Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:44
Isolatie mag niet in dat ding. Dat gaat geheid problemen geven.
Dus het kan goed dat dat het probleem was, teveel spanning aarde-nul dus error.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:02
Maasluip schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:34:
[...]

Komt dat tegenwoordig ook uit een verdeler?
Blijkbaar. Vind het wel chiquer dan perskoppellingen instorten. :)
En 4 waterpunten op een verdieping?
Wat is daar raar aan? Ik heb al 3 waterpunten in mijn badkamer (wastafelkraan, douche, toilet), zet een bad in de badkamer en voorzie op dezelfde verdieping een opstelruimte voor de wasmachine en de CV-ketel en je zit al aan 6...

Maarehm, hoe wilde je anders verklaren dat bij alle (zichtbare) leidingen ook riolering uitkomt en hoe verklaar je de eenzame blauwe leiding rechts? ;) Dat zou een bijzondere CV-installatie zijn. ;)
GeeMoney schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:57:
Ik heb met de stroom eraf de nul los gehaald en opnieuw aangesloten en de stroom er weer op en het knipperen van de melding is weg.
Had je überhaupt al eens geprobeerd om de stroom eraf te halen en na een tijdje wachten terug erop te zetten? Misschien was dat nu de fix. :P

Xander wijzigde deze reactie 14-02-2020 21:47 (21%)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13:28
GeeMoney schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Ik kon geen vocht ontdekken dus ik heb alle kabels opnieuw geprikt en vast gezet, lijkt mij de meest logische oplossing om te proberen als ik verder niets iets geks kan ontdekken.
Bij het loshalen van de nul zag ik dat de mantel ook een afdruk had van de fitting als het ware. Ik heb hem dus iets naar beneden nu vast aangedraait.

Foto:
[Afbeelding: twc-nul]

Avond foto met flits en wat filters om het zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen.
Ja, soms is te kort aanstrippen lijper dan te lang.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:58
@Xander uiteraard, wel 10 keer :) .

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hmmm. Ik heb ivm een nieuwe keuken de groepenkast laten vervangen. Kast zelf samengesteld en laten bouwen door Sandervunderink. Erkende elektricien laten komen om te vervangen en aan te sluiten. Volgens de elektricien was de aansluiting voor de kookplaat niet goed, het is namelijk een 7.2Kw kookplaat op 2 fase. Ik had een 3 fase alamat voorzien, waarbij dan 1 fase ongebruikt was. Volgens de elektricien mag dat niet conform norm en moest er een kookgroep komen.

Ik dacht prima jij zal het wel weten...

Nu eens even goed gekeken hoe het daadwerkelijk aangesloten is, blijkt meneer gewoon een kookgroep geplaatst te hebben die gevoed wordt door 1 fase. Dus 32A aan gebruiker op een 25A fase :X Ik ben geen elektricien, maar dit lijkt me niet de bedoeling. Heb het geheel nu alsnog aangesloten op de 3 fase alamat en dan 1 fase niet aangesloten op de perilex (met een klemmetje erop). En de aansluitingen op de kookplaat comform schema 380V 2F + N. Doe ik nu iets heel erg verkeerd?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik persoonlijk zou in perilex wcd wel alle fases hebben aangesloten.
Waarschijnlijk heeft de plaat een schroefterminal waar je de overgebleven F kwijt kan.
Daarnaast tip label/stift de wcd waar de fases en nul zitten.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

leonbong schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:46:
Ik persoonlijk zou in perilex wcd wel alle fases hebben aangesloten.
Waarschijnlijk heeft de plaat een schroefterminal waar je de overgebleven F kwijt kan.
Daarnaast tip label/stift de wcd waar de fases en nul zitten.
Ja dat heb ik overwogen er is inderdaad een lege schroefterminal, maar daar staat niet duidelijk op waar die voor is, ook niet op het schema. Wil daar niet zomaar een fase op schroeven.

• maartend
  • Laatst online: 13:15
Ok, vraag van een noob

Gisteren steekt mijn vrouw de stofzuiger in stopcontact, gaat even aan en stopt dan. Dat stopcontact doet het niet meer. Nu heb ik zo'n tester van de buurman geleend ; https://images-na.ssl-ima...I/61x2tT8V3xL._SY355_.jpg

Dat ding geeft 2 dingen aan ; 220V op stopcontact en open neutral.

Voor mij als leek ; Huh? Er staat 220V op, maar hij doet het niet. Kan iemand me uitleggen hoe dit kan?

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-02 13:03
maartend schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:01:
Ok, vraag van een noob

Gisteren steekt mijn vrouw de stofzuiger in stopcontact, gaat even aan en stopt dan. Dat stopcontact doet het niet meer. Nu heb ik zo'n tester van de buurman geleend ; https://images-na.ssl-ima...I/61x2tT8V3xL._SY355_.jpg

Dat ding geeft 2 dingen aan ; 220V op stopcontact en open neutral.

Voor mij als leek ; Huh? Er staat 220V op, maar hij doet het niet. Kan iemand me uitleggen hoe dit kan?
Er staat dus blijkbaar spanning op de fase draad, maar de nul (blauwe draad) is blijkbaar niet (meer)verbonden (open neutral).

• maartend
pickboy schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Er staat dus blijkbaar spanning op de fase draad, maar de nul (blauwe draad) is blijkbaar niet (meer)verbonden (open neutral).
Was er al bang voor. In WCD zit niks los. dat is fijn. Wordt dus terug tot in de doos en dat is zoeken. Achter wand, achter kast.

op zoek dus naar plan B

• Jim423
Er is geen plan B. Je zal de doos open moeten maken.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
Jim423 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:01:
Er is geen plan B. Je zal de doos open moeten maken.
Dat dus!!

@maartend Misschien zit er een draad los, misschien is het wel een slechte verbinding door bijvoorbeeld een wegsmeltende lasklem. Ik heb geen idee van de situatie maar mogelijk zijn er van deze doos nog meerdere aftakkingen gemaakt en loopt er nog gewoon stroom door een half weggesmolten lasklem. Er is niet veel fantasie nodig om hier een brandgevaar te zien.

Wat mij betreft zijn er bij dit soort onverklaarbare storingen maar 2 opties:
- Het verklaren, alleen dan kun je beoordelen wat het precies is, hoe gevaarlijk het is en of je het zo kunt laten (maar als je zo ver bent kun je het net zo goed meteen oplossen)
- Groep uitschakelen

• maartend
Xander schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:07:
[...]

Dat dus!!

@maartend Misschien zit er een draad los, misschien is het wel een slechte verbinding door bijvoorbeeld een wegsmeltende lasklem. Ik heb geen idee van de situatie maar mogelijk zijn er van deze doos nog meerdere aftakkingen gemaakt en loopt er nog gewoon stroom door een half weggesmolten lasklem. Er is niet veel fantasie nodig om hier een brandgevaar te zien.

Wat mij betreft zijn er bij dit soort onverklaarbare storingen maar 2 opties:
- Het verklaren, alleen dan kun je beoordelen wat het precies is, hoe gevaarlijk het is en of je het zo kunt laten (maar als je zo ver bent kun je het net zo goed meteen oplossen)
- Groep uitschakelen
Vanaf deze doos loopt er een draad naar een meter verder geplaatste wcd.
Greop uit is geen optie, ga eerst nog maar eens goed in die wcd kijken en dan proberen te traceren waar de doos zit.

@Xander even voor mijn begrip Ik heb dus een 220 melding op dat dingetje omdat hij een verschil meet? En op een draad is dus idd de 220 aanwezig en of de ander dan loshangt of niet, dat maakt dan niks uit?

maartend wijzigde deze reactie 15-02-2020 12:51 (9%)

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
Zijn er nog tweakers in Noord Holland die ervaring hebben met laadpalen en op zeer korte termijn trek hebben in een lekkere bak koffie? :+ .
Sinds vanochtend meldt mijn Tesla TWC een “ground” problem. Betreft nieuwbouw woning, paal is 2 maanden oud. Mijn vaste man is helaas op vakantie en ik heb de laadpaal eigenlijk elke dag nodig.
Hoe is de spanning op de N tov de aarde? Losse nul kan vreemde situaties en meldingen geven.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:58
onetime schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Hoe is de spanning op de N tov de aarde? Losse nul kan vreemde situaties en meldingen geven.
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb geen meter niets :).

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• onetime
  • Niet online
eschurma schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:53:
Mijn moeder heeft een huis gekocht (in Nederland) met een losstaande garagage op een aangrenzende kavel. De garage heeft een eigen huisnummer en postcode en in de garage is een Gemeentelijke Elektra aansluiting. Deze aansluiting is nu niet actief maar ik zou graag elektra in de garage willen. Is er een reden dat ik het niet vanuit het woonhuis door naar de garage kan trekken? juridisch of qua veiligheid?
Hierover kan ik namelijk geen concrete informatie vinden en de energieleverancier/netwerkbeheerder wijzen naar elkaar.
Scheelt een enorme berg aansluitkosten en jaarlijkse vastnetkosten.
Maak een onderverdeler in de garage, wel zo netjes, en bij noodzaak om toch weer zelfstandig te voeden ben je zo klaar. Nu ga ik ervan uit dat het aangrenzende percelen zijn en je dus alles op eigen grond kunt doen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:57
Navi schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:02:
Een vraagje over extra groepenkasten in bijgebouwen.

Ik lees vaak dat mensen bijvoorbeeld een losse garagebox in de tuin hebben en daar een groepenkastje in maken, maar door de selectiviteit kun je daar vaak maar 10A groepen in gebruiken als je ze in de hoofdkast op 16A hebt zitten, achter een 3x25A hoofdaansluiting.

Waarom zou je dat doen? Waarom zeker je niet gewoon op 16A af in je hoofdkast en ga je in het bijgebouw desnoods door een hoofdschakelaar (zodat je eventueel met 1 actie het bijgebouw spanningsloos kan schakelen) en daarna direct je stopcontacten? Dan heb je gewoon de volledige 16A in het bijgebouw, blijf je selectief en afgezekerd.

Het enige nadeel is dat als er een groep uitklapt dat je even naar het huis moet lopen voor het knopje, maar dat is volgens mij alles.

Of is het volgens de regels ook daadwerkelijk niet toegestaan op deze manier?
Ik quote mezelf even eenmalig omdat er geen reactie is gekomen op mijn vraag, denk beetje verloren gegaan tussen de andere vragen. Iemand iets te zeggen hierover?

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Navi schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Ik quote mezelf even eenmalig omdat er geen reactie is gekomen op mijn vraag, denk beetje verloren gegaan tussen de andere vragen. Iemand iets te zeggen hierover?
Zoals je zegt zou kunnen, maar meestal heb je met ook met spanning verlies te maken gezien de afstand. Als je spanning minder wordt neemt de stroom toe.

De selectiviteit is ook belangrijk, zeker jij de kabel af met 16 amp. vanuit het huis, en vervolgens in het bijgebouw ook met 16 amp. Ga je nu gedurende een tijd stroom trekken op de kabel. Wordt het eerste stukje kabel in je bijbouw minder belast ( gezien de lengte ) dan de kabel tussen je hoofd meterkast en de bijbouw. Lengte is weer een bepaalde weerstand, door weerstand wordt de kabel warmer en de weerstand nog hoger. Dit zou je dan weer kunnen voorkomen door dikkere kabel te leggen. Maar dan moet je hem dus ook weer anders af zekeren. Dan kom je weer terug bij het begin met de selectiviteit.

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:55

azerty

McFly

Navi schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Persoonlijk zou ik niet inzien wat er daar problematisch mee zou kunnen zijn... Het is waarschijnlijk wel iets duurder in aanschaf waardoor velen daar geen zin in hebben zeker?

• Navi
azerty schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Persoonlijk zou ik niet inzien wat er daar problematisch mee zou kunnen zijn... Het is waarschijnlijk wel iets duurder in aanschaf waardoor velen daar geen zin in hebben zeker?
Het is juist goedkoper aangezien je geen zekeringen / installatieautomaten nodig hebt in je bijgebouw!

Ik bedoel overigens geen extreme afstanden, laten we zeggen afstand hoofdgebouw tot bijgebouw maximaal 50 meter.

Navi wijzigde deze reactie 15-02-2020 15:23 (12%)

• maartend
@pickboy en @Xander

Thnx, Was niet meer dan een losziitende draad maar daar eerste keer volledig overheen gekeken. Maar door julllie antwoord was hij nu heel eenvoudig te vinden.
Opgelost, muur is nog heel.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:20
Navi schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Het is juist goedkoper aangezien je geen zekeringen / installatieautomaten nodig hebt in je bijgebouw!

Ik bedoel overigens geen extreme afstanden, laten we zeggen afstand hoofdgebouw tot bijgebouw maximaal 50 meter.
Zolang de kabel in de hoofdkast is beveiligd met een zekering is het allemaal prima. Er hoeft niet per-se een zekering in je bijgebouw te zitten,

Als je de boel redelijk zwaar gaat belasten kun je overwegen om in plaats van 2,5 mm2 4 mm2 te gebruiken. Wanneer je PV / zonnecellen gaat leggen is het zeker fijn om minder spanningsval in de kabel te hebben en gaat de voorkeur uit naar een slagje dikker.

En als geld geen rol speelt leg er dan direct YMVK-as 4 x 4 mm2 in. Dan kun je er later eventueel nog drie-fase van maken.

• onetime
  • Niet online
Racer89 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:17:
[...] Zoals je zegt zou kunnen, maar meestal heb je met ook met spanning verlies te maken gezien de afstand. Als je spanning minder wordt neemt de stroom toe.
Ehhhh...., ja en nee. (P = V x I, V = I x R, P = I2 x R)
- voor het zelfde vermogen heb je bij een lagere spanning meer stroom nodig.
- over een kabel (weerstand) verlies je spanning als er stroom door loopt.
- de stroom is in de hele stroomkring gelijk (wet van kirchof)
- alleen met een trafo(AC) of buck-converter(DC) kan je spanning uitruilen tegen stroom
De selectiviteit is ook belangrijk, zeker jij de kabel af met 16 amp. vanuit het huis, en vervolgens in het bijgebouw ook met 16 amp. Ga je nu gedurende een tijd stroom trekken op de kabel. Wordt het eerste stukje kabel in je bijbouw minder belast ( gezien de lengte ) dan de kabel tussen je hoofd meterkast en de bijbouw. Lengte is weer een bepaalde weerstand, door weerstand wordt de kabel warmer en de weerstand nog hoger. Dit zou je dan weer kunnen voorkomen door dikkere kabel te leggen. Maar dan moet je hem dus ook weer anders af zekeren. Dan kom je weer terug bij het begin met de selectiviteit.
Ten eerste is in een gewoon woonhuis alleen de selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering van enig belang.
(de netbeheerder wil voornamelijk overlast voor andere klanten voorkomen, iets met aansprakelijkheid)
Als je op dezelfde manier overlast voor jezelf wilt beperken kan je dat op dezelfde manier doen.
Als je op deze manier echter dingen voor jezelf onmogelijk maakt kan je ervan afwijken.

De rest over kabel weerstand en warmte, sorry, klok en klepel, is me teveel om hier goed uit te leggen.
Gaat ook te ver off-topic. Zoek dat maar elders op. Zie ook eerste stukje van mijn reactie.

• Techneut
  • Niet online
[...]
<knip>
Lengte is weer een bepaalde weerstand, door weerstand wordt de kabel warmer en de weerstand nog hoger. Dit zou je dan weer kunnen voorkomen door dikkere kabel te leggen. Maar dan moet je hem dus ook weer anders af zekeren. ......
Waarom een dikkere kabel anders (lees zwaarder) afzekeren?

• rockerpoet
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 17-02 15:54
Is zou graag een overgang/las maken van vd draad naar xvmk. Dit om een bestaande groep uit te bereiden met wcd’s die vanuit de kruipruimte worden gevoed. Kan dit met een IP65 kabeldoos? Volgens mij zijn die wartels te klein voor een 16mm buis.

• FrankHe
rockerpoet schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:51:
Is zou graag een overgang/las maken van vd draad naar xvmk. Dit om een bestaande groep uit te bereiden met wcd’s die vanuit de kruipruimte worden gevoed. Kan dit met een IP65 kabeldoos? Volgens mij zijn die wartels te klein voor een 16mm buis.
Als die lasdoos droog in de meterkast zit dan kun je volgens mij ook zonder wartels werken en een willekeurige IP20 lasdoos gebruiken. Zolang je alles maar netjes op de muur vast zet middels buis en/of zadels.

• kabeltjekabel
Devil schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:26:
Hmmm. Ik heb ivm een nieuwe keuken de groepenkast laten vervangen. Kast zelf samengesteld en laten bouwen door Sandervunderink. Erkende elektricien laten komen om te vervangen en aan te sluiten. Volgens de elektricien was de aansluiting voor de kookplaat niet goed, het is namelijk een 7.2Kw kookplaat op 2 fase. Ik had een 3 fase alamat voorzien, waarbij dan 1 fase ongebruikt was. Volgens de elektricien mag dat niet conform norm en moest er een kookgroep komen.

Nu eens even goed gekeken hoe het daadwerkelijk aangesloten is, blijkt meneer gewoon een kookgroep geplaatst te hebben die gevoed wordt door 1 fase. Dus 32A aan gebruiker op een 25A fase :X Ik ben geen elektricien, maar dit lijkt me niet de bedoeling. Heb het geheel nu alsnog aangesloten op de 3 fase alamat en dan 1 fase niet aangesloten op de perilex (met een klemmetje erop). En de aansluitingen op de kookplaat comform schema 380V 2F + N. Doe ik nu iets heel erg verkeerd?
Had je het aansluiten wellicht ook beter zelf kunnen doen. Het kookgroep bijgeloof is diepgeworteld schijnbaar :/

• Techneut
  • Niet online
Je vraagt je af hoeveel die elektricien van z'n vak af weet. Nota bene met het wel terdege beschikbaar zijn van drie fasen! Bij een 1-fase aansluiting en het niet willen investeren in een 3-fasen aansluiting, moet je het wel op die manier oplossen. Alleen dien je dan wel je hoofdzekering te laten verzwaren als die nog 25A is.

Merkwaardig dat dit niet bekend was bij iemand waar je dat wel mag verwachten. Dat geldt ook voor de benaming kookgroep voor twee groepen op één fase en krachtgroep bij een 3-fasen aansluiting. Ook als je van die drie fasen voor het fornuis maar twee nodig hebt en die derde fase van die groep niet voor iets anders gebruikt. Dat gegeven vrij regelmatig tot misverstanden. Zelfs zoals hier blijkt bij een vakman.

• FrankHe
Techneut schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:14:
Je vraagt je af hoeveel die elektricien van z'n vak af weet. Nota bene met het wel terdege beschikbaar zijn van drie fasen! Bij een 1-fase aansluiting en het niet willen investeren in een 3-fasen aansluiting, moet je het wel op die manier oplossen. Alleen dien je dan wel je hoofdzekering te laten verzwaren als die nog 25A is.

Merkwaardig dat dit niet bekend was bij iemand waar je dat wel mag verwachten. Dat geldt ook voor de benaming kookgroep voor twee groepen op één fase en krachtgroep bij een 3-fasen aansluiting. Ook als je van die drie fasen voor het fornuis maar twee nodig hebt en die derde fase van die groep niet voor iets anders gebruikt. Dat gegeven vrij regelmatig tot misverstanden. Zelfs zoals hier blijkt bij een vakman.
Het is schering en inslag die verdomde kookgroepen in drie-fase kasten. In de breedte winnen ze twee units waardoor ze een kleinere kast kunnen selecteren zodat je ook meteen geen mogelijkheid meer hebt om uit te breiden. Op deze manier bespaart de aannemer geld. Pakweg honderd euro ofzo. Het boeit ze verder niet dat ze daarmee het net scheef belasten. Eigenlijk zouden de netbeheerders een regel moeten maken die voorschrijft dat dergelijke scheefbelasting niet is toegestaan. De hoofdzekering is traag dus die zal er niet meteen uitspringen. Maar het is niet helemaal de bedoeling om het zo aan te sluiten. Ik ben geen fan.

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:33:
[...]

Het is schering en inslag die verdomde kookgroepen in drie-fase kasten. In de breedte winnen ze twee units waardoor ze een kleinere kast kunnen selecteren zodat je ook meteen geen mogelijkheid meer hebt om uit te breiden. Op deze manier bespaart de aannemer geld. Pakweg honderd euro ofzo. Het boeit ze verder niet dat ze daarmee het net scheef belasten. Eigenlijk zouden de netbeheerders een regel moeten maken die voorschrijft dat dergelijke scheefbelasting niet is toegestaan. De hoofdzekering is traag dus die zal er niet meteen uitspringen. Maar het is niet helemaal de bedoeling om het zo aan te sluiten. Ik ben geen fan.
Zal me niks verbazen als die regel er al is... maar er niet gehandhaafd wordt. Was het ooit niet zo dat je installatie aan de normen moest voldoen alvorens de netbeheerder aansloot?

• Naalroc
  • Laatst online: 12:39
Vanwege de mogelijkheid om PV panelen aan te sluiten, moest mijn groepenkast aangepast worden; ik heb gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om van de hier veroordeelde, maar volgens de laatste regels wèl weer toegestane 4-polige aardlekschakelaars met daarachter niet meer dan 4 zekeringen, nú de meer gewenste 2 polige ALS te installeren.

Achtereenvolgens gaven mijn kleine grill oven, de normale oven en ook de magnetron ,( allen bewust op dezelfde groep, omdat er altijd maar 1 van de 3 tegelijk aan staan), problemen met het uitslaan van de 2 polige aardlek, diverse malen op verschillende dagen in de laatste paar weken.
Vandaag, na de zoveelste keer dat de ALS uitslaat, de bedrading overgezet op de aardlek automaat van de wasmachine, en kreeg geen fouten.
Conclusie: die 2 polige ALS is overgevoelig/defect.

Nu heb ik daarvoor een paar ABB ALS'sen.
Zoek naar vervanging en nu blijken er 2 types te zijn:
https://www.sandervunderi...chakelaar+2-P+40%2F0%2C03

Wat is nu het verschil tussen de 2 types?
Mijn 'defecte' ziet er uit zoals de duurdere hier. ABB Aardlekschakelaar 2-P FH 202 A 40/0,03

Maar wat is er verkeerd aan de "Mistral" serie van onder de 30€: F202A40/0,03
De een is een "FH" en de ander een "F"
Verschillen? advies?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• leonbong
Werken allebei goed, goedkoopste nemen!

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:43:
[...]

Zal me niks verbazen als die regel er al is... maar er niet gehandhaafd wordt. Was het ooit niet zo dat je installatie aan de normen moest voldoen alvorens de netbeheerder aansloot?
De enige norm die er volgens mij is is dat de afgaande zekeringen selectief moeten zijn ten opzichte van de hoofdzekering. Bij een 25 A met D of C karakteristiek beschouwen we een 16 A met B karakteristiek als voldoende selectief. En voor mijn gevoel stopt het daar zo ongeveer.

• Techneut
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:18:

Mijn 'defecte' ziet er uit zoals de duurdere hier. ABB Aardlekschakelaar 2-P FH 202 A 40/0,03

Verschillen? advies?
Misschien dat die wat duurdere een hogere kortsluitstroom aan kan?

• kabeltjekabel
Techneut schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:29:
[...]
Misschien dat die wat duurdere een hogere kortsluitstroom aan kan?
Precies andersom.

Bij die van 40 euri staat wel een verkeerd plaatje trouwens. Op de ABB site zelf ook. Afbeelding is van een type AC, beschrijving van type A.

• Naalroc
  • Laatst online: 12:39
Gezien mijn problemen met het uitschakelen van de lek schakelaar, wilde ik graag weten of de 1 gevoeliger is dan de andere;
Met de 4 polige schakelaars die ik zo'n 15 jaar in gebruik heb gehad, heb ik nog nooit een uitschakeling gehad van de verschillende 3P+0 ALS.
En nu, met de 'juiste' type al wel een keer of 8 in 3 of 4 weken.
Mijn vrouw is niet onder de indruk van de 'verbetering'....

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• kabeltjekabel
Heb je ergens een verbinding tussen groepen..? Dat komt ook nog wel eens aan het licht als je in een 3-fase installatie per fase een ALS gaat toepassen.

• rockerpoet
Welk type zadel gebruik je nu voor welke toepassing?
- Spijkerzadel
- drukzadel
- klemzadel

• Xander

Ik lees vaak dat mensen bijvoorbeeld een losse garagebox in de tuin hebben en daar een groepenkastje in maken, maar door de selectiviteit kun je daar vaak maar 10A groepen in gebruiken als je ze in de hoofdkast op 16A hebt zitten, achter een 3x25A hoofdaansluiting.

Waarom zou je dat doen? Waarom zeker je niet gewoon op 16A af in je hoofdkast en ga je in het bijgebouw desnoods door een hoofdschakelaar (zodat je eventueel met 1 actie het bijgebouw spanningsloos kan schakelen) en daarna direct je stopcontacten? Dan heb je gewoon de volledige 16A in het bijgebouw, blijf je selectief en afgezekerd.

Het enige nadeel is dat als er een groep uitklapt dat je even naar het huis moet lopen voor het knopje, maar dat is volgens mij alles.

Ik snap de vraag niet zo goed, waarom zou wat jij wilt niet mogen? Niemand verplicht je om een onderverdeler te plaatsen in een garagebox. Die garagebox is wat dat betreft niet anders dan euhm, je slaapkamer bijvoorbeeld? :)

Een onderverdeler wordt pas interessant als je bijvoorbeeld meerdere delen van de garage apart wilt schakelen, als je bij sluiting tijdens het hobbyen niet naar de woning wilt teruglopen, als het ongewenst is dat bij sluiting in een stuk gereedschap ook het licht uitvalt, ofzo... Voor die laatste zaken moet je het dus inderdaad wel selectief aanleggen.

Maar je mag natuurlijk met een 16A groep naar de garage en dan met een lasdoos uitsplitsen naar stopcontacten? Dat gebeurt toch in 99% van de schuren en garages? :) Vaak niet eens een eigen groep maar nog eens afgetakt van de woonkamer o.i.d...

edit:
Of was je van plan om een driefasen groep aan te leggen? (dat schrijf je nergens)
[...]

Zoals je zegt zou kunnen, maar meestal heb je met ook met spanning verlies te maken gezien de afstand. Als je spanning minder wordt neemt de stroom toe.
Voor hetzelfde vermogen: Ja. In de praktijk: Ligt aan de aangesloten verbruiker. Een gloeilamp ofzo gaat gewoon minder fel branden bij een lagere spanning.
De selectiviteit is ook belangrijk, zeker jij de kabel af met 16 amp. vanuit het huis, en vervolgens in het bijgebouw ook met 16 amp. Ga je nu gedurende een tijd stroom trekken op de kabel. Wordt het eerste stukje kabel in je bijbouw minder belast ( gezien de lengte ) dan de kabel tussen je hoofd meterkast en de bijbouw. Lengte is weer een bepaalde weerstand, door weerstand wordt de kabel warmer en de weerstand nog hoger.
Beweer je nu dat het plaatsen van een extra zekering iets veranderd aan de belasting van de kabel in het bijgebouw? Dat is natuurlijk onzin. Een zekering verandert niets aan de belasting, tenzij hij uit zou schakelen (dan is de belasting ineens 0 8)7).
Dit zou je dan weer kunnen voorkomen door dikkere kabel te leggen. Maar dan moet je hem dus ook weer anders af zekeren. Dan kom je weer terug bij het begin met de selectiviteit.
Je mag een 3x95mm² kabel ook prima op 16A afzekeren hoor. :)
FrankHe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Als die lasdoos droog in de meterkast zit dan kun je volgens mij ook zonder wartels werken en een willekeurige IP20 lasdoos gebruiken. Zolang je alles maar netjes op de muur vast zet middels buis en/of zadels.
@rockerpoet dit dus inderdaad. Als die lasdoos op een plek zit waar je geen IP65 doos nodig hebt, gebruik dan gewoon een simpele IP20 lasdoos (ABB 3611 o.i.d.). Laatste stuk van de kabel gewoon in een buis steken en die invoeren zoals gebruikelijk...

Mocht je toch een doos met wartels willen gebruiken, daarvoor verkoopt Attema ook een buisinvoer: https://www.sandervunderi...kabeldoos-ak1-en-ak2.html. Dat samenstel is dan echter niet meer waterdicht dus voegt de waterdichte doos niet zo veel meer toe...
Naalroc schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:18:
Vandaag, na de zoveelste keer dat de ALS uitslaat, de bedrading overgezet op de aardlek automaat van de wasmachine, en kreeg geen fouten.
Conclusie: die 2 polige ALS is overgevoelig/defect.
Naalroc schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:37:
Met de 4 polige schakelaars die ik zo'n 15 jaar in gebruik heb gehad, heb ik nog nooit een uitschakeling gehad van de verschillende 3P+0 ALS.
En nu, met de 'juiste' type al wel een keer of 8 in 3 of 4 weken.
Dus de storing deed zich 8x voor in 3 of 4 weken (dus niet meer dan eens per 3 dagen)... Maar je hebt vandaag iets veranderd en denkt daar nu al conclusies aan te kunnen koppelen?

Zou je niet een paar dagen afwachten? Voor hetzelfde geld zijn je oven en de oude 4P aardlekschakelaar kapot.
Nu heb ik daarvoor een paar ABB ALS'sen.
Zoek naar vervanging en nu blijken er 2 types te zijn:
https://www.sandervunderi...chakelaar+2-P+40%2F0%2C03

Verschillen? advies?
De F is geschikt voor grotere kortsluitstromen, verder is er geen verschil (ja het design).

Qua uitschakelstroom zouden ze hetzelfde moeten zijn al kunnen er natuurlijk exemplarische verschillen zijn.
rockerpoet schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:06:
Welk type zadel gebruik je nu voor welke toepassing?
- Spijkerzadel
- drukzadel
- klemzadel
Een spijkerzadel gebruikt je om vast te spijkeren, een drukzadel of klemzadel (wat is het verschil??) gebruik je om een buis in te drukken? :+ Er zijn genoeg situaties waar je de ene prima voor de andere kunt uitwisselen. Net wat jij makkelijker vindt.

Een spijkerclip werkt natuurlijk niet op een stenen/betonnen ondergrond, daarvoor kies je een zadel wat je kunt vastschroeven of een zadel met een duimnagel welke je in een geboord gat kunt drukken.

Spijkerclips zijn niet altijd even duurzaam, het kunststof wordt broos en breekt af. Maar hetzelfde geldt wellicht voor goedkope drukzadels.

Xander wijzigde deze reactie 16-02-2020 20:24 (6%)

• rockerpoet
Xander schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:18:
[...]@rockerpoet dit dus inderdaad. Als die lasdoos op een plek zit waar je geen IP65 doos nodig hebt, gebruik dan gewoon een simpele IP20 lasdoos (ABB 3611 o.i.d.). Laatste stuk van de kabel gewoon in een buis steken en die invoeren zoals gebruikelijk...
Helder. De IP65 doos komt in de kruipruimte waar 5 wcd's gelast worden. Vanaf die doos zal ik met xmvk naar een IP20 lasdoos gaan die zich buiten de kruipruimte bevindt.
Een spijkerzadel gebruikt je om vast te spijkeren, een drukzadel of klemzadel (wat is het verschil??) gebruik je om een buis in te drukken? :+ Er zijn genoeg situaties waar je de ene prima voor de andere kunt uitwisselen. Net wat jij makkelijker vindt.
Voor zover ik weet is een drukzadel gesloten (twee delen) en klemzadel open. Die gesloten zadels heb je volgens mij ook weer in een aantal varianten :)
Een spijkerzadel werkt natuurlijk niet op een stenen/betonnen ondergrond, daarvoor kies je een zadel wat je kunt vastschroeven of een zadel met een duimnagel welke je in een geboord gat kunt drukken.

Spijkerclips zijn niet altijd even duurzaam, het kunststof wordt broos en breekt af. Maar hetzelfde geldt wellicht voor goedkope drukzadels.
Ja, al die clips zijn van kunststof. Moet behoorlijk wat meters buis aan hout zadelen in de kruipruimte. Spijkerclips lijkt mij lekker snel werken maar ziet er op de een of andere manier wat minder degelijk uit.

• Jim423
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:43:[...]Zal me niks verbazen als die regel er al is... maar er niet gehandhaafd wordt. Was het ooit niet zo dat je installatie aan de normen moest voldoen alvorens de netbeheerder aansloot?
Staat gewoon in de netcode. Belasting moet verdeeld worden zover mogelijk. (Verwacht vermogen) Maar gezien het schrijnende tekort van technisch personeel gaat de kwaliteit op alle vlakken steeds harder achteruit. Controle van de installatie is dan het eerste waarin gesneden wordt. Daar is namelijk kennis voor nodig en dat is er niet, zeker niet bij de aannemer die de aansluiting komt maken incl graafwerk.

• Xander
rockerpoet schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:00:
Voor zover ik weet is een drukzadel gesloten (twee delen) en klemzadel open.
Volgens mij is het maar net hoe de fabrikant of leverancier besluit om het te noemen...

Zie hier een lijst producten gefilterd op "drukzadel": https://www.elektrobode.n...rclips?product_class=1085

Inclusief diverse "open drukzadels". ;)
Ja, al die clips zijn van kunststof. Moet behoorlijk wat meters buis aan hout zadelen in de kruipruimte. Spijkerclips lijkt mij lekker snel werken maar ziet er op de een of andere manier wat minder degelijk uit.
Spijkerclips werken inderdaad lekker snel op hout.

En ik heb inderdaad ook de indruk dat ze niet bijzonder degelijk zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat leidingen zie die compleet zijn losgekomen omdat al die clips uit elkaar zijn gevallen. ;) Maar ja, tweedelige drukzadels willen ook wel eens open geraken en we zullen maar niet beginnen over dit model kunststof zadel:

... alles kan en gaat ooit kapot. Denk dat het kopen van goede kwaliteit hier belangrijker is dan het type zadel.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de beugels van Schnabl:

Heb die ook nog nooit kapot gezien maar daar zijn ze wellicht nog gewoon te nieuw voor. :+ Ze zijn echter niet goedkoop...

Qua montagegemak, een schroef in hout draaien is met een licht schroefmachientje natuurlijk ook zo gedaan, in een krappe ruimte als een kruipruimte vind ik dat misschien wel prettiger dan een hamer op een neer zwaaien. Voordeel van (bijvoorbeeld) die Schnabl beugels is dat je ze kunt koppelen, bij meerdere beugels naast elkaar hoef je ze niet allemaal vast te schroeven, 2 van de 3, 3 van de 5 beugels ofzo vastschroeven zit al meer dan prima. :)

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:34
Xander schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Volgens mij is het maar net hoe de fabrikant of leverancier besluit om het te noemen...

[...]
Licht offtopic, maar kan het niet laten: het hangt ook nog wel eens af van de vertaler, om de pret compleet te maken. Veel van die bedrijven flikkeren hun brochures en catalogi bij een vertaalbureau over de schutting met de boodschap 'ken het snel en liefst zo goedkoop mogelijk?', zonder ook maar iets van een terminologielijst mee te sturen. Ja, dan krijg je wel een vertaling, maar dat kan dan a) nogal afwijken van eerdere vertalingen, b) vertaald zijn door mensen zonder enige kennis van zaken, en c) niet verder gecontroleerd zijn, want zo goedkoop mogelijk.

Ik vertaal nog wel eens wat voor Hilti, daar hebben we al jarenlang discussie over of hun Engelstalige 'MQ rails' nou schoren, veerprofielen, installatierails of MQ-rails zijn, deels omdat hun reviewers ook steeds wat anders roepen :+

En dan heb ik het nog niet eens over de butt-vertalingen van onze freelancers, die soms echt om te huilen zijn. De excentrieke schuurmachine is nog wel amusant, maar als in een Duitse tekst over PV-installaties Fixspannung wordt vertaald met herstelspanning of reparatiespanning, is dat toch snel niet grappig meer. En ja, dat heb ik echt langs zien komen. Ik raad dan ook aan bij vertaalde instructies altijd kritisch te blijven en/of uit te vogelen wat de brontaal is geweest en daarmee te vergelijken |:(

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:26
Twee vraagjes aan de mensen hier:

Ik wil mijn tuinverlichting en wandcontactdozen in de schuur allebei op een eigen groep achter een eigen aardlek aanleggen. Om die reden ligt er vanuit de meterkast naar de schuur een mantelbuis van 75mm doorsnede. Aanvulling: Deze mantelbuis loopt over de volle lengte onder de vloer van het huis door. Hij ligt dus nergens door de tuin. De schuur is tegen het huis aan gebouwd.

Ik begrijp dat ik door die mantelbuis twee kabels mag trekken, zolang het maar YVMK kabels zijn die je mag bundelen. Mag ik ook gebruik maken van voorbedrade flexibele buizen door die mantelbuis (die heb ik namelijk nog liggen)?

In de meterkast komen twee extra groepen met eigen aardlek achter één van de beschikbare fasen. Ook moet er een relais in de kast komen omdat er twee lichtpunten aan de voorzijde van de woning zijn die ik mee wil schakelen, maar die zitten op een bestaande groep. Ik neem aan dat ik dan vanuit de meterkast een schakeldraad naar die lichtpunten trek die verbonden is met het maakcontact van het relais. De voeding voor dat contact komt dan aan de binnenzijde van de meterkast vanuit de juiste groep, correct?

Blihi wijzigde deze reactie 17-02-2020 09:56 (7%)

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Blihi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:47:

Ik begrijp dat ik door die mantelbuis twee kabels mag trekken, zolang het maar YVMK kabels zijn die je mag bundelen. Mag ik ook gebruik maken van voorbedrade flexibele buizen door die mantelbuis (die heb ik namelijk nog liggen)?

In de meterkast komen twee extra groepen met eigen aardlek achter één van de beschikbare fasen. Ook moet er een relais in de kast komen omdat er twee lichtpunten aan de voorzijde van de woning zijn die ik mee wil schakelen, maar die zitten op een bestaande groep. Ik neem aan dat ik dan vanuit de meterkast een schakeldraad naar die lichtpunten trek die verbonden is met het maakcontact van het relais. De voeding voor dat contact komt dan aan de binnenzijde van de meterkast vanuit de juiste groep, correct?
Denk het niet, want de kabel dient afgeschermde kabel te zijn, zoals een YvMKas. 'as' voor afgeschermd.
Als jij, of de toekomstige bewoner, nu met een graaf machine, er door heen gaat is er weinig beveiliging dan alleen je aardlek schakelaar ( als je die ervoor heb zitten ). Mantelbuis is geen beveiliging tegen een graafmachine, misschien voor een spade. Maar een riek gaat er ook zo doorheen.
Weet niet of dat voldoende zou zijn.
Met YvMKas is het dubbel geisoleerd, een aardscherm en een aardlekschakelaar ( als je die ervoor heb zitten ).

Lord Anubis wijzigde deze reactie 17-02-2020 09:48 (5%)

• Blihi
Sorry, ik had even moeten opmerken dat de schuur tegen het huis aangebouwd is. De mantelbuis loopt dus nergens door grond. De graafmachine in jouw voorbeeld zou dus door het huis heen moeten graven

• onetime
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:56:
Sorry, ik had even moeten opmerken dat de schuur tegen het huis aangebouwd is. De mantelbuis loopt dus nergens door grond. De graafmachine in jouw voorbeeld zou dus door het huis heen moeten graven
Dan zou ik mijn voorbedrade flex gebruiken.

edit: hoe je die lichtpunten met dat relais wilt doen is niet duidelijk genoeg voor inhoudelijk commentaar
Devil schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:26:

Het is me toch nog niet helemaal duidelijk, is de bedrading ook aangepast? Past die bij de automaat?

onetime wijzigde deze reactie 17-02-2020 10:08 (69%)

• Blihi
onetime schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Dan zou ik mijn voorbedrade flex gebruiken.

edit: hoe je die lichtpunten met dat relais wilt doen is niet duidelijk genoeg voor inhoudelijk commentaar

[...]
Helpt een plaatje?

Het relais functioneert net als een gewone wandschakelaar. Dus als er spanning op de schakeldraad vanuit groep 10 staat, wordt het relais bedient en schakelt het lichtpunt in groep 1 aan.

Blihi wijzigde deze reactie 17-02-2020 10:38 (19%)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

onetime schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:58:

[...]

Het is me toch nog niet helemaal duidelijk, is de bedrading ook aangepast? Past die bij de automaat?
Wat bedoel je? De bedrading is ‘gewoon’ 5x2.5mm2

Devil wijzigde deze reactie 17-02-2020 11:58 (7%)

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Blihi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:56:
Roep niet te hard hé!!! :P

https://tweakers.net/ext/f/ccmleCisYAaUsfAnDJn9vtpE/thumb.jpg

Lord Anubis wijzigde deze reactie 17-02-2020 13:27 (12%)

• Blihi
Als het zo ver is dan maakt die mantel ook niets meer uit.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zie mijn eerdere post en waar je zelf op gereageerd had. Ik heb 25A als hoofd, 20A in de meterkast op een 3-fasen kabel naar de garage en in de garage 3x 16A.
Die 3 groepen zijn als volgt verdeeld:
Groep/fase 1: Werkenbank stopcontacten
Groep/fase 2: Verlichting en garagedeur
Groep/fase 3: Stopcontacten in de garage.

Verlichting zit opzettelijk op groep 2 omdat:
1. bij kortsluiting of overbelasting door gereedschap blijft het licht aan
2. op die fase zitten ook de zonnepanelen en omvormers schijnen grote inductieve belastingen (bijv. van een compressor) niet leuk te vinden. Dus op dit groep mogen eigen geen stopcontacten zitten die in de garage gebruikt kunnen worden.

De andere verdeling is er vooral op gebaseerd dat als ik 2 zware apparaten wil gebruiken (bijv. een kachel en compressor) deze eenvoudig over 2 groepen verdeeld kunnen worden.
En mocht er ooit 3-fasen krachtstroom nodig zijn, dan kan dit eenvoudig afgetakt worden in de kast.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Navi
deepbass909 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Zie mijn eerdere post en waar je zelf op gereageerd had. Ik heb 25A als hoofd, 20A in de meterkast op een 3-fasen kabel naar de garage en in de garage 3x 16A.
Ik snap het, maar 25A -> 20A -> 16A is niet selectief. De juiste stap is 25A ->16A.

Mijn punt was dus juist waarom in de garage zelf nog eens een 3x16A groep en deze niet gewoon in je meterkast en in de garage enkel je stopcontacten / verlichting.

Staat verder los van hoe je verdeeld op fasen / groepen.

Dus:
3x25A meterkast hoofd -> 3x16A groep (of 3 losse) ----------5x2,5mm2 kabel naar garage---------> 3 x 16A stopcontacten. (elk eigen fase eventueel)

Maar dat is dus gewoon toegestaan, het enige ongemak is naar de meterkast te lopen als er iets uitklapt. Naar mijn mening weegt dat niet op tegen gewoon selectief zijn, volledige capaciteit hebben, en je bespaart extra groepen in je garage.
(Eigenlijk had jij op deze manier nu max 10A in de garage kunnen hebben 25A -> 16A -> 10A)

Eventueel maak je het nog iets mooier door in de garage wel een hoofdschakelaar te plaatsen (maar dus geen groepen), zodat je daar ook met 1 handeling de garage spanningsvrij kunt schakelen.

Navi wijzigde deze reactie 17-02-2020 15:17 (38%)

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Een nuance verschil, er is een kans dat je naar de meterkast moet lopen als er in de garage iets sluiting maakt, de kans dat de groep er in de garage uitklapt is namelijk groter dan dat er wat de in de meterkast gebeurd, het is alleen niet 100% zekerheid.

Selectiviteit is interessant in een bedrijf, in een huis is de meerwaarde klein. In het ergste geval moet je een keer vaker naar de meterkast lopen.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Navi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Ik snap het, maar 25A -> 20A -> 16A is niet selectief. De juiste stap is 25A ->16A.

Mijn punt was dus juist waarom in de garage zelf nog eens een 3x16A groep en deze niet gewoon in je meterkast en in de garage enkel je stopcontacten / verlichting.

Dus:
3x25A meterkast hoofd -> 3x16A groep (of 3 losse) ----------5x2,5mm2 kabel naar garage---------> 3 x 16A stopcontacten. (elk eigen fase eventueel)

Maar dat is dus gewoon toegestaan, het enige ongemak is naar de meterkast te lopen als er iets uitklapt. Naar mijn mening weegt dat niet op tegen gewoon selectief zijn, volledige capaciteit hebben, en je bespaart extra groepen in je garage.
(Eigenlijk had jij op deze manier nu max 10A in de garage kunnen hebben 25A -> 16A -> 10A)

Eventueel maak je het nog iets mooier door in de garage wel een hoofdschakelaar te plaatsen (maar dus geen groepen), zodat je daar ook met 1 handeling de garage spanningsvrij kunt schakelen.
16A achter 25A is ook niet selectief toch?

https://gofile.io/?c=Cuyvo9

• Navi
Oilman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:33:
Een nuance verschil, er is een kans dat je naar de meterkast moet lopen als er in de garage iets sluiting maakt, de kans dat de groep er in de garage uitklapt is namelijk groter dan dat er wat de in de meterkast gebeurd, het is alleen niet 100% zekerheid.

Selectiviteit is interessant in een bedrijf, in een huis is de meerwaarde klein. In het ergste geval moet je een keer vaker naar de meterkast lopen.
Daarom, als het toch geen zekerheid geeft, waarom extra geld uitgeven aan allerlei extra groepen die weinig tot niets toevoegen.
En is selectiviteit niet gewoon een NEN1010 regel?
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:42:
[...]

16A achter 25A is ook niet selectief toch?

https://gofile.io/?c=Cuyvo9
Jawel, grofweg factor 1,6.

63->40->25->16->10->6

Navi wijzigde deze reactie 17-02-2020 16:56 (57%)

• Dre
  • Niet online
Navi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Daarom, als het toch geen zekerheid geeft, waarom extra geld uitgeven aan allerlei extra groepen die weinig tot niets toevoegen.

[...]

Jawel, grofweg factor 1,6.

63->40->25->16->10->6
Ging het om smeltveiligheden dan?
In geval van installatieautomaten ben je niet selectief:

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Misschien is het eerst belangrijk om eens duidelijk uiteen te zetten wat het gevaar is van gebrek aan selektiviteit.

• Jim423
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:57:
[...]In geval van installatieautomaten ben je niet selectief:
[Afbeelding]
Volgens mij wel. T/m 190A.

• Dre
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:39:
[...]

Volgens mij wel. T/m 190A.
Goed gelezen. Je hebt verstand van zaken zo te zien ;)
Alleen bij mijn woning zou ik van 190A tot 2000A niet selectief zijn. Dus 16A achter 25A is niet toegestaan volgens de netcode, maar het wordt wel toegepast in veel huizen 8)7

• Navi
16 achter 25 is volgens mij gewoon de standaard hoor, zie je overal.

Maar als ik jou begrijp is dat enkel bij smeltveiligheden? Wat zijn dan de waardes voor installatieautomaten?
Begrijp je tabel niet helemaal.

Overigens heb je in woonhuizen over het algemeen B karakteristiek, niet C.
TheGhostInc schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:46:
Misschien is het eerst belangrijk om eens duidelijk uiteen te zetten wat het gevaar is van gebrek aan selektiviteit.
Volgens mij is er niet direct gevaar behalve dat je dus de groep erboven ook kunt triggeren. Maw niet alleen de groep waar je apparaat aan hangt klapt eruit maar ook die erachter, waardoor er dus veel meer uitvalt, zeker als het je hoofdzekering is. (Wat je dan ook weer geld kan kosten omdat je die soms niet zelf kunt vervangen.)

Navi wijzigde deze reactie 17-02-2020 20:23 (61%)

• Dre
  • Niet online
@Navi
Je moet het lezen dat een kortsluitstroom tot 190 Ampère selectief is, dus dan gaat alleen de eindgroep eruit. Boven de 190 Ampère gaat waarschijnlijk ook de voorliggende beveiliging eruit, dus je hoofdzekering
Hoe hoog de kortsluitstroom in de praktijk is hangt van je netimpedantie af en de plek van de kortsluiting. In mijn meterkast haal ik 2 kA, en op zolder 0,9 kA. De installatietester rekent met een kortsluiting van 0 Ohm.

• onetime
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:37:
[...] Helpt een plaatje?

[Afbeelding]

Het relais functioneert net als een gewone wandschakelaar. Dus als er spanning op de schakeldraad vanuit groep 10 staat, wordt het relais bedient en schakelt het lichtpunt in groep 1 aan.
Vooral samen met de tekst; je houdt de groepen gewoon gescheiden, moet kunnen. Geef het ook nog aan.
Doe een printje van het plaatje bij / in de groepenkast... Met de tekst erbij. Kan anders verwarrend zijn.
Devil schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:57:
[...] Wat bedoel je? De bedrading is ‘gewoon’ 5x2.5mm2
De draadkleuren zijn in principe anders voor een kookgroep (2x bruin, 2x blauw) of een krachtgroep. (bruin, blauw, zwart, grijs)
[...] Ik snap het, maar 25A -> 20A -> 16A is niet selectief. De juiste stap is 25A ->16A.
[...]

Dus:

onetime schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:06:
[...]
Ten eerste is in een gewoon woonhuis alleen de selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering van enig belang.
(de netbeheerder wil voornamelijk overlast voor andere klanten voorkomen, iets met aansprakelijkheid)
Als je op dezelfde manier overlast voor jezelf wilt beperken kan je dat op dezelfde manier doen.
Als je op deze manier echter dingen voor jezelf onmogelijk maakt kan je ervan afwijken.
[...]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

onetime schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:13:

[...]

De draadkleuren zijn in principe anders voor een kookgroep (2x bruin, 2x blauw) of een krachtgroep. (bruin, blauw, zwart, grijs)

[...]
Er ligt gewoon een 5x2.5mm bruin/zwart/grijs/blauw/groengeel

• Jim423
@Devil Jij hebt het goed gedaan, al mag je die derde fase ook gewoon aansluiten. Deze wordt dan in het toestel afgedopt bij de aansluitstrook. Die electriciën wordt gewoon niet gehinderd door enige kennis van zaken.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Dus:

Hoe het nu aangesloten is, is door mijn elektricien, die alle benodigde diploma's op zak heeft, doorgerekend en hij gaf juist aan dat dit wél selectief is met de geplaatste automaten. Hij heeft mij toen ook wel de berekeningen laten zien, maar die heb ik niet onthouden. En aangezien het toen al alleen door jou in twijfel werd getrokken (en nu weer), verwacht ik dat je zelf ergens een fout maakt in je redenatie dat dit niet selectief zou zijn.

Aangezien de kast volledig wit met garantie is geplaatst, ga ik er toch echt vanuit dat het allemaal klopt.

En uiteraard zit er in de garage ook een hoofdschakelaar, in mijn ogen is dat niet iets wat het mooier maakt, maar iets wat gewoon logisch is. Zeker in een klusgarage/ruimte (en daar heb je het al snel over als je dit plaatst) wil je ter plekke beveiliging en een hoofdschakelaar hebben en niet afhankelijk moeten zijn van een zekering die in huis zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• freaky89
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 00:17

freaky89

Live life

Hoe kom ik erachter of er krachtstroom naar mijn meterkast loopt? Of dien ik Liander dan te contacteren om hun te vragen hoe dat zit? Indien dit niet het geval is dan legt Liander dit vrijblijvend voor je aan? Zodat je de meterkast kunt ombouwen en krachtstroom apparatuur kunt aansluiten in je woning?

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

• kabeltjekabel
freaky89 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:17:
Hoe kom ik erachter of er krachtstroom naar mijn meterkast loopt? Of dien ik Liander dan te contacteren om hun te vragen hoe dat zit? Indien dit niet het geval is dan legt Liander dit vrijblijvend voor je aan? Zodat je de meterkast kunt ombouwen en krachtstroom apparatuur kunt aansluiten in je woning?
Haha, droom lekker verder. € 347,51

Alleen als je nog een oude meter hebt doen ze de upgrade gratis :>

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-02-2020 01:46 (6%)

• leonbong
deepbass909 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Hoe het nu aangesloten is, is door mijn elektricien, die alle benodigde diploma's op zak heeft, doorgerekend en hij gaf juist aan dat dit wél selectief is met de geplaatste automaten. Hij heeft mij toen ook wel de berekeningen laten zien, maar die heb ik niet onthouden. En aangezien het toen al alleen door jou in twijfel werd getrokken (en nu weer), verwacht ik dat je zelf ergens een fout maakt in je redenatie dat dit niet selectief zou zijn.

Aangezien de kast volledig wit met garantie is geplaatst, ga ik er toch echt vanuit dat het allemaal klopt.

En uiteraard zit er in de garage ook een hoofdschakelaar, in mijn ogen is dat niet iets wat het mooier maakt, maar iets wat gewoon logisch is. Zeker in een klusgarage/ruimte (en daar heb je het al snel over als je dit plaatst) wil je ter plekke beveiliging en een hoofdschakelaar hebben en niet afhankelijk moeten zijn van een zekering die in huis zit.
Dre heeft in principe gelijk absolute selectiviteit heb je niet met automaten. In de stap 25-16-10.
Wil je dat wel dan zal je smeltzekering moeten toepassen.
Echter de situaties dat dit een probleem is is heel beperkt.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12:40
Dre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:44:
@Navi
Je moet het lezen dat een kortsluitstroom tot 190 Ampère selectief is, dus dan gaat alleen de eindgroep eruit. Boven de 190 Ampère gaat waarschijnlijk ook de voorliggende beveiliging eruit, dus je hoofdzekering
Hoe hoog de kortsluitstroom in de praktijk is hangt van je netimpedantie af en de plek van de kortsluiting. In mijn meterkast haal ik 2 kA, en op zolder 0,9 kA. De installatietester rekent met een kortsluiting van 0 Ohm.
Inderdaad. Toen de hovenier hier een tijdje geleden zijn bats in de grondkabel naar de schuur plantte, vloog zowel de B16 automaat, als de C25 automaat (hoofdzekering) als de aardlekschakelaar eruit.
Geen idee hoe groot de kortsluitstroom was, maar vast meer dan 190 A.

(De betreffende kabel zit nu overigens achter een eigen alamat, maar dat terzijde.)

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:49
Binnekort wil ik graag e.e.a. gaan voorbereiden voor een nieuwe keuken. Hierbij wil ik graag ook een aantal groepen bijtrekken. Ik had gedacht om een mantelbuis Ø50cm vanuit de meterkast naar onderen de kelder in, via de kelder, door de muur naar buiten, onder de oprit door en t.p.v. de keuken weer naar binnen te leiden. Ik vraag mij het volgende af: Mogen er meerdere groepen door deze mantelbuis lopen in de vorm van ymvk (https://www.hornbach.nl/s...-25m/6368375/artikel.html) of dienen deze in de mantelbuis ook weer allemaal geïsoleerd te liggen in een buis (https://www.hornbach.nl/s...-50m/6368380/artikel.html ).

Verder zag ik dat op dit moment de groepen voor de vaatwasser en boiler door middel van een grondkabel voorzien zijn van stroom, waarbij de aarddraad van de wcd-dozen gekoppeld is aan het aardscherm en het aardscherm is verbonden aan de aardrail in de meterkast. Mag dit op deze manier wel?

@vso Edit: links opnieuw toegevoegd

Krijnemans wijzigde deze reactie 18-02-2020 11:39 (7%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Krijnemans schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:18:
Binnekort wil ik graag e.e.a. gaan voorbereiden voor een nieuwe keuken. Hierbij wil ik graag ook een aantal groepen bijtrekken. Ik had gedacht om een mantelbuis Ø50cm vanuit de meterkast naar onderen de kelder in, via de kelder, door de muur naar buiten, onder de oprit door en t.p.v. de keuken weer naar binnen te leiden. Ik vraag mij het volgende af: Mogen er meerdere groepen door deze mantelbuis lopen in de vorm van ymvk (https://www.hornbach.nl/s...-25m/6368375/artikel.html) of dienen deze in de mantelbuis ook weer allemaal geïsoleerd te liggen in een buis (https://www.hornbach.nl/s...mm/8546245/artikel.html).

Verder zag ik dat op dit moment de groepen voor de vaatwasser en boiler door middel van een grondkabel voorzien zijn van stroom, waarbij de aarddraad van de wcd-dozen gekoppeld is aan het aardscherm en het aardscherm is verbonden aan de aardrail in de meterkast. Mag dit op deze manier wel?
links werken niet

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• FrankHe
mauricej schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Inderdaad. Toen de hovenier hier een tijdje geleden zijn bats in de grondkabel naar de schuur plantte, vloog zowel de B16 automaat, als de C25 automaat (hoofdzekering) als de aardlekschakelaar eruit.
Geen idee hoe groot de kortsluitstroom was, maar vast meer dan 190 A.

(De betreffende kabel zit nu overigens achter een eigen alamat, maar dat terzijde.)
Als de weerstand laag is, je zit dichtbij de transformator en op een TN-stelsel, dan kan er een behoorlijke kortsluitstroom doorheen gaan. Misschien zelfs kortstondig 3 kA.
Krijnemans schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:18:
Binnekort wil ik graag e.e.a. gaan voorbereiden voor een nieuwe keuken. Hierbij wil ik graag ook een aantal groepen bijtrekken. Ik had gedacht om een mantelbuis Ø50cm vanuit de meterkast naar onderen de kelder in, via de kelder, door de muur naar buiten, onder de oprit door en t.p.v. de keuken weer naar binnen te leiden. Ik vraag mij het volgende af: Mogen er meerdere groepen door deze mantelbuis lopen in de vorm van ymvk (https://www.hornbach.nl/s...-25m/6368375/artikel.html) of dienen deze in de mantelbuis ook weer allemaal geïsoleerd te liggen in een buis (https://www.hornbach.nl/s...-50m/6368380/artikel.html ).

@vso Edit: links opnieuw toegevoegd
Die kabels mag je gezamenlijk door de mantelbuis trekken, mits je de vulgraad in de gaten houdt. De vulgraad zou even iemand met toegang tot de NEN-1010 voor je kunnen opzoeken. Drie kabels moet gevoelsmatig wel lukken, of er meer in past durf ik niet te zeggen.

Je zou kunnen stellen dat een mantelbuis al een vorm van bescherming biedt maar kabels met afscherming is altijd fijner dan zonder afscherming, dus liever YMVK-as dan YMVK-mb.

Het aardscherm van een YMVK-as is van gegalvaniseerd ijzer, tussen het aardscherm en binnenisolatie vind je een soepele litze van koper. Die koperen litze gebruik je voor de aarde.

FrankHe wijzigde deze reactie 18-02-2020 11:59 (57%)
Reden: reactie toegevoegd

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:49
FrankHe schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:45:

Die kabels mag je gezamenlijk door de mantelbuis trekken, mits je de vulgraad in de gaten houdt. De vulgraad zou even iemand met toegang tot de NEN-1010 voor je kunnen opzoeken. Drie kabels moet gevoelsmatig wel lukken, of er meer in past durf ik niet te zeggen.

Je zou kunnen stellen dat een mantelbuis al een vorm van bescherming biedt maar kabels met afscherming is altijd fijner dan zonder afscherming, dus liever YMVK-as dan YMVK-mb.

Het aardscherm van een YMVK-as is van gegalvaniseerd ijzer, tussen het aardscherm en binnenisolatie vind je een soepele litze van koper. Die koperen litze gebruik je voor de aarde.
Bedankt voor de duidelijke reactie. Straks maar weer de plint onder de keuken vandaan trekken en kijken wat de voorgaande bewoner geknutseld heeft.. Heeft namelijk her en der verbazingwekkende dingen (laten) knutselen..

Edit: Iemand op de hoogte van de maximale vullingsgraad, zoals benoemd in de NEN? Ik kan hier helaas niet bij.

Krijnemans wijzigde deze reactie 18-02-2020 13:13 (5%)

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True