Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.337 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
BarryH schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:44:
[...]

de ELGA schakelt (bij mij) vrij snel de gasCV bij (maar dat heeft bij mij geen invloed want die heeft een eigen thermostaat).
Dus wellicht ga je je bijverwarming dan vaker gebruiken dan je verwacht (maar dat kan je natuurlijk altijd later nog bijregelen
Een ELGA kan mooi WP nummer 2 aanschakelen met zijn doorgeefcontact.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:39
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:34:
[...]

Een ELGA kan mooi WP nummer 2 aanschakelen met zijn doorgeefcontact.
Euhm.. Dat klinkt erg goed. Om een monoblock of ander klein vermogen WP naast de elga te kunnen laten draaien als de elga het niet trekt.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2017 12:36 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:35:
[...]

Euhm.. Dus 2x elga is ook mogelijk?
Zou theoretisch kunnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Noord27 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:35:
[...]

Euhm.. Dus 2x elga is ook mogelijk?
ja. (of 3-4-....)

wel even nadenken of je dat allemaal hydrolisch in serie kan aansluiten.
en je moet nog steeds wat met SWW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Noord27
Had mijn post al aangepast.. ;)

2e WP zou dan sww en elga moeten ondersteunen.

• koevlaas2
BarryH schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:37:
[...]

ja. (of 3-4-....)

wel even nadenken of je dat allemaal hydrolisch in serie kan aansluiten.
en je moet nog steeds wat met SWW
In serie is geen probleem, parallel daarentegen.....
SWW is een goed punt, heb je een ander merk WP voor nodig.
Zelf wil ik hier tzt misschien nog een ELGA erbij voor de piekvraag, ipv een electrisch element.

• Noord27
@koevlaas2 Serie is ook makkelijker aansluiten?

www.instaladoratermica.co...-sw45va-ehst20d-vm2c.html

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2017 12:50 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:40:
[...]

In serie is geen probleem, parallel daarentegen.....
SWW is een goed punt, heb je een ander merk WP voor nodig.
Zelf wil ik hier tzt misschien nog een ELGA erbij voor de piekvraag, ipv een electrisch element.
Een grote wp hebben die je begrenst vanwege geluid, en dan een Elga erbij voor de piek momenten...... Ja ja ik snap hem pfff

1 PVoutput . Dongen NB

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:40:
[...]

Jouw lucht WTW installatie zou al een flinke deuk moeten slaan in het benodigd vermogen om je woning op temperatuur te houden. Red je het dan nu nog niet (goed) om de boel warm te houden?

Verwijderd

Panasonic AB temperatuur meting/aanduiding wijkt onverklaarbaar af. Tb=18, Ta=21 en Tr=18 terwijl de WP al uren uitstaat. Met name het Ta Tr verschil 3C is raar, want beide zitten buiten in het mnoblock. Iemand enig idee hoe dit te verklaren is ?

• koevlaas2
Rhaelak schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Jouw lucht WTW installatie zou al een flinke deuk moeten slaan in het benodigd vermogen om je woning op temperatuur te houden. Red je het dan nu nog niet (goed) om de boel warm te houden?
Wij hebben nu de kachel al uit, maar wij ventileren ook meer. Eea komt ook omdat de 7.5 KW ecodan blijkbaar iets onder bemeten is.
Wel is het in de winter boven ongeveer 1,5c warmer geworden.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:47:
[...]

Een grote wp hebben die je begrenst vanwege geluid, en dan een Elga erbij voor de piek momenten...... Ja ja ik snap hem pfff
Ik dacht, dan gooien we de cv ketel weg en dan doe ik daar een elga die in de nacht kan draaien.
Ecodan kan ik redelijk in lawaai begrenzen door de omgevingstemperatuursensor te manipuleren (warmer instellen dan het buiten is, moet ik nog mee testen).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:55:
[...]

Wij hebben nu de kachel al uit, maar wij ventileren ook meer. Eea komt ook omdat de 7.5 KW ecodan blijkbaar iets onder bemeten is.
Wel is het in de winter boven ongeveer 1,5c warmer geworden.
Hoe kan die van jou nou onderbemeten zijn, als ik volgens de overzichten ruim 30% meer verstook met een 5kW ? Sommige 7.5kW Ecodan bezitters verstoken het dubbele van jou, capaciteit is er volgens mij ruim voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 17:35 ]

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:00:
[...]

Ik dacht, dan gooien we de cv ketel weg en dan doe ik daar een elga die in de nacht kan draaien.
Ecodan kan ik redelijk in lawaai begrenzen door de omgevingstemperatuursensor te manipuleren (warmer instellen dan het buiten is, moet ik nog mee testen).
Precies, begrenzen in vermogen, en dan zeggen voor de piek momenten nog een elga erbij haha, ik vrees dat de buiten unit daarvan ook flink herrie maakt, klagen ook nogal wat mensen over toch?

Maar de pana maakt ook vermogen stappen aan de hand van buiten temperatuur, dus hang hem in bakje water je sensor en je wp zoemt zachtjes door....

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:14
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:50:
[...]

Precies, begrenzen in vermogen, en dan zeggen voor de piek momenten nog een elga erbij haha, ik vrees dat de buiten unit daarvan ook flink herrie maakt, klagen ook nogal wat mensen over toch?

Maar de pana maakt ook vermogen stappen aan de hand van buiten temperatuur, dus hang hem in bakje water je sensor en je wp zoemt zachtjes door....
Koelvlaas heeft zijn wp niet op war staan, maar op een vaste aanvoer temperatuur.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:24:
[...]

Hoe kan die van jou nou onderbemeten zijn, als ik volgens de overzichten ruim 30% meer verstook met een 5kW ? Sommige 7.5kW Ecodan bezitters verstoken het dubbele van jou, capaciteit is er volgens mij ruim voldoende.
Mijn vloer trekt het hele apparaat koud, is de boel eenmaal opgewarmd dan lukt e.e.a. wel.
Ik ben ook van plan het electrische element in de koude perioden wat minder kritisch te zetten zodat deze nog iets kan meehelpen.

@Ramon_1984 Klopt, mijn aanvoer staat 'vast' op 33c en 30 - - 32 op koude dagen.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:21:
[...]

Mijn vloer trekt het hele apparaat koud, is de boel eenmaal opgewarmd dan lukt e.e.a. wel.
Ik ben ook van plan het electrische element in de koude perioden wat minder kritisch te zetten zodat deze nog iets kan meehelpen.

@Ramon_1984 Klopt, mijn aanvoer staat 'vast' op 33c en 30 - - 32 op koude dagen.
Zou eerder je vloerverwarmingsverdeler vervangen en een buffertank plaatsen dan geld in wat anders te stoppen.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:09:
[...]

Zou eerder je vloerverwarmingsverdeler vervangen en een buffertank plaatsen dan geld in wat anders te stoppen.
Ik weet niet of het vervangen van de verdeler niet gaat betekenen nog meer koud retour, in de eerste uren waarschijnlijk wel waardoor ik er niet veel beter van word.

Verwijderd

Ik heb sinds kort een Elga icm een Zonneboiler geschakeld zoals BarryH, dus de Zonneboiler in serie met de koude aanvoerleiding aangesloten op vloerverwarming en de Elga parallel aan de cv ketel en elk een aparte thermostaat.

Als echter de driewegklep omschakelt en de aanvoer via de boiler laat lopen (42C), dan geeft de Elga ketelstoring (te weinig flow).

In de vloerverwarming zit een pomp en in de Elga, maar verhogen of verlagen toerental heft de storing niet op.

Omdat ik aparte thermostaten voor Elga en Daalderop ketel heb, pakt de ketel pakt wel het warme aanvoerwater van de Zonneboiler terwijl de Elga in storing staat.

Als de temperatuur daalt schakelt de drieweg klep de boiler uit en de storing verdwijnt, maar dat is natuurlijk niet netjes.

heeft iemand een oplossing?

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:22:
Ik heb sinds kort een Elga icm een Zonneboiler geschakeld zoals BarryH, dus de Zonneboiler in serie met de koude aanvoerleiding aangesloten op vloerverwarming en de Elga parallel aan de cv ketel en elk een aparte thermostaat.

Als echter de driewegklep omschakelt en de aanvoer via de boiler laat lopen (42C), dan geeft de Elga ketelstoring (te weinig flow).

In de vloerverwarming zit een pomp en in de Elga, maar verhogen of verlagen toerental heft de storing niet op.

Omdat ik aparte thermostaten voor Elga en Daalderop ketel heb, pakt de ketel pakt wel het warme aanvoerwater van de Zonneboiler terwijl de Elga in storing staat.

Als de temperatuur daalt schakelt de drieweg klep de boiler uit en de storing verdwijnt, maar dat is natuurlijk niet netjes.

Is de boel wel goed aangesloten, zorgt het omschakelen van de 3weg klep niet voor een geblokkeerde leiding richting je ELGA ?
ELGA schakelt dacht ik uit op een temperatuur > 42c (afhankelijk waar je de sensor hebt geplaatst).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:11:
[...]

Ik weet niet of het vervangen van de verdeler niet gaat betekenen nog meer koud retour, in de eerste uren waarschijnlijk wel waardoor ik er niet veel beter van word.
Wat is 'het probleem' van koud retour eigenlijk ?

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:48:
[...]

Wat is 'het probleem' van koud retour eigenlijk ?
Ik mag van Oxellaar niet teveel koud retour hebben, dan werkt de WP niet optimaal.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Ik mag van Oxellaar niet teveel koud retour hebben, dan werkt de WP niet optimaal.
Begrijp ik niet, een WP heeft 'kouder' water als input en warmer als output, dat blijft hij doen tot output en input ongeveer een dT hebben van 2-3C. Hoe kun je uberhaupt veel of weinig sturen vraag ik me eigenlijk af?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Even een zijsprong vanaf de warmtepomp, maar een die er wel veel mee te maken heeft:
Onze wasmachine is net overleden, en ik dacht een hotfill (A+++ -10% 0,6 kWh voor een 40 graden was) te kopen als dat het geval zou zijn, maar nu lijkt t alsof er zelf zuinigere varianten bestaan dan de hotfill (A+++ -40% 0,38 kWh voor een 40 graden was)
aankoop prijs is vergelijkbaar
Dat scheelt en leiding aanleggen, en is nog zuiniger ook.

is er iemand daar wel eens mee bezig geweest?
er staat wel bij dat ie ook op regenwater en bronwater kan draaien, maar dat hoeft (nog) niet van mij. Kraanwater is te goedkoop, maar dat is te ver off-topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 28-03-2017 20:01 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Andre1973 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:59:
Even een zijsprong vanaf de warmtepomp, maar een die er wel veel mee te maken heeft:
Onze wasmachine is net overleden, en ik dacht een hotfill (A+++ -10% 0,6 kWh voor een 40 graden was) te kopen als dat het geval zou zijn, maar nu lijkt t alsof er zelf zuinigere varianten bestaan dan de hotfill (A+++ -40% 0,38 kWh voor een 40 graden was)

er staat wel bij dat ie ook op regenwater en bronwater kan draaien, maar dat hoeft (nog) niet van mij. Kraanwater is te goedkoop, maar dat is te ver off-topic.
Wasmachine met ingebouwde WP ?

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:02:
[...]

Wasmachine met ingebouwde WP ?
Nee met een extra aansluiting voor warm water inname, zodat je m (deels) met warmwater van de zonneboiler / warmtepomp kunt vullen i.p.v. met een element met een COP van 1.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:57:
[...]

Begrijp ik niet, een WP heeft 'kouder' water als input en warmer als output, dat blijft hij doen tot output en input ongeveer een dT hebben van 2-3C. Hoe kun je uberhaupt veel of weinig sturen vraag ik me eigenlijk af?
Na een tijdje is mijn Dt wel 3c, maar alleen als ik niet hoger ga dan 33c.
Vorig jaar had ik een Dt van 9c met aanvoer 38c

• BarryH
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:22:

wat bedoel je met 42C ? schakel je pas via de boiler als die 42 graden of hoger is?
ik schakel als EN de boiler warmer dan 30 graden is EN de CVretourT < BoilerTemp -2
EN ik heb de externe NTC niet aangesloten en de interne NTC verplaatst naar de CV retourleiding VOOR deze de ZB wel/niet door keuze maakt

qua hydrolisch schema. begrijp ik goed dat:
1/ de retourleiding van de vloerverwarming bij de driewegklep van de ZB komt.
2/ die driewegklep schakelt tussen door de boiler of niet.
3/ dan de leiding weer samenkomt
4/ dan de CVketel en de ELGA parallel geschakeld staan. (zitten er antiterugstroom kleppen in, oftewel weet je zeker dat de boel werkt met de CVketel als de cv retour door de ZB gaat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Na een tijdje is mijn Dt wel 3c, maar alleen als ik niet hoger ga dan 33c.
Vorig jaar had ik een Dt van 9c met aanvoer 38c
Zo'n situatie, zeer grote dT, had ik in eerste instantie ook in januari toen de aanvoer en retour van mijn verdeler verkeer aangesloten waren en de groepen onderling enorme verschillen hadden in retour temperatuur. Door correct aansluiten en de groepen afstellen op identieke retour temperaturen is dat volledig verdwenen.

Verwijderd

Andre1973 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Nee met een extra aansluiting voor warm water inname, zodat je m (deels) met warmwater van de zonneboiler / warmtepomp kunt vullen i.p.v. met een element met een COP van 1.
Ik bedoelde dat die nog zuiniger variant, dus zonder hotfill, misschien zo zuinig kon zijn door dat die over een een kleine ingebouwde WP zou beschikken.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:12:
[...]

Ik bedoelde dat die nog zuiniger variant, dus zonder hotfill, misschien zo zuinig kon zijn door dat die over een een kleine ingebouwde WP zou beschikken.
Geen idee, staat er niet bij in de specs. maar ik was even bang dat hotfill misschien al weer achterhaald was. En hoopte daar hier een antwoord te vinden.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:10:
[...]

Zo'n situatie, zeer grote dT, had ik in eerste instantie ook in januari toen de aanvoer en retour van mijn verdeler verkeer aangesloten waren en de groepen onderling enorme verschillen hadden in retour temperatuur. Door correct aansluiten en de groepen afstellen op identieke retour temperaturen is dat volledig verdwenen.
Hier zit de boel wel goed aangesloten, echter inregelen is moeilijk want ik heb geen debietmeters.
Het ziet er naar uit dat ik in de toekomst een warmtecamera ga kopen, dan kan ik de boel ook goed inregelen.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Jaja, nu heb ik het weer gedaan :+

Maar heeft de Ecodan geen ingebouwde back-up heater?
De EHS van Samsung en de ThermaV van LG hebben standaard een 4 of 6kW element.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 28-03-2017 20:22 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Andre1973 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:17:
[...]

Geen idee, staat er niet bij in de specs. maar ik was even bang dat hotfill misschien al weer achterhaald was. En hoopte daar hier een antwoord te vinden.
WP lijkt me de enige manier om efficienter dan COP=1 te verwarmen, of men wast met minder water, dat scheelt natuurlijk ook.

• BarryH

komt dit omdat de standaard meetmethode invoer van koud water voorschrijft?

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Hier zit de boel wel goed aangesloten, echter inregelen is moeilijk want ik heb geen debietmeters.
Het ziet er naar uit dat ik in de toekomst een warmtecamera ga kopen, dan kan ik de boel ook goed inregelen.
Zo'n IR pistooltje van 10-15 doet het waarschijnlijk beter dan een camera, de verschillen tussen de groepen zullen waarschijnlijk niet zo groot zijn dat dat op een betaalbare camera goed zichtbaar is.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Met 15mm naar de verdeler......

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:24:
[...]

Met 15mm naar de verdeler......
Klopt, 15mm

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Maar heeft de Ecodan geen ingebouwde back-up heater?
De EHS van Samsung en de ThermaV van LG hebben standaard een 4 of 6kW element.
Jawel, 2 kw dus dan kan er een beetje worden bijgestookt.

Verwijderd

Lijkt er op dat dat wel beter zou kunnen plus groepen afregelen, kun je de 7.5kW verkopen en een 5kWtje er voor in de plaats. ;)

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:36:
[...]

Lijkt er op dat dat wel beter zou kunnen plus groepen afregelen, kun je de 7.5kW verkopen en een 5kWtje er voor in de plaats. ;)
Wedden van niet :) Oke inregelen is nodig maar 5 KW is hier niet genoeg.
Op koude dagen krijg ik mijn water niet warmer dan 32c.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:38

Inderdaad off-topci. Ik heb zo'n hotfill, maar alleen omdat ik hem goedkoop tweedehands kon krijgen en vlakbij mijn boilervat heb staan. Anders zinloos en duur.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Wedden van niet :) Oke inregelen is nodig maar 5 KW is hier niet genoeg.
Op koude dagen krijg ik mijn water niet warmer dan 32c.
Wat is de logica hier achter ?
Hoe kan dat nou, jouw verbruik is lager dan dat van mij en jouw WP heeft 50% meer capaciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 21:35 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Hoe kan dat nou, jouw verbruik is lager dan dat van mij en jouw WP heeft 50% meer capaciteit.
Nachtverlaging :)

Hebben wij identieke situaties dan ?

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 28-03-2017 21:36 ]

Verwijderd

Dat kan dat verschil onmogelijk maken.

Verwijderd

@koevlaas2 Jouw woning heeft gegarandeerd minder warmteverlies dan mijn woning, jaren 70 en niet geisoleerd, boven zelfs nog enkel glas. En je verbruik bevestigd dit ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 21:40 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:36:
[...]

Dat kan dat verschil onmogelijk maken.
Grootte van het huis, isolatiewaarde, gehanteerde kamertemperaturen, deur vaak openlaten of doe je deze altijd snel dicht, zomaar een greep uit verschilmakende mogelijkheden.

Ik verwarm hier trouwens 153m2 400m3 bj 1980 met deels naisolatie naar 20.8c in het stookseizoen.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:40:
@koevlaas2 Jouw woning heeft gegarandeerd minder warmteverlies dan mijn woning, jaren 70 en niet geisoleerd, boven zelfs nog enkel glas. En je verbruik bevestigd dit ook.
Als de sodemieter isoleren dan, je verbruik kan door de helft.

Vraagje, beslaat jouw enkelglas boven ? Nee, dan waait het ook nog flink door.
Bij mij besloeg zelfs het HR++ glas voor mijn WTW ventilatie in gebruik genomen werd.

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 28-03-2017 21:46 ]

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:42:
[...]

Als de sodemieter isoleren dan, je verbruik kan door de helft.

Vraagje, beslaat jouw enkelglas boven ? Nee, dan waait het ook nog flink door.
Bij mij besloeg zelfs het HR++ glas voor mijn WTW ventilatie in gebruik genomen werd.
Als het verbruik zou halveren levert dat ongeveer 1500*.0.05=75.00 op. Daar kan ik geen isolatiemaatregelen voor nemen die financieel verantwoord zijn.
Enkelglas beslaat uiteraard als het verschil tussen binnen en buitentemperatuur er naar is, maar is snel genoeg verdwenen, ik vind het niet echt een probleem.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:52:
[...]

Als het verbruik zou halveren levert dat ongeveer 1500*.0.05=75.00 op. Daar kan ik geen isolatiemaatregelen voor nemen die financieel verantwoord zijn.
Enkelglas beslaat uiteraard als het verschil tussen binnen en buitentemperatuur er naar is, maar is snel genoeg verdwenen, ik vind het niet echt een probleem.
Financieel is maar 1, de comfortwinst die je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar.
Waarom reken jij eigenlijk met een stuiver de KWH ? Als je stroom koopt betaal je toch veel meer ?

Wij hadden plassen in de vensterbank staan en als ik niet iedere dag de ramen afdroogde dan bleef de boel gewoon nat.
Ook had ik als ik op de bank zat last van koude tocht uit een ventilatierooster, dat is nu helemaal verdwenen.

De eerste nacht de WTW aan merkte ik meteen een stuk frissere lucht, ondanks dat we (voorheen) alle roosters boven open hebben staan (7 stuks).

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 28-03-2017 22:00 ]

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Financieel is maar 1, de comfortwinst die je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar.

Wij hadden plassen in de vensterbank staan en als ik niet iedere dag de ramen afdroogde dan bleef de boel gewoon nat.
Ook had ik als ik op de bank zat last van koude tocht uit een ventilatierooster, dat is nu helemaal verdwenen.

De eerste nacht de WTW aan merkte ik meteen een stuk frissere lucht, ondanks dat we (voorheen) alle roosters boven open hebben staan (7 stuks).
Nooit condensproblemen gehad zoals jij het beschrijft en condens aan de binnenzijde van HR+ glas vind ik al helemaal onvoorstelbaar.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Nooit condensproblemen gehad zoals jij het beschrijft en condens aan de binnenzijde van HR+ glas vind ik al helemaal onvoorstelbaar.
Ik weet inmiddels dat het allemaal mogelijk is. Het gekke is alleen dat we geen condens of schimmel op muren en plafonds hadden, alleen gedoe met de ramen.

Als je met € 0,20 per KWH rekent word je besparing al € 300,- p/j en komt iets van een TVT inzicht.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Ik weet inmiddels dat het allemaal mogelijk is. Het gekke is alleen dat we geen condens of schimmel op muren en plafonds hadden, alleen gedoe met de ramen.

Als je met € 0,20 per KWH rekent word je besparing al € 300,- p/j en komt iets van een TVT inzicht.
Ja maar ik heb voldoende eigen PV opwek. EnergieNota is ongeveer 0.00 op jaarbasis.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Ja maar ik heb voldoende eigen PV opwek. EnergieNota is ongeveer 0.00 op jaarbasis.
In 2011 installeerde ik 4440 Wp, 1000 KWH teveel leverde dit op dat ik al die jaren verkocht aan Greenchoice voor 22cent de KWH, echter nu met de WP en bijleg van 10 panelen hopelijk net genoeg. Voor een electrische auto moet er nog flink bijgelegd worden.

Maar, ik reken altijd met de prijs die afname ook kost, want anders valt geen enkele maatregel terug te verdienen (indien nodig, meestal niet).

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Zolang de wanden aan de binnenkant dampopen en vochtregulerend worden afgewerkt, kan je bijna geen vocht op je ramen hebben.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:12:
[...]

Zolang de wanden aan de binnenkant dampopen en vochtregulerend worden afgewerkt, kan je bijna geen vocht op je ramen hebben.
Muren waren geverfd met muurverf, of dit damp open is weet ik eigenlijk niet.
Wel heb ik in de loop der jaren een paar flinke tochgaten in o.a. het dak dicht gemaakt, dat zal wel gescheelt hebben, mijn huis was geen doorwaaihok meer.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:11:
[...]

In 2011 installeerde ik 4440 Wp, 1000 KWH teveel leverde dit op dat ik al die jaren verkocht aan Greenchoice voor 22cent de KWH, echter nu met de WP en bijleg van 10 panelen hopelijk net genoeg. Voor een electrische auto moet er nog flink bijgelegd worden.

Maar, ik reken altijd met de prijs die afname ook kost, want anders valt geen enkele maatregel terug te verdienen (indien nodig, meestal niet).
Dan moet je toch ook plus minus op 0 uitkomen ? 1000 over plus 10 * 250 is 3.500. Dat verstook jij niet met je WP volgens mij.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:15:
[...]

Muren waren geverfd met muurverf, of dit damp open is weet ik eigenlijk niet.
Wel heb ik in de loop der jaren een paar flinke tochgaten in o.a. het dak dicht gemaakt, dat zal wel gescheelt hebben, mijn huis was geen doorwaaihok meer.
Ala je ramen aan de binnenkant beslaan dan denk ik damp dicht

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:17:
[...]

Dan moet je toch ook plus minus op 0 uitkomen ? 1000 over plus 10 * 250 is 3.500. Dat verstook jij niet met je WP volgens mij.
Niet helemaal, ik heb 10x 260 Wp bijgelegd echter oost/west, een set van 4 heb ik vandaag precies 1 jaar en deze heeft 650 KWH opgeleverd.
de andere 6 panelen ongeveer 1200 KWH en van mijn 1000 KWH was nog maar 800 over ivm 2 electrische scooters. Bij elkaar heb ik ca 5000 KWH opwek en het ziet er naar uit dat we op 0 uitkomen, dan word de rekening - €17 p/m (€ 250 welkom bonus )

Er is sinds augustus nog geen 2000 KWH in de WP verstookt, incl. SWW

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 28-03-2017 22:25 ]

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:19:
[...]

Ja, binnenkant en plassen op de vensterbank.
Voordeel was wel dat ik in de ochtend nog net kon voorkomen dat het water ook op de vloer sijpelde.
Gelukkig is alles opgelost met de WTW ventilatie inbedrijf.

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:12:
[...]

Traditioneel bij houtskeletbouw moet de damp-open folie altijd aan de buitenzijde van de isolatie anders sluit je vocht op in de isolatie. Dampdicht gebruik je aan de binnenzijde, achter gips óf gips en OSB.

Wij hebben geïsoleerd met isovlas en ademend gebouwd. De dampdichte folie hebben we dus achterwege gelaten en de damp-open folie aan de buitenzijde van de (voorzet)wand toegepast. Daarbij heb ik ventilatie in de gevel geboord (met bijenbekjes) zodat vocht wat zich achter het damp scherm mocht ophopen weg kan.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dampscherm.htm

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:19:
[...]

Dan nog is het vreemd dat er zoveel vocht neerslaat op de ramen.
Bij mij is de gehele bovenverdieping dampdicht, vloeren, wanden, dak, alles.
Overdag ramen dicht, in de nacht op een kleine kier. MV afzuiging op maar 1 punt.
Ik heb een RV als de Sahara, in het hele huis trouwens. We drogen al aardig wat was boven om nog wat vocht in huis te krijgen.
Heb nog nooit condens op de ramen gehad.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:19:
[...]

Overdag ramen dicht, in de nacht op een kleine kier. MV afzuiging op maar 1 punt.
Ik heb een RV als de Sahara, in het hele huis trouwens. We drogen al aardig wat was boven om nog wat vocht in huis te krijgen.
Wij komen van 90 - 95% RV boven, met meer roosters open had ik dit al op 65% weten te brengen.
Nu met de WTW tussen de 45 en 55% en alleen nog wat condens (af en toe) op een oud dakraam, maar lang niet meer zo erg als eerst. Was is ook vele malen sneller droog en tijdens de slaap ademen gaat een stuk beter.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:26:
[...]

tijdens de slaap ademen gaat een stuk beter.
Hoe weet je dat? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoorde hij van zijn vrouw, die kan nu ook weer slapen. ;) :Z

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Wij komen van 90 - 95% RV boven, met meer roosters open had ik dit al op 65% weten te brengen.
Nu met de WTW tussen de 45 en 55% en alleen nog wat condens (af en toe) op een oud dakraam, maar lang niet meer zo erg als eerst. Was is ook vele malen sneller droog en tijdens de slaap ademen gaat een stuk beter.
90-95% :o Dat is echt serieus hoog en slecht voor je gezondheid! Had je geen last van schimmelvorming hier en daar op muren of plafonds?

Gelukkig heb je nu serieus werk gemaakt van je ventilatie en is het stukken verbeterd.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:19:
[...]

Hoe is de wand opbouw aan de binnenkant?

• koevlaas2
Omdat ik in de nacht wakker werd en direct het verschil ervoer.

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:40:
[...]

90-95% :o Dat is echt serieus hoog en slecht voor je gezondheid! Had je geen last van schimmelvorming hier en daar op muren of plafonds?

Gelukkig heb je nu serieus werk gemaakt van je ventilatie en is het stukken verbeterd.
Klopt, het was erg slecht gesteld met de luchtkwaliteit ondanks de roosters die open stonden.
We hadden wel schimmelde dozen en spullen die op zolder stonden, maar verder geen last op muren en plafonds.
Mijn ervaring is dat onder de 60% RV geen condensatie meer optreedt.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:57:
[...]

Klopt, het was erg slecht gesteld met de luchtkwaliteit ondanks de roosters die open stonden.
We hadden wel schimmelde dozen en spullen die op zolder stonden, maar verder geen last op muren en plafonds.
Mijn ervaring is dat onder de 60% RV geen condensatie meer optreedt.
Heb je water in kruip ruimte of zo want ik had het alleen met alles dicht en op slaapkamer vanwege logische vocht produktie. Nu met simpele mv alles weg. Dat je niet eerder bent gaan ventileren, als dozen staan te schimmelen Poe Poe
Die roosters zijn alleen om lucht toevoer te geven aan ventilatie, ze ventileren niet echt zelf

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Heb je water in kruip ruimte of zo want ik had het alleen met alles dicht en op slaapkamer vanwege logische vocht produktie. Nu met simpele mv alles weg. Dat je niet eerder bent gaan ventileren, als dozen staan te schimmelen Poe Poe
Die roosters zijn alleen om lucht toevoer te geven aan ventilatie, ze ventileren niet echt zelf
Kruipruimte ligt zand, dat best vochtig is als je er even op ligt, verder geen plassen in de KR.
Achteraf gezien hadden we dit eerder moeten doen, ik ben weer wijzer geworden.
Dozen schimmelden niet zo erg dat er oerwouden groeiden, maar gewoon van die zwarte puntjes in bijv. een kinderwieg oid.

De roosters ventileerden bij weinig wind te weinig en bij veel wind teveel, ik werd gek van het steeds opnieuw moeten afstellen en zodoende kwam ik op het idee balansventilatie te installeren.

Voor aankomende zomer heb ik een CVE liggen waarmee ik frisse lucht het huis in ga blazen, puur om de ramen niet open te hoeven hebben en toch veel verfrissing te realiseren.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:12:
[...]

Hoe is de wand opbouw aan de binnenkant?
Gips, houtskeletbouw met 100mm Pir, dampdicht dus.
Aan de buitenzijde zit een folie, wat precies weet ik niet. Daarover zit Keralit als gevelbekleding.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 29-03-2017 12:57 ]

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:53:
[...]

Gips, houtskeletbouw met 100mm Pir, dampdicht dus.
Aan de buitenzijde zit een folie, wat precies weet ik niet. Daarover zit Keralit als gevelbekleding.
Gips is vochtregulerend, je vocht zal in het gips gaan zitten en vervolgens verdampen in de ruimte.

Kooltherm heeft trouwens dampopen spouw platen, buitenkant zal een dampopen folie zijn.

• BarryH
koevlaas2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Kruipruimte ligt zand, dat best vochtig is als je er even op ligt, verder geen plassen in de KR.
Achteraf gezien hadden we dit eerder moeten doen, ik ben weer wijzer geworden.
Dozen schimmelden niet zo erg dat er oerwouden groeiden, maar gewoon van die zwarte puntjes in bijv. een kinderwieg oid.

De roosters ventileerden bij weinig wind te weinig en bij veel wind teveel, ik werd gek van het steeds opnieuw moeten afstellen en zodoende kwam ik op het idee balansventilatie te installeren.

Voor aankomende zomer heb ik een CVE liggen waarmee ik frisse lucht het huis in ga blazen, puur om de ramen niet open te hoeven hebben en toch veel verfrissing te realiseren.
bodemfolie kan voorkomen dat het vocht uit het zand in de kruipruimte-lucht komt

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:21:
[...]

Gips is vochtregulerend, je vocht zal in het gips gaan zitten en vervolgens verdampen in de ruimte.

Kooltherm heeft trouwens dampopen spouw platen, buitenkant zal een dampopen folie zijn.
De Xtratherm pir platen zijn hier niet dampopen. Dus alle andere materialen voeren geen vocht af. Maar

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Bij de warmtepomp (bijvoorbeeld Mitsubishi Zubadan of Daikin Altherma LT) zit een thermostaat om de temperatuur te regelen van de ruimte. Hoe zit dit met meerdere ruimtes? Als je bijvoorbeeld een systeem als evohome/alphaIP wilt koppelen aan zo een warmtepomp?
Kan zo een warmtepomp ook warmte leveren als er vraag naar warmwater is door de VV pomp? Dus dat zo een systeem als Evohome/alpha IP de pomp regelt van de vloerverwarming?

Hoe moet ik dit voor mij zien?

• koevlaas2
BarryH schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:12:
[...]

bodemfolie kan voorkomen dat het vocht uit het zand in de kruipruimte-lucht komt
Mijn vloerisolatie houd al een hoop vocht tegen volgens mij, maar met bodemfolie zou het vochtgehalte nauwelijks zakken denk ik, gebrek aan ventilatie was bij ons het probleem.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
migila schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:02:
Bij de warmtepomp (bijvoorbeeld Mitsubishi Zubadan of Daikin Altherma LT) zit een thermostaat om de temperatuur te regelen van de ruimte. Hoe zit dit met meerdere ruimtes? Als je bijvoorbeeld een systeem als evohome/alphaIP wilt koppelen aan zo een warmtepomp?
Kan zo een warmtepomp ook warmte leveren als er vraag naar warmwater is door de VV pomp? Dus dat zo een systeem als Evohome/alpha IP de pomp regelt van de vloerverwarming?

Warmtepomp op een buffervat. (eventueel met hygienespiraal en e-doorstromer voor tapwater)
Warmtepomp houdt buffervat op vast ingestelde watertemperatuur. (35 graden ofzo)

Dan kan je schakelen wat je wilt op de vloer. Merkt de WP weinig van. (nou ja een beetje :> )
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:02:
[...]

De Xtratherm pir platen zijn hier niet dampopen. Dus alle andere materialen voeren geen vocht af. Maar
van de website van gyrpoc:

gips draagt bij aan een gezond binnenklimaat.
Het heeft namelijk een vochtregulerende eigenschap.
Als een ruimte vochtig is, neemt gips vocht op.
Als de ruimte droger is, geeft gips dat vocht weer af aan de ruimte.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Bij mijn 95% pleurt het vast van het plafond af :+

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:43:
[...]

Bij mijn 95% pleurt het vast van het plafond af :+
Als het te lang duurt gaat het op den duur zeker schimmelen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb mijn wp vandaag officieel uitgezet, tijd voor zomer. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:16:
We hebben vandaag nog een paar uurtjes gedraaid, afgelopen week trouwens weinig draaiuren.
Morgen hopelijk ook weer geen verwarming nodig.
Verhouding verbruik heel het huis / zonne-opwek bijna 1:1

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Ja, ken de eigenschappen van gips, maar dat het ook echt zo goed zou werken had ik niet verwacht. Ik moet moeite doen om boven de 35% rv te blijven.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:28:
[...]

Ja, ken de eigenschappen van gips, maar dat het ook echt zo goed zou werken had ik niet verwacht. Ik moet moeite doen om boven de 35% rv te blijven.
Minder (hard) afzuigen en je RV stijgt waarschijnlijk, zet ik mijn ventilatie 'harder' dan daalt het RV ook meer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lezen jullie wel eens die topic waarschuwing hieronder?

Of staan alle WPen inmiddels uit? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noord27
Bouwmaterialen eigenschappen is helaas geen topic voor op tweakers. Anders konden er wel een paar pagina's weg gelaten worden. ;)

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:38:

Het is hier ook een beetje de duurzame kroeg.
Af en toe leveren wij karma-punten in, ik denk doordat we offtopic gaan :)

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:28:
[...]

Zo goed werkt het :)

Ik weet niet of de waf van planten houd, maar anders wil dat ook nog wel eens helpen
migila schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:02:

Een wp is niet anders als een CV ketel wat dit betreft.

Je kunt gewoon een externe aan/uit thermostaat aansluiten in de meeste gevallen, die vraagt warmte en de wp geeft warmte.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:38:

Je hebt gelijk.

Maar al aardig wat warmtepompen staan te koelen, tenminste, bij mensen die niet van zonwering houden...

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:43:
Bouwmaterialen eigenschappen is helaas geen topic voor op tweakers. Anders konden er wel een paar pagina's weg gelaten worden. ;)
Niks mis mee, vaak gaat het over isolatie.
Alleen ben ik van mijn mening dat isoleren en een warmtepomp hand in hand gaan.
Al is daar een persoon op dit forum niet mee eens.

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:55:
[...]

Niks mis mee, vaak gaat het over isolatie.
Alleen ben ik van mijn mening dat isoleren en een warmtepomp hand in hand gaan.
Al is daar een persoon op dit forum niet mee eens.
Minstens twee.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Isoleren is altijd de eerste stap. Maar dat geldt ook voor cv-ketels, biomassa- ketel, pellet kachel, infrarood, houtkachel, alles brander, elektrische kachel, etc. Niet specifiek WP gerelateerd.

Op temperaruur houden is een WP eigenschap en isolatie ook. Maar dat kunnen alle andere bronnen van warmte voorziening net zo goed. Allemaal voor en nadelen.

Isolatie is van toepassing op elke warmtebron.

[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 29-03-2017 22:28 ]

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Grolsch schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:51:
[...]

Een wp is niet anders als een CV ketel wat dit betreft.

Je kunt gewoon een externe aan/uit thermostaat aansluiten in de meeste gevallen, die vraagt warmte en de wp geeft warmte.
Om toch nog maar even over warmtepompen te praten hier :)

Maar dat bedoel ik dus eigenlijk... als de buffer warm genoeg is dan komt het water direct uit de buffer en niet via de warmtepomp? Maar als ik de thermostaat dan aansluit op de WP dan gaat die warmte maken terwijl de warmte uit het buffervat (met zonnewarmte) komt....

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg
Met dit plaatje is de sensor een 3 wegklep welke schakelt tussen de WP en het buffervat?

[ Voor 3% gewijzigd door migila op 29-03-2017 22:26 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:25:
Isoleren is altijd de eerste stap. Maar dat geldt ook voor cv-ketels, biomassa- ketel, pellet kachel, infrarood, houtkachel, alles brander, elektrische kachel, etc. Niet specifiek WP gerelateerd.
Als je power genoeg hebt met een cv ketel of houtkachel waarom zou je dan isoleren ?
Een mens gaat de put pas dempen als het kalf verdronken is, althans de meeste mensen niet de tweakers hier :)

• reneeke1970

Op temperaruur houden is een WP eigenschap en isolatie ook. Maar dat kunnen alle andere bronnen van warmte voorziening net zo goed. Allemaal voor en nadelen.

En als je nou geen geld hebt voor een tweede stap, wat heeft dan prioriteit?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Isoleren is nuttig om CO2 uitstoot te beperken. Maar als je al CO2 vrij bent ...

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:16:
Hoe gaat het dan met je comfort i.v.m. de oppervlaktetemperatuur van je vloer wetende dat de temperatuur 50cm onder het maaiveld, bodem kruipruimte, tussen september en april slechts 5C is ?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Domba schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 00:01:
[...]

Probeer eens een al-cheapo FS400a een radiaal hall-effect, zijn boven de 700l/h niet meer geheel stil, axiale hall-effect meters zijn langer redelijk stil, maar hebben vaak minder pulsen voor zelfde flow.

Loxone kan toch op de digitale poorten de frequentie meten (tijd tussen pulsen), dat is toch voldoende voor een continue flowmeter, voor een tapwater meting, kan je beter losse impulsen tellen.
In principe gebruik je de zelfde type meter als voor de BAE 0910 enkel zet impulsen of frequentie niet om naar one-wire, naar direct op een digitale ingang,

Ik gebruik zelf een interrupt om totaal aantal pulsen voor een bepaalde tijds eenheid (30sec) te tellen ipv aantal microseconden tussen 2 pulsen te bepalen en daaruit de flow afleiden.
Dit een goede flowmeter?
https://haustechnik-binde...-1-ig-x-1-ag-223-7704-000

is ook goed te doen qua prijs.
Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)