Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:
  • 540.359 views

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Mede-auteur:
  • D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online

D_Jeff

Inhoudsopgave
Spring naar: Inleiding | Vervoerders | Materieel | Einde

Inleiding

Welkom in het 23e deel van het spoorwegentopic! Dit is de plek op GoT om te discussiëren over treinen, de spoorwegen en aanverwante zaken. Alle voorgaande delen van dit topic vind je in Topicreeks: Het grote spoorwegentopic.

Spring naar: begin | volgende | einde

Vervoerders

Hier vind je een overzicht van alle personenvervoerders die in Nederland actief zijn*.

NS Reizigers
NS Reizigers (NSR) is de bekendste personenvervoerder op het Nederlandse spoor. Aan NSR is tot 2025 de concessie voor het hoofdrailnet verleend. Verder worden tot in 2017 de lijnen Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede en Schiedam - Hoek van Holland door NSR verzorgd. Voor het Spoorwegmuseum worden door NS ritten gereden van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan.

NSR rijdt drie soorten treinen: Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda over de HSL-Zuid, Intercities in het hele land en Sprinters in het hele land. De verschillende materieeltypen die NSR gebruikt zijn te vinden bij Materieel.

NS International
NS International is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor enkele internationale ritten, al dan niet in samenwerking met andere vervoerders. De IC Berlijn van Amsterdam-Berlijn, de ICEs vanaf Amsterdam naar Frankfurt en Düsseldorf, de Beneluxtrein naar Brussel en de Thalys naar Parijs/Lille zijn treinen die deels door NS International worden gereden.

Arriva
Arriva Personenvervoer Nederland is een van de grootste nevenvervoerders op het spoor in Nederland. Concessies die aan Arriva verleend zijn de concessie Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Friesland, de concessie DAV voor de MerwedeLingelijn Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen, de concessie Vechtdallijnen in Overijssel, de concessie Achterhoek Rivierenland in Gelderland en de concessie Limburg in Limburg. Arriva rijdt met LINTs, GTWs en FLIRTs die te vinden zijn bij Materieel.

Breng
Breng is een formule die in de regio Arnhem/Nijmegen actief is en doordeweeks ritten uitvoert op het traject Arnhem-Doetinchem. De officiële vervoerder is Hermes, een dochteronderneming van Connexxion.

Connexxion
Connexxion is verantwoordelijk voor de treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Syntus
Syntus is vooral in Overijssel actief en rijdt de treinen tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal. Eind 2017 zullen ook de treindiensten Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede door Syntus worden verzorgd.

R-net
R-net is een samenwerkingsverband tussen verschillende vervoerbedrijven in de randstad. Sinds eind 2016 rijden treinen met de R-net stijl tussen Gouda en Alphen aan de Rijn. NSR is de huidige vervoerder op deze lijn.

Regionale vervoerders

RET
De Ret rijdt met 5500/5600 serie de metro lijnen in de Metropoolregio Den Haag Rotterdam onder de noemer Randstad Rail (RR). Verder rijdt de RET, in aanvulling met het oudere 5300/5400 serie, de gewone metrodiensten in de regio Rotterdam.

Per eind 2017 zal de RET gaan rijden op de Hoekse Lijn.

GVB
Het GVB verzorgt de metro diensten in de regio van Amsterdam.

Spring naar: begin | vorige | volgende | einde

Materieel

Hieronder staat een overzicht van de treinstellen en locs waarmee gereden wordt door de vervoerders die hierboven beschreven zijn.

Dieseltreinstellen
Op een aantal plekken in het land wordt nog met dieseltreinstellen gereden. Dankzij de grootschalige elektrificatie in het land zijn dieselstellen steeds zeldzamer geworden.

Dieselmaterieel '90

DM'90 bij vertrek vanuit Kampen.

DM'90 3446 onderweg voor Arriva.

Interieur tweede klasse van DM'90.

DM'90, bijgenaamd Buffel, zijn de enige dieseltreinstellen die nog door NSR worden gebruikt. Ze zijn in dienst te vinden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede tot eind 2017 wanneer Syntus het stokje overneemt op de pas gelektrificeerde trajecten. De stellen zijn in 1993 besteld bij Talbot in Aken. Het materieel heeft een topsnelheid van 140 km/h. De treinen bieden met hun twee bakken zitplaats aan 135 reizigers.

RET Materiaal

Line up in de 5200, 5300, 5400, 5500 en 5600 serie. De 5200 serie is nog gedeeltelijk gebouwd bij Werkspoor te Utrecht.
Werkzaamheden aan, op en langs het spoor

Strukton Rail Equipment heeft veel (KROL) Atlas spoorwegmachines in gebruik. In de video zie je hoe Strukton deze machines inzet bij hun ‘nachtelijke’ werkzaamheden

Spring naar: begin | vorige | einde

D_Jeff wijzigde deze reactie 19-09-2018 19:40 (58%)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:33
Die blauwe bordjes staan ook alleen langs sporen waarbij de trein van de uitgang weg rijdt. Als de trein naar de uitgang toe rijdt staat er alleen zo'n blauw bord met geen getal er in waar de Mcn uiterlijk moet stoppen.

Zo'n bord dat hier als laatste staat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• LordSinclair
quote:

Zie het tweede plaatje ;)

Verder is de grens van artiesten die zo hun geld verdienen (zoals bij terrasjes) en hobbyisten erg dun.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
ArcticWolf schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:06:
@wildhagen... welke trein was ook alweer de vervanger van de ICE een paar jaar geleden in de winter? :+
nieuw en modern is niet altijd beter.
Dat klopt, maar om nou een 1700 compleet te gaan verbouwen... die dingen zijn versleten (ze gaan niet voor niets aan fe kant en naar de sloop...), en moeten dus naast de grondige verbouwing ook nog eens grondig gemoderniseerd en gerenoveerd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat 25 jaar oud materieel dat nog waard is...
quote:
marcop23 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:10:
[...]

Hoewel: Sinds gisteren rijdt de 1618 testritten. De loc moest 15 jaar geleden al verkocht worden aan een Italiaans bedrijf, maar die haakte af. Sindsdien heeft die terzijde gestaan, maar vanaf deze maand wil Locon er weer goederentreinen mee gaan rijden.
Op die 1618 heerst volgens mij echt een vloek. Dat ding is in 1983 afgeleverd, en nu dus 34 jaar oud. Volgens mij heeft hij van die 34 jaar er 17 jaar aan de kant gestaan. Letterlijk dus. Eerst heel lang als plukloc bij NS, toen nog bij diverse andere vervoerders tig keer als plukloc, afgewisseld met korte periode weer ingezet te worden, en daarna weer plukloc.

Heeft heel lang in Tilburg zo gestaan:

Deze foto is uit 2002, toen hij alweer 2 jaar terzijde stond (eerst in Maastricht, later in Tilburg). De draaistellen zijn van een loc uit de serie 2400 overigens.

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-02 23:39

Hier in revisie/voorbereiding herindienststelling

En vandaag op proefrit.

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08-12 19:20

sus

is druk :+

Afgelopen donderdag deze gespot in Vlissingen:

Te huur: webspace

• Trainhunter2009

De eerste SNG heeft OBIS aan boord en is actief.
Ergens diep in de Spaanse bergen :P

Of.......................was het een NedTrain medewerker die het apparaat even uitprobeerde op de parkeerplaats van CAF??? :? :Y

Zie het blauwe X-je voor het gebouw rechtsboven op de parkeerplaats.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:08

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zat me al af te vragen wat OBIS is, maar gevonden: Wikipedia: On Board Information Services

Ik vroeg het me af omdat het ook in de cabine van de FLIRT zit, maar wat kan de machinist er dan mee? In onderstaand plaatje uit TS2017 doet het uiteraard niets, maar in het echt kan de machinist dan de route aangeven of zo?

OBIS

Specs

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-12 15:21
Iemand enig idee op hoeveel voltage deze bel werkt en wat voor geluid deze maakt?

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:34
SLT heeft ook wel eens een handje van gekke plaatsnamen (met alle respect uiteraard voor de inwoners van de betreffende plaats :P):

Ook heb ik wel eens Düren (Duitsland) er uit weten te halen. Helaas geen foto van gemaakt :(

Overigens kan je de RIS in SGM ook op bijvoorbeeld Boxmeer zetten.

EDIT wijzigde deze reactie 06-02-2017 17:35 (8%)

• Trainhunter2009

Dit is het konijn nog los op het dak ;)
Helaas is er weinig van te vinden.
Ooit in een ver verleden had ik er een van een Hondekop-4, maar die is naar een andere eigenaar verhuisd.
Helaas heb ik er geen foto van

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Bacchus schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:46:
[...]

Daarover gesproken: Waar vind ik afbeeldingen van moderne NS tyfoons? Ik kan allerlei Amerikaans spul vinden, foto's van het konijnenhok en wat ouder spul maar wat er tussen de konijntjes ;) moet zitten, dat zie ik nergens..
Naast die ene die Trainhunter al liet zien, hier nog een voorbeeld van een typhoon, deze wijst dan wel naar onder (boven het radiografie-teken):

https://tweakers.net/ext/f/0PpyQcqaOLN1zpGLYY7Ka0c2/full.jpg

(de 2261 is dit, op een foto uit mei 1969, dit was de tweede loc die voorzien werd van radiografische bediening, na de 2268)

Ter vergelijk een foto van de 2263 uit 1975, zonder de zichtbare typhoon:

http://www.smmr.nl/Historie%20DE2200/CW's/Radioloc%202263.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
^^
Kijk is op het dak van de loc op de onderste foto, links(In de rijrichting rechts) voor de rijrichting naar de fotograaf, rechts(in de rijrichting links) voor de rijrichting met de huif voor :Y) :Y

Hier nog een, achter de zwaailamp staat de andere

• Trainhunter2009
Waarom de bedragen per kaart verschillen heb ik geen idee over.
Zoals het werkt bij ons in Rotterdam:
Als je incheckt wordt er € 4,00 afgeschreven van de kaart.
Het systeem gaat dan "kijken" van waar naar waar je reist.
Er is een "Instaptarief" van € 0,89 cent en € 0,13 cent per gereisde kilometer.
Die afstand wordt gemeten via de route die de bus of tram rijdt, met de Metro werkt het hetzelfde als bij NS, van station naar station.
Die afstand is naar mijn weten een vast gegeven, want als de bus een straatje om rijdt betaal je niet 3 km meer. Dus coördinaat x van halte A naar coördinaat y van halte B is via een paar "pinpoints" 3 km, je betaald dan voor dat ritje 1x 0,89 + 3x 0,13 = 1,28. Dat wordt weer verrekend met de 4,00 die je als "borg" hebt betaald, dan krijg je 2,72 terug op je kaart.

Wat betreft de werking van het systeem:
Er staat een route met de haltes van het te rijden traject in de boordcomputer van de bus/tram en die loopt doodleuk dat lijstje af door middels GPS te bepalen waar het voertuig is. Mocht het voertuig van de route afwijken zal altijd de naderende halte blijven staan. Mocht je nou meer dan 4 haltes omrijden en dus overslaan dan moet de chauffeur/bestuurder het voertuig weer handmatig op de "route zetten". Bij minder dan 4 haltes zal het apparaat het GPS coördinaat van de halte herkennen en daar direct op gaan staan en weer verder het lijstje afwerken.
Elke halte heeft een "cirkel" van 25 meter om de halte waar het systeem echt ziet dat het fysiek op de juiste plaats is, zodra de cirkel wordt verlaten springt het systeem door naar de volgende halte en wacht of het juiste coördinaat tevoorschijn komt en zal het binnen de cirkel van de volgende halte verifiëren.

Sommige bedrijven zoals Connexxion, Arriva en voorheen Veolia hebben dat systeem gekoppeld in 1 systeem wat de gehele bus aanstuurt wat betreft reis info halte afroep/scherm en voor de chauffeur de route computer die de bestemmingsfilms/lijnnummers bediend en waarop hij/zij ziet of 'ie te laat of te vroeg rijdt.
RET en Qbuzz hebben voor een systeem scheiding gekozen en hebben 2 schermpjes in de bus, 1 voor de ov-chip en 1 voor de routegegevens.

Het rechter schermpje is van de OV-Chip en de linker die van reisinfo filmkasten en afroep.

GVB en HTM weet ik niet hoe die het doen.

Het is een zeer complex systeem, en ik kan/wil daar niet te diep op ingaan want dan krijgen we ellenlange discussies, net als het meningsverschil over de treinbeveiliging. Daar heb ik absoluut geen zin in.
Het is zoals het is, en daar mag iedereen het zijne van vinden, maar dat ga ik niet allemaal uitmeten.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 11-02-2017 00:51 (2%)
Reden: Plaatje erbij gezet

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Amsterdam Zuid (thv Schinkelbrug) een paar uur geleden:

ArcticWolf wijzigde deze reactie 11-02-2017 15:48 (9%)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:14:
Wat er eigenlijk tussen Arnhem en Utrecht, geen enkele trein rijdt door werkzaamheden? Ik neem aan dat het spoorvernieuwingen zijn.

http://www.prorail.nl/reizigers/werkzaamheden-en-storingen en dan bij Arnhem.

[...]

Ik had al zo'n vermoeden...
Dit is wat ik kan vinden:

Zo te zien ligt Ede-Wageningen - Arnhem er compleet uit en een deel van emplacement Arnhem.

• sanfranjake
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
quote:
EDIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:03:
In ander nieuws:
Vandaag heeft de eerste vernieuwde VIRM (voor de nummertjes: 8637) zijn eerste slagen in de reizigersdienst tussen Amsterdam en Enkhuizen er op zitten.
De tweede vernieuwde VIRM moet binnenkort instromen.
Heeft vandaag 4532/4547/4542/4557/4548/4563/4558 gereden. Moet er nu in Enkhuizen uit door een verlopen controle. Even de vraag of 'ie morgen ingezet wordt.
Plaatje bij de molen vanmiddag als 4557

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• EDIT
Reizigers beoordelen nieuwe NS Intercity in 3D
quote:
In 2021 gaan de eerste nieuwe, snelle Intercity’s rijden. Na het sluiten van het contract afgelopen zomer zijn Alstom en NS direct verder gaan werken aan het design van deze trein. Dit is inmiddels zo ver gevorderd dat het resultaat op hoofdlijnen beoordeeld kan worden. Hierbij betrekken wij natuurlijk onze reizigers via het Trein Test Team; een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers van NS vertegenwoordigen.

In de 3D-studio van treinfabrikant Alstom kreeg het Trein Test Team een virtuele rondleiding door de trein. Ook zijn NS en het team met elkaar in gesprek gegaan over de indeling van de trein (de zogenaamde zonering) en de toegepaste kunst. Maarten Bakker, programmamanager Intercity Nieuwe Generatie: “Het is mooi om te zien hoe betrokken het Trein Test Team mee kijkt en mee denkt in deze designfase. De eerste reacties zijn gelukkig zeer enthousiast, dat betekent dat we op de ingeslagen weg verder kunnen. Aan ons nu de taak om het design van de trein verder af te ronden. Ik zie er naar uit om deze zomer het definitieve ontwerp te presenteren aan het grote publiek”.

Stoelkeuze

De eerste klus voor het Trein Test Team was op 1 november 2016: de beoordeling van stoelen van vier verschillende leveranciers voor de nieuwe Intercity. Het team gaf hun mening over het zitcomfort en accessoires zoals het klaptafteltje, stopcontacten en USB-aansluitingen. Het onderhoud van de stoelen heeft NS goed laten testen: zit de stoel goed in elkaar, is deze makkelijk te onderhouden en te reinigen en is de stoel bestand tegen beschadigingen. De winnende stoel is nu bekend: deze stoel kreeg de voorkeur van zowel het Trein Test Team als van de experts van NS. Deze stoel (zie foto) wordt nu op basis van de input van de testers geperfectioneerd en is straks onderdeel van de ‘mockup’, een 1-op-1 schaalmodel waarin opnieuw een beoordeling van het totale design plaatsvindt.
Foto van de stoelen 1e klasse:
https://tweakers.net/ext/f/sojchJHMVMcRKxArDIkHcy5n/thumb.jpg
(eigen foto, ze zaten fijn :P)

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:21
De sprinter die in Zandvoort in brand stond vanochtend, kwam net door Haarlem gereden:

Die is stuk...

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Blijkbaar is er hier in België rond Leuven zonet een passagierstrein ontspoord.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2895151

https://twitter.com/Frede...status/832931311417442304

Het is slechter aan het worden

UPDATE: Eén dode en 19 lichtgewonden bij treinontsporing, meldt burgemeester Tobback van #Leuven aan #vrtnieuws

Tomsworld wijzigde deze reactie 18-02-2017 14:27 (21%)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Magazijn NS haast te klein voor gevonden voorwerpen
quote:
Reizigers laten steeds meer liggen in de trein. Afgelopen jaar zijn 111.942 voorwerpen achtergebleven in coupés van NS-treinen. Dat is volgens de NS 11 procent meer dan in 2015.

De NS weet haast niet meer waar alle achtergelaten spullen bewaard moeten worden. Het magazijn in Utrecht ligt al vol met onder meer sleutelbossen, knuffelberen en tassen. Dagelijks komen daar dus zo'n 300 spullen bij.

Medewerkers van de NS begrijpen niet waar de toename door veroorzaakt wordt, meldt het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. "Duizenden keren per dag klinkt het in de trein: wanneer u de trein verlaat, denk dan aub om uw eigendommen. En toch blijven de aantallen stijgen. We moeten ons magazijn anders gaan inrichten om alles kwijt te kunnen."

Prothese
Volgens de NS komt ongeveer 60 procent van de achtergebleven spullen terug bij de eigenaar. Soms gaat dat via een spectaculaire zoektocht, zoals in het geval van een vader die de knuffelbeer van zijn zoon via sociale media terugvond. Maar de meeste eigenaren krijgen hun spullen terug nadat ze melding van de vermissing hebben gedaan bij de NS.

De NS heeft in 2013 een tentoonstelling gehouden met gevonden voorwerpen. Daar waren de meest uiteenlopende eigendommen te zien, van jassen en tassen tot een rolstoel en zelfs een beenprothese.
"Zelfs deze worden weleens vergeten in de haast" |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trainhunter2009
Sjeetje :'( :? Dat is veels te jong!!
Damn..........waarom, waarvoor........in de bloei van zijn leven..........
Ik zal z'n posts missen, had altijd goed onderbouwde artikelen en goed doordacht commentaar.
Ook zijn prachtige foto's zal ik missen, ook Flickr is een topartiest verloren.
Op Somda was hij ook actief, Hij deed zijn laatste post op Vrijdag 17 feb 2017 - 16:35:28

En hier zijn laatst geposte foto van de 16e op Flickr

Heel veel sterkte aan zijn Familie, vrienden, mede hobbyisten, en forum leden.
Gecondoleerd er is ons een Icoon ontvallen..............

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 22-02-2017 17:07 (12%)

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
LordSinclair schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:24:
[...]

En dat voor een bedrijf dat claimt 100% op windenergie te rijden _/-\o_ . Waait het een beetje, rijdt het niet :D
Omdat mensen helemaal geen trein nodig hebben. Gewoon een laken op je fiets hangen en je bent zo op je werk :P

quote:
Gaius schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:34:
Wat mij opvalt is dat er vanmiddag een storm verwacht is, en dat ze dan 's ochtends al met minder treinen rijden. Er zal vast een goede reden voor zijn, maar het voelt irritant aan.
Omdat het volgens mij best wel lastig is halverwege de dag van planning te wisselen ivm met inzet materiaal en personeel.
quote:
Vanochtend toch de gok maar gewaagd en eigenlijk met de gebruikelijke vertraging op kantoor aangekomen. Het was verrassend rustig in de trein ook. Ondanks dat de helft maar reed, waren er nog zitplaatsen op het einde.
Het is ook voorjaarsvakantie. Veel mensen zijn hun benen aan het breken in Oostenrijk.

Skyaero wijzigde deze reactie 23-02-2017 09:09 (44%)

• bvk

bvk

Ik stond daar straks op de metro te wachten op Bijlmer Arena en zag ineens dit bord:

Betekent dit nu dat ECTS actief is op de Amsterdamse metro in plaats van LZB?

Specs

• Trainhunter2009
Dan zouden deze ook volgens de Lokaalspoorweg wet moeten zijn afgekruist of niet zichtbaar ingepakt, dit bord is "in bedrijf" zeg maar.

Zie in het midden(net voor de metro) tussen de sporen ook de betreffende borden.

Echter is het een Amsterdams iets, in Rotterdam rijden we ook met cabine signalering en seinen langs de baan, maar dit bord ken ik niet. Zal is navraag doen.

• LordSinclair
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:36:
Verder is het zo dat er soms zes treinstellen zijn, bijna leeg. Andere keer heb je er maar drie die overvol zitten. :X :X
Dat wordt een flinke trein met 6 treinstellen ;)

Treinstel: Een complete trein met aan beide kanten een cabine.

Wagon/Rijtuig: 1 wagen.

Een combinatie rijtuigen kan een treinstel vormen.

• LordSinclair
quote:
Goverman schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:46:
De plaatsing van bakborden (als in: betekenis) zegt mij niet zoveel. Maar ik laat me graag op de hoogte brengen, dus leg maar uit :)

Die borden langs het spoor bij stations, waaraan de machinist kan afleiden wat de ideale stopplek is voor zijn/haar trein met de lengte van x aantal rijtuigen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Actie foto's van de vernieuwing tussen Elst en Nijmegen, PSS aanbrengen en een mengsel om de bodem "prut" te stabiliseren:

ArcticWolf wijzigde deze reactie 01-03-2017 22:24 (5%)

• EDIT
Van bovenstaande link:

Maar goed dat het sein op 'Stop' staat. Ik was daar zo doorgereden :+

EDIT wijzigde deze reactie 02-03-2017 21:21 (43%)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:28
Ik kwam nog een foto tegen van een paar jaar terug, een 6400 die door een grasveld rijdt, leek me wel leuk om te delen. De schaal van spoorvoertuigen fascineert me best wel, het zijn toch best grote machines :P En dan is dit nog een schattig locje.

• bvk

bvk

quote:
Hooglander1 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Goedkoper dan €35 gaat het niet worden denk ik. Het enige wat kan zijn is dat je nu voor een goedkope optie kiest, die misschein aansluiting heeft op een duurdere optie later. Treinstoelen hebben vaak een eigen prijs en als de goedkope op zijn, moet je wel een duurdere stoel kopen. Soms is daardoor ook 1e klas goedkoper dan 2e klas bijvoorbeeld. Echte flexibele prijzen zoals bij airliners zie je eigenlijk (nog) niet.

Als je nog kan wachten, dan wacht je tot middernacht dat de tickets beschikbaar komen (gaat echt dag voor dag en om 00:00 worden ze vrijgegegeven) en koop je dan meteen de beste combinatie van tickets.
Dank voor de info, maar helemaal duidelijk wordt het nog niet... ;)

Als ik nú zou boeken (via NS Zakelijk) voor april:

En nu is het verschil tussen 1e en 2e klas ineens heel klein, maar als je gaat kijken naar het totaal plaatje dan is het verhaal zoek. Nu los de Thalys boeken naar Parijs is 35,- voor 2e klas maar ruim het dubbele voor 1e klas wat ik wel graag wil. Maar boek ik de hele rit ineens dan is het nog maar 13,- verschil :?

En dat terwijl de rit van Schiphol naar Parijs het dubbele in afstand is vergeleken met de rit van Parijs naar Tours...

Maar afijn, het is hier geen reisbureau en heb ik nog even de tijd. Ik ga dan volgende week wel nog een keer kijken en/of met de NS bellen.

Edit: Voor de lol ook nog even doorgeklikt voor de terugreis en het totaalplaatje, krijg je dit 8)

bvk wijzigde deze reactie 06-03-2017 15:49 (5%)

Specs

• EDIT
Er wordt toch alweer sinds 2009/2010 (geloof ik) met die grijze Traxx locs gereden.
Een slechte smartphonefoto van mij van een jaar terug:

December 2015: Twee ICD-stammen naast elkaar. Ik ben net binnen gekomen met de grijze loc en ga zo met de rode loc weer vertrekken naar Rotterdam/Breda.

EDIT wijzigde deze reactie 07-03-2017 12:30 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:12

Maegrim

Lokführer

quote:
EDIT schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:28:
Er wordt toch alweer sinds 2009/2010 (geloof ik) met die grijze Traxx locs gereden.
Een slechte smartphonefoto van mij van een jaar terug:
[afbeelding]
December 2015: Twee ICD-stammen naast elkaar. Ik ben net binnen gekomen met de grijze loc en ga zo met de rode loc weer vertrekken naar Rotterdam/Breda.
Stremming op de HSL ergens vorig jaar :+

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Maegrim schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:46:
[...]

Stremming op de HSL ergens vorig jaar :+
[afbeelding]
Die staan er normaal gesproken ook hoor:

Staan er altijd genoeg daar...

• Maegrim

Maegrim

Lokführer

Jullie kunnen me van alles vertellen; er was toen stremming :+
Ik kom er zowat elke werkdag ;)

edit; hier tel ik er 11

Tegenwoordig staan er minder reserve door het hele sandwich gebeuren.
quote:
Op de C-sporen op de Meer staan permanent twee stammen warme reserve;
Ja, in de dromen van de werkvoorbereiders :Y

Maegrim wijzigde deze reactie 07-03-2017 21:30 (65%)

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• EDIT

Riep iemand Windows 95?

(Diagnosesysteem van een VIRM)

Vooruit, het is stiekem Windows 98, dat wordt nog altijd gebruikt en werkt over het algemeen prima :)

EDIT wijzigde deze reactie 09-03-2017 13:31 (45%)

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10-12 15:58

Get!em

Oh die ja!

En bedankt hè, Geen nieuws is helaas geen goed nieuws...

https://tweakers.net/ext/f/A9YLabepi61Ayoe7R5DHEzT4/thumb.jpg

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Foto's van dit weekend (Obdam - Hoorn) 2,5km spoortak vernieuwing.

Vanwege het stof stond ik iets verder weg :P

De 3X:

ArcticWolf wijzigde deze reactie 13-03-2017 19:08 (3%)

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10-12 19:34
Gisteren zagen we hier de nieuwe NS Sprinter voorbij komen:

Tenminste, ik heb het idee dat dit de nieuwe sprinter is. Deze reed op het traject Roosendaal <-> Vlissingen. Zijn dit dan testritten of dient dit een ander doel ? We stonden namelijk vlakbij het station (Kruiningen / Yerseke) bij de overgang te wachten en hij kwam nogal hard voorbij vliegen.

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10-12 16:09
Een groep enthousiastelingen van de Southern Electric Traction Group is een inzamelingsactie gestart voor de restauratie van 4VEP nummer 423417 "Gordon Pettit", een serie elektrisch treinstellen die van 1967 t/m 2005 op de sporen in het zuiden van Engeland te vinden was.

Onder de naam "Buy the VEP a Pint" probeert de SETG £25.000 in te zamelen voor de restauratie, zodat ze er later weer mee over Brits ijzer kunnen scheuren.

'76263 - 4 VEP UNIT 3417 'GORDON PETTITT' - BR EMU - DRIVING TRAILER 1967' door pix42day

We are shaping the future

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:40

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

quote:
silverball schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Dat gebeurde voor de vrij recente blokverdichting en bouw van Almere poort zeer regelmatig!

[...]

Lijkt veel meer verandert te zijn. In de sprinters (RIS) word gebruik gemaakt van een nieuw lettertype, en in de intercity's (OBIS) word langzamerhand een kleine update doorgevoerd met ander lettertype, iets andere layout, nieuwe inlogportal, en een iets hogere bandbreedte per device.

Op de perronschermen is het wel een verbetering, lijkt kwa indeling wat meer op de oude cta's.
Krijgt OBIS in de intercities nu een design á la FLIRT?

AW_Bos wijzigde deze reactie 18-03-2017 00:35 (3%)

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• LordSinclair
quote:
Maegrim schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:18:
Sgm2 heeft geen magneetremmen en mag niet alleen rijden

Dan is de NS levensgevaarlijk bezig ;-)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trainhunter2009
Nee, een overweg met WILO........er knipperden zelfs rode lampen.

http://www.rtlnieuws.nl/s...7/trein.jpg?itok=TS9iPWOe

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 27-03-2017 13:35 (67%)

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:18:
[...]
Bij het verkeer staat toch ook niet bij elk stoplicht zo'n bork...
Mwah..

• Trainhunter2009
In beginsel wel, later ben je aan de goden van het systeem overgeleverd..........ook die conducteur.
Er zijn vele sensoren en detecties nodig om de trein op de juiste plaats te laten stoppen, zodat er geen 4 bakken buiten het perron blijven staan bijvoorbeeld.
En hoeveel systemen en herkenningen heb je nodig om die trein te laten weten wat zijn pad kruist en daar niet hoort te zijn.
En bedenk je zo nog maar is tig doemscenario's >:)
Ook de Metro in Rotterdam is al in 1967 bij de bouw zodanig aangelegd dat automatisch bedrijf mogelijk zou zijn, esthetisch is het er nooit van gekomen, zelfs nu nog niet. Maar de techniek is er al grotendeels, al een halve eeuw.

Hier een filmpje uit Lille, ben jij de machinist :P

Nagekomen bericht:

De eerste SNG is in zijn geheel in Velim gearriveerd :o :*) :P

by Filip Dittrich, on Flickr

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 30-03-2017 20:20 (23%)
Reden: Nagekomen bericht SNG Velim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair

• Trainhunter2009
Afscheid van de Hoekselijn met de laatste trein

Klein beetje aanloopprobleempjes voor de Hoeksebus :Y)

Nog nieuws uit Velim :P De SNG is testrondjes aan het hobbelen.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 01-04-2017 20:36 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

"Veel reis- en leesplezier met het boekenweekgeschenk" :P

:+

• AW_Bos

AW_Bos

Hèhè.....Sinds wanneer zijn de NS-FLIRT's multi-courant :P?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Een Flirt, maar dan de multicourante versie van Abellio.

Deze dus:

EDIT wijzigde deze reactie 07-04-2017 10:37 (43%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trainhunter2009
quote:
AW_Bos schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:16:
[...]

Klopt, maar NS / ProRail is traag met zulke treinen goed in de systemen te zetten.
Dus pas in juni zal dit anders moeten zijn, heb ik vernomen.
Criminele, ze weten al 2 jaar dat dat ding gaat rijden, ze weten al een jaar hoe ie eruitziet...............
en niemand die vooruit kan denken op die afdeling :F :X :?
Ronduit knullig en belachelijk.

Tevens wordt er in Velim in hoog tempo en op volle snelheid getest met de SNG. :P :*)

• wildhagen
  • Niet online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:24:
[...]

Dan is dat dus een VIRMm, waar ik laatst iets over las.
Dat kan wel kloppen, daar het om de oudste stellen VIRM gaat die nu gemoderniseerd worden.

V-IRM 9405 die jij noemt heette namelijk vroeger DD-IRM 8205, en was één van de 15 prototypes (8201-8215), en dus één van de alleroudste VIRM's die rond rijden.

Oorspronkelijke afleverdatum 7 juni 1994, en op 13 juni 1994 in dienst genomen. Vervolgens op 7 augustus 2002, hernummerd als VIRM 9405, weer afgeleverd aan NS. Ombouw van DD-IRM naar V-IRM heeft een klein maandje geduurd (hij is op 5 juli 2002 naar Aken vertrokken),.

De 8205 in de tijd dat het nog een drietje was:

Foto van 30 juni 1994, het stel was hier dus nog gloednieuw, en net 2 weekjes in dienst.

Zie https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5062978402

Virussen? Scan ze hier!

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06:59
quote:
Skyaero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:21:
[...]

Of omdat Hoogeveen-Groningen er vanaf maandag twee weken uit ligt. Krijgen we nu extra lange bussen?

Neem deze maar :Y) Nog mooi geel ook

PeaceNlove wijzigde deze reactie 13-04-2017 20:56 (26%)

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
IC Berlijn
https://tweakers.net/ext/f/bYX02IzhGdyRW2gD6NOGJzNV/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/gfUKMARdVpaM1wY6jKF3M1Xe/thumb.jpg

Relatief harde stoelen, maar goed verstelbaar en een goede rugleuning. Genoeg beenruimte voor iemand van 1.95m lang en de rit is altijd soepel in vergelijking met ICM waarmee ik dit traject ook rijd. :)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• Trainhunter2009
Het zou kunnen, er is wel eens door plan V ICM naar Utrecht of elders gesleept om de passagiers te kunnen bevrijden.
Maar in de reguliere treindienst kom je dit niet tegen.

niet op de kwaliteit letten :/

Recentelijk te Roosendaal een B-Traxx gestrand met pech, deze is binnen gehengeld door DDZ

En gecombineerd met de tegentrein weer naar Belgique vertrokken :P
En dit wel met reizigers.

Nou nog ff zoeken naar de DM-90 en DH combi, kom er op terug hier.
En hier is ie dan.

En ook dit is al gesignaleerd, een SGMm 3 die een R-Net Flirt naar Ldd sleept

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 20-04-2017 11:44 (66%)

• trolleystad
  • Laatst online: 07:28
Enige wat in de laatste 20 jaar ongeveer met reizigers kon rijden qua verschillende soorten materieel was DM'90 (buffel) gecombineerd met DH-1/2 (wadloper).

En er zijn getrokken treinen geweest waar ICR en DDM rijtuigen in zaten.

trolleystad wijzigde deze reactie 20-04-2017 11:06 (19%)

• wildhagen
  • Niet online
Stoomtreinen kunnen ook gekoppeld worden :P

quote:
Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:45:
Duh, maar in de 40 jaar reizigersdienst met dat spul liep het als een tierelier, zelfs internationaal mat ging mee O-) :)F :)B
Niet zo raar, want Mat'57 (Benelux-Hondekoppen) waren direct afgeleid van de Mat'54 Hondekoppen :)

Van Amsterdam tot Roosendaal reden die idd gekopeld, pas in Roosendaal werd het Mat'57 losgekoppeld en naar Belgie gestuurd.

Van achteraf gezien Mat'57 nummer 1207, getrokken door een (onbekende) Mat'54 aan de haak, bij Rotterdam, op 19 december 1987 (zie http://www.feijenoordsemeesters.nl/Beneluxen/Beneluxen.htm)

wildhagen wijzigde deze reactie 20-04-2017 12:57 (7%)

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
Jeugd sentiment *O* O zo vaak ingezeten, zelfs tot Brussel.

Zelfs 3 soorten

• Maasluip
  • Laatst online: 10-12 16:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit het vorige deeltje:

En ik kan er geen foto van vinden maar voor jaren terug reed er ook dagelijks een overbrengingsrit van Leeuwarden naar Groningen van koplopers die door DH getrokken werd. Die hebben nog een keer een kudde koeien aangereden en zijn daarna ontspoord.
Wel een foto van het afslepen van een defecte koploper:

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• wildhagen
  • Niet online
Zo oud hoef je niet te zijn om in die dingen gezeten te hebben hoor, de laatsten zijn pas in januari 1988 buiten dienst gesteld (17 januari voor de NS-stellen, 15 januari voor de NMBS-stellen).

Er is er nog maar één van bewaard gebleven, de Belgische 220 902. De rest is allemaal gesloopt helaas.

Ding heeft bijna 30 jaar staan wegrotten in Belgie:

Meer pics van o.a. het interieur @ http://www.spoorforum.nl/...viewtopic.php?f=20&t=7363

Ding gaat naar Nederland worden gebracht, en komt terecht bij de Stichting Hondekop Mat'54, die op dit moment uiteraard al met de 766 rijdt.

Weet eigenlijk niet of het de bedoeling is om hem rijvaardig te maken, of dat hij alleen optisch gerestaureerd gaat worden?

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Ook hier staat van alles (old-timers) in een oude tram-remise in Berlijn: http://www.remise.de/
maar misschien een beetje offtopic ;)

http://www.remise.de/images/head_BER/00_Classic_Remise_Berlin_Startseite.jpg

Garyu wijzigde deze reactie 21-04-2017 09:11 (45%)

• EDIT
NS heeft geen diesellocs, of althans niet voor de hoofdbaan.
Alleen een paar rangeerlocjes van Nedtrain voor zover ik weet.

Edit: even lopen zoeken, foto op Facebook gevonden:

Foto van ene Björn Nielsen, dus credits naar hem (https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/34055880376/).

EDIT wijzigde deze reactie 21-04-2017 18:33 (136%)

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Lars. schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:37:
[...]

En aha, ik dacht dat NS ook diessellocs had. :$ Geen idee hoe ik daarbij kom dan. :P
Hebben ze ook, maar alleen tbv rangeerwerkzaamheden door Nedtrain, namelijk de locs van de serie 700:

Hebben ze er 13 van (701-713), en zijn van het type Wikipedia: Vossloh G 400 B

Die kunnen maximaal 40 km/h (in de NedTrain-uitvoering) en zijn dus niet geschikt voor iets anders dan rangeren.

Virussen? Scan ze hier!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Luke!

#Treinbaas
Nieuw kleurtje op 't spoor!

• bvk

bvk

quote:
marcop23 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:03:
[...]

Dat is een Vossloh G2000. Dat is dus een redelijk krachtige goederenloc. Veel krachtiger dan bijvoorbeeld een 6400, maar nog geen concurrentie voor elektrische locs qua vermogen. Wel qua trekkracht trouwens. Maar achterop zitten roosters voor de motorkoeling, dat zie je misschien als 'geen kap'.
Aha, bedankt voor de link. Ik bedoel dat dat het middendeel tussen de beide cabines er zo "kaal" uitziet, alsof er dus nog eigenlijk wel een kap overheen hoort:

Op de foto's ziet de loc er best zwaar uit, maar hij is toch nog een stuk lichter dan een Class 66 lees ik.

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

http://www.1limburg.nl/he...-horst-sevenum-en-helmond

Aanrijding tussen een trein en een graafmachine bij Deurne. In eerste instantie werd gemeld dat tot zeker 11:00 uur geen treinen tussen Eindhoven en Horst-Sevenum zouden rijden, nu is dat de hele dag.
Gezien de ravage lijkt dit wel duidelijk: bovenleiding is stuk, minstens een portaal is weg en een volgend portaal heeft een knik in de ligger.

Volgens de bestuurder van de graafmachine was de motor precies op de overweg uitgevallen.

Maasluip wijzigde deze reactie 24-04-2017 10:18 (7%)

Open Source landkaart

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

lmgtfy >:)

De generaties van de Beneluxtrein:
Hondekop

Trekduw (WRD met 25.5's)

Moderne trekduw (Bs met 11.8)

Na deze uitermate succesvolle periode met alleen maar reizigersgroei kwam het gepruts met de Fyra stellen, de getrokken treinen met deels Fyra bestickerd, deels rood-geel Benelux, deels blauw-geel ICR materieel en nu dan met gewone ICR en groene E186's.

Open Source landkaart

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Crossfire1987 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:16:
[...]

Daar staat volgens mij een trein nog op Dijksgracht
Kan kloppen, de Stichting TEE Nederland heeft in 2006 een aantal rijtuigen (van diverse TEE-stellen), die in Canada gereden hebben (bij Northlander) naar Nederland gehaald. Zou op termijn weer dienstvaardig moeten worden.

Wel moeten ze dan een nieuwe motorwagen bouwen, want al die wagens zijn gesloopt. In Canada reed hij in zijn laatste jaren ook als getrokken trein, het motorrijtuig was al eerder gesloopt.

Daarvoor heeft de stichting in ieder geval 2 (mogelijk meer) motoren uit gesloopte Plan U-dieselstellen aangekocht.

Wanneer dat gebeurt weet ik verder ook niet, is al een tijdje redelijk stil rondom dat project....

Alle 5 de rijtuigen die in NL zijn, zijn ex-NS stellen (dus van de 1000-1003), van de 2 ex-SBB stellen zijn er geen rijtuigen hier aanwezig, maar wel één in bezit van de stichting (staat nog in Canada, samen met nog 2 ex-NS rijtuigen)

De rijtuigen in Zwolle in 2006:

Amsterdam, 2007:

Zwolle, 2008, overgeschilderd in de originele kleurstelling waarin de stellen destijds ook reden:

Virussen? Scan ze hier!

• mambo No5
  • Laatst online: 00:51

mambo No5

Bad Apple?

Bij Deurne rijd alles weer, maar vanmorgen is er het volgende zware ongeluk gebeurd; een aanrijding VIRM met dieplader nabij Wouw: http://www.bndestem.nl/ro...l-en-vlissingen~a0a2fd6d/

Gelukkig enkel een lichtgewond persoon en verder zware schade aan infra en materieel.

https://twitter.com/MCN_Erremu_1/status/857838509343821825

Hoe dan ook sterkte aan het betrokken personeel. :)

mambo No5 wijzigde deze reactie 28-04-2017 08:15 (21%)
Reden: Iets genuanceerder

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:41

Entity

9000rpm

Vooral op deze foto is goed te zien dat ook het spoor waar de trein niet staat verbogen/verschoven is door de oplegger, dus duidelijk dat beide sporen hersteld moeten worden voor er weer treinverkeer mogelijk is:

(bron: https://twitter.com/ProRail/status/857908317867343872)

Xbox One (Forza Horizon 4): EntityNL

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik ben benieuwd hier in België gaat nu dit lange weekend voor 3 dagen de Noord-Zuid verbinding in Brussel dicht, de drukste link het treinnetwerk. Het is de 1e keer in 32 jaar dat deze gesloten wordt. Infrabel neemt een nieuw computergestuurd sein & veiligheidssysteem in gebruik wat de veiligheid zou moeten verhogen. Ze hebben 3 dagen nodig voor testen en validatie. En ook zou moeten toe laten om nog iets meer treinen met minder vertraging door deze Noord Zuidas te krijgen. Voor heel het land is er een alternatief vervoerplan voor een weekend, pendeltreinen rond Brussel, extra trams om toch reizigers door Brussel te krijgen.

Hopelijk rijd alles dinsdag normaal :-).

Wat me ook opvalt maar daar ken ik de details niet van is dat men muren in de noord zuidas aan het bouwen is, de tunnel is nu grotendeels met yton blokken muren gedeeld in 3 kokers met 2 sporen. Zou dit te maken hebben met capaciteit / veiligheid, of om toe te laten bij spoorlopers maar 1/3 te sluiten ipv de hele tunnel te onderbreken.

Beetje extra info : https://www.infrabel.be/n...rd-zuidverbinding-cijfers

https://www.infrabel.be/n...keer-Noord-Zuidverbinding

Tomsworld wijzigde deze reactie 28-04-2017 23:48 (14%)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Heb aan de projectleider gevraagd of ik zijn foto's mag gebruiken van Wouw, credits: VolkerRail Nederland.
Spoorstaven vernieuwen in de Harmelen;

ArcticWolf wijzigde deze reactie 01-05-2017 15:19 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@ArcticWolf
Waar zijn deze dingen eigenlijk voor?

Verder inderdaad erg snel gemaakt. _/-\o_ _/-\o_

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 01-05-2017 18:17 (3%)

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Onbekend schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:52:
Vraagje:
Rails die aan elkaar zijn aangesloten hebben een verbindingsstuk met 4 bouten, en twee draden voor de stroom. Waarom hebben museumlijnen waarop geen ATB of stroom doorheen loopt dat ook? (Bijvoorbeeld de rails van Stoomtram Hoorn-Medemblik.)
Aga's of cembre verbindingen :9

Volgens mij zijn die er wel degelijk voor de retour stroom en/of beveiliging aangezien museumspoorlijnen vaak wel aansluiten op emplacementen (met bovenleiding) en vaak ook beveiligde overwegen hebben.

Cembre:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Trainhunter2009 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:21:
En misschien een domme opmerking..........Een Diesel-Elektrische loc of rijtuig met iets van stroom erin, die moet ook ergens heen, massa dus. Maar aangezien dat dan nergens heen kan is alles dan ook doorgelust, ik weet van het tramnet dat er zelfs hele trajecten die niet meer werden bereden als aarding zijn blijven liggen om "eilandvorming" te voorkomen. Maar dat is nu op andere manieren opgelost.
Dus misschien zit ik er naast...........
Een diesel(elektrische) locomotief kan je vergelijken met een Lego trein op plastic rails:

Als je het accupack op de trein zet heb je een gesloten systeem. De batterijen kan je vervangen door een dieselgenerator.

Een elektrisch trein is als een modelbaan met bovenleiding. Waar de de rails de retourleiding is naar de transformator. En de bovenleiding de voedingsleiding is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:03:
Als je naar Duitsland kijkt dan is elk stukje metaal dat op het perron te vinden is geaard. Dus elke paal, elk hekje, zelfs de betonnen perrondelen zijn met elkaar doorverbonden (betonijzer).
En ja, waarom zou AC een probleem zijn in stedelijke gebieden?
Nu vraag ik mij alleen af of dat ook daadwerkelijk goed gedaan is, denkend aan het geblunder met dat ene perron :+ Als ze zoiets al niet goed doen, wat is er dan nog meer niet goed :X

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inmiddels rijdt alles weer normaal en ben ik thuis. *O*
Ik heb op Duiven ongeveer anderhalf uur staan wachten. :( De bussen waren vol... -O-
* T.Kreeftmeijer heeft wel genoten van de, terwijl hij aan het wachten was, gehaalde pizza. :Y)
Eerst zouden de treinen weer om 15.30 rijden, werd uitgesteld naar 16.00, maar ook dat werd later. Om 16.30 reden de treinen weer normaal op Duiven. Uiteindelijk door het sein aan Zevenaarkant van Duiven, wist ik dat er een trein zou komen. Als dat sein op rood staat, weet je dat er een trein uit Zevenaar komt en toevallig was dat net een paar minuten voor dat de trein zou moeten vertrekken. Dat heeft iemand mij een keer uitgelegd...
quote:
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:43:
Hoezo ligt het wijkcentrum "aan een spoorweg"? Rappardstraat 28-32 : http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.98612/5.92020

Ja, er ligt twee straten verderop een spoorweg. Waarom moet je in hemelsnaam daarom daar het verkeer stoppen?
Dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ik kan me wel vinden in de antwoorden van @Dido:
quote:
Dido schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:55:
Omdat je wilt voorkomen dat een mogelijk gewapend figuur probeert te vluchten en daarbij een trein over het hoofd ziet?
Dus aanrijding met persoon? Dit is bij dit stuk spoor niet echt mogelijk, natuurlijk met moeite kan alles. We hebben het hier over een traject dan op een dijk licht en je kan dus niet het spoor over steken, wel onderdoor via bruggen. Je wil niet dat deze gevaarlijke gek in de binnenstad komt. Dat kan namelijk vrij makkelijk vanaf station Arnhem Velperpoort en daar in de buurt.
quote:
Omdat je wilt voorkomen dat er schoten gelost worden in de richting van een trein?
Dat is nog wel de meest waarschijnlijke rede. Er rijden vrij veel treinen over dat stuk spoor.
quote:
Omdat je wilt voorkomen dat er paniek uitbreekt op een station als die gek die kant op rent?
Tja, het station is ook hoog, dus alleen dat station afzetten was waarschijnlijker geweest. Er reden wel bussen naar dat station, dus of het echt veiliger was weet ik niet. Verder zou hij dan in het verkeer terecht komen en niet direct op het station, maar toch. Als hij eenmaal op het station is, kunnen de mensen geen kant op.
quote:
Ik kan me redelijk wat redenen bedenken waarom je spoor / station stillegt / ontruimt als er in de buurt iets aan de hand is dat op enig moment op een gewapende gijzeling lijkt.
Zelf dacht er meer aan dat hij dan makkelijk kon ontsnappen en daarom dus niet meer vindbaar zou zijn, samen met het feit dat hij in de trein gevaarlijk was. Dat leek mij een goede reden.
We weten het gewoon niet.

Volgens mij, is er een probleem ergens hier en dan ten noorden van het spoor:
Kaart spoor 3-5-2017 overval

Want:
  1. Alle treinen tussen Arnhem en Zevenaar reden niet.
  2. Alle treinen tussen Arnhem en Dieren reden niet.
  3. Er reden wel treinen aan de westkant van Arnhem, dus Arnhem centraal was niet afgesloten.
Dus tussen de splitsing (of iets verder) en station Arnhem centraal moest het gebeurt zijn.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 10-12 15:58

Get!em

Oh die ja!

U wilt mee? Dat kan, op T dak...... (fyi dit is dagelijks, maar nu maar eens een fotootje)

Ik ben zelf maar niet ingestapt , dan had ik aan de treeplank gehangen...

Volle treinen

@ns. Als iets een succes is, moet je het vieren en groeien, niet beperken......
Icdirect rdam adam viceversa.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Onze oosterburen hebben wat last van malware:
7(8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Trainhunter2009
quote:
Bacchus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:53:
[...]

NS zal wel geen ruzie met Dordrecht en Roosendaal willen.
Sowieso zouden van mij wel wat lijnen die nu aan de grens ophouden doorgetrokken mogen worden: Een ICD Breda-Brussel zou leuk zijn als verlenging van die Amsterdam, de IC uit Den Haag zou na Venlo best af en toe door mogen naar Düsseldorf, de IC uit Zwolle kan na Roosendaal ook even Antwerpen en evt Gent aantikken.

Ooit ergens in het verre verleden....................
Werd er ook doorgereden naar Duitsland, ik meen Köln 8)

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 17-05-2017 15:51 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Bron: http://www.prorail.nl/nie...al-wordt-mooier-en-mooier

Het zal alleen nog wel eventjes duren :P

AW_Bos wijzigde deze reactie 18-05-2017 00:20 (10%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Oeps: :X
Sprinter ontspoord bij station Ede-Wageningen, minder treinen
EDE/WAGENINGEN - Een sprinter die net was vertrokken vanaf station Ede-Wageningen is vrijdagmiddag ontspoord.

De wielen van het eerste treinstel staan naast het spoor. Momenteel zitten er geen passagiers in de trein. Volgens een omstander zijn bussen ingezet om de treinreizigers op te halen.

Er rijden nog steeds treinen op het traject. Wel rijden er minder treinen tussen Ede-Wageningen en Wolfheze.

Volgens NS kan de vertraging voor reizigers oplopen tot een uur. Het is nog niet bekend hoe lang de verstoring zal duren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Trainhunter2009

Bij dezen het OBE blad met ontspoortong :)

ATB-Vv zit wel bij het perron.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 19-05-2017 20:32 (3%)

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10-12 18:53
Misschien een hele gekke opmerking maar de HSL naar spoor 1 van R'dam CS kan zo gerealiseerd worden.

Kwestie van 1 80/60 km/h wissel invoegen(blauw) (van de HSL aftakking naar spoor 3/4)en eventueel nog een sein erbij of alleen 1 spoor en dan een kruiswissel vervangen door 80/60 km/h exemplaar(rood en oranje)

https://tweakers.net/ext/f/vgR9WazoP5fids87QFRbqapv/full.png

Nu we het daar toch over hebben, waarom kan de trein van de HSL niet gewoon met 80 km/h onder ATB rijden, die bochten zijn er voor aangelegd en men mag door met 60 km/h door spoor 3/4, scheelt weer tijd.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Ik heb ooit begrepen dat er zelfs succesvol een aantal testmeters zijn gereden met een van de stuurstanden die als test werd omgebouwd.

Bedoelde je deze foto?

Via de Facebookpagina van NedTrain

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik heb vandaag voor het eerst in een NID gezeten en ook in treinstel 9403. Allebei met nieuwe frisse interieuren natuurlijk, daar hebben ze toch wel iets moois van gemaakt. Het viel echter wel direct op dat de NID veel stiller is en dat de airco veel beter werkt met deze hitte.

Maar dat zal bij de meeste mensen in dit topic wel bekend zijn lijkt me... ;) Het is in ieder geval een aardige verbetering ten opzichte van de oudere stellen.
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:42:

Natuurlijk heeft elk land hun eigen systeem en extra's. Dus helemaal hetzelfde kan natuurlijk nooit.
Ik neem ook aan dat zelfs in de Nederlandse treinen ze niet precies hetzelfde zijn. :?
Als je er het geld voor (over) hebt zou je voor TS2017 eens kunnen kijken naar de DLC's van ChrisTrains. Kun je zelf een beetje de verschillen ervaren tussen de diverse treinen ook al is het natuurlijk niet helemaal reëel en met beperkte functionaliteit.

Voorbeeld van de FLIRT 3:

bvk wijzigde deze reactie 29-05-2017 01:15 (42%)
Reden: aanvulling en iets groter plaatje

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wederom verstoring voor Intercity direct, maar dit keer met een ietwat unieke (en uiteraard volkomen legitieme) reden:
quote:
Twee schilders zaten uren lang vast in een gondel onder de spoorbrug over het Hollands Diep. De brandweer kwam met meerdere eenheden ter plekke om het tweetal uit hun benarde positie te bevrijden. De Intercity Direct tussen Breda en Rotterdam kon een tijd niet rijden door de reddingsactie.

De twee zaten vast in een gondel, vergelijkbaar met een bak die glazenwassers gebruiken voor hoge gebouwen. De situatie was volgens een woordvoerder van de brandweer niet onveilig, maar wel hoogst vervelend.

Tijdens onderhoudswerkzaamheden weigerde hun ‘glazenwasbakje' plotseling dienst waardoor de twee geen kant meer op konden.

Het hoogtereddingsteam van brandweer Rotterdam-Rijnmond kwam ter plaatse om te assisteren. Een schip van Rijkswaterstaat en een reddingsboot van de KNRM Dordrecht lagen ter assistentie onder de brug.

Hans Vrieling van de reddingsmaatschappij spreekt van een unieke actie: ,,De mannen aan boord zeiden al: weer eens wat anders."
Bron: http://www.bndestem.nl/mo...r-hollands-diep~a36fbdb0/

Foto van de reddingsactie:

Dat zie je ook niet elke dag :P

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
quote:
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:20:
Dat systeem Is zo oud als de weg naar Kralingen
In 1920 zat dat al in trams.
Kopmaken, beugelzwaaien en stoelen omklappen aan het eindpunt

:9 :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trainhunter2009
De 7401 van Syntus, wat overigens er al weer snel afgepulkt wordt, is gepresenteerd in Erlen bij Stadler.

Foto Facebook Railmagazine
Hier maakte Emile Broersma bekend dat ze in December al de "knip" maken naar Keolis Nederland.
Zie hier

Verder iets meer van ons bedje, maar het "merk TGV" gaat verdwijnen, dit wordt inOui.
http://www.treinreiziger.nl/tgv-wordt-inoui/
https://i.imgur.com/ppSSoYht.jpghttps://i.imgur.com/BYeFksrt.jpg

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maegrim

Maegrim

Lokführer

fap fap

klikbaar

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trainhunter2009
Vandaag ook is even gestopt ter hoogte van Station Vlaardingen Oost :o :o

Wie herkent dit nog?

Het binnenkomstspoor van emplacement Vulcaanhaven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kwam deze tram tegen bij een kweker in Roggel. Weet iemand wat dat is?

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Maasluip schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:34:
Ik kwam deze tram tegen bij een kweker in Roggel. Weet iemand wat dat is?

[afbeelding]
Ik heb nog een oud boek uit 1970, geheten "Stoppen op Doorreis" waar onder andere oude trams in staan. Als ik naar deze tram kijk, plus dat het hier gaat om Limburg gok ik dat dit de tram was van Kerkrade naar Aken van de LTM.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Het heeft inderdaad wat weg van de Sechs-Fenster-Triebwagen van de Rheinbahn.

Zie ook http://www.rheinbahn.de/u...riebwagen/Seiten/954.aspx .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In het kader van bizarre lokbespanningen.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik ga volgende week samen met @CH40S ook een leuk reisje maken, met de Thalys en aansluitend de TGV naar Tours voor de 24 uur van Le Mans. Ook geen kort ritje (6 uur in totaal) maar daarom hebben we ook 1e klas gekozen zodat wel wat relaxter kunnen zitten.

Alleen zien we voor zover ik weet wel saaie landschappen, het scheelt dan weer dat je er met 300 per uur doorheen scheurt... En gelukkig ben ik niet bijgelovig, want we hebben zowel heen en terug in beide treinen wagon 13 ;)

Edit: Wat ik overigens niet begrijp, want een Thalys/TGV heeft maar 8 wagons :?

Maar het staat er toch echt:

Ook vreemd is zitplaats 42 waar er maar 39 stoelen in de 1e klas staan als ik het goed begrepen heb...

bvk wijzigde deze reactie 08-06-2017 22:49 (22%)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Is de AB4005 idd. Een van de voormalige ICM0-prototypes (4001-4007).

De beiden kopbakken van de 4005 zijn (of waren? geen idee) in gebruik als oefenobject voor brandoefeningen bij Falck/Stator:

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Trainhunter2009
Ik zal jullie een beetje uit de droom helpen.
Het is idd een redelijke gedachte, maar zo'n prototype kost een fortuin, die ga je niet ff afschrijven in 2 jaar door er brandjes en water in te doen, of je stopt er zelfs een bom in (hebben ze bij de RET is gedaan met een metro).
Nee meestal gaat oud materieel naar dit soort oefencentra.

Ze oefenen ontruimen, hersporen, branden blussen en dergelijke, dat maakt niet uit met wat voor soort materieel dat gebeurt.

Hier bij RISK maasvlakte RET oefenmaterieel, tram metro bussen en nog wat voorkomend materieel van het spoor en weg uit de haven regio.

De expliciete oefening per materieel soort wordt ook gegeven, maar dan in een gewoon treinstel met experts van de NS die de hulpdiensten precies vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Maar heel vaak zal Prorail of NedTrain ter plaatse komen voor assistentie, maar ook NS personeel zelf krijgt training en assisteert.
Maar ook regulier materieel wordt gebruikt bij oefeningen, maar die blijven heel.

Of er wordt een schade stelletje gebruikt alvorens men het opknapt :P :o

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 09-06-2017 22:20 (24%)

• LordSinclair
De informatievoorziening op station Meppel was vandaag alles behalve duidelijk.

Er zijn werkzaamheden tussen Hoogeveen en Groningen. Nu zag ik op het bord een creatieve oplossing staan zodat de reizigers toch in Groningen komen, via Steenwijk en Heerenveen:

Echter toen de trein binnen kwam rijden kreeg ik toch mijn vraagtekens bij de haalbaarheid van het traject Leeuwarden Groningen:

We weten allemaal hoe het afgelopen is met de Wadloper die een ICM getrokken heeft...

Nu was ik vanavond weer op het station en gaf het bord met komende treinen ook interessante info:

De IC naar Leeuwarden rijdt naar Hoogeveen 8)7
En de IC naar Groningen rijdt nog steeds via Steenwijk en Heerenveen 8)7 (blijkbaar gaat dat slepen daar toch goed :+ )

Pagina: 1 2 3 ... 6

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True