28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
De netbeheerders kunnen ook de voorwaarden en wetten lezen en willen toch +/-€700 hebben als je je gascontract opzegt. Terwijl dat gratis is. Maar ze liegen je wel voor. En sturen deurwaarders op mensen af.hesselbeertje schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:07:
[...] Vreemde gedachtengang. Het is niet in orde, dat weet je, maar omdat je er voordeel van hebt doe je net of je gek bent?
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
Ik ben boos over deze oplichting, zeker met al dat dividend wat ze uitbetalen. Laat ze gewoon netjes hun werk doen. Zolang ze dat niet doen vind ik melden bij de jaarafrekening ruim op tijd.
edit: en ze geven toch aan dat het na enige tijd na een update vanzelf goed moet komen?
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 27-01-2020 11:51 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je hebt gelijk mijn telling klopt niet helemaal. Ik kook alleen op gas en wil dat zo houden, dus die vervalt wel en ik heb nu maar 6 gewone groepen. Dus met 24 kom ik er net, maar geen ruimte om uit te breiden met vervanging door groepenkast met 24 posities.onetime schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:18:
[...]
Voor zover ik weet zijn krachtgroepen 4P en 4 posities, 3fase -> 3 aardleks a 2 posities, vandaar...
Dus;
4p Hoofdschakelaar
4p Laadpaal
4p Solar, 4kVA kan eventueel op 1 fase, 2p ivm continue hoge belasting en warmte; ALAMAT
4p Krachtgroep kookplaat (geen 1fase kookgroep, overbelasting van betreffende fase...)
(4p aardlek, optioneel)
6p 3x aardlek (of per groep een alamat, dan vervallen deze)
10p voor gewone groepen.
36p totaal...
p.s. en in jouw berekening vergeet je de 2 krachtgroepen, 8 posities, mee te tellen.
Onderdeel | Aantal posities |
Hoofdschakelaar | 4 |
Laadpaal Groep (Alamat) | 4 |
Solar Groep (Alamat) | 4 |
6 'gewone groepen | 6 |
2 aardlek tbv gewone groepen | 4 |
Totaal (zonder extra ruimte) | 22 |
- Uitbreiding met 2 gewone groepen kosten (incl. aardlek 4 posities) past dus niet met 24 posities kast
- Uitbreiding met 1 kookgroep kosten (aldanniet met met alamat) past dus ook niet met 24 posities kast. Niet dat ik daar nu ambities toe heb
Samenvattend; een kast met 36 posities lijkt noodzakelijk of "bijplaatsen" van een kast met 24 posities
Verwijderd
De inductiekookplat van mijn moeder is stuk, en er valt niets meer aan te doen. Hij heeft het bijna 18 jaar uitgehouden, dus toppie
De vorige inductiekookplaat is op 3-fase via perilex aangesloten. In de meterkast zit ook een 3 fase groep/schakelaar ervoor. Tot zover prima
Ik heb inmiddels een nieuwe aangeschaft. Deze wil ik aansluiten. Op de achterkant van de nieuwe staat dit schema;

De vraag;
(1) Kan ik aansluiten volgens de kolom '400v 2N'? Dat geeft volgens een aansluiting weer op 2 van de 3 fasen van de huidige 3-fasen aansluiting die er al is.
of
(2) Moet ik over naar de kolom '230v 1N'? Als ik goed in mijn kennis zit kan ik die alleen maar juist realiseren als ik in de meterkast een 2-fase kookgroep organiseer. Dat kan, maar liever niet.
Logischerwijs kies ik het liefst voor optie 1, 2 van de 3 fasen van de 3-fasengroep gebruiken en laat ik de groepenkast zoals die nu is. Advies of tips of dat kan/mag ?
Ja, dat kan. Het ding gebruikt maar twee van de drie fasen. Deze optie is in ieder geval beter dan optie (2) waarbij alles op één fase zit.Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:16:
De vraag;
(1) Kan ik aansluiten volgens de kolom '400v 2N'? Dat geeft volgens een aansluiting weer op 2 van de 3 fasen van de huidige 3-fasen aansluiting die er al is.
Het zou kunnen dat deze plaat per fase iets meer stroom trekt dan de oude. Puur hypothetisch, want dat gebeurt allen als je meerdere pitten vol aanzet. Je zou dus kunnen kijken op welke fasen al zware verbruikers zitten en de keuze voor fases daarop kunnen aanpassen. Maar ik vermoed dat het weinig zal uitmaken. Hoe vaak kook je nou op vol vermogen terwijl de vaatwasser én de wasmachine staan te draaien?
Punctuality is the politeness of kings
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Verwijderd
Dat helpt. Ik hoef alleen maar de perilex stekker om te zetten. De draad zit al aan de plaat
Nu alleen nog de sparing in het keukenblad laten vergroten. Het is mooi, en hard, graniet. En laten de vroegere maten van kookplaten nu 1cm kleiner zijn dan tegenwoordig. Nu 49*56, vroeger 48*55.
Ja indien er inderdaad 400V tussen de fasen is. Sommige oude installaties zijn in een verleden gedowngrade van 3-fase naar 1-fase.Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:16:
Nee, dat schema is voor enkelfase 32A groep, daar doen we in Nederland niks mee.Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:16:
(2) Moet ik over naar de kolom '230v 1N'? Als ik goed in mijn kennis zit kan ik die alleen maar juist realiseren als ik in de meterkast een 2-fase kookgroep organiseer. Dat kan, maar liever niet.
Betwijfel dat zeer. Mijn kookplaat werkt gewoon voor de helft als ik 1 ader loshaal.flippy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:58:
90% van de platen, oven en overige prul in huis die meerdere fases gebruikt heeft een 3 fase brug erin zitten die beide fases dus gewoon gelijktrekt naar 400VDC en evenredig belast. alleen de wat goedkopere apparate willen nog wel eens echt de fases gescheiden gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2020 17:27 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Keuken:
1. Oven
2. Boiler
3. Vaatwasser
4. Magnetron
5/6: Kookplaat
Koelkast, moet die ook apart?
Bijkeuken:
7. Wasmachine
8. Droger
Een keuzeschakelaar was/droog is niet meer van deze tijd?
Schuur:
9 en 10?
Zolder:
11. PV installatie
12. Afzuigsysteem douche/toilet (?)
13. Badkamer
14. 15. 16. 17. Beneden, boven, hal en trappen, overige normale verbruikers.
Nog dingen die ik vergeet?
Keuze schakelaar inderdaad niet meer van deze tijd.
Afzuigsysteem verbruikt ook niet zo veel, zou ik zelf ook geen losse groep voor maken.
Heb je nog plannen buiten stopcontacten te plaatsen, deze dan ook eigen groep geven. Mocht er dan een keer een vocht issue zijn kan je die uitgeschakeld laten zonder dat je in het donker zit.
En ga je alamat gebruiken of gewoon ALS? Indien het laatste bedenk dan ook even wat je samen op een ALS zet. Het is bijvoorbeeld niet handig 14 t/m 17 op één ALS te zetten. Anders zit je volledig in het donker in geval van een aardlekfout.
(toekomstige) Elektrische auto
(toekomstige) Warmtepomp
Tegenwoordig is een droger een warmtepompdroger en die kan met de wasmachine op 1 groep. Je hebt van die automatische wasmachine-drogerschakelaars, maar volgens mij mag niet elk type droger daarachter. Kan wel zorgen voor een iets lagere belasting van je hoofdzekering.
Als je 3-fase hebt zou ik de kookplaat groep voorzien van 3-fase.
[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 28-01-2020 11:36 ]
Ik dacht aan erbij op 14-17Septillion schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:25:
Koelkast hoeft niet apart, gebruikt bijna niets. Waar zitten de rest van de stopcontacten in de keuken op?
Duidelijk!Keuze schakelaar inderdaad niet meer van deze tijd.
Afzuigsysteem verbruikt ook niet zo veel, zou ik zelf ook geen losse groep voor maken.
Schuurtje staat in de achtertuin. Daarbij zetten zat ik aan te denken.Heb je nog plannen buiten stopcontacten te plaatsen, deze dan ook eigen groep geven. Mocht er dan een keer een vocht issue zijn kan je die uitgeschakeld laten zonder dat je in het donker zit.
Dat had ik inderdaad ook bedacht. Ik had ook al bedacht dat je de woonkamer en ook boven bij voorkeur splitst in meerdere groepen verdeeld over de aardlekken. Indeling heb ik nog niet gemaakt, was meer aan het tellen zodat ik mijn meterkast kan bestellen (en daarna de zonnepanelen kan laten afroepen, "liggen" nu te verstoffen.En ga je alamat gebruiken of gewoon ALS? Indien het laatste bedenk dan ook even wat je samen op een ALS zet. Het is bijvoorbeeld niet handig 14 t/m 17 op één ALS te zetten. Anders zit je volledig in het donker in geval van een aardlekfout.
ALA's lopen wel lekker door in de prijs zeg. Mja, het is eenmalig, dus die 200 euro meer of minder kost mij ook de kop niet.
Ik laat nu juist nog een CV met gas installeren. En ik heb geen eigen parkeerplek, alhoewel ik wel voor de deur kan staan. Om de hoek staat een openbare laadpaal. Nouja, daar een 18e groep voor maken dan, gewoon op de buitenaansluiting voor.Dre schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:31:
@Pizza_Boom
(toekomstige) Elektrische auto
(toekomstige) Warmtepomp
Tegenwoordig is een droger een warmtepompdroger en die kan met de wasmachine op 1 groep. Je hebt van die automatische wasmachine-drogerschakelaars, maar volgens mij mag niet elk type droger daarachter. Kan wel zorgen voor een iets lagere belasting van je hoofdzekering.
Heb ik niet. Heb nu 1x25A. Mag ik gratis omzetten naar 1x35A, maar naar 3x moet dat opeens 300 euro ofzo kosten.Als je 3-fase hebt zou ik de kookplaat groep voorzien van 3-fase.
Oven, Boiler, kookplaat, magnetron, wasmachine én wasdroger.Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:45:
[...]
Ik dacht aan erbij op 14-17
[...]
Duidelijk!
[...]
Schuurtje staat in de achtertuin. Daarbij zetten zat ik aan te denken.
[...]
Dat had ik inderdaad ook bedacht. Ik had ook al bedacht dat je de woonkamer en ook boven bij voorkeur splitst in meerdere groepen verdeeld over de aardlekken. Indeling heb ik nog niet gemaakt, was meer aan het tellen zodat ik mijn meterkast kan bestellen (en daarna de zonnepanelen kan laten afroepen, "liggen" nu te verstoffen.![]()
ALA's lopen wel lekker door in de prijs zeg. Mja, het is eenmalig, dus die 200 euro meer of minder kost mij ook de kop niet.![]()
[...]
Ik laat nu juist nog een CV met gas installeren. En ik heb geen eigen parkeerplek, alhoewel ik wel voor de deur kan staan. Om de hoek staat een openbare laadpaal. Nouja, daar een 18e groep voor maken dan, gewoon op de buitenaansluiting voor.
[...]
[...]
Heb ik niet. Heb nu 1x25A. Mag ik gratis omzetten naar 1x35A, maar naar 3x moet dat opeens 300 euro ofzo kosten.
Als je nu toch aan het investeren bent, stap lekker over op 3 fasen voor die paar honderd euro.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bij Liander is dat fors duurder geworden. Voor 2017 ging met met +1-3% per jaar omhoog. Maar sindsdien...Illusion schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:38:
[...]
Oven, Boiler, kookplaat, magnetron, wasmachine én wasdroger.
Als je nu toch aan het investeren bent, stap lekker over op 3 fasen voor die paar honderd euro.
2017; €201,71
2018; €242,05 (+20%)
2019; €280,78 (+16%)
2020; €347,51 (+24%)

Elke paar jaar langskomen om de zoveelste revisie van de "slimme" meter op te hangen... gratis. Maar iets waar je zelf wat aan hebt... nee, dat kost klauwen met geld

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-01-2020 12:55 ]
Jup. Stelletje grapjassen daar. Nog erger zelfs:kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:54:
[...]
Bij Liander is dat fors duurder geworden. Voor 2017 ging met met +1-3% per jaar omhoog. Maar sindsdien...
2017; €201,71
2018; €242,05 (+20%)
2019; €280,78 (+16%)
2020; €347,51 (+24%)
Elke paar jaar langskomen om de zoveelste revisie van de "slimme" meter op te hangen... gratis. Maar iets waar je zelf wat aan hebt... nee, dat kost klauwen met geld
- 25A Zekering vervangen door 35A: gratis
- Nieuwe meter plaatsen: gratis
- I.P.V. 1 zekering uitdraaien, er 2 bijdraaien: 347,51 euro. Daarvoor moet ook de meter vervangen worden, maar dat is gratis.
't Is nog erger als je van een smeltzekering naar automaat wil, dan kost het €434,31. En dan krijg je dezelfde aansluitwaarde terug. Om nog maar te zwijgen over het verplaatsen in de meterkast... Das 697,40

In de topicstart zie ik dat met de selectiviteitsfactor van 1,6 is gerekend (25/1,6 is 16A en dus niet voldoende), maar op andere plaatsen lees ik weer dat selectiviteit niet van toepassing is bij een zonneinstallatie op één van de 3 fases (https://www.bespaarbazaar...len-aansluiten-meterkast/ kopje 'selectiviteit'). Geeft dit problemen denken jullie?
Andere optie is nog om het vermogen van de omvormer wat terug te schroeven, dat kan in de software.
[ Voor 3% gewijzigd door DOK op 28-01-2020 14:50 ]
Dein Atem kalt, das Herz in Flammen
Officieel mag dit van de NEN niet zoals jezelf al zegt door de selectiviteits regel.
Ik heb echter zelf ook een 20A alamat op.mijn zonnestroom groep. Mijn collega heeft wel een 5000 watt 25A automaat op een 3x 25A aansluiting. Als je bij de eigen netbeheer automaten kunt is het helemaal geen probleem. Ander geval kun je bij sluiting in je omvormer krijgen dat de netbeheerder zekering ook stuk gaat. Dit gebeurt normaal zelden. Zorg er wel voor dat je verdeelkast rail minimaal 50A aan kan.
Waar je eerder mee in de knoei komt is de interne bedrading van de groepenkast en alle aardlekschakelaars die op dezelfde fase zitten. Die zijn, bij vrijwel elke groepenkast, 40A max. Terwijl de grootste stroom die kan lopen 21+25=46A is.
Dank voor de reactie! Volgens mij kan ik er bij (onder electriciteitsmeter toch?)habbekrats schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:42:
@DeMaartenR
Officieel mag dit van de NEN niet zoals jezelf al zegt door de selectiviteits regel.
Ik heb echter zelf ook een 20A alamat op.mijn zonnestroom groep. Mijn collega heeft wel een 5000 watt 25A automaat op een 3x 25A aansluiting. Als je bij de eigen netbeheer automaten kunt is het helemaal geen probleem. Ander geval kun je bij sluiting in je omvormer krijgen dat de netbeheerder zekering ook stuk gaat. Dit gebeurt normaal zelden. Zorg er wel voor dat je verdeelkast rail minimaal 50A aan kan.

Je laatste zin is voor mij redelijk cryptisch en komt zo te zien overeen met de laatste opmerking van Exigence. Hoe kan ik dit het beste controleren?
[ Voor 5% gewijzigd door DOK op 28-01-2020 15:09 ]
@Verwijderd Ik ben benieuwd hoe je dit realiseert en wat dit gaat kosten. Zit met hetzelfde probleem (mijn nieuwe inductie wordt vermoedelijk 78cm (gat in het graniet is 75cm breed...).Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:07:
Thx![]()
Nu alleen nog de sparing in het keukenblad laten vergroten. Het is mooi, en hard, graniet. En laten de vroegere maten van kookplaten nu 1cm kleiner zijn dan tegenwoordig. Nu 49*56, vroeger 48*55.
Verwijderd
Ik heb het met een diamant schijf in de flex met een goede afzuiging gedaan, moest aan beide zijden ca 2 cm weg.aard01 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:59:
[...]
@Verwijderd Ik ben benieuwd hoe je dit realiseert en wat dit gaat kosten. Zit met hetzelfde probleem (mijn nieuwe inductie wordt vermoedelijk 78cm (gat in het graniet is 75cm breed...).
@Pizza_Boom vergeet niet een goede verdeling van de wcd (wand contact dozen) en dan met name in de keuken. Een beetje waterkoker is 2000 - 2200 Watt. Een frituurpan nog veel meer. Bij 3 fasen ook de groepen goed verdelen over de verschillende fasen. Ikzelf ga alle elektra laten vervangen en kom er achter dat het bijna noodzakelijk is om de wcd bij het aanrecht te verdelen over verschillende groepen. Ik zou best nog een espressomachine willen hebben.Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:02:
14. 15. 16. 17. Beneden, boven, hal en trappen, overige normale verbruikers.
Nog dingen die ik vergeet?
En voor de algemene groepen waarop ook de verlichting zit een praktische verdeling maken over de groepen zodat bij uitval van een groep niet een gehele verdieping of gedeelte van het huis donker is.
Als er ruimte is ook een grote groepenkast laten monteren. Dan is het in de toekomst makkelijk uit te breiden voor bijvoorbeeld een elektrische auto of pv-panelen.
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Vandaag een brief ontvangen van Enexis dat ze de slimme meter niet uit kunnen lezenhabbekrats schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:39:
@thespeed Hier duurde het een dikke week voor de de tarief omschakeling mee ging doen. Overigens is het verschil tussen Hoog/Laag iets meer dan 1 cent. Dus de nahefing zal wel meevallen.
waardoor de software niet bijgewerkt kan worden.
Ze gaan er van uit dat de communicatiemodule van de meter niet meer werkt en dat deze vervangen moet worden.
Denk dat ik maar even aangeef dat wij nogal last hebben van een slecht mobiel netwerk. (grensstreek)
Ben benieuwd op wat van mobiel netwerk Enexis zit.
De slimme meter geeft ook -124dBm aan als signaal (dat blijkt een vrij zwak signaal te zijn).
Ik moet even kijken, maar het verdelen (of voorbereiden, keuken stond nog niet direct op de nominatie om te vervangen) was wel een idee. Ook over de verschillende algemene groepen zoals hieronder genoemd.factor15 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:47:
@Pizza_Boom vergeet niet een goede verdeling van de wcd (wand contact dozen) en dan met name in de keuken. Een beetje waterkoker is 2000 - 2200 Watt. Een frituurpan nog veel meer. Bij 3 fasen ook de groepen goed verdelen over de verschillende fasen. Ikzelf ga alle elektra laten vervangen en kom er achter dat het bijna noodzakelijk is om de wcd bij het aanrecht te verdelen over verschillende groepen. Ik zou best nog een espressomachine willen hebben.
Dat is bij mijn ouderlijk huis heel handig. De woonkamer zit op 3 of 4 groepen, met de bovenliggende slaapkamers. Het hele huis is dus alleen donker als de ALS eruit klapt.En voor de algemene groepen waarop ook de verlichting zit een praktische verdeling maken over de groepen zodat bij uitval van een groep niet een gehele verdieping of gedeelte van het huis donker is.
In de hoogte niet, in de breedte wel. PV heb ik al rekening mee gehouden, die heb ik namelijk al besteld.Als er ruimte is ook een grote groepenkast laten monteren. Dan is het in de toekomst makkelijk uit te breiden voor bijvoorbeeld een elektrische auto of pv-panelen.
Ik zou eens moeten kijken wat ons tosti ijzer doet. Vroeger, toen ik nog een schoolgaand pizzatje was, stond het tosti ijzer vaak aan met de waterkoker of het koffiezetapparaat. Tussen de middag tosti, pa koffie en ma thee.Septillion schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:09:
@Pizza_Boom @factor15 Meerdere groepen bij het aanrecht is wel een fijne luxe natuurlijk. Maar aan de andere kant, wanneer heb je de waterkoker en frituur nu tegelijk aan? Dat zijn eigenlijk de enige twee echte vreters die ik me kan bedenken. Espressomachine etc loopt zo'n vaart niet. En zelfs met frituur en waterkoker blijf je door de korte duur van de waterkoker makkelijk onder de B karakteristiekOfwel, zou er niet voor gaan breken.
Bedoel je niet de kabel naar de omvormer ipv de bedrading in de groepenkast?Exigence schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:44:
Eventueel een 20A of 25A groep plaatsen achter de 25A hoofzekering zou je nog over kunnen discussiëren. Of het mag of niet. Indien met de juiste diameter bedraad en bekabeld levert het echter niet een gevaarlijke situatie op.
Waar je eerder mee in de knoei komt is de interne bedrading van de groepenkast en alle aardlekschakelaars die op dezelfde fase zitten. Die zijn, bij vrijwel elke groepenkast, 40A max. Terwijl de grootste stroom die kan lopen 21+25=46A is.
25A -> 20A (alamat) -> kabel -> Omvormer
Ik zie eigenlijk niet in op welk moment er een stroom van 46A kan lopen, als de kabel kortsluit dan knals de 20A zekering (en waarschijnlijk de 25A ook) er toch uit?
Wel kan je eventueel een andere reden hebben om dingen specifiek af te willen kunnen schakelen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Echt tosti-ijzer 700W. Een contactgril tussen de 700W en 1500W gemiddeld. Maar tenzij je liters thee aan het maken bent zal dat geen probleem zijn om samen aan te hebben voor de korte duur. Nogmaals, heb je de mogelijkheid twee groepen aan te leggen zou ik dat doen. Maar zou er niet voor slopen. Zeker omdat Murphy zegt dat je (vriendin/vrouw) het toch voor elkaar krijgt ze als nog allemaal op dezelfde groep te prikkenPizza_Boom schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:26:
Ik zou eens moeten kijken wat ons tosti ijzer doet. Vroeger, toen ik nog een schoolgaand pizzatje was, stond het tosti ijzer vaak aan met de waterkoker of het koffiezetapparaat. Tussen de middag tosti, pa koffie en ma thee.
Maak eens een schema van je groepenkast en teken daar de stromen in die maximaal kunnen gaan lopen bij maximale opbrengst en tegelijkertijd maximaal verbruik.Wolly schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:13:
[...]
Bedoel je niet de kabel naar de omvormer ipv de bedrading in de groepenkast?
25A -> 20A (alamat) -> kabel -> Omvormer
Ik zie eigenlijk niet in op welk moment er een stroom van 46A kan lopen, als de kabel kortsluit dan knals de 20A zekering (en waarschijnlijk de 25A ook) er toch uit?
Wordt zo ongelooflijk vaak over het hoofd gezien bij het toepassen van omvormers >3,6kw, ook door professionele installateurs.
[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 29-01-2020 10:24 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 29-01-2020 10:26 ]
Dat is wel heel makkelijk, die heb ik nog niet. Maar inderdaad, bij ons vroeger zaten ze ook op dezelfde contactdoos. Vandaar koffie of thee samen met een tosti. We hebben zo'n mini contactgril en een tostiijzer, meestal pak ik de gril. Gaat meer in.Septillion schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:21:
[...]
Echt tosti-ijzer 700W. Een contactgril tussen de 700W en 1500W gemiddeld. Maar tenzij je liters thee aan het maken bent zal dat geen probleem zijn om samen aan te hebben voor de korte duur. Nogmaals, heb je de mogelijkheid twee groepen aan te leggen zou ik dat doen. Maar zou er niet voor slopen. Zeker omdat Murphy zegt dat je (vriendin/vrouw) het toch voor elkaar krijgt ze als nog allemaal op dezelfde groep te prikken
veel mensen vergeten dat de oven/magnetron en afwasmachine vaak tegelijk aanstaan in de keuken. dan is alles eignelijk al op qua reserve. als je dan nog eens even snel de waterkoker of senseo pakt sta je in het donker.Septillion schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:09:
@Pizza_Boom @factor15 Meerdere groepen bij het aanrecht is wel een fijne luxe natuurlijk. Maar aan de andere kant, wanneer heb je de waterkoker en frituur nu tegelijk aan? Dat zijn eigenlijk de enige twee echte vreters die ik me kan bedenken. Espressomachine etc loopt zo'n vaart niet. En zelfs met frituur en waterkoker blijf je door de korte duur van de waterkoker makkelijk onder de B karakteristiekOfwel, zou er niet voor gaan breken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 29-01-2020 11:18 ]
Komt dat vaak voor? Oven/magnetron is voor het eten, afwasmachine is na het eten, vaak zelfs 's nachts.flippy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:10:
[...]
veel mensen vergeten dat de oven/magnetron en afwasmachine vaak tegelijk aanstaan in de keuken.
Signatures zijn voor boomers.
hier niet. machine doet er 3,5 uur over. is wel lekker stil dus die draait waneer het kan. meestal word hij volgegooid vlak voor het eten maken met alle vuile vaat die nog in huis verspreid ligt.Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:50:
[...]
Komt dat vaak voor? Oven/magnetron is voor het eten, afwasmachine is na het eten, vaak zelfs 's nachts.
Ja, klopt helemaal. Dat het niet gebeurt wil nog niet zeggen dat het dan ook goed is?Septillion schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:25:
@Exigence Maar dat is met een 35A hoofsaansluiting (zoals hij nu heeft) alleen nog maar erger. Maar schijnbaar is dat de standaard (correct me if i'm wrong) aangezien ik nog nooit iemand heb gehoord waar de bekabeling voor de automaten is aangepast bij PV... De kans is natuurlijk ook redelijk klein dat het gebeurd.
Veel zonnepaneelinstallateurs doen maar wat heb ik soms het idee.
Gaat nog niet eens om de bedrading naar de automaten, maar meer om de maximale stroom door de aardlekschakelaar (meeste aardlekschakelaars in huizen zijn max 40A) en de bedrading daarvoor.
Zie ook: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 29-01-2020 14:37 ]
Partij komt de aarde draad aanleggen (waren ze vergeten
Dit zal hoogstwaarschijnlijk een 6mm aderige groen/geel kabel zijn, wat prima zal zijn.
Moet deze vanaf de constructie/frame aangesloten worden op de aarde van de omvormer of direct naar de meterkast? Ik krijg van hun niet echt een duidelijk antwoord, dus wellicht dat hier iemand het weet zodat ik achteraf niet voor verassingen sta.
5120Wp Oost/West - PV Output

Maar kan mij ook herinneren dat ik wel eens iets anders heb gelezen...
[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 29-01-2020 16:13 ]
Toch zie ik heel veel bestaande groepenkasten waarin 3-fase ALS-en worden gebruikt.
Welk risico wordt hiermee gelopen? Is het nodig om een bestaande groepenkast om te bouwen naar een groepenkast met voor iedere fase een eigen ALS?
Maar als je een krachtgroep hebt, dan wil je liever een Alamat. Zelfs bij 1 < 5 krachtgroepen, is het handiger om alamats te nemen. Theoretisch mogen die ook wel achter één 3-fase ALS.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
4 polige aardlekschakelaar voor enkelfase eindgroepen was verboden in de laatste uitgave van de NEN1010, maar is met een correctieblad afgezwakt tot een aanbeveling het niet te doen.aard01 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:44:
Een drie-fase aansluiting beveiligen met een 3-fase ALS waarna iedere fase via een eigen enkelfase installatie automaat de woning ingaat. Ik heb begrepen in de begin-post dat dit niet is toegestaan. Iedere fase zou zijn eigen ALS moeten hebben.
Toch zie ik heel veel bestaande groepenkasten waarin 3-fase ALS-en worden gebruikt.
Welk risico wordt hiermee gelopen? Is het nodig om een bestaande groepenkast om te bouwen naar een groepenkast met voor iedere fase een eigen ALS?
De kasten waar het nog wel gebeurd is dit louter een centenkwestie.
Je moet het niet doen omdat capacitieve lekstroom in de ene fase de benodigde lekstroom in een andere fase voordat de ALS tript hoger wordt. In de NPR5310 staat dit mooi uitgewerkt; een 30 mA aardlek in L2 wordt waargenomen als een aardlek van 22 mA indien er in L1 een capacitieve lekstroom van 10 mA aanwezig is. Dat wil je niet, en vandaar de aanbeveling geen 4 polige aardlekschakelaars te gebruiken voor enkelfase eindgroepen.
Ik kan me eigenlijk niet bedenken wanneer niet.Septillion schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:09:
@Pizza_Boom @factor15 Maar aan de andere kant, wanneer heb je de waterkoker en frituur nu tegelijk aan?
[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2020 13:25 ]
xmvk is dunner en daardoor goedkoper en dus soms beter weg te werken. daarentegen mag je xmvk b.v. niet bundelen.rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:34:
Zijn er redenen om specifiek voor XMvK i.p.v. installatiekabels te kiezen voor binnenshuis?
[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 31-01-2020 21:38 ]
Hoe bedoel je "XMvK i.p.v. installatiekabels"? XMVK is een type installatiekabel.rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:34:
Zijn er redenen om specifiek voor XMvK i.p.v. installatiekabels te kiezen voor binnenshuis?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik bedoel een XMvK kabel vs. drie afzonderlijke VD draden in een buis (in het geval van bijvoorbeeld een groep verleggen).Xander schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:43:
[...]
Hoe bedoel je "XMvK i.p.v. installatiekabels"? XMVK is een type installatiekabel.
Met vd draad moet de pvc leiding moet altijd gesloten zijn en mag je nergens geen vd draad zien en met xmvk mag je open bochten maken.rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:07:
[...]
Ik bedoel een XMvK kabel vs. drie afzonderlijke VD draden in een buis (in het geval van bijvoorbeeld een groep verleggen).
En ader moet altijd dubbel afgeschermd zijn.
aderisolatie>buis
aderisolatie>mantel van de kabel. (bij kabel)
[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 31-01-2020 22:13 ]
Ah, installatiekabel i.p.v. installatiedraden dus.rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:07:
[...]
Ik bedoel een XMvK kabel vs. drie afzonderlijke VD draden in een buis (in het geval van bijvoorbeeld een groep verleggen).
Het grootste verschil is de installatiemethode. Draad moet in buis of iets anders geschikts (koker o.i.d.) worden geïnstalleerd, met kabel heb je wat meer vrijheid. Als je kabel in buis legt kun je open bochten maken, i.p.v. dat de buis geheel gesloten moet zijn. Je kunt de buis ook achterwege laten en de kabel met spijkerclips vastzetten. Kabel is ook geschikter om door een kruipruimte te leggen en sommige componenten lenen zich beter voor kabelinvoer dan voor buisinvoer (spatwaterdicht opbouwmateriaal bijvoorbeeld).
Draad in buis heeft als voordeel dat je er achteraf nieuwe draad doorheen kunt trekken.
Als je leidingen in beton wilt storten of in de muur wil frezen zou ik voor draad in buis kiezen (vanwege de vervangbaarheid). Wil je een extra groep aanleggen door de kruipruimte, kies dan kabel. Ga je een opbouwinstallatie in de schuur maken? Ik zou kabel kiezen voor het installatiegemak (open bochten etc.) maar draad in buis geeft soms meer flexibiliteit (schakelaar + WCD aanleggen door simpelweg een extra draad te trekken, ipv een andere kabel te moeten kopen).
Maar voor veel klusjes kan beiden gewoon... wat moet je precies doen?
Suggereer je hiermee, dat je in NL een kabel mag instorten in beton, of in het stucwerk mag wegwerkenXander schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:20:
[...]
.........................
Als je leidingen in beton wilt storten of in de muur wil frezen zou ik voor draad in buis kiezen (vanwege de vervangbaarheid)........................
Dit is heel normaal in o.a. Duitsland en Engeland; daar hebben ze speciale platte kabels voor, die kan je altijd wel kwijt in het stucwerk.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik ben verbluft!painkill schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:15:
Ja dit mag, maar is zeker niet de standaard in nederland.
En mag je die platte kabel dan ook hier gebruiken? Ik heb nog een rol van 3x 2,5mm2 liggen; BS (British Standard) goedgekeurd natuurlijk...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja dat mag. Erg gangbaar is het niet. En het is wel zaak om kabel te gebruiken die ervoor geschikt is, niet dat je stucwerk gaat verkleuren door reacties met het mantelmateriaal ofzo.Naalroc schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:11:
[...]
Suggereer je hiermee, dat je in NL een kabel mag instorten in beton, of in het stucwerk mag wegwerken
Dit is heel normaal in o.a. Duitsland en Engeland; daar hebben ze speciale platte kabels voor, die kan je altijd wel kwijt in het stucwerk.
Je kunt in ingestorte of gefreesde leidingen natuurlijk ook kabel trekken, om even terug te komen op het verschil tussen kabel en draad. Maar daarmee maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.
Vandaar dat ik voor die situatie dus draad in buis zou kiezen.
Geen idee wat voor kabel dat is en of dat aan de hier gebruikelijke normen voldoet. Is het spul wel dubbel geïsoleerd?Naalroc schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:18:
[...]
Ik ben verbluft!
En mag je die platte kabel dan ook hier gebruiken? Ik heb nog een rol van 3x 2,5mm2 liggen; BS (British Standard) goedgekeurd natuurlijk...
NEN1010 heeft een voorbeeldlijst met geschikte kabeltypen, daar staan deze typen installatiekabel:
- XMvK
- YMvKmb,
- YMvKmb rss,
- YMvKmb ss
- YMz1Kmbzh,
- YMz1Kmbzh rss,
- YMz1Kmbzh ss
- YMz1Kmbfbzh,
- SMz1Kmbfbzh
- YMvKafasmb,
- YMz1Kafasmbzh,
- V-YMvKafasmb,
- Z1-YMz1Kafasmbzh,
- VS-YMvKafasmb,
- Z1S-YMz1Kafasmbzh
[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 31-01-2020 23:31 ]

Welke is het meest geschikt voor HSB ( houtskeletbouw ) ? Zijn er voorkeuren, b.v. i.v.m bochten ( minimale radius )? Moet wel een minimaal Y zijn in verband met bundel mogelijkheid.Xander schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:18:
[...]
NEN1010 heeft een voorbeeldlijst met geschikte kabeltypen, daar staan deze typen installatiekabel:
- XMvK
- YMvKmb,
- YMvKmb rss,
- YMvKmb ss
- YMz1Kmbzh,
- YMz1Kmbzh rss,
- YMz1Kmbzh ss
- YMz1Kmbfbzh,
- SMz1Kmbfbzh
- YMvKafasmb,
- YMz1Kafasmbzh,
- V-YMvKafasmb,
- Z1-YMz1Kafasmbzh,
- VS-YMvKafasmb,
- Z1S-YMz1Kafasmbzh
Hierzo enige uiteg van enkele typen, maar wat voor HSB nu de beste keuze is
Dan is de kabel niet meer volledig dubbel geïsoleerd. Dus niet volgens de norm, lijkt mij. Plus de aarde ader is dunner.Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:16:
DAnk @Xander ; die Engelse kabel is dubbel geïsoleerd, alleen de PE draad is blank; die ligt dus tussen de L en de N draad; ik 'vermoed' dat die blanke aarde draad hier niet op prijs wordt gesteld. In de UK wordt een stukje geel/groen isolatie over het blanke deel getrokken, daar waar het een doos of verdeelpunt binnen komt, dus dat blanke stuk zie je dan niet meer.
[Afbeelding]
[ Voor 35% gewijzigd door Lord Anubis op 01-02-2020 05:28 . Reden: tweede quote ]
Bij draka staat een uitleg over de nieuwe CPR2016 https://www.draka-cpr.nl/faq/
In een woonhuis kun je normaal met DCA aan de gang, een houtskelet woning denk ik ook.
De ss soepel zijn met de huidige insteek wcd's niet handig of overal voldoende lange adeeindhulzen aanpersen met ook nog een juist model tang.
[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 01-02-2020 09:19 ]
Het mocht niet van de NEN 1010painkill schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:15:
Ja dit mag, maar is zeker niet de standaard in nederland.
Wat huidige stand is weet ik niet daar de NORM altijd een euro per pagina kost.Tot enkele jaren geleden gold in NEN 1010 de eis dat leidingen die in wanden of vloeren waren aangebracht, zodanig werden aangelegd dat vervanging mogelijk was. Bij de toepassing van VD-draad is deze vervanging goed mogelijk omdat draden in buizen moeten zijn ondergebracht en wel zodanig dat de draden gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dit betekent onder andere dat het aantal draden in een buis beperkt is. Voor kabels gold ook de eis dat, als deze in de wand werden aangebracht, zij vervangbaar moesten zijn en dus in een buis werden aangebracht.
Mocht het niet , of MAG het niet?bouwfraude schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:48:
[...]
Het mocht niet van de NEN 1010
[...]
................
De Norm wordt steeds meer internationaal, in Duitsland is het heel gewoon alle kabels gewoon in de muur te leggen en dicht te smeren. Het is dus niet onveilig in Duitsland maar NL wordt het niet handig gevonden om bij reparatie/vervanging de muur open te halen en nieuwe kabel te leggen.
Kosten technisch is kabel in de muur onder de spachtelputs misschien iets goedkoper.
Stel dat je je huis volgens de Duitse norm laat bouwen en aanleggen en dit afspreekt met de Aannemer zie ik het probleem niet afgezien van de wettelijke kant. Duitse huizen zijn even veilig als Nederlandse.
[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 01-02-2020 11:40 ]
Die veiligheid begrijp ik, want in Engeland en Duitsland zal de veiligheid zeker voldoende zijn; maar de 'voorschriften' ?
Als je in NL een huis of ander bouwwerk gaat/laat bouwen moet je naar de gemeente voor een bouwvergunning. In deze vergunning volgens bouwbesluit wordt altijd verwezen naar de normen waaronder de NEN1010. Een bouwer/aannemer gaat hier niet zomaar wat anders doen.Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:11:
Dank; en wat is het antwoord op mijn vraag? mocht het niet of mag het niet.
Die veiligheid begrijp ik, want in Engeland en Duitsland zal de veiligheid zeker voldoende zijn; maar de 'voorschriften' ?
Als eigenaar van een bestaande woning kun je van alles in je huis doen, hoewel je formeel verplicht bent om volngens de NEN3140 inspecties te (laten) doen. Bij dit soort inpecties waar ik bedrijfs matig mee te maken krijg staan altijd opmerkingen als zaken niet volgens de dan geldende NEN1010 aangelegd zijn.
Er vanaf wijken kom je soms pas in de problemen als het faliekant mis gaat en in juridische ellende terecht komt. Er zijn ooit een paar zaken geweest met verzekeraars die niet uitkeren bij bv brand . Je moet dan juridisch aantonen dat de installatie veilig was en de oorzaak niet bij de gebruikte installatie methode ligt.
Dit mag naar mijn idee niet dubbel geïsoleerd heten, er zit geen dubbele isolatie tussen de actieve geleiders en de PE geleider.Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:16:
DAnk @Xander ; die Engelse kabel is dubbel geïsoleerd, alleen de PE draad is blank; die ligt dus tussen de L en de N draad; ik 'vermoed' dat die blanke aarde draad hier niet op prijs wordt gesteld. In de UK wordt een stukje geel/groen isolatie over het blanke deel getrokken, daar waar het een doos of verdeelpunt binnen komt, dus dat blanke stuk zie je dan niet meer.
[Afbeelding]
De PE geleider lijkt dunner, dat is sowieso een NEN1010 no-go. Pas bij aders groter dan 16mm² mag de PE-geleider onder voorwaarden dunner zijn.
Uit mijn lijst? Gewoon de YMvKmb of YMz1Kmbzh, extra's als supersoepel, functiebehoud of EMC-afscherming ga je thuis niet nodig hebben.Lord Anubis schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 05:09:
[...]
Welke is het meest geschikt voor HSB ( houtskeletbouw ) ? Zijn er voorkeuren, b.v. i.v.m bochten ( minimale radius )? Moet wel een minimaal Y zijn in verband met bundel mogelijkheid.
Hierzo enige uiteg van enkele typen, maar wat voor HSB nu de beste keuze is
Zoals het er staat, het mocht niet. Verleden tijd.
Waar uit blijkt de verplichting voor zo'n inspectie bij een woonhuis?habbekrats schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:22:
Als eigenaar van een bestaande woning kun je van alles in je huis doen, hoewel je formeel verplicht bent om volngens de NEN3140 inspecties te (laten) doen.

Bedrijfsmatig: uit arbowetgeving (je moet een veilige werkomgeving voor werknemers hebben) en vaak ook uit verzekeringsvoorwaarden. Maar een NEN3140 keuring voor thuis heb ik nog nooit van gehoord.
Als eigenaar van een woning mag je dat allemaal zelf weten of je wel of geen onderhoud aan je installatie laat doen. Overigens is de techneuten club nog steeds bezig de NTA8025 om te zetten naar NEN8025 ook wel de woning APK genoemd. Op zicht ben ik hier wel voorstander van alleen niet volgens de winkelnering van Doekle Terpstra.
In een installatie zitten tegenwoordig steeds meer ALS met elektronica en lijkt me echt wel noodzakelijk om deze periodiek eens te laten meten. Alleen de testknop die niemand gebruikt zegt ook niet alles.
Die apk is zeker een goed plan, maar ook al heb je alles volgens nen1010 het is een moment opname dus met een warmtebeeld camera kijken zoals met de nen3140 keuringen heeft natuurlijk weinig zin als er geen load op staat.habbekrats schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:15:
@Xander
Als eigenaar van een woning mag je dat allemaal zelf weten of je wel of geen onderhoud aan je installatie laat doen. Overigens is de techneuten club nog steeds bezig de NTA8025 om te zetten naar NEN8025 ook wel de woning APK genoemd. Op zicht ben ik hier wel voorstander van alleen niet volgens de winkelnering van Doekle Terpstra.
In een installatie zitten tegenwoordig steeds meer ALS met elektronica en lijkt me echt wel noodzakelijk om deze periodiek eens te laten meten. Alleen de testknop die niemand gebruikt zegt ook niet alles.
Maar het hele slechte raap je er wel uit, dat wel.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik lees vaak dat mensen bijvoorbeeld een losse garagebox in de tuin hebben en daar een groepenkastje in maken, maar door de selectiviteit kun je daar vaak maar 10A groepen in gebruiken als je ze in de hoofdkast op 16A hebt zitten, achter een 3x25A hoofdaansluiting.
Waarom zou je dat doen? Waarom zeker je niet gewoon op 16A af in je hoofdkast en ga je in het bijgebouw desnoods door een hoofdschakelaar (zodat je eventueel met 1 actie het bijgebouw spanningsloos kan schakelen) en daarna direct je stopcontacten? Dan heb je gewoon de volledige 16A in het bijgebouw, blijf je selectief en afgezekerd.
Het enige nadeel is dat als er een groep uitklapt dat je even naar het huis moet lopen voor het knopje, maar dat is volgens mij alles.
Of is het volgens de regels ook daadwerkelijk niet toegestaan op deze manier?
Wij hebben 3 fasen, en ik ga naar buiten met een YmvK-as kabel. De sauna kachel is 8 kW, en wordt in de sauna aangesloten met een silconekabel. 3 fasen + Nul + aarde. Geen probleem allemaal, meterkast is al geschikt.
Echter in de gebruiksaanwijzing van de kachel staat;
Sauna heater insulation resistance: The sauna heater heating elements may absorb moisture from air, e.g. during storage.
This may cause bleeder currents. The moisture will be gone after a few heating sessions. Do not connect the heater powersupply through a ground fault interrupter
Volgens mij is een ground fault interrupter een aardlekschakelaar.
Als je buiten en met vocht bezig bent is dit toch niet handig/veilig om aan te sluiten zonder aardlekschakelaar?
Kan iemand mij advies geven?
Heb de sauna leverancier en de fabrikant van de kachel (Helo Ringo black 8 kW) al gevraagd, maar die verwijzen naar de manual en naar elkaar. Schiet ik dus niks mee op.
Ronald
Voltooid verleden tijd. Het mag nu helaas wel.
Overigens zie ik die Duitsers altijd bezig met 68mm gaten voor inbouwdozen, bijv. deze;
https://www.rexel.nl/nln/...ouwdoos-68mm/p/2700327898
Dat is dan wel weer leuk om bij een reeds afgewerkte muur een doos bij te maken
Lijkt me een slecht idee zo'n ding zonder aardlekschakelaar te gebruiken. En als je het al doet... moet je een heel lage weerstand over je aardpen hebben.jannus66 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:12:
Hallo, Ik ben een sauna aan het bouwen. Een barrelsauna, voor buiten.
Wij hebben 3 fasen, en ik ga naar buiten met een YmvK-as kabel. De sauna kachel is 8 kW, en wordt in de sauna aangesloten met een silconekabel. 3 fasen + Nul + aarde. Geen probleem allemaal, meterkast is al geschikt.
Echter in de gebruiksaanwijzing van de kachel staat;
Sauna heater insulation resistance: The sauna heater heating elements may absorb moisture from air, e.g. during storage.
This may cause bleeder currents. The moisture will be gone after a few heating sessions. Do not connect the heater powersupply through a ground fault interrupter
Volgens mij is een ground fault interrupter een aardlekschakelaar.
Als je buiten en met vocht bezig bent is dit toch niet handig/veilig om aan te sluiten zonder aardlekschakelaar?
Kan iemand mij advies geven?
Heb de sauna leverancier en de fabrikant van de kachel (Helo Ringo black 8 kW) al gevraagd, maar die verwijzen naar de manual en naar elkaar. Schiet ik dus niks mee op.
Ronald
[ Voor 51% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2020 16:14 ]
Lijkt mij ook, maar waarom zou dat zo expliciet in de gebruiksaanwijzing staan, Ga ik ook niet doen, vraag mij alleen af wat voor nadeel het kan hebben om wel een ALS te gebruiken.kabeltjekabel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:13:
[...]
Lijkt me een slecht idee zo'n ding zonder aardlekschakelaar te gebruiken. En als je het al doet... moet je een heel lage weerstand over je aardpen hebben.
Dat dat ding tript als je elementen lekken naar aarde. En dan gaan mensen weer klagen dat het ding het niet doet. Mensen die doodgezapt worden klagen nietjannus66 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:17:
[...]
Lijkt mij ook, maar waarom zou dat zo expliciet in de gebruiksaanwijzing staan, Ga ik ook niet doen, vraag mij alleen af wat voor nadeel het kan hebben om wel een ALS te gebruiken.
Mogelijk in (keuken via kruipruimte) en buitenshuis een extra groep creëren en elektra in mijn kelder aanleggen.Xander schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:20:
[...]
In welke wet, wetsartikel of (n)en norm staat dat je formeel verplicht een nen3140 keuring te laten verrichten aan je bestaande woning?habbekrats schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:22:
[...]
Als je in NL een huis of ander bouwwerk gaat/laat bouwen moet je naar de gemeente voor een bouwvergunning. In deze vergunning volgens bouwbesluit wordt altijd verwezen naar de normen waaronder de NEN1010. Een bouwer/aannemer gaat hier niet zomaar wat anders doen.
Als eigenaar van een bestaande woning kun je van alles in je huis doen, hoewel je formeel verplicht bent om volngens de NEN3140 inspecties te (laten) doen. Bij dit soort inpecties waar ik bedrijfs matig mee te maken krijg staan altijd opmerkingen als zaken niet volgens de dan geldende NEN1010 aangelegd zijn.
Er vanaf wijken kom je soms pas in de problemen als het faliekant mis gaat en in juridische ellende terecht komt. Er zijn ooit een paar zaken geweest met verzekeraars die niet uitkeren bij bv brand . Je moet dan juridisch aantonen dat de installatie veilig was en de oorzaak niet bij de gebruikte installatie methode ligt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat vandaan hebt, want die verplichting kende ik nog niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Basement op 01-02-2020 19:34 ]
Dit is wel interessant of dat mag of niet in NL. Het is eigenlijk niet zo verschillend van een grondkabel met aardscherm. Daar is de aarde (litze) ook blank en doen we ook een geel/groene tape of tule omheen in lasdozen. Ook in de VS is de aardedraad blank.Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:16:
[Afbeelding]
maar de UK (British Standards approved)??? dat komt toch wel heel dichtbij, als willen ze vanaf nu weer "Zelfstandig" zijn...
En heel dicht bij huis: inderdaad, de PE geleider in een aardscherm kabel is ook blank!!!
Dat komt omdat die verplichting er niet is.Basement schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:23:
[...]
In welke wet, wetsartikel of (n)en norm staat dat je formeel verplicht een nen3140 keuring te laten verrichten aan je bestaande woning?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat vandaan hebt, want die verplichting kende ik nog niet.
Echter zit er dan nog wel een extra laag isolatie tussen de actieve geleiders en het aardscherm...Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:26:
En heel dicht bij huis: inderdaad, de PE geleider in een aardscherm kabel is ook blank!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 01-02-2020 21:32 ]
Ja dat weet ik ook. Ik ben alleen benieuwd naar waar hij die wijsheid vandaan heeft.Xander schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:31:
[...]
Dat komt omdat die verplichting er niet is.
[...]
Echter zit er dan nog wel een extra laag isolatie tussen de actieve geleiders en het aardscherm...
[Afbeelding]
Schoot me nog wat te binnen, een 25A automaat op een 3x25A aansluiting heeft toch weinig zin? Dan klappen ze er allebei toch zo ongeveer tegelijk uit?habbekrats schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:42:
@DOK
Misschien dat ik dan voor de zekerheid een 20A automaat er tussen plaats en de omvormer van 5000W naar 4500W limiteer.
[ Voor 7% gewijzigd door DOK op 02-02-2020 01:14 ]
Heeft wel zin als je circuitweerstand aan de hoge kant is. Voor C25 moet je een kortsluitstroom van 250A halen, voor B25 nog maar 125ADOK schreef op zondag 2 februari 2020 @ 01:05:
[...]
Schoot me nog wat te binnen, een 25A automaat op een 3x25A aansluiting heeft toch weinig zin? Dan klappen ze er allebei toch zo ongeveer tegelijk uit?
Misschien dat ik dan voor de zekerheid een 20A automaat er tussen plaats en de omvormer van 5000W naar 4500W limiteer.
Een B20 i.p.v. een B25 heeft weinig zin, het blijft natuurlijk niet selectief in veel gevallen. Officieel is het ook niet de bedoeling om 5000W in te voeden op 1 vd 3 fases, liever hebben ze symmetrie, dus een Tripower. Maar ik snap als je geen zin hebt om je omvormer te vervangen
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Oké, scheelt dat de omvormer nu al op een b25 zit:Jim423 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:15:
@DOK Loop je dan geen opbrengst mis?
Een B20 i.p.v. een B25 heeft weinig zin, het blijft natuurlijk niet selectief in veel gevallen. Officieel is het ook niet de bedoeling om 5000W in te voeden op 1 vd 3 fases, liever hebben ze symmetrie, dus een Tripower. Maar ik snap als je geen zin hebt om je omvormer te vervangenIk denk dat er niks anders dan op zit dan een B25 plaatsen. Worden het stoppen of automaten als hoofdzekeringen?
https://pasteboard.co/ISNIAEW.jpg
Of maakt het nog wat uit dat er onder ook 30a staat?
Begrenzen van de omvormer kost inderdaad wat opbrengst, maar zelfs op de topdagen is dat beperkt zag ik.
Weet ik eigenlijk niet, ik laat eerst de hoofdschakelaar vervangen en dan doet Enexis als het goed is de rest?
[ Voor 3% gewijzigd door DOK op 02-02-2020 11:10 ]
Dat heeft wel zin, paar redenen:DOK schreef op zondag 2 februari 2020 @ 01:05:
[...]
Schoot me nog wat te binnen, een 25A automaat op een 3x25A aansluiting heeft toch weinig zin? Dan klappen ze er allebei toch zo ongeveer tegelijk uit?
- PV voert stroom in en de rest van je huis gebruikt stroom. Als er dus 25A door de automaat van de PV gaat, zal er zeer waarschijnlijk minder door de hoofdzekering gaan omdat een deel direct weer je huis inloopt.
- De invoer van PV is geregeld. Het is zeer voorspelbaar wat de omvormer max gaat leveren.
- eigenlijk gaan mijn zekeringen er alleen maar uit bij kortsluiting. Op een PV groep zitten geen stopcontacten. Alles wordt eenmalig goed aangesloten. Dus fout gebruiker zal er niet zijn, rest falen van de apparatuur. Nou ja, dan klapt misschien de hoofdzekering eruit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Niet echt. Achter de aardscherm zit toch echt een of twee isolatie laag(en). En volgens mij mag een dunnere ader er ook niet in zitten.Naalroc schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:26:
Dat klopt als een bus @Skidmarks , dat van de USA wist ik ook, maar dat leek me niet zo relevant, is een beetje Verweggistan tenslotte,
maar de UK (British Standards approved)??? dat komt toch wel heel dichtbij, als willen ze vanaf nu weer "Zelfstandig" zijn...![]()
![]()
Wat ik juist vreemd vind is dat ze in andere landen kabels in de cement/kalk muren wegwerken. Zie toch dan zeker in Spanje
beschadigde en door zuur verteerde kabels. Een keer een verrotte kabel uit de muur getrokken omdat de muur onder stroom stond. Mantel was verteerd in 6 jaar tijd. Was in de woonkamer naar badkamer muur.
Ditto in een woonboerderij in D, herbouwd in de jaren '50, met alle bedrading in het pleisterwerk.
Ik wil dit als volgt uitvoeren:
- 4-P hoofdschakelaar plaatsen
- De twee aardleks aansluiten op losse fasen uit de hoofdschakelaar
- Een aardlekautomaat 3P+N B16 voor de kookplaat plaatsen
Vragen:
- Is dit een goede aanpak?
- Hoe kan ik de hoofdschakelaar het beste aansluiten, zo lang de netbeheerder niet is geweest? Kan ik de fasen aan de onderkant doorlussen? Of is er een beter idee?
- De aardlekschakelaars zijn +/- 15 jaar oud. Nu gelijk vervangen of is dat onzin?
-Met kam of bruggetjes alle 3 doorlussen aan de onderkant.
-Als ze nog goed werken met de testknop is er eigenlijk niet direct reden toe, echter moet je ze doormeten om er echt zeker van te zijn. Maar als je zo bezig gaat moet je eigenlijk ook direct de installatieautomaten preventief vervangen he
Als bediening en dashboard denk ik eraan om een tablet op te hangen waar nu de thermostaat hangt. Ik heb daar alleen geen elektriciteit punt om de tablet van voeding te voorzien. Nu loopt er natuurlijk wel een draad van zolder naar de plek waar nu de thermostaat hangt. Dit zijn twee simpele kopere draden. Zou het mogelijk zijn om hier een usb header op te solderen en op zolder een usb adapter aan te sluiten om 5v spanning door te geven van zolder naar de woonkamer?
In theorie zou ik zeggen dat dit moet kunnen, maar misschien heeft iemand hier meer ervaring.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Nullast spanning wordt dan ook hoger en daar moet die tablet ook maar net tegen kunnen.Exigence schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:03:
Zorg inderdaad voor een instelbare 5V voeding die je bijvoorbeeld op 5,3V kunt instellen.
Of 12V en dan een USB lader voor de auto.
[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 02-02-2020 23:10 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Als je al weet dat je alleen een 12v lampje gaat monteren zijn twee adres voldoende. Zelfs voor 220v verlichting zijn twee aders meestal voldoende. Het genoemde snoer kan c.a. 2300w aan bij 220v, dus meer dan voldoende voor jouw toepassing.anboni schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:49:
M'n vriendin wil graag een leeslampje boven het ligbad. Bij de bouw van het huis hebben we dus met de installateur besproken dat er een loze leiding boven het ligbad uitkomt (in zone 1 dus), met de bedoeling daar een 12v lampje te kunnen monteren. De andere kant van die leiding komt uit achter het wastafelmeubel, waar ruimte en geschakelde 220 zit om een trafo te plaatsen. Helaas heeft de installateur een controledraad in die leiding gestopt en geen 12v draad, dus die zal ik er zelf door moeten zien te halen. Wat voor kabel kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik ben https://www.sandervunderi...05vv-f-wit-2-x-1-mm2.html tegengekomen, is die geschikt voor deze toepassing? En heb ik dan genoeg aan 2 aders, of is het aan te raden (of verplicht) om ook aarde daarheen te brengen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.