Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:48
De leden uit ons gezin beleven de temperatuur in huis verschillend. Met name de dames hebben het snel koud. Dit speelt in de zithoek van de woonkamer ('s avonds), 1 slaapkamer (opmaken.....) en badkamer (max 1 uur in de ochtend, 1 uur in de avond).

Vanwege een laag-temperatuurverwarming kan de temperatuur niet snel worden geregeld. De LTV werkt weersafhankelijk, dus aansturing is op basis van de buitentemperatuur. Ik overweeg nu om op de genoemde plekken IR panelen op te hangen. Nu lees ik daarover veel theoretische discussie maar weinig gebruikservaringen. Met name naar echte ervaringen ben ik op zoek. De casus:

Woonkamer:
Is verdiept gelegen t.o.v. de andere vertrekken op de begane vloer. Hier accumuleert soms kou, als er ergens boven een deur of raam open staat. Verwarming vindt plaats d.m.v. convectorput onder de grote ramen. De convectoren liggen op 3-5 meter van de zithoek af. Ik overweeg boven de zithoek een 340W vierkant rvs paneel op te hangen op een ongebruikt 230V lichtpunt. Bij zitten is de afstand tussen hoofd en paneel 210 cm. De zithoek is 3 x 4 meter.

Badkamer:
de spiegel van 140x60 is lelijk geworden door vochtindringing tussen aluminiumlaag en het glas. Wil deze vervangen door een spiegelpaneel van gelijke grootte. Die is al gauw 1000W. Er is een radiator aanwezig die te temperatuur 24/7 op ca 21 graden houdt. Badkamer is 2,5 x 3,5 meter. De spiegel hangt redelijk in het midden van een muur met een lange zijde.

Slaapkamer dochter:
Is door een grote dakkapel de slechtst geïsoleerde ruimte. Er is een CV-radiator maar wellicht onderbemeten op de echt koude dagen (buitentemp lager dan 5 graden). Wordt nu soms een verrijdbaar olieradiatortje gebruikt welke onprettige warmte afgeeft. Overweeg hier een paneel in nabijheid van het bed en de opmaakzone.

Vragen:
- Kan iemand op basis van ervaringen hier iets zinnigs over zeggen?
- Wat is de breedtestraling van een IR paneel? M.a.w. in welke mate voel je de warmte nog als je niet onder of voor het oppervlak van het paneel zit?
- Zijn de wattages toereikend (of te hoog)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wij hebben afgelopen zomer een 700W IR-paneel op de badkamer opgehangen (aan het plafond, dus straalt naar beneden). Omdat bij ons de badkamervloer bij een verbouwing verhoogd is hangt het paneel ongeveer 2.4m boven de vloer. Bij ons krijgt het paneel de ruimte vrij snel wat warmer en daarnaast merk je onder het paneel heel duidelijk de aangename straling (en voelt de ook bij een ruimtetemperatuur van 18 graden niet koude). Als je een stukje naast het paneel gaat staan is de straling duidelijk minder of weg en voelt het weer koud.

Ik verwacht dat je vermogen op de badkamer voldoende moet zijn, onze badkamer is ongeveer even groot en ons paneel (700W) krijgt die prima warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Heb je de installatie al waterzijdig ingeregeld? Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Kan soms ook nogal schelen. Een radiator die veel te heet wordt, waardoor een andere te weinig water krijgt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Hier had ik sinds enige jaren twee IR panelen in de test, 1 x 200W en 1 X 600W
de 200W stond op de vloer, tegen de wand achter m,n bureau voor de verwarming van m,n benen
de andere van 600W hing aan het plafond op 2,70 hoogte bij een vloer opp van 3 x 4m
Het probleem was echter de regeling van de panelen door middel van een thermostaat
het nare is nl dat als de thermostaat uitschakelt het ook direct weer onprettig aanvoelt
en je dus een regeling zou moeten hebben die het vermogen omlaag regelt zonder het
uit te schakelen.

Een nieuwe test loopt hier op dit moment met IR tapijt verwarming, ik heb hier nog geen
thermostaat op aan gesloten maar schakel het nog met de hand

Afbeeldingslocatie: https://www.infraroodverwarmingonline.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/c/schloss_karpet_verwarmingsfolie.jpg
Bron ; https://www.infraroodverw...150x200-of-150x250cm.html

De IR tapijt verwarming voldoet veel beter dan de vorige test met IR wand panelen, daar als
je de verwarming uit schakelt, het tapijt de warmte wat langer vast houd en het niet zo abrupt
afkoelt als bij gebruik van IR panelen.
het nadeel is dan wel weer dat je zit met elektrische bedrading wat over de vloer ligt
dus, not 4 children and animals.

Zo ligt het hier,

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0949.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0950.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0952.JPG

Zo als je kunt zien ligt de tapijt verwarming nog sandwiched tussen alufolie voor de nog
betere warmte spreiding
De warmte die ik meet met een IR thermometer varieert per zone van ongeveer 30 tot 35 gr C
en voelt dus zeer prettig aan, en ik mis dus ook de koude trek over de vloer.
Het gemeten vermogen is 450W constant en de maten van de verwarmingsfolie
zijn 1.5 x 2m.

Su6 met je beslissing over wat het gaat worden bij jou. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Dank allen voor de snelle reacties.

Mss nog ter verduidelijking. Het punt is dat ik zelf de huistemperatuur prima vindt, de dames vinden het bij vlagen te koud. Die zitten dus onder een dekentje op de bank. Ik dacht door het aanstralen hun comfort te kunnen verhogen, het gaat niet zozeer om het verhogen van de ruimtetemperatuur.
Door (helaas) type C verwarming komt er continu koude lucht in huis.

@ Thinkpad. LTV = 40 a 50 graden aanvoer, 28-31 retour. Zowel op de ketel als op de verdelers. Ik heb wel eens zitten studeren op verder inregelen maar ik zou niet weten hoe. Ga wel even kijken naar het voetventiel van de radiator in de slaapkamer, want die staat parallel aan de andere radiatoren geschakeld.

@ Jarod. Hoe snel na aanschakelen van het paneel is de straling voelbaar? Ik denk eraan om het op de lichtschakelaar te schakelen.

@PClop
Die elektrische mat is misschien ook een idee. Het is in ieder geval voordeliger dan een paneel. Omdat onze bankstellen deels op het kleed staan is het risico met de snoeren er niet. Ik heb een plankenvloer, die isoleert op zichzelf ook al aardig.
Op jouw vloer is het dus ca 30-35 graden, kan je ook iets zeggen over iets hoger in de luchtkolom? En hoe snel de warmte voelbaar wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 12-11-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Gemeten bij een kamer temperatuur van 21,5 C
De kamer was door de zon op gewarmd, ja hier scheen bijna de hele dag de zon
lekker met hoge ramen op zuid. ;)
vanmorgen is de CV natuurlijk wel aan geslagen, was 15 C in de kamer ( buiten -4 )
Opwarming, na 10 minuten 25 C, na een kwartier 30+ C

[YouTube: https://youtu.be/Rot8taacOI8]

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 12-11-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
hier ltv, aanvoer op 24 graden, alleen vv. In de badkamer hangt een ir paneel van 750 watt aan het plafond.. Het is hier massabouw, het irpaneel wordt 114 graden heb ik gemeten, dat gaat vrij snel. Paar minuten of zo. Warmt de ruimte (10m2) redelijk snel op, maar verder verwarmen duurt veel langer. Komt door de massa die opgewarmt moet worden.

Je moet er wel goed onderstaan voor directe straling en dan zit bijv. je hoofd in de weg voor een stuk van je romp..... Verder voelt het warmer als je droog bent dan als je nat bent.

Ik heb inmiddels een zwave relay ingebouwd, zodat het paneel via domitcz te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Dan zou verticale montage in een badkamer handiger zijn?

Vind het interessant voor de bijverwarming op specifieke plekken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
joepie de p schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:23:
Dank allen voor de snelle reacties.

@ Jarod. Hoe snel na aanschakelen van het paneel is de straling voelbaar? Ik denk eraan om het op de lichtschakelaar te schakelen.
Voor mij snel genoeg, voor de dames in huis te langzaam. Je voelt het vrij snel, maar de echt behagelijke warmte duurt denk ik een minuut of 10. Ik wilde hem eerst ook op de lichtschakelaar zetten, maar heb uiteindelijk besloten met een draadloze thermostaat te werken. Voordeel is dat hij nu instelbaar is (zowel kwa tijden dat hij aan moet, en de temperatuur), en daarnaast dat hij niet standaard aangaat als de lamp aan gaat. Als we alleen onze tanden poetsen of naar het toilet gaat vinden we het niet nodig dat de plaat aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@PClop.
Ziet er goed uit op de film. Ik heb de tapijtverwarming besteld. Mogelijk zit hier al de oplossing: met koude voeten word je zelf nooit warm.

Ik zal ook folie eronder neerleggen. Erboven ben ik niet van overtuigd. De warmteweerstand van alufolie is zo groot dat het m.i. juist de afgifte eerder zal hinderen. Of had je dit ook al beproefd?

Voor badkamer gezien dat spiegel ir spiegel panelen in Duitsland veel voordeliger worden aangeboden. Is toch altijd nog een €600-€700, dus nog maar even over nadenken. Plafondmontage van een paneel wordt geen succes; te weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
joepie de p schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:33:
@PClop.
Ziet er goed uit op de film. Ik heb de tapijtverwarming besteld. Mogelijk zit hier al de oplossing: met koude voeten word je zelf nooit warm.

Ik zal ook folie eronder neerleggen. Erboven ben ik niet van overtuigd. De warmteweerstand van alufolie is zo groot dat het m.i. juist de afgifte eerder zal hinderen. Of had je dit ook al beproefd?

Voor badkamer gezien dat spiegel ir spiegel panelen in Duitsland veel voordeliger worden aangeboden. Is toch altijd nog een €600-€700, dus nog maar even over nadenken. Plafondmontage van een paneel wordt geen succes; te weinig ruimte.
Mijn paneel kwam bij allpax vandaan en werkt best goed. Daar gekocht, omdat ik er toevallig ook een vacuumeerapparaat had gekocht en die goed beviel en erg degelijk was.

https://www.allpax.de/pro...g-Palotherm-600-Watt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

joepie de p schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:33:
@PClop.

Vreemd dat je alufolie warmte isolerend noemt, aluminium is toch een van de meest gebruikte
lees goedkoopste warmte transporteurs die er bestaat, dus geleid en verspreid warmte zeer goed
voor alles wat op een goedkope manier warmte moet afvoeren wordt aluminium gebruikt, koper
doet dat nog veel beter maar is ook vele malen duurder.

Maar desalniettemin, ik hoop dat je de dames nu warm kunt houden

( pssst, het is goedkoper om bij de dames op de bank te gaan zitten, worden ze ook wel warm van
ik bedoel dus, gezellig en huiselijk, daar geven vrouwen veel om, ja heb er ervaring mee )
:+

En voor de veiligheid.............. ik heb gemerkt dat het bloedlink is om op het tapijt te lopen als deze
niet is verzwaard met een salon tafel of de poten van het bankstel of fauteuil, het tapijt glijd erg
gemakkelijk weg met die combinatie van verwarmingsfolie en alufolie eronder.!!!!!!!!!!!!!!! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 13-11-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ jerh
Het paneel van alpax voor 350 was ik ook tegengekomen. Het prijsverschil met andere panelen van dezelfde grootte is zo groot dat ik twijfels kreeg bij de kwaliteit. Niet terecht?

@PClop
Aluminium geleidt warmte idd heel goed van een warm deel naar een kouder deel. Hier is het oppervlak van de alufolie gelijk aan die van de warmtebron. En het gaat bij IR om straling. Dan werkt het toch gewoon als radiatorfolie?

Verschuiven kleed is geen risico. Bankstel en eiken tafel staan erop. Bij de dames zitten vindt niet iedereen gezellig. Een puberende dochter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Mijn gedachte was om juist ook de bovenzijde van de verwarmingsfolie af te dekken
met alufolie omdat ik wou voorkomen dat er hitte ophoping optreed onder de tafelpoten
dus dat de alufolie dat geleid van onder de poten vandaan naar daar waar de warmte
wel weg kan vloeien, ook al is dat waarschijnlijk niet nodig omdat het een carbon
geleider ( verwarmingsweerstand ) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
PClop schreef op maandag 14 november 2016 @ 00:41:
Mijn gedachte was om juist ook de bovenzijde van de verwarmingsfolie af te dekken
met alufolie omdat ik wou voorkomen dat er hitte ophoping optreed onder de tafelpoten
dus dat de alufolie dat geleid van onder de poten vandaan naar daar waar de warmte
wel weg kan vloeien, ook al is dat waarschijnlijk niet nodig omdat het een carbon
geleider ( verwarmingsweerstand ) is.
Ik kan dit wel eens even testen met het temperatuurpistool als ik alles binnen heb.
Pagina: 1