misschien nog een loze leiding voor de toekomstige zonnepanelen erbij dan kom ik wel uit met 100mm toch?
Volgens mij kan die er gewoon bij in het 80mm gat.leodnbeo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:00:
misschien nog een loze leiding voor de toekomstige zonnepanelen erbij dan kom ik wel uit met 100mm toch?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
scheelt weer in de kostenkoevlaas2 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:02:
[...]
Volgens mij kan die er gewoon bij in het 80mm gat.
ach op het totaal zal het wel meevallen of het nou 80 of 100 wordt
@leodnbeo
De diameter van de plakplaat is bepalend voor de diameter van het gat. Vaak ga je van 80 naar 110 of 125mm.
Maar je leidingen, inclusief isolatie zijn ongeveer 65x30mm. Met een doorvoer van 80mm heb je genoeg ruimte over om een paar kabels door te trekken.
De diameter van de plakplaat is bepalend voor de diameter van het gat. Vaak ga je van 80 naar 110 of 125mm.
Maar je leidingen, inclusief isolatie zijn ongeveer 65x30mm. Met een doorvoer van 80mm heb je genoeg ruimte over om een paar kabels door te trekken.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
plakplaat? die term ben ik nog niet tegengekomen.Oxellaar schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:14:
@leodnbeo
wat houdt dit in?
Google al gebruikt?leodnbeo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:19:
[...]
plakplaat? die term ben ik nog niet tegengekomen.
wat houdt dit in?
kwartje is gevallen...
ben zo bezig met de warmtepomp zelf dat ik dit soort dingen als over het hoofd zie.
ben zo bezig met de warmtepomp zelf dat ik dit soort dingen als over het hoofd zie.
[ Voor 65% gewijzigd door leodnbeo op 13-04-2017 23:42 ]
Mag ik vragen hoe je aan de informatie komt? Ik zie alleen maar site eindigend op .hu als ik op het serienummer zoek. Zelfs de site van panasonic laat niks zienDomba schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:19:
@zwartewoud
Is een vergelijk tussen 2016 en 2017 model van de H-serie en ik dacht dat WQC nog niet leverbaar is, pas op zijn vroegst volgende maand.
Er is ook een nieuwe WXC12 en wel de KIT-WXC12H6E5, die is iets is fractie lager dan de 2016er WXC12 en de WCS12 is ca 10% meer in prijs (nog wel eerste bruto prijzen uit buitenland).
(WQC=28mm en buitenunit 30cm breder met 2 paneelluiken vs WXS met 1 paneel-luik en 5/4" binnnenunit en ik heb nog geen detail foto's gezien wat verborgen gaat achter het 2e paneelluik van de WQC12)
In de praktijk heb je niet zo vaak volvermogen nodig van de buitenunit bij A+7, eigenlijk alleen voor de boiler omdat verwarming al veelal in deellast gaat.
Er zijn nog maar 2 monoblocks van de H-serie, enkel nog de high prefrormance, MDC07H3E5 en MDC09H3E5 (1-fase) opvolger van de G-serie 6 & 9kW
9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc
De datasheet geeft 2 verschillende waardes bij de geluidsdruk-binnenunit... Ik ben geen expert, slechts 'messenger'.Oxellaar schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:30:
[...]
Geloof mij, je binnendeel maakt al weinig geluid, die gaat echt niet stiller worden. Wat zou er stiller kunnen worden? Alleen iets minder koudemiddel stroming.
Silent mode heeft alleen betrekking op het buitendeel.
Ik had een tijdje terug een youtube-filmpje (deze) op het forum gezet. Is dat wat ik mag verwachten?
9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc
Geluid is bedoerd in het filmpje. Klinkt allemaal flink vervormd en hard....zwartewoud schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:00:
[...]
De datasheet geeft 2 verschillende waardes bij de geluidsdruk-binnenunit... Ik ben geen expert, slechts 'messenger'.
Ik had een tijdje terug een youtube-filmpje (deze) op het forum gezet. Is dat wat ik mag verwachten?
Rest van de installatie ziet er ook niet echt netjes uit, duidelijk een teunje....
Alu pex slangen zijn prima te buigen met een buigveer, maar overal haakse knieën...
Verwijderd
Ik heb sinds eind maart een warmtepomp van Elga.
Verbruik vanaf eind maart tot nu tussen de 1 en 3 m3, vorig jaar dezelfde periode 8 tot 12 m3 per dag.
Elektriciteitsverbruik niet veel hoger..
Gasverbruik de afgelopen jaren:
3800 kuub aan/uit thermostaat
2800 kuub iSens met lagere water temperatuur
2000 kuub met zonneboiler (2016).
<1000 kuub met warmtepomp (2017)???.
Ik heb vloerverwarming en de huiskamer is 150m2 en het plafond is 6 meter hoog (boerderij).
Kees
Verbruik vanaf eind maart tot nu tussen de 1 en 3 m3, vorig jaar dezelfde periode 8 tot 12 m3 per dag.
Elektriciteitsverbruik niet veel hoger..
Ik heb vloerverwarming en de huiskamer is 150m2 en het plafond is 6 meter hoog (boerderij).
Kees
Voor Duitsland, volg www.aircon.panasonic.de of bijv SHK-Journaalzwartewoud schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:56:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan de informatie komt? Ik zie alleen maar site eindigend op .hu als ik op het serienummer zoek. Zelfs de site van panasonic laat niks zienHeb je een link?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Mooie progressieVerwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:00:
Geluid van de pana monoblock 6kw...
Ik hoor hem gewoon echt niet.
Als ik er op 1 meter voor sta en ik buk me, dan voel ik hem blazen...
Maar meer ook echt niet.
Ik ben er blij mee...
Heb al vanaf 1 april de hele hut op 21/22 graden.
Regelmatig gaatie gewoon uit.
Ga binnenkort wel effe uitzoeken hoe ik de nachtverlaging kan instellen.
Maar meer ook echt niet.
Ik ben er blij mee...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Als je nu dag en nacht de WP laat draaien valt het erg mee met het geluid, volgende 'winter' bij 0c of lager zal er wel wat geluid geproduceerd worden, dan gaan alle onderdelen harder werken.paulv1973 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:24:
Geluid van de pana monoblock 6kw...
Maar meer ook echt niet.
Ik ben er blij mee...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee hoor maakt niks uit haha, het is een goed productkoevlaas2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:42:
[...]
Als je nu dag en nacht de WP laat draaien valt het erg mee met het geluid, volgende 'winter' bij 0c of lager zal er wel wat geluid geproduceerd worden, dan gaan alle onderdelen harder werken.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Je hebt het volgens mij helemaal door. Ik heb in bestaande bouw, jaren 70 woning, min of meer hetzelfde gedaan, max PV op het dak, LTV afgifte-systeem, i.p.v. radiatoren, geplaatst een WP geinstalleerd en gas aansluiting laten afsluiten. CV-ketel laten verwijderen en in mijn geval 2 E-boilers geplaatst voor SWW. Voor de komende 20-25jaar, op deelvervangingen na, geen energie-nota meer, comfortabele warmte en geen CO2 uitstoot meer en dat alles voor < 12.000, incl aanschaf PV-panelen die jij als 'dakbedekking' aanschaft. Je bent inderdaad in mijn ogen 'stom' als je het niet doet.rspoe schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:54:
Even een vraag omdat ik graag gasloos wil bouwen. Betreft nieuwbouw.
We gaan een huis bouwen van 500m3 welke uiteraard zal voldoen aan de EPC norm. We verbruiken met zijn 2'en normaal warmte(gas) en stroom, geen gekke dingen.Ik moet nog exact alles uit gaan rekenen.
Dak is 9,5x6,5 op zuid-west waar we geïntegreerde zonnepanelen op willen leggen. Er vanuit gaande dat dit voldoende is voor onze eigen stroom zou ik ook graag een warmte-water pomp met buffervat/boiler willen aanschaffen zodat de CV niet nodig is én we geen gas naar binnen hoeven te leggen.
Als de aanleg/aanschaf van een pomp 8000 euro kost, met subsidie 6000 euro. En de CV van 2000 euro hoeft niet geplaatst te worden. Dan komen we uit op 4000 euro. Als je dit bedrag extra meeneemt in de hypotheek kost dat maar 22 euro per maand bruto. De gas- & elektrorekening kun je dan wegstrepen.
Mijn vraag: je bent dan toch stom als je het niet doet? Of zie ik het allemaal te rooskleurig in en mis ik iets in dit verhaal?
2 boilers? Eentje voor keuken?Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:07:
[...]
Je hebt het volgens mij helemaal door. Ik heb in bestaande bouw, jaren 70 woning, min of meer hetzelfde gedaan, max PV op het dak, LTV afgifte-systeem, i.p.v. radiatoren, geplaatst een WP geinstalleerd en gas aansluiting laten afsluiten. CV-ketel laten verwijderen en in mijn geval 2 E-boilers geplaatst voor SWW. Voor de komende 20-25jaar, op deelvervangingen na, geen energie-nota meer, comfortabele warmte en geen CO2 uitstoot meer en dat alles voor < 12.000, incl aanschaf PV-panelen die jij als 'dakbedekking' aanschaft. Je bent inderdaad in mijn ogen 'stom' als je het niet doet.
Heeft die calenta nog wat opgebracht? Zit te denken mijne misschien maar tekoop te zetten?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Inderdaad was een klep verkeerd aangesloten, opgelost!koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:41:
[...]
Is de boel wel goed aangesloten, zorgt het omschakelen van de 3weg klep niet voor een geblokkeerde leiding richting je ELGA ?
ELGA schakelt dacht ik uit op een temperatuur > 42c (afhankelijk waar je de sensor hebt geplaatst).
Verwijderd
2 boilers in serie, 1e warmt passief van 5-10C uit de kraan naar 18-20C omgevingstemperatuur, 2e warmt op tot douchetemperatuur, weinig kWhtjes nodig op deze manier. Verder heb ik de mogelijkheid natuurlijk om beide actief te verwarmen en afhankelijk v.d. tempinstelling kan ik meerdere baden achter elkaar vullen. In mijn situatie wordt alleen de ene op douche temp gebracht als ik tussen x en y een douche wil nemen, verder staat hij uit. Minimaal stilstandsverlies.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:08:
[...]
2 boilers? Eentje voor keuken?
Heeft die calenta nog wat opgebracht? Zit te denken mijne misschien maar tekoop te zetten?
Tzerra incl. 2 Butaanflessen binnen 1 dag verkocht, zonder MP, bestemming zomerhuisje naar ik meen. Afschrijving voor 1 jaar stoken iets meer dan 100.00 plus de 2 butaanflessen waarvan 1 nog vol.
Dus je kreeg nog 800,- voor de tzerra? Als dat zo is pluk ik hem morgen nog van de muur.Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:11:
[...]
2 boilers in serie, 1e warmt passief van 5-10C uit de kraan naar 18-20C omgevingstemperatuur, 2e warmt op tot douchetemperatuur, weinig kWhtjes nodig op deze manier. Verder heb ik de mogelijkheid natuurlijk om beide actief te verwarmen en afhankelijk v.d. tempinstelling kan ik meerdere baden achter elkaar vullen. In mijn situatie wordt alleen de ene op douche temp gebracht als ik tussen x en y een douche wil nemen, verder staat hij uit. Minimaal stilstandsverlies.
Tzerra incl. 2 Butaanflessen binnen 1 dag verkocht, zonder MP, bestemming zomerhuisje naar ik meen. Afschrijving voor 1 jaar stoken iets meer dan 100.00 plus de 2 butaanflessen waarvan 1 nog vol.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je was het eerder niet met me eens.....Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:11:
[...]
Maar zie je nu, dat de CO2 die jij niet uitstoot, toch door een ander word uitgestoten
0 graden!!?koevlaas2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:42:
[...]
Als je nu dag en nacht de WP laat draaien valt het erg mee met het geluid, volgende 'winter' bij 0c of lager zal er wel wat geluid geproduceerd worden, dan gaan alle onderdelen harder werken.
We hebben hier in Zuid Limburg nog steeds 2 a 3 graden nachttemperatuur...
Aanstaande dinsdag staat er weer nachtvorst op het programma...
Smorgens is het nog steeds frisjes... ongeveer 4 graden. En dan hang ik met mijn snuffert ervoor te luisteren...
En dat valt dus niet tegen...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
Als ik 'm had vernietigd, had die persoon een andere nieuwe gekocht, ik lever als zodanig nog een bijdrage dat er nu geen grondstoffen/energie voor een nieuwe gebruikt hoeven te worden.Oxellaar schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:22:
[...]
Je was het eerder niet met me eens.....
Maar zie je nu, dat de CO2 die jij niet uitstoot, toch door een ander word uitgestoten
Verwijderd
Je moet wel kunnen inkopen. Ik betaalde minder dan 800,00 en heb er 700.00 voor terug gehad, incl. die gasflessen.Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:08:
[...]
Dus je kreeg nog 800,- voor de tzerra? Als dat zo is pluk ik hem morgen nog van de muur.
Oh ja, dat inkopen is bij mij altijd een probleem jaVerwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:36:
[...]
Je moet wel kunnen inkopen. Ik betaalde minder dan 800,00 en heb er 700.00 voor terug gehad, incl. die gasflessen.
[afbeelding]
Maar 700 vind ik nog een goede prijs voor een gebruikte cv, al weet ik niet wat die 2 flessen waard zijn maar al snel 100,- totaal denk ik, met slangen?
Verwijderd
2 flessen is samen 30.00 statiegeld, zeg 1.2 vulling is 32.00, slang plus reduceer(dingetje) 6.95, alles bij elkaar rond de 70.00Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:52:
[...]
Oh ja, dat inkopen is bij mij altijd een probleem jahahaha
Maar 700 vind ik nog een goede prijs voor een gebruikte cv, al weet ik niet wat die 2 flessen waard zijn maar al snel 100,- totaal denk ik, met slangen?
Ik kan inmiddels voor 95% op de zon draaien, de WP hoeft bijna niet meer te verwarmen.paulv1973 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:28:
[...]
0 graden!!?
We hebben hier in Zuid Limburg nog steeds 2 a 3 graden nachttemperatuur...
Aanstaande dinsdag staat er weer nachtvorst op het programma...
Smorgens is het nog steeds frisjes... ongeveer 4 graden. En dan hang ik met mijn snuffert ervoor te luisteren...![]()
En dat valt dus niet tegen...
Ook zonde van dat ding, nu verdient ie niks terug voor je.....koevlaas2 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:01:
[...]
Ik kan inmiddels voor 95% op de zon draaien, de WP hoeft bijna niet meer te verwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Maakt nog wel SWW.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:10:
[...]
Ook zonde van dat ding, nu verdient ie niks terug voor je.....
Zodra ik sww betrouwbaar heb ga ik hem ook maar verkopen, goed bekeken van je.Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:57:
[...]
2 flessen is samen 30.00 statiegeld, zeg 1.2 vulling is 32.00, slang plus reduceer(dingetje) 6.95, alles bij elkaar rond de 70.00
Dus de eerste boiler warmt alleen op naar kamer temperatuur zeg maar? Hoeveel warmt ie dan door zonder stroom verbruik?
Was het zelf ook van plan, via hygiëne spiraal voeden naar boiler in de zomer als buffer niet aan is voor CV. In het kamertje waar hij staat is het al vanzelf 25 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit er nog aan te denken om straks een soort afdakje te te timmeren voor m'n buitenunit.
Het is nu eenmaal geen "mooi ding" om te zien in de tuin.
Ook wil ik mijn grasmaairobot er straks bij in zitten.
Hebben jullie ook toevallig iets gemaakt waar ik wat aan heb als voorbeeld
@Willie Wortel heeft wel een mooie.Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:40:
Ik zit er nog aan te denken om straks een soort afdakje te te timmeren voor m'n buitenunit.
Ik heb er een los afdakje op liggen zodat de boel een beetje droog blijft.
Ik google op "buitenunit warmtepomp afdak", kom ik in 1 x dit plaatje tegen
Ik denk die komt me bekend voor
@Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2017 19:52 ]
@Grolsch
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Oxellaar in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Of anders een climeleon.
http://www.fujitsuclimate.nl/climeleon-wave/
develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Oxellaar in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Of anders een climeleon.
http://www.fujitsuclimate.nl/climeleon-wave/
develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2017 21:31 ]
De Panasonic WH-MDC05F3E5 kan de huidige- en gewenste ruimtetemperatuur niet meten, en dus de stooklijn niet dynamisch aanpassen. Die feature mis ik wel, zeker als er niet 24 uur per dag gestookt wordt is de aanwarmtijd lang.
Gelukkig kan ik de Panasonic nu gemakkelijk op standje volgas zetten met de TANK modus op klem 15/16:

De Panasonic denkt dat de tank 22°C is, en verhoogd vervolgens de watertemperatuur naar 57°C om mijn 'tank' op te warmen.
Er moet nog een weerstandje bij parallel + kamerthermostaat om de warmtepomp te laten denken dat de 'tank' op temperatuur is. Dan volgt de Panasonic gewoon weer de stooklijn.
[Edit]
Wat mij nog niet duidelijk is wat je met de volgende parameter kan instellen:
Heating Priority
Heating Operation Interval
Heat-up Interval
Ik snap niet waarom er twee intervallen ingesteld kunnen worden als er toch één dominant is. 1 interval timer zou toch voldoende moeten zijn.
Gelukkig kan ik de Panasonic nu gemakkelijk op standje volgas zetten met de TANK modus op klem 15/16:

De Panasonic denkt dat de tank 22°C is, en verhoogd vervolgens de watertemperatuur naar 57°C om mijn 'tank' op te warmen.
Er moet nog een weerstandje bij parallel + kamerthermostaat om de warmtepomp te laten denken dat de 'tank' op temperatuur is. Dan volgt de Panasonic gewoon weer de stooklijn.
[Edit]
Heating Priority
Heat-up Interval
Ik snap niet waarom er twee intervallen ingesteld kunnen worden als er toch één dominant is. 1 interval timer zou toch voldoende moeten zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 15-04-2017 22:00 ]
Verwijderd
Ik heb de 'gratis' opwarmtemperatuur nog niet gemeten, maakt op zich ook niet zo veel uit, kan het gratis deel toch niet beinvloeden, onder het motto elke graad warmer dan v.a. de watermeter hoef ik niet actief op te warmen. Ik zal er tzt eens een kWh en temp sensor aanhangen om er iets verstandigs over te kunnen zeggen.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:15:
[...]
Zodra ik sww betrouwbaar heb ga ik hem ook maar verkopen, goed bekeken van je.
Dus de eerste boiler warmt alleen op naar kamer temperatuur zeg maar? Hoeveel warmt ie dan door zonder stroom verbruik?
Was het zelf ook van plan, via hygiëne spiraal voeden naar boiler in de zomer als buffer niet aan is voor CV. In het kamertje waar hij staat is het al vanzelf 25 graden
Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:40:
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Dat is om te voorkomen dat alle tijd aan je tank besteed word.Dre schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:57:
De Panasonic WH-MDC05F3E5 kan de huidige- en gewenste ruimtetemperatuur niet meten, en dus de stooklijn niet dynamisch aanpassen. Die feature mis ik wel, zeker als er niet 24 uur per dag gestookt wordt is de aanwarmtijd lang.
[afbeelding]
[Edit]
Heating Priority
Heat-up Interval
Is een kamer thermostaat niet handiger dan dit trucje?
1 PVoutput . Dongen NB
Om het snel op te warmen met een kamerthermostaat moet ik mijn stooklijn dan al standaard hoger instellen. Liever stook ik met zo'n laag mogelijke temperatuur. Alleen bij het aanwarmen moet de 'stooklijn' hoger worden. Een thermostaat is mijn inziens meer bedoelt om de ruimtetemperatuur exact op 20,0 te houden, maar niet om snel op te warmen.reneeke1970 schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:22:
[...]
Dat is om te voorkomen dat alle tijd aan je tank besteed word.
Is een kamer thermostaat niet handiger dan dit trucje?
Nu heb ik ingesteld:
Heating Priority: No (tank heeft prioriteit)
Heating Operation Interval: 10 uur
Tank Heat-up Interval: 1:35 uur
Mijn tank blijft altijd 22°C en bereikt dus de 65°C (setpoint) niet.
Hoe ziet het stookgedrag er dan uit? Iemand ervaring met de heat+tank modus?
Wat grafieken voor diegene die het leuk vinden van de Ecodan 7,5 kw versie en fijne pasen!
Data is gebaseerd op periode 3 okt t/m vandaag en zijn als volgt;
3.164 draaiuren (ik had 2015 4.319 draaiuren met de Elga)
3.520 kwh
15.029 kw warmte gegenereerd
4,27 Scop
2.333 graaddagen

3.520 kwh
4,27 Scop
2.333 graaddagen

[ Voor 35% gewijzigd door develdonk op 16-04-2017 10:46 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Verwijderd
Die 1.08m3/h wat wordt daar mee bedoeld ?develdonk schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:40:
Wat grafieken voor diegene die het leuk vinden van de Ecodan 7,5 kw versie en fijne pasen!
3.520 kwh
4,27 Scop
2.333 graaddagen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe verhoudt zich de ELGA efficiency t.o.v. de Ecodan, de uren zijn weliswaar afgenomen maar dat is slechts een deel van het verhaal volgens mij ?
1,06 m3/h is de flow in liters per uur. Elga deed het volgende:
4.319 draaiuren
2.883 kwh
11.898 kw warmte
4,13 scop
2.241 graaddagen
Elga was in het verbruik 38% goedkoper in euries dan gasketel. Ecodan is 27% goedkoper dan gasketel. Immers:
Elga kost 1,29kwh per graaddag
Ecodan kost 1,51 kwh per graaddag
Bij een gasprijs van 0,62184 en elec prijs van 0,18525 kom je dan op bovenstaande percentages uit.
4.319 draaiuren
2.883 kwh
11.898 kw warmte
4,13 scop
2.241 graaddagen
Elga was in het verbruik 38% goedkoper in euries dan gasketel. Ecodan is 27% goedkoper dan gasketel. Immers:
Bij een gasprijs van 0,62184 en elec prijs van 0,18525 kom je dan op bovenstaande percentages uit.
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 16-04-2017 14:22 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik vermoed dat zijn cv ketel regelmatig bijsprong
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2017 16:45 ]
Een Elga is gewoon veel en veel beter dan een Ecodan
Niemand vraagt of het ook warm was
Ecodan 7,5 kw en een elga 5 kw
[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-04-2017 17:56 ]
Verwijderd
De CV-ketel sprong bij de ELGA (meer) bij om e.e.a. op temperatuur te krijgen/houden ?develdonk schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:21:
1,06 m3/h is de flow in liters per uur. Elga deed het volgende:
4.319 draaiuren
2.883 kwh
11.898 kw warmte
4,13 scop
2.241 graaddagen
klopt inderdaad. De Elga had ondanks de gematigde temps in 2015 een bijstook nodig van 88m3 gas. Die zouden normaliter tegen de slechtse (dag)COP geleverd zijn (zijnde 3,2) wat dus 237 kwh in additionele kwh's was geweest.Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:32:
[...]
De CV-ketel sprong bij de ELGA (meer) bij om e.e.a. op temperatuur te krijgen/houden ?
Omdat de Elga dus zelfs in gematigde winters het verbruik niet aankon, veel draaiuren maakte en heel veel op vol vermogen draaide (toen was er nog geen WAR) heb ik destijds besloten de Ecodan er naast te hangen. Toen hieruit bleek dat de Elga overbodig was geworden heb ik hem er weer uit gedaan.
Verwijderd
@develdonk Verhouding prestaties ELGA - Ecodan komen iets dichter bij elkaar, wat me verbaasd, cq. onverklaarbaar is, althans voor mij is de benodigde warmte t.o.v. het aantal graaddagen. Het lijkt wel of je in een ander huis woont cq. wat isolatie hebt verwijderd.
ELGA produceert 11.898 + (237 * 3.2) = 12.656 voor 2241 graaddagen = 5.65kWh per graaddag
Ecodan daarentegen 15.029 voor 2333 graaddagen = 6.44 per graaddag.
Een verschil van 14%. Of de genoemde 'isolatie verwijderigsactiviteit' heeft plaats gevonden of de gemiddelde binnentemperatuur is lager geweest, maar gezien het relatief grote verschil van 14% moet dat dan redelijk fors geweest zijn.
ELGA produceert 11.898 + (237 * 3.2) = 12.656 voor 2241 graaddagen = 5.65kWh per graaddag
Een verschil van 14%. Of de genoemde 'isolatie verwijderigsactiviteit' heeft plaats gevonden of de gemiddelde binnentemperatuur is lager geweest, maar gezien het relatief grote verschil van 14% moet dat dan redelijk fors geweest zijn.
Zit het tapwater er bij of zo?Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:53:
@develdonk Verhouding prestaties ELGA - Ecodan komen iets dichter bij elkaar, wat me verbaasd, cq. onverklaarbaar is, althans voor mij is de benodigde warmte t.o.v. het aantal graaddagen. Het lijkt wel of je in een ander huis woont cq. wat isolatie hebt verwijderd.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat @develdonk dat aspect bij het presenteren van zijn cijfermateriaal over het hoofd zou zien. Maar dat zou inderdaad een heel plausibele verklaring zijn.
ik wil graag de startpost uitbreiden met:
1/ 2 voorbeelden van volledig verwarmen/SWW met LW warmtepomp: wie wil me een beschrijving/plaatje/etc opsturen
2/ een stukje info over aansluitvermogen: in NL is 3x25A / 1x40A de particuliere maximale waarde, welk vermogen WP kan je dan toepassen
Wie wil me wat stukjes aanleveren?
Bedankt
1/ 2 voorbeelden van volledig verwarmen/SWW met LW warmtepomp: wie wil me een beschrijving/plaatje/etc opsturen
2/ een stukje info over aansluitvermogen: in NL is 3x25A / 1x40A de particuliere maximale waarde, welk vermogen WP kan je dan toepassen
Bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vanaf welke versie werkt de war op de elga ?Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:53:
De woning zelf is niks aan veranderd, ook geen sww, meters zijn identiek gebleven. Wel 1 graad warmer gezet dan vorig jaar, dat zal het verschil dan zijn. De elga had het wel een stuk makkelijker omdat er maar weinig dagen onder 0 waren. Zo zie je maar dat het desbetreffende jaar waarin je meet ook veel doet (denk ik dan maar).
WAR is altijd al ondersteund op de Elga.Ramon_1984 schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:23:
[...]
Vanaf welke versie werkt de war op de elga ?
Bij mijn 2014 elga moet war door Techneco worden ingesteld
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
en ik kan me ook niet herinneren dat dat er op zat eerlijk gezegd... Maar was nog in de early adoption days
ondertussen wat wijzer geworden... (hopelijk)
De switch A1 en A3 zijn toch voor het instellen van de stooklijn, dat was op de eerste versie al.BarryH schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:30:
[...]
Bij mijn 2014 elga moet war door Techneco worden ingesteld
Of is dat alleen voor de stooklijn van de ketel?
Verwijderd
@develdonk Nog een keertje, als je het niet erg vindt.
Ik meen me te herinneren dat je oorspronkelijk gasverbruik gemiddeld rond de 1.400m3 gas zat, je stookt nu 24/24 en een 1C hogere binnenT in het afgelopen jaar, maar daar is naar mijn idee de 1575 of erger de 1879m3 t.o.v. 1.400m3 niet mee verklaard.
Bij mij, slechts korte dus minder betrouwbare periode, gaat de 2kWh voor 1m3 gas prima op, zelfs 1.84, terwijl naar ik me meen te herinneren die factor bij jou > 2.5 zou zijn.
Wat ook nog zou kunnen is dat je echt een echte 107% rendements CV-ketel had, dat zou een hoop verklaren.
ELGA produceert 11.898kWh aan warmte wat 'overeenkomt' met 1487m3 gas + de genoemde 88m3 bijstook = 1575m3 gas voor 2.241 graaddagen wat resulteert in 0.70m3/graaddag.
Ecodan 15.029 'overeenkomt' met 1.879m3 gas voor 2.333 graaddagen met als resultaat 0,81m3/graaddag.
15% verschil, 1C hogere binnenT wordt 'algemeen beweerd' dat dat tot 7% meerverbruik zou leiden. Blijft een voor mij onverklaarbaar verschil van 8%.
Ik meen me te herinneren dat je oorspronkelijk gasverbruik gemiddeld rond de 1.400m3 gas zat, je stookt nu 24/24 en een 1C hogere binnenT in het afgelopen jaar, maar daar is naar mijn idee de 1575 of erger de 1879m3 t.o.v. 1.400m3 niet mee verklaard.
Bij mij, slechts korte dus minder betrouwbare periode, gaat de 2kWh voor 1m3 gas prima op, zelfs 1.84, terwijl naar ik me meen te herinneren die factor bij jou > 2.5 zou zijn.
Wat ook nog zou kunnen is dat je echt een echte 107% rendements CV-ketel had, dat zou een hoop verklaren.
ELGA produceert 11.898kWh aan warmte wat 'overeenkomt' met 1487m3 gas + de genoemde 88m3 bijstook = 1575m3 gas voor 2.241 graaddagen wat resulteert in 0.70m3/graaddag.
Ecodan 15.029 'overeenkomt' met 1.879m3 gas voor 2.333 graaddagen met als resultaat 0,81m3/graaddag.
15% verschil, 1C hogere binnenT wordt 'algemeen beweerd' dat dat tot 7% meerverbruik zou leiden. Blijft een voor mij onverklaarbaar verschil van 8%.
A1 en A3 stellen alleen de stooklijn Vd cv ketel in die via open therm door de elga wordt aangestuurdOxellaar schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:23:
[...]
De switch A1 en A3 zijn toch voor het instellen van de stooklijn, dat was op de eerste versie al.
Of is dat alleen voor de stooklijn van de ketel?
Jouw aanname van 8 kWh per m³ gas voor cv-bedrijf is, zoals je zelf aangeeft, een aanname! - niet meer - gelukkigVerwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:50:
@develdonk Nog een keertje, als je het niet erg vindt.
Ik zelf haal met mijn, enigszins getweakte, cv-installatie ca. 8,8 - 8,9 kWh/m³ op jaarbasis voor cv-bedrijf (retour max. 33 °C, maar met geschat! significante stilstandsverliezen).
Jouw "berekeningen" zouden wat "realistischer" kunnen zijn als je de systeemtemperaturen (retour!)
bij gas (cv-bedrijf) mee zou kunnen nemen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heb je de ELGA en Ecodan ook beide in serie laten draaien ? Zo ja, wat zijn je ervaringen ?develdonk schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:33:
[...]
klopt inderdaad. De Elga had ondanks de gematigde temps in 2015 een bijstook nodig van 88m3 gas. Die zouden normaliter tegen de slechtse (dag)COP geleverd zijn (zijnde 3,2) wat dus 237 kwh in additionele kwh's was geweest.
Omdat de Elga dus zelfs in gematigde winters het verbruik niet aankon, veel draaiuren maakte en heel veel op vol vermogen draaide (toen was er nog geen WAR) heb ik destijds besloten de Ecodan er naast te hangen. Toen hieruit bleek dat de Elga overbodig was geworden heb ik hem er weer uit gedaan.
Waar kan ik vinden hoeveel geld er nog in het subsidie potje zit tbv warmtepompen?
Verwijderd
Als de aanname fout is en dat zal die zijn, maakt het voor de onderlinge vergelijking tussen de 2 WPen verder niet uit. Alleen voor CV-gas t.o.v. beide WPen. Maar daar, tussen WPen en CV-gas is het verschil ook wel erg groot in mijn optiek. 1.875 'omgerekend' t.o.v. 1.400 is een verschil van bijna 34%, ik weet dat er variatie over de jaren is maar naar mijn idee niet in dit soort ordes van grootte.dunklefaser schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:05:
[...]
Jouw aanname van 8 kWh per m³ gas voor cv-bedrijf is, zoals je zelf aangeeft, een aanname! - niet meer - gelukkig.
Ik zelf haal met mijn, enigszins getweakte, cv-installatie ca. 8,8 - 8,9 kWh/m³ op jaarbasis voor cv-bedrijf (retour max. 33 °C, maar met geschat! significante stilstandsverliezen).
Jouw "berekeningen" zouden wat "realistischer" kunnen zijn als je de systeemtemperaturen (retour!)
bij gas (cv-bedrijf) mee zou kunnen nemen.
Hier staat het tussen, tot en met 31 maart ca. 15 miljoen, dus de jouwe kan er nog wel van afpaulv1973 schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:59:
Waar kan ik vinden hoeveel geld er nog in het subsidie potje zit tbv warmtepompen?
http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie
Volgens mij gaat hij er nog een bestellenkoevlaas2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:21:
[...]
Hier staat het tussen, tot en met 31 maart ca. 15 miljoen, dus de jouwe kan er nog wel van af
http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie
Als ik een baan gehad zou hebben zouden we hier misschien ook nog het 1 en ander opgehangen hebben, helaas geen baan en de projecten liggen stil/in de ijskast.AUijtdehaag schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:24:
[...]
Volgens mij gaat hij er nog een bestellen
1 sowieso... Voor de toekomstige garage.... Ga ik daar ook mooi vloerverwarming in leggen.AUijtdehaag schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:24:
[...]
Volgens mij gaat hij er nog een bestellen
En dan zet ik er een T-stuk op. Kan ik er ook meteen in de zomer het zwembad mee verwarmen...
En dan heb ik er nog 1 nodig voor een vriend van me.
Die is nu toch ook wel overtuigd van de werking.
Mag ik meteen zijn zonnepaneeltjes uitbreiden van 24 naar 35 stuks...
Heb je elga en ecodan tegelijk draaiende gehad? Is dat relatief gemakkelijk te doen?develdonk schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:42:
en ik kan me ook niet herinneren dat dat er op zat eerlijk gezegd... Maar was nog in de early adoption daysondertussen wat wijzer geworden... (hopelijk)
Wat voor projecten zou je in de toekomst nog willen doen ?koevlaas2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:26:
[...]
Als ik een baan gehad zou hebben zouden we hier misschien ook nog het 1 en ander opgehangen hebben, helaas geen baan en de projecten liggen stil/in de ijskast.
@koevlaas2paulv1973 schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:59:
Nog 55 miljoen beschikbaar dus.... tot 31 maart 15 miljoen gebruikt, kort door de bocht... 5 miljoen per maand. nog 11 maanden en dan is de pot leeg voor 2017
Welnee joh, in de zomer denkt bijna niemand aan een WP, er is denk ik (pin mij er niet op vast) genoeg geld voor het hele jaar.migila schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:26:
[...]
@koevlaas2
Nog 55 miljoen beschikbaar dus.... tot 31 maart 15 miljoen gebruikt, kort door de bocht... 5 miljoen per maand. nog 11 maanden en dan is de pot leeg voor 2017
Douche WTW, L/L WP voor in de woonkamer, boven of beide.Ramon_1984 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:25:
[...]
Wat voor projecten zou je in de toekomst nog willen doen ?
Nog meer zonnepanelen, draai nu net quitte.
BTW 2017 duurt nog maar 8,4 maandenmigila schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:26:
[...]
@koevlaas2
Dat bedoelde ik ook, 2017 gaat de pot niet leeg...
Deze voorbeeldwoningen, met mij bovenaan.BarryH schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:09:
ik wil graag de startpost uitbreiden met:
Bedankt
http://sdwaterland.nl/wor...amheid/voorbeeldwoningen/
Mooie foto van je 'geliefde' Michl WP erbij!koevlaas2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:13:
[...]
Deze voorbeeldwoningen, met mij bovenaan.
http://sdwaterland.nl/wor...amheid/voorbeeldwoningen/
Vraag: Kan een buffervat (puur voor SWW bereiding) ook in een niet geisoleerde schuur worden gezet en dan toch een goed rendement halen (ook in de winter)? Lamdawaarde isolering 0,031 W/m2, warmteverlies 1,91 Kw/h (weet niet welke norm dit tegen wordt gemeten trouwens, maar heeft dan energielabel B, 10cm Neopor isolering en 2 cm vlies).
Ik dacht dat via verschillende normen kan zijnLittleTycoon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:29:
Vraag: Kan een buffervat (puur voor SWW bereiding) ook in een niet geisoleerde schuur worden gezet en dan toch een goed rendement halen (ook in de winter)? Lamdawaarde isolering 0,031 W/m2, warmteverlies 1,91 Kw/h (weet niet welke norm dit tegen wordt gemeten trouwens, maar heeft dan energielabel B, 10cm Neopor isolering en 2 cm vlies).
(zie origineel label-etiket welke bij vat zat, helemaal links onder.staat jaartal/gebruikte norm)
Maar simpel ,1,91kWh/24uur = 79,6W en dat is bij de normen veelal over 45 graden.
Na ratio wordt deze groter als dT groter is omdat SWW warmer is en schuurtje kouder..
Is wel een warmteverlies die WP elke dag moet aanvullen, buiten de afname en dat kost tijd die WP niet kan besteden aan verwarmen, in geval van bijvoorbeeld 5kW is dat vlot een half uur extra per dag
[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 18-04-2017 13:54 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het e.e.a. speelde zich af toen deze nog werkte.Noord27 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:40:
[...]
Mooie foto van je 'geliefde' Michl WP erbij!
Goed idee, tijd om weereens wat negatieve aandacht op Michl te richten, ik heb al een idee voor weer een topic op het Kalte Treffpunkt.
Mijn review op google maps zijn ze allerminst blij mee.
Thanks voor je feedback. Ik heb inmiddels een offerte ontvangen voor een soortgelijk bedrag. Ik ben nog aan het onderzoeken wat voor WP / Boilers ik moet gaan aanschaffen. Als er tips zijn hoor ik dat graag.Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:07:
[...]
Je hebt het volgens mij helemaal door. Ik heb in bestaande bouw, jaren 70 woning, min of meer hetzelfde gedaan, max PV op het dak, LTV afgifte-systeem, i.p.v. radiatoren, geplaatst een WP geinstalleerd en gas aansluiting laten afsluiten. CV-ketel laten verwijderen en in mijn geval 2 E-boilers geplaatst voor SWW. Voor de komende 20-25jaar, op deelvervangingen na, geen energie-nota meer, comfortabele warmte en geen CO2 uitstoot meer en dat alles voor < 12.000, incl aanschaf PV-panelen die jij als 'dakbedekking' aanschaft. Je bent inderdaad in mijn ogen 'stom' als je het niet doet.
Wellicht kan je eens contact opnemen met Grolsch, die heeft volgens mijns alles zelf gekocht en laten installeren door een installateur .rspoe schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:09:
[...]
Thanks voor je feedback. Ik heb inmiddels een offerte ontvangen voor een soortgelijk bedrag. Ik ben nog aan het onderzoeken wat voor WP / Boilers ik moet gaan aanschaffen. Als er tips zijn hoor ik dat graag.
Misschien kan je solliciteren op de service afdeling van michlkoevlaas2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:04:
[...]
Het e.e.a. speelde zich af toen deze nog werkte.
Goed idee, tijd om weereens wat negatieve aandacht op Michl te richten, ik heb al een idee voor weer een topic op het Kalte Treffpunkt.
Mijn review op google maps zijn ze allerminst blij mee.
Die afdeling hebben ze volgens mij niet.Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:20:
[...]
Misschien kan je solliciteren op de service afdeling van michl
Verder is het 500 km bij mij vandaan dat is een beetje te ver weg.
Service is een instelling, geen afdeling.koevlaas2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:42:
[...]
Die afdeling hebben ze volgens mij niet.
Verder is het 500 km bij mij vandaan dat is een beetje te ver weg.
De service die ik heb gekregen van Techneco is overigens wel erg goed. Dus dat kan ook mee wegen in de overweging van anderen in een bepaald merk WP.
[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 18-04-2017 12:08 ]
Hop! De elga is zojuist geplaatst en in productie genomen.
Paar opstart problemen (Eerst flow problemen, dus elga staat niet meer in DUO mode. En elga schakelde ketel aan ondanks dat ingesteld vs gemeten maar 0.5 graden was).
Maar daarna helemaal perfect. Helaas is het zonnig ^^ dus de stooksessie was niet bijster lang.
Nu alles weer netjes afwerken buiten
Paar opstart problemen (Eerst flow problemen, dus elga staat niet meer in DUO mode. En elga schakelde ketel aan ondanks dat ingesteld vs gemeten maar 0.5 graden was).
Maar daarna helemaal perfect. Helaas is het zonnig ^^ dus de stooksessie was niet bijster lang.
Nu alles weer netjes afwerken buiten
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ben ik ook wel zeer benieuwd naar!koevlaas2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:09:
[...]
Heb je de ELGA en Ecodan ook beide in serie laten draaien ? Zo ja, wat zijn je ervaringen ?
Als je gemiddeld 1,9 kWh/d voor het op temperatuur houden (55 °C?)Domba schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 01:07:
[...]
Ik dacht dat via verschillende normen kan zijn
(zie origineel label-etiket welke bij vat zat, helemaal links onder.staat jaartal/gebruikte norm)
Maar simpel ,1,91kWh/24uur = 79,6W en dat is bij de normen veelal over 45 graden.
Na ratio wordt deze groter als dT groter is omdat SWW warmer is en schuurtje kouder..
Is wel een warmteverlies die WP elke dag moet aanvullen, buiten de afname en dat kost tijd die WP niet kan besteden aan verwarmen, in geval van bijvoorbeeld 5kW is dat vlot een half uur extra per dag
van de boilerinhoud nodig hebt, in de zomer minder/in de winter meer,
ben je op jaarbasis ca. 700 kWh alleen voor het warmhouden kwijt.
Met een L/W-warmtepomp is dat waarschijnlijk nog steeds ca. 300 - 350 kWh
aan elektrische energie.
Je hebt vaak nog additioneel verlies via de aansluitingen (microcirculatie),
voor zover ik weet is dit deels te voorkomen via zgn. thermosyphons.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
In theorie niet zo'n probleem imho, maar hoor graag praktijkervaringen
Voor zover ik weet overweegt @LittleTycoon een 2x 9kW mono, goed voor een 800-1500m3 woning en bij nwe bouw nog meer met WTW, want ventilatie enkel als MV is soms wel tot 50% van de benodigde max.warmtelastdunklefaser schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:29:
[...]
Als je gemiddeld 1,9 kWh/d voor het op temperatuur houden (55 °C?)
van de boilerinhoud nodig hebt, in de zomer minder/in de winter meer,
ben je op jaarbasis ca. 700 kWh alleen voor het warmhouden kwijt.
Met een L/W-warmtepomp is dat waarschijnlijk nog steeds ca. 300 - 350 kWh
aan elektrische energie.
Je hebt vaak nog additioneel verlies via de aansluitingen (microcirculatie),
voor zover ik weet is dit deels te voorkomen via zgn. thermosyphons.
Dan is dit maar 5-10% verlies, en dan ook echt warmteverlies omdat het niet binnen de woning schil is.
Maar waarschijnlijk te weinig om een onverwarmde schuurtje zeker vorstvrij te houden zonder een beperkte aparte ruimte te maken met wat isolatie,
Buffer zelf zal niet snel bevriezen, maar de leidingen en appendages die wat verderweg zitten bij een buffer die enkel voor SWW wordt gebruikt, bij een wat groter schuurtje, lopen wel die kans als je geen ringleiding gebruikt voor circulatie. SWW is niet iets wat je elk uur van de dag een keer gebruikt of continue als een buffer voor verwarming
De gaskraan gaat met 10 procent omlaag om de kans op aardbevingen in Groningen te verminderen. Dat heeft demissionair minister Kamp (Economische Zaken) besloten in reactie op een advies van het Staatstoezicht op de Mijnen.
Gasprijs zal wel verder gaan stijgen
@Ramon_1984
Ik verwacht ook dat hij gaat stijgen, moet haast wel. Alleen roepen ze dat al jaren en ik ben ieder jaar minder gaan betalen per m3.
Ik verwacht ook dat hij gaat stijgen, moet haast wel. Alleen roepen ze dat al jaren en ik ben ieder jaar minder gaan betalen per m3.
Aan de andere kant is men bezig met het verbruik te verminderen door subsidie op warmtepomp / isolatie / pelletkachels / zonneboiler..Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:43:
De gaskraan gaat met 10 procent omlaag om de kans op aardbevingen in Groningen te verminderen. Dat heeft demissionair minister Kamp (Economische Zaken) besloten in reactie op een advies van het Staatstoezicht op de Mijnen.
Maar denk niet dat we 3,4 miljard kuub hiermee aftikken
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Er komt toch ook meer gas uit het buitenland (m.n. Rusland),Daannn1987 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:37:
[...]
Aan de andere kant is men bezig met het verbruik te verminderen door subsidie op warmtepomp / isolatie / pelletkachels / zonneboiler..
Maar denk niet dat we 3,4 miljard kuub hiermee aftikken
voorlopig dan
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 18-04-2017 18:50 ]
Hier hetzelfde, maar het kan niet anders dan dat de prijs zal gaan stijgen.Oxellaar schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:26:
@Ramon_1984
Elga op het juiste moment aangeschaft?
Verwijderd
Dat beetje meer of minder gas uit Groningen bepaald toch niet de wereldmarktprijs voor gas naar ik aanneem ? Hooguit dat er een redelijke kans is dat er meer belasting geheven zal gaan worden om de gederfde inkomsten uit het Groninger gas te compenseren en om de subsidiepot voor WPen te kunnen vullen.
Door de kat of de hond gebeten noemen ze dat.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:21:
Dat beetje meer of minder gas uit Groningen bepaald toch niet de wereldmarktprijs voor gas naar ik aanneem ? Hooguit dat er een redelijke kans is dat er meer belasting geheven zal gaan worden om de gederfde inkomsten uit het Groninger gas te compenseren en om de subsidiepot voor WPen te kunnen vullen.
Ik ben blij dat ik weinig gas nodig heb anders zit je wel een beetje met je broek tussen de ketting zeg maar, doortrappen of ........
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!