Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.545 views

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh op die fiets. Maar dan rijden we in verhouding toch snel genoeg? 300 km/h in Duitsland, 140 km/h in Nederland.

Signatures zijn voor boomers.

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vinnienerd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:33:

• Zitplaatsreserveringen. ;( Als je pech hebt word je op tussen twee stations twee keer door iemand uit je stoel gekicked.
Heel onduidelijk aangegeven in de ICE. Ik pak regelmatig wel eens de ICE voor het comfortabele vervoer tussen Amsterdam en Arnhem (of v.v.). Echter bij veel zitplaatsen staat een vage zin vermeld op het display met een onduidelijke tekst voorzien van een vreemde afkorting. Geen idee wat het betekent, maar ik ben hier door wel een keer uit een vier-zits plek gekickt door een Duitser die er gereserveerd zou hebben. Bleek achteraf dat hij twee plekken tegen elkaar had, met het tafeltje ertussen, en zelf geen zit had in mensen naast hem :( :(.

Waarom die tekst niet afwisselend Nederlands is, snap ik niet. Want de displayteksten bij de deuren zijn dat wel. Als er een stationsnaam bij staat waar vanaf gereserveerd is, dan is dat wel zeker duidelijk tot waar ik kan reizen. In de IC Berlijn is dit namelijk wel altijd zo (tenzij het systeem eens hapert).

Het blijft gewoon roulette spelen in de ICE zonder reservering en het binnenlands reizen. :/

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

AW_Bos schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:28:
[...]

Heel onduidelijk aangegeven in de ICE. Ik pak regelmatig wel eens de ICE voor het comfortabele vervoer tussen Amsterdam en Arnhem (of v.v.). Echter bij veel zitplaatsen staat een vage zin vermeld op het display met een onduidelijke tekst voorzien van een vreemde afkorting. Geen idee wat het betekent, maar ik ben hier door wel een keer uit een vier-zits plek gekickt door een Duitser die er gereserveerd zou hebben. Bleek achteraf dat hij twee plekken tegen elkaar had, met het tafeltje ertussen, en zelf geen zit had in mensen naast hem :( :(.

Waarom die tekst niet afwisselend Nederlands is, snap ik niet. Want de displayteksten bij de deuren zijn dat wel. Als er een stationsnaam bij staat waar vanaf gereserveerd is, dan is dat wel zeker duidelijk tot waar ik kan reizen. In de IC Berlijn is dit namelijk wel altijd zo (tenzij het systeem eens hapert).

Het blijft gewoon roulette spelen in de ICE zonder reservering en het binnenlands reizen. :/
Voor binnenlands reizen: volledig mee eens, te onduidelijk.

Voor internationale, langere, reizen: zeur niet en betaal ook gewoon die €4 voor een reservering. :P Ik zou echt gek worden als ik op een rit van 6 uur ofzo steeds van zitplaats moet veranderen. :X Daar heb ik echt wel die €4 voor over.

• AW_Bos

AW_Bos

True, maar wat betekent het dan precies? En wat staat er op dat display dan?
Enig idee?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:14
G.G.F. Reserviert betekent is een afkorting van gegebenenfalls reserviert, oftewel 'wellicht gereserveerd'. Dat zijn zitplaatsreserveringen die nog last-minute uit de kaartautomaten gehaald kunnen worden. Doet niemand dat, dan kan je rustig blijven zitten. Binnen Nederland kan dat überhaupt niet, dus je kan binnen Nederland altijd op die zitplaatsen waar dat boven staat gaan zitten.
De andere afkortingen zijn simpelweg de stations op die lijn, dus staat er iets als ARNHEM-FRA FF, dan is de zitplaats gereserveerd tussen Arnhem en Frankfurt Flughafen Fernbahnhof.
Staat er helemaal niets bij een plek, dan kan je er rustig gaan zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 03-07-2017 13:04 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Maasluip schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:01:
Oh op die fiets. Maar dan rijden we in verhouding toch snel genoeg? 300 km/h in Duitsland, 140 km/h in Nederland.
Met 200 ipv 140 km/u op Utrecht Amsterdam zou je al makkelijk 5 minuten winnen. oOo

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48
Vinnienerd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:16:
[...]
Met 200 ipv 140 km/u op Utrecht Amsterdam zou je al makkelijk 5 minuten winnen. oOo
Reken ik scheef als ik eerder op krap 3½ minuut uitkom? Of is het realistisch om op een langer traject dan Arena-Zuilen (27 km) die hoge snelheid te verwachten?

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Daarmee is het rijden van een VIRM op een bepaalde manier eenvoudiger.
@EDIT Dan zijn we natuurlijk ook wel benieuwd op welke manier VIRM niet eenvoudiger is. >:) Is er sowieso een meer/minder eenvoudig type trein om mee te rijden? En hoe verhoudt het rijden in een moderne computergestuurde loc zich tot het besturen van oudere types zoals Mat'64 of een 1700?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:00:
[...]

Daarmee is het rijden van een VIRM op een bepaalde manier eenvoudiger.
Bedoel je dat het ook eenvoudiger is de foutmelding/warning te negeren dan op VIRM? Oftewel, omdat dit in een Traxx zo specifiek gemeld wordt, dat de machinist hem ook verplicht moet afhandelen?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
Nu kom ik al jaren hier op het forum, en nu pas zie ik dat er een afdeling is over treintjes 8)7

Ik ben zelf werkzaam bij Infrabel, als (dienstdoend) verkeersleider niveau 1, de nieuwe naam voor adjunct-stationschef, en dit op Blok 12, het seinhuis van Antwerpen-Berchem. Ik kom deels tussen ten velde als permanentie I-TMS bij ongelukken of bij zware ontreddering en deels zit effectief op het seinhuis als teamleider van ofwel de traffic regulators (de mensen die de seinen bedienen en het verkeer regelen) ofwel de safety regulators (de mensen die veiligheidsmaatregelen treffen bij werken of incidenten).
Mijn actiegebied is ongeveer te vergelijken met de provincie Antwerpen, uitgezonderd Mechelen en Antwerpen-Haven. Hsl 4 (Antwerpen - Nederland) hebben we moeten afgeven aan Brussel omdat ze daar ohzó goed volk hebben zitten :X
Dus bij vragen over ons net, hoor ik het wel :P

Btw van het weekend testritten gezien met benelux-materiaal over de hsl. Nog even en het fyra-verhaal is een regeltje in de spoorweggeschiedenis O-)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Arator schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:10:

Btw van het weekend testritten gezien met benelux-materiaal over de hsl. Nog even en het fyra-verhaal is een regeltje in de spoorweggeschiedenis O-)
Ja, dan mogen we toekijken hoe die krengen stranden op lijn 4 of bij de grens :P

We are shaping the future

• EDIT
whistler schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:55:
[...]

@EDIT Dan zijn we natuurlijk ook wel benieuwd op welke manier VIRM niet eenvoudiger is. >:) Is er sowieso een meer/minder eenvoudig type trein om mee te rijden? En hoe verhoudt het rijden in een moderne computergestuurde loc zich tot het besturen van oudere types zoals Mat'64 of een 1700?
Een logische vraag, maar niet een die eenvoudig te beantwoorden is. Beide materieeltypes (sorry, álle materieeltypes) hebben hun voor- en nadelen.
De Traxx is een multifunctionele alleskunner en is gebouwd om honderden kilometers achtereen door te kunnen rijden in de wildernis of sneeuw, en heeft over het algemeen een uitstekend zelfoplossend vermogen bij storingen.
Dit maakt echter de machine complexer dan het andere Nederlandse materieel en daar moet je als machinist mee om kunnen gaan.
Uiteraard: als iets fysiek stuk is, dan houdt het op, net als met andere treinen.
Daarnaast is het een rijdende computer. Als die "no" zegt, dan moet jij de computer ervan zien te overtuigen dat het toch echt "yes" moet worden.
De VIRM heeft echter ook z'n nadelen. Ze slippen bijvoorbeeld erg snel door en zijn daardoor in natte weersomstandigheden gevoelig voor vertraging. Dat zie je bijvoorbeeld snel op de Zeeuwse lijn. Daar zijn de rijtijden behoorlijk krap, dus ontstaan er al snel vertragingen.
Zo heeft elk materieel wel iets.
Is bepaald materieel dan 'eenvoudiger' om te rijden? Dat hangt wat mij betreft af van de specifieke omstandigheden.
Get!em schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:39:
[...]
Bedoel je dat het ook eenvoudiger is de foutmelding/warning te negeren dan op VIRM? Oftewel, omdat dit in een Traxx zo specifiek gemeld wordt, dat de machinist hem ook verplicht moet afhandelen?
Niet direct. Meer dat je op een Traxx werkelijk van alle onderdelen meldingen te zien krijgt. Voor jezelf moet je dat kunnen filteren tussen wel relevant/niet relevant en oplossing nu vereist/kan wachten of storing door ander issue. Ook ik maak daarin wel eens een inschattingsfout en blijkt de oplossing soms complexer dan ik in eerste instantie dacht. Dan moet ik teruggrijpen op een andere oplossing om zo snel mogelijk weer door te kunnen of om de trein gaande te houden.
Bij de VIRM worden er al een heleboel meldingen uit gefilterd of gegroepeerd onder één melding. Bijvoorbeeld dat een deur niet binnen 10 seconden sluit, is dat voor een machinist niet relevant, mits de deur uiteindelijk wel sluit en in de vergrendeling terecht komt. Dat soort meldingen krijgen wij als machinist niet te zien. Echter bij groot onderhoud kunnen die meldingen uitgelezen worden en kan de betreffende deur anders afgesteld worden.
Zo kreeg je als machinist bij de SLT continu meldingen van reisinformatieschermen in de trein die problemen gaven. Bij elk station kwamen die meldingen weer prominent in beeld en dat leidde enorm af van de werkelijke taak van de machinist en omdat je er toch niets aan kon doen, had je er ook weinig aan. Die meldingen hebben nu een lagere prioriteit gekregen, waardoor ze voor de monteurs wel zichtbaar zijn, maar niet meer voor de machinist. Dat rijdt een stuk rustiger.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 04-07-2017 00:32 ]

• whistler
@EDIT Ja, het was ook wel een heel algemene vraag. Bedankt om een beeld te geven!

@Arator Leuk! Berchem is mijn "thuisstation". Het zal niet de taak van Infrabel zijn, maar weet je toevallig hoe het zit met de modernisering van het AM75 materieel? Laatst zag ik de gemoderniseerde 843 rijden, maar de rest lijkt nog steeds ouderwets door te tuffen.

• Arator
whistler schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:27:
@Arator Leuk! Berchem is mijn "thuisstation". Het zal niet de taak van Infrabel zijn, maar weet je toevallig hoe het zit met de modernisering van het AM75 materieel? Laatst zag ik de gemoderniseerde 843 rijden, maar de rest lijkt nog steeds ouderwets door te tuffen.
Inderdaad een taak van NMBS. Ik zou zelfs niet weten in welke werkplaats de modernisering gebeurd. Wel hebben ergens vorig jaar we de eer gehad om in Turnhout de eerste AM75m (ik vermoed dat die zo zal genoemd worden bij NMBS) in de bundel te hebben gehad. Was al defect voor die aan z'n rit kon beginnen. Maar blijkbaar kan die nu toch zelfstandig rondbollen _/-\o_

Maar de politiek is dit ook aan het opvolgen en daar vond ik wel de antwoorden :P
Antwoorden gegeven in de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers op 08/11/2016:
  • 1. Momenteel is er één motorstel MR75 operationeel. Een tweede stel wordt operationeel eind november 2016.
  • 2. De planning voor de modernisering van de MR75 motorstellen is gewijzigd omdat er momenteel meer productiemiddelen nodig zijn voor enkele andere treinstellen zoals bijvoorbeeld de motorstellen MR86, de L27 en L77. Daarnaast moest het lastenboek worden aangepast omdat bepaalde onderdelen in slechtere staat waren en hierdoor bijkomende engineering nodig was. Volgens de huidige planning zullen er dus eind 2016 2 stellen in dienst zijn. Tussen 2017 en 2020 komen daar negen stellen per jaar bij. In 2021 zullen daar ook nog zes stellen bij komen.
  • 3. De gemiddelde kost per motorstel (dat uit vier rijtuigen bestaat) varieert tussen de 3,3 en 3,6 miljoen euro afhankelijk van staat van het materieel.
  • 4. Na hun modernisering hebben de stellen AM75 opnieuw een levensduur van minimaal 15 à 20 jaar. De stellen worden eveneens met ETCS uitgerust waardoor zij voldoen aan de vereiste reglementering op het vlak van signalisatie na 2023.
  • 5. De kostprijs van deze modernisering bedraagt ongeveer 40 à 50 % ten opzichte van een vergelijkbaar nieuw rollend materieel.

• whistler
Merci! Je kunt de NMBS hier toch geen gebrek aan duurzaamheid verwijten. Dit verlengt de levensduur van die stellen tot 50 jaar.

Voor de Nederlanders, de AM75 (tegenwoordig oa ingezet als stoptrein naar Roosendaal) in zijn drie gedaantes door de jaren heen:

Afbeeldingslocatie: http://www.beneluxrailways.co.uk/Images/SNCB%20AM%2075.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm1.static.flickr.com/455/19647088560_6a2d4d0547_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://photoward.be/trein/843.jpg

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Tsja, toch voelde Mat '64 moderner aan dan deze bruin/gele varkensneus. Hebben deze treinen ook net zo'n weerstanden motor als Mat '64?

En hoe krap zit de NMBS in haar materieel dat ze een serie van 40 jaar een extra revisie gaan geven?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
whistler schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:00:
Voor de Nederlanders, de AM75 (tegenwoordig oa ingezet als stoptrein naar Roosendaal) in zijn drie gedaantes door de jaren heen:
Moet je deze aanzwengelen of aanduwen om hem te starten :P
EDIT schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:58:
[...]
Daarnaast is het een rijdende computer. Als die "no" zegt, dan moet jij de computer ervan zien te overtuigen dat het toch echt "yes" moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BOHn7sNcxglIlF893wpkqUg2/full.jpg

• Arator
cazzer22 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:36:
En hoe krap zit de NMBS in haar materieel dat ze een serie van 40 jaar een extra revisie gaan geven?
Eigenlijk valt dat nog wel mee nu dat de desiro (AM08) overal aan het bollen gaat. De klassiekjes gaan er wel van tussen en de AM80 en AM86 komen binnen voor renovatie. De AM86 kreeg vroeger als bijnaam "duikbril" en "sprinter", na de renovatie komt daar "minion" bij
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://deredactie.be/polopoly_fs/1.2544321!image/318538787.jpg_gen/derivatives/landscape670/318538787.jpg

Overdag staat toch heel wat materiaal aan de kant in de bundels, en kunnen ze nog vlot wisselen van materieel. Zelfs tijdens de spits blijven er in de bundel van Schijnpoort stellen binnen staan. Een gedeelte als reserve, en een gedeelte om op het einde van spits de lange rammen reeds te wisselen voor kortere samenstellingen.

Het is wel zo dat die "varkensneuzen" zonder problemen naar Roosendaal kunnen/mogen rijden. Met ander materiaal is dat niet zo gemakkelijk, naar het schijnt met de uitklapbare voettreden zouden die maar op 1 perron ontvangen kunnen worden, en verder is ook niet alles gehomologeerd om tot Roosendaal te rijden. Een paar jaar terug werden daarom 6 AM75 niet uitgerust met TBL1+, omdat stellen met TBL1+ Roosendaal niet in mochten. Is ondertussen ook wel van de baan.

Verder zitten we te wachten op de nieuwe M7, een dubbeldeks rijtuig, waarvan een gedeelte van de stuurrijtuigen gemotoriseerd zou worden. Daardoor kunnen ze ook als stel gaan rondrijden.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:12

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Domme vraag: wat is bollen? Is dat gewoon rijden? :P

Verder leuk om ook wat over de zuider buren's materieel te weten. ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Alex)
Wat Vlaamse spoorvocabulaire:

Bollen = rijden
Bundel = opstelterrein
Een rit afschaffen = een rit annuleren
Een ram = een treinstam

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:12
http://www.ns.nl/reisinfo...egeld-in-de-randstad.html
http://nos.nl/artikel/218...g-den-haag-en-leiden.html

Sinds een uur is er geen treinverkeer in Den Haag en Leiden blijkbaar.

• EDIT
Klinkt alsof er een storing is op de treindienstleiderspost Den Haag.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alex) schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:28:

Bollen = rijden
Bundel = opstelterrein
Een ram = een treinstam
Bedankt, dan weet ik dat ook weer. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In de melding is het een (grote) Sein en Wisselstoring DH en Leiden.
Het alternatief over de HSL is trouwens ook dicht: Stroomstoring sinds 8:48.

Zo te zien heb ik over het HSL traject de laatste gereden trein gehad vanochtend.

• cazzer22
Dacht dat ook de varkensneuzen buiten profiel zijn en alleen op spoor 1 mogen komen? Maar de M7? en M6 zouden ook buiten profiel zijn, de perronkap zit in de weg heb ik begrepen voor Roosendaal.

Die Desiro's rijden ze al met de hele serie rond? En ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de serie MW41 nu dat er steeds meer lijnen alsnog onder de draad geraken.

• Arator
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:16:
Domme vraag: wat is bollen? Is dat gewoon rijden? :P
Verder leuk om ook wat over de zuider buren's materieel te weten. ;)
Alex) schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:28:

Bollen = rijden
Bundel = opstelterrein
Een ram = een treinstam
Bollen is niet echt spoorvocabulaire, maar gewoon Vlaams. Tevens te gebruiken voor XTC ;)
Een bollenwissel is wel spoorvocabulaire voor een handbediende wissel.

M6 was zelfs buiten profiel voor België toen die uitkwam. Op verscheidene lijnen is de bovenleiding moeten verhangen worden of ballast moeten worden afgegraven. Sindsdien is het profiel (bijna) overal op M6 gebracht. M7 zou in dat profiel moeten passen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Het is wel zo dat die "varkensneuzen" zonder problemen naar Roosendaal kunnen/mogen rijden. Met ander materiaal is dat niet zo gemakkelijk, naar het schijnt met de uitklapbare voettreden zouden die maar op 1 perron ontvangen kunnen worden, en verder is ook niet alles gehomologeerd om tot Roosendaal te rijden. Een paar jaar terug werden daarom 6 AM75 niet uitgerust met TBL1+, omdat stellen met TBL1+ Roosendaal niet in mochten. Is ondertussen ook wel van de baan.
Die Duikbrillen kwamen vroeger anders regelmatig op Roosendaal, zie dit:

Afbeeldingslocatie: http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Roosendaal/Int/948.jpg

Is dat tegenwoordig dan niet meer? Gewoon uit belangstelling. Ik zie idd tegenwoordig meestal een Varkenskop langspruttelen.

Virussen? Scan ze hier!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik kom er regelmatig langs, maar heb nog nooit iets anders dan MS75 zien rijden als stoptrein Roosendaal - Antwerpen ( - Puurs)..

Ook geinig trouwens (waarschijnlijk een foutje, kan waarschijnlijk niet eens gekoppeld rijden), een SGM en SLT als Sprinter :P

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/erLZ8FidTLeDaGhuBTDvFg.png

• Arator
wildhagen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:46:
[...]
Die Duikbrillen kwamen vroeger anders regelmatig op Roosendaal, zie dit:
Is dat tegenwoordig dan niet meer? Gewoon uit belangstelling. Ik zie idd tegenwoordig meestal een Varkenskop langspruttelen.
Bij mijn weten mogen die ook nog de grens over naar Roosendaal, maar ik dacht niet dat ze dan gekoppeld mochten zijn. En aangezien ze niet vast op de lijn naar Essen worden ingezet, is dat ook niet direct vervangingsmaterieel meer. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat het niet kan gebeuren.

• whistler
Volgens mij staan de varkensneusjes tegenwoordig altijd op spoor 3 in Roosendaal. Zie onder :)
Tsja, toch voelde Mat '64 moderner aan dan deze bruin/gele varkensneus.
Eens, Mat'64 had wat meer een sixties design. Maar volgens mij was de reden voor die neus bij beide modellen om de machinist beter te beschermen in het geval van een aanrijding. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Is dat achterhaald?

Edit, van de AM75 wiki:
Ze kunnen onder 1500 volt ook in Nederland rijden, zij het op halve kracht
Dat is een soort van low-tech robuustheid dat me wel aanspreekt :)

Die Desiro is alomtegenwoordig. We noemen hem thuis: "de metrotrein" omdat 'ie qua aankleding meer aan een metro doet denken. Hij rijdt wel soepel maar voor de rest vind ik het een akelig ding. De zitruimte is veel te krap en je hebt geen tafeltjes. Het is hogere acrobatiek om te gaan zitten met een tas en een hete kop koffie in je handen. Tijdens de reis krijg je dan weer geen werk gedaan want je kunt nergens een laptop/papier kwijt. Je zit ook nog eens regelmatig op een plek zonder raam tegen de zijwand van de trein aan te kijken. Dan heb ik toch veel liever de M6, of nog liever de I10/I11. Dát zijn lekkere rijtuigen! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door whistler op 04-07-2017 14:24 ]

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56
whistler schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:15:
Volgens mij staan de varkensneusjes tegenwoordig altijd op spoor 3 in Roosendaal.

[...]

Eens, Mat'64 had wat meer een sixties design. Maar volgens mij was de reden voor die neus bij beide modellen om de machinist beter te beschermen in het geval van een aanrijding. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Is dat achterhaald?

Edit, van de AM75 wiki:

[...]

Dat is een soort van low-tech robuustheid dat me wel aanspreekt :)

Die Desiro is alomtegenwoordig. We noemen hem thuis: "de metrotrein" omdat 'ie qua aankleding meer aan een metro doet denken. Hij rijdt wel soepel maar voor de rest vind ik het een akelig ding. De zitruimte is veel te krap en je hebt geen tafeltjes. Het is hogere acrobatiek om te gaan zitten met een tas en een hete kop koffie in je handen. Tijdens de reis krijg je dan weer geen werk gedaan want je kunt nergens een laptop/papier kwijt. Je zit ook nog eens regelmatig op een plek zonder raam tegen de zijwand van de trein aan te kijken. Dan heb ik toch veel liever de M6, of nog liever de I10/I11. Dát zijn lekkere rijtuigen! _/-\o_
Varkensneusjes staan altijd op 1a, spoor 3 wordt gebruikt voor IC Roosendaal - Zwolle en SPR Roosendaal - Dordrecht :)

• EDIT
Voor de mensen die het wellicht leuk vinden: ik heb mij toch nog maar eens gewaagd aan het maken van een cabinerit.
Deze keer met de intercity direct van Breda naar Amsterdam (de andere kant op waren er al een aantal, dus vond dit leuker om eens te laten zien :P).

Dat de duif moge rusten in vrede :'(

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
iBugged schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Varkensneusjes staan altijd op 1a, spoor 3 wordt gebruikt voor IC Roosendaal - Zwolle en SPR Roosendaal - Dordrecht :)
Idd, het is al heel erg lang dat de Belgische treinen op spoor 1a binnengenomen worden. Op dat perron stopten vroeger ook de SNCF-treinen naar Parijs, toen de EuroCities nog reden. NMBS 2556 met een indrukwekkend lange trein 283 (Paris-Nord <> Amsterdam Centraal) op een druilerige 11 februari 1995:

Afbeeldingslocatie: http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Roosendaal/Int/2556.jpg

De stoptrein Rsd<>Dordrecht stond alijd op 1b, maar is later idd verhuisd naar spoor 3.

Spoor 4 wordt afaik nog steeds gebruikt voor de stoppers op de Zeeuwse Lijn, en ook de intercities van/naar Amsterdam gebruiken dat perron volgens mij nog altijd.

Virussen? Scan ze hier!

• whistler
Niet om nu het hele spoorboekje te gaan opnoemen ;) maar de IC naar Brussel stopt ook op spoor 4.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb inmiddels al flink wat bijnamen voorbij zien komen... ;)

En daarvan vind ik de
spoiler:
Duikbril B)
toch echt de beste van.

spoiler:
Misschien komt dat stiekem ook omdat [me=719788]aan die sport doet. Dat vindt hij een beetje een zijn keuze teveel beïnvloeden. :P[/]

• Alex)
Duikbril? Minion :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IOnKgHMl.png

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanwege de verstoring bij den haag leiden was het weer proppen op Schiphol in de enige sprinter die wel ging.
Ik kon het niet laten een foto te maken van deze kerel met zijn trui in een propvolle trein. Terwijl er dus nog mensen achterbleven op het perron.

Much better

Conducteur en machinist vonden het overigens niet zo grappig dat mensen alsnog de deuren open peuterden door een voet ertussen te zetten bij affluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 04-07-2017 18:29 ]

EDIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:38:
Voor de mensen die het wellicht leuk vinden: ik heb mij toch nog maar eens gewaagd aan het maken van een cabinerit.
Deze keer met de intercity direct van Breda naar Amsterdam (de andere kant op waren er al een aantal, dus vond dit leuker om eens te laten zien :P).

[video]
Dat de duif moge rusten in vrede :'(
Pfff tegen de zon in, duif aan gort gereden, geen 300km/u, slecht filmpje EDIT B)

;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• EDIT
@ArcticWolf Spijt me :$
Regel jij de volgende keer wat sneller materieel, een andere zonstand terwijl ik dienst heb... oh, en een meeuw? :+

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 04-07-2017 19:38 ]

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:35:
[...]

Idd, het is al heel erg lang dat de Belgische treinen op spoor 1a binnengenomen worden.
Kweenie hoor waar dat vandaag komt maar ik heb afgelopen jaar al zat stoptreinen naar Puurs in Roosendaal op 3 zien keren.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Oké, een Minion voor de Minion fans. En een duikbril voor de duikers. :9
Lijkt misschien inderdaad meer op een Minion... :F

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:35:
[...]

Idd, het is al heel erg lang dat de Belgische treinen op spoor 1a binnengenomen worden. Op dat perron stopten vroeger ook de SNCF-treinen naar Parijs, toen de EuroCities nog reden. NMBS 2556 met een indrukwekkend lange trein 283 (Paris-Nord <> Amsterdam Centraal) op een druilerige 11 februari 1995:

[afbeelding]

De stoptrein Rsd<>Dordrecht stond alijd op 1b, maar is later idd verhuisd naar spoor 3.

Spoor 4 wordt afaik nog steeds gebruikt voor de stoppers op de Zeeuwse Lijn, en ook de intercities van/naar Amsterdam gebruiken dat perron volgens mij nog altijd.
Grappig om te zien, 2 rijtuigen A'dam - Paris. Daar kunnen ze vandaag de dag echt de trein niet meer voor starten volgens mij. :P

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05
iBugged schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:08:
..

Ook geinig trouwens (waarschijnlijk een foutje, kan waarschijnlijk niet eens gekoppeld rijden), een SGM en SLT als Sprinter :P

[afbeelding]
hmm vreemde combi 8)7 mischien een foutje

[ Voor 4% gewijzigd door Crossfire1987 op 04-07-2017 20:16 ]

• Alex)
Crossfire1987 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:11:
[...]

hmm vreemde combi 8)7 mischien een foutje
Foutje in de systemen ja :Y

• EDIT
ArcticWolf schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:43:
[...]

Pfff tegen de zon in, duif aan gort gereden, geen 300km/u, slecht filmpje EDIT B)

;)
Ik heb trouwens ook nog wel wat zonder zon. Of het echt het kijken waard is echter... >:)

Ja, er zit wat op het raam... :X

• Arator
EDIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:38:
Deze keer met de intercity direct van Breda naar Amsterdam
Ik was eerst aan het denken "in die tunnels volgen de secties elkander toch snel op, maar lekker alles groen", tot ik zag dat het bordjes waren van de nooduitgangen |:(

Maar op de HSL Zuid rijden jullie dus ook aan de linkerkant, is dat dan bij jullie regime normaalspoor of verkeerd spoor? (jullie normaalspoor ligt rechts maar dat is bij ons tegenspoor, en ons normaalspoor is bij jullie normaal verkeerd spoor 8)7 ) Want er ligt op de grens toch een wisselcomplex, maar toen ik ooit eens belde (naar verkeersleiding Rotterdam) om er eentje verkeerd spoor te sturen, moesten ze eerst eens kijken of de wissels het wel deden :P

• Alex)
Op de zuidsectie van onze HSL (Rotterdam - Breda / Antwerpen) wordt inderdaad standaard op het linker spoor gereden. Dit scheelde de bouw van een complex kunstwerk bij Breda, waar niet zoveel ruimte is. En het maakte de aansluiting in België ook wat makkelijker.

Op de noordsectie (Rotterdam-Schiphol) wordt wel rechts gereden.

• EDIT
Arator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:47:
[...]

Ik was eerst aan het denken "in die tunnels volgen de secties elkander toch snel op, maar lekker alles groen", tot ik zag dat het bordjes waren van de nooduitgangen |:(

Maar op de HSL Zuid rijden jullie dus ook aan de linkerkant, is dat dan bij jullie regime normaalspoor of verkeerd spoor? (jullie normaalspoor ligt rechts maar dat is bij ons tegenspoor, en ons normaalspoor is bij jullie normaal verkeerd spoor 8)7 ) Want er ligt op de grens toch een wisselcomplex, maar toen ik ooit eens belde (naar verkeersleiding Rotterdam) om er eentje verkeerd spoor te sturen, moesten ze eerst eens kijken of de wissels het wel deden :P
Wat @Alex) al aangaf. Daarnaast hebben we eigenlijk in Nederland geen werkelijke beperkingen meer op links dan wel rechter spoor rijden. Daar is geen aparte regelgeving of seingeving voor. Ik zie als machinist vanzelf wel of ik via het rechter spoor of linkerspoor wordt gestuurd (ja, er is nog een klein stukje waar dat niet mogelijk is, namelijk tussen Olst en Zwolle).
Links of rechts rijden is meer een vraag van capaciteit. Historisch is rechts rijden bij ons gegroeid, dus op de oudere baanvakken zijn er op het rechter spoor meer blokken om treinen achter elkaar aan te kunnen sturen. Ga je op die trajecten een trein linkerspoor sturen, dan moet er vaak gereden worden tot het eerstvolgende station voor de volgende trein er achteraan gestuurd kan worden.
Tegenwoordig worden trajecten als zogenaamd 'dubbel enkelspoor' aangelegd. Twee gelijke sporen die beide richtingen op door evenveel treinen per richting gebruikt kunnen worden.

Die wissels op de HSL worden inderdaad ook nauwelijks gebruikt in Nederland. Ik ben geloof ik één keer door die wissels gereden, en dat was toen ik midden op de HSL moest omkeren vanwege een defecte trein voor mij :P

Edit: oh, en groene seinen op de HSL? Wat zijn dat? :+

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 04-07-2017 21:02 ]

• Alex)
In Engeland zie je dat dan weer een stuk minder, daar zijn genoeg baanvakken te vinden waar slechts in de normale rijrichting seinen staan en geen seinen zijn voorzien voor verkeerd spoor. Als er dan toch verkeerd spoor gereden moet worden, dan kunnen ze dat alleen maar verbaal regelen.

Bij Dawlish (bekend van de seawall) hebben ze ook wel een interessante oplossing: anderhalf enkelspoor. De "down"-lijn, die het dichtste bij zee ligt, heeft alleen seinen in de richting van Plymouth. De "up"-lijn richting Exeter en London is wel bidirectioneel beseind.

Tijdens zware weersomstandigheden wil het nog wel eens gebeuren dat grote hoeveelheden zeewater over de muur komen. Het "down"-spoor wordt dan gesloten, treinen kunnen dan nog blijven rijden via het andere spoor.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

Garyu

WW

Hoe staat het eigenlijk met de invoering van de ETCS/ERTMS op het Nederlandse spoor / in de NLse treinen? Er is een hoop discussie over binnen Europa, maar het lijkt wel of iedereen op elkaar zit te wachten en niemand nu eindelijk eens stappen wil gaan zetten. Vooral moving block lijkt me voor Nederland een enorme verbetering qua capaciteit?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• EDIT
Moving block kan je lang op wachten. Er is een besluit genomen over ERTMS, waarbij de nieuwste Baseline 3.2 specificaties worden aangehouden, maar onder Level 2. Level 3 bestaat nog altijd niet in de praktijk.
Ergens volgend jaar moeten de eerste aanbestedingen starten voor het gunnen van de aanpassing van het materieel, waarna de veranderingen aan de baan spoedig zouden moeten volgen (of althans, de aanbesteding daarvan), als ik het goed heb begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 04-07-2017 21:10 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

Onbekend

...

Worden de trajecten die 4-sporig worden gemaakt dan ook voorzien van sporen die allemaal in beide richtingen gebruikt kunnen worden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Alex)
In Nederland is dat nu al het geval, al ontbreekt er soms een wisselt je.

EDIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:44:
[...]

Ik heb trouwens ook nog wel wat zonder zon. Of het echt het kijken waard is echter... >:)

[video]

Ja, er zit wat op het raam... :X
Die is beter ja 8)
EDIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:05:
Moving block kan je lang op wachten. Er is een besluit genomen over ERTMS, waarbij de nieuwste Baseline 3.2 specificaties worden aangehouden, maar onder Level 2. Level 3 bestaat nog altijd niet in de praktijk.
Ergens volgend jaar moeten de eerste aanbestedingen starten voor het gunnen van de aanpassing van het materieel, waarna de veranderingen aan de baan spoedig zouden moeten volgen., als ik het goed heb begrepen.
Klopt, ik meen dat ook gehoord te hebben.

Onbekend schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:08:
Worden de trajecten die 4-sporig worden gemaakt dan ook voorzien van sporen die allemaal in beide richtingen gebruikt kunnen worden?
Dat is nu al bijna overal zo, dat is niet een ERTMS dingetje.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Wat ik wel bijzonder vind is dat bij nagenoeg(zeker niet allemaal) alle baanvakken die omgebouwd worden p seinen verdwijnen(i.v.m.) toekomstige ECTS ombouw. En uitgerekend op de havenspoorlijn zijn de seinen op de vrije baan na het ombouw naar jade spoorstroomlopen en ERTMS p seinen op een paar emplacementen en beweegbare bruggen na 8)7

Ik snap dat men (lees overheid)het duur vind om naast ERTMS ook ATB-EG(zogenaamde dual signaling) te houden, maar waarom word dan niet het hele land omgebouwd. Dat vroeg ik een keer aan @ProRail en @NS_online en zij konden eigenlijk geen antwoord er op geven, want nou verplicht je in de toekomst als ATB-EG blijft bestaan in oosten een trein/loc te blijven bestellen met module STM-ATB. Als je die toch heb kan je ook gewoon als back-up houden net als België(TBL+1/krokodil), Frankrijk(TVM/krokodil).

Het grote adblocking topic

• Arator
Garyu schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:03:
Vooral moving block lijkt me voor Nederland een enorme verbetering qua capaciteit?
Op lange lijnen zonder wisselcomplexen kan het misschien vlot werken. In België zijn de lijnen tussen beheerde seinen echter volop bezet door automatische seinen, dus seinen die enkel de volgende sectie nakijken en eventuele controle op de overwegen in die sectie (overweg in alarm en we krijgen noch automatische noch beheerde seinen nog open). Ik kan me nu niet direct een afstand tussen automaten voor de geest halen, maar ik vermoed dat die om de 1,5 à 2 km staan, dus of een moving block dan veel gaat maken, buiten dat de achterliggende trein zijn snelheid kan richten op de voorgaande trein?

Bij ons bestaat dus nog wel officieel een regime, behalve op de HSL-lijnen. De meeste lijnen zijn uitgerust met gemechaniseerde rijwegsperring en seinen in beide rijzinnen. Is dit niet aanwezig dan wordt het inderdaad BSRTF (waarbij TF voor telefoon staan, in tegenstelling tot BSRM)
Wij mogen normaal-normaal rijden, normaal-tegenspoor (parallel), maar niet tegenspoor-tegenspoor. Dat laatste om de bestuurders niet te laten schrikken, dus rijden wij dát natuurlijk wel, maar na de bestuurders te hebben ingelicht O-)

@SRich wij zijn maar echt begonnen met onze dual signaling na het ongeval in Buizingen. Toen is er onderzoek gedaan welke systemen er nodig waren, en hoe dit goedkoop kon geregeld worden, aangezien de uitrol van ETCS over het ganse netwerk te lang en te duur zou zijn. Bleek dus dat we de bakens voor TBL1+ later konden hergebruiken voor ETCS. Dus nu wordt overal ETCS in die bakens gestoken, eerst op de grote lijnen, maar in Antwerpen zelfs al op de kleinere lijntjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 04-07-2017 21:41 ]

• EDIT
Arator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:33:
[...]

Op lange lijnen zonder wisselcomplexen kan het misschien vlot werken. In België zijn de lijnen tussen beheerde seinen echter volop bezet door automatische seinen, dus seinen die enkel de volgende sectie nakijken en eventuele controle op de overwegen in die sectie (overweg in alarm en we krijgen noch automatische noch beheerde seinen nog open). Ik kan me nu niet direct een afstand tussen automaten voor de geest halen, maar ik vermoed dat die om de 1,5 à 2 km staan, dus of een moving block dan veel gaat maken, buiten dat de achterliggende trein zijn snelheid kan richten op de voorgaande trein?
Op de vrije baan zal ERTMS weinig uit gaan maken (tenminste, niet in vergelijking met een zeer strak geoptimaliseerd stukje baan met ATB, waar er helaas veel te weinig van zijn ;( ). Echter bij verstoringen of wisselcomplexen wordt de treinenloop momenteel erg beperkt door diverse archaïsche regelgeving. Onder ERTMS gelden die beperkingen niet (direct snelheid mogen verhogen als je er weer een blok bij krijgt, direct snelheid mogen verhogen na een wissel, etc.). Dat is waar ERTMS volgens mij een stuk beter zal presteren.
Misschien dat moving block wat zou helpen qua capaciteit op de vrije baan, maar goed, ik denk niet dat iemand daar op dit moment écht van kan zeggen wat het nou werkelijk op zou leveren.
Bij ons bestaat dus nog wel officieel een regime, behalve op de HSL-lijnen. De meeste lijnen zijn uitgerust met gemechaniseerde rijwegsperring en seinen in beide rijzinnen. Is dit niet aanwezig dan wordt het inderdaad BSRTF (waarbij TF voor telefoon staan, in tegenstelling tot BSRM)
Wij mogen normaal-normaal rijden, normaal-tegenspoor (parallel), maar niet tegenspoor-tegenspoor. Dat laatste om de bestuurders niet te laten schrikken, dus rijden wij dát natuurlijk wel, maar na de bestuurders te hebben ingelicht O-)
Schrikken zal wel meevallen, toch? Ik moest overigens wel even twee keer met mijn ogen knipperen toen ik een keer van Utrecht naar Amsterdam (viersporig) reed, en over de drie andere sporen vrijwel naast elkaar treinen in mijn richting kwamen rijden, waar ik zo tussendoor reed (twee kwamen er links langs, één rechts). Een heel apart gezicht was dat :P

• Alex)
Arator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:33:
[...]

@SRich wij zijn maar echt begonnen met onze dual signaling na het ongeval in Buizingen. Toen is er onderzoek gedaan welke systemen er nodig waren, en hoe dit goedkoop kon geregeld worden, aangezien de uitrol van ETCS over het ganse netwerk te lang en te duur zou zijn. Bleek dus dat we de bakens voor TBL1+ later konden hergebruiken voor ETCS. Dus nu wordt overal ETCS in die bakens gestoken, eerst op de grote lijnen, maar in Antwerpen zelfs al op de kleinere lijntjes.
Maar jullie hebben al wel een tijd een treinserie die geheel onder ETCS rijdt :Y

Inmiddels misschien wel meer dan één?

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 04-07-2017 21:45 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

Garyu

WW

Moving block kan je lang op wachten.
Ik heb geduld hoor, dit soort dingen gaan niet over een nacht ijs :D.
Er is een besluit genomen over ERTMS, waarbij de nieuwste Baseline 3.2 specificaties worden aangehouden, maar onder Level 2. Level 3 bestaat nog altijd niet in de praktijk.
Ergens volgend jaar moeten de eerste aanbestedingen starten voor het gunnen van de aanpassing van het materieel, waarna de veranderingen aan de baan spoedig zouden moeten volgen (of althans, de aanbesteding daarvan), als ik het goed heb begrepen.
Ik ben benieuwd. Het aanpassen van infrastructuur én treinen, naar een Europese compromisstandaard waar niemand écht blij van wordt, daar heeft niemand echt haast mee.

Als je kijkt naar waar engineers al naar zitten te kijken en aan zitten te rekenen qua toekomstmodellen met platooning/virtual coupling, treinen die nog maar een paar meter van elkaar af kunnen rijden, etc., etc, en als je dan ziet hoe lang zoiets in de realiteit duurt, wordt je wel enigzins mismoedig :X. In sommige landen pikken ze dit sneller op dan in andere, want de concurrentie (elektrische auto + autonoom rijden + carsharing, ...) staat niet stil en kan wel eens veel sneller groeien en mensen uit de trein trekken dan dat wij de spoorconcepten kunnen verbeteren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

ETCS is overigens ook gewoon een doorontwikkeling op ik meen ATC, waar ik ook weer tig versies van zijn. Dus het werd wel een keer tijd voor een algehele standaard.
ATB-EG is sowieso "over datum" dus dat gaat binnen korte tijd vervangen worden, al voldoet het de aankomende 10 jaar nog prima.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Lijkt misschien inderdaad meer op een Minion... :F
En dan is dit het kippenhok?

Kippenhok

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:09:
In Nederland is dat nu al het geval, al ontbreekt er soms een wisselt je.
Zeker niet overal, bv. Amersfoort - Zwolle is grotendeels niet dubbel-enkelspoor uitgevoerd.

• mambo No5
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Om het nog ingewikkelder te maken; er bestaat ook nog zoiets als Linkersporbeveiliging met P-seinen. Effectief is dat dan ook gewoon dubbel-enkel zonder de automatische rijrichtingkeuze. :+

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Verwijderd

Ik zag net een arriva GTW met schade links voor (lijkt slechts een missend paneel te zijn) staan bij de werkplaats in Leeuwarden. Heb ik een ongeval gemist? :? Of zou er gewoon wat plaatwerk vervangen worden als onderdeel van normaal onderhoud?

• IJnte
  • Laatst online: 18-11 14:44
Moving block wordt al volop ontwikkelt in andere landen, er zijn al voldoende technische oplossingen en terugval scenario's om dit mogelijk te maken. Ook maakt Level 3/Level 2+/Level 3 regional al her en der zijn intrede. In China is de 1500km lange spoorlijn naar Lhasa uitgevoerd met ITCS, dat in een aantal opzichten veel lijkt op L2+.
Overigens wordt in NL Level 2 Baseline 3 uitgerold en het is afhankelijk van het politieke besluit of dat 3.4.0 of 3.5.0 zal zijn. Hoe langer ze wachten hoe meer updates van de TSI er zijn.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• AW_Bos

AW_Bos

Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
Ik zag net een arriva GTW met schade links voor (lijkt slechts een missend paneel te zijn) staan bij de werkplaats in Leeuwarden. Heb ik een ongeval gemist? :? Of zou er gewoon wat plaatwerk vervangen worden als onderdeel van normaal onderhoud?
Aanrijding met een traktor, vorige maand. Zoveelste gevalletje van een botsing op een onbeveiligde overweg.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 05-07-2017 21:39 ]

Verwijderd

AW_Bos schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:38:
[...]

Aanrijding met een traktor, vorige maand. Zoveelste gevalletje van een botsing op een onbeveiligde overweg.
Dat ding zal er dan al een maand staan dus? Dan zal er wel wat meer aan de hand zijn dan wat plaatschade, zoals het op het eerste gezicht lijkt te zijn, lijkt mij? :? Of is het voor onderzoek doeleinden of iets dergelijks? Arriva zal niet voor niets die trein zolang stil laten staan lijkt mij.

/me moet dus echt beter opletten. :$ Kom er meermaals per week langs en zag hem nu pas staan. _O-

• AW_Bos

AW_Bos

Onderzoek is inmiddels allang afgerond. Het is niet dat de OvV of politie er nog steeds mee bezig is, dat het stel onaangeroerd aan de kant staat. (de OvV zal er niet eens betrokken bij zijn, denk ik).

Misschien moet er een plaat besteld en geleverd worden? Ik kan me voorstellen dat Arriva geen trein met missende delen laat rijden, als dat de enige schade is. En Stadler heeft in Leeuwarden ook geen spare-parts voor een hele trein. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 05-07-2017 22:01 ]

• Zidane007nl
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-11 20:56
Vandaag is bekend gemaakt dat de ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn 5 maanden langer gaat duren! Ze verwachten nu in februari 2018 klaar te zijn.

https://www.hoekselijn.nl...rtraagd-tot-februari-2018

Persoonlijk vind ik dit slecht voorbereid en gewoon slordig. Nu tegen problemen met ontwikkeling beveiligingssoftware aanlopen terwijl al jaren is bekend dat de ombouw er komt. En niet afweten van een stroomkabel bij de Maeslandkering ...

Verwijderd

AW_Bos schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:57:
Onderzoek is inmiddels allang afgerond. Het is niet dat de OvV of politie er nog steeds mee bezig is, dat het stel onaangeroerd aan de kant staat. (de OvV zal er niet eens betrokken bij zijn, denk ik).

Misschien moet er een plaat besteld en geleverd worden? Ik kan me voorstellen dat Arriva geen trein met missende delen laat rijden, als dat de enige schade is. En Stadler heeft in Leeuwarden ook geen spare-parts voor een hele trein. ;)
True, maar een stukje plaatstaal moet toch wel te regelen zijn in een maand? :? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat zo lang zou moeten duren. :$ Denk dat er toch meer structurele schade is.

• EDIT
IJnte schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:05:
[...]

Moving block wordt al volop ontwikkelt in andere landen, er zijn al voldoende technische oplossingen en terugval scenario's om dit mogelijk te maken. Ook maakt Level 3/Level 2+/Level 3 regional al her en der zijn intrede. In China is de 1500km lange spoorlijn naar Lhasa uitgevoerd met ITCS, dat in een aantal opzichten veel lijkt op L2+.
Ik had ooit iets gelezen over L2+, maar nooit echte uitleg er over gehad. Heb je daar toevallig meer info over? :)
Overigens wordt in NL Level 2 Baseline 3 uitgerold en het is afhankelijk van het politieke besluit of dat 3.4.0 of 3.5.0 zal zijn. Hoe langer ze wachten hoe meer updates van de TSI er zijn.
Ik loop alweer achter hoor ik. Ik had Baseline 3 Release 2 versie 3.x gehoord, maar achtergrond weet ik verder ook niet, dus net als een aapje zeg ik het maar na :P

• IJnte
  • Laatst online: 18-11 14:44
L2+ is ETCS & GSM-R met op gevaarpunten conventionele treindetectie en op de overige stukken het concept van L3 (geen baanapparatuur maar virtuele spoorsecties). Dus vrije baan L3 concept, en op emplacementen (met beweegbare elementen) L2. Omdat het dan niet volledig L3 of volledig L2 is heet het dan L2+ of L3 hybride (ik geloof dat Prorail een paar mooie termen voor heeft).

Hmm het kan zijn dat je Baseline 3 Maintenance Release 2 gehoord hebt, dat is 3.6.0 (requirement specificatie versie).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Er staat al een hele tijd, ik denk inmiddels al bijna een jaar, deze graafmachine bij het spoor in Duiven ten hoogte van de Eltense Straat. Iemand hier die weet wat deze daar nog doet?
Graafmachine spoor bij school

[ Voor 14% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 06-07-2017 13:17 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Graven? Er wordt volop geknutseld aan de lijn daar.

• AW_Bos

AW_Bos

Over rijdende werktuigen gesproken. Is die blauwe hoogwerker al uit de stationshal van Utrecht verwijderd :P?
Dat ding is/was helemaal ingebouwd toen de hal eindelijk af was :+

Okee, ze hebben de rode sierlinten uit het kanon tijdens de opening er nog mee weg kunnen halen op de grote hoogtes. Maar daarna is het ding werkloos in de hoek gezet.

Afbeeldingslocatie: https://platform-duic.imgix.net/app/uploads/sites/2/2017/04/20170404-Blauwe-Hoogwerker-2-e1491398555697-1161x750.jpg?auto=format%2Ccompress&ch=Width%2CDPR%2CSave-Data&dpr=1&fit=max&h=750&ixlib=php-1.1.0&q=35&w=9999

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 06-07-2017 14:34 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Luke! schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:14:
Voor mijn idee staat dat ding altijd daar niets te doen. Ik kan er elke dag meerdere keren langs en er is geen teken van gebruik zichtbaar. Als je zegt dat die daar aan het werk is, zal dat wel zo zijn...

• Arator
AW_Bos schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:30:
Maar daarna is het ding werkloos in de hoek
Om later de ramen te lappen?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011

Detmer

Professioneel prutser

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:35:
[...]

Voor mijn idee staat dat ding altijd daar niets te doen. Ik kan er elke dag meerdere keren langs en er is geen teken van gebruik zichtbaar. Als je zegt dat die daar aan het werk is, zal dat wel zo zijn...
Wellicht dat ze 's nachts aan het werk zijn ermee :) ?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Detmer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:29:
[...]

Wellicht dat ze 's nachts aan het werk zijn ermee :) ?
Dan maak ik over een week nog een foto. Dan zien we wel of de houding/plek iets is veranderd. Dat idee heb ik namelijk niet.

Verwijderd

Luke! schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:14:
/me moest zich inhouden om keihard in lachen uit te barsten. Droge humor. _/-\o_ :D

• AW_Bos

AW_Bos

Arator schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:17:
[...]

Om later de ramen te lappen?
Of ze hebben al een dergelijke hoogwerker voor hun zelf, en is deze van een aannemer die de hal gebouwd heeft?

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Nope, ding staat nog steeds in de hal aan de jaarbeurszijde achter de kaartautomaten gestalt. Reden is even simpel als stompzinnig; het ding krijgen ze de hal niet keer uit zonder een kraan en die kan er pas bij als het jaarbeursplein (ergens volgend jaar) klaar is..

http://www.ad.nl/utrecht/...s-op-utrecht-cs~ad654b69/

Ergens ben ik wel benieuwd of ze 'm überhaupt wel door de schuifdeuren kunnen krijgen daar, maar dat terzijde. Al met al een gevalletje slechte planning dus?

• cazzer22
Misschien ook wel handig om dat ding nu te hebben staan in de hal, als ze het dak nog eens moeten bekijken, of de raampjes aan de binnenkant wassen? :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Krijg nou wat, fietste ik er net langs is die graafmachine zonder eenig spoor verdwenen. :D :) :F

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:36:
Krijg nou wat, fietste ik er net langs is die graafmachine zonder eenig spoor verdwenen. :D :) :F
Fijn dat ze het spoor hebben laten liggen, dan kan de trein in ieder geval nog rijden :P

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21

Bleh!

:)

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:36:
Ze waren hem al die tijd kwijt en vonden hem terug in dit topic... :*)

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• anboni
  • Laatst online: 07:34
mambo No5 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:08:
Al met al een gevalletje slechte planning dus?
Of bewuste keuze. Het is waarschijnlijk veel goedkoper om een dergelijk apparaat een jaar werkeloos te hebben staan dan om allerlei andere werkzaamheden uit te stellen of extra moeite te doen om die hoogwerker eerder buiten te krijgen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bleh! schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:51:
[...]

Daar lijkt het wel op. Ik denk dat het toeval is. :) >:)
LordSinclair schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:45:
[...]

Fijn dat ze het spoor hebben laten liggen, dan kan de trein in ieder geval nog rijden :P
En kan ik nog naar school. :P

[ Voor 33% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 06-07-2017 16:58 ]

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Zoiets heet de duvel op de staart trappen, je hebt iets wakker gemaakt _O-

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij zit er graafmachinist op Tweakers mee te lezen :P

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Zat zojuist in de trein, voor de eerste keer in lange tijd weer eens gecontroleerd. Ze waren met z'n tweeën en dat is maar goed ook.
Uiteraard had ik netjes een geldig vervoersbewijs, maar de man naast mij niet. Hij had ook nog eens een keer zijn voeten op de bank.
De man werd meteen erg boos en ik denk dat het echt heel erg goed was dat de conducteur (vrouw) werd bijgestaan door een collega, anders was de man gegarandeerd tot een fysieke aanval overgegaan.

Ik denk niet dat zo'n vrouw opgewassen is tegen een agressieve passagier (m/v).

• Arator
Bleh! schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:51:
[...]

Echt gebeurd. Onze man ten velde meldt dat er reeds 3 dagen een dieselloc stationair staat te draaien in een doodspoor in bundel Q te Antwerpen-Schijnpoort. Geen bestuurder aanwezig, deurtjes vast.
Een paar uur later telefoon van een spoorwegonderneming. Ze hadden een trein die met zoveel vertraging aan het rijden was, dat die ergens is uitgeweken. De last hebben ze reeds teruggevonden, die was met een andere trein mee verder genomen, maar de originele loc waren ze kwijt. Na 3 dagen hadden ze die loc echt wel nodig en of wij enig idee hadden waar dat die kon staan. Rara :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 06-07-2017 20:41 ]

• Alex)
SNCF Fret heeft ooit een vindersloon uitgeloofd voor 150 verloren goederenwagons.

Verwijderd

Arator schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:41:
[...]

Echt gebeurd. Onze man ten velde meldt dat er reeds 3 dagen een dieselloc stationair staat te draaien in een doodspoor in bundel Q te Antwerpen-Schijnpoort. Geen bestuurder aanwezig, deurtjes vast.
Een paar uur later telefoon van een spoorwegonderneming. Ze hadden een trein die met zoveel vertraging aan het rijden was, dat die ergens is uitgeweken. De last hebben ze reeds teruggevonden, die was met een andere trein mee verder genomen, maar de originele loc waren ze kwijt. Na 3 dagen hadden ze die loc echt wel nodig en of wij enig idee hadden waar dat die kon staan. Rara :)
Belgen. Enough said. :+

• EDIT
Oh, het is hier in Nederland recent geloof ik ook nog wel eens gebeurd. Ik herinner mij een verhaal dat @Maegrim de complete Watergraafsmeer af moest fietsen om een loc te vinden die ergens zou moeten staan :P

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

D'r staat her en der ongetwijfeld nog wel wat treinspul dat mogelijk wat verloren is in de administratie; op Geldermalsen staat volgens mij ook al jarenlang een rijtuig van de BAM niets te doen om maar wat te noemen. :P

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

Onbekend

...

Pas maar op, straks is ie bam weg.... Net zoals de graafmachine van vanmiddag. :P

Maar ik denk ook dat het niet eenvoudig is om alle zaken die in Nederland verspreidt staan correct te administreren. Als ik op de weg rij, denk ik vaak ook dat er nog verdwaalde verkeersborden staan waarvan de eigenaar niet meer weet dat hij ze nog heeft laten staan. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Arator
Dat het de Belgen waren die de loc wisten staan? :P
Ik geloof dat het SNCF was die niet meer wist waar de loc stond

• Maasluip
  • Laatst online: 08:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er stond ook jaren en jarenlang een NS ex-Apfelpfeil restauratierijtuig in de tuin van Duisburg. Op gegeven moment hebben ze het terrein daar gesaneerd en is hij verdwenen.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.