Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:04:
[...]
Als je verwarmend oppervlak maar voldoende groot is en je niet 'vashoudt' aan vloerverwarming, want wand- en plafondverwarming zijn ook opties waaruit je kunt kiezen hoeft dat geen probleem te zijn.. In Duitsland zijn wand- en deckenheizung in tegenstelling tot Nederland heel normale manieren van afgiftesystemen. Evenals een wellicht 'onevenredige' hoeveelheid extra radiatoren.
Hier heb je helemaal gelijk in, in Nederland heeft nagenoeg niemand een mooie installatie in zijn woning.
Als je in Nederland vraagt welke ketel ze hebben, dan is het "een witte", een Duitser zal vol trots zn kelder laten zien met een uitgebreide installatie.
Ik zou mijn werk eerlijk gezegd best graag in Duitsland uitvoeren.
In Duitsland zijn ze gewend om het gerust viervoudige voor een installatie neer te tellen.
Daar ziet de gemiddelde installatie er zo uit:

Als je dit aan een Nederlander probeert te verkopen rent hij hard weg.
Zo zijn ook nagenoeg alle Nederlandse ketel fabrikanten overgenomen door buitenlandse bedrijven. In Nederland valt niets te verdienen, in hun uppie overleven ze niet. Nefit en Radson door Bosch, AWB door Vaillant, Remeha is onderdeel van Thermea, Agpo door Ferroli. En Intergas dumpt spotgoedkoop ketels in de project markt en blijft daardoor aan de rol.
Voor een installatie is in Nederland geen geld over. Ik merk ook dagelijks dat daar het meeste op beknibbelt word. Het eerste ontwerp is altijd veel te duur, maar later wel lopen zeuren dat het niet is wat ze ervan verwacht hadden.
Dat komt vooral omdat hier in Nederland de tegelzetter bij het opknappen van de badkamer ook even de cv ketel vervangt. En straks misschien op het idee komt om er maar een warmtepomp aan te knopen.
Dat mag dus niet in Duitsland, de tegelzetter is daar tegelzetter en meer niet. Hier in Nederland mag zelfs de groenteboer je cv ketel vervangen, of Teun van Werkspot. Gelukkig komen we daar weer een beetje op terug en komt er weer wat marktbescherming terug.
Zo zullen de DHZ airco's bij de Gamma op termijn verdwijnen en gaat de fabrieksvulling verdwijnen uit warmtepompen en airco's. Op termijn komt de gaskeuring voor woningen weer terug en misschien wel een volledige APK voor de installaties in woonhuizen.
Absoluut niet. Het word koukleumen en Eneco sponsoren
@
paulv1973 Heel mooi, maar met verbeteringen aan isolatie dus. Ik had het over geen aanpassingen en hoeveel mensen hebben ruimte voor zoveel panelen? Met 12 stuks is het wel een eind over bij de meeste.
[
Voor 3% gewijzigd door
Oxellaar op 23-04-2017 21:37
]