Klopt, met vijf minuten of een uur neemt het geen water op. Maar maanden aan een stuk in het nat, dan trekt het zeker vol water.
Vaak genoeg gezien bij langdurige lekkages aan leidingen geïsoleerd met Armaflex, als je er dan in knijpt pist het water eruit.
Vandaag bij Nefit op een training geweest voor de Enviline serie, dus split en monoblock.
Erg mooi spul, zeker de monoblock. Is een volledig eigen product (Nefit=Bosch, heeft
Zweedse fabrikant in huis die al 50 jaar warmtepompen produceert voor de Zweedse markt)
Echt ontwikkeld om te verwarmen, zware lamellen op de verdamper, vriest dus veel minder snel dicht.
Koelen kan natuurlijk ook prima, maar het is geen "airco" buitendeel.
De buitendelen L/W van Nibe komen ook bij Bosch vandaan.
Het mooie van de monoblock is ook dat er geen glycol in hoeft, mag zelfs niet.
(jaja 
) Bij storing neemt het E element van max 9kW het over. Wel moeten alle leidingen met de voorgeschreven isolatie beschermd zijn.
Die beschermd tot 4 uur @ -35c in geval van stroomuitval.
De split uitvoeringen hebben buitendelen van LG, ook mooi, maar een monoblock zou mijn voorkeur hebben.
Die maakt tot 62c water en dat lukt de split niet. En de COP ligt ook erg hoog.
Is natuurlijk smaak, maar ik vind de monoblock ook erg mooi om te zien. Unit zelf is helemaal van PPS kunststof en daarom erg stil en weeg niet bijzonder veel.
Dit is absoluut niet bedoeld als reclame, maar ik ben gewoon enthousiast over wat ik gezien heb.
Zulke mooi ontworpen techniek zie je gewoon zelden, ook de service richting de installateur is geweldig.
Ik snap nu ook beter waar het prijsverschil in zit....