Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.336.107 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Cantillon schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:06:
Ik vroeg me af wat de beste manier is om een flexibele buis zoals op de afbeelding af te knippen zonder de draden te beschadigen.

[Afbeelding]

Zoiets: https://www.fixami.be/dic...-en-pijpsnijder-36mm.html ?
YouTube: YouTube

Knipex Twistcut
https://www.knipex.com/in...arentID=2619&groupID=2602

Als je zelf met een mes gaat snijden pak je hem altijd op een diepe ril, en snijdt je dus snel in de aders. Deze knipex pakt de buis juist op een hoge ril, snijdt minimaal in en raak dus nooit de aders.

EDIT: Wat @Basement dus al zei :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
Dit is de meterkast van mijn beoogde nieuwe woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wyZLRwuc7QCVLqpouLR33mM8/full.jpg

Moet uiteraard geupgrade worden, 10 groepen waarvan maar 4 achter een aardlek en smeltzekeringen is niet meer van deze tijd.

Ben dus van plan de boel te laten vervangen door zoiets:
Meterkast nieuw

Laat hopelijk ook genoeg ruimte voor aansluiten van zonnepanelen en een laadpaal in de toekomst.
Zou dit voldoen? Tips en advies is welkom.

Vroeg me ook af of ik die bestaande hoofdschakelaar echt moet vervangen.
Scheelt op het geheel natuurlijk maar een paar tientjes maar als het niet nodig is vind ik het ook weer zonde van het geld.
Hij zal vast niet veel gebruikt zijn. :P
Al dan niet vervangen van de beltrafo geldt hetzelfde voor, al zal die vast vaker gebruikt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20

timovd

Voorsprong door techniek

@Vliegvlug, beltrafo lijkt mij inderdaad niet nodig. Hoe is die nu aangesloten?
Hoofdschakelaar lekker laten zitten zo. Scheelt weer ruimte. Vervangen is ook weer lastig zonder de zegel te verbreken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@timovd ik weet niet hoe de beltrafo is aangesloten, ik heb de sleutel nog niet vandaar.
Is dat van belang voor de nieuwe groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, je moet wel heel erg fan van ABB zijn als dat 767 euro moet kosten..

Die oude hoofdschakelaar; liefst saneren. Maar dat is weer een zegel dingetje..

Oude beltrafo zou ik ook gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BassieB schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:58:
bizar hoeveel soorten tangen knipex heeft trouwens. Voor die voorbedrade flexbuizen is een sneetjes echt het makkelijkst. Wel paar keer oefenen om zeker van te zijn dat je niet doorschiet tegen het koper aan. Van m'n oude installatietechniekleraar moest ik dan weer opnieuw beginnen :)
Of gewoon dat stuk gereedschap kopen en altijd snel en zonder gedoe en precies goed, klaar
Xander schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:09:
[...]

Deze is er ook speciaal voor gemaakt:
https://www.original-lowe...rs/show/rohrschere-1.html

Die Knipex hierboven ziet er ook goed uit. :)

Zelf gebruik ik gewoon een normale buizenschaar, deze: https://www.original-lowe...sors/show/rohrschere.html. Niet te hard knijpen en je kunt prima een buis mee insnijden, maar als je te hard knijpt gaat het natuurlijk fout want hij is bedoeld om buizen te knippen. ;)

Stanleymesje e.d. werkt natuurlijk ook.

Maar als je daadwerkelijk de beste manier wilt, dan moet je denk ik kiezen tussen deze of deze.
Die buisschaar is echt lomp zwaar. Verbaasde me dat Knipex zo'n ding niet had. Maarja, die zijn natuurlijk van het land waar ze NYM kabel in de muur smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@kabeltjekabel Is meer dat mijn huidige meterkast ook ABB is en ik begrepen heb dat het een goed merk is.
Heb verder ook nog niet gekeken of het ergens anders goedkoper kan, deze site had een handige configurator die plaatjes maakt zodat ik het hier kon plaatsen.

Als ik de hoofdschakelaar, de trafo en kWh meter weglaat is het al gezakt tot €630.

En waarom zou je schakelaar en trafo toch vervangen?
En welk merk is ook goed maar goedkoper?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 22-02-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:25:
@kabeltjekabel Is meer dat mijn huidige meterkast ook ABB is en ik begrepen heb dat het een goed merk is.
Heb verder ook nog niet gekeken of het ergens anders goedkoper kan, deze site had een handige configurator die plaatjes maakt zodat ik het hier kon plaatsen.

Als ik de hoofdschakelaar, de trafo en kWh meter weglaat is het al gezakt tot €630.

En waarom zou je schakelaar en trafo toch vervangen?
Waarom zou je, als je de boel gaat saneren, random een paar 40 jaar oude delen laten zitten? Die smeltzekeringen doen het ook nog wel en zo te zien is er plek voor een extra aardlekschakelaar :z

En die schakelaar; trek de kap er maar eens af, ding kan ook zo half verroest zijn of random 1 pool niet uitschakelen omdat er troep in gevallen is.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-02-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Omdat de huidige meterkast niet uitbreidbaar is om te beginnen en automaten toch wel gemak bieden boven smeltzekeringen mocht je ze een keer nodig hebben.

Dat een bel even niet werkt wanneer de trafo tzt stuk gaat lig ik minder wakker van, wil eigenlijk ook naar een slimme deurbel kijken en vermoed dat die niet met zo’n trafo werkt.

En de hoofdschakelaar, tja, als die nog goed werkt en verder er geen enkel verschil is met een nieuwe dan enkel het uiterlijk vind ik dat ook zonde van mijn centen.

[edit] Je toevoeging over de hoofdschakelaar kwam later, als het inderdaad verroest is of niet werkt zal het uiteraard vervangen worden maar zo niet dan klinkt het wat overbodig.

En welk merk naast ABB is goed?
EATON en Hager kwam ik ook tegen

[ Voor 20% gewijzigd door Vliegvlug op 22-02-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:26
Wat je kan doen wil je persé de hoofdschakelaar vervangen, is om de aders 1 voor 1 los te halen, en er een stuk krimpkous omheen te doen en even heet te maken. Als je dan de hoofdschakelaar gaat aansluiten, controleer eerst of die uit staat. Verwijder dan 1 voor 1 krimpkousen en schroef hem vast in de nieuwe hoofdschakelaar.
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:48:
Dit is de meterkast van mijn beoogde nieuwe woning
[Afbeelding]

Moet uiteraard geupgrade worden, 10 groepen waarvan maar 4 achter een aardlek en smeltzekeringen is niet meer van deze tijd.

Ben dus van plan de boel te laten vervangen door zoiets:
[Afbeelding: Meterkast nieuw]

Laat hopelijk ook genoeg ruimte voor aansluiten van zonnepanelen en een laadpaal in de toekomst.
Zou dit voldoen? Tips en advies is welkom.

Vroeg me ook af of ik die bestaande hoofdschakelaar echt moet vervangen.
Scheelt op het geheel natuurlijk maar een paar tientjes maar als het niet nodig is vind ik het ook weer zonde van het geld.
Hij zal vast niet veel gebruikt zijn. :P
Al dan niet vervangen van de beltrafo geldt hetzelfde voor, al zal die vast vaker gebruikt zijn ;)
Ik weet niet of dit een flexomaat kast is, maar mijn ervaring met flexomaat groepenkasten is dat ze op een geven moment gaan bij de contactpunten gaan vonken en heet worden.

Groepenkasten van Eaton zijn over het algemeen goedkoper, ik heb hier vrij goede ervaringen mee.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-02-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@BladeSlayer1000 Geen idee of dat een flexomaat kast is, was enkel voor het plaatje dat ik op die site keek.
Maar goede tip dat dat geen betrouwbaar systeem is.
Iets met schroeven is dus aan te raden?

Heeft Eaton dat bijv. wel standaard of hebben die ook van die klik systemen.
En “vrij goed” klinkt toch wat minder dan gewoon “goed”. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 22-02-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:26
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:47:
@BladeSlayer1000 Geen idee of dat een flexomaat kast is, was enkel voor het plaatje dat ik op die site keek.
Maar goede tip dat dat geen betrouwbaar systeem is.
Iets met schroeven is dus aan te raden?

Heeft Eaton dat bijv. wel standaard of hebben die ook van die klik systemen.
Als ik ergens een groepenkast moet plaatsen raad ik altijd een kast met schroeven, het kost meer tijd met monteren maar voorkomt wel een hoop problemen.

ABB is het enige merk dat een klik systeem gebruikt voor hun groepenkasten, alle overige merken gebruiken schroeven voor het monteren van de kabels de enige uitzondering hierop is Hager die heeft 2 systemen het zogenoemde Quick Connect systeem, waarbij de 2,5mm2 VD draden in de groep wordt gestoken maar de kammen worden aangesloten met schroeven; tevens hebben hun de gewone automaten met aan beide kanten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Is dat QuickConnect systeem van Hager dan ook iets om te vermijden of is dat wel goed itt het flexomaat systeem van ABB?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Eaton werkt aan beide kanten met schroeven. Onderaan doe je dan meestal kamrails. Zo'n Medusa met 12 groepen en 2 3-fase aardlekautomaten zitten in totaal 10 draden in.
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:37:
Wat je kan doen wil je persé de hoofdschakelaar vervangen, is om de aders 1 voor 1 los te halen, en er een stuk krimpkous omheen te doen en even heet te maken. Als je dan de hoofdschakelaar gaat aansluiten, controleer eerst of die uit staat. Verwijder dan 1 voor 1 krimpkousen en schroef hem vast in de nieuwe hoofdschakelaar.

[...]

Ik weet niet of dit een flexomaat kast is, maar mijn ervaring met flexomaat groepenkasten is dat ze op een geven moment gaan bij de contactpunten gaan vonken en heet worden.

Groepenkasten van Eaton zijn over het algemeen goedkoper, ik heb hier vrij goede ervaringen mee.
Right.. Krimpkous van onder spanning staande ader afschrapen. Wat een onzalig idee. Hier bestaan gewoon van die herbruikbare kabelcondooms voor of anders steek je er een Wago 221 in 6mm2 uitvoering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:28
Ik zou gewoon even de hoofdstoppen eruit laten draaien. Als je met die ader tegen de aansluiting ernaast komt bij het los/vastmaken heb je met 400V een leuke vlam in je oog.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-08 10:50
kabeltjekabel schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:12:
Eaton werkt aan beide kanten met schroeven. Onderaan doe je dan meestal kamrails. Zo'n Medusa met 12 groepen en 2 3-fase aardlekautomaten zitten in totaal 10 draden in.

[...]

Right.. Krimpkous van onder spanning staande ader afschrapen. Wat een onzalig idee. Hier bestaan gewoon van die herbruikbare kabelcondooms voor of anders steek je er een Wago 221 in 6mm2 uitvoering op.
https://images.app.goo.gl/wZNVBziihrgZLgg18 zijn er idd ook voor 6 mm

Krimpkous en wegschrapen........... :'(

[ Voor 3% gewijzigd door ethan..1 op 23-02-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:25:

Die buisschaar is echt lomp zwaar. Verbaasde me dat Knipex zo'n ding niet had. Maarja, die zijn natuurlijk van het land waar ze NYM kabel in de muur smeren.
Het is een van de weinige tangen die ik heb waar geen Knipex op staat idd. :P

Löwe is voor dit soort tangen wel een bekende. Ik heb niet de tang speciaal voor voorbedraade flex (doe ik ook nooit wat mee), maar wel de variant voor normale 16/19mm buis. Had ooit ook de variant voor P25 koker. Vind het fijne tangen, het gewicht stoort me niet. :)
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:32:
En welk merk naast ABB is goed?
EATON en Hager kwam ik ook tegen
Met alle A-merken zit je wel goed. ABB, Eaton, Hager, Attema, Schneider Electric, een miskoop zul je niet zomaar doen.

Hager heeft met de nieuwe Vision kasten lekker ruime buisinvoerstukken. Als je daar de ruimte voor hebt vind ik het fijn werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:26:
Ik zou gewoon even de hoofdstoppen eruit laten draaien. Als je met die ader tegen de aansluiting ernaast komt bij het los/vastmaken heb je met 400V een leuke vlam in je oog.
3M V4H vizier met 3M G3000D helm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:27:
[...]
Waarom zou je, als je de boel gaat saneren, random een paar 40 jaar oude delen laten zitten? Die smeltzekeringen doen het ook nog wel en zo te zien is er plek voor een extra aardlekschakelaar :z

En die schakelaar; trek de kap er maar eens af, ding kan ook zo half verroest zijn of random 1 pool niet uitschakelen omdat er troep in gevallen is.
Denk dat die oude Holec draaischakelaar degelijker ontworpen is dan de huidige types. Nieuw is niet altijd beter. Bovendien is zo’n apart kastje met een draaischakelaar super inzichtelijk. Je ziet in één oogopslag wat de hoofdschakelaar is. Wel handig in panieksituaties.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbievb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-08 14:33
Hallo, graag zou ik wat advies van jullie willen ontvangen voor het spanningsloos maken van mijn meter kast ☺️
De installatie is zoals onderstaand. Ik heb dus automaten zitten voor mijn slimme meter. Kan ik deze zonder problemen uitzetten en later weer aanzetten?
Of haal ik me de woede van Enexis dan op de hals of iets dergelijks?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/AYJLP1O
https://imgur.com/AYJLP1O

[ Voor 4% gewijzigd door robbievb op 23-02-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ericplan schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Denk dat die oude Holec draaischakelaar degelijker ontworpen is dan de huidige types. Nieuw is niet altijd beter. Bovendien is zo’n apart kastje met een draaischakelaar super inzichtelijk. Je ziet in één oogopslag wat de hoofdschakelaar is. Wel handig in panieksituaties.
Rare aanname. Ik denk niet dat ze die oude hoofdschakelaar onder enige huidige norm goedgekeurd krijgen.

Dan nog kun je hem ook vervangen door een nieuw exemplaar in apart kastje, als je daar gehecht aan bent.
robbievb schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:14:
Hallo, graag zou ik wat advies van jullie willen ontvangen voor het spanningsloos maken van mijn meter kast ☺️
De installatie is zoals onderstaand. Ik heb dus automaten zitten voor mijn slimme meter. Kan ik deze zonder problemen uitzetten en later weer aanzetten?
Of haal ik me de woede van Enexis dan op de hals of iets dergelijks?
[Afbeelding]
https://imgur.com/AYJLP1O
Ja, ja, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-08 10:35
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:32:

Dat een bel even niet werkt wanneer de trafo tzt stuk gaat lig ik minder wakker van, wil eigenlijk ook naar een slimme deurbel kijken en vermoed dat die niet met zo’n trafo werkt.
Je kunt ook nog kiezen voor een deurbel op PV: https://geen-energiereken...bel-op-zonne-energie.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
Ik heb het al in een zonnepaneeldraadje aangekaart maar denk dat hier thuishoort.

Ik denk erover om mijn zuiddak vol te leggen met panelen.
Daarmee kom ik uit bij een omvormer van maximaal 8000W (SMA STB8.0) welke op de zolder geplaatst wordt.
Daar zijn geen loze leidingen beschikbaar maar wel een wasmachine (2200W) en een droger (2500W) naast elkaar, ieder op een aparte groep en aparte fase via twee buizen van 19mm. Interessant voor een pv-verdeler hoorde ik.
Daarnaast zou ik nog graag utp op zolder willen krijgen bedoeld voor de omvormer.
Ik beschik over een 3x25A aansluiting.

Hierbij een foto van de groepenkast
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/62ppa3lqph.jpg

Tips die ik eerder al heb gekregen:

utp door 1 van de twee buizen (wm of droger)
5x 2,5 mm2 vd-draad door de andere buis
een verdeelkast samenstellen met:
2x aardlekautomaat 1-fase 16A/30 mA in (voor wm en droger)
1x aardlekautomaat 3-fase 16A/100 mA (voor PV)
1x hoofdschakelaar 3-fase

Een 3-fase installatieautomaat (3P+N zonder aardlek) in de HVK beneden.

De volgende vragen heb ik nog:
Is dit de beste oplossing of is er een alternatief?
Is 2,5 mm2 voldoende of dienen de aders van HVK naar OVK zolder 6mm2 te zijn. En zo ja hoe krijg je dat van HVK naar zolder?
Die 3-fase automaat wordt direct achter de hoofdschakelaar aangesloten neem ik aan. Die past dan tussen/naast de aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou een 3P+N aardlekautomaat doen 300mA S/HI B16A beneden. Die past. Installatieautomaat mag, echter vind ik wat aardlekbeveiliging toch wel fijn als leidingen de woning in gaan.
Dan je huidige plan alleen de hoofdschakelaar in de onderverdeler hoeft er niet persé bij.
2,5mm² 5x is dan voldoende.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Dank voor reactie
Mag de hoofdschakelaar achterwege blijven omdat de installatie dmv die alamats uitgeschakeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee, de schakel en verdeelinrichting moet met 1 handeling spanningsloos/veilig gemaakt kunnen worden voor werkzaamheden. ''Bepaling NL*8.462.1 (correctieblad NEN1010-5/A3:2003/C2) geeft aan dat hiervoor slechts één toestel mag worden gebruikt. ''

Hier voldoe je aan n.m.i., want met de 3P+N B16A beneden kun je dat met 1 handeling doen. Je kan hem natuurlijk wel toevoegen als je dat mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Ik dacht begrepen te hebben dat die ene handeling in de buurt van de installatie, in dit geval in de buurt van de omvormer, mogelijk moest zijn.

Zo'n hoofdschakelaar is neem ik aan ook 4 modules breed. Samen met 2 keer wcd, 2 alamat 1-fase en 1 alamat 3-fase tel ik dan 14 modules.

Mogen hiermee de wm en droger tegelijkertijd draaien eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De PV-omvormer moet een DC-schakelaar(scheider) en een AC-schakelaar dichtbij hebben.
De DC-schakelaar zit vaak op de omvormer zelf. En anders moet je die ernaast monteren.
De AC-schakelaar kan de installatieautomaat in de PV-verdeler zijn, mits deze ernaast zit. Dit staat verder los van de inrichting spanningsloos maken. Immers gooi je dan ook je wm en droger uit die er niks mee te maken hebben.

De WM en droger kunnen prima tegelijk draaien, je hebt zelfs nog vermogen voor een derde verbruikersgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Dank voor de heldere uitleg.
Lijkt me leuk om dit klusje zelf te doen. Mag dat of kan ik dan problemen met de verzekering krijgen?
Moet het bijvoorbeeld gekeurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je mag het zelf installeren thuis echter heb je dan ook de aansprakelijkheid voor datgeen. Dus ook bij brand/elektrocutie. (Zie bijv. dat gedoe in Boxstel).
Dan moet dit uiteraard wel komen door slechte installatie van jouw pv-verdeler. Wijs is dus altijd nadat alles gedaan is een bevoegde keuring te laten doen (NEN3140) of alles volgens de normen (NEN1010, NPR5310 etc) is geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:58:
[...]

Als ik ergens een groepenkast moet plaatsen raad ik altijd een kast met schroeven, het kost meer tijd met monteren maar voorkomt wel een hoop problemen.

ABB is het enige merk dat een klik systeem gebruikt voor hun groepenkasten, alle overige merken gebruiken schroeven voor het monteren van de kabels de enige uitzondering hierop is Hager die heeft 2 systemen het zogenoemde Quick Connect systeem, waarbij de 2,5mm2 VD draden in de groep wordt gestoken maar de kammen worden aangesloten met schroeven; tevens hebben hun de gewone automaten met aan beide kanten schroeven.
En jij denkt dat een abb een systeem blijft aanhouden wat niet goed werkt? Lijkt me niet, en werkt hier ook al jaren prima dus er zal wel iets aan de hand geweest zijn met de kast die jij tegenkwam.
Ik hoor meer verhalen van los zittende schroeven, draadbreuken bij de schroef, kamrails die niet vast zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat de flexomaat een mooi en eenvoudig systeem is wat veel tijd en geld scheelt en zelfs voor de simpele man bijna te doen is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Na mijn post Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" en de opmerkingen
kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:18:
Tja, je moet wel heel erg fan van ABB zijn als dat 767 euro moet kosten..
...
en
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:37:
...
ben ik eens gaan zoeken en bij SanderVunderink.nl kan het inderdaad een heel stuk goedkoper.
Daar kost een vergelijkbare ABB configuratie met twee 22x33 kasten naast elkaar €360
en dan heb je zelfs 11 ipv 9 één-fase groepen (oké, geen beltrafo en KWh meter maar zelfs dan is het veel goedkoper)

Eaton daar ook bekeken maar die blijkt voor dezelfde setup juist flink duurder: €498.

Wat me bij beide kasten wel opviel in vergelijking met het eerdere plaatje is dat ze ipv 1-fase aardlekschakelaars 3-fase varianten gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_groepenkast_8_groepen_2_aardlekschakelaars_1_hoofdschakelaar_4-p.jpg

Iemand enig idee waarom dat is?

Een 3-fase aardlek is namelijk ~€5 duurder en neemt 2x zoveel plek in, wat me doet vermoeden dat er toch een goede reden is.
Aangezien er enkel 1-fase eindgroepen achter zitten hadden ze anders toch net zo goed twee 1-fase ALSen kunnen gebruiken.

Wanneer je naar 9 groepen per kast gaat schakelen ze trouwens wel over op de 1-fase versies:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_groepenkast_9_groepen_3-fase.jpg
Uiteraard ook omdat het anders niet in die kast past, maar het geeft wel aan dat het gewoon kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
[b]Iemand enig idee waarom dat is?
Faseverdeling. met 2 2P aardlekschakelaars kun je natuurlijk maar 2 vd 3 fases belasten.
Die 4P aardlekschakelaars met 2P eindgroepen erachter zijn overigens wel afraders NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:03
Vliegvlug schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:56:
Na mijn post Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" en de opmerkingen

[...]

en

[...]

ben ik eens gaan zoeken en bij SanderVunderink.nl kan het inderdaad een heel stuk goedkoper.
Daar kost een vergelijkbare ABB configuratie met twee 22x33 kasten naast elkaar €360
en dan heb je zelfs 11 ipv 9 één-fase groepen (oké, geen beltrafo en KWh meter maar zelfs dan is het veel goedkoper)

Eaton daar ook bekeken maar die blijkt voor dezelfde setup juist flink duurder: €498.

Wat me bij beide kasten wel opviel in vergelijking met het eerdere plaatje is dat ze ipv 1-fase aardlekschakelaars 3-fase varianten gebruiken:

[Afbeelding]

Iemand enig idee waarom dat is?

Een 3-fase aardlek is namelijk ~€5 duurder en neemt 2x zoveel plek in, wat me doet vermoeden dat er toch een goede reden is.
Aangezien er enkel 1-fase eindgroepen achter zitten hadden ze anders toch net zo goed twee 1-fase ALSen kunnen gebruiken.

Wanneer je naar 9 groepen per kast gaat schakelen ze trouwens wel over op de 1-fase versies:
[Afbeelding]
Uiteraard ook omdat het anders niet in die kast past, maar het geeft wel aan dat het gewoon kan.
Ten eerste: de kasten waar je foto's van post zijn geen flexomaat-kasten volgens mij. Deze zijn dus "ouderwets" bedraad en doorgelust met kamrails, zoals Eaton en Hager kasten ook zijn. Persoonlijk ben ik erg fan van de flexomaat kasten, want het maakt aanpassingen erg makkelijk.

Dan de aardleks, dat doen ze zodat je met 2 aardleks toch 3 fasen kunt gebruiken. Schroef je er 2x 1-fase aardleks in, kun je maar 2 fasen van je aansluiting gebruiken.

EDIT: Wat jim hierboven dus ook zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Jim423 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:19:
[...]

Faseverdeling. met 2 2P aardlekschakelaars kun je natuurlijk maar 2 vd 3 fases belasten.
Die 4P aardlekschakelaars met 2P eindgroepen erachter zijn overigens wel afraders NEN1010.
Ik was gisterenavond gewoon te moe want toen ik vanochtend opstond bedacht ik me ineens dat het inderdaad de fase verdeling is zoals je aangeeft.
Dat het een afrader is om 4P ALS te combineren met 2P eindgroepen wist ik niet maar wel goed om rekening mee te houden.
Denk dat ik dan voor de 9 groepen kast ga, krijg ik wel drie 2P ALSen en is de kast tenminste volledig te vullen met 12 groepen en ik vind het ook overzichtelijker omdat je kan zien welke groepen op welke ALS zitten.
De huidige meterkast heeft 9 normale groepen en 1 krachtgroep maar ik vermoed dat ik die 3 extra normale groepen nog wel nodig ga hebben.
Is €34 duurder.

Zit er dan aan te denken deze twee kasten te bestellen a €393:

ABB groepenkast 3-fase 12_groepen  plus 1_krachtgroep configB

En eventueel te herconfigureren naar onderstaande als het beter is om die drie 2P eindgroepen in de rechter kast niet op een 3-fase ALS te hebben en heb ik de rechter kast vrijer voor PV en laadpaal:
ABB groepenkast 3-fase 12_groepen  plus 1_krachtgroep configA

Zal ik wel wat langere kammetjes bij moeten bestellen voor de linker kast verwacht ik.

Die hoofdschakelaar wil ik dan verplaatsen naar het losse 22x11 kastje waar nu de oude hoofdschakelaar zit.
Dan heb ik gelijk een nieuwe hoofdschakelaar en toch het aparte kastje wat in mijn ogen wel wat duidelijker is dan naast de aardleks.

De uitsparing in dat oude HAF kastje zal toch wel gelijk zijn aan het huidige formaat?
Gaat om het kastje boven de elektriciteitsmeter wat dan gehandhaafd blijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wyZLRwuc7QCVLqpouLR33mM8/medium.jpg
Pi0tr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:21:
[...]

Ten eerste: de kasten waar je foto's van post zijn geen flexomaat-kasten volgens mij. Deze zijn dus "ouderwets" bedraad en doorgelust met kamrails, zoals Eaton en Hager kasten ook zijn. Persoonlijk ben ik erg fan van de flexomaat kasten, want het maakt aanpassingen erg makkelijk.
...
Klopt, scherp gezien, dat zijn geen flexomaten.
Omdat @BladeSlayer1000 aangaf dat er wel eens problemen mee waren.
Nu zijn er in de tussentijd al twee anderen die zeiden dat dat niet zo is maar ik had toen de kamrail kasten van ABB al vergeleken met de EATON kasten, vandaar.
Ik zal eens gaan kijken of die flexomaat kasten van ABB goedkoper zijn dan hun kamrail kasten.
Het systeem vind ik niet zo van belang, de kosten wel en of het goed spul is natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kijk eerst eens of er wel een DINrail in dat kastje zit. De ABB kast die je besteld zal wel een kamrail hebben van hoofdschakelaar naar aardlekschakelaars, dan wordt het niet handig als je de hoofdschakelaar gaat verplaatsen naar een ander kastje.

De kasten met twee 4P aardlekschakelaars bij <9 groepen is gewoon centenknijperij. Niet doen. Bij 9 of meer worden drie stuks 2P ook goedkoper en zie je het inderdaad ook niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Goed punt van die DIN rail, zal ik naar gaan kijken wanneer ik de sleutel krijg.
De formaat van de uitsparing zal dus het probleem niet zijn?

4P ALSen voor 1-fase eindgroepen zie ik inderdaad vanaf.

Wat betreft de hoofdschakelaar, daar moet ik toch aanpassingen aan doen om beide kasten aan te kunnen sluiten.
Op de site van SanderVunderink.nl verwijzen ze naar dit artikel KB4P om extra kasten aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/a/kabelboom_voor_overspanningsbeveiliging_4-polig.jpeg

Ging dus uit van het gebruik van die kabelboom in de bovenkant van de hoofdschakelaar en dan richting de ALSen in de respectievelijke kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:25
Binnenkort wil ik de binnenhuisinstallatie verzwaren naar een 3-fasenaansluiting (3 x 25A). Deze loopt van de meterkast naar de aanpandige garage. Nu wil ik aan jullie vragen of ik het juist ga doen. Ik heb heb genoeg ervaring met 230V, maar niet met 3-fasen. De verzwaring wordt gedaan door Enexis en de aanpassing aan de 5-jaar oude meterkast door de elektricien. Die wil een HACO 4P 16A, C-K.30 MA, KL.A 6KA plaatsen. De kabels naar de garage en de 2 CEE-contacten wil ik zelf plaatsen. Deze worden voor het aansluiten op de meterkast door de elektricien nagelopen. De kabel loopt door de kruipruimte naar de garage en blijft dus overal binnenhuis (loopt dus niet ergens onder de grond). Nu wil ik een 5-aderige YMVK-kabel (5 x 2,5mm2) gebruiken. De kabel komt rechtstreeks tegen de binnenmuur van de garagen en komt in een 19mm-buis. Nu lees ik dat die in de bochten open mag zijn en ik moet kijken of ik dat doe. Als het amper meer werk is, dan maak ik de bochten van een flexibele buis.

De verzwaring naar 3-fasen is voor mijn houtbewerkingsmachines en waarschijnlijk komt onze toekomstige 5kw-airco (230V) er ook op.

Mijn vragen zijn:
- Heb ik de juiste kabel?
- Welk merk kabel raden jullie aan? Ik weet dat er tussen de verschillende merken VD-draad wat verschil zit (voornamelijk de soepelheid van de kabel).
- Is er nog iets anders waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56
Vliegvlug schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:47:
Goed punt van die DIN rail, zal ik naar gaan kijken wanneer ik de sleutel krijg.
De formaat van de uitsparing zal dus het probleem niet zijn?

4P ALSen voor 1-fase eindgroepen zie ik inderdaad vanaf.

Wat betreft de hoofdschakelaar, daar moet ik toch aanpassingen aan doen om beide kasten aan te kunnen sluiten.
Op de site van SanderVunderink.nl verwijzen ze naar dit artikel KB4P om extra kasten aan te sluiten:
[Afbeelding]

Ging dus uit van het gebruik van die kabelboom in de bovenkant van de hoofdschakelaar en dan richting de ALSen in de respectievelijke kasten.
https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html

Goedkoopste oplossing variant A7030
Deze kast kiezen met 9 groepen (3ALS 1F) + 1 kracht alamat. (383€)

of

https://www.sandervunderi...ip65-6-tm-12-groepen.html

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 24-02-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Dank voor het meedenken maar als ik die kast vergelijk met mijn eerdere optie voor €393 dan had ik daar 12 normale groepen en geen 9.
De variant die jij linkt is er wel in een 12 groepen variant maar is dan al iets duurder met €404:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_groepenkast_12_groepen_1_aardlekautomaat_3-fase_1_1.jpeg

Afgezien daarvan valt er in deze kast weinig meer uit te breiden voor PV en laadpaal.
En mis ik de onderinvoer die ik bij de 2 kasten naast elkaar wel heb.

Maar mocht het huidige kleine 22x11 kastje inderdaad niet voldoen dan kan ik best iets duurder uit zijn omdat ik die dan nog los moet kopen.
Voor de extra uitbreidbaarheid zou ik dan toch nog steeds voor 2 kasten naast elkaar kiezen.

Wel opvallend dat ze in dat losse hoofdschakelaar kastje voor een draaischakelaar kiezen ipv die tuimel versie.

Ik vraag me af waarom dat is?

Vind zo'n draaisschakelaar eigenlijk wel wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:43
Hoe staat het materiaal van S.E.P. bekend, kwalitatief? Ik ken het niet
het gaat om deze :
https://www.vekto.nl/aard...16a-3-polig-nul-300ma-6ka
voor PV panelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20

timovd

Voorsprong door techniek

@Naalroc, ik zou het niet bij mij thuis durven installeren, omdat het er nogal Chinees uitziet. Is de nul niet geschakeld?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08 16:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
timovd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:25:
@Naalroc, ik zou het niet bij mij thuis durven installeren, omdat het er nogal Chinees uitziet. Is de nul niet geschakeld?
Het lijkt er inderdaad op dat de nul niet geschakeld is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Volgens de tekst wèl , en ook, heel duidelijk op het schakel symbool op de automaat.
Chinees? Hoezo, daar zie ik geen enkele refentie aan, wèl dat hij KEMA gekeurd is.
@timovd @T.Kreeftmeijer

Overigens, dit plaatje is overduidelijk generiek, want het toont een 30mA lek en 6A nominale stroom op alle advertenties.

Uit de spec.s in de advertentie:
Meeschakelende nul Ja
Nom. (meet)stroom 16A
Nom. afschakelvermogen EN 60898 6kA
Nom. afschakelvermogen IEC 60947-2 6kA
Nom. foutstroom 300mA

[ Voor 49% gewijzigd door Naalroc op 24-02-2020 22:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
Naalroc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:22:
Hoe staat het materiaal van S.E.P. bekend, kwalitatief? Ik ken het niet
het gaat om deze :
https://www.vekto.nl/aard...16a-3-polig-nul-300ma-6ka
voor PV panelen.
Kijk eens bij Superflink deze verkoopt iskra prima service. https://www.superflink.nl...3-bA9FEAAYASAAEgL8IfD_BwE

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 24-02-2020 22:35 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
wizzopa schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:34:
[...]

Kijk eens bij Superflink deze verkoopt iskra prima service.
Gedaan, ik ken dit merk ook niet en is de helft duurder dan de SEP.

Heeft trouwens het hendel ook maar over 3/4 van de breedte, wat, denk ik misleidend kan zijn, gezien de bovenstaande commentaren?

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 24-02-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Iskra bestaat al heel lang voornamelijk in nl bekend door hun elektriciteitmeters.
Half Nederland heeft een meter van dit merk, zeker geen troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
sep is volgens mij gacia. Waar het vandaan komt moge wel duidelijk zijn. Of je dit wil is volledig aan jezelf. Het zal zeker niet direct wegsmelten maar schroefjes en weekmakers e.d. is een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:04:
Die hoofdschakelaar wil ik dan verplaatsen naar het losse 22x11 kastje waar nu de oude hoofdschakelaar zit.
Dan heb ik gelijk een nieuwe hoofdschakelaar en toch het aparte kastje wat in mijn ogen wel wat duidelijker is dan naast de aardleks.
Als je dan toch bezig bent zou ik ook dat losse kastje vervangen.

Het is 30-40 jaar oud kunststof. Dat spul verouderd ook, het wordt broos. De keren dat ik ineens met een dergelijk deksel in 2 delen in mijn handen stond kan ik niet meer op 2 handen tellen. Die kunststof schroeven zijn ook feest, zeker als iemand ze een keer met een te kleine schroevendraaier (fittingschroevendraaier anyone?) heef lopen bewerken.

Het is niet ongewoon dat een groepenkast 30 jaar blijft hangen. Jouw nieuwe kast haalt dat dus misschien ook wel. Stel jezelf dan eens de vraag: verwacht je dat zo'n kunststof kast probleemloos 60-70 jaar mee gaat?

Zo'n kastje kost nog geen €40 en als je er toch mee bezig bent kost het letterlijk geen moeite om te vervangen. Als je nu de oude laat zitten en die sneuvelt toch een keer, zul je net zien dat de maatvoering een klein beetje anders is / het ding strak tussen de groepenkast en het meterbord geklemd zit en dat 1 op 1 uitwisselen toch niet zo makkelijk gaat. Plus dat je de boel dan weer spanningsvrij zou moeten maken...

Ik zou het voor die paar tientjes wel weten. Als je het spul vernieuwt, sloop dan ook alle oude meuk eruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L.N. schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:25:
Die wil een HACO 4P 16A, C-K.30 MA, KL.A 6KA plaatsen. De kabels naar de garage en de 2 CEE-contacten wil ik zelf plaatsen.

[...]

Nu wil ik een 5-aderige YMVK-kabel (5 x 2,5mm2) gebruiken.

[...]

Mijn vragen zijn:
- Heb ik de juiste kabel?
De lengte mist nog in je verhaal. ;) Met een C16 automaat kun je 2,5mm² toepassen tot ca. 45m. Een en ander is ook afhankelijk van de netimpedantie in jouw woning, zit je ver van de wijktransformator af dan is die hoger en wordt die genoemde afstand kleiner...

Maar over het algemeen: ja voor korte afstanden is een 5G2,5mm² kabel prima. Voor grotere afstanden niet.
- Welk merk kabel raden jullie aan? Ik weet dat er tussen de verschillende merken VD-draad wat verschil zit (voornamelijk de soepelheid van de kabel)
Koop liever een A-merk dan willekeurige kabel van de bouwmarkt. Tussen de A-merken zit natuurlijk ook wel verschil, maar niet zoveel dat dit voor jou met dit ene project heel relevant is (wat zou het als je 5 minuten langer bezig bent?).

Met een merk als Draka, Nexans, Donne of TKF zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08 16:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Naalroc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:31:
Volgens de tekst wèl , en ook, heel duidelijk op het schakel symbool op de automaat.
Chinees? Hoezo, daar zie ik geen enkele refentie aan, wèl dat hij KEMA gekeurd is.
@timovd @T.Kreeftmeijer
Ik zie het. Ik heb scheef gekeken naar het schema.
Is het dan wel zo dat de nul niet 'gemeten' wordt voor overbelasting? Anders snap ik het schema niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Jim423 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:19:
[...]
Dit is mij totaal onbekend... heb je hier enige onderbouwing voor? Wordt het slecht afgeraden of mag het niet? Zomaar uit interesse...

Voor de faseverdeling kan je er toch niet blindelings vanuit gaan dat alle groepen hetzelfde belast worden. Ook rekening houdend met de gelijktijdigheid. Wat met de komst van PV en EV alleen maar belangrijker is geworden.

Hager heeft hier toch zelfs speciale kamrailen voor ontwikkeld bijvoorbeeld de KDN450D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Afrader. Doordat lekstromen elkaar kunnen opheffen en correcte afschakeling dus niet helemaal gegarandeerd is.
Het verwachte vermogen moet zo worden verdeeld over de groepen dat een maximaal haalbare symmetrie wordt bewerkstelligd. Dit ga je natuurlijk nooit 100% krijgen. Maar de oven/quooker/wasdroger/wasmachine op 1 fase en lichtgroepen op de andere 2 is dus ook niet goed. Die KDN450D is nergens voor nodig, immers kun je elke afgaande groep op elke automaat zetten die je wenst.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 25-02-2020 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:15
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:31:
[...]

Ik zie het. Ik heb scheef gekeken naar het schema.
Is het dan wel zo dat de nul niet 'gemeten' wordt voor overbelasting? Anders snap ik het schema niet.
De nul wordt inderdaad niet gemeten. Dat is ook niet nodig want de nulstroom is maximaal de stroom door 1 van de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bijna alle automaten meten alleen de fase, dit geldt voor zowel de 1F of 3F automaten. 1F=1P+N 3F=3P+N
Je hebt wel automaten die alle polen meten, maar die zijn aanzienlijk duurder de zogenaamde 2P of 4P automaten.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 25-02-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:25
@Xander De langste afstand is 20-25m, dus dat zal wel lukken met 5G2,5. Ik zal kijken naar de meerprijs van 5G4, maar denk niet dat ik dat ga doen.

De afstand tot de wijkcentrale weet ik niet. Maar ik verwacht niet dat die afstand erg groot is, aangezien ik midden in een woonwijk woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
devriesjande schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:53:
[...]

De nul wordt inderdaad niet gemeten. Dat is ook niet nodig want de nulstroom is maximaal de stroom door 1 van de fasen.
Bij aanwezigheid van een lading 3e, 6e, 9e... harmonischen kan die nulstroom toch echt fors hoger worden ;). Dat telt namelijk gewoon op.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:15
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:23:
[...]

Bij aanwezigheid van een lading 3e, 6e, 9e... harmonischen kan die nulstroom toch echt fors hoger worden ;). Dat telt namelijk gewoon op.
Dat klopt kabeltjekabel maar niet echt van toepassing op huisinstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:09
Kom er net achter dat mijn aardedraad buiten nergens op aangesloten zit.
ik woon hier al 10 jaar en heb mijn hele elektrische installatie in 2010 LATEN vervangen.
Of ze hebben het nooit doorgemeten, of de draad (die tegen de draad van de buren aan lag) had net genoeg contact met de pen/draad bij de buren.

Heb maar even een offerte aangevraagd voor een eigen pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:36:
ik woon hier al 10 jaar en heb mijn hele elektrische installatie in 2010 LATEN vervangen.
Of ze hebben het nooit doorgemeten, of de draad (die tegen de draad van de buren aan lag) had net genoeg contact met de pen/draad bij de buren.

Sjoemelaarding :P

Is destijds de aardpen ook nagekeken / vervangen / aangebracht, of althans; volgens factuur gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@kabeltjekabel

Nee, ik denk dat ze voor de meterkast niks nagekeken hebben.
Er hing een stoppenkast, die heb ik voor de berbouwing vervangen voor een groepenkast met 1 aardlek en 4 groepen met ook 4 dinrail wcd's

Toen de elektricien kwam is het aangepast naar 2 aardlek en 8 groepen.

Later zelf nog weer aangepast naar 3 aardlek en 12 groepen.

moet nog eens bij liander 3 fase aanvragen, want daar ben ik op voorbereid nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
devriesjande schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:53:
[...]

Hoewel dat door menigeen zonder meer wordt aangenomen, is dat toch niet helemaal waar. Het geldt alleen als de fasestromen net zoveel in fase verschillen als de spanningen. Of als er tussen de fasen geen verschil is in harmonischen. Waar dat niet geldt kan de stroom door de nul, met name als maar twee fasen worden belast, wel terdege groter zijn dan de afzonderlijke fasestromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit ter voorbereiding op een warmtepomp in de toekomst alvast te kijken naar de stroomvoorziening.
Ik heb momenteel 1 16mm buis beschikbaar vanaf de meterkast naar het stookhok. Dit is een vrijwel rechte buis. Warmtepomp zal tussen de 10 en 12 kW worden.

Vraag is nu; welke bekabeling gaan we hiervoor inzetten:
- Ik zie XMVK 5x2,5mm, met een buitendiameter van 11mm (https://www.kabel24.nl/XM...-zG39_d5ivioaAlDKEALw_wcB) Weet alleen niet of ik dat door die buis ga krijgen.
- Ik zou losse aders kunnen trekken, maar ben dan volgens mij beperkt tot 3x1,5 en 2x2,5

Er is al aarde beschikbaar, dus wellicht zou ik weg kunnen komen met 4 x 2,5.
Wat heeft de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:00:
Wat heeft de voorkeur?
De beschermingsleiding hoort gewoon bij de fasegeleiders te liggen, dus in dezelfde buis. Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij "er is al aarde beschikbaar" maar dit "lenen" van een andere eindgroep is dus absoluut niet de bedoeling. Dan kun je zomaar meemaken dat bij werkzaamheden aan de groep van de wasmachine ineens de beschermingsleiding van de warmtepomp onderbroken wordt - of zelfs onder spanning komt te staan.

Je zult dus gewoon 5x2,5mm² er naartoe moeten zien te krijgen. Als dat niet door de buis lukt dan moet je een andere route zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xander schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:13:
[...]

De beschermingsleiding hoort gewoon bij de fasegeleiders te liggen, dus in dezelfde buis. Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij "er is al aarde beschikbaar" maar dit "lenen" van een andere eindgroep is dus absoluut niet de bedoeling. Dan kun je zomaar meemaken dat bij werkzaamheden aan de groep van de wasmachine ineens de beschermingsleiding van de warmtepomp onderbroken wordt - of zelfs onder spanning komt te staan.

Je zult dus gewoon 5x2,5mm² er naartoe moeten zien te krijgen. Als dat niet door de buis lukt dan moet je een andere route zoeken. :)
Ok, makes sense... Enige andere route is buitenlangs vrees ik... Niet echt een optie...

Vraag is dan of 3 x 1,5 en 2x 2,5 afdoende is, of dat die XMVK er doorheen kan...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:00:
Zit ter voorbereiding op een warmtepomp in de toekomst alvast te kijken naar de stroomvoorziening.
Ik heb momenteel 1 16mm buis beschikbaar vanaf de meterkast naar het stookhok. Dit is een vrijwel rechte buis. Warmtepomp zal tussen de 10 en 12 kW worden.

Vraag is nu; welke bekabeling gaan we hiervoor inzetten:
- Ik zie XMVK 5x2,5mm, met een buitendiameter van 11mm (https://www.kabel24.nl/XM...-zG39_d5ivioaAlDKEALw_wcB) Weet alleen niet of ik dat door die buis ga krijgen.
- Ik zou losse aders kunnen trekken, maar ben dan volgens mij beperkt tot 3x1,5 en 2x2,5

Wat heeft de voorkeur?
die 10-12 kW is afgegeven warmte, niet opgenomen elektrisch vermogen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:22:
[...]

die 10-12 kW is afgegeven warmte, niet opgenomen elektrisch vermogen!?
Ja dat weet ik, maar moet nog steeds een kabel heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Ja dat weet ik, maar moet nog steeds een kabel heen ;)
Maar als het 12kW verwamingsvermogen is, dan is het elektrisch aansluitvermogen wellicht maar iets van 3kW (bij een COP van 4)?

Dan is het waarschijnlijk een 1-fase apparaat en kun je het met 3x2,5mm² af?

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 25-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xander schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:41:
[...]

Maar als het 12kW verwamingsvermogen is, dan is het elektrisch aansluitvermogen wellicht maar iets van 3kW (bij een COP van 4)?

Dan is het waarschijnlijk een 1-fase apparaat en kun je het met 3x2,5mm² af?
Weet nog niet welke unit het wordt, maar de Mitsubishis zijn vziw al vanaf 8kw in 3 fasen te krijgen. Lijkt me de voorkeur te hebben om de belasting te spreiden over de fasen. Ook al omdat ik anders mijn groepen moet herverdelen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Weet nog niet welke unit het wordt, maar de Mitsubishis zijn vziw al vanaf 8kw in 3 fasen te krijgen. Lijkt me de voorkeur te hebben om de belasting te spreiden over de fasen. Ook al omdat ik anders mijn groepen moet herverdelen lijkt me?
Mooie 13A automaat en 1,5mm2 >:)

Wat is 'recht' trouwens qua buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:47:
[...]

Mooie 13A automaat en 1,5mm2 >:)

Wat is 'recht' trouwens qua buis?
Nou, op het oog loopt het recht omhoog. Zal niet 100% recht zijn, maar de netwerk en coax vlogen samen haast vanzelf door de buis ernaast heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:50:
[...]

Nou, op het oog loopt het recht omhoog. Zal niet 100% recht zijn, maar de netwerk en coax vlogen samen haast vanzelf door de buis ernaast heen.
Gewoon proberen dan maar met 5x2,5mm² XMVK? :) 100% zekerheid ga je natuurlijk nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Jim423 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:24:
Afrader. Doordat lekstromen elkaar kunnen opheffen en correcte afschakeling dus niet helemaal gegarandeerd is.
Thnxs. Zo heb ik er idd nog nooit naar gekeken. Moet ik eerlijk gezegt eens rustig over nadenken het is nl bij mij thuis wel zo ingericht.

• FRANQ
FRANQ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:36:

Mezelf even gequoot voor de deuidelijkheid (forumnaam is gewijzigd)

@kabeltjekabel

Offerte is binnen.

Aarding woonhuis
1x aardelektrode Cu 25mm2 <166Ohm
1x Klicmelding
1x aardklem
1x aansluiten op meterkast

€ 485

Is dit een normale prijs?
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:19:
Aarding woonhuis
Rare aardelektrode, koper 25mm². De doorsnee elektrode is van verkoperd staal en heel wat dikker dan 25mm² (meestal zo'n 12mm doorsnede dus euhm 113mm²?). Vervolgens verbindt je die elektrode met koper 25mm² met de aardrail... :P

Voor ons is het natuurlijk de vraag hoe makkelijk je aan die <166ohm komt. Red je dat met 3 meter? 12 meter? 60 meter? Woon je op zandgrond? Kleigrond? Of woon je op een rots? ;) De leverancier heeft misschien gegevens bij jou in de buurt en kan dat goed inschatten, of hij gokt dat zijn prijs gemiddeld klopt.

Lager dan 166ohm komen is hier in de regio niet zo'n opgave, dat lukt je met 3 meter al. Die 3 meter sla je met een moker in een half uurtje ook wel in de (klei)grond. Dan is jouw offerte duur.

• FRANQ
Xander schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:45:
[...]

Rare aardelektrode, koper 25mm². De doorsnee elektrode is van verkoperd staal en heel wat dikker dan 25mm² (meestal zo'n 12mm doorsnede dus euhm 113mm²?). Vervolgens verbindt je die elektrode met koper 25mm² met de aardrail... :P

Voor ons is het natuurlijk de vraag hoe makkelijk je aan die <166ohm komt. Red je dat met 3 meter? 12 meter? 60 meter? Woon je op zandgrond? Kleigrond? Of woon je op een rots? ;) De leverancier heeft misschien gegevens bij jou in de buurt en kan dat goed inschatten, of hij gokt dat zijn prijs gemiddeld klopt.

Lager dan 166ohm komen is hier in de regio niet zo'n opgave, dat lukt je met 3 meter al. Die 3 meter sla je met een moker in een half uurtje ook wel in de (klei)grond. Dan is jouw offerte duur.
Ik heb het over getypt van de offerte, dus geen idee hoe het zit met die 25mm2

Ik woon in hoofddorp (haarlemmermeerpolder) dus ook kleigrond met natte drek eronder.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Wij maakten gebruik van Copperweld, dat is die aarding met ijzeren kern met een kopermantel.
Nu gebruiken we vertint koper 25Qmm die met een hulpbuis de diepte ingaat. Hier thuis heb ikzelf aangelegd van 2 aardingen ven 15Mtr diep, gekoppeld en kwam op een weerstand van 2,5 Ohm.

Ik denk dat bij jou woning in Hoofddorp en omgeving iets van 6Mtr. voldoende zal zijn. Kun je bijna met getordeerde 25Qmm. bijna zelf de diepte indraaien met een (krachtige) boormachine. :+

• FRANQ
ik zag onine ook staven van een paar tientjes per stuk voor 3 meter
Koppelstuk ertussen en 2 staven op elkaar.

Maar dan kan ik het nog niet zelf meten.
Het aansluiten is het probleem niet.

• Sa.Tan
Doe je dat toch? Anders is 4 meter zat voldoende. Ook gekeken of dit mogelijk is in de meterkast zelf? Doen wij ook vaak, hoef je niks in te voeren naar binnen. Komt er een keuring dan meten ze zelf wel.
Maar met klei en prut zit je safe.

• Naalroc
Ik heb eens 2 aardpennen ingespoeld; dat was voor de aarding van een schrikdraad apparaat.
Als volgt: 2 koperen buizen van 12 mm diameter, van 2 meter lang elk (voorschrift bij het schrik apparaat: 2 pennen 3 meter uit elkaar, en met elkaar verbonden)
Daarop een koppeling voor een tuinslang en zo ie buis 2 meter de grond ingedrukt, gewoon met de hand.
In Drenthe op gele grond en leem.
Die pennen zaten er zo in.

Ik weet niet of die geschikt is voor een aardpen voor een woonhuis, maar langere buizen zou bij mij ook geen probleem geweest zijn.
Vraag: hoe wordt die weerstand gemeten? tussen de aardpen en de N?
Of?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met water er inspoelen gaat als de brandweer inderdaad :-D geeft wel een hoop "blubber" maar goed dat droogt wel weer :)

werkt ook bij dikkere buizen en zelfs horizontaal ;) bij dikker kan je er gewoon een dunne buis bij in duwen met je tuinslang er aan

404 Signature not found

• Naalroc
timovd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:25:
Helpt dit?
https://i.ebayimg.com/00/...qZcAAOSwr05d1axR/$_86.JPG

Zou je het nu wèl durven?

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:19:
[...]

Mezelf even gequoot voor de deuidelijkheid (forumnaam is gewijzigd)

@kabeltjekabel

Offerte is binnen.

Aarding woonhuis
1x Klicmelding
1x aardklem
1x aansluiten op meterkast

€ 485

Is dit een normale prijs?
Voor dat geld zou ik het zelf gaan doen.
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:46:
ik zag onine ook staven van een paar tientjes per stuk voor 3 meter
Koppelstuk ertussen en 2 staven op elkaar.

Maar dan kan ik het nog niet zelf meten.
Het aansluiten is het probleem niet.
Moet je even iemand met een installatietester zien te ritselen. Eerder in dit topic staan er ook wel wat andere scenario's waarin je het zelf kunt meten met simpelere apparatuur.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:33
Naalroc schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:37:
Ik heb eens 2 aardpennen ingespoeld; dat was voor de aarding van een schrikdraad apparaat.
Als volgt: 2 koperen buizen van 12 mm diameter, van 2 meter lang elk (voorschrift bij het schrik apparaat: 2 pennen 3 meter uit elkaar, en met elkaar verbonden)
Daarop een koppeling voor een tuinslang en zo ie buis 2 meter de grond ingedrukt, gewoon met de hand.
In Drenthe op gele grond en leem.
Die pennen zaten er zo in.

Ik weet niet of die geschikt is voor een aardpen voor een woonhuis, maar langere buizen zou bij mij ook geen probleem geweest zijn.
Vraag: hoe wordt die weerstand gemeten? tussen de aardpen en de N?
Of?
Mag dat voor een woning? Lijkt me beter contact hebben/houden dan een verkoperde staaf.

Over de verkoperde staven.
Wat ik me altijd afvraag, gaat zo'n laagje koper op zo'n ijzeren kern niet snel naar knoppen met roest als gevolg en een mindere ohm waarde?

En over je vraag en het antwoord erover ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Lord Anubis , @Naalroc ; Koperen buis 12mm voldoet niet aan de voorwaarden van NEN1010:2015, tabel 54.1. In de categorie koperen buis is het minimum 20mm met 2mm wanddikte. Massief 12mm koper mag in bepaalde gevallen wel. (diameter, niet dwarsdoorsnede!).

Meten met speciale meter daarvoor. Aansluiten op aardpen en een paar hulpelektroden. Indien impedantie van het net verwaarloosbaar is tov je aardpen kun je ook meten tussen L en de aardpen.

Zie bijvoorbeeld;
https://www.fluke-direct....nual/1664fc-us-manual.pdf
Zie pagina 55 (van het papier, pagina 61 van de pdf)
en pagina 58-59 (papier, p 64-65 van de pdf)

Over aardelektrodes, zie;
https://www.jmv.nl/producten/aardingmateriaal/aardelektrodes

Er bestaan speciale indrijfhulzen voor in combi/beitelhamers. Bijvoorbeeld;
https://www.makita.nl/artikel/p-63797.html
https://www.bosch-profess...40-ocs-ac/#sku-2608690005

De Duitsers noemen dit "Erdnageleintreiber"

Let op dat je niet de 13mm versie koopt als je een 16mm elektrode gaat gebruiken :+
En let op; dit is SDS-Max, dus niet voor de 2-kilo klasse boorhamertjes; die hebben SDS-Plus.

[ Voor 60% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-02-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Jim423 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:59:
Je mag het zelf installeren thuis echter heb je dan ook de aansprakelijkheid voor datgeen. Dus ook bij brand/elektrocutie. (Zie bijv. dat gedoe in Boxstel).
Dan moet dit uiteraard wel komen door slechte installatie van jouw pv-verdeler. Wijs is dus altijd nadat alles gedaan is een bevoegde keuring te laten doen (NEN3140) of alles volgens de normen (NEN1010, NPR5310 etc) is geïnstalleerd.
Is er een minimale hoogte bepaald in de normen voor zo'n verdeelkastje?

En is het mbt AC-schakelaar voldoende als de verdeelkast zich in dezelfde ruimte (zolder) bevindt of moet deze direct naast de omvormer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:59
rismaster schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Is er een minimale hoogte bepaald in de normen voor zo'n verdeelkastje?

En is het mbt AC-schakelaar voldoende als de verdeelkast zich in dezelfde ruimte (zolder) bevindt of moet deze direct naast de omvormer komen?
Ik ben geen expert maar volgens mij zit je goed als je de onderkant op minimaal 60 cm van de vloer en de bovenkant maximaal pakweg 200 cm van de vloer houdt.

Bedoel je met AC-schakelaar een isolatieschakelaar bij de omvormer? Zolang er direct bij de omvormer een mogelijkheid is om het apparaat te isoleren maakt het volgens mijn niet zoveel uit waar de zekeringautomaat zich bevind. Gebruik je geen isolatieschakelaar dan is het denk ik wel verstandig om de zekeringautomaat in dezelfde ruimte te hebben. Maar zoals gezegd ik ben geen expert op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@FRANQ
Als je zelf de kennis en apparatuur hebt kun je het zelf doen, als dit niet zo is zou ik deze veiliheids voorziening laten doen. De offerte is aan de hoge kant, ik zou een andere installateur ook eens om een offerte vragen.

Ik heb zelf wel kennis, maar geen apparatuur om de elektrode te meten en ook geen spullen om de pen fatsoenlijk in de grond te rammen. In mijn vorige huis heb ik overigens de pen in achter de voordeur laten slaan en dus zonder klic melding. Volgens mij is een klicmelding alleen voor mechanische graafwerkzaamheden en deze kosten kun je dus schrappen.

Er is toen in de stad groningen een meter of 6 de grond ingegaan. Was een lood waterleiding vervangingstraject in 1995.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 28-02-2020 20:47 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
habbekrats schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:46:
@FRANQ
Als je zelf de kennis en apparatuur hebt kun je het zelf doen, als dit niet zo is zou ik deze veiliheids voorziening laten doen. De offerte is aan de hoge kant, ik zou een andere installateur ook eens om een offerte vragen.

Ik heb zelf wel kennis, maar geen apparatuur om de elektrode te meten en ook geen spullen om de pen fatsoenlijk in de grond te rammen. In mijn vorige huis heb ik overigens de pen in achter de voordeur laten slaan en dus zonder klic melding. Volgens mij is een klicmelding alleen voor mechanische graafwerkzaamheden en deze kosten kun je dus schrappen.

Er is toen in de stad groningen een meter of 6 de grond ingegaan. Was een lood waterleiding vervangingstraject in 1995.
Dat meten en de apparatuur is ook mijn probleem.
Een pen van 2 3 6 of desnoods 9 meter de grond in werken is het probleem niet.
(Als zij het kunnen kan ik het ook)

Ik kan alleen niet meten of het goed is.

Fijn om te weten dat de offerte hoog is, ik ga er nog een opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57

haw

onetime schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Ik ga uit van een 3x 25A aansluiting, anders zou je beter fors in de groepen kunnen snoeien.
Doe de hal / trap op een aparte groep en fase. Verdeel de andere ruimtes wbt licht over de andere fases.
Als je net als ik het beter vindt dat een eigen groep afslaat ipv dat je hoofdzekering er uit ligt, strooi niet te veel met groepen voor grote verbruikers die potentieel tegelijk aan gaan.
Leg een 5x 4mm2 kabel naar zolder, plaats een onderverdeler met de groepen die je wilt... (was/droog/solar/stopcontact/2 kamers)
Een alamat voor de schuur (en tuin?).
Koken op een 3fase krachtgroep.
Rolluiken gebruiken weinig, en maar sporadisch en kort. Geen eigen groep waard.
Ik wil hier ook een 5x4mm2 kabel naar zolder leggen: één groep voor de wasmachine, één voor de PV installatie en één reserve. Een kabel 4x2.5 is net te krap omdat je bij 16A afnemen op 1 fase en 16A terugleveren op de andere fase, 27.7A door de nuldraad krijgt. Voor meer kabels heb ik waarschijnljik geen ruimte.

Wat zijn nu de toegestande/beste manieren om dit goed af te zekeren:
  • afzekeren in de meterkast met een 3x16A automaat en op zolder alsnog een miniverdeelkast plaatsen en daar 3 fasen apart afgezekerde groepen van 1x 16A te maken
  • is die miniverdeler wel nodig of is alleen de 3-fase automaat in de meterkast voldoende?
  • of in de meterkast gewoon 3 aparte 16A automaten zetten?
Ik zat zelf te denken aan 3 aparte automaten. Als dan de groep van de wasmachine of de PV eruit klapt weet je tenminste waar het probleem zit. En dan kan ik de PV installatie ook achter zijn eigen aparte aardlek zetten met een aardlekautomaat.

Maar ik zie niet de reden om op zolder een miniverdeler met aparte automaten te plaatsen. Bij nader inzien is het mischien wel zo duidelijk. Eén 5 aderige kabel voor de 3 fases naar zolder en daar een aparte onderverdeling maken. Maar ik ga zo toch even kijken of ik, in plaats van 1 dikke kabel, niet gewoon 3 dunnere 3x2.5 aderige YMVK kabels kan trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door haw op 29-02-2020 07:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
haw schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 07:40:
[...]

Ik wil hier ook een 5x4mm2 kabel naar zolder leggen: één groep voor de wasmachine, één voor de PV installatie en één reserve. Een kabel 4x2.5 is net te krap omdat je bij 16A afnemen op 1 fase en 16A terugleveren op de andere fase, 27.7A door de nuldraad krijgt. Voor meer kabels heb ik waarschijnljik geen ruimte.

Wat zijn nu de toegestande/beste manieren om dit goed af te zekeren:
  • afzekeren in de meterkast met een 3x16A automaat en op zolder alsnog een miniverdeelkast plaatsen en daar 3 fasen apart afgezekerde groepen van 1x 16A te maken
  • is die miniverdeler wel nodig of is alleen de 3-fase automaat in de meterkast voldoende?
  • of in de meterkast gewoon 3 aparte 16A automaten zetten?
Ik zat zelf te denken aan 3 aparte automaten. Als dan de groep van de wasmachine of de PV eruit klapt weet je tenminste waar het probleem zit. En dan kan ik de PV installatie ook achter zijn eigen aparte aardlek zetten met een aardlekautomaat.

Maar ik zie niet de reden om op zolder een miniverdeler met aparte automaten te plaatsen. Bij nader inzien is het mischien wel zo duidelijk. Eén 5 aderige kabel voor de 3 fases naar zolder en daar een aparte onderverdeling maken. Maar ik ga zo toch even kijken of ik, in plaats van 1 dikke kabel, niet gewoon 3 dunnere 3x2.5 aderige YMVK kabels kan trekken.
27,5 A gaat het bij lange na niet worden, als je de was machine en pv op zelfde fase laat draaien wordt de stroom dan bij gelijke afname en opbrengst nagenoeg 0. Bij verschillende fase die 120 graden verschoven zijn is de stroom dit ook en wordt de nul stroom bij normale belastingen niet veel hoger dan 16A. Behalve als je bv kweeklampjes gaat gebruiken kun je rare harmonischen in je net krijgen den de boel flink opstoken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@FRANQ Jou opmerking " Als zij het kunnen kan ik het ook " gaat echt niet op in Nederland, ik heb ervaring door heel het land en ben op plekken geweest dat een aarding van minder dan 6mtr. echt zweten was.
Maar jou locatie (Hoofddorp) is een makkie, klei ed.
Neem een vertinde draad 25qmm. zet één kant vast in de bankschroef, het andere eind in een boormachine en tordeer het zover de boormachine het aankan.
Beetje met de schep en een eind buis of staaf voorpulsen. Hierna met de koperdraad zelf en je bent klaar in 5 minuten.
Zo heb ik bij van der heide menige veiligheidsaardingen geslagen en geboord door het hele land. Even met twee man, de ene de boormachine bedienen, langzame stand en de ander pulseert de aarding. Fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Zonnepanelen. Werkschakelaar of 2 polig installatieautomaat?

Op dit moment heb ik zonnepanelen die nu direct achter aardlekautomaten zitten. Ik wil dit wijzigen omdat tussen een werkschakelaar tussen de omvormer en de aardlekautomaat verplicht zou zijn, Nu vraag ik mij af of ik ipv een werkschakelaar een installatieautomaat plaatsen mag? Een 2-polig installatieautomaat schakelt evenals een werkschakelaar de fase en de nul. Ik heb drie werkschakelaars nodig, maar drie automaten in een kastje is veel compacter.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pleio65 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:12:
Zonnepanelen. Werkschakelaar of 2 polig installatieautomaat?

Op dit moment heb ik zonnepanelen die nu direct achter aardlekautomaten zitten. Ik wil dit wijzigen omdat tussen een werkschakelaar tussen de omvormer en de aardlekautomaat verplicht zou zijn, Nu vraag ik mij af of ik ipv een werkschakelaar een installatieautomaat plaatsen mag? Een 2-polig installatieautomaat schakelt evenals een werkschakelaar de fase en de nul. Ik heb drie werkschakelaars nodig, maar drie automaten in een kastje is veel compacter.
De aardlekautomaten schakelen ook beide polen. Als die kast nu ook al naast de omvormer hangt is voor zover ik weet de werkschakelaar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:21:
[...]

De aardlekautomaten schakelen ook beide polen. Als die kast nu ook al naast de omvormer hangt is voor zover ik weet de werkschakelaar niet verplicht.
Omvormers bevindingen zich ongeveer 10 meter van de aardlekautomaten in de groepenkast.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Zo iets stel ik me voor https://imgur.com/BHEfi8k https://imgur.com/DfiidBL https://imgur.com/r7Rp6Sr en Airco's met WS https://imgur.com/f2T4Pwl

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 29-02-2020 17:13 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:43
Vanwege de aanleg van de tuin heb ik een extra groep in de groepenkast aangelegd. Van nieuwbouw uit zat de tuin en garage bij de slaapkamers op de groep maar ik vind dit niet praktisch vanwege het risico dat tuinverlichting kortsluiting maakt waardoor ook de slaapkamergroep er uit vliegt met als gevolg geen wekker 's ochtends.

Om de aardlekautomaat aan te sluiten heb ik de draad die van de hoofdschakelaar naar de zonnepanelen ging doorgelust (6mm2). Uiteraard alles aangesloten dmv adereindhulzen. Aangezien 6mm2 40A kan hebben lijkt me dit geen probleem maar zou het toch graag nog even willen dubbelchecken. Kan iemand met kennis van zaken dit bevestigen? Foto hier. De nieuwe groep is op de onderste rij net naast de hoofdschakelaar.

Bij voorbaat dank _/-\o_ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
titan1901 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:26:
Kan iemand met kennis van zaken dit bevestigen? Foto hier. De nieuwe groep is op de onderste rij net naast de hoofdschakelaar.
Lijkt me niets mis mee. :) Mits de adereindhulzen goed zijn aangezet dan, de schroeven goed zijn aangedraaid, etc. ;) Je ziet niet alles op een foto...

Maar wat zit daar naast jouw nieuwe automaat nou? Een aardlekautomaat, met daar achter weer een installatieautomaat? :? Ik kan de opschriften van de componenten niet goed lezen, de foto is onscherp.

Pagina: 1 ... 101 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.