Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan heb jij een zeldzame situatie, bij een gemiddeld huis slaapt men 8 uur per nacht, en werkt men ook nog af en toe.Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:40:
[...]
Binnen de schil is het ook verlies, het kost je extra kWh en een buffervat is geen efficient afgifte element.
Hoe klein het ook is, en dan vaak ook nog in een kast![]()
Ons huis is van 5:00-0:00 in "bedrijf" dus 8 uur zeker niet.
En een buffervat is inderdaad geen efficiënt afgifte systeem, daarom gaat er ook bijna geen energie verloren
En de energie die verloren gaat, gaat ook nog eens verloren in in de warme schil van de woning.
Maar inderdaad, het "kost" altijd iets energie, verwarmen kost altijd energie, het goedkoopste is niet verwarmen.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 08-04-2017 11:45 ]
De verlies straling van een grote buffer is al voldoende om jou huis te verwarmen!Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:40:
[...]
Binnen de schil is het ook verlies, het kost je extra kWh en een buffervat is geen efficient afgifte element.
Hoe klein het ook is, en dan vaak ook nog in een kast![]()
Ons huis is van 5:00-0:00 in "bedrijf" dus 8 uur zeker niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet heel bijzonder, maar met 5 personen in huis zijn er verschillende werktijden, school enz. Vaak staat er hier al 1 om 4:30 onder de douche of is aan het leren voor school, de ander vrij dus blijft nog wat tv kijken tot 0:30, geen touw aan vast te knopen en dus ook niet af te regelen kwa verwarming.Grolsch schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:44:
[...]
Dan heb jij een zeldzame situatie, bij een gemiddeld huis slaapt men 8 uur per nacht, en werkt men ook nog af en toe.
En een buffervat is inderdaad geen efficiënt afgifte systeem, daarom gaat er ook bijna geen energie verloren
En de energie die verloren gaat, gaat ook nog eens verloren in in de warme schil van de woning.
Maar inderdaad, het "kost" altijd iets energie, verwarmen kost altijd energie, het goedkoopste is niet verwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Het heeft niet veel nodig nee, verwarmen doe ik nu niet en enige wat beter kan is de vloer die af zakt naar 21-22 graden wat te fris is in mijn beleving,reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:47:
[...]
De verlies straling van een grote buffer is al voldoende om jou huis te verwarmen!
Maar in deze tijd van het jaar geen ramp.
Aha dus bij jou 1500 kWh verbruik moeten wij eigenlijk drie personen plus wat TV warmte bijtellen.Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:48:
[...]
Niet heel bijzonder, maar met 5 personen in huis zijn er verschillende werktijden, school enz. Vaak staat er hier al 1 om 4:30 onder de douche of is aan het leren voor school, de ander vrij dus blijft nog wat tv kijken tot 0:30, geen touw aan vast te knopen en dus ook niet af te regelen kwa verwarming.
Kijk dat hebben wij weer niet, mijn hond geeft weinig warmte.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ah, vergeten..... En hondreneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:53:
[...]
Aha dus bij jou 1500 kWh verbruik moeten wij eigenlijk drie personen plus wat TV warmte bijtellen.
Kijk dat hebben wij weer niet, mijn hond geeft weinig warmte.....
Nou vroeger met de plasma tv kon je het zelfs merken ja als die een avondje aan stond, maar ook in het verbruik dus heb al een tijdje een led versie die 48W verbruik heeft in de avond, dus daar zal niet veel warmte af komen.
Met deze dagen teer ik echt op de zon, dat is al ruim voldoende.
Ik heb geen glas verwarming helaas, moet buiten in de zon gaan zitten, trui kan wel uitRol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:57:
[...]
Ah, vergeten..... En hond![]()
Nou vroeger met de plasma tv kon je het zelfs merken ja als die een avondje aan stond, maar ook in het verbruik dus heb al een tijdje een led versie die 48W verbruik heeft in de avond, dus daar zal niet veel warmte af komen.
Met deze dagen teer ik echt op de zon, dat is al ruim voldoende.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
LTV/ZLTV en doelgericht stoken ?Grolsch schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:36:
Warmte die je binnen de schil van je huis verliest is toch nooit geen verlies
Een huis 24 uur per dag op 22 graden houden terwijl je toch minimaal 8 uur daarvan in je bed ligt, dat noem ik verlies
Dat is volgens mij ook precies wat @Oxellaar aangeeft.
Als je een iets hogere Ta hebt is dat wellicht voor de COP iets minder gunstig, maar als je doelgericht 10 uur per dag kunt verwarmen met een COP van 3,5 is dat altijd goedkoper als 24 uur per dag stoken met een COP van 4.
iets als
10km schaatsen en sprintje trekken.
SWW doen wij altijd met aparte boiler, buffervat houden we ook niet warm.Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:42:
[...]
Buffervat met sww spiraal bijv zou kunnen, altijd 35 graden wat "klaar" staat.
WAR slaat de plank alleen mis in gevallen waar de unit plaats niet gelijk is aan de zon kant en je een snelle opwarming hebt doormiddel van radiatoren.
Mijne staat op noord en merk dat hij smorgens langer blijft draaien terwijl het zonnetje de kamer ook al aardig op warmt.
Maar omdat het een vvw only is geeft dat niets, dan kan vrouwlief ook gewoon een deur/pui open zetten zonder dat de wp vol gas gaat, en voordat je er iets van merkt is het avond en is de zon van de ramen af.
Daarom is de vvw ook ideaal, af en toe eens wat warmte in pulsen met de wp en je hebt al een constante warmte in huis, wil je warmer ga je langer pulsen, kan je niet meer langer ga je een graad omhoog.
Aan 35c tapwater heb je weinig tot niets, moet je weer naverwarmen.
Met een hygienespiraal kun je lastig aan de eisen voldoen bij een woning met twee of meer badkamers.
Als wij een unit in de zon plaatsen, dan komt de buitenvoeler altijd extern op het noorden, want daar hoor je de buitentemperatuur te meten.
Met een buitenvoeler op de zonkant sla je de plank mis
Ook hebben alle woningen met een warmtepomp bij ons volledig vloerverwarming. Bij nieuwbouw ga je natuurlijk niet met convectoren aan de gang, alleen als je wilt gaan koelen via Jaga met DBE.
Zoals jij je systeem omschrijft werkt het voor jouw prima, maar dat is toch niet mainstream.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Vergelijken is toch vrij nutteloos en niet relevant
Ik ben het helemaal met je eens, hoe simpler hoe beter. Ik doe het gewoon vermogen gestuurd, thermostaat hangt op de koudste plek in huis, de hal.Rol-Co schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:25:
[...]
Lijkt raar, maar ik heb er geen omkijken (meer) naar, van half oktober tot 1 april 22 graden continue in de kamer en slechts 1500 1695 kWh.......
Geen buffervaten, zone regelingen, enz enz, gewoon huis, wp, klaar.
Vanaf 1 oktober tot vanochtend 637 kWh verstookt. Temperatuur in de woonkamer 21.5 graden, 24 uur per dag. Verbruik ligt ook duidelijk lager dan vorige jaar, buitentempeatuur is een stuk gunstiger. Laatste run is van 22 en 23 maart en daarvoor was de wp al bijna een maand uit. Temperatuur binnen komt nu niet meer onder de 21.5 en loopt overdag op richting de 23 graden.
Ik zou wel verwachten dat alle nieuwbouw huizen zo energiezuinig zijn of zometeen worden....reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:28:
[...]
Dat vind jij dat je een gewoon huis hebt.
Geloof niet dat vijf procent van nl zo gebouwd is.
Maar fijn dat alle investeringen zijn vruchten afwerpen, daar gaat het om
Ik verwacht dat jij toch ook veel betere resultaten moet boeken dan die we hier zien. Je huis is als het goed is goed geisoleerd en gebouwd zonder koudbruggen. Dan ga je volgens mij geen 24x7 verwarming nodig hebben. Een gunstige zon inval kan dan nog goed helpen om nog minder stoken nodig te hebben.Grolsch schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:36:
Warmte die je binnen de schil van je huis verliest is toch nooit geen verlies
Een huis 24 uur per dag op 22 graden houden terwijl je toch minimaal 8 uur daarvan in je bed ligt, dat noem ik verlies
Bij moet komt het zelfs in de winter voor dat de wp een dag uitblijft. En zeker vanaf 10 graden, hoef er niks meer verwarmd te worden.
Ik merk wel als mijn 800 liter boiler op 70 graden staat dat de badkamervloer er boven warmer wordtreneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:47:
[...]
De verlies straling van een grote buffer is al voldoende om jou huis te verwarmen!
Is een gasgeiser dan geen betere optie?Oxellaar schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 13:42:
[...]
SWW doen wij altijd met aparte boiler, buffervat houden we ook niet warm.
Aan 35c tapwater heb je weinig tot niets, moet je weer naverwarmen.
Met een hygienespiraal kun je lastig aan de eisen voldoen bij een woning met twee of meer badkamers.
Gas, waarom?? Dat is vaak niet eens mogelijk, of de klant wil het niet.
En ook niet nodig, een WP kan dat makkelijk.
Verwijderd
Jawel joh, de wvb van Grolsch zegt dat hij 10kW capaciteit nodig heeft. Dat suggereert een behoorlijk warmteverliesjerh schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 14:59:
[...]
Ik verwacht dat jij toch ook veel betere resultaten moet boeken dan die we hier zien. Je huis is als het goed is goed geisoleerd en gebouwd zonder koudbruggen. Dan ga je volgens mij geen 24x7 verwarming nodig hebben. Een gunstige zon inval kan dan nog goed helpen om nog minder stoken nodig te hebben.
Bij moet komt het zelfs in de winter voor dat de wp een dag uitblijft. En zeker vanaf 10 graden, hoef er niks meer verwarmd te worden.
20 april wordt onze woning opgeleverd dus dan zullen we zien
Ik verwacht ook niet dat de WP hele dagen gaat draaien, sterker nog, ik hoop van nietjerh schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 14:59:
[...]
[...]
Ik verwacht dat jij toch ook veel betere resultaten moet boeken dan die we hier zien. Je huis is als het goed is goed geisoleerd en gebouwd zonder koudbruggen. Dan ga je volgens mij geen 24x7 verwarming nodig hebben. Een gunstige zon inval kan dan nog goed helpen om nog minder stoken nodig te hebben.
Onze woning is goed geïsoleerd, maar niet helemaal passief (Mechanische Ventilatie en geen tripple glas).
Ik hoop dat ik straks een installatie heb die met 2 vingers in de neus de boel warm kan houden, en dat mijn vrouw door een slinger aan desbetreffende kamerthermostaat te geven de ruimte op de gewenste temperatuur krijgt.
Ff houtkachel aan, de rest van de woning blijft warm, groepen in kamer en keuken lopen dicht.
[ Voor 138% gewijzigd door Grolsch op 08-04-2017 15:47 ]
Als naverwarming uiteraard op de hygieneboiler. Jij had over capaciteit, vandaar mijn opmerking.Oxellaar schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:05:
@jerh
Gas, waarom?? Dat is vaak niet eens mogelijk, of de klant wil het niet.
En ook niet nodig, een WP kan dat makkelijk.
Overigens is mijn ervaring dat mensen met twee of meer badkamers niet geinteresseerd zijn in de techniek als het maar werkt.
Ben benieuwd, hier overigens ook mv. Wel tripple glas. Dat komt zeker door de roedes. Wel jammer, want de comfort beleving bij tripple glas is echt enorm.Grolsch schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:42:
Bij -10 en maximale mv wel
20 april wordt onze woning opgeleverd dus dan zullen we zien
[...]
Ik verwacht ook niet dat de WP hele dagen gaat draaien, sterker nog, ik hoop van niet
Onze woning is goed geïsoleerd, maar niet helemaal passief (Mechanische Ventilatie en geen tripple glas).
Ik hoop dat ik straks een installatie heb die met 2 vingers in de neus de boel warm kan houden, en dat mijn vrouw door een slinger aan desbetreffende kamerthermostaat te geven de ruimte op de gewenste temperatuur krijgt.
Ff houtkachel aan, de rest van de woning blijft warm, groepen in kamer en keuken lopen dicht.
Hoe kun je glas als comfortabel ervarenjerh schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:57:
[...]
Ben benieuwd, hier overigens ook mv. Wel tripple glas. Dat komt zeker door de roedes. Wel jammer, want de comfort beleving bij tripple glas is echt enorm.
Ik denk dat je slecht glas als niet comfortabel kunt ervaren door koudeval.
Op dit moment hebben we dubbel glas uit 1991, dus ik vermoed dat het dubbele glas van tegenwoordig al een hele verbetering is.
Inderdaad de roedes hebben ervoor gezorgd dat we niet voor tripple glas hebben gekozen.
Verwijderd
Ik schreef het wat krom, anyway met tripple heb je geen koudeval. En er zit een behoorlijk verschil met dubbel, we hebben het op een bouwbeurs getest, kon je verschillende glassoorten bevoelen. En idd oud dubbel glas is nog kouder.Grolsch schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:58:
[...]
Hoe kun je glas als comfortabel ervaren
Ik denk dat je slecht glas als niet comfortabel kunt ervaren door koudeval.
Op dit moment hebben we dubbel glas uit 1991, dus ik vermoed dat het dubbele glas van tegenwoordig al een hele verbetering is.
En qua comfort ik kan hier rustig tegen het glas aan leunen zonder koud te voelen
Nee, want een jaarverbruik heeft niets te maken met warmteverlies bij x temperatuur.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:06:
@Grolsch Bij die wvb van 10kW hoort naar ik aanneem ook een verwacht jaarverbruik ? A.d.h.v. die 10kW, ruim 1.5keer de mijne op 3 verschillende manieren berekend, zou het iets van 2400-2500m3 of 4800-5000kWh voor de WP moeten zijn. Klopt dat ongeveer ?
Ik verwacht dat zo'n nieuwe woning met deze omvang een verbruik in gas zal hebben van 1500m3,maar dat is geen wetenschappelijk betekend iets, maar een onderbuik gevoel.
Verwijderd
Hij kan toch besluiten om warmer of koeler in te stellen(kamer temperatuur ). En hoeveelheid kamers wel niet verwarmen.....Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:27:
Grappig, nieuw inzicht voor mij, dat warmteverlies bij x temperatuur niets met jaarverbruik te maken zou hebben. Het berekend het verlies bij -10C bij gegeven binnentemperaturen. Dat kun je voor alle in Nederland voorkomende buitentemperaturen doen en als je die opteld heb je het jaarverbruik als ik het goed heb. Maar ik zal er wel weer niets van snappen denk ik.
Maar toch blijft de warmte verlies berekening hetzelfde......
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Deels waar, maar als je de capaciteit laat berekenen op 21C in je kamer terwijl je weet dat je altijd op 19C stookt bijv. kun je met dat in je acherhoofd ook met minder capaciteit toe.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:30:
[...]
Hij kan toch besluiten om warmer of koeler in te stellen(kamer temperatuur ). En hoeveelheid kamers wel niet verwarmen.....
Maar toch blijft de warmte verlies berekening hetzelfde......
Zo krap denken lijkt me niet slim want situatie kan altijd veranderen. Bv verhuizen en nieuwe eigenaar wil wel 23Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:35:
[...]
Deels waar, maar als je de capaciteit laat berekenen op 21C in je kamer terwijl je weet dat je altijd op 19C stookt bijv. kun je met dat in je acherhoofd ook met minder capaciteit toe.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
De nieuwe eigenaar laat ik mijn energierekening zien.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:46:
[...]
Zo krap denken lijkt me niet slim want situatie kan altijd veranderen. Bv verhuizen en nieuwe eigenaar wil wel 23
Dat verkoopt beter.
Als hij erachter komt dat het 18 graden in huis is geweest, is het zijn probleem, hahaha
Dan krijgt hij mijn e-kacheltje er wel bij, om het 19 graden te maken...
Mijn mening:
98% van de tijd voldoet een kleine(re) warmtepomp ook. (98% bij wijze van)
Niet nodig om er nog eens wat meer euros voor bij te tellen voor die 2% dagen, dat hij het niet trekt.
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2017 21:08 ]
Verwijderd
Maar NOM zul je denk ik niet redden of wel ?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:58:
[...]
De nieuwe eigenaar laat ik mijn energierekening zien.
Dat verkoopt beter.
Als hij erachter komt dat het 18 graden in huis is geweest, is het zijn probleem, hahaha
Dan krijgt hij mijn e-kacheltje er wel bij, om het 19 graden te maken...
Mijn mening:
98% van de tijd voldoet een kleine(re) warmtepomp ook. (98% bij wijze van)
Niet nodig om er nog eens wat meer euros voor bij te tellen voor die 2% dagen, dat hij het niet trekt.
Op jaarbasis wel hoor.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:09:
[...]
Maar NOM zul je denk ik niet redden of wel ?
Kwestie van het dak volplempen.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2017 21:18 ]
Verwijderd
Dan ga je wel heel efficient met energie om, gezien ook nog een flink deel van je PV op het noorden ligt. Je overwinterd in Spanje ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2017 21:21 ]
Van de Bron is klant bij jou ?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:16:
[...]
Op jaarbasis wel hoor.
Kwestie van het dak volplempen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Valt mee hoor. Maar warmtepomp draait pas sinds December (voorheen e- kacheltje).
En wil er straks ook mee gaan koelen.
Maar is al eerder ter sprake gekomen, dat 17 a 18 graden ruimte temperatuur hier genoeg is.
(maar moet wel van mijn enkel glas af...op de bovenverdieping)
Edit: ik overwinter niet in spanje, maar ben ook regelmatig wel eens (onder)weg voor het werk inderdaad.
@koevlaas2
Inderdaad. Ik zal eens aan hun abonnementgeld gaan vragen...
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2017 21:29 ]
Als ik het hier op 18c hou dan houdt ik ook 1000 KWH over.AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:22:
@Verwijderd
Valt mee hoor. Maar warmtepomp draait pas sinds December (voorheen e- kacheltje).
En wil er straks ook mee gaan koelen.
Maar is al eerder ter sprake gekomen, dat 17 a 18 graden ruimte temperatuur hier genoeg is.
(maar moet wel van mijn enkel glas af...op de bovenverdieping)
@koevlaas2
Inderdaad. Ik zal eens aan hun abonnementgeld gaan vragen...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Ja maar hjij heeft ongeveer 1kW minder aan panelen en ook nog een flink deel op het noorden. Ik heb toch wel 1-2kW meer nodig om op ongeveer 0 te komen.koevlaas2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:30:
[...]
Als ik het hier op 18c hou dan houdt ik ook 1000 KWH over.
Wat hij dan wel goed heeft liggen ligt op zuid, hier ligt alles oost/west.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:44:
[...]
Ja maar hjij heeft ongeveer 1kW minder aan panelen en ook nog een flink deel op het noorden. Ik heb toch wel 1-2kW meer nodig om op ongeveer 0 te komen.
Had ik maar een groot zuid dak, dan had ik 20.8c in de woonkamer en 2000 KWH teveel
Je kunt van mij wel 2 Kw overnemen....Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:44:
[...]
Ja maar hjij heeft ongeveer 1kW minder aan panelen en ook nog een flink deel op het noorden. Ik heb toch wel 1-2kW meer nodig om op ongeveer 0 te komen.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
1-2kW meer dan auitdehaag, die capaciteit heb ik ruim, maar hoe zou je me van jou 1-2kW willen laten overnemen ? Vat ik even niet, of bedoel je jij levert 1-2kW retour bij Qurrent voor 0.10 en die kan ik dan weer bij hen kopen voor ongeveer 0.18 ?
Ik denk dat hij je 2 KWP PV wil verkopen.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:54:
[...]
1-2kW meer dan auitdehaag, die capaciteit heb ik ruim, maar hoe zou je me van jou 1-2kW willen laten overnemen ? Vat ik even niet, of bedoel je jij levert 1-2kW retour bij Qurrent voor 0.10 en die kan ik dan weer bij hen kopen voor ongeveer 0.18 ?
Kan wel kloppen, stook 24/7 22 graden en heb nog kWh over.koevlaas2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:46:
[...]
Wat hij dan wel goed heeft liggen ligt op zuid, hier ligt alles oost/west.
Had ik maar een groot zuid dak, dan had ik 20.8c in de woonkamer en 2000 KWH teveel
Kunnen ook kabeltje uitrollen naar Veldhoven hahaVerwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:54:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Heb het 2 jaartjes gered met een opwek van 8500kWh per jaar.
Fakkelde alles af met Cop van 1...
Gas terug naar 650m3. (van 2000m3)
Nu met de Panasonic hoop ik toch wel wat kWh-tjes over te houden per jaar.....
Heb de stooklijn van de Pana maar eens 5 garden naar beneden gezet.
Werd wat warm in de tent snachts
[ Voor 16% gewijzigd door paulv1973 op 08-04-2017 23:06 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dat komt omdat het norm is die uitgaat van gemiddelden. Ik bedoel iedereen zit hier te rekenen met graaddagen. En een graaddag wordt bepaald met terugrekening vanaf 18 graden. Ik hoef bij een temperatuur van 10 graden niet te verwarmen in huis. Dus dan klopt mijn wvb en omrekening naar een jaarverbruik niet meer. En zaken als zonneschijn/wind wordt ook niet meegenomen. Dus het kan prima als handvat dienen, maar zegt niet altijd alles.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:27:
Grappig, nieuw inzicht voor mij, dat warmteverlies bij x temperatuur niets met jaarverbruik te maken zou hebben. Het berekend het verlies bij -10C bij gegeven binnentemperaturen. Dat kun je voor alle in Nederland voorkomende buitentemperaturen doen en als je die opteld heb je het jaarverbruik als ik het goed heb. Maar ik zal er wel weer niets van snappen denk ik.
Ik ken de voordelen van een hygienespiraal, maar niet bij een max aanvoer van 35. En om weer een extra apparaat te monteren als naverwarmer, het kan, maar een wp kan prima zelf SWW leveren met een gewone boiler.jerh schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:55:
[...]
Als naverwarming uiteraard op de hygieneboiler. Jij had over capaciteit, vandaar mijn opmerking.
Overigens is mijn ervaring dat mensen met twee of meer badkamers niet geinteresseerd zijn in de techniek als het maar werkt.
Als je het legionella programma overdag laat draaien, icm zonnepanelen, valt het reuze mee.
Dat mensen met twee of meer badkamers niet gedesinteresseerd zouden zijn in de techniek is zeker niet waar.
Mensen doe een woning van 500.000 tot enkele miljoenen laten bouwen, zijn vaak al jarenlang bezig met alle details. Die willen vaak meer weten en begrijpen van hun installatie dan de gemiddelde huiseigenaar. Ook al gaat het om een vakantiewoning aan de kust, alles is afgewogen en over nagedacht. Dus ook de techniek is helemaal uitgekiend.
Ze hebben vaak wel een extreem en bizar energieverbruik, denk aan 3kWh standby verbruik. (nee niet overdreven
Vaak liggen er ook aardig wat panelen. Enige jaren geleden een woning met 150 panelen opgeleverd, bleek na wat jaar ongeveer genoeg voor het verbruik af te dekken.....
Verwijderd
De wvb houdt rekening met alle bouwkundige kenmerken naar ik aanneem dus ook met ligging van glaspartijen t.o.v. het zuiden, als dat niet zo is hoef je ook geen wvb te maken want er is geen link met de werkelijkheid naar mijn idee. Even chargerend je berekend de capaciteit voor verwarmen voor een Scandinavisch kilimaat terwijl je huis in Spanje gebouwd gaat worden. Anders gesteld wat is het nut van een wvb ?jerh schreef op zondag 9 april 2017 @ 08:07:
[...]
Dat komt omdat het norm is die uitgaat van gemiddelden. Ik bedoel iedereen zit hier te rekenen met graaddagen. En een graaddag wordt bepaald met terugrekening vanaf 18 graden. Ik hoef bij een temperatuur van 10 graden niet te verwarmen in huis. Dus dan klopt mijn wvb en omrekening naar een jaarverbruik niet meer. En zaken als zonneschijn/wind wordt ook niet meegenomen. Dus het kan prima als handvat dienen, maar zegt niet altijd alles.
Een warmteverliesberekening (voor het maximaal benodigde vermogen) is genormeerd (DIN EN 12831),Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:52:
[...]
De wvb houdt rekening met alle bouwkundige kenmerken naar ik aanneem dus ook met ligging van glaspartijen t.o.v. het zuiden, als dat niet zo is hoef je ook geen wvb te maken want er is geen link met de werkelijkheid naar mijn idee. Even chargerend je berekend de capaciteit voor verwarmen voor een Scandinavisch kilimaat terwijl je huis in Spanje gebouwd gaat worden. Anders gesteld wat is het nut van een wvb ?
d.w.z. gaat van vastgelegde, overeengekomen randvoorwaarden uit.
Zoninstraling (+) en windinvloed (-) horen daar niet bij. PUNT.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwarming hier staat al een tijdje uit, zonnetje doet zijn werk welpaulv1973 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 23:05:
Ik hoop dat ik vanaf nu OOK over heb....
Heb het 2 jaartjes gered met een opwek van 8500kWh per jaar.![]()
Fakkelde alles af met Cop van 1...![]()
Gas terug naar 650m3. (van 2000m3)
Nu met de Panasonic hoop ik toch wel wat kWh-tjes over te houden per jaar.....
Heb de stooklijn van de Pana maar eens 5 garden naar beneden gezet.
Werd wat warm in de tent snachts
Afgelopen nacht hebben we hier toch echt nog vorst aan de grond gehad. Was 5 graden vanochtend om 7uur.... dan is een beetje verwarming toch wel lekker.....Ramon_1984 schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:06:
[...]
Verwarming hier staat al een tijdje uit, zonnetje doet zijn werk wel
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
Handig zo'n DIN, je hebt er dus 'niets' aan. Het is een model met een database van bouwmaterialen waarvan de eigenschappen waarschijnlijk onder laboratorium omstandigheden gemeten zijn, en waarmee vervolgens een vwb wordt gemaakt waarbij onderlinge/samengestelde materiaal-invloeden niet meetellen, gemiddeld electraverbruik/warmte ontwikkeling, mensen in huis en als gevolg daar van en de zon de GIGA energieleverancier op aarde NIET wordt meegenomen. Het lijkt nog erger dan de methodes waarmee de autoindustrie uitstoot en verbruik meet.dunklefaser schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:40:
[...]
Een warmteverliesberekening (voor het maximaal benodigde vermogen) is genormeerd (DIN EN 12831),
d.w.z. gaat van vastgelegde, overeengekomen randvoorwaarden uit.
Zoninstraling (+) en windinvloed (-) horen daar niet bij. PUNT.
Neem een Techneco Telga dan bespaar je tot 80% zie onderstaande:
Overzicht prijzen en besparing warmtepomp
Techneco Elga Tot 80% € 4.390 € 2.300 € 2.090
Maar de website van Techneco zegt dat ik maar vanuit gaat van 1200m3 en standaard 120m3 en radiatoren op besparing van 140 euro, lijkt mij wel heel weinig?
Mijn situatie is als volgt:
2 personen (1 op komst).
gasverbruik vorig jaar (1persoon) 900m3.
Electra 0 (wek 2100 watt op maar mijn dak gaat vol voor de warmtepomp indien nodig).
Waar doe ik slim aan, want ik heb een CV ketel die 4 jaar oud is wat zonde is om weg te doen denk ik.
En de Elga doet geen tapwater (weet niet of dat nog voordeliger is
Wat zouden jullie doen?
Zelf heb ik een 3 jaar oude elga op marktplaats gekocht ( 500 euro ) als je een beetje handig bent kan je die zelf plaatsen.wetsteyn schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:08:
Vrijdag gesproken met aantal leveranciers. en roepen allemaal hetzelfde.
Maar de website van Techneco zegt dat ik maar vanuit gaat van 1200m3 en standaard 120m3 en radiatoren op besparing van 140 euro, lijkt mij wel heel weinig?
2 personen (1 op komst).
Electra 0 (wek 2100 watt op maar mijn dak gaat vol voor de warmtepomp indien nodig).
Waar doe ik slim aan, want ik heb een CV ketel die 4 jaar oud is wat zonde is om weg te doen denk ik.
En de Elga doet geen tapwater (weet niet of dat nog voordeliger is).
Wat zouden jullie doen?
Het hangt helemaal af of je en wanneer je van het gas af wil.
Is dat binnen nu en 5 jaar , dan kan je beter iets anders dan een elga nemen.
Jij als echte tweaker hebt er misschien niets aanVerwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:04:
[...]
Handig zo'n DIN, je hebt er dus 'niets' aan. Het is een model met een database van bouwmaterialen waarvan de eigenschappen waarschijnlijk onder laboratorium omstandigheden gemeten zijn, en waarmee vervolgens een vwb wordt gemaakt waarbij onderlinge/samengestelde materiaal-invloeden niet meetellen, gemiddeld electraverbruik/warmte ontwikkeling, mensen in huis en als gevolg daar van en de zon de GIGA energieleverancier op aarde NIET wordt meegenomen. Het lijkt nog erger dan de methodes waarmee de autoindustrie uitstoot en verbruik meet.
maar i.v.m. EPC-label-berekeningen en voor de nieuwbouw
is dit wel vereist en noodzakelijk (en beter dan niets).
Bij een bestaande verwarmingssituatie (hopelijk al enigszins geïsoleerd! en misschien
reeds met LTV/vloerverwarming) kan je als tweaker beter de praktijkverbruiken (bij verschillende buitentemperaturen en met alle! relevante vertrekken) gebruiken om je maximaal benodigde vermogen te bepalen.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Heel, heel kort door de bocht. Je blijft 200m3 verbruiken voor SWW en enkele dagen bijstoken, bespaar je 700m3 * 0.59 = 413,00. Je hebt ongeveer 1400kWh nodig om diezelfde warmte van je nog aan te schaffen WP te krijgen, bij eigen opwek kost dat ongeveer 0.05-0.06 per kWh aan afschrijving en tussentijds een keer een omvormer vervangen, dus 1400 * 0.05 = 70.00 of 84.00. Per saldo een besparing van 329.00 - 343.00.wetsteyn schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:08:
2 personen (1 op komst).
Wat zouden jullie doen?
Ik heb toevallig een rekenvelletje gemaakt voor mijn vader.wetsteyn schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:08:
2 personen (1 op komst).
Wat zouden jullie doen?
Kun je mij de volgende gegevens eens sturen, dan vul ik hem in voor jouw situatie.
Geschatte CV temperatuur bij 2 graden celcius
Gasverbruik op jaarbasis totaal
Verbruik tapwater (aanname 50% is warm water, klopt bij ons thuis heel aardig)
Tapwater met CV of met warmtepomp
Dekkingsgraad warmtepomp (bijvoorbeeld de 80% zoals die hierboven genoemd staat)
Aanschaf warmtepomp
Eventueel aanschaf boiler
Installatie
Installatiemateriaal
Subsidie
Eventueel: Aanschafprijs zonnepanelen momenteel ca 1 euro/Wp als je zelf plaatst.
NB de eerste resultaten die uit mijn sheet rollen geven aan dat bijplaatsen van PV alleen interessant is als je volledig over gaat op de warmtepomp, dus je volledige gasinstallatie kan laten afsluiten.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
De kostprijs van een kWh van eigen PV is 0.05-0.06, je kunt er bij Qurrent of Greenchoice 0.10-0.11 voor terugkrijgen, het is dan toch rendabel ook al blijf je volledig op gas, daar heeft de WP in mijn ogen niets mee te maken. Maar ik ben altijd in voor leuke sommetjes, dus als je tot andere conclusies komt hoor ik het graag.mightym schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:50:
[...]
Eventueel: Aanschafprijs zonnepanelen momenteel ca 1 euro/Wp als je zelf plaatst.
NB de eerste resultaten die uit mijn sheet rollen geven aan dat bijplaatsen van PV alleen interessant is als je volledig over gaat op de warmtepomp, dus je volledige gasinstallatie kan laten afsluiten.
Mag best gedeeld worden hoor dat rekenvelletje..mightym schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:50:
[...]
Ik heb toevallig een rekenvelletje gemaakt voor mijn vader.
Kun je mij de volgende gegevens eens sturen, dan vul ik hem in voor jouw situatie.
Geschatte CV temperatuur bij 2 graden celcius
Gasverbruik op jaarbasis totaal
Verbruik tapwater (aanname 50% is warm water, klopt bij ons thuis heel aardig)
Tapwater met CV of met warmtepomp
Dekkingsgraad warmtepomp (bijvoorbeeld de 80% zoals die hierboven genoemd staat)
Aanschaf warmtepomp
Eventueel aanschaf boiler
Installatie
Installatiemateriaal
Subsidie
Maar er zit vast niet bij, de eindeloze discussies van overstapbonnusen (uit eigen sigaardoos
En wat veel (te veel) PV doet in de winter als salderen opgehouden is...en je de stroom daadwerkelijk nodig hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2017 15:45 ]
Verwijderd
Hoezoo bonus uit eigen doos? Stroom bijv 0, gas 48 m3 , waar heb ik mijn 260,- bonus betaald?AUijtdehaag schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:44:
[...]
Mag best gedeeld worden hoor dat rekenvelletje..![]()
Maar er zit vast niet bij, de eindeloze discussies van overstapbonnusen (uit eigen sigaardoos) en het niet meer betalen van het vastrecht voor gas?
En wat veel (te veel) PV doet in de winter als salderen opgehouden is...en je de stroom daadwerkelijk nodig hebt.
Als de panelen al terugverdiend zijn, waar rekenen we dan mee? 6-10-18 cent?
260 euro - vastrecht.eindeloze discussies
Oke, je zal een paar tientjes voordeliger uit zijn.
Als panelen al terugverdiend zijn en we mogen salderen reken ik met 0 ct per kWh
Als de belastingdienst, het overschot gaat belasten omdat je ondernemer voor de btw bent, wordt het een ander verhaal. Gelukkig ben ik dat niet.
Verwijderd
Waar het om gaat is wat je per saldo moest betalen of terugkreeg voor die 0kWh + 48m3 - 260.00.Rol-Co schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:56:
[...]
Hoezoo bonus uit eigen doos? Stroom bijv 0, gas 48 m3 , waar heb ik mijn 260,- bonus betaald?
Screenshotje welkom
Verwijderd
Goedkoopste 5000kWh - 5000kWh + 48 m3 = -14.71
Goedkoopste 5000kWh - 5000kWh + 0 m3 = -151.68
Dat resulteert in 0.357 voor 1kWh warmte t.o.v. 0.18 voor electra, financiele 'COP=0.5'.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 19:08 ]
Geen gas is ook halve teruggave?
Verwijderd
Ok, duidelijk, nooit zo in verdiept, al koop je er nu wel 2000 kWh voor.Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:31:
@Rol-Co Nee, de teruggave is een vast bedrag, wat toevallig bij electra verrekend wordt omdat de belastingdienst er vanuit gaat dat niemand zonder electra kan en dus zo'n aansluiting heeft. De oorspronkelijke gedachtegang van de belastingdienst/politiek was dat iedereen voor de eerste 1000kWh slechts zeer weinig zou betalen, dus electra toegankelijk voor iedereen.
Verwijderd
Ik ben uitgegaan van het gedrag van de meeste mensen in mijn omgeving: trouw aan 1 leverancier, dus geen welkomstbonussen.AUijtdehaag schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:44:
[...]
Mag best gedeeld worden hoor dat rekenvelletje..![]()
Maar er zit vast niet bij, de eindeloze discussies van overstapbonnusen (uit eigen sigaardoos) en het niet meer betalen van het vastrecht voor gas?
Ik kan helaas geen koffiedik kijken, dus wat er met salderen gebeurt in de toekomst??? geen idee.
Ik reken de kosten van de uitbreiding van de pv installatie toe aan de WP installatie. Die uitbreiding zou je anders niet gedaan hebben. Uit de berekeningen blijkt dat de TVT incl zonnepanelen vaak wel erg lang wordt.
Hierbij mijn eigen installatie doorgerekend.
https://www.dropbox.com/s/gwcsif1rf3l1hao/Ecodan2.pdf?dl=0
NB ik hou geen rekening met rentederving.. dat is toch verwaarloosbaar.
Ik doe ook niets met eventuele stijgende gasprijzen en elektriciteitsprijzen..
Ik heb van gasschuif wat paneeltjes overgenomen om mijn dak cosmetisch netjes te maken. Deze heb ik voor de grap maar eens toegerekend aan de warmtepomp :-)
Als je de WP laat draaien op panelen die zichzelf al hebben terugverdiend, dan ziet het plaatje er heel anders uit. (zie bladzijde 2)
Verwijderd
Laat maar.. te snel gereageerd..Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:21:
@mightym Alleen nog maar pag. 1 bekeken, 1196.00 investering t.b.v. PV-panelen levert de energie welke je anders inkoopt voor 430.47. TVT < 3 jaar. 2700+1196=3896 vervangt 841. TVT 55.6 maanden < 5 jaar.
Je hebt gelijk, bij de berekening incl PV zit een rekenfout. Ik heb hem aangepast, het ziet er nu gunstiger uit voor de PV uitbreiding.
[ Voor 29% gewijzigd door mightym op 09-04-2017 20:35 ]
Verwijderd
Nu moet zelfs ik nog gaan rekenen aan de tvt....
O.. ik zie dat de oude link het niet meer doet..Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:47:
@mightym Het ziet er nu neem ik aan uit zoals op pag 2 stond, fijn dat je je 'sombere' veronderstelling qua tvt in een optimistische hebt kunnen omzetten Hopelijk binnenkort weer iets minder CO2 in de lucht en wat meer geld in de portemonaie voor degene die besluiten om de overstap naar duurzaam te maken..
https://www.dropbox.com/s/zmq5n3e996dvcea/Ecodan2.pdf?dl=0
Hier de bijgewerkte versie
Kosten 47300 euro. incl kozijnen. 26200 excl. kozijnen.
Besparing energie rekening. 180 euro per maand.
tvt 20,2 jaar incl. kozijnen
tvt 10,5 jaar excl. kozijnen
TVT zegt niet alles. Het is niet meer hetzelfde huis. Dus waarde is gestegen.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
TVT in de winter < 2 maanden ?Oxellaar schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:54:
Hier vandaag alles bij elkaar gezocht voor installatie van de Elga. Kom op €100 extra kosten. Plakplaat voor garagedak, mantelbuis voor koelleidingen door de grond naar garage en wat restmateriaal.
Verwijderd
Nu geinvesteerd voor 15 jaar 2700 + 1196 = 3.896.00
Totaal bespaard 8.719.00
Bij mij is jouw 47300/180= 262,77/12= 21,89 jaarmgroen81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:02:
De tvt is makkelijk uit te rekenen als je het als 1 geheel ziet. Alle kosten voor het isoleren, plaatsen PV en WP, aanpassing electra, vervangen alle kozijnen + tripple glas, en CV systeem. (plus klein materiaal) Woning bj 1976.
En voor excl. kozijnen is dit 12,12 jaar.
Jep, stond ook nog een erfenis van een eerdere berekening. Scherp hoor.Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:07:
@mightym Normaal in 15 jaar betaald a 841.00 = 12.615.00
Nu geinvesteerd voor 15 jaar 2700 + 1196 = 3.896.00
Totaal bespaard 8.719.00
Jij bent helderder van geest dan ik op dit moment
Afrondingfoutje, de tvt jes kloppen.koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:10:
[...]
Bij mij is jouw 47300/180= 262,77/12= 21,89 jaar
En voor excl. kozijnen is dit 12,12 jaar.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Verwijderd
Hoe kom je in .....naam aan dat soort gigabedragen en om 'wat' mee te bereiken ?mgroen81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:02:
De tvt is makkelijk uit te rekenen als je het als 1 geheel ziet. Alle kosten voor het isoleren, plaatsen PV en WP, aanpassing electra, vervangen alle kozijnen + tripple glas, en CV systeem. (plus klein materiaal) Woning bj 1976.
Voor € 2700,- extra had hij zijn hele huis kunnen herbouwen, met RC=5 murenVerwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:14:
[...]
Hoe kom je in .....naam aan dat soort gigabedragen en om 'wat' mee te bereiken ?
Inc of exclusief buffervat?Oxellaar schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:54:
Hier vandaag alles bij elkaar gezocht voor installatie van de Elga. Kom op €100 extra kosten. Plakplaat voor garagedak, mantelbuis voor koelleidingen door de grond naar garage en wat restmateriaal.
Ik merk dat je nog nooit een grote verbouwing gedaan hebt???Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:14:
[...]
Hoe kom je in .....naam aan dat soort gigabedragen en om 'wat' mee te bereiken ?
Vervangen van kozijnen van een heel huis kost meestal zo rond de de 20.000
PUR isolatiewerken vloer en gevels 5200
PV 7000
WP 6500
Meterkast, electra, klein materiaal. Het loopt behoorlijk op idd.
ELGA's hebben geen buffervat nodig.
Wel Excl. TF1 filter denk ik, ELGA's worden zo aangesloten geen filters ertussen.
[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 09-04-2017 21:21 ]
Ja en met vloerverwarming.koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:16:
[...]
Voor € 2700,- extra had hij zijn hele huis kunnen herbouwen, met RC=5 muren
Slangen dan van Marktplaats, was het gelukt ja.
Wel alle montage zelf doen, lui inhuren redt je het niet.
Slangen kosten nieuw ook niet de halve wereldkoevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:25:
[...]
Verwijderd
Nee dat klopt, ik overweeg alle ramen en kozijnen te vervangen door kozijnloos glas toe te passen, Betere isolatie en veel goedkoper, materiaal, het glas, minus de subsidie is bijna gratis.mgroen81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:20:
[...]
Ik merk dat je nog nooit een grote verbouwing gedaan hebt???
PUR isolatiewerken vloer en gevels 5200
PV 7000
WP 6500
Meterkast, electra, klein materiaal. Het loopt behoorlijk op idd.
PUR a 5200,00 hoeveel kWh's moet dat aan besparing opleveren ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 21:30 ]
Maar op MP bijna gratis af te halenRamon_1984 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:28:
[...]
Slangen kosten nieuw ook niet de halve wereld
Ja idd, ik doe alles zelf behalve isoleren met PUR en het plaatsen van de kozijnen. Anders gaat het te lang duren.. dat vind de vrouw niet leuk als er te lang geen ramen in de gevel zitten.koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:25:
[...]
Belangrijkste met het vervangen voor kozijnen is hoe ze geplaatst worden.Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:28:
[...]
Nee dat klopt, ik overweeg alle ramen en kozijnen te vervangen door kozijnloos glas toe te passen, Betere isolatie en veel goedkoper, materiaal, het glas, minus de subsidie is bijna gratis.
Verwijderd
Je bedoeld ?Ramon_1984 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:32:
[...]
Belangrijkste met het vervangen voor kozijnen is hoe ze geplaatst worden.
Dat zullen we nooit weten met alle andere zaken die er veranderd zijn.Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:28:
[...]
Nee dat klopt, ik overweeg alle ramen en kozijnen te vervangen door kozijnloos glas toe te passen, Betere isolatie en veel goedkoper, materiaal, het glas, minus de subsidie is bijna gratis.
Wat ik wel weet is dat mijn 5kW WP nu met gemak mijn hut uit 1976 warm kan houden.
Is net als met keukens, je betaald €10 K, maar de maak kosten bedragen slechts 20% hiervan.mgroen81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:20:
[...]
Ik merk dat je nog nooit een grote verbouwing gedaan hebt???
Als mijn kozijnen vervangen moeten worden ga ik ze zelf aankopen of zelf maken indien we voor hardhout kiezen. Zoek goed in google er zitten goedkope kunstklappers tussen die er toch goed uitzien/goede kwaliteit zijn.
Ach, in de zomer kan het wel.mgroen81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:31:
[...]
Ja idd, ik doe alles zelf behalve isoleren met PUR en het plaatsen van de kozijnen. Anders gaat het te lang duren.. dat vind de vrouw niet leuk als er te lang geen ramen in de gevel zitten.
Ik verdien niet alle weken € 16k met even zelf klussen.
Ik ga er maar gemakzuchtig vanuit dat we praten over kunststof kozijnen.
Kunststof kozijnen kunnen geplaatst worden met kunststof stelkozijn, houten stelkozijn of helemaal geen stel kozijn.
De enige juiste methode is met kunststof stelkozijn.
Vast gelijmd met purschuimRamon_1984 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:36:
[...]
Ik ga er maar gemakzuchtig vanuit dat we praten over kunststof kozijnen.
Kunststof kozijnen kunnen geplaatst worden met kunststof stelkozijn, houten stelkozijn of helemaal geen stel kozijn.
De enige juiste methode is met kunststof stelkozijn.
Natuurlijk kan het goedkoper als je ze zelf maakt, maar net als bij de keuken wilde ik (en belangrijker de WAF) niet dat we te lang in de verbouwing zouden zitten. Het is een afweging.koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:34:
[...]
Is net als met keukens, je betaald €10 K, maar de maak kosten bedragen slechts 20% hiervan.
Als mijn kozijnen vervangen moeten worden ga ik ze zelf aankopen of zelf maken indien we voor hardhout kiezen. Zoek goed in google er zitten goedkope kunstklappers tussen die er toch goed uitzien/goede kwaliteit zijn.
Kozijnenbouwer zit trouwens in duitsland. Die zijn al een stuk goedkoper dan in nederland.
Soms win je wat, en andere keren wat minder...koevlaas2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:34:
[...]
Ach, in de zomer kan het wel.
Ik verdien niet alle weken € 16k met even zelf klussen.
[ Voor 15% gewijzigd door mgroen81 op 09-04-2017 21:40 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!