Kan je dat nader onderbouwen?Ramon_1984 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:00:
[...]
Wandverwarming kan wel degelijk zonder isolatie.
Warmte trekt door massa heen, dit noemt men massatraagheid.
Hoe dikker de massa hoelanger het duurt voordat warmte de kou heeft bereikt.
Neem een kasteel.
In de zomer is het binnen lekker koel, en in de winter is het aangenaam.
In nederland kijken we alleen naar RC waardes, maar we vergeten dat een materiaal nog meer eigenschappen heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-04-2017 15:19 ]
Massatraagheid is toch niets anders als massa x versnelling?Ramon_1984 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:17:
[...]
Neem een kasteel.
In nederland kijken we alleen naar RC waardes, maar we vergeten dat een materiaal nog meer eigenschappen heeft.
Verwijderd
Voor zo ver mij bekend is het fenomeen kruipruimte+eventueel isolatie een Nederlands fenomeen. Duitsland ed. leggen de vloer gewoon op het zand. En toch passen ze vv toe, wellicht ligt het iets genuanceerder dan je veronderstelt. Kruipruimtes ontstonden om met name houten vloeren tegen vocht/rot te beschermen.Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:13:
[...]
Serieus.... Wandverwarming zonder isolatie?? En dan ook nog denken dat een warmtepomp het wint van een hr ketel? Je maakt het wel erg rooskleurig.
Warmte trekt naar kou, dus het grootste gedeelte gaat direct verloren.
Tegen zulke waanideeën moeten onwetende consumenten dus beschermd worden.
@Oxellaar Ik had een minder primaire reactie verwacht.
We zijn het eens dat de isolatiewaarde van een steens muur te wensen over laat.
En natúúrlijk gaat een groot deel van de energie dan meteen naar buiten.
Maar wat denk je dat er met de muur gebeurt als er een radiator van 80 graden aan de andere kant staat (Dat is de praktijk in mijn tijdelijke huis; de best geïsoleerde muur is die met hr++ schuifpui
)?
Ik zal eens rekenen wat meer warmteverlies geeft op een muur van 10 m2: binnenkant 24 graden of 8 m² 18 graden en 2 m² 60 graden (gemiddeld dus 26.4 graden). Ik vermoed dat het elkaar niet veel ontloopt en in het voordeel is van wandverwarming.
Om nog te zwijgen van het verschil in comfort en vochtrisico.
Maar wat denk je dat er met de muur gebeurt als er een radiator van 80 graden aan de andere kant staat (Dat is de praktijk in mijn tijdelijke huis; de best geïsoleerde muur is die met hr++ schuifpui
Ik zal eens rekenen wat meer warmteverlies geeft op een muur van 10 m2: binnenkant 24 graden of 8 m² 18 graden en 2 m² 60 graden (gemiddeld dus 26.4 graden). Ik vermoed dat het elkaar niet veel ontloopt en in het voordeel is van wandverwarming.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een steensmuur drooghouden met wandverwarming geeft een hogere rendement!Proton_ schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:33:
Maar wat denk je dat er met de muur gebeurt als er een radiator van 80 graden aan de andere kant staat (Dat is de praktijk in mijn tijdelijke huis; de best geïsoleerde muur is die met hr++ schuifpui)?
Bij dikke massieve muren ben ik het met je eens. Maar bij een ongeïsoleerde jaren 70 spouw zit je globaal op een RC van 0,4. Wandverwarming lijkt mij dan niet efficient.Ramon_1984 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:17:
[...]
Neem een kasteel.
Verwijderd
Volgens mij heeft @Bram-Bos enkelsteens muren en 2cm riet als enige isolatie, that's all en het werkt uitstekend naar zijn verbruikscijfers te oordelen.Rhaelak schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:41:
[...]
Bij dikke massieve muren ben ik het met je eens. Maar bij een ongeïsoleerde jaren 70 spouw zit je globaal op een RC van 0,4. Wandverwarming lijkt mij dan niet efficient.
+1Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:52:
[...]
Volgens mij heeft @Bram-Bos enkelsteens muren en 2cm riet als enige isolatie, that's all en het werkt uitstekend naar zijn verbruikscijfers te oordelen.
Opbouw bij mij inderdaad (van buiten naar binnen)Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:52:
[...]
Volgens mij heeft @Bram-Bos enkelsteens muren en 2cm riet als enige isolatie, that's all en het werkt uitstekend naar zijn verbruikscijfers te oordelen.
- Halfsteensmuur: R-waarde = 0,13
- Riet 2 cm: R-waarde = 0,31
- Leem ca 6 cm: R-waarde = 0,04 [met hierin wandtemperatie verwerkt]
Gemiddelde Ruimte-T: 18,9 (24/7 constante T-set) [BG en aanbouw: circa 40 m2; Boven zo'n 2 graden lager]
Dit stookseizoen gebruikt: ± 1300 kWh
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Als jij het in een kasteel in de winter aangenaam vind, dan snap ik je. Je kunt het daar goed boven 0 houden in de winter. En een graad of 15 met een vuur zo groot als een bosbrand.Ramon_1984 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:17:
[...]
Neem een kasteel.
Alleen mijn punt is, kun je dat naar eer en geweten verkopen aan een klant als bedrijf? Ik zeg absoluut nee.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Mijn gehele instalatie is in overleg gemaakt /cq ontworpen door een firma die al meer dan 15 jaar warmtepompen monteert.Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:15:
[...]
Als jij het in een kasteel in de winter aangenaam vind, dan snap ik je. Je kunt het daar goed boven 0 houden in de winter. En een graad of 15 met een vuur zo groot als een bosbrand.
Alleen mijn punt is, kun je dat naar eer en geweten verkopen aan een klant als bedrijf? Ik zeg absoluut nee.
Opbouw van binnenuit gezien
3 cm leem met wandverwarming
6cm houtvezelplaat
22 cm steens muur
Dus het kan wel
Verwijderd
Is er volgens jou verschil tussen het verwarmen van dat kasteel en de manier waarop Bram het succesvol doet ?Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:15:
[...]
Als jij het in een kasteel in de winter aangenaam vind, dan snap ik je. Je kunt het daar goed boven 0 houden in de winter. En een graad of 15 met een vuur zo groot als een bosbrand.
Wandtemperatuur 24oC !Proton_ schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:33:
Maar wat denk je dat er met de muur gebeurt als er een radiator van 80 graden aan de andere kant staat (Dat is de praktijk in mijn tijdelijke huis; de best geïsoleerde muur is die met hr++ schuifpui)?
Ik heb zelf geen buitenmuur wandverwarming enkel binnenmuren met in de muur 18/2 buis, maar 24oC als wandtemperatuur vindt ik persoonlijk te warm hooguit 22oC.
Ruimte waar ik enkel vloerverwarming heb met isolatie eronder, kan vloertemperatuur prima oplopen tot 30-32oC in de winter zonder dat het onbehagelijk aanvoelt zoals een drukkende deken van warmte als in een ruimte met te hoge wandverwarming. (Ta bij vloer erin met horizontale meander tot plafond)
Mijn binnenmuur wandverwarming is dan wel i.c.m. lichte vloerverwarming ingefreest in de beton die direct op zand ligt, waarbij in de winter/lente zo nu en dan nog weleens de grondwaterstand hoger is dan de onderkant van het beton.
(reden dat de 30-40cm dikke betonvloer is blijven liggen, omdat de kwaliteit (met weinig vocht optrek) heel bestendig was tegen mijn inspanningen met zware sloophamer maatje 55kg met 5m3 dieselcompressor)
Misschien is er hier wel iemand met enkel buitenmuur wandverwarming en de wand en ruimte temperatuur bijhoudt,
(ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe hoog andere hun wand temperatuur hebben)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Verwijderd @Bram-Bos
Je vergeet te melden dat de vloer en het dak en de ramen goed geïsoleerd zijn. Dat werkt natuurlijk ook in het voordeel van de lage verbruikscijfers.
Je vergeet te melden dat de vloer en het dak en de ramen goed geïsoleerd zijn. Dat werkt natuurlijk ook in het voordeel van de lage verbruikscijfers.
Beste mensen, we stoppen deze discussie, tenminste ik wel. Ik moet gaan reageren op dingen waar mijn beginstelling niets mee te maken heeft en dat voegt niets toe.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:33:
[...]
Is er volgens jou verschil tussen het verwarmen van dat kasteel en de manier waarop Bram het succesvol doet ?
We zijn te veel de nadruk op bepaalde uitspraken aan het leggen en haast vergeten waar het om begon.
Dus ik ga weer on topic, dat lijkt me beter.
Verwijderd
De bedoeling van de discussie, althans wat mij betreft, is om de zin van de onzin te scheiden op basis van argumenten vs op basis van meningen.
Klopt helemaal. Maar neem bijvoorbeeld de reactie hierboven van Rhaelak. Iemand noemt een voorbeeld waar het wel zou werken en direct daar achteraan weer de toevoeging: Je vergeet te melden dat het dak, ramen enz enz goed geïsoleerd zijn.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:59:
De bedoeling van de discussie, althans wat mij betreft, is om de zin van de onzin te scheiden op basis van argumenten vs op basis van meningen.
Alles loopt door elkaar en de helft word maar als argument aangedragen. Als er dan ook termen uit de mechanica, zoals massatraagheid gebruikt gaan worden icm temperatuur, in plaats van warmteweerstand.... Ja, dan word het mij teveel om nog op te reageren, daarom stop ik ermee.
Even goeie vrienden
Koelen in de zomer bij extreem warm weer met vloerverwarming. Gaat dat een beetje of koude voeten en een warm hoofd. Wie heeft daar al ervaring mee?
Hier nog geen praktijkervaring, maar ik verwacht er geen wonderen van, maar ik verwacht wel dat je de temperatuur een aantal graden kunt koelen.Tomexergie schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:37:
Koelen in de zomer bij extreem warm weer met vloerverwarming. Gaat dat een beetje of koude voeten en een warm hoofd. Wie heeft daar al ervaring mee?
Zoals eerder aangegeven doet het niets met de RV zoals een LL WP, maar als wij straks zowel de b.g.g. vloer en de 1e verdiepingsvloer kunnen koelen met 17 á 18 graden water, denk ik dat het voelbaar moet zijn
Over een half jaar kan ik jullie meer vertellen hoe het bevalt
Ik heb afgelopen jaar twee keer tijdens een warme periode de vloerkoeling aangehad. Ik moet zeggen dat ik het wel comfortabel vond. Je moet geen wonderen qua temperatuur verwachten maar je merkt dat het binnen wel koeler is/blijft. Dus buiten 30, binnen ca 24-25 dat voelt dan toch best lekker.Tomexergie schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:37:
In de basis moet je zorgen dat de zon buiten blijft want daar valt echt niet tegenaan te koelen,(en deuren en ramen dichthouden totdat het buiten kouder is dan binnen) als je dat lukt dan helpt de vloerkoeling ook net dat beetje extra.
nadeel van vloerkoeling is dat als je de vloer dweilt je een uur moet wachten voor de vloer droog is
@Oxellaar laten we het erop houden dat als je een beetje creatief en gek bent je een heel eind kan komen....
Verwijderd
Ik ben er niet echt een fan van.... heb hier een warmtepomp waarbij er al best snel gekoeld wordt (een dag een paar graden boven de ingestelde temp) en dan is bijvoorbeeld de vloer in de badkamer gewoon koud terwijl het daar meestal helemaal niet extra warm wordt. Nou zal dat best met een extra thermostaat te voorkomen zijn (maar dan nog steeds geen verwarmde vloer) maar ook in de andere kamers vindt ik het meestal niet echt een succes.Tomexergie schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:37:
Koelen in de zomer bij extreem warm weer met vloerverwarming.
Zou dat beter gaan met radiatoren? Vloerverwarming ligt er niet, zou dan onder een houten vloer moeten komen dus ook kans op werken van het hout. Ben benieuwd of dat goed kan.leodnbeo schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:05:
nadeel van vloerkoeling is dat als je de vloer dweilt je een uur moet wachten voor de vloer droog is![]()
![]()
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
In de badkamer hoor je ook niet te koelen ivm condensvorming. Ik weet niet of je een naregeling hebt?Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:21:
[...]
Ik ben er niet echt een fan van.... heb hier een warmtepomp waarbij er al best snel gekoeld wordt (een dag een paar graden boven de ingestelde temp) en dan is bijvoorbeeld de vloer in de badkamer gewoon koud terwijl het daar meestal helemaal niet extra warm wordt. Nou zal dat best met een extra thermostaat te voorkomen zijn (maar dan nog steeds geen verwarmde vloer) maar ook in de andere kamers vindt ik het meestal niet echt een succes.
Vaak kun je aangeven welke ruimtes niet mogen koelen.
Als dat niet kan, dan kun je beter de groep op de verdeler dichtzetten in de zomer.
@Nox Nee koelen met radiatoren is geen succes, met vloerkoeling moet je massa koelen, de massa koelt de lucht. Met radiatoren sla je dus een stap over.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 24-04-2017 21:44 ]
Hmm dan gaat het beroerd worden denk ik. Ook als je een radiator actief gaat koelen door ventilatoren te gebruiken? Als je de condensafvoer goed regelt kan je nog koeler en kan je koele lucht eruit krijgen zodat je koele lucht hebt. Moet je wel de rest vd radiatoren dicht zetten anders gaan die condenseren natuurlijk. Kan het cv-water 3-5 graden zijn...
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
@Nox Geforceerde luchtstroming werkt wel beter, maar radiatoren kunnen niet best tegen vocht, ze gaan roesten.
Met convectoren is het wat makkelijker te realiseren.
En water koelen naar 3 graden is nogal risicovol voor je platenwisselaar. 1 foutje in je doorstroming en de boel vriest kapot.
En water koelen naar 3 graden is nogal risicovol voor je platenwisselaar. 1 foutje in je doorstroming en de boel vriest kapot.
[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 24-04-2017 22:07 ]
Tijdje afwezig geweest op dit forum.Tomexergie schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:14:
[...]
Hoe bevalt de hybride Daikin bij jou. Een vriend van mij wil er een aanschaffen. De 8kW is de grootste hybride in de markt. Jammer cdat je niet meedoet aan de maandelijkse monitoring. Bericht eventueel via PM.
Heb ik wat gemist
Ja bevalt goed. Maar hangt er nog geen seizoen he dus wat kan ik ervan zeggen. Denk dat het 1 vd beste danwel verstandigte systemen is. Ook omdat hybride gewoon efficiënt is in de winter.
Maar hij draait vrijwel 100% zonder gas. Omdat ik de Ta in het gebied houd waarbij ondersteuning niet nodig is. De regeling is doordacht en volwassen.
Wellicht is het ook een interessant systeem wanneer er geen LTV in huis is. Dat zou ik best willen weten van een ervaringsdeskundige.
Totaal sinds januari is 2441 kWh verbruikt en 9490 opgewekt. Volgens het bedienpaneel.
Mijn gasverbruik gaat uitkomen op 1200 m3 en dat was 2400.
Begin vh stookseizoen had ik nog geen WP.
Het nieuwe gasverbruik zal vooral SWW betreffen en ik gok 750 m3.
Ik moet zeggen begin April de WP een week uit gehad. Daarna toch maar weer aangezet en met "warme" buitentemp overdag en voldoende zonnestroom lig ik er niet wakker van. Zet hem dan wel uit voor een nacht.
Overdag weer aan met een paar graden extra op de stooklijn. Dat is eenvoudig te doen met de pijltjes. Moet de temperatuur van ver komen (dT) dan springt eerst de gasketel aan. Ff een korte boost. Dat werkt best slim.
In het koude stookseizoen was het 7x24 op stooklijn.
Fijn apparaat. De buitenunit hangt op een standaard beugel. De afstand tot de muur vind ik wat weinig. 10-15 cm. Versterkt het geluid van de luchtstroming als de WP wat harder moet werken.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Hmm das wel risicovol ja. Gaat hem dus niet worden zonder alles aan te passen, moet je al boven de condensatietemp blijven dus...Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:05:
@Nox Geforceerde luchtstroming werkt wel beter, maar radiatoren kunnen niet best tegen vocht, ze gaan roesten.
Op de zolder overloop heb ik een l/l warmtepomp hangen. Die koelt de zolder en slaapkamers een verdieping lager. Nu met een Elga (feb 2017) erbij en vloerverwarming/koeling beneden hoop ik het hele huis comfortabel te houden bij een hittegolf.
Op de zolderkamer hangt nog een Jaga met dbe pro die ook kan koelen boven condensatiepunt (= 200 W koelvermogen).
Op de zolderkamer hangt nog een Jaga met dbe pro die ook kan koelen boven condensatiepunt (= 200 W koelvermogen).
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
[quote]Knowbody schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:14:
[...]
Totaal sinds januari is 2441 kWh verbruikt en 9490 opgewekt. Volgens het bedienpaneel.
[quote]
Een COP van gemiddeld 3,9. Ik ben er niet van onder de indruk. Hoe meet Daikin de flow voor warmtemeting?
Is het de moeite waard op een kamstrup warmtemeter te monteren?
[...]
[quote]
Een COP van gemiddeld 3,9. Ik ben er niet van onder de indruk. Hoe meet Daikin de flow voor warmtemeting?
Geen idee hoe dit wordt berekend. Laat het gewoon zo. Je gaat je km teller toch ook niet ijken om een beter beeld van het verbruik te krijgen? Met wie wil je dan gaan vergelijken. Niemand doet dat.Tomexergie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:08:
[...]
[quote]
De COP loopt wel wat op. Ik mis het voorseizoen waardoor het gemiddelde beter wordt.
Anderzijds boeit het niet zo. Is toch gebruiksafhankelijk. Elke situatie is anders.
Zolang ik voldoende gas uitspaar en de stroom uit eigen productie dan ben ik tevreden.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Er zit een flowmeter in de hybride. In het installateurs menu kun je onder sensor informatie alle waardes uitlezen. Dmv flow en dT kan het geleverde vermogen berekend worden.Tomexergie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:08:
[...]
[quote]
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 25-04-2017 09:27 ]
COP van bijna 4 vindt ik erg netjes!
Is het gewoon geinstalleerd of is alles ingeregeld?
Nog geen wp in huis maar mijn intergas haalt 109,2%
op 35/25 @520 l/u.
Nog geen wp in huis maar mijn intergas haalt 109,2%
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Dit is voor een cv-installatie met gasketel ook erg netjes! - 98% rendement op bovenwaarde.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:14:
Nog geen wp in huis maar mijn intergas haalt 109,2%op 35/25 @520 l/u.
Je zou er zo een wp in kunnen droppen, of niet?
Wanneer heb je het genoemde thermische vermogen van 6,0 kW continu nodig?
Hartje winter hoop ik voor je
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gewoon geïnstalleerd.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:14:
Nog geen wp in huis maar mijn intergas haalt 109,2%op 35/25 @520 l/u.
Ben zelf aan het stoeien geweest met de parameters. Pompsnelheid van 15 naar 16 l/min ivm lange leiding door de kruipruimte. Om de verliezen wat te beperken.
En de stooklijn was ook uitvogelen.
Stuur op WAR zonder ruimtecompensatie.
Vloerverw met 2 verdelers met hun pompen op de hoogste snelheid. Dat bracht veel.
Boven radiatoren die in de winter nog best warmte afgeven met de lage aanvoertemp. Max 35 gr
Wat dat betreft niet eens een optimale situatie maar zelfs een situatie die in renovatie veel zal voorkomen.
Na een paar dagen met de Elga te hebben gedraaid, raak ik ook geïrriteerd door deze feature.Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:06:
[...]
Het is een 'feature', volgens Techneco. Omdat ik (wij kennelijk) op zo'n laag vermogen kunnen draaien, komt de buitenunit eerder op het kritieke minimum dan dat de ruimte-T is bereikt. Dat scheelt bij mij dan net 0,1 graad. Als ik thuis ben en langs de thermostaat loop, schakelt de Elga helemaal uit, maar als ik weg ben kan hij uren zinloos doordraaien op alleen de circulatiepomp...
Ik heb hier nog een stroomrelais liggen, waarmee ik deze feature nog ongedaan wil gaan maken, via de Digi-ingang van mijn iSense.
Vooral nu er weinig warmte behoefte is, blijft de pomp eindeloos doordraaien... toch weer 25watt per uur voor jan met de korte achternaam..
Ben benieuwd of je het op kunt lossen middels een stroom relais.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Ik zal eens gaan zoeken in de handleiding..... ik huur dus heb me er nog niet echt in verdiept maar wat in van de handleiding gezien heb blinkt die niet echt uit in veel detail (het gaat om een ITHO WPU 05C).Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:42:
[...]In de badkamer hoor je ook niet te koelen ivm condensvorming. Ik weet niet of je een naregeling hebt?
Vaak kun je aangeven welke ruimtes niet mogen koelen.
Ja ik had de Elga in gedachten.dunklefaser schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:42:
[...]
Dit is voor een cv-installatie met gasketel ook erg netjes! - 98% rendement op bovenwaarde.
Je zou er zo een wp in kunnen droppen, of niet?
Wanneer heb je het genoemde thermische vermogen van 6,0 kW continu nodig?
Hartje winter hoop ik voor je. Wat zou het maximale vermogen zijn wat je nodig hebt?
Echter wil ik de gehele verwarming op de schop gaan gooien.
Die 6 kW is de onderste grens van de ketel (hre 36/30).
Maar meerendeels heb ik met warmhouden circa 3 kW nodig. Half uur ketel aan, half uur uit.
(had ik al vertelt dat ik dit met r*kradiatoren type 20 doe
Dit bereik wil ik met de Elga gaan doen.
Hoeveel liter/uur heeft de elga aan doorstroming nodig?
Als dit meer is dan 520 l/u ga ik een evenwichtfles monteren om opwek en afgifte los aan doorstroming te kunnen regelen.
In de toekomst nog vloerverwarming toepassen, echter moet dan de hele woonkamer op de schop.
Maar dan zou ik nog lager/rustiger kunnen stoken.
2x25 henco ligt klaar vanaf zolder naar 'toekomstverdeler'
Ow, daar is nog wat efficiëntie te halen dusKnowbody schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:16:
[...]
Gewoon geïnstalleerd.
Ben zelf aan het stoeien geweest met de parameters. Pompsnelheid van 15 naar 16 l/min ivm lange leiding door de kruipruimte. Om de verliezen wat te beperken.
En de stooklijn was ook uitvogelen.
Stuur op WAR zonder ruimtecompensatie.
Vloerverw met 2 verdelers met hun pompen op de hoogste snelheid. Dat bracht veel.
Boven radiatoren die in de winter nog best warmte afgeven met de lage aanvoertemp. Max 35 gr
Wat dat betreft niet eens een optimale situatie maar zelfs een situatie die in renovatie veel zal voorkomen.
Maar zo geinstalleerd is het geen slecht resultaat!
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Het laagste dat een WP bij koelen kan leveren is 5c.Oxellaar schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:05:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Best een tijd gedacht in de zomer de verdelers aan te gaan passen naar pomploos. Heb dan wel een opvoerpomp nodig. Eventueel na een buffervat.
Maar ga dat niet doen. Niet nodig.
Hallo allemaal,
Meld me hier ook. Ben momenteel bezig met nieuwbouw (nog erg vroeg in het traject) en ben eens aan het kijken naar de mogelijkheid tot installatie van een warmtepomp inclusief alle voors en tegens. Vooralsnog dus nog geen vragen, maar vooral informatie aan het vergaren. Zodra de vragen daaruit volgen horen jullie het vanzelf
Verder blijf ik ondertussen rustig mee lezen, al heb ik het idee dat het hier vooral over het upgraden van bestaande woningen gaat met lucht warmtepompen. (sorry, nog niet zo thuis in de afkortingen)
Gegroet!
Meld me hier ook. Ben momenteel bezig met nieuwbouw (nog erg vroeg in het traject) en ben eens aan het kijken naar de mogelijkheid tot installatie van een warmtepomp inclusief alle voors en tegens. Vooralsnog dus nog geen vragen, maar vooral informatie aan het vergaren. Zodra de vragen daaruit volgen horen jullie het vanzelf
Verder blijf ik ondertussen rustig mee lezen, al heb ik het idee dat het hier vooral over het upgraden van bestaande woningen gaat met lucht warmtepompen. (sorry, nog niet zo thuis in de afkortingen)
Gegroet!
Elga is heel ruimhartig met de flow. Kapt er pas mee onder 300 l/h ofzo.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:01:
[...]
Hoeveel liter/uur heeft de elga aan doorstroming nodig?
Als dit meer is dan 520 l/u ga ik een evenwichtfles monteren om opwek en afgifte los aan doorstroming te kunnen regelen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Waarom niet, dan heeft de flow over je opwekker geen invloed op het afgifte systeemKnowbody schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:49:
Best een tijd gedacht in de zomer de verdelers aan te gaan passen naar pomploos. Heb dan wel een opvoerpomp nodig. Eventueel na een buffervat.
Nieuwbouw: altijd triple glas en GEEN gasaansluiting nemen!karazz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:56:
Hallo allemaal,
Gegroet!
En grond gebonden WP is echt niet nodig. Maakt het vooral duur. De lucht is een betrouwbare bron die geen onderhoud behoeft.
Dat is in wp begrip niet heel hoog nee.Bram-Bos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:01:
[...]
Elga is heel ruimhartig met de flow. Kapt er pas mee onder 300 l/h ofzo.
Dus een delta T van 14 a 15 graden kan je er dus mee halen?
Of loop je dan tegen een ander probleem aan?
Op 600l/u delta T 7.
En op 1200l/u delta T 3,5.
Heeft de Elga nog een delta-T beveiliging of andere punten om aan te denken wat zijn limiet is?
Een delta T van 5 (850l/u) is aan te raden, maar wat adviseren jullie daar in?
Installateurshandleiding heb ik diverse malen al uit geplozen, echter is er niet eens een simpele pomp-toestelweerstand grafiek erin aanwezig
Ook de minimale doorstroming staat er niet in.
Dan snap ik niet hoe een 'goede instalateur' zijn berekeningen door krijgt...
Limiet is dat de ELGA zijn warmte kwijt moet kunnen, anders kan je een hoge druk storing krijgen.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:14:
[...]
Heeft de Elga nog een delta-T beveiliging of andere punten om aan te denken wat zijn limiet is?
Andersom kan een lage druk storing ook als bij voorbeeld R410A lekt, verder is de boel redelijk monkeeproof.
Dt van 5c is een prima waarde, ook de 850 L/h is prima.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik weet niet of dT van 14-15 graden haalbaar is. Bij mij is-ie minimaal 2-3 en maximaal 6-7, en Elga stuurt eigenlijk altijd op zo klein mogelijke dT.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:14:
[...]
Dat is in wp begrip niet heel hoog nee.
Dus een delta T van 14 a 15 graden kan je er dus mee halen?
Of loop je dan tegen een ander probleem aan?
Op 600l/u delta T 7.
En op 1200l/u delta T 3,5.
Installateurshandleiding heb ik diverse malen al uit geplozen, echter is er niet eens een simpele pomp-toestelweerstand grafiek erin aanwezig![]()
Ook de minimale doorstroming staat er niet in.
Dan snap ik niet hoe een 'goede instalateur' zijn berekeningen door krijgt...
Bedenk je vooral dat het vermogen van de Elga fors inzakt onder de 4 graden. Ik haal net aan 3 kW bij 0˚C.
Elga is en blijft bedoeld als hybride, dus berekening is minder kritisch.
Da's duidelijke taal, mijn interesse is gewekt.Knowbody schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:00:
[...]
Nieuwbouw: altijd triple glas en GEEN gasaansluiting nemen!
En grond gebonden WP is echt niet nodig. Maakt het vooral duur. De lucht is een betrouwbare bron die geen onderhoud behoeft.
Ik was tot vandaag voornamelijk aan het kijken naar een grond WP inderdaad, omdat deze 'veel' zuiniger zou zijn dan een lucht WP. In dit topic zag ik dat het ruime merendeel inderdaad op een lucht WP zit. Deels ook i.v.m. bestaande huizen gok ik.
Het glas heb ik me nog iets minder in verdiept. Ik heb me laten vertellen dat destijds de stap naar dubbel glas een enorme stap voorwaarts was en dat deze stap tussen dubbel en triple glas stukken kleiner is.
Koken willen we sowieso op inductie gaan doen, dus geen gasaansluiting zou theoretisch goed te doen moeten zijn.
Heb je bezwaar indien we dit gesprek in de pb voortzetten om dit wamtepomp topic niet teveel te vervuilen met de andere genoemde onderwerpen?
Als je veel wil gaan koelen is een W/W WP misschien wel interessant aangezien deze bijna gratis koelt, je bronwater van 12c is voor dit koelen voldoende hoeft verder geen energie bij (behalve bron- en cv pomp).karazz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:58:
[...]
Da's duidelijke taal, mijn interesse is gewekt.
Ik was tot vandaag voornamelijk aan het kijken naar een grond WP inderdaad, omdat deze 'veel' zuiniger zou zijn dan een lucht WP. In dit topic zag ik dat het ruime merendeel inderdaad op een lucht WP zit. Deels ook i.v.m. bestaande huizen gok ik.
Het glas heb ik me nog iets minder in verdiept. Ik heb me laten vertellen dat destijds de stap naar dubbel glas een enorme stap voorwaarts was en dat deze stap tussen dubbel en triple glas stukken kleiner is.
Koken willen we sowieso op inductie gaan doen, dus geen gasaansluiting zou theoretisch goed te doen moeten zijn.
Heb je bezwaar indien we dit gesprek in de pb voortzetten om dit wamtepomp topic niet teveel te vervuilen met de andere genoemde onderwerpen?
Koelen zie ik eventueel als een leuke bijkomstigheid, dat gaat voor mij niet de doorslag geven in mijn keuze.koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:02:
[...]
Als je veel wil gaan koelen is een W/W WP misschien wel interessant aangezien deze bijna gratis koelt, je bronwater van 12c is voor dit koelen voldoende hoeft verder geen energie bij (behalve bron- en cv pomp).
Maar levert een lucht WP voldoende warm water om bijvoorbeeld een bad te vullen? Of met 2 personen vlak achter elkaar te douchen? Of heb je dan simpelweg een grotere ketel nodig?
Ja is ook niet echt realistisch om DT van een Ploftketel te vergelijken met een WP.Bram-Bos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:38:
[...]
Ik weet niet of dT van 14-15 graden haalbaar is. Bij mij is-ie minimaal 2-3 en maximaal 6-7, en Elga stuurt eigenlijk altijd op zo klein mogelijke dT.
Bedenk je vooral dat het vermogen van de Elga fors inzakt onder de 4 graden. Ik haal net aan 3 kW bij 0˚C.
Met mijn plofketel, met minimaal vermogen van ik meen 8.9 kw (bejaarde intergas).
Haalde ik een DT van ~13 (43 TA, 30 TR)
Nu met de WP (ELGA), zit ik op tussen 2-5 DT...
Elga probeerde de DT ~4 te houden geloof ik, en neem in acht dat de Elga tussen de 0,8 KW en 4 kw aan vermogen levert, dus je DT zal vanzelf al lager zijn.
De Elga is sinds ik deze heb (18-04-2017) nog niet boven de TA van 29 gekomen bij een TR van 25.
Dit was tijdens de eerste opstooksessie waar de hele dag de voordeur had open gestaan en het huis was afgekoeld naar 19 graden.
Plaatje erbij (op 24/4 is de plofketel even aan gegaan omdat ik meer dan 1,5 graden verhoging vroeg..)
Binnen temp is overigens ±0,5 hoger dan in de grafieken gemeten (dit lees ik nu nog uit met de tado thermostaat, maar als die niet aangesloten is aan de CV logt hij 0,5 graden minder
[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 25-04-2017 14:12 ]
Bij een nieuwbouw huis kan koeling weleens het belangrijkste zijn, bijv als je veel glas op zuid hebt dan hoef je sowieso niet veel te verwarmen.karazz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:06:
[...]
Koelen zie ik eventueel als een leuke bijkomstigheid, dat gaat voor mij niet de doorslag geven in mijn keuze.
Maar levert een lucht WP voldoende warm water om bijvoorbeeld een bad te vullen? Of met 2 personen vlak achter elkaar te douchen? Of heb je dan simpelweg een grotere ketel nodig?
Wij hebben een 300 L boiler aan de WP vast zitten waarmee we 2x ruim kunnen douchen zonder dat de WP bijstookt en dan is deze nog niet koud. Inderdaad, meer SWW nodig betekend een grotere boiler installeren.
Achtergevel is op het NW gericht, dus wat dat betreft zal het meevallen met warmte. Hoop ik.koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:09:
[...]
Bij een nieuwbouw huis kan koeling weleens het belangrijkste zijn, bijv als je veel glas op zuid hebt dan hoef je sowieso niet veel te verwarmen.
Wij hebben een 300 L boiler aan de WP vast zitten waarmee we 2x ruim kunnen douchen zonder dat de WP bijstookt en dan is deze nog niet koud. Inderdaad, meer SWW nodig betekend een grotere boiler installeren.
Maar de meeste systemen met enkel een lucht WP gaat problemen ondervinden wanneer het buiten onder de 5 graden schiet begrijp ik?
edit: In welke gevallen zit je bij een L/W WP eigenlijk vast aan een buitenunit? Is dat vanaf een bepaald vermogen of is dat vooral bij verschillende types?
[ Voor 10% gewijzigd door karazz op 25-04-2017 14:29 ]
Pluim voor Liander?!
In het kader van het denken over een WP heb ik bij mijn schoonouders de hoge energie-rekening onder de loupe genomen. Opvallend was hun aansluiting van 3x35A, die zelfs voor hun gebruik aan de hoge kant was. Liander ingeschakeld om om te laten zetten naar 3x25. Monteur komt langs en zegt, nou meneer, u heeft al 3x25A! Twee weken later crediet-factuur in de bus. Ze krijgen 5500 euro terug!! Not bad at all...
In het kader van het denken over een WP heb ik bij mijn schoonouders de hoge energie-rekening onder de loupe genomen. Opvallend was hun aansluiting van 3x35A, die zelfs voor hun gebruik aan de hoge kant was. Liander ingeschakeld om om te laten zetten naar 3x25. Monteur komt langs en zegt, nou meneer, u heeft al 3x25A! Twee weken later crediet-factuur in de bus. Ze krijgen 5500 euro terug!! Not bad at all...
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
5500 euro - een etentje voor de schoonzoonblauwemac schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:29:
Pluim voor Liander?!
Da's best geld! Hoeveel jaar hebben ze "teveel" betaald om aan 5500 euro te geraken?
[ Voor 78% gewijzigd door Daannn1987 op 25-04-2017 14:34 ]
Vanaf de invoering van het capaciteitstarief in 2009 tot nu, staat in de brief. Kennelijk bestonden er voor die tijd geen verschillende aansluitingstarieven??
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
inmiddels trotse eigenaar van een MDV RSJ-15/190RDN3-D warmtepompboiler. Ik was eerst wat huiverig voor het geluid maar dit valt me 200% mee. Als hij 'vol vermogen' staat op te verwarmen maakt hij iets meer geluid dan een brommende koelkast. aangezien dit vrij snel gaat, van 0 naar 65 graden duurde ongeveer 6 uren, is dit w.m.b. zeker geen dealbreker. In de praktijk is de boiler nooit helemaal tot 0 afgekoeld, vaak tot een graad of 40, en staat hij maar even te brommen. Tot op heden is het verbruik circa 1 tot 1,5 kwh per dag (2 volwassen 10 min douchen en 1x bad tbv de kinderen) ook erg laag, zeker gezien de huidige temperaturen. Al met al zeer positief verrast!
Voor 1 januari 2009 waren netrwerkkosten op basis van afgenomen kWh's in plaats van huidige capaciteitstarief vooruit, op basis van historisch verbruikblauwemac schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:43:
Vanaf de invoering van het capaciteitstarief in 2009 tot nu, staat in de brief. Kennelijk bestonden er voor die tijd geen verschillende aansluitingstarieven??
Invoering van capaciteitstarief was om inkomsten netwerkbedrijven veilig te stellen, ivm verwachting van meer eigen opwek bij kleinverbruikers, veel werd toen verwacht van de micro-WKK's op gas, maar het is PV geworden sinds 2011/2012
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Sjors81 klinkt goed!
Voorschriften zie ik 20A als afzwering staan. Kan 17A trekken. Heb je hem zelf geïnstalleerd?
Voorschriften zie ik 20A als afzwering staan. Kan 17A trekken. Heb je hem zelf geïnstalleerd?
Ik hoop het voor je, maar zit de warmte er eenmaal in dan krijg je deze moeilijk eruit.karazz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:19:
[...]
Achtergevel is op het NW gericht, dus wat dat betreft zal het meevallen met warmte. Hoop ik.
Maar de meeste systemen met enkel een lucht WP gaat problemen ondervinden wanneer het buiten onder de 5 graden schiet begrijp ik?
edit: In welke gevallen zit je bij een L/W WP eigenlijk vast aan een buitenunit? Is dat vanaf een bepaald vermogen of is dat vooral bij verschillende types?
Als je WP goed gedimensioneerd is zal 5c of (veel) minder geen probleem zijn.
In bijna 100% van de gevallen, je moet de koude namelijk afvoeren. Er bestaan wel ventilatie WP's die volledig binnen geïnstalleerd zijn maar het vermogen hiervan is beperkt.
Moet ik de mijne toch maar eens snel aansluiten haha. Hoe heb je de lucht aan en afvoer gedaan?Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:50:
inmiddels trotse eigenaar van een MDV RSJ-15/190RDN3-D warmtepompboiler. Ik was eerst wat huiverig voor het geluid maar dit valt me 200% mee. Als hij 'vol vermogen' staat op te verwarmen maakt hij iets meer geluid dan een brommende koelkast. aangezien dit vrij snel gaat, van 0 naar 65 graden duurde ongeveer 6 uren, is dit w.m.b. zeker geen dealbreker. In de praktijk is de boiler nooit helemaal tot 0 afgekoeld, vaak tot een graad of 40, en staat hij maar even te brommen. Tot op heden is het verbruik circa 1 tot 1,5 kwh per dag (2 volwassen 10 min douchen en 1x bad tbv de kinderen) ook erg laag, zeker gezien de huidige temperaturen. Al met al zeer positief verrast!
1 PVoutput . Dongen NB
nee, ik heb hem niet zelf geïnstalleerd. heb wel geconstateerd dat het geen ingewikkelde klus. als je een waterleiding kunt aansluiten is al voldoende. Kwestie van stekker in het stopcontact, leidingen aansluiten en een afvoer naar buiten. Voor de rest doet hij alles vanzelfNoord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:17:
@Sjors81 klinkt goed!
luchtaanvoer komt van binnen. staat in een slecht geisoleerde bijkeuken van circa 3m x 1,5m met grotendeels een scheef dak. Voordeel is dat het er natuurlijk wel snel opwarmt wat goed is voor het rendement. er zit een geisoleerde buitendeur tussen deze bijkeuken en de inpandige 2e bijkeuken. Ik zou eerst een aansluiting met keerkleppen doen zodat ik als ik dat wou de aanvoer van lucht (deels) ook van buiten kan laten lopen maar op advies van de installateur dit niet gedaan. Uiteraard zal hij iets van warme lucht uit de woning trekken maar als ik zie ik hoe weinig die verbruikt en dus aanstaat is het effect daarvan m.i. niet zo groot. Tot op heden zie ik het in ieder geval niet terug in het gasverbruik (uiteraard wel het effect van het niet meer door de gasketel verwamde waterreneeke1970 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:29:
[...]
Moet ik de mijne toch maar eens snel aansluiten haha. Hoe heb je de lucht aan en afvoer gedaan?
[ Voor 49% gewijzigd door Sjors81 op 25-04-2017 16:00 ]
Koe bij horens volgens bijgaand schema.Daannn1987 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:18:
[...]
Na een paar dagen met de Elga te hebben gedraaid, raak ik ook geïrriteerd door deze feature.
Vooral nu er weinig warmte behoefte is, blijft de pomp eindeloos doordraaien... toch weer 25watt per uur voor jan met de korte achternaam..
Ben benieuwd of je het op kunt lossen middels een stroom relais.

Stroomrelais op buitenunit in serie geschakeld met extern pompcontact Elga, en dan naar de DIGI-ingang van de iSense die een nachtverlaging triggert na 10 minuten, als de circulatiepomp van de Elga nog draait, maar de buitenunit geen stroom meer trekt.
Ik meld me weer met de resultaten
Edit: Bij Scenario C is contact Stroomrelais Aan en niet uit, zoals abusievelijk in schema staat
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 25-04-2017 16:14 ]
Zo maar stekker in het stopcontact? Voorschriften zie ik staan dat er een 20A zekering achter moet zitten, omdat hij 17A kan trekken als warmtepomp en elektrisch element tesamen aan gaan? Zelfs op een aparte standaard groep is het maar een 16A zekering toch? Of heb je het elektrisch element niet aangesloten?Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:54:
[...]
nee, ik heb hem niet zelf geïnstalleerd. heb wel geconstateerd dat het geen ingewikkelde klus. als je een waterleiding kunt aansluiten is al voldoende. Kwestie van stekker in het stopcontact, leidingen aansluiten en een afvoer naar buiten. Voor de rest doet hij alles vanzelf
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 25-04-2017 16:19 ]
17A kan je niet langdurig uit een simpele stekker halen, dan moet je of Perilex gebruiken of een vaste aansluiting.Noord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:17:
[...]
Zo maar stekker in het stopcontact? Voorschriften zie ik staan dat er een 20A zekering achter moet zitten, omdat hij 17A kan trekken als warmtepomp en elektrisch element tesamen aan gaan?
Een stekker gaat meestal tot 10A.Noord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:31:
@koevlaas2 Voorschriften staat dat in vermeld (17A maximaal als vraag en 20A zekering). Vandaar ook mijn vraagtekens bij de contradictie tussen een stekker (16A) en de voorschriften.
Zit er een normale stekker aan het apparaat ? Misschien is dit een extra zware uitvoering ?
Ik draaide met mijn 9 KW WP wel op een normale stekker en kwam overigens niet boven de 3300 W uit.
Ik heb het er eerder nog met de installateur over gehad omdat ik dacht dat er een aparte groep nodig was maar dat was volgens hem bij lange na niet nodig. Zo te zien zit er een extra zware stekker op:
Beste Karazz.karazz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:19:
[...]
Achtergevel is op het NW gericht, dus wat dat betreft zal het meevallen met warmte. Hoop ik.
Het kan interessant zijn enkele weken uit te trekken om tussen al het geblaat nuttige info te vinden over warmtepompen in de 3 delen van dit topic.
Elke L/W heeft een buitenunit uiteraard. En voor een nog te bouwen huis waar nauwelijks energie in hoeft is het een fantastisch systeem. Daarmee ga je ook een boilervat verwarmen. Of je neemt een separaat wp boiler.
Je kunt een bron laten boren. Maar ik zou dat budget juist besteden aan extra isolatie en driedubbel glas. Je bent gek als je nu nog hr++ kiest terwijl +++ niet veel duurder is. Zoveel beter!
Koelen gaat makkelijker met een W/w systeem en het is stiller. Meer voordelen zitten er niet aan. De bron diep in de grond is net zo onbetrouwbaar als de bron in de lucht. Vooral als er meerdere aansluitingen putten uit de ondergrondse bron. Dat is mijn bezwaar tegen dat verder geweldig systeem. En de kosten.
Koelen focus ik ook niet op bij l/w. Leuke bijkomstigheid maar ik wil in de zomer vooral stroom overhouden voor de winter.
Genoeg zonnepanelen nemen is geen overbodigheid.
Een L/W systeem gaat het goed doen ook bij flinke vorst. Neem in je huis uiteraard geen radiatoren meer maar overal LTV.
Ik kan je aan raden meer stof tot je te nemen.
Daarom zal die flowswitch erop zitten om die doorstroming te beveiligen.koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:24:
[...]
Limiet is dat de ELGA zijn warmte kwijt moet kunnen, anders kan je een hoge druk storing krijgen.
Andersom kan een lage druk storing ook als bij voorbeeld R410A lekt, verder is de boel redelijk monkeeproof.
Helaas staat er niets in de handleiding over beveiligingen of blokkeringen.
Even ervan uit te gaan van LTV is een delta T van 5 goed en zal ik 850 l/u aanhouden.
Ik ben daarom wel benieuwd hoe dat bij de Elga eigenaren zit.Bram-Bos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:38:
[...]
Ik weet niet of dT van 14-15 graden haalbaar is. Bij mij is-ie minimaal 2-3 en maximaal 6-7, en Elga stuurt eigenlijk altijd op zo klein mogelijke dT.
Die delta T hoger dan 10 is inderdaad niet echt realistisch.
Hoe bedoel je dat de Elga op klein mogelijke delta T stuurt??
Hij zal een setpoint doorkijgen neem ik aan en tot die temperatuur volgas verwarmen. Eenmaal de setpoint gehaald zal hij terugmoduleren naar je afgegegeven vermogen om de setpoint te handhaven toch?
Dat hij inkakt bij 0 graden is niet erg. Veel warmtepompen presteren dan minder op flashinjectiemodellen na dan.
Ik ben me juist bewust van de hybride werking en is voor mij de reden om te nemen.
Opentherm sturing en hybride werking, beter dan een warmtewinner/ecolution of coolcube.
Bereking is voor mij juist wel kritisch
Daar valt of staat een installatie bij.
Reken een installatie maar is van A tot Z door.
Daar is efficientie juist te halen en stopt niet bij ingeregelde radiatoren.
Daarom de keus om een evenwichtsfles te nemen zodat je apart je opwek doorstroming hebt maar ook apart je afgifte doorstroming hebt.
Daarmee kan de ketel en elga tegelijker tijd laten draaien i.p.v. of ketel, of elga door doorstroomproblemen of lawaai in radiatoren.
En toch zit er geen enkele druksensor in het buitendeelkoevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:24:
[...]
Limiet is dat de ELGA zijn warmte kwijt moet kunnen, anders kan je een hoge druk storing krijgen.
Maar te weinig, of teveel flow, zorgt ervoor dat de compressor niet naar vol vermogen kan.
Ik had nog niet vermeld dat er extra subsidie is gestort. Het juiste bedrag is 2300 voor de Daikin hybrid.
Dit jaar was begonnen met 2150.
Ik kreeg onlangs een schrijven en €150.
Dit jaar was begonnen met 2150.
Ik kreeg onlangs een schrijven en €150.
Hier ca.1 m3 gas per dag voor SWW.Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:50:
Als dat met 2 kWh ook zou kunnen dan kan ik op gas nog meer besparen. De WP boiler staat nog op mijn lijst. Subsidie is er nog wel even dus het kan wachten.
Maar is geen haast bij. Gasverbruik is minstens 2/3 afgenomen. Dat is al een mooie verduurzaming.
Zit er dan geen te hoge temperatuur van het persgas beveiliging in ? Of moduleert de boel dan gewoon terug ?Oxellaar schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:43:
[...]
En toch zit er geen enkele druksensor in het buitendeel![]()
Maar te weinig, of teveel flow, zorgt ervoor dat de compressor niet naar vol vermogen kan.
Zitten die toevallig binnen dan?Oxellaar schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:43:
[...]
En toch zit er geen enkele druksensor in het buitendeel![]()
Elke wp/koelmachine heeft deze beveiliging toch?
Compressor moet niet doorduwen naar 10x nominale druk
Of doen ze een softwarematig trucje? (ala delta-T 25 beveiliging bij ketels ipv laagwater?)
Zit ik met 850l/u met delta T 5 'perfect' voor de elga a 4,9kW, ook voor de compressor?
Trouwens, is de jouwe al aangesloten?
[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 25-04-2017 19:13 ]
Dat ziet er inderdaad uit als een perilex stekker.Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:54:
Ik heb het er eerder nog met de installateur over gehad omdat ik dacht dat er een aparte groep nodig was maar dat was volgens hem bij lange na niet nodig. Zo te zien zit er een extra zware stekker op: [afbeelding]
Je hebt zelf er verder niets aan ingesteld dus? Bepaalde temperaturen, wanneer hij op mag warmen oid?
Mij valt vooral het verschil in geluid op tussen de 200L of 300L uitvoering, althans volgens de specificaties.
200L = 41dB, 300L = 48dB. Is 'maar '7' dB; echter elke 3 dB is grofweg verdubbeling van de geluidsdruk. Dus de 300L is meer als 4x zo luid?
[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 25-04-2017 19:39 ]
Dat is geen perilex, maar zo'n rubberen verlengsnoer stekker.Noord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:35:
[...]
Dat ziet er inderdaad uit als een perilex stekker.
Je hebt zelf er verder niets aan ingesteld dus? Bepaalde temperaturen, wanneer hij op mag warmen oid?
Mij valt vooral het verschil in geluid op tussen de 200L of 300L uitvoering, althans volgens de specificaties.
200L = 41dB, 300L = 48dB. Is 'maar '7' dB; echter elke 3 dB is grofweg verdubbeling van de geluidsdruk. Dus de 300L is meer als 4x zo luid?
Dan neem ik aan dat de installateur ook niets in de meterkast heeft gedaan..?koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:39:
[...]
Dat is geen perilex, maar zo'n rubberen verlengsnoer stekker.
Dit model staat mij ook wel aan namelijk. Maar omdat ik meteen wat meer in de specificaties duik en nu de installatie zie in de praktijk roept dat vraagtekens op.
[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 25-04-2017 19:45 ]
Zonder zelf gekeken te hebben kunnen we dit niet garanderen, maar ik verwacht idd ook van niet.Noord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:44:
[...]
Dan neem ik aan dat de installateur ook niets in de meterkast heeft gedaan..?
Dit model staat mij ook wel aan namelijk. Maar omdat ik meteen wat meer in de specificaties duik en nu de installatie zie in de praktijk roept dat vraagtekens op.
17A kan nog wel uit een 16A automaat.
Hij heeft zeker niets in de groepenkast gedaan en het is ook zeker geen perilexstekker aangezien hetzelfde stopcontact er nog op zit. Installatie is gedaam door een gerenommeerd installatiebedrijf die ik als leek 100% vertrouw. Nu heb ik via mijn homewizard even gekeken naar het verbruik op die momenten dat die verwarmt maar ik zie nergens een piek hoger dan 2800w, dan moet het toch ook geen probleem zijn?koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:47:
[...]
Zonder zelf gekeken te hebben kunnen we dit niet garanderen, maar ik verwacht idd ook van niet.
17A kan nog wel uit een 16A automaat.
Als het niet uren duurt is het niet zo erg.Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:01:
[...]
Hij heeft zeker niets in de groepenkast gedaan en het is ook zeker geen perilexstekker aangezien hetzelfde stopcontact er nog op zit. Installatie is gedaam door een gerenommeerd installatiebedrijf die ik als leek 100% vertrouw. Nu heb ik via mijn homewizard even gekeken naar het verbruik op die momenten dat die verwarmt maar ik zie nergens een piek hoger dan 2800w, dan moet het toch ook geen probleem zijn?
Toen mijn WP de hele dag > 2 KW trok werd alles warm incl. de automaat in de meterkast.
@Sjors81
Elke groep kan normaal 3680W aan (16Ax230V). Als er niets anders op die groep zit is het voor alsnog geen probleem dus met 2800W. Echter volgens de specificaties zou hij op een 20A zekering moeten komen?
Wellicht even navragen bij de leverancier van de warmtepompboiler en/of installateur?
Elke groep kan normaal 3680W aan (16Ax230V). Als er niets anders op die groep zit is het voor alsnog geen probleem dus met 2800W. Echter volgens de specificaties zou hij op een 20A zekering moeten komen?
Wellicht even navragen bij de leverancier van de warmtepompboiler en/of installateur?
[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 25-04-2017 20:06 ]
Dan is je ontwerp van je beschaduwing niet goed. Bij een zeer goed geïsoleerd huis moet je voorkomen dat je koelingskosten de pan uit rijzen, o.a. door overstek. Als dit niet goed is gedaan zou ik de architect aan de jas trekken.koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:09:
Bij een nieuwbouw huis kan koeling weleens het belangrijkste zijn, bijv als je veel glas op zuid hebt dan hoef je sowieso niet veel te verwarmen.
Thanks voor de tip mgroen81. Is je COP ondertussen wel op peil? 2,8 COP met 35Ta is wel flink te weinig, gevonden waar dit aan lag?mgroen81 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 02:19:
Warmtepomp draait nu ruim een week. Ben bezig om de instellingen te finetunen.
Werkt allemaal redelijk naar behoren ik ben alleen nog niet onder de indruk van de tot nu toe behaalde COPs.
COP voor SWW van 2,5 bij 50 graden. Lijkt me redelijk maar ook aan de lage kant.
COP voor verwarming van 2,8 (max 35 Ta) lijkt me vrij laag. Maar dit komt misschien omdat ie maar 3 a 4x per dag even draait met dit weer.?
Nu zag ik dat de pomp op stand 5 stond (standaard). Deze op 1 gezet.
Kan iemand mij vertellen hoe de flowmeter van de Ecodan uitgelezen kan worden? Dit heb ik nog niet gevonden.
edit: Het gaat hier om de combi: Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C
Enig idee hoe ver een CV-ketel installateur komt met het aansluiten van dit apparaat? Ik bedoel er moet stroom en een regeling naar buiten maar dat is allemaal niet zo spannend. En heb je nog de split variant overwogen? Vanwaar de monoblock?
Ja, je hebt in zoverre gelijk dat hij een setpoint doorkrijgt, maar volgas gaat hij niet per se. Is afhankelijk van de buiten-T.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:40:
[...]
Hoe bedoel je dat de Elga op klein mogelijke delta T stuurt??
Hij zal een setpoint doorkijgen neem ik aan en tot die temperatuur volgas verwarmen. Eenmaal de setpoint gehaald zal hij terugmoduleren naar je afgegegeven vermogen om de setpoint te handhaven toch?
Je hebt ook hier gelijk, maar ik ben de afgelopen jaren vooral van de trial and error geweest :-)DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:40:
[...]
Bereking is voor mij juist wel kritisch![]()
Daar valt of staat een installatie bij.
Reken een installatie maar is van A tot Z door.
Daar is efficientie juist te halen en stopt niet bij ingeregelde radiatoren.
Daarom de keus om een evenwichtsfles te nemen zodat je apart je opwek doorstroming hebt maar ook apart je afgifte doorstroming hebt.
Daarmee kan de ketel en elga tegelijker tijd laten draaien i.p.v. of ketel, of elga door doorstroomproblemen of lawaai in radiatoren.
En uiteindelijk geconcludeerd dat (in mijn situatie) alleen de flow er echt toe doet, en 24/7 zelfde ruimte-T aanhouden. En een nieuwe print voor de Toshiba-buitenunit, niet te vergeten :-)
De rest was geneuzel.
Overigens nog even een tip voor de geinteresseerden. Deze boiler wordt door divere importeurs gerebrand. Blijft dezelfde boiler alleen ander naamplaatje. Nu geeft MDV als leverancier 3 jaar garantie itt de andere merken die max 2 jaar geven.
Mijn architect is al doodSpiceWorm schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:05:
[...]
Dan is je ontwerp van je beschaduwing niet goed. Bij een zeer goed geïsoleerd huis moet je voorkomen dat je koelingskosten de pan uit rijzen, o.a. door overstek. Als dit niet goed is gedaan zou ik de architect aan de jas trekken.
[...]
Thanks voor de tip mgroen81. Is je COP ondertussen wel op peil? 2,8 COP met 35Ta is wel flink te weinig, gevonden waar dit aan lag?
Enig idee hoe ver een CV-ketel installateur komt met het aansluiten van dit apparaat? Ik bedoel er moet stroom en een regeling naar buiten maar dat is allemaal niet zo spannend. En heb je nog de split variant overwogen? Vanwaar de monoblock?
Bij ons hebben alle maatregelen een positief effect op het te warm worden van het huis, echter zit de warmte er door warme dagen eenmaal in dan krijgen wij deze maar moeilijk eruit. Koelen is dan een serieuze optie.
Het is in de context van nieuwbouwkoevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:07:
Mijn architect is al dood
Bij ons hebben alle maatregelen een positief effect op het te warm worden van het huis, echter zit de warmte er door warme dagen eenmaal in dan krijgen wij deze maar moeilijk eruit. Koelen is dan een serieuze optie.
Offcourse geldt hiervoor ook dat je eerst het low hanging fruit moet plukken, dus zonwering op de zonkant e.d.SpiceWorm schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:10:
[...]
Het is in de context van nieuwbouw. Maar ook als je je oude huis zo goed hebt geïsoleerd zou ik zeker overwegen om werk te maken van beschaduwing - het ligt er natuurlijk aan hoeveel warmte je weg gaat koelen.
Waar lees je dat? Als ik bv in deze handleiding lees http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html lees ik hier niets over, alleen minimaal 13a en geaard stopcontactNoord27 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:04:
@Sjors81
Meten is weten. Juist bij een warmtepomp kunnen de verschillen groot zijn omdat de COP mede afhangt van de CV installatie, instelling en regelgedrag. Inmiddels nemen 15 forumleden deel aan de maandelijkse monitoring. Hieruit is af te leiden dat de A-merk L/W warmtepompen goed presteren en dat kan reden zijn voor anderen om er ook mee te beginnen. Hiermee leveren we een bijdrage aan duurzame ontwikkeling.Knowbody schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:40:
[...]
Geen idee hoe dit wordt berekend. Laat het gewoon zo. Je gaat je km teller toch ook niet ijken om een beter beeld van het verbruik te krijgen? Met wie wil je dan gaan vergelijken. Niemand doet dat.
De COP loopt wel wat op. Ik mis het voorseizoen waardoor het gemiddelde beter wordt.
Anderzijds boeit het niet zo. Is toch gebruiksafhankelijk. Elke situatie is anders.
Zolang ik voldoende gas uitspaar en de stroom uit eigen productie dan ben ik tevreden.
In jouw geval kun je beter elektrisch gaan verwarmen omdat het je toch niets uit maakt.
Excuus. Ik zie dat ik de specificaties van het 300liter model aan het door nemen ben geweest..Sjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:26:
[...]
Waar lees je dat? Als ik bv in deze handleiding lees http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html lees ik hier niets over, alleen minimaal 13a en geaard stopcontact
Dat maakt de installatie van dit 190liter model een stuk gemakkelijker. Inderdaad is een normale 16A zekering op een normaal stopcontact met randaarde van toepassing.
Verwarmingscapaciteit : 1450wSjors81 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:26:
[...]
Waar lees je dat? Als ik bv in deze handleiding lees http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html lees ik hier niets over, alleen minimaal 13a en geaard stopcontact
Opgenomen vermogen : 540w
Maximale stroom : 13A
Inderdaad, plus eventueel 2000 watt van de elementen en 150 watt van de ventilator schat ik.Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:03:
[...]
Verwarmingscapaciteit : 1450w
Opgenomen vermogen : 540w
Maximale stroom : 13A
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, verwarmings element : 3000 watt.reneeke1970 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:13:
[...]
Inderdaad, plus eventueel 2000 watt van de elementen en 150 watt van de ventilator schat ik.
Ja, alle drukbeveiligingen, maar ook de sturing van de compressor, werken op basis van temperatuur bij simpele units. En druk=temperatuur.koevlaas2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:08:
[...]
Zit er dan geen te hoge temperatuur van het persgas beveiliging in ? Of moduleert de boel dan gewoon terug ?
Hoge drukstoring zit er vaak niet eens op, alleen een te hoge persgastemperatuur (bijvoorbeeld 110c / >1min.)
Lage drukmelding komt bijvoorbeeld bij een "condensor uit temperatuur" van -39c
De duurdere en complexere units hebben vaak wel een hoge en lage druksensor.
In het binnendeel van de Elga zit nagenoeg niets, pomp, dx tsa en wat printjes.DJKroon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:12:
[...]
Zitten die toevallig binnen dan?
Elke wp/koelmachine heeft deze beveiliging toch?
Compressor moet niet doorduwen naar 10x nominale druk![]()
Of doen ze een softwarematig trucje? (ala delta-T 25 beveiliging bij ketels ipv laagwater?)
Zit ik met 850l/u met delta T 5 'perfect' voor de elga a 4,9kW, ook voor de compressor?
Trouwens, is de jouwe al aangesloten?
Moest gewoon glimlachen toen ik de kap eraf haalde.
Prachtig die eenvoud, ook wel eens lekker
Probeer iets boven de 850l/u te gaan zitten, bij bijvoorbeeld 13 graden buiten geeft hij meer dan 4.9kW.
Bij het inregelen wil je ongeveer 5K zien op max vermogen, gewoon wat spelen met de pomp.
as donderdag ga ik beginnen met de Elga. Vanmiddag de diamantboor opgepikt voor de gaten van de mantelbuis. Morgen nog een stukje dakleer opzoeken voor de plakplaat en dan is het compleet.
Nee 2×1000 ,eentje boven en eentje onder om de tank heen gewikkeld. Apart geschakeldRamon_1984 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:32:
[...]
Inderdaad, verwarmings element : 3000 watt.
1 PVoutput . Dongen NB
Een dT van 2 graden met een Elga. Opgenomen vermogen schommelt tussen de 300 en 500 W. Watertemperatuur tegen de 30 graden en het huis blijft warm. Zijn dat een beetje ok waardes?
[ Voor 3% gewijzigd door Beatman op 25-04-2017 22:38 ]
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!