Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.340 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:48:
Om de gemaakte warmte te meten heb je een... warmtemeter nodig.
Het lijkt erop dat die steeds vaker ingebouwd wordt :)

In ander nieuws: de toekomst lijkt een strijd te worden tussen R32 en R290.
http://hydrocarbons21.com...g_at_german_ish_tradeshow
De warmtepomp die ik zoek (monobloc, modulerend, R290) lijkt daadwerkelijk op de markt te komen :*)
Alpha Innotec heeft al jaren een monobloc die op R290 draait

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 25-03-2017 11:57 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bij een CV ketel gebruikte (vrijwel?) niemand een warmtemeter. Alleen voor optimale afstelling is een warmtemeter zinvol. De TVT daarvan is discutabel. Als je het allemaal zelf goedkoop weet te installeren kan het denk ik wel zinvol zijn, maar als je het laat doen met nieuwe materialen dan verdien je dat waarschijnlijk niet terug (zeker niet als je alle ingestoken uren niet als hobby, maar als werk ziet: ik reken voor mezelf voor klussen die ik leuk vind om te doen een tientje per uur om enigszins een idee van TVT te krijgen).

De verschillen in COP tussen wel of niet tot het uiterste tweaken vallen me met wat ik tot nu toe lees eerlijk gezegd tegen (of omgekeerd: PnP lijkt al behoorlijk goede resultaten te geven, waarschijnlijk stuk beter dan bij CV, waar eigenlijk wél een minimum aan afstelling noodzakelijk was om enigszins redelijke resultaten te boeken).

Over 'meten=weten': meet je dan ook exact hoeveel mensen in huis zijn (en welke inspanning ze verrichten), hoe vaak een deur of raam openstaat (en bij welke temperaturen en welke windsnelheden), hoeveel je buren stoken (of hoeveel je aan je buren verliest), de mate van zon-instraling etc. etc.? Ik lees hier regelmatig meetresultaten die semi-wetenschappelijk worden geponeerd, maar die zonder allerlei andere meetgegevens eigenlijk niet zo heel veel zeggen en tot een wijde range van vaak nogal speculatieve oorzaken en verbanden leiden. Soms zal het allemaal best kloppen, maar soms is het denk ik ook maar een slag in de lucht.

Kortom, ik twijfel dus nog over nut en noodzaak van een warmtemeter (al was het maar omdat ik er dan eigenlijk meteen 4 nodig heb: 2xWP+CV+zonnecollectoren/dwtw).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oxellaar schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Alpha Innotec heeft al jaren een monobloc die op R290 draait
Klopt, maar die was aan/uit. De LWDV is modulerend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:28
Vandaag een poging gedaan het buffervat aan te sluiten maar vind het ding toch nogal in de weg staan in de garage en je ziet nogal wat leidingen lopen dus ben er nog niet aan uit. Dus vandaag alleen maar even de retour van de laatste radiator voor het vuilfilter gezet i.p.v. erna en de warmtemeter ertussen geplaatst.

Wat blijkt, ik heb 1250l/h aan flow. Dus de pompstand ook maar meteen op 3 gezet i.p.v. 4, nu haal ik nog 1150 l/h, lijkt me meer dan voldoende toch?

Meter gegevens van de gas kan ik denk ik ook wel uit domoticz verwijderen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XQ4k7uw.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Maikie18 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:34:
Vandaag een poging gedaan het buffervat aan te sluiten maar vind het ding toch nogal in de weg staan in de garage en je ziet nogal wat leidingen lopen dus ben er nog niet aan uit. Dus vandaag alleen maar even de retour van de laatste radiator voor het vuilfilter gezet i.p.v. erna en de warmtemeter ertussen geplaatst.

Wat blijkt, ik heb 1250l/h aan flow. Dus de pompstand ook maar meteen op 3 gezet i.p.v. 4, nu haal ik nog 1150 l/h, lijkt me meer dan voldoende toch?

Meter gegevens van de gas kan ik denk ik ook wel uit domoticz verwijderen

[afbeelding]
Als je dit verbruik het hele jaar hebt ben je spekkoper :9~

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:28
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:37:
[...]

Als je dit verbruik het hele jaar hebt ben je spekkoper :9~
Gaat ook zo blijven voor de rest van het jaar want de hr ketel is weg en de gaskraan staat dicht :)

Dit is het buffervat(je), twijfel nog of ik hem er wel tussen ga zetten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zkqvNqY.jpg

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
Maikie18 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:55:
[...]

Gaat ook zo blijven voor de rest van het jaar want de hr ketel is weg en de gaskraan staat dicht :)

Dit is het buffervat(je), twijfel nog of ik hem er wel tussen ga zetten

[afbeelding]
Je kan je buffervat natuurlijk ook uit en aan schakelbaar maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38
Is het iedereen bekend dat je per 1-2017 jaarlijks lek controle moet uitvoeren bij een r410 systeem en ook een logboek bij moet houden ?

https://www.stek.nl/wp-co...etabel-kg-CO2-eqGROOT.pdf

Ik dacht eerst allen bij >2.39 kg, maar er staat bijmvoor elk systeem.. :(

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:29
jacovn schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:25:
Is het iedereen beken dat je per 1-2017 jaarlijks lek controle moet uitvoeren bij een r410 systeem en ook een logboek bij moet houden ?

https://www.stek.nl/wp-co...etabel-kg-CO2-eqGROOT.pdf

Ik dacht eerst allen bij >2.39 kg, maar er staat bijmvoor elk systeem.. :(
Zie onderaan
5 - 50 ton CO2 -equivalent – 1x per 12 maanden (was 3 - 30kg koudemiddel)
En de grens voor R410a is dan 2,39kg :)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:29:
[...]

Verplicht ? Zinloos, het gros kijkt er toch niet naar. Slimme meter viel de besparing ook tegen door bewustzijn.
Verplicht... Zo wordt het ongeveer wel. Over een aantal jaar zijn fabrikanten verplicht om aan te tonen dat hun systeem goed presteert.
Het is ook vrij simpel om in de warmtepomp een eigen warmtemeter te plaatsen. Het enige wat nog ontbreekt is een flowsensor. Alle andere gegevens worden al gemeten.

• jacovn
Domba schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:54:
[...]

Zie onderaan
5 - 50 ton CO2 -equivalent – 1x per 12 maanden (was 3 - 30kg koudemiddel)
En de grens voor R410a is dan 2,39kg :)
Ja, maar rechts van de tabel staat ook:

Let op:
vanaf 1 januari 2017 is bij de blauw gekleurde middelen lekcontrole verplicht bij een inhoud < 3 kg.

En R410 is blauw in de tabel..

Wellicht is het dan bij minder dan 2.39 KG niet van toepassing, of volgense deze Nota Bene maar een keer per 2 jaar als er een lekcontrole ingebouwd zit:

NB: als installaties een lekdetectiesysteem hebben, kan deze frequentie worden gehalveerd.
Het lekdetectiesysteem moet wel elke 12 maanden worden gecontroleerd op goed functioneren.

Het gaat mij meer om wat voor kosten je krijgt als er elke jaar een controle door een instalateur gedaan moet worden. Er werd mij 200€ ex btw verteld, maar dat was door een instalateur die liever een W/W unit wil verkopen. Dat is dan meer een mono ding met veel minder kilos r290 en dan zou je die kosten niet hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 08:03:
[...]

Ja, maar rechts van de tabel staat ook:

Let op:
vanaf 1 januari 2017 is bij de blauw gekleurde middelen lekcontrole verplicht bij een inhoud < 3 kg.

En R410 is blauw in de tabel..

Wellicht is het dan bij minder dan 2.39 KG niet van toepassing, of volgense deze Nota Bene maar een keer per 2 jaar als er een lekcontrole ingebouwd zit:

NB: als installaties een lekdetectiesysteem hebben, kan deze frequentie worden gehalveerd.
Het lekdetectiesysteem moet wel elke 12 maanden worden gecontroleerd op goed functioneren.

Het gaat mij meer om wat voor kosten je krijgt als er elke jaar een controle door een instalateur gedaan moet worden. Er werd mij 200€ ex btw verteld, maar dat was door een instalateur die liever een W/W unit wil verkopen. Dat is dan meer een mono ding met veel minder kilos r290 en dan zou je die kosten niet hebben.
Beetje raar vind je niet? Maar zal inderdaad te maken hebben dat hij liever de w/w unit kwijt wilt. Een installateur of koeltechnisch bedrijf is met een kwartiertje / half uurtje klaar met een " sniffer "
Ik heb al eens gedacht om zo'n ding zelf te kopen, kan je een lekkage vrij snel vinden / ontdekken.
Zo duur zijn ze niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 08:17:
[...]

Beetje raar vind je niet? Maar zal inderdaad te maken hebben dat hij liever de w/w unit kwijt wilt. Een installateur of koeltechnisch bedrijf is met een kwartiertje / half uurtje klaar met een " sniffer "
Ik heb al eens gedacht om zo'n ding zelf te kopen, kan je een lekkage vrij snel vinden / ontdekken.
Zo duur zijn ze niet.
Maar helaas zijn de voor rij kosten ook behoorlijk als ze wat verder weg zitten.

Gaat waarschijnlijk net zo als met een airco installatie. Wordt geen woord gesproken over onderhoud, dat krijg je onder je neus gedrukt bij oplevering. Nu snap ik best wel dat een systeem onderhoud nodig heeft, maar meer inzicht in de operationele kosten zou ook wel fijn zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 09:15:
[...]

Maar helaas zijn de voor rij kosten ook behoorlijk als ze wat verder weg zitten.

Gaat waarschijnlijk net zo als met een airco installatie. Wordt geen woord gesproken over onderhoud, dat krijg je onder je neus gedrukt bij oplevering. Nu snap ik best wel dat een systeem onderhoud nodig heeft, maar meer inzicht in de operationele kosten zou ook wel fijn zijn.
Onderhoud is eigenlijk een contole op lek en druk, verder is het schoonmaken van de buiten unit. Maar je zal ze de kost moeten geven die niets doen totdat er problemen zijn.
Ik houd het bij schoonmaken/controle, een sniffer koop ik misschien zelf (gebruikte) die 100,- heb je er zo uit.

Maar dat neemt niet weg dat je "officieel" onderhoud moet laten uitvoeren door een STEK monteur.

Nu geloof ik niet dat ze er op controleren, maar ik zit er straks zelf ook wel een beetje mee.

Als er ooit gezeur komt moet je een logboek kunnen laten zien, en dat kan niet anders als elk jaar de installatie te laten controleren.

Nu lijkt het mij ook niet onverstandig om dit af en toe te laten doen, maar elk jaar is misschien wat vaak :?

Gelukkig heb ik nog wel een aantal bekende STEK monteurs, dus dat zal wel goed gaan komen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2017 10:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Na het kijken van dit filmpje ben ik toch een beetje geschrokken van het geluid binnen.

Het betreft de binnenunit van Pana T-CAP 12 kW (WH-SXC12F9E8).

Ok, de kap is er vanaf, maar ik zou 'm toch niet tegen een muur monteren waar zich aan de andere kant een slaapkamer bevindt.

Ik dacht eigenlijk dat de geluidskwestie alleen bij een buitenunit speelde.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 10:33:
[...]

Onderhoud is eigenlijk een contole op lek en druk, verder is het schoonmaken van de buiten unit. Maar je zal ze de kost moeten geven die niets doen totdat er problemen zijn.
Ik houd het bij schoonmaken/controle, een sniffer koop ik misschien zelf (gebruikte) die 100,- heb je er zo uit.
Je laat je koelkast/vriezer ed. toch ook niet op druk en lekkage controleren ?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Appels en peren.
Als je het aantal koppelingen in een splitunit vergelijkt met een koelkast lijkt je warmtepomp meer een industriële installatie.
In een koelkast zit een paar honderd gram R600a, gwp=3 tegenover meer dan een kilo R410a met gwp 2000+ in een split

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:35:
Appels en peren.
Als je het aantal koppelingen in een splitunit vergelijkt met een koelkast lijkt je warmtepomp meer een industriële installatie.
In een koelkast zit een paar honderd gram R600a, gwp=3 tegenover meer dan een kilo R410a met gwp 2000+ in een split
Monoblok in mijn geval, gevolgen zijn door gwp waarde groter, maar de kans waarschijnlijk niet/nauwelijks ?

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zondag 26 maart 2017 @ 10:40:
Maar dat neemt niet weg dat je "officieel" onderhoud moet laten uitvoeren door een STEK monteur.

Nu geloof ik niet dat ze er op controleren, maar ik zit er straks zelf ook wel een beetje mee.

Als er ooit gezeur komt moet je een logboek kunnen laten zien, en dat kan niet anders als elk jaar de installatie te laten controleren.

Nu lijkt het mij ook niet onverstandig om dit af en toe te laten doen, maar elk jaar is misschien wat vaak :?

Gelukkig heb ik nog wel een aantal bekende STEK monteurs, dus dat zal wel goed gaan komen :)
Klopt, toch maar eens een voorstel doen bij mijn werkgever om mijn stek diploma te gaan halen :)
Win win, maar ik vermoed dat ik het op mijn werk meer nodig heb.

Monoblocks hoeven niet stek gekeurd te worden toch :?

Verwijderd

Grolsch schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:59:
Monoblocks hoeven niet stek gekeurd te worden toch :?
Geen idee, ik dacht dat de soort en hoeveelheid koelmiddel bepalend was.

• jacovn
De grens was 3 KG maar nu staat er in de link die ik plaatste een grens van 2.39 kg r410a wat dan xx ton co2 is, maar ook opmerking dat alles in blauw (ook r410a) controle moet hebben.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Monoblok in mijn geval, gevolgen zijn door gwp waarde groter, maar de kans waarschijnlijk niet/nauwelijks ?
Een paar maanden geleden was hier nog iemand met een mono die DOA was door gelekt koelmiddel...
Wijs in je koelkast maar een flarekoppeling, het elektronisch expansieventiel en omkeerklep aan ;)
Er kan minder mis gaan dan bij een splitunit, een mono heeft ook minder koudemiddel, maar de vergelijking met een koelkast is te eenvoudig.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:56
Zeg @koevlaas2 en @helloitsme, ik was wel benieuwd of er nog vorderingen waren met die warmtepompen in een rijtje nieuwbouwwoningen in de buurt van Utrecht die hun eigen koude lucht aanzogen. Zie Tweakers deel 2. Puur uit nieuwsgierigheid. Maar misschien heb ik iets gemist in deel 3.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Domba
jacovn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:17:
De grens was 3 KG maar nu staat er in de link die ik plaatste een grens van 2.39 kg r410a wat dan xx ton co2 is, maar ook opmerking dat alles in blauw (ook r410a) controle moet hebben.
Het criterium voor lekkage controle is verandert van >3kg naar >5 ton CO2 equivalenten en dus niet alle F-gassen met een blauwe waarde maar enkel alleen die met een gewicht gelijk aan of meer dan de blauwe waarde

Zie artikel 4 art1 van EU F-gassen regeling ((EU) Nr. 517/2014)
Exploitanten van apparatuur die niet in schuimen opgenomen gefluoreerde broeikasgassen bevat in hoeveelheden van 5 ton CO2-equivalent of meer zorgen ervoor dat de apparatuur op lekken wordt gecontroleerd.
Edit de eerst volgende grote wijzing is 1 januari 2020
Dan mogen er geen nieuwe units meer geproduceerd/in verkoop gebracht worden met koelmiddel GWP >2500 als ook een bijvulverbod met nwe GWP>2500 enkel nog met uit recycling afkomstige, uitgezonderd R404A en R507A <40 ton-equivalenten en voor koeltoepassingen lager dan -50C
Als ook een verkoopverbod voor nieuwe mobiele warmtepompen met koelmiddel GWP>150

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 26-03-2017 16:07 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bram-Bos
Domba schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:46:
[...]

Het criterium voor lekkage controle is verandert van >3kg naar >5 ton CO2 equivalenten en dus niet alle F-gassen met een blauwe waarde maar enkel alleen die met een gewicht gelijk aan of meer dan de blauwe waarde

Zie artikel 4 art1 van EU F-gassen regeling ((EU) Nr. 517/2014)

[...]

Edit de eerst volgende grote wijzing is 1 januari 2020
Dan mogen er geen nieuwe units meer geproduceerd/in verkoop gebracht worden met koelmiddel GWP >2500 als ook een bijvulverbod met nwe GWP>2500 enkel nog met uit recycling afkomstige, uitgezonderd R404A en R507A <40 ton-equivalenten en voor koeltoepassingen lager dan -50C
Als ook een verkoopverbod voor nieuwe mobiele warmtepompen met koelmiddel GWP>150
Hoe kan ik berekenen hoeveel kilo R410A er in mijn leidingen zit? Geschatte afstand tussen binnenunit en buitenunit: 2,5 meter.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Domba
Bram-Bos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:11:
[...]
Hoe kan ik berekenen hoeveel kilo R410A er in mijn leidingen zit? Geschatte afstand tussen binnenunit en buitenunit: 2,5 meter.
2,5 meter dat is dan een Carrier met 0,85kg R410a want de minimale lengte voor Toshiba is 3 meter
zoek de installatiehandleiding zoals deze voor Toshsiba V3.0

• Bram-Bos
Domba schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:23:
[...]

2,5 meter dat is dan een Carrier met 0,85kg R410a want de minimale lengte voor Toshiba is 3 meter
zoek de installatiehandleiding zoals deze voor Toshsiba V3.0
Dan heb ik het verkeerd geschat, want ik heb een Toshiba :-)

Dank!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:10:
Zeg @koevlaas2 en @helloitsme, ik was wel benieuwd of er nog vorderingen waren met die warmtepompen in een rijtje nieuwbouwwoningen in de buurt van Utrecht die hun eigen koude lucht aanzogen. Zie Tweakers deel 2. Puur uit nieuwsgierigheid. Maar misschien heb ik iets gemist in deel 3.
Niets meer van gehoord.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:33
Bram-Bos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:10:
Ik heb wel even kort contact opgenomen met koevlaas2, maar hem nog niet uitgenodigd. Dit komt wellicht nog. We zijn eerst nog met de buurt bezig om alle problemen in kaart te brengen (het gaat niet alleen om die van mij maar ook die van de rest van de straat). De aannemer gaat de komende maanden ook een aantal verbeteringen doorvoeren om de luchtstroom te verbeteren en het geluid te verminderen. Ik wacht dat even af. Zodra er nieuws is laat ik het weten! (sorry voor de vertraging en bedankt voor de belangstelling :-) )

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:11:
[...]

Op je buitendeel staat hoeveel er af-fabriek is gevuld, bij een splitunit is dat meestal voldoende voor maximaal een meter of 7 enkele leiding, bij zwaardere wat meer meters. Bij 2.5 meter zal bij een split er vaak juist een gedeelte van de voorvulling uit moeten, overvulling kan namelijk ook.
Voor lengtes boven de 7 en tot de maximale leidinglengte moet er een x aantal gram per meter bijgevuld worden. De diameter van je vloeistofleiding bepaald hoeveel gram/m erbij moet.
De vloeistofleiding moet tijdens bedrijf over de volle lengte gevuld zijn met vloeistof.
De faseovergang van vloeistof naar gas, of andersom, mag pas plaatsvinden in de verdamper of condensor en niet in de leiding zelf. De gegevens over bijvullen vind je in de handleiding.

Officieel moeten installaties met F-gassen een kenplaat hebben waar de inhoud op vermeld staat. De installateur vult de gegevens in op de kenplaat.
Op de kenplaat staat de GWP en de CO2 equivalent vermeld van het koudemiddel.
R410a is tot 2.39kg niet logboek plichtig, maar niet vrij van lek dichtheidscontrole.
Ook monoblocks vallen daaronder.

Even voor de mensen die denken dat lekdichtheid met een snuffelaar of sop te controleren is, helaas is dat niet toereikend. De juiste vulling is alleen te controleren dmv drukken en temperaturen meten. Dus juiste onderkoeling op de condensor en oververhitting op de verdamper, icm de stand van het EEV.
Zo weet je of een systeem de juiste vulling heeft. Bij een klein lek kan het wel 4 of 5 jaar duren voor het daadwerkelijk direct merkbaar is aan de werking van de warmtepomp. Dat is haast niet op te sporen met sop, ook met een snuffelaar vind je dat niet zo snel.

De controle op naleven van de regels is niet bijzonder scherp, zeker bij consumenten niet.
Eigenlijk zou het wel wat strenger mogen, want de regels zijn er (niet voor niets).
Bij de lusten van een installatie met F-gassen horen ook lasten, of je dat nu leuk vind of niet.
Daarnaast kan een klein tekort een hele berg schelen in rendement, zeker als het echt koud word.
Warmtepompen bij voorkeur in de winter laten controleren, het mooiste is met flinke vorst.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:08:
[...]

Op je buitendeel staat hoeveel er af-fabriek is gevuld, bij een splitunit is dat meestal voldoende voor maximaal een meter of 7 enkele leiding, bij zwaardere wat meer meters. Bij 2.5 meter zal bij een split er vaak juist een gedeelte van de voorvulling uit moeten, overvulling kan namelijk ook.
Voor lengtes boven de 7 en tot de maximale leidinglengte moet er een x aantal gram per meter bijgevuld worden. De diameter van je vloeistofleiding bepaald hoeveel gram/m erbij moet.
De vloeistofleiding moet tijdens bedrijf over de volle lengte gevuld zijn met vloeistof.
De faseovergang van vloeistof naar gas, of andersom, mag pas plaatsvinden in de verdamper of condensor en niet in de leiding zelf. De gegevens over bijvullen vind je in de handleiding.

Officieel moeten installaties met F-gassen een kenplaat hebben waar de inhoud op vermeld staat. De installateur vult de gegevens in op de kenplaat.
Op de kenplaat staat de GWP en de CO2 equivalent vermeld van het koudemiddel.
R410a is tot 2.39kg niet logboek plichtig, maar niet vrij van lek dichtheidscontrole.
Ook monoblocks vallen daaronder.

Even voor de mensen die denken dat lekdichtheid met een snuffelaar of sop te controleren is, helaas is dat niet toereikend. De juiste vulling is alleen te controleren dmv drukken en temperaturen meten. Dus juiste onderkoeling op de condensor en oververhitting op de verdamper, icm de stand van het EEV.
Zo weet je of een systeem de juiste vulling heeft. Bij een klein lek kan het wel 4 of 5 jaar duren voor het daadwerkelijk direct merkbaar is aan de werking van de warmtepomp. Dat is haast niet op te sporen met sop, ook met een snuffelaar vind je dat niet zo snel.

De controle op naleven van de regels is niet bijzonder scherp, zeker bij consumenten niet.
Eigenlijk zou het wel wat strenger mogen, want de regels zijn er (niet voor niets).
Bij de lusten van een installatie met F-gassen horen ook lasten, of je dat nu leuk vind of niet.
Daarnaast kan een klein tekort een hele berg schelen in rendement, zeker als het echt koud word.
Warmtepompen bij voorkeur in de winter laten controleren, het mooiste is met flinke vorst.
Nederland moet weer voorop lopen met de regels ? Ik zie op youtube regelmatig sorteergrijpers motorblokken uit auto's rukken waarbij het airco koelmiddel alle kanten op spuit, met 1000-den likes erbij.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:59:
[...]

Nederland moet weer voorop lopen met de regels ? Ik zie op youtube regelmatig sorteergrijpers motorblokken uit auto's rukken waarbij het airco koelmiddel alle kanten op spuit, met 1000-den likes erbij.
Heeft totaal niks met Nederland te maken. De F-gassenverordening is een Europese wet, dus in ieder EU land hetzelfde.
Ik snap je voorbeeld niet helemaal, maar zoals ik zei, de controle moet strenger.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 26-03-2017 22:06 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:05:
[...]

Heeft totaal niks met Nederland te maken. De F-gassenverordening is een Europese wet, dus in ieder EU land hetzelfde.
Ik snap je voorbeeld niet helemaal, maar zoals ik zei, de controle moet strenger.
Als er in Nederland particulier al niet gecontroleerd word dan denk ik dat elders nog veel minder controle plaatsvindt :)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
joostmaas schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:05:
Bij een CV ketel gebruikte (vrijwel?) niemand een warmtemeter. Alleen voor optimale afstelling is een warmtemeter zinvol. De TVT daarvan is discutabel. Als je het allemaal zelf goedkoop weet te installeren kan het denk ik wel zinvol zijn, maar als je het laat doen met nieuwe materialen dan verdien je dat waarschijnlijk niet terug (zeker niet als je alle ingestoken uren niet als hobby, maar als werk ziet: ik reken voor mezelf voor klussen die ik leuk vind om te doen een tientje per uur om enigszins een idee van TVT te krijgen).
Bij een HR ketel gaat het om verschillen tussen 85% en 95% factor 1,1 Bij een WP om verschillen tussen COP 3 en 5 factor 1,6. Daarbij kan het, i.v.m. de grote vermenigvuldingingsfactor wel om 1000 kWh gaan. Goed inzicht in de performance levert, los ven het milieu, ook geld op. Een WP is bovendien veel kwetsbaarder voor verkeerde instellingen van o.a. van het afgifte systeem. Gelukking dat er al leveranciers zijn die dat standaard inbouwen. Wel moet worden onderzocht of er geen sjoemel software is ingebouwd.
TNO heeft de rendementen van HR ketels onderzocht; de verschillen zijn klein en een warmtemeter is denk ik niet zo noodzakelijk (Bij periodiek onderhoud).

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 00:20:
[...]

Als er in Nederland particulier al niet gecontroleerd word dan denk ik dat elders nog veel minder controle plaatsvindt :)
Jij denkt aan Nederland, ik denk aan heel de EU of wereld. Die troep moet gewoon in het systeem blijven, of op een nette wijze afgevoerd.
Overal zouden de regels strenger nageleefd moeten worden, ook in het buitenland.
En zeker niet allen voor particulieren.

Maar los daarvan, waarom zou je tegen vooruitstrevende milieu wetgeving zijn?
En dan niet met het vingertje gaan wijzen naar andere landen of dingen die erger en vervuilender zijn, dat is een slap excuus om zelf ergens onder vandaan te komen.

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 06:46:
[...]

Jij denkt aan Nederland, ik denk aan heel de EU of wereld. Die troep moet gewoon in het systeem blijven, of op een nette wijze afgevoerd.
Overal zouden de regels strenger nageleefd moeten worden, ook in het buitenland.

En dan niet met het vingertje gaan wijzen naar andere landen of dingen die erger en vervuilender zijn, dat is een slap excuus om zelf ergens onder vandaan te komen.
Ik ben heel erg voor strenge milieu wetgeving, als het saldo van de vervuiling door rondrijdende mannetjes in dieselbusjes lager is dan de voorkomen lekkages aan de WP. Zolang dat onduidelijk is ben ik er vierkant tegen.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat is me een drogreden van jewelste.
Precies waar de laatste zin van Oxellaar op doelde...
Dieselbusjes doen astma, koudemiddelen uit warmtepompen doen klimaatverandering.
'Zolang we astma hebben, maken we ons niet druk over klimaatverandering', is dat wat je wil zeggen?
Ik stel voor dat we beide aanpakken.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 10:39
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee maar ben er nog niet uit voor mijn renovatieproject. Er moet een 10-12 kW warmtepomp komen voor een opgeknapte boerderij die flink geïsoleerd is in de buurt van Utrecht. Verwarmd oppervlakte begane grond is ca 100m2. De warmtepomp moete ook SWW voorzien, liefst met een boiler van ca 300l.

Ik heb een offerte liggen voor een Mitsubishi Zubudan split-unit maar de prijs valt me erg tegen, terwijl de warmtepomp zelf helemaal niet zo duur te vinden is in bepaalde webshops. De installateur legt er voor installatie, accessoires etc zo 5-6 kEUR bovenop en dat gaat me wat ver.

Hebben jullie ervaringen met goede installateurs die geen schandalige prijzen vragen, liefst in de buurt van Utrecht? Dan hoor ik het graag. PM mag ook.

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:56:
Dat is me een drogreden van jewelste.
Precies waar de laatste zin van Oxellaar op doelde...
Dieselbusjes doen astma, koudemiddelen uit warmtepompen doen klimaatverandering.
'Zolang we astma hebben, maken we ons niet druk over klimaatverandering', is dat wat je wil zeggen?
Ik stel voor dat we beide aanpakken.
Het was me niet bekend dat dieselbusjes GEEN invloed op het klimaat zouden hebben.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:47:
[...]

Het was me niet bekend dat dieselbusjes GEEN invloed op het klimaat zouden hebben.
De doktor richt meer schade aan dan de patiënt.....

Dan alleen lokale controleurs laten komen binnen 10 km, daar moest een wet voor bedacht worden

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:20:
[...]

De doktor richt meer schade aan dan de patiënt.....

Dan alleen lokale controleurs laten komen binnen 10 km, daar moest een wet voor bedacht worden
Eens, zou toch handig zijn om vooraf inzicht te hebben in (kans op) mogelijke schade en de zekere schade om deze mogelijke schade te voorkomen of is dat een onredelijk verzoek ?

Verwijderd

Een van buitenaf afleesbare meter om te bepalen hoeveel gas er nog in het systeem zit en een automatisch uitschakelen als dit beneden een bepaalde drempelwaarde komt, dus niet pas als deze 'bijna leeg' is, als voorwaarde om een WP op de markt te mogen brengen lost het probleem uiterst goedkoop en efficient op naar mijn idee.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
godfriedd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:29:
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee maar ben er nog niet uit voor mijn renovatieproject. Er moet een 10-12 kW warmtepomp komen voor een opgeknapte boerderij die flink geïsoleerd is in de buurt van Utrecht. Verwarmd oppervlakte begane grond is ca 100m2. De warmtepomp moete ook SWW voorzien, liefst met een boiler van ca 300l.

Ik heb een offerte liggen voor een Mitsubishi Zubudan split-unit maar de prijs valt me erg tegen, terwijl de warmtepomp zelf helemaal niet zo duur te vinden is in bepaalde webshops. De installateur legt er voor installatie, accessoires etc zo 5-6 kEUR bovenop en dat gaat me wat ver.

Hebben jullie ervaringen met goede installateurs die geen schandalige prijzen vragen, liefst in de buurt van Utrecht? Dan hoor ik het graag. PM mag ook.
Hangt er nogal vanaf welke zaken onder accesoires vallen, kan behoorlijk oplopen
@godfriedd Inderdaad zoals @LittleTycoon zegt, ik ben tot nu toe 7450,00 aan materiaal kwijt, en dan is er nog geen uur gesleuteld

Dus 11,2KW WP + hydrobox
sensoren
3-weg klep
120 liter buffervat
400 liter SWW vat
Warmteverliesberekening

Alleen de WP was +- 5K, de rest is de rest :P

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:33:
@godfriedd Inderdaad zoals @LittleTycoon zegt, ik ben tot nu toe 7450,00 aan materiaal kwijt, en dan is er nog geen uur gesleuteld

Dus 11,2KW WP + hydrobox
sensoren
3-weg klep
120 liter buffervat
400 liter SWW vat
Warmteverliesberekening

Dat klinkt mij wel als redelijk in de oren. De offerte die ik nu heb is 8,5k voor de warmtepomp + hydrobox, en dan nog ca 3,5k voor buffervat, 300l boiler, sensoren en vuilafscheider etc. (uiteraard zijn deze onderdelen nodig, maar ik vind ze redelijk aan de prijs). Vervolgens nog 3k voor het installeren zelf, het koudemiddel, klein materieel en onvoorziene kosten-stelpost. Deze prijzen zijn dan wel inclusief BTW. Totaal 15k.

Ik vind het best ok als er 1000-1500 euro voor installatiewerk geregekend wordt, maar dan moet de WP zelf wel gewoon een redelijke prijs hebben. Installeer jij het zelf Grolsch?
Nee, mijn installateur installeert hem voor mij.

Dat wordt achteraf verrekend, wij bouwen een nieuw huis en in zijn opdrachtprijs zit ingerekend:

CV Ketel
Gasleidingen
Vloerverwarming BGG
radiatoren 1e verdieping met thermostaatkknoppen
Naregeling

Wat ik nu ga krijgen

WP (door mij zelf ingekocht voor 5K)
Buffervat + SWW boiler 400 liter (door mijzelf ingekocht)
Vloerverwarming BGG
Vloerverwarming 1e verdieping
Naregeling

Minderwerk tov opdracht
geen gasaansluiting (-1K)
Geen CV ketel met dakdoorvoeren (-1,5K)
Vloerverwarming 1e verdieping ipv radiatoren was volgens hem geen schokkende meerprijs (ik verwacht max 500 euro ofzo).

Meerwerk tov opdracht
Extra werk (ik verwacht dat een WP aan elkaar knutselen iets meer tijd vergt als een traditionele CV Ketel
Koelleidingen
STEK monteur

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:33:

Dus 11,2KW WP + hydrobox
sensoren
3-weg klep
120 liter buffervat
400 liter SWW vat
Warmteverliesberekening

2.450.00 voor de rest ?
Voor een fractie meer had ik mijn 5kW WP + 2 E-boilers 80l, aanleg 50m2 plafondverwarming en aansluiten v.d. WP daar op. ;)

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Wie heeft de grootste....

@Grolsch

Ik meen mij te herinneren dat jij je WP hebt ingekocht via een bekende tegen een bodemprijs van de verdeler in NL.

Verwijderd

godfriedd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:29:
Hallo allen,

Flink geisoleerd, 100m2 te verwarmen oppervlak en 10-12kW ?????

• godfriedd
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:40:
[...]

Flink geisoleerd, 100m2 te verwarmen oppervlak en 10-12kW ?????
Ja klopt, dat vermogen is flink gedimensioneerd voor 100m2. Ik moet ook eigenlijk zeggen 'redelijk goed geïsoleerd' want helemaal naar de maatstaven van de huidige nieuwbouw is het niet, bovendien wil ik wat marge hebben om in noodgevallen ook wat warmte naar de 1e verdieping te sturen die buiten die 100m2 valt omdat die normaal nooit verwarmd wordt. Daarnaast wil ik marge hebben voor de SWW-boiler.

Een reden is ook dat ik per sé een 400V WP wil omdat ik ook een 3-fase zonnepanelen-omvormer heb. De 400V modellen beginnen pas bij wat hogere vermogens. Ik ben er zelf vanuit gegaan dat als je een modulerende warmtepomp hebt, het niet zo erg is als je hem ruim dimensioneert. Klopt dat niet?
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:27:
[...]

2.450.00 voor de rest ?
Voor een fractie meer had ik mijn 5kW WP + 2 E-boilers 80l, aanleg 50m2 plafondverwarming en aansluiten v.d. WP daar op. ;)
Dat is appels met peren vergelijken, met alle respect voor jou situatie, dat wil ik dus niet ;)

Omdat ik nogal een Excelfreak ben hou ik alles gedetailleerd bij.:)

Warmteverliesberekening woning 235,95
Warmtepomp binnen/buitenunit 5.012,12
Buffervat + SWW vat WP 1.760,00
Onderdelen WP 333,63
Wifi Module PAC-WF010-E ECODAN 90,62

Vermelde prijzen zijn incl. BTW en inclusief eventuele transportkosten.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Grolsch schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:09:
...
Geen CV ketel met dakdoorvoeren (-1,5K)
...
Heb je voor de (mechanische) ventilatie een andere dakafvoer?

Zit in een vergelijkbare situatie,schoorsteen van het dak = meer PV :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

roelzadh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:01:
[...]

De MV heeft wel een eigen dakafvoer.

Ik krijg de PV op de platte daken omdat ik PV op onze mooie nieuwe glimmende pannetjes gigantisch lelijk vind.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 06:46:
[...]

Stel 2% van de WP's lekt ooit in zijn/haar leven dan is er al verlies voor de natuur. Zijn er cijfers van hoeveel koudemiddel eruit gegeven word en hoeveel teruggewonnen ?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:27:
[...]

2.450.00 voor de rest ?
Zie mijn lijstje, en daar zitten nog gokjes tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/02jY48E7xWD3bt3YV7O8J4Wy/full.png

Verwijderd

godfriedd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:50:
[...]

Ja klopt, dat vermogen is flink gedimensioneerd voor 100m2. Ik moet ook eigenlijk zeggen 'redelijk goed geïsoleerd' want helemaal naar de maatstaven van de huidige nieuwbouw is het niet, bovendien wil ik wat marge hebben om in noodgevallen ook wat warmte naar de 1e verdieping te sturen die buiten die 100m2 valt omdat die normaal nooit verwarmd wordt. Daarnaast wil ik marge hebben voor de SWW-boiler.

Een reden is ook dat ik per sé een 400V WP wil omdat ik ook een 3-fase zonnepanelen-omvormer heb. De 400V modellen beginnen pas bij wat hogere vermogens. Ik ben er zelf vanuit gegaan dat als je een modulerende warmtepomp hebt, het niet zo erg is als je hem ruim dimensioneert. Klopt dat niet?
Ze kunnen tot ongeveer 50% thermisch terugmoduleren, dat is dus nogal beperkt in mijn optiek. Afgelopen week is daar uitgebreid o.a. door mij over van gedachten gewisseld.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Interessante database met praktijk verbruik en opbrengst van ruim 2000 warmtepompen. Als ik zelf een L/W warmtepomp had, had ik die van mij ook aangemeld:
http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Dat is appels met peren vergelijken, met alle respect voor jou situatie, dat wil ik dus niet ;)

Omdat ik nogal een Excelfreak ben hou ik alles gedetailleerd bij.:)

Warmteverliesberekening woning 235,95
Warmtepomp binnen/buitenunit 5.012,12
Buffervat + SWW vat WP 1.760,00
Onderdelen WP 333,63
Wifi Module PAC-WF010-E ECODAN 90,62

Vermelde prijzen zijn incl. BTW en inclusief eventuele transportkosten.
Appels met peren, jij een optimale nieuwe woning en ik een kansloze jaren 70 woning. ;)
@Verwijderd inderdaad, en daarom wil ik het ook graag goed voor elkaar hebben en het moet ook nog een beetje "smoelen".

Precies de reden dat sommige mensen een auto hebben van € 100,00 en een kratje bier, die komen ook wel in Amsterdam, maar persoonlijk zou dat niet mijn keuze zijn, maar het staat een ieder vrij om te doen wat hij/zij wil, we leven in een vrij land :+

laat ik me toch weer verleiden om te reageren, maar vooruit, het is mooi weer *O*

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 27-03-2017 15:50 ]

Verwijderd

@Grolsch Ik meende, wellicht ten onrechte, dat een WP zo efficient mogelijk een aantal functies diende te vervullen, nooit gerealiseerd dat 'smoelen' daar een onderdeel van uit zou maken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06
ik gebruik nog ca. 250-350 m3 gas. dit is deels sww (~40-60m3) en grotendeels voor verwarming.

(dit mbv ZB, ELGA en een CV ketel).

om dit ook met E te kunnen doen is een L/W WP met SWW ondersteuning een beetje duur. is er ook een (goedkopere) WP die tot 60 graden komt, ca. 5kw capaciteit (Vooral minimaal 3 bij -10) en ik op mn ZB kan aansluiten?
vanuit mn ZB wordt nl. de verwarming ook ondersteunt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bram-Bos
OK, na twee jaar Elga is het me wel duidelijk: die cv ketel kan er wel uit. Voor de piekverwarming in de winter heb ik zo'n 2kW nodig. Nu bedacht ik me: zou je een kleine doorstroomverwarmer (zoals deze), die normaal voor wastafels bedoeld is kunnen gebruiken?

1. Parallel schakelen aan de aanvoer-leiding (flow wordt niet gehinderd)
2. Stel hem in op 35 of 38 graden en het resultaat bij menging is ongeveer wat ik op piekmomenten nodig heb.
3. Relais tussen de stekker, en die koppelen aan de Aan/uit-aansluiting voor de gasketel van de (hybride bedoelde) Elga.

Het lijkt me wel een goedkope en veilige optie. Zie ik wat over het hoofd?

Verwijderd

Bram-Bos schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:03:
OK, na twee jaar Elga is het me wel duidelijk: die cv ketel kan er wel uit. Voor de piekverwarming in de winter heb ik zo'n 2kW nodig. Nu bedacht ik me: zou je een kleine doorstroomverwarmer (zoals deze), die normaal voor wastafels bedoeld is kunnen gebruiken?

2. Stel hem in op 35 of 38 graden en het resultaat bij menging is ongeveer wat ik op piekmomenten nodig heb.
3. Relais tussen de stekker, en die koppelen aan de Aan/uit-aansluiting voor de gasketel van de (hybride bedoelde) Elga.

Is ook een mogelijkheid, zou opnemen in de retour zodat de ELGA een kleinere dT hoeft te overbruggen niet 'beter' zijn ?
Het is een variant op mijn idee om een insteekelement met thermostaat van 2kW op de verdeler te bevestigen, kosten < 50.00
Je zou er het 'wolkje voor de zon' effect ook mee kunnen tackelen, bedenk ik me nu, als de thermostaat 22-24C zou kunnen accepteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2017 18:19 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:21:
[...]

Stel 2% van de WP's lekt ooit in zijn/haar leven dan is er al verlies voor de natuur. Zijn er cijfers van hoeveel koudemiddel eruit gegeven word en hoeveel teruggewonnen ?
Ja, ieder stek gecertificeerd bedrijf moet een registratie bijhouden. Datum, adres, gewicht en fles nummers moeten bijgehouden worden. Eens in de twee jaar moet je een sluitende registratie tonen.
Dus van iedere kg die je inkoopt, moet je aan kunnen tonen waar die gebleven is.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Ja, ieder stek gecertificeerd bedrijf moet een registratie bijhouden. Datum, adres, gewicht en fles nummers moeten bijgehouden worden. Eens in de twee jaar moet je een sluitende registratie tonen.
Dus van iedere kg die je inkoopt, moet je aan kunnen tonen waar die gebleven is.
Dan heb je het alleen over vullen/bijvullen, fabrieksvulling kraait geen haan naar blijkbaar.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:18:
[...]
Is ook een mogelijkheid, zou opnemen in de retour zodat de ELGA een kleinere dT hoeft te overbruggen niet 'beter' zijn ?
Ja, misschien wel eigenlijk!
[...]
Het is een variant op mijn idee om een insteekelement met thermostaat van 2kW op de verdeler te bevestigen, kosten < 50.00
Heb je daar dan ruimte voor in zo'n verdeler?
[...]
Je zou er het 'wolkje voor de zon' effect ook mee kunnen tackelen, bedenk ik me nu, als de thermostaat 22-24C zou kunnen accepteren.
Dat zie ik nog niet zo. Wil zo'n backupelement bovendien toch alleen inzetten op de momenten dat de wp toch al volcontinu werkt, maar nét vermogen te kort komt (sub -2˚C), en dat was dit seizoen misschien drie dagen het geval.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik weet niet of een sanitair doorstromer met cv water om kan gaan. Het is volgens mij blank nichrome dat in het water hangt, roest in het water zal het dan snel om zeep helpen.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11 11:50
Proton_ schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:17:
Ik weet niet of een sanitair doorstromer met cv water om kan gaan. Het is volgens mij blank nichrome dat in het water hangt, roest in het water zal het dan snel om zeep helpen.
check dit: http://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmers

• Bram-Bos
Ja, maar die zijn veel te duur. 998 euro |:(

Toch maar iets knutselen met een dikke koperen pijp en een echt verwarmingselement...

[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 27-03-2017 19:32 ]

• Bram-Bos
Proton_ schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:17:
Dat is een belangrijke! Dank!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:39:
[...]

Dan heb je het alleen over vullen/bijvullen, fabrieksvulling kraait geen haan naar blijkbaar.
Wat ben je nu aan het proberen? Een excuus boven water te krijgen om geen controle uit te laten voeren?
Zo van...twee borreltjes kan nog net ;)
Geen probleem, van mij moet je niets. Maar volgens de regels zou je het moeten doen, punt uit.

Er zou naar mijn mening veel strenger op gecontroleerd moeten worden.

Maar jouw fabrieksvulling zou door degene die jouw systeem bedrijfsklaar heeft gemaakt geregistreerd moeten worden. Waarschijnlijk is dat niet gedaan, omdat hij toen nog in de <3kg categorie viel.

Wij registreren iedere installatie, ongeacht de vulling. Iedere installatie krijgt kenplaten en een logboek met documentatie en testrapport enz enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 27-03-2017 19:49 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:49:
[...]

Wat ben je nu aan het proberen? Een excuus boven water te krijgen om geen controle uit te laten voeren?
Zo van...twee borreltjes kan nog net ;)
Geen probleem, van mij moet je niets. Maar volgens de regels zou je het moeten doen, punt uit.

Er zou naar mijn mening veel strenger op gecontroleerd moeten worden.

Maar jouw fabrieksvulling zou door degene die jouw systeem bedrijfsklaar heeft gemaakt geregistreerd moeten worden. Waarschijnlijk is dat niet gedaan, omdat hij toen nog in de <3kg categorie viel.

Wij registreren iedere installatie, ongeacht de vulling. Iedere installatie krijgt kenplaten en een logboek met documentatie en testrapport enz enz.
Ik probeer niets, maar denk alleen aan de gaten die in het systeem zitten.
Mijn WP heeft 3.2 KG vulling, ik moet binnenkort de G gassen boer er toch bij hebben dus dan kan hij meteen even meten.

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:30:
[...]

Ja, maar die zijn veel te duur. 998 euro |:(

Toch maar iets knutselen met een dikke koperen pijp en een echt verwarmingselement...
Ik heb er al serieus over nagedacht een ELGA als doorstroomverwarmer op te nemen in mijn CV kring, maar ga komende winter eerst het ingebouwde 2 KW element proberen.

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:09:
[...]

Ik heb er al serieus over nagedacht een ELGA als doorstroomverwarmer op te nemen in mijn CV kring, maar ga komende winter eerst het ingebouwde 2 KW element proberen.
Whoaa, een Elga als doorstroomverwarmer. Tja, met deze subsidies...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
roelzadh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:01:
[...]

Als het een standaard afzuigunit is, voldoet dit prima onder je panelen.
http://www.groene-energie...tilatiekap-antraciet.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
AUijtdehaag schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:17:
[...]

Als het een standaard afzuigunit is, voldoet dit prima onder je panelen.
http://www.groene-energie...tilatiekap-antraciet.html
Bedankt voor de tip _/-\o_

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb er ook nog een foto bij.
Je hebt ze in "gewoon" en XL, afhankelijk van je dakpannen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01

Ik zou niet ingewikkeld doen en gewoon een elektrische kachel nemen. Goedkoop en overal in huis in te zetten.

Verwijderd

jerh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Ik zou niet ingewikkeld doen en gewoon een elektrische kachel nemen. Goedkoop en overal in huis in te zetten.
Dan krijg je het toch niet op alle gewenste plekken warm.

• jerh
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:39:
[...]

Dan krijg je het toch niet op alle gewenste plekken warm.
Lekker belangrijk, je bent toch ook niet overal in huis. Het ging bram-bos om het piekmoment, 3 dagen per jaar. Daar moet je geen ingewikkelde oplossingen voor zoeken. Anders neem je twee elektrische kachels, die dingen kosten twee tientes oid.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:03:
[...]

Ja, misschien wel eigenlijk!

[...]

Heb je daar dan ruimte voor in zo'n verdeler?
Ik zat aan een klemverbinding aan de buitenzijde te denken.
[...]
Dat zie ik nog niet zo. Wil zo'n backupelement bovendien toch alleen inzetten op de momenten dat de wp toch al volcontinu werkt, maar nét vermogen te kort komt (sub -2˚C), en dat was dit seizoen misschien drie dagen het geval.
De ene functie hoeft de ander niet uit te sluiten, multi purpose

Verwijderd

jerh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:43:
[...]

Lekker belangrijk, je bent toch ook niet overal in huis. Het ging bram-bos om het piekmoment, 3 dagen per jaar. Daar moet je geen ingewikkelde oplossingen voor zoeken. Anders neem je twee elektrische kachels, die dingen kosten twee tientes oid.
Wat belangrijk is of niet bepaald ieder voor zich. Ik overweeg een soortgelijke oplossing.

• Bram-Bos
jerh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Ja, die backup is er ook al.

Ik geloof dat ik zo'n backup-element vooral wil omdat die Elga bij vol vermogen zo dramatisch veel defrosts gaat zitten maken. Ik had er soms wel > 30 op een dag. Mijn indruk is dat dit een stuk minder is als hij wat minder aan zijn max hoeft te zitten.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:08:
[...]

Ik probeer niets, maar denk alleen aan de gaten die in het systeem zitten.
Mijn WP heeft 3.2 KG vulling, ik moet binnenkort de G gassen boer er toch bij hebben dus dan kan hij meteen even meten.
Zeker zitten er wel gaten in het systeem. Er zijn aardig wat bedrijven die niet alles registreren en heel wat kilos per jaar de lucht in blazen. Een goede registratie en echt netjes werken kost tijd en dus aardig wat geld.
Ik ben maar eerlijk, maar het is extra geld wat hier vaak als afzetterij word afgeschilderd.

Vergeet ook niet dat het gros van de stek monteurs, de "F gassen boeren" dus, een prima installatie kunnen aanleggen. Maar om daarna te controleren of het systeem echt goed draait, of een storing verhelpen, dat is een heel andere tak van sport.
Veel airco knallers krijgen de boodschap mee van de baas: Op koelen zetten en als je 7 bar ziet op de meter is het goed.
Maar als je vraagt wat die 7 bar precies inhoud, geen flauw idee :X

Zie het als degene die een cv ketel komt plaatsen. Daar gaat het erom dat er binnen een paar uurtje een ketel tegen de muur gaat, stekker erin en snel wegwezen.
Als je zou vragen om na montage bijvoorbeeld, temperaturen, vermogen en pompsnelheid aan te passen, dan zul je vaak een verbaasd gezicht krijgen. De meeste weten absoluut niet hoe dat moet, laat staan dat ze weten waarom je het zou instellen.
Dat zijn de montages van €1199 all inclusief. In de koelwereld werkt het precies zo.

Ook ons bedrijf besteed soms de aanleg uit aan een koel bedrijf, maar de inbedrijfstelling en inregelen doen we absoluut zelf. Want ook de nazorg en garantieafhandeling moet je zelf doen, maar ook kunnen doen.
Bij veel warmtepompen begin je bijzonder weinig zonder laptop en juiste software.
Op cursusdagen of trainingen van importeurs komt het gros van de monteurs zonder laptop opdraven.
Die hebben ze niet, is te duur.....
Ik vraag mij echt af hoe zij dan redelijk snel een storing lokaliseren, of controleren op juiste werking.
Waarschijnlijk met continu een telefoon aan het oor, serviceafdeling van de importeur aan de lijn...

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:39
@Oxellaar

De installateur van onze elga had wel een laptop en software bij. Maar toch moest Technico met hun software komen, omdat een gedeelte afgeschermd is.

Ter bescherming voor de soms niet al te slimme installateurs (meer kapot maken dan nodig) of bescherming van de gebruiker?

Installateur: defect in condensor pomp. Techeneco: binnen 5 min werkend, niets defect. Gebrek in kennis?

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 27-03-2017 23:43 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Noord27 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:37:
@Oxellaar

De installateur van onze elga had wel een laptop en software bij. Maar toch moest Technico met hun software komen, omdat een gedeelte afgeschermd is.

Ter bescherming voor de soms niet al te slimme installateurs (meer kapot maken dan nodig) of bescherming van de gebruiker?

Installateur: defect in condensor pomp. Techeneco: binnen 5 min werkend, niets defect. Gebrek in kennis?
Vergeet niet dat een installateur kennis van veel verschillende technieken moet kennen waardoor hij in grove lijnen bekend mee moet zijn (je/ze weten het een beetje van alles)

Als fabrikant weet je heel veel van 1 ding.

Ik moet altijd lachen als ik als brandermonteur zijnde een storing van een installateur moet oplossen.

Hoor je de klant: ze zijn al 3 dagen bezig, lastige storing bla bla bla.
Ik: nou meneer, haal maar even koffie, dan ga ik voor U kijken.
Voordat de klant met mijn welverdiende bak koffie terug komt heb ik dat ding aan de praat.
Voortaan moet U ons gewoon bellen ;)

Gebrek aan kennis, misschien, maar als fabrikant weet je precies wat je apparaat moet doen en welke aansturingen er op welk moment nodig zijn. 1 stuursignaal die mist/verkeerde timing resulteert in een mogelijke storing.
En laat techniek steeds geavanceerder worden en daardoor ook lastiger.

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 28-03-2017 07:22 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• wervisser
  • Laatst online: 15:42
Even een update naar aanleiding van mijn Loria 6008.

Sinds de ingebruikname zijn er wel wat inregelpuntjes geweest en opstartproblemen. Deze zijn allemaal in de dagen na installatie opgelost. Mijn ervaring met deze installateur is, dat zij erg meewerkend zijn en gemakkelijk zijn in te plannen op korte termijn. Dit heeft waarschijnlijk ook wel te maken met de investering ;-)

Technisch gezien werkt alles prima. De radiator in de badkamer is echter vervangen door elektrische kachel. De 'moeite' die gestoken moet worden om een normale radiator geschikt te maken voor het verwarmen van een badkamer, naar een hogere temperatuur dan de woonkamer is nu eenmaal niet altijd snel en gemakkelijk geregeld. Daarbij komt nog dat ik een bad heb gekocht die meer ruimte nodig heeft dan de radiator mij geeft O-)

Helaas laat de Loria mij geen informatie zien over de opgewekte warmte of het verbruik. Hier zijn mijn kWh meters dus de leidraad.
De buitenunit (en indirect dus ook de binnenunit) heeft sinds ingebruikname maandagavond 13 maart tot op heden zo'n 110kWh opgenomen. Het elektrisch element is blijven steken op 4.40kWh. Hierin zit in elk geval een booster test :X

Dus ook al kan ik niets interessants melden over de COP of aanverwante zaken kan ik wel concluderen dat ik mijn stadsverwarming tot op heden niet heb gemist (we hebben het hier over slechts 2 weken).
De 300L boiler laat het ligbad vullen met voldoende warm water en er kan gelijktijdig ook van een warme douche gebruikt gemaakt worden.
Enig puntje in de toekomst is wellicht een kleine boiler voor het afspoelen van de vaat.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb deze winter volgens metingen, en dat kan je wel aan me overlaten 8), 1000 KW elektra gebruikt met mijn Panasonic mono om mijn huis te verwarmen. Normaal zou ik met deze temperaturen van de winter ongeveer 600 kuub gas hebben verbruikt.
Het leef comfort is ook wat toegenomen omdat de wp langer draaide en daardoor de verschillen in temperatuur nachts tussen wel en niet stoken minder groot waren.

Overall ben ik, bij nader inzien, positief verrast over de prestatie van deze warmtepomp. Maar.......dit was natuurlijk geen winter hè........

• jerh
Bram-Bos schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:55:
[...]

Ja, die backup is er ook al.

Ik geloof dat ik zo'n backup-element vooral wil omdat die Elga bij vol vermogen zo dramatisch veel defrosts gaat zitten maken. Ik had er soms wel > 30 op een dag. Mijn indruk is dat dit een stuk minder is als hij wat minder aan zijn max hoeft te zitten.
maar is dat dan zo erg voor die drie dagen waar je het over hebt?

En als je elektrisch bijverwarmt hoeft de elga toch minder te doen. Lijkt me veel simpeler en betrouwbaarder dan ingewikkelde oplossingen.

Ik gebruik het zelf ook wel eens, ondanks een w/w wp om snel een ruimte op te warmen. Je denkt dan elektrische verwarmen is duur en dat geeft dan weerstand om het ding aan te doen.

• Bram-Bos
jerh schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:50:
[...]

maar is dat dan zo erg voor die drie dagen waar je het over hebt?

En als je elektrisch bijverwarmt hoeft de elga toch minder te doen. Lijkt me veel simpeler en betrouwbaarder dan ingewikkelde oplossingen.

Ik gebruik het zelf ook wel eens, ondanks een w/w wp om snel een ruimte op te warmen. Je denkt dan elektrische verwarmen is duur en dat geeft dan weerstand om het ding aan te doen.
Nee, erg is het niet, hoor. Het is gewoon nerdy gedrag ;-)

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
wervisser schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 07:33:
Even een update naar aanleiding van mijn Loria 6008.

Sinds de ingebruikname zijn er wel wat inregelpuntjes geweest en opstartproblemen. Deze zijn allemaal in de dagen na installatie opgelost. Mijn ervaring met deze installateur is, dat zij erg meewerkend zijn en gemakkelijk zijn in te plannen op korte termijn. Dit heeft waarschijnlijk ook wel te maken met de investering ;-)

Technisch gezien werkt alles prima. De radiator in de badkamer is echter vervangen door elektrische kachel. De 'moeite' die gestoken moet worden om een normale radiator geschikt te maken voor het verwarmen van een badkamer, naar een hogere temperatuur dan de woonkamer is nu eenmaal niet altijd snel en gemakkelijk geregeld. Daarbij komt nog dat ik een bad heb gekocht die meer ruimte nodig heeft dan de radiator mij geeft O-)

Helaas laat de Loria mij geen informatie zien over de opgewekte warmte of het verbruik. Hier zijn mijn kWh meters dus de leidraad.
De buitenunit (en indirect dus ook de binnenunit) heeft sinds ingebruikname maandagavond 13 maart tot op heden zo'n 110kWh opgenomen. Het elektrisch element is blijven steken op 4.40kWh. Hierin zit in elk geval een booster test :X

Dus ook al kan ik niets interessants melden over de COP of aanverwante zaken kan ik wel concluderen dat ik mijn stadsverwarming tot op heden niet heb gemist (we hebben het hier over slechts 2 weken).
De 300L boiler laat het ligbad vullen met voldoende warm water en er kan gelijktijdig ook van een warme douche gebruikt gemaakt worden.
Enig puntje in de toekomst is wellicht een kleine boiler voor het afspoelen van de vaat.
Leuk om te lezen! Die van ons komt over 3 weken...

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:04
Willie Wortel schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:39:
Ik heb deze winter volgens metingen, en dat kan je wel aan me overlaten 8), 1000 KW elektra gebruikt met mijn Panasonic mono om mijn huis te verwarmen. Normaal zou ik met deze temperaturen van de winter ongeveer 600 kuub gas hebben verbruikt.
Het leef comfort is ook wat toegenomen omdat de wp langer draaide en daardoor de verschillen in temperatuur nachts tussen wel en niet stoken minder groot waren.

Overall ben ik, bij nader inzien, positief verrast over de prestatie van deze warmtepomp. Maar.......dit was natuurlijk geen winter hè........
Maar wel je eerste winter met wandverwarming.
Hoe bevalt het tot nu toe ?

• Noord27
@wervisser Dus zeg maar 105kWh in 2 weken. Je zou eens kunnen kijken naar graaddagen? Ik zie zo even snel 136 graaddagen in deze periode (gilze/rijen).

Niet dat je nu meer kwijt bent per graaddag in kWh als met stadsverwarming.

[ Voor 77% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2017 10:18 ]

• wervisser
@Noord27
Ben eerlijk gezegd even kwijt wat ik hiervoor ook al weer moest doen :o

Graaddagen delen door kWh :?

• Noord27
@wervisser Je hebt straks ook zonnepanelen, waardoor je kWh (gedeeltelijk) vanaf dat moment ook gratis zijn. Dus het lijkt mij stug dat je maandlasten niet omlaag gaan. Echter is het nooit goed om zo maar iets aan te nemen. In dit geval dat je goedkoper uit bent in vaste lasten aan warmte voorziening.

ps. Heb je goede koffie in huis? O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2017 10:55 ]

• wervisser
@Noord27
Ik ben je even kwijt, heb ik ergens aangegeven dat mijn maandlasten niet zouden dalen ?

Als je van Senseo houdt, je bent welkom hoor 8) En anders Hertog Jan :9~

[ Voor 27% gewijzigd door wervisser op 28-03-2017 11:15 ]

• Noord27
@wervisser

Het is altijd fijn als van de hypothese (lagere maandlasten en/of milieubewust verwarmen) een conclusie gemaakt kan worden. Onderbouwd door een kleine berekening.

Doe dan maar zo eentje uit Arcen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 28-03-2017 11:26 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06

de ELGA schakelt (bij mij) vrij snel de gasCV bij (maar dat heeft bij mij geen invloed want die heeft een eigen thermostaat).
Dus wellicht ga je je bijverwarming dan vaker gebruiken dan je verwacht (maar dat kan je natuurlijk altijd later nog bijregelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)