Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste
Acties:
  • 350.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Wat mij eerder opviel a.d.h.v. de maandcijfers is dat de gemiddelde COP in december 4.27 was bij KNMI 4.7C en in februari een lagere COP, 4.21 bij een hogere KNMI van 0.4C. De Bilt lijkt in die maand nogal afwijkend te zijn geweest t.o.v. de regio's waar de WPen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@develdonk Een tijdje terug meldde je dat je gemeten COP weliswaar was wat je zou mogen verwachten maar dat je totaalverbruik door gewijzigd stookgedrag toch niet helemaal was wat je hoopte, ik meen me te herinneren dat het niet 2kWh voor 1m3 gas maar iets van 2.6 was. Bij mij is het andersom, februari 1.92 en na optimalisatie in maart zelfs 1.58.
*knip*, dit soort zinnen voegen niks toe

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2017 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:38:
[...]

Euhm, cv/water naar buiten? En dat met <0 graden?
Het idee is goed, moet kunnen. Zijkant huis is met omhooggaande leidingen een meter of 9.
Bij zulke leidinglengtes in de buitenlucht MOET je glycol gebruiken. Ook stromend water bevriest bij flinke vorst. En niet al het water is in beweging, in aftakkingen naar en in expansievat staat het water altijd stil.
Ook als de pomp vastloopt, dan kan er met een paar uur al schade zijn.

Ik vind ook niet dat we hier moeten adviseren om het zonder te doen. Met "sommige doen er glycol in"
Je moet het omdraaien, sommige doen er geen glycol in ;)
En hebben dan heel goed overwogen wat de risico's kunnen zijn.Soms met wat aanpassingen in de monoblock. Maar alleen het advies geven dat het prima zonder kan, is niet juist.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andere observatie, cijfers van februari, de relatie tussen geproduceerde warmte t.o.v. het geinstalleerde vermogen. De kleinste 5WPen produceren gemiddeld 1992kWh en de 50% grotere 7.5kWh Ecodans 1612kWh. Een passende capaciteit lijkt zich uit te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15

Crazy-

Best life ever

Oxellaar schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:34:
[...]

Bij zulke leidinglengtes in de buitenlucht MOET je glycol gebruiken. Ook stromend water bevriest bij flinke vorst. En niet al het water is in beweging, in aftakkingen naar en in expansievat staat het water altijd stil.
Ook als de pomp vastloopt, dan kan er met een paar uur al schade zijn.

Ik vind ook niet dat we hier moeten adviseren om het zonder te doen. Met "sommige doen er glycol in"
Je moet het omdraaien, sommige doen er geen glycol in ;)
En hebben dan heel goed overwogen wat de risico's kunnen zijn.Soms met wat aanpassingen in de monoblock. Maar alleen het advies geven dat het prima kan, is niet juist.
Kleine aanpassing: buiten spreek ik over nog geen 2 meter. Maar waarom geen glycol doen. Ik heb er een speciale pomp voor, gekocht bij de zonneboiler installatie. Dus leegpompen, spoelen en vullen is geen probleem. En met 1:1 verhouding nog betaalbaar.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Crazy-
In je zonneboiler zit duurdere, niet giftige en KIWA gekeurde, polypropyleen glycol.
(Hetzelfde spul wat in E sigaretten zit, of in rookmachines. Ook krijg je het dagelijks binnen als een gezond E-nummer in je voeding :F ) Polypropyleen glycol is ook bestand tegen de zeer hoge temperaturen in een zonnecollector of vacuümbuis en het kookpunt ligt hoger.
Ik hoop dat dit ook in je zonnesysteem zit, mono-ethyleen glycol verbrand in een zonneboiler.
Het gaat dan verkleven en aankoeken en dat is slecht voor het rendement.
Polypropyleen glycol voor een zonneboiler koop je meestal kant en klaar, beschermd tot -28.
Er kan dus later met water een klein beetje bijgevuld worden als de druk iets gezakt is.
1:1 is ook aan de hoge kant, je zit dan ruim onder de -30 als bescherming, dat is niet nodig.
Rond de -20 is voldoende, net geen 40% op 60% water is -20.

In je warmtepomp kun je beter mono-ethyleen glycol gebruiken, is een stuk goedkoper.
Ook nu geen 1:1 gebruiken, dat is veel teveel. 1:2, 33% dus is ruim voldoende, je bent dan beschermd tot -20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oxellaar schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:28:
@Crazy-
In je zonneboiler zit duurdere, niet giftige en KIWA gekeurde, polypropyleen glycol.
(Hetzelfde spul wat in E sigaretten zit, of in rookmachines. Ook krijg je het dagelijks binnen als een gezond E-nummer in je voeding :F ) Polypropyleen glycol is ook bestand tegen de zeer hoge temperaturen in een zonnecollector of vacuümbuis en het kookpunt ligt hoger.
Ik hoop dat dit ook in je zonnesysteem zit, mono-ethyleen glycol verbrand in een zonneboiler.
Polypropyleen glycol voor een zonneboiler koop je meestal kant en klaar, beschermd tot -28.
Er kan dus later met water een klein beetje bijgevuld worden als de druk iets gezakt is.
1:1 is ook aan de hoge kant, je zit dan ruim onder de -30 als bescherming, dat is niet nodig.

In je warmtepomp kun je beter mono-ethyleen glycol gebruiken, is een stuk goedkoper.
Ook nu geen 1:1 gebruiken, dat is veel teveel. 1:2, 33% dus is ruim voldoende, je bent dan beschermd tot -20.
Momenteel zit er niets in nog :) heb 30liter van OEG ontvangen bij het bestellen. Zal vanavond eens bekijken wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 21:08
develdonk schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:43:
[...]

blijf die scop 5,01 bijzonder vinden... of ben ik de enige daarin?
Die SCOP is helemaal niet zo bijzonder.
Tomexergie heeft alle WP's uit de tabel een keertje genormaliseerd voor de Ta en de specificatie. Daaruit bleek dat mijn WP niet beter dan gemiddeld presteert.
En vergeet ook niet dat het hier aan de kust in de winter altijd een graadje warmer is dan in het binnenland. Als je dat ook nog meeneemt presteert mijn installatie misschien wel ondermaats. ;)

Zie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:22
jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:16:
[...]

Die SCOP is helemaal niet zo bijzonder.
Tomexergie heeft alle WP's uit de tabel een keertje genormaliseerd voor de Ta en de specificatie. Daaruit bleek dat mijn WP niet beter dan gemiddeld presteert.
En vergeet ook niet dat het hier aan de kust in de winter altijd een graadje warmer is dan in het binnenland. Als je dat ook nog meeneemt presteert mijn installatie misschien wel ondermaats. ;)

Zie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Jaar, klopt het wel dat jij relatief lange draaitijden hebt t.o.v. stilstand?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jaari Even uit belangstelling/nieuwsgierigheid, wat is ongeveer jouw kWh/m3 ratio ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
Ik had een mooie weekklok ingesteld voor mijn warmtepomp, dacht ik. Ik gebruikte het opnemen van de standen voor Maart (gisteren) als moment om de verwarming in pauze-stand te zetten en op dat moment kwam ik er pas achter dat er een speciale Programma-stand is waarin hij naar die weekklok luistert :F

Dat zal nog wel gescheeld hebben in mijn COP. Ik vond het al vreemd dat ik af en toe 's nachts een piek zag in mijn verbruik.

Tevens is er geen mogelijkheid om de warmtepomp in 'retourwatertemperatuur-stand' lager te zetten dan 25 graden? Op die 25 graden zorgde alsnog voor meerdere aan-uit periodes per dag en maak het bij ons af en toe best warm, dus toen heb ik alsnog gekozen voor een ruimte-temperatuurstand waarbij hij eigenlijk de temperatuur van het stookhok gebruikt als graadmeter (letterlijk) en dus ook aan-uit periodes veroorzaakte, dus dat was eigenlijk ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bram-Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:40:
[...]

Moet wel, zijn maandwarmteproductie ligt bijna op het dubbele van jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 19:34
Hierbij concept maart 2017. Graag controleren.
Het is al eens indicussie geweest, maar de elektrische energie moet zijn inclusief stand-by verliezen.
De enige vreemde uitschieter is die van Jaari.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2924/33666074741_94437229eb_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oxellaar schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:28:
@Crazy-

1.2 propaandiol Tyfocor L
25% is max -10
50% is max -30
55% is max -40

Deze mag je dus bijmengen op 50% in nederland ruim met water

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 02-04-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Tomexergie schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:57:
Hierbij concept maart 2017. Graag controleren.
Het is al eens indicussie geweest, maar de elektrische energie moet zijn inclusief stand-by verliezen.
De enige vreemde uitschieter is die van Jaari.

[afbeelding]
Blijft lastig om systemen 1 op 1 te vergelijken natuurlijk. Omgevingsinvloeden kunnen anders zijn, draaitijd is anders, metingen zijn verschillend. Of Jaari heeft het ei van Columbus gevonden, of zijn meetmethode/meting wijkt af.
Natuurkundig gezien zou het verschil niet zo groot kunnen zijn. Zo'n pana werkt op hetzelfde principe als de andere warmtepompen.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Crazy-
Waarom toch tot - 30?
Waarom meer dan nodig?

Glycol toevoegen heeft een licht nadelig effect op de warmteoverdracht.
Hoe meer glycol, hoe groter het effect. Ook je pomp heeft meer werk te verzetten met glycol in het water, glycol is zwaarder dan water.
Cv pompen mogen niet meer dan 50% glycol verpompen.

Met een beveiliging tot - 20 zit je absoluut veilig, met - 15 eigenlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Bram-Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:40:
[...]

ja, dat klopt. De vloer is een zeer grote buffer.
In de winter kan de WP de hele dag doordraaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vT81Imt6sNwVPIqPwpU2V3Yx/thumb.png
Als voorbeeld 24 februari continu 460W. Misschien heb je zelf nog jouw verloop van die dag als vergelijk.
Anoniem: 266924 schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:41:
@jaari Even uit belangstelling/nieuwsgierigheid, wat is ongeveer jouw kWh/m3 ratio ?
Mijn vloeroppervlak is ca 100 m2. Gemiddelde hoogte van 2,6 m maakt 260 m3. Maar volgens mij wordt in de bouwwereld met externe maten gemeten en niet met de door mij gebruikte interne maten. Dan kom je eerder op 350m3.
Maar die ratio is toch zeer afhankelijk van de isolatiewaarde van het huis? Je zou nog beter kunnen betrekken op het vroegere gasverbuik of graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oxellaar schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:52:
@Crazy-
Waarom toch tot - 30?
Waarom meer dan nodig?

Glycol toevoegen heeft een licht nadelig effect op de warmteoverdracht.
Hoe meer glycol, hoe groter het effect. Ook je pomp heeft meer werk te verzetten met glycol in het water, glycol is zwaarder dan water.
Cv pompen mogen niet meer dan 50% glycol verpompen.

Met een beveiliging tot - 20 zit je absoluut veilig, met - 15 eigenlijk al.
Helder! En logisch ook. -15 vind ik persoonlijk krap. Een goede no-wind en buiten temp rond -10 kan lokaal ruim richting de -20 drukken. Ik zal de boel wel rond de -20 gaan afstemmen voor de zb.

Wp is even ander verhaal. Moet hier nog overleg plegen ... WAF.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:02:
[...]

Mijn vloeroppervlak is ca 100 m2. Gemiddelde hoogte van 2,6 m maakt 260 m3. Maar volgens mij wordt in de bouwwereld met externe maten gemeten en niet met de door mij gebruikte interne maten. Dan kom je eerder op 350m3.
Maar die ratio is toch zeer afhankelijk van de isolatiewaarde van het huis? Je zou nog beter kunnen betrekken op het vroegere gasverbuik of graaddagen.
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde ook "het vroegere gasverbuik in m3" in relatie tot de kWh's die je er nu in moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:05:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde ook "het vroegere gasverbuik in m3" in relatie tot de kWh's die je er nu in moet stoppen.
Gasverbruik voor verwarming was de laatste twee stookseizoenen ongeveer 1000-1100m3. Op mindergas was het jaarverbruik 0,35-0,36 m3/graaddag. Maar dat zijn natuurlijk jaargemiddelden en inclusief SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:13:
[...]

Gasverbruik voor verwarming was de laatste twee stookseizoenen ongeveer 1000-1100m3. Op mindergas was het jaarverbruik 0,35-0,36 m3/graaddag. Maar dat zijn natuurlijk jaargemiddelden en inclusief SWW.
Schatting SWW-deel ? Bij SCOP=4 geldt 2kWh vervangt 1m3 gas. Sommigen zeggen meer, develdonk 2.6kWh ondanks een SCOP>4, nodig te hebben door gewijzigd stookgedrag, ik kom nu ruim onder de 2kWh per m3 gas uit. Naar deze ratio was ik dus op zoek.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 02-04-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:02:
[...]

ja, dat klopt. De vloer is een zeer grote buffer.
In de winter kan de WP de hele dag doordraaien.
[afbeelding]
Als voorbeeld 24 februari continu 460W. Misschien heb je zelf nog jouw verloop van die dag als vergelijk.

[...]

Je afbeelding zegt Donderdag 23-2-2017

Jaari op 23-2-2017
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vT81Imt6sNwVPIqPwpU2V3Yx/full.png/thumb.png

Bram-Bos Polderhuis op 23-2-2017:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kZIDcfriC55XXm5RdbYa9lPm/thumb.png

6,06 kWh in --> 34,2kWh uit; DCOP: 5,65
Vermogen Elga tijdens runs ± 425W op maximum.
7,1 m3 water verpompt die dag.
± 14 draaiuren = ± 10 uur standby die dag
Als ik stilstand eraf trek (10*26W), zou de DCOP op 34,2/(6,06-0,26)= 5,895 komen

Buiten-T: 8,3 graad gemiddeld
Binnen-T: 18,9 graad gemiddeld

Zelfde vermogen dus die dag, maar bij mij veel meer stilstand, en 54% van jouw verbruik.

Wat was jouw DCOP die dag?

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 02-04-2017 19:50 ]

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 23:08
Crazy- schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:04:
[...]

Helder! En logisch ook. -15 vind ik persoonlijk krap. Een goede no-wind en buiten temp rond -10 kan lokaal ruim richting de -20 drukken. Ik zal de boel wel rond de -20 gaan afstemmen voor de zb.

-10 en NO wind krijg je plaatselijk heus geen ruim -20. Windchill factor is ander verhaal. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

arnnold schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:33:
[...]

-10 en NO wind krijg je plaatselijk heus geen ruim -20. Windchill factor is ander verhaal. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.
Wervelende wind, op hoogte, kou... kan goed koud worden :-)
Met -15 kan het krap zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:38:
[...]

Schatting SWW-deel ? Bij SCOP=4 geldt 2kWh vervangt 1m3 gas. Sommigen zeggen meer, develdonk 2.6kWh ondanks een SCOP>4, nodig te hebben door gewijzigd stookgedrag, ik kom nu ruim onder de 2kWh per m3 gas uit. Naar deze ratio was ik dus op zoek.
SWW is gemiddeld 10m3 per maand, dus 120 m3 per jaar.
Ik zit nu op 1,8 kWh elektriciteit per m3 gas. Het aantal graaddagen over oktober t/m maart is dit seizoen 15% hoger dan vorig jaar en ik heb 2100 kWh gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy- schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:40:
[...]

Wervelende wind, op hoogte, kou... kan goed koud worden :-)
Met -15 kan het krap zijn dan.
Met -15c zou ik 24/7 moeten verwarmen, dan valt er niets te bevriezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:42:
[...]

Met -15c zou ik 24/7 moeten verwarmen, dan valt er niets te bevriezen.
dat is waar. Tot de electra uitvalt ;) geen zin in gesprongen leidingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Bram-Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:39:
[...]

Je afbeelding zegt Donderdag 23-2-2017

Jaari op 23-2-2017
[afbeelding]

Bram-Bos Polderhuis op 23-2-2017:
[afbeelding]

6,06 kWh in --> 34,2kWh uit; DCOP: 5,65
Vermogen Elga tijdens runs ± 425W op maximum.
7,1 m3 water verpompt die dag.
± 14 draaiuren = ± 10 uur standby die dag
Als ik stilstand eraf trek (10*26W), zou de DCOP op 34,2/(6,06-0,26)= 5,895 komen

Buiten-T: 8,3 graad gemiddeld
Binnen-T: 18,9 graad gemiddeld

Zelfde vermogen dus die dag, maar bij mij veel meer stilstand, en 54% van jouw verbruik.

Wat was jouw DCOP die dag?
Donderdag 23 februari: 10,96 kWh afgenomen en 68,2 kWh geleverd is DCOP 6,22.
T-binnen was 20,5 graden en T-buiten (KNMI WaZ daggemiddelde) was 6,8 graden. Dus hier was het kouder dan in Amsterdam.
Tijdens het opnemen van de Kamstrup was T-aanvoer 25,99 en T-retour 23,97 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:42:
[...]

SWW is gemiddeld 10m3 per maand, dus 120 m3 per jaar.
Ik zit nu op 1,8 kWh elektriciteit per m3 gas. Het aantal graaddagen over oktober t/m maart is dit seizoen 15% hoger dan vorig jaar en ik heb 2100 kWh gebruikt.
Dat zijn nog eens uitkomsten, gefeliciteerd met dat resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy- schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:44:
[...]
dat is waar. Tot de electra uitvalt ;) geen zin in gesprongen leidingen :)
1 a 2 uurtjes valt nog te overleven, hoe vaak in de afgelopen 30 jaar is dit gebeurd ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:07:
[...]

1 a 2 uurtjes valt nog te overleven, hoe vaak in de afgelopen 30 jaar is dit gebeurd ?
Pomp kapot, loopt vast aan begin van de nacht, of als je een weekje weg bent op wintersport....
Jij ligt lekker in je bed of bent niet thuis en de boel is naar de maan, echt compleet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:55:
[...]

Dat zijn nog eens uitkomsten, gefeliciteerd met dat resultaat.
Bedankt, maar dat restant SWW worden wel hele dure kuubjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:14:
[...]

Pomp kapot, loopt vast aan begin van de nacht, of als je een weekje weg bent op wintersport....
Jij ligt lekker in je bed of bent niet thuis en de boel is naar de maan, echt compleet afgeschreven.
Die kans is iets groter, ongeveer 100% in 30 jaar tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:52:
[...]

Donderdag 23 februari: 10,96 kWh afgenomen en 68,2 kWh geleverd is DCOP 6,22.
T-binnen was 20,5 graden en T-buiten (KNMI WaZ daggemiddelde) was 6,8 graden. Dus hier was het kouder dan in Amsterdam.
Tijdens het opnemen van de Kamstrup was T-aanvoer 25,99 en T-retour 23,97 graden.
Inderdaad een stuk kouder, zij het dat mijn Netatmo altijd ca 1˚C hoger registreert dan het dichtstbijzijnde weerstation (Schiphol).

Qua dT zit je (2˚C) denk ik een graad lager dan ik (3-3,5˚C). T-aanvoer is vergelijkbaar.
Jouw flow zal vast een stuk hoger zijn dan die van mij (zo'n 500 l/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Bram-Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:19:
[...]

Inderdaad een stuk kouder, zij het dat mijn Netatmo altijd ca 1˚C hoger registreert dan het dichtstbijzijnde weerstation (Schiphol).

Qua dT zit je (2˚C) denk ik een graad lager dan ik (3-3,5˚C). T-aanvoer is vergelijkbaar.
Jouw flow zal vast een stuk hoger zijn dan die van mij (zo'n 500 l/h)
In de stad is het altijd warmer.
Mijn flow is inderdaad dik twee maal zo hoog: ca.1150 l/hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:24:
[...]

In de stad is het altijd warmer.
Mijn flow is inderdaad dik twee maal zo hoog: ca.1150 l/hr.
Yep

Dan zou ik zeggen, op basis van deze casuïstiek van 23 februari 2017, dat het verschil tussen jouw en mijn DCOP van die dag van 0,57 (6,22 vs. 5,65) voor 43% verklaard wordt door stilstand in mijn geval [Zoals eerder vermeld: als ik stilstand van mijn verbruik aftrek zou de DCOP op 5,895 komen], en voor de rest (57%) door een meer dan 2x hogere flow bij jou, resulterend in een lagere dT. En dan neem ik maar even aan dat een Elga bij dit soort buiten-temperaturen even goed presteert als een Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:14:
[...]

Bedankt, maar dat restant SWW worden wel hele dure kuubjes :+
Dat doe je nog met gas ? Shame on you. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:16:
[...]

Die kans is iets groter, ongeveer 100% in 30 jaar tijd :)
Klopt, kans is niet groot. Maar als het gebeurt, weet ik wat je gedachten zijn.... Had ik maar..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Bram-Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:34:
[...]

Yep

Dan zou ik zeggen, op basis van deze casuïstiek van 23 februari 2017, dat het verschil tussen jouw en mijn DCOP van die dag van 0,57 (6,22 vs. 5,65) voor 43% verklaard wordt door stilstand in mijn geval [Zoals eerder vermeld: als ik stilstand van mijn verbruik aftrek zou de DCOP op 5,895 komen], en voor de rest (57%) door een meer dan 2x hogere flow bij jou, resulterend in een lagere dT. En dan neem ik maar even aan dat een Elga bij dit soort buiten-temperaturen even goed presteert als een Pana.
De fabrieks prestaties staan in Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
voor 35/2 is de COP van jouw Elga 3,60 en van mijn Pana 3,75. Dus daar zit weldegelijk wat verschil.
Maar voor een directe vergelijking bij deze buitentemperatuur moeten we eigenlijk bij de specificaties van 35/7 kijken. Dan heeft mijn Pana een specificatie van COP=5,17.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9vr95v25l37AgQbze64p4IUg/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
jaari schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:02:
[...]

De fabrieks prestaties staan in Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
voor 35/2 is de COP van jouw Elga 3,60 en van mijn Pana 3,75. Dus daar zit weldegelijk wat verschil.
Maar voor een directe vergelijking bij deze buitentemperatuur moeten we eigenlijk bij de specificaties van 35/7 kijken. Dan heeft mijn Pana een specificatie van COP=5,17.
[afbeelding]
Helder en akkoord. Ik geloof dat Elga op 35/7 officieel een COP van 4,6 heeft, dus een stuk lager dan de Pana. En bij 2˚C zakt hij natuurlijk helemaal door het ijs.

In dat geval zou ik zeggen: in deze casus van 23-2-2017 verklaart stilstand een deel van het verschil in de DCOP, en de rest zal dan vooral Elga/Pana verschil zijn. Flow doet er dan niet echt toe. Dat vind ik dan wel weer interessant vanwege de vraag of ik de boel hier ga openbreken om grotere aanvoerleidingen te leggen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:21
Crazy- schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:04:
[...]

Kan niet. Windchill is gevoelstemapratuur zoals je de temperatuur ervaart. Als het -10 is uit welke richting dan ook, dan is het gewoon -10. Je installatie koelt alleen sneller af naar -10 met wind.
Water/Glycol voelt niets dus beschermen tot -15 lijkt mij voldoende. Het risico op lange periode van lagere temperatuur weegt niet tegen de energie kosten op

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Waarschijnlijk gaat hier morgen de bestelling voor de Elga eruit.
Mn vrouw was vrij snel akkoord, koste ongeveer 5 minuten :*)
Pietje555 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:38:
[...]

Kan niet. Windchill is gevoelstemapratuur zoals je de temperatuur ervaart. Als het -10 is uit welke richting dan ook, dan is het gewoon -10. Je installatie koelt alleen sneller af naar -10 met wind.
Water/Glycol voelt niets dus beschermen tot -15 lijkt mij voldoende. Het risico op lange periode van lagere temperatuur weegt niet tegen de energie kosten op
-15 is ook wel voldoende. Maar wind heeft wel degelijk invloed op de snelheid van afkoeling. Warmte die bij windstil zou blijven hangen, wordt nu weggeblazen. De werkelijke temperatuur veranderd inderdaad niet.

[ Voor 72% gewijzigd door Oxellaar op 03-04-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:42:
Waarschijnlijk gaat hier morgen de bestelling voor de Elga eruit.
Mn vrouw was vrij snel akkoord, koste ongeveer 5 minuten :*)
Mooi zo. Hoeveel % van je warmtevraag denk je ermee te kunnen afdekken? Temperatuurbegrenzer erop of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos
Begrenzer blijft er waarschijnlijk nog op, heb geen zonnepanelen.
Hoeveel hij af gaat dekken is vrij lastig om te voorspellen. De Elga zal alleen voor het op temperatuur houden gebruikt worden.
Als de houtkachel aan is geweest, kan de volgende dag de Elga al het werk doen. De warmte van de houtkachel blijft heel de nacht hangen, volgende morgen is het dan eigenlijk altijd rond de 20 graden.
Dus hoeveel er van de +/-400m3 afgaat is nog afwachten.

Het wordt een 100% hobby project, zonder enige berekening vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Domba schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:53:
[...]

Als je een bufffer gebruikt en een aparte circulatie voor afgifte is het vrij simpel en kunnen beide buffer verwarmen
Direct aangesloten zonder buffer in serie of parallel is niet zo eenvoudig
Domba,

heb jij misschien een schema op basis van deze installatie? De installateur gaf al aan dat het niet kan als beide systemen moeten draaien zonder vat. Ik ben toen aan het onderzoeken geweest of een zonneinstallatie dan een beter oplossing zou zijn maar ik heb niet de ruimte om de panelen of collectoren kwijt te kunnen. Ik denk er dus toch maar over om een pana te bestellen en dan met een vat. De HP Cube kan dan meedraaien, mocht dit niks helpen dan sluit ik hem alsnog af.

De buffer kan dan een buffervat zijn zonder spiralen? Of kan ene hygiënevat ook?
Met een aparte circulatie bedoel je een aparte pomp die het water uit het vat naar de vloerverwarming brengt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
De meetresultaten van maart met inmiddels 20 deelnemers! Over de 6 wintermaanden een gemiddelde COP van 4,44. Vanaf nu gaat dat gemiddelde omhoog dus de SCOP>4,5 Hiermee wordt aangetoond dat de relatief goedkope L/W warmtepomp een goed alternatief is om het verbruik van aardgas te vermijden, gemiddeld c.a. 1200m3 per woning per jaar. Zelfs voor bestaande (oude) thermisch matige woningen kan een SCOP> 4 worden behaald.
Vraag: Hoe kan ik de hele tabel laten zien op het forum.
In twee delen onder elkaar mischien?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2821/33702127881_2356bb6675_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52
Oxellaar schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:10:
@Bram-Bos
Hoeveel hij af gaat dekken is vrij lastig om te voorspellen. De Elga zal alleen voor het op temperatuur houden gebruikt worden.
Als de houtkachel aan is geweest, kan de volgende dag de Elga al het werk doen. De warmte van de houtkachel blijft heel de nacht hangen, volgende morgen is het dan eigenlijk altijd rond de 20 graden.

Tot welke cop is elektra voordeliger dan gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:45:
[...]

Tot welke cop is elektra voordeliger dan gas ?
Ligt aan je elektra en gasprijs. Er wordt aangenomen dat 1m3 gas overeenkomt met 8 a 8,5 kWh aan elektra (COP=1 verwarmen).

Verwacht dat het omslagpunt bij een COP van 2,3 a 2,4 ligt.

0.18 cent per kwH x 8.25/COP = 0.62 per m3

COP = 2.39

Er zijn dan ook nog factoren aanwezig als vaste kosten gasaansluiting/aanschaf CV en onderhoud. Staat tegenover dat je geen overstapbonus kan krijgen als je geen gasaansluiting hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 04-04-2017 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Noord27 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:07:
[...]

Ligt aan je elektra en gasprijs. Er wordt aangenomen dat 1m3 gas overeenkomt met 8 a 8,5 kWh aan elektra (COP=1 verwarmen).

Verwacht dat het omslagpunt bij een COP van 2,3 a 2,4 ligt.

0.18 cent per kwH x 8.25/COP = 0.62 per m3

COP = 2.39

Er zijn dan ook nog factoren aanwezig als vaste kosten gasaansluiting/aanschaf CV en onderhoud. Staat tegenover dat je geen overstapbonus kan krijgen als je geen gasaansluiting hebt.
Overstapbonussen zijn er ook als je alleen electra afneemt, volgens gaslicht.com. Zelfs als je even veel opwekt als verbruikt, dus per saldo 0 afneemt. Echt veel helpen doet dat overigens niet want dan zijn de vaste leverancierskosten hoger. Een 100,00 bonus resulteert in -151.68 en de goedkopste zonder bonus 129.68. De 100,00 bonus resulteert dus per saldo in 22.00 voordeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zbnSI0BQCDfQwsDVt7dWFtiU/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wcYp6tyUmiRtxACsJf8ncan1/thumb.png
De bonus is 'vaak/meestal geheel'gedeeltelijk' een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:12:
[...]

Overstapbonussen zijn er ook als je alleen electra afneemt, volgens gaslicht.com. Zelfs als je even veel opwekt als verbruikt, dus per saldo 0 afneemt. Echt veel helpen doet dat overigens niet want dan zijn de vaste leverancierskosten hoger. Een 100,00 bonus resulteert in -151.68 en de goedkopste zonder bonus 129.68. De 100,00 bonus resulteert dus per saldo in 22.00 voordeel.
[afbeelding]
[afbeelding]
De bonus is 'vaak/meestal geheel'gedeeltelijk' een sigaar uit eigen doos.
Precies.

Voor ons een reden om nog een jaar bij GreenChoice te blijven. 11 cent/wp vergoeding voor terug leveren en €100,- korting op de factuur van SV. Volgend jaar wel eens kijken of we van SV volledig af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stilstands-/Stand-by-verliezen voorkomen/beperken. In deze priode v.h. 'stookseizoen' heb je volgens mij feitelijk onnodige verliezen in de vorm van o.a. de draaiende pomp. Hoe zou je bij bijv. een Panasonic WP de pomp uit kunnen schakelen zodat je hetzelfde effect hebt als dat je de WP uitschakelt op de AB ? Bevriezingsgevaar is er niet, zijn er mogelijk andere negatieve bijwerkingen ?
Middels een 2-traps oplossing kun je zelfs het stand-by verlies naar 0 brengen door de WP spanningsloos te maken. Dan hoef je de WP ook aan het begin of einde van een seizoen niet meer aan/uit te zetten.
De Panasonic heeft een schakeling om uit te schakelen bij een bepaalde buiten temperatuur maar dat werkt bij mij in ieder geval onbevredingend. De ene 15C is de andere niet, zon of geen zon, er zou een binnen-/watertemperatuur aan toegevoegd dienen te worden naar mijn idee.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-04-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:53
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:43:
Stilstands-/Stand-by-verliezen voorkomen/beperken. In deze priode v.h. 'stookseizoen' heb je volgens mij feitelijk onnodige verliezen in de vorm van o.a. de draaiende pomp. Hoe zou je bij bijv. een Panasonic WP de pomp uit kunnen schakelen zodat je hetzelfde effect hebt als dat je de WP uitschakelt op de AB ? Bevriezingsgevaar is er niet, zijn er mogelijk andere negatieve bijwerkingen ?
Middels een 2-traps oplossing kun je zelfs het stand-by verlies naar 0 brengen door de WP spanningsloos te maken. Dan hoef je de WP ook aan het begin of einde van een seizoen niet meer aan/uit te zetten.
De Panasonic heeft een schakeling om uit te schakelen bij een bepaalde buiten temperatuur maar dat werkt bij mij in ieder geval onbevredingend. De ene 15C is de andere niet, zon of geen zon, er zou een binnen-/watertemperatuur aan toegevoegd dienen te worden naar mijn idee.
Kamer thermostaat inschakelen
Maar troost je, de carter verwarming en weet ik het allemaal verbruikt bijna net zoveel dus veel helpen doet het niet. Alleen geen water circulatie geeft in mijn ogen minder afkoeling via de wp

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 04-04-2017 14:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:29:
[...]

Kamer thermostaat inschakelen
Maar troost je, de carter verwarming en weet ik het allemaal verbruikt bijna net zoveel dus veel helpen doet het niet. Alleen geen water circulatie geeft in mijn ogen minder afkoeling via de wp
Het is of 0W tegenover 50-60W verbruik, lijkt me de moeite als het over de nodige uren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
Anoniem: 266924 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:33:
[...]

Ze kunnen tot ongeveer 50% thermisch terugmoduleren, dat is dus nogal beperkt in mijn optiek. Afgelopen week is daar uitgebreid o.a. door mij over van gedachten gewisseld.
Als ik dat zo lees loont het dus niet echt om je WP ruim te overdimensioneren? Ik weet namelijk nog niet helemaal exact wat mijn warmteverlies gaat worden dus ik wilde ruim gaan zitten met mijn 11,2 kW Zubadan, maar mogelijk is in de praktijk veel minder nodig. Wat meespeelt is dat ik graag een 3-fase WP wil aangezien ik ook een 3-fase PV-omvormer krijg en ook een 3-fase inductieplaat om op te koken. Dan kan ik mooi af met een 3x25A netaansluiting, terwijl een 1x35A te krap zal gaan worden. Nadeel is echter dat de meeste WP'en tot 10kW allemaal 1-fase zijn... Iemand nog goede suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:43:
[...]

Als ik dat zo lees loont het dus niet echt om je WP ruim te overdimensioneren? Ik weet namelijk nog niet helemaal exact wat mijn warmteverlies gaat worden dus ik wilde ruim gaan zitten met mijn 11,2 kW Zubadan, maar mogelijk is in de praktijk veel minder nodig. Wat meespeelt is dat ik graag een 3-fase WP wil aangezien ik ook een 3-fase PV-omvormer krijg en ook een 3-fase inductieplaat om op te koken. Dan kan ik mooi af met een 3x25A netaansluiting, terwijl een 1x35A te krap zal gaan worden. Nadeel is echter dat de meeste WP'en tot 10kW allemaal 1-fase zijn... Iemand nog goede suggesties?
Overdimensioneren is vanuit verschillende oogpunten contraproductief. Zowel qua comfort als rendementstechnisch. Een passende capaciteit bij het warmteverlies v.d. woning, zonder allerlei angst-reservecapaciteit in te bouwen, levert het meeste comfort bij het hoogst rendement bij de laagste investeringskosten. Kijk maar in het maandelijkse overzicht, relatie rendement, de COP, en geproduceerde warmte in relatie tot de capaciteit van de geinstalleerde WP.
Een 10kWer past bij een 180m2 woning met een bouwkwaliteit van een jaren 70 woning welke thermisch nooit verbeterd / nooit nageisoleerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-04-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:52:
[...]

Overdimensioneren is vanuit verschillende oogpunten contraproductief. Zowel qua comfort als rendementstechnisch. Een passende capaciteit bij het warmteverlies v.d. woning, zonder allerlei angst-reservecapaciteit in te bouwen, levert het meeste comfort bij het hoogst rendement bij de laagste investeringskosten. Kijk maar in het maandelijkse overzicht, relatie rendement, de COP, en geproduceerde warmte in relatie tot de capaciteit van de geinstalleerde WP.
Een 10kWer past bij een 180m2 woning met een bouwkwaliteit van een jaren 70 woning welke thermisch nooit verbeterd / nooit nageisoleerd is.
Dank voor de info :) In dat geval: Weten jullie een goede manier om een betrouwbare warmteverliesberekening te creëren voor een schappelijke prijs? Ik heb via een online tooltje zelf wel wat gemaakt maar ik voel dat het niet goed aansluit bij mijn situatie. Die is namelijk niet zo straight forward: 19e eeuwse boerderij waarvan de vloer goed wordt geïsoleerd en het dak/plafond ook maar de gevels zijn nog een hekel punt aangezien het een monument is. Ook nog op enkele plekken kleine vensters met enkel glas maar geen grote oppervlaktes. Begane grond (de enige verdieping met echte warmtevraag) is 100m2 met nog aan te leggen vloerverwarming... Daarnaast wil ik ook dat de WP SWW gaat verzorgen, welk extra vermogen reserveer je daarvoor naast het vermogen dat nodig is voor de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:03:
[...]

Dank voor de info :) In dat geval: Weten jullie een goede manier om een betrouwbare warmteverliesberekening te creëren voor een schappelijke prijs? Ik heb via een online tooltje zelf wel wat gemaakt maar ik voel dat het niet goed aansluit bij mijn situatie. Die is namelijk niet zo straight forward: 19e eeuwse boerderij waarvan de vloer goed wordt geïsoleerd en het dak/plafond ook maar de gevels zijn nog een hekel punt aangezien het een monument is. Ook nog op enkele plekken kleine vensters met enkel glas maar geen grote oppervlaktes. Begane grond (de enige verdieping met echte warmtevraag) is 100m2 met nog aan te leggen vloerverwarming... Daarnaast wil ik ook dat de WP SWW gaat verzorgen, welk extra vermogen reserveer je daarvoor naast het vermogen dat nodig is voor de CV?
Een warmteverliesberekening is een benadering van een fictieve werkelijkheid. Als ik zo'n tool benut komen daar getallen/verbruik uit welke helemaal niet overeenstemmen met de daadwerkelijke verbruiken over meerdere jaren gemeten. Evenzo is er een tool om te bekijken of je recht hebt op subsidie, die komt ook met uitkomsten die nergens op slaan, wel nuttig om de subsidie te krijgen, maar met de werkelijkheid heeft het niets te maken. Als ik in jouw schoenen stond, installeerde ik de kleinst verkrijgbare met in mijn achterhoofd dat er een tweede nodig is. Dat kost qua investering het minst, 2 maal susbsidie mocht je er 2 nodig hebben, per stuk kosten ze minder dan een gemiddelde CV-ketel als je niet te benauwd bent om hem in Frankrijk te kopen. Zorg wel voor maximaal hoeveelheid leiding voor je vv, lagere Ta en daardoor minder verbruik. Mocht je er 2 nodig hebben voor de piek ben je spekkoper in voor- en najaar want je kunt daardoor tot 50% van 50% terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@godfriedd Bedenk dat 10kW naar 100m2 vv is 100W/m2 betekent dat de oppervlakte temperatuur van die vloer 30.3C wordt bij een Ta=37 Tr=34. Dat lijkt mij een minder comfortabele hoge temperatuur. Terugmoduleren, 50% geeft nog altijd 50W/m2, Ta=30 Tr=27 OppervlakteT v.d. vloer 25.9C. Of het verwarmend oppervlak moet aanmerkelijk hoger zijn, gemiddelde temperatuur daalt daardoor, of de capaciteit v.d. WP moet drastisch terug, en/of een combinatie van die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:46:
@godfriedd Bedenk dat 10kW naar 100m2 vv is 100W/m2 betekent dat de oppervlakte temperatuur van die vloer 30.3C wordt bij een Ta=37 Tr=34. Dat lijkt mij een minder comfortabele hoge temperatuur. Terugmoduleren, 50% geeft nog altijd 50W/m2, Ta=30 Tr=27 OppervlakteT v.d. vloer 25.9C. Of het verwarmend oppervlak moet aanmerkelijk hoger zijn, gemiddelde temperatuur daalt daardoor, of de capaciteit v.d. WP moet drastisch terug, en/of een combinatie van die 2.
Ik denk inderdaad dat 10 kW een beetje ambitieus is geweest in mijn plan. Voorlopig ga ik maar even terug naar 7,5. Overigens: Ik reken voor mezelf dat een groot deel van het vermogen is voor de CV maar ook een deel voor SWW. Ik ga zelf een beetje uit van een verhouding 75%/25% dus daarmee gaat ook een deel van het vermogen van de warmtepomp níet naar de vloer... Die beredenatie klopt toch wel globaal gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:03:
[...]

Wel eens nagedacht over wandverwarming ?
Persoonlijk zou ik met de gevels goed uitkijken , als je dauwpunt te ver naar binnenkomt zullen de balken gaan rotten met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:15:
[...]

Wel eens nagedacht over wandverwarming ?
Persoonlijk zou ik met de gevels goed uitkijken , als je dauwpunt te ver naar binnenkomt zullen de balken gaan rotten met alle gevolgen van dien.
Dat is inderdaad één van de grote uitdagingen die om de hoek komt kijken om dit pand te verduurzamen. Ik ben er nog niet helemaal over uit en eigenlijk alle isolatiespecialisten/fabrikanten geven tegenstrijdige antwoorden op wat de beste manier van isoleren is van een historische steens muur waarbij ook nog houten spanten tot ín de gevel lopen. Daarom is ook zeker één van de opties om de gevel niet of weinig te isoleren, maar de vloer/plafond en dak wél en iets meer warmteverlies op de koop toe te nemen.

Wandverwarming heb ik nog niet overwogen maar zal ik eens in gaan duiken. Goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:19:
[...]

Dat is inderdaad één van de grote uitdagingen die om de hoek komt kijken om dit pand te verduurzamen. Ik ben er nog niet helemaal over uit en eigenlijk alle isolatiespecialisten/fabrikanten geven tegenstrijdige antwoorden op wat de beste manier van isoleren is van een historische steens muur waarbij ook nog houten spanten tot ín de gevel lopen. Daarom is ook zeker één van de opties om de gevel niet of weinig te isoleren, maar de vloer/plafond en dak wél en iets meer warmteverlies op de koop toe te nemen.

Wandverwarming heb ik nog niet overwogen maar zal ik eens in gaan duiken. Goede ervaringen mee?
Voordeel van wandverwarming op de koude buitengevels is dat je het dauwpunt naar buiten drukt.

Ik heb hier zelf houtvezelplaten gebruikt, die heb ik direct op de buitengevel geplaats.
Daar wandverwarming op geplaats en afgewerkt met leem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:51:
[...]

Ik denk inderdaad dat 10 kW een beetje ambitieus is geweest in mijn plan. Voorlopig ga ik maar even terug naar 7,5. Overigens: Ik reken voor mezelf dat een groot deel van het vermogen is voor de CV maar ook een deel voor SWW. Ik ga zelf een beetje uit van een verhouding 75%/25% dus daarmee gaat ook een deel van het vermogen van de warmtepomp níet naar de vloer... Die beredenatie klopt toch wel globaal gezien?
Ja en Nee. Qua geproduceerde hoeveelheid warmte wellicht wel, qua tijdsduur niet. De WP doet of het 1 of het ander. Als hij verwarmd is dat 100% v.d. beschikbare capaciteit eventueel terugmodulerend naar 50%. De gewenste temperaturen voor SWW en VV zijn van een andere orde, gelijktijdig gaat dus voor zo ver mij bekend niet. Twee 5kW'tjes heb je al voor < 1.500,00.
Je hebt dan 10kW als max en 2.5kW als minimum tot je beschikking, terwijl een 7.5kW ongeveer tot 3.75kW terug kan.
3.75kW geeft een minimum vloer temperatuur van 24.7C
2.5kW gaat tot 23.7C als minimum.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-04-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Tomexergie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:31:
De meetresultaten van maart met inmiddels 20 deelnemers! Over de 6 wintermaanden een gemiddelde COP van 4,44. Vanaf nu gaat dat gemiddelde omhoog dus de SCOP>4,5 Hiermee wordt aangetoond dat de relatief goedkope L/W warmtepomp een goed alternatief is om het verbruik van aardgas te vermijden, gemiddeld c.a. 1200m3 per woning per jaar. Zelfs voor bestaande (oude) thermisch matige woningen kan een SCOP> 4 worden behaald.
Vraag: Hoe kan ik de hele tabel laten zien op het forum.
In twee delen onder elkaar mischien?

[afbeelding]
Bij hrt lijkt de scop niet correct. Ik denk dat je een getal verkeerd hebt overgenomen.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:03:
[...]

Bij hrt lijkt de scop niet correct. Ik denk dat je een getal verkeerd hebt overgenomen.
bedankt klopt, een eerste opgave. Wordt gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:10:
@Bram-Bos

Met de 'begrenzer' eraf lukt het je hoogstwaarschijnlijk de 400m3 te elimineren, zonder aanpassing denk ik dat je op ca. 175m3 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@godfriedd In de koudste maand januari, gemiddelde dagtemperatuur 1.6C, produceerden alle WPen samen 35.537kWh, terwijl de theoretische capaciteit van al die WPen 31*24*110kW=81.840kW bedroeg 43.4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:13:
@godfriedd In de koudste maand januari, gemiddelde dagtemperatuur 1.6C, produceerden alle WPen samen 35.537kWh, terwijl de theoretische capaciteit van al die WPen 31*24*110kW=81.840kW bedroeg 43.4%.
Nee hoor, je vergeet de defrosts, die kosten energie dus werkelijk zitten we op ca. 60% denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:19:
[...]

Het pand hier heeft 30 jaar warmteverlies op de koop toe genomen en ik kan je vertellen het is niet bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:20:
[...]

Nee hoor, je vergeet de defrosts, die kosten energie dus werkelijk zitten we op ca. 60% denk ik.
Bijna 50% aan defrosts (60-43)/43 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:44:
[...]

Bijna 50% aan defrosts (60-43)/43 ?
39% :)
Misschien iets minder, 20% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:56:
[...]

39% :)
Misschien iets minder, 20% ?
Mijn E-element ondersteunde defrosts gaven ongeveer 4% meerverbruik als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:06:
[...]

Mijn E-element ondersteunde defrosts gaven ongeveer 4% meerverbruik als ik het me goed herinner.
Maar, tijdens defrosts geen afgifte aan het circuit, dus 100% verlies op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:26:
[...]

Maar, tijdens defrosts geen afgifte aan het circuit, dus 100% verlies op dat moment.
Ja misschien wel twee min, paar keer per dag......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:26:
[...]

Op dat moment wel, maar die E-element ondersteunde defrosts duren maar heel kort. Dat valt over de 24h van een dag heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:36:
[...]

Ja misschien wel twee min, paar keer per dag......
Bij mij zeker 10 minuten per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:38:
[...]

Bij mij zeker 10 minuten per keer.
Zonder E-element ondersteuning waarschijnlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:40:
[...]

Zonder E-element ondersteuning waarschijnlijk ?
Gaat bij mij allemaal via R410A 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:43:
[...]

En ligt dat dan aan ecodan of afwezigheid buffer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:44:
[...]

En ligt dat dan aan ecodan of afwezigheid buffer?
Afwezigheid buffer denk ik, de warmte word weer uit de vloer/radiatoren gehaald en deze zijn maar max 33c dus hier valt niet veel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:43:
[...]

De vraag is dan of 10min R410A efficienter is dan COP=1 * 2min E-element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
2 minuten defrosten is wel heel kort lijkt me. Maar een defrost is altijd 100% verlies, je knikkert gewoon warmte naar buiten.

@koevlaas2
Maar 10 minuten is dat inclusief 2x omschakelen, of echt de compressor op het 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:50:
2 minuten defrosten is wel heel kort lijkt me. Maar een defrost is altijd 100% verlies, je knikkert gewoon warmte naar buiten.

@koevlaas2
Maar 10 minuten is dat inclusief 2x omschakelen, of echt de compressor op het 100%?
Bij defrosten trekt het apparaat maar 1000 W oid, dus van volgas is geen sprake, verder zit er nog een kleine wachttijd in waarbinnen de WP gewoon staat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:52:
[...]

Bij defrosten trekt het apparaat maar 1000 W oid, dus van volgas is geen sprake, verder zit er nog een kleine wachttijd in waarbinnen de WP gewoon staat te wachten.
Dat is het moment dat je gekletter hoort en droog dampen ziet buiten, mooi hoor...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:43:
[...]

Ja en Nee. Qua geproduceerde hoeveelheid warmte wellicht wel, qua tijdsduur niet. De WP doet of het 1 of het ander. Als hij verwarmd is dat 100% v.d. beschikbare capaciteit eventueel terugmodulerend naar 50%. De gewenste temperaturen voor SWW en VV zijn van een andere orde, gelijktijdig gaat dus voor zo ver mij bekend niet. Twee 5kW'tjes heb je al voor < 1.500,00.
Je hebt dan 10kW als max en 2.5kW als minimum tot je beschikking, terwijl een 7.5kW ongeveer tot 3.75kW terug kan.
3.75kW geeft een minimum vloer temperatuur van 24.7C
2.5kW gaat tot 23.7C als minimum.
Ik vrees dat ik geen plek heb voor 2 warmtepompen. vooral qua buitenunits komt dat niet goed uit, maar qua subsidies zou dat wel een slimme zet zijn ben ik met je eens :) Vooralsnog ga ik voor de 7,5 kW-versie met als optie die terug te moduleren. Het hoeft voor mij financieel geen sluitende business case te zijn maar ik vind het wel belangrijk dat het systeem goed past qua vermogen en dat ik dmv 6-7 kWp solar onder aan de streep op 0 uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:26:
[...]

Voordeel van wandverwarming op de koude buitengevels is dat je het dauwpunt naar buiten drukt.

Ik heb hier zelf houtvezelplaten gebruikt, die heb ik direct op de buitengevel geplaats.
Daar wandverwarming op geplaats en afgewerkt met leem.
Mooie oplossing (denk ik). Helaas mag ik niets aan mijn buitengevel doen dus isoleren van binnenuit is de enige optie naast helemaal niet isoleren. Die optie van binnenuit isoleren is dus best een lastige uitdaging gebleken gezien de balken die in mijn gevel liggen en met stalen muurankers aan de buitenkant bevestigd zijn. Dit zorgt bij een voorzetwand bij voorbaat voor een flinke koudebrug en dauwpuntproblemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:50:

@koevlaas2
Eerlijk gezegd niet met stopwatch gemeten, valt in ieder geval ruim binnen de vijf min meting van youless .
Geloof dat appie wel eens gemeten heeft, ik meen 3.5 min???
Appie kom er in?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:54:
[...]

Dat is het moment dat je gekletter hoort en droog dampen ziet buiten, mooi hoor...
Eerst gekletter van de smeltende gletsjer en dan een rookwolk van de fan die heel even aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:58:
[...]

Mooie oplossing (denk ik). Helaas mag ik niets aan mijn buitengevel doen dus isoleren van binnenuit is de enige optie naast helemaal niet isoleren. Die optie van binnenuit isoleren is dus best een lastige uitdaging gebleken gezien de balken die in mijn gevel liggen en met stalen muurankers aan de buitenkant bevestigd zijn. Dit zorgt bij een voorzetwand bij voorbaat voor een flinke koudebrug en dauwpuntproblemen...
Ik bedoel ook de binnenkant van de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:54:
[...]

Ik vrees dat ik geen plek heb voor 2 warmtepompen. vooral qua buitenunits komt dat niet goed uit, maar qua subsidies zou dat wel een slimme zet zijn ben ik met je eens :) Vooralsnog ga ik voor de 7,5 kW-versie met als optie die terug te moduleren. Het hoeft voor mij financieel geen sluitende business case te zijn maar ik vind het wel belangrijk dat het systeem goed past qua vermogen en dat ik dmv 6-7 kWp solar onder aan de streep op 0 uitkom.
Installeer zoveel PV-panelen als je je redelijker wijs kunt veroorloven, wat je niet zelf nodig hebt levert alsnog een interessante bussines-case qua rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:58:
[...]

Bram Bos heeft bouwkundig denk ik een vergelijkbare situatie. Bram kom er eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:00:
[...]

Ik bedoel ook de binnenkant van de gevel.
Ah, dat verandert de zaak. En is dat verder een niet geïsoleerde steens muur? Want dan is dat wel vergelijkbaar met mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
godfriedd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:06:
[...]

Ah, dat verandert de zaak. En is dat verder een niet geïsoleerde steens muur? Want dan is dat wel vergelijkbaar met mijn situatie.
Ook een steensmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:59:
[...]

Eerst gekletter van de smeltende gletsjer en dan een rookwolk van de fan die heel even aan gaat.
Die fan is wel de reden dat ik stond te kijken want heb daar wel eens gaaf filmpje van gezien, maar dat doet de pana dus niet..... (Gelukkig niet voor de bloemen)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:34:
[...]

Die fan is wel de reden dat ik stond te kijken want heb daar wel eens gaaf filmpje van gezien, maar dat doet de pana dus niet..... (Gelukkig niet voor de bloemen)
Zoiets? :9
Duurt precies 3 minuten en heerlijk op 120Hz

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:46:
[...]

Zoiets? :9
Duurt precies 3 minuten en heerlijk op 120Hz
Ja zoiets ja, alleen mijne gaat niet zo dicht zitten als deze klomp ijs, ik kan er nog heel heel klein beetje door kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:34:
[...]

Deze toevallig ? https://www.facebook.com/...354308215/?type=2&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:53:
[...]

Ja zoiets ja, alleen mijne gaat niet zo dicht zitten als deze klomp ijs, ik kan er nog heel heel klein beetje door kijken
Goed dat je dat zegt, we waren het pand aan het opstoken. Binnen was het ongeveer 10c, het water in de vloerverwarming dus ook. Hij wilde al eerder in defrost, maar de minimale tijd tussen twee defrosts hield het tegen. Deze defrost was handmatig geactiveerd.
@koevlaas2
Ik kan de link niet openen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2017 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oeps, ik zie dat ik het filmpje alleen met vrienden heb gedeeld en edit is niet meer mogelijk, gaat even over.
Edit: probeer het nogmaals svp..

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-04-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee die niet, principe wel hetzelfde alleen jouwe is echt kort, die ik zag was echt 5 sec of zo.
Kan inderdaad wel zien dat jouwe maar langzaam dooit omdat er niet zoveel warm water aanwezig is

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)