Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.317 views

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:57:
[...]

De krachtigere auto kan met minder toeren door de file :)
Mijn flow is voldoende, dat is niet het probleem.
Wat wel het probleem is dat mijn water op koude dagen niet boven de 33c te krijgen is en eigenlijk ook moeizaam op 33 vandaar de verlaging van flow en Ta.
Huis word uiteindelijk wel warm en dat is wat waar ik het allemaal voor doe.
Los dan het probleem dat het moeilijk op of boven de 33C te krijgen is eerst op, lijkt mij, er zijn genoeg WPen die met een hogere Ta werken en niet over meer kW's beschikken dan jouw 7.5kWer.
Hoe 'weet' je overigens dat je flow, over alle groepen, voldoende is ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 12:05 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:24:
[...]

De warmte bron komt parallel aan elkaar ja. De buffer is open, gewoon hol met niks erin. Als je 5 elga aan wilt sluiten of welk apparaat dan ook, dan geef je die ieder hun eigen aanvoer en retour naar de buffer toe. Zelfde geld als je meerdere afgifte systemen hebt. Iedere bron krijgt zo zijn eigen circuit die je afzonderlijk aan en uit kunt zetten. Met verschillende pomp snelheden en verschillende temperaturen. Dit heft elkaar allemaal op in de buffer. En vooral het beïnvloed elkaar niet.
Als extra optie kun je een warmte wisselaar in je buffer nemen en zo een warmte bron afscheiden van de rest om bv dat aparte circuit dan te vullen met glycol.
Simpeler kunnen we het niet maken
Ok, kortweg:

2e WP installeren. En zowel de 2e als de reeds bestaande (in ons geval elga) op een buffervat aansluiten. Als de wens er is om ook in SWW te gaan voorzien kiezen voor een buffervat met 3-voudige spiraal? Dus 2 spiralen voor de 2 WP's en 1 spiraal voor SWW?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
Noord27 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:24:
[...]

Ok, kortweg:

2e WP installeren. En zowel de 2e als de reeds bestaande (in ons geval elga) op een buffervat aansluiten. Als de wens er is om ook in SWW te gaan voorzien kiezen voor een buffervat met 3-voudige spiraal? Dus 2 spiralen voor de 2 WP's en 1 spiraal voor SWW?
Het principe heb je door maar je denkt nog fout want als je sww wilt hebben kun je de buffer niet op 50 graden houden omdat je CV daar ook bij zit.
Dus je elga zo laten zitten want dat werkt nu goed toch?
Je hygiëne buffer zet je op de tweede wp. Die buffer krijgt extra spiraal om in geval van nood daar je CV door te laten stromen voor extra verwarmen als elga het niet aan kan. de elga stuurt gewoon elektrische drie weg klep om zodat retour leiding CV door de sww buffer gaat lopen
Alleen tijdens de nood gevallen heb je dan te koude SWW

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Nou de eerste (financiële) resultaten zijn binnen: >:)

03-04-2015 tot 03-04-2016 (=367 dagen)
4213 kWh elek verbruik daar gaat nog 2914kWh (PV) af = 1299 te betalen kWh
1168m3 gas op 3726 graaddagen (stookgrens 15gr, ruimte temp 21 @ station Eelde)

Warmtepomp (5KW mono) is voor het eerst in oktober 2016 in actie gekomen en draait nu nagenoeg niet meer.

03-04-2016 tot 30-03-2017 (=361 dagen)
6027 kWh elek verbruik daar gaat nog 2850Wh (PV) af = 3177 te betalen kWh
230m3 gas op 3665 graaddagen (stookgrens 15gr, ruimte temp 21 @ station Eelde)

Samenvattend is elek verbruik gestegen met een 1800-1900 kWh
Samenvattend is het gas verbruik gedaald met 938 m3
1900 / 938 = 2,02.... hoe was die vuistregel ook alweer ? >:)

Dit houdt in dat we in:
2015-2016 €1102 pj aan Gas+Elek betaalden
2016-2017 €787 pj aan Gas+Elek betaalden
Besparing ligt grof gerekend ergens tussen de 300 en 325 per jaar (wat marge met zonneuren, graaddagen enz). Daaroverheen nog 46 euro minder aan vastrecht ivm jaarverbruik gas <500m3

Naar verwachting kom ik in deze periode tot 30-03-2018 qua gas nog 75-90m3 gas lager uit omdat ik april 2016 nog geen WP had. In totaal verwacht ik dan 150m3 gas pj te gebruiken voor koken en warm water.

Wellicht nog wel even handig om te vermelden, de gemiddelde ruimtetemperatuur is behoorlijk gestegen tov 2015-2016, met de ketel had ik regelmatig op dagen van afwezigheid (beide aan het werk) een lagere gemiddelde temp in huis omdat we 1-2 graden verlaging toepassen. Die 1-2 graden verlaging pas ik sinds maart wel toe bij de WP maar in de echt koude maanden doe ik hier niet aan, vol continue 20,5-20,7gr in huis.
Simpelweg omdat de 5KW niet veel te compenseren heeft, mijn ervaring is op de dagen dat hij net wat over heeft en hij een 1-2gr in huis moet bijstoken dat het meer energie kost. Dus in principe alleen in oktober en halverwege maart zet ik hem af en toe lager dan de 20,5-20,7gr in huis. De zon mag dan overdag ook wat mee verwarmen.

Om jullie een voorbeeld te geven van hoe hard de 5KW er soms aan moet trekken:
February 8, 2017 at 09:22PM Panasonic LW WP Turned on
February 12, 2017 at 09:56AM Panasonic LW WP Turned off
= 96 uur continu
Temperatuur varieerde tussen de 20 en 20,5gr in huis.

Het zwaarste moment voor de WP was woensdag 18 januari 04:30 bij -7 buiten was de binnentemp 19 graden, dat is 1 graad onder z'n streeftemp, 'sochtends bij opstaan was het 19,5 graad, dit voelde echter niet koud aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Appie Heijn op 06-04-2017 13:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:24:
[...]

De warmte bron komt parallel aan elkaar ja. De buffer is open, gewoon hol met niks erin. Als je 5 elga aan wilt sluiten of welk apparaat dan ook, dan geef je die ieder hun eigen aanvoer en retour naar de buffer toe. Zelfde geld als je meerdere afgifte systemen hebt. Iedere bron krijgt zo zijn eigen circuit die je afzonderlijk aan en uit kunt zetten. Met verschillende pomp snelheden en verschillende temperaturen. Dit heft elkaar allemaal op in de buffer. En vooral het beïnvloed elkaar niet.
Als extra optie kun je een warmte wisselaar in je buffer nemen en zo een warmte bron afscheiden van de rest om bv dat aparte circuit dan te vullen met glycol.
Simpeler kunnen we het niet maken
Maar hoe zorg je er dan voor dat het afgifte-systeem warm water uit deze open verdeler pompt en afgekoeld water terugpompt, terwijl de wp er koud water uithaalt en warm water terugpompt? Gaat dat via gelaagdheid in die open verdeler? En moet je dus eigenlijk een hele grote, verticale verdeler hebben, ook wel buffer genoemd? Of mengt het allemaal tot ongeveer een zelfde temperatuur in die open verdeler en is dat goed genoeg?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:50:
[...]

Maar hoe zorg je er dan voor dat het afgifte-systeem warm water uit deze open verdeler pompt en afgekoeld water terugpompt, terwijl de wp er koud water uithaalt en warm water terugpompt? Gaat dat via gelaagdheid in die open verdeler? En moet je dus eigenlijk een hele grote, verticale verdeler hebben, ook wel buffer genoemd? Of mengt het allemaal tot ongeveer een zelfde temperatuur in die open verdeler en is dat goed genoeg?
Ja er is gelaagdheid maar word wel verstoord door de hoge flow van de wp, ik zelf heb de warme leiding van wp in het midden van vat zitten. De CV pakt het warme water wat altijd vanzelf bovenin hangt.
De circulatie pomp van het afgifte systeem word bedient door een kamerthermostaat. Nooit geen schommeling. Een thermostaat in buffer stuurt weer de wp aan of continu met war, wat je zelf het makkelijkst vind

1 PVoutput . Dongen NB

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dTDBmJy.jpg

Zou zoiets dan in mijn situatie kunnen werken? (de aanvulling is dan de pana 5kW).
De HTzone zou er dan ook nog op moeten of die moet er uit en bij de LVT op. Als er 30-35 graden door de badkamer radiator stroomt dan blijft het daar wel 21 graden in de winter.

@Domba ik moet jouw advies nog verwerken maar dat zal ik ook nog meenemen.

• reneeke1970
Nagenoeg hetzelfde wat ik heb. Buffer staat bij mij in retour naar de CV, en de CV ketel dient alleen als circulatie pomp.
Verwarming badkamer staat in serie met vv badkamer en heeft eigen thermostaat in badkamer die de vv hydraulische pomp aan stuurt (eigen circuit )

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:25
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:57:
[...]

Ja er is gelaagdheid maar word wel verstoord door de hoge flow van de wp, ik zelf heb de warme leiding van wp in het midden van vat zitten. De CV pakt het warme water wat altijd vanzelf bovenin hangt.
De circulatie pomp van het afgifte systeem word bedient door een kamerthermostaat. Nooit geen schommeling. Een thermostaat in buffer stuurt weer de wp aan of continu met war, wat je zelf het makkelijkst vind
http://www.nefit.nl/consu...duct_detail/product_23424

Is dit een geschikte buffer ,of heb je meer inhoud nodig ?

• reneeke1970
Of hij geschikt is hangt van jou doel is. 50 liter is maar weinig. Maar het geeft wel ontkoppeling. Demping van temperatuur verschillen zal er niet heel veel meer zijn. En de vraag is of de aansluitingen wel groot genoeg zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:32:
[...]

Of hij geschikt is hangt van jou doel is. 50 liter is maar weinig. Maar het geeft wel ontkoppeling. Demping van temperatuur verschillen zal er niet heel veel meer zijn. En de vraag is of de aansluitingen wel groot genoeg zijn.
Ik wil mijn elga ontkoppelen van mijn afgifte systeem.
Hierdoor kan ik een pomp in het afgifte systeem druk geregeld zetten en kan ik een zone regeling gaan maken

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 06-04-2017 14:42 ]

Verwijderd

Appie Heijn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:49:
Nou de eerste (financiële) resultaten zijn binnen: >:)

03-04-2015 tot 03-04-2016 (=367 dagen)
4213 kWh elek verbruik daar gaat nog 2914kWh (PV) af = 1299 te betalen kWh
1168m3 gas op 3726 graaddagen (stookgrens 15gr, ruimte temp 21 @ station Eelde)

Warmtepomp (5KW mono) is voor het eerst in oktober 2016 in actie gekomen en draait nu nagenoeg niet meer.

03-04-2016 tot 30-03-2017 (=361 dagen)
6027 kWh elek verbruik daar gaat nog 2850Wh (PV) af = 3177 te betalen kWh
230m3 gas op 3665 graaddagen (stookgrens 15gr, ruimte temp 21 @ station Eelde)

Samenvattend is elek verbruik gestegen met een 1800-1900 kWh
Samenvattend is het gas verbruik gedaald met 938 m3
1900 / 938 = 2,02.... hoe was die vuistregel ook alweer ? >:)

Dit houdt in dat we in:
2015-2016 €1102 pj aan Gas+Elek betaalden
2016-2017 €787 pj aan Gas+Elek betaalden
Besparing ligt grof gerekend ergens tussen de 300 en 325 per jaar (wat marge met zonneuren, graaddagen enz). Daaroverheen nog 46 euro minder aan vastrecht ivm jaarverbruik gas <500m3

Naar verwachting kom ik in deze periode tot 30-03-2018 qua gas nog 75-90m3 gas lager uit omdat ik april 2016 nog geen WP had. In totaal verwacht ik dan 150m3 gas pj te gebruiken voor koken en warm water.

Wellicht nog wel even handig om te vermelden, de gemiddelde ruimtetemperatuur is behoorlijk gestegen tov 2015-2016, met de ketel had ik regelmatig op dagen van afwezigheid (beide aan het werk) een lagere gemiddelde temp in huis omdat we 1-2 graden verlaging toepassen. Die 1-2 graden verlaging pas ik sinds maart wel toe bij de WP maar in de echt koude maanden doe ik hier niet aan, vol continue 20,5-20,7gr in huis.
Simpelweg omdat de 5KW niet veel te compenseren heeft, mijn ervaring is op de dagen dat hij net wat over heeft en hij een 1-2gr in huis moet bijstoken dat het meer energie kost. Dus in principe alleen in oktober en halverwege maart zet ik hem af en toe lager dan de 20,5-20,7gr in huis. De zon mag dan overdag ook wat mee verwarmen.

Om jullie een voorbeeld te geven van hoe hard de 5KW er soms aan moet trekken:
February 8, 2017 at 09:22PM Panasonic LW WP Turned on
February 12, 2017 at 09:56AM Panasonic LW WP Turned off
= 96 uur continu
Temperatuur varieerde tussen de 20 en 20,5gr in huis.

Het zwaarste moment voor de WP was woensdag 18 januari 04:30 bij -7 buiten was de binnentemp 19 graden, dat is 1 graad onder z'n streeftemp, 'sochtends bij opstaan was het 19,5 graad, dit voelde echter niet koud aan.
Als ik dezelfde periode neem met dezelfde stookgrens en binnentemperatuur en verplaats mijn woning naar de regio om Eelde heb ik een m3/graaddag van 0.469.
Verplaats ik naar de regio De Bilt en vul stookgrens 18C in en een gemiddelde, voor alle kamers incl. slaapkamers, temperatuur van 18C, kamer 21C en rest 16C, heb een verbruik van 0.658 en ik blijf in de regio Eelde heb ik een verbruik van 0.596.
Eelde is dus kouder dan De Bilt met een hoger verbruik onder dezelfde omstandigheden van 14.9% tot gevolg.
Klopt jouw gemiddelde temperatuur wel ? 21C voor alle ruimtes en 24h/dag ?

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:40:
[...]

Ik wil mijn elga ontkoppelen van mijn afgifte systeem.
Hierdoor kan ik een pomp in het afgifte systeem druk geregeld zetten en kan ik een zone regeling gaan maken
Dan zal dat inderdaad werken. Of 50 liter voldoende is heb ik geen ervaring mee. Misschien andere?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:16:
[...]

Dan zal dat inderdaad werken. Of 50 liter voldoende is heb ik geen ervaring mee. Misschien andere?
Wordt een WP vrolijk van zo'n 'drukgeregeld' afgiftesysteem ?

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:53:
[...]
Als ik dezelfde periode neem met dezelfde stookgrens en binnentemperatuur en verplaats mijn woning naar de
Eelde is dus kouder dan De Bilt met een hoger verbruik onder dezelfde omstandigheden van 14.9% tot gevolg.
Klopt jouw gemiddelde temperatuur wel ? 21C voor alle ruimtes en 24h/dag ?
Nee dat klopt inderdaad niet maar dat is de instelling die ik in mindergas heb gekozen.

Nu staat er 3726 en 3665, maar er had net zo goed iets anders kunnen staan. Het is puur om aan te geven dat het jaar met WP iets warmer was dan het jaar ervoor.
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:25:
[...]

Zolang de flow hoog genoeg is om een fatsoenlijk Dt te halen zal dat wel loslopen, juist wanneer je geen buffer hebt vindt de WP het minder leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 06-04-2017 15:30 ]

@Verwijderd Daar wordt een WP heel blij van, want een WP werkt namelijk op z'n best op basis van flow, en een afgiftesysteem werkt het beste als deze nageregeld is en dus op basis van druk, dus zowel de WP als het afgiftesysteem worden erg blij van een hydraulisch gescheiden systeem :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Appie Heijn
Grolsch schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:28:
@Verwijderd Daar wordt een WP heel blij van, want een WP werkt namelijk op z'n best op basis van flow, en een afgiftesysteem werkt het beste als deze nageregeld is en dus op basis van druk, dus zowel de WP als het afgiftesysteem worden erg blij van een hydraulisch gescheiden systeem :P
Klopt maar ben wel benieuwd wat er gebeurd wanneer minder dan de helft van je zones open staat, kan prima zijn dat hij dan ook met lange intervallen aan/uit gaat. Je zal vermoedelijk onder het minimum vermogen van de WP uitkomen. Uiteraard geldt dat voor systemen zonder buffervat niet minder.
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:19:
Nagenoeg hetzelfde wat ik heb. Buffer staat bij mij in retour naar de CV, en de CV ketel dient alleen als circulatie pomp.
Verwarming badkamer staat in serie met vv badkamer en heeft eigen thermostaat in badkamer die de vv hydraulische pomp aan stuurt (eigen circuit )
Is dat niet een inefficiënte manier van ciculeren? Mijn CV gebruikt met de pomp aan zo'n ruime 150W volgens mij, er zullen ongetwijfeld CV's zijn die zuiniger zijn maar ben je niet betere af met een losse circulatiepomp welke nog geen 40W verbruikt?

[ Voor 41% gewijzigd door Appie Heijn op 06-04-2017 15:35 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Nou, inmiddels een aannemer op bezoek gehad die het huis heeft bekeken.
Blijkt dat er nog een dikke 2100 euro geteld gaat worden als ik mijn gas aansluiting zou blijven gebruiken in verband met het vervangen van een aantal asbest pijpen. Ik wilde eigenlijk een hybride-warmtepomp, maar als ik een dikke 2000 euro zou moeten gaan uitgeven aan gas gerelateerde meuk, begint het toch meer te hellen naar een all-electric warmtepomp.

Welke kosten zou ik globaal rekening mee moeten houden als ik de resterende 3 oude radiatoren zou vervangen door LTV radiatoren? Gaat om kelderruimtes van
- 3 x 4 x 2,15
- 4 x 4 x 2,15
- 3 x 3 x 2,15

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:32:
[...]

Klopt maar ben wel benieuwd wat er gebeurd wanneer minder dan de helft van je zones open staat, kan prima zijn dat hij dan ook met lange intervallen aan/uit gaat. Je zal vermoedelijk onder het minimum vermogen van de WP uitkomen. Uiteraard geldt dat voor systemen zonder buffervat niet minder.

[...]

Is dat niet een inefficiënte manier van ciculeren? Mijn CV gebruikt met de pomp aan zo'n ruime 150W volgens mij, er zullen ongetwijfeld CV's zijn die zuiniger zijn maar ben je niet betere af met een losse circulatiepomp welke nog geen 40W verbruikt?
Er gebeurt dan helemaal niks, alle zones dicht is simpelweg geen warmte vraag, wp gaat over buffer circuleren totdat hij te warm word en gaat uit, prima toch? Das nou energie besparing.
Ik heb een circulatie pomp die maar 5 watt gebruikt laagste stand....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:25:
[...]

Nee de wp beslist niet, daarom is het groot voordeel als je hem ontkoppelt.

1 PVoutput . Dongen NB

psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:33:
Nou, inmiddels een aannemer op bezoek gehad die het huis heeft bekeken.
Blijkt dat er nog een dikke 2100 euro geteld gaat worden als ik mijn gas aansluiting zou blijven gebruiken in verband met het vervangen van een aantal asbest pijpen. Ik wilde eigenlijk een hybride-warmtepomp, maar als ik een dikke 2000 euro zou moeten gaan uitgeven aan gas gerelateerde meuk, begint het toch meer te hellen naar een all-electric warmtepomp.

Welke kosten zou ik globaal rekening mee moeten houden als ik de resterende 3 oude radiatoren zou vervangen door LTV radiatoren? Gaat om kelderruimtes van
- 3 x 4 x 2,15
- 4 x 4 x 2,15
- 3 x 3 x 2,15
Mijn hele WP kostte minder dan € 2000,- geïnstalleerd welteverstaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:42:
[...]

Mijn hele WP kostte minder dan € 2000,- geïnstalleerd welteverstaan.
Ga je nu zelf installatie met een bedrijf vergelijken?
Noord27 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:43:
[...]

Ja....
Mijns inziens is iedereen die een beetje kan klussen instaat een WP te installeren, excl. F-Gassen gedeelte :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
[...]

Hij is ook eigen baas haha

1 PVoutput . Dongen NB

Nog niet, bijna als het zo doorgaat.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:46:
[...]

Nog niet, bijna als het zo doorgaat.
Vertel, grote plannen?

1 PVoutput . Dongen NB

• psy

psy

Nou allemaal heel leuk, dat zelf installeren, maar dat zou ik zelf nooit doen (behalve elektra).
Ik wil gewoon een spcialist betalen die dat fijn voor mij doet en waar ik op terug kan vallen.
De prijzen, ja daar moet ik ook van slikken, maar dat is niet anders.

Maar de vraag ging nu specifiek over die radiatoren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:47:
Nou allemaal heel leuk, dat zelf installeren, maar dat zou ik zelf nooit doen (behalve elektra).
Ik wil gewoon een spcialist betalen die dat fijn voor mij doet en waar ik op terug kan vallen.
Ik geef je groot gelijk. Ik ga het ook door een bedrijf laten doen. Als er iets mis is kunnen ze het komen oplossen en dat gaat waarschijnlijk sneller dan als ik zelf ga rommelen.

Het uitdenken hoe ik het wil hebben kan ik wel maar de uitvoering is wat anders.

Ieder z'n kwaliteiten.

• reneeke1970
psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:47:

Maar de vraag ging nu specifiek over die radiatoren.
Wat een radiator kost vind je op internet, en wat jij aan je specialist moet betalen weten wij niet......

Probeer eerst met oude radiators, doen het soms nog beter dan je denkt

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:45:
[...]

Ja....
Mijns inziens is iedereen die een beetje kan klussen instaat een WP te installeren, excl. F-Gassen gedeelte :)
Zit daarin ook de aankoop en afschrijving van de elga mee in berekend?

Waar ik op doel is dat je appels met peren vergelijkt. Zeker voor iemand die oriënteerde is naar een WP.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 06-04-2017 15:51 ]

• psy

psy

Mensenlief, ik word wel dol van het niet reageren van installateurs. Bellen is het succesvolst, mailen is quasi zinloos. Gaat toch om behoorlijke installaties, ik begrijp gewoon niet waarom die ondernemers niet reageren.

Verwijderd

psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:11:
Mensenlief, ik word wel dol van het niet reageren van installateurs. Bellen is het succesvolst, mailen is quasi zinloos. Gaat toch om behoorlijke installaties, ik begrijp gewoon niet waarom die ondernemers niet reageren.
Dat niet op mail reageren heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze nog in de 20e eeuw leven, toen was dat er nog niet/nauwelijks.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:39
Pos2007 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:43:
[afbeelding]

Zou zoiets dan in mijn situatie kunnen werken? (de aanvulling is dan de pana 5kW).
De HTzone zou er dan ook nog op moeten of die moet er uit en bij de LVT op. Als er 30-35 graden door de badkamer radiator stroomt dan blijft het daar wel 21 graden in de winter.

@Domba ik moet jouw advies nog verwerken maar dat zal ik ook nog meenemen.
Even wat opmerkingen over je schema

flow technisch
-De extra transport pomp en circulatiepomp van WP cube werken tegen elkaar in.

regeltechnisch
-De Pana Monobloc is een R410A WP die niet houdt van hele koude retour van onder de 20C, om het backup element niet aan te spreken zal met retour boven 21-C
De Pana slaat pas aan als Ta-2C is (als compressor WP niet loopt is Ta =Tr)
Daar boven op komt als Pana WP eenmaal is aangeslagen de minimale thermische deellast voor 2,7kW van 2,5-3C en WP slaat pas af als Ta+1C is
Resultaat de Pana zal de Buffer op 25C of hoger houden

Als ook dat je een competitie houdt tussen 2 WP's, met de mogelijkheid dat de WP Cube zolang mogelijk probeert door te blijven draaien en steeds 4C boven op de temperatuur probeert te zetten.
Ik heb zo even geen idee waar dat op uit komt omdat ik geen idee heb waar de tempsensors voor een WP cube zitten

Mijn voorstel eerder in woorden was :
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/pos7a.png
Ik heb een spiraal ingevoegd als anti-vries maatregel , als ook dat de buffer zelf daardoor 2-3C lagere temperatuur krijgt vanwege de overdracht zodal buffer 23C of hoger kan zijn

Ik zou buffer ook op een andere plek in circuit opnemen en wel in de retour van het HT gedeelte, daar heb je geen last van de minimale buffer temperatuur en je benodigd geen extra circulatie transportpomp.

Na instellen van WA-stooklijn voor Pana heb je geen omkijken er naar, alleen moet je zorgen dat de WA-stooklijn deze voldoende hoog [W30@A15 W40@A-10} is zodat gasketel niet op idee komt om brander aan te zetten omdat

Als WP cube wamte te kort komt neemt die deze op zoals bestaand uit de aanvoer van de gasketel via zijn mix-ventiel, Daarvoor moet de circulatie pomp van gasketel gedeelte draaien, zodat de warmte uit de buffer direct beschikbaar is.

Edit: Bizar sinds wanneer cached tweakers een tussen save van een plaatje terwijl ik nog aan editten ben, en neemt niet het plaatje zoals er stond op moment ik op verstuur druk http://greenwatts.nl/Pictures/pos7.png

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 06-04-2017 16:33 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• psy

psy

Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:15:
[...]

Dat niet op mail reageren heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze nog in de 20e eeuw leven, toen was dat er nog niet/nauwelijks.
Terwijl ze in die gevallen wel altijd een mailadres of contactformulier op hun site hebben staan. Dan verwacht je dat ze dat toch af en toe lezen. Maar nee, zo logsch moet ik niet denken :F

Noord27 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:49:
[...]

Zit daarin ook de aankoop en afschrijving van de elga mee in berekend?

Waar ik op doel is dat je appels met peren vergelijkt. Zeker voor iemand die oriënteerde is naar een WP.
Een duurzaam middel met tvt kent op de tvt geen afschrijving :)

Nee, ik vergelijk een WP met gas, geen appels met peren.

• psy

psy

Dat wordt trouwens nog leuk als ik volledig voor E zou kiezen met de aansluiting.
De meterkast moet ik namelijk verplaatsen, en dus de E en G meter ook
Dan laat ik Enexis dus een gasmeter verplaatsen die ik niet ga gebruiken. Dat vind ik wel grappig eigenlijk :9

psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:33:
Dat wordt trouwens nog leuk als ik volledig voor E zou kiezen met de aansluiting.
De meterkast moet ik namelijk verplaatsen, en dus de E en G meter ook
Dan laat ik Enexis dus een gasmeter verplaatsen die ik niet ga gebruiken. Dat vind ik wel grappig eigenlijk :9
En ga je die verplaatsing dan ook betalen, zit dat in die € 2k ?

• psy

psy

koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:33:
[...]
En ga je die verplaatsing dan ook betalen, zit dat in die € 2k ?
Nee die 2k is de aan en afvoer bij de CV.
Meterkast moet verplaatst omdat ik een grotere badkamer wil.
Kosten bij Enexis voor verplaatsen van G en E (en verzwaren naar 3x25) is standaard 788 euro.

Heb nog niet eens nagedacht over het feit dat ik gas helemaal kan laten verwijderen, maar volgens mij is dat zeker niet goedkoper.

Verwijderd

psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:22:
[...]

Terwijl ze in die gevallen wel altijd een mailadres of contactformulier op hun site hebben staan. Dan verwacht je dat ze dat toch af en toe lezen. Maar nee, zo logsch moet ik niet denken :F
Iedere eeuw heeft zijn eigen logica.
psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:36:
[...]

Nee die 2k is de aan en afvoer bij de CV.
Meterkast moet verplaatst omdat ik een grotere badkamer wil.
Kosten bij Enexis voor verplaatsen van G en E (en verzwaren naar 3x25) is standaard 788 euro.

Heb nog niet eens nagedacht over het feit dat ik gas helemaal kan laten verwijderen, maar volgens mij is dat zeker niet goedkoper.
Probeer eens een nieuw energie contract zonder gas af te sluiten, sluiten ze je gas af op hun initiatief en dus gratis.

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:38:
[...]

Er gebeurt dan helemaal niks, alle zones dicht is simpelweg geen warmte vraag, wp gaat over buffer circuleren totdat hij te warm word en gaat uit, prima toch? Das nou energie besparing.
Ik heb een circulatie pomp die maar 5 watt gebruikt laagste stand....
Alle zones dicht is geen warmtevraag dat klopt. Maar als je beneden geen warmtevraag meer hebt en boven wel dan zul je maar een klein gedeelte open hebben staan wat de WP ook zal doen pendelen volgens mij.

Gebruik jij je CV nog voor warm water? Dat alleen de pomp 5W gebruikt zegt niet meteen dat je omliggende CV gedeelte niet meer gebruikt. Ik zou mijn CV het liefst helemaal uit hebben voor 8-9 maanden per jaar aangezien de Q-Solar een relatief hoog standby verbruik heeft. Ik moet dan echter eerst het solar gedeelte extern maken.

• psy

psy

koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:40:
[...]

Probeer eens een nieuw energie contract zonder gas af te sluiten, sluiten ze je gas af op hun initiatief en dus gratis.
dat was ook mijn plan, dus gasmeter gewoon laten ombouwen, maar vervolgens geen gas contact afsluiten
maar die monteur zal wel raar kijken als ik helemaal geen gasbuis meer heb lopen :)

• Rhaelak
Appie Heijn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:42:
[...]

Alle zones dicht is geen warmtevraag dat klopt. Maar als je beneden geen warmtevraag meer hebt en boven wel dan zul je maar een klein gedeelte open hebben staan wat de WP ook zal doen pendelen volgens mij.
Bij een kleine warmtevraag van boven zal de temperatuur in de buffer toch langzaam dalen wat niet voor pendelgedrag gaat zorgen?

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:42:
[...]

Gebruik jij je CV nog voor warm water? Dat alleen de pomp 5W gebruikt zegt niet meteen dat je omliggende CV gedeelte niet meer gebruikt. Ik zou mijn CV het liefst helemaal uit hebben voor 8-9 maanden per jaar aangezien de Q-Solar een relatief hoog standby verbruik heeft. Ik moet dan echter eerst het solar gedeelte extern maken.
Heb jij zon hekel aan pendelen dan. Gaat hier nu maar twee of drie keer per dag aan voor half uur ofzo, heb ik geen probleem mee.
Die 5 watt pomp zit op vv ,maar is universeel toepasbaar uiteraard.
Ketel zelf heb ik niet gemeten, is toch noodzakelijk kwaad want inderdaad douche nog uit gemak via CV, die 8 kuub gas per maand laat mij nog niet extra snel de 190 liter boiler installeren haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
Rhaelak schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:49:
[...]

Bij een kleine warmtevraag van boven zal de temperatuur in de buffer toch langzaam dalen wat niet voor pendelgedrag gaat zorgen?
Ik ben heel benieuwd in hoeverre dat voor een 50-80L op gaat.
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:54:
[...]

Heb jij zon hekel aan pendelen dan. Gaat hier nu maar twee of drie keer per dag aan voor half uur ofzo, heb ik geen probleem mee.
Die 5 watt pomp zit op vv ,maar is universeel toepasbaar uiteraard.
Ketel zelf heb ik niet gemeten, is toch noodzakelijk kwaad want inderdaad douche nog uit gemak via CV, die 8 kuub gas per maand laat mij nog niet extra snel de 190 liter boiler installeren haha
An sich geen problemen mee mits dit niet meerdere keren per uur gebeurt.

Idd noodzakelijk kwaad nog voor even. Als de verbouwing doorgaat gaat ie er wel uit bij ons. Elek koken en een hitachi WP all in one met 280L met solarondersteuning.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
[...]

Prijzen zijn al vaker door meerdere mensen opgesomd. Ik was in totaal met alle aansluitmaterialen, elektrische boiler en buffervat e.d. 750 euro kwijt na subsidie (Zelf installatie)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
psy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:11:
Het is absoluut niet goed dat er slecht op mail word gereageerd.
Maar het is in de bouw en installatiewereld weer spitsuur, de nieuwbouw knalt overal de grond uit.
De crisis is echt over en er is weer werk in overvloed, zeker voor de bedrijven die strategisch de crisis goed zijn doorgekomen.

Op zulke momenten heeft naar mijn idee de aanvraag via de mail geen echte prioriteit. Iedere ondernemer pakt de weg van de minste weerstand en dat is waarschijnlijk een offerte maken op een hapklaar bestek wat ligt te wachten. En dat is waarschijnlijk niet jouw aanvraag via de mail.
Sowieso zou ik altijd bellen voor zo'n opdracht. Als een mail vragen oproept, dan word door drukte zoiets snel aan de kant gelegd. Als je iemand aan de lijn krijgt is het veel directer en vaak duidelijker.
En als ik opdracht 5 tot 10K of meer aan iemand toevertrouw, dan zou ik absoluut een afspraak maken voor persoonlijk contact.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:29
Maikie18 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:35:
[...]

Prijzen zijn al vaker door meerdere mensen opgesomd. Ik was in totaal met alle aansluitmaterialen, elektrische boiler en buffervat e.d. 750 euro kwijt na subsidie (Zelf installatie)
Ik vind het knap. Ik was alleen voor aansluit materiaal, fittingen, isolatie, buis, beugels enz. al 1300 kwijt.
50meter Hep2O 28mm kost 500 euro. Gelukkig kunnen delen met mijn pa.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

mgroen81 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:28:
[...]

Ik vind het knap. Ik was alleen voor aansluit materiaal, fittingen, isolatie, buis, beugels enz. al 1300 kwijt.
50meter Hep2O 28mm kost 500 euro. Gelukkig kunnen delen met mijn pa.
50m is ook wel erg veel, hier slechts 5m verstookt.

• mgroen81
koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:22:
[...]

50m is ook wel erg veel, hier slechts 5m verstookt.
En dus was split in mijn geval veel goedkoper geweest. Maar ja ik moet zonodig alles zelf doen...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:42
Pfff, even offline en weer 10 pagina's aan tekst bij elkaar...

Anyway, even een non-technisch stukje. Half maart de subsidie aanvraag ingediend en gisteren de brief ontvangen met de goedkeuring en toezegging om binnen 1 week uit te betalen _/-\o_

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
wervisser schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:10:
Half maart de subsidie aanvraag ingediend en gisteren de brief ontvangen met de goedkeuring en toezegging om binnen 1 week uit te betalen _/-\o_
Mooi snel!
mgroen81 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 00:11:
[...]

En dus was split in mijn geval veel goedkoper geweest. Maar ja ik moet zonodig alles zelf doen...
Ach, een installateur zou ook niet beter weten.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Nu ons huis daadwerkelijk aangekocht is heb ik tijd om me wat te verdiepen in verduurzaming van de energievoorziening.

Situatie:

- Vrijstaand woonhuis met 950 kuub inhoud
- Nieuwe CV installatie (2016, Vaillant)
- Woonkamer nieuwe HT radiatoren
- Serre (18m2), Hal (20m2) en Keuken (25m2) vloerverwarming in totaal 4 groepen
- Bovenverdieping HT radiatoren
- Voorzien van dak isolatie (RD 3,5), HR++ glas (2001) en we gaan de spouw nog vol blazen.
- Er is een garagedak aanwezig met een mogelijke opwek van 5000Kwh door middel van zonnepanelen
- er is een tegelkachel aanwezig in de woonkamer die we vaak gaan gebruiken (ik verwacht daarmee de woonkamer warm te kunnen stoken
- De Vaillant CV bevindt zich op de BG en een buitenunit aansluiten kan al op een afstand van ca. 2 meter.

We gaan sowieso de spouwmuur isoleren en de plafonds van de slaapkamers en badkamer boven (die moeten toch open) worden ook na-geisoleerd.

De energievraag bij de huidige bewoners is 3500m3 gas en 3700KwH stroom.

Wat zijn voor ons de quick wins? Ik dacht aan 2 stuks whmdc05f3e5 waarbij we dan op de bovenverdiepingen de radiatoren vervangen voor LTV radiatoren (2de hands).

Wat zijn jullie ideeën of tips?
Markprinsen schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:39:
Nu ons huis daadwerkelijk aangekocht is heb ik tijd om me wat te verdiepen in verduurzaming van de energievoorziening.

Situatie:

- Voorzien van dak isolatie (RD 3,5), HR++ glas (2001) en we gaan de spouw nog vol blazen.
- Er is een garagedak aanwezig met een mogelijke opwek van 5000Kwh door middel van zonnepanelen
- er is een tegelkachel aanwezig in de woonkamer die we vaak gaan gebruiken (ik verwacht daarmee de woonkamer warm te kunnen stoken
- De Vaillant CV bevindt zich op de BG en een buitenunit aansluiten kan al op een afstand van ca. 2 meter.

We gaan sowieso de spouwmuur isoleren en de plafonds van de slaapkamers en badkamer boven (die moeten toch open) worden ook na-geisoleerd.

Wat zijn voor ons de quick wins? Ik dacht aan 2 stuks whmdc05f3e5 waarbij we dan op de bovenverdiepingen de radiatoren vervangen voor LTV radiatoren (2de hands).

Gewoon die 2 WP's aansluiten en een jaartje op je huidige afgifte systeem draaien, kan je gerichter radiatoren vervangen en wellicht hoef je er helemaal geen 1 te vervangen.

Verwijderd

hier de Ecodan 7,5 kw draaiend, afgelopen week de eerste test runs gemaakt.
de flow was gelijk goed, gemeten met de Kamstrup 302, delta T zit ook in de goede richting , zo rond de 4gr.
het zal met kouder weer nog wel even tweaken zijn.
ik zal nog even wat foto's plaatsen.
Subsidie gisteren toegekend!
alleen de Wifi adapter, ( MAC-56IF-E), geeft nog wat problemen, afgelopen zondag in geen mogelijkheid
verbinding gekregen met de MELcloud, de router krijgt wel contact maar na korte tijd geeft de adapter error aan.
afgelopen woensdag nog eens geprobeerd en toen bij de eerste poging online en alles werkend.
gisteren even de spanning eraf gehad en nu weer met geen mogelijkheid contact te krijgen.
de Fritzbox 7490 krijgt wel contact maar de wifi adapter krijgt geen verbinding met Melcloud en geeft weer error aan.
Heeft iemand hier ook problemen mee gehad?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:27:
de flow was gelijk goed, gemeten met de Kamstrup 302, delta T zit ook in de goede richting , zo rond de 4gr.
alleen de Wifi adapter, ( MAC-56IF-E), geeft nog wat problemen, afgelopen zondag in geen mogelijkheid
verbinding gekregen met de MELcloud, de router krijgt wel contact maar na korte tijd geeft de adapter error aan.
afgelopen woensdag nog eens geprobeerd en toen bij de eerste poging online en alles werkend.
gisteren even de spanning eraf gehad en nu weer met geen mogelijkheid contact te krijgen.
de Fritzbox 7490 krijgt wel contact maar de wifi adapter krijgt geen verbinding met Melcloud en geeft weer error aan.
Ik heb geen ervaring met Ecodans, maar is een dT van 4 niet aan de hoge kant ?

Verwijderd

ja, daar moet nog wel even aan gesleuteld worden, maar dit is nog zonder enig inregelen.
ik zit met exact dezelfde situatie als Koevlaas2, 5 groeps vv verdeler 60m2 op 15mm aanvoer,
deze leidingen zijn weliswaar maar 3 meter lang maar moet nog worden vervangen.
de ecodan is nu rechtstreeks aangesloten op het systeem, ik heb nog ruimte overgelaten om een mengtank te plaatsen om het geheel hydraulisch te scheiden.

• Domba
Markprinsen schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:39:

Situatie:

Mijn tip zou zijn breng eerst aanvoer gas CV ketel terug naar 45C en ga aan de slag met isoleren en kijk waar je te kort komt ipv preventief al radiators vervangen.

Ik kom van 4000+m3, 1,6m3/gew. graaddag en met selectief verwarmen 1,2m3/gew graaddag (zoals op elke radiator een klokthermostaat "THERMy", alle 7xT22 en 1xT33 radiatoren zijn blijven hangen en waar ik geen verbouw beperking had heb ik vloerverwarming (98m2) en wandverwarming aangelegd op BG, was ook gelijk deel van woning waar maar amper bij elkaar 5kW aan T1x radiators hing, toen net iets meer dan vorstvrij te houden en naisolatie en met vloerverwrming houdt een 6kW WP het nu tot Tb -9/10C op 21C .

Bij 2x 5kW heb ik zo mijn twijfels, want vaak is er sprake van ook nog selectief verwarmen ik zou dan 5kW(of 6kW) en een 9kW kiezen die dan ook de SWW doet.

Al mijn tweaken heeft een ander doel, naregeling omdat ik de WP's direct zonder buffer heb aangesloten en zo nu en dan off-grid wil kunnen voor een aantal uren of wel kan bepalen wanneer ik op etmaal basis mijn verbruik heb voor mijn 8MWh/j

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:17:
[...]

Even wat opmerkingen over je schema

flow technisch
-De extra transport pomp en circulatiepomp van WP cube werken tegen elkaar in.

regeltechnisch
-De Pana Monobloc is een R410A WP die niet houdt van hele koude retour van onder de 20C, om het backup element niet aan te spreken zal met retour boven 21-C
De Pana slaat pas aan als Ta-2C is (als compressor WP niet loopt is Ta =Tr)
Daar boven op komt als Pana WP eenmaal is aangeslagen de minimale thermische deellast voor 2,7kW van 2,5-3C en WP slaat pas af als Ta+1C is
Resultaat de Pana zal de Buffer op 25C of hoger houden

Als ook dat je een competitie houdt tussen 2 WP's, met de mogelijkheid dat de WP Cube zolang mogelijk probeert door te blijven draaien en steeds 4C boven op de temperatuur probeert te zetten.
Ik heb zo even geen idee waar dat op uit komt omdat ik geen idee heb waar de tempsensors voor een WP cube zitten

Mijn voorstel eerder in woorden was :
[afbeelding]
Ik heb een spiraal ingevoegd als anti-vries maatregel , als ook dat de buffer zelf daardoor 2-3C lagere temperatuur krijgt vanwege de overdracht zodal buffer 23C of hoger kan zijn

Ik zou buffer ook op een andere plek in circuit opnemen en wel in de retour van het HT gedeelte, daar heb je geen last van de minimale buffer temperatuur en je benodigd geen extra circulatie transportpomp.

Na instellen van WA-stooklijn voor Pana heb je geen omkijken er naar, alleen moet je zorgen dat de WA-stooklijn deze voldoende hoog [W30@A15 W40@A-10} is zodat gasketel niet op idee komt om brander aan te zetten omdat

Als WP cube wamte te kort komt neemt die deze op zoals bestaand uit de aanvoer van de gasketel via zijn mix-ventiel, Daarvoor moet de circulatie pomp van gasketel gedeelte draaien, zodat de warmte uit de buffer direct beschikbaar is.

Edit: Bizar sinds wanneer cached tweakers een tussen save van een plaatje terwijl ik nog aan editten ben, en neemt niet het plaatje zoals er stond op moment ik op verstuur druk http://greenwatts.nl/Pictures/pos7.png
Deze opstelling zou denk ik zeker wel werken. In plaats van dat ik zoals nu tegen de HP Cube zeg: "wacht maar zo lang mogelijk met de HT-aanvoer" zeg ik dan: zet de sluizen maar open ;). Setpoint van beide kan ik aanpassen met een plusmines marge van 1,2, 3 of 6 graden volgens mij. Daar zitten nog wel wat settings in die het stuurbaar maken denk ik Er kan zelfs nog een thermostaat op de htzone, dan hang ik twee spiders naast elkaar.

De bestaande aansluiting ziet er echter zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EU78eu4.jpg

Er zit nog een halve centimeter ruimte om de retour te onderbreken (blauw is waar de retour van de HT de ketel weer in gaat, met daaronder de koppeling van de retour (die komt links) van de WP. Het hele zaakje inclusief expansievat zou dan ca. 20 centimeter naar beneden verplaatst moeten worden?

De pana draait dan echter altijd of tot zolang het vat niet op temperatuur is?

De cube presteert standalone ook bijna niet, komt dit door het koudemiddel? Er is aangegeven dat het koudemiddel niet goed overweg kan met een retour van 20 graden. Dit is bij mij ook zo. Standalone, dus met een koude retour (19-20), plust de Cube er 2 tot 2,5 graden bij. Als er warmer water bijkomt vanuit de htzone dan 4-5 graden erbij op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
ja, daar moet nog wel even aan gesleuteld worden, maar dit is nog zonder enig inregelen.
ik zit met exact dezelfde situatie als Koevlaas2, 5 groeps vv verdeler 60m2 op 15mm aanvoer,
deze leidingen zijn weliswaar maar 3 meter lang maar moet nog worden vervangen.
de ecodan is nu rechtstreeks aangesloten op het systeem, ik heb nog ruimte overgelaten om een mengtank te plaatsen om het geheel hydraulisch te scheiden.
Met de standaard instellingen en voldoende flow zou ik en dT van 2-2.5C verwachten, als je dat niet krijgt lijkt dat toch op onvoldoende flow te duiden. Die 15mm er uit en de groepen waterzijdig inregelen zou dat op moeten lossen denk ik.

• Domba
Pos2007 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:00:
[...]

Deze opstelling zou denk ik zeker wel werken. In plaats van dat ik zoals nu tegen de HP Cube zeg: "wacht maar zo lang mogelijk met de HT-aanvoer" zeg ik dan: zet de sluizen maar open ;). Setpoint van beide kan ik aanpassen met een plusmines marge van 1,2, 3 of 6 graden volgens mij. Daar zitten nog wel wat settings in die het stuurbaar maken denk ik Er kan zelfs nog een thermostaat op de htzone, dan hang ik twee spiders naast elkaar.

De bestaande aansluiting ziet er echter zo uit:
[afbeelding]

Er zit nog een halve centimeter ruimte om de retour te onderbreken (blauw is waar de retour van de HT de ketel weer in gaat, met daaronder de koppeling van de retour (die komt links) van de WP. Het hele zaakje inclusief expansievat zou dan ca. 20 centimeter naar beneden verplaatst moeten worden?

De pana draait dan echter altijd of tot zolang het vat niet op temperatuur is?

De cube presteert standalone ook bijna niet, komt dit door het koudemiddel? Er is aangegeven dat het koudemiddel niet goed overweg kan met een retour van 20 graden. Dit is bij mij ook zo. Standalone, dus met een koude retour (19-20), plust de Cube er 2 tot 2,5 graden bij. Als er warmer water bijkomt vanuit de htzone dan 4-5 graden erbij op.
Dit is de makkelijkste cube er is ook een waar die op een aparte drukvereffening aansluiting zit.

Het is wat krap, mooiste zou zijn als buis van HP cube (blauw) naar base cube (blauw) 10cm zakt.
Dan dienen ook beide T-stukken voor de AVDO ( Drukverschilregelaar) te zakken
In woorden:
-T-stuk los aan moer van base cube een knietje van 22mm
-Tstuk 90 graden tegen klok in draaien en stukje CV pijp naar volgende T-stuk in korten

De Pana draait op WA regeleing en alleen als buffer niet op temperatuur is, dus niet altijd.

Een 2e spider volg ik niet, de gas-CV ketel draait misschien nog op standaard WA-regeling [W20@A20 W70@A-10] die zou je kunnen temperen, vanwege maar 1 radiator gebruikt als ook schakel differentie van 5/8C(std) naar 12C (HT-zone) kunnen brengen zodat langer duurt voordat de brander wil aanzetten

Kijk ook naar deze van de LT-zone , die wil je niet zo groot (voorkeur 5C) en kijk naar de nadraaitijd van de pomp
Ben wel benieuwd waar die voor LT-zone opstaan met wel of geen WA-regeling van HP cube [W25A20 W35A-10] (schakel diff 8C & 1 min nadraaien misschien !!)

Ook zonder Pana is dat volgens mij een wat vreemde std fabrieks instelling voor een WP voor vloerverwarming en regel je enkel op kamerthermostaat aan/uit

Kijk eens of je LT-VP [W25@A20} kunt verlagen na W 20C zodat de circulatiepomp voor vloerverwarming wat langer blijft lopen.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:29:
[...]

Ik heb geen ervaring met Ecodans, maar is een dT van 4 niet aan de hoge kant ?
Hoge kant lijkt mij niet, is eerder aan de krappe kant.

• Noord27
Techneco zelf geeft aan dat een 2e warmtepomp regeltechnisch zeer lastig wordt icm een ELGA. In dit geval een Loria. Beter om dan meteen naar een Loria Duo over te stappen.

Zit niet lekker dat de installateur ons aangestuurd heeft op een elga, terwijl ik aan gaf dat weghalen van de stadsverwarming prioriteit had. Maar werd afgeraden ivm afgifte-systeem. Nu blijkt dat dus een Loria Duo wel goed uit de verf had gekomen in onze situatie. Het wringt behoorlijk..

Overigens van die installateur, die er langer als een maand over deed om de elga werkend te krijgen, heb ik totaal niets meer vernomen nadat Techneco zelf hier is geweest en in 5 minuten de elga werkende had. Heeft wel in tussentijd van opleveren een vervolgafspraak zelf afgezegd voor zonnepanelen. Dat dan weer wel.

Achja, daarom nu maar PV bij een andere partij gekocht.

Eens kijken wat ik met de elga verder kan doen. 2e WP? Regeltechnisch dus moeilijk. Pellet-CV? Wellicht wel. SWW dmv simpele E-boiler? Lastig, lastig,.. bedankt installateur..

[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 17:27 ]

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:24:
Techneco zelf geeft aan dat een 2e warmtepomp regeltechnisch zeer lastig wordt icm een ELGA. In dit geval een Loria. Beter om dan meteen naar een Loria Duo over te stappen.

Zit niet lekker dat de installateur ons aangestuurd heeft op een elga, terwijl ik aan gaf dat weghalen van de stadsverwarming prioriteit had. Maar werd afgeraden ivm afgifte-systeem. Nu blijkt dat dus een Loria Duo wel goed uit de verf had gekomen in onze situatie. Het wringt behoorlijk..

Overigens van die installateur, die er langer als een maand over deed om de elga werkend te krijgen, heb ik totaal niets meer vernomen nadat Techneco zelf hier is geweest en in 5 minuten de elga werkende had. Heeft wel in tussentijd van opleveren een vervolgafspraak zelf afgezegd voor zonnepanelen. Dat dan weer wel.

Eens kijken wat ik met de elga verder kan doen. 2e WP? Regeltechnisch dus moeilijk. Pellet-CV? Wellicht wel. SWW dmv simpele E-boiler? Lastig, lastig,.. bedankt installateur..
Schuld van de installateur of eigen onkunde?

Je bent gewaarschuwd hier op het forum, dat een installateur geen risico gaat nemen snap ik helemaal.

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:45:
[...]

Hoge kant lijkt mij niet, is eerder aan de krappe kant.
Ik zie bij mij nooit wat anders dan dT=2. Alleen tijdens opstarten na een pauze zie ik soms even een dT=3 in het begin. Bij Jaari en Domba vergelijkbare dT's

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2017 18:44 ]

• reneeke1970
Hier ook twee soms drie graden. Kan niet lager dan pomp stand één

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:39:
[...]

Ik zie bij mij nooit wat anders dan dT=2. Alleen tijdens opstarten na een pauze zie ik soms even een dT=3 in het begin. Bij Jaari en Domba vergelijkbare dT's
Alleen in deellast 2,3-3,0C, niet in vollast dan is die gewoon 5- 5,5C, draai eerder paar procent onder adviesflow dan de dubbele flow.

Het gaat hierom een testrun, dan is waarschijnlijk nog niets op temperatuur en dan is 4C mager.
@Verwijderd kan zijn dTuitrekenen voor vol vernogen, tenslotte meet die de flow en ecodan kan ook met servicecode flow uitgelezen worden ;)
Met de standaard instellingen en voldoende flow zou ik en dT van 2-2.5C verwachten, als je dat niet krijgt lijkt dat toch op onvoldoende flow te duiden.
@Verwijderd Sinds wanneer ben je in de veronderstelling dat een multical 302, tientallen procenten te veel flow zou aangeven? 8)

Noord27 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:24:

Mijns inziens kan het allemaal wel, je zet je 2e (nieuwe) WP als 1e en dan in serie met de ELGA, zodra de WAR van de ELGA van mening is dat de vaste watertemp van WP 2 omhoog moet gaat de ELGA bijstoken, anders houdt deze zich in rust.

[...]

Gooi je watertemp maar eens omhoog, word je dT ook groter als het goed is.
Bij mij keurig 3c bij Ta 32c, maar bij Ta 36c al 7c.

Verwijderd

de testrun duurde totaal 2 uur en starte bij een dT van 6c, binnen 1,5 uur naar dT van 4c bij een Ta van 35c.
De wifi transponder werkt ineens weer. :)
Domba schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:19:
[...]

Alleen in deellast 2,3-3,0C, niet in vollast dan is die gewoon 5- 5,5C, draai eerder paar procent onder adviesflow dan de dubbele flow.

Het gaat hierom een testrun, dan is waarschijnlijk nog niets op temperatuur en dan is 4C mager.
@Verwijderd kan zijn dTuitrekenen voor vol vernogen, tenslotte meet die de flow en ecodan kan ook met servicecode flow uitgelezen worden ;)

[...]

@Verwijderd Sinds wanneer ben je in de veronderstelling dat een multical 302, tientallen procenten te veel flow zou aangeven? 8)
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:07:
de testrun duurde totaal 2 uur en starte bij een dT van 6c, binnen 1,5 uur naar dT van 4c bij een Ta van 35c.
Sounds good to me...

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 08:22
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:27:
DeltaT van 4 is niets mis mee. Bij mij altijd tussen 5 en 3 graden.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

• Rhaelak
Ik snap die opmerking niet dat een dt van 4 aan de hoge kant zou zijn. Iedere spec die ik erop na sla praat over een dt van 5 als optimum.

• mgroen81
Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:43:
Ik snap die opmerking niet dat een dt van 4 aan de hoge kant zou zijn. Iedere spec die ik erop na sla praat over een dt van 5 als optimum.
Klopt als een bus. De optimale benodigde flowbereik van de PUHZ-W50 is tussen 7,1 en 14,3 liter/min.
Als je bij 14,3 liter/min het maximale vermogen wilt halen dat heb je precies 5 graden C verschil nodig.

(14.3 * 60) * 5 * ( 4.186 / 3.6) = 4988.3 Watt

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

2K is te laag, wat is het debiet?
4K is beter, maar het liefst 5 tot 7K voor de juiste vermogen afgifte. Of het debiet is veel te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 07-04-2017 21:15 ]

koevlaas2 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:35:
[...]

Mijns inziens kan het allemaal wel, je zet je 2e (nieuwe) WP als 1e en dan in serie met de ELGA, zodra de WAR van de ELGA van mening is dat de vaste watertemp van WP 2 omhoog moet gaat de ELGA bijstoken, anders houdt deze zich in rust.
Je kan natuurlijk ook je ELGA een WAR laten draaien en tijdens vorstdagen je 2e WP de ELGA van 'Ambient' water laten voorzien :)
Techneco heeft wel vaker gezegd dat iets niet kon, o.a bij Eric-PVT toen hij de ELGA standalone ging gebruiken.

@Noord27

• Rhaelak
Ik twijfel ook enigszins over het kennisniveau bij Techneco van de sales engineers. Een simpele vraag of de Loria een buffervat op 40°C kon houden zorgde voor veel vragen en omslachtige antwoorden.
Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:23:
Ik twijfel ook enigszins over het kennisniveau bij Techneco van de sales engineers. Een simpele vraag of de Loria een buffervat op 40°C kon houden zorgde voor veel vragen en omslachtige antwoorden.
Is natuurlijk ook rocketscience, als je buffervat 400m3 water bevat lukt het niet :)

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:25:
[...]

Is natuurlijk ook rocketscience, als je buffervat 400m3 water bevat lukt het niet :)
`
Je wilt niet weten wat voor antwoorden ik kreeg;

De Loria kan geen vaste Ta houden, enkel WAR (ooit van stooklijn verstelling gehoord?)
Een weerstand op de klemmen van de buitenvoeler zou kunnen werken om een vaste Ta te krijgen.

En nog wat andere opmerkingen en vragen over de geschetste situatie. Beetje teleurstellend.

Samsung daarentegen zag totaal geen problemen.
Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:37:
[...]

`

De Loria kan geen vaste Ta houden, enkel WAR .....
Wow, een modulerend buffervat :P

Ik vrees dat ik ze nooit iets ga vragen.

• Oxellaar
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:37:
[...]

`

De Loria kan geen vaste Ta houden, enkel WAR (ooit van stooklijn verstelling gehoord?)
Een weerstand op de klemmen van de buitenvoeler zou kunnen werken om een vaste Ta te krijgen.

En nog wat andere opmerkingen en vragen over de geschetste situatie. Beetje teleurstellend.

Samsung daarentegen zag totaal geen problemen.
Klopt, wij gebruiken hoofdzakelijk Samsung en draaien zelden WA, eigenlijk altijd met een vaste aanvoer tussen de 30 en 35 graden.

• Oxellaar
  • Niet online
...

[ Voor 97% gewijzigd door Oxellaar op 07-04-2017 23:11 ]

• Noord27
koevlaas2 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:43:
[...]

Je kan natuurlijk ook je ELGA een WAR laten draaien en tijdens vorstdagen je 2e WP de ELGA van 'Ambient' water laten voorzien :)
Techneco heeft wel vaker gezegd dat iets niet kon, o.a bij Eric-PVT toen hij de ELGA standalone ging gebruiken.

@Noord27
Ga mij eens goed verdiepen in de opties die er zijn. Kennis is er hier veel meer aanwezig als ik voorheenb had durven dromen. Sta open voor opties en discussie.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

@Oxellaar Hoezo niet weersafhankelijk, maar met vaste aanvoer temp?

[Specs]

Jack schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:44:
Persoonlijk werkte een WAR hier niet, werd het kouder begon de boel te loeien en kreeg ik veel defrosts, met een vaste aanvoer werkt het voor mij veel beter.

• mgroen81
De warmtepomp draait nu met antipendelbuffer volgens de bij iedereen bekende "methode C".
Ik heb op het secundaire circuit een Grundfoss Alpha2 25-60 draaien op instelling "PP1".
Waar hebben jullie hem op staan? En waarom?

Hoofdverwarming is een Jaga in de woonkamer die altijd open staat, geen VV.
Misschien is vaste Curve1 beter?

[ Voor 20% gewijzigd door mgroen81 op 08-04-2017 02:04 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jack schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:44:
Waarschijnlijk vanwege een buffervat en zone regeling. Dat zou wel een beetje cv ketel afstelling zijn. ;)
Wel warm maar ook duur in kWh.

Ik heb hem hier nu op 20 graden en op room sensor maar is de hele week nog niet aangeweest, niet nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:19:
[...]

Als je 'goed' leest zeg ik lijken en verwachten, ik doe geen harde uitspraken ;)

Verwijderd

Het fenomeen testrun was mij ontgaan, in de zin dat ik me niet realiseerde wat daar letterlijk mee bedoeld werd. Ik ging ten onrechte uit van een 'normale' situatie en met deze buitenT. Dat er voor ingebruikname een testrun-functie is was ik me niet van bewust. Sorry voor de veroorzaakte verwarring.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 07:08:
[...]

Waarschijnlijk vanwege een buffervat en zone regeling. Dat zou wel een beetje cv ketel afstelling zijn. ;)
Wel warm maar ook duur in kWh.

Ik heb hem hier nu op 20 graden en op room sensor maar is de hele week nog niet aangeweest, niet nodig.
Buffervat heeft daar niets mee te maken, tenminste, ik zou niet weten waarom je niet war kunt draaien icm buffervat.

Zoneregeling heeft er wel mee te maken. Met 30 a 35 graden heb je nog een vlotte opwarming bij vraag van een zone.
De COP is nog prima in orde en geen gezeur om wat te plussen of te minnen met de stooklijn.
Daar zit namelijk geen klant op te wachten.
Zeker met het weer van afgelopen dagen, veel zon met koude nachten. Dan slaat een WAR vaak helemaal de plank mis. Met als gevolg, in de morgen verwarmen en middag de wens om te koelen.

Oxellaar schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:47:
[...]

Buffervat heeft daar niets mee te maken, tenminste, ik zou niet weten waarom je niet war kunt draaien icm buffervat.

Zoneregeling heeft er wel mee te maken. Met 30 a 35 graden heb je nog een vlotte opwarming bij vraag van een zone.
De COP is nog prima in orde en geen gezeur om wat te plussen of te minnen met de stooklijn.
Zeker met het weer van afgelopen dagen, veel zon met koude nachten. Dan slaat een WAR vaak helemaal de plank mis. Met als gevolg, in de morgen verwarmen en middag de wens om te koelen.
Wat Oxellaar zegt:
Ik zet mijn thermostaat zelfs omlaag, anders slaat de boel in de morgen aan en word het in de middag veel te heet.

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:47:
[...]

Buffervat met sww spiraal bijv zou kunnen, altijd 35 graden wat "klaar" staat.

WAR slaat de plank alleen mis in gevallen waar de unit plaats niet gelijk is aan de zon kant en je een snelle opwarming hebt doormiddel van radiatoren.
Mijne staat op noord en merk dat hij smorgens langer blijft draaien terwijl het zonnetje de kamer ook al aardig op warmt.
Maar omdat het een vvw only is geeft dat niets, dan kan vrouwlief ook gewoon een deur/pui open zetten zonder dat de wp vol gas gaat, en voordat je er iets van merkt is het avond en is de zon van de ramen af.

Daarom is de vvw ook ideaal, af en toe eens wat warmte in pulsen met de wp en je hebt al een constante warmte in huis, wil je warmer ga je langer pulsen, kan je niet meer langer ga je een graad omhoog.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:42:
[...]

WAR slaat de plank alleen mis in gevallen waar de unit plaats niet gelijk is aan de zon kant en je een snelle opwarming hebt doormiddel van radiatoren.
Mijne staat op noord en merk dat hij smorgens langer blijft draaien terwijl het zonnetje de kamer ook al aardig op warmt.
Maar omdat het een vvw only is geeft dat niets, dan kan vrouwlief ook gewoon een deur/pui open zetten zonder dat de wp vol gas gaat, en voordat je er iets van merkt is het avond en is de zon van de ramen af.

Daarom is de vvw ook ideaal, af en toe eens wat warmte in pulsen met de wp en je hebt al een constante warmte in huis, wil je warmer ga je langer pulsen, kan je niet meer langer ga je een graad omhoog.
Kreeg je de stopwatch en rekenmachine bijgeleverd bij de wp haha???

1 PVoutput . Dongen NB

Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:42:
[...]

Dingen klaar hebben staan zijn altijd heel duur, neem nou de blokverwarming van het bejaardenhuis hier die gaat op 1 September aan en in mei zie ik 'm nog roken.
Er heeft hier zelfs in de krant gestaan dat het daar allemaal erg duur is qua stoken, ik kan echter het artikel zo 123 niet terug vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 08-04-2017 11:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:46:
[...]

Kreeg je de stopwatch en rekenmachine bijgeleverd bij de wp haha???
Lijkt raar, maar ik heb er geen omkijken (meer) naar, van half oktober tot 1 april 22 graden continue in de kamer en slechts 1500 1695 kWh.......

Geen buffervaten, zone regelingen, enz enz, gewoon huis, wp, klaar.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:25:
[...]

Lijkt raar, maar ik heb er geen omkijken (meer) naar, van half oktober tot 1 april 22 graden continue in de kamer en slechts 1500 kWh.......

Geen buffervaten, zone regelingen, enz enz, gewoon huis, wp, klaar.
Dat vind jij dat je een gewoon huis hebt.
Geloof niet dat vijf procent van nl zo gebouwd is.
Maar fijn dat alle investeringen zijn vruchten afwerpen, daar gaat het om

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:56:
[...]

Dingen klaar hebben staan zijn altijd heel duur, neem nou de blokverwarming van het bejaardenhuis hier die gaat op 1 September aan en in mei zie ik 'm nog roken.
Er heeft hier zelfs in de krant gestaan dat het daar allemaal erg duur is qua stoken, ik kan echter het artikel zo 123 niet terug vinden.
Die oudjes hebben continu 24 graden of meer dus dat is heel normaal toch?
Daar kan de kachel nu echt niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:56:
[...]

Ja een bejaardenhuis :? Geen goed voorbeeld, hier staan ook gewoon 2 boilers "klaar" en vind het allemaal wel meevallen, blijkbaar goed geeisoleerd.
Maar ik bedoelde eigenlijk dat je met een buffevat met sww spiraal je sww van te voren kan warmen, anders is een buffervat alleen maar verlies.

Warmte die je binnen de schil van je huis verliest is toch nooit geen verlies ;)

Een huis 24 uur per dag op 22 graden houden terwijl je toch minimaal 8 uur daarvan in je bed ligt, dat noem ik verlies :P

Dat is volgens mij ook precies wat @Oxellaar aangeeft.

Als je een iets hogere Ta hebt is dat wellicht voor de COP iets minder gunstig, maar als je doelgericht 10 uur per dag kunt verwarmen met een COP van 3,5 is dat altijd goedkoper als 24 uur per dag stoken met een COP van 4.

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 08-04-2017 11:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)