Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:51
Zorg wel dat dat armatuur de juiste IP-rating heeft.
Ook al hangt ie hoog wil je geen gezeur bij je bad.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13:05
anboni schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:49:
M'n vriendin wil graag een leeslampje boven het ligbad. Bij de bouw van het huis hebben we dus met de installateur besproken dat er een loze leiding boven het ligbad uitkomt (in zone 1 dus), met de bedoeling daar een 12v lampje te kunnen monteren. De andere kant van die leiding komt uit achter het wastafelmeubel, waar ruimte en geschakelde 220 zit om een trafo te plaatsen. Helaas heeft de installateur een controledraad in die leiding gestopt en geen 12v draad, dus die zal ik er zelf door moeten zien te halen. Wat voor kabel kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik ben https://www.sandervunderi...05vv-f-wit-2-x-1-mm2.html tegengekomen, is die geschikt voor deze toepassing? En heb ik dan genoeg aan 2 aders, of is het aan te raden (of verplicht) om ook aarde daarheen te brengen?
Ik zou 2 installatiedraden trekken beide in de kleur zwart (om niet blauw en bruin te gebruiken)
Maar misschien zijn hier ook draden voor in nen norm kleur????

De kabel die je linkt is huishoudsnoer, en best wel moeilijk door een leiding te trekken, installatiedraad glijd veel beter.

EDIT:

Bij electronica-shop hebben ze rood en zwart montagedraad per meter.
https://www.elektronica-s...l/d1976_montagedraad.html

Montagesnoer, 1.5mm², Rood Soepel, Per meter € 0,45
Montagesnoer, 1.5mm², Zwart, Soepel, Per meter € 0,45

[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 03-02-2020 15:33]

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik heb 3 wandlampen gekocht die ik binnenkort wil aansluiten. Deze komen met een vrij onhandige dimmer kwam ik na aanschaf achter die in 3 standen gezet kan worden door meerdere keren de schakelaar te gebruiken

https://tweakers.net/ext/f/H39OKZkzzw7mQKkOFGOhEDVX/full.jpg

In de lamp zelf zit dus de 230 naar led dimmer en 2x een 6 wat led.

Is het mogelijk deze onhandige dimmers er uit te slopen en een dimmer in mijn inbouwdoos in te bouwen voor alle 3 de lampen. 2 Lampen moeten worden aangesloten middels een leiding die door de muur richting kruipruimte gaat.

Het liefst bedien ik de dimmer ook nog eens via mijn ikea tradfri / homekit installatie maar ook nog eens via een schakelaar op de muur.

Is dit mogelijk en welke inbouwdimmer moet ik dan hebben? Er is een nuldraad aanwezig in de inbouwdoos

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Kaasplank schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:37:
Ik heb 3 wandlampen gekocht die ik binnenkort wil aansluiten. Deze komen met een vrij onhandige dimmer kwam ik na aanschaf achter die in 3 standen gezet kan worden door meerdere keren de schakelaar te gebruiken

In de lamp zelf zit dus de 230 naar led dimmer en 2x een 6 wat led.

Is het mogelijk deze onhandige dimmers er uit te slopen en een dimmer in mijn inbouwdoos in te bouwen voor alle 3 de lampen. 2 Lampen moeten worden aangesloten middels een leiding die door de muur richting kruipruimte gaat.

Het liefst bedien ik de dimmer ook nog eens via mijn ikea tradfri / homekit installatie maar ook nog eens via een schakelaar op de muur.

Is dit mogelijk en welke inbouwdimmer moet ik dan hebben? Er is een nuldraad aanwezig in de inbouwdoos
Meet eerst eens op welke spanning er op de leds staat.
Misschien kan je alle drie die armaturen in serie aansluiten.
Maar je kan niet zomaar een gewone dimmer aansluiten, en daarmee wordt het hier offtopic...
Als je iets vindt wat je met je domotica kunt aansturen en voor de leds als stroombron werkt ben je er.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Jim423
Vervangen voor een Dimmable CC LED driver 300mA, en dan een LED dimmer op de muur denk ik.
Hoort indd niet in dit topic thuis maar ok.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:55
Ik heb zoiets gedaan met een LED armatuur die kon dimmen met aan/uit schakelen.

De originele voeding/dimmer er uitgehaald en een dimbare voeding met 0-10 volt aansturing erin gezet. Hier op een kaku LED controler met 0-10 volt stuurstroom gezet. De kaku wordt gevoed door een aparte 12 volt uitgang van de dimbare voeding. (Was geen goedkope ombouw )

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• Gruijters
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-04 14:13
Misschien zit ik hier nu totaal verkeerd, maar ik ga het proberen;

Ik ben momenteel bezig met het inzetten van een Domitica systeem in onze woning. Ik wil nu ook een aantal bestaande schakelaars voorzien van een zwave module: fibaro fgs 222. Ik heb van dit type twee stuks gekregen om wat te testen met het schakelen van de buitenverlichting. Na wat research blijkt dit een relais te zijn voor een dubbele schakelaar. Ik wil ze echter inbouwen achter een enkele schakelaar. Is dit mogelijk bij dit type of moet ik dan gaan voor de fgs212? Verwacht dat dit geen probleem moet zijn en dat het alleen ‘zonde’ is om hiervoor dit type relais te gebruiken. Is dit juist?

Ik heb verder geen ervaring met elektra, maar ik verwacht met gezond boeren verstand en goede research een heel eind te komen. Wat adviseren jullie
?

• Jim423
Is juist. Overigens was het niet lastig om te zien dat je verkeerd zit:
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
:P

Enige voordeel is natuurlijk wel dat je met de FGS222 later nog een schakeldraad erbij kan trekken voor een extra lamp of iets dergelijks.

• Firetrooper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:17
Gruijters schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:08:

Ik ben momenteel bezig met het inzetten van een Domitica systeem in onze woning. Ik wil nu ook een aantal bestaande schakelaars voorzien van een zwave module: fibaro fgs 222. Ik heb van dit type twee stuks gekregen om wat te testen met het schakelen van de buitenverlichting. Na wat research blijkt dit een relais te zijn voor een dubbele schakelaar. Ik wil ze echter inbouwen achter een enkele schakelaar. Is dit mogelijk bij dit type of moet ik dan gaan voor de fgs212? Verwacht dat dit geen probleem moet zijn en dat het alleen ‘zonde’ is om hiervoor dit type relais te gebruiken. Is dit juist?

Ik heb verder geen ervaring met elektra, maar ik verwacht met gezond boeren verstand en goede research een heel eind te komen. Wat adviseren jullie
?
ja, deze kan je ook gebruiken voor een enkele schakelaar. Is inderdaad alleen maar "zonde".

Ik heb zelf ook deze in gebruik waar de eerste input aan een lamp geschakeld is. De twee schakelaar gebruik ik om bijvoorbeeld een flow (virtueel device) te starten in het domotica systeem.

• aard01
  • Laatst online: 29-03 12:05
Gruijters schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:08:

?
Ik pas de FGS222 ook toe voor enkelvoudige schakelaars. Houd er rekening mee dat je naast de zwarte schakeldraad ook een nul (blauwe draad) en fase (bruine draad) nodig hebt. Ook zijn diepe inbouwdozen nodig, anders past het nooit in een inbouwdoos. Succes ermee.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:12
Vraagje over onderstaande meterkast. Ga binnenkort over naar 3-fase en ga de meterkast daarom aanpassen. Kan de linker groep niet goed thuisbrengen. Lijkt een gewone B16 installatieautomaat, maar hij is 2 modules breed en daardoor twijfel ik. Hij schakelt de oven. Iemand een idee?
tweakers
meterkast

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09-04 10:03
Niek_ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:04:
Vraagje over onderstaande meterkast. Ga binnenkort over naar 3-fase en ga de meterkast daarom aanpassen. Kan de linker groep niet goed thuisbrengen. Lijkt een gewone B16 installatieautomaat, maar hij is 2 modules breed en daardoor twijfel ik. Hij schakelt de oven. Iemand een idee?
tweakers
[Afbeelding: meterkast]
Standaard 2P automaat, 2 modules (geen plaats besparende)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:43
Volgens mij gewoon een B16 inderdaad. Een wat ouder type, dus daarom wellicht wat breder? De N en 3 op de voorkant deed me heel even vermoeden dat het ding voor driefasen geschikt was, maar dan zouden er wel meer van dat soort smalle driefasen automaten zijn. Die 3 slaat gewoon op schroefje nummer 3.

Punctuality is the politeness of kings

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Vraagje over onderstaande meterkast. Ga binnenkort over naar 3-fase en ga de meterkast daarom aanpassen.
Vervangen, mag ik hopen?

Zie weinig tot niets wat ik zou hergebruiken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:12
Nicklazzz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Standaard 2P automaat, 2 modules (geen plaats besparende)
Dat was dan wellicht een tijdje terug de standaard?
dreamscape schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:18:
Volgens mij gewoon een B16 inderdaad. Een wat ouder type, dus daarom wellicht wat breder? De N en 3 op de voorkant deed me heel even vermoeden dat het ding voor driefasen geschikt was, maar dan zouden er wel meer van dat soort smalle driefasen automaten zijn. Die 3 slaat gewoon op schroefje nummer 3.
Die zorgde hier ook voor twijfel. Zeker door de automaat die er rechts naast zit. Zelfde merk/uiterlijk maar dan met een 1.
Xander schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Vervangen, mag ik hopen?

Jazeker!

[Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 04-02-2020 21:42]

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:05
tweakers
[Afbeelding: meterkast]
Lijkt mij een 2 fase (kook) groep waarbij alleen de fases worden geschakeld waarschijnlijk is je oven dus 3600+ watt.

Zoiezo die hele kast vervangen is nu een bij elkaar geraapt allegaartje.

Bij vervangen direct netjes een 3 fase kook groep aanbrengen. Ik mag in mei ook alles gaan aanpassen. Heb ~2 jaar terug de hele kast al vervangen en ga ivm nieuwe keuken nu alles naar 3 fase zetten.

[Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 04-02-2020 21:46]

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Jim423
Xander schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Vervangen, mag ik hopen?

Ik had vroeger eenzelfde kast, ook nog met wat alamats. Het type met een oranje test en blauw reset knopje.
Echter stonden deze er bekend om na verloop van tijd compleet uit elkaar te knallen bij de maandelijkse test(knop). Zat ook nog een hele printplaat in die dingen, dat is nu wel anders.

@Jan-man Ik heb hier een Multi9 C60N liggen, is gewoon 2 polig. 1P+N.

[Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 04-02-2020 21:46]

• Jan-man
  • Laatst online: 14:05
Jim423 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:45:
[...]

Ik had vroeger eenzelfde kast, ook nog met wat alamats. Het type met een oranje test en blauw reset knopje.
Echter stonden deze er bekend om na verloop van tijd compleet uit elkaar te knallen bij de maandelijkse test(knop). Zat ook nog een hele printplaat in die dingen, dat is nu wel anders.

@Jan-man Ik heb hier een Multi9 C60N liggen, is gewoon 2 polig. 1P+N.
Hmm zie idd nu op de foto ook de nul staan in de datasheet waar ik keek stond 2 keer fase afgebeeld.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Jim423
Belgische versie denk ik :P

• ejsinke
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:33
Volg dit topic nu al een tijdje en volgens mij zitten hier aardig wat mensen met kennis en ervaring 😀 Ben daarom ook benieuwd of jullie me aan antwoorden/tips kunnen helpen over onderstaande situatie.

https://ibb.co/4g1GgwF

Situatie:
Sinds kort eigenaar van een jaren 50 huis en druk bezig met renoveren. Onderdeel daarvan is ook uitbreiding van de bestaande groepenkast. Huidige situatie is een 3-fase groepenkast met 3x een aardlekschakelaar en 3x16a groepen per ALS.
Nu willen we echter voor de keuken op inductie gaan koken en daarvoor een 2 fase aansluiting nodig.
Daarnaast wil ik binnenkort een 3 fase lader voor mijn auto plaatsen.
Het idee is:
Huidige groepen kast naar rechts verschuiven (heb zo te zien genoeg speling in de aanvoer draden van de meter naar de hoofdschakelaar). Vervolgens een extra Hager kast links naast de andere plaatsen met 2x12 posities.
Hierin komen dan:
16A 3 fase Alamat voor inductieplaat
40A Type B ALS (Chint) + 20A 3 fase automaat

Nu vroeg ik mij de volgende zaken af:
-Is het doorlassen van 2 groepenkasten via een zij invoer toegestaan? (met 4x6mm2)
-Is het toegestaan om “uitvoeren” ook via de onderkant van de groepenkast te maken? (of is onder aansluiten alleen toegestaan voor aanvoer?) Heb namelijk na het uitbreiden weinig ruimte over links/rechts terwijl ik straks +/- 5 aansluitingen heb die vanonder komen.
-Wat is de beste manier om de 3 fase kabel van de autolader (4x6mm2 + aarde) YMKV-as in de meterkast aan te sluiten?. Is namelijk nogal stugge kabel ( is plaatsen van een lasdoos en dan laatste stukje met 6mm2 flexibele kabel een optie)?
-Als ik de aansluiting maak voor de kookplaat (zat te denken aan een Perilex stopcontact) Mag ik dan 2 fases, 1 nul en 1 aarde door dezelfde buis trekken?

Alvast bedankt voor het meedenken en de op/aanmerkingen/tips!

[Voor 8% gewijzigd door ejsinke op 05-02-2020 14:07]

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09:05
Om je laatste vraag te beantwoorden: Dat mag door 1 buis, maar doe het netjes en sluit alle drie de fasen aan, dus door een 19mm buis 5x2,5mm2 in de kleuren geel/groen, blauw en drie keer bruin (of bruin/zwart/grijs in een kabel). Twee fasen wel aansluiten en de derde niet is zonde. Als er alleen een 5/8 buis beschikbaar is, dan zijn 4 draden wel een optie.

Is jouw hoofdaansluiting 3x35A? Anders mag je, als ik het goed begrijp, geen 20A 3 fase automaat gebruiken in verband met de selectiviteit.

De overige vragen weet ik zo ook het antwoord niet op (en ik hoor het graag).

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:25
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:12:
Om je laatste vraag te beantwoorden: Dat mag door 1 buis, maar doe het netjes en sluit alle drie de fasen aan, dus door een 19mm buis 5x2,5mm2 in de kleuren geel/groen, blauw en drie keer bruin (of bruin/zwart/grijs in een kabel). Twee fasen wel aansluiten en de derde niet is zonde. Als er alleen een 5/8 buis beschikbaar is, dan zijn 4 draden wel een optie.

Is jouw hoofdaansluiting 3x35A? Anders mag je, als ik het goed begrijp, geen 20A 3 fase automaat gebruiken in verband met de selectiviteit.

Zwart en grijs zijn ook gewoon als 2,5mm2 draad te koop hoor.

• kabeltjekabel
ejsinke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:05:
Volg dit topic nu al een tijdje en volgens mij zitten hier aardig wat mensen met kennis en ervaring 😀 Ben daarom ook benieuwd of jullie me aan antwoorden/tips kunnen helpen over onderstaande situatie.

[Afbeelding]
Je hebt deels nog oude kleuren? Die buis naar rechts, die in de stalen buis overgaat; rood, groen, grijs?
Situatie:
Sinds kort eigenaar van een jaren 50 huis en druk bezig met renoveren. Onderdeel daarvan is ook uitbreiding van de bestaande groepenkast. Huidige situatie is een 3-fase groepenkast met 3x een aardlekschakelaar en 3x16a groepen per ALS.
Nu willen we echter voor de keuken op inductie gaan koken en daarvoor een 2 fase aansluiting nodig.
Daarnaast wil ik binnenkort een 3 fase lader voor mijn auto plaatsen.
Het idee is:
Huidige groepen kast naar rechts verschuiven (heb zo te zien genoeg speling in de aanvoer draden van de meter naar de hoofdschakelaar). Vervolgens een extra Hager kast links naast de andere plaatsen met 2x12 posities.
En dat verschuiven wil je 'live' gaan doen?
Hierin komen dan:
16A 3 fase Alamat voor inductieplaat
40A Type B ALS (Chint) + 20A 3 fase automaat
20 achter 25 deugd niet he.
Nu vroeg ik mij de volgende zaken af:
-Is het doorlassen van 2 groepenkasten via een zij invoer toegestaan? (met 4x6mm2)
Ja
-Is het toegestaan om “uitvoeren” ook via de onderkant van de groepenkast te maken? (of is onder aansluiten alleen toegestaan voor aanvoer?) Heb namelijk na het uitbreiden weinig ruimte over links/rechts terwijl ik straks +/- 5 aansluitingen heb die vanonder komen.
Ja
-Wat is de beste manier om de 3 fase kabel van de autolader (4x6mm2 + aarde) YMKV-as in de meterkast aan te sluiten?. Is namelijk nogal stugge kabel ( is plaatsen van een lasdoos en dan laatste stukje met 6mm2 flexibele kabel een optie)?
Wartel en gewoon direct naar binnen.
-Als ik de aansluiting maak voor de kookplaat (zat te denken aan een Perilex stopcontact) Mag ik dan 2 fases, 1 nul en 1 aarde door dezelfde buis trekken?
Waarom niet gewoon meteen compleet aanleggen? Je bent erg gehecht aan die 2 euro besparing van het weglaten van de 3e fase??

• ejsinke
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:12:

Ok, Dankje. Buis moet ik nog aanleggen. Wordt dan dus gewoon alledrie de fases naar de perilex trekken (alleen die ene wordt dan nooit gebruikt neem ik aan?)

• Jim423
Die ene wordt gebruikt op het moment dat je een 3-fase plaat of fornuis aansluit. Bijv een 11kW inductie of een 11kW SMEG.

• ejsinke
Allereerst bedankt voor je reactie!
kabeltjekabel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:19:
Je hebt deels nog oude kleuren? Die buis naar rechts, die in de stalen buis overgaat; rood, groen, grijs?
Klopt. Gedeelte van het huis zit nog met oude kleur bedrading in stalen buizen. Ondertussen is het meeste wel aangepast door alle verbouwing van de vorige bewoners.
En dat verschuiven wil je 'live' gaan doen?
Als ik de rest van de kast spanningsloos maak met de hoofdschakelaar moet dat toch kunnen? De hoofdschakelaar laat ik aangesloten, verschuift met de kast mee op huidige positie.
20 achter 25 deugd niet he.
Ok, duidelijk!
Ja
Mooi! Dank voor de bevestiging!
Wartel en gewoon direct naar binnen.
Hoop dat ik dat netjes krijg met die stugge kabel
Waarom niet gewoon meteen compleet aanleggen? Je bent erg gehecht aan die 2 euro besparing van het weglaten van de 3e fase??
Nee, niet vanwege besparing, maar dacht meer dat het wellicht niet zou mogen als je maar 2 fases gebruikt.

• Headhunter07
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-03 19:31
Niet gehinderd door enige Nen norm de volgende vraag.
Ik wil zo’n Schuttle dimmodule aansluiten in -bijna- op te leveren woning. Hoe doe ik dat met de kleuren omdat ik dan een impulsdrukker ga gebruiken? Ik denk zelf twee zwarte draden richting die module.

Dan kom ik op de volgende vraag. Ik heb drie lichtpunten boven aanrechtblad. Die kan ik met twee schakelaars gaan bedienen. Hoe sluit ik dat netjes aan? Ik weet niet of alle drie de lichtpunten naar een centraaldoos gaan of naar elkaar doorgelust zijn. En waar laat ik in beide gevallen de shuttle module?

Ander opties ook welkom.

• WindowsME
  • Laatst online: 15:15
Net een nieuwe woning opgeleverd gekregen, met in de keuken een WCD met Perilex aansluiting. Dit is een 2x 1 fase aansluiting (géén krachtstroom), zoals https://tweakers.net/ext/f/iDOEezkcdf1SiP8nHB8sr0Mw/full.png

Ik wil een 4 zone inductie kookplaat gaan gebruiken, echter zijn er twee dingen:
- I.v.m. huurwoning, liever een vrijstaande kookplaat --> Hiervoor alleen opties gezien met 230V Schuko stekker.
- De afstand tussen de Perilex WCD en het aanrecht is dusdanig groot dat er hoe dan ook iets verlengd zal moeten worden.

Mijn idee is om een verloop / verleng snoer te maken:
- Perilex stekker en hiervan slechts 1x fase, 1x nul en aarde aan te sluiten (L en N uiteraard van één groep)
- Ca. 1,5 mm2 draad met adereindehulzen
- Schuko contrastekker, waar de stekker van de kookplaat inkomt.

Is dit te doen zo? Zie ik nog iets over het hoofd?

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09-04 22:05
@WindowsME
Wat is de aansluitwaarde van die kookplaat? Als je de goede fase en nul pakt van die perilex zie ik er geen probleem in als 16A afgezekerd is. Ik zou echter wel 3x2,5 mm2 gebruiken hoewel volgens de norm dat niet moet. Maar 1,5 wordt wel flink warm als je deze een flinke tijd belast op 16A

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• WindowsME
  • Laatst online: 15:15
habbekrats schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:05:
@WindowsME
Wat is de aansluitwaarde van die kookplaat? Als je de goede fase en nul pakt van die perilex zie ik er geen probleem in als 16A afgezekerd is. Ik zou echter wel 3x2,5 mm2 gebruiken hoewel volgens de norm dat niet moet. Maar 1,5 wordt wel flink warm als je deze een flinke tijd belast op 16A
3500W, met een interne vermogensregeling (dus bijv. 2 kookzones vol gebruiken, 2 andere niet of alle 4 gebruiken op 70% o.i.d.).
De twee installatie automaten van de kookgroep zijn idd 16A.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09-04 22:00
Ik zou voor hoog vermogen gewoon 2,5mm2 draad gebruiken, zoals habbekrats zegt kan 1,5mm2 goed opwarmen als je lang meer dan 10A trekt.

• aard01
Vraagje over een automaat met C-karakteristiek. Ik ben van plan een bestaande 16B automaat uit te wisselen voor een 16C automaat omdat iedere keer wanneer ik in mijn studiekamer (jaja...) de hoofdschakelaar van mijn computer arsenaal aanzet, de automaat eruit klapt. Vermoedelijk vanwege hoge opstartstromen, inductiespanningen en zo.
Nu hangt er nog meer aan deze automaat dan alleen mijn computers. Die andere spullen wil ik eigenlijk niet met een 16C automaat gaan beveiligen, dus eigenlijk wil ik de bestaande 16B automaat niet gaan uitwisselen.

Vraag: Is er een eenvoudige manier om deze opstartstromen te beperken? Kan ik bijvoorbeeld in het stekkerblok waar alle computers aanhangen een spoel of condensator erbij steken?

• kabeltjekabel
aard01 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:32:
Vraagje over een automaat met C-karakteristiek. Ik ben van plan een bestaande 16B automaat uit te wisselen voor een 16C automaat omdat iedere keer wanneer ik in mijn studiekamer (jaja...) de hoofdschakelaar van mijn computer arsenaal aanzet, de automaat eruit klapt. Vermoedelijk vanwege hoge opstartstromen, inductiespanningen en zo.
Nu hangt er nog meer aan deze automaat dan alleen mijn computers. Die andere spullen wil ik eigenlijk niet met een 16C automaat gaan beveiligen, dus eigenlijk wil ik de bestaande 16B automaat niet gaan uitwisselen.

Vraag: Is er een eenvoudige manier om deze opstartstromen te beperken? Kan ik bijvoorbeeld in het stekkerblok waar alle computers aanhangen een spoel of condensator erbij steken?
Stekkerblok permanent aanlaten. Het is slecht voor de levensduur van je computer(voeding) om hem telkens van de prik af te halen.

• Jim423
Ik heb 2 Corsair HX1000 voedingen, hetzelfde probleem.
Ik heb een weerstand overbrugd door een tijdrelais gebouwd. Je kan dit ook kant en klaar kopen: Inschakelstroombegrenzer. Misschien dat een NTC op een koelblok ook wel de truuc doet.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:08
Dit probleem doet zich vaak voor bij het opstarten van een grote slijptol, en daarvoor zijn "softstarts"in de handel, die zet je dan voor je stekkerblok.
b.v.:
https://www.coolblue.nl/p...3erQ2jEAQYASABEgJl6PD_BwE

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• kabeltjekabel
Het is gewoon een zelfgemaakt probleem. Dan is het logischer dat je het probleem oplost dan dat je de symptomen onderdrukt. Ofwel; gewoon ingeplugd laten en bij die ene keer per jaar dat de stroom er af gaat en weer terugkomt flip je de B16 weer omhoog.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:27

Illusion

(the art of)

Of je stopt er een master-slave stekkerdoos tussen. Dan is je rustverbruik enorm teruggedrongen, maar je inschakelpiek verdwenen omdat het in 2 stappen gaat.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-04 17:49
aard01 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:32:

Neem een tweede stekkerblok en verdeel je apparatuur over de twee stekkerblokken. Wanneer je je spullen aanzet houd je twee seconden afstand tussen het inschakelen van stekkerblok 1 en 2.

Er is ook een luxere variant mogelijk middels een tijdgestuurde relay. Het is waarschijnlijk het goedkoopste om deze zelf samen te stellen en in een kleine verdeelkast met DIN-rail te monteren.

Ik pas dit concept toe in professionele studio's. Bij het inschakelen gaat eerst de audio apparatuur aan. Een tijdschakeling zorgt ervoor dat na ongeveer twee seconden vertraging pas de luidsprekers ( monitoren van de afluistering ) worden ingeschakeld. Bij uitschakelen worden de luidsprekers als eerst uitgeschakeld en met ongeveer twee seconden afstand volgt de rest van de apparatuur. De computer zit doorgaans op een aparte schakelaar en vaak achter een backup UPS.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:39:
Of je stopt er een master-slave stekkerdoos tussen. Dan is je rustverbruik enorm teruggedrongen, maar je inschakelpiek verdwenen omdat het in 2 stappen gaat.
Dit lijkt me de beste oplossing. Beter is nog fatsoenlijke voedingen te kopen met een lage inrush.

Apparatuur open slopen en een NTC erin solderen kan natuurlijk ook ;)
https://www.conrad.nl/p/t...38-radiaal-bedraad-419739

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-04 17:49
Dre schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Dit lijkt me de beste oplossing. Beter is nog fatsoenlijke voedingen te kopen met een lage inrush.

Apparatuur open slopen en een NTC erin solderen kan natuurlijk ook ;)
https://www.conrad.nl/p/t...38-radiaal-bedraad-419739
Zo'n thermistor moet wel een beetje worden afgestemd op de achterliggende last. En daarbij is het zelf inbouwen daarvan voor veel mensen niet weggelegd. De goedkopere voedingen zijn vaak niet zo fijn op het gebied van opstartstroom (inrush current) en power factor correction is ook iets wat niet altijd te vinden is in goedkope voedingen. Deze miinder evenredige belasting leidt tot hogere systeemverliezen. Een zekering met C-curve maakt de situatie er niet beter op.

• Blihi
Vraagje. Ik lees in de OP dat je in een 19mm buis 3x2,5 mm2 en 3x1,5 mm2 mag trekken.

In onze nieuwbouwwoning kon ik om constructieve redenen niet de hoeveelheid buizen leggen die ik wilde, dus ik probeer een oplossing te vinden met gebruik van een enkele 19 mm buis om vanuit de woonkamer twee groepen tuinverlichting te kunnen schakelen.

Hiervoor moet ik 4x 1,5mm2 en 3x 2,5mm2 door een 19 mm buis trekken. Kan dat kwaad?

Als alternatief kan ik de randaarde naar de buitenlamp laten vervallen en een dubbel geaarde buitenlamp aanschaffen, maar dat lijkt me ook niet handig.

[Voor 15% gewijzigd door Blihi op 08-02-2020 08:32]

• habbekrats
@Blihi
Standaard buis geen flex.
Vinyldraad in PVC-buis aangebracht in de muren, plafond en vloer, is de meest voorkomende installatiemethode. Dit is de installatiemethode nr. 59 van tabel 52.A.3 uit de NEN 1010:2015. De toe te passen PVC-buis heeft een buitenmiddellijn van 16 mm. Het aantal draden in deze buis wordt beperkt door de eis dat de draden zonder beschadiging in de buis moeten kunnen worden aangebracht. In bepaling 522.8.6 van de NEN 1010 en tabel 1 van de NPR 5310, zijn hiervoor richtlijnen gegeven behorende bij de maximale vulfactor van 33%. Volgens het NPR blad mogen in een 16 mm buis bijvoorbeeld 5 draden van 1,5 mm2 of 4 draden van 2,5 mm2 getrokken worden. Ook zijn combinaties mogelijk zoals 3 x 2,5 mm2 + 2 x 1,5 mm2 of 2 x 2,5 mm2 + 3 x 1,5 mm2. In het geval er meer draden in een buis moeten worden aangebracht zal men een buis moeten aanbrengen met een buitendiameter van 19 mm.

Voor 19 mm is tot 10 mm2 de vulgraad 33%, daarboven 40%
Dus normaal gesproken zou 3x2,5 mm2 en 3x1,5 mm2 moeten lukken

En met een dubbelgeaarde buitenlamp bedoel je een dubbel geisoleerde denk ik.
Volgens mij moet je als je volgens de NEN een aansluitpunt altijd voorzien van een aarde draad ook al gebruik je hem soms niet De bedoeling hierachter is dat wanneer de lamp vervangen wordt door een andere of nieuwe bewoner de aarde aangesloten wordt.

[Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 08-02-2020 09:19]

• Blihi
habbekrats schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:14:
@Blihi
Vinyldraad in PVC-buis aangebracht in de muren, plafond en vloer, is de meest voorkomende installatiemethode. Dit is de installatiemethode nr. 59 van tabel 52.A.3 uit de NEN 1010:2015. De toe te passen PVC-buis heeft een buitenmiddellijn van 16 mm. Het aantal draden in deze buis wordt beperkt door de eis dat de draden zonder beschadiging in de buis moeten kunnen worden aangebracht. In bepaling 522.8.6 van de NEN 1010 en tabel 1 van de NPR 5310, zijn hiervoor richtlijnen gegeven behorende bij de maximale vulfactor van 33%. Volgens het NPR blad mogen in een 16 mm buis bijvoorbeeld 5 draden van 1,5 mm2 of 4 draden van 2,5 mm2 getrokken worden. Ook zijn combinaties mogelijk zoals 3 x 2,5 mm2 + 2 x 1,5 mm2 of 2 x 2,5 mm2 + 3 x 1,5 mm2. In het geval er meer draden in een buis moeten worden aangebracht zal men een buis moeten aanbrengen met een buitendiameter van 19 mm.

Voor 19 mm is tot 10 mm2 de vulgraad 33%.

En met een dubbelgeaarde buitenlamp bedoel je een dubbel geisoleerde denk ik.
Volgens mij moet je als je volgens de NEN een aansluitpunt altijd voorzien van een aarde draad ook al gebruik je hem soms niet De bedoeling hierachter is dat wanneer de lamp vervangen wordt door een andere of nieuwe bewoner de aarde aangesloten wordt.
Deze tekst kom ik overal tegen, maar zegt me niet zoveel. Een buis van 19mm heeft een oppervlakte van ongeveer 283 mm2. Een vulgraad van 33% zou dan betekenen dat er VD draad in mag tot 94 mm2

Een 2,5 mm2 VD draad heeft een oppervlak van 8,6 mm2 inclusief isolatie.
Een 1,5 mm2 VD draad heeft een oppervlak van 5,7 mm2 inclusief isolatie.

4 draden van 1,5 mm2 en 3 van 2,5 mm2 hebben samen dus 48,6 mm2 oppervlakte. Dat zou ruim binnen de 94 mm2 vallen, of mis it hier iets.

De term "vulgraad" kom ik overigens in de NPR 5310 niet tegen.

• habbekrats
19 mm buis interne diameter ~ 16,9 ~ 224mm2 33% daarvan ~ 75 mm2

Probleem is dat je bij meerdere draden en langere buislengte's met veel bochten trekdozen ertussen moet hebben om de bedrading er fatsoenlijk door te krijgen

[Voor 48% gewijzigd door habbekrats op 08-02-2020 09:51]

• Blihi
habbekrats schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:49:
19 mm buis interne diameter ~ 16,9 ~ 224mm2 33% daarvan ~ 75 mm2

Probleem is dat je bij meerdere draden en langere buislengte's met veel bochten trekdozen ertussen moet hebben om de bedrading er fatsoenlijk door te krijgen
Helder, maar waarom zegt men dan dat er maximaal 5x 2,5 mm2 in mag? Dat zou namelijk maar 43 mm2 zijn.

Maar ik begrijp dat 3x 2,5 mm2 en 4x 1,5 mm2 dus geen enkel probleem is. Dat is fijn om te horen.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:59

Reptile209

- gers -

Blihi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Helder, maar waarom zegt men dan dat er maximaal 5x 2,5 mm2 in mag? Dat zou namelijk maar 43 mm2 zijn.

Maar ik begrijp dat 3x 2,5 mm2 en 4x 1,5 mm2 dus geen enkel probleem is. Dat is fijn om te horen.
Je moet de details er zelf even bij zoeken, maar ik denk dat je de isolatie nu achterwege laat. Dat tikt stiekem nog best wel aan voor het fysieke volume dat gevuld wordt. Kan net het verschil zijn :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
@Blihi Waarom heb je 4x 1,5mm2 nodig voor twee groepen? Ik kom niet verder dan 3x 2,5mm2 (L, N, PE) en 2x 1,5mm2 (2x schakel).

• Blihi
Reptile209 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Je moet de details er zelf even bij zoeken, maar ik denk dat je de isolatie nu achterwege laat. Dat tikt stiekem nog best wel aan voor het fysieke volume dat gevuld wordt. Kan net het verschil zijn :)
Ik had de isolatie meegerekend (zie eerder post).
septillion schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:24:
@Blihi Waarom heb je 4x 1,5mm2 nodig voor twee groepen? Ik kom niet verder dan 3x 2,5mm2 (L, N, PE) en 2x 1,5mm2 (2x schakel).
Omdat het voor beide groepen om een wisselschakeling gaat. Zelfs als je deze met omloopdraad uitvoert kom je op 4 schakeldraden.

• septillion
  • Nu online
Ah, ja, dan wordt het een ander verhaal ja. Enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat je de L achterwegen laat als je geen vaste spanning aan de andere kant nodig hebt.

• Blihi
Helaas, fase, nul en randaarde zijn ook nodig op beide plaatsen. Maar, komt goed. Ik krijg die bundel draden waarschijnlijk wel in de buis. Het gaat om een meter of 10, dus zal wel goedkomen.

• aard01
Blihi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:44:
Helaas, fase, nul en randaarde zijn ook nodig op beide plaatsen. Maar, komt goed. Ik krijg die bundel draden waarschijnlijk wel in de buis. Het gaat om een meter of 10, dus zal wel goedkomen.
Beetje vaseline erbij...

• Naalroc
WD40!

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:21
Talkpoeder (gaat nooit kleven en droogt niet op)

• kabeltjekabel
Kabelglijmiddel en verder niks. 3M verkoopt het in emmers en ook douchegeltubes...
Blihi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Deze tekst kom ik overal tegen, maar zegt me niet zoveel. Een buis van 19mm heeft een oppervlakte van ongeveer 283 mm2. Een vulgraad van 33% zou dan betekenen dat er VD draad in mag tot 94 mm2

Een 2,5 mm2 VD draad heeft een oppervlak van 8,6 mm2 inclusief isolatie.
Een 1,5 mm2 VD draad heeft een oppervlak van 5,7 mm2 inclusief isolatie.

4 draden van 1,5 mm2 en 3 van 2,5 mm2 hebben samen dus 48,6 mm2 oppervlakte. Dat zou ruim binnen de 94 mm2 vallen, of mis it hier iets.

De term "vulgraad" kom ik overigens in de NPR 5310 niet tegen.
Je 19mm buis is intern maar 16 en heeft dus een dwarsdoorsnede van 201 mm^2

En volgens mij vergeet je wat isolatiedikte.

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-02-2020 19:20]

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:19:
Kabelglijmiddel en verder niks. 3M verkoopt het in emmers en ook douchegeltubes...

[...]

Je 19mm buis is intern maar 16 en heeft dus een dwarsdoorsnede van 201 mm2

En volgens mij vergeet je wat isolatiedikte.
2,5 mm2 VD draad heeft een diameter van 3,3 mm inclusief isolatie en 1,5 mm2 VD draad heeft een diameter van 2,7 mm inclusief isolatie.

Het oppervlak van een 2,5 mm draad is dus (1,652*pi =) 8,6 mm2. De oppervlakte van 1,5 mm2 draad is (1,352 * pi =) 5,7 mm2.

4x5,7 + 3x8,6 = 48,6 mm2. Dat is nog altijd ruim minder dan 33% van 201 mm2 (=66 mm2)

Daarom begrijp ik de OP niet zo goed, waarin staat dat er maximaal 5 draden van 2,5 mm2 in zo'n buis mogen. Dat levert een oppervlakte van 43 mm2 op en dat is ruim onder de 33%.

Ik vermoed dus dat ik ergens iets over het hoofd zie, of dat er ergens een correctiefactor is die ik vergeet toe te passen ofzo.

• habbekrats
WD40 zou ik niet gebruiken, talkpoeder kan. Talkpoeder zit ook vaker in industrie flexkabel.

• kabeltjekabel
Blihi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:31:
[...]

2,5 mm2 VD draad heeft een diameter van 3,3 mm inclusief isolatie en 1,5 mm2 VD draad heeft een diameter van 2,7 mm inclusief isolatie.

Het oppervlak van een 2,5 mm draad is dus (1,652*pi =) 8,6 mm2. De oppervlakte van 1,5 mm2 draad is (1,352 * pi =) 5,7 mm2.

4x5,7 + 3x8,6 = 48,6 mm2. Dat is nog altijd ruim minder dan 33% van 201 mm2 (=66 mm2)

Daarom begrijp ik de OP niet zo goed, waarin staat dat er maximaal 5 draden van 2,5 mm2 in zo'n buis mogen. Dat levert een oppervlakte van 43 mm2 op en dat is ruim onder de 33%.

Ik vermoed dus dat ik ergens iets over het hoofd zie, of dat er ergens een correctiefactor is die ik vergeet toe te passen ofzo.
Heb het nog even nagezocht. In de NEN1010 staat;
522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende
toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken.
In de NPR5310 wordt dat uitgewerkt met die gare tabel waarin staat dat je in 19mm buis 5 draden van 2,5mm2 mag stoppen.

Ik zou me er niet zoveel van aantrekken. Die vulfactor van 33% is ook enigsinds nattevinger werk natuurlijk. En ze gaan uit van de maximaal toegestane isolatiedikte volgens een norm waar ik geen inzicht in heb :P , maar dat is dikker dan gangbaar.

En diezelfde tabel vermeld trouwens dat je 5 draden van 4mm2 in gladde 19mm buis mag stoppen... dus tja...

Wavin verkoopt trouwens voorbedrade 16mm flexbuis met 3x2,5 + 2x1,5 (EAN 4740011055) :P

• habbekrats
Gewoon gezond boerenverstand gebruiken, als je 3x2,5 + 4x1,5 normaal er in kan trekken zie ik het probleem niet zo.

19 mm buis binnendiameter is 16,9 wat ik hier heb liggen. Oude buis wil wel eens 16 mm binnendiameter hebben.

• Mainuz
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 09-04 23:23
Ik wil mijn tuinverlichting apart gaan afzekeren in de meterkast.
Momenteel zit de grondkabel vanuit de tuin namelijk aangesloten op een bestaande groep, maar ik wil deze dus apart hebben op een aardlek(automaat).
Dat is immers veiliger, makkelijker opspoorbaar bij evt storing en ik kan dan ook de tuinverlichting in z’n geheel uitschakelen door de knop om te zetten. En sowieso wordt dit aangeraden bij buiten elektra.

Ik wil dit zelf gaan doen, heb wel enige kennis op dit gebied en in de meterkast, maar weet alleen niet welke aardlekautomaat ik hiervoor moet bestellen.
Er zijn buiten slechts 6 lampen en 1 los stopcontact aangesloten dus het is niks spannends.

Kan iemand mij zo vertellen welke aardlekautomaat ik moet bestellen?

• Xander
  • Nu online
@Mainuz gewoon een B16 30mA aardlekautomaat van hetzelfde fabrikaat als de rest van de kast?

Of heb je nog andere zaken om rekening mee te houden? Beperkte ruimte in de groepenkast? Een kast met al meer aardlekautomaten op busboard/kamrail? Of heb je wellicht nog een oudere groepenkast waar niet eens DIN-rail componenten in passen? Je vertelt niets over de groepenkast en je laat er ook niets van zien dus dan kan ik daar ook weinig concreets over zeggen. ;)

• Techneut
  • Niet online
Niet echt belangrijk, alleen nieuwsgierigheid, wat is eigenlijk de huidige officiële aanduiding van installatiebuis? Vroeger was dat 5/8 inch en 3/4 inch. Kwam overeen met ongeveer 16 mm en 19 mm. Tegenwoordig kom je hier de oudere namen nauwelijks meer tegen. Maar er was een piepklein verschil, is het tegenwoordig precies 16 en 19 mm, of is het nog steeds 5/8 en 3/4"? Zou ik me heel goed kunnen voorstellen, want fabrikanten leveren ook aan b.v. de U.K., en twee productielijnen lijken me weinig zinvol met zo'n gering verschil.

• Naalroc
De UK is al vele tientallen jaren metrisch:
en een deur is dus geen 2'6", maar gewoon 762 mm breed.... O-)

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:08

Zoefff

❤ 

Wie weet wat de regels precies zeggen over het aarden van mijn balansventilatie? Deze metalen kanalen lopen door het hele huis heen (weggewerkt in de plafonds). In de natte ruimtes zitten de ventielen op minimaal 3,5 meter hoogte (en is al het aanraakbare bovendien van plastic) dus ik kan me niet voorstellen dat dit een heel groot probleem is. In de technische ruimte is echter wel een deel van de buizen direct aanraakbaar. Is dat een minder groot probleem (en aarding niet nodig) omdat het geen natte ruimte betreft? Of is het verstandig om de kanalen wel te aarden?

De WTW zelf voorziet overigens niet in aarding van de buizen omdat de aansluiting met piepschuim delen gebeurt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Mainuz
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 09-04 23:23
@Xander Hier is een foto van de groepenkast. Ruimte genoeg, zoals je ziet.
Er zitten Eaton en Hager automaten in.

Je ziet die ene losse kabel ook duidelijk, dat is de bewuste grondkabel die nu bij groep 10 of 11 zit aangesloten.
Die wil ik dus apart gaan aansluiten.

Maar met een "1-polig + nul B16 30ma" aardlek automaat moet het dus gaan lukken? Ik was niet zeker of je voor buitenelektriciteit misschien iets speciaals nodig zou hebben.

[Afbeelding]

[Voor 4% gewijzigd door Mainuz op 12-02-2020 17:14. Reden: link aangepast]

• septillion
  • Nu online
@Mainuz Ga dan wel voor een aardlekautomaat die aangeeft wat hem heeft getript: overbelasting of aardlek. Maakt foutzoeken een stuk makkelijker, zeker op zo'n natte groep.

• kabeltjekabel
Zoefff schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:19:
Wie weet wat de regels precies zeggen over het aarden van mijn balansventilatie? Deze metalen kanalen lopen door het hele huis heen (weggewerkt in de plafonds). In de natte ruimtes zitten de ventielen op minimaal 3,5 meter hoogte (en is al het aanraakbare bovendien van plastic) dus ik kan me niet voorstellen dat dit een heel groot probleem is. In de technische ruimte is echter wel een deel van de buizen direct aanraakbaar. Is dat een minder groot probleem (en aarding niet nodig) omdat het geen natte ruimte betreft? Of is het verstandig om de kanalen wel te aarden?

De WTW zelf voorziet overigens niet in aarding van de buizen omdat de aansluiting met piepschuim delen gebeurt.
quote: NPR5310
6.2 Mechanische ventilatie in woningen

Luchtbehandelingssystemen, waar ook mechanische ventilatiesystemen onder vallen, moeten eveneens
door een beschermende vereffeningsleiding met de hoofdaardrail of -klem zijn verbonden. Een uitzondering
kan worden gemaakt voor luchtbehandelingssystemen die niet volledig van metaal zijn, waardoor geen
potentiaalversleping kan plaatsvinden, of die zo zijn geïnstalleerd dat ze niet aanraakbaar zijn tijdens
normaal gebruik. Deze luchtbehandelingssystemen hoeven niet te worden vereffend.

In de Nederlands praktijk bestaat de centrale unit van het mechanische ventilatiesysteem veelal uit een
volledig kunststof behuizing waarbinnen zich de aandrijfmotor met ventilator bevindt. Aan de buitenzijde van
deze kunststof behuizing wordt het metalen ventilatiekanaal aangesloten. Er is geen galvanische
(lees: metallische) verbinding tussen het ventilatiekanaal en het metalen gestel van de aandrijfmotor.
Daardoor is het uitgesloten dat bij een defect binnen in de centrale unit, het ventilatiekanaal onder spanning
kan komen. Het ventilatiekanaal wordt veelal zo in de woning aangelegd dat het geheel ‘buiten handbereik’
is geplaatst en tevens onder normale omstandigheden niet of nauwelijks kan worden aangeraakt. Aan het
uiteinde van het ventilatiekanaal worden veelal kunststof ventilatieroosters geplaatst in de wand of het
plafond. Bij die toepassing is het eveneens niet of nauwelijks mogelijk het ventilatiekanaal fysiek aan te
raken. Bij een dergelijke installatiewijze is het niet noodzakelijk nog een afzonderlijke vereffening aan te
brengen.
Als je in die technische ruimte ook je HAR hebt hangen zou ik daar gewoon aan knopen.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:08

Zoefff

❤ 

Dank voor de quote! Er hangt geen aardrail in die technische ruimte (is op zolder; staat de WTW, vloerverwarming verdeler, led voedingen en wat netwerkapparatuur), maar aarden op een willekeurige lasdoos zou dan ook wel kunnen toch?

Had er nog niet bij stil gestaan dat doordat de leidingen (galvanisch) geïsoleerd aangesloten zijn, een defect in de WTW andersom ook nooit voor spanning op de kanalen kan zorgen. De enige manier waarop dat dan kan gebeuren is als er ergens in het huis een andere stroomdraad los komt en dan tegen de kanalen aan komt te hangen. Maar die kans lijkt me nihil. Desondanks misschien toch gewoon aarden als dit in een lasdoos kan.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• kabeltjekabel
Dat kan ook. Kun je switch en patchpaneel ook meteen meepakken; die hebben veelal ook een aansluiting daarvoor.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
In mijn huis zijn die kanalen in de ruwbouw in het beton gestort zit.
https://d3nxhfluvg7nur.cloudfront.net/app/uploads/2018/04/Waterinstallatie-instort-e1524149152946.jpg
Zo dus ongeveer ik ga toch ook niet speciaal dat betonijzer/vlechtwerk aarden als consument lijkt mij wat overdreven.

• kabeltjekabel
Die kun je ook nergens aanraken he. En voor de badkamer moet dat wel of je moet er weer zo'n aardmat overheen leggen.

• leonbong
  • Nu online
Maar dat metertje waar je het kan aanraken ach nauwelijks een risico.

Edit:
Met betrekking onderstaande reacties
Het is natuurlijk een willekeurige foto van internet van een ongeveer situatie.
En dat grijs is flex-pvc buis.

@Maasluip
De blauwe buis die rood en blauw kruist zal een drinkwaterbuis zijn en die mag je niet parallel leggen aan CV.

[Voor 93% gewijzigd door leonbong op 14-02-2020 10:25]

• onetime
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:11:
[Afbeelding]
Zo dus ongeveer ik ga toch ook niet speciaal dat betonijzer/vlechtwerk aarden als consument lijkt mij wat overdreven.
Wat nu? Grijze kabel ingegoten in het beton? Ik zou dat huis alleen kado willen krijgen, en dan nog...
Probleem om meteen op te lossen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09-04 13:07
onetime schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:20:
[...]

Wat nu? Grijze kabel ingegoten in het beton? Ik zou dat huis alleen kado willen krijgen, en dan nog...
Probleem om meteen op te lossen.
Lijkt mij grijze flex buis. of zie ik het verkeerd. Of zie jij nog ergens anders een grijze kabel?

• onetime
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:36:
[...] Lijkt mij grijze flex buis. of zie ik het verkeerd. Of zie jij nog ergens anders een grijze kabel?
Dat lijkt me een goede verklaring voor die gemene knik links onder over die gele pijp. Flex. Ook yuk.

• kabeltjekabel
Ik heb nog geen kabels gezien met zulke ribbels. Die knikken zijn van alle tijden. In de jaren '30 hadden ze stalen buizen die in de bochten half dicht zaten :+ (en met zo'n fijne langsnaad die in de aderisolatie snijdt...).

• BassieB
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:17
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom men grijze kabel in buis gebruikt vanuit de meterkast. Dat krijg je er nauwelijks doorheen .

• Lord Anubis
kabeltjekabel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 04:11:
Ik heb nog geen kabels gezien met zulke ribbels. Die knikken zijn van alle tijden. In de jaren '30 hadden ze stalen buizen die in de bochten half dicht zaten :+ (en met zo'n fijne langsnaad die in de aderisolatie snijdt...).
Had er ooit naar gekeken ( https://www.elektroshop.n...ibele-buis-met-draad.html ), en geprobeerd ( ±80m van de rol verwerkt ), Wel sneller als pijp, maar de bocht radius moet toch vrij ruim zijn voor van het plafond de wand in en vond het maar niks. Had wel weinig ruimte daar boven.

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
BassieB schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 06:25:
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom men grijze kabel in buis gebruikt vanuit de meterkast. Dat krijg je er nauwelijks doorheen .
Als je bv een buitenlamp moet aansluiten, dan moet er kabel heen, vaker wordt in de meterkast ook gewerkt met kabels als er weinig ruimte is, of al er gewerkt wordt met goten. Hier kun je slecht draden los in leggen.

Ruime bochten in de buis is wel belangrijk, kabels krijg je er dan wel goed in. Echter flexibele buis in een beton vloer.... Sws de bochten is een probleem en meestal de druk vam beton.

[Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 14-02-2020 07:30]

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Dat wat @Lord Anubis linkt hebben wij op de 2e verdieping achter de knieschotten lopen. Dat snap ik wel want het loopt rond door langs 2 hoeken. Daar trekt een normale vd draad ook niet meer makkelijk doorheen. De rest in de breedplaat is allemaal met 19 en 16 mm gemaakt naar centraaldozen toe.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]
En waarom leggen ze die verwarmingsbuizen zo. De tweede van links gaat rechtdoor en de derde van links kruist die om linksaf te gaan. :F Zie je dat niet als installateur?
En voor die linker verwarming kruisen ze de rode en blauwe buis ook nog twee keer.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:57
[Afbeelding]
Het kan geen kwaad om betonijzer te aarden. Op die manier ben je er vrijwel zeker van dat het niet corrodeert vanwege de kathodische bescherming.

Maar of het nodig is....

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:52:
[...]

En waarom leggen ze die verwarmingsbuizen zo. De tweede van links gaat rechtdoor en de derde van links kruist die om linksaf te gaan. :F Zie je dat niet als installateur?
En voor die linker verwarming kruisen ze de rode en blauwe buis ook nog twee keer.
Tijd en weer speelt een grote rol, dit moet allemaal zo snel mogelijk, ik heb ze al slordiger zien liggen. Daarbij sta je soms de hele dag in de regen op zo'n dek. En dan ben je blij als alles klaar is, en vast zit.

Je ziet het straks toch allemaal niet meer. Wat ik dan wel zou doen is bij de verdeler zorgen dat de buizen netjes recht uit de vloer komen. Aangezien je hier straks niks meer aan kunt veranderen. En het is toch wel het uithang bordje van het bedrijf wat het maakt. bijvoorbeeld de 2de blauwe buis van rechts. Die krijg je nooit meer netjes rechts gemaakt als de beton is gestort.

• GeeMoney
  • Nu online
Zijn er nog tweakers in Noord Holland die ervaring hebben met laadpalen en op zeer korte termijn trek hebben in een lekkere bak koffie? :+ .
Sinds vanochtend meldt mijn Tesla TWC een “ground” problem. Betreft nieuwbouw woning, paal is 2 maanden oud. Mijn vaste man is helaas op vakantie en ik heb de laadpaal eigenlijk elke dag nodig.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Lord Anubis
I.v.m een berekening/tek van een nieuwe Meterkast, waar kan ik een verbruik ( kVA ) tabel vinden die gebruikt wordt in tekeningen voor het berekenen van belasting per stroomkring/automaat?

Ik heb in de NEN gekeken en NetCode maar kan helaas niets vinden, of te snel gebladerd kan ook natuurlijk. ;)
Enige wat ik vond was "Een eindgroep mag niet meer dan 20 verlichtingsarmaturen voeden, met een totale belasting die niet hoger is dan 60 % van de nominale waarde van het beveiligingstoestel tegen overstroom."

Ik had ooit wel iets gevonden maar is van 1991 denk ik, maar nu met de bijgekomen apparaten en Led zal het wel geupdate zijn.
Zo iets als dit.
https://tweakers.net/ext/f/vQR452tH86VKFL5aNiGT9uOP/thumb.png

[Voor 11% gewijzigd door Lord Anubis op 14-02-2020 08:34. Reden: aanvullend plaatje]

• eschurma
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-04 13:58
Mijn moeder heeft een huis gekocht (in Nederland) met een losstaande garagage op een aangrenzende kavel. De garage heeft een eigen huisnummer en postcode en in de garage is een Gemeentelijke Elektra aansluiting. Deze aansluiting is nu niet actief maar ik zou graag elektra in de garage willen. Is er een reden dat ik het niet vanuit het woonhuis door naar de garage kan trekken? juridisch of qua veiligheid?
Hierover kan ik namelijk geen concrete informatie vinden en de energieleverancier/netwerkbeheerder wijzen naar elkaar.
Scheelt een enorme berg aansluitkosten en jaarlijkse vastnetkosten.

• Naalroc
Ik vermoed, dat dit voortkomt uit de (oude) verplichting dat elk kavel aangesloten moet zijn?

• TheGhostInc
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:31:
I.v.m een berekening/tek van een nieuwe Meterkast, waar kan ik een verbruik ( kVA ) tabel vinden die gebruikt wordt in tekeningen voor het berekenen van belasting per stroomkring/automaat?
Hebben we het hier nog wel over een huisinstallatie?

Want in een woonhuis ga je de meterkast eigenlijk niet doorrekenen. Alle huizen worden ongeveer zo gedaan:
- Alle zware apparaten op een eigen groep
- Meerdere groepen per verdieping/ruimte om te voorkomen dat je geen licht/stroom hebt op de hele verdieping als er 1 groep uitgaat
- Zodra er meer dan 2000W verlichting nodig is in een kamer, dan ben je iets anders aan het doen dan de bedoeling is. >:)
eschurma schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:53:
Is er een reden dat ik het niet vanuit het woonhuis door naar de garage kan trekken? juridisch of qua veiligheid?
Veiligheid is geen issue.
Juridisch kan het betekenen dat, als je moet bewijzen dat de garage losstaat van het woonhuis, je dat moeilijker kan doen.
Dus bijvoorbeeld je bent ZZP-er en je wilt de garage als kantoor/opslag gebruiken. Als je de aansluiting van het woonhuis gebruikt kan de belastingdienst het woonhuis + garage als 1 zien. Heb je echt alles los, dan kun je makkelijker betogen dat de garage 100% zakelijk is en je er privé geen voordeel aan hebt.

Maar dat is echt in specifieke situaties. Heb je 'in jouw beleving' een woonhuis + garage, dan kun je het gewoon doen.
Hierover kan ik namelijk geen concrete informatie vinden en de energieleverancier/netwerkbeheerder wijzen naar elkaar.
Energieleverancier en netwerkbeheerder hebben hier weinig over te zeggen. De netwerkbeheerder 'moet' een aansluiting leveren op elk adres. Dus zolang de garage een los adres is, moeten zij daar een aansluiting leveren tegen bepaalde voorwaarden (max. kosten e.d.).
Heb je een woonhuis met garage (zonder apart nr), dan kun je ook een extra aansluiting voor de garage aanvragen, maar dan hoeft de netwerkbeheerder dat niet altijd tegen dezelfde (gunstige) voorwaarden te doen.

• leonbong
  • Nu online
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Veiligheid is geen issue.
Juridisch kan het betekenen dat, als je moet bewijzen dat de garage losstaat van het woonhuis, je dat moeilijker kan doen.
Dus bijvoorbeeld je bent ZZP-er en je wilt de garage als kantoor/opslag gebruiken. Als je de aansluiting van het woonhuis gebruikt kan de belastingdienst het woonhuis + garage als 1 zien. Heb je echt alles los, dan kun je makkelijker betogen dat de garage 100% zakelijk is en je er privé geen voordeel aan hebt.

Maar dat is echt in specifieke situaties. Heb je 'in jouw beleving' een woonhuis + garage, dan kun je het gewoon doen.
Ik denk dat dit wel meevalt want de belastingdienst accepteert ook de laadpaaloplossingen waarbij er op huisaansluiting een laadpaal met individuele bemetering voor vergoeding van de werkgever is geplaatst.
Desnoods kan je een extra meetpunt voor je hoofdaansluiting in je woonhuis aanvragen.

Maar als je het niet zakelijk gaat gebruiken lekker doortrekken vanuit je woonhuis..

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 14-02-2020 10:57]

• TheGhostInc
  • Niet online
@leonbong ik ben geen belastingexpert, maar een EV zakelijk laden is wel een iets ander verhaal.
Het gaat over de definitie 'zelfstandige werkruimte'. Die regels zijn erg strict.

Maar het was puur ter indicatie dat een eigen aansluiting/eigen huisnummer/eigen toegang in sommige gevallen dus (zeer) gunstig kan zijn. De aansluiting zou ik dus niet zomaar weg laten halen als hij verder niet in de weg ligt en niks kost.

• habbekrats
Mijn moeder heeft een huis gekocht (in Nederland) met een losstaande garagage op een aangrenzende kavel. De garage heeft een eigen huisnummer en postcode en in de garage is een Gemeentelijke Elektra aansluiting. Deze aansluiting is nu niet actief maar ik zou graag elektra in de garage willen. Is er een reden dat ik het niet vanuit het woonhuis door naar de garage kan trekken? juridisch of qua veiligheid?
Als je door eigen grond op de percelen kunt komen gewoon doen. Als je door grond van buren gemeente moet dien je toestemming te hebben.

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
Zijn er nog tweakers in Noord Holland die ervaring hebben met laadpalen en op zeer korte termijn trek hebben in een lekkere bak koffie? :+ .
Sinds vanochtend meldt mijn Tesla TWC een “ground” problem. Betreft nieuwbouw woning, paal is 2 maanden oud. Mijn vaste man is helaas op vakantie en ik heb de laadpaal eigenlijk elke dag nodig.
Ohja, had je ooit al gepost wat voor weerstand je over je aardpen hebt? Jij had toch ook diverse apparatuur zonder aardlekbeveiliging aangesloten?

Wat ik zo lees is dat er in de Tesla zelf ook wel eens schoentjes schijnen los te breken :o

• Lord Anubis
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Hebben we het hier nog wel over een huisinstallatie?

Want in een woonhuis ga je de meterkast eigenlijk niet doorrekenen. Alle huizen worden ongeveer zo gedaan:
- Alle zware apparaten op een eigen groep
- Meerdere groepen per verdieping/ruimte om te voorkomen dat je geen licht/stroom hebt op de hele verdieping als er 1 groep uitgaat
- Zodra er meer dan 2000W verlichting nodig is in een kamer, dan ben je iets anders aan het doen dan de bedoeling is. >:)
Zoals je schrijft, ik zal dat, het verspreiden van de last wel verdelen, en zeker per ruimte.
Maar volgens datgene wat ik te horen kreeg van de gemeente moet er een verbruikers lijst erbij verwacht. Van de oudere tekeningen die ik in handen kreeg, staat het er over op. Links de INstallatie schema en per automaat de belasting er ( rechts zoals plaatje ) achter.

Tevens de 60% regel is er ook niet voor niets en begreep dat er wel naar gekeken wordt.
Of heb je of iemand een current geaccepteerde huisinstallatie ontwerp voor me om te vergelijken? (PM als het kan )

• GeeMoney
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:36:
[...]

Ohja, had je ooit al gepost wat voor weerstand je over je aardpen hebt? Jij had toch ook diverse apparatuur zonder aardlekbeveiliging aangesloten?

Wat ik zo lees is dat er in de Tesla zelf ook wel eens schoentjes schijnen los te breken :o
Ik heb zelf geen Tesla, de aarde is aangeleverd door de netbeheerder kwamen we eerder achter :) .
Ik vermoed eerlijk gezegd mogelijk vocht. Ik maak de paal zelf even open straks met de stroom eraf.

Ik heb de paal overigens aan laten sluiten en ik heb geen idee van de weerstand. Had het deze situatie kunnen voorkomen dan? Dat denk ik namelijk niet. Of de paal nu lekstroom of ground issues aangeeft als enige verbruiker op de krachtgroep met een directe kabel of de aardlek?

De koffie staat klaar hoor, ik sta open voor verbeteringen :)

Apparatuur en tuin zit overigens achter een aardlek alleen de krachtgroepen niet uit mijn hoofd. Bouwer/aannemer wilde er niet aan ivm maar 1 gebruiker erop, en nog wat argumenten. Belangrijkste was ook dat er geen verplichting toe was en daar bleken ze gelijk in te hebben overigens.

[Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 14-02-2020 17:52]

• Xander
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:52:
[...]

Het zijn geen verwarmingsbuizen, dit is sanitair warm+koud water. Er komt dus nog meer rotzooi bij. :+ Of vloerverwarming in de dekvloer...
GeeMoney schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
Ik verwacht gezien de foutmelding niet dat er een aardlek is, maar dat er daadwerkelijk een probleem met de aarding is. Kan het aansluitsnoer defect zijn? Dat is een vast snoer zeker?? Dat kun je natuurlijk doormeten vanuit de laadpaal tot aan de stekker als je hem toch open hebt. :)
Lord Anubis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:31:

Ik heb in de NEN gekeken en NetCode maar kan helaas niets vinden, of te snel gebladerd kan ook natuurlijk. ;)
Enige wat ik vond was "Een eindgroep mag niet meer dan 20 verlichtingsarmaturen voeden, met een totale belasting die niet hoger is dan 60 % van de nominale waarde van het beveiligingstoestel tegen overstroom."

Ik had ooit wel iets gevonden maar is van 1991 denk ik, maar nu met de bijgekomen apparaten en Led zal het wel geupdate zijn.
Zo iets als dit.
[Afbeelding]
Dit soort dingen komen volgens mij al even niet meer in de normen voor, al het relevante wordt tegenwoordig geschrapt. :+

Over het algemeen rekent men nog steeds gewoon met 200VA per WCD (enkel of dubbelvoudig) en met 60 tot 100W per lichtpunt. Tenzij het daadwerkelijke vermogen van de aan te sluiten toestellen bekend is (bijvoorbeeld de wasmachine, keukenapparatuur, etc). Maar ik zit me nu ook even af te vragen waar dit nou eigenlijk precies vandaan komt... Ik vind het in de NEN1010 ook zo snel niet terug. Maar mijn oude uitgaven zijn helaas ook niet digitaal doorzoekbaar. :P
Weet je zeker dat die aansluiting je geld kost?

Volgens mij levert een abonnement je juist geld op bij geen/weinig afname? De "Vermindering energiebelasting" is toch hoger dan de vaste leveringskosten en netbeheerkosten?
Heb me er niet helemaal in verdiept...
edit:
Zie: https://www.gaslicht.com/...-bij-laag-energieverbruik
Werkt blijkbaar alleen bij objecten met verblijfsfunctie, dus niet je garage. Jammer. ;)

• GeeMoney
  • Nu online
@Xander ik heb geen meter niets.
Ik heb hem nu open maar er lijkt geen vocht indicatie te zijn.
Ik heb met de stroom eraf de nul los gehaald en opnieuw aangesloten en de stroom er weer op en het knipperen van de melding is weg.
Ik zag dat de mantel om de nul ook aangedrukt was in de aansluiting, wellicht niet goed contact kunnen maken?

• kabeltjekabel
Nul en ground zijn twee verschillende dingen. Die paal verbruikt alles tussen de fasen? Waarom zit er dan een nulaansluiting op?

• leonbong
  • Nu online
Voor enkel fase auto’s te kunnen laden.
Daar maakt de laadpaal geen onderscheid een 3fase paal kan een één fase auto laden.

[Voor 51% gewijzigd door leonbong op 14-02-2020 19:09]

• kabeltjekabel
Ah ja. Maar dan nog haal je die niet zomaar los.

• Maasluip
  • Laatst online: 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:35:
[...]

Het zijn geen verwarmingsbuizen, dit is sanitair warm+koud water. Er komt dus nog meer rotzooi bij. :+ Of vloerverwarming in de dekvloer...
Komt dat tegenwoordig ook uit een verdeler? En 4 waterpunten op een verdieping?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• GeeMoney
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:11:
Ah ja. Maar dan nog haal je die niet zomaar los.
Ik kon geen vocht ontdekken dus ik heb alle kabels opnieuw geprikt en vast gezet, lijkt mij de meest logische oplossing om te proberen als ik verder niets iets geks kan ontdekken.
Bij het loshalen van de nul zag ik dat de mantel ook een afdruk had van de fitting als het ware. Ik heb hem dus iets naar beneden nu vast aangedraait.

Foto:
twc-nul

Avond foto met flits en wat filters om het zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen.

[Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 14-02-2020 19:46]

Pagina: 1 ... 99 ... 105 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True