Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.311 views

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:54:
Weer wat geleerd, nou dan ben ik wel nieuwsgierig waar die warmtepompboiler van 190liter voor 250 euro staat.
Hier bijv.
https://www.deroijallroun...omp-boiler-rsj15-190rdn3/

De prijs is laag door de ISDE subsidie. Dit model heeft wel een wat lagere COP van 2,3, zie ik.

De Inventum Ecolution heeft een stuk hogere COP (4,3) maar is ook een stuk duurder. De Ecolution kan echter ook CV verwarmen, maar deze is niet krachtig genoeg om van het gas af te kunnen gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Jack op 20-04-2017 16:05 ]

[Specs]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:48:
[...]

Voer diezelfde wvb berekening eens uit voor je huidige woning en relateer de uitkomst aan je huidige verbuik voor verwarming. M.b.v. graaddagen kun je uitrekenen wat je werkelijk capaciteitsbehoefte is, in ieder geval zeer veel dichter bij de werkelijkheid. Door de ene uitkomst met de andere tee vergelijkn krijg je zicht op de waarschijnijke foutmarge.
Ja leuk, dat gaat helemaal nergens over. Ik huur nu een rijtjeshuis met stadsverwarming, ken de materialen niet, misschien 320m3 totaal. Hoe ga ik dat vergelijken met een 820m3 vrijstaande woning waar alleen het aantal personen in de vergelijking hetzelfde is?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:54:
[...]

Weer wat geleerd, nou dan ben ik wel nieuwsgierig waar die warmtepompboiler van 190liter voor 250 euro staat.
Die staat hier, 75 bezorgen
En bij deze kun je de handleiding downloaden
http://www.havepe.nl/nl/p...0l-rsj15190rdn3-d/743/766

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 20-04-2017 16:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:13:
[...]

Ja leuk, dat gaat helemaal nergens over. Ik huur nu een rijtjeshuis met stadsverwarming, ken de materialen niet, misschien 320m3 totaal. Hoe ga ik dat vergelijken met een 820m3 vrijstaande woning waar alleen het aantal personen in de vergelijking hetzelfde is?
Mijn bedoeling is/was dat je zicht kreeg op de 'betrouwbaarheid' van de 'theoretische' wvb's welke je gemaakt hebt. Het zijn berekeningen op basis van 'in het lab' gemeten waardes, niet in hun samenhang, daar zitten dus enorm veel aannames in welke de uitkomst ernstig vertroebelen. Mijn bedoeling was dat je enig idee zou krijgen 'hoe troebel' de uitkomst van zo'n exercitie is.

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:33:
[...]

Mijn bedoeling is/was dat je zicht kreeg op de 'betrouwbaarheid' van de 'theoretische' wvb's welke je gemaakt hebt. Het zijn berekeningen op basis van 'in het lab' gemeten waardes, niet in hun samenhang, daar zitten dus enorm veel aannames in welke de uitkomst ernstig vertroebelen. Mijn bedoeling was dat je enig idee zou krijgen 'hoe troebel' de uitkomst van zo'n exercitie is.
die begrijp ik, maar kan troebel zijn naar beide kanten, maar dan heb ik nog steeds "most likely" warmteverlies te pakken.

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:47:
[...]

die begrijp ik, maar kan troebel zijn naar beide kanten, maar dan heb ik nog steeds "most likely" warmteverlies te pakken.
Dat is jouw 'aanname', omdat iedereen dat doet, of het zo is heb ik ernstige twijfels bij. Als ik een subsidieaanvraag doe moet ik aangeven in welk bouwjaar huis ik woon en welke vorm van verwarming ik heb. Er wordt dan een 'theoretisch' verbruik gegenereerd wat 2 maal zo hoog is dan de werkelijkheid. Dus ja wat is 'wijsheid' ?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
@alberthakvoort Weet jij welke diameter de cv leiding binnen in je hydrobox heeft ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:33
Daannn1987 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:55:
[...]

Dit doet mijn Elga nu ook... Thermostaat heeft warmtevraag (vlammetje brand), buitenunit staat uit, pomp draait rond totaal trekt 52.6 watt.
Gemeten temp = 21, setpointtemp = 21
Beetje vreemd eigenlijk.. zal hij net zo lang doorpompen tot de retour temp de setpoint temp heeft bereikt? Zal het eens aankijken.

Edit, en ja hoor retour is nu 21 en Elga schakelt de pomp uit :) Mistery opgelost :+
Het is een 'feature', volgens Techneco. Omdat ik (wij kennelijk) op zo'n laag vermogen kunnen draaien, komt de buitenunit eerder op het kritieke minimum dan dat de ruimte-T is bereikt. Dat scheelt bij mij dan net 0,1 graad. Als ik thuis ben en langs de thermostaat loop, schakelt de Elga helemaal uit, maar als ik weg ben kan hij uren zinloos doordraaien op alleen de circulatiepomp...

Ik heb hier nog een stroomrelais liggen, waarmee ik deze feature nog ongedaan wil gaan maken, via de Digi-ingang van mijn iSense.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Bram-Bos
Nou, de teerling naar gasloos mét Elga is geworpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XumnaYbLomTu8kW8hpQHbsUy/full.jpg

CV-keteltje gaat naar een vriend die nog niet aan een wp toe is, maar wel aan een nieuwe ketel.
SWW via Clage CEX doorstromer, weggewerkt in loze ruimte.

Nu nog een heel klein pelletkacheltje scoren voor de piekvraag in hele strenge winters + inductiekookplaat.

En dan de gasmeter afsluiten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• reneeke1970
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:09:
[afbeelding]

CV-keteltje gaat naar een vriend die nog niet aan een wp toe is, maar wel aan een nieuwe ketel.

Nu nog een heel klein pelletkacheltje scoren voor de piekvraag in hele strenge winters + inductiekookplaat.

Is dat de cex 11/13?
Zou je eens willen testen wat er gebeurt als de ingestelde temperatuur twee graden hoger is dan de huidige watertemperatuur?
Slaat hij dan aan en met welk vermogen begint hij dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:06:
[...]

Het is een 'feature', volgens Techneco. Omdat ik (wij kennelijk) op zo'n laag vermogen kunnen draaien, komt de buitenunit eerder op het kritieke minimum dan dat de ruimte-T is bereikt. Dat scheelt bij mij dan net 0,1 graad. Als ik thuis ben en langs de thermostaat loop, schakelt de Elga helemaal uit, maar als ik weg ben kan hij uren zinloos doordraaien op alleen de circulatiepomp...

Ik heb hier nog een stroomrelais liggen, waarmee ik deze feature nog ongedaan wil gaan maken, via de Digi-ingang van mijn iSense.
Ok dan was het puur toeval, precies toen ik de ingestelde temperatuur had behaald op de retour schakelde hij terug :+ Ik hou het in de gaten.. gezien jij deze uitspraak van Techneco vernomen hebt, ga ik daar maar even van uit

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Bram-Bos
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:18:
[...]

Is dat de cex 11/13?
Zou je eens willen testen wat er gebeurt als de ingestelde temperatuur twee graden hoger is dan de huidige watertemperatuur?
Slaat hij dan aan en met welk vermogen begint hij dan?
Zeker, ingesteld op 13kW
Ja, dat kan ik wel doen, maar ik moet nog even uitvinden waar ik kan zien wat de 'huidige watertemperatuur' is bij binnenkomst in de doorstromer...
Waarom wil je dat weten?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:09:
[afbeelding]

Welke pellet kachel heb je in gedachten?

• reneeke1970
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:07:
[...]

Zeker, ingesteld op 13kW
Ja, dat kan ik wel doen, maar ik moet nog even uitvinden waar ik kan zien wat de 'huidige watertemperatuur' is bij binnenkomst in de doorstromer...
Waarom wil je dat weten?
Een CV als na verwarmen is gewoon shit, je moet minimaal 15 graden verhogen.
En ik heb mijn twijfels of deze apparaten wel zo nauwkeurig zijn als ze beweren.
Kan hij bv met 300 watt verwarmen of heeft hij een minimum van 1000 watt, ik noem maar wat?

1 PVoutput . Dongen NB

• Bram-Bos
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:32:
[...]

Een CV als na verwarmen is gewoon shit, je moet minimaal 15 graden verhogen.
En ik heb mijn twijfels of deze apparaten wel zo nauwkeurig zijn als ze beweren.
Kan hij bv met 300 watt verwarmen of heeft hij een minimum van 1000 watt, ik noem maar wat?
Net even getest:
T-in: 43,5
T-uit: 45
Trok volgens display 1KW
Volgens mijn Iungo: max 874 (maar S0 en dus niet zo precies)
Ik denk dat het minimum dus zo ronde de 1kW ligt. Dat is toch prima?

Vanmiddag met scheren getest: vroeger zou ik met CV minimaal 0,03 m3 gas kwijt zijn geweest, nu was ik 0,03 kWh kwijt, weliswaar met een iets warmere boiler. Not bad.

• Bram-Bos
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:25:
[...]

Welke pellet kachel heb je in gedachten?
de kleinste en goedkoopste die er is en er nog een beetje leuk uitziet in de woonkamer. Ga hem toch maar drie dagen per jaar gebruiken. Ik zag bv. ergens de Artel Petite voor 999 euro, excl. subsidie van 500 euro.

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:04:
[...]

Het plan is idd 2x9KW mono Panasonic (met mechanische ventilatie). Plan staat wel een beetje op losse schroeven aangezien installateur van de aannemer er vorige week de brui aan heeft gegeven, in deze dat hij deze niet wil installeren. Nu heb ik voorstel gedaan dat ik zelf Nibe uit Zweden importeer (zijn merk) en hij installeert, dat wil hij wel doen. Kijken welke prijs hij mee komt. Wordt dus of Nibe f2120 of nog steeds de pana, maar dan moet ik snel een installateur vinden, omdat huis over 2 maanden wordt opgeleverd. Buffer is ook gezeik omdat deze op elke plek waar ik hem in huis wil niet kan vanwege fundering (of kruising met vloerverwarming wat volgens NEN niet mag), waar hij wel kan wil ik hem niet, daarom maar schuurtje.

Zometeen een andere post met verhaal over buffervat, begint ook een story te worden.
Als het goed is, krijg ik morgen van mijn installateur een offerte voor de Nibe f210. Is wel zinvol om even te vergelijken.

• LittleTycoon
Ayous schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:44:
[...]

Als het goed is, krijg ik morgen van mijn installateur een offerte voor de Nibe f210. Is wel zinvol om even te vergelijken.
zeker doen.

• Ayous
Bedoelde natuurlijk de f2120. Gaat in mijn geval om om de 12 kw variant, bij jou om de 16 kw als ik het goed begrijp.

• LittleTycoon
O+ O+ O+ ,,k.ll
Ayous schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:10:
[...]

Bedoelde natuurlijk de f2120. Gaat in mijn geval om om de 12 kw variant, bij jou om de 16 kw als ik het goed begrijp.
Misschien ook wel een 12KW voor mij, hangt af van mijn risico-tolerantie t.a.v. wvb

Verwijderd

Zijn er ook ervaringen met de nibe F130 tapwater wp?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:19
LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:48:
[...]

Ja dat klopt natuurlijk wel (natuurlijk moet je ook nachttemperatuur meenemen, dan wordt % v.d. gevallen wat hoger). Ik heb gewoon de norm gepakt, doet iedereen. % eigenwijze tweakers die het echt weten is nog lager, schat 0.01% van de totale gevallen die een WP hebben.
0,01% is wel heel weinig, van alle huishoudens zou dat al maar 700 zijn :)

Die wel een WP hebben, schijnen buiten tweakers ook moeilijk te vinden zijn.

De Volkkrant zoetkt namelijk mensen met een bestaande woning die een WP hebben, voor een artikel

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Jack schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:59:
[...]

Hier bijv.

De prijs is laag door de ISDE subsidie. Dit model heeft wel een wat lagere COP van 2,3, zie ik.

De Inventum Ecolution heeft een stuk hogere COP (4,3) maar is ook een stuk duurder. De Ecolution kan echter ook CV verwarmen, maar deze is niet krachtig genoeg om van het gas af te kunnen gaan.
Het 300 liter model is er ook in de aanbieding zo te zien.

https://www.deroijallroun...armtepomp-boiler-300ld-2/

1599 met 1000 subsidie dus 599.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:49:
[...]

0,01% is wel heel weinig, van alle huishoudens zou dat al maar 700 zijn :)

Die wel een WP hebben, schijnen buiten tweakers ook moeilijk te vinden zijn.

De Volkkrant zoetkt namelijk mensen met een bestaande woning die een WP hebben, voor een artikel
Het % slaat op het aantal dagen dat het kouder dan -8C zou zijn.

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:43:
[...]

Het % slaat op het aantal dagen dat het kouder dan -8C zou zijn.
Nee de 0,01% gaat over % mensen met L/W WP die afwijken van de standaard ISSO 51 WVB in de keuze van de KW capaciteit van hun WP. Dus de mensen die in dit forum posten schat ik, ben geen actieve andere fora in NL tegengekomen over dit onderwerp. Als je hier niet post ga je dat volgens mij sowieso niet doen, aantal mensen die hier wel posten trouwens ook niet.

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:54:
[...]

Nee de 0,01% gaat over % mensen met L/W WP die afwijken van de standaard ISSO 51 WVB in de keuze van de KW capaciteit van hun WP. Dus de mensen die in dit forum posten schat ik, ben geen actieve andere fora in NL tegengekomen over dit onderwerp. Als je hier niet post ga je dat volgens mij sowieso niet doen, aantal mensen die hier wel posten trouwens ook niet.
Sorry voor het misinterpreteren. Diezelfde, nee nu zie ik het verschil, ik had het vanmiddag over 0,1% en dit gaat over 0,01%, en verondersteldedat het daar over ging. Lezen is ook een kunst.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:06:
@Daannn1987

Helaas een houten dak hier. Dat is 100% het verschil.

Lees in het topic hier goede dingen over die Sumo 450 balken. :)

[afbeelding]
Veel sterkte, op een houten dak is het haast onmogelijk om hem stil te krijgen binnen. Misschien een kleine unit als de Elga nog wel, maar groter kun je echt vergeten.
En Armaflex is geen geluidsisolatie. Zeker niet waar het nat kan worden, het is net een spons en bevriest op momenten dat je wp het hardste werkt. En bevroren Armaflex dempt niets meer.

Wij plaatsen onder één voorwaarde nog units op een houten dak van woonhuizen.
En die voorwaarde is, dat je achteraf NOOIT meer mag klagen over geluid.
We hebben er teveel gezeur (lees duizenden €€) mee gehad en het is haast niet op te lossen.

Op de grond of op dak van aanbouw, de rest is ellende

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Noord27
@Oxellaar

Duidelijk verhaal. Heb nu de sumo 450 balken besteld en ben op mijn werk nog rubberen stroken tegen gekomen van 6mm. Die bevriezen in ieder geval niet.

Het is al stukken minder overigens als eerst. Toen konden ze hem bij de buren binnen horen.. Was de installateur wel heel snel met langs komen toen ik meldde dat hun installatie de buren uit hun slaap hield. ;)

Zal eens gaan experimenteren met de sumo's, tegels, rubber en dempers. Vermoed zelf dat massa toevoegen (traagheidsmoment) logisch is.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 20-04-2017 22:17 ]

• reneeke1970
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:37:
[...]

Net even getest:
T-in: 43,5
T-uit: 45
Trok volgens display 1KW
Volgens mijn Iungo: max 874 (maar S0 en dus niet zo precies)
Ik denk dat het minimum dus zo ronde de 1kW ligt. Dat is toch prima?

Vanmiddag met scheren getest: vroeger zou ik met CV minimaal 0,03 m3 gas kwijt zijn geweest, nu was ik 0,03 kWh kwijt, weliswaar met een iets warmere boiler. Not bad.
Oke toppie, 1.5 graad verhogen is keurig.
Ga binnenkort in polen op vakantie, eens kijken of ik hem daar goedkoop kan scoren

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:15:
@Oxellaar

Duidelijk verhaal. Heb nu de sumo 450 balken besteld en ben op mijn werk nog rubberen stroken tegen gekomen van 6mm. Die bevriezen in ieder geval niet.

Het is al stukken minder overigens als eerst. Toen konden ze hem bij de buren binnen horen.. Was de installateur wel heel snel met langs komen toen ik meldde dat hun installatie de buren uit hun slaap hield. ;)

Zal eens gaan experimenteren met de sumo's, tegels, rubber en dempers. Vermoed zelf dat massa toevoegen (traagheidsmoment) logisch is.
Kun je als test niet over de hele breedte van je dak twee zware houten balken leggen zodat hij op de zijkanten gaat dragen, boven de muren dus, en misschien krijgt hij zo de rest van het dak niet in trilling?

1 PVoutput . Dongen NB

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 14:21
Oxellaar schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:02:
[...]

Veel sterkte, op een houten dak is het haast onmogelijk om hem stil te krijgen binnen. Misschien een kleine unit als de Elga nog wel, maar groter kun je echt vergeten.
En Armaflex is geen geluidsisolatie. Zeker niet waar het nat kan worden, het is net een spons en bevriest op momenten dat je wp het hardste werkt. En bevroren Armaflex dempt niets meer.

We hebben er teveel gezeur (lees duizenden €€) mee gehad en het is haast niet op te lossen.

Installeren jullie het ook wel eens op een normaal plat dak (180 mm dik kanaalplaat)? Zelfde als bij een garage/dak neem ik aan.

Bij mij staat ie ook op het platte dak maar in de winter hoor ik 'm wel op de bovenste verdieping als hij op volle toeren staat te werken. Hij is wel verzwaard en zou akoestische demping hebben, maar ik heb daar geen specificaties van gekregen.
@Oxellaar

Ik ben benieuwd! Misschien kunnen ik en andere jouw bevindingen toepassen voor de volgende winter :)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Oxellaar

Vandaag heb ik mijn slaapkamer unit voorzien van 4 nieuwe dempers, zijn van een heel zachte rubbersoort.
De oude dempers waren veel harder, en met name de compressor start was hoorbaar door de muur.
Nu nul geluid. :) Zal proberen het type te achterhalen bij mijn installateur. Ook tussen de muur en de beugel nu 8 mm dik rubber.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zcaQo3wl.jpg

Eerder al heb ik mijn dakunit voorzien van deze trillingdempers, gelijktijdig met nieuwe rubber (zware..) draagbalken. De balken staan weer op stoeptegels, met daaronder 10*10 tegeldragers Geen geluid meer binnen, voldoende ruimte onder de unit voor ijs opbouw bij langere vorstperiodes. (want dat was het probleem)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ei1KoVql.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QWcu6m6l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z7ulOdal.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 20-04-2017 23:10 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• koevlaas2
Gasschuif schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:41:
[...]

Vandaag heb ik mijn slaapkamer unit voorzien van 4 nieuwe dempers, zijn van een heel zachte rubbersoort.
De oude dempers waren veel harder, en met name de compressor start was hoorbaar door de muur.
Nu nul geluid. :) Zal proberen het type te achterhalen bij mijn installateur. Ook tussen de muur en de beugel nu 8 mm dik rubber.

[afbeelding]

Eerder al heb ik mijn dakunit voorzien van deze trillingdempers, gelijktijdig met nieuwe rubber (zware..) draagbalken. De balken staan weer op stoeptegels, met daaronder 10*10 tegeldragers Geen geluid meer binnen, voldoende ruimte onder de unit voor ijs opbouw bij langere vorstperiodes. (want dat was het probleem)

[afbeelding]
[afbeelding]
Bij mij trillen de spullen in de vensterbank aan de andere kant van de muur waar de WP aan hangt, ik speelde ook met de gedachte hier rubbers tussen te plaatsen. Nu ik dit gezien heb ga ik morgen direct aan de slag.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:21:
[...]

Ga binnenkort in polen op vakantie, eens kijken of ik hem daar goedkoop kan scoren
Hij heeft ook een verrassend lage stand-by van 0W. Onmeetbaar in ieder geval door mijn kWh-meter.

• Noord27
@Gasschuif

Dergelijke opstelling heb ik ook in gedachten. Met trillingsdempers aan de sumo balken en dan op tegels.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 23:12:
@Gasschuif

Dergelijke opstelling heb ik ook in gedachten. Met trillingsdempers aan de sumo balken en dan op tegels.
Zie: https://gathering.tweaker.../view_message/50472431/27

8 euro de stuk :)

Inmiddels bij 3 WP's gemonteerd ;)

Je hebt wel andere balken nodig, minstens SUMO600 of SUMO1000 anders 2x extra SUMO450 halen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Pascal Saul op 21-04-2017 00:07 ]

• Noord27
@Pascal Saul

Thnx voor de tip! Meteen besteld..

Moet morgen toch eerst eens ff kijken of de sumo 450 groot genoeg zijn voor de elga BU. Die is niet zo groot.

Hoop zaterdag alles binnen te hebben om te experimenteren.

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 21-04-2017 00:34 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Oxellaar

Als je toch gaat experimenteren, probeer dan ook wat hefkussens uit.....
Lucht isoleert :+

Maar ben wel benieuwd naar je geluidsbeleving met de sumo's (+wat extras) op het platdak.

Afbeeldingslocatie: http://webshop.demag.nl/sites/default/files/imagecache/lightbox/hefkussen.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2017 00:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:24:
[...]

Kun je als test niet over de hele breedte van je dak twee zware houten balken leggen zodat hij op de zijkanten gaat dragen, boven de muren dus, en misschien krijgt hij zo de rest van het dak niet in trilling?
Niet alle houten dak geeft hetzelfde aan overlast. Dicht bij buitenwanden, of draagmuren is er sowieso minder overlast.
Dus steun geven naar de buitengevel helpt zeker, maar het blijft hoorbaar in veel situaties.

@Vincm Met goede demping kun je prima een buitendeel op een betonnen dak zetten.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 18:55
koevlaas2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:23:
@alberthakvoort Weet jij welke diameter de cv leiding binnen in je hydrobox heeft ?
Ik dacht 28mm

• koevlaas2
Aansluiting naar buiten is 28mm, maar bij mijn 7,5 KW model zit binnenin gewoon 22mm pijp. Als bij jou slechts 3/4 of zelfs 15mm binnenin zit is dit slecht voor de flow van een serieschakeling.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 18:55
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:38:
[...]

Aansluiting naar buiten is 28mm, maar bij mijn 7,5 KW model zit binnenin gewoon 22mm pijp. Als bij jou slechts 3/4 of zelfs 15mm binnenin zit is dit slecht voor de flow van een serieschakeling.
Als ik tijd heb zal ik ff kijken binnen in

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:02:
[...]

Het Armaflex klotst hier tegen de plinten, ik kon mooi een test doen, heb een stuk ondergedompeld in water. Resultaat: Het neemt geen water op en kan dus ook niet rocksolid vriezen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:21:
[...]

Ik heb een wijas en die wordt in Polen gemaakt, 11.5 - 13 - 15 kW versie met dipswitches in te stellen qua vermogen. Moduleert op dezelfde manier. Hij warmt voorverwarmd water op naar de uitgaande temperatuur die je instelt. In de winter hier dus als naverwarmer regelmatig volle bak en nu met een zb op een veel hogere temperatuur gaat hij alleen aan als het water kouder binnen komt dat de ingestelde uitgangstemperatuur.

Minimum ligt in de zelfde orde van grootte.

• reneeke1970
jerh schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:13:
[...]

Ik heb een wijas en die wordt in Polen gemaakt, 11.5 - 13 - 15 kW versie met dipswitches in te stellen qua vermogen. Moduleert op dezelfde manier. Hij warmt voorverwarmd water op naar de uitgaande temperatuur die je instelt. In de winter hier dus als naverwarmer regelmatig volle bak en nu met een zb op een veel hogere temperatuur gaat hij alleen aan als het water kouder binnen komt dat de ingestelde uitgangstemperatuur.

Minimum ligt in de zelfde orde van grootte.
Jij bedoelt deze?

http://www.wijas.com.pl/en/pow_lcd.php

Die kom je niet veel tegen online

1 PVoutput . Dongen NB

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Ben blij dat ik niet het advies van de installateur heb overgenomen met betrekking tot de capaciteit van de SWW voorraad.
Gisteren stond de douche 20-25 aan, waarna ik er ook maar eens gebruik van wilde maken. Het water was lauw/warm, maar zeker niet meer heet.
Met het advies van de installateur zou ik dus inmiddels de 'boost' functie hebben moeten gebruiken.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:25:
[...]

Jij bedoelt deze?

http://www.wijas.com.pl/en/pow_lcd.php

Die kom je niet veel tegen online
Die idd. Ik heb hem zelf bij elektrische boiler.nl vandaan, die hadden hem op voorraad. Ik heb hem in Dld wel goedkoper gezien daarna.

• Jack

Jack

MHz Matters

wervisser schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:37:
Ben blij dat ik niet het advies van de installateur heb overgenomen met betrekking tot de capaciteit van de SWW voorraad.
Gisteren stond de douche 20-25 aan, waarna ik er ook maar eens gebruik van wilde maken. Het water was lauw/warm, maar zeker niet meer heet.
Met het advies van de installateur zou ik dus inmiddels de 'boost' functie hebben moeten gebruiken.
Dit topic loopt nogal hard, dus ik ben niet helemaal bij met het lezen van alle berichten...

Wat was het advies van de installateur eigenlijk? En hoe heb je het nu opgelost?

[Specs]

• wervisser
@Jack
Het advies van de installateur was een Techneco Loria DUO 6008. Deze heeft een geïntegreerde boiler van 190L.

Ik heb gekozen voor een Techneco Loria 6008 met een separaat 300L boilervat.

Het vat bevat mijn SWW met een spiraal die de CV taken verzorgt.
Welke temperatuur heeft dat boilervat :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jack

Jack

MHz Matters

@wervisser Dus je verwarmt je CV systeem niet direct met de Loria, maar haalt de warmte uit de SWW boiler dmv de spiraal? Ik was nl. in de veronderstelling dat de Loria direct het CV water opwarmde, zoals de Elga.

190L houdt niet echt over inderdaad. Al is het wel een kant-en-klare unit, dus mooi makkelijk voor de installateur ;)

[Specs]

• wervisser
@Grolsch
Het vat is ingesteld op 50 graden op eco modus (in principe dus zonder elektrisch element). Met de boost functie gaat hij over in de normale modus en kan dan ook beschikken over het elektrisch element. Met de boost functie wordt het water verwarmt tot 60 graden. De functie gaat ook pas uit wanneer dit is bereikt.

@Jack
Zoals het mij is uitgelegd is de inhoud 300L SWW op 50 graden. Er zit vervolgens een spiraal tussen de onderste CV aansluiting tot aan de bovenste CV aansluiting waarin het CV water wordt verwerkt.

Er zit dus een CV en SWW aansluiting onderin het vat voor de aanvoer en bovenin het vat voor de afvoer.

• Jack

Jack

MHz Matters

@wervisser De boiler continu op 50 graden houden lijkt mij niet bevordelijk voor de COP en het stroomverbruik?

[Specs]

wervisser schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:06:
@Grolsch
Het vat is ingesteld op 50 graden op eco modus (in principe dus zonder elektrisch element). Met de boost functie gaat hij over in de normale modus en kan dan ook beschikken over het elektrisch element. Met de boost functie wordt het water verwarmt tot 60 graden. De functie gaat ook pas uit wanneer dit is bereikt.

@Jack
Zoals het mij is uitgelegd is de inhoud 300L SWW op 50 graden. Er zit vervolgens een spiraal tussen de onderste CV aansluiting tot aan de bovenste CV aansluiting waarin het CV water wordt verwerkt.

Er zit dus een CV en SWW aansluiting onderin het vat voor de aanvoer en bovenin het vat voor de afvoer.
Dat laatste snap ik ff niet, is het nu een SWW boiler, of een buffervat :?

Maar met 300 Liter op 50 graden heb je 340 liter van 38 graden beschikbaar zonder douche WTW, dus als dat op is in 20 minuten verbruikt je douchekop 17 liter per minuut :P
Jack schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:45:
@wervisser De boiler continu op 50 graden houden lijkt mij niet bevordelijk voor de COP en het stroomverbruik?
Valt mee hoor, de COP voor DHW (SWW) only is volgens de sheet tussen de 2.38 en 2.98 over het hele jaar gemeten, dus altijd beter als COP = 1.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 21-04-2017 14:53 ]

• Noord27
@wervisser

Zullen we het over deze installateur maar niet meer hebben..?

Heb je inmiddels meer duidelijkheid over de kosten voor het afsluiten van de stadsverwarming? Dat ze die 432 euro niet in rekening zouden mogen brengen volgens recente uitspraak van de rechter?

Ben je nu ook echt in de maand goedkoper uit?

Zit hier te dubben over vervolgstappen na de elga. 2e warmtepomp en warmtepomp boiler om 3x subsidie te verkrijgen..?

• wervisser
Grolsch schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:51:
[...]

Dat laatste snap ik ff niet, is het nu een SWW boiler, of een buffervat :?

Maar met 300 Liter op 50 graden heb je 340 liter van 38 graden beschikbaar zonder douche WTW, dus als dat op is in 20 minuten verbruikt je douchekop 17 liter per minuut :P
You're guess is as good as mine :?

Met mijn douche lijkt mij dat nogal sterk, maar ik kan het wel eens meten (met een emmertje O-) )
Het water was overigens nog niet koud, maar meer lauw. Helemaal leeg was hij niet, maar wel aan het bijvullen. Het display van de Loria stond op een gegeven ogenblik op 32.7 in plaats van 45+.
Grolsch schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:51:
Valt mee hoor, de COP voor DHW (SWW) only is volgens de sheet tussen de 2.38 en 2.98 over het hele jaar gemeten, dus altijd beter als COP = 1.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal qua verbruik. In dit forum zit niemand met een Loria en ik ken ook niemand in de buurt met een Loria om eens te polsen, maar het lijkt mij duurder om een paar keer per dag te verwarmen dan op temperatuur te houden. :?

@Noord27
Die €432 wordt nog uitgezocht, maar kan misschien nog wel even duren.

Qua kosten ben ik momenteel goedkoper uit, aangezien de maandelijkse bijdrage aan de SV is komen te vervallen. Qua stroomverbruik moet ik het aan het einde van het jaar nog zien, de zonnepanelen leveren in elk geval hun bijdrage _/-\o_

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
wervisser schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:12:
[...]

You're guess is as good as mine :?

Met mijn douche lijkt mij dat nogal sterk, maar ik kan het wel eens meten (met een emmertje O-) )
Het water was overigens nog niet koud, maar meer lauw. Helemaal leeg was hij niet, maar wel aan het bijvullen. Het display van de Loria stond op een gegeven ogenblik op 32.7 in plaats van 45+.

[...]

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal qua verbruik. In dit forum zit niemand met een Loria en ik ken ook niemand in de buurt met een Loria om eens te polsen, maar het lijkt mij duurder om een paar keer per dag te verwarmen dan op temperatuur te houden. :?

@Noord27
Die €432 wordt nog uitgezocht, maar kan misschien nog wel even duren.

Qua kosten ben ik momenteel goedkoper uit, aangezien de maandelijkse bijdrage aan de SV is komen te vervallen. Qua stroomverbruik moet ik het aan het einde van het jaar nog zien, de zonnepanelen leveren in elk geval hun bijdrage _/-\o_
Als de warmtepomp aanspringt tijdens gebruik, dan krijg je verstoring van de gelaagdheid. Het water in het vat zal zich min of meer gaan mengen, zodat de inhoud meer richting de gemiddelde temperatuur kruipt. Als je wil bijverwarmen tijdens het gebruik, dan moet je de sensor laag in het vat hangen, zodat de warmtepomp al begint te draaien als het vat gemiddeld genomen nog een bruikbare temperatuur heeft.

Het is efficienter om 1x per dag te verwarmen dan warm te houden. Om warm te houden moet je warmtepomp altijd in de hoogste temperaturen functioneren, daar heeft de warmtepomp een lage COP.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

@wervisser precies wat @mightym zegt.

Je vat is gelaagd zolang je het maar niet gaat verwarmen, ga je wel verwarmen dan krijg je "thermische wervelingen" in je vat waardoor "bijvoorbeeld" het hele vat 32,7 graden is (boven en onder).

Als je dat niet zou doen blijf je boven in het vast warmer water houden.

Ik zou als ik jou was die instelling aanpassen/veranderen, je hebt daar (tenminste bij een Mitsubishi) meerdere opties voor (tijdinstelling, locatie van de temperatuursensor).

• wervisser
@mightym @Grolsch

De sensor hangt nu in de bovenste opening. Deze is op ongeveer 2/3e van de grond af gezien.
Er is nog een andere sensor opening, die op ongeveer 1/3 hangt. Moet ik die dan in gebruik nemen ?

Naar mijn weten is het mogelijk een tijdsinstelling toe te passen. Wat zou dan handiger zijn ? Mijn voornaamste SWW verbruik is 's avonds. Dan zou ik bijvoorbeeld 1600-1700 uur kunnen instellen.

• thido
  • Laatst online: 07:15

thido

Tilburg

Heb al eens bekeken of een L/W pomp rendabel zou zijn hier.
Geen enkele installateur die dat aangaf en uiteindelijk een L/L pomp gehangen voor verwarming/koeling.

Nu blijft het SWW verhaal maar door mijn hoofd spoken.
Hebben SV en de warmwater leiding daarvan ligt niet naar de keuken (afstand?).
In plaats hier van is er een elektrische boiler geïnstalleerd.
Inmiddels hebben we een kleine spruit erbij en wordt die boiler veelvuldig gebruikt (veel afwasjes).
Ik ben het verbruik ervan aan het loggen en 2-2.5kWh per dag is geen enkel probleem.
Je raadt het al, een doorn in het oog.

Naast onze keuken is een washok gesitueerd.
Hier hangt ook een MV unit.
Wanneer is het nu rendabel hier een warmtepompboiler te plaatsen voor SWW?
Ik zit te kijken naar de welbekende maxicool exemplaren (200LD-2 of RSJ15/190RDN3).

Wanneer ik het warme water ook zou willen gebruiken voor de douche zal er een behoorlijke leiding lengte gelegd moeten worden door de kruipruimte naar de voorkant van het huis om daar aan te sluiten op de leidingen vanuit het warmtenet. Hoe lang kunnen/mogen deze zijn om rendabel te blijven?

Iemand die iets zinnigs kan roepen/adviseren hier? Persoonlijk ervaringen met deze situatie?
Ow ja, stroom wekken we zelf op hier :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

wervisser schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:43:
@mightym @Grolsch

De sensor hangt nu in de bovenste opening. Deze is op ongeveer 2/3e van de grond af gezien.
Er is nog een andere sensor opening, die op ongeveer 1/3 hangt. Moet ik die dan in gebruik nemen ?

Naar mijn weten is het mogelijk een tijdsinstelling toe te passen. Wat zou dan handiger zijn ? Mijn voornaamste SWW verbruik is 's avonds. Dan zou ik bijvoorbeeld 1600-1700 uur kunnen instellen.
De bovenste opening zou juist betekenen dat de WP zo laat mogelijk aanspringt. (bovenin blijft immers het langst warm).

Wat is de setpoint voor doel temperatuur, en wat is de onderwaarde voor "start verwarmen" :?

• reneeke1970
thido schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:51:
Geen enkele installateur die dat aangaf en uiteindelijk een L/L pomp gehangen voor verwarming/koeling.

Inmiddels hebben we een kleine spruit erbij en wordt die boiler veelvuldig gebruikt (veel afwasjes).
Ik ben het verbruik ervan aan het loggen en 2-2.5kWh per dag is geen enkel probleem.

Ik zit te kijken naar de welbekende maxicool exemplaren (200LD-2 of RSJ15/190RDN3).

Wanneer ik het warme water ook zou willen gebruiken voor de douche zal er een behoorlijke leiding lengte gelegd moeten worden door de kruipruimte naar de voorkant van het huis om daar aan te sluiten op de leidingen vanuit het warmtenet. Hoe lang kunnen/mogen deze zijn om rendabel te blijven?

Iemand die iets zinnigs kan roepen/adviseren hier? Persoonlijk ervaringen met deze situatie?
Als het maar 2.5 kWh per dag is zou ik het zo laten, word niet minder met wp.
Ik heb ook wel eens tien meter leiding gehad, ja dan duurt het 30 sec......
Misschien een dunne leiding nemen dan is het er sneller maar wel minder druk

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
thido schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:51:

2 a 2,5kW per dag voor vele korte (af)wasjes is netjes. Zeker met je zonnepanelen. WP boiler gaat hierin niet zo maar voordeliger zijn. Heb je nu overschot op je PV?

Maar ja, die doorn blijft natuurlijk steken.. ;)

• thido

thido

Tilburg

Noord27 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:35:
[...]

2 a 2,5kW per dag voor vele korte (af)wasjes is netjes. Zeker met je zonnepanelen. WP boiler gaat hierin niet zo maar voordeliger zijn. Heb je nu overschot op je PV?

Maar ja, die doorn blijft natuurlijk steken.. ;)
Ik verwacht geen overschot op de PV.
Verbruik afgelopen jaar was ongeveer 4000kWh.
Airco is er begin december pas bij gekomen en mijn dochter eind januari.
Denk aankomend jaar wel iets meer te gaan verbruiken dus.
Wel zijn de twee antieke MV units vervangen, dat scheelt wel wat kWh's op jaarbasis.

Ik vrees dat zo'n warmtepompboiler alleen rendabel te krijgen is als de douche er ook gebruik van maakt.
Maar plaatsing zodat hij gunstig staat voor de badkamer brengt niets voor de keuken en andersom.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• reneeke1970
thido schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:50:
[...]

Ik verwacht geen overschot op de PV.
Verbruik afgelopen jaar was ongeveer 4000kWh.
Airco is er begin december pas bij gekomen en mijn dochter eind januari.
Denk aankomend jaar wel iets meer te gaan verbruiken dus.
Wel zijn de twee antieke MV units vervangen, dat scheelt wel wat kWh's op jaarbasis.

Ik vrees dat zo'n warmtepompboiler alleen rendabel te krijgen is als de douche er ook gebruik van maakt.
Maar plaatsing zodat hij gunstig staat voor de badkamer brengt niets voor de keuken en andersom.
Probeer vanuit je huidige boiler te douche zou ik zeggen, als bevalt kun je altijd nog wp boiler aanschaffen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:24:
[...]

Probeer vanuit je huidige boiler te douche zou ik zeggen, als bevalt kun je altijd nog wp boiler aanschaffen toch?
Dat zal niet lang bevallen denk ik.
Dat is namelijk een close-in boiler van een liter of 10 :+

• reneeke1970
thido schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:28:
[...]

Dat zal niet lang bevallen denk ik.
Dat is namelijk een close-in boiler van een liter of 10 :+
Oh vandaar dat lage verbruik haha.
En wat denk je van een douche wp boiler en dan dunne leiding naar je close in, dan word die deels met warm water gevuld vanuit je wp , scheelt in verbruik, waterdruk is daar niet zo belangrijk in je keuken . En je kunt douchen zonder sv

1 PVoutput . Dongen NB

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-11 14:26
Grolsch schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:54:
[...]
De bovenste opening zou juist betekenen dat de WP zo laat mogelijk aanspringt. (bovenin blijft immers het langst warm).

Wat is de setpoint voor doel temperatuur, en wat is de onderwaarde voor "start verwarmen" :?
Hij springt dan misschien wel zo laat mogelijk aan, maar ook zo snel mogelijk weer uit.
Het water bovenin is immers ook als eerste weer op temperatuur, dus dan heb je lang geen 300ltr van 50 graden...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:19:
[...]

Oh vandaar dat lage verbruik haha.
En wat denk je van een douche wp boiler en dan dunne leiding naar je close in, dan word die deels met warm water gevuld vanuit je wp , scheelt in verbruik, waterdruk is daar niet zo belangrijk in je keuken . En je kunt douchen zonder sv
Dat zou denk ik de beste oplossing zijn ja. Plaatsen waar het handig is voor de watertoevoer naar de douche. En dan (als hot fill mogelijk is) een leiding naar de boiler. Enige nadeel is dan dat daar niet de van pas komende MV unit hangt (met benodigde lucht openingen).
Ik ben benieuwd hoe veel je dan zou moeten douchen om hem rendabel te maken.
De subsidie helpt al een boel ;)

• reneeke1970
thido schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:52:
[...]

Dat zou denk ik de beste oplossing zijn ja. Plaatsen waar het handig is voor de watertoevoer naar de douche. En dan (als hot fill mogelijk is) een leiding naar de boiler. Enige nadeel is dan dat daar niet de van pas komende MV unit hangt (met benodigde lucht openingen).
Ik ben benieuwd hoe veel je dan zou moeten douchen om hem rendabel te maken.
De subsidie helpt al een boel ;)
Was laatst iemand hier die gebruikte hem met vier personen en zat rond 4 kWh per dag, nou je weet zelf wat je nu uit de sv trekt.
Maar als jij alleen bent is 45 graden genoeg voor één douche beurt, dat scheelt een hoop tegen 65 graden in de boiler als twee of drie mensen moeten kunnen douche

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:23:
[...]

Het Armaflex klotst hier tegen de plinten, ik kon mooi een test doen, heb een stuk ondergedompeld in water. Resultaat: Het neemt geen water op en kan dus ook niet rocksolid vriezen.
Klopt, met vijf minuten of een uur neemt het geen water op. Maar maanden aan een stuk in het nat, dan trekt het zeker vol water.
Vaak genoeg gezien bij langdurige lekkages aan leidingen geïsoleerd met Armaflex, als je er dan in knijpt pist het water eruit.

Vandaag bij Nefit op een training geweest voor de Enviline serie, dus split en monoblock.
Erg mooi spul, zeker de monoblock. Is een volledig eigen product (Nefit=Bosch, heeft Zweedse fabrikant in huis die al 50 jaar warmtepompen produceert voor de Zweedse markt)
Echt ontwikkeld om te verwarmen, zware lamellen op de verdamper, vriest dus veel minder snel dicht.
Koelen kan natuurlijk ook prima, maar het is geen "airco" buitendeel.
De buitendelen L/W van Nibe komen ook bij Bosch vandaan.

Het mooie van de monoblock is ook dat er geen glycol in hoeft, mag zelfs niet.(jaja ;) ) Bij storing neemt het E element van max 9kW het over. Wel moeten alle leidingen met de voorgeschreven isolatie beschermd zijn.
Die beschermd tot 4 uur @ -35c in geval van stroomuitval.

De split uitvoeringen hebben buitendelen van LG, ook mooi, maar een monoblock zou mijn voorkeur hebben.
Die maakt tot 62c water en dat lukt de split niet. En de COP ligt ook erg hoog.
Is natuurlijk smaak, maar ik vind de monoblock ook erg mooi om te zien. Unit zelf is helemaal van PPS kunststof en daarom erg stil en weeg niet bijzonder veel.

Dit is absoluut niet bedoeld als reclame, maar ik ben gewoon enthousiast over wat ik gezien heb.
Zulke mooi ontworpen techniek zie je gewoon zelden, ook de service richting de installateur is geweldig.
Ik snap nu ook beter waar het prijsverschil in zit....

@Oxellaar ,ik verwacht een elga op marktplaats binnenkort voor een mooi prijsje :+

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:19
Oxellaar schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:06:
[...]

Het mooie van de monoblock is ook dat er geen glycol in hoeft, mag zelfs niet.(jaja ;) ) Bij storing neemt het E element van max 9kW het over. Wel moeten alle leidingen met de voorgeschreven isolatie beschermd zijn.
Die beschermd tot 4 uur @ -35c in geval van stroomuitval.
Welke monoblocks zijn dat, want de 5s, 7s en 9s zijn 1 fase, dan is een back-up verwarming van 9kW wel feest voor de meterkast :)

Waar dient die binnen-unit dan voor, als er geen glycol in mag?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch
Haha. Kan niet hé, moet minimaal een jaar op zn plaats blijven ivm subsidie ;)
Maar helaas, Nefit stunt niet met prijzen.
Dus ook ik krab wel even achter m'n oren als ik de prijzen zie.
Ze hebben nooit gestunt met prijzen, het kost wat het kost.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 19:10
Even een kleine opmerking over de subsidie regeling.

Aanvraag ingediend: 30 januari
Betaling binnen: 19 april (tegelijk met de brief)

Het hoeft niet allemaal supersnel te gaan.

• Oxellaar
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:45:
[...]

Welke monoblocks zijn dat, want de 5s, 7s en 9s zijn 1 fase, dan is een back-up verwarming van 9kW wel feest voor de meterkast :)

Waar dient die binnen-unit dan voor, als er geen glycol in mag?
De binnenuit heeft 3x16a nodig, ook icm de 3kW mono. Daar zit het element, schakelt in stappen van 2kW trouwens.
En monoblock geeft alleen aan dat verdamper en condensor in het buitendeel zitten, waterzijdig staat daar los van.

Binnenuit heeft een pomp, filter en driewegklep, display en knoppen voor de instellingen.
Ook alle aansluitingen voor pompgroepen (zones), externe schakelingen, thermostaten en buitenvoeler zitten in binnendeel.
In het buitendeel zit alleen de inverter voor de compressor. Normaal gesproken heb je daar niets te zoeken.

Verder hebben alle combinaties van buitendelen, dus split, mono, bi-valent en met of zonder tapwater allemaal ongeveer hetzelfde binnendeel.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
Oxellaar schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:21:
[...]

De binnenuit heeft 3x16a nodig, ook icm de 3kW mono. Daar zit het element, schakelt in stappen van 2kW trouwens.
En monoblock geeft alleen aan dat verdamper en condensor in het buitendeel zitten, waterzijdig staat daar los van.

Binnenuit heeft een pomp, filter en driewegklep, display en knoppen voor de instellingen.
Ook alle aansluitingen voor pompgroepen (zones), externe schakelingen, thermostaten en buitenvoeler zitten in binnendeel.
In het buitendeel zit alleen de inverter voor de compressor. Normaal gesproken heb je daar niets te zoeken.

Verder hebben alle combinaties van buitendelen, dus split, mono, bi-valent en met of zonder tapwater allemaal ongeveer hetzelfde binnendeel.
Je hebt het nog steeds over een monoblock? - Wat is dan een inverter in het buitendeel?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:46:
[...]

Je hebt het nog steeds over een monoblock? - Wat is dan een inverter in het buitendeel?
Ja, nog steeds over een monoblock. Dus het hele koudemiddel circuit in 1 unit, dat maakt een monoblock een monoblock.

De inverter in het buitendeel zorgt voor AC naar DC en regelt de frequentie van de compressor.

dunklefaser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:46:
[...]

De inverter is "het ding" wat koudemiddel omzet naar warm CV water, dat zit normaal dus in de binnenunit bij een split unit. Aangezien het een monoblock is zit dat dus bij in de buitenunit en komt er vanaf de buitenunit warm water naar binnen waar bij een split unit koudemiddel van de buitenunit naar de binnenunit gaat.

Nefit heeft bij de monoblocks ook een binnenunit waar dus geen inverter in zit, maar de delen die oxelaar beschrijft. Zover ik weet is dit redelijk uitzonderlijk bij monoblocks.

• dunklefaser
Grolsch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:01:
[...]

De inverter is "het ding" wat koudemiddel omzet naar warm CV water, dat zit normaal dus in de binnenunit bij een split unit. Aangezien het een monoblock is zit dat dus bij in de buitenunit en komt er vanaf de buitenunit warm water naar binnen waar bij een split unit koudemiddel van de buitenunit naar de binnenunit gaat.

Nefit heeft bij de monoblocks ook een binnenunit waar dus geen inverter in zit, maar de delen die oxelaar beschrijft. Zover ik weet is dit redelijk uitzonderlijk bij monoblocks.
Ik dacht dat bij een monoblock de inverter-compressor + 2 wtw's (verdamper+condensor) met ventilator + 3/4-wegklep en pomp allemaal in het buitendeel zitten.
Bij een split-unit zit in het buitendeel behalve de inverter-compressor met 3/4-wegklep ook één warmtewisselaar (lucht->koudemiddel) met ventilator
(verdamper bij verwarmen - condensor bij aircobedrijf), de andere warmtewisselar (koudemiddel->water) zit hier in het binnendeel.

"Inverter" is een naam voor de techniek welke de compressor modulerend aanstuurt.
En de compressor zit dan ook bij een split-unit in het buitendeel?
Of zie ik dit verkeerd?

P.S.: Vaillant gebruikt volgens mij een vergelijkbare? terminologie/technologie voor hun monoblocks.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:52
Oxellaar schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:45:
@Grolsch
Haha. Kan niet hé, moet minimaal een jaar op zn plaats blijven ivm subsidie ;)
Maar helaas, Nefit stunt niet met prijzen.
Dus ook ik krab wel even achter m'n oren als ik de prijzen zie.
Ze hebben nooit gestunt met prijzen, het kost wat het kost.
Wat zijn de prijzen ?

• Oxellaar
  • Niet online
Ze hebben 46 verschillende combinaties van buitendeel, binnendeel met boiler, binnendeel zonder boiler, externe boiler, all electric en bivalent.... Dus de prijs is niet zomaar te zeggen ;)

En de inverter techniek en compressor zit altijd in het buitendeel, monoblock of split.

En de naam "split" geeft alleen aan dat het koudemiddel circuit is gesplitst tussen binnen en buitendeel.

Als bij een monoblock alles in het buitendeel zit, dan moet je voor tapwater een derde leiding naar het buitendeel aanleggen. Dus een aanvoer voor cv en een aanvoer voor de boiler verwarming. Zou niet makkelijk zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 22-04-2017 12:41 ]

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

wervisser schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:12:
[...]

Volgens mij heeft Rhaelak er een en krijgt Betonzicht binnenkort ook een Loria.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bijvoorbeeld https://m.warmteservice.n...ter-warmtepomp/p/03550340
€5k voor 7 kW ex montage en subsidie

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
Oxellaar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:28:
[...]

Ze hebben 46 verschillende combinaties van buitendeel, binnendeel met boiler, binnendeel zonder boiler, externe boiler, all electric en bivalent.... Dus de prijs is niet zomaar te zeggen ;)

En de inverter techniek en compressor zit altijd in het buitendeel, monoblock of split.

En de naam "split" geeft alleen aan dat het koudemiddel circuit is gesplitst tussen binnen en buitendeel.

Als bij een monoblock alles in het buitendeel zit, dan moet je voor tapwater een derde leiding naar het buitendeel aanleggen. Dus een aanvoer voor cv en een aanvoer voor de boiler verwarming. Zou niet makkelijk zijn.
Alles, maar dan ook alles in het buitendeel zetten? Interessante idee!
Waarom ben ik er niet zelf op gekomen :+ .

P.S.: Het 4-weg ventiel in de buitenunit is, voor zover ik weet, nodig voor de omschakeling
verwarmen/koelen en ze zitten in het koudemiddelcircuit als ik me niet vergis.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2017 16:08 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarom het expansievat vaak in het buitendeel zit begreep ik al nooit. Groot, zwaar, lastig te beveiligen tegen bevriezing, kortere levensduur dan de rest.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ramon_1984
Dat is nog te overzien, voorlopig eerst maar even met de elga aan de gang

• dunklefaser
Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:37:
[...]

Dat is nog te overzien, voorlopig eerst maar even met de elga aan de gang
Als ik naar de gelinkte website ga:
Bi-valent, dus plus cv-ketel voor tapwater = elga achtige oplossing?

• Ramon_1984
dunklefaser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:51:
[...]

Als ik naar de gelinkte website ga:
Bi-valent, dus plus cv-ketel voor tapwater = elga achtige oplossing?
8)7 oeps helemaal gelijk.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Oxellaar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:28:
[...]
Bij de Panasonic monoblocjes heb je toch ook alleen een buitendeel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UxsaC4xAC862s9rscJXGy7OC/full.jpg

• Oxellaar
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 17:55:
[...]
Bij de Panasonic monoblocjes heb je toch ook alleen een buitendeel?
[afbeelding]
Jazeker kan het, maar gelukkig doet niet iedere fabrikant hetzelfde. Dan kun je gewoon kiezen wat je wilt.
Voor beide manieren valt iets te zeggen of te vinden. Ik zeg het ook niet dat wel of geen binnendeel bij een monoblock goed of fout is. Ik geef alleen aan dat het niet vreemd is dat er bij een monoblock ook gewoon een binnendeel kan zitten.
Bestel hem maar, nooit dat warmteservice hem je gaat leveren. Ze hebben hem niet op voorraad en zullen hem ook nooit krijgen. Niet één groothandel heeft een warmtepomp van Nefit op voorraad.
Als je hem zou bestellen bij Warmteservice, dan vraagt Nefit aan hun bij welke installateur ze hem mogen afleveren.
Nefit levert alleen aan hun eigen installateurs netwerk. Dus alleen degene waarvan zij weten zeker dat hij juist geïnstalleerd word. Alleen degene die bij hun de training volgen kunnen hem gaan installeren.
Het gaat hun er niet om zoveel mogelijk te verkopen. Ze moeten er niet aan denken dat Teun de beun met hun spul aan de klus gaat.
dunklefaser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:59:
[...]
P.S.: Het 4-weg ventiel in de buitenunit is, voor zover ik weet, nodig voor de omschakeling
verwarmen/koelen en ze zitten in het koudemiddelcircuit als ik me niet vergis.
Bedankt voor de info, maar nee, je vergist je niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 22-04-2017 19:46 ]

Ik ken een niet nader te noemen persoon die zo'n nefit cursus gevolgd heeft >:) O-)

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:11:
Ik ken een niet nader te noemen persoon die zo'n nefit cursus gevolgd heeft >:) O-)
Ik ken er blijkbaar 1 want hij heeft zo'n Nefit WP geïnstalleerd hier in de buurt.
Met wat deze WP gekost heeft zal het nooit een verkoopknaller worden.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 22-04-2017 21:32 ]

Ter indicatie, wat kost zo'n nefit apparaat :?

• Noord27
Zie warmteservice.nl

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:52:
Ter indicatie, wat kost zo'n nefit apparaat :?
Ging in dit geval om een Enviline Tower 9 KW (met geïntegreerde boiler) en die is met installatie € 12,5 K

Bij Warmteservice kost deze WP slechts: € 6.346,92 , DHZ geinstalleerd voor ca. 7k, valt wel mee voor een 'merk' WP.

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 22-04-2017 22:04 ]

De prijs bij warmteservice valt me mee, waarom het installeren 8k zou kosten snap ik ff niet :?

• Ayous
Kijk hier maar even voor Nefit prijzen: http://nefit.expert/enviline-all-electric/

Installatie kosten worden ook genoemd

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:06:
De prijs bij warmteservice valt me mee, waarom het installeren 8k zou kosten snap ik ff niet :?
WS heeft ook best goedkope zonnepanelen.
Ja, die duurzame boer hier loopt binnen als hij een opdracht heeft, die concurreer ik er makkelijk uit :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ayous schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:16:
Kijk hier maar even voor Nefit prijzen: http://nefit.expert/enviline-all-electric/

Installatie kosten worden ook genoemd
Ze stellen nogal wat eisen. 8)
Niet voor echte tweakers dus...(die denken dat alles kan) :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)