Dat heb ik toch net ook al geschreven!pzijde schreef op zondag 12 januari 2020 @ 03:10:
[...]
Ik dacht dat eerst ook. Maar toen ben ik gaan kijken hoe zekeringen (automaten) werken. Die hebben 2 aparte mechanismen: Een beveiliging voor overschrijding van het Amperage (langzaam) en een beveiliging voor kortsluiting (direct!). Dat zijn fysieke scheidingen. Wat ik er ook van begreep is dat selectiviteit alleen geldt voor het eerste mechanisme. Dus m.a.w.: Bij kortsluiting gaat een snellere 32A zekering er sneller uit dan een langzamere 25A zekering. Ik zou het mooi vinden als iemand dit kan bevestigen of weerleggen!
B32; magnetisch afschakeling vanaf 96-160A
C25; magnetische afschakeling vanaf 125-250A
Bij langdurige belasting (>1 uur) thermische afschakling nominaal tussen 1,13 x en 1,45 x In, ofwel de B32 tussen 36A en 46A en de C25 tussen 28 en 36A. Sneller als je hem klem inbouwt tussen ander warm spul.
Stel gewoon mijn eerder geschetse oplossing voor aan je electriciën. 4-polige aardlekschakelaar met ervoor een B16 en er achter een B16 voor je PV en B32 voor je Zappi. CT van de Zappi dan voor de aardlekschakelaar met netbewaking voor 16A.
Gevolg; laden met 32 bij 16A PV invoeden. Bij kortsluiting in B32 groep gaat de voorliggende B16 eerst.
Maar dan heb je nog geen netbewaking in de zin dat je de laadstroom ook reduceert als er andere grootgebruikers in huis actief zijn op dezelfde fase.
[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2020 12:32 ]