Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
@Lord Anubis
YMVK mag je bundelen XMVK niet.
Voor de brandbaarheid bestaan ook brandklasses en zijn brandcertificaten vereist.
Daarnaast PVC is van nature vlamdovend de weekmakers in het PVC, om de kabel soepel te houden maken het brandbaar.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:21
aard01 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Hoeven de krachtgroepen niet van een ALS te worden voorzien? Zijn immers ook WCD's?
Onze inductiekookplaat zit ook op een krachtgroep zonder ALS. Ik heb van de electriciën begrepen dat ALS-en alleen verplicht zijn bij 'algemene' wandcontactdozen. Dus niet voor bijvoorbeeld een perilex met een speciale gebruiker. Of dat echt zo is..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Min of meer.
Echter als elektricien het zo wil doen is het wel vereist dat aardweerstand laag genoeg is.
Om dat te meten is vrij kostbaar en dus goedkoper om toch ALS of ALAMAT toe te passen.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:32:
@Lord Anubis
YMVK mag je bundelen XMVK niet.
Voor de brandbaarheid bestaan ook brandklasses en zijn brandcertificaten vereist.
Daarnaast PVC is van nature vlamdovend de weekmakers in het PVC, om de kabel soepel te houden maken het brandbaar.
Bedankt voor de info.

• Xander
  • Nu online
[...]

Hoeven de krachtgroepen niet van een ALS te worden voorzien? Zijn immers ook WCD's?
Het zijn aardlekautomaten.

Of er wel of geen WCD's zitten op die groep zegt ook niet alles trouwens. Onder voorwaarden mag bij WCD's bestemd voor een specifiek toestel de aardlekbeveiliging ook achterwege blijven. En aan de andere kant moet je vast aangesloten toestel misschien juist wel met een aardlekschakelaar beveiligd worden. ;) Zie ook:
leonbong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:39:
Min of meer.
Echter als elektricien het zo wil doen is het wel vereist dat aardweerstand laag genoeg is.
Om dat te meten is vrij kostbaar en dus goedkoper om toch ALS of ALAMAT toe te passen.
Dit blijft relevant ook al zit er geen WCD tussen.

[Voor 59% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 17:44]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15:48
[...]

Zijn bij deze Medusa, zoals @Xander al opmerkt, aardlekautomaten. Installatieautomaat en aardlekschakelaar in één. Dat kost, bij 3-fase exemplaren dan, minder ruimte dan losse aardlekschakelaar en automaten.
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:51:
Om verder te gaan over waar mijn installatie kabels komen.

Ik las bij een leverancier de opmerking dat brandontwikkeling bij een bundel kabels minder is dan bij individuele kabels, vanwege de brandwerende stoffen verwerkt in de kabel. Lijkt me ook logisch.

Maar meen ooit gelezen te hebben dat dat niet mag onder NEN1010. Vraag me even niet waar.

Klopt dat, dat je kabels niet mag bundelen? Wilde eigenlijk vanuit de MK per ruimte de benodigde kabels bundelen.
Bundelen mag wel, maar je moet kijken wat de totale belasting wordt, zeker als je ze vlak onder de vloer doet. Ene soort kabel mag ook meer hebben dan het andere. YMVK kan meer hebben qua temperatuur dan XMVK. Maar in een huisinstallatie (3x25A) kun je bundelen wat je wilt, je krijgt een nominaal maximum van 150A en dat zit dan al verdeeld over 30 mm2. Naja, je kunt wel heen en weer gaan steken om het te laten oplopen natuurlijk...

Als je zoals de Duitsers alles met 1,5mm2 doet (wat hier in NL niet mag) dan is dat al veel eerder een probleem. Omdat het verlies (warmtegeneratie) per strekkende meter meer wordt terwijl de bundel ook nog kleiner wordt (minder koeloppervlak).
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Onze inductiekookplaat zit ook op een krachtgroep zonder ALS. Ik heb van de electriciën begrepen dat ALS-en alleen verplicht zijn bij 'algemene' wandcontactdozen. Dus niet voor bijvoorbeeld een perilex met een speciale gebruiker. Of dat echt zo is..
Is echt zo. Maar dan moet je aardpen wel een stukkie beter zijn dan wanneer je wel overal aardlekschakelaars toepast. Weet je de weerstand van die aardpen?

[Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-01-2020 17:53]

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:33
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:51:
Om verder te gaan over waar mijn installatie kabels komen.

Ik las bij een leverancier de opmerking dat brandontwikkeling bij een bundel kabels minder is dan bij individuele kabels, vanwege de brandwerende stoffen verwerkt in de kabel. Lijkt me ook logisch.

Maar meen ooit gelezen te hebben dat dat niet mag onder NEN1010. Vraag me even niet waar.

Klopt dat, dat je kabels niet mag bundelen? Wilde eigenlijk vanuit de MK per ruimte de benodigde kabels bundelen.
Ymvk kabels mag je bundelen bv in een goot bv. Xmvk niet.

https://www.elektramat.nl...1T7AuREAAYASAAEgKEN_D_BwE

• Lord Anubis
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:50:

Bundelen mag wel, maar je moet kijken wat de totale belasting wordt, zeker als je ze vlak onder de vloer doet. Ene soort kabel mag ook meer hebben dan het andere. YMVK kan meer hebben qua temperatuur dan XMVK. Maar in een huisinstallatie (3x25A) kun je bundelen wat je wilt, je krijgt een nominaal maximum van 150A en dat zit dan al verdeeld over 30 mm2. Naja, je kunt wel heen en weer gaan steken om het te laten oplopen natuurlijk...

Als je zoals de Duitsers alles met 1,5mm2 doet (wat hier in NL niet mag) dan is dat al veel eerder een probleem. Omdat het verlies (warmtegeneratie) per strekkende meter meer wordt terwijl de bundel ook nog kleiner wordt (minder koeloppervlak).
Om het echt warm gestookt te krijgen gaat idd denk ik niet lukken of de Automaten moeten vast zitten.

Ik zal kijken wat ik reeds heb liggen ( Y of X ) en dat voor losse eenheden gebruiken en dan YMVK erbij kopen. Zoveel duurder zal het niet zijn, toch? Moet wel even de minimale mogelijke radius bekijken, minder weekstoffen dus stijver, neem ik aan.

Ik zie dat bij sommigen het zelfs goedkoper is.

• Xander
  • Nu online
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Ik zal kijken wat ik reeds heb liggen ( Y of X ) en dat voor losse eenheden gebruiken en dan YMVK erbij kopen. Zoveel duurder zal het niet zijn, toch? Moet wel even de minimale mogelijke radius bekijken, minder weekstoffen dus stijver, neem ik aan.
YMVK is doorgaans ook gewoon dikker dan XMVK.

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Glenfiddich schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:34:
We willen onze meterkast compleet laten vernieuwen, en in het kader van het inventariseren wat er op dit moment hangt viel me op dat er uit het kastje van de aardlekschakelaar van de (kracht?)groep waar de inductiekookplaat op zit, een tweetal draden steekt die zijn "afgedopt". Wat zou dat kunnen zijn?

Zie onderstaande foto, linksonder.

[Afbeelding]
Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:32:
[...]

Hier de anticlimax: ik heb de kappen er af gehaald en weet nog steeds niet waar die draadjes voor zijn :P

Zoals op de foto te zien is komen de draden aan de onderkant in de kast van de aardlek binnen, en gaan er aan de achterkant weer uit.

[Afbeelding]

Nu ik toch bezig was heb ik ook de kap van de andere aardlek eens losgemaakt.

[Afbeelding]

Al met al niet een kast waar je je hand eens lekker in steekt, met metalen "kroonsteentjes" onder de aardlekken.
Eerder in dit topic schreef ik over dit mysterieuze kabeltje, vandaag heb ik ze ontdaan van de lasklemmen. Het lijkt luidspreker kabel, het is van die niet massieve kern. Heb het eens nagemeten en er staat dus gewoon 230V op. Een compleet raadsel waar dit gepruts ooit voor is aangelegd! :s

Ondertussen zit ik er wel mooi mee, want het verdwijnt ergens achter houten plaat waar de meterkast tegenaan is gemonteerd. Fijn is dat. Lekker een of andere linke k*tkabel waarvan ik geen idee heb waar hij loopt, maar waar wel 230 volt op staat.

[Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 22-01-2020 20:25]

Mooi fout is niet lelijk

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Doorknippen, dan weet je wat er uit gaat/ niet meer werkt
Of beter: 1 draad losmaken, en er een Ampere meter tussen zetten, dan kan je zien of er überhaupt stroom geleverd wordt, en niet alleen maar spanning op staat.
Kan ergens, onzichtbaar zijn afgedopt...

Edit: geen zinvol commentaar van mij; komt omdat ik het plaatje niet goed in mijn geheugen had, en dacht dat dit een doorlopende draad betrof.
Sorry

[Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 22-01-2020 21:14]

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Naalroc schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:29:
Doorknippen, dan weet je wat er uit gaat/ niet meer werkt
Of beter: 1 draad losmaken, en er een Ampere meter tussen zetten, dan kan je zien of er überhaupt stroom geleverd wordt, en niet alleen maar spanning op staat.
Kan ergens, onzichtbaar zijn afgedopt...
Als ik hem doorknip maak ik hem enkel korter, want dit is het eindpunt van die kabel.

Mooi fout is niet lelijk

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:42
Nee, hij komt uit de muur, en ligt dan afgedopt in de meterkast.
Waar ik banger voor ben is het doosje waar hij in is afgetakt

Waar dat ook moge zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 22-01-2020 20:33]

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Nu online
@Glenfiddich je bent er natuurlijk zo achter uit welke groep dit gevoed wordt. Brengt dat je niet wat dichter naar de afkomst van het kabeltje?

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Xander schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:33:
@Glenfiddich je bent er natuurlijk zo achter uit welke groep dit gevoed wordt. Brengt dat je niet wat dichter naar de afkomst van het kabeltje?
Dat ga ik idd morgen proberen. Nu staan was- en vaatwasser aan dus kan nu niet alle groepen een voor een uitzetten om dat te testen.

Mooi fout is niet lelijk

• Jim423
Xander schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:33:
Maarja levert dat echt wat op denk je?
Wordt toch volgen of tracer erop.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Nu online
Jim423 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:38:
[...]

Maarja levert dat echt wat op denk je?
Wordt toch volgen of tracer erop.
Geen idee. Één manier om daar achter te komen. :P

Alle dozen (centraaldozen en inbouwdozen) van de betreffende groep openen zou toch iets op moeten leveren. Met een beetje mazzel zijn dit er niet al te veel.

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Xander schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Geen idee. Één manier om daar achter te komen. :P

Alle dozen (centraaldozen en inbouwdozen) van de betreffende groep openen zou toch iets op moeten leveren. Met een beetje mazzel zijn dit er niet al te veel.
Als het in de keuken uitkomt (die zit aan de andere kant van die muur) dan ben ik fucked, daar zitten diverse mogelijke plekken waar ik niet bij kom zonder te slopen/demonteren.

Mooi fout is niet lelijk

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Lord Anubis schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:
@Jim423 , @kabeltjekabel en @Dre . Anderen ook natuurlijk.

In de loop van de jaren komen er meer dan 70 pv-panelen op het dak van de nieuwe woning.
Ik zat te denken, wat als ik een tweede elektriciteit aansluiting neem.
Ik kan het verbruik splitsen naar 2x (3x25A) , 1 voor deel keuken inductie en rest v/d woning en de andere de voor andere deel keuken en de garage.

Zijn de aanleg kosten gelijk of dubbel?
De maand kosten idem? Dubbel of aangepaste prijs? Gekeken in de tarieven folder van Enduris maar zag niets over meerdere aansluitingen. Ik zag wel "Aanleg Secundair Allocatie Punt Kleinverbruik t/m 3 x 80 A" op pagina 6 voor een bedrag van €266. is dat het?

Bij dubbel, zou het neer komen op ±€525 i.p.v €1067 per jaar. Besparing van 500 plus het verschil van de jaarlijkse vaste lasten. Verschil per jaar levert me ieder jaar gem. 6 pv-panelen op. ;)

Andere vraag, ik zie dat in het zelfde document de kosten voor het omzetten van 1x 35 naar 3x 25A kosteloos is bij renovatie.
Als er in een woning waar nog de oude kleuren aanwezig zijn vervangen worden door nieuwe bedrading, valt dat onder renovatie? Iemand enig idee?
Heb je de topicstart van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 gelezen?
Speciaal het stuk over maximaal aan te sluiten en overdimensionering van de omvormer?
Moet lukken op een 3x 25A... zonder geld weg te gooien aan een extra (zware) aansluiting.
Misschien een klein beetje piekverlies, maar dat is geen probleem.
Kijk maar naar de analyse van Anton Boonstra.
Appie Heijn schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:09:
[Afbeelding]
Ik ben voornemens dit oude beestje te upgraden naar 3 fasen bij de verbouw.
Is zo'n ding naar de zijkanten uit te breiden?
Ik denk dat ik alleen al voor PV/Kookplaat/EV lader 3 krachtgroepen nodig ben.
Daarnaast zal ik de 2 aircounits, L/W warmtepomp, WP element verdelen over de fasen
Zo oud is dat nu ook weer niet. Alleen zitten die groepen links boven wel wat verwrongen.
Kast ernaast en invullen maar. Eventueel 4P hoofdschakelaar om voorbereid te zijn, nu je toch bezig bent.
Xander schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:42:
[...] De makers van de normen vinden ongewenst uitschakelen dus wel potentieel gevaarlijk.

Daarom zijn er regels als:
- Selectiviteit
- Het opdelen van installaties in meerdere groepen
- Maximaal 4 groepen achter een 30mA aardlekschakelaar
- Installatie (vanaf 2 eindgroepen) tenminste verdeeld over twee aardlekschakelaars

Dit heeft natuurlijk niet meer met elektrisch / elektrocutie gevaar te maken. Onverwacht uitschakelen kán voor gevaar zorgen, ook thuis, bijvoorbeeld:
- Verlichting die uitvalt terwijl je met elektrisch gereedschap / keukenmachines o.i.d. bezig bent
- Elektrisch gereedschap, keukenmachines o.i.d. die spontaan weer gaan draaien als moeder de huisvrouw de groep weer inschakelt na een storing
- Kinderen die in paniek raken in een volledig donkere woning en die van de trap lazeren
- Mensen die wel thuis afhankelijk zijn van medische apparatuur
- Mensen die afhankelijk zijn van een tillift of traplift o.i.d. om zich te verplaatsen (je zult maar in bed liggen en er niet meer zelfstandig uit kunnen komen... de telefoon doet het natuurlijk ook niet want dat is VOIP en het modem ligt er uit, de thuiszorg druipt bij de eerstvolgende geplande afspraak weer af want de intercom / deurbel werkt niet...)
- In oudere huizen kan er 's winters bij afwezigheid schade optreden als de CV uitvalt. Denk aan bevroren waterleidingen etc.

Daar mag je verder van alles van vinden, ik lig er niet wakker van als je het onzin vindt. ;) Feit is wel dat bij het opstellen van de norm men een potentieel gevaar zag bij ongewenste uitschakeling...

De discussie gaat schijnbaar de hele tijd over selectiviteit, maar je kunt evengoed gaan roepen dat er prima 8 eindgroepen achter één aardlekschakelaar kunnen. Is toch ook niet gevaarlijk? Toch houdt men zich blijkbaar wel aan dat regeltje...
Dan zou het beter zijn alleen nog maar alamats toe te staan. En anders die onzin verder vergeten...

[Voor 43% gewijzigd door onetime op 22-01-2020 22:25]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Lord Anubis
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Heb je de topicstart van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 gelezen?
Speciaal het stuk over maximaal aan te sluiten en overdimensionering van de omvormer?
Moet lukken op een 3x 25A... zonder geld weg te gooien aan een extra (zware) aansluiting.
Misschien een klein beetje piekverlies, maar dat is geen probleem.
Kijk maar naar de analyse van Anton Boonstra.
Ben op de hoogte. Maar het is dan ook voor de toekomst om rekening mee te houden. Als ik extra kabel/aansluitkosten/ moet maken of weinig €€ opbrengts bij meer dan b.v. 70 panelen nijg ik eerder naar accu's vullen of ondergronds water verwarmen voor vloer verwarming in de koude periode.

• kabeltjekabel
Lord Anubis schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:36:
[...]

Ben op de hoogte. Maar het is dan ook voor de toekomst om rekening mee te houden. Als ik extra kabel/aansluitkosten/ moet maken of weinig €€ opbrengts bij meer dan b.v. 70 panelen nijg ik eerder naar accu's vullen of ondergronds water verwarmen voor vloer verwarming in de koude periode.
Waterbuffer is perfect heet te stoken overdag... maar dat is dan er vanuitgaande dat je zelfs in de winter overdag genoeg hebt.

• Lord Anubis
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 01:07:
[...]

Waterbuffer is perfect heet te stoken overdag... maar dat is dan er vanuitgaande dat je zelfs in de winter overdag genoeg hebt.
Dat niet maar alle beetjes leveren dan meer op dan het via de MK het net op te jagen.
Ik denk dat we nu te veel offtopic gaan, ondanks dat het via de MK gaat :)

[Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 23-01-2020 01:22]

• onetime
  • Niet online
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor vermindering van de netbelasting :)
@kabeltjekabel; ook voor seizoens overbrugging... zie solarfreezer e.a. in topicstart.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• onetime
  • Niet online
EMP schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:48:
Wij hebben sinds kort een nieuw (klus)huis uit 1925. Het zal na de verbouwing zo'n 115 m2 woonoppervlak hebben, maar ook een garage/bijkeuken van zo'n 16 m2 en een schuur van 85 m2.

Het huis (uit 1925) heeft momenteel 3 groepen, verder hangt in de (grote) schuur nog een apart stoppenkastje met ook 3 groepen. Alleen in de meterkast vind ik een hoofdaansluiting, dus ik ga er van uit dat de groepen in de schuur achter 1 van de normale verlichtingsgroepen hangen.

Alles gaat volledig gemoderniseerd worden en ik ga de bedrading volledig nieuw aanleggen in huis en in de schuur. Ik ben aan het bedenken waar ik qua groepenkast rekening mee moet houden.

Momenteel heb ik het volgende lijstje: (per 4 groepen 1 aardlek)
1. Verlichtingsgroep 1
2. Wasmachine
3. Combimagnetron
4. Garage / schuur / buitenverlichting
5. Verlichtingsgroep 2
6. Wasdroger
7. Vaatwasser
8. Oven
9. Verlichtingsgroep 3
10. Inductiekookplaat 1/2
11. Inductiekookplaat 2/2
12. reserve
X. Beltrafo

Volgens mij heb ik nu een 1-fase aansluiting, geen idee hoeveel, vast niet veel :+

Waar ik nog niet uit kom zijn de volgende dingen:
1. Is het voor inductiekoken beter om naar 3 fasen te gaan?
2. Is het uberhaupt aan te raden om naar 3x25A te gaan?
3. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor zonnepanelen
4. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor een elektrische auto laadpunt (misschien wel twee?)
Als je geen belang hecht aan een ferraris meter voor je zonnepanelen; 3fase, en anders alvast een 4P hoofdschakelaar.
5x 2,5mm2 naar de schuur, achter 3fase 16A30mA alamat, eventueel 5x 4mm2 in verband met hoge netspannings problemen bij teruglevering en lagere verliezen. Zeker als die kabel enige lengte heeft. Bij aanleg weinig meerkosten. En onderverdeler.
Ook een 5x 2,5mm2 naar de plaats waar de omvormer gaat komen, met krachtgroep, eventueel 5x 4mm2 in verband met hoge netspannings problemen bij teruglevering en lagere verliezen.
Ook voor de inductie een krachtgroep.
En voor de laadpunten ook krachtgroepen, en die moet je bijna wel laten terugregelen bij ander verbruik. (zappi?) Eventueel ook 4mm2.
Verder goed verdelen over de fases naar eigen smaak, eventueel alleen alamats gebruiken.

Wat ik zo hier boven zie; 2 kasten met 2x 12 posities. Een kast zit al vol met 3fase, zelfs zonder opbrengst meter.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Glenfiddich schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:20:
[...]

Eerder in dit topic schreef ik over dit mysterieuze kabeltje, vandaag heb ik ze ontdaan van de lasklemmen. Het lijkt luidspreker kabel, het is van die niet massieve kern. Heb het eens nagemeten en er staat dus gewoon 230V op. Een compleet raadsel waar dit gepruts ooit voor is aangelegd! :s
Hij komt de meterkast in en er staat spanning op? :o
Je kunt iig uitzoeken op welke groep hij staat. Misschien levert dat nog inzichten op.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09:21
[...]

[...]

Ondertussen zit ik er wel mooi mee, want het verdwijnt ergens achter houten plaat waar de meterkast tegenaan is gemonteerd. Fijn is dat. Lekker een of andere linke k*tkabel waarvan ik geen idee heb waar hij loopt, maar waar wel 230 volt op staat.
Hadden wij in ons vorige huis ook. Het bleek een stuk speakersnoer dat onder de dekvloer met een kroonsteentje vastgemaakt was aan de bestaande installatiedraad. De gehakte gootjes waren met gips dichtgestort :(

Dat was een van de aanleidingen om overal in dat huis alle bedrading, inclusief alle leidingen, te vervangen.

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Maasluip schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:55:
[...]

Hij komt de meterkast in en er staat spanning op? :o
Je kunt iig uitzoeken op welke groep hij staat. Misschien levert dat nog inzichten op.
Ja, gek hè?

Je zou immers toch denken dat als je in de meterkast ergens stroom voor nodig hebt, je dat ook dáár aansluit ipv elders in huis. Er zit ook gewoon een stopcontact in de meterkast, die is gewoon afgetakt van een van de uitgaande groepen.

Dus waar dit speakerkabelgedrocht nu voor dient...?

Het gekke is ook nog eens dat hij midden in een groepenkastje uit de muur komt.

Ergens heb ik dus ook zo’n voorgevoel dat ik de oorsprong niet ga vinden. Dat het iets ouds is uit de jaren 70 (bouwperiode van het huis) dat ze later bij de aanleg van de aardlek en zekeringen voor de kookplaat-groep al niet konden vinden en dus maar dwars door dat groepenkastje heen hebben laten zitten en afgeknipt en afgedopt met lasklemmen.

[Voor 20% gewijzigd door Glenfiddich op 23-01-2020 13:23]

Mooi fout is niet lelijk

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:02
[...]

[...]

Hoe heb je dat eigenlijk gemeten? Als je bijvoorbeeld alleen een spanningzoeker ertegenaan gehouden hebt zegt dat namelijk niet...

Zolang er geen stroom loopt (en dat is bij dat doodlopende kabeltje het geval) zegt zelfs meten met een multimeter volgens mij niet perse wat en kun je daar ook spanning meten van kabels waar die toevallig langsloopt (of praat ik nou onzin?)

[Voor 17% gewijzigd door Vloris op 23-01-2020 13:26]

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Vloris schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Hoe heb je dat eigenlijk gemeten? Als je bijvoorbeeld alleen een spanningzoeker ertegenaan gehouden hebt zegt dat namelijk niet...

Zolang er geen stroom loopt (en dat is bij dat doodlopende kabeltje het geval) zegt zelfs meten met een multimeter volgens mij niet perse wat en kun je daar ook spanning meten van kabels waar die toevallig langsloopt (of praat ik nou onzin?)
Met mijn duspol

Maar ik kan er natuurlijk als test wel ff een kroonsteentje en lampje aanzetten natuurlijk, als ik straks ga uitzoeken op welke groep het zit.

[Voor 12% gewijzigd door Glenfiddich op 23-01-2020 13:28]

Mooi fout is niet lelijk

• Vloris
  • Laatst online: 17:02
Glenfiddich schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Met mijn duspol

Maar ik kan er natuurlijk als test wel ff een kroonsteentje en lampje aanzetten natuurlijk, als ik straks ga uitzoeken op welke groep het zit.
duspol, oke, dan heb ik niks gezegd! :D

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Glenfiddich schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:18:
[...]

Ja, gek hè?

Je zou immers toch denken dat als je in de meterkast ergens stroom voor nodig hebt, je dat ook dáár aansluit ipv elders in huis. Er zit ook gewoon een stopcontact in de meterkast, die is gewoon afgetakt van een van de uitgaande groepen.

Dus waar dit speakerkabelgedrocht nu voor dient...?

Het gekke is ook nog eens dat hij midden in een groepenkastje uit de muur komt.

Ergens heb ik dus ook zo’n voorgevoel dat ik de oorsprong niet ga vinden. Dat het iets ouds is uit de jaren 70 (bouwperiode van het huis) dat ze later bij de aanleg van de aardlek en zekeringen voor de kookplaat-groep al niet konden vinden en dus maar dwars door dat groepenkastje heen hebben laten zitten en afgeknipt en afgedopt met lasklemmen.
https://www.dropbox.com/s/s0hgetkislm6iz2/IMG_0312.jpg?raw=1

Later meer. Nu eerst de (kleine) schade in de keuken herstellen die ik moest maken om er bij te kunnen :(

Ik kan overigens wel verklappen dat iemand echt behoorlijk veel moeite heeft gedaan om dit zo aan te sluiten :o

Dit was namelijk niet zomaar even ergens bij ingeplugd, het is heel bewust op een hele lastige en bijzonder omslachtige manier aangesloten. Waarover later meer.

Ben voor nu wel blij dat het gedrocht er uit is want morgen wordt mijn nieuwe groepenkast geplaatst en dat rare draadje zat eigenlijk wel in de weg...

[Voor 16% gewijzigd door Glenfiddich op 23-01-2020 17:48]

Mooi fout is niet lelijk

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 28-03 23:21
Vloris schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:34:
[...]

duspol, oke, dan heb ik niks gezegd! :D
Duspol kan ook een inductiespanning meten, bij mijne zit er een motortje in, die kan ik laten draaien tijdens de meting, als het een inductiespanning is zal t motortje niet gaan draaien en meet je niks meer.

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Glenfiddich schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]

Later meer. Nu eerst de (kleine) schade in de keuken herstellen die ik moest maken om er bij te kunnen :(

Ik kan overigens wel verklappen dat iemand echt behoorlijk veel moeite heeft gedaan om dit zo aan te sluiten :o

Dit was namelijk niet zomaar even ergens bij ingeplugd, het is heel bewust op een hele lastige en bijzonder omslachtige manier aangesloten. Waarover later meer.

Ben voor nu wel blij dat het gedrocht er uit is want morgen wordt mijn nieuwe groepenkast geplaatst en dat rare draadje zat eigenlijk wel in de weg...
Het rare speakerkabel-draadje ging dus door de muur naar de keuken. In de keuken hebben we zulke hoekstopcontacten met schakelaar zitten (plaatje van internet):

https://www.designkranenshop.nl/storage/images/products/1156279982/energiezuil-thebo-sts3007-0.jpg

Dat vergde wat sloopwerk, aangezien die stopcontacten langs de boven- en onderrand gekit zitten.

De speakerkabel zat met lasklemmetjes aan dat stopcontact vast. Kwestie van lasklemmen losmaken en speakerkabel vanaf de andere kant er uit trekken. Maar dan zit ik dus nog met een draad met 230V dat aan dat stopcontact vast zit.

https://www.dropbox.com/s/ofiab77m5lwb24e/2020-01-23%2016.02.13.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/1304u3kjx3e5qva/2020-01-23%2016.02.22.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/rd3nna24o9rjgml/2020-01-23%2016.07.11.jpg?raw=1

Wat wil nu het geval: die hoekstopcontacten kan je niet open maken. Die zitten dichtgenageld. En dat stukje snoer waar de speakerkabel aan zat, dat zit dus in dat stopcontact aangesloten. Rechtstreeks op de schakelaar nota bene. Een schakelaar die overigens niet functioneert, als je hem indrukt dan veert de knop meteen weer terug. Wat op de schakelaar zit, staat dus permanent aan (maar dat wist ik al).

Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, geen idee. Iemand heeft óf enorm zitten priegelen om die kabel in dat stopcontact aangesloten te krijgen, of iemand heeft het stopcontact uit elkaar gehaald en met nieuwe popnagels weer in elkaar gezet... hoe dan ook heeft iemand enorm veel moeite gedaan om deze wanconstructie met speakerkabel aan te sluiten. God mag weten waarom.

Binnenkort maar eens kijken of ik dat hoekstopcontact kan openboren, dat snoer er uit halen en dan opnieuw in elkaar nagelen.

Mooi fout is niet lelijk

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16:53
@Glenfiddich het lijkt er op, gezien de beschadigingen rond de popnagels, dat ze hem open getrokken hebben en (weer) dichtgekit.
Ze hebben het materiaal rond de popnagels aan de buitenkant weggebroken , zo lijkt het.

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• Naalroc
Dat dacht ik eerst ook, maar bij nader inzien zijn het de restanten van de bescherm folie die op een splinternieuwe plaat RVS geplakt wordt, ter bescherming van de glans tijdens de fabricage, en bij de popnagels zijn de restanten van die folie achtergebleven: niemand die het ziet, toch?

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16:53
@Naalroc zie het nu ook. Scherp (y)

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Naalroc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:43:
Dat dacht ik eerst ook, maar bij nader inzien zijn het de restanten van de bescherm folie die op een splinternieuwe plaat RVS geplakt wordt, ter bescherming van de glans tijdens de fabricage, en bij de popnagels zijn de restanten van die folie achtergebleven: niemand die het ziet, toch?
Lijkt het inderdaad op. Dan heeft hier iemand echt enorm zitten priegelen om dit zo aangesloten te krijgen. Bizar.

Mooi fout is niet lelijk

• Naalroc
Glenfiddich schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:19:
.....
Lijkt het inderdaad op. Dan heeft hier iemand echt enorm zitten priegelen om dit zo aangesloten te krijgen. Bizar.
Zou het kunnen, dat die hoek-stopcontact assy. zo wordt geleverd, dus met een ingaand en een uitgaand snoer, zodat ze dat makkelijk kunnen doorlussen bji de montage, zonder dat die unit open moet?
Voor onder de boven-kastjes verlichting oid? (daar is dan over nagedacht)
De beide snoeren zijn er soortgelijk uit op de foto's .

Edit:
Kijk eens hier
http://thebo.net/downloads/katalog_2016op.pdf
pagina 80, daar staat 'ie
En ik vermoed dat die schakelaar waarvan je denkt dat hij niets doet, juist het uitgaande snoer schakelt.
Dus als je de boven-het-aanrecht lampjes aan wilt doen, dan gebruik je daar dat snoer en die schakelaar voor.
Handig toch?

[Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 24-01-2020 22:00]

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Naalroc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:47:
[...]

Zou het kunnen, dat die hoek-stopcontact assy. zo wordt geleverd, dus met een ingaand en een uitgaand snoer, zodat ze dat makkelijk kunnen doorlussen bji de montage, zonder dat die unit open moet?
Voor onder de boven-kastjes verlichting oid? (daar is dan over nagedacht)
De beide snoeren zijn er soortgelijk uit op de foto's .
Damn, natuurlijk! Dat zal het zijn inderdaad!

Pff gevalletje tunnelvisie mijnerzijds :$

Blijft natuurlijk bizar dat op die schakelaar dan een stuk luidsprekerkabel wordt aangesloten dat dwars door de groepenkast loopt en vervolgens eindigt in lasklemmen. Misschien is er ooit iets op aangesloten geweest, maar wat zet je nu in de meterkast dat je wil bedienen met een schakelaar in de keuken 8)7

Mooi fout is niet lelijk

• Naalroc
Zie mijn edit hier boven....

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:28
Rood Zwarte draad hoeft geen LS kabel te zijn, als het Engels spul is uit begin 2000 dan is zwart - nul en rood Spanning. Je kon dit ook met een blanke aarddaad krijgen in platte vorm.

Maar een echt nette oplossing is niet.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Naalroc
habbekrats schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:16:
Rood Zwarte draad hoeft geen LS kabel te zijn, als het Engels spul is uit begin 2000 dan is zwart - nul en rood Spanning. Je kon dit ook met een blanke aarddaad krijgen in platte vorm.

Klopt niet.
Ook in Engeland moeten huishoud snoeren dubbel geïsoleerd zijn, en dat is dit snoer niet.
De installatie draad waar je naar refereert heeft, net als hier, een massieve kern, met een rood en zwarte mantel, en daartussen een blanke aardleiding; dat geheel zit dan weer in een grijze (soms witte) vinyl mantel,zodat ook die kabel dubbel geïsoleerd is.

Heb er > 20 jaar gewoond....
Hoe dan ook, dit is geen netsnoer, maar voor zwakstroom (eigenlijk "zwak-spanning" dus), om precies te zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 24-01-2020 22:24]

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:16:

Ik neem zonder meer aan dat je met LS laagspanning bedoelt. Wat zou het anders moeten zijn?. Maar pas op voor misverstanden met het gebruik van die benamingen. Want met laagspanning worden wisselspanningen tot 1000 volt en gelijkspanningen tot 1500 volt bedoeld. Dus gewone netspanning van 230/400V is ook laagspanning. Alle spanningen hoger dan deze waarden heten pas hoogspanning.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
Ik denk dat in dit geval luidspreker kabel werd bedoeld.

• Techneut
  • Niet online
En dat leidt dan tot een pleidooi om alleen afkortingen te gebruiken waar deze maar één betekenis hebben. De verwarring ontstond door het noemen van huishoudsnoeren.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Van:
https://live.staticflickr.com/65535/49436068741_bf44d5e7e1_h.jpg

Naar:
https://live.staticflickr.com/65535/49436293817_f07b7e67e5_h.jpg
(en nu natuurlijk netjes dicht).

Vandaag is de groepenkast geheel vervangen, waarbij hij nu volledig 3-fasen uitgevoerd is (voorheen was het een beetje mix), naar de garage een 3-fasen kabel ligt (in de kast afgezekerd op 20A, in de garage nog een keer op 16A), de kookgroep vervangen is van 2x16 naar volwaardig 3-fasen, worden de diverse losse kabels nu netjes via buisjes naar de kast geleidt en is alles nu met aardlek uitgevoerd, ipv alleen de 3 hoofdgroepen.

Er ontbreekt nog 1 automaat, door een telfoutje had de elektricien die niet bij zich. Er zit daarom nu tijdelijk 2 groepen op één automaat, maar daarvan is 1 groep die nu sowieso vrijwel niet belast worden (de airco's en buitenstopcontacten voor kerstverlichting) en wordt komende woensdag al hersteld.

Nu heb ik zelf nog een flinke klus om de garage opnieuw te bedraden, want alles zit nu nog op één groep die gedeeld wordt met de woonkamer en die komt op een andere plaats de garage binnen. De garage zelf wordt straks op 2 of 3 fasen bedraad, verlichting op één fase (dezelfde als waar m'n zonnepanelen op zitten), de verschillende stopcontacten komen op de 2 andere fasen, zodat ik 2 zware apparaten tegelijkertijd kan gebruiken (denk aan een compressor en een 2kW kacheltje).

[Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 25-01-2020 11:03]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• D85
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
Zoek de verschillen? De voor en na foto's zijn hetzelfde ;)

• Xander
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:24:
Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]
(en nu natuurlijk netjes dicht).
Is dit "zoek de verschillen"?

Je hebt 2x dezelfde afbeelding geplaatst. :+

• dirk161
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 24-03 12:28
een kleine opmerking/aanvulling voor de openingspost:

Betreft de paragraaf over het strippen van draad: In veel gevallen staat op het schakelmateriaal zelf ook een merkje wat aangeeft hoeveel er afgestript moet worden.

Enkele voorbeelden:
Wago klem (11mm)
https://www.corona-webshop.be/data/images/product/3395_1523455865_2273203.jpg

Jung WCD (15mm, merking rechts onderaan)
https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h5e/h23/9023724584990/PRODUCT-2850149026-jpg-515Wx515H.jpg

[Voor 198% gewijzigd door dirk161 op 25-01-2020 01:21]

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Xander schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:00:
[...]

Is dit "zoek de verschillen"?

Je hebt 2x dezelfde afbeelding geplaatst. :+
oepsie... ik was gisteravond niet op m'n scherpst...

maar aangepast nu.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• reign-in-pain
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:19
Ben op het moment aan het oriënteren voor aansluiting van een oplaadpunt voor elektrische auto en wil op termijn ook aan de zonnepanelen. Alleen omdat mijn huidige hoofdzekering en groepenkast nog niet van deze tijd is, wil ik hier eerst naar laten kijken.
Nu heb ik al heel wat posts gelezen, maar twijfel toch nog een beetje over de beste keuze. Dus wellicht willen jullie met me mee denken? (En ja ik weet dat een elektricien hier ook in kan adviseren, maar ik wil graag zelf ook snappen wat ik wil voor ik dat gesprek aan ga).

Plan:
- Plaatsing laadpaal 3x16A
- Plaatsing PV-panelen van circa 4000 wP.

Huidige installatie
- Hoofdzekering 1X25A
- KwH; Ferris dubbele draaischijf (gaat er uit bij plaatsing nieuwe hoofdzekering :'( van 3x25A)
- Groepenkast met 6 groepen en 1 Aardlek automaat (niet over alle groepen)
Groepenkast

Plan
Gezien de toekomstige eisen en de beperkte ruimte in de huidige groepen kast, denk ik dat de beste (en netste) oplossing is om een nieuwe groepen kast. Hierin in ieder geval voldoende ruimte voor de bestaande groepen incl. aardlek automaten. Daarnaast twee groepen voor 3Fase (1 voor laden en 1 voor PV) en ruimte voor 1 á 2 later te plaatsen groepen (3F niet noodzakelijk).

Does that make sense, of zijn er andere (minder ingrijpende) oplossingen te bedenken?

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:09
Je zit idd aan de beperking qua ruimte, en wilt ook netjes een verdeling maken met max 4 groepen onder een aardlek. Wil je het doen, dan gelijk goed doen. Heb je in de toekomst alleen maar plezier van. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:02
deepbass909 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:24:

Vandaag is de groepenkast geheel vervangen, waarbij hij nu volledig 3-fasen uitgevoerd is (voorheen was het een beetje mix), naar de garage een 3-fasen kabel ligt (in de kast afgezekerd op 20A, in de garage nog een keer op 16A), de kookgroep vervangen is van 2x16 naar volwaardig 3-fasen, worden de diverse losse kabels nu netjes via buisjes naar de kast geleidt en is alles nu met aardlek uitgevoerd, ipv alleen de 3 hoofdgroepen.
25->20->16 is niet selectief toch? Had enkel 25->16 niet beter geweest?

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Navi schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:09:
[...]

25->20->16 is niet selectief toch? Had enkel 25->16 niet beter geweest?
Volgens de elektricien is dit geheel conform wet- en regelgeving en zo veilig als het maar kan worden. In geval van kortsluiting met de geselecteerde automaten (allemaal B-karakteristiek), moet de garage er zelf eerst uitklappen (16A), en daarna pas de 20A.

• aard01
  • Laatst online: 29-03 12:05
Welke schroevendraaier gebruiken jullie het liefst om de schroeven van een automaat aan te draaien? Pozidrive1 of pozidrive1 met sleuf?

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
In een vakblad stond dit schema hoe je een modern huis kan aansluiten. Dus zonnepanelen, thuisaccu, autolader, inductiekookplaat, warmtepomp, doorstroomverwarmer, etc.

Ze plaatsen een nieuwe hoofdverdeler conform onderstaand schema.
https://uploads.photo/images/EVJQ.png

40A achter een 25A hoofdzekering. In de Garage staat dan een autolader (25A), thuisaccu (16A), en diversen kleine groepen.

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-01-2020 18:46]

• Jim423
Tja, je moet iets als je niet failliet wilt gaan aan vastrecht natuurlijk.

• habbekrats
@dre, niet mis mee denk ik.

@Jim423 , ze houden hier rekening met een flinke lading zonnepanelen op het dak,een huisaccu .

kun je door de hoofdrail dus zo maar 40A jagen + 25A van de netbeheer aansluiting.

• Jim423
Ik gok zomaar even dat Dre bedoeld dat deze C40 niet selectief zijn op de hoofdbeveiliging als de voorbeveiliging van de HVK. Dus bij een sluiting in de 5x6mm² valt je complete woning uit tenzij er nog een gateway op die thuisaccu zit met bepaalde groepen. Maargoed ''vakbladen'' zijn ook niet heilig hoor, zeker niet met dit soort nieuwe technieken.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:54

Illusion

(the art of)

Jim423 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:16:
Ik gok zomaar even dat Dre bedoeld dat deze C40 niet selectief zijn op de hoofdbeveiliging als de voorbeveiliging van de HVK. Dus bij een sluiting in de 5x6mm² valt je complete woning uit tenzij er nog een gateway op die thuisaccu zit met bepaalde groepen. Maargoed ''vakbladen'' zijn ook niet heilig hoor, zeker niet met dit soort nieuwe technieken.
Zonder het volledige artikel erbij, zegt het uberhaupt niks. Misschien wordt er nog uitgebreid gesproken over de voor en nadelen, of het eigenlijk wel of niet mag. Misschien is dit wel het plaatje van het eerste voorstel dat afgekeurd werd. Je weet het niet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Lord Anubis
  • Nu online
Illusion schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:20:
[...]

Zonder het volledige artikel erbij, zegt het uberhaupt niks. Misschien wordt er nog uitgebreid gesproken over de voor en nadelen, of het eigenlijk wel of niet mag. Misschien is dit wel het plaatje van het eerste voorstel dat afgekeurd werd. Je weet het niet.
Dre schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:45:
In een vakblad stond dit schema hoe je een modern huis kan aansluiten. Dus zonnepanelen, thuisaccu, autolader, inductiekookplaat, warmtepomp, doorstroomverwarmer, etc.

[Afbeelding]

40A achter een 25A hoofdzekering. In de Garage staat dan een autolader (25A), thuisaccu (16A), en diversen kleine groepen.
Heb je een verwijzing naar dat artikel? Welk blad?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:58

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Illusion schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:20:
[...]

Zonder dat te weten denk ik niet dat dit door een NEN 3140 keuring komt, enige wat klopt is de dikte van de kabel. Ook weinig info over hoe die 63A rail is opgebouwd.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, iets anders dus. :)

Onderverdelers
Energie management systeem
Prioriteit schakeling
En de pv, wp, wp element, doorstromer allemaal 3 fase versie.

• onetime
  • Niet online
reign-in-pain schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:43:
Ben op het moment aan het oriënteren voor aansluiting van een oplaadpunt voor elektrische auto en wil op termijn ook aan de zonnepanelen. Alleen omdat mijn huidige hoofdzekering en groepenkast nog niet van deze tijd is, wil ik hier eerst naar laten kijken.
Nu heb ik al heel wat posts gelezen, maar twijfel toch nog een beetje over de beste keuze. Dus wellicht willen jullie met me mee denken? (En ja ik weet dat een elektricien hier ook in kan adviseren, maar ik wil graag zelf ook snappen wat ik wil voor ik dat gesprek aan ga).

Plan:
- Plaatsing laadpaal 3x16A
- Plaatsing PV-panelen van circa 4000 wP.

Huidige installatie
- Hoofdzekering 1X25A
- KwH; Ferris dubbele draaischijf (gaat er uit bij plaatsing nieuwe hoofdzekering :'( van 3x25A)
- Groepenkast met 6 groepen en 1 Aardlek automaat (niet over alle groepen)
[Afbeelding: Groepenkast]

Plan
Gezien de toekomstige eisen en de beperkte ruimte in de huidige groepen kast, denk ik dat de beste (en netste) oplossing is om een nieuwe groepen kast. Hierin in ieder geval voldoende ruimte voor de bestaande groepen incl. aardlek automaten. Daarnaast twee groepen voor 3Fase (1 voor laden en 1 voor PV) en ruimte voor 1 á 2 later te plaatsen groepen (3F niet noodzakelijk).

Does that make sense, of zijn er andere (minder ingrijpende) oplossingen te bedenken?
Je hebt niet genoeg aan 12 extra plaatsen; bestaande kast handhaven en 2x 12 kast ernaast, met hoofdschakelaar. En de 3fase groepen. Heb je nog ruimte voor wat extra.

• Basement
Dre schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:45:

[Afbeelding]

Ik heb het stuk ook doorgelezen, en het is volgens mij incompleet. Zn opzet met 4 onderveldelers gaat natuurlijk nooit passen en standaard 40A groepenkast zoals we die in 75 procent van de woningen aantreffen.

Als je zn opzet wil, moet je met je hoofdkast gewoon opnieuw beginnen met opbouwen. En kom je al snel op een industriële van kast tot 80 a 100A.

• habbekrats
Als je de invoeding van de netbeheerder ook aan de bovenkant tekent , tel stromen eens bij elkaar op.
De 40A beveiligingen zijn alleen ter voorkoming van overbelasting , sluiting in de kabel.
Voor die ene keer in de 100 jaar bij kabelsluiting neem je dat voor lief.

De opzet is dat je het dak 15000-20000Watt aan zonnepanelen hebt liggen, en in de garage je tesla smart laat laden tot 40kW. In de nacht zou je de tesla accu kunnen gebruiken om terug te leveren.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

vrijwel geen enkele EV op de markt momenteel zal het accepteren als je via de DC laadpoort de accu probeert leeg te trekken. een software aanpassing is daarvoor nodig om de auto niet zowel letterlijk als figuurlijk uit zijn stekker te laten gaan...

probleem is dat je ook een omvormer moet hebben die de DC van je accu kan omzetten naar 220VAC, die zijn niet gratis.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Jim423
Je kan beter al deze apparaten gewoon uitleggen naar de groepenkast, en daar meerdere B 3x16A krachtgroepen plaatsen op een 63A rail. Alleen de autolader zal dan 11kW worden i.p.v. 17kW. Ipv al die rare onderverdeelconstructies. Ook snap ik het nut niet van die 25A voorbeveiliging voor de 63A rail, ter bescherming van de 25gG hoofdstoppen heeft ie geen nut. Die onderverdelers om hak en breekwerk te voorkomen is ook onzin, <1% van de woningen heeft voorzieningen om 5x6mm2 naar de zolder,keuken en garage te leggen, dus dat moet toch wel. Dat tweede kabeltje maakt dan ook niet meer uit. Schort in mijn ogen dus nogal wat aan dat artikel.

• Joopieboy
  • Laatst online: 16:09
aard01 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:59:
Welke schroevendraaier gebruiken jullie het liefst om de schroeven van een automaat aan te draaien? Pozidrive1 of pozidrive1 met sleuf?
Je bedoelt de Borneo schroevendraaiers? Die zijn speciaal bedoeld voor automaten met kracht aan te kunnen draaien. Wel de juiste maat gebruiken voor de juiste schroef, 1, 2 of 3, want ze zijn kwetsbaar voor verkeerd gebruik.

I7 9700K 5,1Ghz

• aard01
  • Laatst online: 29-03 12:05
Joopieboy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 03:09:
[...]

Je bedoelt de Borneo schroevendraaiers? Die zijn speciaal bedoeld voor automaten met kracht aan te kunnen draaien. Wel de juiste maat gebruiken voor de juiste schroef, 1, 2 of 3, want ze zijn kwetsbaar voor verkeerd gebruik.
Ja, ik kwam zelf deze tegen als Pozidrive kruiskop met een sleuf speciaal voor automaten: https://www.klusspullen.n...evendraaier-kruis-pozidri

Worden deze tegenwoordig vaak gebruikt?

• ericplan
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

aard01 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:15:
[...]
Ja, ik kwam zelf deze tegen als Pozidrive kruiskop met een sleuf speciaal voor automaten: https://www.klusspullen.n...evendraaier-kruis-pozidri

Worden deze tegenwoordig vaak gebruikt?
Moest recent vrij veel in de groepenkast aan de slag en heb mezelf een Wiha set met dit soort bits cadeau gedaan. Bevalt erg goed. Je kan mooi gedoseerd kracht zetten.

Verbaas me wel over de slechte kwaliteit schroeven in aardklemmen en aardblokken. Niet roestvrij en uitermate gammel, waardoor je de massieve draad niet goed kan vastzetten. Bij controle van een CAP kon ik alle schroeven ruim een halve slag aandraaien.

ZonPHP PVOutput

• habbekrats
ericplan schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Moest recent vrij veel in de groepenkast aan de slag en heb mezelf een Wiha set met dit soort bits cadeau gedaan. Bevalt erg goed. Je kan mooi gedoseerd kracht zetten.

Verbaas me wel over de slechte kwaliteit schroeven in aardklemmen en aardblokken. Niet roestvrij en uitermate gammel, waardoor je de massieve draad niet goed kan vastzetten. Bij controle van een CAP kon ik alle schroeven ruim een halve slag aandraaien.
In principe moet je die cap blokken van bv Erico 1x aandraaien met 2-3 nm. Als je elke week een halve slag er bij doet is je aarddraad over een half jaartje doormidden.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

habbekrats schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:40:
[...]

In principe moet je die cap blokken van bv Erico 1x aandraaien met 2-3 nm. Als je elke week een halve slag er bij doet is je aarddraad over een half jaartje doormidden.
Het was een blok waar ik nog nooit iets aan gedaan had. Schroeven zaten gewoon los, nog niet eens handvast.

ZonPHP PVOutput

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Inmiddels is onze groepenkast vernieuwd. Hieronder een before en after foto:

https://www.dropbox.com/s/qefyzw1gg401tpo/2020-01-18%2014.37.22.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/of8b39ofju86c0m/2020-01-26%2013.19.18.jpg?raw=1

Alleen nog even de labeltjes invullen en kloppend maken qua kleurcodes (welke aardlek bij welke automaten hoort).

Mooi fout is niet lelijk

• kabeltjekabel
De hoofdschakelaar hadden ze nog liggen van tien jaar geleden?

Waarom zitten 7,8,9 zo scheef?

• Naalroc
Ik "denk" dat dit komt door het vast draaien van de schroeven, vooral als die onderaan met een kammetje verbonden zijn.
Vraag me niet hoe ik dat weet!
(Heb dat zelf ondervonden vorige week......zit nu goed)

• Lord Anubis
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:41:

Klopt vind ik ook.

Zou graag van die kammen zien waar mee je een ader met twee schroeven vast kan zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Ik heb het stuk ook doorgelezen, en het is volgens mij incompleet. Zn opzet met 4 onderveldelers gaat natuurlijk nooit passen en standaard 40A groepenkast zoals we die in 75 procent van de woningen aantreffen.

Als je zn opzet wil, moet je met je hoofdkast gewoon opnieuw beginnen met opbouwen. En kom je al snel op een industriële van kast tot 80 a 100A.
Zoals ik het lees hebben ze ook een nieuwe kast geplaatst en is de huidige kast een onderverdeler geworden, reden was dat ze niets aan het huis en huidige kast hoeven aanpassen.

• kabeltjekabel
Lord Anubis schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Klopt vind ik ook.

Zou graag van die kammen zien waar mee je een ader met twee schroeven vast kan zetten.
Koop dan
https://www.sandervunderink.nl/aardrail.html

Of hebben we het over de schroefjes op de aardrail in de kast?
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Zoals ik het lees hebben ze ook een nieuwe kast geplaatst en is de huidige kast een onderverdeler geworden, reden was dat ze niets aan het huis en huidige kast hoeven aanpassen.
In welk huis kun je zonder aanpassingen opeens overal 5x6mm2 aanleggen? Bij bestaande bouw dus nergens, want nergens liggen loze 25mm buizen. En bij nieuwbouw begin je al geeneens aan die gekke onderverdeelconstructie.

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2020 17:07]

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:06:
[...]

Koop dan
https://www.sandervunderink.nl/aardrail.html

[...]

In welk huis kun je zonder aanpassingen opeens overal 5x6mm2 aanleggen? Bij bestaande bouw dus nergens, want nergens liggen loze 25mm buizen. En bij nieuwbouw begin je al geeneens aan die gekke onderverdeelconstructie.
Door een kruipruimte zou dat nog wel gaan, hier bijv kan ik vrij makkelijk naar zolder, keuken, schuur carport.
De constructie is op zijn minst wat vreemd inderdaad :)

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Ik "denk" dat dit komt door het vast draaien van de schroeven, vooral als die onderaan met een kammetje verbonden zijn.
Vraag me niet hoe ik dat weet!
(Heb dat zelf ondervonden vorige week......zit nu goed)
Daarom gebruik ik abb met zijn busboard, klik klak en zit recht. :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Precies die zit in m’n badkamer als CAP. Schroefjes kapotgedraaid en roestig. Niet gek na 30 jaar, maar waarom geen roestvrije boutjes met een inbus, zodat je ook nog kracht kan zetten als het aardblok door de 25 mm2 draad niet in een handige schroefhoek zit?
Nee.

[Voor 19% gewijzigd door ericplan op 26-01-2020 17:22]

ZonPHP PVOutput

• Basement
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Idd, na nog een keer goed lezen, lees ik het ook, jammer alleen dat er niet gezegd wat voor hoofdverdeler het is geworden met welke bedrading intern.

• kabeltjekabel
ericplan schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Precies die zit in m’n badkamer als CAP. Schroefjes kapotgedraaid en roestig. Niet gek na 30 jaar, maar waarom geen roestvrije boutjes met een inbus, zodat je ook nog kracht kan zetten als het aardblok door de 25 mm2 draad niet in een handige schroefhoek zit?

[...]

Nee.
Als je ooit inbus in RVS hebt aangedraaid weet je waarom dat een slecht idee is :+

Inbus is per definitie al haat omdat het zo'n beetje de domste vorm is om een koppel over te brengen, en in RVS alleen nog maar meer. Dat spul is namelijk zacht en dan draait die inbus dus gewoon rond. Zolang de kop buiten het oppervlak ligt kun je er dan een gleufje in slijpen en het met een gleufbit alsnog loshalen. Voor dingen die onder het oppervlak zitten... ugh.

Los daarvan gaat het combineren van verschillende metalen ook niet zo fijn. RVS in aluminium zonder montagepasta komt na een tijdje helemaal niet meer los (vriendelijke medewerking van de slijptol uitgezonderd)...

Inbus is iets van ontwerpers en inkopers die zelf nooit iets in elkaar zetten en te incompetent zijn om de uren van de montage en service monteurs te tellen om alle shit te herstellen. Torx, torx, torx!!

Ik las dat de EU zich druk maakt over verschillende telefoonladers. Misschien kunnen ze PH, PZ, inbus en gleuf ook eens verbieden; zou een hoop ellende schelen. :P
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Daarom gebruik ik abb met zijn busboard, klik klak en zit recht. :)
Wel eerst even het standaard 2x6 busboard er uit saneren... da's toch iets meer werk :+

[Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2020 17:48]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:30:
[...]
Als je ooit inbus in RVS hebt aangedraaid weet je waarom dat een slecht idee is :+

Inbus is per definitie al haat omdat het z'n beetje de domste vorm is om een koppel over te brengen, en in RVS alleen nog maar meer. Dat spul is namelijk zacht en dan draait die inbus dus gewoon rond. Zolang de kop buiten het oppervlak ligt kun je er dan een gleufje in slijpen en met het een gleufbit alsnog loshalen. Voor dingen die onder het oppervlak zitten... ugh.

Los daarvan gaat het combineren van verschillende metalen ook niet zo fijn. RVS in aluminium zonder montagepasta komt na een tijdje helemaal niet meer los (vriendelijke medewerking van de slijptol uitgezonderd)...

Inbus is iets van ontwerpers en inkopers die zelf nooit iets in elkaar zetten en te incompetent zijn om de uren van de montage en service monteurs te tellen om alle shit te herstellen. Torx, torx, torx!!
RVS heb je ook in kwaliteiten, niet alles is zacht. Maar zo'n aardblok met schroeven zou prima van één en hetzelfde materiaal gemaakt kunnen worden. Vroeger zou ik gekozen hebben voor messing, nu waarschijnlijk voor RVS. En ja, Torx is prima. Gaat mij erom dat je zo'n boutje vanuit meerdere hoeken kan vastdraaien.

Dat van aluminium en RVS ken ik. Wanneer dat buiten een aantal jaren zit, is de slijptol de enige oplossing.

ZonPHP PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

@kabeltjekabel

Inbus valt en staat met de gebruikte sleutel, veel merken gereedschap geprobeerd aangezien bij ons zo'n beetje alles inbus is maar met Pb heb je geen last en draai je niet alles naar de knoppen, een merk als gedore is bijvoorbeeld een ramp op inbussleutel gebied.

https://www.bol.com/nl/p/...6-delig/9200000127144071/?

Edit:
Bestel hem gewoon met 3x4 :) maar is zo gewisseld hoor, bekabeling hoeft niet eens los maar kan je met automaat en al zo omhoog klappen.
Heb er 2 in mijn dubbele meterkast. ;)

[Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 27-01-2020 09:52. Reden: referral van Google uit link]

• reign-in-pain
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:19
onetime schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Je hebt niet genoeg aan 12 extra plaatsen; bestaande kast handhaven en 2x 12 kast ernaast, met hoofdschakelaar. En de 3fase groepen. Heb je nog ruimte voor wat extra.
Dank voor de reactie, maar waarom bestaande groepen laten zitten? Ik denk niet dat ik de ruimte heb voor een kast erbij.
Ik kom op 10 posities voor gewone groepen + 2 aardlekschakelaar. 4 voor hoofdschakelaar en 4 voor 4p aardlekschakelaar en 4 voor 2 kracht groepen. Totaal (10+4+4+4) 22
Dus dan zou ik nog twee posities voor extra gewonen groepen of 1 kracht groep. Dus met alleen vervangen door 2x12 zou genoeg zijn.

• Lord Anubis
  • Nu online
Zijn de tekeningen die je met trikker maakt conform de NL NEN?

Eventueel natturlijk met NL geïmporteerde symbolen.

[Voor 34% gewijzigd door Lord Anubis op 26-01-2020 22:16. Reden: add a link]

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:50:
@kabeltjekabel

Inbus valt en staat met de gebruikte sleutel, veel merken gereedschap geprobeerd aangezien bij ons zo'n beetje alles inbus is maar met Pb heb je geen last en draai je niet alles naar de knoppen, een merk als gedore is bijvoorbeeld een ramp op inbussleutel gebied.

https://www.bol.com/nl/p/...2NwA_KEAQYAiABEgJRCfD_BwE
Wie z'n referer is dat?

Naja; ik heb PB ;) , maar een wat groter setje... drie setjes. :+ Ook zo'n beetje het enige merk met fatsoenlijke gleufkopschroevendraaiers.

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:54:
[...]

Wie z'n referer is dat?

Naja; ik heb PB ;) , maar een wat groter setje... drie setjes. :+ Ook zo'n beetje het enige merk met fatsoenlijke gleufkopschroevendraaiers.
Mijne >:)
Maar goed bezig dus. (y)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

reign-in-pain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:44:
[...]
Dank voor de reactie, maar waarom bestaande groepen laten zitten? Ik denk niet dat ik de ruimte heb voor een kast erbij.
Ik kom op 10 posities voor gewone groepen + 2 aardlekschakelaar. 4 voor hoofdschakelaar en 4 voor 4p aardlekschakelaar en 4 voor 2 kracht groepen. Totaal (10+4+4+4) 22
Dus dan zou ik nog twee posities voor extra gewonen groepen of 1 kracht groep. Dus met alleen vervangen door 2x12 zou genoeg zijn.
Dit is iets voor de specialisten, maar volgens mij maak je een rekenfout. Als je 10 gewone groepen hebt, zou ik 3x aardlek verwachten. En verder nemen de krachtgroepen bij mij per stuk 4p, niet 2p. Dan kom ik op een totaal van 28, dus 4 posities tekort.

ZonPHP PVOutput

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:10
Een aantal weken geleden heeft Enexis bij ons een slimme meter geplaatst.
Nu zie ik dat alleen maar het laagtarief werkt.
Het normale tarief blijft op 0 staan en bij de uitlezing van de P1 poort met homeassistant zie ik als Power Tariff low staan.

Weet iemand hier wat meer van?
Staat gewoon het dubbel tarief bijvoorbeeld uit of schakelt de meter niet om?
Het gaat om een Sagemcom XS210

Het is wel fijn dat alles via het laagtarief gerekend wordt maar op een naheffing zit ik ook niet te wachten ;)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

thespeed schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:16:
Het normale tarief blijft op 0 staan en bij de uitlezing van de P1 poort met homeassistant zie ik als Power Tariff low staan.

Het is wel fijn dat alles via het laagtarief gerekend wordt maar op een naheffing zit ik ook niet te wachten ;)
En wat zei Enexis daarover?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• onetime
  • Niet online
reign-in-pain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:44:
[...] Dank voor de reactie, maar waarom bestaande groepen laten zitten? Ik denk niet dat ik de ruimte heb voor een kast erbij.
Voor zover ik weet zijn krachtgroepen 4P en 4 posities, 3fase -> 3 aardleks a 2 posities, vandaar...
Dus;
4p Hoofdschakelaar
4p Laadpaal
4p Solar, 4kVA kan eventueel op 1 fase, 2p ivm continue hoge belasting en warmte; ALAMAT
4p Krachtgroep kookplaat (geen 1fase kookgroep, overbelasting van betreffende fase...)
(4p aardlek, optioneel)
6p 3x aardlek (of per groep een alamat, dan vervallen deze)
10p voor gewone groepen.
36p totaal...

p.s. en in jouw berekening vergeet je de 2 krachtgroepen, 8 posities, mee te tellen.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:26
klump4u schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:21:
[...]

En wat zei Enexis daarover?
Zulke reacties mogen niet van @Ardana . _O-

Tweakers moeten behulpzaam en vriendelijk zijn en netjes antwoord geven op vragen van mede Tweakers.

• Tens
  • Registratie: maart 2006

Tens

Advizeur

Heb jij een hoog/laag contract of niet?

vorige week werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog... .

• RTB
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Volgens de handleiding die ik er destijds bij kreeg van Enexis begint een slimme meter na plaatsing standaard op het laagtarief, maar dit zou na een aantal dagen aangepast moeten zijn. Hier staat het ook zo beschreven:

https://www.enexis.nl/con...eter-wisselen-bij-u-thuis

"Na de meterwissel regelen wij uiterlijk binnen 3 dagen de meterinstellingen. Dit doen we op afstand. We zorgen er dan voor dat de software op de meter een update krijgt. Ook zorgen we ervoor dat alle telwerken gaan werken."

Ongeacht of je enkel- of dubbeltarief hebt zouden de telwerken voor levering wel gewoon moeten werken op de bewuste tijdstippen (enkel- of dubbeltarief is slechts een facturatie-dingetje). Voor jouw meter is dat ook zo beschreven:

https://www.enexis.nl/con...eter-sagemcom-xs210-esmr5

"Als u dubbeltarief (piek-dal, dag-nacht, hoog-laag) hebt, ziet u bij LEVERING 1 LAAG de meterstand van de elektriciteit die u afneemt tegen daltarief. LEVERING 2 HOOG duidt op normaaltarief.
Als u enkeltarief hebt, telt u de meterstanden van LEVERING 1 LAAG en LEVERING 2 HOOG bij elkaar op."

Je zou dus zeggen dat Enexis deze meter nog niet op afstand bijgewerkt en actief gemaakt heeft..

[Voor 24% gewijzigd door RTB op 27-01-2020 10:45]

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:10
Tens schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:26:
[...]
Heb jij een hoog/laag contract of niet?
Ja wij hebben een hoog/laag contract.
RTB schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:38:

"Na de meterwissel regelen wij uiterlijk binnen 3 dagen de meterinstellingen. Dit doen we op afstand. We zorgen er dan voor dat de software op de meter een update krijgt. Ook zorgen we ervoor dat alle telwerken gaan werken."

Ongeacht of je enkel- of dubbeltarief hebt zouden de telwerken voor levering wel gewoon moeten werken op de bewuste tijdstippen (enkel- of dubbeltarief is slechts een facturatie-dingetje). Voor jouw meter is dat ook

Je zou dus zeggen dat Enexis deze meter nog niet op afstand bijgewerkt heeft..

[...]
Bedankt voor jullie antwoord.
Denk dat ik dan toch maar even Enexis op bel.
Wij wonen aan de grens met een slecht mobiel bereik.
Dus misschien ligt het daar aan. ;)
Zal nog wel even een terugkoppeling geven wanneer ik meer weet.

• onetime
  • Niet online
thespeed schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:56:
[...] Ja wij hebben een hoog/laag contract.

[...] Bedankt voor jullie antwoord.
Denk dat ik dan toch maar even Enexis op bel.
Wij wonen aan de grens met een slecht mobiel bereik.
Dus misschien ligt het daar aan. ;)
Zal nog wel even een terugkoppeling geven wanneer ik meer weet.
Niet doen, wacht nog maar een paar weken, of tot de volgende jaarafrekening.

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True