Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 106 Laatste
Acties:
  • 350.304 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zit een beetje te twijfelen...

Ik kan door de subsidie gratis een Elga aanschaffen. Installeren kan ik zelf en materialen heb ik hier en daar nog liggen.
Prachtig, direct doen!

Maar....

Ik zou liever een warmtepomp hebben waar ik wat meer mee kan "rommelen"
En eigenlijk pas aanschaffen als ik ooit vloerverwarming heb.

Ik heb dus geen vloerverwarming, maar kan wel vrij goed overweg met een lage aanvoertemperatuur. Met 35 a 40 graden kom ik een heel eind. Het op temperatuur houden gebeurt altijd met deze watertemperatuur.

Ik verstook nu voor verwarming ongeveer 400m3/j. Wat is dan, financieel gezien, de besparing? Vrij weinig denk ik, al is quitte draaien eigenlijk ook prima.

En, heb ik nog zin om mijn vrouw te overtuigen van mijn hobby project. Dus nog een buitenunit erbij en een hydrobox binnen in de bijkeuken....

Iemand nog een mening hier? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 29-03-2017 23:16 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:50
migila schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:26:
[...]
Met dit plaatje is de sensor een 3 wegklep welke schakelt tussen de WP en het buffervat?
Geen 3 wegklep maar gewoon een T-stuk, flow is dan ontkoppeld. Neem aan dat je een thermostaat voor evohome bijvoorbeeld op de pomp naar de verwarming aansluit, de warmtepomp stopt dan als de ingesrelde Ta bereikt is (bijvoorbeeld 35°) en start weer als die onder een drempel zakt (32°).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:14:

Ik kan door de subsidie gratis een Elga aanschaffen. Installeren kan ik zelf en materialen heb ik hier en daar nog liggen.
Prachtig, direct doen!

Maar....

Ik heb dus geen vloerverwarming, maar kan wel vrij goed overweg met een lage aanvoertemperatuur. Met 35 a 40 graden kom ik een heel eind. Het op temperatuur houden gebeurt altijd met deze watertemperatuur.

Ik verstook nu voor verwarming ongeveer 400m3/j. Wat is dan, financieel gezien, de besparing? Vrij weinig denk ik, al is quitte draaien eigenlijk ook prima.

En, heb ik nog zin om mijn vrouw te overtuigen van mijn hobby project. Dus nog een buitenunit erbij en een hydrobox binnen in de bijkeuken....

Tja, als ik iets in mijn hoofd haal gebeurt het ook. Je huis en verbruik lenen zich er ook voor dus wat let je... (o ja, al het bovenstaande :) )

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Prachtig, direct doen!

Maar....

Ik zit in dezelfde situatie :Y

Elga kan ik voor weinig krijgen, werkt gewoon met een opentherm thermostaat (voor me evohome systeem).
Lekker naast me intergas knallen om alles onder de 7 kw te voldoen/lage temperatuur tegen het pendelen.
Trekt ook niet zoveel stroom.

Maar, ik kan ook me (pas) 2 jaar oude ketel verkopen en voor een intergas Daikin systeem gaan, grootste nadeel vindt ik dat me (dure) Evohome daar niet op aan gesloten kan worden.
Echter kan daar de wp tot 8 kw doen en de ketel vanaf 7 kw.
Kan iemand dat met deze combi bevestigen dat je geen open therm thermostaat lan aansluiten maar alleen de daikin controller?
Het is verders wel een pracht van een combi.

WP only wil ik (nog) niet, ik vindt het zonde om de wp 24 uur te laten draaien als ik soms 12 uur van huis weg ben.
Daarnaast gebruiken we weinig warm water, maar als we gebruiken hebben we veel nodig. Dus warm water via de ketel is voor ons het makkelijkst.

Daarbij heb je met een wp en ketel combi + aggregaatje heel weinig kans om kou te leiden :p
Niet dat het vaak gebeurt dat je geen elektra hebt, maar als je kijkt naar de schipholtunnelbrand wat voor invloed dat kan hebben is het niet onmogelijk dat we een keer een black-out krijgen met elektra in hartje winter.

Dan start ik me aggegraatje die op me meterkast gaat om geen kou te lijden.
Kou is armoe vindt ik altijd :P

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Waar halen jullie de Elga's voor 'weinig'? Ik zie ze nog vanaf 3400 euro ex installatie. Dat is 1100 euro na aftrek subsidie. Of is dat 'weinig' voor jullie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Markprinsen schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 06:48:
Waar halen jullie de Elga's voor 'weinig'? Ik zie ze nog vanaf 3400 euro ex installatie. Dat is 1100 euro na aftrek subsidie. Of is dat 'weinig' voor jullie? ;)
Oxxelaar zit in de installatie wereld.
Ik ook nog een beetje, maar mijn vader heeft een installatiebedrijf waar ik spullen in kan kopen (ik rij zelf naar de groothandel en bestel op zijn naam)
En met de goede connecties is hij aan inkoop net zo duur als de subsidie.
Dus dan is het bijna gratis ;) alleen de btw aftikken.
Daarbij als je iets aan familie verkoopt hoef je van de belastingheren geen 10% winst te rekenen.

Kratje pils voor het installeren en je bent spekkoper _/-\o_

Verkoop je het aan een klant, dan wil je als bedrijf zijnde marges rekenen om overig matriaal en garantie af te dekken. (je berekent als bedrijf niet elk plugje en schroefje)

Als bij mij wat stuk gaat bel ik de fabrikant en laat je het onderdeel opsturen om het er zelf in te sleutelen.
Een klant verwacht dat je het als bedrijf zijnde het onderdeel installeert.
Vandaar het prijsverschil :)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!
migila schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:26:
[...]

Om toch nog maar even over warmtepompen te praten hier :)

Maar dat bedoel ik dus eigenlijk... als de buffer warm genoeg is dan komt het water direct uit de buffer en niet via de warmtepomp? Maar als ik de thermostaat dan aansluit op de WP dan gaat die warmte maken terwijl de warmte uit het buffervat (met zonnewarmte) komt....

[afbeelding]
Met dit plaatje is de sensor een 3 wegklep welke schakelt tussen de WP en het buffervat?
Nu wordt het verhaal anders, nu je er zonnewarmte bij haalt :)

Het plaatje wat je laat zien gebruikt de buffer als een open verdeler, en de Ta wordt gemeten op het t-stuk (waar sensor bij staat).

In dat plaatje gaat men uit van een WAR regeling, en gebruikt men helemaal geen kamerthermostaat.

Je moet eerst bepalen welke regeling je wilt toepassen. (WAR of ruimtetemperatuur (thermostaat) gestuurd).
Als je WAR gebruikt (doen de meesten met een WP) kun je ook nog naregeling toepassen om de temperatuur per ruimte te beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2017 07:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 07:35:
[...]

Nu wordt het verhaal anders, nu je er zonnewarmte bij haalt :)

Het plaatje wat je laat zien gebruikt de buffer als een open verdeler, en de Ta wordt gemeten op het t-stuk (waar sensor bij staat).

In dat plaatje gaat men uit van een WAR regeling, en gebruikt men helemaal geen kamerthermostaat.

Je moet eerst bepalen welke regeling je wilt toepassen. (WAR of ruimtetemperatuur (thermostaat) gestuurd).
Als je WAR gebruikt (doen de meesten met een WP) kun je ook nog naregeling toepassen om de temperatuur per ruimte te beïnvloeden.
Hoe werkt het dan icm een buffervat welke ook wordt opgewarmd door zonnewarmte? :) En hoe werkt de naregeling dan? Door middel van debiet regelen per ruimte?

Wat een vragen heb ik he... maar probeer het duidelijk te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Markprinsen schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 06:48:
Incl btw zou het mij precies €1 opleveren na teruggave van subsidie :9

Wat is eigenlijk de wachttijd na aanvraag voor uitbetaling van de subsidie, een week of 6 tot 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 18:17
Oxellaar schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:38:
[...]

Incl btw zou het mij precies €1 opleveren na teruggave van subsidie :9

Wat is eigenlijk de wachttijd na aanvraag voor uitbetaling van de subsidie, een week of 6 tot 8?
Net na 5 weken had ik de subsidie binnen.

Een euro opleveren? Je kan toch geen elga voor €2299,- kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Noord27 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:49:
[...]

Net na 5 weken had ik de subsidie binnen.

Een euro opleveren? Je kan toch geen elga voor €2299,- kopen?
Met korting en btw teruggave wel waarschijnlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 18:17
migila schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Met korting en btw teruggave wel waarschijnlijk....
Er staat incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee niet bepaald betrouwbaar. Soms is het glas na een jaar al zwart en niet meer af te lezen. Of de flow indicator zit klem en doet niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migila schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:30:
[...]

Hoe werkt het dan icm een buffervat welke ook wordt opgewarmd door zonnewarmte? :) En hoe werkt de naregeling dan? Door middel van debiet regelen per ruimte?

Wat een vragen heb ik he... maar probeer het duidelijk te krijgen ;)
Als je ook zonnewarmte gaat gebruiken krijg je een HT (hogetemperatuur) buffervat met een mengkraan erachter om de juiste temperatuur in je vloer te krijgen (+- 30 á 40 graden).

In dit vat zitten spiralen / warmtewisselaar om het vat te verwarmen.

Hoe dit precies met een zonneboiler werkt kunnen andere mensen in dit topic je beter mee helpen, daar heb ik geen ervaring mee.

Je kunt d.m.v. het debiet op hoofdlijnen de ruimtetemperaturen bepalen, maar dat is vrij statisch.

Naregeling voor radiatoren zijn thermostaatkranen
Naregeling voor vloerverwarming werkt met motortjes op je v.v. verdeler, die groepen open en dicht "gooien".

Dus thermostaat in de ruimte zegt "temperatuur bereikt, gooi de groepen dicht" en dat doen de motoren dan.

Zie bijvoorbeeld dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.regelvisie.nl/afkooksels/woningen/zoneregelingen/vloerverwarming/principeschema.jpg

Danfoss heeft een mooi draadloos systeem voor zowel verwarmen als koelen:

http://www.installatiebed...rverwarming.20075068.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:22
Dat is geen puls of impuls flowmeter, naast dat het een HT-flowmeter is.

Daarvoor hebt je een analoge ingang met ADC (analoog digitaal converter) of I2C bus voor externe ADC voor nodig.
Zover ik weet heeft de railduino bij loxone maar paar analoge poorten 10bit ADC en of je de I2C-bus voor oa de RTC ook voor een externe ADC als ADS1115 (15-bit) kunt gebruiken weet ik niet, (er is een apart formtopic voor loxone)

Maar dan blijft nog het punt dat het een HT-flowmeter is en de opgeven max flow, is voor een drukval van 1 bar dat veelal grof het dubbel is van wat de meeste circulatiepompen leveren, als je voor een WP wilt gebruiken,
(want vanaf 1-wire vraag is niet aangegeven waarvan de je de flow wilde meten )

Als je al een fors drukverlies van 100mbar (of wel 1 meter opvoerhoogte) incalculeert, dan is de met kleine vortex range versie tot ca 5l/min en dacht de grote 1" versie 15 of 17l/min, maar wel vrij nauwkeurig, zonder al calibratie 1-2%

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Domba schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:46:
[...]

Dat is geen puls of impuls flowmeter, naast dat het een HT-flowmeter is.

Daarvoor hebt je een analoge ingang met ADC (analoog digitaal converter) of I2C bus voor externe ADC voor nodig.
Zover ik weet heeft de railduino bij loxone maar paar analoge poorten 10bit ADC en of je de I2C-bus voor oa de RTC ook voor een externe ADC als ADS1115 (15-bit) kunt gebruiken weet ik niet, (er is een apart formtopic voor loxone)

Maar dan blijft nog het punt dat het een HT-flowmeter is en de opgeven max flow, is voor een drukval van 1 bar dat veelal grof het dubbel is van wat de meeste circulatiepompen leveren, als je voor een WP wilt gebruiken,
(want vanaf 1-wire vraag is niet aangegeven waarvan de je de flow je wilde meten )

Als je al een fors drukverlies van 100mbar (of wel 1 meter opvoerhoogte) incalculeert, dan is de met kleine vortex range versie tot ca 5l/min en dacht de grote 1" versie 15 of 17l/min, maar wel vrij nauwkeurig, zonder al calibratie 1-2%
Ik wil de flow van de warmtepomp weten (voor verwarming) zodat ik goed afgegeven flow bij een bepaalde Ta kan meten. Ik denk direct na 3-weg klep SWW-verwarming waar ik ook Ta sensor zet. Ik heb al "slimme" stekkers voorzien bij electra-aansluiting WP's. Dan ben ik compleet en kan COP berekenen plus tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
LittleTycoon schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:02:
[...]

Ik wil de flow van de warmtepomp weten (voor verwarming) zodat ik goed afgegeven flow bij een bepaalde Ta kan meten. Ik denk direct na 3-weg klep SWW-verwarming waar ik ook Ta sensor zet. Ik heb al "slimme" stekkers voorzien bij electra-aansluiting WP's. Dan ben ik compleet en kan COP berekenen plus tweaken.
Dan kan ik deze niet aanraden voor een MDC09G3E5, want de adviesflow is 1600l/h of wel 26,7l/min en bij een defrost nog wel wat meer, wat je 30-60W extra verbruik voor Panasonic circulatiepomp geeft.
Als de WP niet ontkoppeld is met buffer als open verdeler of via een spiraal (hydraulisch gescheiden) en het een woning betreft met 1 of 2 verdiepingen, druk je bij elke defrost telkens wat water uit je circuit en kan je elke 1-3 weken wat bij vullen.

Edit: Datasheet 223.7704.00, geeft indicatie >250mbar, 30-50% van je circulatiepomp vermogen van een MDC09G3E5, die op max pompstand 7, 135W doet

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 30-03-2017 10:47 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 21:03
Rol-Co schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:16:
Ik heb mijn wp vandaag officieel uitgezet, tijd voor zomer. :)
Hier ook al een tijdje op koelstand, dat is nog niet echt nodig.

Vergeet niet vorige jaar laatste week van april hadden we nog vorst....

Verbruik deze maand gaat hier op ongeveer 20 kWh uitkomen, de wp is wel 2 dagen aangeweest, de rest is standby verlies. En zon is iets geweldigs, inmiddels is het al weer ruim 22 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Prachtig, direct doen!

Maar....

Wat zou je denken van de CO2 reductie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Domba schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:14:
[...]

Dan kan ik deze niet aanraden voor een MDC09G3E5, want de adviesflow is 1600l/h of wel 26,7l/min en bij een defrost nog wel wat meer, wat je 30-60W extra verbruik voor Panasonic circulatiepomp geeft.
Als de WP niet ontkoppeld is met buffer als open verdeler of via een spiraal (hydraulisch gescheiden) en het een woning betreft met 1 of 2 verdiepingen, druk je bij elke defrost telkens wat water uit je circuit en kan je elke 1-3 weken wat bij vullen.

Edit: Datasheet 223.7704.00, geeft indicatie >250mbar, 30-50% van je circulatiepomp vermogen van een MDC09G3E5, die op max pompstand 7, 135W doet
Het is idd 2 verdiepingen. Ik volg even niet waarom ik water uit het circuit druk zonder buffer bij defrosts? en met buffer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJKroon schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 06:31:
[...]

WP only wil ik (nog) niet, ik vindt het zonde om de wp 24 uur te laten draaien als ik soms 12 uur van huis weg ben.
24uur vs. 12uur zou een redelijke vergelijking zijn als de kosten/CO2 uitstoot per uur gelijk zou zijn, wat uiteraard niet het geval is. De benodigde warmte is gelijk aan dT buiten-binnen. Het is een redenering van ik rijd 200km/h vs. 100km/h, daardoor ben ik slechts 50% v.d. tijd onderweg en de kans op een ongeluk neemt daardoor met 50% af. Kosten van warmte opwekken met een WP is > 40% goedkoper dan met gas, laat ik de CO2 winst nog buiten beschouwing.
Wat is dan zonde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jerh schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Hier ook al een tijdje op koelstand, dat is nog niet echt nodig.

Vergeet niet vorige jaar laatste week van april hadden we nog vorst....

Verbruik deze maand gaat hier op ongeveer 20 kWh uitkomen, de wp is wel 2 dagen aangeweest, de rest is standby verlies. En zon is iets geweldigs, inmiddels is het al weer ruim 22 graden binnen.
De zon is inderdaad geweldig, levert alle energie om via mijn PV-panelen mijn WP te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:45:
[...]

De zon is inderdaad geweldig, levert alle energie om via mijn PV-panelen mijn WP te voeden.
Toch wel beetje extra zeker, ik loop alweer 200 kWh in om het verbruik van -3000 goed te maken van deze winter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Toch wel beetje extra zeker, ik loop alweer 200 kWh in om het verbruik van -3000 goed te maken van deze winter.
Ik bekijk het op jaar- en niet op dagbasis. Voor deze flexibiliteit, saldering betaal ik netbeheerkosten a 237.77 plus 83.51 vaste kosten aan Qurrent totaal 321.28, ongeveer 0.046 per opgeslagen en weer teruggeleverde kWh, bij 7000kWh jaarlijkse opwek. Gelukkig komt de overheid dan nog met de korting van 373.33 als korting op energiebelasting, waardoor het helemaal feest is. NB. We betalen met zijn allen de Netbeheerders en Energiebedrijven dus gewoon voor de door hen geleverde diensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
DJKroon schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 06:31:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie :Y

Elga kan ik voor weinig krijgen, werkt gewoon met een opentherm thermostaat (voor me evohome systeem).
Lekker naast me intergas knallen om alles onder de 7 kw te voldoen/lage temperatuur tegen het pendelen.
Trekt ook niet zoveel stroom.

Maar, ik kan ook me (pas) 2 jaar oude ketel verkopen en voor een intergas Daikin systeem gaan, grootste nadeel vindt ik dat me (dure) Evohome daar niet op aan gesloten kan worden.
Echter kan daar de wp tot 8 kw doen en de ketel vanaf 7 kw.
Kan iemand dat met deze combi bevestigen dat je geen open therm thermostaat lan aansluiten maar alleen de daikin controller?
Het is verders wel een pracht van een combi.

Daarnaast gebruiken we weinig warm water, maar als we gebruiken hebben we veel nodig. Dus warm water via de ketel is voor ons het makkelijkst.

Daarbij heb je met een wp en ketel combi + aggregaatje heel weinig kans om kou te leiden :p
Niet dat het vaak gebeurt dat je geen elektra hebt, maar als je kijkt naar de schipholtunnelbrand wat voor invloed dat kan hebben is het niet onmogelijk dat we een keer een black-out krijgen met elektra in hartje winter.

Dan start ik me aggegraatje die op me meterkast gaat om geen kou te lijden.
Kou is armoe vindt ik altijd :P
Opentherm kan niet, je hebt in de daikin wel 2 programmeerbare ingangen, te gebruiken als thermo on/off contact. Hier kun je de ketel module op aansluiten van de evohome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
LittleTycoon schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:59:
[...]

Het is idd 2 verdiepingen. Ik volg even niet waarom ik water uit het circuit druk zonder buffer bij defrosts? en met buffer niet?
Tijdens defrost gaat een pana monobloc naar max flow, maar wordt ook tussentijds de flow even stilgezet in de defrost cycle om dan weer de flow te hervatten ongeacht welk pompstand gekozen is .

Een MDC09G3E5 kan al draaien vanaf 0,5 bar voordruk, maar het interne expansievat heeft een voordruk van 1 bar welke voor je warmte wisselaar in unit zit
Als pomp naar max gaat zorgt meer flow voor meer leidingweerstand en die loopt vlot op en dat de circulatiepomp bij verandering van snelheid een drukgolf geeft >1bar ondanks die continue maar max 0,9 bar kan leveren en dan is het afhankelijk vanwaar je de WP plaats in hoeverre nog de statische waterkolom meetelt,

Flowmeter alleen is al goed voor >250mbar en om de adviesflow 9kW te halen zou je liefst ruim onder ca 400mbar willen blijven. (ik kan dit niet goed meten in een gemonteerd systeem)
Praktijk is dat interne overdrukventiel in unit even opengaat, als je niet zorgt voor minder leidingweerstand.

Misschien is er iemand anders die dat simpeler kan uitleggen?
Oxellaar schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:07:
[...]

Nee niet bepaald betrouwbaar. Soms is het glas na een jaar al zwart en niet meer af te lezen. Of de flow indicator zit klem en doet niets meer.
Dit is gaat over een een vortex of VDM-meter, die hebben geen bewegende delen of een kijkglas op basis van "Kármánsche Wirbelstraße" en piezo drukopnnemers

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 30-03-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Domba schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Tijdens defrost gaat een pana monobloc naar max flow, maar wordt ook tussentijds de flow even stilgezet in de defrost cycle om dan weer de flow te hervatten ongeacht welk pompstand gekozen is .

Een MDC09G3E5 kan al draaien vanaf 0,5 bar voordruk, maar het interne expansievat heeft een voordruk van 1 bar welke voor je warmte wisselaar in unit zit
Als pomp naar max gaat zorgt meer flow voor meer leidingweerstand en die loopt vlot op en dat de circulatiepomp bij verandering van snelheid een drukgolf geeft >1bar ondanks die continue maar max 0,9 bar kan leveren en dan is het afhankelijk vanwaar je de WP plaats in hoeverre nog de statische waterkolom meetelt,

Flowmeter alleen is al goed voor >250mbar en om de adviesflow 9kW te halen zou je liefst ruim onder ca 400mbar willen blijven. (ik kan dit niet goed meten in een gemonteerd systeem)
Praktijk is dat interne overdrukventiel in unit even opengaat, als je niet zorgt voor minder leidingweerstand.

Misschien is er iemand anders die dat simpeler kan uitleggen?

[...]

Dit is gaat over een een vortex of VDM-meter, die hebben geen bewegende delen of een kijkglas op basis van "Kármánsche Wirbelstraße" en piezo drukopnnemers
Bedankt, ik had me eigenlijk helemaal niet op drukverlies gefocussed, zou voor deze meter wel onder 250mbar moeten liggen afgaande op KVS wert van 3,03 bij 40 liter/minuut = 2,4m3/uur.

Statische hoogte is 0 (WP op dak = vloerhoogte 2e verdieping). DN25 tot en met vloerverdelers en 18-20mm vv leidingen, dus leidingweerstand probeer ik te minimaliseren.

Mitigeer ik dit probleem niet op door of een flowmeter dan zo laat mogelijk in het systeem te plaatsen (net voor hoofdverdeler vv) of gewoon een extra expansievat in de retour? Of wordt de flow bij defrost echt omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:09:
[...]

Als je ook zonnewarmte gaat gebruiken krijg je een HT (hogetemperatuur) buffervat met een mengkraan erachter om de juiste temperatuur in je vloer te krijgen (+- 30 á 40 graden).

In dit vat zitten spiralen / warmtewisselaar om het vat te verwarmen.

Hoe dit precies met een zonneboiler werkt kunnen andere mensen in dit topic je beter mee helpen, daar heb ik geen ervaring mee.

Je kunt d.m.v. het debiet op hoofdlijnen de ruimtetemperaturen bepalen, maar dat is vrij statisch.

Naregeling voor radiatoren zijn thermostaatkranen
Naregeling voor vloerverwarming werkt met motortjes op je v.v. verdeler, die groepen open en dicht "gooien".

Dus thermostaat in de ruimte zegt "temperatuur bereikt, gooi de groepen dicht" en dat doen de motoren dan.

Zie bijvoorbeeld dit plaatje:

Danfoss heeft een mooi draadloos systeem voor zowel verwarmen als koelen:

http://www.installatiebed...rverwarming.20075068.html
Dus de pomp in dit plaatje draait altijd, en de watertemperatuur begrenzer gaat open en dicht naar gelang er warm water nodig is? De warmtepomp hoeft dan niet door dit systeem te worden aangestuurd, bij warm water vraag door deze pomp zorgt de warmtepomp (of door een buffervat als de 3weg klep deze schakelt) voor warm water (en de temp van de WP wordt dan weer geregeld via WAR)?

Ik snap dat zonemotoren worden aangestuurd door ruimtethermostaten, maar in dit plaatje is er dus ook alleen een rechtstreekse verbinding tussen het basisstation en de CV ketel. Als er dus een buffervat zou zijn welke direct het warme water kan leveren, hoeft de ketel niet te worden aangestuurd. Toch?

Afbeeldingslocatie: https://www.regelvisie.nl/afkooksels/woningen/zoneregelingen/vloerverwarming/principeschema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
LittleTycoon schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:48:
[...]

Bedankt, ik had me eigenlijk helemaal niet op drukverlies gefocussed, zou voor deze meter wel onder 250mbar moeten liggen afgaande op KVS wert van 3,03 bij 40 liter/minuut = 2,4m3/uur.
Kijk even naar de datasheet ik toevoegt had aan een eerdere post. KVS is bij 1 bar drukvelies

Het drukverlies hoef niet zoveel te zijn als je naar een andere, zelfde type voor zonneboiler flowmeter kijkt.
Zie bijv FST voor UVR-serie 1611 en 16x2.

Alleen is dat weer DL-bus en/of CAN-bus, als de temperatuur >100+ niet zo belangrijk is dan kan je in dit segment ook naar bijv de VSG kijken dat is 2 impulsen/l.

Ik heb geen loxone, weet dus niet hoeveel aansluit vrijheid je hebt of wat de minimale vereiste frequentie is en dat je deze net als een kWh-meter zou kunnen aansluiten, maar dan voor liters en liters/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:42

Prachtig, direct doen!

Maar....

Zou jij een buffertank bij de elga plaatsen of doe je het volgens de handleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:54:
[...]

Je hebt gelijk.

Maar al aardig wat warmtepompen staan te koelen, tenminste, bij mensen die niet van zonwering houden...
Een (ver)koele(nde) vloer ?!?! Lekker ?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migila schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Dus de pomp in dit plaatje draait altijd, en de watertemperatuur begrenzer gaat open en dicht naar gelang er warm water nodig is? De warmtepomp hoeft dan niet door dit systeem te worden aangestuurd, bij warm water vraag door deze pomp zorgt de warmtepomp (of door een buffervat als de 3weg klep deze schakelt) voor warm water (en de temp van de WP wordt dan weer geregeld via WAR)?

Ik snap dat zonemotoren worden aangestuurd door ruimtethermostaten, maar in dit plaatje is er dus ook alleen een rechtstreekse verbinding tussen het basisstation en de CV ketel. Als er dus een buffervat zou zijn welke direct het warme water kan leveren, hoeft de ketel niet te worden aangestuurd. Toch?

[afbeelding]
Hoe het precies met een zonneboiler zit weet ik niet, maar wat gebruikelijk is, dat is een WAR regeling in de WP die met z'n eigen pomp (volume gestuurd) draait over het open buffervat.Is er onvoldoende debiet beschikbaar in het secundaire circuit dan loopt de WP over de buffer.

In het secundaire circuit zit dan een druk gestuurde pomp, als er een groep dicht loopt past deze pomp zich daar automatisch op aan.

Er zit geen 3 weg klep in dit scenario, ik weet niet waar jij dit weg haalt :?

Ook weet ik niet waar jij die watertemperatuurbegrenzer weg haalt :?

Bij zone regeling zit er ergens een "regelaar", dit is een "computertje" die communiceert met alle thermostaten en die verbonden is met alle motoren op je v.v. verdeler.

Ook is deze regelaar meestal verbonden met je WP of met de secundaire pomp.

Dus heeft 1 van de zones warmtevraag, signaaltje naar de pomp of WP met warmteverzoek, en gooi de groepen open van desbetreffende zone.

Is de gewenste temperatuur bereikt, gooi de groepen van desbetreffende zone dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:20:
[...]

Plafond is beter ;) 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind ik niet, in de natuur komt kou namelijk altijd van onderen, dus dat voelt comfortabeler en natuurlijker 8) :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:13:
Vind ik niet, in de natuur komt kou namelijk altijd van onderen, dus dat voelt comfortabeler en natuurlijker 8) :*)
Niets zo lekker als koude voeten op een hete dag.
Met slechts 20.9c binnen hier nog niet te heet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het een keer (eindelijke) 25 graden, zijn ze bij ons bezig met het opstookprotocol van de vloer 1e verdieping, echt een Sauna met Ta 35 graden :P

En de bouwvakkers maar klagen :+

Helaas met het boren van de kachelpijp van de houtkachel wel "net" een v.v. buis geraakt op onze toekomstige slaapkamer :( Maar is alweer hersteld ondertussen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:38:
Is het een keer (eindelijke) 25 graden, zijn ze bij ons bezig met het opstookprotocol van de vloer 1e verdieping, echt een Sauna met Ta 35 graden :P

En de bouwvakkers maar klagen :+

Helaas met het boren van de kachelpijp van de houtkachel wel "net" een v.v. buis geraakt op onze toekomstige slaapkamer :( Maar is alweer hersteld ondertussen :P
Waarom stoken jullie de boel op, ik snap de hele gang van zaken niet ?

Aha, de vloer voorbereiden op de toplaag. Ach, die scheuren vullen vanzelf op met stof en zand :)

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 30-03-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Domba schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:41:
[...]

Kijk even naar de datasheet ik toevoegt had aan een eerdere post. KVS is bij 1 bar drukvelies

Het drukverlies hoef niet zoveel te zijn als je naar een andere, zelfde type voor zonneboiler flowmeter kijkt.
Zie bijv FST voor UVR-serie 1611 en 16x2.

Alleen is dat weer DL-bus en/of CAN-bus, als de temperatuur >100+ niet zo belangrijk is dan kan je in dit segment ook naar bijv de VSG kijken dat is 2 impulsen/l.

Ik heb geen loxone, weet dus niet hoeveel aansluit vrijheid je hebt of wat de minimale vereiste frequentie is en dat je deze net als een kWh-meter zou kunnen aansluiten, maar dan voor liters en liters/min.
.

Bedankt voor de feedback, ik ga kijken wat ik er in loxone mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:42:
[...]

Waarom stoken jullie de boel op, ik snap de hele gang van zaken niet ?

Aha, de vloer voorbereiden op de toplaag. Ach, die scheuren vullen vanzelf op met stof en zand :)
Vrij normaal hoor, er is geen aannemer of vloerlegger die garantie geeft als het niet is gebeurd.

https://www.berkersvloere...ocol-vloerverwarming.html

Ook goed voor de kwaliteit vh stucwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:26:
[...]

Vrij normaal hoor, er is geen aannemer of vloerlegger die garantie geeft als het niet is gebeurd.

https://www.berkersvloere...ocol-vloerverwarming.html

Ook goed voor de kwaliteit vh stucwerk :)
Ik ben zeer benieuwd wat ik aantref onder mijn pvc laminaat als ik deze verwijder, ik heb helemaal niets aan opstookprotocol gedaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een nieuw huis gebouwd dan :?

Heb je laminaat of pvc, dat zijn ook nogal 2 verschillende dingen.

In geval van pvc, klik pvc of verlijmde pvc :?

Laatste is "beter' voor vloerverwarming (geleid beter) maar gevoeliger voor scheuren in de toplaag.

[ Voor 75% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:09:
[...]

Wat zou je denken van de CO2 reductie ?
Zolang niemand kan bewijzen dat, de door mij bespaarde CO2, niet door een ander wordt uitgestoten, maak ik mij niet druk om CO2 uitstoot.
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Zou jij een buffertank bij de elga plaatsen of doe je het volgens de handleiding ?
Als ik een Elga zou nemen....

Ga ik eerst kijken hoe snel de retour boven de 25 a 30 graden komt. Omdat ik geen vloerverwarming heb, maar radiatoren, zal dat waarschijnlijk vrij snel zijn.
Als de retour toch te koud blijft naar mijn zin, dan ga ik daar zeker een oplossing voor bedenken. Of dat een buffer, open verdeler of geregelde bypass zal worden weet ik nog niet.
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:20:
[...]

Ikzelf vind vloerkoeling niet echt ideaal, iig niet als hoofd koeling, dit ivm rv. Maar veel mensen vinden het prettig en het werkt in veel gevallen redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:39:
Heb je een nieuw huis gebouwd dan :?

Heb je laminaat of pvc, dat zijn ook nogal 2 verschillende dingen.

In geval van pvc, klik pvc of verlijmde pvc :?

Laatste is "beter' voor vloerverwarming (geleid beter) maar gevoeliger voor scheuren in de toplaag.
Nieuwe zandcement vloer.

Kliklaminaat, want plaklaminaat zou loslaten heb ik me laten vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 30-03-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Opstook protocol voor nieuwe vloeren is heel normaal. Sommige vloerenleggers plaatsen zelfs loggers op de vloeren om het verloop van koud naar warm en weer naar koud bewezen te zien.
Anders geven ze geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:59:
[...]

Nieuwe zandcement vloer.

Kliklaminaat, want plaklaminaat zou loslaten heb ik me laten vertellen.
Als je geen opstookprotocol uitvoert wel ja ;)

Maar een laminaatvloer is heel wat anders als een PVC vloer.

PVC is ook in click te verkrijgen, maar niet aan te raden.

Kort samengevat is PVC technisch gezien beter maar wel duurder.

Met click laminaat heb je inderdaad niet in de gaten of je toplaag aan het scheuren is.

De voornaamste reden dat wij voor een PVC vloer gekozen hebben is dat het toch beter geleid wat beter is voor de vloerverwarming/koeling.

Jij hebt er waarschijnlijk ook een isolatie/dempingslaag tussen zitten :? redelijk funest voor geleiding van warmte/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:03:
Opstook protocol voor nieuwe vloeren is heel normaal. Sommige vloerenleggers plaatsen zelfs loggers op de vloeren om het verloop van koud naar warm en weer naar koud bewezen te zien.
Anders geven ze geen garantie.
Inderdaad, mijn PVC vloerlegger geeft aan dat hij voordat hij ook maar 1 ding doet hij metingen gaat verrichten ivm vochtigheid, en wil "bewijs" hebben dat het opstookprotocol goed is uitgevoerd.

En ik heb er 3 gesproken, en alle 3 geven ze aan dat dit zeeeeer belangrijk is, en dat ze anders niet komen.

Er zal dan toch wel een kern van waarheid inzitten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:05:
[...]

Als je geen opstookprotocol uitvoert wel ja ;)

Maar een laminaatvloer is heel wat anders als een PVC vloer.

PVC is ook in click te verkrijgen, maar niet aan te raden.

Kort samengevat is PVC technisch gezien beter maar wel duurder.

Met click laminaat heb je inderdaad niet in de gaten of je toplaag aan het scheuren is.

De voornaamste reden dat wij voor een PVC vloer gekozen hebben is dat het toch beter geleid wat beter is voor de vloerverwarming/koeling.

Jij hebt er waarschijnlijk ook een isolatie/dempingslaag tussen zitten :? redelijk funest voor geleiding van warmte/koeling.
Ik heb een pvc clickvloer, zit geen isolatie tussen, zo op het zandcement gelegd door mijzelf.
We hebben nog geen sinkhole in de woonkamer, maar ik ben dus benieuwd naar als ik de vloer eens verwijder.

Mijn 27c aanvoer in de vloer scheurt ie niet van denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 30-03-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:22
Aaargh,

DCOP vandaag 3,62
DCOP gisteren 4,82
DCOP eergisteren: 2,55

Mooi weer is zo slecht voor je COP |:(

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:02:
Aaargh,

DCOP vandaag 3,62
DCOP gisteren 4,82

Bij mij gaat de SCOP ook achteruit, komt door het standby verbruik en dus geen opwek.
Moet jij nog stoken dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:04:
[...]

Bij mij gaat de SCOP ook achteruit, komt door het standby verbruik en dus geen opwek.
Moet jij nog stoken dan ?
Welnee, dat is het hele punt. Ik heb hem nog niet uitgezet, dus af en toe gaat hij 's nachts nog aan terwijl het eigenlijk niet nodig is. 8)7

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik krijg nu een cement gietvloer aangeboden, die wordt dan om 13:00 op vrijdagmiddag gegoten en is op maandag dan weer volledig belastbaar blijkbaar. Dat wordt door instalateur aangegeven voor 20% meer rendement vloerverwarming (komt geheel om de slangen heen) . Iets van 10% duurder maar ook volledig vlak blijkbaar, dus altijd handig voor de afwerking lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 31-03-2017 07:33 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:34:
[...]

24uur vs. 12uur zou een redelijke vergelijking zijn als de kosten/CO2 uitstoot per uur gelijk zou zijn, wat uiteraard niet het geval is. De benodigde warmte is gelijk aan dT buiten-binnen. Het is een redenering van ik rijd 200km/h vs. 100km/h, daardoor ben ik slechts 50% v.d. tijd onderweg en de kans op een ongeluk neemt daardoor met 50% af. Kosten van warmte opwekken met een WP is > 40% goedkoper dan met gas, laat ik de CO2 winst nog buiten beschouwing.
Wat is dan zonde ?
Het geeft mij geen goed gevoel als een wp 24 uur draait terwijl ik 12 uur van huis ben, en 4 uur wakker aanwezig ben en 8 uur daarvan in me warme bed lig.
Dan vindt ik het zonde dat de wp lang draait met dito elektra verbruik.
Laat ik liever me gasketel 2 uurtjes draaien voor hetzelfde warmte effect.

En gezien veel elektra nog met kolen gemaakt wordt (met dito fijnstof en andere zooi die daar vanaf komt) heb ik een beter gevoel over 2 uurtjes aardgas verstoken, 1 van de schoonste verbrandingen zonder fijnstof of kankerverwekkende stoffen.

fossielvrij elektra is nog een utopie, hoewel het langzaam aan de goede kant op gaat.

CO2 maak ik me niet druk om, wat ik bespaar gooit iemand anders het de lucht in.
En na me ervaringen met de industrie, zijn wij consumenten het probleem niet (maar wel een mooie melkkoe).
De mens moet meer bomen en natuur behouden of aanleggen, dit compenseert Co2 en fijnstof het beste dan wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:27:
Ik krijg nu een cement gietvloer aangeboden, die wordt dan om 13:00 op vrijdagmiddag gegoten en is op maandag dan weer volledig belastbaar blijkbaar. Dat wordt door instalateur aangegeven voor 20% meer rendement vloerverwarming (komt geheel om de slangen heen) . Iets van 10% duurder maar ook volledig vlak blijkbaar, dus altijd handig voor de afwerking lijkt me.
Wat is precies het verschil tussen een normale afwerkvloer en een cement gietvloer :?

Een normale afwerkvloer komt ook geheel om de slangen heen, dus ik zie nog even niet in waar die 20% extra rendement vandaan zou moeten komen.

Onze afwerkvloer (kmeende 7 á 8CM dik) mochten we wel op lopen na 2 dagen, maar 100% belastbaar duurt normaal toch een maand ongeveer.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 31-03-2017 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46
Grolsch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:46:
[...]

Wat is precies het verschil tussen een normale afwerkvloer en een cement gietvloer :?
Normaal brengen ze dat gewoon met de hand aan en spatelen ze het uit, ik heb begrepen dat dat de normale gang van zaken is (tenzij je hele grote oppervlaktes of heel veel woningen echte elkaar doet?)
Wat voor vloer wil je er op leggen? Wij kozen voor PVC click (spijt van), speciale extra dunne isolatie tussen vloer en PVC. Qua doorgeven van warmte gaat dat prima. Maar het is bij ons dus ook met de hand uitgespateld en in veel hoeken komt het gewoon omhoog - nu we hoge plinten aan het monteren zijn zie je soms een verschil van 6-7 mm binnen een meter breedte. Als het gegoten was, zou het veel egaler moeten zijn.

Bij ons vallen die kieren bij de plinten wel weg te werken en mooi af te kitten, maar achteraf was het beter geweest als we geëgaliseerd hadden of ik had er net zo goed een mooie gietvloer van kunnen maken.

Moraal van het verhaal: ben je PVC van plan, laat het dan gieten (of regel later een egaliseerlaag, maar dat is waarschijnlijk duurder dan die 10%)

[ Voor 4% gewijzigd door Vincm op 31-03-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Giet vloer is vlakker, minder poreus en harder. (Bijna beton )
Mijn click PVC ligt los en zonder demping laag op giet cement en geleid perfect de warmte. Voordeel is ook dat vocht weg kan. Jij lijmt hem en sluit hem af, vocht kan nooit van zijn leven meer weg tenzij hij lijm los drukt. Daarom zijn ze zo voorzichtig bij jou

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
20% lijkt mij wat veel, zijn daar meetgegevens van bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:42:
[...]

20% lijkt mij wat veel, zijn daar meetgegevens van bekend?
Denk van niet, maar deze man wil graag zijn oplossing verkopen uiteraard.

Zijn uitleg was dat dat gegoten spul overal om de slang aansluit en een gesmeerde laag som lucht rond om de buis blijft zitten. Met name aan de onderkant neem ik aan.

Of dat dan een 20% grotere warmte/koude overdracht heeft lijkt mij ook wel veel.

En toch nog een 14 kW warmtepomp offreren..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:49:
[...]

Zijn uitleg was dat dat gegoten spul overal om de slang aansluit en een gesmeerde laag som lucht rond om de buis blijft zitten. Met name aan de onderkant neem ik aan.

Of dat dan een 20% grotere warmte/koude overdracht heeft lijkt mij ook wel veel.

Bij ons hebben ze het op netten geknoopt en daarna 7 á 8 CM beton erover heen.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nbu3vr.jpg

Daar blijft echt geen lucht onderzitten hoop ik :)

M.b.t. rendement zou ik me drukker maken wat je er uiteindelijk oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:19:
[...]

Bij ons hebben ze het op netten geknoopt en daarna 7 á 8 CM beton erover heen.

[afbeelding]

Daar blijft echt geen lucht onderzitten hoop ik :)

M.b.t. rendement zou ik me drukker maken wat je er uiteindelijk oplegt.
Fijne werkhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe wil je het anders doen :? Ik wou nu eenmaal geen verwarming op 109CM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:37:
[...]

Hoe wil je het anders doen :? Ik wou nu eenmaal geen verwarming op 109CM :)
Geen idee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJKroon schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:37:
[...]

Het geeft mij geen goed gevoel als een wp 24 uur draait terwijl ik 12 uur van huis ben, en 4 uur wakker aanwezig ben en 8 uur daarvan in me warme bed lig.
Dan vindt ik het zonde dat de wp lang draait met dito elektra verbruik.
Laat ik liever me gasketel 2 uurtjes draaien voor hetzelfde warmte effect.

En gezien veel elektra nog met kolen gemaakt wordt (met dito fijnstof en andere zooi die daar vanaf komt) heb ik een beter gevoel over 2 uurtjes aardgas verstoken, 1 van de schoonste verbrandingen zonder fijnstof of kankerverwekkende stoffen.

fossielvrij elektra is nog een utopie, hoewel het langzaam aan de goede kant op gaat.

CO2 maak ik me niet druk om, wat ik bespaar gooit iemand anders het de lucht in.
En na me ervaringen met de industrie, zijn wij consumenten het probleem niet (maar wel een mooie melkkoe).
De mens moet meer bomen en natuur behouden of aanleggen, dit compenseert Co2 en fijnstof het beste dan wat dan ook.
Argumenten <--> gevoel/geloof gaat niet werken, daar kan ik niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:46:
[...]

Een normale afwerkvloer komt ook geheel om de slangen heen, dus ik zie nog even niet in waar die 20% extra rendement vandaan zou moeten komen.

Onze afwerkvloer (kmeende 7 á 8CM dik) mochten we wel op lopen na 2 dagen, maar 100% belastbaar duurt normaal toch een maand ongeveer.
Die mannen zijn allemaal naar dezelfde cursus geweest ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Volgens die man zijn theorie hangt mijn plafondverwarming voor joker aan het plafond en heb ik geen verwarming, c.q. een superslecht rendement omdat er helemaal geen geleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Ja die man heeft gelijk, er van uitgaand dat een slang op de vloer word vast geboord. Dan komt dat half droge zand cement spul inderdaad niet onder de bocht van de slang. Maar schroef je op een net en til je dat beetje op dan sluit het wel redelijk aan. Maar blijft een feit dat giet cement nog beter aansluit en minder poreus is, en dat geeft geen beter rendement maar wel betere / snellere warmte overdracht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Volgens die man zijn theorie hangt mijn plafondverwarming voor joker aan het plafond en heb ik geen verwarming, c.q. een superslecht rendement omdat er helemaal geen geleiding is.
Dan snap je het nog steeds niet want jou geleiding is gebaseerd op bewegende lucht en die lucht zit voor honderd procent om jou slang heen dus dat kan niet beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:11:
[...]

Dan snap je het nog steeds niet want jou geleiding is gebaseerd op bewegende lucht en die lucht zit voor honderd procent om jou slang heen dus dat kan niet beter
Tot enkele weken geleden had ik geen actieve convectie, ventilator, hoe kan warme lichte lucht dan naar beneden circuleren ? Stilstaande lucht, bijv. in spouw, wordt als isolatie beschouwd.
Door toevoeging v.d. fan ging het rendement wel flink omhoog.
Meten v.d. hoeveelheid convectie, niet waarneembaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yPCJSMZ4UnJuux0sPXWzhMr0/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 31-03-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:19:
[...]

Tot enkele weken geleden had ik geen actieve convectie, ventilator, hoe kan warme lichte lucht dan naar beneden circuleren ? Stilstaande lucht, bijv. in spouw, wordt als isolatie beschouwd.
Door toevoeging v.d. fan ging het rendement wel flink omhoog.
Beweging is er altijd, deur open dicht, je loopt zelf door kamer, brengt ook lucht in beweging. In een spouw staat lucht niet stil als het goed is. De lucht in je steenwol glaswol wel, daarom moet je naden afplakken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie maand is het, we komen na vandaag op 0 uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3x4qqnl5ayubu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 266924 , wat die man van @jacovn vertelt is precies hetzelfde wat iedereen jou hier ook al meerdere malen heeft uitgelegd.

Stilstaande lucht is een erg slecht afgiftesysteem, maar daar ben je ondertussen proefondervindelijk zelf ook al achtergekomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 31-03-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als het deze instalateur wordt (en de kans is groot) dan wordt de vloerverwarming en verdeler een systeem van uponor.
Die hebben een systeem zelfs met een soort van geplakte laag op de ondergrond, en dan slangen omwikkeld met een soort klitteband. Die brengen ze simpelweg aan door rechtstaand te lopen en het met de voet vast te drukken. Dit -> https://www.uponor.nl/opl...klett-natbouwsysteem.aspx

In de offerte staan wel staal netten. Dus ik neem aan dat de slangen geknoopt worden. Er komt ook geen isolatie onder te liggen omdat als ik het goed begrepen heb een bepaald percentage van de koeling uIt plafond moet komen doordat de hele massa verwarmd of gekoeld wordt. Net de BG vloer zou dat klitteband systeem te overwegen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 01-04-2017 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:12
koevlaas2 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:29:
Mooie maand is het, we komen na vandaag op 0 uit.

[afbeelding]
Ook toevallig, hier ook. Heb ook gelijk vandaag het gas contract opgezegd en afspraak gemaakt voor verzegeling/afsluiten van de meter.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn warmteverlies bij -10C is zoals door Tom bevestigd 6.x kWh. Bij een verwarmd oppervlak van 50m2 resulteerd dat in 120W/m2. Mijn Ta2 is 32C, was 36C in 1ste instantie, mijn Ta neemt met 0.25C toe bij elke graad lagere buitentemperatuur. Dat zou betekenen dat ik nu bij -10C een Ta=(12*.25)+3C+32C=35C nodig heb. Voer ik deze gegevens in op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening dan kom ik slechts op een afgiftecapaciteit van 77W/m2 i.p.v. de benodigde 120W. Met het rendement/afgiftekwaliteit van vloerverwarming had ik het dus nooit warm gekregen.
BTW. een gietvloer verhoogd de 77W/m2 naar 89W/m2 een verbetering van ruim 15%. Voor dezelfde afgifte kun je met 2C lagere Ta toe en levert je 4% besparing op, volgens de Carnot-formule. Dit is overigens alleen als je zo veel afgifte-capaciteit nodig hebt, als het dus erg koud is. Als de Ta=27-29 is, bij een goed geisoleerde woning, levert het bijna niets op.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 31-03-2017 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 19:34
De gegevens voor maart kunnen weer worden ingevuld. Via PM a.u.b.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2902/32917099094_53913678f5_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Bram-Bos schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:02:
Aaargh,

DCOP vandaag 3,62
DCOP gisteren 4,82

Klopt.. ik heb hier de COP met en zonder standby-verlies uitgerekend:

Maart 2017
Verwarming opgenomen : 96,74kWh (incl 11,2kWh standby verlies)
Verwarming geleverd : 426,02 kWh
COP : 4,4
COP excl standby : 5,0

Scheelt aanzienlijk!

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903263

Ik heb sinds kort een Elga warmtepomp icm een zonneboiler die in serie met de aanvoer staat via een 3weg klep.

Als het water uit de zonneboiler warmer is dan 40C, voedt de ZB de vloerverwarming met warm water.

De Elga geeft dan echter ketelstoring en het flow lampje gaat uit.

Ik heb de combi CV op een aparte thermostaat aangesloten, die is dus niet gekoppeld met de Elga.

In de vloerverwarming zit een aparte pomp, sneller zetten help ook niet.

Zou door de 400 liter ZB ketel te weinig flow optreden in het systeem als die er tussen geschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:15
Anoniem: 903263 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:17:
Ik heb sinds kort een Elga warmtepomp icm een zonneboiler die in serie met de aanvoer staat via een 3weg klep.

Als het water uit de zonneboiler warmer is dan 40C, voedt de ZB de vloerverwarming met warm water.

De Elga geeft dan echter ketelstoring en het flow lampje gaat uit.

Ik heb de combi CV op een aparte thermostaat aangesloten, die is dus niet gekoppeld met de Elga.

In de vloerverwarming zit een aparte pomp, sneller zetten help ook niet.

Zou door de 400 liter ZB ketel te weinig flow optreden in het systeem als die er tussen geschakeld is?
wat zegt je installateur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem zelf geinstalleerd (behalve airco deel).

Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Dat is waarschijnlijk een Anhydrietvloer, die hebben wij ook, schijnt beter voor vloerverwarming te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, koelen op het hoogste punt zal beter werken dan vloerkoeling.
En vice versa natuurlijk ook

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 01-04-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 21:16

paulv1973

16.730Wattpiek

Vandaag de gaskraan dichtgezet voor het verwarmingsdeel.
De panasonic mag zijn kunstje gaan vertonen. Heb hem vooralsnog op de fabrieksinstellingen draaien.

Beneden en boven verdieping met traditionele radiatoren.
In de toekomst moet de benedenverd. met vloerverwarming gaan draaien.

So far so good

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02

Crazy-

Best life ever

Ter aanvulling op mijn posts in de zonneboiler & PV topics ook even hier.

Per 1 maart is de Situatie is een 2013 woning, A+ geïsoleerd, vloerverwarming door het hele huis (CV dus 45gr)

Komende maand komt er 4kWp aan PV op het zuid / 30gr dak en 7,5kW aan zonneboiler platen met 400liter buffervat. (Met nog een vrije warmtewisselaar & electrisch element optie)

Al met al lekker voorbereiding voor mogelijk gasloos.

Het verbruik in het oude huis (1960, slecht geïsoleerd) was +-3500kWh & 800m3 gas

Ik verwacht stroom gelijk dan wel minder, gas onbekend maar zal zeker niet meer zijn zonder zb.

Maar nu kreeg ik de tip: warmtepomp voor de zonneboiler.

Ofwel... Ik ben hierin echt onbekend. Er is zoveeeeel te vinden...

Ik heb op het hellende dak nog ruimte achter de CV afvoer (meest ideale plek qua aansluiten) of.. aan de zijkant van het huis tussen ons en de buren. Ongeveer 180cm breed looppad voor achterom.

Ofwel: wat is een in deze een leuke WP geschikt voor deze situatie in de wintermaanden? Meer Electra is niet erg. Maar met COP van 4-7 en dan geschat 1000kWh+ zit ik nog altijd goed uiteraard. :-)

Daar de subsidies nu nog lopen... Overweeg ik dit toch spoedig te doen.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:42:
Ter aanvulling op mijn posts in de zonneboiler & PV topics ook even hier.

Per 1 maart is de Situatie is een 2013 woning, A+ geïsoleerd, vloerverwarming door het hele huis (CV dus 45gr)

Komende maand komt er 4kWp aan PV op het zuid / 30gr dak en 7,5kW aan zonneboiler platen met 400liter buffervat. (Met nog een vrije warmtewisselaar & electrisch element optie)

Al met al lekker voorbereiding voor mogelijk gasloos.

Het verbruik in het oude huis (1960, slecht geïsoleerd) was +-3500kWh & 800m3 gas

Ik verwacht stroom gelijk dan wel minder, gas onbekend maar zal zeker niet meer zijn zonder zb.

Maar nu kreeg ik de tip: warmtepomp voor de zonneboiler.

Ofwel... Ik ben hierin echt onbekend. Er is zoveeeeel te vinden...

Ik heb op het hellende dak nog ruimte achter de CV afvoer (meest ideale plek qua aansluiten) of.. aan de zijkant van het huis tussen ons en de buren. Ongeveer 180cm breed looppad voor achterom.

Ofwel: wat is een in deze een leuke WP geschikt voor deze situatie in de wintermaanden? Meer Electra is niet erg. Maar met COP van 4-7 en dan geschat 1000kWh+ zit ik nog altijd goed uiteraard. :-)

Daar de subsidies nu nog lopen... Overweeg ik dit toch spoedig te doen.
Lol.... Hier zitten dezelfde mensen. In de zomer kost het mij 60 kWh per maand om sww te maken, vandaar weg met de zb en gewoon paar panelen extra leggen.

Maar als je de gelegenheid hebt om de water / CV leiding naar buiten te kunnen leggen is dat de goedkoopste oplossing. Je hebt dan geen stek monteur nodig.
Je neemt dan het type mono blok, van bv panasonic. Als je in Frankrijk besteld kost ie paar honderd euro na aftrek subsidie. Google maar naar de mdc06g5e3

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
mdc06g3e5 geeft meer hits :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oeps.... Geheugen storing, iets met leeftijd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:00:
[...]

Lol.... Hier zitten dezelfde mensen. In de zomer kost het mij 60 kWh per maand om sww te maken, vandaar weg met de zb en gewoon paar panelen extra leggen.

Maar als je de gelegenheid hebt om de water / CV leiding naar buiten te kunnen leggen is dat de goedkoopste oplossing. Je hebt dan geen stek monteur nodig.
Je neemt dan het type mono blok, van bv panasonic. Als je in Frankrijk besteld kost ie paar honderd euro na aftrek subsidie. Google maar naar de mdc06g5e3
Euhm, cv/water naar buiten? En dat met <0 graden?
Het idee is goed, moet kunnen. Zijkant huis is met omhooggaande leidingen een meter of 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:38:
[...]

Euhm, cv/water naar buiten? En dat met <0 graden?
Het idee is goed, moet kunnen. Zijkant huis is met omhooggaande leidingen een meter of 9.
Ja gewoon met vorst, machine heeft slimme beveiliging en draait toch haast continu. Alleen bij lange stroom uitval heb je probleem, sommige doen er glycol in maar dat is haast duurder dan een nieuwe wp kopen.
Een stek monteur een split unit aan laten sluiten kost ook 250 euro plus nogal dure slangen.
Maar ieder zijn keuze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:45:
[...]

Ja gewoon met vorst, machine heeft slimme beveiliging en draait toch haast continu. Alleen bij lange stroom uitval heb je probleem, sommige doen er glycol in maar dat is haast duurder dan een nieuwe wp kopen.
Een stek monteur een split unit aan laten sluiten kost ook 250 euro plus nogal dure slangen.
Maar ieder zijn keuze
Ik ga eens kijken. Een mdc06g3e5 is met subsidie €1600,- toch nog even pittig net na een verhuizing erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:50:
[...]

Ik ga eens kijken. Een mdc06g3e5 is met subsidie €1600,- toch nog even pittig net na een verhuizing erbij ;)
En dan moet je 'm nog installeren, ben je net zo duur uit als split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:01:
[...]

En dan moet je 'm nog installeren, ben je net zo duur uit als split.
Dat installeren van een monoblock lukt wel zelf. Echter 117kg en dan aan de wand op ongeveer 8m in een gangpad van 1,80m kan nog wel eens een uitdaging worden.

Maar dat is een detail. En opzich is een split unit ook geen ramp.

Echter, montage op hellend dak kan ook.
http://www.acairco.nl/product/airco-dakbeugel-140kg/

Dan nog maar een afstand van 3 meter max :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 01-04-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:50:
[...]
Is dat van een Franse leverancier?
21maart was die nog euro 2,620.32 - 2300 (ISDE)= 320,32 (komen nog ca 250 vrachtkosten en montage/materiaal bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Domba schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:10:
[...]

Is dat van een Franse leverancier?
21maart was die nog euro 2,620.32 - 2300 (ISDE)= 320,32 (komen nog ca 250 vrachtkosten en montage/materiaal bij)
Dat ... maakt het velen malen interessanter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:05:
[...]

Dat installeren van een monoblock lukt wel zelf. Echter 117kg en dan aan de wand op ongeveer 8m in een gangpad van 1,80m kan nog wel eens een uitdaging worden.

Maar dat is een detail. En opzich is een split unit ook geen ramp.

Echter, montage op hellend dak kan ook.
http://www.acairco.nl/product/airco-dakbeugel-140kg/

Dan nog maar een afstand van 3 meter max :-)
Hijskraantje a € 1000,- p/d :)
Nee, serieus alle leidingen, koppelingen, kranen en ophangbeugel zijn erg duur dus € 400,- is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:16:
[...]

Hijskraantje a € 1000,- p/d :)
Nee, serieus alle leidingen, koppelingen, kranen en ophangbeugel zijn erg duur dus € 400,- is niks.
Mahw voor alles een oplossing. Kraantje voor 2 uur kost €200.- max 24ton. Kan net...haha
Leidingen etc is mij bekend. Ik reken 3-500€ aan extras

Ik ga eens zoeken naar de franse toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
www.confort-market.com

Op 1 of andere manier bij mij alleen te openen in internet explorer of edge. Chrome werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 21:16

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik had hem binnen 2 weken geleverd.
Echter 4 colegas hebbrn tesamen 4x de 9kw besteld... heeft 2 maanden geduurd.
Reden: die dingen zijn als warme broodjes. Niet aan te slepen. Volgens Confort market ...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pos2007 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:28:
www.confort-market.com

Op 1 of andere manier bij mij alleen te openen in internet explorer of edge. Chrome werkt niet.
/de of /fr toevoegen zorgt dat Firefox het wel doet, znder werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Tomexergie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:17:
De gegevens voor maart kunnen weer worden ingevuld. Via PM a.u.b.
[afbeelding]
blijf die scop 5,01 bijzonder vinden... of ben ik de enige daarin?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
develdonk schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:43:
[...]

Ik vind het ook een knappe prestatie van Jaari.
Ik vermoed dat het goeddeels verklaard kan worden door de combinatie van:
- lage T-aanvoer
- constant verbruik / weinig stilstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

develdonk schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:43:
[...]

Als je de Ta2 waardes normaliseert voor de maand februari, naar de 'beste waarde' voor dezelfde WPen komen de 3 Panasonics op een COP van 4.93, 4.60 en 4.91. Hierbij de Carnot-formule gebruikend dat 5C verlaging v.d. Ta een 10% rendementsverbetering zal opleveren, vrij vertaald 2% per 1C lagere Ta.
Daarnaast zal de regio, kust//binnenland nog een kleinere/grotere invloed hebben op de gemiddelde dag-/maand-/jaartemperatuur en dan ben je er volgens mij om e.e.a. te verklaren.
Pagina: 1 ... 39 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)