Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.316.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Glenfiddich schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Linksbovenin bij de kookgroep (neem ik aan) zie ik nog een verwisselde fase en nul. Slordigheidje.
Die vervolgens zonder buis de kast verlaten, zonder aarde :X

Ik zou trouwens niet zo 1,2,3 zeggen dat die verwisseld zijn. Niet echt te zien vanuit dit punt.

De aanraakveiligheid is al volledig vernaggeld door de blanke aftakblokjes bovenop de rechter aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 14:52
diabyte schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:03:
Ik heb een kleine vraag over mijn elektra installatie. Excuus als de terminlogie niet helemaal juist is. Googlen op de module naam van ABB levert me niet heel veel informatie op.

Het gaat om de door de rode cirkel omlijnde module. De gehele groepenkast bestaat uit (ik noem het even reguliere) automaten. Echter, deze module waar enkel de vaatwasser op aangesloten was, is een naar het lijkt een oude zekering en deze module heet volgens ABB een "patroonlastscheider".

O.b.v. de toch wat vreemde kleur blauwe draad en veel te ver ontblootte kabel heb ik zo'n vermoeden dat dit door de vorige bewoner er zelf in is gezet. Het lijkt er ook op dat deze helemaal niet achter een aardlekschakelaar zit?

Is er dat jullie weten een reden om voor dit type "groep" (zekering) te gaan i.p.v. een reguliere automaat? Het gaat dan om gebruik voor vaatwasser/keukenboiler.

[Afbeelding: Groepenkast]
Die groep linksboven is dat inderdaad zoals aangegeven is een kookgroep ?
En hoe zit deze in de keuken aangesloten ?

Gaat de kabel ook een pvc leiding in of hebben ze dat anders geknutseld ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
@Glenfiddich @kabeltjekabel @MdO82 dat zijn losse draden uit de buis die even naar links gebogen zijn, zitten niet meer vast aan de automaat (kookgroep). Snap echter door de locatie waar ze de buis uit komen dat dat zo lijkt. Het punt linksboven (net buiten de foto) zat voorheen aan de automaat (kookgroep) vast.

Die blanke draden moet inderdaad wat aan gedaan gaan worden. Die blokjes boven de rechter aardlekschakelaar zijn dus ook verre van ideaal?

Bedankt voor de feedback, die zet ik op mijn lijstje om aan te pakken (Y) Blijkbaar wat aan geknutseld over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 14-05 14:52
diabyte schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:25:
@Glenfiddich @kabeltjekabel @MdO82 dat zijn losse draden uit de buis die even naar links gebogen zijn, zitten niet meer vast aan de automaat (kookgroep). Snap echter door de locatie waar ze de buis uit komen dat dat zo lijkt. Het punt linksboven (net buiten de foto) zat voorheen aan de automaat (kookgroep) vast.

Die blanke draden moet inderdaad wat aan gedaan gaan worden. Die blokjes boven de rechter aardlekschakelaar zijn dus ook verre van ideaal?

Bedankt voor de feedback, die zet ik op mijn lijstje om aan te pakken (Y) Blijkbaar wat aan geknutseld over tijd.
Gelijk vervangen door een ymvk-kabel ?
Maar dat laat ik eerder aan de mensen over met echte kennis ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:53:
Er staat ook nergens dat het niet zou mogen op de wasmachinegroep. De regel van eigen groep voor dingen van >2200 Va is allang geschrapt.
Ik twijfel er niet aan dat je dit beter weet dan ik. Maar op internet vind je dit nog overal gequote. Bv. hier: https://www.installatiejo...en-de-groepenkast-1018581 onder "aparte groepen" (artikel bij uit augustus 2018, dus niet zo oud).

De rare situatie dat je €300 ofzo moet uitgeven om te weten hoe je een correcte/veilige installatie maakt is wat dat betreft ook uiterst merkwaardig, maar dat is het liberalisme voor ons I guess.

Weet jij wanneer dit veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Even een voorbeeldje van het mixen van groepen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/njpA8DaptzAKcdlnnDiUXhpQ/thumb.jpg

Dat is dus de shit die je krijgt als vorige bewoners aan het knoeien zijn geweest.

Van voren komt groep 5 binnen, van rechts komt groep 4 binnen en dat leeft fijn tezamen in die drie dozen. Dan hokus pokus en de lamp die door 5 gevoed wordt nult op groep 4. Zo te zien kwam 5 voorheen vroeger via een andere route; nog een stalen buis (met minstens drie bochten, waarvan eentje half dicht gebogen :9 ) aangetroffen met daarin twee vergane draden (dat losse stuk flex; na de sok is het staal).

Daarom dus bij het kijken wat op welke groep zit altijd maar 1 groep ingeschakeld hebben en bij werkzaamheden er niet vanuitgaan dat de nul spanningsloos is als de groep uitgeschakeld is. In bovenstaand voorbeeld wordt de nul van groep 4 onder spanning gezet indien de lamp aan staat. De mate waarin je dan gezapt kunt worden hangt natuurlijk wel af van de gebruikte lamp :+

Ook erg fijn natuurlijk dat er wat isolatie volledig afgeschaaft is bij het proces 'krijg de doos dicht'. |:(
diabyte schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:25:

Met die automaten in die kast kun je in principe een volledig aanraakveilige kast maken. Alleen die blanke aftakblokjes en het te lang aanstrippen bij de patroonlastscheider veranderen dat. Is gewoon jammer.
Wilke schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:32:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat je dit beter weet dan ik. Maar op internet vind je dit nog overal gequote. Bv. hier: https://www.installatiejo...en-de-groepenkast-1018581 onder "aparte groepen" (artikel bij uit augustus 2018, dus niet zo oud).

De rare situatie dat je €300 ofzo moet uitgeven om te weten hoe je een correcte/veilige installatie maakt is wat dat betreft ook uiterst merkwaardig, maar dat is het liberalisme voor ons I guess.

Weet jij wanneer dit veranderd is?
2007 ofzo :? In bouwbesluit per 2009 oid.

Maar het blijft hoe dan ook een goede regel om dat wel aan te houden. Maar MV is natuurlijk een nihielverbruiker, dus dat boeit allemaal niet zo veel. Het is wat anders als er een stopcontact voor algemeen gebruik bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:24:
Maar MV is natuurlijk een nihielverbruiker, dus dat boeit allemaal niet zo veel.
Pas op met dit advies: Als die MV een balansventilatiesysteem is, dan zit daar een elektrisch verwarmingselement in om te voorkomen dat de uitlaat bij strenge vorst bevriest.
In de door mij aangeschafte Zehnder Q600 resulteert dat in een max verbruik van 2620 Watt. Niet bepaald een nihilverbruiker dus. Gelukkig wordt element modulerend aangestuurd, en dat max verbruik eigenlijk nooit gehaald, maar qua aansluitwaarde moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Pas op met dit advies: Als die MV een balansventilatiesysteem is, dan zit daar een elektrisch verwarmingselement in om te voorkomen dat de uitlaat bij strenge vorst bevriest.
In de door mij aangeschafte Zehnder Q600 resulteert dat in een max verbruik van 2620 Watt. Niet bepaald een nihilverbruiker dus. Gelukkig wordt element modulerend aangestuurd, en dat max verbruik eigenlijk nooit gehaald, maar qua aansluitwaarde moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden.
Vanaf -20 C ofzo :?

De normale type C boxjes hebben dat probleem natuurlijk niet. In jouw geval is het een mooie kandidaat voor een eigen groep ja.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-01-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
De regeling van de balansventilatie meet de diverse temperaturen, het luchtvolume en ook de luchtvochtigheid van de afgezogen lucht. Daarmee is uit te rekenen of die afgezogen lucht onder het dauwpunt komt, en hoeveel energie er aan de toevoerlucht toegevoerd moet worden om te voorkomen dat de afvoerlucht onder het vriespunt onder het dauwpunt komt.
Het max vermogen van het verwarmingselement zal zijn afgestemd op zeer lage temperaturen bij op max debiet draaiende ventilatoren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:18:
[...]

De regeling van de balansventilatie meet de diverse temperaturen, het luchtvolume en ook de luchtvochtigheid van de afgezogen lucht. Daarmee is uit te rekenen of die afgezogen lucht onder het dauwpunt komt, en hoeveel energie er aan de toevoerlucht toegevoerd moet worden om te voorkomen dat de afvoerlucht onder het vriespunt onder het dauwpunt komt.
Het max vermogen van het verwarmingselement zal zijn afgestemd op zeer lage temperaturen bij op max debiet draaiende ventilatoren.
Lijkt me logischer dan gewoon af en toe de bypass open te gooien dan met COP=1 de boel te gaan verwarmen.

Heb me net wat vergist; hij komt er waarschijnlijk eerder dan dan -20, want het is natuurlijk een kruiswisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:10
@Jim423 , @kabeltjekabel en @Dre . Anderen ook natuurlijk.

In de loop van de jaren komen er meer dan 70 pv-panelen op het dak van de nieuwe woning.
Ik zat te denken, wat als ik een tweede elektriciteit aansluiting neem.
Ik kan het verbruik splitsen naar 2x (3x25A) , 1 voor deel keuken inductie en rest v/d woning en de andere de voor andere deel keuken en de garage.

Zijn de aanleg kosten gelijk of dubbel?
De maand kosten idem? Dubbel of aangepaste prijs? Gekeken in de tarieven folder van Enduris maar zag niets over meerdere aansluitingen. Ik zag wel "Aanleg Secundair Allocatie Punt Kleinverbruik t/m 3 x 80 A" op pagina 6 voor een bedrag van €266. is dat het?

Bij dubbel, zou het neer komen op ±€525 i.p.v €1067 per jaar. Besparing van 500 plus het verschil van de jaarlijkse vaste lasten. Verschil per jaar levert me ieder jaar gem. 6 pv-panelen op. ;)

Andere vraag, ik zie dat in het zelfde document de kosten voor het omzetten van 1x 35 naar 3x 25A kosteloos is bij renovatie.
Als er in een woning waar nog de oude kleuren aanwezig zijn vervangen worden door nieuwe bedrading, valt dat onder renovatie? Iemand enig idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Ik vermoed dat ze bedoelen dat ze gratis upgraden als zij de aansluiting renoveren. Ze komen vast niet ineens gratis upgraden omdat je na de meter je huisinstallatie renoveert.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lord Anubis schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:
@Jim423 , @kabeltjekabel en @Dre . Anderen ook natuurlijk.

In de loop van de jaren komen er meer dan 70 pv-panelen op het dak van de nieuwe woning.
Ik zat te denken, wat als ik een tweede elektriciteit aansluiting neem.
Ik kan het verbruik splitsen naar 2x (3x25A) , 1 voor deel keuken inductie en rest v/d woning en de andere de voor andere deel keuken en de garage.

Zijn de aanleg kosten gelijk of dubbel?
De maand kosten idem? Dubbel of aangepaste prijs? Gekeken in de tarieven folder van Enduris maar zag niets over meerdere aansluitingen. Ik zag wel "Aanleg Secundair Allocatie Punt Kleinverbruik t/m 3 x 80 A" op pagina 6 voor een bedrag van €266. is dat het?

Bij dubbel, zou het neer komen op ±€525 i.p.v €1067 per jaar. Besparing van 500 plus het verschil van de jaarlijkse vaste lasten. Verschil per jaar levert me ieder jaar gem. 6 pv-panelen op. ;)

Andere vraag, ik zie dat in het zelfde document de kosten voor het omzetten van 1x 35 naar 3x 25A kosteloos is bij renovatie.
Als er in een woning waar nog de oude kleuren aanwezig zijn vervangen worden door nieuwe bedrading, valt dat onder renovatie? Iemand enig idee?
Dubbele aansluiting gaat volgens mij alleen op als je woning op twee kadastrale percelen staat die elk een woonbestemming hebben. Of had dat nou alleen met teruggave energiebelasting te maken? Geen idee eigenlijk. Zolang niet al je panelen op 1 richting liggen maar bijvoorbeeld oost-west kun je de 70 panelen sowieso al wel kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Lord Anubis
De upgrade van gloeilamp naar LED-lamp in een E27-fitting zou ik al kwalificeren als renovatie. Hoe kunnen zij beoordelen of je gaat "renoveren" (wat is dat?), en wanneer in de toekomst?
Voor de rest heb ik hier geen ervaring mee. Hier Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 zitten ook een paar groot-panelenbezitters die je wellicht kunnen helpen.

Je schrijft 1×35A > 3×25A gratis kan zijn, maar is dat niet 1×25A > 3×25 (of naar 1×35A)

@kabeltjekabel
Het probleem is dat de vergoeding per kWh veel minder wordt als je boven de 10.000 kWh uitkomt. Qua capaciteit past 21 kWp (STC vermogen) op zuid ook wel op 3×25A. Alleen lever je liever 2×10.000 kWh terug dan 1×20.000 kWh. Tenminste ik neem aan dat dit de reden is voor de tweede aansluiting van @Lord Anubis

Energiebelasting krijg je alleen terug voor meters die woningen voeden (garage, kelderbox en dergelijke dus allemaal niet).

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 15-01-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Iemand een goede tip voor een 3 fase hoofdschakelaar met 3 standen: grid - uit - generator? Liefst geen los kastje maar 1 die in een standaard rail past.

[ Voor 25% gewijzigd door Navi op 15-01-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:12:
[...]

Dubbele aansluiting gaat volgens mij alleen op als je woning op twee kadastrale percelen staat die elk een woonbestemming hebben. Of had dat nou alleen met teruggave energiebelasting te maken? Geen idee eigenlijk. Zolang niet al je panelen op 1 richting liggen maar bijvoorbeeld oost-west kun je de 70 panelen sowieso al wel kwijt.
Goede vragen. Ik weet dat je een tweede kabel en meter kan aanvragen, een voor de woning en een voor een werkplaats.
Ze, de pv-panelen komen waarschijnlijk op de woning NOO-NWW en de openingen op zuid en op de garage Zuid.
Dre schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:20:
@Lord Anubis
De upgrade van gloeilamp naar LED-lamp in een E27-fitting zou ik al kwalificeren als renovatie. Hoe kunnen zij beoordelen of je gaat "renoveren" (wat is dat?), en wanneer in de toekomst?
Voor de rest heb ik hier geen ervaring mee. Hier Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 zitten ook een paar groot-panelenbezitters die je wellicht kunnen helpen.
Zou eerst renoveren en dan laten omzetten. Zal eens een mailtje sturen naar Enduris. En dat topic nog een door bladeren.
@Lord Anubis
Je schrijft 1×35A > 3×25A gratis kan zijn, maar is dat niet 1×25A > 3×25 (of naar 1×35A)
Klopt was is lees>brain>schrijf error.
@Lord Anubis
@kabeltjekabel
Het probleem is dat de vergoeding per kWh veel minder wordt als je boven de 10.000 kWh uitkomt. Qua capaciteit past 21 kWp (STC vermogen) op zuid ook wel op 3×25A. Alleen lever je liever 2×10.000 kWh terug dan 1×20.000 kWh. Tenminste ik neem aan dat dit de reden is voor de tweede aansluiting van @Lord Anubis

Energiebelasting krijg je alleen terug voor meters die woningen voeden (garage, kelderbox en dergelijke dus allemaal niet).
Als salderen voorbij is, is 2 x 10MWh beter.
Daarom ook de tweede aansluiting voor een ander deel van de keuken, en een flinke koeling. Dus ook (deels) woning ( en terloops de garage).

[ Voor 16% gewijzigd door Lord Anubis op 15-01-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Zou eerst maar is bellen/mailen want ik denk dat ze een beetje lastig gaan doen zonder B.V. voor 2 aansluitingen.
Je kan ook nog een zuivere terugleveraansluiting proberen als tweede aansluiting dan. Een lamp vervangen is uiteraard geen renovatie, een groep toevoegen ook niet. Complete groepen gaan herbekabelen met nieuwe kleuren uiteraard wel, als je toch bezig gaat meteen maar alles goed ook toch?
Navi schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:27:
Iemand een goede tip voor een 3 fase hoofdschakelaar met 3 standen: grid - uit - generator? Liefst geen los kastje maar 1 die in een standaard rail past.
Ik heb een HIM406. Maar je kan ook een OT40F4C pakken.
Ik neem liever wel wat overdimensionering met zo'n apparaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 15-01-2020 23:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Jim423 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:27:
Zou eerst maar is bellen/mailen want ik denk dat ze een beetje lastig gaan doen zonder B.V. voor 2 aansluitingen.
Je kan ook nog een zuivere terugleveraansluiting proberen als tweede aansluiting dan.

Complete groepen gaan herbekabelen met nieuwe kleuren uiteraard wel, als je toch bezig gaat meteen maar alles goed
B.V? Besloten vennootschap? Eenmanszaak of stichting mogen niet? Of bedoel je iets anders?

Terugleveraansluiting? Zag ik niet vermeld. Zal het terzijde als vraag erbij in de mail zetten. Het ging hoofdzakelijk om goedkoper uit te zijn met voldoende/meer beschikbare vermogen. Als het een zuivere teruglevering wordt, is de woning aansluiting alsnog te veel belast.

Is wel de bedoeling dat het zooitje volledig vervangen wordt.

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja stel het lukt niet, die tweede 3x25A, dan zou je dat dus nog kunnen proberen.
Met een eenmanszaak en stichting heb ik nog geen ervaringen gehoord, maar waarschijnlijk maken ze geen onderscheid tussen ''zakelijke'' gebruikers.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:25
@Lord Anubis
Als je bij Liander zit zijn er mogelijkheden, noem het laadpaal aansluiting.
https://www.liander.nl/mk...nt/wanneer-extra-meetpunt

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is een extra meetpunt, geen tweede aansluiting. Oftewel je hebt nog steeds een 3x25A max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jim423 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:55:
Dat is een extra meetpunt, geen tweede aansluiting. Oftewel je hebt nog steeds een 3x25A max.
tot max 3x80A, een 2e fysieke aansluiting krijg je volgens mij niet meer in een zelfde pand/perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Wat zouden jullie nu aanraden voor een nieuwe installatie.
Heb al wat geëxperimenteerd met Home assistant etc. en dit bevalt me.

Ik wil in m'n nieuwe woonst echter ook een failproof basissysteem hebben.
Daarom dacht ik om voor de basisfunctionaliteiten (lichtsturing/gestuurde stopcontacten) een PLC (Wago) te gebruiken om dan later het geheel te automatiseren via een pi met home assistant.

Ook in het geval van een verkoop kan ik dan de pi wegnemen en heb ik toch een werkend "basissysteem".

Is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Jim423 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:25:
Ik zou je 2x beweging en 1x schemer elk op een eigen relais aansluiten.
Zo krijg je geen spanning terug als een ander aangaat. De handmatige schakelaar sluit je gewoon normaal aan of via een 4e relais als deze op afstand komt.
Lord Anubis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:56:
[...]
Het idee wat @Jim423 aangeeft lijkt mij ook het veiligste. Op deze manier kan je ook ooit er desnoods extra '....'-schakelaars er paralel aanzetten.
Waar ik zelfs eens een probleem mee had was dat een beweging schakelaars het niet voor elkaar kreeg om het relais te activeren. Na vervanging voor een ander type werkte het. Misschien heeft Jim suggesties voor de juiste typen relais.
Hmm een relais is dan wellicht wel het veiligste en dan kan ik ook een schakelaar gebruiken die aan een andere groep gekoppeld is toch? Het zorgt er dan weer wel voor dat ik ergens zo'n lelijke opbouw kabeldoos moet maken omdat die relais natuurlijk wel bereikbaar moeten zijn.

@Jim423 Heb jij een suggestie voor zo'n relais die ik in een kabeldoos kan plaatsen en die de tuinverlichting (ca 20/25 ledlampen uiteindelijk) kan schakelen? Het gewone aansluitwerk gaat mij redelijk goed af maar in relais heb ik mij nooit verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Lord Anubis

@kabeltjekabel

Er staat echt dat bij renovatie 1x25 > 3x25 ook op kosten van de netbeheerder gaat.

Reden voor 2e aansluiting was dacht ik de ~700 euro extra van 3x35 tov 3x25 te ontwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:39
Weet iemand wat dit voor kastje is? Zit in de meterkast naast de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0spuHYO90v6J6lJ3aL5lUrik/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t8einGE4CqpHzglAo9p594ag/thumb.jpg
Volgens mij is het alleen een relais wat de oude e-boiler van de vorige bewoners schakelde. Maar het is niet weggehaald bij het demonteren van de boiler. En ook niet toen ze 15 jaar geleden de oude ferraris vervingen door een digitale. Aan een monteur van Liander heb ik gevraagd of het niet weggehaald kon worden toen hij hier toch was. Volgens hem regelde het ook de overschakeling tussen dal- en normaaltarief en kon daarom dus niet weg.
Nu komen ze binnenkort de "domme" meter vervangen door een “slimme” waarbij in de brief staat dat je geen dubbeltarief meer kunt hebben zonder die nieuwe meter. Blijkbaar zit alle elektronica voor het schakelen in de nieuwe meter. En zou het kastje nu wél wegkunnen. Maar dat wilde ik hier toch even navragen.

[ Voor 16% gewijzigd door jaari op 16-01-2020 15:23 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40

timovd

Voorsprong door techniek

@jaari, De L+G KLK 2w is een tijdsklok, zodat je met goedkopere stroom de boiler kunt opwarmen en met de knoppen handmatig kunt forceren.
in de brief staat dat je geen dubbeltarief meer kunt hebben zonder die nieuwe meter.
Is dat administratief of technisch?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Wilke schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Groepen mixen is een dikke vette NEN-no ;) en aardleks mixen is ronduit gevaarlijk. Ook iets erbij zetten op een wasmachinegroep mag niet.
Mja gevaarlijk voor degene die het niet weet zoals de onderhoudsmonteur, als de aardlek eruit klapt en denkt de stroom is er af en blijkt dat er op 1 fasedraad toch nog stroom staat(indien stand 3 ingeschakeld natuurlijk).

Inmiddels een oplossing gevonden er liep nog een leiding met dezelfde groep als badkamer door de wand vlakbij, gipsplaat kapot geslagen, een nieuw gipsplaatje zijn de kosten niet(het was niet gestuct dus niks aan de hand).

Een aardlek is alleen voor je eigen veiligheid, een zekering is voor brandpreventie.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Navi schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:27:
Ja. De Hager SFT440. Zit ook in mijn meterkast. In NL helaas erg duur, maar bij Amazon veel goedkoper (en goed, want ik heb em daar besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:11:
[...]

Ja. De Hager SFT440. Zit ook in mijn meterkast. In NL helaas erg duur, maar bij Amazon veel goedkoper (en goed, want ik heb em daar besteld).
Hmm apart ding, lijkt gewoon een reguliere schakelaar, is hij in het midden dan uit? Vond die andere suggesties duidelijker, echter die zijn wel dubbel zo breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ja, die is in het midden uit. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Navi schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:25:

Hmm apart ding, lijkt gewoon een reguliere schakelaar, is hij in het midden dan uit? Vond die andere suggesties duidelijker, echter die zijn wel dubbel zo breed.
De schakel symbolen staan toch duidelijk op de schakelaar!
Krijg je wat moois toegeworpen, voor heel weinig >weer niet goed....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:39
timovd schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:00:
@jaari, De L+G KLK 2w is een tijdsklok, zodat je met goedkopere stroom de boiler kunt opwarmen en met de knoppen handmatig kunt forceren.
dat dacht ik al, die had dus allang weg gekund.
[...]
Is dat administratief of technisch?
dat weet ik niet. Het staat in de brief die ik van Liander kreeg:

"Maakt u gebruik van dag- en nachtstroom en betaalt u dus dubbeltarief? Dat kan in de toekomst alleen nog als u nieuwe energiemeters heeft. Zonder deze meters wordt het enkeltarief in rekening gebracht en kan het zijn dat u meer gaat betalen."

Ik heb gehoord dat het schakelsignaal voor hoog/laag tarief gaat wijzigen. Ik zal nog het oude signaal gebruiken (want huis uit 1965), de nieuwe meter zal het nieuwe signaal gebruiken. Maar het fijne weet ik er niet van.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jaari schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:47:
[...]

dat dacht ik al, die had dus allang weg gekund.
[...]

[...]

dat weet ik niet. Het staat in de brief die ik van Liander kreeg:

"Maakt u gebruik van dag- en nachtstroom en betaalt u dus dubbeltarief? Dat kan in de toekomst alleen nog als u nieuwe energiemeters heeft. Zonder deze meters wordt het enkeltarief in rekening gebracht en kan het zijn dat u meer gaat betalen."

Ik heb gehoord dat het schakelsignaal voor hoog/laag tarief gaat wijzigen. Ik zal nog het oude signaal gebruiken (want huis uit 1965), de nieuwe meter zal het nieuwe signaal gebruiken. Maar het fijne weet ik er niet van.
De EU heeft bepaald dat het leveren van die pulsen iets is wat niet meer door monopolistische netbeheerders gedaan mag worden, of zoiets... Derhalve komt binnenkort dat TF signaal te vervallen en moet je dus een slimme meter hebben die via draadloos data netwerk wordt aangestuurd om dag / nacht tarief bij te houden. Zelfde probleem is er voor de gemeenten die de puls voor de straatverlichting niet meer door gaan krijgen.

Dat is dus technisch en niet administratief.

Om gezeur te voorkomen zullen ze het TF signaal wel stoppen tijdens het hoogtarief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:36:
[...]

De schakel symbolen staan toch duidelijk op de schakelaar!
Krijg je wat moois toegeworpen, voor heel weinig >weer niet goed....
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor.

Het is maar wat je duidelijk vind, het staat er vast op maar zelfs als ik naar het plaatje kijk moet je goed zoeken naar het verschil met een gewone schakelaar.

Een draaiknop die van Net naar 0 naar nood gaat is denk ik een stuk intuïtiever. De prijs is inderdaad wel veel gunstiger.

Doet verder niets af aan de suggestie, die is prima maar mag toch zeggen wat ik er van vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Navi schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:09:
[...]
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor.
Doe ik ook niet hoor, want het was tenslotte mijn suggestie niet, maar van @Andrehj !!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Er staat echt dat bij renovatie 1x25 > 3x25 ook op kosten van de netbeheerder gaat.

Reden voor 2e aansluiting was dacht ik de ~700 euro extra van 3x35 tov 3x25 te ontwijken.
Beide kloppen.

Over het bovenste wat je schrijft.
Een paar regels verder in het document wordt er gesproken over het omzetten van 1x naar 3x 25A. en dat kost geld. Vandaar dat ik het op renovatie wil gooien. Wil zelf dat hier nog doen en bij een vriend. Wil dan wel complete kant en klare Automaten kasten bestellen, mits het niet al te veel scheelt. Vind het wel leuk om het zelf te doen, maar heb het druk genoeg.

De tweede aansluiting is voor mijn nieuwe woning en zo geld te sparen per jaar en aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Lord Anubis schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:15:
[...]
Vandaar dat ik het op renovatie wil gooien.
Dan zul je hard moeten maken dat de installatie vóór de meter gerenoveerd moet worden. Als ze dat doen, upgraden ze gratis.

Dat heeft Liander hier bij mij ook gedaan toen ze de installatie hebben gesaneerd en een nieuwe kabel vanaf de straat hebben getrokken. Maar daarvoor moet de bestaande situatie wel slecht en gevaarlijk zijn. In mijn geval was dat zo.

Dát is wat ze volgens mij bedoelen met 'renovatie'. Echt, het lijkt me heel sterk dat ze gratis komen upgraden naar 3*25, alleen omdat je na de meter in je huisinstallatie de boel renoveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dat is inderdaad overduidelijk renovatie van de aansluiting... niet dat je dat krijgt als je zelf wat klust na de meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@kabeltjekabel en @dreamscape

Zal best zo zijn, maar kan het proberen.

Eerder had ik al vermeld dat ik ook de bedrading wil vervangen. Oude kleuren.
Tevens een reden is dat zowel bij mij als bij mijn maat, zelfde woning type, in de keuken schakel draden rondhangen met 1 een nul draad vanuit de woonkamer. Dit merkte we omdat we oude stoppen en automaten vervingen voor alamats. Plofteer gelijk uit. Na meten bleek dat zelfs voor de keuken ventilator die ooit in het raam zat een fase draad had vanuit de eerste verdieping. Hebben dan maar voor dat deel een groeps aardlek geplaatst. Bij hem was het idem. Weet niet of het een wijk probleem is. Ook toen al wel ontdekt dat ik meer pijpjes had dan bij sommige buren. Beetje een rommeltje. Voor mij was het een geluk want ik had een 19mm pijp rechtstreeks naar zolder voor mijn pvpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:25
Ik heb een lamparmatuur waar 3 uitgangen uit komen, maar waar ik 4 lampen aan wil hangen. Dat betekent dat ik één 230V kabel in 2 kabels wil/moet splitsen. Ik heb dagen het internet afgespeurd, maar of ik nu lees op circuits-online, hier op GoT, klusidee, enzovoorts... Iedereen zegt dat je vooral niet mag solderen ivm overgang van soepel naar hard en corrosie. Terwijl ik juist dacht dat solderen stabiel zou zijn en met krimpkousjes eromheen nog veilig ook. Weer wat geleerd.

Aangeraden wordt om Wago klemmetjes te gebruiken. Prima, die heb ik en gebruik ik normaal gesproken ook voor alles maar mijn probleem is dat deze klemmen niet helemaal dicht zijn, daar waar de draad in gaat. En de lamp hangt in de keuken, waar nogal eens wat waterdamp omhoog langs de lamp wil komen. Bijkomend 'probleem' is dat ik er Zigbee lampen in wil hangen, en ik dus continu 230V op de draden heb staan. En het liefst heb ik niet dat de boel ooit in de fik vliegt als ik er niet ben. Ofwel, dat leek me ook geen hele goede manier om 1 draad in 2 te splitsen en dat nog veilig te hebben ook.

Helaas vind ik nergens iets anders, dus denk ik dat ik toch aangewezen ben op de 'open' Wago klemmetjes (type 221-613), maar zoals gezegd zou daar vocht, of... Misschien heel stom, maar een vlieg of mug in terecht kunnen komen (ik noem maar wat).

Zijn er mensen met betere tips om een 230V kabel in tweeën te splitsen? Of zou ik ergens in de lamparmatuur nog een zekeringhouder kunnen plaatsen met bijzonder laag amperage (net voldoende voor de lampen) zodat als er iets mis gaat, de zekering smelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redah heb je een foto bij het verhaal? Ik kan het me nog niet helemaal visualiseren... wat is een lamparmatuur met 3 uitgangen (3 fittingen?)? En hoe wil je daar een vierde bij maken dan? Of wordt dat gewoon een 2e armatuur welke je ernaast hangt ofzo?

Lasverbindingen met lasklemmen maak je in een lasdoos of kabeldoos, dus normaalgesproken hoef je niet bang te zijn dat er iets in terecht komt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Xander schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:15:
heb je een foto bij het verhaal? Ik kan het me nog niet helemaal visualiseren... wat is een lamparmatuur met 3 uitgangen (3 fittingen?)? En hoe wil je daar een vierde bij maken dan? Of wordt dat gewoon een 2e armatuur welke je ernaast hangt ofzo?
Het is een zelfbouwlamp uit allerlei onderdelen, dus losse fittingen gekocht, los armatuur gekocht, losse kabels gekocht (helemaal hip tegenwoordig, bouwmarkten liggen er vol mee).

Dit is het armatuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WkK3lLD.jpg
Met 3 kabeldoorvoergaatjes (het is gewoon een bak die je aan het plafond schroeft, verder niets spannends).

En dit is wat ik zou willen dat het wordt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XpwlT95.jpg

Waarbij ik dus onder de 'rol' van kabel 2 op het hout, 2 wago klemmetjes heb gestopt die kabel 2 splitst in kabel 2A en 2B, waardoor ik nu dus 4 fittingen op kan hangen.
Xander schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:15:
Lasverbindingen met lasklemmen maak je in een lasdoos of kabeldoos, dus normaalgesproken hoef je niet bang te zijn dat er iets in terecht komt.
Een lasdoos is natuurlijk wel enorm, wat in deze situatie niet gewenst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom bouw je dat "niet zo spannende bakje" om, van 3 naar 4 snoeren, dan zitten de lassen in dat bakje, net als nu, maar dan met 4 uitgaande snoeren ipv 3.

Even 2 nieuw gaatjes boren zodat de snoeren netjes op gelijke afstand uit het bakje komen, een extra snoerklemmetje door het metalen bakje en klaar is Kees.
Je

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 17-01-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Naalroc schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:38:
Waarom bouw je dat "niet zo spannende bakje" om, van 3 naar 4 snoeren, dan zitten de lassen in dat bakje, net als nu, maar dan met 4 uitgaande snoeren ipv 3.

Even 2 nieuw gaatjes boren zodat de snoeren netjes op gelijke afstand uit het bakje komen, een extra snoerklemmetje door het metalen bakje en klaar is Kees.
Je
Omdat:
1. Dan het armatuur niet meer aan het plafond bevestigd kan worden
2. Een armatuur waarbij dit wel kan, een flink pak groter is
3. Men verdorie toch zeker wel op een of andere manier een 230V snoer veilig moet kunnen splitsen zonder een enorme lasdoos er omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Er bestaan ook kleine lasdoosjes hoor. Bijvoorbeeld F-Tronic mini
Lord Anubis schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:24:
@kabeltjekabel en @dreamscape

Zal best zo zijn, maar kan het proberen.

Eerder had ik al vermeld dat ik ook de bedrading wil vervangen. Oude kleuren.
Tevens een reden is dat zowel bij mij als bij mijn maat, zelfde woning type, in de keuken schakel draden rondhangen met 1 een nul draad vanuit de woonkamer. Dit merkte we omdat we oude stoppen en automaten vervingen voor alamats. Plofteer gelijk uit. Na meten bleek dat zelfs voor de keuken ventilator die ooit in het raam zat een fase draad had vanuit de eerste verdieping. Hebben dan maar voor dat deel een groeps aardlek geplaatst. Bij hem was het idem. Weet niet of het een wijk probleem is. Ook toen al wel ontdekt dat ik meer pijpjes had dan bij sommige buren. Beetje een rommeltje. Voor mij was het een geluk want ik had een 19mm pijp rechtstreeks naar zolder voor mijn pvpanelen.
Dus in plaats van het mixen van groepen netjes er uit te saneren heb je voor de knoeioplossing gekozen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:22:

Dus in plaats van het mixen van groepen netjes er uit te saneren heb je voor de knoeioplossing gekozen ...
Huh, beetje domme reactie 8)7 . Slaat absoluut nergens op. Het was een fout van de originele installateur/ontwerper. Hoe kan het mijn fout zijn als er van aansluitende ruimten bedrading gebruikt wordt in een andere ruimte? Een stop interesseert het niet of de draden gemixt zijn. Je zal er pas wat van merken als de verkeerde stop springt en je er aan gaat werken als je de rest niet afschakelt en de licht of ventilator schakelaar aan zet. Wel merk je het gelijk als je de stoppen vervangt voor Alamat's. Toen ik het huis kocht heeft een installateur in opdracht van de verkoper/woningbouw nog het een en ander veranderd en er automaten bijgeplaatst.Schijnt in heel de wijk te gebeuren. Dus de experts creëerden de knoeierij en ik wil het dus nu oplossen. Om het op te lossen willen we dus alles gaan vervangen. Dus je opmerking is niet bepaald jofel en waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lord Anubis schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:06:
[...]

Huh, beetje domme reactie 8)7 . Slaat absoluut nergens op. Het was een fout van de originele installateur/ontwerper. Hoe kan het mijn fout zijn als er van aansluitende ruimten bedrading gebruikt wordt in een andere ruimte? Een stop interesseert het niet of de draden gemixt zijn. Je zal er pas wat van merken als de verkeerde stop springt en je er aan gaat werken als je de rest niet afschakelt en de licht of ventilator schakelaar aan zet. Wel merk je het gelijk als je de stoppen vervangt voor Alamat's. Toen ik het huis kocht heeft een installateur in opdracht van de verkoper/woningbouw nog het een en ander veranderd en er automaten bijgeplaatst.Schijnt in heel de wijk te gebeuren. Dus de experts creëerden de knoeierij en ik wil het dus nu oplossen. Om het op te lossen willen we dus alles gaan vervangen. Dus je opmerking is niet bepaald jofel en waardevol.
Je hebt een situatie aangetroffen die niet deugd (groepen gemixed) en smeert dat weg door het allemaal achter dezelfde aardlekschakelaar te plaatsen. Nuldraden die teruggaan naar een andere groep zijn over het algemeen heel simpel op te lossen.

Ik zou tevens die woningbouw er op aanspreken. Het hoort gewoon niet zo.

Maar zoals ik het nu lees wil je het dus in de nabije toekomst op gaan lossen en dat is prijzenswaardig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:12:
[...]

Je hebt een situatie aangetroffen die niet deugd (groepen gemixed) en smeert dat weg door het allemaal achter dezelfde aardlekschakelaar te plaatsen. Nuldraden die teruggaan naar een andere groep zijn over het algemeen heel simpel op te lossen.

Ik zou tevens die woningbouw er op aanspreken. Het hoort gewoon niet zo.

Maar zoals ik het nu lees wil je het dus in de nabije toekomst op gaan lossen en dat is prijzenswaardig. :)
Wegsmeren? Het gaat dichtsmeren worden.

In dit geval niet echt simpel op te lossen, ik zal zowel nul en fase dra(a)d(en) er bij moeten plaatsen en andere weer loskoppelen. En sommige buizen zitten al vol. Hier in de keuken een verzameldoos voor zowel keuken als de kamer boven volledig vol met dubbel rood en in de kamer boven dubbel groen. En de ene buis van de ventilatie loopt ook naar die verzameldoos. Zal de ventilatie bedrading volledig verwijderen en de dozen ervan afsluiten/dicht smeren. Worden toch niet meer gebruikt en zo kan niemand nog er iets mee uitspoken.

Haha woningbouw. Je weet hoe dat gaat werken? Trouwens dit huis gekocht in 2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lasdozen moet je bereikbaar houden en niet dichtsmeren.

Oh ja, 2002; dat is al wel een tijdje geleden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

redah schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:49:
[...]
Het is een zelfbouwlamp uit allerlei onderdelen, dus losse fittingen gekocht, los armatuur gekocht, losse kabels gekocht (helemaal hip tegenwoordig, bouwmarkten liggen er vol mee).

Dit is het armatuur:
[Afbeelding]
Met 3 kabeldoorvoergaatjes (het is gewoon een bak die je aan het plafond schroeft, verder niets spannends).

En dit is wat ik zou willen dat het wordt:
[Afbeelding]

Waarbij ik dus onder de 'rol' van kabel 2 op het hout, 2 wago klemmetjes heb gestopt die kabel 2 splitst in kabel 2A en 2B, waardoor ik nu dus 4 fittingen op kan hangen.
[...]
Waarom maak je 1 en 3 niet dubbel, dus tweemaal twee snoeren vanaf de zwarte balk, en hef je 2 op. Zou trouwens het houten rek ophangen aan een stukje rvs remkabel of dik nylon bij 1 en 3 als trekontlasting.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 18-01-2020 10:56 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja... Ik kan het niet mooier maken dan dat het officieel in een behuizing hoort. Ofwel een dubbel geïsoleerde behuizing (zoals een kunststof lasdoos) ofwel een geaarde metalen behuizing (zoals die bak tegen het plafond). Ook moeten je snoeren op trek ontlast zijn zodat er geen mechanische krachten op de verbinding kunnen komen te staan. Die tules die aan het plafonddeel zitten hebben een mooie voorziening voor trekontlasting (de kunststof schroef), je fittingen ongetwijfeld ook, maar ik heb zo mijn twijfels of het snoer 5x om een tak wikkelen ook telt. :+

Mijn eerste ingeving was ook om gewoon 4 snoeren vanuit de plafondkap te regelen, ik zie niet zo goed waarom dat niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En als je het compact wilt houden sowieso geen Wago 221-613 maar de 221-413 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zoek een combinatie van een pulsdrukker en een wandcontactdoos in een 1,5 formaat. Zoiets als onderstaande dus. Maar ik kan alleen maar combinaties vinden van wc’s met een wisselschakelaar terwijl ik echt een impuls drukker nodig heb. Heeft iemand een idee of deze bestaan? Merk maakt me niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gHN1s3ZwPg7LQ0H0ClDWb2Sv/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:48

Koop bij alle kabels 2 van deze en knip de stekkers er af en je hebt 2 mooie verloopjes van 1 naar 2 kabels. :)
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1018921-0/apparaatsnoer-dubbele-c13-1.8-meter.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Wokschotel schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:00:
Ik zoek een combinatie van een pulsdrukker en een wandcontactdoos in een 1,5 formaat. Zoiets als onderstaande dus. Maar ik kan alleen maar combinaties vinden van wc’s met een wisselschakelaar terwijl ik echt een impuls drukker nodig heb. Heeft iemand een idee of deze bestaan? Merk maakt me niet uit.

[Afbeelding]
Van een type schakelaar dat ik wilde gebruiken als puls schakelaar, en dat niet als zodanig te koop/verkrijgbaar was, heb ik gewone schakelaars voorzien van een (druk)veertje, waardoor de schakelaar altijd in dezelfde stand terug komt, en dus fungeert als een puls schakelaar.
Ligt natuurlijk aan het merk en type dat je wilt gebruiken, maar in mijn geval was het supersimpel om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeronimo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:05:
[...]

Koop bij alle kabels 2 van deze en knip de stekkers er af en je hebt 2 mooie verloopjes van 1 naar 2 kabels. :)
[Afbeelding]
Want dat soort kabels zijn lekker compact ja.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FvzWs1e8kIyHH0N664PyMsz9/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:48
Xander schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:42:
[...]

Want dat soort kabels zijn lekker compact ja.....
[Afbeelding]
Ik zeg het niet graag, maar die van mij is kleiner. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
redah schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:14:
[...]
Omdat:
1. Dan het armatuur niet meer aan het plafond bevestigd kan worden
2. Een armatuur waarbij dit wel kan, een flink pak groter is
3. Men verdorie toch zeker wel op een of andere manier een 230V snoer veilig moet kunnen splitsen zonder een enorme lasdoos er omheen?
Zou je ergens een transformator kunnen wegwerken? Er zijn namelijk 12/24V DC lampen te koop met E27 schroefdraad. En volgens mij zijn de regels voor gelijkspanning op laag voltage een stuk minder streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 14:13
Ik ben mijn groepenkast aan het vervangen/uitbreiden en kom twee verschillende type 2-polige aardlekschakelaars tegen van Hager die stevig van prijs verschillen:
De Hager CDA240D kost circa 30 euro (via amazon.de) https://www.amazon.de/Hag...3d-4082-be77-ff283aec5cdf
De Hager CDA240G kost circa 100 euro (via reguliere handel in NL) https://www.klusspullen.n...lekschakelaar-40a-2p-kl-a

De CDA240D wordt blijkbaar specifiek voor de duitse markt gemaakt, maar ik vraag me af wat de verschillen zijn. De aansluitschemas aan de voorkant van de ALS zijn allebei identiek, net zoals de specificatie (40A, 30mA, beide schroefaansluiting). Ook leven we in europa waar al dit soort componenten aan dezelfde europese richtlijnen dient te voldoen.

Mijn vraag is of ik ook de goedkopere versie in NL kan/mag toepassen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00

D85

aard01 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:43:
De CDA240D wordt blijkbaar specifiek voor de duitse markt gemaakt [...]

Mijn vraag is of ik ook de goedkopere versie in NL kan/mag toepassen? :?
Die CDA240D wordt ook gewoon in Nederland verkocht hoor, genoeg hits waaronder Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
D85 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:55:
[...]

Die CDA240D wordt ook gewoon in Nederland verkocht hoor, genoeg hits waaronder Conrad.
Ja, je kunt hem op meerdere plaatsen gewoon kopen in Nederland (grijze import?), maar waarom zou iemand in NL nog een ALS kopen die meer dan 3x zo duur is? Er moet een verschil in zitten, anders kan dit het prijsverschil niet verklaren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00

D85

aard01 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:05:
Ja, je kunt hem op meerdere plaatsen gewoon kopen in Nederland (grijze import?), maar waarom zou iemand in NL nog een ALS kopen die meer dan 3x zo duur is? Er moet een verschil in zitten, anders kan dit het prijsverschil niet verklaren...
Er lijkt een verschil te zitten in het in- en uitschakelvermogen: bron.
Hager CDA240G: 1,5 kA
Hager CDA240G: 630 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
D85 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:22:
[...]

Er lijkt een verschil te zitten in het in- en uitschakelvermogen: bron.

[...]
Bedankt voor de info, dit verschil was ik nog niet tegengekomen. Maar als dit het enige verschil is, kan ik toch de goedkopere versie kopen voor mijn groepenkast? De inschakelstroom zal in een huis immers nooit groter zijn dan die 600A.
@edit: Vooral indien er meerdere ALS-en worden toegepast (heb een 3-fase installatie, dus minimaal 3 ALS-en)

[ Voor 9% gewijzigd door aard01 op 18-01-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:34
Afgelopen vrijdag is de groepenkast vervangen. Zat nog een stokoude groepenkast in. En met de aanleg van zonnepanelen vervanging maar meteen meegenomen.

Alleen dan kom je erachter dat dingen erg raar zijn aangesloten. Afzuigkap met koken aan.....aardlek eruit. :( Dus kap open en kijken hoe het aangesloten zit. Geen stekker maar draden uit de muur op een kroontsteentje.

Probleem was snel verholpen want de aarde draad was aangesloten op de nul draad. :N Alleen kroonsteentje nog maar even vervangen voor lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aard01 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Bedankt voor de info, dit verschil was ik nog niet tegengekomen. Maar als dit het enige verschil is, kan ik toch de goedkopere versie kopen voor mijn groepenkast? De inschakelstroom zal in een huis immers nooit groter zijn dan die 600A.
@edit: Vooral indien er meerdere ALS-en worden toegepast (heb een 3-fase installatie, dus minimaal 3 ALS-en)
Dat kan wel meer dan 600A zijn in een TN stelsel. Maar dan maakt je voorliggende automaat er ook al wel een einde aan.

Of zoals ABB schrijft;
quote: ABB
Aardlekschakelaars hebben doorgaans een afschakelvermogen van ongeveer 1 kA. Dit betekent
dat ze zelfstandig een lek van 1 kA aankunnen indien het een aardfout betreft. Voor
overbelastings- en fase-naar-nulleiderkortsluitingen schrijven de bedradingsvoorschriften andere
veiligheidsvoorzieningen voor. Het beveiligingstoestel voor kortsluitbeveiliging kan de nominale
kortsluitwaarde van de aardlekschakelaar verbeteren wanneer de beveiligingstoestellen op
elkaar worden afgestemd. Dit maakt het mogelijk om een aardlekschakelaar van bijvoorbeeld 1
kA te gebruiken, terwijl het werkelijke foutniveau hoger is dan 1 kA.
Kortom, aardlekschakelaars beschermen tegen aardfouten, maar u moet niet vergeten dat u
deze altijd samen met een kortsluitbeveiliging installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
mbt potentiaalvereffenen in de badkamer, ik heb nu een handdoek radiator geplaatst maar het potentiaal centraaldoos voor aarding zit op een onhandige plek, mag je de radiator ook op de WCD aarde prikken ?

potentiaalpunt en WCD aarde zitten op dezelfde aardlek/groep.
Iemand een idee ?

Dat je kan "ophangen" indien er onverhoopt stroom op komt door een defect in de CV etc is mij bekend.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2020 21:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Naalroc schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Van een type schakelaar dat ik wilde gebruiken als puls schakelaar, en dat niet als zodanig te koop/verkrijgbaar was, heb ik gewone schakelaars voorzien van een (druk)veertje, waardoor de schakelaar altijd in dezelfde stand terug komt, en dus fungeert als een puls schakelaar.
Ligt natuurlijk aan het merk en type dat je wilt gebruiken, maar in mijn geval was het supersimpel om dat te doen.
Goeie tip, maar ik kan deze schakelaar niet ombouwen. Ik ben nu maar op zoek naar een 1,5v-afdekraam met daarin een 55mm opening. Maar deze zijn ook niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:25:
mbt potentiaalvereffenen in de badkamer, ik heb nu een handdoek radiator geplaatst maar het potentiaal centraaldoos voor aarding zit op een onhandige plek, mag je de radiator ook op de WCD aarde prikken ?

potentiaalpunt en WCD aarde zitten op dezelfde aardlek/groep.
Iemand een idee ?

Dat je kan "ophangen" indien er onverhoopt stroom op komt door een defect in de CV etc is mij bekend.
Ja indien elektrische radiator. Nee in overige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom eigenlijk?
Een ER is toch ook gewoon vreemd geleidend?
Hoef je die niet te vereffenen als hij met een randaarde stekker in een WCD zit? Daar heb ik nog niet van gehoord namelijk.

Het lijkt me juist een kanshebber om bij een fout onder spanning te komen staan als de aarding van de WCD niet goed is.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 19-01-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:49:
Waarom eigenlijk?
Een ER is toch ook gewoon vreemd geleidend?
Hoef je die niet te vereffenen als hij met een randaarde stekker in een WCD zit? Daar heb ik nog niet van gehoord namelijk.
Wel geleidend, niet vreemd geleidend, zoals een water gevoedde radiator wel is. Derhalve valt de elektrische radiator onder dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld een droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Jim423 Ik snap je punt. Heb er eerder voor hier in dit huis ook eens aan zitten te denken. Wil een IR-plaat aan het plfond hebben zonder mijn water-radiator te verwijderen.
Ik denk dat je ook een elektrische radiator zo moet aarden dat deze lokaal in de badkamer verbonden is met een CAP. Dan is deze lokaal vereffend, denk ik zo.

Heb je nog een buis naar een centraal aardpunt ( CAP ) in bv de MK dan moet die 4mm2 zijn en moet alles in de badkamer daarmee geaard zijn. Dus alles in de badkamer naar dat ene punt.

Heb je een apparaat wat aarde nodig heeft dan het CAP moet met een geïsoleerde aardedraad ( gr/g ) worden aangesloten op de aardedraad in de centrale doos in de badkamer.

Als je dus een installatie aanpast, moet je ervoor zorgen dat deze daarna altijd aan de nieuwste norm voldoet!

In NEN1010 staat dat de vereffening lokaal moet zijn. Alle beschermingsleidingen en vereffening leidingen binnen de badkamer moeten met elkaar verbonden zijn. Maar ja hoe ga je dat in een bestaande gemixte bestaande situatie doen.

In mijn nieuwe woning komen er geen buizen maar kabels, ieder apparaat/wcd/lamp wordt dan in de MK aan het CAP verbonden. Zijn daar dan problemen te verwachtten kwa vereffening en kabel lengte ( weerstand )?
0 Water radiatoren, alleen vloerverwarming en indien nodig een IR-plaats. Verwarming dmv WTW.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Anubis op 19-01-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat snap ik, alleen het hele idee is alles te vereffenen (bovenop de ''gebruikelijke'' aarding).
In mijn idee wil je dan een droger en ER/IR ook vereffenen, want een aansluitsnoer,stekker,WCD,VD,wago zijn toch een hoop schakels. Maar dat hoeft dan weer niet. De aarding van de WCD zit inderdaad in de centraaldoos weer aan het CAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn IR-paneel heeft een onbetrouwbare aarding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f4SqPWw6vOrTJ0zD1bLopuri/thumb.jpg

De aardedraad maakt nergens contact mee 8)7 (Oogje is niet gegarandeerd in contact met de bout)

Wel keurig het CE logo erop geplakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 19-01-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Dre CE logo zegt niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
En het ziet er niet echt uit als een stuk huisinstallatie, dus echt on-topic is het ook niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Iemand die hier nog op wil schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Iemand die hier nog op wil schieten?
Ohja, vergeten. Leidingen mogen niet diagonaal door de muur, dus die keuze is makkelijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Dre schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:33:
Mijn IR-paneel heeft een onbetrouwbare aarding:

Wel keurig het CE logo erop geplakt.
Chinese Export? >:)

Iemand hier nog een gedachte over?

In mijn nieuwe woning komen er geen buizen maar kabels, ieder apparaat/wcd/lamp wordt dan in de MK aan het CAP verbonden. Ik heb dus geen centraal dozen, alles richting meterkast. Zijn daar dan problemen te mee verwachtten kwa aard vereffening en kabel lengte ( weerstand )?
0 Water radiatoren, alleen vloerverwarming en indien nodig een IR-plaat. Verwarming dmv WTW.

[ Voor 49% gewijzigd door Lord Anubis op 19-01-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:08:
[...]

In mijn nieuwe woning komen er geen buizen maar kabels, ieder apparaat/wcd/lamp wordt dan in de MK aan het CAP verbonden. Ik heb dus geen centraal dozen, alles richting meterkast. Zijn daar dan problemen te mee verwachtten kwa aard vereffening en kabel lengte ( weerstand )?
0 Water radiatoren, alleen vloerverwarming en indien nodig een IR-plaat. Verwarming dmv WTW.
Prima dat je alles met kabel rechtstreeks naar de meterkast maakt, maar dat betekent natuurlijk niet dat je geen aanvullende lokale potentiaalvereffening hoeft te realiseren in de badkamer.

Van iedere kabel die de badkamer binnenkomt dus gewoon een draadje VD2,5mm² geel/groen aftakken naar een centraal aardpunt in of bij de badkamer.

Naar dit punt leg je natuurlijk ook draden vanaf vreemd geleidende delen (makkelijkste is meestal 4mm² blank vertind koper). Dus een aardnet in de vloer (indien nodig), drain, metalen leidingen (indien van toepassing) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

[...]

Hoeveel extra kosten heb je dan voor deze hoeveelheid bekabeling?
En hoeveel kabels krijg je fysiek in de meterkast die aangesloten moeten worden, en heb je daar wel genoeg ruimte voor?

En stel je voor dat je later wilt gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld dat je toch een extra wcd naast een lichtschakelaar wilt hebben. Is dat dan eenvoudig te realiseren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Onbekend schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:33:
[...]

Hoeveel extra kosten heb je dan voor deze hoeveelheid bekabeling?
En hoeveel kabels krijg je fysiek in de meterkast die aangesloten moeten worden, en heb je daar wel genoeg ruimte voor?

En stel je voor dat je later wilt gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld dat je toch een extra wcd naast een lichtschakelaar wilt hebben. Is dat dan eenvoudig te realiseren?
Extra kosten ? Geen, eerder besparing. Al berekend. Ik heb een aantal meters en dan nog een rol kopen van 200m.
Ruimte zat, MK heeft minimale verplichte maat en er naast komt er een kast van minimaal 80cm br. Dus de hoofdverdeling woning, garage en pv invoer en benodigde werkschakelaars in de MK en de rest ernaast.

Het is HSB bouw, dus de extra, die ik misschien ooit nodig heb, is in principe zelfde werk. En bij iedere lichtschakelaar(set) komt een WCD. Behalve WC’s en badkamer, daar komt er pir voor alle lichten. (alles aan/uit) :)
Xander schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Prima dat je alles met kabel rechtstreeks naar de meterkast maakt, maar dat betekent natuurlijk niet dat je geen aanvullende lokale potentiaalvereffening hoeft te realiseren in de badkamer.

Van iedere kabel die de badkamer binnenkomt dus gewoon een draadje VD2,5mm² geel/groen aftakken naar een centraal aardpunt in of bij de badkamer.

Naar dit punt leg je natuurlijk ook draden vanaf vreemd geleidende delen (makkelijkste is meestal 4mm² blank vertind koper). Dus een aardnet in de vloer (indien nodig), drain, metalen leidingen (indien van toepassing) etc.
Klopt, weet wat ikin mijn eerdere reactie zelf schreef. :)
Maar ik heb geen centraal dozen. Nergens. Dus vanuit de CAP in de meterkast gaat naar de badkamer, keuken en keuken een pijp voor de 4mm2 aarde draad. Badkamer heeft geen metaal behalve de kranen. Afvoer en leidingen worden kunststof. Er is nergens een mogelijkheid om twee verschillende metalen te gelijk te kunnen aanraken.
Ik ben alleen nieuwsgierig over de lengte en weerstand van een punt naar de CAP. In hoeverre kan dat ooit een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Laatst online: 20:20

Theuno

Da Devil Crew

[...]

Daar zit een risico aan kwa bouw:
https://www.bouwwereld.nl...gen-in-breedplaatvloeren/
Voldoende beton
Wie de richtlijnen opvolgt is van één ding verzekerd: Voldoende beton boven en ook tussen de leidingen. Boven de leidingen moet altijd minimaal 60 mm beton worden gestort. Nog een paar voorschriften uit de publicatie: Leidingen en bundels dikker dan 50 x 50 mm moeten eerst worden beoordeeld door de constructeur. En een bundelbreedte van 250 mm is sowieso niet toegestaan. Smits heeft foto’s van een enorme bundel aan elektrabuizen, ter hoogte van de meterkast. “Dat mag gewoon niet. Het was een spaghetti van 60 tot 70 cm breed, keer vier buizen dik.”
De plek waar zo'n enorme bundel buis loopt is natuurlijk niet meer zomaar stevig.

Is het niet te overwegen met een bus systeem (KNX) te werken?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theuno schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Daar zit een risico aan kwa bouw:
https://www.bouwwereld.nl...gen-in-breedplaatvloeren/

[...]

De plek waar zo'n enorme bundel buis loopt is natuurlijk niet meer zomaar stevig.

Is het niet te overwegen met een bus systeem (KNX) te werken?
Is wellicht dit aan je aandacht ontsnapt? >
HSB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:45
kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:15:
Is wellicht dit aan je aandacht ontsnapt? > <HSB>
Leuk dat je een Volendamse aannemer hebt of bedoel je iets anders met HSB-bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LooneyTunes schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:52:
[...]

Leuk dat je een Volendamse aannemer hebt of bedoel je iets anders met HSB-bouw?
Ik hap wel. Houtskeletbouw. Zijn vloeren worden dus gewoon van die eh... houten balken. Daar kun je ongestraft gigantische kabelbundels tussen doen. En stort je geen beton op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Ik denk eigenlijk al dat ik het antwoord weet, maar hopende op iets positievers: Is het toegestaan om bij een groep waarbij een aarddraad aanwezig is de aarde vanuit een andere groep af te tappen?

Weet iemand een adres voor opbouw puls-schakelaars? De keuze in opbouw is volgens mij heel erg beperkt. Opbouwbakjes met inbouw schakelmateriaal zou ook kunnen, maar dat vind ik zo'n lomp gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PeterEs schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:55:
Ik denk eigenlijk al dat ik het antwoord weet, maar hopende op iets positievers: Is het toegestaan om bij een groep waarbij een aarddraad aanwezig is de aarde vanuit een andere groep af te tappen?
Iets wat er al is hoef je toch niet van een andere groep af te tappen?

Als je bedoeld aftappen van een groep met naar een groep zonder; Nee; dat mag niet.

Heel simpel ook; als je groep X losknipt in de groepenkast reken je er niet op dat dan de aarde van die groep opeens live wordt omdat die via een andere groep ook nog lekstroom krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-01-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:45
Ik wist het oprecht niet. :$
't Is nu een stuk duidelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Iets wat er al is hoef je toch niet van een andere groep af te tappen?

Als je bedoeld aftappen van een groep met naar een groep zonder; Nee; dat mag niet.

Heel simpel ook; als je groep X losknipt in de groepenkast reken je er niet op dat dan de aarde van die groep opeens live wordt omdat die via een andere groep ook nog lekstroom krijgt.
Ik heb het inderdaad nogal vaag geformuleerd, maar dat is inderdaad wat ik bedoelde. Had al het vermoeden dat dit niet kon, precies om de reden die je aangeeft. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Wij hebben sinds kort een nieuw (klus)huis uit 1925. Het zal na de verbouwing zo'n 115 m2 woonoppervlak hebben, maar ook een garage/bijkeuken van zo'n 16 m2 en een schuur van 85 m2.

Het huis (uit 1925) heeft momenteel 3 groepen, verder hangt in de (grote) schuur nog een apart stoppenkastje met ook 3 groepen. Alleen in de meterkast vind ik een hoofdaansluiting, dus ik ga er van uit dat de groepen in de schuur achter 1 van de normale verlichtingsgroepen hangen.

Alles gaat volledig gemoderniseerd worden en ik ga de bedrading volledig nieuw aanleggen in huis en in de schuur. Ik ben aan het bedenken waar ik qua groepenkast rekening mee moet houden.

Momenteel heb ik het volgende lijstje: (per 4 groepen 1 aardlek)
1. Verlichtingsgroep 1
2. Wasmachine
3. Combimagnetron
4. Garage / schuur / buitenverlichting
5. Verlichtingsgroep 2
6. Wasdroger
7. Vaatwasser
8. Oven
9. Verlichtingsgroep 3
10. Inductiekookplaat 1/2
11. Inductiekookplaat 2/2
12. reserve
X. Beltrafo

Volgens mij heb ik nu een 1-fase aansluiting, geen idee hoeveel, vast niet veel :+

Waar ik nog niet uit kom zijn de volgende dingen:
1. Is het voor inductiekoken beter om naar 3 fasen te gaan?
2. Is het uberhaupt aan te raden om naar 3x25A te gaan?
3. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor zonnepanelen
4. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor een elektrische auto laadpunt (misschien wel twee?)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1. Ja
2. Ja
3. Ruimte voor aardlekautomaat (2 DIN) vrijhouden, bij >~16 panelen 4 DIN vrijhouden voor 3-fase aardlekautomaat. Bij enkelfase aansluiting mag je maximaal 5750 W invoeden.
4. Ook ruimte vrij houden in de kast.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met zoiets;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
En dan de een na onderste optie. Losse beltrafo erbij. En dan heb je nog 4 DIN vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:26:
1. Ja
2. Ja
3. Ruimte voor aardlekautomaat (2 DIN) vrijhouden, bij >~16 panelen 4 DIN vrijhouden voor 3-fase aardlekautomaat. Bij enkelfase aansluiting mag je maximaal 5750 W invoeden.

En dan de een na onderste optie. Losse beltrafo erbij. En dan heb je nog 4 DIN vrij.
Waar zijn die krachtgroepen voor?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Eentje voor je kookplaat, de andere voor bijvoorbeeld PV of laadpaal. Bij de kast kosten ze 50,-, los 90,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Laatst online: 20:20

Theuno

Da Devil Crew

kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Ik hap wel. Houtskeletbouw. Zijn vloeren worden dus gewoon van die eh... houten balken. Daar kun je ongestraft gigantische kabelbundels tussen doen. En stort je geen beton op :P
Oke, hout. Dat had ik gemist en de afkorting niet verstaan.

Maar zit je dan niet nog steeds dat er bekabeling haaks door de steunbalken gaat moeten? Hoe doe je dat met grote aantallen? Of komt het hier toevallig allemaal mooi uit met de steunbalken?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:18
EMP schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:48:
Wij hebben sinds kort een nieuw (klus)huis uit 1925.
[...]

3. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor zonnepanelen
4. Waar moet ik rekening mee houden als ik voorbereid wil zijn voor een elektrische auto laadpunt (misschien wel twee?)
3 => Een (loze leiding voor een) krachtstroom groep of 2 gewone groepen alvast naar de zolder leggen. De panelen leg je vaak op je dak.
4 => Een (loze leiding voor een) krachtstroomgroep naar de parkeerplaats / garage leggen.

Nu je aan het klussen bent is het aanbrengen van loze leidingen niet zoveel werk, straks haast niet te doen. Voor krachtstroom heb je ene 19mm buis nodig (dus iets dikker dan de standaard buizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Theuno schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:42:
[...]

Maar zit je dan niet nog steeds dat er bekabeling haaks door de steunbalken gaat moeten? Hoe doe je dat met grote aantallen? Of komt het hier toevallig allemaal mooi uit met de steunbalken?
<eenmalig terzijde>
Iets ter verduidelijking.

In mijn geval, zowel het dak en de wanden zijn gescheiden van het plafond en binnen wanden. Hebben geen enkele verbinding met elkaar. Het wordt een gevulde glaswol flinke spouw rondom z.g.z voorzetwanden/plafond. Of denk aan een doos in een doos. Passiefhuis.

Binnen wanden en plfond worden luchtdicht aan de achter zijde van de wand/plafond en worden daardoor een installatie ruimte. Zo gauw een onderdeel, kabel, water wat dan ook, die grens voorbij moet wordt deze luchtdicht afgesloten met wartels. Geen gedoe met dichtplakken of bij Pijpleidingen dicht kitten wat nu veel gebeurt.
Alleen de bekabeling vanuit een ruimte gaat dus boven het plafond en onder de steunbalken richting MK. Kan dus gemakkelijk kabels bundelen en kort houden.

Ik kan in deze wanden dus standaard inbouw dozen gebruiken i.p.v speciale luchtdichte dozen. Er is 1 lange binnen muur waar ik kwa dikte dit niet 100% kan toepassen en iets moet verzinnen voor de inbouw dozen.
.</eenmalig terzijde>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Zoefff

❤ 

Theuno schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:42:
[...]

Met een beetje planning moet dat wel te doen zijn. Door de steunbalken heen is niet zo fijn, maar meestal is ergens wel een plek te vinden waar je haaks op de balken kan, en dan vanuit die plek alles parallel aan de balk naar de eindbestemming. Gebruikt wel iets meer buis dan wanneer je gewoon diagonaal over de vloer kan, maar dat is dan niet anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ohm6QcQW1fHs482iQo6JcKbD/full.jpg

Zo heeft dat bij ons vorm gekregen. In feite vergelijkbaar met HSB omdat we ook (oude) houten vloerbalken hebben. Alles loopt in de lengterichting door het huis, en takt dan af naar de kamers op de plek waar het moet zijn. In de gang is hier nu een centimeter of 20 plafond opgeofferd, maar dat ging er toch al aan vanwege de ventilatie. En er blijft met 3m+ nog voldoende over :)

Die onderste buis slingert zo mal omdat daar ruimte is voor de spots :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Om verder te gaan over waar mijn installatie kabels komen.

Ik las bij een leverancier de opmerking dat brandontwikkeling bij een bundel kabels minder is dan bij individuele kabels, vanwege de brandwerende stoffen verwerkt in de kabel. Lijkt me ook logisch.

Maar meen ooit gelezen te hebben dat dat niet mag onder NEN1010. Vraag me even niet waar.

Klopt dat, dat je kabels niet mag bundelen? Wilde eigenlijk vanuit de MK per ruimte de benodigde kabels bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:26:
1. Ja
2. Ja

Hoeven de krachtgroepen niet van een ALS te worden voorzien? Zijn immers ook WCD's?
Pagina: 1 ... 96 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.