Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.307 views

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
alberthakvoort schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:08:
[...]

Die was bij ons met de omruiling dan weer snel.. We hoefden ook de oude niet terug te sturen.. Is dan wel weer jammer..

Ik betaalde wel met Paypal, toch even wat extra zekerheid met zulke gevalletjes..
Als ik internationaal zaken doe houd ik ook vast aan PayPal. Werkt prima als er iets niet OK is.

Een normale bankoverschrijving doen naar een bedrijf waar ik de taal niet machtig van ben; daar begin ik niet aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2017 21:26 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
Noord27 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:26:
[...]

Als ik internationaal zaken doe houd ik ook vast aan PayPal. Werkt prima als er iets niet OK is.

Een normale bankoverschrijving doen naar een bedrijf waar ik de taal niet machtig van ben; daar begin ik niet aan.
Wel of geen PayPal, je mag toch gewoon service verwachten....

• Noord27
Ramon_1984 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:28:
[...]

Wel of geen PayPal, je mag toch gewoon service verwachten....
Service mag je verwachten inderdaad. Maar tussen service hebben (garantie of andere zaken) en daadwerkelijk krijgen; dat zijn in Nederland al soms zeer lastige zaken. Laat staan met een bedrijf wat 2000km verderop zit.

Heb PayPal tot nu toe 2 keer nodig gehad. Beide keren werd het (door PayPal) opgelost met geld terug op mijn rekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2017 21:33 ]

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Bram-Bos schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:23:
[...]

Ik heb geen idee, maar ik zou verwachten dat de Elga in zo'n geval terugregelt naar zijn minimum-modulatie zolang er nog warmtevraag is.
Dat zou het meest logische zijn denk ik ja... :*)

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:32:
[...]

Service mag je verwachten inderdaad. Maar tussen service hebben (garantie of andere zaken) en daadwerkelijk krijgen; dat zijn in Nederland al soms zeer lastige zaken. Laat staan met een bedrijf wat 2000km verderop zit.

Heb PayPal tot nu toe 2 keer nodig gehad. Beide keren werd het (door PayPal) opgelost met geld terug op mijn rekening.
Geef je gelijk dat je beter met PayPal kan kopen.
Alleen als je voor een groot bedrag wat koopt, dan mag je wel wat verwachten.

• Ramon_1984
migila schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:52:
[...]

Dat zou het meest logische zijn denk ik ja... :*)
Wellicht kan je in deel 2 zoeken, staat genoeg over een buffervat geschreven.

• Noord27
@Ramon_1984

Het bedrag van de aankoop staat los van de te verwachten service. Dat is een instelling per bedrijf. Merk dat veel bedrijven groot zijn geworden door goede service te verlenen. Waaronder Techneco. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2017 23:22 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
develdonk schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:29:
[...]

tijdens verzending zijn er 2 warmtepompen tegen elkaar aan geklapt vermoed ik. bij 1 is buitenkant zwaar beschadigd en bij andere lijkt er nu een storing te zijn (lagers waren klaarblijkelijk niet meer goed). Beide units worden niet gerepareerd; sterker nog na 4 keer proberen contact te leggen is al het contact verbroken. Ze beloven dat ze nieuwe parts opsturen en vervolgens gebeurd er niks... Overigens staat dit allemaal zwart op wit op de transportbon... desondanks geen resultaat...
Maar de vraag is bij wij jij nu moet zijn. Op welke voorwaarden heb je ze gekocht. Kan best zo zijn dat het verschepingsrisico voor jou is en dan moet je niet bij de leverancier zijn....

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Elga is geïnstalleerd en ben best wel tevreden. Zeker als hij alleen draait gaat het prima, ketel + Elga is niet fantastisch. Heel veel waterzijdig moeten rommelen om te voorkomen dat de ketel in 2F blokkering gaat.
Hij kan zijn water gewoon niet kwijt. En als ik de pomp in de Elga iets minder zette, dan viel die in flow storing.

Heb dus de flow over alle radiatoren moeten verhogen om in combi te draaien. En dan werkt het ook met hangen en wurgen.
Verder vind ik het vreemd dat de ketel direct word ingeschakeld, ook als er maar 0.5 verhoging word gevraagd of als het ruimte setpoint bijna bereikt is. Zal best met een instelling te maken hebben, moet ik nog in duiken.
Ben dus af van OpenTherm naar de ketel en op aan/uit gegaan, dan kan ik tenminste de ketel afkoppelen.

Verder werkt de Nefit Easy thermostaat niet, heb wel beeld en geen storingen op de Elga.
Ik zie zelfs de waterdruk van mijn ketel via de OT contacten van de Elga.
Maar bij verhogen van setpoint gebeurt er niets, Elga blijft uit.

Ook twijfel ik over de keerklep in de retour van de ketel, volgens mij sluit deze niet helemaal juist.
Als de Elga aan in, dan is er een kleine flow over de ketel. De wisselaar van de ketel heeft dezelfde temperatuur als de aanvoerT van de Elga.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 29-04-2017 10:40 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Oxellaar
Elga aansturen dmv domoticz en Nefit thermostaatinstelling laten verlagen?
https://www.mupload.nl/img/zcgd3a9ri74my.jpg
https://www.mupload.nl/img/jcj2peksjhssf.jpg

Via de Nefit display code, weet je wat de ketel aan het doen is...
https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Zijn dat veerbelaste terugslagkleppen?
Ik ga binnenkort eenzelfde opstelling maken, maar dan met een Pana.
Misschien een domme opmerking, maar zou het kunnen dat er een flow gaat over de tapwaterwisselaar?

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2017 10:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Oxellaar schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:27:
De Elga is geïnstalleerd en ben best wel tevreden. Zeker als hij alleen draait gaat het prima, ketel + Elga is niet fantastisch. Heel veel waterzijdig moeten rommelen om te voorkomen dat de ketel in 2F blokkering gaat.
Hij kan zijn water gewoon niet kwijt. En als ik de pomp in de Elga iets minder zette, dan viel die in flow storing.

Heb dus de flow over alle radiatoren moeten verhogen om in combi te draaien. En dan werkt het ook met hangen en wurgen.
Verder vind ik het vreemd dat de ketel direct word ingeschakeld, ook als er maar 0.5 verhoging word gevraagd of als het ruimte setpoint bijna bereikt is. Zal best met een instelling te maken hebben, moet ik nog in duiken.
Ben dus af van OpenTherm naar de ketel en op aan/uit gegaan, dan kan ik tenminste de ketel afkoppelen.

Verder werkt de Nefit Easy thermostaat niet, heb wel beeld en geen storingen op de Elga.

Ook twijfel ik over de keerklep in de retour van de ketel, volgens mij sluit deze niet helemaal juist.
Als de Elga aan in, dan is er een kleine flow over de ketel. De wisselaar van de ketel heeft dezelfde temperatuur als de aanvoerT van de Elga.
Hier werkt combi elga + cv ook niet, ook flow problemen maar vind het wel best.. Ketel is nog niet aangesprongen tijdens zijn normale regeling alleen een tweetal keer toen ik weer zat te porrelen.

Ketel direct inschakelen had ik ook, toen is techneco gebeld welke adviseerde:
Eerst de thermostaat 1 graden onder de gemeten temperatuur te zetten.
Daarna op de gemeten temperatuur.
Daarna 1 graden boven de gemeten temperatuur
Toen ging het goed..

Jammer dat Nefit easy ook niet werkt..

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Oplossing is een evenwichtfles of het juist dimensioneren van de leidingen :P
Helaas kom je op het punt dat opwekdoorstroming en afgifte doorstroming dan niet aansluit en moet je dus gaan terugmengen dmv evenwichtfles of buffervat.
Buffervat is alleen zonde omdat je veel warmte maakt/opslaat en er niks nee doet.

Stiekem had ik wel de hoop dat Oxxelaar gelijktijdig draaien aan de praat kreeg :o

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Daannn1987 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:45:
[...]

Hier werkt combi elga + cv ook niet, ook flow problemen maar vind het wel best.. Ketel is nog niet aangesprongen tijdens zijn normale regeling alleen een tweetal keer toen ik weer zat te porrelen.

Ketel direct inschakelen had ik ook, toen is techneco gebeld welke adviseerde:
Eerst de thermostaat 1 graden onder de gemeten temperatuur te zetten.
Daarna op de gemeten temperatuur.
Daarna 1 graden boven de gemeten temperatuur
Toen ging het goed..

Jammer dat Nefit easy ook niet werkt..
alleen een tweetal keer toen ik weer zat te porrelen. :? :? :? :?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:33

- Duo-werking Elga + ketel is maar zelden een succes vanwege flow-problemen. Duo-werking is uit te schakelen via Dipswitch A2.
- Elga stuurt op ruimte-T + 0,5K. Als het verschil tussen ruimte T en T-set > 0,5K schakelt de Elga de ketel bij. Het is even wennen in je hoofd: denk bij T-set op je thermostaat aan "T-set+0,5K".
- Is NEFIT Easy OT??

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Daannn1987
hrt schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:45:
[...]

alleen een tweetal keer toen ik weer zat te porrelen. :? :? :? :?
Haha niet helemaal lekker geformuleerd :)
Bedoelde dat ik de ketel 2 maal heb laten aanslaan doordat ik de thermostaat te hoog zette.

3 uurtjes slaap gehad vanacht dus ben niet zo scherp / helder :+ (ongeval gehad met de Motor in DE, zelf ok overigens)

• Ramon_1984

Foto's?
De v.v. verdeler voor de begane grond is nu aangesloten, volgende week komt de buitenunit op de plek :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sesrkh.jpg

Nog 4 weken en dan gaan we verhuizen, en er moet nog zoveel gebeuren :X :X

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 29-04-2017 13:46 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ramon_1984
Grolsch schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:45:
De v.v. verdeler voor de begane grond is nu aangesloten, volgende week komt de buitenunit op de plek :P

[afbeelding]

Nog 4 weken en dan gaan we verhuizen, en er moet nog zoveel gebeuren :X :X
Stopcontacten voor je zoneregeling ?

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:42:
@Oxellaar
Elga aansturen dmv domoticz en Nefit thermostaatinstelling laten verlagen?
https://www.mupload.nl/img/zcgd3a9ri74my.jpg
https://www.mupload.nl/img/jcj2peksjhssf.jpg

Via de Nefit display code, weet je wat de ketel aan het doen is...
https://www.domoticz.com/wiki/NefitEasy

Zijn dat veerbelaste terugslagkleppen?
Ik ga binnenkort eenzelfde opstelling maken, maar dan met een Pana.
Misschien een domme opmerking, maar zou het kunnen dat er een flow gaat over de tapwaterwisselaar?
Domoitcz ken ik, maar denk niet dat ik er zoveel moeite (voor mij dan) voor ga doen.
Ik ga het proberen dmv de eTwist, niet zo'n fijne app en thermostaat als de Easy, maar goed genoeg.

Het zijn veerbelaste kleppen met een kleine opening van 2mm in dichtstand. Die opening is voor drukvereffening.
De flow kan niet over de tapwaterwisselaar, in rust staat de driewegklep op cv zijde. Had liever andersom gezien, met in rust op tapwater had ik sowieso geen doorstroming gehad met alleen Elga in bedrijf.
DJKroon schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:45:
Oplossing is een evenwichtfles of het juist dimensioneren van de leidingen :P
Helaas kom je op het punt dat opwekdoorstroming en afgifte doorstroming dan niet aansluit en moet je dus gaan terugmengen dmv evenwichtfles of buffervat.
Buffervat is alleen zonde omdat je veel warmte maakt/opslaat en er niks nee doet.

Stiekem had ik wel de hoop dat Oxxelaar gelijktijdig draaien aan de praat kreeg :o
Ik ga het ook voor elkaar krijgen, ben al een heel eind :*)
Met iets meer flow over de begane grond kan ik in combi draaien. Was even puzzelen met pompen en Eclips kranen, maar het werkt. Zodra de bovenverdieping iets gaat vragen is het probleem sowieso niet aan de orde, dan is er ruim voldoende flow voor twee.
Bram-Bos schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:54:
- Duo-werking Elga + ketel is maar zelden een succes vanwege flow-problemen. Duo-werking is uit te schakelen via Dipswitch A2.
- Elga stuurt op ruimte-T + 0,5K. Als het verschil tussen ruimte T en T-set > 0,5K schakelt de Elga de ketel bij. Het is even wennen in je hoofd: denk bij T-set op je thermostaat aan "T-set+0,5K".
- Is NEFIT Easy OT??
Met A2 ging alleen de ketel aan en de Elga deed sowieso niets meer. Ik was er een beetje klaar mee gisteren en heb de ketel maar op aan/uit gezet en cv uitgeschakeld op de ketel. Laat de Elga maar alleen draaien tot...ja... oktober...?

En ja, de Easy kan icm de Easy connect op nagenoeg iedere OT apparaat.
De verbinding kwam prima tot stand, zelfs de cv druk van de Topline was zichtbaar in de Easy. En die info komt dus via OT via de Elga naar de Easy. Baal er wel van, was een beetje de kers op de taart geweest als het had gewerkt.

@Ramon_1984
En foto's....Jazeker

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:03:
[...]

Zijn die 4 niet genoeg dan? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:09:

Met A2 ging alleen de ketel aan en de Elga deed sowieso niets meer. Ik was er een beetje klaar mee gisteren en heb de ketel maar op aan/uit gezet en cv uitgeschakeld op de ketel. Laat de Elga maar alleen draaien tot...ja... oktober...?
Met A2 ging de ketel aan omdat je ruimte-T meer dan 0,5 K lager was dan T-set+0,5K vermoed ik.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:20:
[...]

Zijn die 4 niet genoeg dan? :)
Beter teveel dan te weinig :)

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 09:29

MaxxMark

HT is Tof!

Ik heb al een tijdje de gedachte om mijn gasverbruik te verlagen en meer te verplaatsen naar elektrisch (mijn dak ligt vol zonnepanelen en heb op jaarniveau dus een overschot aan elektriciteit.

Eigenlijk was ik van plan om in diverse ruimtes een airco op te hangen en deze in te zetten als verwarming(en /verkoeling in de zomer). Ik had al vaker naar lucht/water gekeken, maar kwam vaak uit op koudwatermachines die behoorlijk aan de prijs waren.

Nadat ik eigenlijk al had beslist om een deel van mn huis van airco units te laten voorzien (mijn zolder sowieso, daar ligt géén cv leiding) kwam ik vandaag pas de Elga tegen en vond het eigenlijk een veel betere match. Zeker omdat mijn situatie zich er goed voor leent; CV in de schuur, ruimte voor een buitenunit achter de schuur, zo goed als overal (werkkamer, keuken, slaapkamer, badkamer) vloerverwarming (dus lage aanvoertemperatuur), alleen in de woonkamer een combinatie (open keuken met vvw, convector achterin de woonkamer, radiator voorin de woonkamer).

Echter zag ik in de brochure's van de offerte van mijn airco man dat Toshiba ook een eigen systeem heeft namelijk de Estía. Deze zie ik alleen in dit topic nergens genoemd. Is daar een reden dat die in dit topic nooit naar voren is gekomen? Of is de Elga gewoon zo fantastisch?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:03:
[...]

Onder andere, het geheel wordt straks weg gebouwd in een kast dus die 4 stopcontacten zijn ook voor andere doeleinden maar ook voor zone regeling

• Bram-Bos
MaxxMark schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:01:
Ik heb al een tijdje de gedachte om mijn gasverbruik te verlagen en meer te verplaatsen naar elektrisch (mijn dak ligt vol zonnepanelen en heb op jaarniveau dus een overschot aan elektriciteit.

Eigenlijk was ik van plan om in diverse ruimtes een airco op te hangen en deze in te zetten als verwarming(en /verkoeling in de zomer). Ik had al vaker naar lucht/water gekeken, maar kwam vaak uit op koudwatermachines die behoorlijk aan de prijs waren.

Nadat ik eigenlijk al had beslist om een deel van mn huis van airco units te laten voorzien (mijn zolder sowieso, daar ligt géén cv leiding) kwam ik vandaag pas de Elga tegen en vond het eigenlijk een veel betere match. Zeker omdat mijn situatie zich er goed voor leent; CV in de schuur, ruimte voor een buitenunit achter de schuur, zo goed als overal (werkkamer, keuken, slaapkamer, badkamer) vloerverwarming (dus lage aanvoertemperatuur), alleen in de woonkamer een combinatie (open keuken met vvw, convector achterin de woonkamer, radiator voorin de woonkamer).

Echter zag ik in de brochure's van de offerte van mijn airco man dat Toshiba ook een eigen systeem heeft namelijk de Estía. Deze zie ik alleen in dit topic nergens genoemd. Is daar een reden dat die in dit topic nooit naar voren is gekomen? Of is de Elga gewoon zo fantastisch?
Mooi dat je overweegt om een LW-wp te nemen. Over de Elga wordt relatief veel gesproken op dit forum omdat een aantal founders van deze thread met de Elga zijn gestart. De Estia heb ik nog niet voorbij zien komen, maar zo te zien is dat geen hybride (Elga) maar een stand-alone WP, inclusief backup element. Vermoedelijk is de buitenunit dan ook anders.
Gezien de tabel die Tomexergie bijhoudt van de verschillende merken/modellen hier in gebruik (Panasonic, Mitsubishi, Techneco Elga o.a.) hebben ze allemaal een prima performance mits goed geïnstalleerd en aangesloten op een goed afgiftesysteem. Dat zal voor die Toshiba waarschijnlijk ook gelden.

Wat je schrijft over je situatie suggereert dat jouw startpositie ook gunstig is voor een wp. Kritisch is de situatie in je woonkamer. Mogelijk dat je daar wat aan je radiatoren moet doen om maximaal gebruik te kunnen maken van een wp.
Weet je je gasgebruik van de afgelopen jaren?
En weet je de minimale aanvoertemperatuur van je cv-ketel om het warm te houden in de winter?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Bram-Bos schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:19:
[...]
Mooi dat je overweegt om een LW-wp te nemen. Over de Elga wordt relatief veel gesproken op dit forum omdat een aantal founders van deze thread met de Elga zijn gestart. De Estia heb ik nog niet voorbij zien komen, maar zo te zien is dat geen hybride (Elga) maar een stand-alone WP, inclusief backup element. Vermoedelijk is de buitenunit dan ook anders.
Gezien de tabel die Tomexergie bijhoudt van de verschillende merken/modellen hier in gebruik (Panasonic, Mitsubishi, Techneco Elga o.a.) hebben ze allemaal een prima performance mits goed geïnstalleerd en aangesloten op een goed afgiftesysteem. Dat zal voor die Toshiba waarschijnlijk ook gelden.
In hun brochure beschrijven ze dat het prima combineert met bestaande CV ketels. Je kunt de "hydrounit" ('binnen'-unit) namelijk ook zonder naverwarming nemen. Ook kan je er voor kiezen om niet zo'n buffer/boiler-vat te nemen. In dat geval zou hij (zo ik het interpreteer) prima als 'voorverwarming' gebruikt kunnen worden.
Bram-Bos schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:19:
Wat je schrijft over je situatie suggereert dat jouw startpositie ook gunstig is voor een wp. Kritisch is de situatie in je woonkamer. Mogelijk dat je daar wat aan je radiatoren moet doen om maximaal gebruik te kunnen maken van een wp.
Weet je je gasgebruik van de afgelopen jaren?
En weet je de minimale aanvoertemperatuur van je cv-ketel om het warm te houden in de winter?
Het warmkrijgen van de woonkamer is eigenlijk nooit een probleem geweest, zowel de convectorput als de radiator waren wel overgedimensioneerd (maar helaas geen low-temp radiator) en er is in de berekening geen rekening gehouden met de vvw in de (open)keuken.

Ik hou vrij veel semi-automatisch bij (zolang graph bronnen er niet mee kappen ;)) dus ook gasverbruiken van voorgaande jaren.
Voor 2016 was dat 1280m3 en voor 2015 was dat 1371m3.

Nav het CV tuning topic heb ik lange tijd mijn aanvoertemperatuur zeer laag gehad (45 a 50). Dit was met name omdat ik thuis werkte en vooral in de ruimtes was waar de vvw actief is. Mn woonkamer kwam dan prima mee. Ondertussen heb ik sinds ik een OTGW aan mn ketel heb hangen echter mijn CV qua vermogen teruggeschroefd en de CV temperatuur weer opgeschroefd naar 65 waardoor hij beter moduleert. ik merkte namelijk dat met die 45 a 50 de dT erg laag bleef en hij lang bleef stoken en pompen. (On a completely different note wilde ik eigenlijk het CV circuit 'verlengen' heet water naar mn convectorput, dan naar radiator laten gaan, en pas dan (na voldoende afkoeling) naar mijn VVW verdeler te sturen. Op dit moment is het circuit naar de VVW veel te kort waardoor de retourtemperatuur veel te snel te hoog wordt).

Dus kort door de bocht kon de CV mn huis prima warm krijgen met 45 a 50 graden.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Bram-Bos
MaxxMark schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:33:
[...]

In hun brochure beschrijven ze dat het prima combineert met bestaande CV ketels. Je kunt de "hydrounit" ('binnen'-unit) namelijk ook zonder naverwarming nemen. Ook kan je er voor kiezen om niet zo'n buffer/boiler-vat te nemen. In dat geval zou hij (zo ik het interpreteer) prima als 'voorverwarming' gebruikt kunnen worden.

[...]

Het warmkrijgen van de woonkamer is eigenlijk nooit een probleem geweest, zowel de convectorput als de radiator waren wel overgedimensioneerd (maar helaas geen low-temp radiator) en er is in de berekening geen rekening gehouden met de vvw in de (open)keuken.

Ik hou vrij veel semi-automatisch bij (zolang graph bronnen er niet mee kappen ;)) dus ook gasverbruiken van voorgaande jaren.
Voor 2016 was dat 1280m3 en voor 2015 was dat 1371m3.

Nav het CV tuning topic heb ik lange tijd mijn aanvoertemperatuur zeer laag gehad (45 a 50). Dit was met name omdat ik thuis werkte en vooral in de ruimtes was waar de vvw actief is. Mn woonkamer kwam dan prima mee. Ondertussen heb ik sinds ik een OTGW aan mn ketel heb hangen echter mijn CV qua vermogen teruggeschroefd en de CV temperatuur weer opgeschroefd naar 65 waardoor hij beter moduleert. ik merkte namelijk dat met die 45 a 50 de dT erg laag bleef en hij lang bleef stoken en pompen. (On a completely different note wilde ik eigenlijk het CV circuit 'verlengen' heet water naar mn convectorput, dan naar radiator laten gaan, en pas dan (na voldoende afkoeling) naar mijn VVW verdeler te sturen. Op dit moment is het circuit naar de VVW veel te kort waardoor de retourtemperatuur veel te snel te hoog wordt).

Dus kort door de bocht kon de CV mn huis prima warm krijgen met 45 a 50 graden.
Okee, maar 45-50 graden geldt in deze kringen niet als 'zeer laag'. Hier denken we eerder in een bandbreedte van 25-40 graden als aanvoer-T. Elga haalt sowieso niet meer dan 42 graden.

In hybride opstelling kan zo'n wp in jouw situatie waarschijnlijk prima functioneren en flink wat van je gasverbruik reduceren, maar stand-alone is waarschijnlijk nog een brug te ver.

Heb je een prijs-indicatie gekregen voor die Toshiba Estia zonder backup-element en buffervat? Elga kost excl. subsidie zo'n 4300 euro inclusief installatie, -2300 subsidie = 2000 euro netto. Maar met handige STEK-vriendjes en connecties kan het ook voor minder, hè @Oxellaar?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

In een google zoekrondje kwam ik (exclusief de 2300 subsidie) voor een Estia opstelling voor mijn situatie uit op €7200,- voor de setup die ruim zou zijn aan waar ik naar aan het kijken was (daar moet wel bij gezegd worden dat het dan inclusief koeling is, de Elga heeft een lager verwarm/koelvermogen in dat opzicht). Dat zou om een HWS-1104-e / 1404xwhm combo gaan. Dus de combinatie buitenunit / hydrounit (Geen buffer/boiler-vat)

In mijn geval gaat het wel om een bé-vriende connectie bij wie ik mijn initiële vraag voor de airco had neergelegd. En aangezien hij Toshiba voert ben ik ook gaan kijken wat Toshiba doet. Maar 'gratis' doet ie het niet ;) Ik heb wel gevraagd of hij eens kon informeren naar wat een voor mij toepasselijke setup zou gaan kosten.

Zijn er vanuit jouw/jullie kant al 'red-flags' voor wat betreft de Estia? Wat voor mij een red-flag was (of eigenlijk wat positief sprak voor de Elga) is de ondersteuning voor OpenTherm. De Estia heeft (zover ik zie) eigen aansturing terwijl de Elga gewoon OT volgt (ook al is het maar heel beperkt, aldus de openingspost).

Dat in dit topic niets staat over de Estia was overigens wel een red-flag, maar dat zou misschien kunnen komen doordat het nooit naar voren is gekomen. Vind het dan ook wel interessant om er wat verder in te duiken (kan ik ook wat terugdoen voor dit topic ;)), en als er er hier iemand is die een goede reden/onderbuikgevoel heeft om géén Estia te nemen hoor ik het ook graag :Y)

• Bram-Bos
MaxxMark schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:20:

Zijn er vanuit jouw/jullie kant al 'red-flags' voor wat betreft de Estia? Wat voor mij een red-flag was (of eigenlijk wat positief sprak voor de Elga) is de ondersteuning voor OpenTherm. De Estia heeft (zover ik zie) eigen aansturing terwijl de Elga gewoon OT volgt (ook al is het maar heel beperkt, aldus de openingspost).

Dat in dit topic niets staat over de Estia was overigens wel een red-flag, maar dat zou misschien kunnen komen doordat het nooit naar voren is gekomen. Vind het dan ook wel interessant om er wat verder in te duiken (kan ik ook wat terugdoen voor dit topic ;)), en als er er hier iemand is die een goede reden/onderbuikgevoel heeft om géén Estia te nemen hoor ik het ook graag :Y)
Ik denk dat de afwezigheid van de Estia in deze draad niets zegt over de kwaliteit daarvan. Je ziet hier ook een beetje kuddegedrag. Omdat er mensen met ervaring zijn met een bepaald type en die delen, gaan anderen die ook eerder overwegen. Maar ik denk dat iedereen geïnteresseerd is in ervaringen met andere producten!

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos
Jaja, net of ik het makkelijk heb. Ik moet alles zelf doen, jullie besteden de helft uit :+

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:14:
@Bram-Bos
Jaja, net of ik het makkelijk heb. Ik moet alles zelf doen, jullie besteden de helft uit :+
De helft? 100%! En dan kunnen we daarna lekker klagen op dit forum over die installateurs die er niks van bakken :-)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

En ik als servicetechnicus installatietechniek lach af en toe de ballen uit me broek met de opmerkingen hier :P :>

En wat betreft het afgeven op installateurs, ik geef jullie geen ongelijk, er zijn veel installateurs die zich pro noemen met buizen knopen.
Echte monteurs die het totale plaatje snappen zijn bijna niet te vinden :'(

Ik zou graag een opleiding koudetechniek/warmtepompen willen doen, alleen me werkgever die branders verkoopt en service geven zal dan raar opkijken als ik deze opleiding vraag ;w dikke mismatch >:)

[ Voor 21% gewijzigd door DJKroon op 29-04-2017 19:02 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Daannn1987
DJKroon schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:58:
En ik als servicetechnicus installatietechniek lach af en toe de ballen uit me broek met de opmerkingen hier :P :>

En wat betreft het afgeven op installateurs, ik geef jullie geen ongelijk, er zijn veel installateurs die zich pro noemen met buizen knopen.
Ach dat is in ieder vak, maar zeker waar :)

Ligt een beetje aan de interesse die diegene heeft in zijn vak.. Zijn tal van mensen die een keer een trucje hebben geleerd en dat gewoon uitvoeren.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Daannn1987 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:02:
[...]

Ach dat is in ieder vak, maar zeker waar :)

Ligt een beetje aan de interesse die diegene heeft in zijn vak.. Zijn tal van mensen die een keer een trucje hebben geleerd en dat gewoon uitvoeren.
Dat is zeer zeker waar.
Het gebeurt dat een ex-groenteboer ineens de installatietechniek in gaan (heb ik echt meegemaakt bij me vorige werkgever).

Na een 5 daagse curses mag die onderhoud in de woningbouw doen... (de bekende na 5a10-minuten-kijken-naar-de-ketel-is-goed-monteur).
En dan maar raar opkijken dat het druk is met storingsdiensten... Duh, ze snappen er vaak geen reet van.
Het bizarre is eigenlijk dat dit gewoon kan in NL.

Gelukkig heb ik nooit geinstalleerd en buizen geknoopt :D

• Ramon_1984
DJKroon schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:09:
[...]

Dat is zeer zeker waar.
Het gebeurt dat een ex-groenteboer ineens de installatietechniek in gaan (heb ik echt meegemaakt bij me vorige werkgever).

Na een 5 daagse curses mag die onderhoud in de woningbouw doen... (de bekende na 5a10-minuten-kijken-naar-de-ketel-is-goed-monteur).
En dan maar raar opkijken dat het druk is met storingsdiensten... Duh, ze snappen er vaak geen reet van.
Het bizarre is eigenlijk dat dit gewoon kan in NL.

Gelukkig heb ik nooit geinstalleerd en buizen geknoopt :D
Ach groenten boer valt nog wel mee.
Ik heb ze bij mijn vorige werkgever gehad die in de nacht op de visafslag werkte en daarna mijn kwamen helpen met het bekabelen en installeren van elektrische installaties.

Dat was ook een groot succes.

• Oxellaar
  • Niet online
DJKroon schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:58:

Ik zou graag een opleiding koudetechniek/warmtepompen willen doen, alleen me werkgever die branders verkoopt en service geven zal dan raar opkijken als ik deze opleiding vraag ;w dikke mismatch >:)
Ik heb 15 jaar als servicetechnicus bij +/- de grootste installateur van Nederland gewerkt.
Heel veel (niet)duurzame techniek gezien, maar de warmtepomp zelf viel buiten m'n straatje.
Voor het STEK gebeuren kwam er een andere afdeling, voor mij stopte het bij het waterzijdige.
En om eerlijk te zijn was ik aarding uitgekeken op de voorzetbranders en ketels.

Ik ben dus wel van werkgever gewisseld om bij de warmtepompen te komen.
Al mijn papieren voor de grote ketels overboord, heb er weinig meer aan :9
Ik heb STEK en nog wat koeltechniek erbij gedaan en je bent om, dus doe het ook gewoon ;)
Is veel interessanter dan dat geneuzel met de 1e en 2e veiligheidstijd, HD-start, LD1,2 en HD schakelaars :+
Ik kom nog wel wat ketels tegen, maar dat zijn kleintjes. In de Utiliteit is gas vaak een no-go.

• dekvloer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-12-2020
Al geruime tijd lees ik met veel interesse dit topic op tweakers. Ik heb een nog nieuw te bouwen tussenwoning gekocht, die medio 2018 opgeleverd zal gaan worden. De thermische schil van de woning voldoet aan Rc 3,5/4,5/6,0 m²K/W voor vloer/gevel/dak en zal bovendien overal van triple beglazing voorzien zijn. De gasaansluiting en CV-ketel hebben wij uit de planning laten verwijderen en doen alles elektrisch (ook zonnepanelen over het gehele dak). Tevens hebben we verzocht om vloerverwarming op alle 3 verdiepingen die door een nog te kiezen WP systeem zullen worden gevoed. De WP zal geen SWW hoeven te verzorgen, dit gebeurd d.m.v. doorstroomverwarmer met D-WTW en Quooker in de keuken.

Ik was al enige tijd erg gecharmeerd van de ervaring met, en de onmiskenbaar goede prestaties van, de 5KW Panasonic Monoblock WH-MDC05F3E5 in dit topic, en al helemaal qua prijs/prestatie verhouding. Deze heb ik dus ook al geleden voorgesteld en daarbij nog een Nederlandse installateur aangegeven (ik kon er ook maar 1 vinden in NL), voor het geval als de totaalinstallateur verantwoordelijk voor de afbouw van de woning er met de Panasonic niet helemaal zelf uitkomt.

De totaalinstallateur wil nu liever een andere WP voorstellen, namelijk de Nefit Enviline. Deze zou in prestaties niet onderdoen voor de Panasonic. Ik betwijfel dat. Ik heb echter totaal geen gedetailleerde prestatie gegevens kunnen vinden van de Nefit. Ook schrok ik wel een beetje van de enorme hoogte, gewicht en prijs van dat apparaat in vergelijking met de compacte Panasonic. Maar ja, geregeld onderhoud voor dit apparaat is heel makkelijk te vinden volgens de totaalinstallateur.

Vervolgens ben ik verder gaan kijken en viel mijn oog op de NIBE F2120-8 die bij A-7/W35 nog altijd een COP van 3,29 weet te behouden, deze is volgens mij vergelijkbaar met de Panasonic. Wellicht dat de installatie en onderhoud van deze WP makkelijker ligt in Nederland?

Ervaringen met de Nefit of Nibe? Suggesties voor andere alternatieven met goede prestaties?

Is er ook iets te zeggen over de criteria voor de noodzaak van een buffervat? Indien de WP redelijk voldoende in staat is om het benodigde vermogen te kunnen moduleren vervalt toch eigenlijk wel de noodzaak van een buffervat? Is de Panasonic goed in staat om zonder buffervat te werken, of gaat deze dan toch teveel pendelen?

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:14:
@Bram-Bos
Niet allemaal, kuch... ;)

dekvloer schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:01:
Al geruime tijd lees ik met veel interesse dit topic op tweakers. Ik heb een nog nieuw te bouwen tussenwoning gekocht, die medio 2018 opgeleverd zal gaan worden. De thermische schil van de woning voldoet aan Rc 3,5/4,5/6,0 m²K/W voor vloer/gevel/dak en zal bovendien overal van triple beglazing voorzien zijn. De gasaansluiting en CV-ketel hebben wij uit de planning laten verwijderen en doen alles elektrisch (ook zonnepanelen over het gehele dak). Tevens hebben we verzocht om vloerverwarming op alle 3 verdiepingen die door een nog te kiezen WP systeem zullen worden gevoed. De WP zal geen SWW hoeven te verzorgen, dit gebeurd d.m.v. doorstroomverwarmer met D-WTW en Quooker in de keuken.

Ik was al enige tijd erg gecharmeerd van de ervaring met, en de onmiskenbaar goede prestaties van, de 5KW Panasonic Monoblock WH-MDC05F3E5 in dit topic, en al helemaal qua prijs/prestatie verhouding. Deze heb ik dus ook al geleden voorgesteld en daarbij nog een Nederlandse installateur aangegeven (ik kon er ook maar 1 vinden in NL), voor het geval als de totaalinstallateur verantwoordelijk voor de afbouw van de woning er met de Panasonic niet helemaal zelf uitkomt.

De totaalinstallateur wil nu liever een andere WP voorstellen, namelijk de Nefit Enviline. Deze zou in prestaties niet onderdoen voor de Panasonic. Ik betwijfel dat. Ik heb echter totaal geen gedetailleerde prestatie gegevens kunnen vinden van de Nefit. Ook schrok ik wel een beetje van de enorme hoogte, gewicht en prijs van dat apparaat in vergelijking met de compacte Panasonic. Maar ja, geregeld onderhoud voor dit apparaat is heel makkelijk te vinden volgens de totaalinstallateur.

Vervolgens ben ik verder gaan kijken en viel mijn oog op de NIBE F2120-8 die bij A-7/W35 nog altijd een COP van 3,29 weet te behouden, deze is volgens mij vergelijkbaar met de Panasonic. Wellicht dat de installatie en onderhoud van deze WP makkelijker ligt in Nederland?

Ervaringen met de Nefit of Nibe? Suggesties voor andere alternatieven met goede prestaties?

Is er ook iets te zeggen over de criteria voor de noodzaak van een buffervat? Indien de WP redelijk voldoende in staat is om het benodigde vermogen te kunnen moduleren vervalt toch eigenlijk wel de noodzaak van een buffervat? Is de Panasonic goed in staat om zonder buffervat te werken, of gaat deze dan toch teveel pendelen?
Ik vind het knap van je dat je als nieuweling in dit topic vrijwel alle "pijnpunten" van dit topic kunt benoemen ;)

Nu helaas alleen telefoon bij de hand dus kan ff niet inhoudelijk reageren ;)

Verwijderd

Hier draait de Panasonic 5kW zonder buffervat zonder problemen, De waterinhoud van het afgiftesysteem is ongeveer 120ltr.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
En bij een defrost heb je even plafondkoeling in de winter?
(het hele plaatje erbij vertellen....dat het prima kan snap ik, maar zijn er geen "kleine" nadelen?)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2017 09:03 ]

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:58:
@Verwijderd
En bij een defrost heb je even plafondkoeling in de winter?
(het hele plaatje erbij vertellen....dat het prima kan snap ik, maar zijn er geen "kleine" nadelen?)
Ik heb het daarvoor bedoelde verwarmingselement niet uitgeschakeld, zoals vele anderen wel gedaan hebben, en merk niets van een defrost. Standaard ingesteld zoals door de fabrikant bedoeld en werkt uitstekend.

• Oxellaar
  • Niet online
De Nefit is hoog ipv breed. De Panasonic zul je op een verhoging moeten neerzetten, dat hoeft bij de Nefit niet.
Denk aan insneeuwen en dergelijke, daarom moet je omhoog.
En de Nefit is veel lichter dan de Panasonic, scheelt zo'n 30kg.
Qua ondersteuning van de fabrikant en installateurs zit je safer bij Nefit verwacht ik. Zeker als je installateur dat nu al aangeeft. Niet dat dat perse een feit hoeft te zijn, maar je zit tijdens de bouw en nazorg vast aan deze installateur.

Verder is de Nefit fluisterstil(40dB) in verhouding met de Pana (48dB), niet een beetje, maar gigantisch veel stiller.
De Nefit maakt bij die 40dB 62 graden water, terwijl de Pana niet verder dan 55 graden komt, maar maakt dan wel een bak meer herrie. Dus de secs geluid en temperatuur zijn nogal uiteenlopend.
Ook is de condensafvoer wat netter geregeld bij de Nefit, via verwarmde opvangbak. Alleen verwarmd tijdens defrost trouwens.

En wat betreft buffervat....Altijd! Maar daar heb ik al genoeg over geschreven. Het heeft weinig met systeem inhoud te maken, maar meer met retourtemperatuur. Al had je 1000L systeeminhoud, dan nog een buffervat.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Oxellaar schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:18:
[...]

Ik heb 15 jaar als servicetechnicus bij +/- de grootste installateur van Nederland gewerkt.
Heel veel (niet)duurzame techniek gezien, maar de warmtepomp zelf viel buiten m'n straatje.
Voor het STEK gebeuren kwam er een andere afdeling, voor mij stopte het bij het waterzijdige.
En om eerlijk te zijn was ik aarding uitgekeken op de voorzetbranders en ketels.

Ik ben dus wel van werkgever gewisseld om bij de warmtepompen te komen.
Al mijn papieren voor de grote ketels overboord, heb er weinig meer aan :9
Ik heb STEK en nog wat koeltechniek erbij gedaan en je bent om, dus doe het ook gewoon ;)
Is veel interessanter dan dat geneuzel met de 1e en 2e veiligheidstijd, HD-start, LD1,2 en HD schakelaars :+
Ik kom nog wel wat ketels tegen, maar dat zijn kleintjes. In de Utiliteit is gas vaak een no-go.
En dat vindt ik jammer dat je bij grotere installatiebedrijven al die verschillende afdelingen hebt.
Daardoor loop het niet altijd flexibel qua verhelpen van problemen.
Had ze graag allemaal gedaan ;)
Lekker een week een gebouw in en alles onderhouden en keuren.
Ik mis dat wel bij me huidige werkgever, verwarmingketels komen we zelden tegen waardoor die heimwee is ontstaan.
Als we het tegenkomen is dat vaak in ziekenhuizen etc.

Wel leuk dat je een oud Visa inspecteur bent, klein wereldje zo weer Oxxelaar ;)
Ik zit vooral in de scope 3 en 5 installatie's.
Zeker de scope 5 installatie's zijn apart maar door de diversiteit wel leuk en nooit hetzelfde.

In de utiliteit is gas een no-go?
Je ziet wel vaker warmtepompen van 1 MW staan, maar toch zeker niet alleen en vaak in gezelschap van gas of olie ketels als back-up.
Het is wel goed dat ze daar bezig zijn met verduurzamen, maar het leeuwendeel is nog lang niet over naar mijn idee.
Misschien in kantoorpandjes, maar ziekenhuizen etc zie je ze maar weinig.
Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:26:
[...]

Ach groenten boer valt nog wel mee.
Ik heb ze bij mijn vorige werkgever gehad die in de nacht op de visafslag werkte en daarna mijn kwamen helpen met het bekabelen en installeren van elektrische installaties.

Dat was ook een groot succes.
Haha geweldig.
Maar deed hij dat standaard zoveel werken of viel hij in met het bekabelen van installatie's?
Dan heb je wel je momenten dat je je hart vasthoud of het wel goed aangesloten is.
Anders heb je nog wel is een uitdaging als er iets verkeerd zit :P

[ Voor 13% gewijzigd door DJKroon op 30-04-2017 09:45 ]

Verwijderd

@AUijtdehaag Snelheid van opwarmen, als je geen 'overbodige' massa hoeft op te warmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gx48OCxGyhWAF2V13G4OK6L6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MmoXUuzLHl6IB47i0fCEpx70/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qPkgHvpNaQr8LJV2Fs4XUgbJ/thumb.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 09:59 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
(...)

Over de noodzaak van een buffervat zijn de meningen hier sterk verdeeld.
Ik zou zeggen dat je met je volledige huis op vloerverwarming je niet bang voor pendelen hoeft te zijn. Maar er zijn ook andere redenen voor een buffervat en een installateur zal er altijd een adviseren. Ik draai overigens probleemloos zonder.
Je kunt misschien zonder vat beginnen maar er wel de ruimte voor reserveren zodat je indien gewenst het later alsnog kunt installeren.
De 5kW Pana kan terug moduleren tot 2,7kW (thermisch) en dat kon in jouw geval nog wel eens te veel zijn. Dat zou ook een reden kunnen zijn voor een buffervat.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Verwijderd

@jaari Als ik het het goed begrijp zeg je: een buffervat is een 'hulpmiddel' om een mismatch, te hoge minimum-capaciteit t.o.v. het warmteverlies/-vraag, te maskeren.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:36:
[...]

De Nefit is hoog ipv breed. De Panasonic zul je op een verhoging moeten neerzetten, dat hoeft bij de Nefit niet.
Qua ondersteuning van de fabrikant en installateurs zit je safer bij Nefit verwacht ik. Zeker als je installateur dat nu al aangeeft. Niet dat dat perse een feit hoeft te zijn, maar je zit tijdens de bouw en nazorg vast aan deze installateur.

Verder is de Nefit fluisterstil(40dB) in verhouding met de Pana (48dB), niet een beetje, maar gigantisch veel stiller.
De Nefit maakt bij die 40dB 62 graden water, terwijl de Pana niet verder dan 55 graden komt, maar maakt dan wel een bak meer herrie. Dus de secs geluid en temperatuur zijn nogal uiteenlopend.
Ook is de condensafvoer wat netter geregeld bij de Nefit, via verwarmde opvangbak. Alleen verwarmd tijdens defrost trouwens.

En wat betreft buffervat....Altijd! Maar daar heb ik al genoeg over geschreven. Het heeft weinig met systeem inhoud te maken, maar meer met retourtemperatuur. Al had je 1000L systeeminhoud, dan nog een buffervat.
"bak meer herrie" is redelijk subjectief. Hoe kom je eigenlijk bij 40 dB. De A/W Monoblock 5.0 B-S geeft 54 dB (LWA). De Nefit maakt dan een "bak meer herrie", toch ;) ( #dB_gate )

Condenswater verwarmen kan de Panasonic ook, maar dat lijkt me een beetje zonde van de energie? (staat hier dus ook uit, ik heb er ook geen verwarmingselement aangekoppeld)

Buffervat lijkt me onzin met vloerverwarming of meerdere radiatoren.

Wat ik alleen niet snap waarom de Nefit zo groot is. De zogenaamde monoblock heeft namelijk ook nog een binnenunit nodig.

Ik zou voor de Panasonic gaan.

• jaari
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:12:
@jaari Als ik het het goed begrijp zeg je: een buffervat is een 'hulpmiddel' om een mismatch, te hoge minimum-capaciteit t.o.v. het warmteverlies/-vraag, te maskeren.
Ja, zo kun je het zeggen. Een buffervat ontkoppelt de flow van de WP en de flow van je verwarmingssysteem. Die zijn dan afzonderlijk te regelen.

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:32:
[...]

"bak meer herrie" is redelijk subjectief. Hoe kom je eigenlijk bij 40 dB. De A/W Monoblock 5.0 B-S geeft 54 dB (LWA). De Nefit maakt dan een "bak meer herrie", toch ;) ( #dB_gate )

Condenswater verwarmen kan de Panasonic ook, maar dat lijkt me een beetje zonde van de energie? (staat hier dus ook uit, ik heb er ook geen verwarmingselement aangekoppeld)

Buffervat lijkt me onzin met vloerverwarming of meerdere radiatoren.

Wat ik alleen niet snap waarom de Nefit zo groot is. De zogenaamde monoblock heeft namelijk ook nog een binnenunit nodig.

Ik zou voor de Panasonic gaan.
Waar haal jij die 54 vandaan? Hier haal ik de 40dB vandaan. Lwa is wat anders dan dBa. Je moet geen geluidsdruk met geluidsvermogen vergelijken.
Zoek anders ook even de lwa van de Panasonic op, zal tegen de 60 liggen schat ik. En iedere 3 dB is ongeveer een verdubbeling van de hoeveelheid geluid. Dat is voor een apparaat wat uren en uren buiten staat te draaien van groot belang.

En condenswater word alleen verwarmd indien nodig, dus bij vorst buiten. En dan ook alleen tijdens de defrost.

Buffervaten is genoeg over gezegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 30-04-2017 11:11 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:41
@Oxellaar

62 graden is de maximale Ta van de Nefit, dat is nog niet zelfde als SWW temperatuur in de boiler en 40dB(A) is niet van SWW bereiding, want dat is de opgegeven waarde voor 40% vermogen bij A7W35 op 1 meter.

De maximale geluidsdruk is voor beide 65dB

De Pana monoblock is ook R410A en de Ta gaat tot 58-60C maar stopt als Tr >55C wordt met verder opwarmen of als SWW 56C in boiler is voor de controler (zonder elektrisch element gebruiik).

Wat wordt de maximale SWW temperatuur in de boiler werkelijk (zonder elecktrisch element gebruik) bij een enviline monoblock met een Ta van 62C?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Niet online
@Domba
Idd, in de uitgebreide specs staan hogere waardes.

Maar met 62 aanvoer krijg je SWW tussen de 55 en max 60...met moeite. SWW op 55 graden zou ook mijn advies niet zijn, maar lager.

Maar begrijp me verder goed, ik zeg nergens dat de Pana een verkeerde keuze is.

Hier weer wat aan het prullen met de Elga.
Had de binnenunit beter in de woonkamer kunnen hangen, lekker kacheltje.
Al het stanbyverbruik gaat op aan warmte en kerstverlichting op de pcb, niet normaal.
Mijn Samsung split gebruikt in standby 2W en dat met wifi aan... De Elga staat vrolijk 25 watt weg te stoken voor nop :X
Even aankijken wat de slaapmodus nog in het verbruik doet, maar anders gaat hij in de zomer spanningsloos.
Hij zou ruim 200 uur kunnen draaien op z'n eigen verlies.....

Ik had het al vernomen, maar nu ervaar ik het zelf
Dat vreemde gedrag dat de pomp aan gaat bij een zeer kleine vraag van de thermostaat. De vraag is te weinig om het buitendeel te starten, maar de pomp word alvast ingeschakeld.
Dat kan best 20 minuten duren en als de ruimtetemp dan weer omhoog gaat, valt de warmtevraag weg en stopt de pomp.
Dit rare gedrag vertonen ook bijna alle ketels die OT gebruiken, dus ik steek het daar op.

• Daannn1987
Elga gaat terug naar 10 watt in slaapmodus.. Maar gaat pas in slaapmodus na ±8 uur onafgebroken in rust staan.

• dekvloer
Grolsch schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:53:
[...]

Ik vind het knap van je dat je als nieuweling in dit topic vrijwel alle "pijnpunten" van dit topic kunt benoemen ;)
Ik heb wel veel postings gelezen op dit specifieke topic, maar kan mij onmogelijk alles herinneren. Er onstaat iig een beeld dat je natuurlijk wel helpt om te bepalen waar e.e.a. staat qua kennis en inzicht, maar ik was mij niet op deze manier bewust van de zo uiteenlopende meningsverschillen over het buffervat. Het hangt er denk ik ook vanaf wat belangrijk voor je is. Gaat het alleen om de levensduur (veel pendelen funest voor de levensduur)? Of ook om uiteindelijk een betere prestatie van de WP? Zie ik dat wel goed?
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:24:
[...]

Hier draait de Panasonic 5kW zonder buffervat zonder problemen, De waterinhoud van het afgiftesysteem is ongeveer 120ltr.
Ik denk wel dat ik boven de 120 ga uitkomen, waarschijnlijk rond de 150 liter voor het hele systeem.
Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:36:
[...]

In de Panasonic installatie handleiding staat over de 5KW mono "Sound pressure level 47 dB(A)" en "Sound power level 62 dB(A)". In de panasonic service handleiding voor de 5KW mono staat "Noise level 47 dB(A)" en "Power level 65 dB(A)". De Nefit is dus aanmerkelijk stiller hetgeen wel een issue is omdat de warmptepomp op het dak van de woning komt en de buren een dakterras hebben ipv een uitbouw zoals wij. De aannemer heeft iig wel de warmtepomp op het dak laten meenemen in de omgevingsvergunning maar weet niet hoe het daarin in detail benoemd is.

Over het buffervat durf ik al niets meer te vragen... ;) Maar ik vond dit wel een goeie suggestie:
jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:02:
[...]

Je kunt misschien zonder vat beginnen maar er wel de ruimte voor reserveren zodat je indien gewenst het later alsnog kunt installeren.
Ja, over die 5KW was ik ook al van onder de indruk dat het voor deze woning aan de ruime kant is. Maar ja, zoek maar eens een goed presterende onder 5KW... :)

Voor wat betreft de geschatte warmtebehoefte van deze nog niet gebouwde woning is er een mooi rapport van Nieman raadgevende ingenieurs:

https://www.lente-akkoord...aadgevende-ingenieurs.pdf

waarin de rekenresultaten van de energiebehoefte voor een reeks van verschillende woningen wordt gepresenteerd. Voor een tussenwoning met 3,5/4,5/6,0 m²K/W met triple beglazing is de indicatie 25,9 KWh/m2 (per jaar). Met onze woning van 115m2 komt dat ongeveer uit op pakweg 3000KWh per jaar.

Zie ik dat nu goed dat ik dus eigenlijk met een warmtepomp van 2KW dan in theorie al toe zou moeten kunnen? Voor NLse statiestieken geldt toch een berekening van 1650 vollast uren? => ~3300KWh Ik kan mij voorstellen dat je met -10 graden buiten niet volledig overgeleverd wilt zijn aan 2KW, maar ja ik kom zowiezo bijna geen WP tegen van 2KW in mijn lijstje. Misschien is een 3,0 a 3,5KW WP met een goed modulatiebereik een betere keus voor deze woonsituatie?
jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:02:
[...]

De 5kW Pana kan terug moduleren tot 2,7kW (thermisch) en dat kon in jouw geval nog wel eens te veel zijn. Dat zou ook een reden kunnen zijn voor een buffervat.
Ik denk dat je daar dus wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Weet iemand waar je los isolatie voor een buffervat kan kopen? Ziet ernaar uit dat ik een voor een afwijkende maat buffervat ga (500 liter 50 cm breed, normaal is ca. 65cm voor 500 liter), waar de isolatie niet bijgeleverd kan worden.

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:09:
Hier weer wat aan het prullen met de Elga.
Had de binnenunit beter in de woonkamer kunnen hangen, lekker kacheltje.
Al het standbyverbruik gaat op aan warmte en kerstverlichting op de pcb, niet normaal.
Mijn Samsung split gebruikt in standby 2W en dat met wifi aan... De Elga staat vrolijk 25 watt weg te stoken voor nop :X
Even aankijken wat de slaapmodus nog in het verbruik doet, maar anders gaat hij in de zomer spanningsloos.
Hij zou ruim 200 uur kunnen draaien op z'n eigen verlies.....
- Standby modus treedt in na 10 uur, en is dan 9 Watt bij mij. Die 10 uur is overigens instelbaar via de Servicetool van Techneco. Bij mij staat-ie inmiddels op twee uur. Vraag er eens om als er een monteur langskomt :-)
Ik had het al vernomen, maar nu ervaar ik het zelf
Dat vreemde gedrag dat de pomp aan gaat bij een zeer kleine vraag van de thermostaat. De vraag is te weinig om het buitendeel te starten, maar de pomp wordt alvast ingeschakeld.
Dat kan best 20 minuten duren en als de ruimtetemp dan weer omhoog gaat, valt de warmtevraag weg en stopt de pomp.
Dit rare gedrag vertonen ook bijna alle ketels die OT gebruiken, dus ik steek het daar op.
- Mijn work-around met stroomrelais werkt hier uitstekend voor. Aantal runs neemt af, en (is mijn indruk) de totale efficiëntie neemt toe.
- Maar het zou fijn zijn als Techneco dat in een volgende firmware echt zou oplossen. Elga registreert of de buitenunit aanslaat of niet, en zou op basis daarvan ook kunnen besluiten om dan zelf de pomp maar weer uit te schakelen.

• Ramon_1984
dekvloer schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:52:
[...]

Ik heb wel veel postings gelezen op dit specifieke topic, maar kan mij onmogelijk alles herinneren. Er onstaat iig een beeld dat je natuurlijk wel helpt om te bepalen waar e.e.a. staat qua kennis en inzicht, maar ik was mij niet op deze manier bewust van de zo uiteenlopende meningsverschillen over het buffervat. Het hangt er denk ik ook vanaf wat belangrijk voor je is. Gaat het alleen om de levensduur (veel pendelen funest voor de levensduur)? Of ook om uiteindelijk een betere prestatie van de WP? Zie ik dat wel goed?

[...]

Ik denk wel dat ik boven de 120 ga uitkomen, waarschijnlijk rond de 150 liter voor het hele systeem.

[...]

In de Panasonic installatie handleiding staat over de 5KW mono "Sound pressure level 47 dB(A)" en "Sound power level 62 dB(A)". In de panasonic service handleiding voor de 5KW mono staat "Noise level 47 dB(A)" en "Power level 65 dB(A)". De Nefit is dus aanmerkelijk stiller hetgeen wel een issue is omdat de warmptepomp op het dak van de woning komt en de buren een dakterras hebben ipv een uitbouw zoals wij. De aannemer heeft iig wel de warmtepomp op het dak laten meenemen in de omgevingsvergunning maar weet niet hoe het daarin in detail benoemd is.

Over het buffervat durf ik al niets meer te vragen... ;) Maar ik vond dit wel een goeie suggestie:

[...]

Ja, over die 5KW was ik ook al van onder de indruk dat het voor deze woning aan de ruime kant is. Maar ja, zoek maar eens een goed presterende onder 5KW... :)

Voor wat betreft de geschatte warmtebehoefte van deze nog niet gebouwde woning is er een mooi rapport van Nieman raadgevende ingenieurs:

https://www.lente-akkoord...aadgevende-ingenieurs.pdf

waarin de rekenresultaten van de energiebehoefte voor een reeks van verschillende woningen wordt gepresenteerd. Voor een tussenwoning met 3,5/4,5/6,0 m²K/W met triple beglazing is de indicatie 25,9 KWh/m2 (per jaar). Met onze woning van 115m2 komt dat ongeveer uit op pakweg 3000KWh per jaar.

Zie ik dat nu goed dat ik dus eigenlijk met een warmtepomp van 2KW dan in theorie al toe zou moeten kunnen? Voor NLse statiestieken geldt toch een berekening van 1650 vollast uren? => ~3300KWh Ik kan mij voorstellen dat je met -10 graden buiten niet volledig overgeleverd wilt zijn aan 2KW, maar ja ik kom zowiezo bijna geen WP tegen van 2KW in mijn lijstje. Misschien is een 3,0 a 3,5KW WP met een goed modulatiebereik een betere keus voor deze woonsituatie?

[...]

Ik denk dat je daar dus wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
Wil je een zoneregeling gaan maken ?

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:19:
[...]

- Standby modus treedt in na 10 uur, en is dan 9 Watt bij mij. Die 10 uur is overigens instelbaar via de Servicetool van Techneco. Bij mij staat-ie inmiddels op twee uur. Vraag er eens om als er een monteur langskomt :-)

[...]

- Mijn work-around met stroomrelais werkt hier uitstekend voor. Aantal runs neemt af, en (is mijn indruk) de totale efficiëntie neemt toe.
- Maar het zou fijn zijn als Techneco dat in een volgende firmware echt zou oplossen. Elga registreert of de buitenunit aanslaat of niet, en zou op basis daarvan ook kunnen besluiten om dan zelf de pomp maar weer uit te schakelen.
Dat is dan wel weer een beetje minder.. hoop dat hier geen techneco monteur hoeft te komen eigenlijk..

• Oxellaar
  • Niet online
@dekvloer
Het later plaatsen van een buffervat kan, maar kost je goud om te laten doen en daarom loont het niet meer.
Zeker in verhouding tot het direct plaatsen, direct plaatsen kost in principe alleen het vat.
Echt meer installatietijd kost het niet, misschien een half uurtje.
Een 50l Nefit vat kost ongeveer €300, reken dan één werkuur en wat fitwerk, dan kom je op +/- €400
Achteraf monteren, betekend aftappen, leidingen aanpassen welke je pas hebt betaald, dus dubbel werk.
Vat plaatsen en vullen en ontluchten, ochtend werk en voorrijkosten, dan is €750 nog aan de lage kant.

En je kunt nooit een nadelig effect hebben van het hebben van een buffervat, dus waarom het risico lopen dat je hem eigenlijk toch nodig hebt.

En wat betreft de minimale capaciteit, de Monoblock 5.0 B-S moduleert terug tot 2kW thermisch vermogen.
De Monoblock 7.0 B-S zou je ook gerust kunnen overwegen, want die heeft dezelfde compressor.
Dat betekend dat hij ook tot 2kW kan zakken, maar wel 2kW extra vermogen heeft. En het prijsverschil tussen de 5 en 7 is minimaal, ik dacht nog geen €300.
Je weet dan zeker dat je met welk extreem weer dan ook, nooit met bijverwarming loopt te zeulen.
Ik kan niet direct inzien of die 2kW extra overdreven is of niet, maar houdt het in je achterhoofd.

En wat betreft die 2kW vermogen uit je link. Vergeet het maar. De berekende isolatiewaardes voor je woning zijn mooi, maar het is theoretisch.
Ten eerst, veel installateurs verdienen geen schoonheidsprijs, maar de gemiddelde aannemer al helemaal niet. De meeste alle nieuwbouwwoningen barsten van de koudebruggen en kieren. Gewoon door slordigheid, onwetendheid en de regels voor luchtdicht bouwen zijn geen standaard of verplichting.

Gezien de kostprijs van een buffervat, en de wetenschap dat alle professionals het doen zou ik zeggen doe het aub direct.

Er zijn veel goeie technisch onderbouwde redenen om het te doen, de enigste reden om het niet te doen is een besparing van 200 euro met alle consequenties vandien.

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 30-04-2017 19:55 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@Oxellaar
Geluidssterktes zijn niet mijn sterkste kanten :+

De Panasonic zuipt ook een belachelijke 10 Watt terwijl die niks doet. Alleen om de tijd weer te geven op de afstandsbediening. Die gaat binnenkort dus ook gewoon uit.

400 euro vind ik een serieus bedrag voor iets wat geen toegevoegde waarde heeft. En dan komen de extra pompverliezen er ook nog bovenop.
Panasonic eist minimaal 30 liter. Er wordt hier gesproken over vloerverwarming met 150 liter en weet ik hoeveel energie dat in het beton opgeslagen kan worden.
Ik verwarm met HTV-radiatoren en dan is een buffer wel aan te bevelen, maar met vloerverwarming geloof ik er niet in.

Heeft iemand wel eens berekend wat de gevolgen zijn voor het pendelen als je vloerverwarming met 150 liter hebt?
Zeg 150 liter aan water met 100 'liter' aan beton (150+100=250 Liter). Deze hoeveelheid met 5°C opwarmen duurt 87 minuten. Ik ga er dan vanuit dat er 1 kW aan overschot aan warmte is vanwege het onvoldoende terugmoduleren. Een eenvoudig rekenvoorbeeld, dus commentaar is welkom :)

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre Los van inhoud....
Juist vloerverwarming heeft een buffer nodig, door een lage retour. (En nu ga ik het toch weer zeggen...) Dat zorgt voor een lagere druk in je koudemiddel aan de lagedruk zijde. En dus een groter verschil tussen hoge en lage druk en dat laat de compressor harder werken.

Ik draai hier met de elga op htv radiatoren en was dus benieuwd of ik iets moest doen om de retour wat omhoog te krijgen.
Maar radiatoren geven heel snel een mooie retour temperatuur. Vloerverwarming heeft dat niet, dat geeft pas na lange tijd een wat hogere retour.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus een buffervat van meer dan, zeg, 100 liter is ook niet aan te raden?
De WP moet vlot zijn circuit op kunnen warmen om in een fijn werkgebied te komen, maar ook 'lange' runs kunnen maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:26:
@Dre Los van inhoud....
Juist vloerverwarming heeft een buffer nodig, door een lage retour. (En nu ga ik het toch weer zeggen...) Dat zorgt voor een lagere druk in je koudemiddel aan de lagedruk zijde. En dus een groter verschil tussen hoge en lage druk en dat laat de compressor harder werken.

Ik draai hier met de elga op htv radiatoren en was dus benieuwd of ik iets moest doen om de retour wat omhoog te krijgen.
Maar radiatoren geven heel snel een mooie retour temperatuur. Vloerverwarming heeft dat niet, dat geeft pas na lange tijd een wat hogere retour.
Meen dat je in deel 2 adviseerde om bij zoneregeling 10 liter per kw te nemen en zonder zoneregeling 5 liter per kw?

• Daannn1987
Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:26:
@Dre Los van inhoud....

Die ervaring heb ik dus niet.. Maar mijn VVW is wel ingefreesd en dat zal er wel toe doen...

Even een stukje logging erbij gepakt:
Groene lijn is Aanvoer van Elga
Gele lijn is Retour van Elga
Blauwe lijn is Retour VVW

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/ykovkir5v/Schermafbeelding_2017-04-30_om_20.40.10.png

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:42:
[...]

Die ervaring heb ik dus niet.. Maar mijn VVW is wel ingefreesd en dat zal er wel toe doen...

Even een stukje logging erbij gepakt:
Groene lijn is Aanvoer van Elga
Gele lijn is Retour van Elga
Blauwe lijn is Retour VVW

[afbeelding]
Vermoedelijk zit het daar wel in.
Je hoeft weinig massa te verwarmen.

Hier duurt het vrij lang voordat mijn retour op temperatuur is.
Hier veel massa dat verwarmt moet worden

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier staat de ecodan alweer stil en spanningsloos vanaf 12 maart.
Moet ik nou nog iets doen, om te voorkomen dat de waterpomp vast gaat zitten, of is dat niet meer aan de orde tegenwoordig?
Al het leidingwerk is RVS en koper en plastiek (of hoe je dat ook noemt :+ )
Ben ook wel benieuwd hoelang de ingestelde gegevens bewaard blijven..

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2017 21:01 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
Het is weer zover, de maandelijkse monitoring. April, koud weer en veel zon gunstig voor de WP.
S.v.p. aanleveren via PM.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4160/34324410286_2c3cfef19e_b.jpg

• Dre
  • Niet online

Dre

@Buffervaten
Het is mij nog niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. Bij mijn warmtepomp zie ik een duidelijke relatie tussen de deltaT over de warmtepomp en het toegevoegde vermogen. Rond de 6°C als ie vol vermogen doet.

Een warmtepomp van een bepaalde vermogen (5 kW) met een gegeven retourtemperatuur (20°C) kan dan aan de uitgang hooguit 25°C geven als de flow 860 L/h is. deltaT van 5°C. Ik snap niet dat de deltaT dan nog verder kan oplopen met vloerverwarming, maar ik heb dan ook geen vloerverwarming.
Ik dacht dat buffervaten alleen waren tegen het pendelen. Need more information now :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 30-04-2017 21:01 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:59:
@Buffervaten
Het is mij nog niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. Bij mijn warmtepomp zie ik een duidelijke relatie tussen de deltaT over de warmtepomp en het toegevoegde vermogen. Rond de 6°C als ie vol vermogen doet.

Een warmtepomp van een bepaalde vermogen (5 kW) met een gegeven retourtemperatuur (20°C) kan dan aan de uitgang hooguit 25°C geven als de flow 860 L/h is. deltaT van 5°C. Ik snap niet dat de deltaT dan nog verder kan oplopen met vloerverwarming, maar ik heb dan ook geen vloerverwarming.
Ik dacht dat buffervaten alleen waren tegen het pendelen. Need more information now :)
Doet hij ook niet, alleen bij extreem hoge Ta misschien, maar dat doet niemand op zijn vloer. Hoogste wat ik hier gezien heb is 7 graden na een stop van 2 dagen en het toch te fris vond, meestal is het 3,5-5 graden.

Een buffervat is goed als je de minimale 800 liter per uur niet kan halen bijv of zo weinig afgifte hebt dat hij extreem gaat pendelen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre de discussie vorig jaar:
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Een hogere retour (bij zelfde Ta) betekent een hogere druk aan de zuigzijde dus o.a. minder defrosts, minder compressorgeluid en mogelijk langere levensduur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ik ben blij dat de buffervat discussie weer terug is, want ik kom daar ook nog niet echt uit.

Het 50-liter vat dat Oxellaar noemt, zou voor mijn situatie aantrekkelijk zijn, omdat ik heel moeilijk ruimte kan maken voor een groter vat, van bijvoorbeeld 200 liter. Het roept wel vragen bij mij op:
1. Met dit vat ontkoppel je hydraulisch, wat goed is voor verwarmings- en afgifte kring. Ik begrijp dat dat goed is, omdat de hoge flow die de WP wil niet per se wenselijk is voor afgiftesysteem. Bovendien kan je de hoge druk die bijvoorbeeld de Pana monoblocks geven bij een defrost hiermee mooi opvangen en wordt er gegen water uit je afgifte-systeem geperst. Klopt dit?
2. 50-liter lijkt mij te weinig om temperatuur-problemen op te lossen, bijvoorbeeld: afkoelen van afgifte-systeem door defrost; plotselinge plens koud water als er ergens in huis thermostaat-kranen open gaan. Klopt dit?
3. Het afgifte-systeem zal een eigen pomp nodig hebben. Hoe stuur je die aan: a. met een eigen ruimte-thermostaat; b. met een schakeling op de WP (kan Pana monoblock dat?); c. met andere sensors van de pomp, eentje die in de buffer hangt ofzo?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:39:
[...]

Meen dat je in deel 2 adviseerde om bij zoneregeling 10 liter per kw te nemen en zonder zoneregeling 5 liter per kw?
Ja, maar dat zijn geen harde cijfers, de onderste grens van je modulatie speelt daar ook in mee.
Je kunt een vat ook niet per liter selecteren, het gaat ongeveer in stappen van ongeveer 50L.
Het mooiste is natuurlijk als een volledige defrost uit het vat gehaald kan worden en niet uit de woning.
@Proton_
Een vat kan ook te groot zijn, onnodig een grote hoeveelheid water opwarmen kan nooit voordelig zijn.
@Daannn1987
Infrezen van vloerverwarming geeft een veel snellere reactie dan onder 7cm dekvloer.
Als ik zelf vloerverwarming zou nemen, zou ik het zeker in laten frezen of iig een minimale vloerdikte aanhouden met bijvoorbeeld een laag opbouwsysteem als Minitec van uponor.

@Bram-Bos Die Techneco monteur zal hier niet snel komen.
Ooit zonder veel moeite een service tool voor de Toros Vision gekregen van Techneco.
Kan hem nergens meer vinden, maar misschien is hij wel universeel.
Ik ga er maar eens achteraan om op de kop te tikken.
Nog een tiental collega's heeft een Elga gekocht deze maand, dus een tooltje moet er wel vanaf kunnen ;)
Wel makkelijk als er bij één van hen een storing oid is.

@AUijtdehaag Het enige wat ik mij kan bedenken is een pomp die vast gaat zitten zonder spanning. Zet eens in de maand de spanning er een keer op en zorg dat de pomp even draait.
@blauwemac
Een externe pomp is vaak wel vanuit de warmtepomp te schakelen. Zelfs de Elga heeft die optie....dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-04-2017 21:33 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
Van pendelen heb ik met mijn 5kW Pana met vloerverwarming en geen buffervat totaal geen last, eerder het tegenovergestelde. Hij kan zomaar 5 uur continue draaien waarbij de Dt dan terugloopt van 4,5gr naar 2,5gr.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Oxellaar de vraag komt omdat ik hier een 2m³ buffervat heb waar al een bejaarde Nefit Turbo, 20 kW Vigas houtvergasser en 8 m³ vlakke plaatcollector aan geknoopt zijn.
Als een monoblock er plug & play bij kan, dan regel ik dat op een regenachtige zaterdag met de huisbaas :)
Een buffervaatje + pomp laten het verschuiven naar een niet-diy oplossing en dan wordt het gauw te duur.

Persoonlijk vind ik de buffervat-discussie een van de interessantste in dit topic :)

• Domba
Proton_ schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:36:
Dus een buffervat van meer dan, zeg, 100 liter is ook niet aan te raden?
De WP moet vlot zijn circuit op kunnen warmen om in een fijn werkgebied te komen, maar ook 'lange' runs kunnen maken.
Een buffervat koelt veelal niet zo veraf [<18C] als een vloer, als deze binnen staat en niet buiten in een onverwarmt schuurtje .

Specifiek voor de Pana monoblock, de Tr dient binnen 29 minuten op 20+ graden te zijn na een te koude Tr trigger [<18C] anders wordt het back-up element van 3kW bijgeschakeld, dat is weer minder voor de DCOP

Maar heb je nu redelijke isolatie en vloerverwaming als hoofdverwarming dan heb je veelal niet zo'n heel hoge Ta >23/25C] nodig in alle seizoenen.
De WA-regeling is [WA +1C] wanneer compressor uit gaat en pas bij [WA -2.0C] weer aanslaat. In de praktijk is de hysteresis 5C, die ik zie (want zonder compressor is Ta=Tr).
Als de warmte behoefte niet zo heel groot is goed mogelijk dat WP niet continue loopt en vloer kans krijgt om af te koelen.
Thermische massa is veelal flink en al de tijd die nodig is om vloer op te warmen zodat Tr >20C is, al die tijd staat het back-up element van 3kW aan.

Met een buffer kan je een groter aantal situaties aan dan met direct aangesloten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dekvloer
Ramon_1984 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:20:
[...]

Wil je een zoneregeling gaan maken ?
Nee, geen zoneregeling, we gaan voor een redelijk homegene verdeling in huis hetgeen de goede isolatie en triple beglazing goed zou moeten toelaten. Ik vindt de toegevoegde waarde te klein in onze woonsituatie met kinderen en alle deuren in huis die voortdurend open staan. Het systeem zal dus altijd open staan en ingeregeld moeten worden dat de slaapkamers hooguit een paar graadjes koeler blijven dan de woonkamer. Tevens is het huis zo opgezet dat de trap in de woonkamer uitkomt. De warmte verdeelt zich dus zowieso.

Het verwarmingsysteem is dus uitsluitend vloerverwarming en zal op alle verdiepingen ik vermoed op redelijk gelijke wijze worden aangelegd bij de bouw. Deze zal dus niet ingefreesd hoeven worden.
Oxellaar schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:48:

En wat betreft de minimale capaciteit, de Monoblock 5.0 B-S moduleert terug tot 2kW thermisch vermogen.
De Monoblock 7.0 B-S zou je ook gerust kunnen overwegen, want die heeft dezelfde compressor.
Dat betekend dat hij ook tot 2kW kan zakken, maar wel 2kW extra vermogen heeft. En het prijsverschil tussen de 5 en 7 is minimaal, ik dacht nog geen €300.
Je weet dan zeker dat je met welk extreem weer dan ook, nooit met bijverwarming loopt te zeulen.
Ik kan niet direct inzien of die 2kW extra overdreven is of niet, maar houdt het in je achterhoofd.
Ik heb dus nu al 4 pluspunten van de Nefit voor mijn situatie:
- Uitbesteden installatie en onderhoud makkelijker
- Minder geluid
- Fan intake staat al meteen op hoogte ivm mogelijke sneeuwopbouw
- Terug te moduleren tot zelfs 2KW ipv 2,7KW

Voor wat betreft de vermogensafgifte van de Nefit, weet je ook de maximale flow rate?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
LittleTycoon schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:18:
Weet iemand waar je los isolatie voor een buffervat kan kopen? Ziet ernaar uit dat ik een voor een afwijkende maat buffervat ga (500 liter 50 cm breed, normaal is ca. 65cm voor 500 liter), waar de isolatie niet bijgeleverd kan worden.
Hier staan mooie creaties tussen :)

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3045

Als je plek hebt een (vierkante)kist van pirplaten er omheen maken en deze kist dan vullen met isolatie.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 30-04-2017 22:48 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jaari
Domba schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:39:
[...]
Specifiek voor de Pana monoblock, de Tr dient binnen 29 minuten op 20+ graden te zijn na een te koude Tr trigger [<18C] anders wordt het back-up element van 3kW bijgeschakeld, dat is weer minder voor de DCOP
Een buffervat vereist ook weer een extra circulatiepomp. Dat is net zo min bevorderlijk voor de DCOP. Nog afgezien van de aanschafkosten.
Het is m.i. niet vooraf vast te stellen wat de optimale situatie is. Laat je het installeren, dan zal de installateur voor een vat kiezen. Doe je de installatie zelf, kun je het nog even aanzien.

• Domba
Proton_ schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:37:
De vraag komt omdat ik hier een 2m³ buffervat heb waar al een bejaarde Nefit Turbo, 20 kW Vigas houtvergasser en 8 m³ vlakke plaatcollector aan geknoopt zijn.
Als een monoblock er plug & play bij kan, dan regel ik dat op een regenachtige zaterdag met de huisbaas :)
Een buffervaatje + pomp laten het verschuiven naar een niet-diy oplossing en dan wordt het gauw te duur.

Persoonlijk vind ik de buffervat-discussie een van de interessantste in dit topic :)
Dat is niet zo plug & play, als buffer momenten kent met >80C.
Want alle overload beveiligingen zijn 80C bij Pana monoblock en dienen handmatig gereset te worden.
Wordt je buffer niet zo warm op geen enkel moment dan zijn er misschien wel mogelijkheden.

Ik heb mijn HT-buffer met soms >80C temperaturen op mijn WP aangesloten, een top spiraal in de retour en een (variabel) mix-ventiel en niet andersom de WP op de buffer aangesloten.

Op moment pas ik mijn radiator-circuit aan naar echte warmtebuffer opslag,
Zodat WP op een zonnig moment ook de buffer met warmte (beperkt) kan vullen voor koudste moment van de dag voor betere DCOP's dan 4,4 tot nu toe, maar meeste tijd zal ik deze in resterende 2017 nauwelijks gebruiken vanwege huidig energie jaarcontract, enkel als ik overmatig SWW gebruik verwacht
Hygienespiraal in buffer voor ziet mijn kleine boiler, die door vloerverwarmings WP op temperatuur wordt gehouden, van lauw tot warm water.

Even los van dat ik een door een controler gestuurde mix ventiel heb met variabele temperatuur
Kan dit ook een vaste temperatuur mix-ventiel, als volgens WA-stooklijn gewenste temperatuur maar [2,4C boven deze van mixventiel is dan verwarmt de WP, maar is de gewenste WA temperatuur volgens stooklijn eronder stopt de compressor, maar blijft circulatiepomp wel draaien.

Dat is belangrijk voor beide manieren, zodat onder nul om bevriezing van monoblock te voorkomen, de circulatie pomp in monoblock maar zeker blijft draaien.

Want soms gaat het niet geheel zoals je wenst.

Vandaag was het zo warm, dat er geen verwarming nodig was als ook geen circulatiepomp.
Die grens van 16.0C werd op een beetje ongelukkig moment overschreden terwijl WP boiler aan opwarmen was en bleef de 3 wegklep open staan na afloop (11 uur),
WP schakelde niet meer terug naar verwarmings mode, dat is niet zohandig want dan ontstaat er een thermosyphon die mijn warmte uit boiler zuigt tot volgende opwarmronde

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Boiler_thermosyphon.png
jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:41:
[...]

Een buffervat vereist ook weer een extra circulatiepomp. Dat is net zo min bevorderlijk voor de DCOP. Nog afgezien van de aanschafkosten.
Het is m.i. niet vooraf vast te stellen wat de optimale situatie is. Laat je het installeren, dan zal de installateur voor een vat kiezen. Doe je de installatie zelf, kun je het nog even aanzien.
Ik heb ook direct aangesloten WP's maar ook als je het zelf doet zijn er best wel wat situaties waar vooraf al duidelijk is, om met een buffer te starten, waar je een flinke thermische of flow mismatch verwacht.

Zoals bij veel leidingweerstand (maar enkele groepen en dan nog van 120+meter), wat monoblock in pompstand terug kan, vanwege dikke leidingen naar buffer kan, kan een zuinige pomp als Grundfoss alpha2 of Wilo van draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 30-04-2017 23:25 ]

• jaari
Domba schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:03:
[...]

Dat is belangrijk voor beide manieren, zodat onder nul om bevriezing van monoblock te voorkomen, de circulatie pomp in monoblock maar zeker blijft draaien.

Want soms gaat het niet geheel zoals je wenst.
ter geruststelling: als de Pana ziet dat de buitentemperatuur in de buurt van het vriespunt komt dan gaat de vorstbeveiliging aan, ook al staat de WP uit (LED uit op de AB).
Zie de grafiek: de WP heb ik handmatig uitgezet. Verbruik is 10W dus de pomp draait niet. Om half vijf gaat het verbruik naar 60W. Blijkbaar is rond half zes de nachtvorst voorbij, want de WP gaat weer naar 10W. Om 10 uur zet ik hem handmatig weer aan en zie je het verbruik naar 750W gaan.
Dit staat ook wel in het manual, maar ik vind het geruststellend te zien dat het inderdaad werkt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zycpjWVOMSE7cVtQADe1H2k4/thumb.png

• Oxellaar
  • Niet online
@dekvloer
De maximale flow.... De flow over de warmtewisselaar regelt de warmtepomp zelf adhv dT van ongeveer 5K. De pomp heeft een gestuurde toerenregeling.
Wat maximaal is durf ik niet te zeggen.
Maar het geeft al aan dat je dus geen invloed hebt op de flow over je afgiftesysteem zonder buffervat.
De gewensteflow over je afgifte kun je makkelijker regelen dmv een tweede pomp.
Een A-label pompje verbruikt misschien 30 watt, dus daar loop je niet op leeg.

• Domba
jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:25:
[...]

ter geruststelling: als de Pana ziet dat de buitentemperatuur in de buurt van het vriespunt komt dan gaat de vorstbeveiliging aan, ook al staat de WP uit (LED uit op de AB).
Zie de grafiek: de WP heb ik handmatig uitgezet. Verbruik is 10W dus de pomp draait niet. Om half vijf gaat het verbruik naar 60W. Blijkbaar is rond half zes de nachtvorst voorbij, want de WP gaat weer naar 10W. Om 10 uur zet ik hem handmatig weer aan en zie je het verbruik naar 750W gaan.
Dit staat ook wel in het manual, maar ik vind het geruststellend te zien dat het inderdaad werkt ;)
[afbeelding]
Ik heb het hier specifiek over icm een (HT-) buffer met houtvergasser.

Vorstbescherming werk enkel zolang WP geen storing heeft tgv overload protectie (OLP, vanwege buffer) of die nu aan of uitstaat of op timer loopt.

Zoek maar eens op lijstje van omstandigheden/storingen, waarbij back-up element niet wordt ingezet, dat zijn alle storingen, waarbij de circulatiepomp is uitgeschakeld bij de eerste/eerdere storing als beveiliging, waardoor er bevriezing gevaar is ontstaan

Verwijderd

@dekvloer 'Standaard' regel, voor wat die waard is, 20ltr per 1kW capaciteit v.d. WP, d.w.z. altijd bruikbaar voor de WP, dus geen afgesloten groepen. De Panasonic kan volgens de specs al met minder dan de helft hier van toe. In mijn optiek buffervat alleen zinvol als je een 'heel bijzonder/afwijkend' afgiftesysteem hebt.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:36:
[...]

Hier staan mooie creaties tussen :)

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3045

Als je plek hebt een (vierkante)kist van pirplaten er omheen maken en deze kist dan vullen met isolatie.
lol >:)

Vat moet in de werkkamer van mijn vrouw in een nis van 60 cm diep, helaas gaan deze de WAF nier halen _/-\o_ .

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:25:
[...]

[afbeelding]
In een handleiding http://www.panasonicprocl...ce-handbuch_version_3.pdf van de Pana lees ik op pagina 49 en 51 dat de vorstbescherming standaard uit staat, of heeft men het daar misschien over iets anders. Helaas heb ik het twee weken geleden niet zelf kunnen vaststellen of het al dan niet werkt omdat ik met vakantie was, want is het zeker geruststellend als je weet dat het werkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:47:
[...]

lol >:)

Vat moet in de werkkamer van mijn vrouw in een nis van 60 cm diep, helaas gaan deze de WAF nier halen _/-\o_ .
Er bestaan wel overtrek jassen voor boilers, maar of deze er ook voor jouw model zijn weet ik niet.
Kan de leverancier je niet verder helpen ? Wie verkoopt er nou boilers zonder isolatie ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jaari
PeterZ(on) schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:33:
[...]

In een handleiding http://www.panasonicprocl...ce-handbuch_version_3.pdf van de Pana lees ik op pagina 49 en 51 dat de vorstbescherming standaard uit staat, of heeft men het daar misschien over iets anders. Helaas heb ik het twee weken geleden niet zelf kunnen vaststellen of het al dan niet werkt omdat ik met vakantie was, want is het zeker geruststellend als je weet dat het werkt.
Ja, dat is dezelfde vorstbescherming. Ik weet niet eens meer waar hij standaard op stond. Bij ingebruikname ga je de menu's langs, en dan kom je hem vanzelf tegen.
Overigens is het wel opmerkelijk dat in de vorige versie van de AB deze vorstbescherming standaard "aan" stond (zie pag 30 van bovenstaande handleiding).
Het is wel iets om te controleren als de WP lange tijd (over de zomer bijvoorbeeld) van stroom gestaan heeft. Alle instellingen zouden zomaar wel weer eens op "standaard" kunnen staan.
Domba schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:41:
[...]

Ik heb het hier specifiek over icm een (HT-) buffer met houtvergasser.

Vorstbescherming werk enkel zolang WP geen storing heeft tgv overload protectie (OLP, vanwege buffer) of die nu aan of uitstaat of op timer loopt.

Zoek maar eens op lijstje van omstandigheden/storingen, waarbij back-up element niet wordt ingezet, dat zijn alle storingen, waarbij de circulatiepomp is uitgeschakeld bij de eerste/eerdere storing als beveiliging, waardoor er bevriezing gevaar is ontstaan
ja, duidelijk. als de WP in storing staat, komt ook dit soort beveiliging niet in. :( Inderdaad wel iets om verdacht op te zijn.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:44:
[...]

Er bestaan wel overtrek jassen voor boilers, maar of deze er ook voor jouw model zijn weet ik niet.
Kan de leverancier je niet verder helpen ? Wie verkoopt er nou boilers zonder isolatie ?
Deze:
http://www.stg-thermie.de...500-/-mit-Isolierung.html

Maar dan alleen voor de uitzonderingsmaten, voor de standaardmaten verkopen ze wel met Isolering. Maar standaard is 85cm doorsnee met isolering > 60 cm beschikbaar in nis = no WAF, wens is 70cm met isolering is uitzondering > 60 cm nis = acceptabel WAF gezeik komende 15 jaar.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:39:
[...]

Deze:
http://www.stg-thermie.de...500-/-mit-Isolierung.html

Maar dan alleen voor de uitzonderingsmaten, voor de standaardmaten verkopen ze wel met Isolering. Maar standaard is 85cm doorsnee met isolering > 60 cm beschikbaar in nis = no WAF, wens is 70cm met isolering is uitzondering > 60 cm nis = acceptabel WAF gezeik komende 15 jaar.
Standaardjas zelf inkorten/verbouwen is dit een optie ?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
Er is ook glaswol met kippen gaas aan achterkant, omheen draaien en vast draaien en dan krimp folie omheen

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:33:
Er is ook glaswol met kippen gaas aan achterkant, omheen draaien en vast draaien en dan krimp folie omheen
vindt de WAF vast heel mooi :)

• Daannn1987
:') 't leven voor een verduurzamend tweaker zou een stuk makkelijker zijn zonder WAF.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:37:
[...]

vindt de WAF vast heel mooi :)
Armaflex is keurig te verlijmen op een buffer, eventueel een dubbele laag.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:16:
[...]

Standaardjas zelf inkorten/verbouwen is dit een optie ?
Helaas, minder doorsnede buffervat betekent meer lengte voor zelfde aantal liters, buffer moet 500 liter blijven voor mijn 450 liter bad (350-400L met personen erin) en mijn 26L/minuut regendouche. Badkamer is wel de uitspatting in het nieuwe huis. Misschien dat ik nog isolatie voor een 800L vat bekijk, maar weet ik pas als ik de hoogte van de aangepaste 500 liter buffer ken.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:04:
[...]

Armaflex is keurig te verlijmen op een buffer, eventueel een dubbele laag.
Klopt, ik heb ook een laag Armaflex om mijn boiler heen gelijmd, is nog best mooi ook.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Helaas, minder doorsnede buffervat betekent meer lengte voor zelfde aantal liters, buffer moet 500 liter blijven voor mijn 450 liter bad (350-400L met personen erin) en mijn 26L/minuut regendouche. Badkamer is wel de uitspatting in het nieuwe huis. Misschien dat ik nog isolatie voor een 800L vat bekijk, maar weet ik pas als ik de hoogte van de aangepaste 500 liter buffer ken.
Het vat kan ook in een apart hokje in de tuin, dit word nog weleens bij NOM renovaties gedaan.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@koevlaas2
Maar wat doet dat met de tijd die het kost om het water warm uit de kraan te krijgen :?

Ik vind persoonlijk dat ik nu al 'lang' moet wachten voor het water in de badkamer warm is. En dan hoeft het maar een meter of wat extra af te leggen gerekend vanaf het oude punt van de SV en het nieuwe punt van de boiler.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Het vat kan ook in een apart hokje in de tuin, dit word nog weleens bij NOM renovaties gedaan.
Ja, daar ben ik ook nog mee bezig, niet in de tuin, maar dan in de berging, 4 meter verderop (ook 4 meter verder van badkamer en keuken), gooi ik de WP ook in de achtertuin i.p.v. op het platte dak van mijn 2e verdieping. Punt is dat het dan een geïsoleerde berging moet worden, in mijn wijsheid indertijd besloten dat dit niet hoefde, nu is bouw begonnen en wordt het maar de vraag hoe groot rib uit mijn lijf wordt qua kosten isoleren. Dus nog even afwachten of hokje/berging echt een optie is.

• koevlaas2
wervisser schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:49:
@koevlaas2
Maar wat doet dat met de tijd die het kost om het water warm uit de kraan te krijgen :?

Ik vind persoonlijk dat ik nu al 'lang' moet wachten voor het water in de badkamer warm is. En dan hoeft het maar een meter of wat extra af te leggen gerekend vanaf het oude punt van de SV en het nieuwe punt van de boiler.
Hotfill boilertje ertussen.
Even een glas warm omspoelen met 3/4 aanvoerleiding zal ook een aardige verspilling worden, is nog wel wat water wat eerst koud komt.
Misschien heeft hij in de keuken een Quooker.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)