Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.312 views

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Energieleveranciers hebben ook de warmtepomp ontdekt, wel de hybride zodat je aan het gas blijft, deze keer Nuon, na Current met Elga en Eneco met warmtewinner.
Voor warmtewinner was de inschrijving al een jaar geleden geopend en de commerciele uitrol en installatiesmoet moet nog steeds komen voor deze ventilatie WP, die overigens enkel werkt in combinatie met een Toon (thermostaat).
En nog steeds zonder prijs en wat het uiteindelijk gaat kosten ondanks 300euro meer ISDE blijft inschrijven mogelijk 8)7

Gasprijs is voor groot deel nog steeds gekoppeld aan de olieprijs en voorlopig is de langetermijn TTF-gas tot CAL-2022 nog op 16-17euro/MWh en dat is nog veronder (~20%) de 2014 prijs van 25euro/MWh

Verder hebben we twee gasnetten in Nederland, hoog en laag calorisch gas (Groningenveld kwaliteit).
Het verbruik via de regionale netten ( laag calorisch ) is nog altijd minder dan de winning uit het Groningerveld, als dat er capaciteit is voor 5 of al 10 miljard kubieke meter (BCM) om hoog calorisch (eventueel import gas) om te zetten in laag calorisch aardgas waar nu de de CV-ketels op draaien, Waarvan de nwe gastoestelen na 1 janurai 2017 voor beide kwaliteiten verplicht geschikt dienen te zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
Domba schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:27:
Energieleveranciers hebben ook de warmtepomp ontdekt, wel de hybride zodat je aan het gas blijft, deze keer Nuon, na Current met Elga en Eneco met warmtewinner.
Voor warmtewinner was de inschrijving al een jaar geleden geopend en de commerciele uitrol en installatiesmoet moet nog steeds komen voor deze ventilatie WP, die overigens enkel werkt in combinatie met een Toon (thermostaat).
En nog steeds zonder prijs en wat het uiteindelijk gaat kosten ondanks 300euro meer ISDE blijft inschrijven mogelijk 8)7

Gasprijs is voor groot deel nog steeds gekoppeld aan de olieprijs en voorlopig is de langetermijn TTF-gas tot CAL-2022 nog op 16-17euro/MWh en dat is nog veronder (~20%) de 2014 prijs van 25euro/MWh

Verder hebben we twee gasnetten in Nederland, hoog en laag calorisch gas (Groningenveld kwaliteit).
Het verbruik via de regionale netten ( laag calorisch ) is nog altijd minder dan de winning uit het Groningerveld, als dat er capaciteit is voor 5 of al 10 miljard kubieke meter (BCM) om hoog calorisch (eventueel import gas) om te zetten in laag calorisch aardgas waar nu de de CV-ketels op draaien, Waarvan de nwe gastoestelen na 1 janurai 2017 voor beide kwaliteiten verplicht geschikt dienen te zijn.
Met 1.6 KW vermogen kan ik echt geen 40% gas besparen, zeker niet bij 200m3 p/u ventileren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Domba
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:38:
[...]
Met 1.6 KW vermogen kan ik echt geen 40% gas besparen, zeker niet bij 200m3 p/u ventileren.
Waarom denk je dat er een afgesloten forum is voor die paar warmtewinner pioniers/testers die de ventilatie WP al hebben hangen, daar werden ongeveer de zelfde claims gedaan.

Als je een ventilatie WP wilt, neem er een die zelfstandig kan functioneren, bijv ook voor SWW, dan houdt je de keuze open of je op termijn helemaal van het gas wilt.

De besparing met ventilatie WP's zoals deze van de energieleveranciers is gissen
Voor de winter hebben ze installatie van de warmtewinners opgeschort om na de winter (begin maart) weer een paar bij pioniers/testers op te hangen. in die data zitten amper een vorstdag, dan ziet het nog een beetje uit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 06:56
Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier en wil graag de cv ketel de deur uit doen.
Nu wil ik graag een monovalent systeem, maar ik kan me geen goed beeld vormen over wat het beste zou zijn in mijn situatie.

Ik heb een 2 onder 1 kapper en verstook nu zon 1100m3.

Ik zag de loria staan met een 190 liter voorraadvat. (Is dit wel genoeg?)
Ook zie ik vaak een monoblock langskomen, welke zou beter zijn?
En voor welke prijs krijg ik ze ongeveer geïnstalleerd? ( op internet lopen de prijzen erg uiteen)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:28:
Hop! De elga is zojuist geplaatst en in productie genomen.
Paar opstart problemen (Eerst flow problemen, dus elga staat niet meer in DUO mode. En elga schakelde ketel aan ondanks dat ingesteld vs gemeten maar 0.5 graden was).

Maar daarna helemaal perfect. Helaas is het zonnig ^^ dus de stooksessie was niet bijster lang.
Nu alles weer netjes afwerken buiten

[afbeelding]
Top man!
Ik krijg toch ook enorm veel zin om te beginnen.... Alleen heb ik Koningsdag en de twee dagen erna pas tijd om te beginnen. De belofte (WAF) om nagenoeg alles onzichtbaar weg te werken heeft het niet makkelijker gemaakt. Ik had hem gerust naast het huis op de grond gezet, maar dat ging even niet door :+

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Oxellaar schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:56:
[...]
Top man!
Ik krijg toch ook enorm veel zin om te beginnen.... Alleen heb ik Koningsdag en de twee dagen erna pas tijd om te beginnen. De belofte (WAF) om nagenoeg alles onzichtbaar weg te werken heeft het niet makkelijker gemaakt. Ik had hem gerust naast het huis op de grond gezet, maar dat ging even niet door :+
Haha.. hier heb ik de warmtepomp er een beetje doorheen gedrukt.. WAF is niet blij vooralsnog 8)7
Lelijk ding op de garage, nieuwe thermostaat.. komt wel goed hoop ik :X

Hopelijk doet de termperatuur een hoop goed

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 18-04-2017 22:07 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• koevlaas2
kleefding schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:02:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier en wil graag de cv ketel de deur uit doen.
Nu wil ik graag een monovalent systeem, maar ik kan me geen goed beeld vormen over wat het beste zou zijn in mijn situatie.

Ik heb een 2 onder 1 kapper en verstook nu zon 1100m3.

Ik zag de loria staan met een 190 liter voorraadvat. (Is dit wel genoeg?)
Ook zie ik vaak een monoblock langskomen, welke zou beter zijn?
En voor welke prijs krijg ik ze ongeveer geïnstalleerd? ( op internet lopen de prijzen erg uiteen)
Is er ook vloerverwarming aanwezig ? Bij voorkeur 10cm hoh.

Een Loria van een kw of 10 met boiler moet ruim voldoende zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
@Daannn1987
Heb het er niet doorheen hoeven drukken. Meer van.... We krijgen een warmtepomp....Ow, hebben we dat nodig dan?.... Ja....ok.
Buitendeel op de garage was geen probleem, als de leidingen maar uit het zicht zijn. Nieuwe thermostaat geeft ze niets om.
En ik ga er vanuit dat de huidige thermostaat kan blijven hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 18-04-2017 23:04 ]

• Daannn1987
Oxellaar schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:02:
@Daannn1987
Heb het er niet doorheen hoeven drukken. Meer van.... We krijgen een warmtepomp....Ow, hebben we dat nodig dan?.... Ja....ok.
Buitendeel op de garage was geen probleem, als de leidingen maar uit het zicht zijn. Nieuwe thermostaat geeft ze niets om.
En ik ga er vanuit dat de huidige thermostaat kan blijven hangen.
Haha mijn WAF is niet zo makkelijk in deze.. het interieur veranderd meerdere malen per jaar etc.
Ik had hiervoor een TADO maar moet eens met TADO schakelen om te kijken of zij ook elga kunnen aansturen. (Lijkt mij niet daar ze op dit moment nog op setpoint % tegen de ketel praten).

Leidingen heb ik ook uit het zicht, was even een werkje om die platen eraf te halen en gaten te maken in de raggels, maar ben wel blij hoe het weg gewerkt is nu.

Eerste stooksessie zit erop:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/diedxn4rp/Schermafbeelding_2017-04-19_om_08.28.26.png

Vandaag komt als het goed is een Z-wave usb stick binnen + fibaro wall plug om energy te loggen... dan heb ik iets meer inzage in opgenomen vermogen.
Zie nu alleen totaal opgenomen vermogen en daar zie ik een verbruik van ~200-250 watt tijdens de stooksessie

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Domba schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:53:
[...]

Voor zover ik weet overweegt @LittleTycoon een 2x 9kW mono, goed voor een 800-1500m3 woning en bij nwe bouw nog meer met WTW, want ventilatie enkel als MV is soms wel tot 50% van de benodigde max.warmtelast

Dan is dit maar 5-10% verlies, en dan ook echt warmteverlies omdat het niet binnen de woning schil is.
Maar waarschijnlijk te weinig om een onverwarmde schuurtje zeker vorstvrij te houden zonder een beperkte aparte ruimte te maken met wat isolatie,
Buffer zelf zal niet snel bevriezen, maar de leidingen en appendages die wat verderweg zitten bij een buffer die enkel voor SWW wordt gebruikt, bij een wat groter schuurtje, lopen wel die kans als je geen ringleiding gebruikt voor circulatie. SWW is niet iets wat je elk uur van de dag een keer gebruikt of continue als een buffer voor verwarming
Het plan is idd 2x9KW mono Panasonic (met mechanische ventilatie). Plan staat wel een beetje op losse schroeven aangezien installateur van de aannemer er vorige week de brui aan heeft gegeven, in deze dat hij deze niet wil installeren. Nu heb ik voorstel gedaan dat ik zelf Nibe uit Zweden importeer (zijn merk) en hij installeert, dat wil hij wel doen. Kijken welke prijs hij mee komt. Wordt dus of Nibe f2120 of nog steeds de pana, maar dan moet ik snel een installateur vinden, omdat huis over 2 maanden wordt opgeleverd. Buffer is ook gezeik omdat deze op elke plek waar ik hem in huis wil niet kan vanwege fundering (of kruising met vloerverwarming wat volgens NEN niet mag), waar hij wel kan wil ik hem niet, daarom maar schuurtje.

Zometeen een andere post met verhaal over buffervat, begint ook een story te worden.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:04:
[...]

Het plan is idd 2x9KW mono Panasonic (met mechanische ventilatie). Plan staat wel een beetje op losse schroeven aangezien installateur van de aannemer er vorige week de brui aan heeft gegeven, in deze dat hij deze niet wil installeren. Nu heb ik voorstel gedaan dat ik zelf Nibe uit Zweden importeer (zijn merk) en hij installeert, dat wil hij wel doen. Kijken welke prijs hij mee komt. Wordt dus of Nibe f2120 of nog steeds de pana, maar dan moet ik snel een installateur vinden, omdat huis over 2 maanden wordt opgeleverd. Buffer is ook gezeik omdat deze op elke plek waar ik hem in huis wil niet kan vanwege fundering (of kruising met vloerverwarming wat volgens NEN niet mag), waar hij wel kan wil ik hem niet, daarom maar schuurtje.

Zometeen een andere post met verhaal over buffervat, begint ook een story te worden.
Waarom ook alweer 2 pompen en niet een 1 zwaardere Nibe ?

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:29
Daannn1987 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:06:
[...]

Haha.. hier heb ik de warmtepomp er een beetje doorheen gedrukt.. WAF is niet blij vooralsnog 8)7
Lelijk ding op de garage, nieuwe thermostaat.. komt wel goed hoop ik :X

Hopelijk doet de termperatuur een hoop goed
Ha! Dit had ik kunnen schrijven.
Als het maar lekker warm is binnen dan komt het wel goed hoor!

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:52
mgroen81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:35:
[...]

Ha! Dit had ik kunnen schrijven.
Als het maar lekker warm is binnen dan komt het wel goed hoor!
De waf hier koopt 30 paar schoenen per jaar, nou dan mag ik echt wel een warmtepomp 8)

• LittleTycoon
Ik zit met volgende uitdaging.

Ik moet een buffervat scoren (absolute max is 500/600 litter, 500 liter max volgens constructeur, dus ik maak er 600 liter van) voor warmwaterbereiding. Omdat ik regendouche van 26L/minuut heb (+ 8L/minuut als ook de jets aangaan) jaag je binnen de kortste keren er veel water doorheen (ook met douche WTW). Ik heb ook voldoende waterdruk in de leidingen om dit er ook echt door te krijgen met de kraan open.

SWW boiler is no go (wil vrouwlief niet), ik hoef alleen periodiek verhitten tegen legionella te noemen en ze is er al klaar mee.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waar ik 400 liter 45 graden WW kan halen uit een 500 liter vat zonder veel boven de ca. 50 graden te verwarmen volledig geladen (moet ook een beetje efficient blijven voor de WP). Met douche WTW gok ik dat ik wel 20 minuten douchen a 26L/minuut doorkom met 400 liter.

Optie 1:
Hygieneboiler 500 liter zie ik ook niet zitten. Hier haal je volgens mij max 50% uit tegen goede temperatuur. Oneindige discussies op allerlei fora hoe goed ze zijn (nee Hellmmann 500 liter met CU90 is geen optie, kost EUR 2.650,-). Doorstromer erachter speel ik nog steeds met gedachte maar ben nog geen enkele doorstromer tegengekomen die ca. 20-25 liter/minuut aankan (pak hem beet met een delta T van 15 graden om 45 graden WW capaciteit van een 500 liter vat op te rekken van 50% (250 liter) naar 80% (400 Liter).

Optie 2: Buffervat 500 Liter met een verswaterstation. Dit lijkt me de betere optie, maar dan met stratificatiepijp om een beetje gelaagdheid te houden (terugloop verswaterstation < 20 graden). Tekening gemaakt zie onder en met 2 buffervatboeren besproken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QsxZeSNlLcguHknLco1xYfMQ/full.png

1) Reactie buferboer 1: Je kunt net zo goed een hygiëneboiler nemen want stratificatiebuis gaat je niets brengen (en verswaterstation weinig extra t.o.v. hygieneboiler) vanwege de lage delta T van een WP (let wel ik heb het idee van een stratificatiebuis van zijn website) http://killus-technik.de/...=c34_Speichertechnik.html, maar misschien heeft hij een punt v.w.b. lage delta T.

2) Reactie bufferboer 2 (OEG dealer): Je moet de Ta pijp vanuit WP helemaal bovenin aansluiten en niet onder, onder gaat niet werken.

M.b.t. 2: Ben ik nu helemaal kierewiet? Boven aansluiten is toch juist de manier om gelaagdheid te verstoren (Tr bepaalt de Ta gegeven de delta T waarmee de WP met gegeven capaciteit typisch werkt).

Sowieso nog tips/suggesties hoe dit aan te pakken?

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:53:
Ik zit met volgende uitdaging.

Ik moet een buffervat scoren (absolute max is 500/600 litter, 500 liter max volgens constructeur, dus ik maak er 600 liter van) voor warmwaterbereiding. Omdat ik regendouche van 26L/minuut heb (+ 8L/minuut als ook de jets aangaan) jaag je binnen de kortste keren er veel water doorheen (ook met douche WTW). Ik heb ook voldoende waterdruk in de leidingen om dit er ook echt door te krijgen met de kraan open.

SWW boiler is no go (wil vrouwlief niet), ik hoef alleen periodiek verhitten tegen legionella te noemen en ze is er al klaar mee.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waar ik 400 liter 45 graden WW kan halen uit een 500 liter vat zonder veel boven de ca. 50 graden te verwarmen volledig geladen (moet ook een beetje efficient blijven voor de WP). Met douche WTW gok ik dat ik wel 20 minuten douchen a 26L/minuut doorkom met 400 liter.

Optie 1:
Hygieneboiler 500 liter zie ik ook niet zitten. Hier haal je volgens mij max 50% uit tegen goede temperatuur. Oneindige discussies op allerlei fora hoe goed ze zijn (nee Hellmmann 500 liter met CU90 is geen optie, kost EUR 2.650,-). Doorstromer erachter speel ik nog steeds met gedachte maar ben nog geen enkele doorstromer tegengekomen die ca. 20-25 liter/minuut aankan (pak hem beet met een delta T van 15 graden om 45 graden WW capaciteit van een 500 liter vat op te rekken van 50% (250 liter) naar 80% (400 Liter).

Optie 2: Buffervat 500 Liter met een verswaterstation. Dit lijkt me de betere optie, maar dan met stratificatiepijp om een beetje gelaagdheid te houden (terugloop verswaterstation < 20 graden). Tekening gemaakt zie onder en met 2 buffervatboeren besproken:
[afbeelding]

1) Reactie buferboer 1: Je kunt net zo goed een hygiëneboiler nemen want stratificatiebuis gaat je niets brengen (en verswaterstation weinig extra t.o.v. hygieneboiler) vanwege de lage delta T van een WP (let wel ik heb het idee van een stratificatiebuis van zijn website) http://killus-technik.de/...=c34_Speichertechnik.html, maar misschien heeft hij een punt v.w.b. lage delta T.

2) Reactie bufferboer 2 (OEG dealer): Je moet de Ta pijp vanuit WP helemaal bovenin aansluiten en niet onder, onder gaat niet werken.

M.b.t. 2: Ben ik nu helemaal kierewiet? Boven aansluiten is toch juist de manier om gelaagdheid te verstoren (Tr bepaalt de Ta gegeven de delta T waarmee de WP met gegeven capaciteit typisch werkt).

Sowieso nog tips/suggesties hoe dit aan te pakken?
Ta boven of onder maakt niet zoveel uit, je meet onderin dus de WP slaat pas af als onderin het setpoint bereikt is.
600 L 45c water, WTW en bijstoken met WP kan je denk ik uren mee douchen.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:24:
[...]

Waarom ook alweer 2 pompen en niet een 1 zwaardere Nibe ?
Goed punt, ik dacht dat dit goedkoper was door 2 maal subsidie op 2 pompen. Maar nu ik alle kosten (inclusief electra, leidingen, etc) redelijk goed op het snotje heb dan is het eigenlijk kiele kiele. Electra aanlsuitingen kost me al EUR 750,- per WP voor de single fase Panasonics. Hoge vermogen Panasonics zijn dan weer nauwlijks goedkoper dan de Nibe's en Mitsubishi's van deze wereld.

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:50:
[...]

De waf hier koopt 30 paar schoenen per jaar, nou dan mag ik echt wel een warmtepomp 8)
Het ging hier niet eens om het financiële aspect eigenlijk (hebben vooralsnog gelukkig gescheiden rekeningen :+ ). WAF spendeert weinig aan kleding en dat soort meuk, maar interieur daarentegen..

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:50:
[...]

YouTube: Tiny & Lau: Lau over de rooie om kapotte hengel, daarna boos op ... vanaf 5 minuten komen de schoenen in the picture :+

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:00:
[...]

Goed punt, ik dacht dat dit goedkoper was door 2 maal subsidie op 2 pompen. Maar nu ik alle kosten (inclusief electra, leidingen, etc) redelijk goed op het snotje heb dan is het eigenlijk kiele kiele. Electra aanlsuitingen kost me al EUR 750,- per WP voor de single fase Panasonics. Hoge vermogen Panasonics zijn dan weer nauwlijks goedkoper dan de Nibe's en Mitsubishi's van deze wereld.
Dure werkschakelaar dan :)
Nibe Fxxxx is er ook in 16 of 20 KW, daar maak je zowat instant warm water mee.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:00:
[...]

750,- aan electra??
Vertel.... :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• koevlaas2
paulv1973 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:49:
[...]

750,- aan electra??
Vertel.... :X
Per pomp, dus € 1500,- als ik het goed begrijp.

• Daannn1987
Z-wave stick + FIbaro wall plug binnen en we hebben logging:

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/tvq2gjad9/Schermafbeelding_2017-04-19_om_16.53.08.png

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:08:
[...]

Dure werkschakelaar dan :)
Nibe Fxxxx is er ook in 16 of 20 KW, daar maak je zowat instant warm water mee.
Panasonic per WP 2 aansluitingen 1 op 16A afzekeren, de ander op 30A, betekent ook 1 groep per aansluiting. Omdat het nieuwbouw is kan ik niet zeggen laat die NEN normen maar zitten. Verder zitten hier 2 loze leidingen a 100,- per stuk + 1 dubbele wcd a 100,- in voor aansluiten op de regelkastjes, ben niet echt gecharmeerd van de standaard regeling Panasonic. Ook nog uitbreiding groepenkast aan de broek a EUR 300,- die ik nog niet meereken. Qua electra is 400v stuk goedkoper.

Nibe: Het zou dan de 16kw kunnen worden, die kakt in tot 11kw bij -10. Heb de vraag uitgezet bij Nibe welke delta T deze dingen doen bij SWW

[ Voor 11% gewijzigd door LittleTycoon op 19-04-2017 17:06 ]

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:01:
[...]

Panasonic per WP 2 aansluitingen 1 op 16A afzekeren, de ander op 30A, betekent ook 1 groep per aansluiting. Omdat het nieuwbouw is kan ik niet zeggen laat die NEN normen maar zitten. Ook nog uitbreiding groepenkast aan de broek a EUR 300,- die ik nog niet meereken. Qua electra is 400v stuk goedkoper.

Nibe: Het zou dan de 16kw kunnen worden, die kakt in tot 11kw bij -10. Heb de vraag uitgezet bij Nibe welke delta T deze dingen doen bij SWW
Dt bij SWW is afhankelijk van de flow, maar slechts enkele graden celcius.
Met een 16 KW apparaat kan je het douchen gewoon bijhouden, de mijne houdt het nu al bij en de watertemp. is nog niet echt hoog.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:07:
[...]

Dt bij SWW is afhankelijk van de flow, maar slechts enkele graden celcius.
Met een 16 KW apparaat kan je het douchen gewoon bijhouden, de mijne houdt het nu al bij en de watertemp. is nog niet echt hoog.
Ja maar ik heb echt 26l/minuut en als mijn dochter nog een knopje indrukt nog eens 8l/minuut erbij (en dat doet ze). Nu krijg ik haar nog onder de douche vandaan, ze is 8, maar dus beperkt houdbare oplossing. En daarna wil mijn vrouw onder de douche, begint het echte gezeik.

Dus gevoelsmatig heb ik een uitdaging, verder niet uitgerekend.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:15:
[...]

Ja maar ik heb echt 26l/minuut en als mijn dochter nog een knopje indrukt nog eens 8l/minuut erbij (en dat doet ze). Nu krijg ik haar nog onder de douche vandaan, ze is 8, maar dus beperkt houdbare oplossing. En daarna wil mijn vrouw onder de douche, begint het echte gezeik.

Is dit 34 L p/m enkel uit de boiler ? Da's best veel, maar met 600 L (500 netto) op voorraad een WTW en een 16KW WP wel te doen IMHO.

Wat voor wateraansluiting komt er dan wel niet je pand binnen 28mm ?

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 19-04-2017 17:21 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:01:
[...]

Panasonic per WP 2 aansluitingen 1 op 16A afzekeren, de ander op 30A, betekent ook 1 groep per aansluiting. Omdat het nieuwbouw is kan ik niet zeggen laat die NEN normen maar zitten. Verder zitten hier 2 loze leidingen a 100,- per stuk + 1 dubbele wcd a 100,- in voor aansluiten op de regelkastjes, ben niet echt gecharmeerd van de standaard regeling Panasonic. Ook nog uitbreiding groepenkast aan de broek a EUR 300,- die ik nog niet meereken. Qua electra is 400v stuk goedkoper.

Ik vind het belachelijk duur.
30A hoeft trouwens niet. 25A is zat.

25A Hager kost 20,- incl
16A Hager kost 15,- incl.
misschien een aardlek ertussen.... paar tientjes
Wat loze leiding leggen voor €100,- ???

En dat in een nieuwbouwhuis waar je alles nog mooi kan doen en laten wat je wil met kabels en leidingen en loze leidingen...
Poeh...

Vind ik 1500,- toch wel veel hoor... :X

Edit,

O ja, nog wat 3x4mm2 kabel aan 2,- per meter

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:19:
[...]

Is dit 34 L p/m enkel uit de boiler ? Da's best veel, maar met 600 L (500 netto) op voorraad een WTW en een 16KW WP wel te doen IMHO.

Wat voor wateraansluiting komt er dan wel niet je pand binnen 28mm ?
Enkel buffervat, all electric huis. Waterleidingen 3/4" = aansluiting HansGrohe regendouche/thermostaat

• LittleTycoon
paulv1973 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:21:
[...]

Ik vind het belachelijk duur.
30A hoeft trouwens niet. 25A is zat.

25A Hager kost 20,- incl
16A Hager kost 15,- incl.
misschien een aardlek ertussen.... paar tientjes
Wat loze leiding leggen voor €100,- ???

En dat in een nieuwbouwhuis waar je alles nog mooi kan doen en laten wat je wil met kabels en leidingen en loze leidingen...
Poeh...

Vind ik 1500,- toch wel veel hoor... :X

Edit,

O ja, nog wat 3x4mm2 kabel aan 2,- per meter
Ben geen elektricien, dus kan het niet zelf. 30A is handleiding Panasonic, dus voorschrift. Electriciens houden zich aan het boekje, gaan geen risico nemen omdat ik iets anders vind als "leek". Dan ben je de sjaak als je het niet zelf kan.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:24:
[...]

Enkel buffervat, all electric huis. Waterleidingen 3/4" = aansluiting HansGrohe regendouche/thermostaat
19mm krijg je geen 34L p/m doorheen volgens mij.
Als ik even kijk naar mijn 22mm uitgevoerde WP kom ik op 21L max bij pompstand 5.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:32:
[...]

19mm krijg je geen 34L p/m doorheen volgens mij.
Als ik even kijk naar mijn 22mm uitgevoerde WP kom ik op 21L max bij pompstand 5.
Ja, ik weet het ook niet. HansGrohe zegt van wel. Het gaat hier trouwens niet om de aanvoer wp naar buffervat, maar om de drinkwaterleidingen. Ik weet niet met hoeveel druk jouw WP werkt, maar ik gok dat dat een stuk minder is dan de 2,5 bar waterleiding.

Hoe meer druk hoe meer liters je door een leiding krijgt ongeacht doorsnede?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:32:
[...]

Ben geen elektricien, dus kan het niet zelf. 30A is handleiding Panasonic, dus voorschrift. Electriciens houden zich aan het boekje, gaan geen risico nemen omdat ik iets anders vind als "leek". Dan ben je de sjaak als je het niet zelf kan.
toch eens vragen naar een andere prijs...? of eens op werkspot vragen voor een prijs dan is het misschien makkelijker om de andere prijs omlaag te krijgen?

edit:
technicsh gezien een leiding trekken, met een stroomkabel door van punt a naar punt b. zekeringkast ophangen met een paar zekeringen in kun je allemaal zelf. Dit kun je dan nog altijd laten aansluiten door een deskundige.

[ Voor 18% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-04-2017 17:51 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• LittleTycoon
Icekiller2k6 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:50:
[...]

toch eens vragen naar een andere prijs...? of eens op werkspot vragen voor een prijs dan is het misschien makkelijker om de andere prijs omlaag te krijgen?

edit:
technicsh gezien een leiding trekken, met een stroomkabel door van punt a naar punt b. zekeringkast ophangen met een paar zekeringen in kun je allemaal zelf. Dit kun je dan nog altijd laten aansluiten door een deskundige.
Ja, misschien maar doen. Eerst even afwachten hoeveel ik getild word voor installeren Nibe warmtepomp 😣

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 14:36
Dit topic gaat veel te hard voor mij om het nog bij te houden, dus ik weet niet of er inmiddels meer mensen dit inmiddels hebben gedaan, maar voor anderen die het willen proberen:

Een Panasonic mdc05f3e5 aansluiten om WW te produceren:
Je kunt veel te dure Panasonic componenten kopen om dit te doen. Een "speciale" tank van €1500 of een veel te dure ombouw kit voor een andere tank. Het enige wat speciaal is aan die tank is dat er de juiste temperatuursensor in zit.
Dit is de tanksensor die je nodig hebt:
https://nl.rs-online.com/web/p/thermistors/6974569/
(Een 2K thermistor met een B(K) = 3625. Omdat je 'm vooral in het bereik 45C tot 60C nauwkeurig wilt hebben is die B(K) best belangrijk.)

Deze soldeer je aan het einde van een draad die naar de Panasonic loopt. Netjes heat shrink er omheen enzo en die steek je dan in je boiler. Bij mij steekt hij ongeveer 40cm diep onder in de boiler. Ik heb een stuk neopreen mantel (van een andere kabel die ik gestript had) om de draad gedaan waardoor hij precies strak paste. Daardoor blijft de sensor mooi netjes boven in het sensorgat steken.

Je hebt ook een 3-wegklep nodig die op 230V loopt. Dat is niet zo gebruikelijk in Nederland, maar je kunt een standaard Honeywell 3-wegklep ombouwen door er een andere motor op te klikken. En hier kun je voor een scherpe prijs een 230V compatible 3-wegklep motor krijgen (of een complete 3-wegklep):
http://www.speurders.nl/o...l?user_id=4051318&sr_ab=0
Ik had ook even rondgebeld naar meer gangbare winkels, maar die moesten 'm speciaal bestellen er wilde er meer dan het dubbele voor hebben. Wat je nodig hebt is een Honeywell VC4013.

Met deze twee componenten kun je gewoon een goedkope boiler gebruiken en hoef je niet een peperdure Panasonic boiler of speciale aansluitkit te kopen. (Moet natuurlijk wel een indirecte boiler zijn die geschikt is voor drinkwater!) Ik heb het gedaan met een 120L 40kW Nefit boiler van marktplaats. Die koste €175,-. Het totaal voor het WW gedeelte van de WP installatie komt daarmee op <€250,-. Tvt 2 a 3 jaar. :*)

De tank staat nu ingesteld op 53C. De Panasonic controleert 1x per 30min of de tank nog warm is en gaat indien nodig maximaal 45min de tank verwarmen. De tank blijft dus warm genoeg dat Legionella zich niet gemakkelijk kan vermeerderen. De CV-ketel staat nageschakeld en die verwarmd nog na tot 60C. De ketel heeft zelf ook een 10L voorraadvat, maar omdat deze gevoed wordt met 50C+ water springt de ketel nu tijdens het douchen nog maar af en toe bij om een beetje bij te verwarmen. De warmtepomp heeft in 1,5 maand tijd nu 45kWh gebruikt voor de tank functie, maar dat is met de leidingen van ~10m nog ongeisoleerd.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:38:
[...]

Ja, ik weet het ook niet. HansGrohe zegt van wel. Het gaat hier trouwens niet om de aanvoer wp naar buffervat, maar om de drinkwaterleidingen. Ik weet niet met hoeveel druk jouw WP werkt, maar ik gok dat dat een stuk minder is dan de 2,5 bar waterleiding.

Hoe meer druk hoe meer liters je door een leiding krijgt ongeacht doorsnede?
Klopt, maar knietjes, bramen e.d belemmeren dan weer de doorstroming. We gaan het horen als het te zwak is ok ?

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:56:
[...]

Klopt, maar knietjes, bramen e.d belemmeren dan weer de doorstroming. We gaan het horen als het te zwak is ok ?
Tuurlijk, over 2 maanden wordt de toko opgeleverd

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:32:
[...]

Vind dat een electricien wel ook zijn gexond verstand mag gebruiken en je adviseren...
Hoe groot is je hoofdzekering?
Geheid 3x25A.
Waarom dan een apparaat op 30 afzekeren...

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dubbel....

[ Voor 97% gewijzigd door paulv1973 op 19-04-2017 19:31 ]

• LittleTycoon
paulv1973 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:29:
[...]

Vind dat een electricien wel ook zijn gexond verstand mag gebruiken en je adviseren...
Hoe groot is je hoofdzekering?
Geheid 3x25A.
Waarom dan een apparaat op 30 afzekeren...
3x25 idd. 25A op een fase kan gedurende bepaalde tijd ook meer veel meer hebben dan 25A, zeker meer dan 30A. Weet ook niet waarom panasonic hier 30A van maakt, zal wel te maken hebben met piekvraag bij opstarten. Zowat alle panasonic monoblocks hebben dit.

Misschien dat onze panasonic expert Domba het weet.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Ik heb de huidige douche maar eens gemeten. Ik douche op bijna 40 graden (kwaliteits meting met nijntje bad thermometer van de dochter). 9 liter per minuut met de kraan vol open.

Ik heb deze rekenmethode gevonden: https://www.boiler-info.nl/rekenen/

300 liter x 80% = 240 liter effectief in boiler
240 x (70-10) = liter meng x ( 40-10)
dat wordt dus:
240 x 60 = liter meng x 30
geeft dus 480 liter water van 40 graden

Uitgangs punten zijn dan boiler temperatuur 70 graden en binnenkomend koud water van 10 graden, en 80% effective boiler vulling.

Nu is de boiler op 70 graden wel erg warm met een wp, en met een douche wtw wordt ook binnenkomend water warmer.

Dus boiler op 60 graden, en binnenkomend water voor mengen naar 20 graden (na de wtw)

400 liter x 80% = 320 liter effectief in boiler
320 x (60-10) = liter meng x ( 40-20)
dat wordt dus:
320 x 50 = liter meng x 20
geeft dus 800 liter water van 40 graden.

Met 9 liter water van 40 graden zou ik dan dik 80 minuten kunnen douchen.

Als je dit ook voor je 26/34 liter per minuut gaat berekenen.. 23 minuten bij 34 liter per minuut...

Ik ga maar voor de naverwarmer, maar die haalt bij mij wel genoeg doorvoer met het 9 liter per minuut douche kop.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Zelfs 60 graden is eigelijk te warm, ik zou 50 a 55 graden aanhouden voor je boiler.

Ik heb uiteindelijk (vooral vanwege het grote bad) gekozen voor een 400 liter sww boiler

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Domba
  • Nu online
@Paul C Ik heb tot nu toe deze 2k NTC's met ß-waarde 3950 van Ebay (nr 152121169693) gebruikt voor zowel pana MDC's 6 (met EHKSS buffer en een merkloze boiler) als een 9KW (met een Joule),, G-serie.

Als ook deze el cheapo DN25 3-weg kleppen (ebay nr 391735346388, het werkt prima met een 6 & 9 kW Pana mono G-serie, maar het houdt niet over.
Deze geven nog al wat flowweerstand omdat deze intern maar 18mm zijn, daar heb je eigenlijk liever de DN32 T-type kogelkraan van, met wat grotere doorstroom opening

• jacovn
@Grolsch

Dat kan ook, lijkt me ook stukken beter voor warmteverlies in stilstand wat je WP hem weer op moet warmen.

Met 50 graden en 400 liter boiler wordt het dan: (320x(50-10))/20 = 640 liter van 40 graden. (Met een niet zo efficiente douche wtw die 32% doet in mijn geval)
Ga je een dik 60% rendement wtw gebruiken dan wordt je inkomende water wellicht wel 27-30 graden in plaats van 20 (delta van 10 naar 17 a 20 graden)

Had ook met een schuin oog naar een 300 liter klasse A boiler gekeken. Als je dan naar warmte verlies kijkt is die bij 65 graden de helft van die 400 liter 44 tegen 88 wH (Alpha innotec waar ik de wp waarschijnlijk van krijg) dat scheelt je 1 KwH per dag aan stilstandverlies. Dat is welliswaar minder dan €0.20 per dag maar toch goed €60 per jaar.

Zak ik met mijn 9 liter gemengd water van 40 graden wel terug naar 53 minuten douchen.

Heb ook de douche tijd van mijzelf en de jongste dochter getimed. Dat is 15 minuten samen (5 minuten haar wassen, 5 minuten zelf wassen, en dan speelt ze 5 minuten als ik me scheer)
Dan douchen oudste dochter en vrouw nog een keer 10 minuten per persoon, dus aan meer dan 35 minuten komen we hier toch niet. Bad er bij zou wel killing voor een 300 liter boiler zijn vrees ik.

Aangezien de dames hier niet van koud water houden, denk ik er toch maar een naverwarmer achter te hangen. Dan rek ik de douche tijd naar oneindig denk ik, de wp gaat ook wel de boiler verwarmen dus echt koud water gaat ook nooit de naverwarmer in. De cop is dan wel 1 of ietsje meer maar goed, voor die keer dat iemand behoefte heeft aan uur douchen kan het..

[ Voor 58% gewijzigd door jacovn op 19-04-2017 21:59 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Daannn1987
Bizar om te zien hoe ver de Elga terug moduleert:

208 watt opgenomen op dit moment
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/99qln93pf/Schermafbeelding_2017-04-19_om_21.31.59.png

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Daannn1987 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:33:

[afbeelding]
20 watt opgenomen op dit moment, buffer nu nog op 50 graden door de zon. Met de iets koudere nachten de afgelopen 48 uur alleen WP ondersteuning tussen 04.00 en10.00.

• Daannn1987
BenEco schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:49:
[...]

20 watt opgenomen op dit moment, buffer nu nog op 50 graden door de zon. Met de iets koudere nachten de afgelopen 48 uur alleen WP ondersteuning tussen 04.00 en10.00.
Netjes :) Gister tijdens plaatsen is het huis best afgekoeld (deur hele dag open) dus de warmte is er een beetje uit. Om WAF credits te halen nu maar 24/7 op 21 graden stoken..

Heb helaas alleen een SWW Z-boiler :(

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Daannn1987 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:52:
[...]

Netjes :) Gister tijdens plaatsen is het huis best afgekoeld (deur hele dag open) dus de warmte is er een beetje uit. Om WAF credits te halen nu maar 24/7 op 21 graden stoken..

Heb helaas alleen een SWW Z-boiler :(
De SWW Z-boiler 150 liter staat nog op 72 graden op dit moment ondanks de afwas en douche (15 minuten) vanavond, maar de koud in komt dan ook van de warm uit van de 380 liter Z-WP-boiler en zal wel iets warmer zijn geweest dan een graad of 10 welke het koude water normaal heeft. :)
jacovn schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:24:
@Grolsch

Dat kan ook, lijkt me ook stukken beter voor warmteverlies in stilstand wat je WP hem weer op moet warmen.

Met 50 graden en 400 liter boiler wordt het dan: (320x(50-10))/20 = 640 liter van 40 graden. (Met een niet zo efficiente douche wtw die 32% doet in mijn geval)
Ga je een dik 60% rendement wtw gebruiken dan wordt je inkomende water wellicht wel 27-30 graden in plaats van 20 (delta van 10 naar 17 a 20 graden)

Had ook met een schuin oog naar een 300 liter klasse A boiler gekeken. Als je dan naar warmte verlies kijkt is die bij 65 graden de helft van die 400 liter 44 tegen 88 wH (Alpha innotec waar ik de wp waarschijnlijk van krijg) dat scheelt je 1 KwH per dag aan stilstandverlies. Dat is welliswaar minder dan €0.20 per dag maar toch goed €60 per jaar.

Zak ik met mijn 9 liter gemengd water van 40 graden wel terug naar 53 minuten douchen.

Heb ook de douche tijd van mijzelf en de jongste dochter getimed. Dat is 15 minuten samen (5 minuten haar wassen, 5 minuten zelf wassen, en dan speelt ze 5 minuten als ik me scheer)
Dan douchen oudste dochter en vrouw nog een keer 10 minuten per persoon, dus aan meer dan 35 minuten komen we hier toch niet. Bad er bij zou wel killing voor een 300 liter boiler zijn vrees ik.

Aangezien de dames hier niet van koud water houden, denk ik er toch maar een naverwarmer achter te hangen. Dan rek ik de douche tijd naar oneindig denk ik, de wp gaat ook wel de boiler verwarmen dus echt koud water gaat ook nooit de naverwarmer in. De cop is dan wel 1 of ietsje meer maar goed, voor die keer dat iemand behoefte heeft aan uur douchen kan het..
Ik citeer mezelf even vanuit het "oude" topic :P
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:16:
Ik heb voor de zekerheid nagevraagd hoeveel liter er in ons toekomstige bad gaat, en dat schijnt dus 390 liter te zijn.

Per volwassen persoon mag je er 70 liter aftrekken, dus er gaat 320 liter water in het bad.

Ik ben toch blij dat ik voor de 400 liter SWW variant gekozen heb, 200 liter was in ons geval toch echt te weinig geweest.

Stel water temperatuur koud = 10 graden, SWW vat = 55 graden, van 400 liter mag/kun je maar met 80% rekenen, dan heb ik 510 liter water ter beschikking van 38 graden.

Als in het bad al 320 liter gaat hou ik 190 liter over om nog een 19 minuten te douchen.

Lijkt mij gezien onze "comfort wens" geen overbodige luxe.
@jacovn ik lees trouwens in het oude topic dat je vrouw absoluut geen boilervat wilde hebben.

Heb je een nieuwe vrouw, of heb je een cursus "overtuigingskracht" gehad :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-04-2017 22:12 ]

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:33:

[afbeelding]
Dat is het 'perfecte' modulatiegedrag in mijn optiek, de vv op Ta=24 Tr=22 vloer dus op 23C, superlaag vermogen en geweldig comfort. Het lijkt er op dat de ELGA aanmerkelijk lager dan de 'normale' 50% van max, terug kan moduleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 23:41 ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 23:26:
[...]

Dat is het 'perfecte' modulatiegedrag in mijn optiek, de vv op Ta=24 Tr=22 vloer dus op 23C, superlaag vermogen en geweldig comfort. Het lijkt er op dat de ELGA aanmerkelijk lager dan de 'normale' 50% van max, terug kan moduleren.
Geheel eens. Mijn Elga doet het nu ook zo. Runs van circa 200W bij Tb 9-10˚C. Ik ben benieuwd welke andere wp zo 'diep' kan gaan.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:04:
[...]

Geheel eens. Mijn Elga doet het nu ook zo. Runs van circa 200W bij Tb 9-10˚C. Ik ben benieuwd welke andere wp zo 'diep' kan gaan.
Die dip naar 51W suggereert dat het nog veel lager kan, of is dat mis-interpretatie ? Als het zou kunnen lost dat het 'killige' vloer/wand effect volledig op. Idealiter blijft hij dat 'instelbaar' doen ook al heb je er een kamerthermostaat aanhangen, Verjaardagsvisite, x*150W extra warmtebronnen maar dan toch de vloer/wand op 20-24 houden,

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2017 00:36 ]

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:08:
[...]

Ik citeer mezelf even vanuit het "oude" topic :P

[...]

@jacovn ik lees trouwens in het oude topic dat je vrouw absoluut geen boilervat wilde hebben.

Heb je een nieuwe vrouw, of heb je een cursus "overtuigingskracht" gehad :+
Nee de instalateur is langs geweest, en die vertelde dat hij nergens ooit gehoord heeft dat een 400 liter boiler te weinig is. Nadat hij die geinstalleerd heeft nooit klachten gehad.

Hier maar besproken er toch een naverwarmer aan te hangen voor de zekerheid.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:32:
[...]

Verjaardagsvisite, x*150W extra warmtebronnen maar dan toch de vloer/wand op 20-24 houden,
Hitsige visite heb jij, of zit je met zn allen op de hometrainer op je verjaardag :+

150W is wel erg veel per persoon. Hou het eerder op 75 tot 100W per persoon. Tenminste, ik neem aan dat je gewoon op de bank zit.

• Daannn1987
[...]

Die dip naar 51W suggereert dat het nog veel lager kan, of is dat mis-interpretatie ? Als het zou kunnen lost dat het 'killige' vloer/wand effect volledig op. Idealiter blijft hij dat 'instelbaar' doen ook al heb je er een kamerthermostaat aanhangen, Verjaardagsvisite, x*150W extra warmtebronnen maar dan toch de vloer/wand op 20-24 houden,
Die dip naar 51 watt is naar mijn interpretatie de elga die nog aan het doorpompen is. Op hot standby trekt hij ca 24 watt.. en de pomp zal wel 26 watt trekken?

jacovn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:24:
[...]

Nee de instalateur is langs geweest, en die vertelde dat hij nergens ooit gehoord heeft dat een 400 liter boiler te weinig is. Nadat hij die geinstalleerd heeft nooit klachten gehad.

Hier maar besproken er toch een naverwarmer aan te hangen voor de zekerheid.
Ik snap niet waarom je er bij voorbaat een naverwarmer aan hangt :? Dat zou toch altijd nog kunnen.

Ik ben van mening dat als je kiest voor een fatsoenlijk vat (In die category valt 400L naar mijn idee) dat je echt geen naverwarmer nodig hebt.

Beetje hetzelfde als een WP kopen en er voor de zekerheid nog een CV ketel achterhangen :P

Kreeg jij nou een bad, of niet :? En hoeveel liter / minuut doet je douche :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2017 08:04 ]

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:01:
[...]

Ik snap niet waarom je er bij voorbaat een naverwarmer aan hangt :? Dat zou toch altijd nog kunnen.

Ik ben van mening dat als je kiest voor een fatsoenlijk vat (In die category valt 400L naar mijn idee) dat je echt geen naverwarmer nodig hebt.

Beetje hetzelfde als een WP kopen en er voor de zekerheid nog een CV ketel achterhangen :P

Kreeg jij nou een bad, of niet :? En hoeveel liter / minuut doet je douche :?
Ja een bad, en een 9 a 10 liter standaard douche.
Het gaat er meer om dat als er leidingen gelegd worden het niet veel werk is die naverwarmer erin te hangen.
Als dat later moet kost het meer werk en arbeidsloon.

En zoals ik al schreef lijkt mij een 300 liter klasse A vat beter voor stilstand verlies. Daar kan ik wel de normale douche tijd uit halen. Geen bad vulling en 3 douches, maar meestal zit tussen bad en douche snel 2 uur hier. Dan zal de wp de buffer ook wel weer geladen hebben voor groot deel.

Het is gewoon eenmalig 500€ investeren en geen gezeur met mijn vrouw. Dan moet de naverwarmer iets lager staan dan buffer temperatuur, en doet hij standaard niets tenzij buffer leeg raakt en kouder water levert lijkt me.

Ik ga het me uit laten leggen bij Natec (dealer levert Alpha Innotec) volgende week een afspraak.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 20-04-2017 08:21 ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:33
[...]

200W is wel het minimum van de Elga (20% van vermogen), daaronder schakelt hij uit. Als er dan nog meer dan 26 W gebruikt wordt is dat de pomp die doorloopt. Bij mij is dat nog een kleine oneffenheid in de regeling: Buitenuinit stopt omdat hij onder zijn minimum moet werken, terwijl Elga nog warmtevraag geeft. Gevolg is dat de pomp eindeloos doordraait.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Paul C
Domba schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:19:
@Paul C Ik heb tot nu toe deze 2k NTC's met ß-waarde 3950 van Ebay (nr 152121169693) gebruikt voor zowel pana MDC's 6 (met EHKSS buffer en een merkloze boiler) als een 9KW (met een Joule),, G-serie.

Als ook deze el cheapo DN25 3-weg kleppen (ebay nr 391735346388, het werkt prima met een 6 & 9 kW Pana mono G-serie, maar het houdt niet over.
Deze geven nog al wat flowweerstand omdat deze intern maar 18mm zijn, daar heb je eigenlijk liever de DN32 T-type kogelkraan van, met wat grotere doorstroom opening
Goede opties!

Die 3-weg klep is echt heel goedkoop als je 'm met een echte honeywell vergelijkt. Lijkt me een goede optie voor mensen die nog geen klep hebben! Ik heb een 3-weg klep gerecycled uit het gesloopte CV-systeem, maar die had dus een 24Vac motor. (Ik heb nog even kort een experiment gedaan met 2 12Vac adapters in serie en dat werkt ook.... :Y) )

Die NTC heeft wel een iets hogere ß-waarde dus, maar dat gaat ook goed neem ik aan?
jacovn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:16:
[...]

Ja een bad, en een 9 a 10 liter standaard douche.
Het gaat er meer om dat als er leidingen gelegd worden het niet veel werk is die naverwarmer erin te hangen.
Als dat later moet kost het meer werk en arbeidsloon.

En zoals ik al schreef lijkt mij een 300 liter klasse A vat beter voor stilstand verlies. Daar kan ik wel de normale douche tijd uit halen. Geen bad vulling en 3 douches, maar meestal zit tussen bad en douche snel 2 uur hier. Dan zal de wp de buffer ook wel weer geladen hebben voor groot deel.

Het is gewoon eenmalig 500€ investeren en geen gezeur met mijn vrouw. Dan moet de naverwarmer iets lager staan dan buffer temperatuur, en doet hij standaard niets tenzij buffer leeg raakt en kouder water levert lijkt me.

Ik ga het me uit laten leggen bij Natec (dealer levert Alpha Innotec) volgende week een afspraak.
Ik blijf het een oplossing vinden voor iets waarvan je denkt dat het blijkbaar niet gaat werken, terwijl het gewoon goed werkt.

Hoeveel mensen in dit topic hebben een goed gedimensioneerde SWW boiler + een elektrische naverwarmer :? Ik denk dat ze er niet zijn.

Koop dan een buffervat met een hygiëne spiraal en ga naverwarmen met een doorstroomverwarmer zou mijn idee zijn, bespaart je de ruimte en het geld van een SWW boiler.

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:15:
[...]

Dan kan je je water toch beter opwarmen met 1x 16KW dan met 1x9 en dan ga ik er even vanuit dat niet beide 9 KW WP's je water gaan verwarmen ?
Heb je voor je huis ook zoveel vermogen nodig, een goed geïsoleerd nieuwbouw huis houdt het wel een nachtje warm zonder verwarming ?

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:51:
[...]

200W is wel het minimum van de Elga (20% van vermogen), daaronder schakelt hij uit. Als er dan nog meer dan 26 W gebruikt wordt is dat de pomp die doorloopt. Bij mij is dat nog een kleine oneffenheid in de regeling: Buitenuinit stopt omdat hij onder zijn minimum moet werken, terwijl Elga nog warmtevraag geeft. Gevolg is dat de pomp eindeloos doordraait.
Dit doet mijn Elga nu ook... Thermostaat heeft warmtevraag (vlammetje brand), buitenunit staat uit, pomp draait rond totaal trekt 52.6 watt.
Gemeten temp = 21, setpointtemp = 21
Beetje vreemd eigenlijk.. zal hij net zo lang doorpompen tot de retour temp de setpoint temp heeft bereikt? Zal het eens aankijken.

Edit, en ja hoor retour is nu 21 en Elga schakelt de pomp uit :) Mistery opgelost :+

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 20-04-2017 10:56 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Heeft er iemand in de regio Tilburg nog wat Armaflex 19mm liggen? Onze elga laat toch weer van zich horen op het bitumen dak nu hij afgelopen ochtend 850W aan het verbruiken was.

Zoek 4 stroken van ongeveer een halve meter..

Staat al wel op dempers (rail) en liggen tegels onder, helaas niet gehoopte succes.

• LittleTycoon
koevlaas2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:38:
[...]

Dan kan je je water toch beter opwarmen met 1x 16KW dan met 1x9 en dan ga ik er even vanuit dat niet beide 9 KW WP's je water gaan verwarmen ?
Heb je voor je huis ook zoveel vermogen nodig, een goed geïsoleerd nieuwbouw huis houdt het wel een nachtje warm zonder verwarming ?
Kan idd beter met 16KW opwarmen dan 1x9 (Pana cascadesturing doet niet 2x9). Ja, ik heb best wel wat vermogen nodig. Ik heb mijn warmteverliesberekening zelf nagerekend op u-wert.net op basis van actuele bouwmaterialen gebruikt en ook raampartijen per gevel, mooie site. Hier komt 12,5KW uit, mechanische ventilatie (o.b.v. 0,5 luchtwisseling per uur = 350m3/h) excl. SWW. Met zonnewinsten en interne winsten gaat er zo'n 25% van de 12,5 KW af. Dan kom ik op zo'n 9,5KW uit excl.SWW. Betekent 2KW over (continue) voor SWW bij -10 graden, lijkt me voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zmD3Cy5Y247q3K6olJ4SDobR/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qUmxrIeoeDu769xa9EUoWDOw/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door LittleTycoon op 20-04-2017 11:53 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:10:
Heeft er iemand in de regio Tilburg nog wat Armaflex 19mm liggen? Onze elga laat toch weer van zich horen op het bitumen dak nu hij afgelopen ochtend 850W aan het verbruiken was.

Staat al wel op dempers (rail) en liggen tegels onder, helaas niet gehoopte succes.
Het was Corsat die dit zo heeft geïnstalleerd:
corsat in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@Noord27

Het beste zou zijn om veertrillingsdempers of rubberen trillingsdempers te gebruiken. Zodat je de buitenunit daadwerkelijk ontkoppelt t.o.v. de opstelbalken.

Maar het lijkt mij dat dat nu nier meer eenvoudig te realiseren is?

• Noord27
@Rhaelak

De unit staat dmv trillingsdempers op een (kunstof) rail gebout. Deze kunststofrail staat dan weer op het bitumen platte dak. Eigenlijk staat hij nog eenvoudig los op het dak. Dus aanpassingen zijn ook relatief eenvoudig uit te voeren tussen dak en buitenunit.

Zie ook dit voorbij komen: https://www.ts24.nl/produ...gebalk-SUMO-450-per-stuk/

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 20-04-2017 11:49 ]

• Daannn1987
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:10:

Hier staat de ELGA op het garage dak op hard kunstof rail (2x 1meter) en daaronder een soort trillingsmatjes (lijkt op dit spul https://www.wasmachinesto...canpart-trillingsmat.html en daaronder direct op het bitumen.

Garage is wel van beton.

Stond vanmorgen even op 960 watt te rammen maar hoorde eigenlijk niets..

• Noord27
@Daannn1987

Helaas een houten dak hier. Dat is 100% het verschil.

Lees in het topic hier goede dingen over die Sumo 450 balken. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.maxicool.nl/image/cache/SUMO_1-1800x1800.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 20-04-2017 12:09 ]

• Domba
  • Nu online
Paul C schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:57:
[...]
Die NTC heeft wel een iets hogere ß-waarde dus, maar dat gaat ook goed neem ik aan?
Ja, ik heb zuiver naar de grafiek van panasonic voor H72 gekeken en de weerstandswaarden (aldan niet uit datasheet) van de NTC's bij mijn zoektocht en niet de Beta.

De Panasonic grafiek zit bij 40C op ca 1,2k en 50C op ca 0.8k, ( maar die grafiek is zo klein dat niet op 1 ohm nauwkeurig kan aflezen), dan zitten de weerstandswaarde van die waar ik naar link heel dichtbij.

Als ik de Beta waarde volgens epcos bereken dan zou dat 1079 ohm (40C) & 735 ohm (50C) moeten zijn voor een epcos 3950, geen idee waar het verschil zit

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:27:
[...]

Kan idd beter met 16KW opwarmen dan 1x9 (Pana cascadesturing doet niet 2x9). Ja, ik heb best wel wat vermogen nodig. Ik heb mijn warmteverliesberekening zelf nagerekend op u-wert.net op basis van actuele bouwmaterialen gebruikt en ook raampartijen per gevel, mooie site. Hier komt 12,5KW uit, mechanische ventilatie (o.b.v. 0,5 luchtwisseling per uur = 350m3/h) excl. SWW. Met zonnewinsten en interne winsten gaat er zo'n 25% van de 12,5 KW af. Dan kom ik op zo'n 9,5KW uit excl.SWW. Betekent 2KW over (continue) voor SWW bij -10 graden, lijkt me voldoende.
[afbeelding]

[afbeelding]
Netto 9.5kW nodig bij -10C. Die temperatuur is de afgelopen 12 jaar niet als dagtemperatuur voorgekomen, zelfs -8/-9 slechts 4 keer. Hoeveel overdimensionering wil je dan voor 4/(12*365)=0.1% v.d. gevallen installeren ?

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:26:
[...]

Ik blijf het een oplossing vinden voor iets waarvan je denkt dat het blijkbaar niet gaat werken, terwijl het gewoon goed werkt.

Hoeveel mensen in dit topic hebben een goed gedimensioneerde SWW boiler + een elektrische naverwarmer :? Ik denk dat ze er niet zijn.

Koop dan een buffervat met een hygiëne spiraal en ga naverwarmen met een doorstroomverwarmer zou mijn idee zijn, bespaart je de ruimte en het geld van een SWW boiler.
Dat laatste was het idee inderdaad, maar een 400 liter buffer zou het moeten dekken volgens de instalateur.
Ik leef met 3 vrouwen, en hij niet..

Ik ga me eerst voor laten lichten. Wil ook weten hoe veel warm water de WP weer toe voegt per minuut aan de boiler.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 18:55
Noord27 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:06:
@Daannn1987

[afbeelding]
Die heb ik ook, maar mocht (in mijn situatie) niet baten.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@Daannn1987

[afbeelding]
Die heb ik ook...
Volgens mij wel de Sumo 600.
Ook een houten dak.
Verschil dan wel weer dat hij op een bijgebouw staat en er daardoor niks an hoor in de woonkamer of slaapkamer.
Heb zojuist mijn vooraf ingestelde temperaturen gewijzigd.
De pana kun je de stooklijn 5 graden verschhuiven.
Dat al gedaan te hebben werd het snachts warmer ipv gelijk of ietsje (1 graad) kouder.
Heb nu de waarden ingesteld op 30graden en 40graden watertemp bij War

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:14:
[...]

Netto 9.5kW nodig bij -10C. Die temperatuur is de afgelopen 12 jaar niet als dagtemperatuur voorgekomen, zelfs -8/-9 slechts 4 keer. Hoeveel overdimensionering wil je dan voor 4/(12*365)=0.1% v.d. gevallen installeren ?
Ja dat klopt natuurlijk wel (natuurlijk moet je ook nachttemperatuur meenemen, dan wordt % v.d. gevallen wat hoger). Ik heb gewoon de norm gepakt, doet iedereen. % eigenwijze tweakers die het echt weten is nog lager, schat 0.01% van de totale gevallen die een WP hebben.

• Daannn1987
@Daannn1987

[afbeelding]
Deze liggen er bij mij onder:
http://www.climasense.nl/...llingsbalken-2-stuks.html

En ja idd het dak zal enorm uitmaken.

• Paul C
LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:48:
[...]

Ja dat klopt natuurlijk wel (natuurlijk moet je ook nachttemperatuur meenemen, dan wordt % v.d. gevallen wat hoger). Ik heb gewoon de norm gepakt, doet iedereen. % eigenwijze tweakers die het echt weten is nog lager, schat 0.01% van de totale gevallen die een WP hebben.
Je moet inderdaad de etmaal gemiddelde temperatuur nemen. Tenminste; aangenomen dat je huis degelijk geisoleerd is.

Nog iets wat veel mensen zich niet realiseren:
Als het kouder wordt dan de ontwerptemperatuur dan is het niet zo dat je WP er ineens mee ophoud. Hij blijft proberen, zo hard als hij kan. Stel je hebt je WP ontworpen voor -4C en het wordt een keer -8C (en die -4C is echt heel strak ontworpen en heeft dus geen enkele engineering marge), dan kom je (bij 20C binnen) 4/24 = 1/6 vermogen tekort. Je huis koelt dan af met 1/6 van het vermogen van je WP. Als je net zoals de meeste huizen in Nederland lekker massief bouwt, dan heeft je huis een warmtecapacitiet van ~200Wh/m2K. Als je warmtevraag dan 30W/m2 (bij -4C) is en je komt 1/6 daarvan tekort, dan is dat 5W/m2. Je huis buffert 200Wh/m2K, dus dat betekend dat het met 5/200 = 0,025C per uur afkoelt. Na 24u is je huis dan 0,6C onder je setpoint. Hoeveel dagen per 10 jaar was het ook alweer zo koud? >:)

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Hoi Allemaal,

Ik heb nu zo'n 10 uur door diverse pagina's van dit topic en google gebladerd, maar zie door de bomen het bos niet meer meer helemaal.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen. :)

Huidige situatie:
Verbruik:
  • 2600 kwh stroom
  • 750 M3 gas
Mechanische ventilatie
Zonnepanelen die +- 2500kwh opwekken (dus ongeveer kiet)
Ik kook nog op gas (wel net een inductieplaat op de kop getikt), en mijn cv ketel is een redelijk standaard remeha 10 jaar oude cv ketel (één van de eerste zuinigere)

Waarom ben ik uberhaupt op zoek?
Ik wil van mijn gasaansluiting af. Het vastrecht alleen al is al 200 euro per jaar en gas zal alleen maar duurder worden, voor mijn lage verbruik

Wat zijn mijn vragen (sorry als ze dom overkomen)?
- Is een warmepomp-boiler een totaaloplossing voor mijn probleem (Dus verwarming/douchewater/warm kraanwater)?
- Moet ik naast een warmtepomp-boiler een nieuwe CV ketel aanschaffen?
- Is het "dom" om een ketel van +-10 jaar oud te vervangen om bovenstaande te realiseren?
- Wat zijn geschatte kosten (ballpark figure) om mijn totaaloplossing te realiseren.

Alvast bedankt!

• koevlaas2
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:25:
Hoi Allemaal,

Ik heb nu zo'n 10 uur door diverse pagina's van dit topic en google gebladerd, maar zie door de bomen het bos niet meer meer helemaal.

Huidige situatie:
Verbruik:
  • 2600 kwh stroom
  • 750 M3 gas
Mechanische ventilatie
Ik kook nog op gas (wel net een inductieplaat op de kop getikt), en mijn cv ketel is een redelijk standaard remeha 10 jaar oude cv ketel (één van de eerste zuinigere)

Ik wil van mijn gasaansluiting af. Het vastrecht alleen al is al 200 euro per jaar en gas zal alleen maar duurder worden, voor mijn lage verbruik

- Is een warmepomp-boiler een totaaloplossing voor mijn probleem (Dus verwarming/douchewater/warm kraanwater)?
- Is het "dom" om een ketel van +-10 jaar oud te vervangen om bovenstaande te realiseren?
- Wat zijn geschatte kosten (ballpark figure) om mijn totaaloplossing te realiseren.

Alvast bedankt!
- 750 m3 gas =1500 KWH in je warmtepomp, die mijns inziens tussen de 5 en 7.5 KW vermogen moet zitten.
- Nee, je kan met een WP boiler niet je huis verwarmen, het vermogen van dergelijke boiler is hiervoor te laag.
- Nieuwe CV hoeft niet, enkel goed gedimensioneerde WP (met boiler) is voldoende.
- Laten installeren door uneto-VNI bedrijf kost ongeveer tussen de € 10k en 12k.

jacovn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:27:
[...]

Dat laatste was het idee inderdaad, maar een 400 liter buffer zou het moeten dekken volgens de instalateur.
Ik leef met 3 vrouwen, en hij niet..

Ik ga me eerst voor laten lichten. Wil ook weten hoe veel warm water de WP weer toe voegt per minuut aan de boiler.
Heb je het nu over een buffer of een SWW boilervat :?

Buffervat = open verdeler op een lage temperatuur voor afgifte CV systeem.
SWW = voorraadvat met warm water voor Sanitair Warm Water

Je kunt niet stellen dat een WP warm water toevoegd aan een SWW boilervat, zo werkt het niet.

Je hebt een vat die gelaagd is.

Warm water gaat er aan de bovenkant uit en er wordt vanuit de onderkant koud water toegevoegd.
Het hele vat staat ook onder druk, dus het vat gaat nooit leeg, maar zal op een geven moment aan de onderkant koud water bevatten (ik hoop dat je er een beeld bij hebt).

Dus als je de helft van je warmte water gebruikt hebt is de onderste helft koud en de bovenste helft warm.

Je WP verwarmd zo'n SWW boiler d.m.v. een warmtewisselaar (zo'n spiraal buis) die aanspringt op het moment dat de sensor aangeeft dat de (instelbare) ondertemperatuurwaarde is bereikt.

Dus de plek waar je de temperatuur meter in je vat stop bepaalt wanneer je WP het vat gaat verwarmen.

Als de WP het vat gaat verwarmen ontstaat er een soort van "thermische werveling" in je vat wat ook niet altijd wenselijk is.

• oinkoink12
koevlaas2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:49:
[...]

- 750 m3 gas =1500 KWH in je warmtepomp, die mijns inziens tussen de 5 en 7.5 KW vermogen moet zitten.
- Nee, je kan met een WP boiler niet je huis verwarmen, het vermogen van dergelijke boiler is hiervoor te laag.
- Nieuwe CV hoeft niet, enkel goed gedimensioneerde WP (met boiler) is voldoende.
- Laten installeren door uneto-VNI bedrijf kost ongeveer tussen de € 10k en 12k.
Wat doet zo'n wp boiler dan precies voor mij? Alleen douchewater? want zeker 66% van mijn gasverbruik zit in verwarming namelijk.

• alberthakvoort
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:16:
[...]

Wat doet zo'n wp boiler dan precies voor mij? Alleen douchewater? want zeker 66% van mijn gasverbruik zit in verwarming namelijk.
Een warmtepompboiler is een boiler die instaat voor de verwarming van het sanitair warm water. Door toepassing van warmtepomptechniek wordt een groot deel van de warmte gehaald uit de lucht (binnen-, ventilatie- of buitenlucht).

Afbeeldingslocatie: http://www.izen.eu/files/page_image/1330947231/thumb_IZEN-WPboiler-3.jpg

• oinkoink12
alberthakvoort schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:17:
[...]

Een warmtepompboiler is een boiler die instaat voor de verwarming van het sanitair warm water. Door toepassing van warmtepomptechniek wordt een groot deel van de warmte gehaald uit de lucht (binnen-, ventilatie- of buitenlucht).

[afbeelding]
Duidelijk, dat is voor een éénpersoons huishouden zeker vrijwel nooit rendabel?

• alberthakvoort
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:19:
[...]

Duidelijk, dat is voor een éénpersoons huishouden zeker vrijwel nooit rendabel?
Met de huidige subsidie's kan een Franse/Spaanse boiler wel interessant zijn ;)

• oinkoink12
alberthakvoort schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:26:
[...]

Met de huidige subsidie's kan een Franse/Spaanse boiler wel interessant zijn ;)
True, maar mijn besparing begint pas op t moment dat ik van mijn gas helemaal af ben, aangezien de aansluiting al 200 van de 600 euro die ik per jaar aan gas kwitj ben is.

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Zouden jullie me willen helpen met wat berekeningen? Ik weet niet zo goed of ik de juiste conclusies trek. Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen.

Hier meer info over de situatie. Ik had begrepen dat mijn kWh-verbruik (even de aanname dat het meeste voor verwarming is - geen gasaansluiting) gelijk staat aan 1500m3 gas.

Het is een oud huis, ik hou bij een gebruiksoppervlak van 180m2 een warmteverlies van 85w/m2 aan. Dan zou ik dus 180*85 = 15,3 kW nodig hebben. Lijkt me erg veel? Ook zie ik dat niet helemaal in verhouding met de 1500m3 gas.

Ik heb vorige winter echt niet het hele vermogen van de elektrische kachels (28kW * 8 uur = 224 kWh per dag max beschikbaar) totaal niet nodig gehad. Eerder een 100-120kWh per dag. Dus als de WP warmte kan leveren van 120/20 = 6kW per uur dan ben ik er? Ik neem hier 20 uur ivm SWW-bereiding en defrosts.

Dan nog over de afgifte. Ik wil het volgende realiseren.
1) Wandverwarming. 55m2 ( 16mm buis * 15 hoh ). Bij een Ta van 32 graden kan dit systeem 5,5 kW afgeven.
2) Vloerverwarming. 40m2 (18mm * 10 hoh). Bij een Ta van 35 graden kan dit systeem 4,1 kW afgeven.

Bij 1) reken ik met 100 w/m2. (bron, pag 27).
Bij 2) met 103 w/m2 (bron)

Volgende deze afgifte-cijfers zou ik een WP van 9kW dus netjes overeenkomen. Mijn eerdere gedachte om een 12kW is daarmee zo gek nog niet, gelet op SWW-bereiding en een beetje extra capaciteit (want ik moet eigenlijk rekenen met een Tb van -16).

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• Daannn1987
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:29:
[...]

True, maar mijn besparing begint pas op t moment dat ik van mijn gas helemaal af ben, aangezien de aansluiting al 200 van de 600 euro die ik per jaar aan gas kwitj ben is.
Ik heb nabij hetzelfde verbruik; 720 M3 gas en 2800 KWH Elektra

Sinds gisteren staat hier een Elga te draaien om het CV stukje af te tikken, hiermee kan ik nog niet van het gas af want; tapwater.. (koken doe ik al op elektra).

Wel gaat het vastrecht voor gas omlaag van 170 euro naar 120 oid.. omdat ik in het tapwater tarief kom (onder 500m3).

Tapwater moet ik nog eens goed over denken hoe ik dit wil oplossen.
Misschien tzt een WP ernaast voor tapwater.

Heb nog een Z-boiler systeem staan van 80 liter voor tapwater, spul is reeds 14 jaar oud maar doet het nog prima. Maar in de winter doet dit natuurlijk niet genoeg.

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:48:
[...]

Iedereen heeft een gas CV-ketel en produceert een behoorlijke hoeveelheden CO2.
Of bedoel je andere andere groep met "dat doet iedereen" ? ;)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:25:
Hoi Allemaal,

Huidige situatie:
Verbruik:
  • 2600 kwh stroom
  • 750 M3 gas
Mechanische ventilatie

Alvast bedankt!
Vervang je ventilatiebox voor een inventum combi50
zet er een kleine wp naast met een buffervat en je kan gas eruit doen.

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:42:
[...]

Iedereen heeft een gas CV-ketel en produceert een behoorlijke hoeveelheden CO2.
Of bedoel je andere andere groep met "dat doet iedereen" ? ;)
Nee ik bedoelde de warmtepomp distributeurs en installateurs die gewoon op basis van de standaard warmteverliesberekening wp capaciteit prikken.

Hier op dit forum zit zo'n man of 30 schat ik, hoeveel % van de geïnstalleerde wp's in NL is dat?

• Noord27
Let op met een warmtepompboiler. Die maken aardig wat herrie.

• oinkoink12
SpikeHome schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:48:
[...]

Vervang je ventilatiebox voor een inventum combi50
zet er een kleine wp naast met een buffervat en je kan gas eruit doen.
Thanks voor de tip, die kleine wp met een buffervat, heb je nog tips waarbij ik daarbij op moet letten?
En dat komt in de plaats van de huidige cv ketel (neem ik aan?)
[...]

Een warmtepomp boiler van 190 liter heb je voor 250 euro, genoeg voor één persoon om te douche toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:56:
[...]

Nee ik bedoelde de warmtepomp distributeurs en installateurs die gewoon op basis van de standaard warmteverliesberekening wp capaciteit prikken.

Hier op dit forum zit zo'n man of 30 schat ik, hoeveel % van de geïnstalleerde wp's in NL is dat?
Vraag is natuurlijk of het 'verstandig' is om te doen wat 'iedereen' doet. Vorige week hier ook al min of meer vastgesteld dat een wvb weinig/niets met de werkelijkheid te maken heeft.

• oinkoink12
reneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:05:
[...]

Een warmtepomp boiler van 190 liter heb je voor 250 euro, genoeg voor één persoon om te douche toch?
Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar bedoel je zoiets?
https://www.sanispecials....Boiler-120-Liter-PSH.html
Verbruiken die dingen 2700KwH jaarlijks? das mijn complete jaarverbruik.

[ Voor 41% gewijzigd door oinkoink12 op 20-04-2017 15:26 ]

• koevlaas2
[...]

Een L/W Warmtepomp met een hiervoor geschikte boiler eraan kan je CV ketel vervangen, dan is een aparte ventilatie WP boiler niet nodig en het gas kan dicht/eruit.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:05:
[...]

Thanks voor de tip, die kleine wp met een buffervat, heb je nog tips waarbij ik daarbij op moet letten?
En dat komt in de plaats van de huidige cv ketel (neem ik aan?)
een wp50 heeft 50L warm water.
Dus je zou meer warm water in een buffer moeten hebben die voor douchen zowel c.v. gebruikt kan worden.
50l (van 45 a 50c) is genoeg voor 1 persoon en ligt eraan hoe lang je doucht e.d.
Dus lastig te zeggen wat je precies nodig hebt,

Als de wp50 de boiler op temp. heeft gaat hij verder met je c.v. warm maken dat doen de nibe niet die ook voorgesteld werden.

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 20-04-2017 15:33 ]

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:07:
[...]

Vraag is natuurlijk of het 'verstandig' is om te doen wat 'iedereen' doet. Vorige week hier ook al min of meer vastgesteld dat een wvb weinig/niets met de werkelijkheid te maken heeft.
Ja, maar als die niets met de werkelijkheid te maken heeft, hoe krijg je dan wel een beeld van de werkelijkheid om het goed in te schatten?

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:43:
[...]

Ja, maar als die niets met de werkelijkheid te maken heeft, hoe krijg je dan wel een beeld van de werkelijkheid om het goed in te schatten?
Voer diezelfde wvb berekening eens uit voor je huidige woning en relateer de uitkomst aan je huidige verbuik voor verwarming. M.b.v. graaddagen kun je uitrekenen wat je werkelijk capaciteitsbehoefte is, in ieder geval zeer veel dichter bij de werkelijkheid. Door de ene uitkomst met de andere tee vergelijkn krijg je zicht op de waarschijnijke foutmarge.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

oinkoink12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:21:
[...]

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar bedoel je zoiets?
https://www.sanispecials....Boiler-120-Liter-PSH.html
Verbruiken die dingen 2700KwH jaarlijks? das mijn complete jaarverbruik.
Nee, dat is een standaard elektrische boiler (COP 1). Geen warmtepomp boiler (COP 3,5).

Het elektra verbruik wordt uiteraard bepaald door je heet water verbruik.
Heet water kost normaliter grofweg 100m3 gas per jaar per persoon, oftewel 850kWh aan energie.
De COP van een warmtepomp boiler is 3,5. Dus 243kWh aan stroom nodig per jaar per persoon.

[Specs]

• oinkoink12
Jack schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:50:
[...]

Nee, dat is een standaard elektrische boiler (COP 1). Geen warmtepomp boiler (COP 3,5).

Het elektra verbruik wordt uiteraard bepaald door je heet water verbruik.
Heet water kost normaliter grofweg 100m3 gas per jaar per persoon, oftewel 850kWh aan energie.
De COP van een warmtepomp boiler is 3,5. Dus 243kWh aan stroom nodig per jaar per persoon.
Weer wat geleerd, nou dan ben ik wel nieuwsgierig waar die warmtepompboiler van 190liter voor 250 euro staat.
Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)