Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2
Acties:
  • 540.370 views

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Mede-auteur:
  • D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online

D_Jeff

Inhoudsopgave
Spring naar: Inleiding | Vervoerders | Materieel | Einde

Inleiding

Welkom in het 23e deel van het spoorwegentopic! Dit is de plek op GoT om te discussiëren over treinen, de spoorwegen en aanverwante zaken. Alle voorgaande delen van dit topic vind je in Topicreeks: Het grote spoorwegentopic.

Spring naar: begin | volgende | einde

Vervoerders

Hier vind je een overzicht van alle personenvervoerders die in Nederland actief zijn*.

NS Reizigers
NS Reizigers (NSR) is de bekendste personenvervoerder op het Nederlandse spoor. Aan NSR is tot 2025 de concessie voor het hoofdrailnet verleend. Verder worden tot in 2017 de lijnen Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede en Schiedam - Hoek van Holland door NSR verzorgd. Voor het Spoorwegmuseum worden door NS ritten gereden van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan.

NSR rijdt drie soorten treinen: Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda over de HSL-Zuid, Intercities in het hele land en Sprinters in het hele land. De verschillende materieeltypen die NSR gebruikt zijn te vinden bij Materieel.

NS International
NS International is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor enkele internationale ritten, al dan niet in samenwerking met andere vervoerders. De IC Berlijn van Amsterdam-Berlijn, de ICEs vanaf Amsterdam naar Frankfurt en Düsseldorf, de Beneluxtrein naar Brussel en de Thalys naar Parijs/Lille zijn treinen die deels door NS International worden gereden.

Arriva
Arriva Personenvervoer Nederland is een van de grootste nevenvervoerders op het spoor in Nederland. Concessies die aan Arriva verleend zijn de concessie Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Friesland, de concessie DAV voor de MerwedeLingelijn Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen, de concessie Vechtdallijnen in Overijssel, de concessie Achterhoek Rivierenland in Gelderland en de concessie Limburg in Limburg. Arriva rijdt met LINTs, GTWs en FLIRTs die te vinden zijn bij Materieel.

Breng
Breng is een formule die in de regio Arnhem/Nijmegen actief is en doordeweeks ritten uitvoert op het traject Arnhem-Doetinchem. De officiële vervoerder is Hermes, een dochteronderneming van Connexxion.

Connexxion
Connexxion is verantwoordelijk voor de treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Syntus
Syntus is vooral in Overijssel actief en rijdt de treinen tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal. Eind 2017 zullen ook de treindiensten Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede door Syntus worden verzorgd.

R-net
R-net is een samenwerkingsverband tussen verschillende vervoerbedrijven in de randstad. Sinds eind 2016 rijden treinen met de R-net stijl tussen Gouda en Alphen aan de Rijn. NSR is de huidige vervoerder op deze lijn.

Regionale vervoerders

RET
De Ret rijdt met 5500/5600 serie de metro lijnen in de Metropoolregio Den Haag Rotterdam onder de noemer Randstad Rail (RR). Verder rijdt de RET, in aanvulling met het oudere 5300/5400 serie, de gewone metrodiensten in de regio Rotterdam.

Per eind 2017 zal de RET gaan rijden op de Hoekse Lijn.

GVB
Het GVB verzorgt de metro diensten in de regio van Amsterdam.

Spring naar: begin | vorige | volgende | einde

Materieel

Hieronder staat een overzicht van de treinstellen en locs waarmee gereden wordt door de vervoerders die hierboven beschreven zijn.

Dieseltreinstellen
Op een aantal plekken in het land wordt nog met dieseltreinstellen gereden. Dankzij de grootschalige elektrificatie in het land zijn dieselstellen steeds zeldzamer geworden.

Dieselmaterieel '90

DM'90 bij vertrek vanuit Kampen.

DM'90 3446 onderweg voor Arriva.

Interieur tweede klasse van DM'90.

DM'90, bijgenaamd Buffel, zijn de enige dieseltreinstellen die nog door NSR worden gebruikt. Ze zijn in dienst te vinden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede tot eind 2017 wanneer Syntus het stokje overneemt op de pas gelektrificeerde trajecten. De stellen zijn in 1993 besteld bij Talbot in Aken. Het materieel heeft een topsnelheid van 140 km/h. De treinen bieden met hun twee bakken zitplaats aan 135 reizigers.

RET Materiaal

Line up in de 5200, 5300, 5400, 5500 en 5600 serie. De 5200 serie is nog gedeeltelijk gebouwd bij Werkspoor te Utrecht.
Werkzaamheden aan, op en langs het spoor

Strukton Rail Equipment heeft veel (KROL) Atlas spoorwegmachines in gebruik. In de video zie je hoe Strukton deze machines inzet bij hun ‘nachtelijke’ werkzaamheden

Spring naar: begin | vorige | einde

D_Jeff wijzigde deze reactie 19-09-2018 19:40 (58%)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Gereserveerd voor de TS die nog in aanbouw is!

* Zou graag ook grote goederenvervoerders en België willen toevoegen. Hulp is echter zeer welkom!

Evest wijzigde deze reactie 21-01-2017 17:28 (52%)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
O-)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Leuke video die ik tegenkwam op Facebook (sorry) over de elektrificatie van het spoor bij Olst in de winter van 1952/1953: https://www.facebook.com/...t/videos/675951832609437/

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
quote:
Napo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:02:
het is, ongeacht of het een stiltecoupe is of niet, bijzonder asociaal om in een trein muziek te gaan maken.
Dat ligt er maar net aan of de medereiziger zich daar aan stoort of niet. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand op het balkon gitaar zat te spelen. Die had netjes aan de medereizigers in dat gedeelte gevraagd of ze het een bezwaar vonden, en dat was niet het geval. Geen probleem dan toch imho. :)

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
PWM schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:44:
Ik moet van London Paddington naar Blackfriars. Elke routeplanner gebruikt de Tube. Maar die staken van de week. Welke site gebruikt echt alleen treinen? Google en de UK trains site gaan ook door de tube
Toevallig ben ik daar afgelopen zomer nog geweest.
Paddington is een kopstation voor alle lijnen vanuit de regio naar de rand van London.

Verder kan je via Tube of bus. Je zegt zelf dat de Tube staakt, dus dat wordt een bus of lopen naar St. Pancrass King Cross station en daar met de stopper mee.

Btw: Als je Google Maps gebruikt:
Route plannen
OV Icoon
Opties/Options
vinkje bij trein/trains

;)

EDIT: https://www.theguardian.c...n-tube-strikes-called-off
Uitgesteld. Gewoon de Tube pakken.

D_Jeff wijzigde deze reactie 06-02-2017 21:02 (7%)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Eigen aandrijving = treinstel, geen aandrijving, dus loc nodig = treinstam. Zo simpel is het toch? :)

• D_Jeff
  • Nu online
de RET is wel lekker bezig met de Spoorwerkzaamheden. Was het zolang uitgesteld? :P

• D_Jeff
  • Nu online
Ijnte, als ik het goed begrepen hebt, schijnt gij de man van de beveiligingssystemen te zijn.

Hoe moeilijk is om het huidige RET metro netwerk een upgrade te geven naar vMax 90 of 100 km/h in plaats van het huidige 80 km/h?

Iedere keer de beneluxtunnel in en op de helling een remming krijgen naar 75 km/h noem ik niet erg comfortabel (en levert soms grappige situaties op)
Dank :)

• D_Jeff
  • Nu online
Gisteren is met dezelfde trein in Estland een ongeluk geweest met een auto. Bestuurder en bijrijder dood door impact.

Bron: http://www.delfi.ee/news/...-aastane-mees?id=77535818

Hoewel weinig van jullie de taal begrijpen, is de animatie heel duidelijk.

Naar mijn weten rijdt Elrom ook met Flirts.

• D_Jeff
  • Nu online
Inderdaad. Gelukkig lijkt de schade aan de trein mee te vallen.
Maar verklaart ook waarom er geen treinen reden.

Ze zijn nog aan het onderzoeken of er geen drank in het spel was.

Verder: Het heeft 2,5 uur gedaan voordat er een bus was om de treinpassagiers op te pikken. Alleen zijn met de schrik vrij gekomen (wel een paar blauwe plekken, maar das alles).
Geen licht, geen WC beschikbaar (zit er wel in)

D_Jeff wijzigde deze reactie 14-03-2017 12:27 (6%)

• D_Jeff
  • Nu online
Een oude Seat heeft minder ondershoudskosten dan bijv een Fiat.. ergens dat werkt ook door.. verwacht het wel :P

• D_Jeff
  • Nu online
Je zou verwachten dat koper veel meer oplevert dan € 4 / kg, gezien de grote hoeveelheid koperdiefstalmeldingen de laatste maanden/jaren.

• D_Jeff
  • Nu online
Nog zo'n 8 uur en de Hoekse Lijn valt ook weg van het Hoofdnet.

Vraag me alleen wel af hoe de spanningssluis verwerkt gaat worden in het nieuwe traject voor RET / 5700 serie.
Sprinter is er gedeeltelijk op berekend, Metro treinen willen nog wel eens gek doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Voor wie het interessant vind, RTV Rijnmond heeft een docu over de ombouw van de Hoekse Lijn

http://www.rijnmond.nl/tv...alte-Hoek/aflevering/7356

• D_Jeff
  • Nu online
Gaat dat nog komen of is de NS die lijnen liever kwijt dan rijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Flirts ;)

Deze zijn al besteld.

• D_Jeff
  • Nu online
In het museum van York wordt het ook netjes uitgelegd.
Toch dank voor je toelichting @EDIT

• D_Jeff
  • Nu online
Defect spoor en geen treinen tussen Utrecht - Rotterdam / Den Haag?

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
@Lars. Als je voor die prijs je tickets Heerenveen <=> Berlijn koopt dan lijkt me dat volledig eerste klas, maar navragen als je ze bestelt kan geen kwaad. Kun je trouwens niet beter via Deventer reizen? Dan zit je eerder in de laatste trein die je moet hebben en heb je geen last van DM'90 :P
Toevallig zit ik zo in de IC Berlijn, dus zal wat foto's maken als je dat wil + de reisduur volgens de boekjes in de trein opzoeken. Heb zelf drie jaar terug de reis naar Praag via Berlijn gemaakt. Als je van treinen houdt dan is die reis zo verkeerd niet, ook al duurt het 8,5u. Af en toe door de trein wandelen en genoeg te lezen/doen hebben en het komt goed :)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
IC Berlijn
https://tweakers.net/ext/f/bYX02IzhGdyRW2gD6NOGJzNV/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/gfUKMARdVpaM1wY6jKF3M1Xe/thumb.jpg

Relatief harde stoelen, maar goed verstelbaar en een goede rugleuning. Genoeg beenruimte voor iemand van 1.95m lang en de rit is altijd soepel in vergelijking met ICM waarmee ik dit traject ook rijd. :)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
@Lars. Geen probleem. Voordat ik het vergeet: Reisduur richting Berlijn Hbf is vanaf Almelo net iets meer dan 4,5u. IC 141 waarin ik net zat vertrekt in Aml om 8:46 en de aankomst is 13:22 volgens planning :)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
quote:
Dennis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:17:
[...]

Volgens mij is hij net uitgestapt in Almelo Hengelo :P.
:Y

@T.Kreeftmeijer Ik heb deze trein vaker in mijn dagelijkse reis ;)

Evest wijzigde deze reactie 19-04-2017 09:49 (3%)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
@Lars. Restauratierijtuig is eigenlijk zonder uitzondering aanwezig ja. Meestal rijdt men met acht rijtuigen: Eerste klas; restauratie; Tweede klas met losse hokjes en het treinpersoneel; 4x Tweede klas; Tweede klas fietsenrijtuig.

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:11:
[...]

Ah, haha, vandaar. Want deze IC is veel sneller dan andere treinen?
Nee, maar de tijd is niet ongunstig. Grote voordeel van deze trein is de hoeveelheid ruimte die er is. Mijn alternatief, de IC naar Enschede, rijdt 's ochtends vaak met drie bakken ICMm, en dat is te weinig voor de hoeveelheid mensen die mee wil...

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Geen speciaal kaartje of toeslag nee :)

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Zutphen denk ik eerder ;)

• D_Jeff
  • Nu online
Begin toch wel langzaam te begrijpen waarom de provincie Noord-Holland liever busbanen aanlegt dan spoor.
Bussen kunnen misschien niet zo hard als een SLT / VRIM, maar zijn klaarblijkelijk betrouwbaarder en goedkoper.

Verbaasd me nog steeds dat NS niet van de lijn Maarn - Rhenen af wil :P
(En dan vervangen voor apart hoogwaardig busvervoer op een busbaan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Als dat doorgaat.. +20 min reistijd richting schiphol. De lijn tussen Hoofddorp en Leiden is al erg druk en de Vmax. is 130 - 140 km/h.

Mag hopen dat dan ook de toeslag vervalt, wat dat nut zie ik dan ook niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Ik stond eerst met een uur op Schiphol Security check Vertrekhal 1. Zelfs om 3 uur in de nacht red ik die afstand niet per auto binnen 1 uur. En ik ben misschien dan de geluksvogel die alleen +15 heeft gezien (1x, verder sharp op tijd met 24 mins)

En op de een of ander manier heeft de Schiphollijn toch ook wat vervelende "keurtjes" op zn tijd. (Vorig topic staat er goed gevuld mee)

@EDIT : Ik vraag mij af of je weet of het hier om een tijdelijke maatregel gaat en of deze nog breed bekend gemaakt gaat worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Wat een verschil @ Station Assen.

Van een smaakje 2 betonnen plankjes in de wei naar een iets serieuzere vorm (en meer sporen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Afgenomen?
Ik wil eerder beweren dat er een toename is en meer personeel @ icd

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:14:
Naarden/Bussum is een geval apart. Ik heb in mijn stage tijd (ja das lang geleden) geholpen met het plan voor de ombouw Naarden/Bussum. Daarin werden meerdere varianten uitgewerkt met de voors en tegens... met als mooiste en duurste variant alle sporen verdiept (ca. 200 miljoen).
Nou die gemeenten waren natuurlijk dol enthusiast en ze gingen het geld wel "even" regelen.

We zitten nu in 2017 en ze hebben nog steeds niks geregeld }:O :'(
Wellicht off topic: We mogen dan ook in onze handjes knijpen met de laatste 5 kabinetten. Deze waren meester in het decentralisatie van Rijksoverheid taken naar Gemeentes. Onder het mom van de bezuinigingen kregen de gemeentes veel meer taken tegen 30 tot 50 % van het oorspronkelijke budget.

Infra is sowieso duur, dus wordt makkelijk op gekort, totdat het niet meer uitgesteld kan worden ;)

(en men afvraagt waarom de prijsverhoging bij het eerder doen niet de lijn der inflatie volgt, maar groter is)

• D_Jeff
  • Nu online
gezien de ervaringen daar met de Noord-Zuid lijn van de Metro, betwijfel ik of dat een goed idee is.

Aan de andere kant, al die werkers hebben nu wel de kennis en ervaring :p

• D_Jeff
  • Nu online
@EDIT Jij reist bijna altijd business class :P

@VRIM: vind het relaxte treinen, niets mis mee

• D_Jeff
  • Nu online

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
wildhagen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:01:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/internet...met-onderhuidse-chip.html

Het uitgebreidere Volkskrant-artikel: http://www.volkskrant.nl/...0content&utm_content=free

Lijkt me op zich best handig, wellicht een idee om het hier ook in te gaan voeren?
En laat dan net ook blijken dat die chip een GPS tracker heeft, zodat de Staat altijd weet waar je uitspookt.
RIP Privacy.

@marcop23 Zover ik weet kan een EURO5 truck 1:3,33 halen, mits dit treintje rijden is op ~80 - 85 km/h.
Het artikel spreekt over de Brusselse ring, welke dezelfde ellende kent als "De Ruit van Rotterdam" en de Antwerpse Ring. Kortom, die 1:3 haal je niet :P

• D_Jeff
  • Nu online
Lekker feestje weer met deze hitte:
quote:
Er zijn op dit moment 7 meldingen

Door een aanrijding met een persoon. Enschede-Gronau-Dortmund; Enschede-Gronau-Münster

Door een aanrijding met een voertuig. Roosendaal-Antwerpen-Puurs
Tussen Roosendaal en Essen (B) rijden er geen stoptreinen door een aanrijding met een voertuig.De extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten.Dit duurt tot ongeveer 21:30 uur.

Door een aanrijding met een voertuig. Rotterdam-Roosendaal
Tussen Zevenbergen en Oudenbosch rijden er geen treinen door een aanrijding met een voertuig.Er rijden bussen tussen Oudenbosch en Zevenbergen.Dit duurt tot ongeveer 21:30 uur.Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Roosendaal reizen via Breda. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten.

Door een defecte trein. 's-Hertogenbosch-Tilburg

Door een seinstoring. Utrecht-Rhenen

Door een wisselstoring. Groningen-Delfzijl

Door een wisselstoring. Groningen-Roodeschool
Bron: VID

• D_Jeff
  • Nu online
Rijden op zicht met een trage snelheid is dan wel toegestaan. Of men er dan ook wat mee opschiet, geen idee.

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
Trainhunter2009 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:01:
[...]

Nou @EDIT daar weten ze bij de RET wel weg mee.
De helling naar Rijnhaven was ook vroeger al een uitdaging om boven te komen met de M-etjes(die oude blauwe met M), en nu met station Wilhelminaplein, ook naar beneden :$ , en ook het traject Slinge-Hoogvliet is goed glad bij bepaalde weersgesteldheden.
En ook bij de RET is het verboden door "Rood" te rijden, maar ook een vertrekverbod op een station is "Rood". Dus als je 's morgens uitrukte naar Spijkenisse en je op Rhoon moest stoppen was het heel vaak gelijk de noodknop van de mobilofoon gebruiken en de CVL verwittigen dat je dwars door Rhoon heen gleed :o :F Om daarna een fikse tijd met 24 of 48 vlakke plaatsen naar Spijkenisse te "bonken".........
Geen railremmen, geen zand, alleen maar glijden dus.
Later kwamen de T-tjes, die donkerblauwe met oranje deuren en wat een luxe, omdat het sneltrams zijn zand aan boord en railremmen, dat scheelde al een berg.
Ook het Bovengrondse deel van de Oost-West lijn (nu de A, B en C lijnen) en het sneltram traject door Alexanderpolder/Ommoord/Zevenkamp kende zijn glij plaatsen.
Dus die zijn het wel gewend hoor, en ze hebben iets meer (hulp)middelen voor een remming op glad spoor dan "Jullie" NS-ers ;)
Ook snelremmingen vanaf 100 km/u doen ze heel wat korter/sneller dan jullie.
Maar idd, het blijft opletten als Metro bestuurder want gladheid verwacht je niet altijd al kan je het wel al snel zien aan het zwarte spoor.

En bij de RET is passeren van een station bijna altijd met max. 40 km/u, dit met LM-ritten of proefritten.
Met de huidige 5300/5400 serie heb ik het op Zalmplaat en Poortugaal meegemaakt dat de voorste wagon er voorbij gleed met zelfs een poging tot noodremming.

Zalmplaat snap ik an sich wel: in de tunnel gaat het gas er goed op

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:22:
Heb meer dan 10 jaar geleden een studie gedaan om de snelheid te verhogen op die lijntjes (was overigens de 2e keer), daarna is er nog een keer een studie gedaan... en de provincie heeft alleen geld gestoken in ESGL (Groningen - Leeuwarden) en zelfs die wordt niet geëlektrificeerd...
Denk niet dat er ooit elektrische treinen over de noordelijke 4 lijnen gaan rijden.
Op de Prorail pagina staat dat de snelheid omhoog gaat.
Is dat een verhoging van 80 naar 100km/h?

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
De waslijn waar (Fryske) kruidkoek te halen valt :P

• D_Jeff
  • Nu online
Ik was eventjes vergeten dat station Oostplein (RET), Rotterdam een mooie geschiedenis laat zien over de trams en metro stellen

:$

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
anboni schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:10:
Iemand bekend met de werkzaamheden die de RET komende week bij Schiedam Centrum gaat uitvoeren? Lijnen A+B gaan de hele week keren op Marconiplein. Lijn C wordt opgeplitst, waarbij beide helften de eerste dagen keren op Parkweg, de tweede helft van de week op Schiedam.
Heb geen 'inside info', maar ik kan wel een gokje doen:
Schiedam Centrum Metro wordt aangesloten op de Hoekse Lijn. Achter het metro station is een keerspoor met wissel en juist de keerspoor wordt ook aangesloten op de Hoekse Lijn.

In de avonduren is het missen van dat keerspoor niet zo'n punt, maar in de spits rijdt er verstrekking op lijn A & B, waardoor je met een keercapaciteit - probleempje zit ;)

C: Deze rijdt, in verband met de zomerdienst (beter gezegd: nog stammend uit het tijdperk paard en wagen), een frequentie van 30 min (spits 15 min) en kan hierdoor een spoortje opschuiven, zodat ook het spoor van de metro (aan treinstation zijde) gekoppeld kan worden aan NS Spoor 1.

• D_Jeff
  • Nu online
@treinhunter2009: terwijl mcp een 3e spoor heeft. Waarom wordt die niet gebruikt om te keren?

• D_Jeff
  • Nu online
@Goner:

En dan te bedenken dat er tussen Slinge en Zuidplein ook nog werkzaamheden aan het spoor plaatsvinden, waardoor Lijn E moet keren op Rotterdam CS.

(En de D lijn daardoor een aangepaste versie van de zomer dienstregeling rijdt)

• D_Jeff
  • Nu online
@Robertdj Pracht van een plaatje :D

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 07:00:
offtopic:
@D_Jeff, gefeliciteerd met je verjaardag. *O* *O*
Heb je nog (virtuele) taart voor ons? ;) Donderdag heb ik dat wel. :)
Dank :D

Onder de noemer "Beter goed gejat dan slecht zelf gemaakt" :

Wie een hap lust: Tast toe ;)

Verder heb ik vorige zomer op de fast service tussen Reading en London Paddington een retourtje gedaan, maar wat ik niet snap: Mooie waslijn, maar dieselpower inzetten :?

D_Jeff wijzigde deze reactie 15-08-2017 09:01 (16%)

• D_Jeff
  • Nu online
@T.Kreeftmeijer Aflossing van de wacht :D
Van Harte!

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
Garyu schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:40:
[..]

* Garyu werkt alleen met *kuch* moderne *kuch* technologie (ETB/ECN) :P

[..]
Op een oude fiets... ehh Loc moet je het leren :+

• D_Jeff
  • Nu online
Ik denk niet. Voornamelijk omdat het kamperlijntje op subsidie draait van de regionale overheden

• D_Jeff
  • Nu online
Ik dacht te herinneren dat Den Haag Centraal ook zo opgesteld is.
Kan zijn dat door de verbouwing de palen van plaats veranderd zijn.

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
bvk schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:29:
Mooie foto's hoor, leuk!

En dat plaatje in die bus is natuurlijk ook briljant, passagiers onder de 21 moeten opstaan voor passagiers boven de 40. Mogen ze wat mij betreft zo weer invoeren, ik moest immers als klein jongetje vroeger ook altijd opstaan voor ouderen O-)
Een zelfde soort plaatje (metaal) heb ik nog gezien in de 5100/5200 serie van de RET.

Kan zo snel even geen goede foto vinden :P

• D_Jeff
  • Nu online
Rede de eléctricos de Lisboa (wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Lisbon )

Kan er anders ook een potje van

• D_Jeff
  • Nu online
Vandaag in Antwerpen CS geweest, weinig meer te zien van die "doorschuiver"

• D_Jeff
  • Nu online
Doe die van de Metro er maar bij.
Iemand had een kabeltje geraakt, waardoor er een netwerk (aka signaal)storing was tijdens de ochtend spits.
Spijkenisse Centrum, Slinge en Zuidplein stonden vol richting CS

• D_Jeff
  • Nu online
Ik dacht dat het hier al eerder besproken was, maar kan het even zo snel niet vinden.

Vanochtend was op RTL Ontbijtnieuws een clip over de zeer oude trein die van de VS naar het depot van Goes verhuisd voor het lokale spoorwegmuseum. Na de restauratie moet deze trein de toeristische ritjes rondom Goes gaan rijden.

• D_Jeff
  • Nu online
Plan V deed meer pijn aan je oren en was nog warmer. :P
Ben blij dat die niet meer in dienst zijn

• D_Jeff
  • Nu online
Dat moet een pittige puzzel geweest zijn, petje af

• D_Jeff
  • Nu online
Als ik in Emmen kijk, rond het einde van het spoor, zie ik dat er in de bestemmingsplannen van de afgelopen jaren geen rekening gehouden is met doortrekken.

Er zal dus aardig gesloopt (of getunneld) moeten worden om de 1e km mogelijk te maken totaan Stadskanaal.

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart

Europese spoorwegen gaan het internationale treinverkeer sneller, makkelijker en goedkoper maken. Op deze manier willen zij reizigers overhalen om op korte trajecten binnen Europa de trein te pakken in plaats van het vliegtuig.

Deze strategie is donderdag naar buiten gebracht door brancheorganisatie European Rail Infrastructure Managers (EIM), waarvan ProRail-topman Pier Eringa de nieuwe voorzitter is.

Volgens Eringa is de trein aantrekkelijker en sneller dan het vliegtuig. Onder meer omdat een trein aankomt in het hart van een stad, omslachtige veiligheid-checks achterwege blijven en omdat reizen met de trein comfortabeler is, stelt hij.

Om treinreizen tussen bijvoorbeeld Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn aantrekkelijker te maken willen de Europese spoorinfrabeheerders technische barrières op het spoor aanpakken. 'Slimme aanpassingen' moeten het reizen per trein goedkoper maken, aldus de EIM.
bron: https://www.nu.nl/reizen/...reren-met-luchtvaart.html

Geen idee op welk stukje metaal hij staat te dromen, maar als ik van Rotterdam naar London wil, zie ik meer checks dan op Rotterdam Airport en City Airport

• D_Jeff
  • Nu online
Ik moet het nog zien dat de metro op de Hoekse Lijn vaker gaat rijden dan de NS met de sprinters/stoptreinen deed. Dat was namelijk wel het grote argument voor overname.

Met diezelfde gedachte kijk ik dus ook naar een mogelijk metrostelsel tussen Dordrecht(-Zuid) en Delf/Leiden.
quote:
NIEUWDORP - De hulpdiensten zijn maandagavond met groot materiaal uitgerukt voor een ongeval met een goederentrein bij Nieuwdorp.

Het incident vond rond 23.20 uur plaats op de Frankrijkweg. Ter plaatse bleek dat er twee wagons van een goederentrein waren ontspoord. Eén van de wagons is hierbij op zijn kant terecht gekomen, een andere is naast het spoor gelopen. De trein bestond uit twintig wagons met één dezelfde stof: LPG.

Volgens de Veiligheidsregio is er niemand gewond geraakt en is er geen sprake van een eventuele lekkage. De politie heeft op dit moment de Frankrijkweg afgezet vanwege explosiegevaar maar volgens de Veiligheidsregio is er geen sprake van een lekkage en ook niet van explosiegevaar. Desondanks mogen werknemers van bedrijven aan de Frankrijkweg ook niet verder rijden.

Na de melding werd gelijk opgeschaald naar een GRIP 1. Bij een GRIP 1 wordt een zogeheten Commando Plaats Incident (CoPI) ingericht. Dit wordt samengesteld uit de betrokken leidinggevenden van brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening. De hulpdiensten zijn nog ter plaatse, waaronder ook de Incidentenbestrijding van ProRail.
bron: https://www.hvzeeland.nl/...site&utm_campaign=tag-rij

Goeie vraag wat daar is misgegaan, gelukkig wel op industriespoor, zodat de Zeeuwse Lijn gewoon doorgang heeft.

D_Jeff wijzigde deze reactie 29-11-2017 15:33 (71%)

• D_Jeff
  • Nu online
De hofpleinlijn (Lijn E) is naast de Calandlijn (Lijn C) de eerste die uitgedund wordt naar de minimale consessievoorwaarde (3x per uur).

Lijn E rijdt alleen in de spits buiten de schoolvakanties en nationale feestdagen 6x per uur. Daarna is het echt max 4x per uur en wordt compleet geschrapt bij incidenten. Wil het nou niet echt een succes noemen (plus de reistijd is omhoog gegaan)

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
Get!em schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:47:
Voor de geïnteresseerden het rapport van Movares over de E lijn en de keerlus bij Pijnacker.
https://mrdh.nl/system/fi...ij%20Pijnacker-Zuid_0.pdf
Zeer interessant rapport.
Hoewel de Akkers hierin niet de hoofdvraag is, laat het rapport nu al zien dat de infrastructuur daar eigenlijk al een knelpunt is.

Weet iemand van uitbreidingsplannen van rondom de Akkers?

• D_Jeff
  • Nu online
@EDIT 2 vragen:

1) Had je afgelopen zaterdag dienst op de IC DH - Ein?
2) Wat gebeurt er met een machinist die schade rijdt door eigen schuld?

• D_Jeff
  • Nu online
Trouwens, ik geloof dat ik wat gemist heb:

Sinds wanneer stopt de ic vanaf DH niet meer op Dordrecht?
En dat eindpunt zou/was toch Venlo?

• D_Jeff
  • Nu online
De kamperlijn voelt voor mij een beetje als de A38 / A256: Als je er geen gebruik van maakt, ken je het niet en is erg kort.

Toch worden er veel middelen gestoken om zoiets overeind te houden, terwijl de exploratie verliesgevend is. Waarom eigenlijk?

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
quote:
ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:27:
[...]

Geen idee waar de DDZ heen gaat, maar de wijziging is niet tijdelijk.
Volgens mij rijdt die nu vooral tussen Friesland/Groningen en de randstad via Amersfoort. Dat was eerst ICM maar gisteren reed er (voor mij) in ieder geval DDZ en als ik zo in de reisplanner kijk is dat nu ook zo. :)

• D_Jeff
  • Nu online
Het is inderdaad te idioot voor woorden, maar een Nederlands vuurwerkverbod gaat deze hersenloze personen niet stoppen.
Het feit dat Oost-Europese landen nu al aan het verkopen zijn, betekent dus dat dit via de EU geregeld moet worden ;)

• D_Jeff
  • Nu online
Vandaag een ritje gemaakt in de Stadler Flirt ("spurt") waarvan de de stoelen een 3+2 configuratie hebben. Die kende ik nog niet (Tapa > Tallinn).
Zou dat komen vanwege het spoorprofiel daar of kan ook op ook op normaal spoor?

Hoe is verder afgelopen met de "gebroken" trein(-en)?

• D_Jeff
  • Nu online
Luchtbal.. Laten ze eerst dat station maar eens renoveren. Vanaf de A12 ziet het er alles behalve vriendelijk uit.

• D_Jeff
  • Nu online
Traxx of buffels dan maar? :p
Staan er zat buffels op Nijmegen

• D_Jeff
  • Nu online
Zoals Leiden - Woerden (via Bodegraven) ? :P

• D_Jeff
  • Nu online
Waarom wordt daar niet gewisseld naar het metrobedrijf ?

Het tenslotte al een "lokaalspoorweg" vanaf de originele bouw en de metrotreinen geeft mogelijkheid om de kleinere dorpen aan de lijn ook te voorzien van een station/halte.

Daarnaast: Op Leiden CS heeft het materieel al een apart spoor, trucje Den Haag CS is zo gebeurt en momenteel is de nodige kennis al opgedaan met de Hoekse en Hofplein Lijn.

• D_Jeff
  • Nu online
https://www.nu.nl/buitenl...en-gaslek-in-centrum.html
quote:
Zo'n 1.500 mensen zijn in het centrum van Londen uit een hotel en een nachtclub geëvacueerd wegens een gaslek. De politie heeft station Charing Cross gesloten.

De brandweer heeft hoge concentraties van gas in de lucht geconstateerd in de nabijgelegen Craven Street. De brandweer ontving de melding rond 3.00 uur Nederlandse tijd.

Een woordvoerder van de brandweer zegt tegen Sky News dat er hoge niveaus van natuurlijk gas zijn gemeten nadat er een gasleiding was gesprongen. "We weten nog niet wat de oorzaak van het defect is", aldus de zegsman. "Ingenieurs proberen het lek te dichten."

Mogelijk blijft het station de rest van de ochtend gesloten. Charing Cross ligt in het centrum van Londen en is zowel een trein- als een metrostation en vormt een belangrijke schakel in het metronetwerk. Meerdere treinen worden omgeleid en dat veroorzaakt veel vertraging.
Ouch :X

D_Jeff wijzigde deze reactie 23-01-2018 11:08 (5%)

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:27:
[...]

Idd dat wordt dan ongeveer 30 meter onder de grond :+

Je kan er misschien ook gewoon een halte van maken :o
Antwerpen CS / Rotterdam Blaak copy paste.. Pittig duur, maar an sich geen gek idee :P

---

@Eurostar rit: Pak het vliegtuig vanaf Rotterdam, zet het horloge stil op moment van opstijgen, bij de landing weer laten tikken en je match gelijk met de lokale tijd :P

Rotterdam is niet zo groot, terminal -> vliegtuig kan in 15 mins. London city geen ervaring mee

D_Jeff wijzigde deze reactie 16-03-2018 12:28 (30%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Zit voor de gein eens te kijken naar een retour Rotterdam CS <-> Lille Europe/Flanders.
Voor 2 personen, 2 maanden vooruit, 2e klasse non-flex is dat gewoon 166 euro.

Daar kan ik mijn auto (50 a 55 liter) langs de snelweg op E98 op aftanken, zelf rijden, volle dag parkeren en alsnog goedkoper uit zijn. Tijdtechnisch is het bijna even lang, dat is ook geen factor.

Kan iemand mij uitleggen?
Zo krijg je nooit mensen uit de auto..

• D_Jeff
  • Nu online
@staking: Fietsen ging gisteren nog sneller over de grote binnenring.. dus of een auto huren nou een oplossing heet :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Dafuq:
quote:
https://www.hln.be/regio/...taan-in-station~a4b619ac/

Trein vertrekt, maar laatste wagon blijft staan in station

Oostende Enkele passagiers van een IC-trein met bestemming Brussels Airport keken gisterenavond vreemd op toen hun trein rond 21 uur in het station van Oostende zou vertrekken. De locomotief en de eerste wagon reden weg, maar de tweede (en laatste) wagon bleef gewoon op de sporen staan.

Vooraleer iemand iets door had, was het eerste deel van de trein al richting Brussel aan het sporen. “De precieze reden voor het incident wordt nog onderzocht. Mogelijk lag het probleem bij de koppeling van de wagons”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS.

“De reizigers uit de tweede wagon hadden nog de tijd om een volgende trein richting hun bestemming te nemen. Wie hinder of schade ondervond, kan een vraag tot compensatie indienen”, voegt Temmerman nog toe.
edit:
@Arator Durft gij hier iets meer over te zeggen?

• D_Jeff
  • Nu online
@RB boemeltje: Dat niet rijden, is dat nog steeds met de software van de beveiligingsovergang ATB > DE?
Zou bijna zeggen: Laat Keolis wat buffels leasen.. maar ik vrees dat je dan alsnog met hetzelfde "gezeur" zit.

@Toeslag RTM <> SHL: Tot wanneer is de "geen toeslag" buiten spits van toepassing?
--

@EDIT : Gaaf. Kan @ArcticWolf een beetje koffie zetten? :+

D_Jeff wijzigde deze reactie 11-04-2018 21:47 (10%)

• D_Jeff
  • Nu online
@ArcticWolf ik keur 'm goed :P
--

Trouwens, heeft iemand nog zicht of er een beetje vooruitgang zit op de Hoekse Lijn?
De zwarte lijn rond Kethelplein (spitstijden) van G00gle M@ps begint ook niet grappig meer te worden..

D_Jeff wijzigde deze reactie 11-04-2018 22:04 (75%)

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
marcop23 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:43:
Heb net bij station Hoofddorp richting Groningen stilgestaan voor een wissel die vlak voor ons besloot niet meer te werken. De machinist is daarom uitgestapt, gekeerd, teruggereden tot op de flyover bij het emplacement, en weer uitgestapt en gekeerd. Met 22 minuten vertraging waren we op Schiphol, maar de trein wordt niet opgeheven. Heb ik dit ook weer eens meegemaakt :p
Ik hou wel van zo'n machinist (met vindingrijkheid en ballen om iets te doen)

• D_Jeff
  • Nu online
@anboni Ik weet dat hier meer achter zit, echter is de machinist aangever en tevens "de ogen" voor de TR.
Als diezelfde MCN aangeeft dat plan te willen uitvoeren en toestemming voor krijgt, vind ik het alsnog een pluim waard!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@EDIT Maakt mij, als mede TS-er, toch wel nieuwsgierig waarom een treinmachinist het OV-Mopper Topic in zn bookmarks heeft hangen.

iets met werk op het werk laten? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
..totdat een hondekop een stroevige snelremming maakt aka oorsuis voor de komende 5 mins :P

(hier en daar nog te vinden, ik noem Utrecht :P)

• D_Jeff
  • Nu online
@Maasluip ik weet het wel zeker dat het afkomstig is van station Dordrecht:
- Niet heel veel stations hebben een spoor 20
- Busstation ligt naast spoor 15/1
- Station ligt randje centrum/oude binnenstad

:P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Wisselstoring ICD, is het weer misgegaan bij Hoofddorp? :p

• D_Jeff
  • Nu online
Lol, 't harde is een IC station geworden.

Waarom wordt er eigenlijk niet doorgereden totaan Wezep?

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland

Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Ook kan bij dat strand een nieuw eindstation worden gebouwd. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (15 augustus 2018). De Afdeling bestuursrechtspraak heeft alle bezwaren tegen het bestemmingsplan voor de spoorverlenging ongegrond verklaard.

Rechtstreekse metroverbinding
Deze spoorverlenging maakt deel uit van een groter project dat de Hoekse Lijn, een voormalige spoorlijn, omvormt tot een rechtstreekse metroverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Het bestaande eindstation van de Hoekse Lijn ligt nu niet direct aan het strand, maar op zo'n 1.200 meter afstand. Door de spoorverlenging kunnen strandgangers vlak bij het strand uitstappen. Tegen het bestemmingsplan waren omwonenden van het traject in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Noodzaak spoorverlenging
De bezwaarmakers vinden het verlengen van het spoor niet nodig. Volgens hen maken strandgangers maar een beperkt deel van het jaar gebruik van de metroverbinding en zijn er alternatieven, zoals pendelbussen. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak kon de gemeenteraad ervan uitgaan dat die noodzaak wel bestaat en hoefde de gemeenteraad niet te kiezen voor een alternatieve oplossing. In de huidige situatie is de infrastructuur naar Hoek van Holland op drukke stranddagen overbelast. Verder heeft de gemeenteraad overtuigend aangetoond dat de reizigerscapaciteit van die alternatieven, zoals pendelbussen, te beperkt is in vergelijking met een metroverbinding. De metroverbinding heeft als voordeel dat strandgangers rechtstreeks naar Hoek van Holland kunnen reizen en niet hoeven over te stappen, wat tot ongemak en een langere reistijd zorgt.

Overlast
Verder vrezen de omwonenden voor overlast van de metroverbinding, onder meer door geluid, trillingen en verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen. Uit onderzoek blijkt echter dat het geluid en de trillingen van de metroverbinding niet zo ernstig zullen zijn dat de situatie bij de woningen in de omgeving onaanvaardbaar wordt. Over de bereikbaarheid schrijven deskundigen dat de invloed van de metrolijn op de bereikbaarheid van hun woningen maar beperkt is, zowel op werk- als op stranddagen. Om verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen te voorkomen, hebben de omwonenden nog voorgesteld de kruising van de Strandweg met de metrolijn verdiept aan te leggen en niet gelijkvloers. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de gemeenteraad "in redelijkheid" kon kiezen voor de gelijkvloerse kruising. Een ongelijkvloerse kruising zou namelijk ruim € 19 miljoen meer kosten.
bron: http://www.infrasite.nl/n...?ID_nieuwsberichten=21874

• D_Jeff
  • Nu online
quote:
jefjef schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:03:
Voorstel om TS uit te breiden met korte beschrijving spoor infra aannemers en haar materieel met foto's en filmpjes. (ik heb nog wel voldoende Strukton Rail film en foto materiaal :) ) Misschien willen de collega's van BAM en Volker en Asset ook wel hun film/foto's dan aanleveren
Ik lees mee. Je mag een suggestie sturen via dm ;)

• D_Jeff
  • Nu online
Rijdt er geen fatsoenlijke ICE vanuit Utrecht CS ri Berlin Hauptbahnhof?

• D_Jeff
  • Nu online
* Ik zal dit binnenkort oppakken voor de TS ;)

• D_Jeff
  • Nu online
Ziet er voor mij uit als een paaltje die neerzet om autoverkeer niet mogelijk te maken.

Naast het feit dat het spoor niet de juiste locatie is voor dit soort materiaal, verwacht ik nog een media melding, die van een illegale actie

• D_Jeff
  • Nu online
Zo, die kan ook weer van de bucketlist af:

Legaal lopen op het metrospoor van Rotterdam (gestrand tussen Maashaven en Zuidplein)
Metrotrein 5301: parkeerrem kan niet gelost worden/noodrem aangetrokken melding bij de bestuurder.

Klinkt als een gevalletje beveilingssysteem-storing

• D_Jeff
  • Nu online
@Get!em Meneer Van Dale wacht op antwoord :+

Even zien.. wat is oud en staat nog overeind:
* A'dam CS
* Haarlem
* Den Haag Hollands Spoor

• D_Jeff
  • Nu online
Gevonden:

https://www.google.com/ma...m2!3d52.018683!4d4.349389

-- Delft

Mooie Iphone trouwens :+

• D_Jeff
  • Nu online
Ik vroeg mij zo eens af: zouden de nieuwste VIRM's technische gezien de HSL op kunnen?

Heb zo het idee dat je in een VIRM meer capaciteit hebt, dan met de huidige traxx stammen

• D_Jeff
  • Nu online
En maar denken dat iets dat nieuw minder snel 'kapot' gemaakt wordt
Tegenwoordig gaat dat ook niet meer op..

• D_Jeff
  • Nu online
Reisadvies i.v.m. afsluiting metrostation Stadhuis. Metro D en metro E. Extra reistijd en overstap.

Gevolgen voor uw reis
Door de tijdelijke afsluiting van metrostation Stadhuis rijden er geen metro's tussen metrostations Beurs en Rotterdam Centraal. Metrolijn D rijdt alleen tussen De Akkers en Beurs en metrolijn E rijdt alleen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

Reisadvies zaterdag 27 oktober t/m donderdag 1 november

Maak tussen Beurs en Rotterdam Centraal gebruik van de tramlijn 8, 20, 21, 23, 24 of 25. Vanaf 29 oktober tot en met uiterlijk 12 november rijden er tussen Rotterdam Centraal en Oostplein extra trams op lijn 24. U kunt de afstand tussen Beurs en Rotterdam Centraal ook lopend overbruggen (ca. 15 minuten). Vanaf 29 oktober t/m 12 november rijden trams 8, 20, 23 en 25 niet via Beurs, maar via Eendrachtsplein en het Vasteland.
Vanaf metrostation Stadhuis: loop naar metrostation Beurs (ca. 7 minuten) om verder te reizen met metrolijnen ABCD of de tram; loop naar Rotterdam Centraal (ca. 8 minuten) om verder te reizen met metrolijn E, tram, bus of trein; is lopen niet mogelijk, neem dan de tram bij halte Weena (ca. 3 minuten), richting Rotterdam Centraal voor alle verdere reisbestemmingen.
Vanuit Spijkenisse/Hoogvliet (metrostations De Akkers t/m Tussenwater) met bestemming Rotterdam Centraal en verder: reis met metrolijn C of A naar Schiedam Centrum en stap daar over op de trein naar Rotterdam Centraal.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Rotterdam-Zuid: neem tramlijn 23 of 25 naar Wilhelminaplein en reis vanaf daar verder met metrolijn D, i.v.m. verwachtte drukte op Beurs.
Vanaf Rotterdam-Zuid richting centrum en Rotterdam Centraal: reis met metro D naar Wilhelminaplein en vanaf daar met tramlijn 23 of 25 richting Rotterdam Centraal, i.v.m. verwachtte drukte op Beurs.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Beurs en verder op metrolijnen ABC richting Binnenhof, Nesselande, De Terp of Marconiplein: reis met de trein van Rotterdam Centraal naar Blaak en stap daar over op de metro.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Schiedam Centrum en verder richting Spijkenisse, Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland: reis met de trein naar Schiedam Centrum en vanaf daar verder met de metro richting De Akkers of het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn richting Vlaardingen, Maassluis of Hoek van Holland.

Dienstregeling en frequentie metrolijnen D en E

Metro D rijdt dagelijks, behalve op zondag, van aanvang dienst tot ca. 19:00 uur elke 5 minuten tussen De Akkers en Beurs. Na 19:00 uur en op zondag rijdt metro D zowel tussen De Akkers en Beurs als tussen Slinge en Beurs elke 10 minuten, dit betekent dat er tussen Slinge en Beurs elke 5 minuten een metro rijdt.
Metro E rijdt dagelijks volgens de normale frequentie tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

Dienstregeling, frequentie en route tramlijn 24

In de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf 00:30 tot ca. 02:00 uur rijdt lijn 24 elke 15 minuten de route Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v. als vervanging van de weekendmetro tussen Beurs en Rotterdam Centraal.
Op zaterdag 27 oktober rijdt lijn 24 vanaf 18:00 tot ca 02:00 uur elke 15 minuten de route Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v.
Vanaf maandag 29 oktober t/m donderdag 1 november rijdt er ook een pendeltram op lijn 24 van 07:00 tot 09:00 uur en van 15:00 tot 18:00 uur elke 10 minuten op het traject Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v. als ondersteuning van lijnen 21 en 24.

Planning
Hoe lang metrostation Stadhuis buiten gebruik zal zijn, is nog niet bekend. Het verwijderen van de asbest gaat zeker twee weken duren.
Reden: Asbestvezel gevonden op station Stadhuis. Op de dag van ontdekking reden er tussen 13:30 en 16:30 uur totaal geen metro's over de Erasmuslijn (R'dam CS <> De Akkers)

Eerste 3 dagen was een zooitje: DRIP's uit, mensen zwaar verward, perrons overvol, enz. :/

• D_Jeff
  • Nu online
Ik vind het sowieso nog bijzonder dat er een trein rijdt tussen Roosendaal en Essen.

Frequentie van 1x/uur en heb nou niet echt het idee dat de bezettingsgraad (gem. genomen) er hoog is. Waarom van dat traject geen Q-Liner/sneldienst maken ?

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True