oke dan zit je meteen op het belangrijkste puntANdrode schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:51:
[...]
Nee. Het gaat mij om de wijzigingen rondom Utrecht, ook o.a. Amsterdam maar nooit naar Eindhoven
Heb ik ook. Zal wel bij NS zitten.Bastien schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:37:
Ligt het nou aan mijn pc of heeft iedereen dit op de NS site? Heb het in IE, FF en Chrome namelijk.Ga ik NS anders even subtiel schoppen... of mijzelf.
[afbeelding]
Klinkt vast spannender dan het lijkt.Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:20:
Ik zit in in een spooktrein.
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-06-2017 18:50 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dat is de sitebouwer van NS die niet begrijpt wat hij moet doen.Bastien schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:37:
Bliksem in de tunnel geslagen? Je bent ook nergens meer veilig.
Ligt het nou aan mijn pc of heeft iedereen dit op de NS site? Heb het in IE, FF en Chrome namelijk.Ga ik NS anders even subtiel schoppen... of mijzelf.
[afbeelding]
https://stackoverflow.com...%BC-252-character-problem
Signatures zijn voor boomers.
Het spannende is dat we niet weten waar we stoppen en wanneer we rijden . Na elk station tussen Schiphol en Breukelen gehad te hebben, staan we nu vast op Utrecht zuilen.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:46:
[...]
Klinkt vast spannender dan het lijkt.Na even het opgezocht te hebben snap ik de reactie van @Freee!!.
Ah, dat bedoel je met spooktrein.Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:55:
[...]
Het spannende is dat we niet weten waar we stoppen en wanneer we rijden . Na elk station tussen Schiphol en Breukelen gehad te hebben, staan we nu vast op Utrecht zuilen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dan kun je toch uitstappen en verder gaan lopen of ander transport regelen...?Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:55:
[...]
Het spannende is dat we niet weten waar we stoppen en wanneer we rijden . Na elk station tussen Schiphol en Breukelen gehad te hebben, staan we nu vast op Utrecht zuilen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ach, NS roulette is ook wel eens leuk.Fiber schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:00:
[...]
Dan kun je toch uitstappen en verder gaan lopen of ander transport regelen...?
Heb 'm bij NS over de schutting geslingerd, kijken of het ooit opgepakt wordt.Maasluip schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:50:
[...]
Dat is de sitebouwer van NS die niet begrijpt wat hij moet doen.
https://stackoverflow.com...%BC-252-character-problem
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
We kregen een seintje dat we door mochten naar Utrecht cs. Nu verder met de roulette: vind een trein die wel rijdt naar Rotterdam cs.
Edit, mooi man dit roulette.
Spoor 9: rdam cs. Vertraagd +5. +10 +20. Valt uit. Omgelabeld naar den haag cs.
Dan maar naar spoor 8. Rijdt op tijd, toch niet, +5 + 10. Whats next?
[ Voor 41% gewijzigd door Get!em op 22-06-2017 19:24 ]
JeetjeGet!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:55:
[...]
Zullen we het gewoon als een avontuur omschrijven? Dat is toch wel makkelijk. Wel beetje vervelend, maar ook wel grappig/leuk. 
Op een dag dat er niets te ergs is, zou ik ook wel een keer in zo'n situatie willen zijn. Helaas weet je natuurlijk niet wanneer zoiets zal gaan gebeuren.
Op een dag dat er niets te ergs is, zou ik ook wel een keer in zo'n situatie willen zijn. Helaas weet je natuurlijk niet wanneer zoiets zal gaan gebeuren.
[ Voor 38% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-06-2017 20:01 ]
Mij best. Ik moest me vermaken. En dat kan prima zo op tweakers.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:00:
Zullen we het gewoon als een avontuur omschrijven? Dat is toch wel makkelijk. Wel beetje vervelend, maar ook wel grappig/leuk.
Nu totale reistijd Schiphol Rotterdam 3uur.
Haha, op station zuilen hebben veel mensen met de conductrice een peukje staan roken. Aankomsttijden op je schema kloppen niet met werkelijkheid.
[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 22-06-2017 20:03 ]
Verwijderd
Kan je via DH CS op Rotterdam CS komen?Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:17:
We kregen een seintje dat we door mochten naar Utrecht cs. Nu verder met de roulette: vind een trein die wel rijdt naar Rotterdam cs.
Ze haalden een intercity naar rdam uit de dienstregeling. Vervolgens zetten ze diezelfde trein in als intercity naar dh cs.Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:12:
[...]
Kan je via DH CS op Rotterdam CS komen?Of ligt dat er ook uit?
Iedereen moest dus uit de trein en naar Een opvolgende IC naar rdam op ander perron
Verwijderd
Maar die rijd dus wel?Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:22:
[...]
Ze haalden een intercity naar rdam uit de dienstregeling. Vervolgens zetten ze diezelfde trein in als intercity naar dh cs.
Iedereen moest dus uit de trein en naar Een opvolgende IC naar rdam op ander perron
Nouja, dat was dus de roulette. Ook toen hij dus een nieuwe bestemming dh cs kreeg ging hij van +5 naar status onbekend.
Uiteindelijk de minst vertraagde optie gehad, de IC naar rdam via Gouda.
Uiteindelijk de minst vertraagde optie gehad, de IC naar rdam via Gouda.
Dat is een leuke, Amsterdam Zuid overgeslagen
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dit was de eerste trein van het spoorboekloos rijden?
Speel ook Balls Connect en Repeat
vandaag op Hilversum werd omgeroepen voor ic uit berlijn dat de Airco in rijtuig 10 stuk was en er aanbevolen werd er niet in te zitten
In werkelijkheid stopte hij er wel.Freee!! schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:50:
[...]
Dat is een leuke, Amsterdam Zuid overgeslagen7(
'ProRail en OM gaan starten met flitspaal bij spoorwegovergangen'
Mooie zaak, werd tijd dat die asociale Tokkies die dat soort dingen doen eens aangepakt werden. Ze moteen het gewoon financieel voelen, misschien komt de boodschap dan over en beginnen ze te begrijpen wat 'rood' betekent (hoewel er natuurlijk altijd enkelen zullen zijn die zelfs daarvoor nog te dom zijn om het te begrijpen).Spoorwegbeheerder ProRail en het Openbaar Ministerie gaan starten met een proef voor cameratoezicht bij spoorwegovergangen. "We gaan flitsen op overwegen", zegt ProRail-topman Pier Eringa.
In het AD stelt hij dat de flitspaal moet voorkomen dat mensen oversteken bij rood licht. "Ik houd mijn hart vast als er straks zo veel treinen gaan rijden en de slagbomen ook veel dicht zijn."
Vanaf september gaan er elke tien minuten intercity's rijden tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Weggebruikers nemen volgens Eringa regelmatig grote risico's door snel nog even over te steken. "Wat wordt het gedrag van de weggebruiker als er veel meer treinen gaan rijden?", vraagt de ProRail-baas zich hardop af.
Het Openbaar Ministerie bevestigt dat er wordt gewerkt aan cameratoezicht bij spoorwegovergangen. "Als de spoorbomen vaker dicht zijn kan dat meer gevaar opleveren. We gaan kijken of we met cameratoezicht het negeren van het rood licht kunnen vaststellen", aldus een woordvoerder van het OM.
ProRail heeft ongeveer vijftig buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) in dienst die bevoegd zijn om op basis van die camerabeelden boetes uit te delen. Het negeren van rood licht of spoorbomen en toch oversteken levert automobilisten en motorrijders een bekeuring van 230 euro op. Bromfietsers in overtreding zijn 160 euro kwijt en bij fietsers kost het 90 euro.
In de eerste vier maanden van 2017 zijn 299 boetes uitgedeeld vanwege het negeren van overwegen. ProRail en de politie benadrukken dat cameratoezicht alleen vaak niet voldoende is. Naar aanleiding van de beelden wordt bepaald of er ook fysiek toezicht nodig is.
Virussen? Scan ze hier!
Kunnen ze voor die boete je ook een mooi foto-album of film sturen met de resultaten van een inschattingsfoutje.
Ik zag 'm ja... Jammer dat ze de IC opheffen in plaats van de sprinter (er zijn op dat traject toch geen haltes), maar er is in ieder geval duidelijkheid nu.EDIT schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:40:
[...]
Inmiddels is het aangepast en staat ook Den Bosch - Tilburg er bij als traject met werkzaamheden
Volgens een wethouder van Vlaardingen gaan ze 1 september 2017 als opleverdatum ombouw metrolijn van de Hoekse Lijn niet halen.
https://www.hoekselijn.nl...ng-oplevering-hoekse-lijn
Gerucht ligt er al een tijdje en blijkt nu waarschijnlijk uit te komen. Succes aan degene die een maand langer met de bus moeten ...
Update: het is nu bevestigd door het projectbureau en de Gemeente Rotterdam: http://www.wos.nl/ombouw-...traagd/nieuws/item?973761
https://www.hoekselijn.nl...ng-oplevering-hoekse-lijn
Gerucht ligt er al een tijdje en blijkt nu waarschijnlijk uit te komen. Succes aan degene die een maand langer met de bus moeten ...
Update: het is nu bevestigd door het projectbureau en de Gemeente Rotterdam: http://www.wos.nl/ombouw-...traagd/nieuws/item?973761
[ Voor 17% gewijzigd door Zidane007nl op 23-06-2017 11:23 . Reden: update ]
Hier wordt wel over factoren gesproken:
http://www.rijnmond.nl/ni...se-Lijn-weken-later-klaar
http://www.rijnmond.nl/ni...se-Lijn-weken-later-klaar
Inderdaad: YouTube: Hoekse Lijn weken later klaar
En dat ondanks de continue berichtgeving dat alles zo goed was voorbereid en de werkzaamheden zo voorspoedig zouden lopen.
En dat ondanks de continue berichtgeving dat alles zo goed was voorbereid en de werkzaamheden zo voorspoedig zouden lopen.
Vertraging door een kangoeroe, keer wat anders 
Een kangoeroe heeft zaterdag voor vertraging gezorgd op het spoor tussen Zwolle en Meppel. De NS kon daardoor minder treinen laten rijden op het traject.
Om het beestje niet aan te rijden moesten treinen langzamer rijden dan normaal, dat betekende ook minder treinen. Het dier zou korte tijd heen en weer over het spoor zijn gesprongen.
Het dier wist kort daarop weer het spoor te verlaten, waardoor het treinverkeer volledig kon worden hervat. "Zwolle-Meppel. Skippy is verder gehopt. De vertraging neemt af", aldus de NS op Twitter.
Rond 16.00 uur werd weer volgens schema gereden. Het is nog onbekend waar de kangoeroe vandaan kwam.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Ik stond tijdens die beperkingen op station Heerenveen en moest richting Zwolle, hoorde de omroep en had echt wel even eenRaven schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:30:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2017 19:34 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik zag op Facebook al een filmpje van een collega voorbij komen die het springdier had gefilmd. Dan sta je inderdaad wel even raar te kijken
Verwijderd
Inderdaad.
Linkje?EDIT schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:51:
Ik zag op Facebook al een filmpje van een collega voorbij komen die het springdier had gefilmd. Dan sta je inderdaad wel even raar te kijken
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2017 21:18 ]
@Verwijderd Staat inmiddels ook op Nu.nl
[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 24-06-2017 21:21 ]
Inderdaad erg bijzonder om te zien. Eens iets anders.
http://www.ad.nl/binnenla...-lasso-gevangen~a6f95e62/\
De kangoeroe is gevangen
En de trein kampioen is ook bekend
http://www.msn.com/nl-nl/...9Rux?li=BBoPEwG&ocid=iehp
De kangoeroe is gevangen
En de trein kampioen is ook bekend
http://www.msn.com/nl-nl/...9Rux?li=BBoPEwG&ocid=iehp
[ Voor 38% gewijzigd door Crossfire1987 op 25-06-2017 15:22 . Reden: andere info toegevoegd ]
Weer eens wat anders... eftelingen ritje in de intercity direct. Hoofd conducteur was vergeten lampjes aan te doen. Wel apart effect in de trein op mensen.
Raven schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:30:
[...]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hij is leuk
maar ook goed na geschetst van de koploper de inrichting
Zo zat ik laatst ook in de trein - was echter geen foutje van de conducteur maar onderbeking stroom volgens mij. Je zag inderdaad alleen nog blauw-belichte gezichten in de trein :Get!em schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:46:
Weer eens wat anders... eftelingen ritje in de intercity direct. Hoofd conducteur was vergeten lampjes aan te doen. Wel apart effect in de trein op mensen.
[afbeelding]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Bij een stroomonderbreking hebben wij gelukkig batterijen/accu's die de onderbreking opvangen. Die houden het (zelfs bij de oude ICd rijtuigen) toch minimaal wel een uur, anderhalf uur uit. In die tijd is die trein vast wel ergens gestopt om een probleem te verhelpen.
Als je geen verlichting hebt maar wel aan het rijden bent, is het inderdaad gewoon vergeten aan te zetten
Als je geen verlichting hebt maar wel aan het rijden bent, is het inderdaad gewoon vergeten aan te zetten
Vziw hebben dat niet alle treinen? Wel ICD en dergelijke, maar oude sprinters? "Dode" wagons kunnen op die manier meegesleept worden ondanks dat ze niet werken. Normaalgesproken zitten er dan echter geen passagiers in. Zo werkt het bij DB bijvoorbeeld, weet echter niet hoe het bij de NS treinen zit.EDIT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:28:
Bij een stroomonderbreking hebben wij gelukkig batterijen/accu's die de onderbreking opvangen. Die houden het (zelfs bij de oude ICd rijtuigen) toch minimaal wel een uur, anderhalf uur uit. In die tijd is die trein vast wel ergens gestopt om een probleem te verhelpen.
Alle reizigerstreinen hebben gewoon accu's daarvoor, zelfs de oude sprinters. Sterker nog: zodra de 'stuurstroom' bij de oude sprinters en bijvoorbeeld ook bij de ICM uitgezet wordt, zal ook de statische omzetter uitvallen en daarmee ook de voeding voor de treinen. De trein schakelt dan automatisch over naar de batterijspanning (dat is de korte 'dip' in verlichting die je ziet, tegelijk met het uitvallen van de airco, soms ook tijdens het rijden als de bovenleidingsspanning heel even weg valt).
Sterker nog: die batterijen zijn essentieel, ook voor het opstarten van de trein. Heb je geen batterijspanning meer, dan mag je hopen dat er nog genoeg lucht aanwezig is om de stroomafnemers omhoog te krijgen om de spanning weer op peil te krijgen. Anders moet je aan de slag met een voetpompje (jep, een k***e werkje
) of er een ander treinstel tegenaan parkeren.
Als een treinstel meegesleept wordt zitten er geen reizigers meer in. Het treinstel wordt dan 'in opzending' gezet. Daarmee worden de verlichting en airconditioning/ventilatie uitgeschakeld. Het treinstel mag dan niet meer voor reizigers gebruikt worden.
Is de verlichting echt defect, dan mag het betreffende treinstel of rijtuig niet meer ingezet worden in de dienst, omdat in veel gevallen dan ook de airconditioning of ventilatie niet meer zal werken. Zonder werkende ventilatie mogen er namelijk geen reizigers mee vervoerd worden.
Sterker nog: die batterijen zijn essentieel, ook voor het opstarten van de trein. Heb je geen batterijspanning meer, dan mag je hopen dat er nog genoeg lucht aanwezig is om de stroomafnemers omhoog te krijgen om de spanning weer op peil te krijgen. Anders moet je aan de slag met een voetpompje (jep, een k***e werkje
Als een treinstel meegesleept wordt zitten er geen reizigers meer in. Het treinstel wordt dan 'in opzending' gezet. Daarmee worden de verlichting en airconditioning/ventilatie uitgeschakeld. Het treinstel mag dan niet meer voor reizigers gebruikt worden.
Is de verlichting echt defect, dan mag het betreffende treinstel of rijtuig niet meer ingezet worden in de dienst, omdat in veel gevallen dan ook de airconditioning of ventilatie niet meer zal werken. Zonder werkende ventilatie mogen er namelijk geen reizigers mee vervoerd worden.
[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 26-06-2017 14:44 ]
Ik zie eigenlijk vaak genoeg de meeste treinen gewoon gerangeerd staan met de pantograaf omhoog, is daar een reden voor of is dat gewoon luiheid/omdat het kan?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Dat en soms staan de borden met bestemming nog aan. Lijkt me niet geheel de bedoeling?ArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:47:
Ik zie eigenlijk vaak genoeg de meeste treinen gewoon gerangeerd staan met de pantograaf omhoog, is daar een reden voor of is dat gewoon luiheid/omdat het kan?
Beter stroom van het net aftappen dan het risico lopen dat je accu's leeg zijn, gok ikArcticWolf schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:47:
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Voor diesels is dat ook handig omdat de dieselmotor dan op temperatuur kan worden gehouden. Want anders duurt het voorgloeien lang als je er mee op pad wilt.Detmer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:03:
[...]
Beter stroom van het net aftappen dan het risico lopen dat je accu's leeg zijn, gok ik. Bij de dieseltreinen zie ik heel vaak dat ze aan 'de stekker' hangen als ze gerangeerd zijn.
Verder lijkt mij het efficiënter om gewoon de energie uit de bovenleiding te halen dan de accu's leeg te trekken om deze vervolgens ook weer via de draad op te laden, het is een beetje als je powerbank gebruiken terwijl je naast het stopcontact zit.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De treinen worden in een soort van 'slaapstand' of 'sluimerstand' gebracht. Hierbij worden de batterijen opgeladen en wordt de luchtdruk op peil gehouden met de compressor. Voor de rest worden vrijwel alle systemen uitgeschakeld, dus het is relatief zuinig.
Ik zat zo laatst ook in een Virm, vanaf Rotterdam Centraal stonden de lichten uit en pas bij vertrek op station Delft (ondergronds dus) gingen de lichten weer aan. In de tunnel was het echt pikkedonker, terwijl de trein ook nog eens overvol was.
Voor de geïnteresseerden:
https://www.facebook.com/...389991157/?type=3&theater
Stichting Hondekop heeft belangrijk nieuws de komende week!!!
Stichting Hondekop heeft belangrijk nieuws de komende week!!!
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 02:03:
Voor de geïnteresseerden:
Stichting Hondekop heeft belangrijk nieuws de komende week!!!![]()

Hebben je ze er dan toch 1 op de kop kunnen tikken
Jammer genoeg hebben ze de overstap in Roosendaal vanuit Zeeland naar Breda/Tilburg nóg krapper gemaakt door twee minuten te blijven wachten op Bergen op Zoom en daarmee de rijtijd naar Roosendaal 10 minuten te maken.. Die 12 minuten van eerder was idd te veel, maar daarmee had je nog wat speling als er vanuit Zeeland met +3/4 werd gereden, toch jammer..
Weer een storing tussen Boxtel en Vught. Wat is de standaard bij de NS eigenlijk? De ene keer rijden de sprinters niet, de andere keer zoals nu juist de IC's niet. Er lijkt wat willekeur in te zitten.
Het is waarschijnlijk niet elke keer dezelfde storing; per storing (en beperking in de infra) is een verschillende afhandeling van de treindienst mogelijk en word daarop gestuurd qua treinen die nog kunnen rijden.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Weet iemand wat dit voor wagon is? Hij staat al een tijdje achter de werkplaats bij Roosendaal.
(Sorry voor de wazige foto, de Benelux kwam al aardig op snelheid.)
Die maakte onderdeel uit van de Railpromo Panaroma Rail restaurant-trein. Alleen is dat concept niet meer of gewijzigd dacht ik.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Daar kan @Luke! meer over vertellen..
Volgens mij is deze wagon ook mee geweest in de eerste of tweede editie van de tweakers express...
Volgens mij is deze wagon ook mee geweest in de eerste of tweede editie van de tweakers express...
Alleen de eerste, daarna helaas niet meer. Weinig zitplaatsen dus "duur" in inzet. En ik heb niet de kans gehad er even doorheen te lopen
Correct me if i'm wrong. Maar de wagon is van origine gebruikt bij de inzet in de T.E.E. (Trans Europe Express). Hij werd dan ingezet als restauratierijtuig.whistler schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:42:
Weet iemand wat dit voor wagon is? Hij staat al een tijdje achter de werkplaats bij Roosendaal.
[afbeelding]

Ik heb hem thuis nog als Marklin model liggen en de bovenstaande kleurstelling.
Beetje gegoogeld en het is inderdaad het panoramarijtuig uit 1962 van de TEE Rheingold trein die reed tussen Nederland en Zwitserland. Nu in gebruik door de Panorama Rail Express. Hoewel de site sinds 2015 niet bijgewerkt is en de wagon er wat verweesd bij staat daar in Roosendaal.

En interieur:

Grappig dat zoiets dan bewaard is gebleven. Misschien nog altijd leuk voor een panoramarit over de Flevolijn door de Oostvaardersplassen? Maar het zal wel wat kosten om die te huren voor mijn verjaardag denk ik
Van wikipedia: "De TEE's hadden uitsluitend eerste-klasrijtuigen. Een aantal treinen had speciale faciliteiten zoals een secretariaat, een kapper en een winkeltje. Deze faciliteiten was meestal geen lang leven beschoren." - Wat zou ik graag in de glorietijd met zo'n trein meegegaan zijn!
En interieur:

Grappig dat zoiets dan bewaard is gebleven. Misschien nog altijd leuk voor een panoramarit over de Flevolijn door de Oostvaardersplassen? Maar het zal wel wat kosten om die te huren voor mijn verjaardag denk ik
Van wikipedia: "De TEE's hadden uitsluitend eerste-klasrijtuigen. Een aantal treinen had speciale faciliteiten zoals een secretariaat, een kapper en een winkeltje. Deze faciliteiten was meestal geen lang leven beschoren." - Wat zou ik graag in de glorietijd met zo'n trein meegegaan zijn!
Daar zeg je zo wat in het Het Luchtvaart Topic - Deel 5 topic wordt altijd zo geklaagd dat vliegen niet meer is wat het geweest is, maar dat geldt ook zeker voor treinreizen (door Europa)!whistler schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:37:
@LordSinclair Ja, ik las er laatst ook een heel topic over op het groot Belgisch treinen forum. Wat vind jij het beste motorstel?
Wat ik daar vooral van onthouden heb is dat het lastig is om de waarheid te vinden tussen "vroeger was alles beter" versus "maar veel meer mensen dan vroeger kunnen nu wel met de trein/vliegtuig". Een soort luxe-versus-democratisch-argument. Had ik in de jaren '60 geleefd dan was het ook maar de vraag of ik het geld (er voor over) had gehad om zo'n TEE-reis te maken.
Toch vind ik het wel een interessante vraag welke niche zo'n Europees treinnetwerk nog zou kunnen innnemen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een onderzoek te doen naar de afweging van luxe/reisgemak/snelheid die mensen maken als er vandaag nog zoiets zou bestaan als een relatief snel/direct Europees treinnetwerk waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. En of dat (weer) zou kunnen bestaan als bijvoorbeeld de prijs van CO2-uitstoot steeds zwaarder gaat wegen.
Ter illustratie, een collega van me gaat over twee weken met de trein van Brussel naar een congres in Lissabon uit milieuoverwegingen en voor het avontuur. Dat duurt 22 uur als ik het goed heb en is voor de retour ongeveer 2x zo duur als een vliegticket. Ik houd ook erg van het milieu en avontuur, maar ik heb geen etmaal om die reis te maken, een beperkt reisbudget en met de huidige treinen is dat nu ook weer niet zo comfortabel. Dus ik ga toch maar vliegen ook al zit ik veel liever in de trein. Maar als je nu de CO2 uitstoot zou gaan doorrekenen in de tickets, dan zou het misschien een ander verhaal kunnen worden?
Anyway, ik ben een beetje aan het speculeren hier.
(Als ik ooit nog eens een fatsoenlijke aanstelling krijg aan een universiteit dan zet ik er een masterstudent op
) De reis/transportsector heeft dat vast allemaal al doorgerekend en die tweedeling van de lowcost airlines/ busverbindingen versus dure Thalys zal het resultaat dan wel zijn, waar de gewone trein (mijn indruk) een beetje tussen bekneld zit. Ondertussen dan maar een beetje wegdromen over vroegah
Wat ik daar vooral van onthouden heb is dat het lastig is om de waarheid te vinden tussen "vroeger was alles beter" versus "maar veel meer mensen dan vroeger kunnen nu wel met de trein/vliegtuig". Een soort luxe-versus-democratisch-argument. Had ik in de jaren '60 geleefd dan was het ook maar de vraag of ik het geld (er voor over) had gehad om zo'n TEE-reis te maken.
Toch vind ik het wel een interessante vraag welke niche zo'n Europees treinnetwerk nog zou kunnen innnemen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een onderzoek te doen naar de afweging van luxe/reisgemak/snelheid die mensen maken als er vandaag nog zoiets zou bestaan als een relatief snel/direct Europees treinnetwerk waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. En of dat (weer) zou kunnen bestaan als bijvoorbeeld de prijs van CO2-uitstoot steeds zwaarder gaat wegen.
Ter illustratie, een collega van me gaat over twee weken met de trein van Brussel naar een congres in Lissabon uit milieuoverwegingen en voor het avontuur. Dat duurt 22 uur als ik het goed heb en is voor de retour ongeveer 2x zo duur als een vliegticket. Ik houd ook erg van het milieu en avontuur, maar ik heb geen etmaal om die reis te maken, een beperkt reisbudget en met de huidige treinen is dat nu ook weer niet zo comfortabel. Dus ik ga toch maar vliegen ook al zit ik veel liever in de trein. Maar als je nu de CO2 uitstoot zou gaan doorrekenen in de tickets, dan zou het misschien een ander verhaal kunnen worden?
Anyway, ik ben een beetje aan het speculeren hier.
Ah, zo komt kolder de wereld in.Bastien schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:52:
Die maakte onderdeel uit van de Railpromo Panaroma Rail restaurant-trein. Alleen is dat concept niet meer of gewijzigd dacht ik.
De dinertreinen gaan inmiddels hun derde jaar in. Het panoramarijtuig is technisch van dusdanige kwaliteit dat we 'm niet passend vinden in onze trein en dus (al ruim een jaar) niet meer huren.
@Luke! even ter info voor @whistler's verjaardagsfeestje: we mogen aan minstens een 4-cijferig bedrag denken voor een ritje met dat ding over de Flevolijn?
Naar Lissabon vind ik nog niet eens meer zo gek tegenwoordig. Thalys naar Parijs, TGV naar Barcelona, AVE naar Madrid, nachttrein naar Lissabon. Als je nu wat meer Parijs-vermijdende TGV's had vanuit Brussel kon het nog een uur sneller.
Naar Lissabon vind ik nog niet eens meer zo gek tegenwoordig. Thalys naar Parijs, TGV naar Barcelona, AVE naar Madrid, nachttrein naar Lissabon. Als je nu wat meer Parijs-vermijdende TGV's had vanuit Brussel kon het nog een uur sneller.
Ik weet niet of dit gaat en blijft werken, omdat het een livefeed is op Youtube, maar een haltering in de VS;
[YouTube: https://youtu.be/ad0ChfeAWdo?t=4h45m37s]
Trein die op de overweg blijft staan
Amper perron. Deuren al open voordat de trein stilstaat. En dat in een land waarvan we denken dat het ontwikkeld is
Helaas, het lijkt niet te werken om direct naar een tijdstip te verwijzen. Wil je het zien, scroll dan terug tot de tijd linksboven 06:12:00 aangeeft.
[YouTube: https://youtu.be/ad0ChfeAWdo?t=4h45m37s]
Trein die op de overweg blijft staan
Helaas, het lijkt niet te werken om direct naar een tijdstip te verwijzen. Wil je het zien, scroll dan terug tot de tijd linksboven 06:12:00 aangeeft.
Op 5:55 komen Trump's kolen ook nog even voorbij
Als ik zo de 'recommended' videos bekijk gebeuren er geregeld ongelukken op deze overgang. Maar goed, Amerikanen kunnen dan ook geen autorijden.
Als ik zo de 'recommended' videos bekijk gebeuren er geregeld ongelukken op deze overgang. Maar goed, Amerikanen kunnen dan ook geen autorijden.
[ Voor 60% gewijzigd door Skyaero op 29-06-2017 12:31 ]
Op deze lijn (Northeast Regional) gaan op de kleine stations zoals deze (dorp met een paar duizend inwoners) maar een paar deuren open. Daar staat dan een conducteur bij. Ik heb er niet op gelet of de trap bij de deur ook al was geopend, want anders was in- en uitstappen überhaupt nog vrij lastig.marcop23 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:19:
Deuren al open voordat de trein stilstaat.
Daarnaast denk ik dat ze bij de aanleg van het station in de 19e eeuw nog niet hadden gedacht dat treinen zo lang zouden worden
Be yourself, no matter what they say ...
Als je genoeg geld hebt zijn er zeker nog meer dan genoeg luxe treinreizen te maken, net als toen. Denk aan de Golden Eagle van Moskou naar Peking met vanafprijzen van meer dan 20.000 euroLordSinclair schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:46:
[...]
Daar zeg je zo wat in het Het Luchtvaart Topic - Deel 5 topic wordt altijd zo geklaagd dat vliegen niet meer is wat het geweest is, maar dat geldt ook zeker voor treinreizen (door Europa)!
Nee, maar dat dachten ze ook niet toen ze Utrecht Centraal openden in 1843voske schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:56:
[...]
Op deze lijn (Northeast Regional) gaan op de kleine stations zoals deze (dorp met een paar duizend inwoners) maar een paar deuren open. Daar staat dan een conducteur bij. Ik heb er niet op gelet of de trap bij de deur ook al was geopend, want anders was in- en uitstappen überhaupt nog vrij lastig.
Daarnaast denk ik dat ze bij de aanleg van het station in de 19e eeuw nog niet hadden gedacht dat treinen zo lang zouden worden
Wat dat betreft is getrokken 9 rijtuigen ook wat gek, een Flirt-4tje ofzo met een hogere frequentie lijkt me veel beter passend voor dit soort vervoer. Maarja, de private spoorbeheerders in de VS geven goederenvervoer een hogere prioriteit, wat op zich heel begrijpbaar is.
Tja, de ene kant is het ongeveer 10-15 minuten tot eerste station (Richmond) en de andere kant op ongeveer 40-45 minuten tot het eerstvolgende station (Fredericksburg). Het lijkt hier meer iets van "we rijden er toch langs, laten we er dan ook maar stoppen". Deze trein vertrok bijvoorbeeld om 6.00 uit Richmond en arriveert om 16.35 uit Boston.
Yeap.Maasluip schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:38:
@Luke! even ter info voor @whistler's verjaardagsfeestje: we mogen aan minstens een 4-cijferig bedrag denken voor een ritje met dat ding over de Flevolijn?
Zo lang ze maar achter de komma staan
Ik was er al bang voor. Sorry mensen, geen feestje dit jaar
Yep.EDIT schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:35:
[...]
Als je genoeg geld hebt zijn er zeker nog meer dan genoeg luxe treinreizen te maken, net als toen.
https://www.luxurytrainclub.com/trains/blue-train/
http://www.luxurytrains.co.za/
met de huidige koers van de Rand kom je net aan de 4 cijfers
Vroeger kon je in Zuid-Afrika ook ritjes (stuk goedkoper) met stoomtreinen maken hier en daar, maar kan er niks meer over vinden ...
EDIT : toch wel http://blog.sa-venues.com...in-rides-in-south-africa/
die laatste heb ik wel 's gedaan, Outeniqua Choo-Tjoe, maar de rails zijn weggespoeld bij een overstroming.
EDIT2: en deze heb ik ook gereden : http://visitmargate.co.za/banana-express-steam-train
maar helaas ook weg, rijdt nu een diesel ..
(sorry, werd even overmand door nostalgie
[ Voor 58% gewijzigd door Goner op 29-06-2017 15:09 ]
Zoals toen.... dan ga je toch met de Silverton Durango narrow gauge...

Inclusief klederdracht

http://www.durangotrain.com/historic-narration-journey
In de presidential Class http://www.durangotrain.c...ential-class/cinco-animas

Inclusief klederdracht

http://www.durangotrain.com/historic-narration-journey
In de presidential Class http://www.durangotrain.c...ential-class/cinco-animas
Dat treinstel is eruit dus (had ik dat goed gevonden) en volgens mij is de naam toch ook anders geworden? Dacht ik tenminste al zoekende gisteravond. Dus dan trek ik mijn conclusieLuke! schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:27:
[...]
Ah, zo komt kolder de wereld in.![]()
De dinertreinen gaan inmiddels hun derde jaar in. Het panoramarijtuig is technisch van dusdanige kwaliteit dat we 'm niet passend vinden in onze trein en dus (al ruim een jaar) niet meer huren.
Sorry hoor
Niet zozeer heel luxe, maar wel erg mooi, de Rocky Mantaineer.EDIT schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:35:
[...]
Als je genoeg geld hebt zijn er zeker nog meer dan genoeg luxe treinreizen te maken, net als toen. Denk aan de Golden Eagle van Moskou naar Peking met vanafprijzen van meer dan 20.000 euro
Of wat dacht je van de Venice-Simplon Orient Express die een groot deel van het traject van de nogal beroemde (o.a. met dank aan Agatha Christie) Orient Express volgt.
Een andere hele bekende is in Zuid-Afrika de Blue Train die bijna 1600 km aflegt tussen Pretoria en Kaapstad, en één van de meest luxe treinreizen ter wereld is.
Leuk overzichtje: Wikipedia: Luxury train
Een andere hele bekende is in Zuid-Afrika de Blue Train die bijna 1600 km aflegt tussen Pretoria en Kaapstad, en één van de meest luxe treinreizen ter wereld is.
Leuk overzichtje: Wikipedia: Luxury train
Virussen? Scan ze hier!
Het is vooral doordat met name in West-Europa veel internationale treinen vervangen zijn door hogesnelheidstreinen veel minder interessant geworden. Vooral Nederland heeft nog maar 3 grensovergangen met treinen die nog iets betekenen (Arnhem, Roosendaal en Hengelo) maar verder zijn het allemaal stoptreinen geworden. En de grensovergangen met lange afstandstreinen zijn ook minder in variatie, vaak maar 1 treinserie met maar 1 eindbestemming.
Dit is wel logisch, want met een hele variatie aan bestemmingen heb je vaak maar 1 trein per dag, of zelfs dat nog niet eens, en dat verkoopt niet meer. Ook hebben we liever een overstap van 20 minuten dan dat je rijtuig afgekoppeld moet worden en de vervolgtrein pas 90 minuten later komt. Vroeger mocht reizen ook gewoon lang duren, de reis was vaak al een doel op zich, zoals hoe de CNL ook nog steeds reed naar mijn idee. Die moest vooral niet te snel zijn anders kwamen de reizigers te vroeg en niet uitgeslapen aan.
Zonder teveel te zeuren zie ik hetzelfde in China ook gebeuren op het moment. Het netwerk had 5 jaar terug nog een groots netwerk aan nachttreinen op vrijwel alle routes. Sinds de hogesnelheidstreinen zelfs een afstand als Beijing - Hong Kong in 1 dag af kunnen leggen is de nachttrein alleen nog aantrekkelijk wegens de lage prijs. Hij doet er wel 2 nachten over om dezelfde afstand af te leggen. Op veel kortere afstanden zie je dus die oude treinen gewoon verdwijnen helaas.
Gelukkig heb ik nog eind vorige eeuw een treinreis naar en door Zwitserland gemaakt, en nog met de EuroCity gereisd, de Berner Oberland. Die ICE is een fijne trein maar toch die stijl heeft hij helaas niet van de EC.
Dit is wel logisch, want met een hele variatie aan bestemmingen heb je vaak maar 1 trein per dag, of zelfs dat nog niet eens, en dat verkoopt niet meer. Ook hebben we liever een overstap van 20 minuten dan dat je rijtuig afgekoppeld moet worden en de vervolgtrein pas 90 minuten later komt. Vroeger mocht reizen ook gewoon lang duren, de reis was vaak al een doel op zich, zoals hoe de CNL ook nog steeds reed naar mijn idee. Die moest vooral niet te snel zijn anders kwamen de reizigers te vroeg en niet uitgeslapen aan.
Zonder teveel te zeuren zie ik hetzelfde in China ook gebeuren op het moment. Het netwerk had 5 jaar terug nog een groots netwerk aan nachttreinen op vrijwel alle routes. Sinds de hogesnelheidstreinen zelfs een afstand als Beijing - Hong Kong in 1 dag af kunnen leggen is de nachttrein alleen nog aantrekkelijk wegens de lage prijs. Hij doet er wel 2 nachten over om dezelfde afstand af te leggen. Op veel kortere afstanden zie je dus die oude treinen gewoon verdwijnen helaas.
Gelukkig heb ik nog eind vorige eeuw een treinreis naar en door Zwitserland gemaakt, en nog met de EuroCity gereisd, de Berner Oberland. Die ICE is een fijne trein maar toch die stijl heeft hij helaas niet van de EC.
Vandaag idem. Groot nadeel hiervan is dat de opties voor mensen die omreizen via Utrecht ineens ook bij wijze van spreken gehalveerd zijn omdat er nu nog maar twee treinen per uur van Den Bosch naar Tilburg rijden. Iemand die deze beleidswijziging kan verklaren?voske schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:56:
Tot voor kort reed bij een verstoring (zoals een aanrijding) tussen Breda en Tilburg de IC Zwolle - Roosendaal "gewoon" door tot Tilburg. Vandaag rijdt ie niet verder dan Den Bosch. Nieuw beleid?
Misschien stond er een goederentrein in Gilze-Rijen die ook niet meer verder kon. Dat was bij de vorige aanrijding wel het geval.
Een goederentrein moet dan lang het perron worden gezet, het wachtspoor is niet meer bereikbaar: er ontbreekt zo'n 50 centimeter aan spoor vlak na de wissels.
De restanten van het spoor naar Oosterhout zijn jaren geleden al weggehaald en de vliegbasis heeft naar mijn weten ook geen spooraansluiting meer. Gaat Gilze-Rijen een halte aan de vrije baan worden?
Een goederentrein moet dan lang het perron worden gezet, het wachtspoor is niet meer bereikbaar: er ontbreekt zo'n 50 centimeter aan spoor vlak na de wissels.
De restanten van het spoor naar Oosterhout zijn jaren geleden al weggehaald en de vliegbasis heeft naar mijn weten ook geen spooraansluiting meer. Gaat Gilze-Rijen een halte aan de vrije baan worden?
We are shaping the future
Maak het zelf ook regelmatig mee, maar zijn er veel meer dan ik verwacht had 
En vaak is de stoptrein die erachter rijd ook nog eens vertraagd.
http://deorkaan.nl/juni-2...aar-krommenie-assendelft/Juni 2017: 137 uitgevallen treinen naar Krommenie-Assendelft
Reizigers naar Krommenie-Assendelft maakten het in de afgelopen zo’n 4 à 5 keer per dag mee: de aangekondigde trein rijdt niet.
De NS laat bij vertraging de trein uit de richting Amsterdam niet verder dan Wormerveer rijden.
Omdat de trein dan ook Uitgeest niet bereikt en vanuit daar dus ook niet terug naar Amsterdam rijdt, valt ook die trein uit.
Gilze-Rijen is inmiddels al een halte aan de vrije baan. ;-)
Ja ik merk dit ook vaak als ik de trein richting uitgeest neemDDX schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:20:
Maak het zelf ook regelmatig mee, maar zijn er veel meer dan ik verwacht had
[...]
http://deorkaan.nl/juni-2...aar-krommenie-assendelft/
Nou heb ik mazzel dat ik er bij Station Koog aan de Zaan uit moet
Soms hoor ik mensen weer zuchten of klagen er over
Zal straks nog leuker worden met de 10 minuten per `trein
NS bepaalt niet de afhandeling van een stremming, dat doet prorail.cazzer22 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:27:
Weer een storing tussen Boxtel en Vught. Wat is de standaard bij de NS eigenlijk? De ene keer rijden de sprinters niet, de andere keer zoals nu juist de IC's niet. Er lijkt wat willekeur in te zitten.
De islam kan uw vrijheid schaden
Dat is deels te wijten aan de FRA(Spoorweg wetgever/autoriteit). Omdat de beveiliging systeem in de VS zo lage standaard heeft in vergelijking met EU, heeft de FRA bepaald dat de treinen robuust moeten zijn, bijv een stookblok voor de cabine, omdat op vrij regelmatige basis door het gebrek aan beveiliging (zogenaamde donkere gebieden o.a bij de LIRR) en zeer lange blokken en weinig signalen vrij ernstige ongevallen gebeuren. In de EU hebben we veel beter sein systemen (geloof me als ik zeg dat de inwoners in de VS er jaloers op zijn), waardoor de lagere standaard (t.o.v. de FRA eisen en nagenoeg wereldwijd buiten de VS/Canada gangbaar zijn)voldoen aan de EU norm. Daarom kan een lichte flirt wel in de EU dienst doen maar niet in de VS.marcop23 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:13:
[...]
Nee, maar dat dachten ze ook niet toen ze Utrecht Centraal openden in 1843Maar zelfs Leeuwarden Achter de Hoven heeft een stuk meer perron
Wat dat betreft is getrokken 9 rijtuigen ook wat gek, een Flirt-4tje ofzo met een hogere frequentie lijkt me veel beter passend voor dit soort vervoer. Maarja, de private spoorbeheerders in de VS geven goederenvervoer een hogere prioriteit, wat op zich heel begrijpbaar is.
Ze hebben daar ook een oplossing voor door "time sharing" dat houd in dat er licht dieselmateriaal die niet voldoen aan de FRA eisen toch op het spoor mogen, maar dan mogen er geen treinen rijden die wel voldoen aan de FRA eisen, en het signaal systeem moet geschikt zijn voor een hoge betrouwbaarheid en moet een absolute stop kunnen afdwingen. Dit word toegepast op de NJT Riverline.
Amtrak(de nationale spoorwegvervoerder(verglijkbaar met de NS) van de VS) die de North East Regional rijd heeft buiten zijn netwerk wat het bedrijf in eigendom heeft (North East Corridor) een wettelijke voorrang op goederenvervoer. Dus als de Regional op CSX sporen rijd in Virginia gaat de Regional voor op eigen treinen van CSX(binnen een bepaalde tijd).
Nou, hoe doet ProRail dat dan? Want de vraag blijft evenwel gewoon staan. En het lijkt me niet dat ProRail het zonder overleg op eigen ingeving doet. Ook al zijn zij inderdaad degene die de vrije paden verdelen.Wokschotel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:36:
[...]
NS bepaalt niet de afhandeling van een stremming, dat doet prorail.
ProRail neemt na een versperring een verdeelbesluit en kent een versperringsmaatregel toe. Die versperringsmaatregelen zijn standaard scenario's waarin staat wie wat moet doen en welke treinserie opgeheven wordt/keert/blijft rijden, hoe de reisinformatie moet werken en waar bussen moeten worden ingezet. Die scenario's zijn weliswaar opgesteld met onder andere input van NS, maar ProRail beslist welk scenario wordt gebruikt obv de nog beschikbare infrastructuur.cazzer22 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:46:
[...]
Nou, hoe doet ProRail dat dan? Want de vraag blijft evenwel gewoon staan. En het lijkt me niet dat ProRail het zonder overleg op eigen ingeving doet. Ook al zijn zij inderdaad degene die de vrije paden verdelen.
De islam kan uw vrijheid schaden
Ah dankje!
Blijft dan wel apart dat het meestal de sprinters zijn die dan niet rijden maar toch niet altijd. Dan neem ik aan dat er toch een verschil gezeten heeft in de situatie afgelopen week met voorgaanden. Omdat de sprinter juist wel bleef rijden en de IC's niet. Al was het wel een extra trein, die 10 minuten later reed en met een VIRM.
Blijft dan wel apart dat het meestal de sprinters zijn die dan niet rijden maar toch niet altijd. Dan neem ik aan dat er toch een verschil gezeten heeft in de situatie afgelopen week met voorgaanden. Omdat de sprinter juist wel bleef rijden en de IC's niet. Al was het wel een extra trein, die 10 minuten later reed en met een VIRM.
Ik vermoed dat er te veel treinen op Tilburg moeten keren en dat de IC Roosendaal - Zwolle hier de dupe van is. Waarom dit eerder dan niet zo was kan ik niet verklaren maar wellicht wel uitzoekenvoske schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:57:
[...]
Vandaag idem. Groot nadeel hiervan is dat de opties voor mensen die omreizen via Utrecht ineens ook bij wijze van spreken gehalveerd zijn omdat er nu nog maar twee treinen per uur van Den Bosch naar Tilburg rijden. Iemand die deze beleidswijziging kan verklaren?
Het hangt heel erg af van de situatie. Waar de storing precies zit bepaalt welke maatregel er getrokken wordt. Een storing tussen Boxtel en Vught kan bijvoorbeeld een wissel voor de IC's of voor de SPR's net blokkeren, waardoor één van beiden niet kan rijden. Tegenwoordig is vrijwel standaard dat de IC's blijven rijden en de SPR's niet, maar dat is dus wel afhankelijk van de situatie.cazzer22 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:02:
Ah dankje!
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Afgelopen twee dagen wat lange ritten met DB gemaakt.
Enkele gedachtes:
• Bordrestaurant is toch best wel chill. Je betaalt je blauw maar bij gebrek aan tijd op het station wel fijn om ff een currywurst met Bitburger weg te spoelen als je reis 2 uur duurt. Helaas niet te doen in NL want de afstanden zijn gewoon te kort.
• Stonden vaak stil voor inrijseinen.
• Zitplaatsreserveringen.
Als je pech hebt word je op tussen twee stations twee keer door iemand uit je stoel gekicked.
• Veel inhaalspoortjes.
• Lekker doorkachelen met 200km/u
Als ProRail in NL nou de overwegen weghaalt en een beetje opschiet met ERTMS kunnen wij dit ook hebben.
• Veel bogen. Ik vermoed dat wielen onder DB materieel zijn uitgekozen op eerdergenoemd 200 km/u, dus in de bogen relatief veel lawaai en vibraties.
Enkele gedachtes:
• Bordrestaurant is toch best wel chill. Je betaalt je blauw maar bij gebrek aan tijd op het station wel fijn om ff een currywurst met Bitburger weg te spoelen als je reis 2 uur duurt. Helaas niet te doen in NL want de afstanden zijn gewoon te kort.
• Zitplaatsreserveringen.
• Veel inhaalspoortjes.
• Lekker doorkachelen met 200km/u
• Veel bogen. Ik vermoed dat wielen onder DB materieel zijn uitgekozen op eerdergenoemd 200 km/u, dus in de bogen relatief veel lawaai en vibraties.
Een vraag (en niet direct een klacht): worden de machinisten op de Intercity-direct het nou nooit zat dat de Locomotieven zo onbetrouwbaar zijn bij starten? Als mijn auto met dergelijke regelmaat niet start of direct stilvalt na starten, dan zou ik me toch echt zorgen maken.
Vanochtend was namelijk weer een valse start: 8:28, start op tijd. Rijden 5 meter, vallen direct weer stil. Om vervolgens pas na 7 minuten alsnog te starten en te rijden.
Dit heb ik nu al zo vaak gezien (of helemaal niet kunnen starten) dat ik het toch wel apart begin te vinden. Lijkt me voor bedrijfsmiddelen toch wel een erg onbetrouwbaar geheel als zo'n groot percentage kuren vertoont. Of is dit human-error?
Vanochtend was namelijk weer een valse start: 8:28, start op tijd. Rijden 5 meter, vallen direct weer stil. Om vervolgens pas na 7 minuten alsnog te starten en te rijden.
Dit heb ik nu al zo vaak gezien (of helemaal niet kunnen starten) dat ik het toch wel apart begin te vinden. Lijkt me voor bedrijfsmiddelen toch wel een erg onbetrouwbaar geheel als zo'n groot percentage kuren vertoont. Of is dit human-error?
Het ligt een beetje aan het stuk dat je rijdt, maar meer dan 200km/h zou toch ook prima mogelijk moeten zijn? Vziw rijdt de ICE 3 tot een max van 300km/h. De afstanden zijn in dat land natuurlijk wat groter dan bij ons, maar comfortabeler is het op elk gebied.Vinnienerd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:33:
Afgelopen twee dagen wat lange ritten met DB gemaakt.
Enkele gedachtes:
• Zitplaatsreserveringen.Als je pech hebt word je op tussen twee stations twee keer door iemand uit je stoel gekicked.
• Veel inhaalspoortjes.
• Lekker doorkachelen met 200km/uAls ProRail in NL nou de overwegen weghaalt en een beetje opschiet met ERTMS kunnen wij dit ook hebben.
Qua zitplaatsreserveringen -> nooit op de bordjes boven de stoelen gekeken? Daar staat aangegeven of een stoel gereserveerd is, en van waar tot waar. Dus dan kan je gewoon ergens anders gaan zitten en hoef je niet te wachten tot je er uit gekicked wordt
Ik heb een keer van Wenen tot aan Dusseldorf in een ICE gezeten, het was een beste rit van vele uren. Maar alleen tussen Frankfurt en Keulen hebben 1 kort moment de 300km/h aangetikt. Vooral het eerste stuk was het vooral 140km/h rijden. Daarna een beetje tussen de 180km/h en de 200km/h.Garyu schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:07:
[...]
Het ligt een beetje aan het stuk dat je rijdt, maar meer dan 200km/h zou toch ook prima mogelijk moeten zijn? Vziw rijdt de ICE 3 tot een max van 300km/h. De afstanden zijn in dat land natuurlijk wat groter dan bij ons, maar comfortabeler is het op elk gebied.
Het is vooral een InterCity Express trein. Een luxere intercity.
Het maximum snelheidskaartje op de wiki bevestigd mijn ervaring:
ICE network * red: High-speed lines for 300 km/h (186 mph) * orange: High-speed lines for 250 to 280 km/h (156 to 175 mph) * blue: Upgraded lines, 200 to 230 km/h (125 to 145 mph) * grey: Other lines, max. 160 km/h (100 mph)
Het zijn echt maar kleine stukjes dat de ICE de volle 300km/h mag rijden.
200 km/h is ongeveer de snelheid waarmee getrokken treinen kunnen rijden zonder overdreven energieverspillend te worden bijvoorbeeld. De ICE, of Thalys, zijn allemaal gestroomlijnd met lange stuurstanden. De OBB Railjet doet er een klein stapje bovenop, die Taurus-locomotieven kunnen 230 km/h.Garyu schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:07:
[...]
Het ligt een beetje aan het stuk dat je rijdt, maar meer dan 200km/h zou toch ook prima mogelijk moeten zijn? Vziw rijdt de ICE 3 tot een max van 300km/h. De afstanden zijn in dat land natuurlijk wat groter dan bij ons, maar comfortabeler is het op elk gebied.
[...]
Getrokken treinen met 200 km/h bestaan trouwens al lang: De ICK-rijtuigen die de NS nog heeft gebruikt, en vanaf 1963 door de DB waren gebruikt, konden 200. Ook locs als de BR103, vanaf 1970 in dienst, konden het.
Keulen-Frankfurt is bijna 200 km. Naar NLse begrippen is dat toch net iets meer dan een klein stukjeLordSinclair schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:39:
[...]
Ik heb een keer van Wenen tot aan Dusseldorf in een ICE gezeten, het was een beste rit van vele uren. Maar alleen tussen Frankfurt en Keulen hebben 1 kort moment de 300km/h aangetikt. Vooral het eerste stuk was het vooral 140km/h rijden. Daarna een beetje tussen de 180km/h en de 200km/h.
Het is vooral een InterCity Express trein. Een luxere intercity.
Het maximum snelheidskaartje op de wiki bevestigd mijn ervaring:
[afbeelding]
ICE network * red: High-speed lines for 300 km/h (186 mph) * orange: High-speed lines for 250 to 280 km/h (156 to 175 mph) * blue: Upgraded lines, 200 to 230 km/h (125 to 145 mph) * grey: Other lines, max. 160 km/h (100 mph)
Het zijn echt maar kleine stukjes dat de ICE de volle 300km/h mag rijden.
Dat zou dus bijvoorbeeld in verhouding het stuk Zwolle <> Amersfoort zijn. Dan schiet je daar een paar minuten op om vervolgens in Zwolle 10 minuten stil te staan. Het is makkelijker om gewoon in Zwolle die bizar lange halte tijden op te heffen. Maarja die zijn nodig om de 94% op tijd te halen.Garyu schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:47:
[...]
Keulen-Frankfurt is bijna 200 km. Naar NLse begrippen is dat toch net iets meer dan een klein stukje
Nou, niet echt. Het HSL stuk van Frankfurt Flughafen tot Siegburg is 143 km. Van Zwolle naar Amersfoort is 68. Zwolle - Rotterdam (146 km) of Zwolle - Den Haag (150 km) is een betere vergelijking.LordSinclair schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:58:
[...]
Dat zou dus bijvoorbeeld in verhouding het stuk Zwolle <> Amersfoort zijn. Dan schiet je daar een paar minuten op om vervolgens in Zwolle 10 minuten stil te staan. Het is makkelijker om gewoon in Zwolle die bizar lange halte tijden op te heffen. Maarja die zijn nodig om de 94% op tijd te halen.
Qua tijd is het wel vergelijkbaar: Frankfurt Flughafen - Siegburg is 37 minuten, Zwolle - Amersfoort 35 min. Zou je ook 230 gemiddeld kunnen rijden dan win je dus de helft, 16 minuten.
Tijdwinst wordt in Nederland nog altijd gebaseerd op onze geweldige HSL van 45 km of met wat je wint om 160 te gaan rijden. NS denkt niet groot, Nederland is een veredeld metronetwerk.
[ Voor 23% gewijzigd door Maasluip op 03-07-2017 11:58 ]
Over het algemeen zijn de locs betrouwbaar. De hoeveelheid echte problemen ligt in mijn ervaring niet hoger dan die bij ICM of VIRM. En uiteraard gaat het ook daarmee wel eens mis.Get!em schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:52:
Een vraag (en niet direct een klacht): worden de machinisten op de Intercity-direct het nou nooit zat dat de Locomotieven zo onbetrouwbaar zijn bij starten? Als mijn auto met dergelijke regelmaat niet start of direct stilvalt na starten, dan zou ik me toch echt zorgen maken.
Het grote verschil tussen een Traxx en een bijvoorbeeld een VIRM is dat die eerste alle storingen als melding te zien krijgt zodra er ook maar iets afwijkt.
Daarmee krijg je dus hele specifieke foutmeldingen ("Probleem met Voedingsnet 110V voor Stroomafnemer 1.1, zet automaat 33F3 uit en weer aan om probleem op te lossen, terwijl je de loc in de lucht 180 graden draait en het Wilhelmus zingt"), waar bij de VIRM een algemene melding zal worden gegeven ("B Storing, Voedingsnet uitgevallen, foutcode xxxx").
Bij de VIRM bel je onze helpdesk ("Ik heb die en die foutcode, kan ik daar wat aan doen?") die je vervolgens zegt dat zij dat op locatie moeten oplossen en dat je door kan rijden.
Bij de Traxx krijg je een hoop extra info en daar moet je voorzichtig mee zijn. Vaak wordt een storingsmelding namelijk veroorzaakt door een andere storing. Heb je dus meerdere storingen in beeld, dan moet je gaan deduceren. Wat is de reden dat de treinverwarmingsleiding bijvoorbeeld niet ingeschakeld kan worden?
Als je een enorme lijst met storingen hebt, zal je al heel snel neigen naar een volledige reset (alle computers opnieuw starten), terwijl ze bijvoorbeeld alleen maar veroorzaakt zijn doordat je te snel de stroomafnemers naar beneden hebt gedaan. Dus als je dan simpelweg de stroomafnemers weer omhoog doet, zijn al die storingen (of eigenlijk zijn het dus simpelweg 'meldingen') weer weg.
Bij de VIRM worden dat soort meldingen allemaal gefilterd en krijg je die als machinist niet te zien of hooguit als een verzamelmelding "Stroomafnemer is neergelaten". Ga je dan naar het scherm voor de storingsmonteurs, dan pas krijg je dezelfde info als op de Traxx.
Daarmee is het rijden van een VIRM op een bepaalde manier eenvoudiger.
[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 03-07-2017 12:14 . Reden: Ho, per ongeluk op verzenden gedrukt :( ]
Je miste "in verhouding", Duitsland is een veel groter land, dus 1:1 vergelijken kan ook niet.Maasluip schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:50:
[...]
Nou, niet echt. Het HSL stuk van Frankfurt Flughafen tot Siegburg is 143 km. Van Zwolle naar Amersfoort is 68. Zwolle - Rotterdam (146 km) of Zwolle - Den Haag (150 km) is een betere vergelijking.
Qua tijd is het wel vergelijkbaar: Frankfurt Flughafen - Siegburg is 37 minuten, Zwolle - Amersfoort 35 min. Zou je ook 230 gemiddeld kunnen rijden dan win je dus de helft, 16 minuten.
Tijdwinst wordt in Nederland nog altijd gebaseerd op onze geweldige HSL van 45 km of met wat je wint om 160 te gaan rijden. NS denkt niet groot, Nederland is een veredeld metronetwerk.
Dit topic is gesloten.
![]()