After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Enschede "CS" had vorig jaar 9.792 in/uitstappers. Het jaar daarvoor waren het er nog 17.558; het verschil wordt veroorzaakt doordat een aantal lijnen niet meer door NS wordt gereden (die daardoor niet meetellen voor het totaal).Raven schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:34:
[...]
Zelfde geld voor Enschede, naast "centraal" 3 stations (mits Glanerbrug meegeteld, valt onder gemeente Enschede) en een internationale verbinding. Hengelo ook 2 stations naast "centraal" en 2 internationale verbinding(en). Zouden die dan te weinig reizigers hebben?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Je kan dus niet op basis van de cijfers van alleen NS zeggen dat een station niet zou voldoen. Natuurlijk worden de reizigers van andere vervoerders net zo goed meegenomen.
[Voor 8% gewijzigd door EDIT op 04-09-2019 11:24]
Iemand nog SGM-meubilair nodig?
Ik dacht zelf aan een eerste klas bank ter vervanging van mijn strijkplank. Voor het zitcomfort hoef je het niet te doen immers.
Meer serieus: zo'n display of een passagiersdeur is wel leuk natuurlijk.
Bron
[Voor 81% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-09-2019 11:32]
Het ligt in het dorp Hooglanderveen, gemeente Amersfoort. De dag dat Hoogland en Hooglanderveen officieel onder de stad Amersfoort gaan vallen, breekt er een burgeroorlog uit.
Jammer dat je van alles er gelijk 50 of 100 minimaal moet kopen. Dat zal het zowel prijzig als onpraktisch maken voor de particulier.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:28:
Iemand nog SGM-meubilair nodig?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ach dat zeiden ze in Lent ook voordat het van de kaart werd geveegdgeannexeerd werd door Nijmegen. Het bestaat nu alleen nog op de symbolische plaatsnaambordjes. Idem met Elden>Arnhem.Robkazoe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:47:
[...]
Het ligt in het dorp Hooglanderveen, gemeente Amersfoort. De dag dat Hoogland en Hooglanderveen officieel onder de stad Amersfoort gaan vallen, breekt er een burgeroorlog uit.
Je moet een KvK nummer hebben om mee te oogsten, dus als particulier kom je er helemaal niet aan.LordSinclair schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:51:
[...]
Jammer dat je van alles er gelijk 50 of 100 minimaal moet kopen. Dat zal het zowel prijzig als onpraktisch maken voor de particulier.
Ach, waar een wil is is een weg. Een KvK-nummer is zo geregeld.EDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:06:
[...]
Je moet een KvK nummer hebben om mee te oogsten, dus als particulier kom je er helemaal niet aan.
We are shaping the future

Het is precies hetzelfde alleen je legt het niet goed uit. Zowel Elden, Lent, Hoogland en Hooglanderveen (laatste twee gezamelijk als Hoogland) waren allemaal eigen gemeenten. De gemeenten werden samengevoegd met een grotere buurgemeente (resp. Arnhem, Nijmegen, Amersfoort). Ze zijn nog wel degelijk een aparte entiteit.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:02:
[...]
Ach dat zeiden ze in Lent ook voordat het van de kaart werd geveegdgeannexeerd werd door Nijmegen. Het bestaat nu alleen nog op de symbolische plaatsnaambordjes. Idem met Elden>Arnhem.
Hoogland is nog steeds een dorp in de gemeente Amersfoort: klik
Hooglanderveen is nog steeds een dorp in de gemeente Amersfoort. Technisch gezien hadden er reguliere plaatsnaamborden/komborden geplaatst moeten worden. Amersfoort had deze weggehaald, Hooglanderveen boos en daar zijn nu deze alternatieve borden voor teruggekomen: klik
Lent is nog steeds een plaats in de gemeente Nijmegen: klik
Elden is nog steeds een dorp in de gemeente Arnhem: klik
Maar als je een eigen plaats of dorp bent, zegt dat tegenwoordig niets meer want de laagste politieke laag die we in Nederland hebben is het gemeente-niveau. En daarnaast worden dorpen/plaatsen en gemeenten in Nederland vaak door elkaar gehaald.
Want als je deze lijst bekijkt:
Wikipedia: Lijst van spoorwegstations in Nederland
De kop van de tabel geeft in de tweede kolom aan in welke plaats een station ligt. Maar een plaats is volgens de VanDale een dorp of stad (en in sommige definities worden buurtschappen ook als plaats erkent). Station Nijmegen Lent ligt toch echt in de plaats Lent, niet in de plaats Nijmegen. En Station Amersfoort Vathorst ligt in de plaats Hooglanderveen, niet in de plaats Amersfoort. Dan hadden ze er gemeente van moeten maken in de kop van de tabel.
En om nog even terug te komen op het verhaal Station Hoevelaken van @Fiber.
Technisch gezien vallen het station, de sporen, de bushalte, de fietsenstalling en K+R plekken onder de gemeente Amersfoort en de parkeerplaatsen voor de auto onder de Gemeente Nijkerk (waar Hoevelaken onderdeel van is). De A1 is de grens van de provincies. Parkeerplekken liggen ten noorden daarvan, de rest ten zuiden.
Echter: klik.
De Gemeente Nijkerk handhaaft dus het station. Ga je weer op Google Maps kijken dan zie je dat het hele stationsgebied onder Nijkerk valt (als je de plaatsnamenborden mag geloven): klik.
Ga je dan weer op de wiki kijken, dan zie je dat het station Hoevelaken onder Stoutenburg Noord valt. En ik denk dat dat dan wel weer klopt want als je dat is een buurtschap van de Gemeente Amersfoort waar het station onder valt. Het valt in ieder geval niet onder de plaats Amersfoort.
#verwarrend
"Geef mij die stoel B.V."EDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:31:
Jep, maar dan ben je uiteraard een bedrijfje, en geen particulier meer

*uiterlijk 2030

Robkazoe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:21:
[...]
Lent is nog steeds een plaats in de gemeente Nijmegen: klik
Echt alleen op papier... het oude dorp is omsingeld door de nieuwbouw in Lent zelf (gebouwd als stadsuitbreiding van Nijmegen na de "annexatie" van Lent) en de nieuwe wijken die wel onder Nijmegen vallen (Grote Boel, Woenderskamp etc.).
Je merkt in de praktijk niet dat je Nijmegen uit rijdt en Lent in (en omgekeerd).
*Heroic_Nonsense woont er
Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze echt volumes gaan verkopen.
GoT inkoopactie?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wat dacht je van eerste klas ICR of ICM?EDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:41:
Nou, dan zou ik persoonlijk liever een wat luxere stoel willen. Nog even geduld*, dan gaat DDZ er uit, heb je wat fijnere stoelen
*uiterlijk 2030

Dat bebouwdekombord van Nijkerk staat niet op de gemeentegrens. Het stuk ligt echt in de gemeente Amersfoort. (Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2014-14173.html). Het valt ook onder een Amersfoorts bestemmingsplan ("Bestemmingsplan Station Hoevelaken").Robkazoe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:21:
[...]
En om nog even terug te komen op het verhaal Station Hoevelaken van @Fiber.
Technisch gezien vallen het station, de sporen, de bushalte, de fietsenstalling en K+R plekken onder de gemeente Amersfoort en de parkeerplaatsen voor de auto onder de Gemeente Nijkerk (waar Hoevelaken onderdeel van is). De A1 is de grens van de provincies. Parkeerplekken liggen ten noorden daarvan, de rest ten zuiden.
Echter: klik.
De Gemeente Nijkerk handhaaft dus het station. Ga je weer op Google Maps kijken dan zie je dat het hele stationsgebied onder Nijkerk valt (als je de plaatsnamenborden mag geloven): klik.
Ga je dan weer op de wiki kijken, dan zie je dat het station Hoevelaken onder Stoutenburg Noord valt. En ik denk dat dat dan wel weer klopt want als je dat is een buurtschap van de Gemeente Amersfoort waar het station onder valt. Het valt in ieder geval niet onder de plaats Amersfoort.
#verwarrend
Waarom de gemeente Nijkerk aan landjepik wil doen en waarom de gemeente Amersfoort dat toelaat is voor mij niet duidelijk.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:04:
[...]
offtopic:
Echt alleen op papier... het oude dorp is omsingeld door de nieuwbouw in Lent zelf (gebouwd als stadsuitbreiding van Nijmegen na de "annexatie" van Lent) en de nieuwe wijken die wel onder Nijmegen vallen (Grote Boel, Woenderskamp etc.).
Je merkt in de praktijk niet dat je Nijmegen uit rijdt en Lent in (en omgekeerd).
*Heroic_Nonsense woont er
Dat snap ik, het is vooral technisch gepraat. Ik herken het bij Hoogland/Hooglanderveen ook.
Hoogland legt elk jaar op 1 januari een krans neer bij het annexatiemonument ter nagedachtenis van de "Gemeente Hoogland". Jarenlang werden onder plaatsnaamborden van Hoogland "gemeente Amersfoort" met blauwe verf weggemoffeld. Het heeft een eigen vlag, het viert wel groots carnaval (i.t.t. Amersfoort) met twee carnavalsverenigingen, heeft een groot dorpsfeest en een grote dorpsvereniging. Nu heeft het nog de mazzel gehad dat in het westen een groot agrarisch stuk grond ligt genaamd Hoogland West/Coelhorst waardoor het niet volledig is ingesloten in Amersfoort en de agrarische roots nog enigszins overeind blijven.
Nu ken ik Hooglanderveen iets minder goed maar volgens mij ligt Hooglanderveen daar een tik anders in. Was meer een kleine buurtschap van boeren waar de voorzieningen heel lang op zich hebben laten wachten. De wegen waren bijvoorbeeld nog erg lang onverhard. Hooglanderveen zag de groei van Amersfoort ook als bedreiging maar heeft die mogelijkheid ook gebruikt om er zelf wat uit te slepen.
Zo zijn de wegen voor een groot deel verbeterd tegelijk met het bouwen van Vinex wijk Vathorst, hebben de sportverenigingen mooi nieuwe plekken gekregen en is er een groene bufferzone gekomen die de overgang tussen Amersfoort en Hooglanderveen accentueren. Ook het traditionele dorpsgezicht werd behouden. In ruil daarvoor heeft de gemeente flink wat woningen eromheen gebouwd waardoor het volledig omsingeld is door Amersfoort. Een deel van de woningen valt nu echter in het dorp Hooglanderveen waardoor het dorp een stuk groter is geworden. Maar daar heeft de dorpsvereniging bij iedereen die nieuw in het dorp kwam wonen weer de vlag van Hooglanderveen cadeau gedaan. Ook de locale middenstand heeft geprofiteerd want er zijn opeens een stuk meer mensen die de winkels bezoeken. En tijdens het dorpsfeest worden zowel oude als nieuwe bewoners uitgenodigd (net als overige buitenstanders) om er een leuk feestje van te maken.
Lang verhaal kort: Volgens mij moet je er gewoon het beste van maken.
Nou, dat is redelijk logisch denk ik. Het station heeft weinig toegevoegde waarde voor de stad/gemeente Amersfoort. Het is vooral voor Hoevelaken bedoeld. Dus dan heeft Amersfoort ook zoiets van dan mogen jullie het zelf ook onderhouden. De politie van Amersfoort heeft minimaal een kwartier nodig om erbij te komen. Voor de politie van Hoevelaken is het de straat uit rijden en ze zijn er in 2 minuten. De meeste fietsen die er staan zullen uit Hoevelaken komen. Dus waarom dan niet Hoevelaken (oftewel Gemeente Nijkerk) dan verantwoordelijk houden voor de stalling.noppus schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:43:
[...]
Dat bebouwdekombord van Nijkerk staat niet op de gemeentegrens. Het stuk ligt echt in de gemeente Amersfoort. (Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2014-14173.html). Het valt ook onder een Amersfoorts bestemmingsplan ("Bestemmingsplan Station Hoevelaken").
Waarom de gemeente Nijkerk aan landjepik wil doen en waarom de gemeente Amersfoort dat toelaat is voor mij niet duidelijk.
Maar honderd van zo'n dingen?Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:28:
Meer serieus: zo'n display of een passagiersdeur is wel leuk natuurlijk.
Op zich is het logisch dat men het in grote aantallen wil laten afnemen, maar creatieve mensen die hier iets mee willen doen, zijn dus genoodzaakt om zich te richten tot die grootafnemers, die er gewoon x % bijvragen

Oeps, was blijkbaar niet de eerste. Volgende keer eerst wat verder scrollen voor ik reageer

[Voor 9% gewijzigd door Arator op 04-09-2019 15:39]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Meningen verschillen natuurlijk: Ik vind het juist niet fijn dat de DDZ geen verdikking heeft voor je nek/hoofd, terwijl de ICM dat wel heeft. Ik had ook eens zo'n gratis 1e klas upgradeEDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:23:
ICR is niet verstelbaar en ICM vind ik net niet fijn zitten

Gelukkig lijken de ICNG stoelen, zowel 1e als 2e klas, op de plaatjes het wel te hebben. Inclusief armleuning gelukkig.

Heb jij er al ingezeten dan?EDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:13:
ICNG zit inderdaad ideaal, zeker 1e klas, maar dat duurt nog langer
Alles kan kapotSRich schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:00:
[...]
Dat is onmogelijk. Als GSM-R namelijk vrijgave geeft op een baanvak, dan moet de spoorstroomloop geen gevallen relais hebben(sein groen en baanvak leeg) want daar komt de toestemming vandaan. Is ie wel gevallen en rijd er een trein in het blok zal de interlocking nooit een sein veilig naar GSM-R sturen.

Heb je misschien een link? Dan kan misschien iemand aangeven wat voor rit dat was, want volgens mij zijn bijna alle rijtuigen in gebruik voor de ICD/IC Den Haag-Eindhoven en is er weinig om verder nog mee rond te rijden.SRich schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:43:
Zag trouwens een filmpje op Youtube voorbij komen van een NS1700 + ICR van Utrecht naar Rotterdam. Vrij uniek dat het nog in 2019 voorkomt.
[Voor 36% gewijzigd door EDIT op 04-09-2019 23:06]
Veenendaal CS moet dan ook wel kunnen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zag het Edit... ik zal de uploader ff aanspreken...EDIT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:05:
Dat filmpje is gepubliceerd op 11 oktober 2014 zoals er bij staat.

Tegelijkertijd? Dat werkt anders. Als je twee apparaten hebt met ieder op zich een 1:1000 kans dat ze niet werken door een defect op een willekeurig moment, heb je effectief een kans van 1:1000000 dat ze allebei tegelijk niet werken.Transportman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:18:
[...]
je hebt eigenlijk 2x de kans dat het kapot gaat.
Dat is zo ongeveer de kern van het ICT-product waar ik m'n geld mee verdien.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ja, maar als beide tegelijk de waarheid moeten zeggen (groen/rood), dan heb je een kans van 2:1000 dat ten minste een van de twee niet werken. Het hangt dus echt van de implementatie af of het 1:1000000 of 2:1000 is.burne schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:16:
[...]
Tegelijkertijd? Dat werkt anders. Als je twee apparaten hebt met ieder op zich een 1:1000 kans dat ze niet werken door een defect op een willekeurig moment, heb je effectief een kans van 1:1000000 dat ze allebei tegelijk niet werken.
Dat is zo ongeveer de kern van het ICT-product waar ik m'n geld mee verdien.
Ach... zie het van de positieve kant: met 100 van die matrixdisplays kan een handige tweaker vast één groot scherm makenArator schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:37:
[...]
Maar honderd van zo'n dingen?
Op zich is het logisch dat men het in grote aantallen wil laten afnemen, maar creatieve mensen die hier iets mee willen doen, zijn dus genoodzaakt om zich te richten tot die grootafnemers, die er gewoon x % bijvragen
Oeps, was blijkbaar niet de eerste. Volgende keer eerst wat verder scrollen voor ik reageer

Dat geldt ook alleen voor zover ze niet gecorreleerd zijn. En dat wordt in moderne, op allerlei manieren genetwerkte systemen zwaar onderschat. Zie bijvoorbeeld de KPN-112-storing.burne schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:16:
[...]
Tegelijkertijd? Dat werkt anders. Als je twee apparaten hebt met ieder op zich een 1:1000 kans dat ze niet werken door een defect op een willekeurig moment, heb je effectief een kans van 1:1000000 dat ze allebei tegelijk niet werken.
De acceleratie is veel beter dan die van de gebruikelijke VIRMs op dit traject. Je wordt zelfs enigszins in je stoel gedrukt. Echt gaaf.

De eerste DDARen zijn alweer aan de kant en eind dit jaar is het definitief over. Jouw trein kwam uit de reservepool die eigenlijk voor de SNG bedoeld was (voor als die stuk zouden gaan), maar als er geen vervangende trein aanwezig is kan het uiteraard ook prima als vervanging voor een VIRM gebruikt worden

Ik reed er zelf al zelden op, maar tijdens de werkzaamheden rondom Zwolle kwam ik er opeens meerdere dagen achter elkaar op te zitten. Ik gok zomaar dat het voor mij direct mijn afscheidsrit was:
Aan de ene kant wel jammer: het was voor mij het allereerste materieel waar ik tijdens mijn opleiding zelf op mocht rijden (toen nog in de IC Zwolle - Roosendaal, met ICR). Aan de andere kant zijn het ook gewoon krappe, donkere en herriemakende hokken

Dus wat dat betreft vind ik het dan weer geen enkel probleem om ze te zien gaan

[Voor 50% gewijzigd door EDIT op 05-09-2019 13:56]
Daarom liggen de eisen ook hoger voor zulke systemen. Voor detectie werd er vroeger van b-relais gebruik gemaakt.Transportman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 06:26:
[...]
Ja, maar als beide tegelijk de waarheid moeten zeggen (groen/rood), dan heb je een kans van 2:1000 dat ten minste een van de twee niet werken. Het hangt dus echt van de implementatie af of het 1:1000000 of 2:1000 is.
Maar je nou rijtoestemming via de rails via gecodeerde spoorstroomlopen of via RBC en GSM-R ergens zal er een detectie module via assentellers of spoorstroomlopen moeten vertellen of het stukje vrij is of niet.
Vind je het gek. Je heb er een 1700 achter/voor staan. Die heeft 4600 kW aan vermogen... dat voel je echt wel.gop1 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:35:
Vanmorgen reed er ongebruikelijk materiaal op de route Vlissingen - Amsterdam Centraal. Een DDAR met 1700 loc. Best grappig dat interieur, maar wel behoorlijk afgeleefd.
De acceleratie is veel beter dan die van de gebruikelijke VIRMs op dit traject. Je wordt zelfs enigszins in je stoel gedrukt. Echt gaaf.
[Voor 28% gewijzigd door SRich op 05-09-2019 16:48]
Dan heb ik hoogstwaarschijnlijk wel eens bij je in de trein gezeten, dat was ooit mijn dagelijkse forensentrein namelijk (tegenwoordig moet ik wat verder en dus VIRM(m) ik nu dagelijks). Toen de BD's (toch? of is dat de naam van de rood/gele Benelux-stuurstanden?) kwamen vond ik dat heel wat... echte trek-duwtreinen en dat gewoon op mijn lijntjeEDIT schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:51:
Aan de ene kant wel jammer: het was voor mij het allereerste materieel waar ik tijdens mijn opleiding zelf op mocht rijden (toen nog in de IC Zwolle - Roosendaal, met ICR).

Het ontwerp is natuurlijk op en top Frans, daar zijn ze blij met een beetje schaduw en veel ruimte hebben ze ook niet nodigAan de andere kant zijn het ook gewoon krappe, donkere en herriemakende hokken

Dat gezegd hebbende: de 1600/1700-loks zijn wel prachtige machines om te zien (en horen... van buiten). Hopelijk redden ze er één of twee voor het Spoorwegmuseum (kan 'ie mooi aan het DDM1-rijtuig dat er al staat).
Even extreem comfortabel, zeker in de eerste klas. Wat betreft comfort waren dit mijn favoriete treinen...Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:57:
[...]
Dan heb ik hoogstwaarschijnlijk wel eens bij je in de trein gezeten, dat was ooit mijn dagelijkse forensentrein namelijk (tegenwoordig moet ik wat verder en dus VIRM(m) ik nu dagelijks). Toen de BDs (toch? of is dat de naam van de rood/gele Benelux-stuurstanden?) kwamen vond ik dat heel wat... echte trek-duwtreinen en dat gewoon op mijn lijntje
Het Spoorwegmuseum heeft de 1656 alHeroic_Nonsense schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:57:
[...]
Dan heb ik hoogstwaarschijnlijk wel eens bij je in de trein gezeten, dat was ooit mijn dagelijkse forensentrein namelijk (tegenwoordig moet ik wat verder en dus VIRM(m) ik nu dagelijks). Toen de BD's (toch? of is dat de naam van de rood/gele Benelux-stuurstanden?) kwamen vond ik dat heel wat... echte trek-duwtreinen en dat gewoon op mijn lijntje
[...]
Het ontwerp is natuurlijk op en top Frans, daar zijn ze blij met een beetje schaduw en veel ruimte hebben ze ook niet nodig
Dat gezegd hebbende: de 1600/1700-loks zijn wel prachtige machines om te zien (en horen... van buiten). Hopelijk redden ze er één of twee voor het Spoorwegmuseum (kan 'ie mooi aan het DDM1-rijtuig dat er al staat).

Dat is goed om te horen!

Ik nam contact op met mijn collega te Mechelen. Die moet normaal werken tot 22u00 en dan pak ik zijn gebied bij het mijne bij. Mijn collega kon melden dat hij richting Muizen was, omdat daar de breuk zich zou bevinden, maar dat er een gestrande reizigerstrein stond in Haacht en ook nog eentje iets voor Leuven.
Ik dus onderweg naar Haacht, en onderweg kreeg ik telefoon vanuit Traffic Control dat er melding was van een bovenleidingsbreuk in Haacht. De evacuatie van die trein te Haacht werd overgelaten aan de hulpdiensten en de SO, de trein stond nog aan het perron te Haacht. Ik was nodig voor een bevestiging van de bovenleidingsbreuk.
Aangekomen in Haacht, bleek dat ganse centrum afgezet door de lokale politie. Overwegen waren overal gesloten, verkeer reed zich overal vast.
Volgende zaken trof ik er aan ter hoogte van overweg 21. Let ook op het koper dat gewoon op de rail gelast is geworden
Ondertussen kreeg ik melding dat ook de Permanentie I-TMS Leuven was ingeschakeld. Dus op dat moment waren we met 3 permanentie's bezig. Ik (Antwerpen) was bezig in Haacht, Robbie (Leuven) ging de trein in Leuven evacueren. Thomas (Mechelen) was overuren aan het kloppen in Muizen. Bedoeling was dat van zodra de trein in Leuven leeg was, Robbie zou verkassen naar Haacht, en ik zou dan Thomas naar huis sturen.
Ondertussen de lokale politie gerustgesteld dat ik volk had laten oproepen om de overwegen, waar het veilig was, te openen. En dat hun belegerde stad/dorp (?) tegen de ochtend vrij zou zijn van hinder.
En dan naar Muizen, van Thomas had ik begrepen dat daar de ravage het grootst was. Er mocht niets door het rooster te Muizen, en 4 sporen waren versperd. De hoofddrager van de bovenleiding was naar beneden gerust midden in het rooster. Een isolator had ook betere tijden gekend
Ploegen van de bovenleiding werden opgeroepen vanuit Antwerpen en Hasselt. En er is hard gewerkt door die mannen want m iets voor 6 's morgens was alle schade hersteld en moest nog enkel de lijn geschouwd worden op andere schade. Rond 7 uur reden er terug treintjes.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
3000 volt gelijkstroom.SRich schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:55:
Lekker bezig, toch byzonder dat de bovenleiding op rails vast zat. Dan zal er een flinke stroom hebben gelopen...
Het is ook zo dat wanneer er een verlies wordt geconstateerd, het systeem zichzelf nog 2 maal automatisch herwapend. Daarna kan de verdeler bovenleiding nog handmatig gaan herwapenen. Daarom is het belangrijk om weg te blijven van bovenleiding die naar beneden hangt. Die kan plots terug tot "leven" komen en dan slaagt die serieus heen en weer.
Wij hebben op voorhand contact met de verdeler voor we in de buurt komen.
Zelf neem ik doordeweeks de spitstrein van de lijn Enkhuizen - Amsterdam (ik stap op in Hoorn om 7:22.)EDIT schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:51:
Geniet er nog maar even van![]()
De eerste DDARen zijn alweer aan de kant en eind dit jaar is het definitief over. Jouw trein kwam uit de reservepool die eigenlijk voor de SNG bedoeld was (voor als die stuk zouden gaan), maar als er geen vervangende trein aanwezig is kan het uiteraard ook prima als vervanging voor een VIRM gebruikt worden
Ik reed er zelf al zelden op, maar tijdens de werkzaamheden rondom Zwolle kwam ik er opeens meerdere dagen achter elkaar op te zitten. Ik gok zomaar dat het voor mij direct mijn afscheidsrit was:
[Afbeelding]
Aan de ene kant wel jammer: het was voor mij het allereerste materieel waar ik tijdens mijn opleiding zelf op mocht rijden (toen nog in de IC Zwolle - Roosendaal, met ICR). Aan de andere kant zijn het ook gewoon krappe, donkere en herriemakende hokken
Het valt mij op dat er veel uitval is, de reden is dan 9 van de 10 keer onbekend. Ik gok op defect materieel.
Het zijn oude dubbeldekstreinen met rode bankjes (DD-AR?) Welk type trein komt hiervoor in de plaats?
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Uitval kan ook door vele andere dingen komen. Die treinen (type DDM1, geen DDAR dus) mogen bijvoorbeeld slechts door een zeer beperkt aantal machinisten gereden worden (ik mag er zelf ook niet op rijden). Is de oorspronkelijke machinist door bijvoorbeeld een verstoring niet aanwezig, dan is vervanging vinden heel erg lastig, dus ook dat soort dingen dragen bij aan het schrappen van ritten.Megapaul schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:29:
[...]
Zelf neem ik doordeweeks de spitstrein van de lijn Enkhuizen - Amsterdam (ik stap op in Hoorn om 7:22.)
Het valt mij op dat er veel uitval is, de reden is dan 9 van de 10 keer onbekend. Ik gok op defect materieel.
Het zijn oude dubbeldekstreinen met rode bankjes (DD-AR?) Welk type trein komt hiervoor in de plaats?
DDM1 moet er eveneens eind dit jaar uit gaan, maar waarmee die treinen dan gepland worden zou ik niet weten.
Speel ook Airplane Manager en Repeat
De plaatselijke gamma is wel leeg qua verf nu. Dat wordt een flinke schrob beurt in de wasstraat.sus schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:34:
Indrukwekkend is het dan weer wel...
https://www.dumpert.nl/me...we_huisstijl_bij_ns_.html
Video-shop filter er af en hij is weer normaal gekleurd gok ik. Want de andere kant van de trein is in de weerspiegeling van de ramen gewoon geel-blauw.Qu3st schreef op maandag 9 september 2019 @ 05:54:
[...]
De plaatselijke gamma is wel leeg qua verf nu. Dat wordt een flinke schrob beurt in de wasstraat.
En zo niet, dan hoop ik dat ze vandalen pakken en ook vol met pek (en veren) spuiten.

[Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 09-09-2019 08:27]
Nou dit is geen filter hoor.. die trein is aan één zijde volgekalkt met verf door een stel vandalen.LordSinclair schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:24:
[...]
Video-shop filter er af en hij is weer normaal gekleurd gok ik. Want de andere kant van de trein is in de weerspiegeling van de ramen gewoon geel-blauw.
En zo niet, dan hoop ik dat ze vandalen pakken en ook vol met pek (en veren) spuiten.
Dat de andere kant "gewoon" geel-blauw is wil alleen maar zeggen dat die in het zicht van de emplacementbewaking stond (of dat er niet genoeg tijd was om die kant ook onder te kalken).
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen het acceptabel vinden om andermans eigendommen te vernielen of besmeuren. Of dat nou treinen zijn of iets ander.
Zeker, maar dit is gewoon bizar...sus schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:34:
kosten verhalen en gelijk 6 maanden brommen lijkt me een goed plan....
https://ilovegraffiti.de/...tw-zum-plan-v-umlackiert/
Deze is ook ondergespoten

[Voor 16% gewijzigd door SRich op 09-09-2019 09:58]
In België ging men de AM86 (sprinter) in een nieuw kleurtje steken. En hetgene wat iedereen dacht, bracht deze "kunstenaar" in praktijk.

Links de originele kleurzetting, rechts de aanpassing
[Voor 7% gewijzigd door Arator op 09-09-2019 09:55]
Zoals dit;
Zonde van je talent.
https://www.omroepbrabant...-op-spoor-bij-Prinsenbeek
Be yourself, no matter what they say ...
Als ik dat zo zie is het een IC-D. Dat gaat lekker want er zijn al zo weinig treinstellen van dat type....voske schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:52:
Bijzondere aanrijding met een voertuig. Een shovel lijkt mogelijk over de volle lengte o.a. de treeplanken van een Intercity gesloopt te hebben in Prinsenbeek:
https://www.omroepbrabant...-op-spoor-bij-Prinsenbeek

186-002 + ICR zijn goed beschadigd zo te zien...
Heeft NS nog iets wat ze als vervanging kunnen inzetten?
[Voor 10% gewijzigd door SRich op 09-09-2019 13:00]

[Voor 33% gewijzigd door Bacchus op 09-09-2019 12:58]
Kijk ff op NU, daar is een foto te zien van allemaal lekkende vloeistoffen uit de 186-002 en schade aan de ICR rijtuigen...Maasluip schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:19:
Ik kan daar niks aan zien.
Ja, daar wel, maar die foto's staan in een groter formaat ook al bij Omroep Brabant. Op die foto die jij post kan ik niets zien. Bij nu.nl is nog niet eens te zien dat die lekkage bij de lok is en niet bij een rijtuig. De foto van de treeplanken kan ik op nu.nl ook niet vinden.SRich schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:22:
[...]
Kijk ff op NU, daar is een foto te zien van allemaal lekkende vloeistoffen uit de 186-002 en schade aan de ICR rijtuigen...
[Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 09-09-2019 13:37]
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Je heb gelijk, ik vergiste me in de sitesMaasluip schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:37:
[...]
Ja, daar wel, maar die foto's staan in een groter formaat ook al bij Omroep Brabant. Op die foto die jij post kan ik niets zien. Bij nu.nl is nog niet eens te zien dat die lekkage bij de lok is en niet bij een rijtuig. De foto van de treeplanken kan ik op nu.nl ook niet vinden.
Gokje: het materieel en/of het rijdend personeel van de 2800 en 6500 moet komen van een treinserie die over het baanvak Breda - Lage Zwaluwe gaat.voske schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:27:
Even een andere vraag. Op rijdendetreinen.nl staat bij deze storing dat de 2800 niet rijdt tussen Rotterdam en Utrecht en de 6500 niet tussen Utrecht en Houten Castellum. Iemand die dit kan uitleggen?
Dat is een hele vage inderdaad en bijna niet goed uit te leggen. Is de hele serie nu ook opgeheven? (Ik ben nu niet op het werk dus geen idee) Het zou namelijk niet de bedoeling moeten zijn, er moet incidenteel een trein opgeheven moeten worden als er een goederentrein omgeleid moet worden. Alleen staat dit niet fantastisch in de versperringsmaatregel.voske schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:27:
Even een andere vraag. Op rijdendetreinen.nl staat bij deze storing dat de 2800 niet rijdt tussen Rotterdam en Utrecht en de 6500 niet tussen Utrecht en Houten Castellum. Iemand die dit kan uitleggen?
Het heeft dus te maken met het omleiden van goederentreinen.
Ik zie in de app dat de 2840 wel heeft gereden, de 2844 wordt wel op geheven. Er zal dan vast een goederentrein rijden.
[Voor 11% gewijzigd door Qu3st op 09-09-2019 14:11]
Is dat nog steeds niet gebouwd....cazzer22 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:12:
Lijkt mij ook. De Brabantroute over Breda naar Rotterdam ligt eruit, dus de goederentreinen moeten via Utrecht omrijden. Vanuit Boxtel kan je nog steeds niet linksaf de Betuweroute op.

Locs 001 t/m 012 worden exclusief voor de IC Brussel gebruikt

Nou nee, want deze graffiti was in opdracht van ThalysIllegal_Alien schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:33:
Gravity keur ik niet goed, maar soms ziet het er inderdaad goed of grappig uit. (Gebruik je talent dan ergens anders voor.)
Zoals dit;
[Afbeelding]
Zonde van je talent.

[Voor 8% gewijzigd door Alex) op 09-09-2019 17:45]
Dat wist ik dan weer nietEDIT schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:11:
Ja, dat was al wel duidelijk toen je loc 002 noemde
Locs 001 t/m 012 worden exclusief voor de IC Brussel gebruikt

en de trein daarna van 07:40 was weer verkort.
De NS kan maar niet met een duidelijk antwoord komen met de vraag, waarom is er uitval en waarom dan
een kortere trein inzetten. Normaal rijdt de trein van 07:40 (VIRM) met 8 bakken en niet met 4.
Het is zelfs onveilig een overvolle trein.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Maegrim schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:37:
De 'NS(B)' logo's op de zijkant van de bakken zijn anders ook niet onduidelijk

Heb ik niet eens gezien

Ok, maar joe get de puntAlex) schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:43:
[...]
Nou nee, want deze graffiti was in opdracht van Thalys
[YouTube: Graffiti Meets Thalys]

Jij kan het misschien afkeuren, maar de rest van het universum denkt er toch anders over Of the universe's fundamental forces, only one dominates every moment of our conscious experience: gravity.Illegal_Alien schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:33:
Gravity keur ik niet goed

Ik weet in Berchem ook van die tekeningen staan met futuristische treinen, misschien wel dezelfde artiest. Was ook in opdracht. Als ik er nog eens passeer, (en ik er nog aan denk), zal ik eens foto's maken. De hele stationsbuurt in Berchem is trouwens het ene werk naast het andere. Als het geen tagsAlex) schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:43:
Nou nee, want deze graffiti was in opdracht van Thalys

https://www.antwerpen.be/...station-antwerpen-berchem
Gisteren hebben wij nog een loc van een benelux op wieltjes (wat daar de officiële naam van is? Vermoedelijk iets met lorrie) gezet. Was wel een traxx van NMBS (gehuurd van Alpha Trains, dus de groen/wit/rode kleurstelling). Dus het gaat weer goed met die verbindingSRich schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:44:
Het schijnt de Brusselaar te zijn. Van Brussel naar Amsterdam.

Asbreuklorries?Arator schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:36:
[...]
Jij kan het misschien afkeuren, maar de rest van het universum denkt er toch anders over Of the universe's fundamental forces, only one dominates every moment of our conscious experience: gravity.![]()
[...]
[...]
Ik weet in Berchem ook van die tekeningen staan met futuristische treinen, misschien wel dezelfde artiest. Was ook in opdracht. Als ik er nog eens passeer, (en ik er nog aan denk), zal ik eens foto's maken. De hele stationsbuurt in Berchem is trouwens het ene werk naast het andere. Als het geen tagszijn, is het in opdracht van het districtsbestuur en de spoorwegen.
https://www.antwerpen.be/...station-antwerpen-berchem
[...]
Gisteren hebben wij nog een loc van een benelux op wieltjes (wat daar de officiële naam van is? Vermoedelijk iets met lorrie) gezet. Was wel een traxx van NMBS (gehuurd van Alpha Trains, dus de groen/wit/rode kleurstelling). Dus het gaat weer goed met die verbinding
Ja word tijd dat ICNG ingaat stromen :-)
To quote the great Adam Savage:Arator schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:36:
[...]
Jij kan het misschien afkeuren, maar de rest van het universum denkt er toch anders over Of the universe's fundamental forces, only one dominates every moment of our conscious experience: gravity.![]()
[...]
I reject your reality and substitute my own.

Yep, dat zijn ze.
Het was wel geen asbreuk; de overbrenging werd blijkbaar meer dan 200°c warm.
En weer onderweg naar blauw/geel:sus schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:34:
https://www.dumpert.nl/me...ijderen_is_begonnen_.html
Nope... Staat wel in de planning geloof ik.
Dat staat zeker in de planning. Het is onderdeel van het project Meteren-Boxtel waarbij onder andere Vught wordt aangepakt.cazzer22 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:16:
[...]
Nope... Staat wel in de planning geloof ik.
[YouTube: De Zuidwestboog bij Meteren - PHS Meteren-Boxtel]
[YouTube: Wat gaat er veranderen aan het spoor in Vught? PHS Meteren-Boxtel]
[Voor 12% gewijzigd door Alex) op 10-09-2019 15:45]
Het blijft mij verbazen dat het zo moeilijk blijft de reizigers te evacueren. Ik hoop altijd maar dat er nooit iets serieus aan de hand is. 3 uur.. in die tijd rijd je bijna ons hele land door...Reizigers drie uur vast in gestrande trein tussen Rotterdam en Breda
Zo'n zeshonderd reizigers hebben dinsdag drie uur vastgezeten in een gestrande Intercity Direct-trein tussen Breda en Rotterdam. Tegen 20.00 uur waren alle beperkingen op dit traject voorbij.
De trein kwam door nog onbekende reden tot stilstand. Dit gebeurde volgens een woordvoerder van de NS op een plek die moeilijk te bereiken is.
Zoals gebruikelijk, is eerst een poging gedaan om een reparatie uit te voeren, maar omdat dit niet lukte, werd gekeken naar mogelijkheden voor evacuatie met bussen of een sleeptrein.
"Alles was in werking gesteld om de reizigers te evacueren, maar het bleek uiteindelijk toch mogelijk om de trein richting Rotterdam te laten rijden", aldus de NS-woordvoerder. Ze kan niet vertellen waarom de trein later toch kon rijden.
Van de zomer ook naar Zuid-Frankrijk getreind. Helaas weer met combinatie van Thalys tot Parijs en daarna TGV Duplex. Is toch een beetje alsof je van een limo naar een touringcar switcht. Zat ook op een dinsdag goed vol.
Cash is king.
Het nieuwsbericht lijkt niet het volledige verhaal te vertellen:LordSinclair schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:41:
[...]
Het blijft mij verbazen dat het zo moeilijk blijft de reizigers te evacueren. Ik hoop altijd maar dat er nooit iets serieus aan de hand is. 3 uur.. in die tijd rijd je bijna ons hele land door...
#Trein voorkomt aanrijding persoon door bij verward persoon te stoppen.
— OvDRail_Joost (@OvDRail_Joost) 10 september 2019
Nadat #politie persoon 60 minuten later heeft meegenomen komt trein een paar honderd meter verder tot stilstand vanwege problemen.#ProRail https://t.co/hp65CLT7Jj
Heb ik ook gedaan erg rap, goedkoop en sneller dan het vliegtuig deur tot deur.mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:05:
Maar ook goed nieuws: https://www.treinreiziger...4-trein-vaak-uitverkocht/
Van de zomer ook naar Zuid-Frankrijk getreind. Helaas weer met combinatie van Thalys tot Parijs en daarna TGV Duplex. Is toch een beetje alsof je van een limo naar een touringcar switcht. Zat ook op een dinsdag goed vol.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Klopt natuurlijk niet. Als je gewoon een uur stil heb gestaan vanwege een spoorloper en daarna begeeft de locomotief het dan heb je pech, maar dan staat je niet 3 uur stil zonder airco.voske schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:16:
[...]
Het nieuwsbericht lijkt niet het volledige verhaal te vertellen:
[Twitter]
De werkelijke vraag is waarom het 60 min duurde voordat de spoorloper door de politie was meegenomen...

[Voor 10% gewijzigd door SRich op 11-09-2019 12:15]
Tip: boek indien mogelijk de TGV zelf. Soms kun je een upgrade naar 1e klas krijgen voor maar 5 of 10 euro extra. Dan is het alsof je van een touringcar naar een limo switcht.mk1992 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:05:
Maar ook goed nieuws: https://www.treinreiziger...4-trein-vaak-uitverkocht/
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Comfort 2 is natuurlijk geen touringcar niveau... Dat ligt echt een flink stuk hoger...Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:00:
[...]
Tip: boek indien mogelijk de TGV zelf. Soms kun je een upgrade naar 1e klas krijgen voor maar 5 of 10 euro extra. Dan is het alsof je van een touringcar naar een limo switcht.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente
Dit topic is gesloten.