Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste
Acties:
  • 349.943 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:54:
[...]

In het algemeen geldt voor flowmeters minimaal 5D aanstroom en 2D afstroom voor een beetje nauwkeurige meting. In jouw geval "globaal" gaat het wel goedkomen. 8)
Daarom
De warmtemeter geeft ook slechts aan op hele kWh, dus om het exact te weten moet ik wachten tot hij net over springt.
Toch hoop ik met deze extra gegevens er nog wat uit te kunnen halen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 11:54
Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:00:
[...]

Daarom
De warmtemeter geeft ook slechts aan op hele kWh, dus om het exact te weten moet ik wachten tot hij net over springt.
Toch hoop ik met deze extra gegevens er nog wat uit te kunnen halen.
Je kunt via Setup ook instellen dat hij op één decimaal nauwkeurig kWh aangeeft!

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:49:
[...]

Had al een vermoeden dat je met die zou komen :) maar gaat nog wel een stukje naar rechts inderdaad met die flex, en flauw omhoog.
Zal het zoveel gunstiger uitvallen voor me, of slechter? Het gaat me er om dat ik een beetje kan zien hoeveel warmte mijn huis nodig heeft, flow kan zien, globaal vermogen. En dat kan zo best goed denk ik.
:)
Gaan Tweakers tegenwoordig voor "globaal"? :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:09
koevlaas2 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Heb je toevallig de temp in huis verhoogd sinds de ELGA ?
Bij ons zitten we op 1.5c gemiddeld meer dan voor de WP, hierdoor klopt de som voor ons ook niet.
Wel is onze SCOP 4 en een beetje tot nu toe, zo kloppen de (overige) rekensommen bij ons nog wel.
Hogere temperatuur is hier ook het geval. De reden is volgens mij dat in de CV tijd je heel snel nog even een graadje erbij kan doen als je het om wat voor reden ook het een beetje kil vindt. Met de WP is dit niet mogelijk. Dus ga je voor het gemak wat warmer stoken.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:55
Noord27 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:43:
Waarom meteen naar Jaga's grijpen? Heb sinds een paar dagen speed comfort aangebracht op t33 radiatoren. Dat maakt groot verschil en een stuk betaalbaarder.

Onze woning is ook uit '89 en een 2-kapper. Wel vloerverwarming als bijverwarming. Maar om nu meteen naar Jaga's te gaan grijpen is een uiterste hoor. T33 radiatoren gaan prima met een ventilator er onder, zoals een Speed Comfort systeem.
Ik had net 2 nieuwe verticale radiatoren (T22) 60x200 gekocht en daar had ik SpeedComfort ingezet. Dit werkt inderdaad. Maar kon niet lager dan 50 graden halen. Er moest dus iets beters komen. Nu met 35 graden en woonkamer is veel sneller warm.
Jaga is eigenlijk niet eens zo duur als je naar de afgifte vermogens gaat kijken.

Ik heb onderstaande dus in de aanbieding:
https://www.warmteservice...lakke-radiator/p/24258865
Ik had uitgerekend dat ie nog maar 1300 watt afgifte zou hebben bij 50 graden, en maar 500watt bij 35 graden. Dus ja daar heb je niet zo veel aan. En dat ga je ook niet redden met een ventilatorretje.
Voor de duidelijkheid ik en anderen hebben geen vloervewarming.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 11:16
Ik ben hier nieuw en hoor graag jullie advies of tips.

Ik woon alleen in een goed geïsoleerde appartement, op de 5e etage in Amsterdam. Ik hoef nauwelijks te stoken door mijn buren en inclusief SWW (sanitair warm water) verbruik ik 15Kj per jaar aan stadsverwarming. Dat kost bij de Nuon 35 euro op jaarbasis. Ik betaal echter jaarlijks 500 euro vanwege de vaste kosten en dat stijgt jaarlijks. Dat wil ik niet meer. Het liefst wil ik een warmtepompboiler die ook mijn huis kan verwarmen.
Opzeggen van de stadsverwarming is geen punt, gelukkig. Maar dan? Ik heb een mechanische ventilatie uit 1990 van Itho (inmiddels losgekoppeld) en als ik het goed begrijp heb ik met een split-systeem een optimaal rendement. Helaas kan ik (buiten) geen buitenunit plaatsen. Maar op de plek waar mijn mechanische ventilator zat heb ik wel ruimte om een buitenunit te plaatsen. Daar komen vier ventilatiebuizen samen (2 van binnen en twee van buiten). Als ik niet teveel vraag van deze unit, dan zou dat toch moeten werken?

Helaas heb ik tot nu toe geen enkele installateur gevonden die mee kan of wil denken met mij.
Mijn vraag:
1 Wat is er echt nodig om een buitenunit binnen te plaatsen? Wat moet ik daarvoor doen?
2 Welke warmtepompboiler kan ik het beste daaraan koppelen, die ook mijn CV kan voeden voor die enkele momenten dat het net te koud is binnen?
3 Wat is er extra nodig als ik eventueel zomers nog wil kunnen koelen?

Ik hoor heel graag jullie suggesties. Ik vermoed dat ik met een 5Kw systeem al klaar kan zijn.
Alvast bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het probleem is twee ledig. Een warmtepompboiler doet geen cv water en kan niet koelen. (mits je tijdens verwarmen van het tapwater, de ventilatie lucht gebruikt om te koelen)
Je zou een warmtepompboiler moet vinden met een extra spiraal voor je cv water, maar dan kan je nog steeds niet controleerbaar koelen.
Er bestaan "gewone" boilers met een extra spiraal, bedoeld voor zonnecollectoren op aan te sluiten.
Die kan je misschien misbruiken voor de cv door laten stromen. Maar cop=1
https://elektrischeboiler.eu/lemet-zonneboilers

Brink heeft wel ventilatiesystemen om te koelen en te verwarmen, maar dan heb je nog steeds geen tapwater. Dan heb je nog steeds een warmtepomp nodig om daar op aan te sluiten.
http://www.brinkclimatesy...t-voor-%E2%80%98nul-op-de
Ik douche hier op een douchewtw en een doorstroomverwarmer. (maar dat mag ik niet meer adviseren ivm het hoge vermogen wat dat trekt ;) )
Voor de keuken heb ik een quooker.

Alle warmtepompen hebben wel een gelijke eigenschap. Vaak gebruiken ze veel ventilatielucht.
Wat mogelijk weer minder geschikt is in jou situatie.

Rol-co heeft ooit in zijn pre-"globaal" tijd een kleine zwembadwarmtepomp binnen gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2017 05:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bram-Bos schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:08:
[...]

Je kunt via Setup ook instellen dat hij op één decimaal nauwkeurig kWh aangeeft!
Staat niet in de manual, setup kom je in door de knop ingedrukt te houden en dan de spanning er op?
Dit is een batterij versie namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Gaan Tweakers tegenwoordig voor "globaal"? :+
Zolang ik hier ir thermometers zie wel denk ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
hansvw schreef op maandag 6 februari 2017 @ 04:49:

Ik woon alleen in een goed geïsoleerde appartement, op de 5e etage in Amsterdam. Ik hoef nauwelijks te stoken door mijn buren en inclusief SWW (sanitair warm water) verbruik ik 15Kj per jaar aan stadsverwarming. Dat kost bij de Nuon 35 euro op jaarbasis. Ik betaal echter jaarlijks 500 euro vanwege de vaste kosten en dat stijgt jaarlijks. Dat wil ik niet meer. Het liefst wil ik een warmtepompboiler die ook mijn huis kan verwarmen.
Opzeggen van de stadsverwarming is geen punt, gelukkig. Maar dan? Ik heb een mechanische ventilatie uit 1990 van Itho (inmiddels losgekoppeld) en als ik het goed begrijp heb ik met een split-systeem een optimaal rendement. Helaas kan ik (buiten) geen buitenunit plaatsen. Maar op de plek waar mijn mechanische ventilator zat heb ik wel ruimte om een buitenunit te plaatsen. Daar komen vier ventilatiebuizen samen (2 van binnen en twee van buiten). Als ik niet teveel vraag van deze unit, dan zou dat toch moeten werken?

Helaas heb ik tot nu toe geen enkele installateur gevonden die mee kan of wil denken met mij.
Mijn vraag:
1 Wat is er echt nodig om een buitenunit binnen te plaatsen? Wat moet ik daarvoor doen?
2 Welke warmtepompboiler kan ik het beste daaraan koppelen, die ook mijn CV kan voeden voor die enkele momenten dat het net te koud is binnen?

Ik hoor heel graag jullie suggesties. Ik vermoed dat ik met een 5Kw systeem al klaar kan zijn.
Alvast bedankt !
toon volledige bericht
In dit specifieke geval:

Neem dan een kant en klare WP boiler.

Gooi de verwarming er geheel uit en pak wat elektrische convectors van bijv. Stiebel Eltron

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:26:
[...]

Ineens vraag ik mij af of er überhaupt een dame tussen de posters op dit forum zit ?
Dat vraag ik me ook af.

Er zijn wel genoeg die een dame posten. Ze heet Elga.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
koevlaas2 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:40:
[...]

Deze snap ik even niet ? Taanvoer - Tretour ? meenemen in een tabel met verwacht verbruik ??

Hier begint de WTW ook zijn invloed uit te oefenen, de woonkamer zakt erg langzaam in temperatuur en boven is het ook warmer/geen koudeval meer en geen lawaai van buiten ivm dichte roosters.
Verder is de vochtigheid nu zo'n beetje 52% waar normaal dit rond de 60 zat, in de eerste 2 weken van de WTW zaten we zelfs rond de 40% omdat de WTW toen wat hoger ingesteld stond. Het optimum ben ik nog aan het bepalen, gelukkig zit er een traploze regeling op dus ik kan lekker spelen met de instelling.
Ik bedoel dat warmteverlies van het huis EN de temperatuur waarop je verwarming werkt samen het te verwachten verbruik bepalen.
Dus bij VV en ZLTV met Ta = 25 kan je van COP=4 uitgaan en is 1m3 gas te vervangen met 2 kwh elektra. Bij Ta = 35-40 is het COP=3 en 1m3 gas = 2.5-3 kwh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:20
mgroen81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 01:54:
[...]

Ik had net 2 nieuwe verticale radiatoren (T22) 60x200 gekocht en daar had ik SpeedComfort ingezet. Dit werkt inderdaad. Maar kon niet lager dan 50 graden halen. Er moest dus iets beters komen. Nu met 35 graden en woonkamer is veel sneller warm.
Jaga is eigenlijk niet eens zo duur als je naar de afgifte vermogens gaat kijken.

Ik heb onderstaande dus in de aanbieding:
https://www.warmteservice...lakke-radiator/p/24258865
Ik had uitgerekend dat ie nog maar 1300 watt afgifte zou hebben bij 50 graden, en maar 500watt bij 35 graden. Dus ja daar heb je niet zo veel aan. En dat ga je ook niet redden met een ventilatorretje.
Voor de duidelijkheid ik en anderen hebben geen vloervewarming.
Verticale radiatoren is idd funest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 05:39:
[...]

Staat niet in de manual, setup kom je in door de knop ingedrukt te houden en dan de spanning er op?
Dit is een batterij versie namelijk
Zie de Technical Description pagina 51 e.v.
Contact voor Setup achterop kortsluiten, dan komt de meter weer in 'Transport State' en krijg je een Setup Loop

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:48

Mijn vraag:

Alvast bedankt !
toon volledige bericht
Een LL WP is ook niet mogelijk vanwege de buitenunit?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 09-05 07:14
Wanneer we pur sang naar een vergelijking kijken van WP's, welke waarden zijn dan echt interessant om te vergelijken. Als ik een aantal 1 fase WP's qua specificatieblad naast elkaar leg, zijn de verschillen onderling niet erg groot.
Qua verwarmingsvermogen zoek je uiteraard dezelfde types, maar vervolgens wijkt bijvoorbeeld de COP (A7/W35) weinig tot niets af. Fabrikanten zijn over het algemeen de grotere merken.
Het kWh verbruik stond hierboven al in een grafiek en zal onderling vermoedelijk ook niet zo veel afwijken.

Met andere woorden, waarop beoordeel je de geschiktheid van een WP, ik kan mij niet voorstellen dat er enkel naar de prijs en uiterlijk gekeken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:50:
[...]

Ik bedoel dat warmteverlies van het huis EN de temperatuur waarop je verwarming werkt samen het te verwachten verbruik bepalen.
Dus bij VV en ZLTV met Ta = 25 kan je van COP=4 uitgaan en is 1m3 gas te vervangen met 2 kwh elektra. Bij Ta = 35-40 is het COP=3 en 1m3 gas = 2.5-3 kwh
Ta=33 bij mij en de SCOP=4, de cijfers liggen dus net iets gunstiger.
Bij jou maakt de KWH meter toeren vanwege de constante temperatuur die je aanhoudt, in de nacht is je COP niet zo hoog. Probeer eens een graadje nachtverlaging kijken hoeveel dit scheelt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vraag:

Alvast bedankt !
toon volledige bericht
W/L WP buitenunit op je balkon, vervang je ventilatie door een WTW exemplaar en neem een kleine spiraal boiler voor SWW.
Warmtepompboiler maken best nog veel geluid en zuigen ook veel warmte uit je huis dus deze beveel ik je niet aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik zou haast zeggen ( tegen mijn principe in ) geen wp.
Elec boilertje voor sww, en ir paneeltjes voor de warmte, eventueel nog met wtw voor de afzuiging.

Snel, simpel en goedkoper dan SV.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:35:
Wanneer we pur sang naar een vergelijking kijken van WP's, welke waarden zijn dan echt interessant om te vergelijken. Als ik een aantal 1 fase WP's qua specificatieblad naast elkaar leg, zijn de verschillen onderling niet erg groot.
Qua verwarmingsvermogen zoek je uiteraard dezelfde types, maar vervolgens wijkt bijvoorbeeld de COP (A7/W35) weinig tot niets af. Fabrikanten zijn over het algemeen de grotere merken.
Het kWh verbruik stond hierboven al in een grafiek en zal onderling vermoedelijk ook niet zo veel afwijken.

Met andere woorden, waarop beoordeel je de geschiktheid van een WP, ik kan mij niet voorstellen dat er enkel naar de prijs en uiterlijk gekeken kan worden.
Goed opgemerkt. Je ziet dat 5 kW de meest efficiënte types zijn met een iets hogere COP dan de wat hogere vermogens.

Verder zitten er verschillen in de compressoren. Scroll/Swing/....
De verschillen zitten dan oa in het geluid, de afwerking, de intelligentie vd besturing. Zelfs het bedienpaneel kan de keuze beinvloeden.

Verder zitten er verschillen in het vermogen bij lage temperaturen. Hoe doen ze dat. De ene grijpt al naar een backup heater en de ander gaat gewoon stug door.

Het beste is om geïnstalleerde WP'S werkend te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
BarryH schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:50:
[...]

Ta 25 is haast onmogelijk. Dan moet je bijna passief gebouwd hebben en/of heel veel opp (vloer+ wandverw)

Mijn inziens boven de 35 graden is het minder gunstige gebied voor een WP wat betreft het aantal kwartjes dat erin moeten.

30-35 graden season wise lijkt mij prima om de vuistregel 1:2 te hanteren. Maar dan moet je wel voorheen ook continue gestookt hebben met weinig tot geen nachtverlaging. En uitgaande van vloerverwarming.

In andere gevallen kan ik me voorstellen dat het 1:2.5 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:44:
[...]

W/L WP buitenunit op je balkon, vervang je ventilatie door een WTW exemplaar en neem een kleine spiraal boiler voor SWW.
Warmtepompboiler maken best nog veel geluid en zuigen ook veel warmte uit je huis dus deze beveel ik je niet aan.
Waarom zo ingrijpend ? Er wordt al nauwlijks gestookt dus "eigen" energieverlies is er niet. Dat wordt door alle buren gecompenseerd.

Gewoon SW afsluiten en wat convectors erin. Die staan toch haast nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos

Echt maar 15 KJ??? Dat is ± 4,16 Wh. Dat is onwaarschijnlijk laag, en dan is 35 euro wel weer heel veel geld.
Is het niet 15 GJ?

Edit: zelf ook omrekeningsfoutje gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 06-02-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:25:
[...]

Echt maar 15 KJ??? Dat is ± 4,16 kWh. Dat is onwaarschijnlijk laag, en dan is 35 euro wel weer heel veel geld.
Is het niet 15 MJ?
Oeps, ik zie het. Het is 15 Gj. Typfout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Waarom zo ingrijpend ? Er wordt al nauwlijks gestookt dus "eigen" energieverlies is er niet. Dat wordt door alle buren gecompenseerd.

Gewoon SW afsluiten en wat convectors erin. Die staan toch haast nooit aan.
Als ik van 15 Kj even 15 Gj maak dan is dit nog ca 520m3 gas, net even teveel voor cop=1 verwarming.
Ventilatie infrastructuur is er toch, dus waarom dan links laten liggen ? Met 500 kosten per jaar kan je best e.e.a investeren.
Kosten plaatje:
WP= € 1000,- na subsidie
Ventilatie WTW € 1000,-
Boiler paar 100
Totale investering valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:16
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:34:
[...]

Als ik van 15 Kj even 15 Gj maak dan is dit nog ca 520m3 gas, net even teveel voor cop=1 verwarming.
Ventilatie infrastructuur is er toch, dus waarom dan links laten liggen ? Met 500 kosten per jaar kan je best e.e.a investeren.
Kosten plaatje:
WP= € 1000,- na subsidie
Ventilatie WTW € 1000,-
Boiler paar 100
Totale investering valt erg mee.
Wel erg rooskleurig; aanleg kosten? extra groepen in meterkast? Geluid? Comfort verlies?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hansvw schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:32:
[...]

Oeps, ik zie het. Het is 15 Gj. Typfout....
Dat is dan 333,9 euro aan variabele kosten, ipv 35 euro
Nuon: "Per Gigajoule betaalt u € 22,26."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:38:
[...]

Wel erg rooskleurig; aanleg kosten? extra groepen in meterkast? Geluid? Comfort verlies?
5 KW model kan in een gewoon stopcontact en maakt ook niet zo'n herrie.
Comfort winst bedoel je ?
Aanleg kunnen Amsterdammers toch wel zelf ? Anders woont een ilpendammer vlakbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:53:
[...]

Ik zou haast zeggen ( tegen mijn principe in ) geen wp.
Elec boilertje voor sww, en ir paneeltjes voor de warmte, eventueel nog met wtw voor de afzuiging.

Snel, simpel en goedkoper dan SV.
Daarop in hakende: iemand op tweakers die ook daadwerkelijk gebruikt maakt van IR panelen als (bij)verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:38:
[...]

Dat is dan 333,9 euro aan variabele kosten, ipv 35 euro
Nuon: "Per Gigajoule betaalt u € 22,26."
Dan bedraagt de totale rekening €800,- p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Ik in de war of de WAR ?
Standaard staat de WAR van een Pana ingesteld op Ta 35 bij Tb 15 en Ta 40 bij Tb -5. Ik neem aan dat er dus een 1C verhoging van de Ta plaatsvindt per 4C verlaging v.d. Tb en dat dit een lineair verband heeft.
Ik heb mijn instelling verandert naar Ta 23 bij Tb 15 en Ta 42 bij Tb -5. Als dat lineaire verband er is zou ik bij een Tb 4, afgelopen nacht, een Ta verwachten van ongeveer 33 maar deze daalde naar 30. Volgens mijn logica, zou elke graad verlaging van Tb in een Ta verhoging van 1C moeten resulteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QHsVKuIDAcVhjOXsvIAN2stW/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 06-02-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Daarop in hakende: iemand op tweakers die ook daadwerkelijk gebruikt maakt van IR panelen als (bij)verwarming?
Ik heb enkele maanden IR-Folie als basisverwarming gebruikt, gasmeter reeds afgesloten en WP nog niet aangesloten. Deze folie wordt in de markt gezet als vloerverwarming met een oppervlakte temperatuur van ongeveer 35C. Ik had deze folie als een soort 'radiator' verticaal tegen de muur opgesteld met een reflecterende aluminiumnoppenfolie als reflector er achter,in totaal 1.8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:01:
[...]

Verticale radiatoren is idd funest.
sorry, maar bedoel je in het algemeen, voor LTV en geldt het ook voor Jaga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
datadevil schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:13:
[...]

sorry, maar bedoel je in het algemeen, voor LTV en geldt het ook voor Jaga?
De afgifte van een verticaal geplaatste radiator is een stuk lastiger als een horizontaal geplaatste. Waterzijdig inregelen kan dat wel grotendeels weg poetsen. Maar de warmte in je radiator blijft toch naar het hoogste punt gaan. En dat is bij verticaal geplaatste radiatoren een kleiner geheel als horizontaal.

Ben nu bezig met waterzijdig inregelen, wat niet mee valt.. Hebben in de woonkamer horizontale radiatoren en de vorige bewoners hebben in de serre (uitbouw) gekozen voor 2 verticaal geplaatste radiatoren. Ondanks dat de verticaal geplaatste aardig grote jongens zijn, blijven ze minder warmte afgeven als de kleinere in de woonkamer die horizontaal hangen. Hoe ik het ook af wil regelen.
Anoniem: 266924 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:04:
[...]

Ik heb enkele maanden IR-Folie als basisverwarming gebruikt, gasmeter reeds afgesloten en WP nog niet aangesloten. Deze folie wordt in de markt gezet als vloerverwarming met een oppervlakte temperatuur van ongeveer 35C. Ik had deze folie als een soort 'radiator' verticaal tegen de muur opgesteld met een reflecterende aluminiumnoppenfolie als reflector er achter,in totaal 1.8kW
En dat werkte wel naar verwachting? Het lijkt mij een prettige aanvulling bij een WP systeem als die het niet helemaal mocht trekken op echt koude en lange periodes. Prettiger en netter weg te werken als een E-kacheltje in ieder geval..

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 06-02-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:41:
[...]

5 KW model kan in een gewoon stopcontact en maakt ook niet zo'n herrie.
Comfort winst bedoel je ?
Aanleg kunnen Amsterdammers toch wel zelf ? Anders woont een ilpendammer vlakbij :)
haha ! ;)
Die ilpendammer is van harte welkom !!!! Ik betaal graag je reiskosten.

De varianten spoken door mijn hoofd en ik ben te dom om echt helderheid te krijgen over alle technische en financiële ins en outs. Je bent dus zeer welkom ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:49:
[...]

Dan bedraagt de totale rekening €800,- p/j.
Ik betaal nu aan de nuon voor mijn afname inclusief vaste kosten 500 euro per jaar. Daarvan is ongeveer 35 euro afname (variabele deel). De rest zijn vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hansvw schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:27:
[...]

Ik betaal nu aan de nuon voor mijn afname inclusief vaste kosten 500 euro per jaar. Daarvan is ongeveer 35 euro afname (variabele deel). De rest zijn vaste kosten.
Dan blijft de vraag hoeveel energie je daadwerkelijk gebruikt. 35 euro variabel zou neerkomen op ± 1,5 GJ i.p.v. de 15 GJ die je eerder meldde. Scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Dan blijft de vraag hoeveel energie je daadwerkelijk gebruikt. 35 euro variabel zou neerkomen op ± 1,5 GJ i.p.v. de 15 GJ die je eerder meldde. Scheelt nogal.
Toch nog even nagekeken. Verbruik over 2016 2,58 Gj maakt 47 euro. Totale kosten over 2016: 540 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Daarop was mijn reactie ook gebasseerd.

(Weet niet of een WP of airco nou een goed advies is in geval van flats) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:20:
[...]

En dat werkte wel naar verwachting? Het lijkt mij een prettige aanvulling bij een WP systeem als die het niet helemaal mocht trekken op echt koude en lange periodes. Prettiger en netter weg te werken als een E-kacheltje in ieder geval..
Dat werkte prima, ik houdt het ook in gedachten als backup voor zeer extreme omstandigheden. De capaciteit van mijn versie is 200W/m2 en kost ook nog eens geen d..l. http://www.ebay.de/itm/IN...15ec5f:g:ocAAAOxyBPZThbBh
Volgens mij heb ik er nog minder voor betaald bij een Hongaarse webshop. Met behulp van een 'broedstoof' thermostaat kun kun je e.e.a. zeer nauwkeurig regelen zonder het wolkje voor de zon effect wat je met een 'normale' thermostaat wel zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-04 02:07
hansvw schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:43:
[...]

Toch nog even nagekeken. Verbruik over 2016 2,58 Gj maakt 47 euro. Totale kosten over 2016: 540 euro.
Das zeker niet veel, 1 persoonshuishouden? Heb je een inpandige gallerij hal?
Zou je die nog leeg kunnen zuigen met een ventilatie WP boiler >:)

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb hier een 300 liter sww tank gevuld met cv-water. Daar doorheen loopt de warmtewisselaar met ongeveer 27 liter inhoud. Ik breng het vat één maal per dag op 55 gradenc ( 18.00 uur) . Als ik er een bad mee vul, loopt de temperatuur terug naar ongeveer 47 graden op het eind. Ik heb een Grohe 200 thermostaatkraan gemonteerd.
Maar mijn bad wordt maar nauwelijks 38 graden.
Blijkbaar mengt de thermostaatkraan vrij veel koud water bij, ook in de warmste stand.
Grohe nederland gebeld, en de situatie uitgelegd. De reactie: al onze thermostaat kranen hebben minimaal 6 liter water van 60 graden per minuut nodig. Mijn reactie: Dan is er nog het nodige werk aan de winkel voor jullie om eea aan te passen, anders houd grohe op te bestaan voor warmtepomp gebruikers. Reactie terug: of warmtepompen houden op te bestaan!!???? 8)7 |:( _/-\o_

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Laatst online: 12-04 02:07
patrickvanvalen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:51:
Ik heb hier een 300 liter sww tank gevuld met cv-water. Daar doorheen loopt de warmtewisselaar met ongeveer 27 liter inhoud. Ik breng het vat één maal per dag op 55 gradenc ( 18.00 uur) . Als ik er een bad mee vul, loopt de temperatuur terug naar ongeveer 47 graden op het eind. Ik heb een Grohe 200 thermostaatkraan gemonteerd.
Blijkbaar mengt de thermostaatkraan vrij veel koud water bij, ook in de warmste stand.
Grohe nederland gebeld, en de situatie uitgelegd. De reactie: al onze thermostaat kranen hebben minimaal 6 liter water van 60 graden per minuut nodig. Mijn reactie: Dan is er nog het nodige werk aan de winkel voor jullie om eea aan te passen, anders houd grohe op te bestaan voor warmtepomp gebruikers. Reactie terug: of warmtepompen houden op te bestaan!!???? 8)7 |:( _/-\o_
Haha, mocht je een goeie thermostaat kraan hebben gevonden, laat het ons weten. Wellicht handig dit soort info bij de start post te vermelden?

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Haha sufkuts

Zit warm en koud niet gewisseld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
[...]

2,58 GJ = 716 kWh

Als je dat aan elektriciteit zou gebruiken met COP = 1 (infraroodpanelen oid voor verwarming, e-boiler of doorstromer voor SWW) ben je per jaar 143,20 euro kwijt. TvT van 1 jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:17:
[...]

Dat vraag ik me ook af.

Er zijn wel genoeg die een dame posten. Ze heet Elga.
Of Geisha 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

2.58 GJ= 89m3 gas, dan kan je gewoon je föhn aanzetten :)
Waarschijnlijk gebruik je alleen SV voor douchen, hier kan je dan een kleine electra boiler voor neerzetten.
Je hebt met zo'n klein verbruik helemaal geen WP nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik douche en badder met 2 Grohe kranen en mijn vat is 45c (soms maar 40c) en dit gaat prima.
Wel je thermostaten even heen en weer draaien 1x per maand om de boel soepel te houden.
Blij dat ik mijn tijd niet aan het bellen met grohe heb verspild :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:41:
[...]

5 KW model kan in een gewoon stopcontact
Als je het elektrisch element wilt aansluiten dan heb je in ieder geval een aparte extra groep daarvoor nodig (en anders moet je eigenlijk wel glycol gebruiken). En liefst (ik ben maar een keertje voorzichtig, maar ik bedoel eigenlijk altijd) heeft ook de Pana 5kW zelf een eigen groep met vaste aansluiting nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
Ondanks het feit dat het een algemeen topic is, wil ik toch even ventileren.

Zoals eerder gepost lijken alle WP's gelijkwaardig aan elkaar, wanneer het vermogen als referentiepunt wordt genomen. Aangezien installateurs erg druk lijken te zijn (offertes worden niet geleverd, contact verloopt stroef, etc.), nu maar de knoop doorgehakt. We gaan verder met een Loria ten gunste van een Ecodan. De specificaties (op papier) zijn nagenoeg gelijk en het concurrentie overzicht, van Techneco overigens, ziet er prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:16
Heb je je kraan wel gecalibreerd?. In de handleiding staat hoe dat moet. Uit de doos is hij ingesteld voor de standaard situatie. Heb je afwijkende druk of temperaturen dan staat het corrigerende element op zijn eind en haalt of de temperatuur of de waterhoeveelheid niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
wervisser schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:24:

Zoals eerder gepost lijken alle WP's gelijkwaardig aan elkaar, wanneer het vermogen als referentiepunt wordt genomen. Aangezien installateurs erg druk lijken te zijn (offertes worden niet geleverd, contact verloopt stroef, etc.), nu maar de knoop doorgehakt. We gaan verder met een Loria ten gunste van een Ecodan. De specificaties (op papier) zijn nagenoeg gelijk en het concurrentie overzicht, van Techneco overigens, ziet er prima uit.
Mooi zo. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met de Loria, dus blijf posten als hij hangt.
Gezien de reputatie van Techneco denk ik dat je je geen buil zult vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

wervisser schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:35:

Ik heb mijn Ecodan gekozen vanwege de beschikbaarheid van technische knowhow bij kapotte onderdelen. Er is een STEK bedrijf hier dat Mitsu dealer is namelijk.Dus snel onderdelen beschikbaar.
Daarnaast om het minimaal geleverde vermogen dat passend is bij mijn situatie.
Verder de goede naam van het merk, al blijft dat altijd afwachten hoe zich dat vertaald.
COP zal weinig uitmaken tussen de bekende goede merken, al moet je wel goed blijven kijken welk vermogen er nog wordt geleverd bij -10C.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Wie gaat hem installeren?

Welke versie ga je laten installeren trouwens?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Ja, er is een topic daarover.
Bijverwarmen met IR-panelen. Zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27

Oostelbos of de Groot? Loria Duo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33

Mijn vraag:

Alvast bedankt !
toon volledige bericht
Een ventilatiewarmtepomp met boiler is ook nog een optie. Inventum ecolution combo. Zorgt voor verwarming en er zit een 50 L boiler voor SWW in. Tekorten opvangen met elektrisch verwarmen \IR panelen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 07:58
Haal de kraan eens uit elkaar, schoonmaken, regeldeel een beetje invetten en vaak functioneert hij daarna een stuk beter. Daarnaast moet je hem ook instellen, kap eraf, openzetten en op maximal doorstromen zetten en dan met een thermometer en een inbussleutel instellen op de juiste temperatuur. Had hier namelijk ook een problem met een grohe thermostaat kraan.

[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 06-02-2017 13:40 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 22:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Iemand ervaring met een hybride CV installatie? Mijn CV ketel is aan vervanging toe, en vind een WP interessant.

Tegelijkertijd verwarm ik mijn huis met 65 graden aanvoertemperatuur en vraag ik me af of het dan zin heeft.

Investeren in LTV verwarming staat over 5 jaar op de planning, nu bewust nog niet.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
prein2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:41:
Iemand ervaring met een hybride CV installatie? Mijn CV ketel is aan vervanging toe, en vind een WP interessant.

Tegelijkertijd verwarm ik mijn huis met 65 graden aanvoertemperatuur en vraag ik me af of het dan zin heeft.

Investeren in LTV verwarming staat over 5 jaar op de planning, nu bewust nog niet.
Er zijn hier verschillende posters met Elga of Daikin hybride opstellingen. De Elga-gebruikers hier proberen echter het gasgebruik veel verder te beperken dan waar die Elga voor ontworpen is. Ik kan me voorstellen dat je in jouw situatie ook wat aan een Elga of Daikin hebt, maar dan alleen bij buiten-temperaturen hoger dan 4˚C.

Nota Bene: duo-bedrijf van Elga + gasketel werkt lang niet altijd even soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Je zou al mijn prosa hier kunnen lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Ik bespeur hier meer dan gemiddelde interesse van de kant van Martin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

Douche je wel met stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:39:
[...]

Douche je wel met stadsverwarming?
89m3 sommigen hebben dit al aan warm afwaswater :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07

je kan kijken naar HT warmtepompen, geschikt om een hoge temperatuur te realiseren. (panasonic is het merk geloof ik).

ik heb mn huis flink nageisoleerd en heb ook gewoon paneelradiatoren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:57

Je kan ook T33 radiatoren hangen op de plek van de T11 of T22,s

scheelt aanzienlijk kwa water temperatuur

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

https://www.mupload.nl/img/czemj5pv55vcr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xdbuw1pprg1rc.jpg

Ik wil deze verdeler gaan hergebruiken voor de WP, dus zonder pomp.
Als ik de retour nu op de voorste balk zet, daar waar nu de aftapper zit, ben ik dan een eind op weg, of moet ik de pomp ook nog zien in te blokken.
En is mijn gedachte goed betreffende de "stromingen"? (rood en geel) :?

Oeps... ff naar het vloerverwarming topic doen?

[ Voor 31% gewijzigd door hrt op 06-02-2017 17:56 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:12:
https://www.mupload.nl/img/czemj5pv55vcr.jpg

Ik wil deze verdeler gaan hergebruiken voor de WP, dus zonder pomp.
Als ik de retour nu op de voorste balk zet, daar waar nu de aftapper zit, ben ik dan een eind op weg, of moet ik de pomp ook nog zien in te blokken.
En is mijn gedachte goed betreffende de "stromingen"? (rood en geel) :?

Oeps... ff naar het vloerverwarming topic doen?
Zo werkt het wel idd, alleen je aanvoer is dan nog dun (15mm ??) waardoor de flow niet echt groot word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:27:
[...]

Zo werkt het wel idd, alleen je aanvoer is dan nog dun (15mm ??) waardoor de flow niet echt groot word.
15 mm? Zit met 3/4" aangesloten, wel is waar een 1/2" ventiel.

Edit.
Die 2 x 15 gaan naar een radiator....

3/4" Komt van boven ;)

[ Voor 10% gewijzigd door hrt op 06-02-2017 17:33 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 12:53
Er is een serie thermostaatkranen van Grohe die altijd koud water bijmengt om het huis koel te houden.
Ik vermoed dat deze ook uit die serie komt...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:30:
[...]

15 mm? Zit met 3/4" aangesloten, wel is waar een 1/2" ventiel.

Edit.
Die 2 x 15 gaan naar een radiator....

3/4" Komt van boven ;)
Je kan natuurlijk je pomp ook nog langzamer laten draaien, een 5uF* 400V condensator in serie met je 230v aansluiting voor je pomp en voila de boel gaat langzamer draaien.

* Exacte waarde dient te worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Als de LTV nog even op zich laat wachten kun je overwegen alvast de Daikin hybrid te nemen. De warmtepomp kan in een later stadium worden geplaatst/aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er is nu 24h voorbij en heb 57kWh aan warmte gemaakt voor het huis.
Kamer 24/7 21,7 graden
Buiten 2 tot 6 graden

Is dit veel of weinig voor een 400m3 rijtjes huis "88? Hoeveel warmte hebben jullie nodig de afgelopen 24h (Verschilt per huis en isolatie natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-04 10:46
Rol-Co, als ik jou Live output bekijk van de warmtepomp dan gaat hij vaak aan en uit op een dag.
Met als resultaat vol vermogen aan het begin en daarna zwakt hij af tot de boel op temperatuur is.

Valt hier misschien nog iets aan te halen?

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:48:
[...]

Oostelbos of de Groot? Loria Duo?
mkleinman schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Om beide maar gelijk te antwoorden.

De Groot Service uit Tilburg is vanmiddag weer langs geweest, maar nu om mijn offerte aan te passen. Ondanks zijn volle overtuiging dat een 5 persoonshuishouden op 200L kan draaien (SWW op 45graden), ben ik eigenwijs en wil graag een 300L boilervat O-)
Het kost uiteraard iets meer, maar wanneer ik nu kies voor 200L en er achter kom dat ik 10L tekort kom.... |:(

Het wordt dus een complete Techneco installatie waaronder een Loria 6008, 300L boilervat en een hoop hak/breekwerk.
Maar eerst nog even de laatste puntjes op de i voor een duurzaamheidslening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rene A schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:37:
Rol-Co, als ik jou Live output bekijk van de warmtepomp dan gaat hij vaak aan en uit op een dag.
Met als resultaat vol vermogen aan het begin en daarna zwakt hij af tot de boel op temperatuur is.

Valt hier misschien nog iets aan te halen?
Dat klopt! Maar dat is niet vol vermogen hoor, het is slechts 50%, vol vermogen is 2500W :)
De 780W is het laagste wat hij kan.

Hij loopt op een WAR regeling zonder ruimte thermostaat dus synchroon met de binnen temperatuur.
Word het kouder doet hij het zelfde alleen blijft hij langer laag lopen. De hoeveelheid aan uit kan ik niet echt minderen, ik heb hem al van 48x in 24h naar 20 gekregen.
Het is toch altijd een 20 min, dus echt slecht is het niet voor hem denk ik hoor, en nooit op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:43:
[...]

[...]

Om beide maar gelijk te antwoorden.

De Groot Service uit Tilburg is vanmiddag weer langs geweest, maar nu om mijn offerte aan te passen. Ondanks zijn volle overtuiging dat een 5 persoonshuishouden op 200L kan draaien (SWW op 45graden), ben ik eigenwijs en wil graag een 300L boilervat O-)
Het kost uiteraard iets meer, maar wanneer ik nu kies voor 200L en er achter kom dat ik 10L tekort kom.... |:(

Het wordt dus een complete Techneco installatie waaronder een Loria 6008, 300L boilervat en een hoop hak/breekwerk.
Maar eerst nog even de laatste puntjes op de i voor een duurzaamheidslening :+
Waarom hakken en breken, een diamantboor glijdt als een mes door de boter.
300L is een goede keuze met 5 personen, op 45c kan je er nog 2x ruim van douchen met de WP uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:56:
[...]

Waarom hakken en breken, een diamantboor glijdt als een mes door de boter.
300L is een goede keuze met 5 personen, op 45c kan je er nog 2x ruim van douchen met de WP uit.
Ja, was ook meer een 'figure of speech'. Er zal een betonboringsbedrijf langs komen om door de vloer naar de kruipruimte te boren en vervolgens een keer naar binnen voor de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:29:
Er is nu 24h voorbij en heb 57kWh aan warmte gemaakt voor het huis.
Kamer 24/7 21,7 graden
Buiten 2 tot 6 graden

Is dit veel of weinig voor een 400m3 rijtjes huis "88? Hoeveel warmte hebben jullie nodig de afgelopen 24h (Verschilt per huis en isolatie natuurlijk)
Heb 450 m3, waarvan ik 160 m3 zo'n beetje verwarm, waarvan ook wel een beetje warmte naar de slaap etage gaat, en heb verbruikt nu sinds hij draait ruim 10! dagen 149 kWh, waarbij moet worden aangetekend dat hij de eerste dagen het veel te warm maakte!
Nu met deze temp vandaag zo'n beetje 8 kWh per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-04 10:46
Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:47:
[...]

Dat klopt! Maar dat is niet vol vermogen hoor, het is slechts 50%, vol vermogen is 2500W :)
De 780W is het laagste wat hij kan.

Hij loopt op een WAR regeling zonder ruimte thermostaat dus synchroon met de binnen temperatuur.
Word het kouder doet hij het zelfde alleen blijft hij langer laag lopen. De hoeveelheid aan uit kan ik niet echt minderen, ik heb hem al van 48x in 24h naar 20 gekregen.
Het is toch altijd een 20 min, dus echt slecht is het niet voor hem denk ik hoor, en nooit op vol vermogen.
Hmm dan is het zeker nog geen vol vermogen :)
Jammer dat hij niet verder terug kan moduleren.

Heb zelf sinds 9-jan een warmtepomp staan, en hier kan die tot 16% terug toeren. Ben nog steeds bezig om de stooklijn optimaal te krijgen. Heb nu 1 hele lange run.

Is het voor jou niet mogelijk om de aanvoer temperatuur nog iets te laten zakken?

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:51
Om de WP's beter met elkaar te kunnen vergelijken heb ik een poging gewaagd om de COP's terug te rekenen naar bij 35 C aanvoertemperatuur en 2C buitentemperatuur. Dit wordt ook in de specificaties als standaard gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/592/32625718951_21151a2432_z.jpg

Wat je ziet is dat de performance van deze WP's behoorlijk dicht bij elkaar zitten. Dit bevestigd weer dat het afgifte systeem en regeling bepalend zijn voor het resultaat.

Hiervoor de volgende methode:
Met Excel is er empirisch een 2e graads polynoom berekend (door 50 meetpunten van de Elga getrokken.)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/614/31882709124_ce4d21a25e_z.jpg

COP=0,0025*(Ta-Tb)^2-0,251*(Ta-Tb)+9,541
y=ax^2+bx+C
Met de januari COP en de Ta-Tb van een bepaalde WP kun dan je de C uitrekenen: C= y-ax^2-bx.
Vervolgens kun je de COP van die WP bij Ta=35C en Tb=2 berekenen.
Ik heb ook een raaklijn methode geprobeerd, maar die kwam op ongeveer dezelfde resultaten.

Deze resultaten zijn indicatief, want de gemiddelde aanvoer temperatuur is een schatting dus dan ook de gecorrigeerde COP.
Graag commentaar op dit probeersel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rene A schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:05:
[...]

Hmm dan is het zeker nog geen vol vermogen :)
Jammer dat hij niet verder terug kan moduleren.

Heb zelf sinds 9-jan een warmtepomp staan, en hier kan die tot 16% terug toeren. Ben nog steeds bezig om de stooklijn optimaal te krijgen. Heb nu 1 hele lange run.

Is het voor jou niet mogelijk om de aanvoer temperatuur nog iets te laten zakken?
Zakken werkt alleen als je met een thermostaat werkt, in mijn geval gaat hij korter lopen waardaar de hoeveelheid warmte niet meer klopt met de afkoeling van het huis.
Stooklijn staat op 28 graden met dit weer, dus hoog is het niet, maar ik moet natuurlijk wel elke start die 8m koelleiding opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:04:
[...]

Heb 450 m3, waarvan ik 160 m3 zo'n beetje verwarm, waarvan ook wel een beetje warmte naar de slaap etage gaat, en heb verbruikt nu sinds hij draait ruim 10! dagen 149 kWh, waarbij moet worden aangetekend dat hij de eerste dagen het veel te warm maakte!
Nu met deze temp vandaag zo'n beetje 8 kWh per 24 uur.
Heb je het over kWh verbruik of kWh warmte? 8 kWh warmte lijkt me erg laag namelijk. Ik warm zowel beneden als boven + badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:23:
[...]

Zakken werkt alleen als je met een thermostaat werkt, in mijn geval gaat hij korter lopen waardaar de hoeveelheid warmte niet meer klopt met de afkoeling van het huis.
Stooklijn staat op 28 graden met dit weer, dus hoog is het niet, maar ik moet natuurlijk wel elke start die 8m koelleiding opwarmen.
HT vloerverwarmingverdeler installeren en op 33c gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:13:
Om de WP's beter met elkaar te kunnen vergelijken heb ik een poging gewaagd om de COP's terug te rekenen naar bij 35 C aanvoertemperatuur en 2C buitentemperatuur. Dit wordt ook in de specificaties als standaard gebruikt.

[afbeelding]

Wat je ziet is dat de performance van deze WP's behoorlijk dicht bij elkaar zitten. Dit bevestigd weer dat het afgifte systeem en regeling bepalend zijn voor het resultaat.

Met Excel is er empirisch een 2e graads polynoom berekend (door 50 meetpunten van de Elga getrokken.)

[afbeelding]

y=ax^2+bx+C
Met de januari COP en de Ta-Tb van een bepaalde WP kun dan je de C uitrekenen: C= y-ax^2-bx.
Ik heb ook een raaklijn methode geprobeerd, maar die kwam op ongeveer dezelfde resultaten.

Deze resultaten zijn indicatief, want de gemiddelde aanvoer temperatuur is een schatting dus dan ook de gecorrigeerde COP.
toon volledige bericht
Hi Tom

Interessant. Ik snap de logica niet helemaal, aangezien de wp's die in de praktijk met een lage aanvoer-T werken opeens in jouw model lager scoren qua COP bij de hypothetische Ta=35˚C. Óf dat betekent dat die wp's dus toevallig allemaal ver onder hun kunnen presteren (maar gemaskeerd door effecten van lage Ta), of jouw model klopt niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:57
Tomexergie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:13:

[afbeelding]

[afbeelding]

y=ax^2+bx+C

toon volledige bericht
Ik zou hier graag ook toegevoegd zien hoeveel meter leiding buiten. Ik zit totaal op 32m volgens mij drukt dit aardig het rendement.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Noord27 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:20:
[...]

De afgifte van een verticaal geplaatste radiator is een stuk lastiger als een horizontaal geplaatste. Waterzijdig inregelen kan dat wel grotendeels weg poetsen. Maar de warmte in je radiator blijft toch naar het hoogste punt gaan. En dat is bij verticaal geplaatste radiatoren een kleiner geheel als horizontaal.

Ben nu bezig met waterzijdig inregelen, wat niet mee valt.. Hebben in de woonkamer horizontale radiatoren en de vorige bewoners hebben in de serre (uitbouw) gekozen voor 2 verticaal geplaatste radiatoren. Ondanks dat de verticaal geplaatste aardig grote jongens zijn, blijven ze minder warmte afgeven als de kleinere in de woonkamer die horizontaal hangen. Hoe ik het ook af wil regelen.
Ik wilde gaan voor deze : http://theradiatorfactory.com/benl/radiatoren/vertiga-primo. Die geeft aan behoorlijke wat warmte af te kunnen geven, maar dat zou dan dus tegen kunnen vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:25:
[...]

Heb je het over kWh verbruik of kWh warmte? 8 kWh warmte lijkt me erg laag namelijk. Ik warm zowel beneden als boven + badkamer.
De vraag was toch het verbruik? ;)

Maar idd, ik ga dus die 8 kWh minder terug leveren... :+

En als ik zo een beetje terug kijk kwa temperaturen had ik daar 8-10 m3 voor nodig 8)7

Zal allemaal wel niet helemaal kloppen maar in grote lijnen wel. ( monitoring moet nog voor elkaar komen)
Grootste pluspunt is iig het comfort door de super vlakke temperatuur in de woon kamer, wat ik met mijn gasketel nooit heb kunnen behalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bykyalfzscpzs.png

[ Voor 36% gewijzigd door hrt op 06-02-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:06
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:27:
[...]

Hi Tom

Interessant. Ik snap de logica niet helemaal, aangezien de wp's die in de praktijk met een lage aanvoer-T werken opeens in jouw model lager scoren qua COP bij de hypothetische Ta=35˚C. Óf dat betekent dat die wp's dus toevallig allemaal ver onder hun kunnen presteren (maar gemaskeerd door effecten van lage Ta), of jouw model klopt niet. 8)7
Ik vind het ook een lastige rekensom. Een deel van de COP wordt bepaald door componenten die altijd dezelfde hoeveelheid energie gebruiken, onafhankelijk van je temperatuur. De basislast zeg maar. Bij mijn COP berekening zit het energiegebruik van de vloerverwarmingspompen ook in de meting. Met warmer water doen die precies hetzelfde.. Ik vraag mij dus af of dit zo te berekenen is..

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 07:58
Heb vanaf vandaag mijn pomp van de ecodan op stand 1 gezet en 17l/m ofwel 1020l/h. Mijn nefit uit 2009 ( ja ook een met gevaarlijke branders) kon maximaal 16,5l/min leveren zag ik op het typeplaatje. Resultaat is een 0,5 graag meer delta t tussen toevoer en retour. Ben benieuwd wat dat voor effect heeft op de cop.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
datadevil schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:33:
[...]

Ik wilde gaan voor deze : http://theradiatorfactory.com/benl/radiatoren/vertiga-primo. Die geeft aan behoorlijke wat warmte af te kunnen geven, maar dat zou dan dus tegen kunnen vallen?
Dat is heel wat anders dan een standaard radiator. Deze zijn er speciaal voor gemaakt en zullen de afgiftevermogens uit de brochure wel halen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:26:
[...]

HT vloerverwarmingverdeler installeren en op 33c gaan stoken.
Niet te benauwd op zo'n vloer ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1702/220531/IHhA0Iga.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Beatman schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Dat is heel wat anders dan een standaard radiator. Deze zijn er speciaal voor gemaakt en zullen de afgiftevermogens uit de brochure wel halen.
prima... hadden slechtwerkende bijverwarming via de vloer en dus waarschijnlijk te weinig radiatoren. Vloer bijverwarming is uit, maar kamer is frisjes, dus wil nu beginnen met nieuwe radiatoren, en dan over jaar als de cv ketel echt te oud wordt verder kijken voor warmtepomp oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:52:
[...]

[afbeelding]
Oldschool bouwbehangetje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Oldschool bouwbehangetje! :+
Ja ut zit in de trapkast, beetje zonde om daar je mooiste stuc werk te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Ik snap je antwoord niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:27:
[...]

Hi Tom

De verschillen vallen nogal mee vind ik. Thermodynamsch gezien hangt het rendement af van Ta. Dus als je vergelijkt, dan moet je uitgaan van dezelfde Ta. De curve in de grafiek is voor moment metingen en niet alleen voor januari. Bij een goede warmtepomp schuift de grafiek naar boven (een hoge C) en slecht uiteraard naar onderen. Je ziet dat bij mijn Elga de grafiek naar onderen schuift ((9,54 naar 9,21) voor januari door waarschijnlijk defrorts enz.
Ik heb ook een ander model geprobeerd. De afgeleide dCOP/dTa bepalen(raaklijn) en daarmee corrigeren. Ik kwam op ongeveer hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:28:
[...]

Ik zou hier graag ook toegevoegd zien hoeveel meter leiding buiten. Ik zit totaal op 32m volgens mij drukt dit aardig het rendement.
Het zou best kunnen zijn dat lengte bij een split unit een nadelige factor is. Het drukverlies in de gasleiding is behoorlijk groot, dat moet de compressor weer opbrengen. We zouden de lengte van de gasleiding in de tabel kunnen opnemen. Bij mij is dat 10 mter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bram-Bos schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:15:
[...]

Zie de Technical Description pagina 51 e.v.
Contact voor Setup achterop kortsluiten, dan komt de meter weer in 'Transport State' en krijg je een Setup Loop
Dat zit helaas niet op de achterkant van de 402
Binnen ook geen knoppen, wel die ir leds en een antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom een ht verdeler als ik 33 wil stoken, dat bedoelde je toch?

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)