13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik denk dat je dan wel een eerlijker beeld krijgt.Tomexergie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:16:
[...]
Het zou best kunnen zijn dat lengte bij een split unit een nadelige factor is. Het drukverlies in de gasleiding is behoorlijk groot, dat moet de compressor weer opbrengen. We zouden de lengte van de gasleiding in de tabel kunnen opnemen. Bij mij is dat 10 mter
Het drukverlies in de leidingen heb ik behoorlijk onderschat.
ik ging er van uit dat het voornamelijk de thermische verliezen waren...
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Het stroomt met c.a 5m/s en grote dichtheid door een pijpje van 9mmWodan89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:22:
[...]
Ik denk dat je dan wel een eerlijker beeld krijgt.
Het drukverlies in de leidingen heb ik behoorlijk onderschat.
ik ging er van uit dat het voornamelijk de thermische verliezen waren...
Beetje omgekeerde wereld of niet? Ik heb geen last van pendelen hoor maar iedereen die naar mijn verbruik log kijkt.koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:22:
[...]
Oh, okee.
Nou omdat anders je vloer nog heter word, met 33c aanvoer in je HT valt het mee en door het lagere rendement van je WP heb je minder last van pendelen.
Dit is gewoon 1 van de 3 regel strategie van deze wp, ik heb daar niet heel veel invloed op en niet meer warmte nodig.
Hij had 13kWh nodig voor die 57 kWh aan warmte, dus zo slecht lijkt het me niet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Waren toch 25 start/stops per dag ? Best veel nog steeds.Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:28:
[...]
Beetje omgekeerde wereld of niet? Ik heb geen last van pendelen hoor maar iedereen die naar mijn verbruik log kijkt.
Dit is gewoon 1 van de 3 regel strategie van deze wp, ik heb daar niet heel veel invloed op en niet meer warmte nodig.
Hij had 13kWh nodig voor die 57 kWh aan warmte, dus zo slecht lijkt het me niet.
Je COP = met 4.38 erg goed.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb er geen problemen mee hoor, het valt alleen opRol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:28:
[...]
Beetje omgekeerde wereld of niet? Ik heb geen last van pendelen hoor maar iedereen die naar mijn verbruik log kijkt.
PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp
Ik ken die 402 niet maar misschien RTFM?Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:19:
[...]
Dat zit helaas niet op de achterkant van de 402
Binnen ook geen knoppen, wel die ir leds en een antenne.
Ik zie bij '7.11.1 Activate setup menu' een wat exotische manier om settings te veranderen:
Kijk verder zelf even of je ook van MWh naar kWh kunt schakelen en of je decimaal kunt toevoegenThe setup menu is activated as follows:
1) Select the reading you want to change in the display
2) Disconnect the meter supply by removing the supply plug from the meter.
3) Wait until the reading disappears from the meter, i.e. until the display is totally blank (up to 2.5
min.). Do not activate any keys
4) Keep pressing the main key while connecting the supply (plugging the supply plug into the meter)
until no more lines are shown in the display
5) The setup menu is now active
Having activated the setup menu the register you want to change is displayed and the rightmost digit in the display flashes:
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hoeveel handleidingen zijn er per apparaat, ik had deze.Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:35:
[...]
Ik ken die 402 niet maar misschien RTFM?
Ik zie bij '7.11.1 Activate setup menu' een wat exotische manier om settings te veranderen:
[...]
Kijk verder zelf even of je ook van MWh naar kWh kunt schakelen en of je decimaal kunt toevoegen
http://www.heatnet-vloerv...hment.php?id_attachment=5
En daar stond het dus niet in, het bijgeleverde boekje nog minder.
20koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:32:
[...]
Waren toch 25 start/stops per dag ? Best veel nog steeds.
Je COP = met 4.38 erg goed.
Maar kijk eens naar deze
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044
Of deze
http://www.pvoutput.org/i...2408&dt=20170206&gs=0&m=0
Ga eens tellen.
Ik kan blijkbaar niet tellen , ik tel er 26Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:46:
[...]
20
Maar kijk eens naar deze
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044
Of deze
http://www.pvoutput.org/i...2408&dt=20170206&gs=0&m=0
Ga eens tellen.

En de Therma V 9 KW die je zou hebben kan ik ook al niet verklaren.
Jawel hoor, op pagina 21!Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:43:
[...]
Hoeveel handleidingen zijn er per apparaat, ik had deze.
http://www.heatnet-vloerv...hment.php?id_attachment=5
En daar stond het dus niet in, het bijgeleverde boekje nog minder.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Heb je hier iets aan. Forumlid Opgelder heeft zijn HT verdeler omgebouwd.hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:12:
https://www.mupload.nl/img/czemj5pv55vcr.jpg
[afbeelding]
Ik wil deze verdeler gaan hergebruiken voor de WP, dus zonder pomp.
Als ik de retour nu op de voorste balk zet, daar waar nu de aftapper zit, ben ik dan een eind op weg, of moet ik de pomp ook nog zien in te blokken.
En is mijn gedachte goed betreffende de "stromingen"? (rood en geel)
Oeps... ff naar het vloerverwarming topic doen?
Hier de pomp uit de HT verdeler verwijderd en aanvoer-retour rechtstreeks (stukje 22mm cv buis) op systeem (28mm) aangesloten. Meet pas sinds kort de flow, kan dus geen gegevens ten tijde van een meng verdeler geven. Momenteel pompstand op 1 v d Panasonic 5kW en dit geeft een flow van c.a. 910l p/u.
die rechtstreeks en ongehinderd de vloer ingaat. Volgende stap is misschien wel om per groep te gaan regelen, kan flow per groep (nog) niet controleren.
@ Domba, jij regelt de 6kW ook op c.a.900l p/u. is hier een verhouding voor bijv. 6kW 900l p/u. 5kW 800l p/u.?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ja datum, mbus adres, maar jouw engelse is wel wat meer info met 111 pagina's.
Ik heb een vermoeden dat hij het niet kan, hij geeft MWh met 3 achter de komma.
Je bent niet scherp vandaag.koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:49:
[...]
Ik kan blijkbaar niet tellen , ik tel er 26![]()
En de Therma V 9 KW die je zou hebben kan ik ook al niet verklaren.
Bij mij is het meestal rond de 20 maar is dat in mijn 2 voorbeelden van andere warmtepompen ook....
Ik ging heel laat naar bed gisterenRol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:30:
[...]
Je bent niet scherp vandaag.![]()
Bij mij is het meestal rond de 20 maar is dat in mijn 2 voorbeelden van andere warmtepompen ook....
Die Therma V zorgde al voor problemen meen ik mij te herinneren, misschien een slecht vergelijk.
Mijn WP gaat aan om 8.30 en ging vandaag uit om 18:30, ik ben dus ook geen goede vergelijking.
Het hangt van je ccc-code af (zie p17 technical description)Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:26:
[...]
Ja datum, mbus adres, maar jouw engelse is wel wat meer info met 111 pagina's.
Ik heb een vermoeden dat hij het niet kan, hij geeft MWh met 3 achter de komma.
Met de optical eye + metertool kun je mogelijk een andere CCC-code instellen
Die van mij maakt zich op voor een koude nacht denk ik, reeds 21,5C hier.koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:33:
[...]
Ik ging heel laat naar bed gisteren
Die Therma V zorgde al voor problemen meen ik mij te herinneren, misschien een slecht vergelijk.
Mijn WP gaat aan om 8.30 en ging vandaag uit om 18:30, ik ben dus ook geen goede vergelijking.
Moet nog iets bij tunen, al weet ik niet meer waar. ik denk dat de aanvoer ( 30C ) iets lager moet bij deze buitenT. Ik zie nu nog een beetje onregelmatig gedrag idd.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Mijn ventilatie WTW houdt ons tegenwoordig warm, de WP gaat morgenochtend weer aan.crazyharrie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:39:
[...]
Die van mij maakt zich op voor een koude nacht denk ik, reeds 21,5C hier.
Moet nog iets bij tunen, al weet ik niet meer waar. ik denk dat de aanvoer ( 30C ) iets lager moet bij deze buitenT. Ik zie nu nog een beetje onregelmatig gedrag idd.
Met 30c aanvoer weet ik hier de temp wel constant te houden, met 31c word het hier steeds warmer.
Overdag draai ik op 33c zodat we de nachtverlaging inlopen.
Jij maakt dus gebruik van geprogrammeerde vaste Ta's en richting de avond wat overshoot erin om de nacht makkelijk door te kunnen komen. Begrijp ik dat goed.koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:41:
[...]
Mijn ventilatie WTW houdt ons tegenwoordig warm, de WP gaat morgenochtend weer aan.
Met 30c aanvoer weet ik hier de temp wel constant te houden, met 31c word het hier steeds warmer.
Gebruik je geen stooklijn meer denk ik.
Ik zou iets dergelijks ook kunnen instellen. Ben daarmee nog aan het experimenteren.
Qua verbruik / huis gaat het hier wel anders. Mijn dagverbruik in kWh's loopt als het koud is richting de 50. Totaal dan. De WP slokt rond de 24-30 kWh per dag.
Afgelopen week wat warmere dagen dan scheelt dat direct. Uiteraard.
Maar goed ik had een gasverbruik van 2350 m3. Dat zal nu 1500 m3 minder worden.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Welke WTW heb je eigeniljk? (heb zelf hier nog een bejaarde StorkWHR91)koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:41:
[...]
Mijn ventilatie WTW houdt ons tegenwoordig warm, de WP gaat morgenochtend weer aan.
Met een Ecolution oid zal dat helemaal een ultieme combi zijn lijkt mij.
Ik heb op extreme dagen ±2kw per uur nodig (weet dat dit niet helemaal de rekenmethode is natuurlijk), de ecolution levert 1.2 kw en vangt al een enorm deel op.
[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2017 21:55 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Nee, ik warm het huis gewoon lekker op naar 20.8c en daarna schakelt de WP uit op bereiken van de gewenste temp.Knowbody schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:55:
[...]
Jij maakt dus gebruik van geprogrammeerde vaste Ta's en richting de avond wat overshoot erin om de nacht makkelijk door te kunnen komen. Begrijp ik dat goed.
Gebruik je geen stooklijn meer denk ik.
Ik zou iets dergelijks ook kunnen instellen. Ben daarmee nog aan het experimenteren.
Qua verbruik / huis gaat het hier wel anders. Mijn dagverbruik in kWh's loopt als het koud is richting de 50. Totaal dan. De WP slokt rond de 24-30 kWh per dag.
Afgelopen week wat warmere dagen dan scheelt dat direct. Uiteraard.
Maar goed ik had een gasverbruik van 2350 m3. Dat zal nu 1500 m3 minder worden.
Instellingen van de voorlooptemp stel ik gewoon met de hand in, ik draai dan ook nog steeds op voorlooptemp icm de thermostaat.
Verbruik hier is zo'n 16-18 kwh per dag, dus valt mee voor zoveel draaiuren.
In de nacht koelen wij weer af naar 19c en de volgende dag herhaalt de cyclus zich.
Dat zou kunnen, maar tot die tijd maar even per kWh dan.Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:35:
[...]
Het hangt van je ccc-code af (zie p17 technical description)
Met de optical eye + metertool kun je mogelijk een andere CCC-code instellen
Die optical eye kom ik nog wel eens tegen.
Weet je je CCC-code?Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Dat zou kunnen, maar tot die tijd maar even per kWh dan.
Die optical eye kom ik nog wel eens tegen.
Ik heb zo'n ding liggen op dit moment
En dat verwarmen doe je dan met vaste 33 graden?koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Nee, ik warm het huis gewoon lekker op naar 20.8c en daarna schakelt de WP uit op bereiken van de gewenste temp.
Instellingen van de voorlooptemp stel ik gewoon met de hand in, ik draai dan ook nog steeds op voorlooptemp icm de thermostaat.
Verbruik hier is zo'n 16-18 kwh per dag, dus valt mee voor zoveel draaiuren.
In de nacht koelen wij weer af naar 19c en de volgende dag herhaalt de cyclus zich.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Overdag >0c buiten meestal wel, < 0c buiten verlaag ik naar 32c want dan loeit de boel minder.Knowbody schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:16:
[...]
En dat verwarmen doe je dan met vaste 33 graden?
Nee, die ccc code weet ik niet, ik zie het online bij sommige er op staan maar hier niet.Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:10:
[...]
Weet je je CCC-code?
Ik heb zo'n ding liggen op dit moment
Display code 20.6Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:33:
[...]
Nee, die ccc code weet ik niet, ik zie het online bij sommige er op staan maar hier niet.
Als je temperatuur niet boven de 50gr. komt, verderdeler rechtstreeks aansluiten (diameter zo groot mogelijk). Een koker word aanvoer de andere retour (denk aan stroom richting v d pomp) je vloerverwarmingbuis lijkt me niet al te dik van diameter zou dus pomp in eerste instantie mee laten werken om het water rond te pompen.arnnold schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Heb je hier iets aan. Forumlid Opgelder heeft zijn HT verdeler omgebouwd.
Hier de pomp uit de HT verdeler verwijderd en aanvoer-retour rechtstreeks (stukje 22mm cv buis) op systeem (28mm) aangesloten. Meet pas sinds kort de flow, kan dus geen gegevens ten tijde van een meng verdeler geven. Momenteel pompstand op 1 v d Panasonic 5kW en dit geeft een flow van c.a. 910l p/u.
die rechtstreeks en ongehinderd de vloer ingaat. Volgende stap is misschien wel om per groep te gaan regelen, kan flow per groep (nog) niet controleren.
@ Domba, jij regelt de 6kW ook op c.a.900l p/u. is hier een verhouding voor bijv. 6kW 900l p/u. 5kW 800l p/u.?
Dat moet ik dan 'ns na gaan kijken.Pietje555 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:26:
[...]
Heb je je kraan wel gecalibreerd?. In de handleiding staat hoe dat moet. Uit de doos is hij ingesteld voor de standaard situatie. Heb je afwijkende druk of temperaturen dan staat het corrigerende element op zijn eind en haalt of de temperatuur of de waterhoeveelheid niet.
Maar ik dacht Grohe te bellen voor het gemak. Maar die zijn niet erg meedenkend.
En ja, ik draai de kraan geregeld van hoge temperatuur naar de laagste temperatuur om alles gangbaar te houden. Dat werkt wel.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ccc 498
Komt overeen met plaatjes die ik als vergelijking van mijn met jouw installatie heb gemaakt (gebaseerd op jouw formule van vorig stookseizoen: Y= 0,0015*X^2-0,2107*X+9,2899).Tomexergie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:13:
(.....)
Deze resultaten zijn indicatief, want de gemiddelde aanvoer temperatuur is een schatting dus dan ook de gecorrigeerde COP.
Graag commentaar op dit probeersel.
Er zit weinig verschil in de installaties als je de COP tegen Ta-Tb uitzet. Aanvoertemperatuur is in mijn ogen de belangrijkste parameter die je zelf in de hand hebt. Tb is ook wel te beïnvloeden, maar dan moet je verhuizen
Nog wel de vraag hoeveel verschil er in die statistische formule zit over de tijd. Ik zie dat je jouw performance over december gebruikt voor de vergelijking van de forumleden in januari.
Vraagje: waarom reken je apart de constante C uit? C is de COP als Ta=Tb. Dit punt is ver verwijderd van de meetpunten en dus niet erg betrouwbaar. Het heeft ook geen bijzondere betekenis volgens mij
Ten tweede vraag ik me af wat het effect is als je een hybride situatie hebt en bij een bepaalde Ta-Tb de ketel aan zet en gas bij gaat stoken. Volgens mij wordt in die gevallen de COP geflatteerd
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dat kan best kloppen. Bij mij ongeveer 80 kw nodig op dit moment. Maar rond het vriespunt heb ik wel 170 kw nodig om het warm te stoken!Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:29:
Er is nu 24h voorbij en heb 57kWh aan warmte gemaakt voor het huis.
Kamer 24/7 21,7 graden
Buiten 2 tot 6 graden
Is dit veel of weinig voor een 400m3 rijtjes huis "88? Hoeveel warmte hebben jullie nodig de afgelopen 24h (Verschilt per huis en isolatie natuurlijk)
Ik ben er wel achter dat ik vooral mijn beganegrond vloer nodig moet gaan isoleren. Hier stook ik toch wel erg veel warmte door weg. Maar dat gaat in het voorjaar gebeuren. Er zijn bij de bouw in 85 wel tempex broodjes gebruikt. Ik ga het na isoleren met 12 cm pir platen. Verder ga ik dan ook mijn thermopane vervangen door hr++, en deels triple glas.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Jammer, dan geen decimaal mogelijk
De vloer en glas staat ook in de planning, glas al 2 jaar maar het komt er maar niet van.patrickvanvalen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:20:
[...]
Dat kan best kloppen. Bij mij ongeveer 80 kw nodig op dit moment. Maar rond het vriespunt heb ik wel 170 kw nodig om het warm te stoken!
Ik ben er wel achter dat ik vooral mijn beganegrond vloer nodig moet gaan isoleren. Hier stook ik toch wel erg veel warmte door weg. Maar dat gaat in het voorjaar gebeuren. Er zijn bij de bouw in 85 wel tempex broodjes gebruikt. Ik ga het na isoleren met 12 cm pir platen. Verder ga ik dan ook mijn thermopane vervangen door hr++, en deels triple glas.
Misschien deze zomer.
Ik heb er toen nieuwe thermostaten ingedaan, na 10 jaar waren deze wel 'op'patrickvanvalen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:09:
[...]
Dat moet ik dan 'ns na gaan kijken.
Maar ik dacht Grohe te bellen voor het gemak. Maar die zijn niet erg meedenkend.
En ja, ik draai de kraan geregeld van hoge temperatuur naar de laagste temperatuur om alles gangbaar te houden. Dat werkt wel.
Zelfs met de cv ketel op 65c was het water toen te koud, de nieuwe deden het veel beter.
Volgens mij was het deze: https://www.badkamerwinke...ement-universeel-47450000

Ik heb bedacht dat dit wel een goede opstelling zou zijn. Ben wel benieuwd hoeveel (contact) geluid door het dak van de garage doordringt.
Het is een PUHZ-W50VHA. Een monoblock dus vandaar dat de gaten in de muur zo groot zijn.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Het lijken mijn gaten wel, bij mij zijn ze 60mmmgroen81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:50:
Stap 2: plaats buitenunit.
[afbeelding]
Ik heb bedacht dat dit wel een goede opstelling zou zijn. Ben wel benieuwd hoeveel (contact) geluid door het dak van de garage doordringt.
Het is een PUHZ-W50VHA. Een monoblock dus vandaar dat de gaten in de muur zo groot zijn.
Ik denk dat je de unit wel gaat horen, er zit geen enkele demping tussen unit en de rest
Ik heb een goedkope dozenboor van 82mm gebruikt voor de gaten, dus met de isolatie komt het ook wel goed.koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:57:
[...]
Het lijken mijn gaten wel, bij mij zijn ze 60mm
Ik denk dat je de unit wel gaat horen, er zit geen enkele demping tussen unit en de rest
Ja er liggen wel rubber matjes onder maar misschien kan daar beter wat dikkers onder komen.
Wat mij opviel is dat 3/4 van het gewicht van het ding aan de kant van de aansluitingen zit.
Misschien schroef ik er nog 2 stoepranden aan vast. Hoe meer massa hoe beter volgens het boekje.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Trottoir banden staan toch op tegeldragers, heb ik ook....koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:57:
[...]
Het lijken mijn gaten wel, bij mij zijn ze 60mm
Maar dit zal een houten dak zijn dus wat meer gevoelig voor resonanties , en niet zo stil als een Panasonic....

Edit: Hij is ook best stil!
[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 07-02-2017 00:32 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Er was er hier een op het forum die heeft 'm op veren staan, zo is ie volgens zijn zeggen onhoorbaar binnen.mgroen81 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:27:
[...]
Ik heb een goedkope dozenboor van 82mm gebruikt voor de gaten, dus met de isolatie komt het ook wel goed.
Ja er liggen wel rubber matjes onder maar misschien kan daar beter wat dikkers onder komen.
Wat mij opviel is dat 3/4 van het gewicht van het ding aan de kant van de aansluitingen zit.
Misschien schroef ik er nog 2 stoepranden aan vast. Hoe meer massa hoe beter volgens het boekje.
martijnr17 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 07-02-2017 00:33 ]
We gaan het meemaken. Als ik het in huis niet hoor vind ik het best.hrt schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:29:
[...]
Trottoir banden staan toch op tegeldragers, heb ik ook....![]()
Maar dit zal een houten dak zijn dus wat meer gevoelig voor resonanties , en niet zo stil als een Panasonic....

Edit: en anders die optie met de veren maar eens proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 07-02-2017 00:34 ]
Ik gebruik alleen maar de curve die veronderstelt voor al de WP's het zelfde te zijn rond het punt Tb=2Cjaari schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:12:
[...]
Komt overeen met plaatjes die ik als vergelijking van mijn met jouw installatie heb gemaakt (gebaseerd op jouw formule van vorig stookseizoen: Y= 0,0015*X^2-0,2107*X+9,2899).
Er zit weinig verschil in de installaties als je de COP tegen Ta-Tb uitzet. Aanvoertemperatuur is in mijn ogen de belangrijkste parameter die je zelf in de hand hebt. Tb is ook wel te beïnvloeden, maar dan moet je verhuizen![]()
Nog wel de vraag hoeveel verschil er in die statistische formule zit over de tijd. Ik zie dat je jouw performance over december gebruikt voor de vergelijking van de forumleden in januari.
Vraagje: waarom reken je apart de constante C uit? C is de COP als Ta=Tb. Dit punt is ver verwijderd van de meetpunten en dus niet erg betrouwbaar. Het heeft ook geen bijzondere betekenis volgens mij![]()
Ten tweede vraag ik me af wat het effect is als je een hybride situatie hebt en bij een bepaalde Ta-Tb de ketel aan zet en gas bij gaat stoken. Volgens mij wordt in die gevallen de COP geflatteerd
Toevallig was januari ook Tb=2C en daarom komt het goed uit.
Ta=Tb waarbij COP=9 is niet realistisch omdat het dan om een heel klein vermogen gaat en dan het hulpvermogen de COP naar beneden drukt. In de praktijk komt de COP niet boven de 7. Allemaal niet interessant omdat het om heel weinig energie gaat. De hoofdmoot zit tussen 2 en 12 C, daar moet de WP optimaal zijn.
Ik zou er toch nog wat rubber tussen doen (Matten bij Hornbach voor wasmachine)mgroen81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:50:
[afbeelding]
Tegeldragers zijn geen echte dempers, meer bescherming voor je dakbedekking.hrt schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:29:
[...]
Trottoir banden staan toch op tegeldragers, heb ik ook....![]()
Edit: Hij is ook best stil!
Maar zonder dempers op een houten dak.......

De dempers horen trouwens tussen de unit en de banden, niet tussen dak en banden.
Het te dempen gewicht moet zo licht mogelijk blijven.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 07-02-2017 06:29 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wat ik begrepen heb is zoveel mogelijk massa zodat ie niet kan gaan trillen. Meer dan zn eigen gewicht.
Misschien maar een combinatie van meer gewicht en we trillingsdempers. Al wordt het dan wel eeg hoog.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Zo had ik het ook opgesteld maar de rubberen tegels geven nog aardig wat lage tonen / resonantie door. Ik heb de tegels toen vervangen door armaflex en dat zorgde voor minder geluid binnen in huis. Dus vervang de rubberen tegels door iets met veel meer demping, iemand van dit forum heeft bijv glaswol gebruikt.mgroen81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:50:
[afbeelding]
Mijn gaten waren rond 60mm
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Hoe monteer je die trillingsdempers dan aan de banden? Aan de boven en onderkant van het rubber blok zit een bout die met een schroef vastgedraaid moet worden.Oxellaar schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 06:27:
[...]
Tegeldragers zijn geen echte dempers, meer bescherming voor je dakbedekking.
De dempers horen trouwens tussen de unit en de banden, niet tussen dak en banden.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Maar beter veren dan rubber
Een kwadratische benadering van de COP als functie van het temperatuurverschil wordt ook vaak in de wetenschappelijke literatuur gebruikt.Tomexergie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:13:
Om de WP's beter met elkaar te kunnen vergelijken heb ik een poging gewaagd om de COP's terug te rekenen naar bij 35 C aanvoertemperatuur en 2C buitentemperatuur. Dit wordt ook in de specificaties als standaard gebruikt.
[afbeelding]
Wat je ziet is dat de performance van deze WP's behoorlijk dicht bij elkaar zitten. Dit bevestigd weer dat het afgifte systeem en regeling bepalend zijn voor het resultaat.
Hiervoor de volgende methode:
Met Excel is er empirisch een 2e graads polynoom berekend (door 50 meetpunten van de Elga getrokken.)
[afbeelding]
COP=0,0025*(Ta-Tb)^2-0,251*(Ta-Tb)+9,541
y=ax^2+bx+C
Met de januari COP en de Ta-Tb van een bepaalde WP kun dan je de C uitrekenen: C= y-ax^2-bx.
Vervolgens kun je de COP van die WP bij Ta=35C en Tb=2 berekenen.
Ik heb ook een raaklijn methode geprobeerd, maar die kwam op ongeveer dezelfde resultaten.
Deze resultaten zijn indicatief, want de gemiddelde aanvoer temperatuur is een schatting dus dan ook de gecorrigeerde COP.
Graag commentaar op dit probeersel.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Die sumotjes van maxicool bevallen toch ook prima?Rol-Co schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:20:
Je hebt ze ook met platte montege plaatjes aan de onderkant.
Maar beter veren dan rubber
Ik heb er nog rubberen matten onder.
Ook een soort van ontkoppeling.
Heb alleen geen platdak om te proberen.
De Carnotformule is in feite een hyperbool, dat is de theoretische benadering. Met een factor 0,4 klopt die ook aardig.Jan Treur schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Een kwadratische benadering van de COP als functie van het temperatuurverschil wordt ook vaak in de wetenschappelijke literatuur gebruikt.
Ik heb van die rubberen ondervoeten gekocht bij de WP, maar die dempen maar matigjes. De tennisballentruc werkt uitsteken totdat de boel na twee weken vriezen in 5cm ijs staat door al het water van de defrostsOxellaar schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 06:27:
[...]
Tegeldragers zijn geen echte dempers, meer bescherming voor je dakbedekking.
Daarom heb ik de mijne verhoogd met twee houten balken van 80×80 waar hij gewoon los op staat, trilt helemaal niksneographikal schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:52:
[...]
Ik heb van die rubberen ondervoeten gekocht bij de WP, maar die dempen maar matigjes. De tennisballentruc werkt uitsteken totdat de boel na twee weken vriezen in 5cm ijs staat door al het water van de defrosts
1 PVoutput . Dongen NB
Hebben jullie dan geen waterafvoer aangelegd? Of is die vastgevroren?neographikal schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:52:
[...]
Ik heb van die rubberen ondervoeten gekocht bij de WP, maar die dempen maar matigjes. De tennisballentruc werkt uitsteken totdat de boel na twee weken vriezen in 5cm ijs staat door al het water van de defrosts
[ Voor 3% gewijzigd door blauwemac op 07-02-2017 10:02 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Dit gaat niet werken. Trillingen moet je bestrijden (net als geluid) aan de bron. Lees: tussen de unit en de draagconstructie een demper aanbrengen. De draagconstructie moet zo zwaar mogelijk zijn, 2 stoepranden is prima. Het best werken veer dempers zoals eerder gelinkt. Er zijn ook speciale rubber trillingsdempers, zijn wat goedkoper.mgroen81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:50:
[afbeelding]
Neem flexibele slangen voor de wateraansluiting tussen unit en leidingwerk. De flexen dempen de trillingen naar het leidingwerk.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Enige puntje is, ik had ook al een spirotrap gekocht, deze heeft knel 22mm aansluitingen. In zijn specificaties staat een maximale flow van 1,2m3/uur. De 28mm en 1" versie hebben een maximale flow van 2m3/uur.
Mijn warmtepomp heeft een minimum/maximum debiet van 810/1620 liter/uur.
[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 07-02-2017 10:48 ]
Import van EVs
Nee.blauwemac schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:02:
[...]
Hebben jullie dan geen waterafvoer aangelegd? Of is die vastgevroren?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ja zijn goed, maar dreunen door op een houten dak, nou is dat bij mij de schuur dus niet erg maar zouu het niet op mijn aanbouw willen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:27:
[...]
Die sumotjes van maxicool bevallen toch ook prima?
Ik heb er nog rubberen matten onder.
Ook een soort van ontkoppeling.
Heb alleen geen platdak om te proberen.
Dan zou ik voor de 1"aansluiting gaan, die kan dan ook mooi verlopen naar je alupex leidingen.Luiaard schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:39:
Wat gebruiken jullie voor diameter leidingen waterzijdig? De WP heeft 1" aansluitingen, staat ook in de installatiehandleiding dat de leidingen dan ook zo groot moeten zijn. Op zich geen probleem, want dan ga ik wel in 32mm of 26mm alupex de hoofdleidingen uitvoeren.
Enige puntje is, ik had ook al een spirotrap gekocht, deze heeft knel 22mm aansluitingen. In zijn specificaties staat een maximale flow van 1,2m3/uur. De 28mm en 1" versie hebben een maximale flow van 2m3/uur.
https://www.warmteservice...raad%29-26-x-1/p/48681222
[ Voor 9% gewijzigd door hrt op 07-02-2017 11:02 ]
De pana is 1 1/4,met verloop naar 28 net als het vuil filter knel 28Luiaard schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:39:
Wat gebruiken jullie voor diameter leidingen waterzijdig? De WP heeft 1" aansluitingen, staat ook in de installatiehandleiding dat de leidingen dan ook zo groot moeten zijn. Op zich geen probleem, want dan ga ik wel in 32mm of 26mm alupex de hoofdleidingen uitvoeren.
1 PVoutput . Dongen NB
'Onze' installateur heeft vanmorgen laten weten de afspraak af te willen zeggen voor vanavond: gesprek over nog meer alternatieve energie (zonnepanelen, zonneboiler, etc.).wervisser schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:06:
Ter voorbereiding op de installatie. Waarmee lezen jullie de kWH waarde uit van de verschillende groepen ? Ik ben aan het kijken voor een kleine separate ABB kast waar ik 3 groepen in kwijt kan voor de buitenunit, binnenunit en de elektrische verwarmer. Ik wil alleen wel alle 3 kunnen uitlezen om een waarheidsgetrouw beeld te kunnen vormen.
Hoop voor jou dat de installatie minder problemen met zich mee gaat brengen. Voor ons voelt het nu aan alsof ze de handdoek in de ring willen gooien; na de problemen met de elga/overdragen aan Techneco en het afzeggen van een afspraak (op zeer korte termijn). Moeilijk om positief te blijven over deze firma.

Ja, die hebben we ook onderzocht op bruikbaarheid. Voor de grote dataset die we van Thercon kregen (ook op liveheatpump.com) kwam die Carnotformule er niet beter uit maar ook niet veel slechter. Zie hier.Tomexergie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:49:
[...]
De Carnotformule is in feite een hyperbool, dat is de theoretische benadering. Met een factor 0,4 klopt die ook aardig.
Door een factor zoals 0.4 te nemen, veronderstel je dat de afwijking van het ideaalpatroon proportioneel is, wat natuurlijk maar een aanname is: zijn de verliezen t.o.v. het ideaal wel echt een vast percentage?
[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 07-02-2017 13:14 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Anoniem: 266924
Ik herken dat 'in de hoogte blijven hangen' van de hoogste temperatuur niet, zie foto's van mijn verticale badkamerradiator, slechts 1C verschil.Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:20:
[...]
De afgifte van een verticaal geplaatste radiator is een stuk lastiger als een horizontaal geplaatste. Waterzijdig inregelen kan dat wel grotendeels weg poetsen. Maar de warmte in je radiator blijft toch naar het hoogste punt gaan. En dat is bij verticaal geplaatste radiatoren een kleiner geheel als horizontaal.

Hmm, dat klinkt veelbelovendNoord27 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:27:
[...]
'Onze' installateur heeft vanmorgen laten weten de afspraak af te willen zeggen voor vanavond: gesprek over nog meer alternatieve energie (zonnepanelen, zonneboiler, etc.).
Hoop voor jou dat de installatie minder problemen met zich mee gaat brengen. Voor ons voelt het nu aan alsof ze de handdoek in de ring willen gooien; na de problemen met de elga/overdragen aan Techneco en het afzeggen van een afspraak (op zeer korte termijn). Moeilijk om positief te blijven over deze firma.

Maar goed, ik hou jou/jullie op de hoogte. Ik ga vooralsnog vanuit dat dit de spreekwoordelijke 'uitzondering op de regel' is.
- Houdt dit in dat de backupheating altijd aangaat wanneer het onder 0 is? Of alleen als de pomp het water niet meer op de temperatuur van de stooklijn kan krijgen EN het onder 0 is?
- Heeft de pomp ook een vorstbeveiliging als er voeding op staat maar hij niet aanstaat? Als ik de pomp aan heb staan dan is er niet zoveel aan de hand natuurlijk, maar stel dat ik de pomp uitzet (dmv de aan/uit knop op het besturingskastje) maar hij dus wel voeding heeft. Houdt de pomp dan ook nog de aan en afvoertemp van het water in de gaten en zou hij uit zichzelf ook iets aan zetten als het water te koud wordt?
Zijn er andere gebruikers hier van deze monoblocs die weten hoe dit precies in zijn werk gaat? Of heeft iemand hier ervaring mee doordat hij bijvoorbeeld dit in kaart heeft gebracht door metingen?
( Oh en voor ik de logische vraag krijg waarom ik mijn pomp onder de 0 graden uit wil zetten
[ Voor 7% gewijzigd door Industryofcool op 07-02-2017 13:35 ]
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
In de service handleiding staat hoe e.e.a. werkt. Veel is ook al recent in deel 2 aan de orde geweest (week of twee/drie geleden?). Korte antwoord is dat je je alleen bij zeer langdurige uitval van elektriciteit zorgen hoeft te maken en als je >30% glycol gebruikt al helemaal niet. De vorstbeveiliging van de Pana zit erg doordacht in elkaar.Industryofcool schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:33:
Nu er weer een paar koudere dagen aankomen vroeg ik me eigenlijk af hoe de Panasonic Monoblocs (in mijn geval 5KW) omgaan met de kou. Ik weet natuurlijk dat er twee voedingen aangesloten zijn waarbij de ene voor de warmtepomp zelf en de ander voor de backup-heater. In de instellingen kan ik instellen bij welke temperatuur de backupheater aan gaat (in mijn geval de basic instelling van 0 graden). Wat ik me nu afvraag is het volgende:
- Houdt dit in dat de backupheating altijd aangaat wanneer het onder 0 is? Of alleen als de pomp het water niet meer op de temperatuur van de stooklijn kan krijgen EN het onder 0 is?
- Heeft de pomp ook een vorstbeveiliging als er voeding op staat maar hij niet aanstaat? Als ik de pomp aan heb staan dan is er niet zoveel aan de hand natuurlijk, maar stel dat ik de pomp uitzet (dmv de aan/uit knop op het besturingskastje) maar hij dus wel voeding heeft. Houdt de pomp dan ook nog de aan en afvoertemp van het water in de gaten en zou hij uit zichzelf ook iets aan zetten als het water te koud wordt?
Zijn er andere gebruikers hier van deze monoblocs die weten hoe dit precies in zijn werk gaat? Of heeft iemand hier ervaring mee doordat hij bijvoorbeeld dit in kaart heeft gebracht door metingen?
( Oh en voor ik de logische vraag krijg waarom ik mijn pomp onder de 0 graden uit wil zettenIk heb 2 5KW units die aan een buffervat zitten en ben nog aan het testen hoeveel vermogen ik precies nodig heb)
Maar wat daar niet aan bod is gekomen en wat ik me ook nog afvroeg. Kan je op de binnenunit zien wat de temperatuur is in een Pana monoblock als die uitstaat? Mijne zal vaak uitstaan als ik de houtkachel aan heb en dat kan tijdens een koud weekend zo maar 2 of 3 dagen achter elkaar zijn. Of heeft iemand nagedacht over hoe je zelf een warmtesensor kunt plaatsen in de wp zodat je die binnen kunt aflezen?joostmaas schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:47:
[...]
In de service handleiding staat hoe e.e.a. werkt. Veel is ook al recent in deel 2 aan de orde geweest (week of twee/drie geleden?). Korte antwoord is dat je je alleen bij zeer langdurige uitval van elektriciteit zorgen hoeft te maken en als je >30% glycol gebruikt al helemaal niet. De vorstbeveiliging van de Pana zit erg doordacht in elkaar.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
In dat beeld herken ik de situatie volkomen. Ik heb 4 weken gewacht op een partij die 'de beste' WP verkoopt, maar nadat ik telefonisch contact op heb genomen kwam het verlossende antwoord... 'het is druk, maar u ligt bovenop de stapel'boot77 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:35:
Ik vind het opvallend hoe slecht de communicatie is vanuit installateurs in het offerte traject. Heb er nu 8 gesproken. Offertes laten lang opzich wachten en inhoudelijk mist daar het nodige aan om een investering van 10-16k te onderbouwen. Ook de opvolging op de offerte is er totaal niet, ondanks dat ze de nodige tijd gestoken hebben in het schouwen en de offerte "laten" maken komt er geen belletje, en meneer heeft u interesse. Nada noppes. Of ze willen niet, of ze hebben het veel te druk, of andere klanten zetten zomaar een handtekening op de offerte.

Ik denk dat het om de drukte gaat die is ontstaan door de subsidies.boot77 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:35:
Ik vind het opvallend hoe slecht de communicatie is vanuit installateurs in het offerte traject. Heb er nu 8 gesproken. Offertes laten lang opzich wachten en inhoudelijk mist daar het nodige aan om een investering van 10-16k te onderbouwen. Ook de opvolging op de offerte is er totaal niet, ondanks dat ze de nodige tijd gestoken hebben in het schouwen en de offerte "laten" maken komt er geen belletje, en meneer heeft u interesse. Nada noppes. Of ze willen niet, of ze hebben het veel te druk, of andere klanten zetten zomaar een handtekening op de offerte.
Je kan niet even een blik mensen open trekken met verstand van zaken dus mag die ene die er al zat het er allemaal bij doen
Waarschijnlijk hebben ze ook het personeel niet om alles uit te voeren, met name met STEK zijn er weinig.
Ik heb al eens meegemaakt dat vanuit de branche geprobeerd wordt om mensen aan te trekken dmv omscholing e.d., maar het kost aardig wat tijd voor iemand zelfstandig kan werken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ze dempen trillingen en dus geluid wat veroorzaakt kan worden door trillingen.
Niets meer en niets minder.
Edit: en advies van Oxelaar als ik het goed heb, zeker opvolgen.
Trillingen en beton gaan niet goed samen, zeker niet door de verschillen van uitzettingen van de verschillende materialen. Dus altijd een materiaal ertussen wat dat kan opvangen.
[ Voor 38% gewijzigd door izdp op 07-02-2017 14:39 ]
Ik hoop dat a.s Donderdag Techneco het probleem snel heeft opgelost, kan je ook eindelijk in productie draaien.Noord27 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:27:
[...]
'Onze' installateur heeft vanmorgen laten weten de afspraak af te willen zeggen voor vanavond: gesprek over nog meer alternatieve energie (zonnepanelen, zonneboiler, etc.).
Ik heb naast een gebrek aan high res sensors, ook gebrek aan een goede montage plek, enkel 1 setje van 4 (nog niet geijkt/calibratie) voor dunwandige CV, maar ik heb specifieke info nodig voor dikwandige 1/2" pijp voor aanleg
Ik zit met beide boven 1000l/h voor de 6kWarnnold schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Heb je hier iets aan. Forumlid Opgelder heeft zijn HT verdeler omgebouwd.
Gewoon rekenen met dT=5 gebruiken voor transport van maxwarmte capaciteit van je unit kan of dat nu 5,6 of 9kW is.
Ik ben aan het stoeien om dT 2-3 op 0,05C stabiel te houden ( niet bij -10C) om zo hoog mogelijk in een lage deellast te blijven en dat maakt wel wat verschil van ca 0,5 in DCOP, als ik mijn vloerverwarming WP als referentie gebruik, maar ben ook aan ombouwen naar kW sturing met elke radiator een warmtemeter
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maakt dit verder nog veel uit voor het verbruik?
het is geen probleem, het is een uitdaging
Neem aan dat je het hout vuurtje geen 24 uur brandend houd?blauwemac schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Maar wat daar niet aan bod is gekomen en wat ik me ook nog afvroeg. Kan je op de binnenunit zien wat de temperatuur is in een Pana monoblock als die uitstaat? Mijne zal vaak uitstaan als ik de houtkachel aan heb en dat kan tijdens een koud weekend zo maar 2 of 3 dagen achter elkaar zijn. Of heeft iemand nagedacht over hoe je zelf een warmtesensor kunt plaatsen in de wp zodat je die binnen kunt aflezen?
De buiten temp is af te lezen op de afstand bediening. En verder werkt vorst beveiliging prima, maak je geen zorgen tenzij stroom uit valt
1 PVoutput . Dongen NB
blauwemac schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Maar wat daar niet aan bod is gekomen en wat ik me ook nog afvroeg. Kan je op de binnenunit zien wat de temperatuur is in een Pana monoblock als die uitstaat? Mijne zal vaak uitstaan als ik de houtkachel aan heb en dat kan tijdens een koud weekend zo maar 2 of 3 dagen achter elkaar zijn. Of heeft iemand nagedacht over hoe je zelf een warmtesensor kunt plaatsen in de wp zodat je die binnen kunt aflezen?
Ik heb in de kast een temperatuursensor opgehangen (gewoon omdat het kanreneeke1970 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:29:
[...]
Neem aan dat je het hout vuurtje geen 24 uur brandend houd?
De buiten temp is af te lezen op de afstand bediening. En verder werkt vorst beveiliging prima, maak je geen zorgen tenzij stroom uit valt
-----------
12.13 Anti Freeze Control
Anti freeze protection control menu can be set YES or NO by control panel.
In heatpump system, there are 3 types of anti freeze control:
1. Expansion tank anti-freeze control
Expansion tank anti freeze heater ON condition:
o Outdoor ambient temp. < 3°C
Expansion tank anti freeze heater OFF condition:
o Outdoor ambient temp. > 4°C
2. Water pump circulation anti freeze control
Water pump turns ON when ALL below conditions are fulfilled:
o Heatpump OFF (stand by) OR error occurs.
o Water flowing flag is ON.
o Water flow switch is not abnormal.
o Outdoor ambient temp. < 3°C OR outdoor ambient temp. sensor is abnormal.
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o After 5 minutes from previous water pump OFF.
Water pump turn OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Outdoor ambient temperature ≥ 4°C.
o During -5°C < outdoor ambient temp. < 4°C
After water pump ON for 4 minutes, and water inlet temp. ≥ 8°C.
Else, shift to back up heater anti freeze control.
o During outdoor ambient temp. < -5°C
After water pump ON for 4 minutes, and water inlet/outlet ≥ 20°C.
Else, shift to back up heater anti freeze control.
However, if flow switch is abnormal (H62), then water pump circulation anti freeze control will not activate.
3. Back up heater anti freeze control:
Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.
------------
Wat een klein beetje duidelijkheid schept maar ook weer wat vragen opwerpt. De vorstbeveiliging van het expansievat, waar krijgt die zijn voeding van? van power supply 1? (dat neem ik aan van wel en zal dus ook de reden zijn dat ik wat verhalen las van mensen die dat hele expansievat eruit slopen).
Begrijp ik het goed dat vorstbeveiligingsoptie 2 die genoemd wordt erop neerkomt dat wanneer je de pomp uit hebt staan en hij ontdekt dat de temperatuur van het water onder de 6 graden is dat hij dan gewoon de normale functie van de warmtepomp aanzet (dit zou dus ook gewoon werken als ik voeding 2 niet aansluit?)
En optie 3 is dus volledig gevoed door supply 2 en treed alleen in werking als de pomp na 4 minuten gewoon bedrijf (wat dus getriggerd wordt door punt 2) het water niet boven de 6 graden uit krijgt?
Renee, mijn buitentemp op het display wijst te hoog aan. Oorzaak, jij weet altijd alles?reneeke1970 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:29:
[...]
Neem aan dat je het hout vuurtje geen 24 uur brandend houd?
Ja ik weet alles......Willie Wortel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:44:
[...]
Renee, mijn buitentemp op het display wijst te hoog aan. Oorzaak, jij weet altijd alles?
Mijne geeft ook teveel aan, graad of 4/5.
Ik heb vermoeden dat hij zijn eigen warmte meet vanwege houten ombouw. Na lange stilstand komt het wel aardig overeen.
1 PVoutput . Dongen NB
Toevallig, ik dacht hetzelfde dat het komt door de ombouw. Ik ben trouwens erg tevreden over de houten ombouw. We kunnen ontdekken waar de sensor zit en deze op een andere plaats aanbrengen maar dat is een joppie voor de zomer.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:48:
[...]
Ja ik weet alles......
Mijne geeft ook teveel aan, graad of 4/5.
Ik heb vermoeden dat hij zijn eigen warmte meet vanwege houten ombouw. Na lange stilstand komt het wel aardig overeen.
Het zwarte slangetje op de achterkant in een wit klemmetje (boven midden)Willie Wortel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:52:
[...]
Toevallig, ik dacht hetzelfde dat het komt door de ombouw. Ik ben trouwens erg tevreden over de houten ombouw. We kunnen ontdekken waar de sensor zit en deze op een andere plaats aanbrengen maar dat is een joppie voor de zomer.
Van supply 1 en is ca 80W voor Tb <3C, die niet meer meetelt voor de DCOP als deze eruit haalt en op een expansievat welke binnen hangt draaitIndustryofcool schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:39:
Wat een klein beetje duidelijkheid schept maar ook weer wat vragen opwerpt. De vorstbeveiliging van het expansievat, waar krijgt die zijn voeding van? van power supply 1? (dat neem ik aan van wel en zal dus ook de reden zijn dat ik wat verhalen las van mensen die dat hele expansievat eruit slopen).
[ Voor 39% gewijzigd door Domba op 07-02-2017 15:07 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik bereken bij mijn metingen ook de Carnot factor. Die blijft redelijk constant 0,39-0,42. Dus die formule kan voor globale berekeningen zeker gebruikt worden (denk ik). In de extrema is het natuurlijk niet meer proportioneel.Jan Treur schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:30:
[...]
Ja, die hebben we ook onderzocht op bruikbaarheid. Voor de grote dataset die we van Thercon kregen (ook op liveheatpump.com) kwam die Carnotformule er niet beter uit maar ook niet veel slechter. Zie hier.
Door een factor zoals 0.4 te nemen, veronderstel je dat de afwijking van het ideaalpatroon proportioneel is, wat natuurlijk maar een aanname is: zijn de verliezen t.o.v. het ideaal wel echt een vast percentage?
Dat Belgische project Liveheatpump.com heb ik gevolgd en is een van de weinige projecten waar echt goed gemeten wordt in praktijk situaties. Dit was voor mij ook de aanleiding om nog maar even de boiler er niet bij te doen gezien de slechte resultaten. Mooi dat jullie bij het onderzoek daar gebruik van konden maken.
Een warmtepomp is een interessant object om aan te meten en analyseren, juist omdat instelling van diverse parameters groot effect hebben op de performance. Ook de metingen van de 13 deelnemers van ons forum waarvan 8 met echte warmtemeting via externe flow/temp is een aardige bijdrage aan het inzicht wat je met L/W warmtepompen kunt doen. De afgelopen 4 maanden hebben de deelmemers al zo'n 13000m3 aardgas vermeden (gemiddeld 1000m3 per deelnemer). Dat is nog en iets anders dan de Eneco green painting thermostaatjes.
Wat bedoel je met 'uit'? Als je de stroom eraf haalt doet niets het meer, dus heb je ook niets aan sensoren. Als je de Panan via een thermostaat o.id. opdracht geeft om niet te verwarmen blijft de anti-vriesbeveiliging gewoon werken volgens de service manual (ik heb de pana's nog niet aangesloten, dus nog geen praktijkervaring).blauwemac schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Is het misschien een Valliant waar een aparte open therm module in moet, en dat deze er niet in zit?peer schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:28:
De installatie is net afgerond, 3180 wp aan zonnepanelen en een elga warmtepomp. Op de 1 of andere manier wil de elga niet via opentherm met de vaillant hr ketel praten en ook samenwerken wil niet lukken, voor nu is de ketel aangesloten via on/off en elga of ketel.
Maakt dit verder nog veel uit voor het verbruik?
Edit: https://wifithermostaten....pentherm-module-vr33.html
Of software matig instellen op de ketel.
http://www.vaillant.nl/pr...e-vragen/index.nl_nl.html
[ Voor 15% gewijzigd door hrt op 07-02-2017 16:12 ]
OK, dus die 0.4 heeft toch wel wat steun van de feiten. Zoals je kunt zien op p. 6 van ons artikel hebben e daar ook een vast deel A verondersteld naast de factor B die met jouw 0.4 overeen zou komen, en ook nog een C in de breuk. Toe zijn we die A, B en C gaan bepalen op basis van de data.Tomexergie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:02:
[...]
Ik bereken bij mijn metingen ook de Carnot factor. Die blijft redelijk constant 0,39-0,42. Dus die formule kan voor globale berekeningen zeker gebruikt worden (denk ik). In de extrema is het natuurlijk niet meer proportioneel.
Dat Belgische project Liveheatpump.com heb ik gevolgd en is een van de weinige projecten waar echt goed gemeten wordt in praktijk situaties. Dit was voor mij ook de aanleiding om nog maar even de boiler er niet bij te doen gezien de slechte resultaten. Mooi dat jullie bij het onderzoek daar gebruik van konden maken.
Een warmtepomp is een interessant object om aan te meten en analyseren, juist omdat instelling van diverse parameters groot effect hebben op de performance. Ook de metingen van de 13 deelnemers van ons forum waarvan 8 met echte warmtemeting via externe flow/temp is een aardige bijdrage aan het inzicht wat je met L/W warmtepompen kunt doen. De afgelopen 4 maanden hebben de deelmemers al zo'n 13000m3 aardgas vermeden (gemiddeld 1000m3 per deelnemer). Dat is nog en iets anders dan de Eneco green painting thermostaatjes.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 07-02-2017 16:14 ]
Nee, hiervoor hing er een toon, ook via opentherm.hrt schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:08:
[...]
Is het misschien een Valliant waar een aparte open therm module in moet, en dat deze er niet in zit?
Edit: https://wifithermostaten....pentherm-module-vr33.html
Of software matig instellen op de ketel.
http://www.vaillant.nl/pr...e-vragen/index.nl_nl.html
Voor nu ga ik geen instellingen veranderen, mijn vriendin wil eerst dat het hier weer warm wordt in huis
het is geen probleem, het is een uitdaging
En weet iemand of de anti-vriesbeveiliging ook blijft werken wanneer je met de externe controller (pin 17/18) uitschakelt?joostmaas schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:04:
[...]
.....
Als je de Panan via een thermostaat o.id. opdracht geeft om niet te verwarmen blijft de anti-vriesbeveiliging gewoon werken volgens de service manual (ik heb de pana's nog niet aangesloten, dus nog geen praktijkervaring).
Bij mij werkt sinds 3 weken mijn 5 kW Pana monobloc en ben tevreden tot zover. Nu nog volledig op WAR, maar ik wil ook mijn aan/uit-kamerthermostaat via pin 17/18 gaan aansluiten. Vandaar dat ik hiernaar benieuwd ben.
Verder ben ik nog bezig met mijn meetsysteem met Arduino, chinese flowsensor en tempsensoren voor COP-meting en optimalisatie
Bedankt voor de tipsGasschuif schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Dit gaat niet werken. Trillingen moet je bestrijden (net als geluid) aan de bron. Lees: tussen de unit en de draagconstructie een demper aanbrengen. De draagconstructie moet zo zwaar mogelijk zijn, 2 stoepranden is prima. Het best werken veer dempers zoals eerder gelinkt. Er zijn ook speciale rubber trillingsdempers, zijn wat goedkoper.
Neem flexibele slangen voor de wateraansluiting tussen unit en leidingwerk. De flexen dempen de trillingen naar het leidingwerk.
Weet iemand waar ik die veer dempers kan bestellen?, Zijn dit ze?
https://www.koel-service....king-vibratiekit-1-groen/
Zoals ik het begrepen heb wel. Is eigenlijk alternatief voor de thermostaat aansluiting, ofwel: 'niet verwarmen graag'. Maar garantie tot de deur voor deze mening ;-)ppeter85 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:20:
[...]
En weet iemand of de anti-vriesbeveiliging ook blijft werken wanneer je met de externe controller (pin 17/18) uitschakelt?
[ Voor 29% gewijzigd door joostmaas op 07-02-2017 16:26 ]
Aanvullend op 1: staat dus altijd aan onder de 3 graden, maar is ook wel nodig want het water in het expansievat staat stil en is een flinke plas. Dus ofwel eruit slopen en elders zorgen voor expansie of aangesloten laten.Industryofcool schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:39:
[...]
Begrijp ik het goed dat vorstbeveiligingsoptie 2 die genoemd wordt erop neerkomt dat wanneer je de pomp uit hebt staan en hij ontdekt dat de temperatuur van het water onder de 6 graden is dat hij dan gewoon de normale functie van de warmtepomp aanzet (dit zou dus ook gewoon werken als ik voeding 2 niet aansluit?)
En optie 3 is dus volledig gevoed door supply 2 en treed alleen in werking als de pomp na 4 minuten gewoon bedrijf (wat dus getriggerd wordt door punt 2) het water niet boven de 6 graden uit krijgt?
2: ja, maar onder een bepaalde temperatuur ga je dit dus niet meer redden en heb je de backup heater nodig (hier waren eerder de meningen in deel 2 wat over verdeeld, maar hangt ook af of je aan de kust woont in een grote stad of op het platteland in noord of oost nederland). Ik zou dus in ieder geval aansluiten, kun je altijd nog zien of je de heater gaat gebruiken.
3: ja, plus bij defrosts om het water zo snel mogelijk weer op temperatuur te krijgen, zodat je niet binnen een temperatuurverlaging krijgt. Dit laatste hangt af van je hele opzet of je dit nodig hebt. Zie - alweer...- deel 2. Ik weet dat het een enorme berg is, maar met beetje slim zoeken moet je daar toch vrij snel informatie uit vandaan kunnen plukken.
Met eerdere metingen heb ik de methodes vergeleken. Dit omdat ik een jaarberekening met het KNMI referentiejaar heb gemaakt met daarin het Carnot model. Ik denk dat de tweedegraads polynoom beter fit met de metingen omdat het carnot model (zonder constante zoals in jouw model) bij kleine Ta-Tb sterk begint af te wijken. Je ziet dat de specificatie van Techneco (TNO) ook aardig met de praktijk overeen komt.Jan Treur schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:10:
[...]
OK, dus die 0.4 heeft toch wel wat steun van de feiten. Zoals je kunt zien op p. 6 van ons artikel hebben e daar ook een vast deel A verondersteld naast de factor B die met jouw 0.4 overeen zou komen, en ook nog een C in de breuk. Toe zijn we die A, B en C gaan bepalen op basis van de data.
[

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De dempers hebben een stalen plaatje aan de onderzijde, daarmee zet je ze vast op de banden.Beatman schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:18:
[...]
Hoe monteer je die trillingsdempers dan aan de banden? Aan de boven en onderkant van het rubber blok zit een bout die met een schroef vastgedraaid moet worden.
Uit het rubber steekt een tapeind, daarmee zet je de unit vast.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Zou daar nog een panasonic 5kW monbloc op aangesloten kunnen worden zodat de HP Cube een warmere aanvoer krijgt en meer rendement haalt dan nu. Ook zou de badkamer (HTzone met radiator) daar bij kunnen vanwege de hogere aanvoer. Beide zones zijn met stooklijnen in te stellen.
Andersom geldt natuurlijk ook dat de Panasonic nog een beetje hulp krijgt van de Cube.
Ik wil een stap zetten naar een gasloze woning. Met een aanvoer van 35 kan ik het in een koude periode wel warm houden. De Cube komt echter niet verder dan 25-26. De radiator in de badkamer heeft aan 35 ook genoeg denk ik.
Afgelopen jaarrekening: 1000m3 gas (€780) en 1680kWH (€180). De zonnepanelen hebben 2150 kWh opgebracht.
Er staat een getal van 31800MJ voor verwarming in de ECP berekening. begane grond (vloerverwarming) ca. 99m2 en verdieping (radiatoren, slaapkamers staan nooit open) 59m2.
Ik verwacht met de panasonic minder gas te verbruiken en meer electra maar de HP cube hoeft ook minder lang te draaien dus verbruik zal ook minder zijn.
Op de vloerverwarming zijn 10 groepen aangesloten met gemiddeld een lengte van 80-90 meter denk ik. Er zijn twee van 55 - 65 en een paar van ca. 100m.
Aanvulling: pompcurve Cube

De opvoerhoogte week ik niet maar die is gemiddeld tussen de 2 en 3 heb ik gelezen.
Groepenverdeler:

[ Voor 12% gewijzigd door Pos2007 op 07-02-2017 19:54 ]
De vorstbeveiliging gaat ook in de praktijk aan, bij mij gaat de Pana standaard 's nachts uit en dat gaat goed, ook bij -5.joostmaas schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:04:
[...]
Wat bedoel je met 'uit'? Als je de stroom eraf haalt doet niets het meer, dus heb je ook niets aan sensoren. Als je de Panan via een thermostaat o.id. opdracht geeft om niet te verwarmen blijft de anti-vriesbeveiliging gewoon werken volgens de service manual (ik heb de pana's nog niet aangesloten, dus nog geen praktijkervaring).
Wel een verbruik van ongeveer 0.5 KWH per nacht, waarschijnlijk hoofdzakelijk het warmhouden van het expansievat. Boven de 0 graden vrijwel geen stroomverbruik meer 's nachts. De heater laat ik mooi aangesloten, de Pana weet prima wanneer die ingezet moet worden.
En ja, met nachtverlaging klopt het vervangen van 1M3 door 2 KWH wel ongeveer, dit ging zonder goede nachtverlaging (= kachel uit) zeker niet op.
Heb net de beide Jaga's voorzien van ventilatoren en ben nou helemaal tevreden.
Temperatuur was gisteren om 16:00 15.5 graden, Pana stond uit, aangezet en om 17:00 was het al weer 19 graden, met 38 graden aanvoertemperatuur. Hierna kan de temperatuur terug naar ~32 graden.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Heb je al eens gekeken wat je verbruikt als je de pana snachts langzaam door laat tukkeren? Denk dat je dan een lager dag verbruik hebt en een hoger comfort. Je hoeft dan niet 38 graden te stoken.johnsmith schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:57:
[...]
De vorstbeveiliging gaat ook in de praktijk aan, bij mij gaat de Pana standaard 's nachts uit en dat gaat goed, ook bij -5.
Jazeker, bij mij is het etmaal verbruik een stuk hoger zonder nachtverlaging. De pomp gebruikt tenslotte minimaal 500 watt, en dat 8 uur lang.Willie Wortel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:02:
[...]
Heb je al eens gekeken wat je verbruikt als je de pana snachts langzaam door laat tukkeren? Denk dat je dan een lager dag verbruik hebt en een hoger comfort. Je hoeft dan niet 38 graden te stoken.
Dan mag die bij mij 2 uur bijna volgas gaan, meer dan 1200 watt (zonder defrost) gebruikt het niet. Ik zal binnenkort wel een grafiekje plaatsen.
Comfort is natuurlijk iets minder, maar stoor me er niet zo aan. Ook de gaskachel kreeg het "vroeger" niet veel sneller warm.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
ik vond dat ook een lang traject. 6 weken bezig geweest en heb heel lang op het spoor van een ecodan of pana split H series gezeten. Wel leuk traject maar de traagheid was wel een dingetjeboot77 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:35:
Omdat ik zag dat de tvt voorbij de 10 jaar kwam te liggen heb ik besloten voor de makkelijkste weg. Over 10 jaar zie ik dan wel weer. Dan liggen de kaarten toch anders.
uiteraard is daar gewoon aan gedacht. Geen zorgen voor jou. Enig dingetje is stroomstoring.blauwemac schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Trouwens hoe zit dat bij de Nefit Mono? Dat is een mono met een hydrounit. Betekent dat dat Nefit een klein glycol gevuld systeem heeft? Ik zou dat wel slim vinden. BTW ik vind dat verregweg de mooiste buitenunit onder de WP'S!
Ik ben zo blij dat ik het allemaal zelf kan, geeft een grote mate van rust dat ik niet afhankelijk ben.Knowbody schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:34:
[...]
ik vond dat ook een lang traject. 6 weken bezig geweest en heb heel lang op het spoor van een ecodan of pana split H series gezeten. Wel leuk traject maar de traagheid was wel een dingetje
Omdat ik zag dat de tvt voorbij de 10 jaar kwam te liggen heb ik besloten voor de makkelijkste weg. Over 10 jaar zie ik dan wel weer. Dan liggen de kaarten toch anders.
Dit topic is gesloten.
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!