13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Geen Quooker in de keuken, vond ze niet nodig. Wel ruimte gereserveerd voor close in boilertje, cq. 2 KW doorstroomverwarmer in de keukenkast, voor als ze zich later bedenkt. Ze bedenkt zich normaliter als de deadlines verlopen zijnkoevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:07:
[...]
Hotfill boilertje ertussen.
Even een glas warm omspoelen met 3/4 aanvoerleiding zal ook een aardige verspilling worden, is nog wel wat water wat eerst koud komt.
Misschien heeft hij in de keuken een Quooker.
Ik weet eigenlijk niet hoe ze het gaan doen met de waterleidingen, 3/4 naar bad en douche is zeker, hoe ze de rest doen zal ik eens vragen, heb daar geen 3/4 nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 01-05-2017 14:14 ]
Verwijderd
Als je jezelf overgiet met 34L p/m loont dit vast zeer snel.Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:02:
Hoe ziet een tvt-berekening van boilervaten, isolatie, mogelijk langer leidingwerk, ruimtebeslag ed. er uit, als je het met een voldoende > 15kW doorstroom verwarmer vergelijkt ? COP=1 t.o.v. COP=2.5 minus de stilstandsverliezen ? Wanneer 'loont het', begint het te lonen ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Goed, want voor 10l/min van 10-45 heb je ca. 20KW nodig, met douche-WTW (die er komt), ca. 11KW. Max 3x25A is ca. 11KW (op 16A Afgezekerd, los van discussie dat je hier bepaalde tijd overheen kan).Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:02:
Hoe ziet een tvt-berekening van boilervaten, isolatie, mogelijk langer leidingwerk, ruimtebeslag ed. er uit, als je het met een voldoende > 15kW doorstroom verwarmer vergelijkt ? COP=1 t.o.v. COP=2.5 minus de stilstandsverliezen ? Wanneer 'loont het', begint het te lonen ?
Wil je 26 liter per minuut van 10-45 opwarmen heb je 63KW nodig, zeg 40KW met douche WTW. Heb je 3 fase 58A aansluiting voor nodig. Wil niet weten wat die kost, 3x35A is al zo'n EUR 700,- per jaar duurder dan 3x 25A. Dus dan mag het o.b.v. beoogd 3x25A wel wat kosten.
Shit, idd, 34 L/minuut, was de jets van 8L/minuut vergeten.
[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 01-05-2017 15:42 ]
Inderdaad. Het is erg afhankelijk van je gebruik. Hier nu anderhalve week een doorstromer op de zonneboiler i.p.v. HR-ketel. In plaats van 0,4 m3 per week nu 2 kWh per week (met elke dag douchen 2-3 minuten). Ik gebruik meer stroom voor mijn internet-router dan voor het SWW.koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:38:
[...]
Als je jezelf overgiet met 34L p/m loont dit vast zeer snel.
Ben ik even blij dat ik niet nog verder heb geïnvesteerd in ingewikkelde vaten waarmee ik ook via de wp zou kunnen verwarmen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 01-05-2017 15:51 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Gelukkig kan je ook 3x80A krijgenLittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:40:
[...]
Ja, maar jij hebt geïnvesteerd in een zonneboiler, dat is ook een buffervat met daarin een spiraal met allerlei rare leidingen aangesloten op zonnecollectoren, pompgroep, regelaar, etc.. Zelfs met verhoogde subsidie 2017 heb je een tvt van hier tot Tokyo als je niet alle onderdelen bij elkaar hebt gescharreld en in elkaar gezet.Bram-Bos schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:50:
[...]
Inderdaad. Het is erg afhankelijk van je gebruik. Hier nu anderhalve week een doorstromer op de zonneboiler i.p.v. HR-ketel. In plaats van 0,4 m3 per week nu 2 kWh per week (met elke dag douchen 2-3 minuten). Ik gebruik meer stroom voor mijn internet-router dan voor het SWW.
Ben ik even blij dat ik niet nog verder heb geïnvesteerd in ingewikkelde vaten waarmee ik ook via de wp zou kunnen verwarmen.
Ja, dat klopt. Maar dat waren al 'sunken costs'.LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:03:
[...]
Ja, maar jij hebt geïnvesteerd in een zonneboiler, dat is ook een buffervat met daarin een spiraal met allerlei rare leidingen aangesloten op zonnecollectoren, pompgroep, regelaar, etc.. Zelfs met verhoogde subsidie 2017 heb je een tvt van hier tot Tokyo als je niet alle onderdelen bij elkaar hebt gescharreld en in elkaar gezet.
Als ik nu naar mijn daadwerkelijk gebruik kijk had ik gewoon plain voor een doorstromer moeten gaan, zonder fratsen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2017 16:29 ]
Overigens is dat wel leuk rekenen, maar ik vraag me serieus af of de waterleidingmaatschappij zoveel water per minuut kan aanleveren. Hier zeker niet..... de aansluiting is 1,5m3 per uur en dat wordt niet gehaald.LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:40:
[...]
Goed, want voor 10l/min van 10-45 heb je ca. 20KW nodig, met douche-WTW (die er komt), ca. 11KW. Max 3x25A is ca. 11KW (op 16A Afgezekerd, los van discussie dat je hier bepaalde tijd overheen kan).
Wil je 26 liter per minuut van 10-45 opwarmen heb je 63KW nodig, zeg 40KW met douche WTW. Heb je 3 fase 58A aansluiting voor nodig. Wil niet weten wat die kost, 3x35A is al zo'n EUR 700,- per jaar duurder dan 3x 25A. Dus dan mag het o.b.v. beoogd 3x25A wel wat kosten.
Kan vast wel maar dan wel een mega vastrecht.jerh schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:48:
[...]
Overigens is dat wel leuk rekenen, maar ik vraag me serieus af of de waterleidingmaatschappij zoveel water per minuut kan aanleveren. Hier zeker niet..... de aansluiting is 1,5m3 per uur en dat wordt niet gehaald.
Edit: Zie je wel:
Middelgrote aansluiting (3,5 m3 per uur)
ongeacht aantal strekkende meters € 1.015,00 € 1.075,90
Je lijkt mazzel te hebben:
Voor iedere m3/uurcapaciteit wordt € 408,36 excl. btw (€ 432,86 incl. btw) per jaar berekend.
De overeengekomen m3/uurcapaciteit geldt voor minimaal één jaar, tenzij u tussentijds een
hogere capaciteit verlangt. Dit tarief geldt voor een uurcapaciteit van 6 m³ of hoger.
[ Voor 38% gewijzigd door koevlaas2 op 01-05-2017 16:53 ]
2,5m3 per uur is de standaardaansluiting bij mij in Almere, oftewel ca. 42 liter per minuut. Komt met 2,5 bar binnen, ook ok.jerh schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:48:
[...]
Overigens is dat wel leuk rekenen, maar ik vraag me serieus af of de waterleidingmaatschappij zoveel water per minuut kan aanleveren. Hier zeker niet..... de aansluiting is 1,5m3 per uur en dat wordt niet gehaald.
Ik heb na 40 jaar douchespaarkop nu wel behoefte aan wat andersVerwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:26:
@LittleTycoon @koevlaas2 Mijn beperking in denken van mogelijkheden lag in het feit dat ik me nooit heb verdiept in 'douchen/badderen' met dat aantal ltr/min. Ik sta een beetje perplex over die hoeveelheden, maar nu begrijp ik wanneer het zinvolle exercities zijn, dank daar voor. Ik leef nog een beetje in de tijd van de douchespaarkop, maar die tijd is wellicht voorbij ?
Verwijderd
ik heb er verder geen mening over, ieder zijn ding, dat soort hoeveelheden kwam gewoon niet bij me op. Douchen is voor mij een 'noodzakelijk' gebeuren, de 'fun-factor' was me ontgaan.LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:01:
[...]
Ik heb na 40 jaar douchespaarkop nu wel behoefte aan wat anders
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Als je al weet wat je wilt vragen, ben je al een eind op weg!MaxxMark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:52:
Voor ik allemaal vragen ga stellen die al (eerder) genoemd zijn, wat is (naast het lezen van de openingspost) raadzaam om te lezen om me verder te verdiepen? Ondanks dat ik me wel raad weet met diverse afkortingen en termen (overgenomen vanuit het CV-tunings topic) zie ik wel terminologie langskomen die ik (nog) niet kan rijmen. Moet ik gewoon ff alle pagina's van dit topic doorlezen? Of zijn er andere resources waar ik me in kan vastbijten?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
DIY kan je zeker concurrerend zijn met een ELGA, tenzij je de ELGA ook DIY installeert.MaxxMark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:03:
Ja, dat is het probleem, ik weet perfect wat ik wil vragen, (alles in relatie tot de potentiele Toshiba Estia oplossing) maar weet bijna zeker dat er delen in zitten die nogal basaal zullen zijn als je je iets meer inleest
Ik blader denk ik gewoon ff door het topic en maak er dan een leuke post over. Ik wacht in ieder geval ook nog de feedback van mn installateur af. Want als de prijzen exorbitant veel hoger zijn dan een Elga, dan gaat hij sowieso afvallen.
ELGA is een slechts een halve oplossing, zeker als je later een SWW boiler wil toevoegen.
Ik heb twee mogelijkheden, volledig buffer verwarmen met hygiëne spiraal, of alleen voor warmen tot 35 en de rest met gas, beide mogelijkheden bespaart een 6 euro per maand. Tvt dus tien jaar maar de wp vind de buffer wel fijn.Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:50:
[...]
ik heb er verder geen mening over, ieder zijn ding, dat soort hoeveelheden kwam gewoon niet bij me op. Douchen is voor mij een 'noodzakelijk' gebeuren, de 'fun-factor' was me ontgaan.
Voor warmen en dan rest met doorstroom verwarmer kost 1 kWh per tien min, drie personen en tel uit je verlies. Ben je alleen dan kan gunstiger zijn vanwege grote stilstand verliezen die je dan niet hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, ik zit bij Vitens en dat staat idd op de website. In de praktijk halen ze dat hier bij lange na niet. Ik zou dus wel kijken wat de impact is in het geval dat niet gehaald wordt. Zo zonde als je een duur systeem hebt laten maken en het functioneert niet.LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:59:
[...]
2,5m3 per uur is de standaardaansluiting bij mij in Almere, oftewel ca. 42 liter per minuut. Komt met 2,5 bar binnen, ook ok.
Eigen watertoren in de tuinjerh schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:05:
[...]
Tja, ik zit bij Vitens en dat staat idd op de website. In de praktijk halen ze dat hier bij lange na niet. Ik zou dus wel kijken wat de impact is in het geval dat niet gehaald wordt. Zo zonde als je een duur systeem hebt laten maken en het functioneert niet.
Estia is geen hybride WP, maar een gewone WP met minimale flow > 13l/min, die installateur waarschijnlijk niet zonder buffervat zal installeren.MaxxMark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:03:
Ja, dat is het probleem, ik weet perfect wat ik wil vragen, (alles in relatie tot de potentiele Toshiba Estia oplossing) maar weet bijna zeker dat er delen in zitten die nogal basaal zullen zijn als je je iets meer inleest
Ik blader denk ik gewoon ff door het topic en maak er dan een leuke post over. Ik wacht in ieder geval ook nog de feedback van mn installateur af. Want als de prijzen exorbitant veel hoger zijn dan een Elga, dan gaat hij sowieso afvallen.
Die zal er ook bij moeten rekenen, als diverse circualtiepompen, zijn maar weinig die een buffervat gebruiken icm een Elga
@mgroen81 heeft daar al eens een offerte prijs van gepost van de 8kW die voor ISDE maar een 5kW is en wel hier
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
(Ik was ondertussen op p4 van 53 van dit deel)Domba schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:12:
[...]
Estia is geen hybride WP, maar een gewone WP met minimale flow > 13l/min, die installateur waarschijnlijk niet zonder buffervat zal installeren.
Die zal er ook bij moeten rekenen, als diverse circualtiepompen, zijn maar weinig die een buffervat gebruiken icm een Elga
Zoals ik uit de documentatie van de Estia begreep kan hij wel gecombineerd worden met een CV. Moet ik dat anders interpreteren?
Om er dan toch maar een extra vraagje bij te doen; mijn gevoel was dat bij het gebruik van een hybride setup, je de uitgang van de WP zou kunnen aansluiten op je CV alszijnde een zonnecollector (namelijk een externe bron die "mogelijk voldoende warmwater levert, maar waar je niet van op aan kan gaan"). En dat je CV dan dus bijstookt als de aanvoer vanuit de WP niet voldoende warm is. Dat was mijn initiële gedachte. Want hoe meer ik lees, hoe meer ik lijk te lezen dat dat niet zo is
<leest ondertussen rustig verder>
Ja, kan niet meer terug, sanitair is besteld. Minimale hoeveelheid die ze moeten leveren is 1,5m3 per uur, is 25l/minuut, kan net.jerh schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:05:
[...]
Tja, ik zit bij Vitens en dat staat idd op de website. In de praktijk halen ze dat hier bij lange na niet. Ik zou dus wel kijken wat de impact is in het geval dat niet gehaald wordt. Zo zonde als je een duur systeem hebt laten maken en het functioneert niet.
Je kan vrijwel altijd combineren door beide op een buffer aan te sluiten.MaxxMark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:29:
[...]
(Ik was ondertussen op p4 van 53 van dit deel)
Zoals ik uit de documentatie van de Estia begreep kan hij wel gecombineerd worden met een CV. Moet ik dat anders interpreteren?
Om er dan toch maar een extra vraagje bij te doen; mijn gevoel was dat bij het gebruik van een hybride setup, je de uitgang van de WP zou kunnen aansluiten op je CV alszijnde een zonnecollector (namelijk een externe bron die "mogelijk voldoende warmwater levert, maar waar je niet van op aan kan gaan"). En dat je CV dan dus bijstookt als de aanvoer vanuit de WP niet voldoende warm is. Dat was mijn initiële gedachte. Want hoe meer ik lees, hoe meer ik lijk te lezen dat dat niet zo is
<leest ondertussen rustig verder>
Maar je moet specifiek naar de E1 versie kijken, want enkel die hebben een ISDE nummer tot nu toe, als je paar post lager onder de eerdere link van een offerte prijs kijkt. Die Fransen zijn nog steeds E 3700 maar dat zouden enkel de E versie zijn,
De E en E1 hebben verschillen vermogens als ook COP bij diverse buitentemperaturen.
Matchen van flows is op zich al lastig bij losse hybride config, maar >13l/min ga je niet redden met een gas-CV die uitgaat van dT=15 terwijl WP met dT=5c werkt.
Daarom zitten op die Estia binnenunits 5/4 inch (32mm inwendige diameter ID) aansluiting terwijl een gas CV veelal maar 22mm (20mm ID) aansluiting is.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik snap nog steeds niks van het buffervatOxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:26:
@Dre Los van inhoud....
Juist vloerverwarming heeft een buffer nodig, door een lage retour. (En nu ga ik het toch weer zeggen...) Dat zorgt voor een lagere druk in je koudemiddel aan de lagedruk zijde. En dus een groter verschil tussen hoge en lage druk en dat laat de compressor harder werken.
Ik draai hier met de elga op htv radiatoren en was dus benieuwd of ik iets moest doen om de retour wat omhoog te krijgen.
Maar radiatoren geven heel snel een mooie retour temperatuur. Vloerverwarming heeft dat niet, dat geeft pas na lange tijd een wat hogere retour.
Buffervat post's uit topic deel 2 van onder andere Oxellaar doorgelezen. Als ik het goed begrijp is een deltaT van ongeveer 6°C wenselijk. Niet veel minder en niet veel meer.
Overigens lastig voor de inverter gestuurde Panasonic G-serie; De pompsnelheid stel je vast in. Vandaar ook hier bij mij 6°C vollast en 3°C laaglast
Zelf snap ik het verschil niet tussen een groot buffervat van 2000 Liter (Proton_) en een vloer met veel massa. Beide geven langdurig een lage Tr.
Op het moment dat ik een flow heb van 717 Liter per minuut over mijn warmtepomp en daar 5 kW aan warmte aan toevoeg zal de temperatuur aan de aanvoer 6°C hoger zijn. Een Tr van 20°C betekend dat er dan 26°C uitkomt.

Ik probeer het te begrijpen, maar ik begrijp niet wat een buffervat voor voordeel heeft bij vloerverwarming. Hoe lager Ta en Tr hoe beter toch? (deltaT blijft 6°C bij 717 L/m en 5 kW).
Het grote voordeel van een buffervat is dat je de 2 hydraulische circuits scheidt waardoor je elk circuit op de gewenste manier kunt regelen (primair flow gestuurd, secundair druk gestuurd).
Gebruikers met grote buffervaten gebruiken deze zover ik weet altijd i.c.m. een ander warmtesysteem (zonnecollectoren/palletkachel/cv kachel) en een WP.
Stelregel is 20 ltr per KW minimaal vermogen, dus als je WP kan terugmoduleren tot 4KW is 80 ltr buffer voldoende.
Een optimale werking van de WP is gebaseerd op werkdrukken in de compressor, en niet zozeer op Delta T, de Delta T is een resultaat daarvan als ik het tenminste goed begrepen heb.
Nu zijn er mensen in dit topic die een voor hun situatie goed werkend compromis hebben gevonden voor zowel een goed functionerende flow voor de WP en een werkend afgiftesysteem. Dit zal in principe ook moeten lukken mits geen naregeling aanwezig en voldoende systeeminhoud. Maar dit is wel van een redelijk Tweaker gehalte, en daarom zullen er weinig tot geen professionele partijen zijn die een WP zonder buffervat installeren en de werking ervan garanderen.
Voor mij zie ik geen voordelen in een buffervat, ik zou dergelijk vat binnen no-time koud trekken en dan is het mijns inziens eerder een last dan winst. Wel heeft Oxellaar gelijk dat erg koud retour niet zo goed voor de werking van de WP is, mijn WP lost dit op door meer gas te geven.Grolsch schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:00:
In de basis komt het er op neer dat het primaire hydraulische circuit flow gestuurd is (je WP) en je afgiftesysteem druk gestuurd.
Het grote voordeel van een buffervat is dat je de 2 hydraulische circuits scheidt waardoor je elk circuit op de gewenste manier kunt regelen (primair flow gestuurd, secundair druk gestuurd).
Gebruikers met grote buffervaten gebruiken deze zover ik weet altijd i.c.m. een ander warmtesysteem (zonnecollectoren/palletkachel/cv kachel) en een WP.
Stelregel is 20 ltr per KW minimaal vermogen, dus als je WP kan terugmoduleren tot 4KW is 80 ltr buffer voldoende.
Een optimale werking van de WP is gebaseerd op werkdrukken in de compressor, en niet zozeer op Delta T, de Delta T is een resultaat daarvan als ik het tenminste goed begrepen heb.
Nu zijn er mensen in dit topic die een voor hun situatie goed werkend compromis hebben gevonden voor zowel een goed functionerende flow voor de WP en een werkend afgiftesysteem. Dit zal in principe ook moeten lukken mits geen naregeling aanwezig en voldoende systeeminhoud. Maar dit is wel van een redelijk Tweaker gehalte, en daarom zullen er weinig tot geen professionele partijen zijn die een WP zonder buffervat installeren en de werking ervan garanderen.
En juist dat gasgeven wil je eigenlijk voorkomen. Je trekt de compressor daardoor uit zijn meest rendabele werkgebied.
De regeling in je wp is ontworpen om in dit werkgebied te komen en het liefst zo snel mogelijk. Een groot drukverschil tussen zuig en persgas zorgt voor inefficiënt gedrag. That's it...
Vandaar ook dat, als de retour temperatuur te lang koud blijft, vaak een backup heater wordt ingeschakeld. Dat zegt toch meer dan genoeg over hoe ongewenst koud water is.
De therma V van LG schakelt zelfs de compressor geheel uit en gaat verder op het E element....
[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 01-05-2017 22:29 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dan zou ik een 2e WP de buffer moeten laten warm stoken oid, de vloer blijft gewoon koud terugleveren en een buffer met warmte is dan snel leeg. Overgens na een hele dag stoken is de retour wel een beetje opgelopen naar 28c met ta=33.Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:25:
@koevlaas2
En juist dat gasgeven wil je eigenlijk voorkomen. Je trekt de compressor daardoor uit zijn meest rendabele werkgebied.
De regeling in je wp is ontworpen om in dit werkgebied te komen en het liefst zo snel mogelijk. Een groot drukverschil tussen zuig en persgas zorgt voor inefficiënt gedrag. That's it...
Vandaar ook dat, als de retour temperatuur te lang koud blijft, vaak een backup heater wordt ingeschakeld. Dat zegt toch meer dan genoeg over hoe ongewenst koud water is.
De therma V van LG schakelt zelfs de compressor geheel uit en gaat verder op het E element....
LG Therma V, heeft nog een blauwe maandag op mijn verlanglijstje gestaan, maar goed dat deze ervan af gevallen is.
Hoezo koud trekken?koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:03:
[...]
Voor mij zie ik geen voordelen in een buffervat, ik zou dergelijk vat binnen no-time koud trekken en dan is het mijns inziens eerder een last dan winst. Wel heeft Oxellaar gelijk dat erg koud retour niet zo goed voor de werking van de WP is, mijn WP lost dit op door meer gas te geven.
Je gaat toch mixen in je buffer?
Mijn vloerverwarming blijft lekker koud terug leveren, nou ja koud graadje of 25 denk ik. Met de radiatoren erbij is de retour 27c. De gemixte retour kan net zo goed direct de WP in.Ramon_1984 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:44:
[...]
Hoezo koud trekken?
Precies, ik heb net 150 liter ijskoud water door de buffer getrokken via hygiëne spiraal, wp is niet aan geslagen dus minder dan 5 graden afkoeling. Als er nu warmte vraag zou zijn is er gelijk warm retour water voor de wpRamon_1984 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:44:
[...]
Hoezo koud trekken?
1 PVoutput . Dongen NB
In werkelijkheid ligt de lage druk zelfs nog wat lager ivm de onderkoeling van de vloeistof in je condensor.
Dus het drukverschil is zelfs nog iets groter.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 01-05-2017 23:00 ]
Nee want dan sluit je je afgifte systeem afDre schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:02:
Als ik het goed begrijp mag de retour niet te koud zijn. Zou het dan ook mogelijk zijn om gewoon een thermisch mengventiel toe te passen tussen aanvoer en retour?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar in maanden als April is zo'n buffervat weer een blok aan het been, soms verwarm ik maar eens in de 5 dagen en ook nog eens heel kort, dus dan zijn die extra liters allemaal koud.Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:00:
@koevlaas2 Het verschil tussen 20(=13bar) en 28c (=17bar) op de retour geeft 5 bar drukverschil op je zuiggas. Je setpoint aanvoer blijft gelijk op 33 (=19.5bar), dus tel uit je winst.
In werkelijkheid ligt de lage druk zelfs nog wat lager ivm de onderkoeling van de vloeistof in je condensor.
Soms win je wat en soms verlies je wat, onderaan de streep maakt het niet zoveel uit denk ik.
Verwijderd
Als ik het goed begrijp zou in het maandelijks overzicht op de een of andere manier zichtbaar moeten zijn wie wel of geen buffervat gebruikt, bij identieke WPen de iets beter/slechter dan gemiddeld presterende door wel of geen buffervat ?Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:00:
@koevlaas2 Het verschil tussen 20(=13bar) en 28c (=17bar) op de retour geeft 5 bar drukverschil op je zuiggas. Je setpoint aanvoer blijft gelijk op 33 (=19.5bar), dus tel uit je winst.
Bij grotere warmtepompen, bij water/water wordt dit wel gedaan. Daar zorgt een mengklep voor een minimale retour van 24c.Dre schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:02:
Als ik het goed begrijp mag de retour niet te koud zijn. Zou het dan ook mogelijk zijn om gewoon een thermisch mengventiel toe te passen tussen aanvoer en retour?
Dat zijn meestal aan/uit compressoren, die hebben maar 1 werkgebied.
Het is zelfs zo belangrijk, dat wanneer er een gasketel aanwezig is, de ketel bijspringt om zsm op de 24c te komen.
@Verwijderd
Lastig te zeggen, dat is ongeveer hetzelfde als het verbruik van je buurman vergelijken met jezelf.... Ieder systeem is anders en ieder gebruik is anders.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 01-05-2017 23:11 ]
Het is net de lotto, geen peil op te trekken. Wat wel zichtbaar is dat warmere maanden een hogere COP bij iedereen oplevert, maar eruit filteren of iemand een buffervat heeft. Ik zie het niet.Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:07:
[...]
Als ik het goed begrijp zou in het maandelijks overzicht op de een of andere manier zichtbaar moeten zijn wie wel of geen buffervat gebruikt, bij identieke WPen de iets beter/slechter dan gemiddeld presterende door wel of geen buffervat ?
Voor mij persoonlijk zie ik een structueel hogere COP als mijn vloer na de zomer nog warm is van dezelfde zomer. De vloer levert dan warmer retour.
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 01-05-2017 23:17 ]
Verwijderd
De 7.5kW Ecodans in het overzicht presteren even uit mijn hoofd binnen een zeer kleine marge identiek, wellicht allemaal zonder of allemaal met buffervat. Niet zo zeer totaal verbruik, andere huizen/bewoners, maar de COP/omstandigheden waar op gepresteerd wordt is kennelijk redelijk uniform.Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:08:
[...]
Lastig te zeggen, dat is ongeveer hetzelfde als het verbruik van je buurman vergelijken met jezelf.... Ieder systeem is anders en ieder gebruik is anders.
?, zonneboiler heeft de verwarming buffer al overgenomen. Zie het meer als warmteopslag, WP weet ondertussen niet meer hoe die aan moet. Win Win misschien.koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:04:
[...]
Maar in maanden als April is zo'n buffervat weer een blok aan het been, soms verwarm ik maar eens in de 5 dagen en ook nog eens heel kort, dus dan zijn die extra liters allemaal koud.
Soms win je wat en soms verlies je wat, onderaan de streep maakt het niet zoveel uit denk ik.
Ik heb geen plaats voor zonnecollectoren, dus ook geen bijstook vanuit zonnewarmte.BenEco schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:32:
[...]
?, zonneboiler heeft de verwarming buffer al overgenomen. Zie het meer als warmteopslag, WP weet ondertussen niet meer hoe die aan moet. Win Win misschien.
Heb nog wel een nadeeltje gevonden aan mijn systeem, de Multical 302 gaat negatief warmte registreren door de zonneboiler. Niet echt betrouwbaar voor de Scop helaas.koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:36:
[...]
Ik heb geen plaats voor zonnecollectoren, dus ook geen bijstook vanuit zonnewarmte.
Natec raadt mij een Alpha innotec w/w wp aan met referentie ruimte van 45 m2 die dan ongeregeld (wel systeem thermostaat) is en de rest wordt nageregeld. Zou een buffer van 600€ en een pompgroep van 500€ schelen en niet minder werken.Grolsch schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:00:
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als jij naregeling hebt, gaan er groep dichtlopen wat resulteert in flowverschillen, wat de WP weer niet fijn vind, of drukverschillen wat je afgiftesysteem weer niet fijn vindt.
Ik weet ook niet hoe hij aan die prijzen komt
Buffervat welke ik heb (120 liter) kost 240 €
Grundfoss alpha 2 kost € 235,00
Maakt totale kosten € 475,00, dat is nog lang geen € 1100,00
Het zal vast en zeker wel werken, maar regeltechnisch lijkt mij niet de mooiste oplossing.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 08:15 ]
Juist op de momenten dat je kort gaat draaien is een buffervat in het voordeel.koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:04:
[...]
Maar in maanden als April is zo'n buffervat weer een blok aan het been, soms verwarm ik maar eens in de 5 dagen en ook nog eens heel kort, dus dan zijn die extra liters allemaal koud.
Je retour is snel op temperatuur
Je hoeft natuurlijk ook geen 120 liter te nemen.
En je kan 2 afgaande groepen maken
1 voor de vloerverwarming, en de radiatoren apart.
Zo kan je het wellicht netjes inregelen en in de wintermaanden heb je zo een warme vloer.
[ Voor 13% gewijzigd door Ramon_1984 op 02-05-2017 09:19 ]
Nathan heft niet goede prijslijsten online die ik zo kan vinden,Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:07:
@jacovn dan nog heb je geen 2 gescheiden circuits.
Als jij naregeling hebt, gaan er groep dichtlopen wat resulteert in flowverschillen, wat de WP weer niet fijn vind, of drukverschillen wat je afgiftesysteem weer niet fijn vindt.
Ik weet ook niet hoe hij aan die prijzen komt
Buffervat welke ik heb (120 liter) kost 240 €
Grundfoss alpha 2 kost € 235,00
Maakt totale kosten € 475,00, dat is nog lang geen € 1100,00
Het zal vast en zeker wel werken, maar regeltechnisch lijkt mij niet de mooiste oplossing.
De belgische staan de onderdelen in tenminste:
http://www.google.nl/url?...g2=-pHhZGcYrUTx6EgE-oQi4Q
TPS 200 buffervat (P91)
Pompen (P93)
Die pomp is denk ik een grundfos UPML 25-95 N 180 AUTO, 1 x 230 V, 50/60 Hz
Dat lijkt me een lel van een ding voor een woonhuis...
Ook minimaal 12 watt en maximal 140 watt.
[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 02-05-2017 10:12 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
https://www.deroijallroun...rs-manufactured-by-midea/
[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 02-05-2017 10:32 ]
ik neem aan dat het met name gaat om de prijs? Het 190 liter model wordt onder verschillende namen op de markt gebracht (mdv, Fujitsu enz.) Die prijs die jaar noemt is wel erg scherp trouwens zie ze nu voor 1420 voorbij komen http://www.aircodruten.nl...iler-200-r-aircodruten.nl Heb de mijne voor 1600 euro (mdv)..Noord27 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:22:
Iemand nog tips voor een WP boiler? Het 190liter model bij derooijservice (€1175,- met €1000,- subsidie) is daar niet meer leverbaar helaas. Alleen nog het 300L model (€399,- incl subsidie). Zoek nog een model van ongeveer 200 liter inhoud.
https://www.deroijallroun...rs-manufactured-by-midea/
[ Voor 10% gewijzigd door Sjors81 op 02-05-2017 10:58 ]
€1175,- is idd de prijs waar meerdere malen naar gelinkt werd in dit topic.
Had een aanvraag gedaan voor 2 stuks inclusief verzending. Maar daarop is het helaas stil gebleven. Zag vandaag dat dit model niet meer op de website stond bij hun.
€399,- voor een 300 liter model is overigens ook geen verkeerde prijs.
Bevalt het 200liter model jou wel?
ja prima. ben er nog steeds heel enthousiast over (toch mooi dat je enthousiast kunt worden over iets wat we al jaren hebben: warm water :-)). een bad + 2x douchen daarna is geen probleem. In combinatie met het elektraverbruik is het voor mij een topperNoord27 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:09:
@Sjors81
€1175,- is idd de prijs waar meerdere malen naar gelinkt werd in dit topic.
Had een aanvraag gedaan voor 2 stuks inclusief verzending. Maar daarop is het helaas stil gebleven. Zag vandaag dat dit model niet meer op de website stond bij hun.
€399,- voor een 300 liter model is overigens ook geen verkeerde prijs.
Bevalt het 200liter model jou wel?
Heb je een nieuwe groep getrokken / gebruikt voor de warmtepompboiler?Sjors81 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:17:
[...]
ja prima. ben er nog steeds heel enthousiast over (toch mooi dat je enthousiast kunt worden over iets wat we al jaren hebben: warm water :-)). een bad + 2x douchen daarna is geen probleem. In combinatie met het elektraverbruik is het voor mij een topper
En aanvoer / uitvoer nieuwe gaten naar buiten geboord of aan een WTW aangesloten ?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dat wilde ik graag horen! Aanvoer zou hier ook uit de ruimte zelf moeten komen (inpandige garage). En afvoer naar buiten door gevel of dak.
Dus de 200liter is voldoende voor 1x bad en 2x douche? Wij hebben geen bad (bewust) en zijn maar met 3 personen thuis.
"bad" en "douche" zeggen weinig.. hoeveel liter bad en wat voor douche (hoeveel l/m)Noord27 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:40:
@Sjors81
Dat wilde ik graag horen! Aanvoer zou hier ook uit de ruimte zelf moeten komen (inpandige garage). En afvoer naar buiten door gevel of dak.
Dus de 200liter is voldoende voor 1x bad en 2x douche? Wij hebben geen bad (bewust) en zijn maar met 3 personen thuis.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
dat begrijp ik.... inhoud van het bad is 200 liter. Maximale tapcapaciteit van de doucekop is (bij 300 kPa)Icekiller2k6 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:43:
[...]
"bad" en "douche" zeggen weinig.. hoeveel liter bad en wat voor douche (hoeveel l/m)
18l/min, we hebben hem altijd op de 'rainshower' stand, geen idee hoeveel liter er dan doorheen gaat maar heb niet het idee dat dit het maximale is.
per volwassen persoon mag je 70 liter water in mindering brengen op de badinhoudSjors81 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:09:
[...]
dat begrijp ik.... inhoud van het bad is 200 liter. Maximale tapcapaciteit van de doucekop is (bij 300 kPa)
18l/min, we hebben hem altijd op de 'rainshower' stand, geen idee hoeveel liter er dan doorheen gaat maar heb niet het idee dat dit het maximale is.
Dus 200-70 = 130 liter water van 38 graden benodigd.
Stel je 200 liter boiler stel je in op 50 graden dan heb je 160 liter water van 50 graden ter beschikking (80% regel).
Uitgaande van een watertemperatuur aanvoer van 10 graden heb je dus 225 liter water van 38 graden ter beschikking
225 - 130 liter voor het bad = 95 liter over om te douchen.
bij 18 l/min heb je dus 5,27 minuten douchetijd
Oplossingen zijn hogere boiler temperatuur, als je gaat naar 55 graden heb je zo'n 255 liter water van 38 graden beschikbaar, of bijvoorbeeld douchekop die 9 liter per minuut doet, dan heb je 10,54 minuten douchetijd
Al met al lijkt mij 200 liter te weinig voor een bad en douchen.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 12:25 ]
Inderdaad, 400 liter boiler * 80% = 320 liter van 50 gradenwervisser schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:28:
@Grolsch
Jij hebt dan straks ook 500L tot je beschikking
Maakt totaal 510 liter van 38 graden.
Ons bad heeft een inhoud van 390 liter - 70 (bij mij mag er wel iets meer af denk ik
510-320=190 liter over om te douchen.
max 10 ltr/minuut = 19 minuten douchen
Mocht ik capaciteit te kort komen dan gaat de boilertemperatuur 5 graden omhoog.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 12:32 ]
Ik zou maar de 300 liter nemen, mijn 400 liter is nipt genoeg voor 3 douche beurt.Noord27 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:40:
@Sjors81
Vergeet niet dat met zulke lage capaciteit bij warmen 0.0 is, tenzij je elektrische element in schakelt.
Ik ga ook de 190 liter versie testen maar wel hotfil via hygiëne spiraal uit buffer
1 PVoutput . Dongen NB
Zou je de rookgasafvoer van de CV kunnen gebruiken btw? Weet wel dat de pijp dubbelwandig is.
Wil eigenlijk alleen 1 winter proberen met de ELGA alleen te overleven, als dat lukt ben ik wel convinced dat het gas eruit kan.
1000 subsidie is netto 439.
Installatie lijkt niet zo spannend te zijn.
Er zijn warmtepompboilers die een CV doorvoer kunnen gebruiken, deze heb ik eens gepost in dit (of vorig) topic.Daannn1987 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:54:
Zo'n ding is voor 400 euro toch eigenlijk een no-brainer? Mijn pa is loodgieter dus zelf aansluiten moet wel lukken.. Tel er eens 300 euro bij op aan extra materialen en je bent voor 700 euro klaar?
Zou je de rookgasafvoer van de CV kunnen gebruiken btw? Weet wel dat de pijp dubbelwandig is.
Wil eigenlijk alleen 1 winter proberen met de ELGA alleen te overleven, als dat lukt ben ik wel convinced dat het gas eruit kan.
De meeste hebben teveel luchtstroom om dat een succes te maken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij zet dit geen zoden aan de dijk als het verwarmen 1x per 5 dagen is, dan is ook de buffer koud.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:16:
[...]
Juist op de momenten dat je kort gaat draaien is een buffervat in het voordeel.
Je retour is snel op temperatuur
Je hoeft natuurlijk ook geen 120 liter te nemen.
En je kan 2 afgaande groepen maken
1 voor de vloerverwarming, en de radiatoren apart.
Zo kan je het wellicht netjes inregelen en in de wintermaanden heb je zo een warme vloer.
Buiten dit alles heb ik momenteel geen plaats voor zo'n vat.
Volgende keer een 12 KW WP en een LTV verdeler, dan komt de retour vast sneller op temperatuur.
Een 50 liter vat van nefit hang je aan de wandkoevlaas2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:09:
[...]
Volgens mij zet dit geen zoden aan de dijk als het verwarmen 1x per 5 dagen is, dan is ook de buffer koud.
Buiten dit alles heb ik momenteel geen plaats voor zo'n vat.
Volgende keer een 12 KW WP en een LTV verdeler, dan komt de retour vast sneller op temperatuur.
watertemperatuur staat nu ingesteld op 65 graden. daaarnaast is de vraag hoe vaak je tegelijk in bad gaat en met 2 volwassenen daarna direct gaat douchen. bij ons volstaat dit formaat ruimschootsGrolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:24:
[...]
per volwassen persoon mag je 70 liter water in mindering brengen op de badinhoud
Dus 200-70 = 130 liter water van 38 graden benodigd.
Stel je 200 liter boiler stel je in op 50 graden dan heb je 160 liter water van 50 graden ter beschikking (80% regel).
Uitgaande van een watertemperatuur aanvoer van 10 graden heb je dus 225 liter water van 38 graden ter beschikking
225 - 130 liter voor het bad = 95 liter over om te douchen.
bij 18 l/min heb je dus 5,27 minuten douchetijd
Oplossingen zijn hogere boiler temperatuur, als je gaat naar 55 graden heb je zo'n 255 liter water van 38 graden beschikbaar, of bijvoorbeeld douchekop die 9 liter per minuut doet, dan heb je 10,54 minuten douchetijd
Al met al lijkt mij 200 liter te weinig voor een bad en douchen.
Niet veel mensen zullen hem op 65 graden hebben staan. Hiervoor zal toch ook het elektrisch element moeten bijspringen ?
Helaas de wand is vol.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:39:
[...]
Een 50 liter vat van nefit hang je aan de wand
Op de plaats van de CV ketel zou nog kunnen, maar de ketel hangt er nog voor het geval dat.
Even een korte omschrijving van de situatie:
Jaren 70 rijtjeshuis met centrale verwarming met HT radiatoren.
In de afgelopen 46 jaar is het één en ander geisoleerd: Vloer (>10cm pur), gevels (parels).
Het huis heeft ook een mechanische ventilatie gekregen welke gemiddeld op 125m3/h staat, wc keuken, badkamer, huiskamer, zolder hebben elk een eigen afzuigpunt.
Op het dak liggen zonnepanelen welke 3000kWh binnen harken.
Wij leven met 3 en zijn zuinige gebruikers: we leveren 1500kWh terug en verbruiken 750m3 gas inclusief sww per jaar.
De ketel is nu bijna 10 jaar oud (Agpo Ferroli 225C) en dit is nou niet bepaald mijn merk.
Netjes waterzijdig ingeregeld en max temp is 55°C, dit was afgelopen winter ruim voldoende.
De radiatoren beneden hebben een aantal booster fans.
Op één van de koudste dagen is het vooral in de ochtend dat de ketel op deze Ta draait, daarna zakt ie na een paar uur terug naar rond de Ta=40°C.
We stoken alleen overdag (van 6:30 tot 21:00 op een woonkamer temp van 18.5°C), slaapkamers en badkamer draaien dan mee.
Wat voor ons nu de meest simpele/rendabele oplossing lijkt is een 300liter WP boiler met een extra warmtewisselaar. De warmtewisselaar zal dan parallel aangesloten worden op de cv installatie als een soort van booster/buffer die dus warm gehouden wordt door de WP boiler. De CV slurpt de onderste helft leeg smorgens waarna de CV het overneemt. WPB mag dan savonds na 21:00 zichzelf herstellen.
De WP boiler zal dan zijn toevoerlucht van de mechanische ventilatie krijgen (125m3/h) en de rest uit de zolder kamer welke we eigenlijk nooit gebruiken plus eventueel een bypass van uitlaat WPB naar inlaat WPB. Daarnaast maakt de WPB natuurlijk ons SWW (gemiddeld 60liter op 55° verbruik per dag), dit zal dan in de top van de boiler aanwezig zijn.
Hiermee hopen we dan de 750m3 gas terug te dringen naar 250m3 gas en dan een 1500kWh van het terugleveren af te snoepen.
Investering: 2500euro WPB met installatie - 1000euro subsidie = 1500euro.
Groffe TVT: 1500euro / ((500 m3 * 0.6 eur/m3) - (1500 kWh * 0.11 eur/mWh)) = 11jaar.
Ik vergeet even de captar en de hogere gasprijs door vastrecht en belasting etc.
Vooral de lage investeringskosten en eenvoud (KISS) spreken mij enorm aan van de WPB oplossing.
Dan later kunnen we de keuze maken om het restant m3 gas met bijvoorbeeld elektrisch vuurtje of extra WPB/WP.
Graag jullie mening hierover.
WPB aansluiten op je cv gaat niet werken, een eventuele spiraal zit altijd onderin zo'n boiler en daar is het water gewoon koud. Ook heeft deze niet het vermogen om je cv te verwarmen.Kloekie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:54:
Ik zit al een 2jaar mee te lezen en heb al de nodige scenarios doorgenomen voor het stoken met een WP.
In de afgelopen 46 jaar is het één en ander geisoleerd: Vloer (>10cm pur), gevels (parels).
Het huis heeft ook een mechanische ventilatie gekregen welke gemiddeld op 125m3/h staat, wc keuken, badkamer, huiskamer, zolder hebben elk een eigen afzuigpunt.
Wij leven met 3 en zijn zuinige gebruikers: we leveren 1500kWh terug en verbruiken 750m3 gas inclusief sww per jaar.
De ketel is nu bijna 10 jaar oud (Agpo Ferroli 225C) en dit is nou niet bepaald mijn merk.
Netjes waterzijdig ingeregeld en max temp is 55°C, dit was afgelopen winter ruim voldoende.
Op één van de koudste dagen is het vooral in de ochtend dat de ketel op deze Ta draait, daarna zakt ie na een paar uur terug naar rond de Ta=40°C.
We stoken alleen overdag (van 6:30 tot 21:00 op een woonkamer temp van 18.5°C), slaapkamers en badkamer draaien dan mee.
Wat voor ons nu de meest simpele/rendabele oplossing lijkt is een 300liter WP boiler met een extra warmtewisselaar. De warmtewisselaar zal dan parallel aangesloten worden op de cv installatie als een soort van booster/buffer die dus warm gehouden wordt door de WP boiler. De CV slurpt de onderste helft leeg smorgens waarna de CV het overneemt. WPB mag dan savonds na 21:00 zichzelf herstellen.
De WP boiler zal dan zijn toevoerlucht van de mechanische ventilatie krijgen (125m3/h) en de rest uit de zolder kamer welke we eigenlijk nooit gebruiken plus eventueel een bypass van uitlaat WPB naar inlaat WPB. Daarnaast maakt de WPB natuurlijk ons SWW (gemiddeld 60liter op 55° verbruik per dag), dit zal dan in de top van de boiler aanwezig zijn.
Hiermee hopen we dan de 750m3 gas terug te dringen naar 250m3 gas en dan een 1500kWh van het terugleveren af te snoepen.
Groffe TVT: 1500euro / ((500 m3 * 0.6 eur/m3) - (1500 kWh * 0.11 eur/mWh)) = 11jaar.
Ik vergeet even de captar en de hogere gasprijs door vastrecht en belasting etc.
Vooral de lage investeringskosten en eenvoud (KISS) spreken mij enorm aan van de WPB oplossing.
Dan later kunnen we de keuze maken om het restant m3 gas met bijvoorbeeld elektrisch vuurtje of extra WPB/WP.
Als je Bivalent wil draaien dan kan dit eventueel met een ELGA, eventueel gecombineerd met een WPB voor alleen SWW.
In een dergelijke situatie zou ik EERST een WP nemen voor ruimteverwarming en daarna pas kijken naar het verwarmen van SWW.
Het grootste verbruik van gas vindt plaats doormiddel van ruimteverwarming, daar is naar mijn idee de grootste winst te behalen.
Warm water en CV ondersteunen tegelijk kun je vergeten. Verder aardig idee mits je de wpb in de retour van de CV plaatst. De mv zeker over laten nemen door wpb en continu mee laten pruttelen.Kloekie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:54:
Ik zit al een 2jaar mee te lezen en heb al de nodige scenarios doorgenomen voor het stoken met een WP.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat deze beter bij je idee past
https://m.warmteservice.n...rming-Combi-50/p/85520050
1 PVoutput . Dongen NB
volgens mij is daar hier juist geen sprake van. voor sww wordt 500m3 verbruikt (op een totaal van 750m3). daarnaast hangt het af van de investeringen die nodig zijn en van de feitelijke situatie. Wij wonen in een vrijstaande woning (jaren 70), geen vloerverwarming, HT-radiatoren, vloerisolatie, volledig HR++. Onze spouw kon niet gevuld worden omdat deze tijdens de bouw deze al was voorzien van isolatie met uiteraard een fors lagere isolatiewaarde. Ons verbruik was voor de wpb en de isolatie van vloer en glas circa 2100m3. Hiervan schat ik 400m3 in voor sww, de rest voor verwarming. Ik ben het met je eens dat over het algemeen het meer loont om in te zetten op de 'verwarming' maar zijn er ook voldoende uitzonderingen om af te zien van een warmtepomp voor verwarming (heb eerlijkheidshalve ook lang getwijfeld hoor)buiter schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:23:
[...]
In een dergelijke situatie zou ik EERST een WP nemen voor ruimteverwarming en daarna pas kijken naar het verwarmen van SWW.
Het grootste verbruik van gas vindt plaats doormiddel van ruimteverwarming, daar is naar mijn idee de grootste winst te behalen.
Zet het verbruikte m3 voor SWW maar op ca. 250, 500 is erg veel.Sjors81 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:42:
[...]
volgens mij is daar hier juist geen sprake van. voor sww wordt 500m3 verbruikt (op een totaal van 750m3). daarnaast hangt het af van de investeringen die nodig zijn en van de feitelijke situatie. Wij wonen in een vrijstaande woning (jaren 70), geen vloerverwarming, HT-radiatoren, vloerisolatie, volledig HR++. Onze spouw kon niet gevuld worden omdat deze tijdens de bouw deze al was voorzien van isolatie met uiteraard een fors lagere isolatiewaarde. Ons verbruik was voor de wpb en de isolatie van vloer en glas circa 2100m3. Hiervan schat ik 400m3 in voor sww, de rest voor verwarming. Ik ben het met je eens dat over het algemeen het meer loont om in te zetten op de 'verwarming' maar zijn er ook voldoende uitzonderingen om af te zien van een warmtepomp voor verwarming (heb eerlijkheidshalve ook lang getwijfeld hoor)
500m3 voor ruimteverwarming klinkt bekend in de oren, hadden wij voor de WP ongeveer ook.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 02-05-2017 15:16 ]
Als ik het goed begrepen heb is bij een WPB juist de hele boiler op bijvoorbeeld 55°C. In de ochtend start de CV met verwarmen van de woning, de retour is dan rond de 16°C uit de radiatoren. Als ik dan de boiler in twee deel heb ik 150liter op 55°C. Als ik de WPB parallel op de CV zet, dan wordt de aanvoer van de CV (welke ook nog koud is) ingevoerd in de WPB warmtewisselaar.
Uit de warmtewisselaar komt dan zeg maar 50°C wat dan gemixed wordt met de retour uit de radiatoren (16°C) wat bij gelijke flow van beide paden in 33°C retour naar CV geeft. Dit gaat dan gelijk weer als aanvoer naar de radiatoren en WPB (op gegeven moment kan het zijn dat de CV brander ook aan gaat).
Stel ik heb op een normale dag in de ochtend een langzaam oplopende aanvoer nodig tot 40°C dan kan het eerste stuk gedaan worden uit de WPB. Delta T tussen in en uit van de warmtewisselaar is dan gemiddeld zeg 20°C. Dit met 150liter geeft een nuttig te gebruiken energie van ongeveer 3kWh. Tegelijkertijd zal de WPB zijn 1.5kW in de WPB drukken. De rest mag de WPB samen met de CV brander doen (deze zal ook een beetje de WPB opwarmen).
Savond gaat de verwarming in huis uit. De WPB zal dan in een paar uur herstellen naar 55°C voor de volgende ochtend.
In het voor en najaar voorspel ik aan de hand van metingen dat de WPB dit zelfs alleen aankan aangezien de CV dan vooral sochtends aanspringt.
Het bovenste deel van de WPB blijft onaangetast zodat dit gebruikt kan worden voor douchen.
De verhouding m3 is 200m3 SWW en 600m3 CV.
Hierin staat een grafiek die van -20 tot 20 graden loopt, terwijl de tank volgens mij toch van ongeveel 20 tot 60gr moeten worden. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Zijn er WPB met een extra spiraal bovenin het vat ? Als dit het geval is dan kan het, maar verwacht er geen wonderen van.Kloekie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:19:
Als reactie op de reacties:
Als ik het goed begrepen heb is bij een WPB juist de hele boiler op bijvoorbeeld 55°C. In de ochtend start de CV met verwarmen van de woning, de retour is dan rond de 16°C uit de radiatoren. Als ik dan de boiler in twee deel heb ik 150liter op 55°C. Als ik de WPB parallel op de CV zet, dan wordt de aanvoer van de CV (welke ook nog koud is) ingevoerd in de WPB warmtewisselaar.
Uit de warmtewisselaar komt dan zeg maar 50°C wat dan gemixed wordt met de retour uit de radiatoren (16°C) wat bij gelijke flow van beide paden in 33°C retour naar CV geeft. Dit gaat dan gelijk weer als aanvoer naar de radiatoren en WPB (op gegeven moment kan het zijn dat de CV brander ook aan gaat).
Stel ik heb op een normale dag in de ochtend een langzaam oplopende aanvoer nodig tot 40°C dan kan het eerste stuk gedaan worden uit de WPB. Delta T tussen in en uit van de warmtewisselaar is dan gemiddeld zeg 20°C. Dit met 150liter geeft een nuttig te gebruiken energie van ongeveer 3kWh. Tegelijkertijd zal de WPB zijn 1.5kW in de WPB drukken. De rest mag de WPB samen met de CV brander doen (deze zal ook een beetje de WPB opwarmen).
Savond gaat de verwarming in huis uit. De WPB zal dan in een paar uur herstellen naar 55°C voor de volgende ochtend.
In het voor en najaar voorspel ik aan de hand van metingen dat de WPB dit zelfs alleen aankan aangezien de CV dan vooral sochtends aanspringt.
Het bovenste deel van de WPB blijft onaangetast zodat dit gebruikt kan worden voor douchen.
De verhouding m3 is 200m3 SWW en 600m3 CV.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 02-05-2017 15:57 ]
Vervolgens neemt de temperatuur in de WP boiler dus verder af, maar door het bijstoken van de ketel loopt de retour verder op, dus wordt je DeltaT snel kleiner -> minder warmte overdracht.
De hoeveelheid energie (warmte) opgeslagen in die onderste 150L valt ook nog tegen. Volgens mijn natte vinger berekening heb je de boiler in 10 minuten leeg getrokken (koud). Dat maakt het naar mijn idee niet echt de moeite waard.
Het grote voordeel van een warmtepomp boiler is dat je met een beste prima COP hoge temperatuur water kan genereren, d.m.v. je warme ventilatielucht en het r134a koudemiddel. Optimale inzetbaarheid is dan dus ook voor het SWW.
Als je dit wilt uitvoeren dan moet je dat zeker doen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit gaat aansturen, als je zelf die kennis in huis hebt dan kun je dat overwegen.
Graag hoor ik waarom er niet eerst met een normale WP de CV verwarmd wordt?
De voordelen van een standaard WP op een rij:
- Simpel in uitvoering/aansturing (zeker met een monoblock)
- Met een beetje handigheid zelf te installeren
- De meeste (gas)besparing te realiseren (kortere terugverdientijd)
- Op langere termijn uitbreidbaar/inzetbaar voor SWW
Zelf heb ik ook sinds een paar maanden een WP draaiend en ben ik me aan het oriënteren om SWW ook elektrisch te doen (nu nog CV)
De grootste deel van mijn gasverbruik heb ik nu toch al geëlimineerd.
Ik zeg doen!buiter schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:40:
[...]
Als je dit wilt uitvoeren dan moet je dat zeker doen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit gaat aansturen, als je zelf die kennis in huis hebt dan kun je dat overwegen.
Graag hoor ik waarom er niet eerst met een normale WP de CV verwarmd wordt?
De voordelen van een standaard WP op een rij:
- Simpel in uitvoering/aansturing (zeker met een monoblock)
- Met een beetje handigheid zelf te installeren
- De meeste (gas)besparing te realiseren (kortere terugverdientijd)
- Op langere termijn uitbreidbaar/inzetbaar voor SWW
Zelf heb ik ook sinds een paar maanden een WP draaiend en ben ik me aan het oriënteren om SWW ook elektrisch te doen (nu nog CV)
De grootste deel van mijn gasverbruik heb ik nu toch al geëlimineerd.
Zelf doe ik tegenwoordig SWW met een boiler van 50 liter van daalderop, jaar verbruik ligt op 900 kWh met 2 personen.
2e hands op MP, voor enkele tientjes tik je ze op de kop.
Het grappige is dat ik goed kan douchen met een stortdouche, dwz ik hoef minder water te gebruiken dan het meisje wat de stortdouche niet fijn vind en douched met een (spaar) handdouche.
Als je meer personen/liters warm water wilt, gewoon thermostaat op 85 en een beetje gespreid gebruik gaat dit helemaal goed.
PS. het verbruik van de boiler word volledig gedekt door het niet hebben van je vaste kosten van gas, en dan houd je ook nog een "paar" kWh over voor in de WP....
[ Voor 5% gewijzigd door hrt op 02-05-2017 17:43 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Een mengklep lijkt me dan de voorkeur hebben boven een buffervat om de retour temperatuur te regelen.Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:08:
[...]
Bij grotere warmtepompen, bij water/water wordt dit wel gedaan. Daar zorgt een mengklep voor een minimale retour van 24c.
Dat zijn meestal aan/uit compressoren, die hebben maar 1 werkgebied.
Het is zelfs zo belangrijk, dat wanneer er een gasketel aanwezig is, de ketel bijspringt om zsm op de 24c te komen.
@Verwijderd
Mijn retourtemperatuur is in de winter 50°C, dat schijnt niet zo gunstig te zijn voor de COP
Ideaal: Ta= 25c Tr=22Dre schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:53:
[...]
Een mengklep lijkt me dan de voorkeur hebben boven een buffervat om de retour temperatuur te regelen.
Mijn retourtemperatuur is in de winter 50°C, dat schijnt niet zo gunstig te zijn voor de COP. Wat is dan een optimale retourtemperatuur voor een inverter gestuurde R410A warmtepomp. En hoe belangrijk is het? Uit de maandelijkse COP cijfers blijkt blijkbaar onvoldoende het verschil.
1300Sjors81 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:55:
[...]
ik neem aan dat het met name gaat om de prijs? Het 190 liter model wordt onder verschillende namen op de markt gebracht (mdv, Fujitsu enz.) Die prijs die jaar noemt is wel erg scherp trouwens zie ze nu voor 1420 voorbij komen http://www.aircodruten.nl...iler-200-r-aircodruten.nl Heb de mijne voor 1600 euro (mdv)..
https://www.koel-service....mp-boiler-boiler-200ld-3/
of 1249 voor een 190 wpb
https://www.koel-service....dea-boiler-rsj15-190rdn3/
Zit zelf ook wel een beetje met ruimte... Als de CV weg is kan ik wel schuiven met het witgoed om plaats te maken voor een WPB
[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 02-05-2017 18:24 ]
Die prijzen zijn exclusief BTW. Zet maar eens iets in je winkelmandje.Daannn1987 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:22:
[...]
1300
https://www.koel-service....mp-boiler-boiler-200ld-3/
of 1249 voor een 190 wpb
https://www.koel-service....dea-boiler-rsj15-190rdn3/
Zit zelf ook wel een beetje met ruimte... Als de CV weg is kan ik wel schuiven met het witgoed om plaats te maken voor een WPB
Een mengklep is zeker mooi, maar die systemen hebben nog steeds een buffervat na de mengklepDre schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:53:
[...]
Een mengklep lijkt me dan de voorkeur hebben boven een buffervat om de retour temperatuur te regelen.
Mijn retourtemperatuur is in de winter 50°C, dat schijnt niet zo gunstig te zijn voor de COP. Wat is dan een optimale retourtemperatuur voor een inverter gestuurde R410A warmtepomp. En hoe belangrijk is het? Uit de maandelijkse COP cijfers blijkt blijkbaar onvoldoende het verschil.
En een retour van 50 zou ik niet doen inderdaad, denk ook niet dat de wp nog veel hoeft te doen....
Tussen de 25 en de 30 is een mooie retourtemperatuur. En zoals @koevlaas2 aangeeft, je setpoint aanvoer is natuurlijk wel van belang. Alleen krijg ik de waardes die hij aangeeft nooit verkocht. Veel mensen willen verwarming en geen koeling in de winter
Waarom zou je bij verwarming met een cv ketel 30 tot 35 als aanvoer aanhouden en met een warmtepomp opeens 5 tot 10 graden lager willen?
Als je het comfortabel vind is het natuurlijk prima.
Hee dat is priva.....Oxellaar schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:04:
[...]
Een mengklep is zeker mooi, maar die systemen hebben nog steeds een buffervat na de mengklep![]()
[afbeelding]
En een retour van 50 zou ik niet doen inderdaad, denk ook niet dat de wp nog veel hoeft te doen....
Tussen de 25 en de 30 is een mooie retourtemperatuur. En zoals @koevlaas2 aangeeft, je setpoint aanvoer is natuurlijk wel van belang. Alleen krijg ik de waardes die hij aangeeft nooit verkocht. Veel mensen willen verwarming en geen koeling in de winterGeintje, maar dat accepteren de mensen niet.
Waarom zou je bij verwarming met een cv ketel 30 tot 35 als aanvoer aanhouden en met een warmtepomp opeens 5 tot 10 graden lager willen?
Als je het comfortabel vind is het natuurlijk prima.
Ik heb deze gebruikt en mijn control display komt op 1 graad overeen met mijn logging met DS18B20 tempsensors.tim-1985 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:33:
Ik wil op mijn panasonic 5kw warmte pomp een cww tank aansluiten. Alleen kan ik in de handleiding niet duidelijk vinden wat voor tank-sensor hiervoor nodig is.
[afbeelding]
Hierin staat een grafiek die van -20 tot 20 graden loopt, terwijl de tank volgens mij toch van ongeveel 20 tot 60gr moeten worden. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Zoals gezegd de door mij gebruikte 3-wegkleppen DN25 houden niet over, deze benodigen ongeveer 5-8W van het circulatiepomp vermogen, wat een pompstand hoger kan betekenen afhankelijk van de rest van je afgifte systeem
@Paul C Heeft deze gebruikt
Ik ben me nog ff aan het bedenken hoe ze dit nu stabiel gaan krijgen.
In de basis is er dus een schroeffundering geplaatst +- 2,20 meter diep in de grond.
Hieroverheen dus een betonplaat gestort.
En nu steken er dus 4 draadstangen uit waar de WP op staat.
Op deze manier is het nog een beetje gammel, maar de aannemer zegt dat hij dit nog gaat oplossen, ik laat me morgen verassen hoe hij dat gaat doen
De fundering is in ieder geval sterk genoeg.

Waarschijnlijk een akelig domme vraag, maar de kant waar ik foto's van gemaakt heb is toch de blaaskant
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 20:48 ]
Ziet er erg gammel uit
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Paar planken als bekisting erom en tot aan de voetjes volstorten misschien
Maar waar heeft Zubadan de condens/defrost water afvoer?
Dat zei de aannemer dus ook al.Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:51:
@Grolsch
Paar planken als bekisting erom en tot aan de voetjes volstorten misschien
Maar waar heeft Zubadan de condens/defrost water afvoer?
Zelf ben ik meer een "staalboer" dus dacht al aan 2 dikke balken tussen Zubdan en beton van 300mm hoog ofzo. De afvoer zit volgens mij ergens aan de onderkant
Ervoor ligt al een afvoerleiding zoals je kunt zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 20:57 ]
In de onderkant van de zubadan zitten waarschijnlijk meerdere gaten waar je afvoer slangen in kan klikken en de overige dicht maken met de bijgeleverde doppen.
Dit is juist gedaan om een soort van "grindbed" te creeëren.Rol-Co schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:03:
Waarom is dat beton dan niet hoger gestort?. Pak hem beet een cm of 30 hoger. De afvoer er mee in storten en hij staat netjes op een betonnen plaat, al dan niet met trillings dempers.
In de onderkant van de zubadan zitten waarschijnlijk meerdere gaten waar je afvoer slangen in kan klikken en de overige dicht maken met de bijgeleverde doppen.
De zubadan kan niet aangesloten worden op drainage / afvoer i.v.m. bevriezingsgevaar, staat ook duidelijk in de handleiding, en is hier ook regelmatig besproken.
Als ik de betonplaat direct op hoogte had gemaakt krijg ik een waterballet in de tuin, wat ik dus juist niet wil.
Waterballet komt er toch gok ik, als het vriest kan het niet weg ivm bevroren grond, en heb je enig idee hoeveel daar af gaat komen bij een defrost, ik heb een enkele 7kW unit en daar lijkt het of iemand een kraan open gezet heeft.Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:05:
[...]
Dit is juist gedaan om een soort van "grindbed" te creeëren.
De zubadan kan niet aangesloten worden op drainage / afvoer i.v.m. bevriezingsgevaar, staat ook duidelijk in de handleiding, en is hier ook regelmatig besproken.
Als ik de betonplaat direct op hoogte had gemaakt krijg ik een waterballet in de tuin, wat ik dus juist niet wil.
Mijn vrouw heeft zelfs een keer gebeld (lichte paniek) dat de warmtepomp water lekte, die dacht serieus dat er een leiding lek was en op het dak liep.
Afvoer kan best, als je er maar een trace lint in legt.
Zie de plaat ijs na een paar dagen
https://static.afbeelding...1701/214373/LHMVlOtJ.jpeg
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 02-05-2017 21:30 ]
Het idee was om er een grindbak te maken van 1000x500x250mm is 125 liter met daaronder waterafvoer in het vorstvrije gedeelte met een put. Is ook al vaker over gesproken hier.
De foto die jij laat zien, dat wil ik dus niet, en precies daarom ligt die betonplaat zo diep
Uberhaupt die hele afwerking van die buitenunit en dat dak laten mij griezelen
PV panelen plat op een paar straatklinkers
[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 02-05-2017 21:34 ]
Mooi baksteentje!Grolsch schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:05:
[...]
Dit is juist gedaan om een soort van "grindbed" te creeëren.
Ik denk dat een grindbak prima gaat werken, zeker gezien de zanderige grond.
Daar vriest het niet snel diep in de grond. Is absoluut geen Zeeuwse klei
Zie dat je wel een mooie mantelbuis hebt voor je koelleidingen, zo hoort het.
En uitblazen richting de woning is toch niet zo'n probleem? Richting de buren is niet echt netjes en goed voor de beplanting in hun tuin.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!