Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.340 views

Verwijderd

Ben geen ambtenaar dat ik elke dag op dezelfde tijden in de badkamer sta :-)
Elektrische vloerverwarming was bij verre de slechtste investering in mijn huis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:54:
Ben geen ambtenaar dat ik elke dag op dezelfde tijden in de badkamer sta :-)
Elektrische vloerverwarming was bij verre de slechtste investering in mijn huis.
'Voldoende' van te voren ?

Verwijderd

Een paar uur laten branden om er 10-15min op te staan.... werkt in de praktijk niet echt.
Kies een volwaardige vloerverwarming of begin er niet aan in mijn optiek.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:03:
Een paar uur laten branden om er 10-15min op te staan.... werkt in de praktijk niet echt.
6 uur COP=1 = 24 uur COP=4

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Nee natuurlijk niet, thermostaat en continu duh

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:35:
[...]

Nee natuurlijk niet, thermostaat en continu duh
Wordt met electrisch, COP=1, verwarmen beetje kostbaar denk ik.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Wordt met electrisch, COP=1, verwarmen beetje kostbaar denk ik.
De poster zei zelf dat elektrische verwarming goedkoper is dan een gouden radiator aan de muur van jaga

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:52:
[...]

De poster zei zelf dat elektrische verwarming goedkoper is dan een gouden radiator aan de muur van jaga
Vervolgens kwamen anderen met het argument weinig gebruik, en het al dan niet, inschakelen van de verwarming en de beperkingen daar van. Ik probeer alleen maar suggesties aan te dragen hoe je het ook zou kunnen doen. Ieder zijn eigen keus, vrijheid blijheid.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:42
Zoals ik het zie, is dit de goedkoopste oplossing.

Het betreft een inpandige badkamer, dus zonder ramen en enkel binnenmuren. Heel erg koud wordt het dus niet in deze ruimte. Laten we de kachel eens 2 uur per dag vol aanzetten voor 100 dagen. Dat is dan 3600W per dag. Dat komt dan uit op 360Kw, dit x mijn huidig elektriciteitstarief komt uit op €63.

De radiator van Jaga (Vertigo) kost pak 'em beet €1000. De elektrische kachel kost €168. Voor dit verschil kan ik met de huidige tarieven dus 13,2 jaar de kachel aan zetten.

• reneeke1970
Lijkt mij logische beredenering, alleen ik persoonlijk nam de duurdere ir panelen, moet prettigere warmte zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• wervisser
reneeke1970 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:02:
Lijkt mij logische beredenering, alleen ik persoonlijk nam de duurdere ir panelen, moet prettigere warmte zijn
De opzet kan in de toekomst natuurlijk altijd nog veranderen. Dan is de mogelijke desinvestering van deze radiator wel te overzien.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:02:
Elk object met een bepaalde temperatuur is een IR-straler. Die zgn. 'IR-panelen' zijn niets bijzonders, warmte door spanning over een weerstand te plaatsen.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:03:
En een volwaardige vloerverwarming 24/7 laten draaien, zou dan beter zijn? 8)7

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

Ja..... klein verschil als je toch al vloerverwarming in je andere verblijfsvertrekken hebt of gaat aanleggen en levert vele mate meer comfort dan een losse (geschakelde) elektrische vloerverwarming.

Maar als je verder nog belachelijk wilt doen, helemaal geen verwarming is vanuit verbruiksperspectief en aanlegkosten het beste.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2017 17:07 ]

Om nog weer ff de buffervatdiscussie op gang te helpen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25am8ub.jpg

Is het niet logisch om de Ta sensor op de plek neer te zetten zoals hierboven :? Daar meet je toch het nauwkeurigst met welke temperatuur het water de vloer in gaat :?

Of zie ik iets over het hoofd :? Zo maar een sensor ergens in het buffervat prikken is minder nauwkeurig als hierboven omschreven lijkt mij :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de verwarmingspomp niet loopt (of langzamer loopt dan de pomp van de warmtepomp) krijgt de warmtepomp geen feedback...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:52:
Als de verwarmingspomp niet loopt (of langzamer loopt dan de pomp van de warmtepomp) krijgt de warmtepomp geen feedback...
In welke situatie zal de secundaire / verwarmingspomp niet lopen :?
En als de secundaire pomp langzamer loopt geeft de sensor toch nog steeds de juiste temperatuur aan, namelijk de Ta in de vloer, dat wil ik toch weten, en daar moet m'n WP toch op sturen :?
De extra flow gaat dan "over" het buffervat heen wat zal resulteren in een hogere Tr :?

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 22-03-2017 19:56 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Kent iemand flow meters die je via 1-wire kunt uitlezen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:05:
Ja..... klein verschil als je toch al vloerverwarming in je andere verblijfsvertrekken hebt of gaat aanleggen en levert vele mate meer comfort dan een losse (geschakelde) elektrische vloerverwarming.

Maar als je verder nog belachelijk wilt doen, helemaal geen verwarming is vanuit verbruiksperspectief en aanlegkosten het beste.
Kleine nuance
Wel een overbemeten vvw in de badkamer, dan heb je aan de retour temperatuur al genoeg om de badkamer warm te houden en kost het ook (bijna) niets extra. ;)

Ik heb er spijt van......spijt dat ik het niet veel eerder heb gedaan, afgelopen met koude tegelvloer op je blote poten. d:)b

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:01:
[...]

Kleine nuance
Wel een overbemeten vvw in de badkamer, dan heb je aan de retour temperatuur al genoeg om de badkamer warm te houden en kost het ook (bijna) niets extra. ;)

Ik heb er spijt van......spijt dat ik het niet veel eerder heb gedaan, afgelopen met koude tegelvloer op je blote poten. d:)b
Lekker hé, smorgens vroeg met blote voeten op het warmste plekje in huis gaan staan....
Kost wel 1 a 2 kWh per dag maar ach...

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:54:
[...]

In welke situatie zal de secundaire / verwarmingspomp niet lopen :?
En als de secundaire pomp langzamer loopt geeft de sensor toch nog steeds de juiste temperatuur aan, namelijk de Ta in de vloer, dat wil ik toch weten, en daar moet m'n WP toch op sturen :?
De extra flow gaat dan "over" het buffervat heen wat zal resulteren in een hogere Tr :?
Dus als er 30 in moet gaan maar de wp meet daar maar 27 dan laat je hem opvoeren naar 35 of zo net zo lang tot hij tot 30 meet bij de pomp?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:09:
[...]

Dus als er 30 in moet gaan maar de wp meet daar maar 27 dan laat je hem opvoeren naar 35 of zo net zo lang tot hij tot 30 meet bij de pomp?
Klopt dat niet dan :?

Of 28 meten in het vat terwijl er 35 graden de vloer in gaat :?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:06
LittleTycoon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:56:
Kent iemand flow meters die je via 1-wire kunt uitlezen?
Ik dacht dat de DS2423 al 5j gediscontinueerd is en men nu puls gebruikt met een extra board zoals een BAE0910 etc

Edit bovenste link is van de info bij de SWE6

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 22-03-2017 22:09 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:52:
[...]

Klopt dat niet dan :?

Of 28 meten in het vat terwijl er 35 graden de vloer in gaat :?
Dat is een theorie die in praktijk onmogelijk is

1 PVoutput . Dongen NB

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:48:
Om nog weer ff de buffervatdiscussie op gang te helpen.

[afbeelding]

Is het niet logisch om de Ta sensor op de plek neer te zetten zoals hierboven :? Daar meet je toch het nauwkeurigst met welke temperatuur het water de vloer in gaat :?

Of zie ik iets over het hoofd :? Zo maar een sensor ergens in het buffervat prikken is minder nauwkeurig als hierboven omschreven lijkt mij :?
Ik heb de sensor voor aanvoertemperatuur idd daar zitten. Daarvoor zit nog een mixgroep die de juiste temperatuur bepaald die de vloer in gaat. (Mijn buffer kan ook 70+ worden ivm aangesloten hout cv kachel)
Zowel de buffer als vloerverw. zijn weersafhankelijk waarbij de buffer varieert van +2 tot -2 tov gewenste vloerverw. temp (instelbaar)

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Domba schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:54:
[...]

Ik dacht dat de DS2423 al 5j gediscontinueerd is en men nu puls gebruikt met een extra board zoals een BAE0910 etc

Edit bovenste link is van de info bij de SWE6
Dank,

Dat gaat hem dus niet worden. Zijn er andere opties voor een flowmeter die niet reteduur is en doorsnede DN25?

Ik wil er een koppelen aan Loxone. 1-wire was het makkelijkst geweest, maar via digitale of analogie ingangen op Loxone zou het ook kunnen. Ik kan ze eigenlijk niet vinden, zoek waarschijnlijk op verkeerde termen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:39
Moest net ff in de meterkast zijn om alle groepen te labelen. Zag op de meter van de SV een bekende stand staan. Dus lijstje erbij gepakt.

We hebben nu 1,00GJ aan SV verbruikt sinds in gebruik name van de elga op 9 februari. Tja, we moeten ook nog wel eens douchen natuurlijk.

Eigenlijk wel aardig verbaasd over het presteren van de elga tot op heden. Het werkt 'gewoon', zoals het ook zou moeten doen. En de besparing op SV is aanzienlijk te noemen.

Als het zo door gaat kunnen we SWW afdekken met een simpele boiler, die gevoed gaat worden door de aankomende zonnepanelen. En voor langdurige echt koude periodes bijvoorbeeld een pelletkachel of elektrische kachel. Spreid je winstkansen?

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 22-03-2017 23:57 ]

• Domba
LittleTycoon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:25:
[...]

Dank,

Dat gaat hem dus niet worden. Zijn er andere opties voor een flowmeter die niet reteduur is en doorsnede DN25?

Ik wil er een koppelen aan Loxone. 1-wire was het makkelijkst geweest, maar via digitale of analogie ingangen op Loxone zou het ook kunnen. Ik kan ze eigenlijk niet vinden, zoek waarschijnlijk op verkeerde termen.
Probeer eens een al-cheapo FS400a een radiaal hall-effect, zijn boven de 700l/h niet meer geheel stil, axiale hall-effect meters zijn langer redelijk stil, maar hebben vaak minder pulsen voor zelfde flow.

Loxone kan toch op de digitale poorten de frequentie meten (tijd tussen pulsen), dat is toch voldoende voor een continue flowmeter, voor een tapwater meting, kan je beter losse impulsen tellen.
In principe gebruik je de zelfde type meter als voor de BAE 0910 enkel zet impulsen of frequentie niet om naar one-wire, naar direct op een digitale ingang,

Ik gebruik zelf een interrupt om totaal aantal pulsen voor een bepaalde tijds eenheid (30sec) te tellen ipv aantal microseconden tussen 2 pulsen te bepalen en daaruit de flow afleiden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• wervisser
Noord27 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:50:
Moest net ff in de meterkast zijn om alle groepen te labelen. Zag op de meter van de SV een bekende stand staan. Dus lijstje erbij gepakt.

We hebben nu 1,00GJ aan SV verbruikt sinds in gebruik name van de elga op 9 februari. Tja, we moeten ook nog wel eens douchen natuurlijk.

Eigenlijk wel aardig verbaasd over het presteren van de elga tot op heden. Het werkt 'gewoon', zoals het ook zou moeten doen. En de besparing op SV is aanzienlijk te noemen.

Als het zo door gaat kunnen we SWW afdekken met een simpele boiler, die gevoed gaat worden door de aankomende zonnepanelen. En voor langdurige echt koude periodes bijvoorbeeld een pelletkachel of elektrische kachel. Spreid je winstkansen?
Klinkt goed, maar dan ben je nog niet van vastrecht af. Ennatuurlijk hanteert het beleid dat de gekozen alternatieve oplossing minstens zo duurzaam als SV dient te zijn. Dit is natuurlijk een punt van discussie, maar in het geval van een hybride oplossing ben ik benieuwd naar de uitkomst.

• Noord27
wervisser schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 07:38:
[...]

Klinkt goed, maar dan ben je nog niet van vastrecht af. Ennatuurlijk hanteert het beleid dat de gekozen alternatieve oplossing minstens zo duurzaam als SV dient te zijn. Dit is natuurlijk een punt van discussie, maar in het geval van een hybride oplossing ben ik benieuwd naar de uitkomst.
Sv en duurzaam gaan niet samen in 1 zin. Ik zie de dampende verdeelstations nog voor mij op het lokale industrieterrein, waar ze zoveel warmte in moeten steken die verloren gaat tijdens transport.

Vastrecht is idd een bi#ch.

Ennatuurlijk ben ik telkens 2 stappen voor met wat ze dan weer verzinnen om tegen te kunnen werken; aangesloten te moeten blijven. Dat zit wel snor. Wat een bedrijf hanteert als beleid staat nog altijd lager als wat er wettelijk vast gelegd is. ;)

Ik zag je foto door Techneco geplaatst op FB. Ze melden er onder dat het nu gasloos was! Maar je hebt natuurlijk helemaal geen gas; waardoor je eigenlijk een voorbeeld bent om zonder SV te kunnen.

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:05:

Belachelijk doen? Jij stelt dat het het zonde is om voor een paar minuten op de vloer staan, een paar uur elektrisch moet stoken, en vraag me dan af waarom het beter is om 24/7 met "gewone"vloerverwarming te stoken. Jij praat dan weer over comfort, wat, denk ik, sowieso helemaal veel energie kost en dus volgens jou niet wenselijk is.

Dan zeg je:helemaal geen verwarming is vanuit verbruiksperspectief en aanlegkosten het beste. Is dat wat er gevraagd word als oplossing voor het verwarmen van zijn badkamer?

Een matje neer gooien is vele malen goedkoper ook nog, denk ik dan, waar bij je heerlijk een hogere temperatuur kunt stoken dan wat je aanvoer temperatuur van de rest van het systeem is en dat voor een paar uurtjes per dag.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• wervisser
Noord27 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:17:
[...]

Sv en duurzaam gaan niet samen in 1 zin. Ik zie de dampende verdeelstations nog voor mij op het lokale industrieterrein, waar ze zoveel warmte in moeten steken die verloren gaat tijdens transport.

Vastrecht is idd een bi#ch.

Ennatuurlijk ben ik telkens 2 stappen voor met wat ze dan weer verzinnen om tegen te kunnen werken; aangesloten te moeten blijven. Dat zit wel snor. Wat een bedrijf hanteert als beleid staat nog altijd lager als wat er wettelijk vast gelegd is. ;)

Ik zag je foto door Techneco geplaatst op FB. Ze melden er onder dat het nu gasloos was! Maar je hebt natuurlijk helemaal geen gas; waardoor je eigenlijk een voorbeeld bent om zonder SV te kunnen.
True that, vastrecht is naadje en SV in combinatie met duurzaam is zeker een uitnodiging voor een interessante discussie :9~

Had eigenlijk nog niet gekeken op FB. Heb er ook maar even een comment op achtergelaten dat het een SV installatie betreft. Laten we het wel duidelijk houden O-)

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o4nrw1appbvx3.jpg

One down, one to go.....

1 PVoutput . Dongen NB

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Op het moment ben ik bij pagina 540 van deel 2. Ik lees al mee sinds juli ongeveer. Heel veel loop ik niet in (moet nog tot pagina 689) en dan zie ik nu dat deel 3 alweer bij pag 140+ is :+
Maar ik zit dus wel met vragen, die ik graag wil stellen, maar wil ook de oude posts niet missen. Heb al veel geleerd over WP's, wandverwarming (echt super!), vvw, etc. Dus dan maar heen-en-weer-lezen :)

Graag jullie advies over het volgende.

Heb een huis gekocht in het Zwarte Woud (DE). 220m2. 2-onder-1-kap (zuidelijke helft). Vakwerkhuis. Dikke muren beneden (van die bakstenen met gaten erin), geen spouwen, geen kruipruimte. Geen gas. Gelijk PV laten plaatsen, 9.9kWp.

Het huis is eigenlijk 3 appartementen:
Souterrain: 50m2. Hier komt ong 40m2 vvw (hoh 8.5cm, 20mm buis). Wordt een gastenverblijf.
Beganegrond: 90m2. Dit wordt onze woning. Hier komt over de buitenwanden wvw (wandverwarming). Totaal zo'n 55m2.
Bovenverdieping: 70m2. Hier komt voorlopig niks. Moet helemaal verbouwd worden.

Alles wordt nu elektrisch verwarmd met "nachtspeicherofen" (NSPO). Wat een rotdingen ('s nachts te warm) en ook nog eens COP=1. Kostte me deze winter 100kWh per dag. Die gaan eruit. Vorige bewoner had 12.000 kWh verbruik per jaar. Dat gaan we anders doen >:)

Ik denk aan een WP van rond de 12kWh. Liefst monoblock. Pana heeft dat, maar er is volgens mij ook een Zubadan mono. Mono, want mogelijk zelf aansluiten. In onze woonkamer komt nog een CV-houtkachel. Beide komen dan uit in een buffervat van 500-800L (open, dus zonder spiralen denk ik). Hiervoor is plek in de voormalige zwijnenstal (4x8m, 1.9m hoog), links van het souterrain.

Daarnaast nog een boilervat. Omdat we dus 2 vakantieappartementen (souterrain + later ook bovenverdieping) willen realiseren, dus 3 douches totaal, die mogelijk tegelijk SWW vragen, denk ik een vat van 500-800L nodig te hebben. De pana levert max 55 graden, de Zubadan met 60 graden is in het voordeel.

Mij vragen.
1. Klinkt dit een beetje logisch?
2. Welk apparaat regelt nu de systeempomp in geval van WAR? Zeker als de CV-houtkachel 70+ graden levert en de WP doet niks. De VVW + WVW moeten dan teruggemengd worden naar 30-40 graden. Dus: wie schakelt de systeempomp en kan WAR nog wel toegepast worden? WAR moet dan op de mengregeling ofzo. Hoe gaat dit in z'n werk met/zonder kachel aan?
3. VVW wordt 6 groepen denk ik. Maar voor WVW? Iemand een rekenregel?
4. Klinkt een WP van 12kW goed? Rekening houdende met 3 woningen en kachel als backup voor verwarming?

COP is natuurlijk belangrijk, echter met de duitse feed-in tarieven (25ct inkoop, 12ct verkoop) voor PV zou ik willen overwegen overdag toch meer stroom te gebruiken, zodat ik 's nachts minder nodig heb.
5. Is het buffervat groot genoeg hiervoor?
6. De pana heeft een solar kit waarmee PV-overschot door de WP gebruikt wordt. Iemand ervaring mee?

Bovenstaande heb ik geheel zelf bedacht n.a.v. meelezen hier op het forum, er is geen installateur/architect aan te pas gekomen.
Mijn doel is om dit aan het eind van de zomer draaiend te hebben.

DANK!

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2021 12:17 . Reden: Link verwijderd op verzoek ]

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:23
Vandaag bij de Solar Solutions beurs geweest, waar toch ook de warmtepompen her en der te vinden waren. Ik heb onder andere een presentatie van techneco bijgewoond over de voordelen van combinatie zon-thermisch met warmtepomp.

Import van EVs

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-11 12:14
Vriend van mij heeft dat in zijn nieuwbouwwoning (installatie van Techneco).
Solar panelen verwarmen zomers boiler en ook gelijk de bron (in aarde geboord). In de winter gebruik je deze bron om huis te verwarmen en in de zomer om te koelen. Erg mooi systeem en huis volledig gasloos.
Wel mooi product maar geen lucht-water. Meer combinatie van water-water/bron-water.

[ Voor 6% gewijzigd door japser84 op 23-03-2017 16:12 ]

• Domba
zwartewoud schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:39:

Mij vragen.
1. Klinkt dit een beetje logisch?
2. Welk apparaat regelt nu de systeempomp in geval van WAR? Zeker als de CV-houtkachel 70+ graden levert en de WP doet niks. De VVW + WVW moeten dan teruggemengd worden naar 30-40 graden. Dus: wie schakelt de systeempomp en kan WAR nog wel toegepast worden? WAR moet dan op de mengregeling ofzo. Hoe gaat dit in z'n werk met/zonder kachel aan?
3. VVW wordt 6 groepen denk ik. Maar voor WVW? Iemand een rekenregel?
4. Klinkt een WP van 12kW goed? Rekening houdende met 3 woningen en kachel als backup voor verwarming?

COP is natuurlijk belangrijk, echter met de duitse feed-in tarieven (25ct inkoop, 12ct verkoop) voor PV zou ik willen overwegen overdag toch meer stroom te gebruiken, zodat ik 's nachts minder nodig heb.
5. Is het buffervat groot genoeg hiervoor?
6. De pana heeft een solar kit waarmee PV-overschot door de WP gebruikt wordt. Iemand ervaring mee?
Zelf heb ik voor een wat andere opzet gekozen ( zie link in sign 2x Pana Mono MDC06G3E5), om HT van Hout-CV-kachel en LT van WP uit elkaar te houden.
Verder 2 kleinere WP's zodat ik niet boven 5kW gelijktijdig verbruik voor aansluiting uit kom heeft meer met NL-systeem van 3x25A te maken en zou in toekomst ook uit homeaccu nog kunnen
Verder wilde ik kleine voordeel benutten vanwege mix van radiatoren die standaard iets hoger aanvoertemperatuur benodigen dan vloer/wandverwarming voor ruimtes waar ik geen verbouw beperking had.

Het probleem is als je beide HT & LT op 1 buffer zet dat de WP standaard op een hogere temperatuur zou moeten werken om het weer goed over te nemen na een periode van hout-CV kachel want gelaagdheid in buffer is maar beperkt en je moet eerst ver terug zakken in temp.
Je zal een retourloop verhoger voor de hout-CV-kachel met een thermisch temperatuur element van 65C moeten gebruiken want anders ga over de 80C heen en dan gaat een Pana monobloc van in storing, voor zubadan weet ik dat niet.
Het andere is 500 of 800ltr boiler is niet zo snel warm en in die tijd heb je geen verwarming van WP voor ruimteverwarming, als HT-buffer los houdt kun je vaak die periode overbruggen vanuit de HT-buffer met 1 WP.

Ik heb dan nog radiatoren en die hebben weinig thermische massa en vloerverwarming wel waardoor de WP van vloerverwarming dan eventueel de boiler nog kan bijwarmen, maar deze is relatief klein met slecht 80ltr vanwege ik wel een meer spiraals combibuffer heb met hygienespiraal als voor/hoofdverwarming (zie schema) en lagere SWW verbruik voor slechts 2 douches

Als mengventiel behelp ik me op moment met een Duco T-mix + extra bypass leiding om maar voldoende flow te hebben, voor lage temperatuur <35C en geschikt voor veel flow zijn lastig te vinden. Maar dat zou ook met 3-wegklep en een vast mix-ventiel kunnen.

Bij een buffer als open verdeler regelt de ruimtethermostaat de systeempomp en de WA-regeling regelt deze van de de WP, maar door de buffer als open verdeler hebt, hebben deze niets met elkaar te maken. Kies je de minder gebruikelijk zoals mijn schema, dan regelt de WA-regeling de pomp, maar bij beide,zijn er compromissen,

Buffer als open verdeler benodig je snel een 65C retourloopverhoger
Dat is niet geheel optimaal voor de verbandingstemperatuur van de hout-CV-kachel en je het eerder meer rook, dan met een wat hogere temperatuur voor retourloopverhoger.

Voor die waarbij de circulatie door de WP-circulatiepomp verzorgt zoals in mijn schema wordt heb je veel groepen nodig om de flow van 1600-2000l/h kwijt te kunnnen en om ook nog de warmte te kunnen regelen heb nog meer groepen nodig zodat sommige dicht kunt zetten of meer of minder kunt knijpen

2. WVW advies korte groepen van ca 60m, horizontale meander voor telkens ca 6-9m2, wandverwarming wil je niet zo warm als vloerverwarming, bij mij komt deze in het hele jaar niet boven 22C wandoppervlakte temperatuur.

12kW kan, maar lokaal heb je wel met lagere temperatuur te maken dan hier in NL en als hout-CV-kachel niet gehele nacht doorbrandt met een buffer als openverdeler, moet de WP wel het koudste moment van de dag voor zijn rekening nemen.

Edit:In het geval van een Pana monobloc zou ik een 2e kleine buffer (ca 200ltr) aanbevelen, waarop de WP is aangesloten en vanwaar uit alle afgiftegroepen voorzien worden met 1 of meerdere circulatiepompen.
Met in de retour net voor deze kleine buffer een HT-buffer met tenminste 1 spiraal waarop de hout-CV-kachel aangesloten is.
Het probleem is alleen dat je eigenlijk een variabel regelbare mix-ventiel wilt en tot nu toe weet ik alleen een DIY oplossing zoals ik deze gebruik.
Want je wilt in de retour zoveel warmteinjecteren dat deze gelijk is aan de Ta (aanvoertemperatuur WP) van de WP dan blijft deze of 2,4C lager zodat WP kan meeverwarmen op laag pitje tot je buffer leeg is of uit wordt geschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 23-03-2017 17:54 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Meter is van 1992, 35000 m3 gas in 25 jaar =1406m3 per jaar :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:55:
[...]

Meter is van 1992, 35000 m3 gas in 25 jaar =1406m3 per jaar :)
In zijn eerste jaren wel het dubbele haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Wij overwegen aanschaf vd Nibe F2120 12 KW + VVM320 binnenunit. Dit puur gebaseerd op de kwaliteit van dit systeem (hoge COP, rvs boiler, geluidsarm, levensduur). Mijn vragen:

(1) is een all-in installatieprijs voor dit systeem van euro 15 k redelijk?
(2) welke garanties zijn af te spreken met de installateur over goede werking/rendement vh systeem over bijvoorbeeld de eerste 3 jaren?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het slot zit niet echt dicht, dan telt het niet :+

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ayous schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:52:
Wij overwegen aanschaf vd Nibe F2120 12 KW + VVM320 binnenunit. Dit puur gebaseerd op de kwaliteit van dit systeem (hoge COP, rvs boiler, geluidsarm, levensduur). Mijn vragen:

(1) is een all-in installatieprijs voor dit systeem van euro 15 k redelijk?
(2) welke garanties zijn af te spreken met de installateur over goede werking/rendement vh systeem over bijvoorbeeld de eerste 3 jaren?
Zal deze zoveel beter zijn als een Mitsubishi PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C welke 6800 kost ipv de nibe set van 11.200?

ik ben ook nog op zoek naar een warmtepomp en ik denk dat ik voor de Mitsubishi PUHZ-SHW80VHA + EHST20C-VM2C ga... vandaar dat ik benieuwd ben ;)

• koevlaas2
migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:18:
[...]

Zal deze zoveel beter zijn als een Mitsubishi PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C welke 6800 kost ipv de nibe set van 11.200?

ik ben ook nog op zoek naar een warmtepomp en ik denk dat ik voor de Mitsubishi PUHZ-SHW80VHA + EHST20C-VM2C ga... vandaar dat ik benieuwd ben ;)
Dag buurman, ga je je stadsverwarming inruilen ?
In ilpendam heb ik een puhz-sw75vha+ersc-vm2c draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ayous
migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:18:
[...]

Vind het een lastige keuze. Het is allemaal relatief nieuwe technologie. Ik ken mensen die minder goede ervaringen hebben met een lucht/warmte pomp, vooral tegenvallende rendementen. Ik ben geneigd om voor de 'mercedes' te gaan. Op het hele bouwbudget is het prijsverschil relatief klein, en het systeem moet wel goed performen en liefst 15-20 jr zonder dure reparaties meegaan. Heb in ieder geval bij Nibe referenties opgevraagd van particulieren die een dergelijk systeem hebben draaien.

Verwijderd

Ayous schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:56:
[...]

Vind het een lastige keuze. Het is allemaal relatief nieuwe technologie. Ik ken mensen die minder goede ervaringen hebben met een lucht/warmte pomp, vooral tegenvallende rendementen. Ik ben geneigd om voor de 'mercedes' te gaan. Op het hele bouwbudget is het prijsverschil relatief klein, en het systeem moet wel goed performen en liefst 15-20 jr zonder dure reparaties meegaan. Heb in ieder geval bij Nibe referenties opgevraagd van particulieren die een dergelijk systeem hebben draaien.
De maandelijks gepresenteerde gerealiseerde rendementen van de verschillende merken geven weinig/geen aanleiding om te betwijfelen of er goede rendementen gehaald kunnen worden denk ik. Grootverbruikers zullen maximaal 4000kWh a 0.18, als ze het niet zelf opwekken, is 720,00 op jaarbasis kwijt zijn. Om het prijsverschil van de 'mercedes' oplossing terug te verdienen in 15-20 jaar zal het rendement ((11.200-6.800)/17.5)/720=34.8% beter dienen te zijn, wat me een onmogelijkheid lijkt. Ik weet niet alles is in geld uit te drukken.
NB. Die 4000kWh is heeeeel erg hoog, minder verbruik zal het financieel onaantrekkelijker maken voor de NIBE oplossing te kiezen.

• Ayous
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:21:
[...]

De maandelijks gepresenteerde gerealiseerde rendementen van de verschillende merken geven weinig/geen aanleiding om te betwijfelen of er goede rendementen gehaald kunnen worden denk ik. Grootverbruikers zullen maximaal 4000kWh a 0.18, als ze het niet zelf opwekken, is 720,00 op jaarbasis kwijt zijn. Om het prijsverschil van de 'mercedes' oplossing terug te verdienen in 15-20 jaar zal het rendement ((11.200-6.800)/17.5)/720=34.8% beter dienen te zijn, wat me een onmogelijkheid lijkt. Ik weet niet alles is in geld uit te drukken.
NB. Die 4000kWh is heeeeel erg hoog, minder verbruik zal het financieel onaantrekkelijker maken voor de NIBE oplossing te kiezen.
Deels eens, maar ik kijk naar de totale kosten over de looptijd, zoals afschrijving en onderhoud/reparatie. dan kan het verhaal anders zijn. De energiekosten zijn slechts een deel vd totale kosten.
@Ayous , het is helemaal geen nieuwe techniek, het is al decennia oud en wordt al jaren gebruikt. (sinds begin jaren 70).

Grote merken als Panasonic, Mitsubishi, Fujitsu hebben miljoenen van die apparaten gebouwd, dus het is wel degelijk "proven technology".

Vooral als je beseft dat de basistechniek (compressor, etc.) gelijk is aan die van een airco, is het gewoon bekende / oude techniek.

Waar in NL het probleem zit is het ontbreken van kennis van de gemiddelde installateur over warmtepompen.

Wij zijn gewend om met gasketels te stoken, en in de installatiewereld moet die knop nog ff om.

• Ayous
Grolsch schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 07:57:
@Ayous , het is helemaal geen nieuwe techniek, het is al decennia oud en wordt al jaren gebruikt. (sinds begin jaren 70).

Grote merken als Panasonic, Mitsubishi, Fujitsu hebben miljoenen van die apparaten gebouwd, dus het is wel degelijk "proven technology".

Vooral als je beseft dat de basistechniek (compressor, etc.) gelijk is aan die van een airco, is het gewoon bekende / oude techniek.

Waar in NL het probleem zit is het ontbreken van kennis van de gemiddelde installateur over warmtepompen.

Wij zijn gewend om met gasketels te stoken, en in de installatiewereld moet die knop nog ff om.
Dank voor je bericht. Ik laat de installateur meerdere varianten uitwerken en vraag hem een 'tco' berekening erbij te leveren.Dan wordt alles wat feitelijker.

• zwartewoud
Domba schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:21:
[...]

Het probleem is als je beide HT & LT op 1 buffer zet dat de WP standaard op een hogere temperatuur zou moeten werken om het weer goed over te nemen na een periode van hout-CV kachel want gelaagdheid in buffer is maar beperkt en je moet eerst ver terug zakken in temp.
Je zal een retourloop verhoger voor de hout-CV-kachel met een thermisch temperatuur element van 65C moeten gebruiken want anders ga over de 80C heen en dan gaat een Pana monobloc van in storing, voor zubadan weet ik dat niet.
Het andere is 500 of 800ltr boiler is niet zo snel warm en in die tijd heb je geen verwarming van WP voor ruimteverwarming, als HT-buffer los houdt kun je vaak die periode overbruggen vanuit de HT-buffer met 1 WP.

Ik heb dan nog radiatoren en die hebben weinig thermische massa en vloerverwarming wel waardoor de WP van vloerverwarming dan eventueel de boiler nog kan bijwarmen, maar deze is relatief klein met slecht 80ltr vanwege ik wel een meer spiraals combibuffer heb met hygienespiraal als voor/hoofdverwarming (zie schema) en lagere SWW verbruik voor slechts 2 douches

Als mengventiel behelp ik me op moment met een Duco T-mix + extra bypass leiding om maar voldoende flow te hebben, voor lage temperatuur <35C en geschikt voor veel flow zijn lastig te vinden. Maar dat zou ook met 3-wegklep en een vast mix-ventiel kunnen.

Bij een buffer als open verdeler regelt de ruimtethermostaat de systeempomp en de WA-regeling regelt deze van de de WP, maar door de buffer als open verdeler hebt, hebben deze niets met elkaar te maken. Kies je de minder gebruikelijk zoals mijn schema, dan regelt de WA-regeling de pomp, maar bij beide,zijn er compromissen,

Buffer als open verdeler benodig je snel een 65C retourloopverhoger
Dat is niet geheel optimaal voor de verbandingstemperatuur van de hout-CV-kachel en je het eerder meer rook, dan met een wat hogere temperatuur voor retourloopverhoger.

Voor die waarbij de circulatie door de WP-circulatiepomp verzorgt zoals in mijn schema wordt heb je veel groepen nodig om de flow van 1600-2000l/h kwijt te kunnnen en om ook nog de warmte te kunnen regelen heb nog meer groepen nodig zodat sommige dicht kunt zetten of meer of minder kunt knijpen

2. WVW advies korte groepen van ca 60m, horizontale meander voor telkens ca 6-9m2, wandverwarming wil je niet zo warm als vloerverwarming, bij mij komt deze in het hele jaar niet boven 22C wandoppervlakte temperatuur.

12kW kan, maar lokaal heb je wel met lagere temperatuur te maken dan hier in NL en als hout-CV-kachel niet gehele nacht doorbrandt met een buffer als openverdeler, moet de WP wel het koudste moment van de dag voor zijn rekening nemen.

Edit:In het geval van een Pana monobloc zou ik een 2e kleine buffer (ca 200ltr) aanbevelen, waarop de WP is aangesloten en vanwaar uit alle afgiftegroepen voorzien worden met 1 of meerdere circulatiepompen.
Met in de retour net voor deze kleine buffer een HT-buffer met tenminste 1 spiraal waarop de hout-CV-kachel aangesloten is.
Het probleem is alleen dat je eigenlijk een variabel regelbare mix-ventiel wilt en tot nu toe weet ik alleen een DIY oplossing zoals ik deze gebruik.
Want je wilt in de retour zoveel warmteinjecteren dat deze gelijk is aan de Ta (aanvoertemperatuur WP) van de WP dan blijft deze of 2,4C lager zodat WP kan meeverwarmen op laag pitje tot je buffer leeg is of uit wordt geschakeld.
Dank voor je reactie.

12kWh is inderdaad misschien wat aan de kleine kant. Ik moet met -16 rekenen, daar waar NL met -10 af kan. Vandaar dan ik de houtkachel erbij wilde betrekken, maar dat gaat zo te lezen een moeilijk verhaal worden. Misschien moet die naar de leuk-voor-later lijst. Of ik koppel 'm aan de boiler. Dan kan ook nog. Dan kan de WP zich meer richten op huisverwaming.

Qua electra is het allemaal geen probleem. Ik heb nu 6 NSPO's (4x 4kW en 2x 6kW = 28kW) die 8 uur lang tegelijk stroom kunnen trekken. Volgens mij heb ik een 3x60 ampere huisaansluiting. >:)

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• hrt

hrt

zwartewoud schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:38:
[...]

Dank voor je reactie.

12kWh is inderdaad misschien wat aan de kleine kant. Ik moet met -16 rekenen, daar waar NL met -10 af kan. Vandaar dan ik de houtkachel erbij wilde betrekken, maar dat gaat zo te lezen een moeilijk verhaal worden. Misschien moet die naar de leuk-voor-later lijst. Of ik koppel 'm aan de boiler. Dan kan ook nog. Dan kan de WP zich meer richten op huisverwaming.

Qua electra is het allemaal geen probleem. Ik heb nu 6 NSPO's (4x 4kW en 2x 6kW = 28kW) die 8 uur lang tegelijk stroom kunnen trekken. Volgens mij heb ik een 3x60 ampere huisaansluiting. >:)
NSPO's?

Ik haak af.... :?

• zwartewoud
hrt schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:56:
[...]

NSPO's?

Ik haak af.... :?
Nachtspeicherofen. O-)

Die laden 's nachts op (COP 1) om dan daarna via een thermostaat de kamer te verwarmen waar ie in staat. Nadeel is dat ie eigenlijk altijd warmte afgeeft. Dus het is 's nachts 23 graden in de woonkamer, ook met de thermostaat op 15. Daarna zijn ze rond 19:00 op. Nu zijn ze wel iets instelbaar (50-70-100%) vermogen, maar dat moet je dan wel de avond van te voren instellen, want overdag kunnen ze geen stroom pakken. De NSPO in de slaapkamers heb ik uit pure frustratie maar gewoon uitgezet. Dan maar koud. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

[ Voor 8% gewijzigd door zwartewoud op 24-03-2017 09:07 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Noord27 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:50:

c.a 35 m3 aardgas eqv. is mooi en een strop voor SV. Maar hoeveel kWh(e) heb je daarvoor moeten stoken? Hoeveel warmte was er door Elgaatje geleverd. Hoe weet je dat Elgaatje je bankrekening niet aan het plunderen is? Meten=Weten

• Noord27
Tomexergie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:18:
[...]

c.a 35 m3 aardgas eqv. is mooi en een strop voor SV. Maar hoeveel kWh(e) heb je daarvoor moeten stoken? Hoeveel warmte was er door Elgaatje geleverd. Hoe weet je dat Elgaatje je bankrekening niet aan het plunderen is? Meten=Weten
Teller elga stond rond de 350kWh. 350 x 0,18x = ongeveer €65,-

Hoeveel warmte er is geleverd, geen idee. Geen inzicht in COP (valt dit te berekenen?). Alleen het kWh verbruik door de elga.

• Tomexergie
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:23:
[...]

Teller elga stond rond de 350kWh. 350 x 0,18x = ongeveer €65,-

Hoeveel warmte er is geleverd, geen idee. Geen inzicht in COP (valt dit te berekenen?). Alleen het kWh verbruik door de elga.
Toch maar een energiemeter van 120 Euro aanschaffen of zelf maken met flowmeter en sensoren zoals bij meer forumleden. Op de totaal investering een laag bedrag en je weet waar je aan toe bent, ook i.v.m. vervuiling en ontregeling, storing.

• Noord27
Tomexergie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:32:
[...]

Toch maar een energiemeter van 120 Euro aanschaffen of zelf maken met flowmeter en sensoren zoals bij meer forumleden. Op de totaal investering een laag bedrag en je weet waar je aan toe bent, ook i.v.m. vervuiling en ontregeling, storing.
Dus voor €120,- kan ik de COP berekenen/warmte afgifte inzichtelijk maken?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Dus voor €120,- kan ik de COP berekenen/warmte afgifte inzichtelijk maken?
http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=1
< 120,- :)

• Noord27
Ho even, daarvoor moet het leidingwerk weer los?

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:04:
Precies, en extra aansluit materiaal. Pure onzin in mijn ogen. Maar ik zou wel een eigen Electra meter plaatsen voor het totaal gebruik van je wp, want nu weet je niet of hij alles meet en misschien afwijkt.
En dan kun je totaal verbruik met elkaar vergelijken stroom en sv.
Alleen cop meten heb je niks aan

1 PVoutput . Dongen NB

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:04:
Ja. de sensors Ta en Tr van bv. een Multical komen in de aanvoer en retour WP waardoor je het verschil in temperatuur kan meten.

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:11:
[...]

Precies, en extra aansluit materiaal. Pure onzin in mijn ogen. Maar ik zou wel een eigen Electra meter plaatsen voor het totaal gebruik van je wp, want nu weet je niet of hij alles meet en misschien afwijkt.
En dan kun je totaal verbruik met elkaar vergelijken stroom en sv.
Alleen cop meten heb je niks aan
Ik heb nu een simpele stroommeter tussen de stekker van de elga en de WCD zitten. Dus die gaf circa 350kWh in de vorige post.

COP is inderdaad wel leuk om te weten, maar dat heb je toch helemaal niet nodig?

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Ik heb nu een simpele stroommeter tussen de stekker van de elga en de WCD zitten. Dus die gaf circa 350kWh in de vorige post.

COP is inderdaad wel leuk om te weten, maar dat heb je toch helemaal niet nodig?
Die simpele meters zijn nou ook niet echt betrouwbaar. Dinrail met logging erop is veel leuker, kun je ook rare onverklaarbare pieken en dippen zien Enzo

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:29:
[...]

Die simpele meters zijn nou ook niet echt betrouwbaar. Dinrail met logging erop is veel leuker, kun je ook rare onverklaarbare pieken en dippen zien Enzo
En is dat kostbaar/ relatief goed te doen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:33:
[...]

En is dat kostbaar/ relatief goed te doen?
Heb er hier 4:
verbruik huis, opwek zonnepanelen, WP, WP heater+tracing

AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
https://www.installatieva...meter-el-7e-23-8-230-0010
https://www.amazon.de/XCS...8-2&keywords=xcsource+kwh (niet gebruiken voor PV, geeft negatief ook pulsen af bij standbyverbruik omvormer)

Zit de elga niet op een aparte groep, dan is het lastiger.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 11:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wervisser
Om hier even op in te haken. Ik had een Kamstrup 302 liggen, maar uiteindelijk besloten die aan een medetweaker te verkopen. Bedraad Mbus was bijvoorbeeld geen optie.

Ik heb nu 3 kWh meters voor alle groepen van de warmtepomp en een Youless aangesloten op de buitenunit. Die kan ik dus nu visueel en via internet/Domoticz uitlezen.

De COP is inderdaad leuk om te weten, maar het is mij uiteindelijk de installatie (nog) niet waard. Helemaal bedraad, dus zonder kladblokje, kost toch ongeveer € 300-350 aan materiaal. Vervolgens zal het ook nog moeten worden ingebouwd.

• Noord27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Heb er hier 4:
verbruik huis, opwek zonnepanelen, WP, WP heater+tracing

AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
https://www.installatieva...meter-el-7e-23-8-230-0010
https://www.amazon.de/XCS...8-2&keywords=xcsource+kwh (niet gebruiken voor PV, geeft negatief ook pulsen af bij standbyverbruik omvormer)

Zit de elga niet op een aparte groep, dan is het lastiger.
Elga zit op de groep die ook de stroom voorziet voor apparatuur in de meterkast. In ons geval dus in dezelfde groep als een Ziggo kastje.

Stekker van de elga zit hierop geprikt: https://www.conrad.nl/nl/...nspector-iii-1341196.html

Een paar €100,- uit geven om wat meer inzichtelijk te krijgen is wel erg grof. Dat steek ik liever in 1 of 2 zonnepanelen extra.

;)

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2017 12:08 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:02:
[...]

Elga zit op de groep die ook de stroom voorziet voor apparatuur in de meterkast. In ons geval dus in dezelfde groep als een Ziggo kastje.

Stekker van de elga zit hierop geprikt: https://www.conrad.nl/nl/...nspector-iii-1341196.html

Een paar €100,- uit geven om wat meer inzichtelijk te krijgen is wel erg grof. Dat steek ik liever in 1 of 2 zonnepanelen extra.

;)
Een kWh meter heb je voor 30 euro, analoog zelfs voor 15 haha, op mp een youles voor 45 en klaar, voor je pv log hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

wervisser schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:57:
Om hier even op in te haken. Ik had een Kamstrup 302 liggen, maar uiteindelijk besloten die aan een medetweaker te verkopen. Bedraad Mbus was bijvoorbeeld geen optie.

Ik heb nu 3 kWh meters voor alle groepen van de warmtepomp en een Youless aangesloten op de buitenunit. Die kan ik dus nu visueel en via internet/Domoticz uitlezen.

De COP is inderdaad leuk om te weten, maar het is mij uiteindelijk de installatie (nog) niet waard. Helemaal bedraad, dus zonder kladblokje, kost toch ongeveer € 300-350 aan materiaal. Vervolgens zal het ook nog moeten worden ingebouwd.
Niet helemaal
COP kan je ook uitrekenen met verbruik logging en gemaakte warmte, je hoeft dat niet allemaal automatisch.
Een warmtemeter is wel een handige tool om je wp af te stellen, zo maar settings veranderen omdat je denkt dat het beter is is een soort russische roulette.

Meten is weten en kan je verbruik verlagen met het zelfde resultaat. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:02:
[...]

;)
Het koste hier niet zo veel.
KWh meter 24,-
Warmtemeter 56,-
En wat tijd
Loopt wel als een zonnetje nu, geen omkijken meer aan.

• Domba
[...]
Dank voor je reactie.

Het is niet zo heel moeilijk, alleen met de keuze bepaal je hoe en waarvoor je hout-CV-kachel gaat in zetten.

Het hart is de kleine 200-300ltr buffer met tenminste 1 spiaaal van 2,1-3,2m2 om de WP te ontkoppelen en dit circuit te kunnen voorzien van propyleenglycol als antivries maatregel in geval van een monobloc.
Hier is ook nog wat te zeggen voor een split systeem, die dan weer door een gecertificeerde monteur aangesloten dient te worden
Op die kleine buffer zou ik 3 circulatie pompgroepen aansluiten met elk een aparte ruimteregeling voor elk deel van de woning 2xFewos + eigen deel

Er zijn 2 regelingen, de gewone gebruiksregeling en de veiligheidsregelingen, als hout-CV-kachel blijft je met het punt zitten dat je in de retourloopverhoger (ladomat) een 65C thermisch element moet zetten terwijl je eigenlijk eerder richting een 78C de voorkeur heeft, afhankelijk van wat je stookt (je hebt in DE ook nog jaarlijkse "Schornsteinfeger Gutachten").
Tenminste voor een Panasonic WP, zijn alle veiligheid sensoren OLP's 80C in monobloc,
Voor de boiler kan je wel een bimetaalschakelaar KSD9700 met hogere temp erin zetten, maar je hebt nog steeds de NTC die de temperatuur meet en als deze boven 80C is wordt dat veelal gezien als een storing door de firmware, voor ander merken weet ik dat niet zo.

In principe kan je in serie met de boiler gewoon de HT-buffer zetten, wat ook als een latere uitbreiding kan.
Ik heb zelf maar een 600ltr buffer en die is vol in 4-5 keer stoken (3-4 uur) en als je handmatig stook zijn er simpele hulpjes als een bimetaalschakelaartje (KSD9700) in een dompelbuis op 1/4 van onder in HT-buffer die een aldan niet gekleurd lampje bij hout-CV-kachel laat aangaan er zijn zelfs hout-CV-kachels die de stookopening vergrendelen dan, om aan te geven dat je niet meer hoeft te stoken

Het zelfde principe kan je gebruiken als je een HT-buffer in serie hebt met de boiler om via een 2e bimetaalschakelaartje (KSD9700) in boiler die een 3 wegklep schakelt en daarna de spiraal door de boiler uitschakelt en enkel de HT-buffer verder gaat vullen. Zodat de boiler niet boven 80C uit komt en toch je anti-legionellatemperatuur bereikt hebt en daarmee de WP ontlast. In dit geval ben je vrij in keuze van thermisch element in retourloopverhoger (ladomat)

De HT-buffer is enkel via een mix/ventiel en spiraal in verwarmingscircuit, daarmee ben je vrij om optimale keuze te maken voor de retourloopverhoger (ladomat) van de hout-CV-kachel.
Het mengventiel is de lastige component die regelt, wanneer ruimteverwarming meer of minder via spiraal van de HT-buffer stroomt. Er zijn genoeg DN32 of DN40 mengventiele die gewoonlijk in utiliteitsgebouwen (scholen, kantoren etc) worden gebruikt voor warmwater, maar de meeste hebben als laagste stand 35C en de opgegeven doorstroming (DN32 60-70l/min of DN40 120-140l/min) is voor drukverval bij 1 bar, dat is veelal dubbele van wat de gewone circulatiepomp kan leveren.
Voor luchtbehandelingskasten worden ook veel servosturingen gebruik met PLC, maar ook die zijn nog veelal gericht op HT-verwarming en niet LT, je zou iets willen wat je tussen 25-40C kunt instellen, want je hebt geen idee hoe het eindresultaat uitpakt en welke stooklijn je voor WA-regeling exact gaat gebruiken een vlakke voor nul-0,2C per graad buitentemperatuur of toch een wat steiler met 0,5C per graad buitentemperatuur. Ook hoef je niet alle retour van de 3 circulatiepomp groepen via de HT-buffer te laten lopen (dat is wat ik doe via een bypass leiding) maar direct teruggaan in kleine 200-300ltr buffer, zodat je toch mix/mengventiel kunt gebruiken die niet lager gaan dan 30 of 35C.

Veel van deze mix/mengventiel lekken warmte als je aanvoertemperatuur onder de minimale setting van ventiel komt iets dat je niet wilt zeker niet in de zomer als je misschien licht wilt koelen en water in vloerverwarming van 18C, terwijl je toch de hout-CV-kachel wilt gebruiken om boiler op anti-legionellatemparatuur te brengen, vandaar nog een 3-wegklep waarmee ook gelijk de mogelijkheid is te bepalen wanneer de warmte uit HT-buffer wordt inzet in het stookseizoen.

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Een kWh meter heb je voor 30 euro, analoog zelfs voor 15 haha, op mp een youles voor 45 en klaar, voor je pv log hetzelfde
Dat wordt wel interessante materie!

• Noord27
Rol-Co schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Het koste hier niet zo veel.
KWh meter 24,-
Warmtemeter 56,-
En wat tijd
Loopt wel als een zonnetje nu, geen omkijken meer aan.
Youless icm een digitale meter spreekt mij wel aan. Gewoon een meter met pulsenteller neem ik aan moet hij aan voldoen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:20:
[...]

Dat wordt wel interessante materie!
Heb je daar ook een installateur voor nodig? :+ ;)
De nieuwe YL LS120 hoef je niet een soldeerbout voor te kopen.

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 12:26 ]

• Noord27
Zie alleen dat er tegenwoordig een LS120 is? Zit er verschil met de LS110 Youless?

@AUijtdehaag Zo lang als de meterkast niet op het dak zit, geen probleem..

Verwijderd

[...]

Dank voor je reactie.

De vorige bewoner had 12.000kWh jaarverbruik zeg je, op basis daar van lijkt de geinstalleerde 28kW en de beoogde 12kW 'veel' te groot te zijn. 12.000kW komt overeen met een gas-cv verbuik van 1.500m3. Ik had een gasverbruik van 1.600m3 en heb afgelopen januari een 5kW WP in bedrijf genomen. Voor noodbijverwarming vorige week een 2kW element van <50.00 aangeschaft om als het nodig is de retour v.d. verwarming, op de verdeler, met 2C op te kunnen krikken. Puur voor verwarming 5kW WP + 2kW element < 750.00 na aftrek van 2.300 subsidie.

Verwijderd

@Ayous Voor een nieuw te bouwen woning lijkt 11.2kW ook nogal fors, een hele grote woning ? Onlangs kwam er hier ook een NIBE capaciteitsberekening voorbij welke de wenkbrauwen deed fronsen.

• Noord27
----

[ Voor 100% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2017 13:43 ]

• reneeke1970
Waarschijnlijk is dat een meter met licht pulsen waar de oude zo op kan zonder solderen

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
http://www.youless.nl/blogpost/items/nieuw-model-ls120.html
Daarbij is er aan de bovenkant een S0 puls input connector bijgekomen. Hiermee kan het puls signaal van een (DIN rail) kWh meter bedraad worden gekoppeld aan de Youless, en is het niet meer nodig om de Youless op de optische puls LED van een kWh meter te plaatsen.
Output S0 pulsen 1000 Imp/kWh, DIN 43864, ti=90 msec, 27V, 27mA
Dus ja.

Maar je kan ook een ls110 ff opsturen of afgeven.
2 draadjes solderen is 5 min. werk.

Edit: ga toch niet lopen prullen met ducktape en een knipper ledje...

De XCsource uit mijn eerdere link is 2000 imp/kWh. Reageert wat sneller dan 1000 imp/kWh

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 13:11 ]

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:40:
[...]

De vorige bewoner had 12.000kWh jaarverbruik zeg je, op basis daar van lijkt de geinstalleerde 28kW en de beoogde 12kW 'veel' te groot te zijn. 12.000kW komt overeen met een gas-cv verbuik van 1.500m3. Ik had een gasverbruik van 1.600m3 en heb afgelopen januari een 5kW WP in bedrijf genomen. Voor noodbijverwarming vorige week een 2kW element van <50.00 aangeschaft om als het nodig is de retour v.d. verwarming, op de verdeler, met 2C op te kunnen krikken. Puur voor verwarming 5kW WP + 2kW element < 750.00 na aftrek van 2.300 subsidie.
Ga er maar vanuit dat vorige bewoner vrij selectief die 220m2 verwarmt heeft, want met 55kWh/m2/a, zit je op niveau in NL voor NoM woningen en hier is de gemiddelde temperatuur in het stookseizoen nog een stuk lager en zo klinkt niet de beschrijving van de bouw.
ISDE is enkel voor in NL geplaatste units, dit is DE.

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:07:
[...]

Ga er maar vanuit dat vorige bewoner vrij selectief die 220m2 verwarmt heeft, want met 55kWh/m2/a, zit je op niveau in NL voor NoM woningen en hier is de gemiddelde temperatuur in het stookseizoen nog een stuk lager en zo klinkt niet de beschrijving van de bouw.
ISDE is enkel voor in NL geplaatste units, dit is DE.
Hij heeft een massiefbouw huis wat nog wel eens aanmerkelijk beter zou kunnen zijn dan gedacht. De subsidies voor WP in Duitsland zijn vergelijkbaar zo niet beter nog dan in Nederland.

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:21:
[...]

Hij heeft een massiefbouw huis wat nog wel eens aanmerkelijk beter zou kunnen zijn dan gedacht. De subsidies voor WP in Duitsland zijn vergelijkbaar zo niet beter nog dan in Nederland.
Ik heb nergens de Epi-waarde gezien wat gebruikelijk is in DE, maar veelal ligt het piekverbruik hoger en daar moet de WP meer op afstemmen, want die 100kWh per dag,vermeldt niet of dat voor gehele woning was of enkel paar vertrekken.

Als de woning via een "Immobilien" is gekocht heeft die bij aankoop ook ergens nog energieklasse en epi waarde gekregen en kan daarmee al zien of er sprake is van selectief verwarmen

Edit: alle bedacht hoe lang je 5kW Pana mono er over doet om een SWW boiler van 500 of 800ltr op te warmen?

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 24-03-2017 13:42 ]

• zwartewoud
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:40:
[...]

Mijn situatie is toch wat anders: 3 appartementen waarvan 2 voor vakantieverhuur, -16 graden Tbuiten om mee te rekenen, en die subsidie waar je het over hebt geldt voor NL ;) .

Ik ken het stookgedrag van de vorige bewoner ook niet.

Wel een nette prijs die je betaald hebt.

Ik ga je berekeningen wel meenemen in mijn overwegingen. Dank daarvoor.

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb nergens de Epi-waarde gezien wat gebruikelijk is in DE, maar veelal ligt het piekverbruik hoger en daar moet de WP meer op afstemmen, want die 100kWh per dag,vermeldt niet of dat voor gehele woning was of enkel paar vertrekken.

Als de woning via een "Immobilien" is gekocht heeft die bij aankoop ook ergens nog energieklasse en epi waarde gekregen en kan daarmee al zien of er sprake is van selectief verwarmen

Edit: alle bedacht hoe lang je 5kW Pana mono er over doet om een SWW boiler van 500 of 800ltr op te warmen?
Ik heb net 2 E-Boilers gekocht van ieder 80l en 2kW element, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Verwijderd

zwartewoud schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Mijn situatie is toch wat anders: 3 appartementen waarvan 2 voor vakantieverhuur, -16 graden Tbuiten om mee te rekenen, en die subsidie waar je het over hebt geldt voor NL ;) .

Ik ken het stookgedrag van de vorige bewoner ook niet.

Wel een nette prijs die je betaald hebt.

Ik ga je berekeningen wel meenemen in mijn overwegingen. Dank daarvoor.
Duitsland kent vergelijkbare 'foerdergelder' als de ISDE in Nederland. Misschien kun je gemiddelde maandtemperaturen achterhalen van het gebied waar je gaat wonen ? Geeft allicht wat meer/betrouwbaarder zicht op de 'werkelijke' omstandigheden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 14:02 ]

• Noord27
Je gebruikt de WebConnect module dus helemaal niet van de SMA. Gewoon alles uitlezen via Youless kastjes en vaste kabeltjes?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2017 15:08 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:17:
[...]

Je gebruikt de WebConnect module dus helemaal niet van de SMA. Gewoon alles uitlezen via Youless kastjes en vaste kabeltjes?
Ik lees alles uit wat los en vast zit. 8)
youless en webconnect: http://pvoutput.org/compa...56&sid1=15478&dt=20170324
Waterverbruik, flow WP, temperaturen, Cop, alle kWh die mijn huis invliegen en er weer uit.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 15:19 ]

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:00:
[...]
Duitsland kent vergelijkbare 'foerdergelder' als de ISDE in Nederland. Misschien kun je gemiddelde maandtemperaturen achterhalen van het gebied waar je gaat wonen ? Geeft allicht wat meer/betrouwbaarder zicht op de 'werkelijke' omstandigheden.
@zwartewoud kan daarvoor denk ik het beste contact zoeken met een lid van bijv dej aquarea Club over de BAFA mogelijkheden, ivm dat die als eventueel als optie een wat zij noemen "Dicker Kasten" overweegt

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Is er een goede plek om warmtepompen te vergelijken?

Zit te dubben tussen de grond of lucht warmtepomp (+/- 6kwh) voor een nieuwbouw 2 onder 1 kaps. Welke lucht wp zouden jullie aanraden?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:19
Ha! Vanmiddag heb ik de WP ingeschakeld. Helemaal niets.
Dat dacht ik. Hij maakt bijna geen geluid.
De binnen unit is een stuk stiller dan de CV ketel en de buitenunit kan ik niet echt horen al sta ik er naast.
Dat was tijdens opwarmen van de 200liter DHW tank.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

roelzadh schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:29:
Is er een goede plek om warmtepompen te vergelijken?

Zit te dubben tussen de grond of lucht warmtepomp (+/- 6kwh) voor een nieuwbouw 2 onder 1 kaps. Welke lucht wp zouden jullie aanraden?
Technisch gezien vind ik een ww wp het mooiste, financieel gezien de lw wp (most bang for the buck).

De meesten in dit topic hebben een Panasonic of mitsubishi, zie TS.

hybride wordt de elga vaak toegepast.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Ik vind de ww ook mooier en geen buiten unit, maar qua kosten niet echt rendabel t.o.v. lw.

Had inderdaad ook panasonic en mitsubishi gekeken voor split units.

Ik dacht zelf de buitenunit op het dak van de berging/garage naast het huis te zetten. Is dit verstandig qua geluid?
Grolsch schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:57:
[...]

Technisch gezien vind ik een ww wp het mooiste, financieel gezien de lw wp (most bang for the buck).

De meesten in dit topic hebben een Panasonic of mitsubishi, zie TS.

hybride wordt de elga vaak toegepast.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• koevlaas2
mgroen81 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:46:
Ha! Vanmiddag heb ik de WP ingeschakeld. Helemaal niets.
Dat dacht ik. Hij maakt bijna geen geluid.
De binnen unit is een stuk stiller dan de CV ketel en de buitenunit kan ik niet echt horen al sta ik er naast.
Dat was tijdens opwarmen van de 200liter DHW tank.
Rond 0c buiten neemt het geluid wel wat toe denk ik, met deze temperaturen is de boel erg stil.

roelzadh schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:29:
Ik vind de ww ook mooier en geen buiten unit, maar qua kosten niet echt rendabel t.o.v. lw.

Had inderdaad ook panasonic en mitsubishi gekeken voor split units.

Ik dacht zelf de buitenunit op het dak van de berging/garage naast het huis te zetten. Is dit verstandig qua geluid?

[...]
Daar zijn de meningen en praktijk ervaringen over verdeeld.

Dat is afhankelijk van veel factoren die wij niet kunnen overzien, maar veel mensen in dit topic hebben de buitenunit op een plat dak staan, maar de constructie vegt wel enige aandacht

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46
Hybride warmtepomp maakt vliegende start verduurzaming Nederlandse woningen mogelijk:

https://www.berenschot.nl...hybride-warmtepomp-maakt/

Voor de geïnteresseerden.

[ Voor 8% gewijzigd door H4ldrz op 24-03-2017 20:47 ]

Gaston

• Tomexergie
wervisser schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:57:

Kom, kost een paar koppelingen en de aanvoersensor zit al in de Kamstrup. De retour sensor kun je eventueel met een koperen ring klemmen zoals bij de Elga de NTC's.
Leuk om te weten??? Een auto koop je ook niet zonder snelheidsmeter. De installatie niet waard?
Een warmtemeter behoort gewoon bij een WP installatie, anders weet je de echte performance niet . Als ik minister was geweest had ik warmtemeters verplicht bij de subsidieregeling opgenomen.

• koevlaas2
Tomexergie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:28:
[...]

Kom, kost een paar koppelingen en de aanvoersensor zit al in de Kamstrup. De retour sensor kun je eventueel met een koperen ring klemmen zoals bij de Elga de NTC's.
Leuk om te weten??? Een auto koop je ook niet zonder snelheidsmeter. De installatie niet waard?
Een warmtemeter behoort gewoon bij een WP installatie, anders weet je de echte performance niet . Als ik minister was geweest had ik warmtemeters verplicht bij de subsidieregeling opgenomen.
Verplicht ? Zinloos, het gros kijkt er toch niet naar. Slimme meter viel de besparing ook tegen door bewustzijn.

• wervisser
Rol-Co schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Niet helemaal
COP kan je ook uitrekenen met verbruik logging en gemaakte warmte, je hoeft dat niet allemaal automatisch.
Een warmtemeter is wel een handige tool om je wp af te stellen, zo maar settings veranderen omdat je denkt dat het beter is is een soort russische roulette.

Meten is weten en kan je verbruik verlagen met het zelfde resultaat. :)
Verbruik logging is geen probleem met mijn Youless. Gemaakte warmte kan ik naar mijn weten nergens uitlezen...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om de gemaakte warmte te meten heb je een... warmtemeter nodig.
Het lijkt erop dat die steeds vaker ingebouwd wordt :)

In ander nieuws: de toekomst lijkt een strijd te worden tussen R32 en R290.
http://hydrocarbons21.com...g_at_german_ish_tradeshow
De warmtepomp die ik zoek (monobloc, modulerend, R290) lijkt daadwerkelijk op de markt te komen :*)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Mijn Nefit geeft gewoon aan in het menu op display hoeveel kWh hij heeft gebruikt voor tapwater verwarming en hoeveel warmte die er van heeft gemaakt, zowel met de compressor als met de elementen. (full electric 9kW split envi)
Daarvoor is dus geen warmte meter nodig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)