Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.683 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:49:
[...]

Wat zijn de absolute waardus nu dan :? Als ik het goed begrijp een delta T van 7 :?
Delta-T is nu 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder- of overbemeten is wat anders dan in- of efficient,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Delta T van 8 met een WP durf ik (en ik verwacht iedereen in dit topic) inefficiënt te noemen, en waar zou dat aan liggen denk je zelf :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:47:
Ik had het systeem een flink slinger gegeven en zit nu op een Ta +5 en een Tr + 3. De capaciteit is er dus wel, zal toch maar in een Multical met de nodige verloopstukken moeten investeren om het goed ingeregeld te krijgen anders wordt het een eindeloos Trial/Error verhaal vrees ik.
Jij hebt een onconventioneel verwarmingssysteem. Als dat dan niet doet wat je op basis van de theorie verwacht, is de enige goede oplossing om zoveel mogelijk te meten. Anders blijf je gissen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:25:
[...]

Heb je een aparte kWh-meter voor de WP, zodat je service mode kunt zien of een hogere pompstand ook meer verbruikt

Bij mij is het zo dat bovenste 2-3 van 7 pompstanden niets doen, niet meer flow of verbruik (1600l/h/135W), pas als ik de doorstroombeperkers ga knijpen en leidingweerstand (tegendruk) opvoer, krijg ik meer tussen stappen en krijg ik weer verschillende verbruiken voor voor alle 7 pompstanden

De panasonic circulatiepomp is met RPM-feedback, je hebt dan ook geen vast verbruik of flow bij een pompstand dat is geheel afhankelijk van de rest van het systeem.
Alles staat bij mij open, wellicht dat op stand 2 de flow al dermate hoog is dat verhoging nauwelijks/geen effect heeft. Zal morgen eens even kijken naar verbruiksverschillen bij omschakeling van pompstanden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:34:
[...]

Stadsverwarmingen hoeven per definitie geen restwarmte te bevatten, het zijn vaak wél melkkoeien van gemeenten en energiebedrijven. Geen keus, dus het haasje.
Het is ook onbegrijpelijk dat er warm water door een hele stad wordt getransporteerd, verliezen zijn wel meer dan 30%. Hierdoor moeten er gasgestookte wijkcentrale's de T weer opkrikken tot de vereiste 70C.
Wil je wel weg dan worden alle middelen uit de kast gehaald om dat te voorkomen, immer die infrastructuur heeft goud gekost en kost dat nog steeds aan onderhoud.
SV=Dood paard! IK ben nog dagelijks zeer content dat ik vanaf ben.

Contractbreuk? Nee hoor dit zijn vastgestelde max tarieven. leve het ACM met de niet anders dan anders wetgeving 8)7
Leve de ACM???

Die club keurt wel de belachelijke tariefstructuur van de SV goed. Dusdanig dat er erg weinig tevreden mensen zijn qua prijs.
Dezelfde club die ook de buitensporige verhoging van het vastrecht goedkeurde.
Een club die niet voor maar tegen het consumentenbelang ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:31:
[...]

Je haalt weer dingen door elkaar.

Zelfs old-skool ketels moduleren maar worden aan/uit aangestuurd.

WP's worden ook (uitsluitend) aan/uit aangestuurd als ze aangestuurd worden door een kamerthermostaat, maar de WP zelf moduleert in vermogen, net zoals CV ketels dat doen.

[...]

Heb jij mogelijkheden om je flow te meten :?

Hoe lang zijn je groepen :?

Je hebt natuurlijk een uitzonderlijk en redelijk uniek afgiftesysteem, als jij ondanks een hoge flow toch een Delta-T hebt van + 5 graden zijn of je groepen te lang, of elders in je afgiftesysteem zit een "belemmering".

Hogere flow = lagere Delta-T

Als jij pompsnelheid verhoogt maar geen lagere delta-t krijgt klopt er ergens iets niet.
Wat ik onder moduleren versta is zoals cruise-control in een auto werkt. Meer tegenwind iets meer gas, heuveltje af iets minder gas. Aan/Uit zoals met een thermostaat noem ik geen moduleren, althans een hele brute manier om iets te regelen. Alsof cruise-control in een auto met een trap op de rem zou worden geregeld ipv met het gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
barteg schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:36:
[...]

Dit heb ik ook. Eerst dacht aan een lek (elk 10min een druppel) welke ik heb op een van de aansluitingen maar die lekt al weken niet meer. Misschien inderdaad lucht wat er toch nog langzaam uitgaat.
Toch wel typisch dat meerdere tweakers dit opvalt maar dat het niet eenduidig kan worden verklaart waar het nu door komt. Ik mijn aangebouwde wp systeem naspeuren op lekkages.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Rhaelak schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:16:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het hoort waterdicht te zijn. Het is niet voor niets een gesloten systeem. Als de waterdruk blijf dalen is er of een lekkage of een defect expansievat.
Is ironisch bedoeld. Klopt, het systeem behoort dicht te zijn. Maar de suggestie "Pana" klap op zijn kop geven is toch ook niet serieus bedoeld neem ik aan. Mijn suggestie dat een koppeling miniem kan lekken en doordat het systeem in bedrijf is en de leidingen dus warm zijn dan zal het heel moeilijk zijn een minieme lekkage te vinden. Het weinige water dat lekt zal verdampen. Systeem af koelen/bijvullen en op druk brengen en dan goed checken of er ergens een lekkage is.
Een "defect" expansievat is dikke winst voor de storingsmonteur. Een expansievat zal je ook eens per jaar moeten controleren op voordruk. De banden van je auto verliezen ook druk en met een expansievat is het niet anders.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik overweeg te doen om de Ta naar beneden te brengen is om de bestaande groepslengte te halveren, van 100m naar 50m lengte, en om nog 10m2 wandverwarming toe te voegen.
Nu 5 maal 100m > 12 maal 50.
Met hoeveel zou de Ta terug kunnen, als setpoint nu 38C bij 2C buiten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:26:
Wat ik overweeg te doen om de Ta naar beneden te brengen is om de bestaande groepslengte te halveren, van 100m naar 50m lengte, en om nog 10m2 wandverwarming toe te voegen.
Dat merk je toch vanzelf als kamer temperatuur terug loopt?
Daarom vind ik het ook dom om in zon meter te investeren. Jij hebt graag de vinger op de pols maar het maakt toch geen bal uit hoeveel wat waar afwijkt?
Je stelt hem ergens op in en kijkt wat resultaat is op je kamer temperatuur. Is hij te laag of te hoog stel je hem wat bij, simpel toch?
Dat rare fenomeen wat jaari omschrijft heb ik hier nog nooit gezien.
Pomp staat bij mij stand 1, geeft verschil van 2/3 graden. Zet ik hem op stand 2 is het nog maar 1/2 graden. Dus ik zie gelijk resultaat maar heb blijkbaar nauwelijks weerstand naar mijn buffer toe.
Vermogen verschil gaat dan van 40 naar 52 watt overigens van de pomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:06:
[...]

Wat ik onder moduleren versta is zoals cruise-control in een auto werkt. Meer tegenwind iets meer gas, heuveltje af iets minder gas. Aan/Uit zoals met een thermostaat noem ik geen moduleren, althans een hele brute manier om iets te regelen. Alsof cruise-control in een auto met een trap op de rem zou worden geregeld ipv met het gaspedaal.
Dan heb ik een mindere mededeling voor jou, zo werkt een warmtepomp (helaas) niet.

Wat jij zoekt een een soort "open-therm" oplossing voor warmtepompen, maar die is er niet (ik heb me er ook over verbaasd toen ik met dit onderwerp begon).

Als je het wilt vergelijken met cruisecontrol van een auto dan is de gewenste snelheid de gewenste ruimtetemperatuur.
Een stooklijn is zeggen dat je x gas moet geven bij x helling, maar net zoals met autorijden bepaald alleen de waarde x helling niet hoeveel gas je moet geven, er zijn namelijk veel meer factoren.

Qua regeling vindt ik dat CV ketels "mooier" geregeld kunnen worden d.m.v. OT als WP's, maar komt ook omdat een WP een traag systeem is juist vanwege de lage aanvoertemperaturen.
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:26:
Het halveren van je groepslengtes gaat zeker bijdragen aan een betere Delta-T (het water heeft domweg minder tijd of warmte te verliezen), maar neemt niet weg dat je (in mijn ogen) een gebrekkig afgiftesysteem hebt (waterslangen die in de lucht hangen, en geen massa hebben om de warmte aan over te dragen).

Hoe had je de wandverwarming in gedachten :? Wil je dit wel in massa weg werken, of met afstandhouders aan de muur bevestigen :?

Maar ik dacht dat je hartstikke tevreden was of je situatie :? wat heeft je doen veranderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar weer genoeg gediscussieerd en gefilosofeerd, tijd voor een actueel en concreet vraagstuk :P

Als ik straks mijn secundaire pomp laat aansturen door de Hydrobox wat bepaald dan of de pomp draait :?

Stel mijn WP slaat af omdat Ta en Tr gelijk zijn (WP kan onvoldoende terug moduleren, dus gaat "pendelen") gaat dan mijn secundaire pomp ook uit :?

Of stel mijn WP gaat mijn SWW vat "ff" verwarmen, gaat dan ook de secundaire pomp uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:51:
[...]

Wat is nu je Ta en Tr :? Ik kan me niet voorstellen dat dit langdurig Ta 40,5 is en Tr 34 bijvoorbeeld.

Ik kan me namelijk voorstellen dat de WP kortstondig ff wat probeert, maar alles het goed is moduleert hij weer terug totdat de Delta-T +- 5 graden is.
In tegenstelling tot wat jij je niet voor kunt stellen Ta 42 en Tr 34 doet ie langdurig zonder probleem. Het lijkt of de Panasonic 5kW versie een Delta-T van 8 kan overbruggen. Na een defrost kun je de Tr en Ta volgen en daar zit constant 8C tussen in mijn systeem met de huidige flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:39:
[...]

Dan heb ik een mindere mededeling voor jou, zo werkt een warmtepomp (helaas) niet.

Wat jij zoekt een een soort "open-therm" oplossing voor warmtepompen, maar die is er niet (ik heb me er ook over verbaasd toen ik met dit onderwerp begon).

Als je het wilt vergelijken met cruisecontrol van een auto dan is de gewenste snelheid de gewenste ruimtetemperatuur.
Een stooklijn is zeggen dat je x gas moet geven bij x helling, maar net zoals met autorijden bepaald alleen de waarde x helling niet hoeveel gas je moet geven, er zijn namelijk veel meer factoren.

Qua regeling vindt ik dat CV ketels "mooier" geregeld kunnen worden d.m.v. OT als WP's, maar komt ook omdat een WP een traag systeem is juist vanwege de lage aanvoertemperaturen.

[...]

Het halveren van je groepslengtes gaat zeker bijdragen aan een betere Delta-T (het water heeft domweg minder tijd of warmte te verliezen), maar neemt niet weg dat je (in mijn ogen) een gebrekkig afgiftesysteem hebt (waterslangen die in de lucht hangen, en geen massa hebben om de warmte aan over te dragen).

Hoe had je de wandverwarming in gedachten :? Wil je dit wel in massa weg werken, of met afstandhouders aan de muur bevestigen :?

Maar ik dacht dat je hartstikke tevreden was of je situatie :? wat heeft je doen veranderen :?
Wandverwarming zoals mijn plafondverwarming, met afstandhouders dus.
Als ik door meer oppervlak een lagere Ta en een betere Delta-T kan realiseren krijg ik een betere COP, hoef er dan nog minder kwartjes in te gooien, het kan altijd beter nietwaar ? Je bent tweaker of je bent het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:55:
[...]

In tegenstelling tot wat jij je niet voor kunt stellen Ta 42 en Tr 34 doet ie langdurig zonder probleem. Het lijkt of de Panasonic 5kW versie een Delta-T van 8 kan overbruggen. Na een defrost kun je de Tr en Ta volgen en daar zit constant 8C tussen in mijn systeem met de huidige flow.
Ik wil best geloven dat jou 5kW wp delta-T van 8C langdurig aan kan.

Als ik er aan ga rekenen blijkt wel dat je flow behoorlijk te kort schiet. Ik zou zeggen idd groepen inkorten. Kan je pomp niet sneller draaien?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Gefeliciteerd, nu heb je de WP eindelijk precies draaien zoals het bedoeld is! Ik verwacht dat je Jaari voorbij gaat streven op de COP ranking voor maart :+

lees/luister nu aub toch eens wat iedereen je probeert duidelijk te maken, * Grolsch gaat ff offline in deze discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:37:
[...]

Samenvattend, zonder meerdere meetinstrumenten, mn Multical, is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe het systeem feitelijk werkt ?
Jep, gewoon een TA ventiel plaatsen met de juiste DN maat en één keer af (laten) stellen en nooit meer aankomen. Om het juiste vermogen uit een warmtepomp te krijgen is de juiste doorstroming het allerbelangrijkst.
Iets minder precies, maar ruim voldoende, is de Caleffi flowmeter. Heerlijk analoog en werkt prima.

(Zonder een discussie op te starten....)Daarom hamer ik op buffervaten, je flow over je warmtepomp moet niet afhankelijk zijn van de flow over je afgiftesysteem. Het zijn twee totaal verschillende zaken.
Met een buffervat zit hij zeer snel op de juiste dT en draait hij het beste.
Met een te grote dT stort het vermogen in, of eigenlijk bereikt hij nooit zijn maximale vermogen.
Als die twee toch matchen, is het meer geluk dan wijsheid. De drukken in je koudemiddel liggen dan te ver uit elkaar.

De dT moet tussen de 5 en 7K liggen en niet de 20 die ik hier voorbij zag komen.
Om een dT van 20 te krijgen zul je toch echt je cv ketel aan moeten zetten.
Om met 1m3/h een dT van 20 te krijgen heb je ruim 23kW nodig.

Je hebt een 5 of 6kW buitendeel dacht ik? Dan zul je ongeveer een flow van 1m3/h moeten hebben om het volle vermogen te kunnen benutten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:39:
[...]

Het lijkt me dat de Fr regeling van een Panasonic exact hetzelfde doet, binnen grenzen, als het gaspedaal van je auto. iets meer/minder vermogen afgeven om de gewenste Ta of Ta/Tr relatie handhaven.

Die helling x bij een auto met een massa van y zal z hoeveelheid meer vermogen nodig hebben om dezelfde snelheid te handhaven, gecontroleerd door rpm v.d. motor is e.e.a. 'eenvoudig' te sturen.

CV-ketels zijn in mijn ogen een 'ramp' om te besturen, voor zover ik weet hebben de branders v.d. meeste ketels slechts 3-5 instelpunten. Een gaspit kun je traploos van bijna 0 to max regelen maar dat gaat met een CV-ketel niet, de laagste modulatiestand is vaak maar 20% van max. een 24-28kW ketel produceert dus minimaal rond de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:00:
[...]

Gefeliciteerd, nu heb je de WP eindelijk precies draaien zoals het bedoeld is! Ik verwacht dat je Jaari voorbij gaat streven op de COP ranking voor maart :+

lees/luister nu aub toch eens wat iedereen je probeert duidelijk te maken, * Grolsch gaat ff offline in deze discussie
Dat zal niet lukken gezien het grote warmteverlies van mijn woning, mijn Ta zal altijd relatief hoog zijn t.o.v. een beter/goed geisoleerde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:05:
[...]

Jep, gewoon een TA ventiel plaatsen met de juiste DN maat en één keer af (laten) stellen en nooit meer aankomen. Om het juiste vermogen uit een warmtepomp te krijgen is de juiste doorstroming het allerbelangrijkst.
Iets minder precies, maar ruim voldoende, is de Caleffi flowmeter. Heerlijk analoog en werkt prima.

(Zonder een discussie op te starten....)Daarom hamer ik op buffervaten, je flow over je warmtepomp moet niet afhankelijk zijn van de flow over je afgiftesysteem. Het zijn twee totaal verschillende zaken.
Met een te grote dT stort het vermogen in, of eigenlijk bereikt hij nooit zijn maximale vermogen.
Als die twee toch matchen, is het meer geluk dan wijsheid. De drukken in je koudemiddel liggen dan te ver uit elkaar.

De dT moet tussen de 5 en 7K liggen en niet de 20 die ik hier voorbij zag komen.

Je hebt een 5 of 6kW buitendeel dacht ik? Dan zul je ongeveer een flow van 1m3/h moeten hebben om het volle vermogen te kunnen benutten.
De dT ligt op 8K, volgens de AB v.d. Panasonic, een Multical zal me hoop ik nauwkeuriger info gaan leveren. Halvering van mijn groepslengtes van 100>50 zal naast een uitbreiding met 20% van het afgiftesysteem de dT naar ik hoop met 3-4K naar beneden weten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:00:
[...]

Ik wil best geloven dat jou 5kW wp delta-T van 8C langdurig aan kan.

Als ik er aan ga rekenen blijkt wel dat je flow behoorlijk te kort schiet. Ik zou zeggen idd groepen inkorten. Kan je pomp niet sneller draaien?
Hoe ziet jouw rekenwijze er uit als ik vragen mag ? Ik twijfel niet aan je rekenkunsten maar ik zou graag willen begrijpen hoe je tot deze conclusie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een theoretisch verhaal van iemand zonder warmtepomp die forums leest om koudetechniek te snappen:

Fr (aanstuurfrequentie van de compressor) is niet belangrijk om op te optimaliseren. Die bepaalt het toerental van de compressor, maar met een grote dT moet de compressor vooral druk leveren en dat is koppel (torque, stroom). De regeling kiest dus de Fr waarbij de stroom acceptabel is.
Dat is dus ook het nadeel van een grotere dT: de compressor moet mechanisch harder werken. Hij doet het blijkbaar wel, da's mooi, maar zal dus harder slijten en meer herrie maken.

Meten is weten, maar je weet nu al dat je maximaal 5 kW kwijtraakt met een dT van 8 -> maximaal 535 liter/uur.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2017 20:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:37:
[...]

Dat merk je toch vanzelf als kamer temperatuur terug loopt?
Daarom vind ik het ook dom om in zon meter te investeren. Jij hebt graag de vinger op de pols maar het maakt toch geen bal uit hoeveel wat waar afwijkt?
Je stelt hem ergens op in en kijkt wat resultaat is op je kamer temperatuur. Is hij te laag of te hoog stel je hem wat bij, simpel toch?
Dat rare fenomeen wat jaari omschrijft heb ik hier nog nooit gezien.
Pomp staat bij mij stand 1, geeft verschil van 2/3 graden. Zet ik hem op stand 2 is het nog maar 1/2 graden. Dus ik zie gelijk resultaat maar heb blijkbaar nauwelijks weerstand naar mijn buffer toe.
Vermogen verschil gaat dan van 40 naar 52 watt overigens van de pomp
Ja de een ziet het zonder bril en de ander heeft kennelijk een bril nodig om hetzelfde te zien.
Zal morgen de verschillen in pompstanden en -vermogens eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Oxellaar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:05:
[...]

Ja, ik snap je helemaal.
Stroming over opwekker en afgiftesysteem zijn 2 verschillende werelden.
Je kan het niet vergelijken met een thuis-cv-systeem(pje).
Een buffervat of open verdeler is eigenlijk noodzaak om te installeren en de verschilende waterstromen te kunnen realiseren.
Hoewel een open verdeler beschreven wordt als moord op een hr-ketel (ivm de mogelijk hogere retourtemp) is het goed ingeregeld alleen maar voordeliger (sneller op cv temperatuur wat de regelaar nodig heeft) en betere vermogensturing.

Verder kan je op de warmtepomp wel degelijk een delta-T van 5 handhaven en een delta-T van 20 op je radiatorgroep als je een open verdeler situatie gebruikt en juiste inregeling.
En dat is wel een kunst om precies uit te komen (maar niet onmogelijk).

DJKroon wil als de Elga aangeschaft is een open verdeler cascade met de ketel maken en ben benieuwd hoe (goed) de werking daar van wordt!

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Wat is het temperatuurverschil tussen Ta en je kamer temp? Eerste wat bij mij op komt is dat je met bijv vvw t.o.v jouw verwarming de vloer 25 graden word en dat niet zo maar koud is, dus loopt de Tr langzaam op waardoor je op een delta T van 4-5 graden uit komt.

Bij jouw plafond (maakt eigenlijk niet uit waar het zit) slang verwarming is de ruimte er omheen altijd een 14-15 graden? Lager, dat koelt altijd snel af.
Als ik jouw berichten lees was het eerste waar ik aan dacht dat je ze licht moet isoleren 8)7
Maar beter.een plafond er in plakken zodat de slangen die ruimte opwarmen, Tr verhoogd, pana's rendement gaat omhoog en kan je met puls tijd gestuurde ventilatoren de warmte even ontrekken en in je kamer blazen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:32:
[...]

Hoe ziet jouw rekenwijze er uit als ik vragen mag ? Ik twijfel niet aan je rekenkunsten maar ik zou graag willen begrijpen hoe je tot deze conclusie komt.
Je kunt het helemaal zelf uitrekenen

Of gebruik deze calculator :)
http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php

Als ik hier invul 5kw vermogen met een delta T van 8c kom ik op een flow van 550L/H

Optimaal gezien zou dit het dubbelen moeten zijn :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:54:
[...]
Wat is het temperatuurverschil tussen Ta en je kamer temp? Eerste wat bij mij op komt is dat je met bijv vvw t.o.v jouw verwarming de vloer 25 graden word en dat niet zo maar koud is, dus loopt de Tr langzaam op waardoor je op een delta T van 4-5 graden uit komt.
Nee, de enige manier om 5 kW af te geven met 5 graden dT in water is met [url="5kW/ (4.2( kJ/(liter*K)) * 5K) in liter/hour"]857 liter/uur[/url].

[ Voor 57% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2017 21:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:37:
Een theoretisch verhaal van iemand zonder warmtepomp die forums leest om koudetechniek te snappen:

Fr (aanstuurfrequentie van de compressor) is niet belangrijk om op te optimaliseren. Die bepaalt het toerental van de compressor, maar met een grote dT moet de compressor vooral druk leveren en dat is koppel (torque, stroom). De regeling kiest dus de Fr waarbij de stroom acceptabel is.
Dat is dus ook het nadeel van een grotere dT: de compressor moet mechanisch harder werken. Hij doet het blijkbaar wel, da's mooi, maar zal dus harder slijten en meer herrie maken.

Meten is weten, maar je weet nu al dat je maximaal 5 kW kwijtraakt met een dT van 8 -> maximaal 535 liter/uur.
Even voor mijn begrip, ik denk dat je zegt: om 535 liter per uur met 8K in temperatuur te verhogen heb je 5kW nodig. Dan zou het verhogen van het aantal liters per uur tot 1070 moeten resulteren in een verhoging van 4K ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Precies, dat is mijn voorspelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:54:
[...]

Bij jouw plafond (maakt eigenlijk niet uit waar het zit) slang verwarming is de ruimte er omheen altijd een 14-15 graden? Lager, dat koelt altijd snel af.
Als ik jouw berichten lees was het eerste waar ik aan dacht dat je ze licht moet isoleren 8)7
Maar beter.een plafond er in plakken zodat de slangen die ruimte opwarmen, Tr verhoogd, pana's rendement gaat omhoog en kan je met puls tijd gestuurde ventilatoren de warmte even ontrekken en in je kamer blazen.
Ik heb een stukje folie zoals gebruikt bij spanplafonds onder de leidingen hangen en die folie is 26C. Kamertemperatuur is 21.5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

izdp schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:02:
[...]

Leve de ACM???

Die club keurt wel de belachelijke tariefstructuur van de SV goed. Dusdanig dat er erg weinig tevreden mensen zijn qua prijs.
Dezelfde club die ook de buitensporige verhoging van het vastrecht goedkeurde.
Een club die niet voor maar tegen het consumentenbelang ingaat.
Fijn dat je het begrijpt, ik heb niet voor niets afscheid genomen van StadsVer(w)arming.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:27:
[...]

De dT ligt op 8K, volgens de AB v.d. Panasonic, een Multical zal me hoop ik nauwkeuriger info gaan leveren. Halvering van mijn groepslengtes van 100>50 zal naast een uitbreiding met 20% van het afgiftesysteem de dT naar ik hoop met 3-4K naar beneden weten te brengen.
Misschien dat je het input vermogen kunt uitlezen, want dan kom je al een heel eind.
In de specs staat vast ergens wat zn output is bij een bepaalde buitentemp.
Bij 8K en een afgifte van van 5kW zit je flow nu ongeveer op 525L/u
DJKroon schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:38:
[...]

Ja, ik snap je helemaal.
Stroming over opwekker en afgiftesysteem zijn 2 verschillende werelden.
Je kan het niet vergelijken met een thuis-cv-systeem(pje).
Een buffervat of open verdeler is eigenlijk noodzaak om te installeren en de verschilende waterstromen te kunnen realiseren.
Hoewel een open verdeler beschreven wordt als moord op een hr-ketel (ivm de mogelijk hogere retourtemp) is het goed ingeregeld alleen maar voordeliger (sneller op cv temperatuur wat de regelaar nodig heeft) en betere vermogensturing.

Verder kan je op de warmtepomp wel degelijk een delta-T van 5 handhaven en een delta-T van 20 op je radiatorgroep als je een open verdeler situatie gebruikt en juiste inregeling.
En dat is wel een kunst om precies uit te komen (maar niet onmogelijk).

DJKroon wil als de Elga aangeschaft is een open verdeler cascade met de ketel maken en ben benieuwd hoe (goed) de werking daar van wordt!
Klopt, een flinke open verdeler werkt ook prima. Bij een beperkt budget en kleinere vermogens gebruiken wij ze ook wel eens, maar rechtstreeks aansluiten beginnen we absoluut niet aan. Deze verdeler werkt ook prima, maar wel icm een Nibe UKV40 voor wat extra primaire systeeminhoud.

Toevallig gisteren een mooi spulletje opgestart, valt niet echt onder de kleintjes. Zeker niet voor een woonhuis. let niet op de rommel, we zijn nog niet klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v25Kal8plHPaYk3L2K7ediWb/thumb.jpg
Linkse hydro unit is voor verwarmen binnenzwembad, 16kW. De rechtse, ook 16 kW, is voor verwarmen of koelen van het het woonhuis. Aangesloten, via een verdeelbox, op een driepijps VRF van 32kW.
Koelen en verwarmen kan dus gelijktijdig.
Tijdens koelen van de woning kan de warmte direct het zwembad in.
Voor er vragen komen...buffervat van de linkse unit hangt er tegenover ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 08-02-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik was er al bang voor, te weinig gassen in het systeem van de mono, moet een stek-monteur bij komen. De man van LG nam uitgebreid de tijd, was geen enkel probleem, alleen doet LG zelf geen stek-reparaties. Hij heeft ook uitgebreide traces gemaakt van de splitunit met het modulatieprobleem.

Klacht nu neergelegd bij de Spaanse firma die de pomp heeft geleverd, dus nu afwachten hoe het loopt, desnoods via de rechtsbijstand. Wel jammer dat ik dus voorlopig zonder mono zit voor het tapwater, dat komt nu van een elektrisch element. Ook geen hele grote ramp, ik trek de boiler even op temperatuur vlak voor ik ga douchen, kost niet eens dramatisch veel nergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:59:
[...]

Nee, de enige manier om 5 kW af te geven met 5 graden dT in water is met [url="5kW/ (4.2( kJ/(liter*K)) * 5K) in liter/hour"]857 liter/uur[/url].
Even die website
Zijn water word als de Wp uit is kamer temp, 20 graden, en wil zijn water/slangen 35 graden maken met 5kW aan vermogen. Dan kan hij nog geen 300 liter per uur verpompen. Zijn dt zal altijd groter zijn dan met vvw, die zakt nooit naar kamer temp bij stilstand.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1702/221432/Nl6c54Yj.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
neographikal schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:40:
Ik was er al bang voor, te weinig gassen in het systeem van de mono, moet een stek-monteur bij komen. De man van LG nam uitgebreid de tijd, was geen enkel probleem, alleen doet LG zelf geen stek-reparaties. Hij heeft ook uitgebreide traces gemaakt van de splitunit met het modulatieprobleem.

Klacht nu neergelegd bij de Spaanse firma die de pomp heeft geleverd, dus nu afwachten hoe het loopt, desnoods via de rechtsbijstand. Wel jammer dat ik dus voorlopig zonder mono zit voor het tapwater, dat komt nu van een elektrisch element. Ook geen hele grote ramp, ik trek de boiler even op temperatuur vlak voor ik ga douchen, kost niet eens dramatisch veel nergie.
Een monoblock met een tekort aan koudemiddel?
Dan moet hij toch haast wel lek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:46:
Maar weer genoeg gediscussieerd en gefilosofeerd, tijd voor een actueel en concreet vraagstuk :P

Als ik straks mijn secundaire pomp laat aansturen door de Hydrobox wat bepaald dan of de pomp draait :?

Stel mijn WP slaat af omdat Ta en Tr gelijk zijn (WP kan onvoldoende terug moduleren, dus gaat "pendelen") gaat dan mijn secundaire pomp ook uit :?

Of stel mijn WP gaat mijn SWW vat "ff" verwarmen, gaat dan ook de secundaire pomp uit :?
1. Ecodan laat secundaire pompen draaien gelijk aan de pomp van hemzelf.
2. Wanneer slaat de pomp af, als de ruimteT is bereikt bij thermostaat invloed.
3. Bij pendelen blijft de pomp draaien, alsmede als de de dT 0 is.

Bij het verwarmen van SSW gaan dus de secundaire pompen uit, alleen de primaire pomp is aan.

[ Voor 2% gewijzigd door crazyharrie op 08-02-2017 22:11 . Reden: even duidelijker verwoorden. ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:51:
[...]

Een monoblock met een tekort aan koudemiddel?
Dan moet hij toch haast wel lek zijn.
Yep, dat denk ik ook... ze hadden overduidelijk testgedraaid in de fabriek, dus tekort kan er niet in hebben gezeten af fabriek. D'r nog maar een 4 bar in het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 08-02-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Oxellaar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:29:
[...]

Klopt, een flinke open verdeler werkt ook prima. Bij een beperkt budget en kleinere vermogens gebruiken wij ze ook wel eens, maar rechtstreeks aansluiten beginnen we absoluut niet aan. Deze verdeler werkt ook prima, maar wel icm een Nibe UKV40 voor wat extra primaire systeeminhoud.

Toevallig gisteren een mooi spulletje opgestart, valt niet echt onder de kleintjes. Zeker niet voor een woonhuis. let niet op de rommel, we zijn nog niet klaar.
[afbeelding]
Linkse hydro unit is voor verwarmen binnenzwembad, 16kW. De rechtse, ook 16 kW, is voor verwarmen of koelen van het het woonhuis. Aangesloten, via een verdeelbox, op een driepijps VRF van 32kW.
Koelen en verwarmen kan dus gelijktijdig.
Tijdens koelen van de woning kan de warmte direct het zwembad in.
Voor er vragen komen...buffervat van de linkse unit hangt er tegenover ;)
Dat is inderdaad het type verdeler wat ik wil hebben!
Als de Elga aangeschaft gaat worden ga ik alles nog is goed doorrekenen of het kan (verwacht ik wel).
Ik neem geen buffervat omdat de elga moduleert en de cv ketel ook, dus die open verdeler is perfect.

Dat is mooi spul wat je daar opgehangen hebt.
Bij het zien van dit soort foto's kriebelt de "installateur" in me weer omhoog.
Maar een bedrijf zoeken die niet ala teunbeun werkt is wel lastig (ben een zeikerd O-) )
Dit is wel een hele mooie installatie met die VRF 3 pijps systeem, ideale pompen in grotere installaties.
Vooral verwarmen en koelen tegelijk is een zeer doordacht plan!

Zo kwam ik laatst ook een leuke carrier tegen in een kantoorpand.
Aansluitwaarde van 149 kW :D
Die liet mooi 2x 300 kW ketels in stanby staan met de kou :)

https://drive.google.com/...REFKUkU/view?usp=drivesdk

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoezo, we salderen toch alle stroom dus ook de ode (zegt koevlaas2 enigszins onzeker) ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:41:
Is/Zijn er (een) Panasonic bezitter(s) die uitsluitend op WAR stoken en die zijn Ta en Tr gegevens in relatie tot Tb beschikbaar heeft/hebben en deze wil delen ? Ik denk een helder beeld te hebben van de theoretische werking maar ik krijg de praktijk waarop de WAR regelt helaas daar niet mee in overeenstemming.
Bijv. bij een standaard fabrieksinstelling en een buitentemp van 1C, zoals op dit moment verwacht ik een Ta van 38.5C, ik kom echter niet verder van 37C terwijl de WP lang niet op vol vermogen draait. Fr 32
[afbeelding]
Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 gaat juist veel en veel te ver over de stooklijn heen. 53°C gevraagd en bij 56°C gaat ie nog steeds volgas met 1,6 kW (e) rond de 40 Hz doorblazen. DeltaT iets van 4°C nu. Bij een te grote of te langdurige overschrijding van Tstooklijn gaat ie uit :(, niks terug moduleren. En eventjes wachten voor een volgende cyclus volgas.

Tuit, Tin, Tbuiten geven allemaal stabiele en correcte waardes af.

Niks terugmoduleren naar 20 Hz wat ie echt wel kan, maar veel te weinig doet. In de analogie naar cruisecontrol gaat ie volgas voorbij de 100 km/h en trap dan keihard op rem. Een buffervat lijkt me in mijn geval toch een beetje overdreven om cruisecontrol comfortabel te laten draaien. (Analogie: 600kg stenen achterin de auto gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:01:
Precies, dat is mijn voorspelling :)
Het gaat niet helemaal volgens plan. Pompstand naar 7 verplaatst, opgenomen vermogen v.d. pomp verdubbeld ongeveer en de extra flow is bij de verdeler goed hoorbaar. De dT is naar 4 gegaan, maar het totaal opgenomen vermogen is 250W lager dan voorheen terwijl de Fr onverandert op 44 staat. Totaal opgenomen vermogen nu 1200W terwijl daarvoor 1460W werd opgenomen. Ra ra bosjager, ik kan het even niet volgen. De Ta is nu 33 en de Tr 29, stukken lager dus dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:53:
[...]

Bij het verwarmen van SSW gaan dus de secundaire pompen uit, alleen de primaire pomp is aan.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Bij verwarmen van sww dmv 3 weg klep draait de primaire pomp toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DJKroon schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:57:
[...]

Als de Elga aangeschaft gaat worden ga ik alles nog is goed doorrekenen of het kan (verwacht ik wel).
Ik neem geen buffervat omdat de elga moduleert en de cv ketel ook, dus die open verdeler is perfect.

Dat is mooi spul wat je daar opgehangen hebt.
Bij het zien van dit soort foto's kriebelt de "installateur" in me weer omhoog.
Maar een bedrijf zoeken die niet ala teunbeun werkt is wel lastig (ben een zeikerd O-) )
Dit is wel een hele mooie installatie met die VRF 3 pijps systeem, ideale pompen in grotere installaties.
Vooral verwarmen en koelen tegelijk is een zeer doordacht plan!

Zo kwam ik laatst ook een leuke carrier tegen in een kantoorpand.
Aansluitwaarde van 149 kW :D
Die liet mooi 2x 300 kW ketels in stanby staan met de kou :)

https://drive.google.com/...REFKUkU/view?usp=drivesdk
Ik hang weinig op, het installeren is al gebeurd als ik kom. Paar dagen inbedrijfstellen, wat kleine aanpassingen en weer naar de volgende.
Het "teun beun" gebeurt in alle sectoren. Het ontwerp gaat vaak nog redelijk, maar het knippen in alles om de prijs te verlagen maken sommige installaties tot troep. Jammer, maar het gebeurt.

Wat een apparaat die Carrier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:14:
[...]

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Bij verwarmen van sww dmv 3 weg klep draait de primaire pomp toch :?
Dat staat er toch?? maar je hebt zowiezo gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Het gaat niet helemaal volgens plan. Pompstand naar 7 verplaatst, opgenomen vermogen v.d. pomp verdubbeld ongeveer en de extra flow is bij de verdeler goed hoorbaar. De dT is naar 4 gegaan, maar het totaal opgenomen vermogen is 250W lager dan voorheen terwijl de Fr onverandert op 44 staat. Totaal opgenomen vermogen nu 1200W terwijl daarvoor 1460W werd opgenomen. Ra ra bosjager, ik kan het even niet volgen. De Ta is nu 33 en de Tr 29, stukken lager dus dan het was.
Nou dat klopt dan toch, je cop stijgt enorm bij hetzelfde afgegeven vermogen. Toch?
Er komt nu zoveel water voorbij dat hij het gewoon niet gelijk warm krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Je bent er inmiddels achter dat de theorie en wat je zou verwachten niet altijd strookt met de praktijk? ;)

Nog wel wat tips gekregen van de monteur trouwens, ook qua instellingen voor de warmteafhankelijke regeling, maar hij wist ook weer een paar dingen niet. Leuk gesprek :) Zit wel een beetje in m'n maag met die mono, maar so be it, zal ook wel weer opgelost worden. Hoop alleen dat het lek te vinden is en niet ergens in een component zit maar ergens op een las.
koevlaas2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:06:
[...]

Hoezo, we salderen toch alle stroom dus ook de ode (zegt koevlaas2 enigszins onzeker) ?
Motie om salderen te verlengen tot 2023 is aangenomen incl. steun van één van de coalitiepartners, ik verwacht niet dat Kamp hier nog een rel rondom wil hebben in verkiezingstijd. ik denk dat we de komende jaren in ieder geval veilig zitten met de warmtepomp en zonnepanelen :) Voordeel is hier nu wel dat ik ook op oost een behoorlijke batterij heb liggen, dus ook in de ochtend kan de warmtepomp vanaf de panelen aan de slag :)

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 08-02-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Blijkbaar kan ik niet goed lezen, jouw post was duidelijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:22:
[...]
Motie om salderen te verlengen tot 2023 is aangenomen incl. steun van één van de coalitiepartners, ik verwacht niet dat Kamp hier nog een rel rondom wil hebben in verkiezingstijd. ik denk dat we de komende jaren in ieder geval veilig zitten met de warmtepomp en zonnepanelen :) Voordeel is hier nu wel dat ik ook op oost een behoorlijke batterij heb liggen, dus ook in de ochtend kan de warmtepomp vanaf de panelen aan de slag :)
Ik las het gisteren.
Vandaag ligt alles vol met sneeuw, voorlopig heb ik even geen zonnestroom, komt wel weer van het voorjaar en zomer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:22:
[...]

Nou dat klopt dan toch, je cop stijgt enorm bij hetzelfde afgegeven vermogen. Toch?
Er komt nu zoveel water voorbij dat hij het gewoon niet gelijk warm krijgt.
Sterker de Ta en Tr zakken ipv stijgen, alsof hij op cool-mode staat. Verbijsterend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:36:
[...]

Sterker de Ta en Tr zakken ipv stijgen, alsof hij op cool-mode staat. Verbijsterend
Niet verbijsterend - maar geheel volgens verwachting.
De "praktijk"-resultaten bij verhoging van de flow zijn precies dat wat ik volgens de "theorie" zou verwachten.
("theorie" = basiskennis warmteleer plus een klein beetje thermodynamica)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Die van jou is wel lekker zuinig vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 gaat juist veel en veel te ver over de stooklijn heen. 53°C gevraagd en bij 56°C gaat ie nog steeds volgas met 1,6 kW (e) rond de 40 Hz doorblazen. DeltaT iets van 4°C nu. Bij een te grote of te langdurige overschrijding van Tstooklijn gaat ie uit :(, niks terug moduleren. En eventjes wachten voor een volgende cyclus volgas.

Tuit, Tin, Tbuiten geven allemaal stabiele en correcte waardes af.

Niks terugmoduleren naar 20 Hz wat ie echt wel kan, maar veel te weinig doet. In de analogie naar cruisecontrol gaat ie volgas voorbij de 100 km/h en trap dan keihard op rem. Een buffervat lijkt me in mijn geval toch een beetje overdreven om cruisecontrol comfortabel te laten draaien. (Analogie: 600kg stenen achterin de auto gooien).
Ik sta dus niet alleen in het niet begrijpen van de Panasonic WAR regeling.
Op welke stand heb jij je pomp staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:49:
[...]

Niet verbijsterend - maar geheel volgens verwachting.
De "praktijk"-resultaten bij verhoging van de flow zijn precies dat wat ik volgens de "theorie" zou verwachten.
("theorie" = basiskennis warmteleer plus een klein beetje thermodynamica)
Zou je dit aan een leek als ik uit kunnen/willen leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:53:
[...]

Zou je dit aan een leek als ik uit kunnen/willen leggen ?
Ik denk niet dat ik dit aan een leek zo 1,2,3 zou kunnen uitleggen.
Dit forum lijkt me ook niet de plek voor uitgebreide "theoretische" afhandelingen.
Ik zou kunnen kijken of ik iets kan verlinken wat misschien voor een leek geschikt is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:36:
[...]

Dit heb ik dus ook, gooi ik de flow vol open dan koel ik het hele circuit juist af.
Pomp op stand 2 dan heeft het koude water tijd om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:05:
[...]

Dit heb ik dus ook, gooi ik de flow vol open dan koel ik het hele circuit juist af.
Ok, het hoort dus kennelijk zo. Maar begrijpen waarom dat kennelijk zo is is voor mij op dit moment een groot vraagteken. Kun jij het me uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:07:
[...]

Ok, het hoort dus kennelijk zo. Maar begrijpen waarom dat kennelijk zo is is voor mij op dit moment een groot vraagteken. Kun jij het me uitleggen ?
Simpel, je afgifte van je afgiftesysteem is zo groot dat je WP het niet trekt.
Zet je circulatiepomp langzamer en stoor je niet aan de iets grotere Dt, vorig jaar had ik een graad of 9 dacht ik en dit werkte verder allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
DJKroon schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:57:
[...]

Mijn Elga staat direct parallel aan de CV ketel zoals Techneco het heeft voorgeschreven. Voor de garantie heb ik mij aan de voorschriften gehouden maar ik ben ook voorstander van een open verdeler maar je heb je wel een extra pomp voor je CV nodig. Die zou aangestuurd moeten worden door zowel Elga (pomp contact aanwezig) als door de CV ketel.

De flow door ketel en Wp moet niet te laag worden:
* WP i.v.m. de warmte overdacht in de condensor die slechter wordt bij lage flow en de grotere dT geeft een hogere Ta.
* De CV ketel mag ook niet een lage flow hebben anders gaat hij pendelen omdat de Tmax bij een WP systeem op c.a. 50C moet staan.

Ik heb de zaak aardig in balans gekregen met WP zonder HR 1150l/h en met HR 900 l/h (dT ongeveer 3C)
De pomp van de HR op 70%.

Het inregelen van een open verdeler kun je het beste doen met informatie van de WP met een warmtemeter te en de HR een goedkope flowmeter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:14:
[...]

Simpel, je afgifte van je afgiftesysteem is zo groot dat je WP het niet trekt.
Zet je circulatiepomp langzamer en stoor je niet aan de iets grotere Dt, vorig jaar had ik een graad of 9 dacht ik en dit werkte verder allemaal prima.
Ja dat is ook een manier, ik ben echter te nieuwsgierig om het op die manier te doen. Ik wil het hoe en waarom gewoon snappen. Je zegt je afgiftesysteem is zo groot dat je WP het niet trekt. Terwijl als ik bijv. dubbel zo veel m2 leidingen zou hebben ik per m2 nog maar de helft aan vermogen nodig zou hebben en de Ta en Tr drastisch zouden kunnen dalen, waardoor de WP het gemakkelijker krijgt want de dT tussen Tb en Ta daalt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 12:28
corsat schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:09:
[...]

Toch wel typisch dat meerdere tweakers dit opvalt maar dat het niet eenduidig kan worden verklaart waar het nu door komt. Ik mijn aangebouwde wp systeem naspeuren op lekkages.
Bij mij denk ik het te weten waar het lekte, een maandje geleden al eens gepost.
Ik verlies soms wat water tijdens een defrost, het water stroomt uit het slangetje aan de zijkant, via het overdrukventiel.
Als ik dan op de drukmeter kijk (in de kast) dan staat deze ook op 3 bar en dat is kennelijk echt de limiet voor het overdrukventiel.

Bij mij hielp het om de radiatoren in keuken en gang iets verder open te draaien, dan loopt de druk net iets minder op tijdens defrost.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
johnsmith schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:35:
[...]

Bij mij denk ik het te weten waar het lekte, een maandje geleden al eens gepost.
Ik verlies soms wat water tijdens een defrost, het water stroomt uit het slangetje aan de zijkant, via het overdrukventiel.
Als ik dan op de drukmeter kijk (in de kast) dan staat deze ook op 3 bar en dat is kennelijk echt de limiet voor het overdrukventiel.

Bij mij hielp het om de radiatoren in keuken en gang iets verder open te draaien, dan loopt de druk net iets minder op tijdens defrost.
Het kan geen kwaad de voordruk te controleren van je drukvat.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 12:28
arnnold schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:39:
[...]

Het kan geen kwaad de voordruk te controleren van je drukvat.
Klopt, heb ik hier niet genoemd. Deze is bij de pomp (begane grond) ruim 2 bar normaal gesproken.
Op zolder iets van 1.2 bar. En veel lager kan ik eigenlijk niet gaan want dan gaat de cv ketel (voor tapwater) in storing.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
johnsmith schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:50:
[...]

Klopt, heb ik hier niet genoemd. Deze is bij de pomp (begane grond) ruim 2 bar normaal gesproken.
Op zolder iets van 1.2 bar. En veel lager kan ik eigenlijk niet gaan want dan gaat de cv ketel (voor tapwater) in storing.
Arnold heeft het over de voordruk van je expansievat, niet over de systeemdruk.

En als tijdens een hoog pomptoerental de druk te ver oploopt, dan is er iets niet in orde.
Zit het vat aan de zuigzijde van de pomp?

En zoals al gezegd, wat is de voordruk en hoeveel liter is het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:53:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik ga dus straks WAR regeling toepassen met naregeling (dus eigenlijk 24*7).

Op het moment dat m'n WP het SWW vat gaat vervangen schakelt dus de secundaire pomp uit.
Ik zou het eigenlijk wel wenselijk vinden dat de secundaire pomp doordraait over het buffervat.

Heeft de secundaire pomp ook nog een nadraai tijd die in te stellen is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:51:
[...]

Die van jou is wel lekker zuinig vandaag ;)
IK had een verjaardag vandaag, huis vol.
Het gevolg is anders een sauna als ik blijf verwarmen.
En ik ga vandaag aan het sww sleutelen, dus de boiler af laten koelen / leeg gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 22:31
Goedemorgen,

Kan iemand mij zeggen wat de minimale of ideale lengte van een groep (h.o.h. 10 cm)mag zijn bij een vloerverwarmingssysteem in een zwaar geïsoleerd huis. De ene offerte spreekt van 12 groepen en de andere van 7/8 groepen op de BG. Die van twaalf groepen heeft het over lengtes van ca 65 meter en de die van 7/8 groepen van 100 meter lengte. Ik heb voor de BG een Heimeier verdeler met 12 groepen gekocht.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

bbn_ldp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:35:
Goedemorgen,

Kan iemand mij zeggen wat de minimale of ideale lengte van een groep (h.o.h. 10 cm)mag zijn bij een vloerverwarmingssysteem in een zwaar geïsoleerd huis. De ene offerte spreekt van 12 groepen en de andere van 7/8 groepen op de BG. Die van twaalf groepen heeft het over lengtes van ca 65 meter en de die van 7/8 groepen van 100 meter lengte. Ik heb voor de BG een Heimeier verdeler met 12 groepen gekocht.
Hoe kleiner het aantal meters leiding, des te kleiner de dT. Beter te handelen qua flow, ik zie alleen maar voordelen. Ik ga voor de 12 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 22:31
crazyharrie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:40:
[...]

Hoe kleiner het aantal meters leiding, des te kleiner de dT. Beter te handelen qua flow, ik zie alleen maar voordelen. Ik ga voor de 12 groepen.
Oke dank je voor het snelle bericht!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 07:37:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik ga dus straks WAR regeling toepassen met naregeling (dus eigenlijk 24*7).

Op het moment dat m'n WP het SWW vat gaat vervangen schakelt dus de secundaire pomp uit.
Ik zou het eigenlijk wel wenselijk vinden dat de secundaire pomp doordraait over het buffervat.

Heeft de secundaire pomp ook nog een nadraai tijd die in te stellen is :?
1. 24/7 is een optie, ik doe dat dus niet.
2. De primaire pomp gaat volop het vat verwarmen en schakelt daarbij de secundaire pompen uit. Iets waarvan ik geen regeloptie heb kunnen ontdekken aangezien get niet handig is zo.
3. Er is een nadraaitijd in te stellen, probleem is dat ik hier mee heb zitten spelen maar geen resultaat het gezien. Ben daar nog steeds niet uit. Als mijn binnenT is bereikt gaat ook de pomp auto uit, dus erg belangrijk was het in mijn situatie verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:47:
[...]

1. 24/7 is een optie, ik doe dat dus niet.
Ik zit er aan te denken om wel een "tijdschema" in te stellen, ik weet nog even niet of dat kan, maar bijvoorbeeld WAR regeling vanaf 07:00 tot 22:00. Kan dit ingesteld worden :?

Of dit ook daadwerkelijk werkt moet de praktijk uitwijzen, ik kan nu niet bekijken hoeveel warmteverlies mijn huis straks gaat hebben.
2. De primaire pomp gaat volop het vat verwarmen en schakelt daarbij de secundaire pompen uit. Iets waarvan ik geen regeloptie heb kunnen ontdekken aangezien get niet handig is zo.
Wat zou het bezwaar zijn als je gescheiden circuits hebt zoals ik straks heb om de secundaire pomp door te laten draaien over de buffer op het CV gedeelte :?

Dan nog de vraag of het kan :P
3. Er is een nadraaitijd in te stellen, probleem is dat ik hier mee heb zitten spelen maar geen resultaat het gezien. Ben daar nog steeds niet uit. Als mijn binnenT is bereikt gaat ook de pomp auto uit, dus erg belangrijk was het in mijn situatie verder niet.
Ik zou dan ook een nadraaitijd van 15 á 30 minuten kunnen instellen voor de secundaire pomp, in 9 van de 10 gevallen heeft hij mijn SWW vat wel binnen 30 minuten op temperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kogel is door de kerk, Mitsu 7,5 KW split is onderweg, de voorbereidingen kunnen beginnen.
heeft iemand ervaring met het leggen van de gas leidingen in de kruipruimte?
moet deze gebeugeld worden of kan het gewoon evt. in flex mantelbuis op de grond liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:33:
[...]

IK had een verjaardag vandaag, huis vol.
Het gevolg is anders een sauna als ik blijf verwarmen.
En ik ga vandaag aan het sww sleutelen, dus de boiler af laten koelen / leeg gemaakt.
Ik dacht al, het word koud en hij zet hem uit :)
Ik doe dat ook altijd met een verjaardag, 20 gratis kachels.

Loopt hier nu gewoon langer, dat is wat ik bedoel met vlakke stooklijn, draaien tot defrost en weer starten.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:05:
[...]

Flow vol open lijkt op een Defrost-Light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:42:
Kogel is door de kerk, Mitsu 7,5 KW split is onderweg, de voorbereidingen kunnen beginnen.
heeft iemand ervaring met het leggen van de gas leidingen in de kruipruimte?
moet deze gebeugeld worden of kan het gewoon evt. in flex mantelbuis op de grond liggen?
Gefeliciteerd.
Het kan beide, of je stopt de leidingen in een mantelbuis of je timmert ze vast aan waar ze maar aanvast moeten komen, gewoon los op de grond van de kruipruimte kan natuurlijk ook.
Leidingen die lang los hangen hebben de neiging door te buigen dus als de boel hangt dan liever met beugels vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:41:
[...]

Flow vol open lijkt op een Defrost-Light.
Ergens zit een kantelpunt, je blijft op een bepaalde aanvoer temperatuur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:49
Is er hier ervaring met het gebruiken van een warmtepomp die de mechanische ventilatie vervangt in combinatie met een haard in de woonkamer? De haard verwarmt de woonkamer, warme lucht gaat nu via de mechanische ventilatie naar buiten.

Ik begrijp dat je met dit soort warmtepompen de warmte die normaal verloren gaat kan gebruiken als ondersteuning voor de CV. Maar wat heb je hieraan als je geen verwarming aan hebt omdat de haard brand en je ook geen warmtapwater gebruikt? Niks toch? of zie ik dat verkeerd? Met een ingebouwde boiler zie ik het voordeel wel omdat je dan bijvoorbeeld de volgende ochtend met (het op hout gestookte) warme water kan douchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45
Techneco is zojuist langs geweest voor de ELGA. Was binnen 30 minuten opgelost.

Het blijkt dat de dakdoorvoer niet volledig dicht is gemaakt. Hierdoor drupt er soms wat water naar binnen. En in ons geval recht boven de ELGA. Waardoor de print door gebrand is.

Conclusie: lokale installateur heeft dat niet kunnen zien na 3 bezoeken, waarvan 2 volledige dagen. En Techneco zelf zag het in een kwartiertje. Heeft er meteen foto's van gemaakt en naar Techneco kantoor gestuurd. Die gaan de installateur sommeren om dit zsm op te lossen. Installateur weet de fout aan een defecte buitenunit. Techneco is geen eens het dak op geweest.

Tevens blijkt er te weinig isolatie/demping aangebracht te zijn onder de buiten-unit. We horen hem een beetje zoemen in de garage. Dit is echt resonantie zei Techneco. Gemakkelijk op te lossen door er een mat onder te leggen. Buiten-unit zelf is niets mis mee.

Conclusie: blij dat er gekozen is voor een NL leverancier met goede service. Helaas heeft de intallateur er een potje van gemaakt. Dat is echter zijn probleem. De vragen van de buren zullen vanzelf komen. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 09-02-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wat voor mat bevelen ze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Geen idee. Dat ga ik nog mee maken. Ophangen aan de gevel zou geen verbetering geven zei Techneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:28:

Het blijkt dat de dakdoorvoer niet volledig dicht is gemaakt. Hierdoor drupt er soms wat water naar binnen. En in ons geval recht boven de ELGA. Waardoor de print door gebrand is.

Conclusie: lokale installateur heeft dat niet kunnen zien na 3 bezoeken, waarvan 2 volledige dagen. En Techneco zelf zag het in een kwartiertje. Heeft er meteen foto's van gemaakt en naar Techneco kantoor gestuurd. Die gaan de installateur sommeren om dit zsm op te lossen. Installateur weet de fout aan een defecte buitenunit. Techneco is geen eens het dak op geweest.

Tevens blijkt er te weinig isolatie/demping aangebracht te zijn onder de buiten-unit. We horen hem een beetje zoemen in de garage. Dit is echt resonantie zei Techneco. Gemakkelijk op te lossen door er een mat onder te leggen. Buiten-unit zelf is niets mis mee.

Conclusie: blij dat er gekozen is voor een NL leverancier met goede service. Helaas heeft de intallateur er een potje van gemaakt. Dat is echter zijn probleem. De vragen van de buren zullen vanzelf komen. :X
Zijn ook een stelletje prutsers die installateurs, boem bam kleng ram erin en weg. Tja daar ben jij nu de dupe van.
Maar heb je 'm nu draaien en kan je al een eerste indruk ervan geven (van de prestaties) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Zijn ook een stelletje prutsers die installateurs, boem bam kleng ram erin en weg. Tja daar ben jij nu de dupe van.
Maar heb je 'm nu draaien en kan je al een eerste indruk ervan geven (van de prestaties) ?
Ervaring volgt. Eerst maar eens een weekend draaien. Ben al lang blij dat hij werkt. Techneco monteur schrok toen mijn vriendin zei dat de factuur op 4 januari stond. Hij antwoorde dat het zeker 4 februari moest zijn. Maar nee, idd 4 januari..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:34:
[...]

Geen idee. Dat ga ik nog mee maken. Ophangen aan de gevel zou geen verbetering geven zei Techneco.
Die is akoestisch nog lastiger te isoleren, het hele spul hangt dan hard aan de gevel met nauwelijks ruimte om maatregelen te nemen. Ik heb ook met het idee gespeeld maar het leek me helemaal een crime qua resonanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

En dit is één van de bedrijven die voor qurrent gaan installeren. Nou staan ze er goed op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:15:
[...]

En dit is één van de bedrijven die voor qurrent gaan installeren. Nou staan ze er goed op
Het is idd 1 van de bedrijven die door Qurrent aangemerkt is als Techneco specialist.

Ik heb (bewust) geen naam genoemd van dit bedrijf. Dit is mijn enige ervaring. Ik hoop dat anderen een positievere manier van hun werkwijze kunnen ervaren.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Het is idd 1 van de bedrijven die door Qurrent aangemerkt is als Techneco specialist.

Ik heb (bewust) geen naam genoemd van dit bedrijf. Dit is mijn enige ervaring. Ik hoop dat anderen een positievere manier van hun werkwijze kunnen ervaren.. O-)
Hier leert zo'n monteur toch wel van ? Als bij mij iets verkeerd gaat gaat het de volgende keer niet weer fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de bestelling (en betaling :P ) Richting Polen is de deur uit.

1 x 120 liter vat t.b.v. buffer ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en )

1 x 400 liter vat t.b.v. SWW ( https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en )

Nu afwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:25:
En de bestelling (en betaling :P ) Richting Polen is de deur uit.

1 x 120 liter vat t.b.v. buffer ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en )

1 x 400 liter vat t.b.v. SWW ( https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en )

Nu afwachten :P
Mooi maatje die 120 liter, wat is 799 in euro? En dan nog de verzendkosten maar dat is over het algemeen voordelig uit polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
190 euro, je kunt boven in de valuta veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Het verdiend allemaal niet de hoofdprijs maar mooi dat het nu werkt.

Een ding hoort er wel bij: je wordt alleen maar specialist door ook tegen dingen aan te lopen. Dat is de enige manier om ervaren te worden. Daar horen fouten ook bij.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:10:
190 euro, je kunt boven in de valuta veranderen
Oh ja, niet gezien, dat is best cheap. Leuk ding als buffer en gelijk mijn sww boiler water mee (voor)verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Niet iedere monteur is goed met dakdoorvoeren.... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Dakdoorvoer plat dak of pannen?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:36:
[...]

Dakdoorvoer plat dak of pannen?
Platdak als ik goed geïnformeerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:34:
Niet iedere monteur is goed met dakdoorvoeren.... ;)
Deze is puur als buffer dus zonder spiraal.

Voor beide vaten moest ik 160 euro transport betalen.

Ik had eigenlijk de 140L willen heb maar kom 5cm hoogte te kort :(

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:45:
[...]

Deze is puur als buffer dus zonder spiraal.

Voor beide vaten moest ik 160 euro transport betalen.
dus 160 totaal bedoel je, niet 160 per stuk ?
Transport in polen is niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:47:
[...]

dus 160 totaal bedoel je, niet 160 per stuk ?
Transport in polen is niet zo duur.

SUB-TOTAL: 1599,79 EUR
TRANSPORT: 160,21 EUR
TOTAL: 1760 EURO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:48:
[...]

SUB-TOTAL: 1599,79 EUR
TRANSPORT: 160,21 EUR
TOTAL: 1760 EURO
Nederlandse producten hadden nog wel € 1k meer gekost denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Als buffer, waarom dan niet 1 van MP? Of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
Voor dit geld zou ik ook nieuw nemen :) Isolatie is ook beter wss

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 5 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)