Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.004 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:35
koevlaas2 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Ik ben zo blij dat ik het allemaal zelf kan, geeft een grote mate van rust dat ik niet afhankelijk ben.
Mooi. Echte Tweaker! ;)

Wanneer je via een energiebespaarlening oid gaat moet je het werk laten uitvoeren door een installateur.

Hier hebben we het samen gedaan. En ik ken de installatie manual inmiddels al aardig. Maar ik begin niet aan gasleiding haha. Elektro is geen punt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
peer schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:15:
[...]

Nee, hiervoor hing er een toon, ook via opentherm.
Voor nu ga ik geen instellingen veranderen, mijn vriendin wil eerst dat het hier weer warm wordt in huis 8)
De Elga doet het toch altijd via de aan/uit? Daarom kan het ook in elke situatie.

Maakt niet veel uit. Ketel "moduleert" vaak ook via aan/uit contact. Gewoon het max vermogen en de max aanvoertemp begrenzen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:50:
[...]

Mooi. Echte Tweaker! ;)

Wanneer je via een energiebespaarlening oid gaat moet je het werk laten uitvoeren door een installateur.

Hier hebben we het samen gedaan. En ik ken de installatie manual inmiddels al aardig. Maar ik begin niet aan gasleiding haha. Elektro is geen punt.
Dank je.

Oke, ik geef toe ik heb het apparaat voorbereid en een F gassen monteur heeft dit gedeelte gedaan.
Ik heb de kennis/apparatuur/certificering hier niet voor en ach voor € 200 incl. leiding was e.e.a. geregeld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ok. Wat zouden jullie doen ik stoei me suf met optimalisatie ivm stroomverbruik.

Maar wellicht moet ik gemiddeld 1 kWh x 24 per dag accepteren. Was voorheen in de koude periode ook 100 m3 per week dus 15 m3 per dag mag.

Aan de ene kant wil ik snachts gewoon dat het doordraait en dat de doeltemp overdag makkelijk kan worden bijgehouden.

Aan de andere kant denk ik fuck it gewoon uitzetten na 23 00 of 24 00u en smorges lekker laten boosten. Dan zal ook het gasgedeelte waarschijnlijk bijdragen. Ik kan dat wel voorkomen in de software maar goed. Duurt wel uren voordat de WP het dan weer makkelijk krijgt.

Ik overweeg een vaste aanvoertemp of een vrij vlakke stooklijn.
Als het goed is wordt het apparaat vanzelf rustiger als de retourtemperatuur verder oploopt.

Edit: smiddags lekker door laten lopen zodat het een graad of 22 wordt. Dat is wat te warm maar dat buffert dan lekker zodat het s avonds makkelijk wordt. Is dat de truuk?

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 07-02-2017 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Knowbody schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:59:
Ok. Wat zouden jullie doen ik stoei me suf met optimalisatie ivm stroomverbruik.

Maar wellicht moet ik gemiddeld 1 kWh x 24 per dag accepteren. Was voorheen in de koude periode ook 100 m3 per week dus 15 m3 per dag mag.

Aan de ene kant wil ik snachts gewoon dat het doordraait en dat de doeltemp overdag makkelijk kan worden bijgehouden.

Aan de andere kant denk ik fuck it gewoon uitzetten na 23 00 of 24 00u en smorges lekker laten boosten. Dan zal ook het gasgedeelte waarschijnlijk bijdragen. Ik kan dat wel voorkomen in de software maar goed. Duurt wel uren voordat de WP het dan weer makkelijk krijgt.

Als het goed is wordt het apparaat vanzelf rustiger als de retourtemperatuur verder oploopt.
Dat boosten is afhankelijk van de nachtelijke afkoeling van de woning.
In mijn geval daalt de T ong 1C, van boosten is geen sprake dus.
De wp begint om 7:00 om de binnenT op 20C te brengen/houden. Na 11:00 gaat hij naar de 21C en om 22:30 uit.
Werkt prima, ik vraag mij af of het daadwerkelijk bespaard in kWh, ik bespaar de buren eventueel geluid.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1: Maar wellicht moet ik gemiddeld 1 kWh x 24 per dag accepteren. Was voorheen in de koude periode ook 100 m3 per week dus 15 m3 per dag mag.

2: Aan de ene kant wil ik snachts gewoon dat het doordraait en dat de doeltemp overdag makkelijk kan worden bijgehouden.

3: Aan de andere kant denk ik fuck it gewoon uitzetten na 23 00 of 24 00u en smorges lekker laten boosten. Dan zal ook het gasgedeelte waarschijnlijk bijdragen. Ik kan dat wel voorkomen in de software maar goed. Duurt wel uren voordat de WP het dan weer makkelijk krijgt.

4: Ik overweeg een vaste aanvoertemp of een vrij vlakke stooklijn.
1: Kan, maar loopt ook behoorlijk op op relatief warme dagen, selectief (af en toe) een nacht laten draaien is geen probleem.

2: Is dan een relatief dure nacht maar temp is in de ochtend wel zoals deze de vorige avond ook was.

3: Ik zet 'm iedere avond uit en in de ochtend starten we weer, als de retour op temp is moduleert de boel terug en pruttelt de boel op een laag pitje (bij mij 1200 Wac).

4: Ik gebruik vast 33c op de 'warme' dagen en 32c op de koude (zoals vandaag), dit voorkomt geloei en bijschakelen van het element. Gekke is dat de temp op de koude dagen ook gewoon oploopt, ik merk niet zoveel verschil tussen 32c en 33c alleen dat de pomp een stuk rustiger word.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Eens even wat zitten te stoeien met de gepubliceerde gebruiks-/prestatiegegevens van de groep en zie voor mij onverklaarbare maandverschillen in de kWh/gew.graaddag. Doe ik iets verkeerd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2eIxlOOG6aO1mE8cCQ9Ko2uB/full.png

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-02-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

peer

oeps

Knowbody schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:53:
[...]

De Elga doet het toch altijd via de aan/uit? Daarom kan het ook in elke situatie.

Maakt niet veel uit. Ketel "moduleert" vaak ook via aan/uit contact. Gewoon het max vermogen en de max aanvoertemp begrenzen.
Dat werd idd ook verteld door de installateur..

De elga staat nu ingesteld op lage stooklijn, helaas beginnen ze vrijdag pas met de zolder en vloer isoleren, de spouw kan pas als het niet meer vriest, maar wat mij vandaag opviel, is dat het 3. 5 uur duurde om van 16 (zover was het hier afgekoeld van 08.00 totdat alles weer draaide om 15.00) naar 19 graden te komen.
De elga heeft dit helemaal aan de ketel overgelaten, wat ik alleen vreemd vind is dat de oude thermostaat toon dit 'sochtends in 30 minuten wist te doen. Is het verstandig om tot vrijdag een hoge stooklijn in te stellen, en wat betekent dit voor het verbruik?

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-06 14:51

Edit: smiddags lekker door laten lopen zodat het een graad of 22 wordt. Dat is wat te warm maar dat buffert dan lekker zodat het s avonds makkelijk wordt. Is dat de truuk?
Hierbij nog een uitdraai uit mijn slimme meter, bij gebrek aan youless e.d
Buiten temperatuur staat er ook bij.
Dit is wel het totaalverbruik. De warmtepomp alleen was 9.1 KWH. 16:00 gaat de pomp aan en om 18:00 kom ik thuis. Als ik bij dezelfde omstandigheden de pomp 's nachts/ 's morgens aan laat staan zit ik op ruim 15KWH/ dag.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dit verhaal niet opgaat bij vloerverwarming of als je het huis warm wilt hebben om 7:00 's morgens.

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/i/s!Ar_3186LPCU8nC0JZIuTKAQAaxSp
https://1drv.ms/i/s!Ar_3186LPCU8nC0JZIuTKAQAaxSp

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:14:
Eens even wat zitten te stoeien met de gepubliceerde gebruiks-/prestatiegegevens van de groep en zie voor mij onverklaarbare maandverschillen in de kWh/gew.graaddag. Doe ik iets verkeerd ?
[afbeelding]
Die verklaring is vrij logisch. Graaddagen houden geen rekening met de absolute temperatuur. In november zijn de dagen wel kouder maar veel minder onder de 4 graden. Onder de 4 graden zakt het rendement en nemen de defrosts toe. December en januari veel dagen/uren onder de 4 graden dus meer verbruik per graaddag. Ik zie bij mij ook een mooie parabool als ik het stookseizoen uitzet in kwh per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[afbeelding]
Je houd geen rekening met de cop, deze wordt minder naarmate het kouder wordt.
1m3 blijft 1m3 , 1kWh is variabel naar gelang de Tbuiten

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:14
[afbeelding]
Je weet toch niet waar wij wonen, in het oosten van het land is het wellicht kouder geweest dan in het westen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobinE schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Die verklaring is vrij logisch. Graaddagen houden geen rekening met de absolute temperatuur. In november zijn de dagen wel kouder maar veel minder onder de 4 graden. Onder de 4 graden zakt het rendement en nemen de defrosts toe. December en januari veel dagen/uren onder de 4 graden dus meer verbruik per graaddag. Ik zie bij mij ook een mooie parabool als ik het stookseizoen uitzet in kwh per graaddag.
Het gaat over geproduceerde kWh's onafhankelijk van input en COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

corsat schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:10:
[...]

Je weet toch niet waar wij wonen, in het oosten van het land is het wellicht kouder geweest dan in het westen.
Dan zou de samenstelling v.d. groep sterk moeten varieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

crazyharrie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:04:
[...]

Je houd geen rekening met de cop, deze wordt minder naarmate het kouder wordt.
1m3 blijft 1m3 , 1kWh is variabel naar gelang de Tbuiten
Het gaat over geproduceerde kWh's dus vergelijkbaar met m3*8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:20:
[...]

Ik lijk wel weer gek!! |:(

[ Voor 36% gewijzigd door crazyharrie op 07-02-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:20:
[...]

Tja, kijk eens naar de cop's, die zijn lager doordat de gemiddelde temp lager was en zijn de geproduceerde kW ook lager.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Het valt mij trouwens op dat mijn druk steeds blijft zakken van hetcv water en dat na het installeren van mijn ecodan. Voorheen sinds 2009 moest ik nooit bijvullen en bleef de druk gelijk. Hij zakt niet hard maar toch. Op het nieuwe leidingdeel is niets te zien dus wellicht lekt er iets binnen inde hydrobox of herkennen meer mensen dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Oxellaar schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:04:
[...]

De dempers hebben een stalen plaatje aan de onderzijde, daarmee zet je ze vast op de banden.
Uit het rubber steekt een tapeind, daarmee zet je de unit vast.
Ah, dan heb ik gewoon de verkeerde dempers. Bij dempers met zo'n metalen plaatje is het gewoon gaatje boren plug erin, vastdraaien.

Morgen en overmorgen komen ze hier een Elga installeren, dan weet ik nu zelf ook ongeveer hoe het hoort.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

corsat schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:48:
Het valt mij trouwens op dat mijn druk steeds blijft zakken van hetcv water en dat na het installeren van mijn ecodan. Voorheen sinds 2009 moest ik nooit bijvullen en bleef de druk gelijk. Hij zakt niet hard maar toch. Op het nieuwe leidingdeel is niets te zien dus wellicht lekt er iets binnen inde hydrobox of herkennen meer mensen dit ?
Nope komt mij niet bekend voor bij mijn installatie, maar het verschijnsel wel.
Kapot expansievat was het toen. Ik weet niet of je een separaat vat hebt of alleen die in de binnenunit?
Testen zou ik zeggen.

Kan ook zijn dat er toch nog ergens wat lucht uit de installatie verdwijnt gedurende de tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door crazyharrie op 07-02-2017 22:54 . Reden: aanvulling. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben ongeveer 4 maanden aan het ontluchten en bijvullen van mijn cv systeem geweest de afgelopen maanden, systeem was wel helemaal leeg geweest vorige zomer.
Kan dus gewoon lucht zijn wat her en der nog door (automatische) ontluchters afgevoerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

corsat schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:45:
[...]

Tja, kijk eens naar de cop's, die zijn lager doordat de gemiddelde temp lager was en zijn de geproduceerde kW ook lager.
De geproduceerde kWh's hebben het warmteverlies van de betreffende woningen bij de betreffende buitentemperaturen gecompenseerd. Het heeft dus niets met COP's te maken. Het enige wat van invloed zou kunnen zijn is dat men gemiddeld warmer gestookt heeft over de verschillende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
peer schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:47:
[...]

Dat werd idd ook verteld door de installateur..

De elga staat nu ingesteld op lage stooklijn, helaas beginnen ze vrijdag pas met de zolder en vloer isoleren, de spouw kan pas als het niet meer vriest, maar wat mij vandaag opviel, is dat het 3. 5 uur duurde om van 16 (zover was het hier afgekoeld van 08.00 totdat alles weer draaide om 15.00) naar 19 graden te komen.
De elga heeft dit helemaal aan de ketel overgelaten, wat ik alleen vreemd vind is dat de oude thermostaat toon dit 'sochtends in 30 minuten wist te doen. Is het verstandig om tot vrijdag een hoge stooklijn in te stellen, en wat betekent dit voor het verbruik?
Als er een tijd niet gestookt is moet er meer verwarmt worden dan alleen de lucht. Even aanzien dus...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mogelijke oorzaak/verklaring is dat er over de verschillende maanden meer/minder alternatieve/additionele warmtbronnen actief zijn. Gashaarden/Houtkachels ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 22:43
Minieme lekkage op een warme leiding zal je niet opmerken. Het water verdampt.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Koppelingen even natrekken kan geen kwaad :) Overigens ook niet onbelangrijk voor de tvt van de wp hier, saldering is naar 2023 getrokken (althans motie aangenomen), ik lach me werkelijk dood om de energielasten :P

[ Voor 71% gewijzigd door neographikal op 07-02-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

neographikal schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:35:
Koppelingen even natrekken kan geen kwaad :) Overigens ook niet onbelangrijk voor de tvt van de wp hier, saldering is naar 2023 getrokken (althans motie aangenomen), ik lach me werkelijk dood om de energielasten :P
Iets minder hard lachen aub:

http://www.pricewise.nl/b...ubsidie-duurzame-energie/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:55:
[...]

De geproduceerde kWh's hebben het warmteverlies van de betreffende woningen bij de betreffende buitentemperaturen gecompenseerd. Het heeft dus niets met COP's te maken. Het enige wat van invloed zou kunnen zijn is dat men gemiddeld warmer gestookt heeft over de verschillende maanden.
Misschien kan ik een lichtje laten schijnen op mijn verbruiksdata

Ik heb 2 circuits die 230m2 ergens tussen 18-21C houden (verschit per vertrek) , als ook nog tot 84m2 die ik in meeste tijd enkel "vorstvrij" houdt,
Voor januari met 13 dagen gemiddelde temperatuur onder nul tikte het "vostvrij" deel harder mee dan voor december.

Echter de gemiddelde dagtemperatuur (Tg) is niet bepaald een geschikte indicator, want een mooi zonnetje overdag maakt ook verschil of er s'nacht meer of minder warmte nodig is, vandaar ik bezig ben met een warmte meter voor dit deel.
De warmte meter is ook nodig om vanuit HT-buffer te kunnen compenseren met een injectie voor een boost om in 1-2 uur van 5 naar 16-18C te gaan voor als ik wil gebruiken als en voor onder -8C want daaronder begint mijn Ta van 1 WP weg te zakken.
De boost is maar voor een deel 1/3-1/2 uit WP-circuit ( voornamelijk om de lucht op te warmen) en andere deel is IR-verwarming en warmte van de elektrisch machines op momnet die lopen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
Dit heb ik ook. Eerst dacht aan een lek (elk 10min een druppel) welke ik heb op een van de aansluitingen maar die lekt al weken niet meer. Misschien inderdaad lucht wat er toch nog langzaam uitgaat.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Het enige juiste beleid zou natuurlijk zijn om wel de belasting op gas te laten stijgen maar niet die op elektriciteit.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb er totaal geen moeite mee. De gasbaten brengen minder op en dat moet gecompenseerd worden. Er is maar 1 goed richting en dat is duurzaam.

Het enige dat je kunt doen is meeprofiteren van regelingen die er zijn. BTW terug op PV. Subsidie op isolatie en alternatieve warmtebronnen en salderen. Lage rentes op leningen.

Prima wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:13
Knowbody schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:52:
[...]

Ik heb er totaal geen moeite mee. De gasbaten brengen minder op en dat moet gecompenseerd worden. Er is maar 1 goed richting en dat is duurzaam.

Het enige dat je kunt doen is meeprofiteren van regelingen die er zijn. BTW terug op PV. Subsidie op isolatie en alternatieve warmtebronnen en salderen. Lage rentes op leningen.

Prima wat mij betreft!
\
Als je isolatie zelf aanbrengt kan je dan ook subsidie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[afbeelding]
Dat komt omdat je het getal graaddagen niet kunt gebruiken voor deze formule omdat er veel meer factoren meespelen als alleen graaddag.

Zie bijvoorbeeld ook hier de getallen van mijn huidige woning

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i6gLKiC.jpg

Verbruik per graaddag verloopt dus in stookseizoen van 0,126 tot 0,338 (268% verschil).

Er is en bestaat geen waarde of getal om dat te kunnen berekenen, hoe graag je dat ook wilt :)

Dit komt omdat er teveel factoren meespelen die niet in een formule te kleien zijn.

Situatie 1 Buitentemperatuur 5 graden, en guur herfstweer met windkracht 8
Situatie 2 Buitentemperatuur -5 graden, Volop zon en windstil

Welke formule is hier op te bedenken en wat zou het meeste verbruiken :? De graaddagen formule zal zeggen situatie 2.

Als je al graaddagen wil gebruiken dan zul je dat voor eenzelfde periode moeten doen, dus bijv. januari 2017 vergelijken met januari 2016, dat is zover mogelijk de enigste mogelijkheid om indicatief graaddagen te gebruiken, mits de situatie hetzelfde was, wat dus eigenlijk nooit zo is, dus eigenlijk is het begrip graaddagen geen parameter om nauwkeurig mee te kunnen rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 09:08 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
barteg schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:36:
[...]

Dit heb ik ook. Eerst dacht aan een lek (elk 10min een druppel) welke ik heb op een van de aansluitingen maar die lekt al weken niet meer. Misschien inderdaad lucht wat er toch nog langzaam uitgaat.
Kan het ook te maken hebben met de waterpomp van de wp die bij defrosts even full power gaat? Dat schijnt bij Pana mono's zo te werken en kan bij te grote weerstand in leidingnetwerk tot hoge druk leiden en daarmee tot waterverlies. Iemand die dit herkent?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik zie het ook bij mijn Pana. In een week of 6 raak ik 0,5bar kwijt en ik zie geen lekkage.
Dus ik hou het ook maar op de defrosts.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:43:
[...]
\
Als je isolatie zelf aanbrengt kan je dan ook subsidie krijgen?
Geen idee. Kijk eens op rvo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:03:
Ik zie het ook bij mijn Pana. In een week of 6 raak ik 0,5bar kwijt en ik zie geen lekkage.
Dus ik hou het ook maar op de defrosts.
Wat zou daar dan tegen te doen zijn? Alle koppelingen natrekken / opnieuw vastmaken?? Pana een klap op z'n kop geven? Groter expansievat?? Alle leidingen vervangen is me een beetje te gortig..

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:12
[afbeelding]
Er zijn al een aantal oorzaken genoemd. Ik denk dat bij de hybride systemen het gas er niet bij zit, zie mijn eerdere analyse en de opmerkingen van Tom daarover.

Verder zie ik een aantal schrijven over nachtverlaging en uit in de nacht, dat gaat bij de koud van januari wel effect hebben op de start de dag erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 23:27
blauwemac schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:11:
[...]

Wat zou daar dan tegen te doen zijn? Alle koppelingen natrekken / opnieuw vastmaken?? Pana een klap op z'n kop geven? Groter expansievat?? Alle leidingen vervangen is me een beetje te gortig..
Ik kreeg als advies bij mijn a.s. Daikin Hybride installatie een Automatische vulcombinatie op te nemen ( 55 euro, Caleffi). Leek mij niet nooodzakelijk, maar zal er toch nog eens over denken. Ben je dit soort problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
@corsat: en wat gebeurt er als je de druk gewoon laat zakken? Misschien ontstaat er wel een stabiel niveau waarop de boel wel kan werken en toch de druk niet verder zakt. Of gaat de boel kapot bij een te lage druk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 22:43
blauwemac schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:11:
[...]

Maak er niet zo'n punt van. Af en toe een beetje bijvullen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[afbeelding]
Welke stookgrens houd je aan? Warmtepompwoningen zijn bovengemiddeld geïsoleerd, dus de standaard stookgrens van 18? graden is wellicht te hoog. Dit zou verklaren waarom de warme maanden minder kWh/graaddag hebben dan de koude: er worden in een warme maand dan graaddagen berekend terwijl er nog niet gestookt wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank iedereen voor de aangedragen suggesties. Waar het mij met name om ging is dat Jan en Dec met resp. 1.6 en 4.7C zich 'voorbeeldig' gedragen, zeer zeer klein verschil, 1828 om 1807 ongeveer 1% afwijkijng, terwijl Nov met slechts 0.7C verschil t.o.v. Dec een afwijking van 12.5% geeft. Als je dat voor 1 huis zou doen mag je grote spreidingen rond het te verwachten gemiddelde krijgen, maar die afwijkingen zullen zich in een grotere groep waarschijnlijk uitmiddelen. Oktober met zijn weinige waarnemingen laat ik maar even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
arnnold schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:57:
[...]

Maak er niet zo'n punt van. Af en toe een beetje bijvullen.
Ben ik niet met je eens. Het hoort waterdicht te zijn. Het is niet voor niets een gesloten systeem. Als de waterdruk blijf dalen is er of een lekkage of een defect expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn systeem is afgelopen jaar ook helemaal leeg geweest ivm installatie van een extra sensor. Ik moet ook nog steeds water bijvullen.

Er zit nog best veel lucht opgelost in leidingwater.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
blauwemac schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:46:
@corsat: en wat gebeurt er als je de druk gewoon laat zakken? Misschien ontstaat er wel een stabiel niveau waarop de boel wel kan werken en toch de druk niet verder zakt. Of gaat de boel kapot bij een te lage druk??
Ik ben met 2 bar begonnen op 1 oktober en heb vorige week bijgevuld bij een druk van 1,3 bar. Ik had het idee dat de wp telkens stopte als er sww werd gebruikt via de nefit ketel, deze staat in verbinding via cv met wp. Nu de druk weer op 2 bar staat zie ik dit verschijnsel niet meer. Na 1 week is de druk 0,05 tot 0,1 bar gezakt.
In 2009 mijn ketel vervangen en na 4 jaar was de druk 0,1 bar gedaalt dus systeem moet dicht zijn lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door corsat op 08-02-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Mijn systeem is afgelopen jaar ook helemaal leeg geweest ivm installatie van een extra sensor. Ik moet ook nog steeds water bijvullen.

Er zit nog best veel lucht opgelost in leidingwater.
Gebruik je een microbellen ontluchter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:40:
[...]

Gebruik je een microbellen ontluchter ?
Ik gebruik de standaard ontluchter die in mijn CV ketel zit ( Remeha ). Ik vul bij tot 1.8 bar, paar weken terug stond die op 1.0. Weer bijgevuld. Nu staat hij weer op 1.2 bar

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:41:
[...]

Ik gebruik de standaard ontluchter die in mijn CV ketel zit ( Remeha ). Ik vul bij tot 1.8 bar, paar weken terug stond die op 1.0. Weer bijgevuld. Nu staat hij weer op 1.2 bar
Sinds ik hier een microbellen ontluchter in mijn retour heb geplaats, heb ik geen last van druk verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Eneco heeft gereageerd op mijn onderstaande vraag na aanleiding van de hoofdvraag: wat kost het afsluilten van stadsverwarming.

--- achtergrond ---
Voor iedereen die aan de stadsverwarming (Eneco) zit, hierbij de procedure en kosten die tot nu toe wordt gebruikt.

https://1drv.ms/b/s!Ajw-K52iIvoksGsfO0pA3YZBa699

Let wel, ik heb meteen een reactie gevraagd hoe ze omgaan met de recente uitspraak van de geschillencommissie energie (https://www.facebook.com/...542187062/?type=3&theater).

---Mijn vraag ---
Ondanks is mijn ter oren gekomen dat er een uitspraak is gedaan ( over de kosten van het afsluiten van stadsverwarming. De kosten zouden in tegenstelling tot uw voorwaarde (181,50 euro) nul euro moeten zijn. Omdat het een recente uitspraak is snap ik dat uw documentatie nog niet is aangepast. Op basis van Artikel 6 is er sprake van voortschrijdend inzicht en ben dus ook benieuwd hoe de afsluiting met deze uitspraak vormgegeven zal gaan worden, waarbij Artikel 2 mijn voorkeur geniet.

--- reactie eneco ---
We beschouwen deze uitspraak van de Geschillencommissie als een uitzondering. Een volgende keer vragen we de commissie om een meer duidelijke beleidslijn, zodat duidelijk wordt vastgesteld dat er voor een overgang naar een andere warmtebron kosten verschuldigd zijn.

In het verleden zijn door de commissie uitspraken gedaan dat Eneco als warmteleverancier kosten in rekening mag brengen voor het uit bedrijf laten nemen van de stadswarmte-aansluiting als de klant overstapt naar een andere warmtebron. Deze bedragen zijn vastgelegd in onze procedure ‘Uit bedrijf laten nemen stadswarmte-aansluiting’ (eneco.nl/voorwaarden). Voor het beëindigen van de warmtelevering door een overstap van de klant naar een andere warmtebron is het nodig dat de warmtelevering fysiek uit bedrijf wordt genomen. Dit om veiligheidsrisico’s te beperken.

De procedure zoals u die heeft ontvangen voor het uit bedrijf nemen van de aansluiting is dus nog geldend.

Mocht u een offerte willen ontvangen voor artikel 2, dan hoor ik dat graag.

--- einde reactie eneco ---

We wachten de offerte af.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is/Zijn er (een) Panasonic bezitter(s) die uitsluitend op WAR stoken en die zijn Ta en Tr gegevens in relatie tot Tb beschikbaar heeft/hebben en deze wil delen ? Ik denk een helder beeld te hebben van de theoretische werking maar ik krijg de praktijk waarop de WAR regelt helaas daar niet mee in overeenstemming.
Bijv. bij een standaard fabrieksinstelling en een buitentemp van 1C, zoals op dit moment verwacht ik een Ta van 38.5C, ik kom echter niet verder van 37C terwijl de WP lang niet op vol vermogen draait. Fr 32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iqqUatMeQib7gwCbcU0PHDLH/full.png

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 08-02-2017 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:41:
Is/Zijn er (een) Panasonic bezitter(s) die uitsluitend op WAR stoken en die zijn Ta en Tr gegevens in relatie tot Tb beschikbaar heeft/hebben en deze wil delen ? Ik denk een helder beeld te hebben van de theoretische werking maar ik krijg de praktijk waarop de WAR regelt helaas daar niet mee in overeenstemming.
Bijv. bij een standaard fabrieksinstelling en een buitentemp van 1C, zoals op dit moment verwacht ik een Ta van 38.5C, ik kom echter niet verder van 37C terwijl de WP lang niet op vol vermogen draait. Fr 32
[afbeelding]
Als ik het goed begrijp is je Ta 37 graden, en je Tr 32 graden :?

Dan is de Tr de oorzaak dat de Ta niet omhoog gaat.

Je WP gaat naar de gevraagde TA (38,5) mits de Delta T niet groter is als 5, 37-32=5, dus je retour zal eerst warmer moeten worden voordat je Ta omhoog gaat.

Je Tr kun je hoger krijgen door de flow te verhogen volgens mij, maar misschien dat anderen hier goede ideeën voor hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Als ik het goed begrijp is je Ta 37 graden, en je Tr 32 graden :?

Dan is de Tr de oorzaak dat de Ta niet omhoog gaat.

Je WP gaat naar de gevraagde TA (38,5) mits de Delta T niet groter is als 5, 37-32=5, dus je retour zal eerst warmer moeten worden voordat je Ta omhoog gaat.

Je Tr kun je hoger krijgen door de flow te verhogen volgens mij, maar misschien dat anderen hier goede ideeën voor hebben.
Als dat zo zou zijn is de vraag waarom er niet meer vermogen gevraagd wordt terwijl er capaciteit over is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:47
Vind je wp ook dat het buiten 1 graad is, of zegt die misschien wat anders?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:08:
Vind je wp ook dat het buiten 1 graad is, of zegt die misschien wat anders?
De WP zegt dat het 1C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dan is het inderdaad raar. Wat is retour temp? Heeft Grolsch gelijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:08:
[...]

Als dat zo zou zijn is de vraag waarom er niet meer vermogen gevraagd wordt terwijl er capaciteit over is ?
Als de WP meer vermogen gebruikt zal de Delta-T nog groter worden, de max waarde daarin is 5 graden.

Omdat je WP stuurt op Delta-T (in het echt is het nog ingewikkelder, heeft met drukken etc. te maken, maar de conclusie is dat de WP een Delta-T van max. 5 graden accepteert)

Dat is een soort "begrenzing", een WP werkt niet met grote Delta-T's.
Dat is ook de reden dat WP's zulke hoge flows hebben.

Wellicht dat bijvoorbeeld Oxellaar het gedetailleerder uit kan leggen waarom dat zo is, maar ik heb het meerdere malen gelezen in dit topic.

Kun jij eens proberen om je flow te verhogen, dan wordt als het goed is de Delta T kleiner. (water heeft minder tijd om af te koelen en komt dus warmer terug).

Ff een kleine nuance, ik weet niet of het exact 5 graden is, dat is even een aanname, maar een WP stuurt op delta-T, dat is wel een feit.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Als de WP meer vermogen gebruikt zal de Delta-T nog groter worden, de max waarde daarin is 5 graden.

Omdat je WP stuurt op Delta-T (in het echt is het nog ingewikkelder, heeft met drukken etc. te maken, maar de conclusie is dat de WP een Delta-T van max. 5 graden accepteert)

Wellicht dat bijvoorbeeld Oxellaar het gedetailleerder uit kan leggen waarom dat zo is, maar ik heb het meerdere malen gelezen in dit topic.

Kun jij eens proberen om je flow te verhogen, dan wordt als het goed is de Delta T kleiner. (water heeft minder tijd om af te koelen en komt dus warmer terug).

Ff een kleine nuance, ik weet niet of het exact 5 graden is, dat is even een aanname, maar een WP stuurt op delta-T, dat is wel een feit.
Daarom ook fatsoenlijk formaat leidingen gebruik zodat je de vereiste flow ook makkelijk haald.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:17:
Dan is het inderdaad raar. Wat is retour temp? Heeft Grolsch gelijk?
Als ik een Shift 2 ingeef neemt de temperatuur wel binnen de kortste keren toe en de Fr stijgt ook naar 44. Tr lijkt naar mijn idee dus niet een beperkende factor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betekend Fr :? En wat doe je met "shift 2" :? (sorry dat ik niet alle afkortingen uit mijn hoofd ken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Een Shift 2, zet de WP gelijk aan het werk en verhoogd de Ta zonder enig probleem, er lijkt dus op dit moment in ieder geval geen 'begrenzing' te zijn vanwege een te grote Delta-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:36:
[...]

Een Shift 2, zet de WP gelijk aan het werk en verhoogd de Ta zonder enig probleem, er lijkt dus op dit moment in ieder geval geen 'begrenzing' te zijn vanwege een te grote Delta-T.
En wat betekend Fr :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wodan89 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:26:
[...]

Daarom ook fatsoenlijk formaat leidingen gebruik zodat je de vereiste flow ook makkelijk haald.
Daar kan de beperking niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fr is de Frequentie/Toerental van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:36:
Wat betekend Fr :? En wat doe je met "shift 2" :? (sorry dat ik niet alle afkortingen uit mijn hoofd ken :P )
Shift 2 betekent dat de Ta's v.d. WAR 2C opgehoogd worden. Standaard bij een Panasonic is 35 en 40C, Shift 2 maakt daar dus 37 en 42C van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:38:
[...]

Fr is de Frequentie/Toerental van de compressor.
Ok, naar mijn idee ligt het niet aan Fr, temperatuur buiten, temperatuur binnen, maar puur in de waardes Temperatuur Aanvoer (Ta) en Temperatuur Retour (Tr). Daar regelt een WP op, en de overige waardes zijn een resultaat hiervan (behalve de buitentemperatuur natuurlijk ;) )

Met shift-2 verhoog je dus handmatig de gewenste Ta met 2 graden.

Door je WAR regeling is er een gevraagde waarde van 38,5 en je constateert een Ta van 37 graden en dat je retour 32 graden is (Tr). Je zou verwachten dat de WP zijn best zou moeten gaan doen om de Ta naar 38,5 te krijgen, maar dat doet hij dus niet.

Op het moment dat je de Ta naar 40,5 zet (mbv shift-2) gaat de WP wel "stoken" neem je nu waar.

Wat is nu je Ta en Tr :? Ik kan me niet voorstellen dat dit langdurig Ta 40,5 is en Tr 34 bijvoorbeeld.

Ik kan me namelijk voorstellen dat de WP kortstondig ff wat probeert, maar alles het goed is moduleert hij weer terug totdat de Delta-T +- 5 graden is.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
boot77 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:26:
Eneco heeft gereageerd op mijn onderstaande vraag na aanleiding van de hoofdvraag: wat kost het afsluilten van stadsverwarming.

--- achtergrond ---
Voor iedereen die aan de stadsverwarming (Eneco) zit, hierbij de procedure en kosten die tot nu toe wordt gebruikt.

https://1drv.ms/b/s!Ajw-K52iIvoksGsfO0pA3YZBa699

Let wel, ik heb meteen een reactie gevraagd hoe ze omgaan met de recente uitspraak van de geschillencommissie energie (https://www.facebook.com/...542187062/?type=3&theater).

---Mijn vraag ---
Ondanks is mijn ter oren gekomen dat er een uitspraak is gedaan ( over de kosten van het afsluiten van stadsverwarming. De kosten zouden in tegenstelling tot uw voorwaarde (181,50 euro) nul euro moeten zijn. Omdat het een recente uitspraak is snap ik dat uw documentatie nog niet is aangepast. Op basis van Artikel 6 is er sprake van voortschrijdend inzicht en ben dus ook benieuwd hoe de afsluiting met deze uitspraak vormgegeven zal gaan worden, waarbij Artikel 2 mijn voorkeur geniet.

--- reactie eneco ---
We beschouwen deze uitspraak van de Geschillencommissie als een uitzondering. Een volgende keer vragen we de commissie om een meer duidelijke beleidslijn, zodat duidelijk wordt vastgesteld dat er voor een overgang naar een andere warmtebron kosten verschuldigd zijn.

In het verleden zijn door de commissie uitspraken gedaan dat Eneco als warmteleverancier kosten in rekening mag brengen voor het uit bedrijf laten nemen van de stadswarmte-aansluiting als de klant overstapt naar een andere warmtebron. Deze bedragen zijn vastgelegd in onze procedure ‘Uit bedrijf laten nemen stadswarmte-aansluiting’ (eneco.nl/voorwaarden). Voor het beëindigen van de warmtelevering door een overstap van de klant naar een andere warmtebron is het nodig dat de warmtelevering fysiek uit bedrijf wordt genomen. Dit om veiligheidsrisico’s te beperken.

De procedure zoals u die heeft ontvangen voor het uit bedrijf nemen van de aansluiting is dus nog geldend.

Mocht u een offerte willen ontvangen voor artikel 2, dan hoor ik dat graag.

--- einde reactie eneco ---

We wachten de offerte af.
Het is zorgelijk dat voor inzet van restwarmte (duurzame gedachte) hoge vaste kosten worden gevraagd zodat mensen overwegen om een andere bron te kiezen. Blijkbaar liften energieleveranciers hierin mee met gangbare energieprijzen.

Het zou andersom moeten zijn. Iedereen zou jaloers moeten zijn op de lage verwarmingskosten (wat als toegemoetkoming voor het wonen nabij industrie/centrale zou moeten worden gezien).

Wellicht zijn prijsverhogingen reden tot kostenloos contractbreuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
werk hier de hele dag thuis en zit bijna naast de wp. ik heb 2 defrosts gezien vanaf 8h, temp buiten hele dag 1 graad, temp aanvoer is 33 graden. Doordat ik de pomp in stand 1 heb gezet is mijn delta t 1 graad hoger dan voorheen, was zo'n 3 a 3,5 en nu 4 a 4,5 graad. Ik ben benieuwd wat dit voor cop en werkelijk kW verbruik laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
corsat schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:12:
werk hier de hele dag thuis en zit bijna naast de wp. ik heb 2 defrosts gezien vanaf 8h, temp buiten hele dag 1 graad, temp aanvoer is 33 graden. Doordat ik de pomp in stand 1 heb gezet is mijn delta t 1 graad hoger dan voorheen, was zo'n 3 a 3,5 en nu 4 a 4,5 graad. Ik ben benieuwd wat dit voor cop en werkelijk kW verbruik laat zien.
Hier beduidend vaker een defrost.

Het vriest hier dan ook -1 graad onder nul (hoe fout is die zin) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:51:
[...]

Ok, naar mijn idee ligt het niet aan Fr, temperatuur buiten, temperatuur binnen, maar puur in de waardes Temperatuur Aanvoer (Ta) en Temperatuur Retour (Tr). Daar regelt een WP op, en de overige waardes zijn een resultaat hiervan (behalve de buitentemperatuur natuurlijk ;) )

Met shift-2 verhoog je dus handmatig de gewenste Ta met 2 graden.

Door je WAR regeling is er een gevraagde waarde van 38,5 en je constateert een Ta van 37 graden en dat je retour 32 graden is (Tr). Je zou verwachten dat de WP zijn best zou moeten gaan doen om de Ta naar 38,5 te krijgen, maar dat doet hij dus niet.

Op het moment dat je de Ta naar 40,5 zet (mbv shift-2) gaat de WP wel "stoken" neem je nu waar.

Wat is nu je Ta en Tr :? Ik kan me niet voorstellen dat dit langdurig Ta 40,5 is en Tr 34 bijvoorbeeld.

Ik kan me namelijk voorstellen dat de WP kortstondig ff wat probeert, maar alles het goed is moduleert hij weer terug totdat de Delta-T +- 5 graden is.
Ta stijgt vlot 2C, de Tr is op dit moment 1C hoger. Ik wacht even af hoe e.e.a. zich de komende uren verder ontwikkeld.
Om welke reden is een Delta-T > 5C onvoorstelbaar ?
Ik weet dat bij het opstarten van een nieuwe installatie de Tr binnen een bepaalde tijd > 20C dient te zijn, anders krijg je een Error situatie. Bij wijze van spreken een 5kW WP zou niet kunnen draaien in een situatie waar 10 of 20kW nodig is ? Hij zal de boel niet warm krijgen dat is helder maar hij zal toch wel zijn maximale capaciteit proberen te leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:32:
[...]

Ta stijgt vlot 2C, de Tr is op dit moment 1C hoger. Ik wacht even af hoe e.e.a. zich de komende uren verder ontwikkeld.
Ik weet dat bij het opstarten van een nieuwe installatie de Tr binnen een bepaalde tijd > 20C dient te zijn, anders krijg je een Error situatie.
De waarde is niet heel hard 5C (kan best zijn, maar ik weet dit niet zeker), maar je WP regelt wel op delta-T, dat weet ik wel zeker. Jij ervaart dit zelf omdat de WP terug moduleert / uitgaat terwijl gevraagde Ta nog niet bereikt is.

Zoals ik al eerder aangaf zijn er anderen in dit topic (waaronder Oxellaar) die je dit haarfijn kunnen uitleggen.
Bij wijze van spreken een 5kW WP zou niet kunnen draaien in een situatie waar 10 of 20kW nodig is ? Hij zal de boel niet warm krijgen dat is helder maar hij zal toch wel zijn maximale capaciteit proberen te leveren ?
Kan heel goed, en hij zal ook op vol vermogen gaan draaien mits de Delta-T maar binnen de bandbreedte zit.

Dit is trouwens niet alleen een WP eigenschap, zelfs "old school" CV ketels kijken naar de Delta-T, als deze te groot wordt (of dreigt te worden) als +- 20 graden moduleert de ketel ook terug ondanks dat de gevraagde Ta nog niet bereikt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
[...]

Zoals (ik meen) Grolsch al opmerkte heeft het te maken met de compressor. Een compressor draait op het hoogste rendement als de hoge en lage druk dichtbij elkaar liggen, maar er zit ook een maximum aan het verschil tussen hoge en lage druk. Met een beperkte flow is in feite het vermogen van je warmtewisselaar lager (experts: correct?). Er zijn op het forum een aantal mensen die hier veel van afweten. Anders misschien even in deel 1/2 op compressie zoeken (of op internet)?

Aanvulling: Panasonic begrenst de maximale frequentie van de compressor ruim onder de technische limiet (85 ipv 120Hz). Ik vermoed om een voldoend hoge COP te kunnen halen. Lagere DeltaT is hogere COP.

Opties bijvoorbeeld buffervat om Tr te verhogen of kringen korter maken (hogere Tr en lager leidingverlies).

[ Voor 18% gewijzigd door joostmaas op 08-02-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-03 12:58
@Hajeetje

Heb jij soms je H20 Lo en H20 Hi instellingen omgedraaid? H20 Lo zou juist de hoogste water temp moeten zijn (en de laagste buitentemperatuur).

Bij mij haalt de panasonic 5 kW de Ta volgens stooklijn gewoon, gebaseerd op wat momentopnames (aflezen display). De deltaT meestal 3 a 4 graden, soms 5. Eerder vond ik de dT wat groot en heb ik de pompsnelheid verhoogd van stand 2 naar 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:41:
[afbeelding]
Ik heb die gegevens vanaf begin januari 1x per dag. Maar de temperatuurmetingen van de Pana ('water outlet' en 'IN') zijn niet erg accuraat. Dat was ook de reden om ze dagelijks te gaan opschrijven. Ik vergelijk ze met de metingen uit de Multical en ik doe ook handmetingen met een IR-meter.
Mijn ervaring is dat de metingen van de Pana ongeveer twee graden te laag aangeeft. Dit geldt niet voor de buitentemperatuurmeter die ik vergelijk met de buitentemperatuurmeter van de HR-ketel.
Jij ziet eigenlijk hetzelfde: je verwacht een Ta van 38,5 en de pana stopt op 37. Meet de Ta dus maar eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:04:
[...]

Ik heb die gegevens vanaf begin januari 1x per dag. Maar de temperatuurmetingen van de Pana ('water outlet' en 'IN') zijn niet erg accuraat. Dat was ook de reden om ze dagelijks te gaan opschrijven. Ik vergelijk ze met de metingen uit de Multical en ik doe ook handmetingen met een IR-meter.
Mijn ervaring is dat de metingen van de Pana ongeveer twee graden te laag aangeeft. Dit geldt niet voor de buitentemperatuurmeter die ik vergelijk met de buitentemperatuurmeter van de HR-ketel.
Jij ziet eigenlijk hetzelfde: je verwacht een Ta van 38,5 en de pana stopt op 37. Meet de Ta dus maar eens na.
In hoeverre geeft de Multical andere waardes dan je IR-meting ?
Ik meet ook IR, maar glanzende oppervlaktes geeft problemen, plakband er over verhelpt dat, hoe nauwkeurig is die IR ? Beetje veel onzekerheden, om met zekerheid te kunnen zeggen, daar ligt het aan. Ook het glanzende oppervlak van de CV-leidingen bij de verdeler heeft een plakbandje nodig, dan meet je de oppervlakteT van het plakbandje en in hoeverre wijkt dat dan weer af van de Twater welke er door heen stroomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik heb een temp sensor onder isolatie van de aanvoer buis zitten en die komt exact overeen met het display

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Knowbody schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:11:
[...]

Het is zorgelijk dat voor inzet van restwarmte (duurzame gedachte) hoge vaste kosten worden gevraagd zodat mensen overwegen om een andere bron te kiezen. Blijkbaar liften energieleveranciers hierin mee met gangbare energieprijzen.

Het zou andersom moeten zijn. Iedereen zou jaloers moeten zijn op de lage verwarmingskosten (wat als toegemoetkoming voor het wonen nabij industrie/centrale zou moeten worden gezien).

Wellicht zijn prijsverhogingen reden tot kostenloos contractbreuk?
Stadsverwarmingen hoeven per definitie geen restwarmte te bevatten, het zijn vaak wél melkkoeien van gemeenten en energiebedrijven. Geen keus, dus het haasje.
Het is ook onbegrijpelijk dat er warm water door een hele stad wordt getransporteerd, verliezen zijn wel meer dan 30%. Hierdoor moeten er gasgestookte wijkcentrale's de T weer opkrikken tot de vereiste 70C.
Wil je wel weg dan worden alle middelen uit de kast gehaald om dat te voorkomen, immer die infrastructuur heeft goud gekost en kost dat nog steeds aan onderhoud.
SV=Dood paard! IK ben nog dagelijks zeer content dat ik vanaf ben.

Contractbreuk? Nee hoor dit zijn vastgestelde max tarieven. leve het ACM met de niet anders dan anders wetgeving 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door crazyharrie op 08-02-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:44:
[...]

De waarde is niet heel hard 5C (kan best zijn, maar ik weet dit niet zeker), maar je WP regelt wel op delta-T, dat weet ik wel zeker. Jij ervaart dit zelf omdat de WP terug moduleert / uitgaat terwijl gevraagde Ta nog niet bereikt is.

Zoals ik al eerder aangaf zijn er anderen in dit topic (waaronder Oxellaar) die je dit haarfijn kunnen uitleggen.

[...]

Kan heel goed, en hij zal ook op vol vermogen gaan draaien mits de Delta-T maar binnen de bandbreedte zit.

Dit is trouwens niet alleen een WP eigenschap, zelfs "old school" CV ketels kijken naar de Delta-T, als deze te groot wordt (of dreigt te worden) als +- 20 graden moduleert de ketel ook terug ondanks dat de gevraagde Ta nog niet bereikt is.
Old school CV-ketels en moduleren ? Ik dacht dat een old school Huis/Tuin/Keuken gas CV-ketel uitsluitend aan/uit werd geregeld middels een ruimte termostaat en intern beveiligd dat CV-water niet hoger dan xC mocht/kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:27:
Ik heb een temp sensor onder isolatie van de aanvoer buis zitten en die komt exact overeen met het display
IR meting op het plakbandje op de verdeler geeft ook maar 0.6C verschil/minder met de display v.d. Panasonic, dat lijkt dus wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jaari Hoe verlopen jouw Ta Tr Tb Troom-Tb en Ta-Troom mocht je die hebben ? Lopen die parallel aan elkaar of kruisen die elkaar bij Tb 4-5 zoals in mijn geplaatste voorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Als voorbeeld de metingen van gisteravond:
kamertemperatuur (HR-ketel thermostaat) 20,5C. Buitentemperatuur (Pana AB) 1C.
Multical: Ta=29,06C; Tr=25,31C.
Hand IR: Ta=28,5C; Tr=25,1C.
Pana AB: Outlet: 26C; In=24C.

De hand-metingen doe ik met een IR meter van Voltcraft op flexibele kunststof pijp.
Ik neem aan dat de Multical metingen het nauwkeurigste zijn. Dat is een goedgekeurd meetinstument. Aan de handmetingen kunnen natuurlijk veel minder waarde gehecht worden, maar zitten over het algemeen iets onder de meetwaarden uit de Multical zoals ook verwacht mag worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik lange tijd heb gedacht dat de 'water outlet' op de AB de retourtemperatuur van de WP aangaf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:39:
[...]

Old school CV-ketels en moduleren ? Ik dacht dat een old school Huis/Tuin/Keuken gas CV-ketel uitsluitend aan/uit werd geregeld middels een ruimte termostaat en intern beveiligd dat CV-water niet hoger dan xC mocht/kon worden.
Grolsch is jong, aan/uit ketels zijn voor hem pré historisch.
Moduleren is old skool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Je hebt vermogen over bij een dT=5 dan is het niet veel anders dan dat je onder adviesflow draait die op rechter zijkant van unit staat

Bij mijn 6kW G-serie is een dT=5.0 ook een vrij magische grens omdat ik standaard 5% boven aangegeven adviesflow van panasonic zit,
Er doorheen breken is dan ook niet logisch onder normaal bedrijf , surplus boven op de specs van 6.0kW.

Met normaal bedrijf bedoel ik niet de eerste 29 minuten, deze countdown teller zie ik heel vaak terug als ik regel in de afgifte kant, in de eerste 29 minuten kan meer en is meer spreiding in meetwaarden als ook dat bij bepaalde combinatie even meer dan 6kW uit de unit krijg voordat de regeling geheel heeft opgepakt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:50:
Als voorbeeld de metingen van gisteravond:
kamertemperatuur (HR-ketel thermostaat) 20,5C. Buitentemperatuur (Pana AB) 1C.
Multical: Ta=29,06C; Tr=25,31C.
Hand IR: Ta=28,5C; Tr=25,1C.
Pana AB: Outlet: 26C; In=24C.

De hand-metingen doe ik met een IR meter van Voltcraft op flexibele kunststof pijp.
Ik neem aan dat de Multical metingen het nauwkeurigste zijn. Dat is een goedgekeurd meetinstument. Aan de handmetingen kunnen natuurlijk veel minder waarde gehecht worden, maar zitten over het algemeen iets onder de meetwaarden uit de Multical zoals ook verwacht mag worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik lange tijd heb gedacht dat de 'water outlet' op de AB de retourtemperatuur van de WP aangaf :o
Dank voor de cijfers. Wat me verbaasd is niet de verschillen in de absolute T's maar in de verschillen in Delta-T's. 3.75, 3.4 en 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

crazyharrie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:53:
[...]

Grolsch is jong, aan/uit ketels zijn voor hem pré historisch.
Moduleren is old skool.
Daarmee ben ik zelf meteen tot de oude garde gekwalificeerd als ik het goed begrijp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Daarmee ben ik zelf meteen tot de oude garde gekwalificeerd als ik het goed begrijp ?
Techniek in deze gaat zo snel.... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:49:
@jaari Hoe verlopen jouw Ta Tr Tb Troom-Tb en Ta-Troom mocht je die hebben ? Lopen die parallel aan elkaar of kruisen die elkaar bij Tb 4-5 zoals in mijn geplaatste voorbeeld ?
Heel simpel: relatie tussen de Tb en Ta is de stooklijn; 22@10 en 27@-5.
Kamertemperatuur is konstant 20,5C
Verschil tussen Ta en Tr is 2-4 C.
Ik heb alleen een plaatje van de stooklijn, nooit de behoefte gevoeld om meer lijnen erin te zetten. Kruisen van die lijnen bij een Tb is volgens mij erg afhankelijk van specifieke parameters zoals verwarmingssysteem (ik heb vloerverwarming) en warmteverlies/isolatie van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:56:
[...]

Dank voor de cijfers. Wat me verbaasd is niet de verschillen in de absolute T's maar in de verschillen in Delta-T's. 3.75, 3.4 en 2
O, gisteren was normaal; ik heb ook wel dagen dat de inlet gelijk is aan de outlet en de WP toch draait :+ Vandaar dat ik niet te veel waarde hecht aan de temperaturen die op de AB staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Domba schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:56:
[...]

Je hebt vermogen over bij een dT=5 dan is het niet veel anders dan dat je onder adviesflow draait die op rechter zijkant van unit staat

Bij mijn 6kW G-serie is een dT=5.0 ook een vrij magische grens omdat ik standaard 5% boven aangegeven adviesflow van panasonic zit,
Er doorheen breken is dan ook niet logisch onder normaal bedrijf , surplus boven op de specs van 6.0kW.

Met normaal bedrijf bedoel ik niet de eerste 29 minuten, deze countdown teller zie ik heel vaak terug als ik regel in de afgifte kant, in de eerste 29 minuten kan meer en is meer spreiding in meetwaarden als ook dat bij bepaalde combinatie even meer dan 6kW uit de unit krijg voordat de regeling geheel heeft opgepakt
Ik heb de standaard pomp-instelling al eens verhoogd van 2 naar 6 om de Delta-T te verkleinen, echter geen waarneembaar effect, uiteindelijk na 4 dagen weer teruggezet om geen onnodige pompverliezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:07:
[...]

O, gisteren was normaal; ik heb ook wel dagen dat de inlet gelijk is aan de outlet en de WP toch draait :+ Vandaar dat ik niet te veel waarde hecht aan de temperaturen die op de AB staan.
Inlet = Outlet ? Neemt de WP dan ook nog vermogen op naast de pomp ? Anders gesteld wat geeft de Fr dan op zo'n moment aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:01:
[...]

Heel simpel: relatie tussen de Tb en Ta is de stooklijn; 22@10 en 27@-5.
Kamertemperatuur is konstant 20,5C
Verschil tussen Ta en Tr is 2-4 C.
Ik heb alleen een plaatje van de stooklijn, nooit de behoefte gevoeld om meer lijnen erin te zetten. Kruisen van die lijnen bij een Tb is volgens mij erg afhankelijk van specifieke parameters zoals verwarmingssysteem (ik heb vloerverwarming) en warmteverlies/isolatie van je huis.
Klopt, met jouw waardes v.d. stooklijn kruisen ze elkaar ongeveer op het moment dat de stookbehoefte komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:11:
[...]

Inlet = Outlet ? Neemt de WP dan ook nog vermogen op naast de pomp ? Anders gesteld wat geeft de Fr dan op zo'n moment aan ?
Ik zie wel gevallen waar de frequentie dan 43 Hz is. Opgenomen vermogen 1100 W en 4,4 kW thermisch.
Maar op de Multical zie ik dan wel een temperatuurverschil van 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:08:
[...]
Ik heb de standaard pomp-instelling al eens verhoogd van 2 naar 6 om de Delta-T te verkleinen, echter geen waarneembaar effect, uiteindelijk na 4 dagen weer teruggezet om geen onnodige pompverliezen te hebben.
Heb je een aparte kWh-meter voor de WP, zodat je service mode kunt zien of een hogere pompstand ook meer verbruikt

Bij mij is het zo dat bovenste 2-3 van 7 pompstanden niets doen, niet meer flow of verbruik (1600l/h/135W), pas als ik de doorstroombeperkers ga knijpen en leidingweerstand (tegendruk) opvoer, krijg ik meer tussen stappen en krijg ik weer verschillende verbruiken voor voor alle 7 pompstanden

De panasonic circulatiepomp is met RPM-feedback, je hebt dan ook geen vast verbruik of flow bij een pompstand dat is geheel afhankelijk van de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:39:
[...]

Je haalt weer dingen door elkaar.

Zelfs old-skool ketels moduleren maar worden aan/uit aangestuurd.

WP's worden ook (uitsluitend) aan/uit aangestuurd als ze aangestuurd worden door een kamerthermostaat, maar de WP zelf moduleert in vermogen, net zoals CV ketels dat doen.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:08:
[...]

Heb jij mogelijkheden om je flow te meten :?

Hoe lang zijn je groepen :?

Je hebt natuurlijk een uitzonderlijk en redelijk uniek afgiftesysteem, als jij ondanks een hoge flow toch een Delta-T hebt van + 5 graden zijn of je groepen te lang, of elders in je afgiftesysteem zit een "belemmering".

Hogere flow = lagere Delta-T

Als jij pompsnelheid verhoogt maar geen lagere delta-t krijgt klopt er ergens iets niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaari schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:19:
[...]

Ik zie wel gevallen waar de frequentie dan 43 Hz is. Opgenomen vermogen 1100 W en 4,4 kW thermisch.
Maar op de Multical zie ik dan wel een temperatuurverschil van 3 graden.
Samenvattend, zonder meerdere meetinstrumenten, mn Multical, is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe het systeem feitelijk werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:31:
[...]

Heb jij mogelijkheden om je flow te meten :?

Hoe lang zijn je groepen :?

Je hebt natuurlijk een uitzonderlijk en redelijk uniek afgiftesysteem, als jij ondanks een hoge flow toch een Delta-T hebt van + 5 graden zijn of je groepen te lang, of elders in je afgiftesysteem zit een "belemmering".

Hogere flow = lagere Delta-T

Als jij pompsnelheid verhoogt maar geen lagere delta-t krijgt klopt er ergens iets niet.
Dat laatste moet ik beamen, of zoals met Jaari net uitgewisseld dat je zonder een Multical geen betrouwbaar beeld v.d. werkelijkheid krijgt.
Een andere optie is dat het warmteverlies in mijn woning zodanig hoog is, wat zo is want het is een jaren 70 woning welke niet geisoleerd is, en het afgiftesysteem de warmte zo efficient afgeeft dat daar geen hogere flow tegenop kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:41:
[...]

Dat laatste moet ik beamen, of zoals met Jaari net uitgewisseld dat je zonder een Multical geen betrouwbaar beeld v.d. werkelijkheid krijgt.
Een andere optie is dat het warmteverlies in mijn woning zodanig hoog is, wat zo is want het is een jaren 70 woning welke niet geisoleerd is, en het afgiftesysteem de warmte zo efficient afgeeft dat daar geen hogere flow tegenop kan.
LOL :o :o :o zo kun je het ook bekijken _/-\o_ _/-\o_

Blijkbaar is je afgifte systeem dusdanig inefficiënt dat je het niet voor elkaar krijgt een kleinere delta-T te creeëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had het systeem een flink slinger gegeven en zit nu op een Ta +5 en een Tr + 3. De capaciteit is er dus wel, zal toch maar in een Multical met de nodige verloopstukken moeten investeren om het goed ingeregeld te krijgen anders wordt het een eindeloos Trial/Error verhaal vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:47:
Ik had het systeem een flink slinger gegeven en zit nu op een Ta +5 en een Tr + 3. De capaciteit is er dus wel, zal toch maar in een Multical met de nodige verloopstukken moeten investeren om het goed ingeregeld te krijgen anders wordt het een eindeloos Trial/Error verhaal vrees ik.
Wat zijn de absolute waardus nu dan :? Als ik het goed begrijp een delta T van 7 :?

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)