Proton_ schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:37:
De vraag komt omdat ik hier een 2m³ buffervat heb waar al een bejaarde Nefit Turbo, 20 kW Vigas houtvergasser en 8 m³ vlakke plaatcollector aan geknoopt zijn.
Als een monoblock er plug & play bij kan, dan regel ik dat op een regenachtige zaterdag met de huisbaas

Een buffervaatje + pomp laten het verschuiven naar een niet-diy oplossing en dan wordt het gauw te duur.
Persoonlijk vind ik de buffervat-discussie een van de interessantste in dit topic

Dat is niet zo plug & play, als buffer momenten kent met >80C.
Want alle overload beveiligingen zijn 80C bij Pana monoblock en dienen handmatig gereset te worden.
Wordt je buffer niet zo warm op geen enkel moment dan zijn er misschien wel mogelijkheden.
Ik heb mijn HT-buffer met soms >80C temperaturen op mijn WP aangesloten, een top spiraal in de retour en een (variabel) mix-ventiel en niet andersom de WP op de buffer aangesloten.
Op moment pas ik mijn radiator-circuit aan naar echte warmtebuffer opslag,
Zodat WP op een zonnig moment ook de buffer met warmte (beperkt) kan vullen voor koudste moment van de dag voor betere DCOP's dan 4,4 tot nu toe, maar meeste tijd zal ik deze in resterende 2017 nauwelijks gebruiken vanwege huidig energie jaarcontract, enkel als ik overmatig SWW gebruik verwacht
Hygienespiraal in buffer voor ziet mijn kleine boiler, die door vloerverwarmings WP op temperatuur wordt gehouden, van lauw tot warm water.
Even los van dat ik een door een controler gestuurde mix ventiel heb met variabele temperatuur
Kan dit ook een vaste temperatuur mix-ventiel, als volgens WA-stooklijn gewenste temperatuur maar [2,4C boven deze van mixventiel is dan verwarmt de WP, maar is de gewenste WA temperatuur volgens stooklijn eronder stopt de compressor, maar blijft circulatiepomp wel draaien.
Dat is belangrijk voor beide manieren, zodat onder nul om bevriezing van monoblock te voorkomen, de circulatie pomp in monoblock maar zeker blijft draaien.
Want soms gaat het niet geheel zoals je wenst.
Vandaag was het zo warm, dat er geen verwarming nodig was als ook geen circulatiepomp.
Die grens van 16.0C werd op een beetje ongelukkig moment overschreden terwijl WP boiler aan opwarmen was en bleef de 3 wegklep open staan na afloop (11 uur),
WP schakelde niet meer terug naar verwarmings mode, dat is niet zohandig want dan ontstaat er een thermosyphon die mijn warmte uit boiler zuigt tot volgende opwarmronde

jaari schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:41:
[...]
Een buffervat vereist ook weer een extra circulatiepomp. Dat is net zo min bevorderlijk voor de DCOP. Nog afgezien van de aanschafkosten.
Het is m.i. niet vooraf vast te stellen wat de optimale situatie is. Laat je het installeren, dan zal de installateur voor een vat kiezen. Doe je de installatie zelf, kun je het nog even aanzien.
Ik heb ook direct aangesloten WP's maar ook als je het zelf doet zijn er best wel wat situaties waar vooraf al duidelijk is, om met een buffer te starten, waar je een flinke thermische of flow mismatch verwacht.
Zoals bij veel leidingweerstand (maar enkele groepen en dan nog van 120+meter), wat monoblock in pompstand terug kan, vanwege dikke leidingen naar buffer kan, kan een zuinige pomp als Grundfoss alpha2 of Wilo van draaien.
[
Voor 14% gewijzigd door
Domba op 30-04-2017 23:25
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant