aangezogen wordt via de openingen in de golfplaten komt toch ook van buiten?

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:02:
[...]

Onverwarmde schuur en de lucht die aangezogen wordt via de openingen in de golfplaten komt toch ook van buiten?
O....

Ik heb niets gedaan en had er geen ijs in afgelopen winter, het is hier in het westen wel beduidend warmer dan elders in het land.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb ook niet echt last gehad van vorst, maar meestal stond de WP uit 'snachts, toen er nog geen uitblaasgeluidsisolatie was.
Maar wil toch voorkomen dat de condensafvoer dichtvriest. Loopt door de betonvloer naar buiten in de regenpijp onder de grond aangesloten.
Maar de unit blijft wel mooi schoon in het schuurtje. :*)

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:08:
Heb ook niet echt last gehad van vorst, maar meestal stond de WP uit 'snachts, toen er nog geen uitblaasgeluidsisolatie was.
Maar wil toch voorkomen dat de condensafvoer dichtvriest. Loopt door de betonvloer naar buiten in de regenpijp onder de grond aangesloten.
Maar de unit blijft wel mooi schoon in het schuurtje. :*)
Bij mij zijn inmiddels de stenen onder de buitenunit verzakt, ik zal van de week de stenen ophogen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aan de hand van wat ideeen hier op het forum, heb ik het ook nog wat aangepast met trillingsdempers.
Moet de afvoer nog even opnieuw maken, nu ik de juiste rubberen afvoerdoppen heb gevonden.
https://www.mupload.nl/img/vk5efmeqsuq5s.jpg
https://www.mupload.nl/img/phpcipxfnajwv.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2017 20:18 ]

• Tomexergie
  • Nu online
Concept: Graag controle gegevens April s.v.p. I.v.m. leesbaarheid op het foum is er een verdeling in twee vensters aangebracht. Ik kan de volledige tabel weergeven in twee stukken onder elkaar. Als daar behoefte aan is hoor ik dat graag.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4176/34432733905_bf0af74f3a_b.jpg

• Tomexergie
  • Nu online
TWyk schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:00:
[...]

Ik schrap niets zonder goedkeuring van forumlid. Het is een tabel van de forumleden.
Gewogen gemiddelde over de is al in de tabel verwerkt.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:00
Tomexergie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:27:
Al vast een voorschotje 12 deelnemers: COPgem maart 4,83 rn COPgem April 4,63 een daling dus. Oorzaak vermoedelijke de stand-by verliezen. Hoe kunnen we die minimaliseren? Bij woningen met een super laag energieverbruik gaan deze verliezen domineren zie ik in de tabel.

Bedenk wel dat de HR ketel ongeveer 150 kWh pomp+stand-by verbruikt die we niet mee nemen in het COP vergelijk.
We kunnen de standby-verliezen er toch ook uithalen? Tussen april en oktober bestaat mijn CV gebruik alleen maar uit standby-verliezen.. 0 kWh verwarming.. reken daar de mcop maar eens van uit :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:22:
[...]

We kunnen de standby-verliezen er toch ook uithalen? Tussen april en oktober bestaat mijn CV gebruik alleen maar uit standby-verliezen.. 0 kWh verwarming.. reken daar de mcop maar eens van uit :)
Tijd dat je er ook op gaat douchen :)

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:00
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:30:
[...]

Tijd dat je er ook op gaat douchen :)
Doe ik.. wat denk je waarom hij nog aan staat :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:31:
[...]

Doe ik.. wat denk je waarom hij nog aan staat :)
Vul je bij verwarmen toch gewoon 0 in, of de helft bij SWW en bij verwarmen de andere helft.
Gelukkig is 0/10 gewoon 0 en niet error :) (10 KWH standby en 0 KW opwek).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:31:
Of als je de afvoer maar diep genoeg legt, dan bevriest deze niet.

Het idee was om er een grindbak te maken van 1000x500x250mm is 125 liter met daaronder waterafvoer in het vorstvrije gedeelte met een put. Is ook al vaker over gesproken hier.

De foto die jij laat zien, dat wil ik dus niet, en precies daarom ligt die betonplaat zo diep 8)

Uberhaupt die hele afwerking van die buitenunit en dat dak laten mij griezelen :?

PV panelen plat op een paar straatklinkers :?
Wat is het probleem? Het staat op een dak, ik kan de leidingen niet in graven :) ze moeten ook omhoog en niet naar beneden. Staat prima zo, enige wat ik nog doe is de isolatie wat egaler maken met een grotere diameter.

Die panelen liggen al 2 jaar zo, gebeurd niks mee, niet overal zo'n probleem van maken >:) het zijn maar zonnepanelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• buiter
Als je een youless gebruikt (en de informatie sla je op in een database) dan kun je standby er toch uit filteren?
Er wordt voor elke minuut een record weggeschreven met de het vermogen van die minuut.
Als deze onder de 20 watt zit dan reken je het als standby.
Sommatie van alle minuten onder de 20 watt delen door 1000 (voor kW) en delen door 60 voor de h..
Mijn standby verlies voor april is in dat geval 5,53kWh

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:44:
Concept: Graag controle gegevens April s.v.p. I.v.m. leesbaarheid op het foum is er een verdeling in twee vensters aangebracht. Ik kan de volledige tabel weergeven in twee stukken onder elkaar. Als daar behoefte aan is hoor ik dat graag.

[afbeelding]
Grappig inderdaad dat de COP zakt doordat stilstand verlies een groter deel word, bij mij komt het grotendeels doordat ik alleen in de morgen en avond/nacht warmte in de vloer stak, niet de gunstigste tijd.

@Domba stookt nog flink door zo te zien >:)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:34:
[...]

Grappig inderdaad dat de COP zakt doordat stilstand verlies een groter deel word, bij mij komt het grotendeels doordat ik alleen in de morgen en avond/nacht warmte in de vloer stak, niet de gunstigste tijd.

Jij hebt ook aardig veel gestookt, of werkt mijn ventilatie WTW zo goed ?

Domba heeft de boel toch dag en nacht draaien ?

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 03-05-2017 22:39 ]

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:36:
[...]

Jij hebt ook aardig veel gestookt, of werkt mijn ventilatie WTW zo goed ?

Domba heeft de boel toch dag en nacht draaien ?
Nou ja veel.... 99kWh, dat zijn 5 dagen in januari
April was in het begin ok, maar toen werd het koud en zo ook de vloer dus dacht what the f*ck, ik laat hem aan.
Diverse tijden wat getest, kamer temp was prima maar gewoon de vloer bijgewarmd op gezette tijden.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:45:
[...]

Nou ja veel.... 99kWh, dat zijn 5 dagen in januari
April was in het begin ok, maar toen werd het koud en zo ook de vloer dus dacht what the f*ck, ik laat hem aan.
Diverse tijden wat getest, kamer temp was prima maar gewoon de vloer bijgewarmd op gezette tijden.
Het scheelt heel veel dat de COP veel hoger is, een ochtendje draaien en slechts een paar KWH zijn verbruikt.
Helaas zie je dit niet omdat het standby verbruik de MCOP omlaag trekt.

• Oxellaar
  • Niet online
Hier zit de etwist thermostaat van Remaha aan de Elga gekoppeld, werkt prima.
Subsidie is ook aangevraagd, afwachten hoe lang het duurt.
Bij een collega was het binnen 3 weken binnen, dat is toch wel heel snel?

Vanavond bij een collega weer een Elga aangeslingerd. Nog twee of drie te gaan, begin het een beetje beu te raken :9
Stelletje subsidiewolven...

De monteurs die het ongeveer dagelijks doen hebben er geen trek in om savonds even wat stek handelingen te doen, dus ik ben de klos.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 03-05-2017 23:18 ]

• Domba
Rol-Co schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:34:
warmte :9~

Klopt, de nodige kWh's, verwarming 28 van de 30 dagen met maar 1 WP,
Niet zo'n succes, ook de COP niet
De DCOP's in januari met 2 WP's actief en gemiddelde etmaal temperaturen van rond nul waren nog beter

Heel Maart niet een DCOP <4 met (beide WP's actief) en April maar liefst 6 stuks, zo gauw meer dan een lage deellast aan warmte kwijt kon, was het gedaan met de COP

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:17:
[...]

warmte :9~

Klopt, de nodige kWh's, verwarming 28 van de 30 dagen met maar 1 WP,
Niet zo'n succes, ook de COP niet
De DCOP's in januari met 2 WP's actief en gemiddelde etmaal temperaturen van rond nul waren nog beter

Heel Maart niet een DCOP <4 met (beide WP's actief) en April maar liefst 6 stuks, zo gauw meer dan een lage deellast aan warmte kwijt kon, was het gedaan met de COP
2 WP's bij koud weer in lage deellast geeft gewoon een zeer hoge COP blijkbaar.

• Daannn1987
Oxellaar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:16:
Hier zit de etwist thermostaat van Remaha aan de Elga gekoppeld, werkt prima.
Subsidie is ook aangevraagd, afwachten hoe lang het duurt.
Bij een collega was het binnen 3 weken binnen, dat is toch wel heel snel?

Vanavond bij een collega weer een Elga aangeslingerd. Nog twee of drie te gaan, begin het een beetje beu te raken :9
Stelletje subsidiewolven...

De monteurs die het ongeveer dagelijks doen hebben er geen trek in om savonds even wat stek handelingen te doen, dus ik ben de klos.
Lekker bezig :)

Hier 18-04-2017 ingediend, nog niets vernomen.

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:22:
[...]
2 WP's bij koud weer in lage deellast geeft gewoon een zeer hoge COP blijkbaar.
Het niet eens deellast zelf met koud weer want de hoeveelheid warmte was zelfs meer 20-30% per WP met betere DCOP in januari.

Ik heb nog niet echt goed beeld van de oorzaak zelf, anders kan ik het omzetten in programmacode, een algo voor mijn controllers, ik kan best wel wat aanpassen zonder ik de settings van de WP zelf veranderen.

Zoals 40% meer flow door hulpcirculatiepomp bij te schakelen of de dT te beinvloeden, door deze groter of kleiner te maken en constant te houden.

Er zijn ook verrassende details zoals een stilstaande panasonic circulatiepomp meer flowweerstand geeft dan een Grundfoss Alpha 2, die ik eigenlijk niet eens uit het circuit hoeft te schakelen met de 3-wegklep als deze stilstaat, omdat zo weinig flow weerstand geeft

,

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:49:
[...]

Het niet eens deellast zelf met koud weer want de hoeveelheid warmte was zelfs meer 20-30% per WP met betere DCOP in januari.

Ik heb nog niet echt goed beeld van de oorzaak zelf, anders kan ik het omzetten in programmacode, een algo voor mijn controllers, ik kan best wel wat aanpassen zonder ik de settings van de WP zelf veranderen.

Zoals 40% meer flow door hulpcirculatiepomp bij te schakelen of de dT te beinvloeden, door deze groter of kleiner te maken en constant te houden.

Er zijn ook verrassende details zoals een stilstaande panasonic circulatiepomp meer flowweerstand geeft dan een Grundfoss Alpha 2, die ik eigenlijk niet eens uit het circuit hoeft te schakelen met de 3-wegklep als deze stilstaat, omdat zo weinig flow weerstand geeft

,
Ik had van de week een Yonos Para pomp in mijn handen en blies op het pijpje, geen enkele weerstand :)

Ben wel benieuwd naar de ervaringen, bijna niemand heeft 2 WP's draaien.

• Tomexergie
  • Nu online
[...]

Deze verliezen tellen mee bij de SCOP, zo erg is dat niet. Een paar maanden MCOP=0 en een beetje elektriciteit. De SCOP zal een beetje dalen. Of stookseizoen invoeren: WP uit mei t/m aug. De Elga heeft maar 10W standby: Gedurende 4 maanden maar 30kWh. Ik laat Elga gewoon aan staan.
De DHW WP gaat het juist beter doen.

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:54:
[...]
Ik had van de week een Yonos Para pomp in mijn handen en blies op het pijpje, geen enkele weerstand :)

Het zijn wel 2 hydraulisch gescheiden systemen.
Vloer/wandverwarming: regeltechnisch kan ik daar niet zo heel veel mee (enkel flow), als ook er niet listig extra voordeeltje te halen zijn.
Radiatoren circuit: Daar kan ik een hele hoop (flow, dT (warmteinjectie & boosterfans onder radiatoren voor extra afgifte), maar uitproberen kost wel tijd en niet alles pakt gunstig uit.
Het doel is niet enkel DCOP optimaliseren, maar eerder veel meer flexibel zijn.

Ik heb geen idee wat voor regeerakkoord met welke partijen eruit rolt, zoals ondersteuning van de transitie als een lage gasverwijdings bijdrage, blockchain voor elke kWh voor decentrale lokale handel/micro-grids (bijv verkoop/aankoop van buren), vanaf 2025 enkel nog EV's verkocht mogen worden, flexibel tarief de zogenaamde "killer-app" van 2e kamer, die enkel piek netbelasting synchroniseert, aanwijzing van wijken die gasloos worden loopt al.
Allemaal zaken waarbij netwerkbeheerder rap met een oplossing/plan van aanpak moet gaan komen voor het grotendeels nog zeer lage 1,5kW gelijktijdigheid van laagspanningsnet in NL

Ik zoek nog wel een betaalbare 4-wegklep dubbel L-Type voor 230V met lage flowweerstand voor 2m3/h, dan kan ik de HT.-buffer opwarmen terwijl de verwarming gewoon doorgaat, via de hulpcirculatiepomp met warmte-injectie

Ik heb vorige week de warm water voorziening verandert naar een mini SWW boiler van maar 50ltr voor alle warm water
Mijn partner is daar niet zo heel gerust op, maar ziet het wel zitten om uit te proberen hoelang je kan douchen, voor de kwaliteitskeuring _/-\o_

O-) O-) Een 600ltr combi-buffer van tenminste 30-35C het jaar rond met een 6kW WP, met het bottom spiraal dat de boiler vervangt.
Via hygienespiraal (hotfill) wordt de mini boiler van voor verwarmt water voorzien en 2e 6kW WP die boiler dan verdere opwarming,
Ofwel 12kW vs een douche van maar 7,8l/min met plenty aan mogelijkheden om te "sjoemelen" door paar kWh extra warmte in buffer te laten, door warmte injector kleiner deel te laten gebruiken, of WP alvast op boiler opwarmen te zetten (alle afgiftecontrollers hebben aanwezigheid detectie, elke minuut eerder is een minuut langer douchen)
O-) O-)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
koevlaas2 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:54:
[...]

Dat is wat mij er van tegen houd om een 2e WP in bedrijf te nemen. Ben niet zo van pionieren..

• Daannn1987
Noord27 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:59:
[...]

Dat is wat mij er van tegen houd om een 2e WP in bedrijf te nemen. Ben niet zo van pionieren..
De WAF hier ook niet, en gezien ik redelijk vaak weg ben voor 't werk kan het dan maar beter stabiel werken :+

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 04-05-2017 08:13 ]

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:57:
[...]

Ik doe Ta 24 en Tr=22 op een w/w wp. De Ta loopt als het een paar dagen koud is op tot circa 25 graden. Soms iets meer, maar niet veel.

Ik heb een massahuis en de warmte gaat het beton in. Mijn vrouw heeft wel last van een gemis aan iets warm. Het is comfortabel en meestal meer dan 21.5 graden, maar zij mist echte warmte. Ze had het liefst een echt warme vloer gehad, maar dan drijf je de tent uit.

Dus dat is idd iets om serieus rekening mee te houden.
Ik heb hier wel een theorietje over. Bij jouw vv en lage Ta-Tr zal geen/zeer weinig convectie plaatsvinden, je oppervlakteT van vloer/wanden/plafond is binnen zeer beperkte grenzen identiek. Lucht warmt zeer slecht op en zal zeer waarschijnlijk kouder/killer voelen dan een ruimte met hetere radiatoren en daardoor meer convectie en minder kil voelende lucht. Daarnaast zal bovenzijde bank, in de schaduw v.d. straling v.d. vloer, relatief kil aanvoelen, ook meetbaar. Bij mijn plafondverwarming heb ik minder 'schaduw' problemen, maar voelde het ook minder 'warm' dan de thermometer deed verwachten. Door enige convectie toe te voegen door een 'grote' PC-fan zeer langzaam te laten draaien en langs het plafond te richten heb ik dit fenomeen opgelost. Als prettige, niet verwachte, bijkomstigheid nam de COP nog eens met 25% toe. Ga maar eens met een IR-meter en een digitale thermometer met externe sensor de diverse (oppervlakte)T's meten, wellicht dat dat inzichtelijk maakt welke warmte jouw vrouw mist. Het is echt een meetbaar verschil, althans ik kan bij mij de 'ervaren' verchillen meten.

Verwijderd

Tomexergie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:27:

Oorzaak
Super laag energieverbruik woningen door prima isolatie
of
Overgedimensioneerde WP in relatie tot de werkelijke energievraag v.d. woning

Verwijderd

[...]

We kunnen de standby-verliezen er toch ook uithalen?
Je gaat dan uitsluitend de performance v.d. WP meten tijdens draaien, je mist dan bijv. overdimensionering.
@Oxellaar ik heb de subsidie 26-03-2017 aangevraagd en tot nu toe nog niets vernomen ....

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:59
Tomexergie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:44:

[afbeelding]
M.b.t. leesbaarheid, wellicht alleen de laatste maand tonen met een hyperlinkje erachter naar de volledige tabel?

• buiter
Grolsch schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:42:
@Oxellaar ik heb de subsidie 26-03-2017 aangevraagd en tot nu toe nog niets vernomen ....
Het kan nog wel even duren:
In een eerdere post heb ik gemeld dat mijn aanvraag met 8 weken was verlengt (brief kreeg ik vlak voor de deadline van 8 weken)
Ingediend: 30 januari subsidie/brief ontvangen: 19 april

Uiteraard even gebeld met de RVO en altijd te horen gekregen "het komt goed"
Tijdens het laatste contact moment had de medewerker het erover dat de 8 weken wellicht niet houdbaar zou zijn in verband met de verwerkingstijd (drukte??)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:54
Voor wat het waard is, mijn ecodan 7,5 kW standby verbruik over 3 dagen is 1,2 kW dus 16 watt per uur. Ben namelijk op vakantie en wp temp instelling staat laag en wp staat standby

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• PeterZ(on)
  • Nu online
@buiter @Grolsch Ik heb 29/3 de aanvraag gedaan en 26/4 stond het op mijn rekening, het kan dus wel snel.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:17:
[...]

Ik heb hier wel een theorietje over. Bij jouw vv en lage Ta-Tr zal geen/zeer weinig convectie plaatsvinden, je oppervlakteT van vloer/wanden/plafond is binnen zeer beperkte grenzen identiek. Lucht warmt zeer slecht op en zal zeer waarschijnlijk kouder/killer voelen dan een ruimte met hetere radiatoren en daardoor meer convectie en minder kil voelende lucht. Daarnaast zal bovenzijde bank, in de schaduw v.d. straling v.d. vloer, relatief kil aanvoelen, ook meetbaar. Bij mijn plafondverwarming heb ik minder 'schaduw' problemen, maar voelde het ook minder 'warm' dan de thermometer deed verwachten. Door enige convectie toe te voegen door een 'grote' PC-fan zeer langzaam te laten draaien en langs het plafond te richten heb ik dit fenomeen opgelost. Als prettige, niet verwachte, bijkomstigheid nam de COP nog eens met 25% toe. Ga maar eens met een IR-meter en een digitale thermometer met externe sensor de diverse (oppervlakte)T's meten, wellicht dat dat inzichtelijk maakt welke warmte jouw vrouw mist. Het is echt een meetbaar verschil, althans ik kan bij mij de 'ervaren' verchillen meten.
Gedeeltelijk herken ik dit wel. Ik heb warmtebeeld opnames gemaakt en dan zie je dat in de hele ruimte de temperatuur gelijk is of slechts heel weinig (0.1 graad) verschilt.

Ik denk eerder dat het komt daardat in het hele huis een temperatuur heerst dat je daar aan went en dat alles hetzelfde aanvoelt. De gemiddelde waf is kouwlijker aangelegd en zal dan eerder iets warms missen.

Verwijderd

jerh schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:24:
[...]

Gedeeltelijk herken ik dit wel. Ik heb warmtebeeld opnames gemaakt en dan zie je dat in de hele ruimte de temperatuur gelijk is of slechts heel weinig (0.1 graad) verschilt.

Ik denk eerder dat het komt daardat in het hele huis een temperatuur heerst dat je daar aan went en dat alles hetzelfde aanvoelt. De gemiddelde waf is kouwlijker aangelegd en zal dan eerder iets warms missen.
Ik denk dat "de gemiddelde waf etc" iets te gemakkelijk geredeneerd is, ik hoor het te vaak en als 'de helft', het vrouwelijke deel, van de huishoudens het niet 'echt comfortabel' vindt is het naar mijn idee een serieus te nemen fenomeen/probleem.
Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)