13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@godfriedd Kijk eens op mijn website inderdaad. Monument uit 1865 (94 m2), halfsteens muren, houten balken in die muren. Wandtemperatie met leem aangedreven door Elga. Afdekking gas door wp: >90%. Eventuele vragen: PMVerwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:04:
[...]
Bram Bos heeft bouwkundig denk ik een vergelijkbare situatie. Bram kom er eens in.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat druppen duurt lang ja, de fan even volle kracht duurt maar kortkoevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:53:
[...]
De mijne is 2 minuten, je bedoeld zeker dat ie lang duurt ?
1 PVoutput . Dongen NB
View My Videokoevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:59:
[...]
Eerst gekletter van de smeltende gletsjer en dan een rookwolk van de fan die heel even aan gaat.
[ Voor 54% gewijzigd door hrt op 05-04-2017 19:52 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik kan de link niet openen, error 404
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik snap eigenlijk niet waarom de fan even aan gaat, als de boel een 30 seconden later weer gaat verwarmen gaat de fan ook draaien dus wat is dan het nut.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:11:
[...]
Dat druppen duurt lang ja, de fan even volle kracht duurt maar kort
Laatste water of ijs klonten weg blazen, geen idee. Ik dacht dat het normaal was maar een pana doet dat dus niet, die begint normale start procedurekoevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:28:
[...]
Ik snap eigenlijk niet waarom de fan even aan gaat, als de boel een 30 seconden later weer gaat verwarmen gaat de fan ook draaien dus wat is dan het nut.
1 PVoutput . Dongen NB
Wij zitten hier te dubben: elga is aanwezig en bevalt erg goed. We zouden een 2e WP willen, welke ook voorziet in SWW gebruik (0,5GJ per maand bij stadsverwarming). En dus de elga aan vult wanneer deze het niet meer trekt. Dat zou iets van rond de 5kW moeten zijn.
Elga zelf bezit mogelijkheden om een 2e warmtebron aan te spreken wanneer de elga het zelf niet bol kan werken. Jullie ideeën > Pana monoblock?
Tja daar zit ik ook aan te denken. Het is de vraag of de aansluiting van een CV ketel het goed doet op een WP, regeltechnisch gezien. Waarschijnlijk aan/uit i.p.v. opentherm. Hydraulisch twee WP's in cascade met open verdeler en terugslagkleppen. Een Panamono 5kW met boiler. De boiler heeft automatisch voorrang op de Pana terwijl de Elga gewoon door kan lopen voor CV. Misschien hebben forumleden al ervaring?Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:37:
Overgestapt vanuit het PV draadje..
Wij zitten hier te dubben: elga is aanwezig en bevalt erg goed. We zouden een 2e WP willen, welke ook voorziet in SWW gebruik (0,5GJ per maand bij stadsverwarming). En dus de elga aan vult wanneer deze het niet meer trekt. Dat zou iets van rond de 5kW moeten zijn.
Elga zelf bezit mogelijkheden om een 2e warmtebron aan te spreken wanneer de elga het zelf niet bol kan werken. Jullie ideeën > Pana monoblock?
Klinkt hard, maar ik had de elga niet genomen, maar meteen een Pana of mitsu...Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:37:
Ik kan me mijn vraag nog herinneren: Weet je het zeker?
Maar goed, dat subsidiemonster maakt het mogelijk.
Even hardop denken, een 6 kW pana is goedkoopst, zet je op hygiëne buffer van oeg met een extra spiraal. De Elga laat je drie weg klep aansturen als hij niet bij kan houden. De klep creëert een bypass zodat de retour CV via extra spiraal in buffer gaat lopen voor extra verwarmen. Heb je alleen kans dat sww niet voldoende warm meer isNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:37:
1 PVoutput . Dongen NB
@AUijtdehaag heeft mij wel duidelijk gemaakt dat een buffer het beste zo groot mogelijk genomen moet worden.
En tja, 3 'experts' over de vloer gehad voor warmtepompen. Eenduidige conclusie: afgifte systeem is niet optimaal + warmteverlies redelijk hoog en daarom beter voor hybride opstelling gaan. Inmiddels weet ik, via tweakers, wel beter..
[ Voor 85% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 14:18 ]
Dat klopt, maar als je ook je CV er even bij neemt keldert temperatuur toch even snel onderuit hoor. Misschien voor paar tientjes een extra element in je vat schroeven van desnoods 6 kW (drie fase )Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:00:
@reneeke1970 Dat hangt dan van de grootte van de gekozen buffer/hygiëne vat af lijkt mij? 300 of 500 liter zit maar weinig prijsverschil tussen. Maar wel meer zekerheid tot capaciteit van zowel verwarming en vooral SWW.
Ik heb 400 liter maar had soms toch graag groter gehad inderdaad
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2017 14:21 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij kan je het beste een SWW boiler nemen en deze aansturen met de 2e WP, het zijn niet veel dagen dat je beide machines voor ruimteverwarming hoeft in te zetten. Een opgeladen 300L boiler kan je 2x ruim op douchen zonder bijstook.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:00:
@reneeke1970 Dat hangt dan van de grootte van de gekozen buffer/hygiëne vat af lijkt mij? 300 of 500 liter zit maar weinig prijsverschil tussen. Maar wel meer zekerheid tot capaciteit van zowel verwarming en vooral SWW.
@AUijtdehaag heeft mij wel duidelijk gemaakt dat een buffer het beste zo groot mogelijk genomen moet worden.
En tja, 3 'experts' over de vloer gehad voor warmtepompen. Eenduidige conclusie: afgifte systeem is niet optimaal + warmteverlies redelijk hoog en daarom beter voor hybride opstelling gaan. Inmiddels weet ik, via tweakers, wel beter..
Handig als salderen van zonnepanelen ophoudt...laat die WP maar bollen op 450 wattjesNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:00:
Maar je moet niet overdrijven natuurlijk... Niet ieder zolder kan 1000 liter water + (RV) staal aan.
Geen zin in weer een discussie over buffervaten, maar in mijn optiek een hellmann met koperen hygiëne spiraal en 35 graden en e-doorstromer. All in one.
Persoonlijk vind ik 4.5 KW vermogen wel wat magertjes voor je SWW, bovendien zijn de builtin versies alleen in 200 L verkrijgbaar geloof ik.
Mag uiteraard ook monoblock zijn, maar dan moet je je hele systeem weer aanlengen met glycol.
SWW behoefte is vast gesteld op 0,50GJ aan stadsverwarming per maand. Dus geen idee hoe dat ik verhouding staat met 190 liter SWW.koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:33:
[...]
Persoonlijk vind ik 4.5 KW vermogen wel wat magertjes voor je SWW, bovendien zijn de builtin versies alleen in 200 L verkrijgbaar geloof ik.
Mag uiteraard ook monoblock zijn, maar dan moet je je hele systeem weer aanlengen met glycol.
We hebben geen bad en in de keuken een Quooker voor kokend water, eventueel ook als warm water door bij te mengen (handmatig normale kraan) met gewoon water. Dus SWW gedeelte bestaat vrijwel volledig uit douchen.
[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 14:55 ]
Mijn matige stort douche van 10 liter per minuut kost 150 liter als ik kwartier blijf staan........Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:42:
[...]
SWW behoefte is vast gesteld op 0,50GJ aan stadsverwarming. Dus geen idee hoe dat ik verhouding staat met 190 liter SWW.
Opwarming tijd is daarna uh uh uurtje?
Wat alphons zegt is wel simpelste, buffer plaatsen met hygiëne spiraal om voor te verwarmen, gewoon elga behouden en elektrische na verwarmer nemen. Als backup voor te kleine elga een element in je vat plaatsen, maar die ga jij niet gebruiken tenzij langer dan week -10
[ Voor 26% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2017 14:52 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Bij deze temperaturen is de boel bij mij binnen 30 minuten weer warm (45c), met 4.5 KW vermogen zal dit tijdens de koude dagen best > 1 uur duren.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:49:
[...]
Mijn matige stort douche van 10 liter per minuut kost 150 liter als ik kwartier blijf staan........
Opwarming tijd is daarna uh uh uurtje?
Wat alphons zegt is wel simpelste, buffer plaatsen met hygiëne spiraal om voor te verwarmen, gewoon elga behouden en elektrische na verwarmer nemen. Als backup voor te kleine elga een element in je vat plaatsen, maar die ga jij niet gebruiken tenzij langer dan week -10
BTW verwarmen tijdens je douche is leuk, ik doe het regelmatig in de winter.
0.5 GJ = 17.xx m3 gas als ik het goed uitreken, dat is niet schofterig veel en zal je met een 4.5 KW model kunnen bolwerken.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:42:
[...]
SWW behoefte is vast gesteld op 0,50GJ aan stadsverwarming. Dus geen idee hoe dat ik verhouding staat met 190 liter SWW.
We hebben geen bad en in de keuken een Quooker voor kokend water, eventueel ook als warm water door bij te mengen (handmatig normale kraan) met gewoon water. Dus SWW gedeelte bestaat vrijwel volledig uit douchen.
Tijdens de koudste periode heeft de WP bij mij het beduidend moeilijker het water op temperatuur te krijgen, dagen zoals ze nu zijn gaat het echt een stuk beter.
Maar ja, een 7.5 kW enkel voor sww ahum .......koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:54:
[...]
Bij deze temperaturen is de boel bij mij binnen 30 minuten weer warm (45c), met 4.5 KW vermogen zal dit tijdens de koude dagen best > 1 uur duren.
BTW verwarmen tijdens je douche is leuk, ik doe het regelmatig in de winter.
En dertig min is nog te lang als vrouw lief staat te popelen
1 PVoutput . Dongen NB
Als er nog wat warm bovenin zit en de WP is aan het draaien zakt bij mij de temperatuur niet meer, dan kan er gedoucht worden.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:57:
[...]
Maar ja, een 7.5 kW enkel voor sww ahum .......
En dertig min is nog te lang als vrouw lief staat te popelen
Wel is het zo dat het even duurt voordat de WP op z'n maximale vermogen zit, die periode moet je omwille van je huwelijk wel kunnen overbruggen
Zo zie je maar, als als als.koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:00:
[...]
Als er nog wat warm bovenin zit en de WP is aan het draaien zakt bij mij de temperatuur niet meer, dan kan er gedoucht worden.
Wel is het zo dat het even duurt voordat de WP op z'n maximale vermogen zit, die periode moet je omwille van je huwelijk wel kunnen overbruggen
Meneer noord moet maar goed overdenken wat beste is. Ik ben ook nog niet honderd procent overtuigd haha.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier werkt e.e.a prima hoor, van de winter waren er wat kleine perikelen die inmiddels opgelost zijn.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:05:
[...]
Zo zie je maar, als als als.
Meneer noord moet maar goed overdenken wat beste is. Ik ben ook nog niet honderd procent overtuigd haha.
Ben wel gecharmeerd van de service van Techneco. Dus wil de elga wel behouden.
Buffer elga toevoegen klinkt wel logisch.
Buffer met hygiene spiraal en dan een instant heater erachter ? Ja, kan echter koelt je buffer en hele cv wel rap af als je doucht.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:11:
@koevlaas2 Ik woon alleen maar samen, al wel 14 jaar). Kleine van bijna 3 jaar. Niet getrouwd.
Ben wel gecharmeerd van de service van Techneco. Dus wil de elga wel behouden.
Buffer elga toevoegen klinkt wel logisch.
Valt mee hoor, met enkel een douche en je huis al op temperatuur.koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:14:
[...]
Buffer met hygiene spiraal en dan een instant heater erachter ? Ja, kan echter koelt je buffer en hele cv wel rap af als je doucht.
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 15:20 ]
Maar ja, dat is 800L een heel circus aan randapparaten, dus wel ideaal.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:19:
[...]
Valt mee hoor, met enkel een douche en je huis al op temperatuur.
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Hartje winter een 200L buffer dan gaat het allemaal net wat moeilijker.
Bovendien weet ik niet of Bin laden zijn hol warm kan houden met alleen een ELGA, misschien is wat extra aanschakelbare power wel gewenst.
Een 6 kW W/W warmtepomp op 800 liter en zonnecollectoren (die niks doen in de winter, neem ik aan) en een doorstroomverwarmer 3-fase van een paar honderd euro. = 3 graden vermindering in het vat met 12 ! l/m
Dan koopt noord maar een grohe Vitalio joy van 7 L/m hahaha
Elga is ook niet mijn keus voor zoiets.
Bin Laden had een trui aan, anders werd hij gezien door de Amerikanen met hun infrarood apparatuur
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 15:28 ]
En hoe gaat hij dan bij -10c zijn huis nog wat extra verwarmen ?AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:26:
@koevlaas2
Een 6 kW W/W warmtepomp op 800 liter en zonnecollectoren (die niks doen in de winter, neem ik aan) en een doorstroomverwarmer 3-fase van een paar honderd euro. = 3 graden vermindering in het vat met 12 ! l/m
Dan koopt noord maar een grohe Vitalio joy van 7 L/m hahaha
Elga is ook niet mijn keus voor zoiets.
Hij had zoals wij al aangaven meteen een grotere WP moeten ophangen, maar hij zag hier bewust vanaf. Voor nu betekend dit dat er een iets duurdere oplossing moet komen, wil niet zeggen dat dit slecht is want zo creeert hij wel een backup voor als 1 van de 2 de geest geeft.
€ 1529,- op Ebay http://www.ebay.de/itm/Sc...lar-Hellmann/111252177753AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:31:
Hij heeft de prijzen van een Hellmann 800 liter met een CU90 spiraal nog niet gevonden.
Dus maak je niet zo druk.![]()
Denk niet dat het doorgaat...
En ik had hem nog gevraagd over die Elga...
[...]
"ergens in dit topic"
FW30cu.... das geen 90
Reken er maar 1000 euro bij (meen ik te herinneren)
Daar kun je best lang een onzuinige e-boiler van laten draaien.
(Dat gezegd hebbende, ik heb ook een bijna net zo duur RVS DJG vat van 450 ltr...maar ik doe het voor de sport.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 15:42 ]
Voor Noord dus geen optie, te duur dat trekt de WAF niet.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:35:
[...]
FW30cu.... das geen 90
Reken er maar 1000 euro bij (meen ik te herinneren)
Daar kun je best lang een onzuinige e-boiler van laten draaien
Het moet natuurlijk ook zo zijn dat hij plaats heeft voor een 2e WP en bijbehorende boiler (1.40m x 0.6m ).
Dan missen we nog het extra verwarmingsvermogen voor de donkere dagen.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:49:
@Noord27
Zonnepanelen, elga en....
gewoon een 80/120 liter e-boiler nemen.
Tenzij je er 20 jaar blijft wonen en de WAF het ermee eens is.
lage waf, ik weet het.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik ben voorstander van een extra warmtepomp, naast de elga (want die heeft die nou eenmaal)
En een groot buffervat met koperen hygienespiraal met naverwarmer. Prachtig en zuinig.
Maar ik ben me ook wel bewust van de aanschafkosten... been there, done that.
Hoe je het ook bekijkt, dat laatste kost een aardige investering en levert niks op binnen tientallen jaren.
Maar dan doe je het voor het milieu
[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 15:59 ]
Klinkt eigenlijk logisch.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:49:
@Noord27
Zonnepanelen, elga en....
gewoon een 80/120 liter e-boiler nemen.
Tenzij je er 20 jaar blijft wonen en de WAF het ermee eens is.
En 2e WP zoals een Pana monoblock > voor de echt koude dagen?
Als tweede warmtepomp kan je een hoge-temperatuur variant nemen (heb je hem weer: een R290 monobloc van Alpha Innotec bijvoorbeeld, 70 graden met de warmtepomp). Dan is een gewoon buffervat+hygiënespiraal van €600-850 goed genoeg (en kan het vat kleiner zijn, maar dat maakt je niet uit).
Met een DWTW heb je dan onbeperkt douchewater (4 kW van de DWTW + 5 van de WP = het water komt niet onder 40 graden).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vriendin: waarom niet een E-boiler (eventueel WP boiler) en een pelletkachel voor de echt koude dagen; geeft meteen sfeer..
[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 16:38 ]
Pellets CV..... Heb ze nog gelijk ook. Voor je het weet blijft elga uit hahaNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:14:
Hebben geen DWTW. Dan moet er heel veel open gebroken gaan worden wat net een jaar geleden volledig gestukt is.
Vriendin: waarom niet een E-boiler (eventueel WP boiler) en een pelletkachel voor de echt koude dagen; geeft meteen sfeer..
1 PVoutput . Dongen NB
Nee met 'sfeer' bedoelde ze duidelijk de vlammetjes zichtbaar in de woonkamer. Dat is bij een pellet-CV niet het geval.
Heb je toch nog een buffervat nodig ;-)
http://www.wodtke.com/produkte-loesungen/pelletofen.html
Ook watervoerende pellet kachels en een pijp door je huis/dak.
1 paneeltje minder leggen dan...
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 17:10 ]
Valt erg mee is gemiddeld maar ca 130-140ltr per dag en met stortdouche 12l/min al heel beperktNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:42:
[...]
SWW behoefte is vast gesteld op 0,50GJ aan stadsverwarming per maand. Dus geen idee hoe dat ik verhouding staat met 190 liter SWW.
Dat kun je toch uitrekenen voor een indruk van dag gemiddelde (1GJ=278kWh / 1ltr 4,816 kJ/C)
Over de dag gezien is gemiddeld een 5kW een uurtje bezig met SWW.
Gewoonlijk hoe groter de buffer, hoe makkelijker, maar met gemiddelde 1 uurtje is al snel te overbruggen valt wel mee, want boven nul (> 80% van de tijd) heb je de Elga nog.
Alleen is wel een wat grotere WP meer wenselijk want de Elga pruttelt niet door als het echt koud is met ergens tussen -5 tot -10C of andere wijze wat extra aan back-up warmte.
Wel met de extra kantekening dat het gemiddelde zijn, want mocht je eens behoefte hebben aan extra lange douche of logés en dan met name logees , dan kom je al snel wat te kort
Hoe combineer je dat met een Elga , de LWD kan toch geen 3 wegklep aansturen of 2 settings temperaturen verwarming en boiler apart? (Of is deze tech info nog van een oude versie)Proton_ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:12:
@Noord27
Als tweede warmtepomp kan je een hoge-temperatuur variant nemen (heb je hem weer: een R290 monobloc van Alpha Innotec bijvoorbeeld, 70 graden met de warmtepomp). Dan is een gewoon buffervat+hygiënespiraal van €600-850 goed genoeg (en kan het vat kleiner zijn, maar dat maakt je niet uit).
Met een DWTW heb je dan onbeperkt douchewater (4 kW van de DWTW + 5 van de WP = het water komt niet onder 40 graden).
Dan heb je een buffer met 3e spiralen nodig, voor in het verwarmingscircuit met mengventiel en 2 wegklep met iets van sturing nodig om enkel te open als nodig is, want voor Ta >42oC wil Elga ook niet door pruttelen. en je weer terug kunt bouwen naar HTV.
[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 05-04-2017 17:23 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Van de mijne kan ik deurtje vervangen door raampje voor 100 euro.....Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:43:
@reneeke1970
Nee met 'sfeer' bedoelde ze duidelijk de vlammetjes zichtbaar in de woonkamer. Dat is bij een pellet-CV niet het geval.
1 PVoutput . Dongen NB
kun je ook kijken naar een CV houtkachel... zie https://www.uwkachel.nl/cv-haarden.htmlNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:43:
@reneeke1970
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.....HiBe schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:48:
[...]
kun je ook kijken naar een CV houtkachel... zie https://www.uwkachel.nl/cv-haarden.html
Ik weet wel beter
Overigens op die R290 AIT WP's stond ooit SIemens Novelan LAD 5&7
Het bijzondere is dat er nog steeds nwe Novelan LAD7 kunt kopen, maar prijs is ca 50% van die als er Alpha Innotec op staat wat eigenlijk Nibe is terwijl Novelan gewoon onderdeel van AIT is en daarmee Nibe
Maar de Novelan is nog steeds duurder dan de bruto adviesprijs voor een Panasonic monobloc waar je bij de Franse webshop nog 45-52% korting op krijgt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Misschien moeten we maar eens een jaar kijken wat we precies verbruiken, na de installatie van de zonnepanelen aanstaande zaterdag. Kunnen er begin volgend jaar, als de winter er weer echt uit is en de elga het alleen trekt, knopen door gehakt worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 20:03 ]
Van een jaar lang stadverwarmingvastrecht betalen kan je die WP ook kopen en zit je zeker goed.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:48:
Pellet-kachel gaat het ook niet worden. Zijn er uit dat het wel moet werken zonder er eigenlijk ook maar naar om te kijken. Dus niet vrijwel elke dag stofzuigen en/of bijvullen van een apparaat; zoals een pellet-kachel.
Misschien moeten we maar eens een jaar kijken wat we precies verbruiken, na de installatie van de zonnepanelen aanstaande zaterdag. Kunnen er begin volgend jaar, als de winter er weer echt uit is en de elga het alleen trekt, knopen door gehakt worden.
Plaats gewoon kleine buffer en doe er 6 kW element in dan zit je nooit in de kou. Heb je ruimte voor extra pv? Hang goedkope e-boiler om te testen ,na maand weet je stroom verbruik en of aantal liters voldoende is en daarna weg met svNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:48:
Pellet-kachel gaat het ook niet worden. Zijn er uit dat het wel moet werken zonder er eigenlijk ook maar naar om te kijken. Dus niet vrijwel elke dag stofzuigen en/of bijvullen van een apparaat; zoals een pellet-kachel.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar gaat die het niet mee reden ben ik bang, als de Elga vanwege te lage temperatuur niet meer mee kan helpen.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:56:
[...]
Plaats gewoon kleine buffer en doe er 6 kW element in dan zit je nooit in de kou. Heb je ruimte voor extra pv? Hang goedkope e-boiler om te testen ,na maand weet je stroom verbruik en of aantal liters voldoende is en daarna weg met sv
Volgens @Noord27 in eerdere posts was voorheen zijn SV gebruik 52GJ/jaar of wel 14,5MWh aan warmte
@Domba Hoe heb jij de Pana's in duale opstelling aangesloten? Ook 'gewoon' via een buffervat? Hoe wek jij je SWW nu op? Die 52GJ is een ruwe schatting van de combinatie oude bewoners en wij die er maar 7 maanden in hebben gewoond.
[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 20:13 ]
Da's 1817m3 gas equivalent, dan zit je op een 7.5 - 10 KW WP.Domba schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:05:
[...]
Daar gaat die het niet mee reden ben ik bang, als de Elga vanwege te lage temperatuur niet meer mee kan helpen.
Volgens @Noord27 in eerdere posts was voorheen zijn SV gebruik 52GJ/jaar of wel 14,5MWh aan warmte
Aanwezig is 5.1 KW, dus nog een 5 KW nodig die ook het SWW doet.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 05-04-2017 20:08 ]
Fantastisch ding die ait wp. Zelfs gezocht, maar bij > 7.000,- voor een 7kw versie mono ben ik toch heel hard gaan lachen. Zal wel mijn beleving m.b.t. warmtepompen zijn, niet hetzellde als bij autosProton_ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:12:
@Noord27
Idd een 5 of 6kW die ook SWW zou moeten doen. Elga is opgegeven voor 4,9kW. Maar kakt natuurlijk bij lagere temperaturen behooorlijk in. Alle all-in-one systemen hebben 200L of 300L voorziening voor SWW. Dat lijkt mij voor ons persoonlijk ruim voldoende. Echter vanwege dat het een 2e WP zou worden zou het vat dan ook als buffer moeten dienen en dus groter moeten zijn.
Of is 2 losse vaten niet logischer/beter?
Over een jaar weten we pas hoeveel we over (of te kort komen) van de kWh's die de 5500wp aan panelen op gaan brengen.
@Proton_ Garage is wel inpandig en huist aan de woonkamer. Dus dan liever maar geen warmtepompboiler die herrie maakt.
[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 20:20 ]
Voor het onder 42 graden blijven heb ik geen kant-en-klare oplossing. De aansturing van de LWD serie zit aan de besturingskast.Domba schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:48:
[...]
Hoe combineer je dat met een Elga , de LWD kan toch geen 3 wegklep aansturen of 2 settings temperaturen verwarming en boiler apart? (Of is deze tech info nog van een oude versie)
Ik heb de indruk dat AIT vooral met software/integratie bezig was en dat de ontwikkeling in R290 wp's 5 jaar heeft stilgestaan. De meerprijs zit dus niet in de hardware
Maar goed, het idee van een LT (elga) en HT (sww+boost) wp zou wel moeten zorgen voor 100% dekking. Los van welke dan.
Misschien zelfs een grote ventilatiewarmtepomp? Als je toch ruimte zat hebt, is er vast wel een plek voor zo'n herrieschopper
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat een buffer toevoegen aan je elga vertragend werkt en zou dit afraden, gewoon 2e WP in serie met je ELGA en een boiler (al dan niet ingebouwd) neerzetten.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:17:
@koevlaas2
Idd een 5 of 6kW die ook SWW zou moeten doen. Elga is opgegeven voor 4,9kW. Maar kakt natuurlijk bij lagere temperaturen behooorlijk in. Alle all-in-one systemen hebben 200L of 300L voorziening voor SWW. Dat lijkt mij voor ons persoonlijk ruim voldoende. Echter vanwege dat het een 2e WP zou worden zou het vat dan ook als buffer moeten dienen en dus groter moeten zijn.
Of is 2 losse vaten niet logischer/beter?
Enige probleem is dat een ELGA alleen op WAR draait en hoe ga je dit goed laten samenwerken met een 2e WP ?
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 05-04-2017 20:25 ]
Zou je kunnen verklaren waarom een buffer vertragend zou werken ?koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:20:
[...]
Ik denk dat een buffer toevoegen aan je elga vertragend werkt en zou dit afraden, gewoon 2e WP in serie met je ELGA en een boiler (al dan niet ingebouwd) neerzetten.
Enige probleem is dat een ELGA alleen op WAR draait en hoe ga je dit goed laten samenwerken met een 2e WP ?
Omdat je dan meer liters water moet opwarmen.Ramon_1984 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:30:
[...]
Zou je kunnen verklaren waarom een buffer vertragend zou werken ?
Is juist een voordeel hoor, mits buffer als open verdeler geïnstalleerd is. Kan gelijk de tweede wp mee helpen ipv in serie want dat gaat natuurlijk nietkoevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:33:
[...]
Omdat je dan meer liters water moet opwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben op moment aan het ombouwenNoord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:07:
@Domba Hoe heb jij de Pana's in duale opstelling aangesloten? Ook 'gewoon' via een buffervat? Hoe wek jij je SWW nu op?
WP1 (vloerverwarming) 6kW Pana houdt een boiler van maar 60 boiler op temperatuur.
De boiler krijgt zoals nu al vanuit hygienespiraal 30ltr in de buffer wat opgewarmt water.
De HT-buffer kan ook gevoed worden door een hout-CV kachel (20kW) als de wind goed staat
Maar de HT-buffer 600ltr kan ook door WP2 (radiatoren) ook opgewarmt worden tot 50C als nodig is via het bottom spiraal.
Eigenlijk is de boiler 2 compartimenten of wel 2x 30ltr in serie als aanvoer uit hygiee spiraal onder bepaalde temperatuur komt wil ik WP2 bijschakelen kunnen om HT-buffer zoveel mogelijk op temperatuur houden zodat niet onder 30C zakt, ook al zakt die wel wat, er gaat 80W meer uit dan WP erin stopt, maar dat kan in 2e WP met 6kW nog aanvullen bij op temperatuur houden van boiler.
Maar op de lange duur, houdt die het niet vol, want opwek 10-12kW is maar 6ltr/min en verbruik is 8-8,5ltr/min met 2 douches
Alleen heb ik op moment problemen met het programeren van de controller (arduino nano + ESP8266) die de wifi commando's via AT commando's niet goed verwerkt.
Als ook dat ik nog een klein regelbare drinkwaterpompje zoek (PN10, 110C, 0-5/10ltr/min)
Zodat ik als hout-CV-kachel aan is geweest in de winter, een deel van de 70-80C water kan veilig stellen voor SWW (gelijk ook anti-legionella temp) en rest van de buffer voor verwarming kan gebruiken
Edit: overigens beide WP's lopen WA-regeling en dat verstel ik zeer zelden, het bottom spiraal is in feite gewoon de boiler voor WP2, alleen door sensor voor de gek te houden met een parallel geschakelde weerstand denk WP dat die gewoon op temperatuur is.
De Boiler sensoren van Pana monobloc zijn 2.0k NTC met ß-waarde: 3950 [25C(2000 ohm);30C(1654.2 ohm);40C(1150,7 ohm);50C(816,4 ohm);60C(590,1 ohm);70C(433,9 ohm);80C(324,2 ohm)]
[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 05-04-2017 21:13 ]
+1reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:41:
[...]
Is juist een voordeel hoor, mits buffer als open verdeler geïnstalleerd is. Kan gelijk de tweede wp mee helpen ipv in serie want dat gaat natuurlijk niet
Waarom gaat in serie niet ?reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:41:
[...]
Is juist een voordeel hoor, mits buffer als open verdeler geïnstalleerd is. Kan gelijk de tweede wp mee helpen ipv in serie want dat gaat natuurlijk niet
Probleem met buffer is nog steeds dat de ELGA op war staat en een andere WP niet of niet gelijk ingesteld, misschien een kwestie van inregelen.
Waarom winterbanden als je op Aruba woont ?
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 05-04-2017 21:01 ]
Kan wel eens informeren bij Techneco zelf of het mogelijk is, en zo ja hoe, een 2e WP met SWW voorziening op te nemen in een bestaande elga situatie. Want bij een installateur merk je dat er nog steeds 'gas door de aderen stroomt'.
Als je Techneutco gaat bellen bel je automatisch voor de Loria.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:08:
Mooi om te zien die discussie wel of geen buffervat.
Kan wel eens informeren bij Techneco zelf of het mogelijk is, en zo ja hoe, een 2e WP met SWW voorziening op te nemen in een bestaande elga situatie. Want bij een installateur merk je dat er nog steeds 'gas door de aderen stroomt'.
2 ELGA's is in iedergeval geen optie.
Is geen discussie, meerdere afgifte systemen of meerdere warmte bronnen, zeker met verschillende temperaturen, die koppel je samen met een open verdeler. Punt.Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:08:
Mooi om te zien die discussie wel of geen buffervat.
1 PVoutput . Dongen NB
Of je zet de boel in serie en begint met de laagste temperatuur en stuurt het water door naar de WP die de Ta verder verhoogd.reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:22:
[...]
Is geen discussie, meerdere afgifte systemen of meerdere warmte bronnen, zeker met verschillende temperaturen, die koppel je samen met een open verdeler. Punt.
Mee eens dat er een buffer bij komt kijken een oplossing zonder zeker met verschillende temps is lastigreneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:22:
[...]
Is geen discussie, meerdere afgifte systemen of meerdere warmte bronnen, zeker met verschillende temperaturen, die koppel je samen met een open verdeler. Punt.
Maar niet altijd als open verdeler, een spiraal heeft ook zo zijn voordelen zeker bij een monobloc, want dan kan er glycol in als antivriesmaatregel er is geen noodzaak dat beide WP's hoeven niet te lopen.
Ik zelf heb hulpcirculatiepompen parallel aan het circuit, die ik voor een ander doel gebruik, maar ook als antivries maatregel met een el cheapo 3 wegklep, die ik kan schakelen, maar parallel aan schakelrelais nog steeds een bimetaalschakelaartje buiten tegen de buis voor <10C mocht mijn DIY controller-module haperen
Heb je ervaring ermee?koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:31:
[...]
Of je zet de boel in serie en begint met de laagste temperatuur en stuurt het water door naar de WP die de Ta verder verhoogd.
Ik kwam er niet uit het met steeds verschillende flows, standby, normaal en defrost (600l/h/ 1000l/min 1600l/h ) per WP met mijn monoblocs, als ook dat alle leidingen van tot verdeler moet opschalen geschikt voor de hogere flows.
In principe ligt bij de huidige Pana monoblocs de WA-regeling dT=2-5,5C vast voor de adviesflow en deze stuurt vanaf de E-serie ook de DC circulatiepomp.
Onder 2C gaat WP uit en cirulatiepomp naar 9-10l/min en welke deellast WP draait is ook vanaf fabriek vastgelegd voor de adviesflow en met 2x een circulatiepomp haal je niet 2x zoveel flow om 2x6=12kW kwijt te raken, zonder verdere aanpassingen, zoals opschalen naar DN40(prijzig)
Met split systeem heb niet zoveel zorg voor anti-vriesmaatregel, maar ben benieuwd hoe de WA-regeling reageert op in serie schakelen.
Met serieschakeling hou je gewoon dezelfde flow als die je met 1 WP ook hebt, als je 1000 L p/u doet dan is dit voor 12 KW ook voldoende. Grote leiding diameters zijn ook niet nodig want je duwt samen aan dezelfde trein. Zie het als een trein met 2 locomotieven, je gebruikt hetzelfde spoor maar hebt wat meer acceleratievermogen.Domba schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:06:
[...]
Mee eens dat er een buffer bij komt kijken een oplossing zonder zeker met verschillende temps is lastig
Maar niet altijd als open verdeler, een spiraal heeft ook zo zijn voordelen zeker bij een monobloc, want dan kan er glycol in als antivriesmaatregel er is geen noodzaak dat beide WP's hoeven niet te lopen.
Ik zelf heb hulpcirculatiepompen parallel aan het circuit, die ik voor een ander doel gebruik, maar ook als antivries maatregel met een el cheapo 3 wegklep, die ik kan schakelen, maar parallel aan schakelrelais nog steeds een bimetaalschakelaartje buiten tegen de buis voor <10C mocht mijn DIY controller-module haperen
[...]
Heb je ervaring ermee?
Ik kwam er niet uit het met steeds verschillende flows, standby, normaal en defrost (600l/h/ 1000l/min 1600l/h ) per WP met mijn monoblocs, als ook dat alle leidingen van tot verdeler moet opschalen geschikt voor de hogere flows.
In principe ligt bij de huidige Pana monoblocs de WA-regeling dT=2-5,5C vast voor de adviesflow en deze stuurt vanaf de E-serie ook de DC circulatiepomp.
Onder 2C gaat WP uit en cirulatiepomp naar 9-10l/min en welke deellast WP draait is ook vanaf fabriek vastgelegd voor de adviesflow en met 2x een circulatiepomp haal je niet 2x zoveel flow om 2x6=12kW kwijt te raken, zonder verdere aanpassingen, zoals opschalen naar DN40(prijzig)
Met split systeem heb niet zoveel zorg voor anti-vriesmaatregel, maar ben benieuwd hoe de WA-regeling reageert op in serie schakelen.
Een WP regelt op retour temperatuur, iets warmer retour betekend dat de WP iets minder hoeft te doen om de doel Ta te bereiken, afhankelijk van het benodigde vermogen toeren dan beide WP's terug als de Ta op de juiste waarde zit.
Van die €500,- en hoger vastrecht per jaar aan SV kunnen we aardig wat pellets verstoken en een E-boiler warm houden.
Ik zie graag op basis van ervaring en niet een theoretisch vergelijk met treinen.koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:16:
[...]
Met serieschakeling hou je gewoon dezelfde flow als die je met 1 WP ook hebt, als je 1000 L p/u doet dan is dit voor 12 KW ook voldoende. Grote leiding diameters zijn ook niet nodig want je duwt samen aan dezelfde trein. Zie het als een trein met 2 locomotieven, je gebruikt hetzelfde spoor maar hebt wat meer acceleratievermogen.
Een WP regelt op retour temperatuur, iets warmer retour betekend dat de WP iets minder hoeft te doen om de doel Ta te bereiken, afhankelijk van het benodigde vermogen toeren dan beide WP's terug als de Ta op de juiste waarde zit.
Want zo simpel is de WA-regeling van tenminste van mijn Pana's niet voor in serie, want er zit rek in de Ta, maar reageert prompt als dT groter wordt.
Je kan de stooklijn verschuiven zoals bij parallel, maar jje zal ook de helling moeten veranderen, want anders loopt 1 op max vermogen en dat gaat goed tot eerste defrost, de Pana monobloc hebben tenminste 2 countdown timers 9min en 29 minuten.
Met de heat-injector op de HT-buffer, een regelbare mix-ventiel gebruik ik juist de dT ten opzichte van Ta om de Pana Monobloc in een lage deellast te houden zolang ik nog warmte in de buffer heb en daarmee kan ik dT redelijk precies regelen op 0,05C
Praktijk is dat die paar seconde (<30sec) in deellast opschakelt naar een hogere deellast en daarvoor is niet zoveel verandering in dT voor nodig, maar pas terug na 29 minuten of als deze de volgens WA-stooklijn de Ta+1,0 C grens aantikt
Ik heb hier nog geen praktijk ervaring mee, mijn eigen WP project laat ik voorlopig zo. Een eventuele volgende WP word waarschijnlijk een zwaarder type dan is het probleem hier ook opgelost.Domba schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:44:
[...]
Ik zie graag op basis van ervaring en niet een theoretisch vergelijk met treinen.
Want zo simpel is de WA-regeling van tenminste van mijn Pana's niet voor in serie, want er zit rek in de Ta, maar reageert prompt als dT groter wordt.
Je kan de stooklijn verschuiven zoals bij parallel, maar jje zal ook de helling moeten veranderen, want anders loopt 1 op max vermogen en dat gaat goed tot eerste defrost, de Pana monobloc hebben tenminste 2 countdown timers 9min en 29 minuten.
Met de heat-injector op de HT-buffer, een regelbare mix-ventiel gebruik ik juist de dT ten opzichte van Ta om de Pana Monobloc in een lage deellast te houden zolang ik nog warmte in de buffer heb en daarmee kan ik dT redelijk precies regelen op 0,05C
Praktijk is dat die paar seconde (<30sec) in deellast opschakelt naar een hogere deellast en daarvoor is niet zoveel verandering in dT voor nodig, maar pas terug na 29 minuten of als deze de volgens WA-stooklijn de Ta+1,0 C grens aantikt
.
Mijn ervaring met monoblocs is dat het zeer lastig is om deze, met name in lage deellast te sturen, als je geen buffer of een hydraulische gescheiding door en spiraal wilt gebruiken omdat dezeongeveer op elke flow hik reageren.koevlaas2 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:49:
[...]
Ik heb hier nog geen praktijk ervaring mee, mijn eigen WP project laat ik voorlopig zo. Een eventuele volgende WP word waarschijnlijk een zwaarder type dan is het probleem hier ook opgelost.
.
Uti of aan vollast is niet zo'n probleem maar thermisch gaat een 6kW van min 2,7 tot 6kW en als je 2e erbij zou zetten zou je van 6-12kW willen en dat is juist het gebied wanneer buitentemperatuur rond nul of lager is, juist de temperaturen met defrosts.
Een Pana in de laagste deellast opvangen is vreselijk lastig, je hebt maar 0,99C regelruimte, ga je erover aan onderkant omdat bijv ergens een afgifte groep open gaat dan krijg je meer thermisch vermogen
En ga aan bovenkant erover dan en je zit al op Ta voor stooklijn dan is WP uit, moet Ta zonder compressor is dat de Tr eerst 5,1C dalen tot de WP weer aanslaat op basis van WA-regeling.
En als je denkt dat +/- 0,5C regelruimte en +/- 0,10C voor dT veel is, je hebt ook nog een Tb sensor die je Ta volgens WA-stooklijn bepaald
Een windvlaag tijdens een mooi winters zonnetje en je zit er buiten en dan duurt het weer 30-40 minuten voor je grip hebt en dat is nog te overzien met radiatoren met weinig thermische massa, maar voor vloerverwarming, duurt het een hele tijd als enkel op dT zou sturen,
Enkel sturen op dT is niet voldoende, al niet bij mijn warmte injecties, maar al helemaal niet bij 2 WP's in serie want je hystersis voor een Pana monobloc is 5,1C voor die weer aanslat en als je beide benodigd omdat je warmte behoefte 9kW is, kun je uit rekenen hoe lang dat duurt met vloerverwarming, de defrost van WP die nog loopt en wel op vollast komt eerder.
Resultaat dat je uit komt op een ca 2-2,5C lagere vloertemperatuur dan je nodig zou hebben voor een ruimtetemperatuur van 21C
Conclusie zet ze op een buffer of zorg voor scheiding door een spiraal of warmtewisselaar, dat de 2 circulatiepompen niet in elkaars vaarwater zitten
Mijn Ecodan is ook zo'n mietje, van ruimteverwarming naar SWW gaat direct, echter klaar met SWW betekend een Ta die 20c boven de gewenste Ta ligt en de WP schakelt uit. Beter was geweest als het apparaat zou leren van het gedrag en gewoon even wacht met uitschakelen. De Ta zakt namelijk hard in zodra weer ruimteverwarming gebezigd word.
Nu los ik het soms op door de Ta op 55c in te stellen en dan na 5 minuten de Ta weer langzaam naar 33c te brengen.
Werkt allemaal redelijk naar behoren ik ben alleen nog niet onder de indruk van de tot nu toe behaalde COPs.
COP voor SWW van 2,5 bij 50 graden. Lijkt me redelijk maar ook aan de lage kant.
COP voor verwarming van 2,8 (max 35 Ta) lijkt me vrij laag. Maar dit komt misschien omdat ie maar 3 a 4x per dag even draait met dit weer.?
Nu zag ik dat de pomp op stand 5 stond (standaard). Deze op 1 gezet.
Kan iemand mij vertellen hoe de flowmeter van de Ecodan uitgelezen kan worden? Dit heb ik nog niet gevonden.
edit: Het gaat hier om de combi: Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C
[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 06-04-2017 02:24 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Dat is snel, bedankt! Ik heb echt gezocht maar kon het niet zo snel vinden.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Verwijderd
Hebben andere 7.5kW Ecodan bezitters vergelijkbare problemen ? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Je 15mm toe-/afvoer naar de verdeler wijkt nogal af, kringen waterzijdig afregelen is voor zo ver ik me herinner niet mogelijk, van het gemiddelde evenals een negatieve stooklijn, daarnaast 'minder gewenste' nachtverlaging. Volgens mij als je de afwijkingen t.o.v. 'gewenst' oplost/aanpast zullen er waarschijnlijk ook geen 'problemen' meer zijn. LTV is gericht op een zo constant mogelijke constante 'hoge' flow, dat is naar mijn idee bij jou voor verbetering vatbaar/noodzakelijk.koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 00:24:
[...]
Mijn Ecodan is ook zo'n mietje, van ruimteverwarming naar SWW gaat direct, echter klaar met SWW betekend een Ta die 20c boven de gewenste Ta ligt en de WP schakelt uit. Beter was geweest als het apparaat zou leren van het gedrag en gewoon even wacht met uitschakelen. De Ta zakt namelijk hard in zodra weer ruimteverwarming gebezigd word.
Nu los ik het soms op door de Ta op 55c in te stellen en dan na 5 minuten de Ta weer langzaam naar 33c te brengen.
dank, blauwemac
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Koevlaas heeft een buurman die niet zo goed weet hoe een openhaard werkt, en daardoor veel overlast.blauwemac schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:18:
[...]
Vertel eens! Heb je slechte praktijk-ervaringen met hoe een cv-haard functioneert? Of ben je gewoon tegen de uitstoot, stank, etc.?
De enige hout CV die goed schoon kan werken, is eentje waarbij de warmte pas NA de vuurhaard onttrokken wordt. Een houtvergasser bijvoorbeeld.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Klopt, maar inmiddels opgelost, neemt niet weg dat ik voor anderen in de bres spring.Ramon_1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:28:
[...]
Koevlaas heeft een buurman die niet zo goed weet hoe een openhaard werkt, en daardoor veel overlast.
In de stank van een houtkachel wil je niet zitten, wij hebben het aan den lijve ondervonden.blauwemac schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:18:
[...]
Vertel eens! Heb je slechte praktijk-ervaringen met hoe een cv-haard functioneert? Of ben je gewoon tegen de uitstoot, stank, etc.?
Bij een open verdeler staan aanvoer en retour direct met elkaar in contact, een pomp pompt het aanvoerwater vermengd met retourwater door je vloer.blauwemac schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:09:
Wie kan mij uitleggen hoe een open verdeler werkt? Iedereen hier schijnt dat te weten, maar ik kan het nergens vinden.
dank, blauwemac
Een gesloten/hydraulisch actieve verdeler gaat de aanvoer exclusief je vloerslangen in en komt het water exclusief weer terug in je retour, geen menging met rondgepompt water vindt hier plaats.
Het is geen probleem, het is logisch dat het apparaat zichzelf uitschakelt, de temperatuur is namelijk 20c te hoog. Slimme sturing en adaptiviteit zouden hier wel een verbetering kunnen zijn, dat was mijn punt.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:54:
[...]
Hebben andere 7.5kW Ecodan bezitters vergelijkbare problemen ? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Je 15mm toe-/afvoer naar de verdeler wijkt nogal af, kringen waterzijdig afregelen is voor zo ver ik me herinner niet mogelijk, van het gemiddelde evenals een negatieve stooklijn, daarnaast 'minder gewenste' nachtverlaging. Volgens mij als je de afwijkingen t.o.v. 'gewenst' oplost/aanpast zullen er waarschijnlijk ook geen 'problemen' meer zijn. LTV is gericht op een zo constant mogelijke constante 'hoge' flow, dat is naar mijn idee bij jou voor verbetering vatbaar/noodzakelijk.
Dankzij de sheet van Tomexergie weet ik dat de koude vloer retour debet is aan mijn laagste SCOP van allemaal, zie maar in Oktober had ik een COP van 4.55 omdat mijn vloer nog relatief warm was. In Maart had ik met dezelfde buiten temp. een slechtere COP door de nog koude vloer.
Verwijderd
Iedereen heeft toch in dezelfde mate met koude/warme vloeren te maken al naar gelang het seizoen ? Als de toegangswegen tot die vloer (te) smal zijn en de aftakkingen ongelijkmatig, zal er meer of minder 'file' ontstaan om het even in autotermen uit te drukken. Een snellere/krachtiger auto zal even langzaam door de file gaan als alle anderen.koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:02:
[...]
Het is geen probleem, het is logisch dat het apparaat zichzelf uitschakelt, de temperatuur is namelijk 20c te hoog. Slimme sturing en adaptiviteit zouden hier wel een verbetering kunnen zijn, dat was mijn punt.
Dankzij de sheet van Tomexergie weet ik dat de koude vloer retour debet is aan mijn laagste SCOP van allemaal, zie maar in Oktober had ik een COP van 4.55 omdat mijn vloer nog relatief warm was. In Maart had ik met dezelfde buiten temp. een slechtere COP door de nog koude vloer.
We hebben het over buffer die dienst doet als open verdeler. We zijn niet bezig over vloer verwarming verdelerkoevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:58:
[...]
Bij een open verdeler staan aanvoer en retour direct met elkaar in contact, een pomp pompt het aanvoerwater vermengd met retourwater door je vloer.
Een gesloten/hydraulisch actieve verdeler gaat de aanvoer exclusief je vloerslangen in en komt het water exclusief weer terug in je retour, geen menging met rondgepompt water vindt hier plaats.
1 PVoutput . Dongen NB
En als ik het goed begrepen heb praat je over een open verdeler als een buffer parallel wordt aangesloten.reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:08:
[...]
We hebben het over buffer die dienst doet als open verdeler. We zijn niet bezig over vloer verwarming verdeler
Verwijderd
Ik heb het even over een verdeler t.b.v. vloerverwarming, om misverstanden te voorkomen.koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:58:
[...]
Bij een open verdeler staan aanvoer en retour direct met elkaar in contact, een pomp pompt het aanvoerwater vermengd met retourwater door je vloer.
Ik kan me ernstig vergissen, maar is het niet net andersom ? Voor zover ik weet heb ik een open-verdeler zonder eigen pomp of mengventielen, 1 aanvoer en 1 retour, menging vindt niet plaats.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 11:13 ]
Eens, zo herinner ik het mij ook iigVerwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:11:
[...]
Ik heb het even over een verdeler t.b.v. vloerverwarming, om misverstanden te voorkomen.
Ik kan me ernstig vergissen, maar is het niet net andersom ? Voor zover ik weet heb ik een open-verdeler zonder eigen pomp of mengventielen, 1 aanvoer en 1 retour, menging vindt niet plaats.
Mijn VTE Verdeler mengt niet (mengventiel dichtgezet) maar heeft wel een pomp..
Of de pomp nodig is zal ik nog eens moeten checken...
[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 06-04-2017 11:17 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
De warmte bron komt parallel aan elkaar ja. De buffer is open, gewoon hol met niks erin. Als je 5 elga aan wilt sluiten of welk apparaat dan ook, dan geef je die ieder hun eigen aanvoer en retour naar de buffer toe. Zelfde geld als je meerdere afgifte systemen hebt. Iedere bron krijgt zo zijn eigen circuit die je afzonderlijk aan en uit kunt zetten. Met verschillende pomp snelheden en verschillende temperaturen. Dit heft elkaar allemaal op in de buffer. En vooral het beïnvloed elkaar niet.Ramon_1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:11:
[...]
En als ik het goed begrepen heb praat je over een open verdeler als een buffer parallel wordt aangesloten.
Als extra optie kun je een warmte wisselaar in je buffer nemen en zo een warmte bron afscheiden van de rest om bv dat aparte circuit dan te vullen met glycol.
Simpeler kunnen we het niet maken
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 11:48 ]
Sorry, net uit bedreneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:08:
[...]
We hebben het over buffer die dienst doet als open verdeler. We zijn niet bezig over vloer verwarming verdeler
De krachtigere auto kan met minder toeren door de fileVerwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:07:
[...]
Iedereen heeft toch in dezelfde mate met koude/warme vloeren te maken al naar gelang het seizoen ? Als de toegangswegen tot die vloer (te) smal zijn en de aftakkingen ongelijkmatig, zal er meer of minder 'file' ontstaan om het even in autotermen uit te drukken. Een snellere/krachtiger auto zal even langzaam door de file gaan als alle anderen.
Mijn flow is voldoende, dat is niet het probleem.
Wat wel het probleem is dat mijn water op koude dagen niet boven de 33c te krijgen is en eigenlijk ook moeizaam op 33 vandaar de verlaging van flow en Ta.
Huis word uiteindelijk wel warm en dat is wat waar ik het allemaal voor doe.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!