zwartewoud schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:39:
Mij vragen.
1. Klinkt dit een beetje logisch?
2. Welk apparaat regelt nu de systeempomp in geval van WAR? Zeker als de CV-houtkachel 70+ graden levert en de WP doet niks. De VVW + WVW moeten dan teruggemengd worden naar 30-40 graden. Dus: wie schakelt de systeempomp en kan WAR nog wel toegepast worden? WAR moet dan op de mengregeling ofzo. Hoe gaat dit in z'n werk met/zonder kachel aan?
3. VVW wordt 6 groepen denk ik. Maar voor WVW? Iemand een rekenregel?
4. Klinkt een WP van 12kW goed? Rekening houdende met 3 woningen en kachel als backup voor verwarming?
COP is natuurlijk belangrijk, echter met de duitse feed-in tarieven (25ct inkoop, 12ct verkoop) voor PV zou ik willen overwegen overdag toch meer stroom te gebruiken, zodat ik 's nachts minder nodig heb.
5. Is het buffervat groot genoeg hiervoor?
6. De pana heeft een solar kit waarmee PV-overschot door de WP gebruikt wordt. Iemand ervaring mee?
Zelf heb ik voor een wat andere opzet gekozen ( zie link in sign 2x Pana Mono MDC06G3E5), om HT van Hout-CV-kachel en LT van WP uit elkaar te houden.
Verder 2 kleinere WP's zodat ik niet boven 5kW gelijktijdig verbruik voor aansluiting uit kom heeft meer met NL-systeem van 3x25A te maken en zou in toekomst ook uit homeaccu nog kunnen
Verder wilde ik kleine voordeel benutten vanwege mix van radiatoren die standaard iets hoger aanvoertemperatuur benodigen dan vloer/wandverwarming voor ruimtes waar ik geen verbouw beperking had.
Het probleem is als je beide HT & LT op 1 buffer zet dat de WP standaard op een hogere temperatuur zou moeten werken om het weer goed over te nemen na een periode van hout-CV kachel want gelaagdheid in buffer is maar beperkt en je moet eerst ver terug zakken in temp.
Je zal een retourloop verhoger voor de hout-CV-kachel met een thermisch temperatuur element van 65C moeten gebruiken want anders ga over de 80C heen en dan gaat een Pana monobloc van in storing, voor zubadan weet ik dat niet.
Het andere is 500 of 800ltr boiler is niet zo snel warm en in die tijd heb je geen verwarming van WP voor ruimteverwarming, als HT-buffer los houdt kun je vaak die periode overbruggen vanuit de HT-buffer met 1 WP.
Ik heb dan nog radiatoren en die hebben weinig thermische massa en vloerverwarming wel waardoor de WP van vloerverwarming dan eventueel de boiler nog kan bijwarmen, maar deze is relatief klein met slecht 80ltr vanwege ik wel een meer spiraals combibuffer heb met hygienespiraal als voor/hoofdverwarming (zie schema) en lagere SWW verbruik voor slechts 2 douches
Als mengventiel behelp ik me op moment met een Duco T-mix + extra bypass leiding om maar voldoende flow te hebben, voor lage temperatuur <35C en geschikt voor veel flow zijn lastig te vinden. Maar dat zou ook met 3-wegklep en een vast mix-ventiel kunnen.
Bij een buffer als open verdeler regelt de ruimtethermostaat de systeempomp en de WA-regeling regelt deze van de de WP, maar door de buffer als open verdeler hebt, hebben deze niets met elkaar te maken. Kies je de minder gebruikelijk zoals mijn schema, dan regelt de WA-regeling de pomp, maar bij beide,zijn er compromissen,
Buffer als open verdeler benodig je snel een 65C retourloopverhoger
Dat is niet geheel optimaal voor de verbandingstemperatuur van de hout-CV-kachel en je het eerder meer rook, dan met een wat hogere temperatuur voor retourloopverhoger.
Voor die waarbij de circulatie door de WP-circulatiepomp verzorgt zoals in mijn schema wordt heb je veel groepen nodig om de flow van 1600-2000l/h kwijt te kunnnen en om ook nog de warmte te kunnen regelen heb nog meer groepen nodig zodat sommige dicht kunt zetten of meer of minder kunt knijpen
2. WVW advies korte groepen van ca 60m, horizontale meander voor telkens ca 6-9m2, wandverwarming wil je niet zo warm als vloerverwarming, bij mij komt deze in het hele jaar niet boven 22C wandoppervlakte temperatuur.
12kW kan, maar lokaal heb je wel met lagere temperatuur te maken dan hier in NL en als hout-CV-kachel niet gehele nacht doorbrandt met een buffer als openverdeler, moet de WP wel het koudste moment van de dag voor zijn rekening nemen.
Edit:In het geval van een Pana monobloc zou ik een 2e kleine buffer (ca 200ltr) aanbevelen, waarop de WP is aangesloten en vanwaar uit alle afgiftegroepen voorzien worden met 1 of meerdere circulatiepompen.
Met in de retour net voor deze kleine buffer een HT-buffer met tenminste 1 spiraal waarop de hout-CV-kachel aangesloten is.
Het probleem is alleen dat je eigenlijk een variabel regelbare mix-ventiel wilt en tot nu toe weet ik alleen een DIY oplossing zoals ik deze gebruik.
Want je wilt in de retour zoveel warmteinjecteren dat deze gelijk is aan de Ta (aanvoertemperatuur WP) van de WP dan blijft deze of 2,4C lager zodat WP kan meeverwarmen op laag pitje tot je buffer leeg is of uit wordt geschakeld.
[
Voor 7% gewijzigd door
Domba op 23-03-2017 17:54
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant