Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.324.074 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:51:

Die klem die @deWit aanhaalde lijkt me voor @jacovn prima.
Die klem is wel goedkoop en het werd me wel duidelijk dat de afscherming per rail we redelijk goed moet zijn.
Alleen dat alles daar over elkaar als bosje naar binnen loopt sprak me minder aan.

De Gacia JX2-9 die ik ook gelinked heb is besteld. Daar kunnen 8 * 1.5-6 mm2 draden afgaand in.

Ik krijg er 5 groepen bij en ik moet dan naar het oude stuk meterkast 1 koppeling maken en de Dehn AC overspanning unit moet er ook parallel aan. Dus dat gaat passen. de rest herbedraden ga ik niet laten doen vanwege tijd en kosten.

Het werkt wel maar ik zie wel in dat van die dubbele draadbussen met 2 draden erin minder mooi zijn.

6 mm2 is wel goed in de meterkast neem ik aan ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:01:
Ik zoek eigenlijk klemmen voor DIN rail montage, zoals Hager ze heeft voor hun eigen plastic 'rail'
Zie hier
https://www.hager.nl/prod...en-quickconnect/23290.htm

Daar kunnen 1 of meerdere dikke aanvoerleidingen onderin, en meerdere 2,5 - 1,5 mm2 afgaande draden. Aantal afhankelijk van de grootte van de klem die je kiest.

Is hier een din rail alternatief voor?
Wat is je usecase? Die klem die deWit voorstelde was voor jacovn's scenario bedoeld he, ik lees eigenlijk nergens wat jij van plan bent? ;)

Hoeveel draden, welke draaddoorsnede, etc? jacovn wil het ding tussen de hoofdschakelaar en de automaten gebruiken, daar pas je geen 1,5mm² - 2,5mm² toe, dus jij lijkt iets heel anders van plan...

Zo maar even een willekeurig iets: https://www.erico.com/part.asp?part=UD-80A ?

Of wellicht kun je iets met die Wago houders waar ik eerder al een foto van plaatste? Weet niet hoe dik je "aanvoerleiding" moet zijn maar Wago heeft standaard klemmen tot 6mm².
jacovn schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:17:
6 mm2 is wel goed in de meterkast neem ik aan ?
Dat ligt natuurlijk aan de voorbeveiliging. ;) Maar in de doorsnee huisinstallatie tot 40A is dat prima ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 16-12-2019 13:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
@Xander

De houders voor steekklemmen kende ik nog niet .. ik heb zat Wago stekklemmen liggen dus zou ook voor mij een mooie oplossing zijn (y)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:16:

Dat ligt natuurlijk aan de voorbeveiliging. ;) Maar in de doorsnee huisinstallatie tot 40A is dat prima ja.
3x25A meterkast, dus naar distributie blok dan maar niet te dunnenkabel lijkt me. Zo hebben ze aan de dc overspanning beveiliging ook een 2.5 mm2 gedaan, daar ga ik maar een wat dikker draadje aan hangen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:29:
[...]

3x25A meterkast, dus naar distributie blok dan maar niet te dunnenkabel lijkt me. Zo hebben ze aan de dc overspanning beveiliging ook een 2.5 mm2 gedaan, daar ga ik maar een wat dikker draadje aan hangen.
6mm² is prima voor 25A. :)

Hoe bedoel je DC overspanningsbeveiliging? Deze plaats je niet in de groepenkast neem ik aan, maar bij de omvormer van de zonnepanelen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:16:
[...]

Wat is je usecase? Die klem die deWit voorstelde was voor jacovn's scenario bedoeld he, ik lees eigenlijk nergens wat jij van plan bent? ;)

Hoeveel draden, welke draaddoorsnede, etc? jacovn wil het ding tussen de hoofdschakelaar en de automaten gebruiken, daar pas je geen 1,5mm² - 2,5mm² toe, dus jij lijkt iets heel anders van plan...

Zo maar even een willekeurig iets: https://www.erico.com/part.asp?part=UD-80A ?

Of wellicht kun je iets met die Wago houders waar ik eerder al een foto van plaatste? Weet niet hoe dik je "aanvoerleiding" moet zijn maar Wago heeft standaard klemmen tot 6mm².
........
OK, er worden nu verschillende zaken besproken, met verschillende toepassingen.
Mijn case is dit:

Ik zit met een uitbreiding/vervanging van de groepenkast, en heb ook een afgaande kabel naar de werkplaats van 5x 4 mm2 en moet ook de inkomende kabel van de PV panelen aanknopen, die kabel is 5x6 mm2
Dus ik heb een 'tussenstation' nodig tussen de hoofdschakelaar en de gebruikers, incl de afgaande kabel van 4mm2 en inkomende van 6 mm2
Dat blok van Carbus, eerder genoemd
https://www.sandervunderi...B9BNSOscr-AcaAuJ2EALw_wcB
is erg groot, met de volgende aansluitngen :
7 aansluitingen per pool, waarvan:

5 aansluitingen, 2,5-6mm2.
(flexibele aders met adereindhuls vanaf 1,5mm2).
2 aansluitingen, 10-25mm2.
(flexibele aders met adereindhuls vanaf 6mm2).
Neemt ook 4 module plekken in beslag..
Die van Hager, die ik noemde zitten op een eigen rail bovenin of onderin de kast, en hebben meer redelijk kleinere aansluitingen, en neemt geen module plekken in beslag.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:48:
heb ook een afgaande kabel naar de werkplaats van 5x 4 mm2 en moet ook de inkomende kabel van de PV panelen aanknopen, die kabel is 5x6 mm2
Dus ik heb een 'tussenstation' nodig tussen de hoofdschakelaar en de gebruikers, incl de afgaande kabel van 4mm2 en inkomende van 6 mm2
Maar die kabel naar de werkplaats en van de PV, die sluit je toch aan op een 4-polige automaat? Niet op zo'n distributieblok?

Natuurlijk zul je dan ook nog de onderkant van de automaten moeten aansluiten, daar zijn tig oplossingen voor. Heb je de indeling van de nieuwe groepenkast al helemaal bedacht? Kun je niet met kamrails werken?

Mis nog steeds waarom je 1,5mm² - 2,5mm² hiermee zou willen verbinden.
Neemt ook 4 module plekken in beslag..
Die van Hager, die ik noemde zitten op een eigen rail bovenin of onderin de kast, en hebben meer redelijk kleinere aansluitingen, en neemt geen module plekken in beslag.
Je gaat de groepenkast vervangen zeg je, neem dan een Hager? :P

Voor de hoofdverdeling in een groepenkast vind ik van die blokjes onderin altijd het netst, zoals je die hier onderin ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCFYw9aCJMVpZdcELVBs9Ui1/full.gif

Verschillend merken (iig ABB, Hager en Eaton) maken die precies passend voor hun groepenkasten. Kost je helemaal geen DIN-rail ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Eboman

Ondertitel

even een NEN1010 vraagje icm zonnepanelen.

Ik wil een 9 tal panelen laten plaatsen met een omvormer die max 3000watt doet.
Nu kan ik met een 19mm buis van de omvormer in de meterkast komen (groepen kast heeft nog 1 (16a) groep vrij).

Maar ik heb een 3 fase groepen kast ivm een sauna en zou graag de panelen als het kan via de 19mm buis met een 3-fase omvormer laten aansluiten.

Als ik de regels lees mag je 5 draden door een 19mm buis trekken als er maar 1 groep is. bv een Kookgroep.
Kan dit dan ook voor een 3-fase omvormer ?
En ben ik dan verplicht om dit achter 1 krachtgroep te plaatsen ?

Dit betekend dan dat ik waarschijnlijk een extra (extern) groepen kast(je) moet toevoegen ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eboman schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:45:
Als ik de regels lees mag je 5 draden door een 19mm buis trekken als er maar 1 groep is. bv een Kookgroep.
Ja hoor, geen enkel probleem met 5x2,5mm² voor een krachtgroep.

Dit moet uiteraard op één 4-polige krachtgroep worden aangesloten.
Dit betekend dan dat ik waarschijnlijk een extra (extern) groepen kast(je) moet toevoegen ?
Als je nu geen ruimte meer hebt zou dat wel eens nodig kunnen zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik denk het niet, anders dan iets van een rijgklem oid. Vaak is er voor dit doel juist een dikkere draad omdat je bijvoorbeeld fases aan het verdelen bent voor de automaat, ergo het is nog niet afgezekerd. Als je meerdere 2.5 mm2 bij elkaar wil brengen met een 6mm2 voeding (zie de usecase nog niet) dan zou ik dat met een etage rijgklem en een kambrug doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46

Nu kan ik met een 19mm buis van de omvormer in de meterkast komen (groepen kast heeft nog 1 (16a) groep vrij).

Maar ik heb een 3 fase groepen kast ivm een sauna en zou graag de panelen als het kan via de 19mm buis met een 3-fase omvormer laten aansluiten.

Kleine note, let wel op dat je een andere omvormer nodig hebt voor 3 fase dan voor 1 fase. (just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Goof2000 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:55:
[...]

Kleine note, let wel op dat je een andere omvormer nodig hebt voor 3 fase dan voor 1 fase. (just to be sure)
tuurlijk, dit is nog een offerte in ontwikkeling

[ Voor 10% gewijzigd door Eboman op 16-12-2019 15:57 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:34:
[...]

6mm² is prima voor 25A. :)

Hoe bedoel je DC overspanningsbeveiliging? Deze plaats je niet in de groepenkast neem ik aan, maar bij de omvormer van de zonnepanelen ofzo?
De Dehn DC beveiling hangt naast de omzetter, naar die ruimte ruimte loopt een 50 mm2 aard leiding met een rail. Heb al een 16mm2 leiding liggen om de 2.5 mm2 te vervangen.

Edit: ze kunnen niet leveren.. prutsers met op hun webshop 2-3 dagen adverteren.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 16-12-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
@T.Kreeftmeijer Wat ik nog mis in de OP is dat er maximaal 4 schakelautomaten per aardlekschakelaar aangesloten mogen worden.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:01:
Maar die kabel naar de werkplaats en van de PV, die sluit je toch aan op een 4-polige automaat? Niet op zo'n distributieblok?
klopt, dat doe ik inderdaad niet direct, maar via de automaten, en die moeten natuurlijk wèl met de hoofdschakelaar verbonden worden, maar daar kan je geen 5 draden of zo op aansluiten...
Natuurlijk zul je dan ook nog de onderkant van de automaten moeten aansluiten, daar zijn tig oplossingen voor. Heb je de indeling van de nieuwe groepenkast al helemaal bedacht? Kun je niet met kamrails werken?

Nog niet helemaal bedacht, vandaar dat ik hier (oa.) informatie aan het inwinnen ben; die 2,5 mm² aansluiting kan ik gebruiken om de 3 fases naar de 3 ALS te brengen, maar ik heb er inderdaad niet zoveel van nodig als er op zo'n blokje zitten

Voor de hoofdverdeling in een groepenkast vind ik van die blokjes onderin altijd het netst, zoals je die hier onderin ziet:
[Afbeelding]
Ik heb momenteel een Hager kast, maar die had ik nog (leeg) uit Duitsland (waar ik woonde) en met NL automaten gevuld; die blokjes heb ik nu dus alleen nodig voor de E aansluiting, terwijl in Dlnd ook alle N's op zo'n blokje zitten, omdat de N daar niet op de automaat geschakeld wordt.
Een rails zoals je toont in de foto, heb ik niet, misschien alleen in de NL uitvoering, waardoor hij opeens het dubbele kost van een Duitse kast, verder identiek.....

Edit: Ik denk dat dit zoiets is @Xander , onderin de kast
https://www.elektramat.nl...2tnArIEAQYASABEgIPEvD_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 16-12-2019 17:43 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Casejunkie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:22:
@T.Kreeftmeijer Wat ik nog mis in de OP is dat er maximaal 4 schakelautomaten per aardlekschakelaar aangesloten mogen worden.
Dat zou kunnen, maar lijkt mij vreemd.
Wie weet hebben we het gemist.

Die TS mag wel eens een update krijgen...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 12:32

AMDFreak

Intel is zo..

Op zolder is onlangs een dakkapel geplaatst. Nu ben ik bezig met een tussenmuurtje.

Er komen led spotjes in het plafond. Echter heb ik als schakeldraad 0,75mm dikke kabel gebruikt. En alle overige kabels gewoon 2,5mm (de gebruikelijke maat).
Nu vroeg ik mij af of dit kwaad kon.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AMDFreak schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:35:
Op zolder is onlangs een dakkapel geplaatst. Nu ben ik bezig met een tussenmuurtje.

Er komen led spotjes in het plafond. Echter heb ik als schakeldraad 0,75mm dikke kabel gebruikt. En alle overige kabels gewoon 2,5mm (de gebruikelijke maat).
Dikte of dwarsdoorsnede? >:)

Hoeveel meter? Dacht dat voor 0,75mm2 was opgenomen dat doorlussen niet mocht.

Zonnepanelen eigen ongedeelde groep op eigen buis.

9 panelen... beetje onzinnig om daar een duurdere 3-fase omvormer voor te kopen.

[ Voor 48% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-12-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

kabeltjekabel schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:44:
[...]

Hoeveel meter? Dacht dat voor 0,75mm was opgenomen dat doorlussen niet mocht.
Is de dikte..
Denk dat het zwarte draad max 2 meter lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
AMDFreak schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:35:

Uit reacties op dit bericht blijkt dat de maat die (fout) wordt weergegeven in mm tot verwarring leidde. Voor deze keer dan, (normaliter reageer ik daar niet meer op) de doorsnede van draad wordt niet weergegeven in mm, want dat is de diameter, maar in mm2. Dat is vooral bij wat dikkere draad nogal een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

De blauwe en bruine draden zijn 2,5mm2 (vd draad).
De zwarte is een voormalig "trekdraad" wat gebruikt wordt bij loze leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die trekdraden zijn normaal gewoon 1,5 mm^2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jan-man schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:08:
[...]
Echter willen we op ~6 plekken dubbele stopcontacten waarvan de linker geschakeld kan worden. Omdat al deze kabels via de kelder gaan komen er dus ymvk kabels en daar zit het probleem.

Ik kan nergens ymvk met fase + nul + aarde + schakeldraad vinden. Wel kabels zonder blauwe nul maar met grijze fase draad.

Is het volgens het nen toegestaan waarneer ik de ymvk kabel strip dan de zichtbare grijze fase draad te voorzien van blauwe tape en voor de nul te gebruiken ?
Ik weet dat het geen goed idee is om onder de vloer draden te splitsen of koppelen.
Maar even voor de zekerheid; ononderbroken draden door een flexpijp, dat is toch geen probleem?
frisianstar schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:14:
[...] @naalroc :de consumenten verkoop prijs van een 3 fase alamat/ aardlekautomaat van het merk Chint is 73 euro en van Eaton 91 Euro... is dat nog te duur op een kookplaat (met eventuele afzuiging) van xxxx Euro?
Mijn hele inductieplaat was €35..., een 2e was €50, en een 70cm exemplaar was €100...

edit: op drie adressen met 1x 25A hoofdzekering.. Als kookgroep bedrade perilex, nu op 1 kant van de kookgroep automaat dus 1x 16A. Geen problemen. Wel hoofdzekering beveiligd. En bij overstap naar 3x 25A gewoon hele kookgroep automaat in gebruik vanaf 2 fases. Dat is wat je op een 3x 25A aansluiting verwacht als het geen krachtgroep is.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 17-12-2019 17:20 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

kabeltjekabel schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:44:
[...]

Hoeveel meter? Dacht dat voor 0,75mm2 was opgenomen dat doorlussen niet mocht.

[...]

Zonnepanelen eigen ongedeelde groep op eigen buis.

9 panelen... beetje onzinnig om daar een duurdere 3-fase omvormer voor te kopen.
Dit is voorbereiding op het verminderen van de saldering. Mijn verbruikers zijn nu ook verdeeld over de fases dus met een omvormer op 1 fase kan ik niet alle verbruikers direct voeden. Ik wil naar het verschil in kosten bekijken tussen 1 en 3 fase, maar dan moet ik wel zeker weten dat 3 fase haalbaar is.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56
onetime schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:24:
[...]

Ik weet dat het geen goed idee is om onder de vloer draden te splitsen of koppelen.
Kan wel in waterdichte lasdozen, eventueel volgieten met hars.

1 lus overlengte overhouden voor indien het ooit aangepast moet worden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
Eboman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:32:
[...]

Dit is voorbereiding op het verminderen van de saldering. Mijn verbruikers zijn nu ook verdeeld over de fases dus met een omvormer op 1 fase kan ik niet alle verbruikers direct voeden. Ik wil naar het verschil in kosten bekijken tussen 1 en 3 fase, maar dan moet ik wel zeker weten dat 3 fase haalbaar is.
je electriciteitsmeter hoort over de fasen heen te salderen.. Dus administratief maakt dit niet uit...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

BarryH schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:57:
[...]

je electriciteitsmeter hoort over de fasen heen te salderen.. Dus administratief maakt dit niet uit...
Ok dus 100 watt terugleveren over fase 1 en 100 watt afnemen op fase 2 levert nog steeds 0 verbruik op de meter ? Dat is goed nieuws dan. Is hier nog officiële documentatie van ? Vind iig wel wat forums waar mensen ander gedrag zien en de leverancier uiteindelijk de meter vervangt.
Bv ook op got Sjouk in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:57:
[...] je electriciteitsmeter hoort over de fasen heen te salderen.. Dus administratief maakt dit niet uit...
Dat schreef ik al. En om alle kuren en strapatsen voor te zijn is het het simpelst om bij 1 fase te blijven.

@Eboman ik dacht even er wordt niet gelezen, maar dit schreef ik eerder in ander topic:
onetime schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:33:
[...] Dat is momenteel onderdeel van de eisen aan de "slimme"meters.
Een batch die dat niet deed heeft een over-the-air sofware update gekregen.
@Glenfiddich Ja, die harsdozen heb ik wel liggen, maar die reserveer ik voor in de tuin onder de grond...

maar:
Maar even voor de zekerheid; ononderbroken draden door een flexpijp, dat is toch geen probleem?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

onetime schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:17:
[...]

Dat schreef ik al. En om alle kuren en strapatsen voor te zijn is het het simpelst om bij 1 fase te blijven.

@Eboman ik dacht even er wordt niet gelezen, maar dit schreef ik eerder in ander topic:

[...]

@Glenfiddich Ja, die harsdozen heb ik wel liggen, maar die reserveer ik voor in de tuin onder de grond...

maar:
[...]
Bedankt voor je antwoord helaas gaat het genot van de 9kwh sauna voor 😜dus daarom 3fase. Maar dan gaan de zonnepanelen iig gewoon op 1 fase.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 10:49
9 panelen is ook wel erg weinig voor een 3 fase omvormer. Goed dat je bij een 1 fase blijft.
Eboman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:22:
[...]

Bedankt voor je antwoord helaas gaat het genot van de 9kwh sauna voor 😜dus daarom 3fase. Maar dan gaan de zonnepanelen iig gewoon op 1 fase.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Xander schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:01:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Verschillend merken (iig ABB, Hager en Eaton) maken die precies passend voor hun groepenkasten. Kost je helemaal geen DIN-rail ruimte.
Waar sluit je je aarding op aan dan? Want dit is niet IP2x en kortsluit gevoelig

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:38:
[...]

Waar sluit je je aarding op aan dan? Want dit is niet IP2x en kortsluit gevoelig
Welk deel van mijn post reageer je precies op? Het deel over de kabels naar de werkplaats en PV installatie van Naalroc? Daarvan sluit je de aarde natuurlijk gewoon aan op de aardrail?

Of de aftakblokjes? Daarvan kun je er ook 1 gebruiken voor de aarde natuurlijk, het zijn er 5. Verwacht je er een geaard metalen omhulsel omheen? Dat zit er natuurlijk niet in een klasse II verdeler. Die aftakblokjes zijn trouwens wel IP2X, er mist een deel op deze foto (of het is een ouder model wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die foto :)

Ha ok wist ik niet dat er een deel ontbrak.

[ Voor 68% gewijzigd door Damic op 17-12-2019 19:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Damic @Xander Op die foto staan toch 5 van die messing blokjes! dat is prima toch? 3P+N+E

Die zijn hier te koop, dus zal wel in orde zijn:
https://www.elektramat.nl...rdeelklemmenset-l1l2l3na/

[ Voor 48% gewijzigd door Naalroc op 17-12-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weinig PE :+ en het was me eigenlijk te doen dat er geen afscherming op zat, maar blijkbaar was die niet terug gezet ten tijde van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:47:
Die foto :)

Ha ok wist ik niet dat er een deel ontbrak.
Ik had ook maar een willekeurig plaatje van Google getrokken. :+

Hier een andere. Zo ken ik de blokjes van ABB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NWZjgzg46gP6dXKCn8VULoEm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Damic schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:53:
Weinig PE :+ en het was me eigenlijk te doen dat er geen afscherming op zat, maar blijkbaar was die niet terug gezet ten tijde van de foto.
Is er iets niet naar wens in de foto/link die ik plaatste?, hier nogmaals
https://www.elektramat.nl...rdeelklemmenset-l1l2l3na/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Naalroc en @Xander Nice :)

Ik weet niet of jullie het al weten maar Wago heeft nu ook ader snel klemmen (wago 221 serie) van 6mm² en de mounting cariers (voor in schakelkasten) in 2 nieuwe kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:20
Eboman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:12:
[...]

Ok dus 100 watt terugleveren over fase 1 en 100 watt afnemen op fase 2 levert nog steeds 0 verbruik op de meter ? Dat is goed nieuws dan. Is hier nog officiële documentatie van ? Vind iig wel wat forums waar mensen ander gedrag zien en de leverancier uiteindelijk de meter vervangt.
Bv ook op got Sjouk in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."
Je meter bezit ook niet voor elke fase een teller toch ?

De regel is dat alle verbruik opgeteld wordt met inachtneming van de stroom richting.

L1= 1000 WATT, L2 = 800, L3 = - 1200 > Teller verbruik gaat met 600 watt/u omhoog

L1= -1800 WATT, L2 = 800, L3 = 200 > Teller teruglevering gaat met 800 watt/u omhoog

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:08:
[...]

Je meter bezit ook niet voor elke fase een teller toch ?

De regel is dat alle verbruik opgeteld wordt met inachtneming van de stroom richting.

L1= 1000 WATT, L2 = 800, L3 = - 1200 > Teller verbruik gaat met 600 watt/u omhoog

L1= -1800 WATT, L2 = 800, L3 = 200 > Teller teruglevering gaat met 800 watt/u omhoog
Elke fase wordt apart gemeten, alleen is de regel/afspraak dat dat onderling verrekend (gesaldeerd) wordt in de meter. Theoretisch kan dat gewoon met een software update aangepast. Iets waar ik een beetje bang voor ben na het ophouden van de salderingsregeling.

Ik kan vooralsnog nog nergens expliciet bevestigd zien dat het intern salderen tussen de fases in de toekomst ook zo blijft.

Iemand...?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Damic schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:04:
@Naalroc en @Xander Nice :)

Ik weet niet of jullie het al weten maar Wago heeft nu ook ader snel klemmen (wago 221 serie) van 6mm² en de mounting cariers (voor in schakelkasten) in 2 nieuwe kleuren.
Wat ik daar zo snel over kan vinden is dat die carriers bedoeld zijn voor DINrail montage;
https://www.wago.com/nl/i...stigingsadapter/p/222-500

of zijn er nog andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Naalroc schroef bevestiging https://www.wago.com/nl/i...stigingsadapter/p/221-505 maar zijn niet hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 17-12-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glenfiddich schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:19:
[...]

Elke fase wordt apart gemeten, alleen is de regel/afspraak dat dat onderling verrekend (gesaldeerd) wordt in de meter. Theoretisch kan dat gewoon met een software update aangepast. Iets waar ik een beetje bang voor ben na het ophouden van de salderingsregeling.

Ik kan vooralsnog nog nergens expliciet bevestigd zien dat het intern salderen tussen de fases in de toekomst ook zo blijft.

Iemand...?
Apart per fase afrekenen is nog nooit gedaan en is ook nog nooit voorgesteld naar mijn weten. Ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01
Zijn de Wago 221-415 lasklemmen geschikt voor een permanente solide kabel verbinding in een lasdoos? Of moeten dat van die steekklemmen zijn die je niet los kan maken?

Mag dit:

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/wago-verbindingsklem-5x4mm2-transparant-221-415.jpg?v=57489

Of alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/wago-lasklem-3-voudig-25mm2-compact-2273-203.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:35:
[...]

Apart per fase afrekenen is nog nooit gedaan en is ook nog nooit voorgesteld naar mijn weten. Ik zou me er niet druk om maken.
Het is nog nooit gedaan omdat er nog nooit belang bij bestond. Maar dat is na het ophouden van de salderingsregeling wel anders. En dát is de reden dat ik er toch wat wantrouwend over ben, en vandaar dat ik het graag hoor als het ergens zwart op wit te vinden is dat dat niet gaat gebeuren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:52:
Zijn de Wago 221-415 lasklemmen geschikt voor een permanente solide kabel verbinding in een lasdoos? Of moeten dat van die steekklemmen zijn die je niet los kan maken?

Mag dit:

[Afbeelding]

Of alleen dit:

[Afbeelding]
Er zijn hier ongetwijfeld mensen die het precies weten, maar volgens mij mag je die 221 klemmen gewoon prima voor permanente verbindingen gebruiken. Ik heb wel een aantal keren gelezen (ook op andere sites) dat het in ieder geval veelvuldig gedaan wordt.

En, uitgaande van mijn ervaring met lasklemmen, heb ik het idee dat die verwijderbare met hefboompjes stiekem eigenlijk veel steviger verbindingen geven. Als er op de draden in een gewone steekklem onverhoopt trekkrachten komen en de klem draait ook een beetje, dan is het nieteens zo moeilijk om ze los te trekken. Met een 221 klem moet ik, als hij eenmaal dicht zit, echt flink kracht gebruiken om iets nog los te krijgen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
eymey schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:16:
[...]

Er zijn hier ongetwijfeld mensen die het precies weten, maar volgens mij mag je die 221 klemmen gewoon prima voor permanente verbindingen gebruiken. Ik heb wel een aantal keren gelezen (ook op andere sites) dat het in ieder geval veelvuldig gedaan wordt.

En, uitgaande van mijn ervaring met lasklemmen, heb ik het idee dat die verwijderbare met hefboompjes stiekem eigenlijk veel steviger verbindingen geven. Als er op de draden in een gewone steekklem onverhoopt trekkrachten komen en de klem draait ook een beetje, dan is het nieteens zo moeilijk om ze los te trekken. Met een 221 klem moet ik, als hij eenmaal dicht zit, echt flink kracht gebruiken om iets nog los te krijgen.
Klopt. Die klemmen floepen echt niet zomaar open. En Wago verkoopt ze als zijnde klemmen voor in lasdozen, dus dan zullen ze daar ook in gebruikt mogen worden lijkt mij.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@eymey @Glenfiddich De enige reden dat dat niet al continue gebeurt is het prijsverschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09
Mogelijjk (hoewel ik nooit echt heb gezocht op prijsverschil; In lasdozen verbindingen leggen heb ik in 2017 voor het laatst gedaan bij het verbouwen voor de babykamer en toen heb ik 'gewone' lasklemmen gebruikt omdat dat gewoon de meest gebruikte manier was en ik toch alles met VD draad deed :P

Mijn ervaring met de 221's komt uit specifieke situaties waarbij ik verbindingen nodig heb tussen zowel VD draad als soepele/litze bedrading. En het maken van testopstellingen als ik bv weer een zigbee dimmer of ledlampje wil testen. Met name daarvoor vind ik de 221's echt ideaal.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
eymey schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:53:
Mijn ervaring met de 221's komt uit specifieke situaties waarbij ik verbindingen nodig heb tussen zowel VD draad als soepele/litze bedrading. En het maken van testopstellingen als ik bv weer een zigbee dimmer of ledlampje wil testen. Met name daarvoor vind ik de 221's echt ideaal.
In gebruik ze nu op voor een verbouwing. In die situatie waarin ik weet dat ik bepaalde elektra nog moet trekken, maar ik andere delen al wel aangesloten wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
221's zijn groter en duurder dan 2273's en ook niet in 8-voudig verkrijgbaar.

3x 2273 8-voudig vs 6x 221 5-voudig in een centraaldoos proppen... ik weet de keuze wel.

En ja, je mag ze beide gewoon gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-12-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:05

Nhz

DVNTR

Ok, misschien een n00b vraag...

Is het mogelijk om van een driefase aansluiting (met analoge draaischijf meter) per fase te meten hoeveel ampere er getrokken wordt op een bepaald moment?

Ik kan me voorstellen dat drie enkelfase meters niet werken, gezien het feit dat er ook 3fase apparatuur in gebruik is.

Waarom ik dit wil? Ik wil kijken hoe de fase verdeling hier is. Onderbouwd met gemeten waardes. Uitrekenen is namelijk nogal veel werk, aangezien we naast ons woonhuis ook nog een kantoor, werkplaats, appartement en b&b voeden met onze 3x35a aansluiting.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanuit de meter gaan er drie fases naar je groepen, daar kun je aan meten. Misschien met een amperetang of anders met een kWh-meter per fase met S0 uitgang.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:20
Nhz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:00:

Is het mogelijk om van een driefase aansluiting (met analoge draaischijf meter) per fase te meten hoeveel ampere er getrokken wordt op een bepaald moment?

Ik kan me voorstellen dat drie enkelfase meters niet werken, gezien het feit dat er ook 3fase apparatuur in gebruik is.

Waarom ik dit wil? Ik wil kijken hoe de fase verdeling hier is. Onderbouwd met gemeten waardes. Uitrekenen is namelijk nogal veel werk, aangezien we naast ons woonhuis ook nog een kantoor, werkplaats, appartement en b&b voeden met onze 3x35a aansluiting.
Als je dit goed wil doen moet je een aantal dagen de stroom per fase loggen, veel grootverbruikers staan niet de hele dag aan. Huren lijkt met het makkelijkst
https://www.schrijvendemeter.nl/c-3559240/huren/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:32
Kan prima met 3x een 1-fase meter met S0 uitgang inderdaad.

Een 3-fasen belasting geeft een verbruik op alle 3 de meters, dan kan gewoon.

Raak nou niet in paniek als er momenten zijn dat er een fase boven de 35a gaat. Voordat de hoofd zekering gaat, moet dat langdurig voorkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door hesselbeertje op 18-12-2019 17:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Als je goedkoop aan 3 stuks enkel fase meters wilt komen, dan weet ik wel een adresje; wel gebruikt natuurlijk; stuur maar een pb en wat je er voor over hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:05

Nhz

DVNTR

Ah dus wel 'gewoon' met 3x een enkelfase meter. Ik dacht dat dat misschien problemen zou opleveren ivm de faseverschuiving of zo. Nergens op gebaseerd, naar dat dacht ik.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik laat binnenkort een beltrafo installeren. Ik ben van plan om een Netatmo Smart Video Doorbell te kopen, maar die is nog niet beschikbaar.

In de specs op de Netatmo-site staat dit: 8-24V & 230V; requires a wired doorbell and chime

Nou vind ik verschillende trafo's die 8-24V kunnen, maar er staat in de info van Netatmo nergens iets over het benodigde aantal VA. Terwijl ik 8-24V trafo's vind met 15VA maar ook met 25VA.

Kan ik dit op voorhand uitvogelen? Of zal het überhaupt niet uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:13:
Vanuit de meter gaan er drie fases naar je groepen, daar kun je aan meten. Misschien met een amperetang - - - -
Ja, dat kan als je die tang om afzonderlijke draden kan wurmen. Om beide draden fase en nul heffen de velden om de draden elkaar op en meet je natuurlijk nul-komma-nul. Maar doorgaans liggen fase- en nuldraad dicht tegen elkaar aan, waardoor je dit vrijwel nooit voor elkaar krijgt. Daar lijkt mij dan die Fluke schrijvende meter een mooi instrument voor, ik kende dat apparaat niet, maar ik vind het een buitengewoon mooi ding. Zo'n lusje om een draad waarmee de stroom wordt gemeten moet altijd lukken.

Zal wel een duur geval zijn, niet iets wat je als amateur zomaar even koopt, maar als het even kan huurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een meter met dsmr5 logt elke seconde per fase het vermogen, de netspanning en de stroom naar de P1 poort. Daar kan je ook wat mee.
Ombouwen naar een digitale meter is doorgaans gratis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kabeltjekabel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:35:
3x 2273 8-voudig vs 6x 221 5-voudig in een centraaldoos proppen... ik weet de keuze wel.
Daarom heb ik de 2273 ook volop in gebruik, dat zijn echt hele fijne kleine lasdoosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Heb een Gacia Jx2-9 verdeelblok binnen. Adviesprijs €80 ex BTW,’kon hem langshalen, kreeg contant bon van 50% korting dus €48,40

Instalateur vond het een prima ding, stevig, kabels goed vast te zetten.
Het worden overignes toch wel veel kabels bij elkaar, 8 afgaand voor N,L1, l2 en L3 maakt 32 maal 6 mm2 in 4 units breed.

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 19-12-2019 21:40 ]

[...] Is het mogelijk om van een driefase aansluiting (met analoge draaischijf meter) per fase te meten hoeveel ampere er getrokken wordt op een bepaald moment?
[...]
Als je een representatieve periode hebt kunnen meten hoop ik voor je dat je terug kunt naar 3x 25A,
scheelt nogal in vastrecht. Als je bepaalde belastingen kunt verschuiven of (automatisch) verschuiven zodat ze niet tegelijkertijd optreden, heb je grote kans dat dat lukt. Goede fase verdeling helpt daar zeker bij.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) zou je kunnen helpen daar mogelijkheden voor te vinden. Zoals een netbelasting afhankelijke laadpaal voor laden e-auto.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

onetime schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:51:
[...]

Als je een representatieve periode hebt kunnen meten hoop ik voor je dat je terug kunt naar 3x 25A,
scheelt nogal in vastrecht. Als je bepaalde belastingen kunt verschuiven of (automatisch) verschuiven zodat ze niet tegelijkertijd optreden, heb je grote kans dat dat lukt. Goede fase verdeling helpt daar zeker bij.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) zou je kunnen helpen daar mogelijkheden voor te vinden. Zoals een netbelasting afhankelijke laadpaal voor laden e-auto.
Koop een Eastron SDM630 met modbus, die geeft je alle informatie die je nodig hebt. Dit kan in combinatie met bijvoorbeeld een Raspberry uitgelezen worden.
databeestje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:56:
[...] Koop een Eastron SDM630 met modbus, die geeft je alle informatie die je nodig hebt. Dit kan in combinatie met bijvoorbeeld een Raspberry uitgelezen worden.
En zou je kunnen gebruiken om belasting/gebruikers te schakelen/reguleren...

sOid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:52:
Ik laat binnenkort een beltrafo installeren. Ik ben van plan om een Netatmo Smart Video Doorbell te kopen, maar die is nog niet beschikbaar.

In de specs op de Netatmo-site staat dit: 8-24V & 230V; requires a wired doorbell and chime

Nou vind ik verschillende trafo's die 8-24V kunnen, maar er staat in de info van Netatmo nergens iets over het benodigde aantal VA. Terwijl ik 8-24V trafo's vind met 15VA maar ook met 25VA.

Kan ik dit op voorhand uitvogelen? Of zal het überhaupt niet uitmaken?
Zonder het na te zoeken; beltrafo's zijn geoptimaliseert voor nul-rustverbruik, en korte duty-cycle.
Nu verwacht ik van een moderne electronische deurbel (camera?) geen hoog verbruik.
Ben je niet in de gelegenheid een bestaande of oude beltrafo die ergens tussen de 8 en 24 volt levert te hergebruiken? 8-24 betekent >8 <24...

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

onetime schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:59:
[...]

En zou je kunnen gebruiken om belasting/gebruikers te schakelen/reguleren...
En wordt ook het meest gebruikt/verkocht in combinatie met diverse accu systemen voor in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46
onetime schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:02:
[...]

Zonder het na te zoeken; beltrafo's zijn geoptimaliseert voor nul-rustverbruik, en korte duty-cycle.
Nu verwacht ik van een moderne electronische deurbel (camera?) geen hoog verbruik.
Ben je niet in de gelegenheid een bestaande of oude beltrafo die ergens tussen de 8 en 24 volt levert te hergebruiken? 8-24 betekent >8 <24...
Beltrafo's zijn vaak wisselspanning en die Netatmo heeft misschien wel gelijkspanning nodig? (ik heb niet gezocht naar specificaties van die Netatmo bel)
Goof2000 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:24:
[...]Beltrafo's zijn vaak wisselspanning en die Netatmo heeft misschien wel gelijkspanning nodig? (ik heb niet gezocht naar specificaties van die Netatmo bel)
In dat geval een brugcel B40C250 oid met een elco 470-2000uF en een trafo tussen de 8 en 16V.
[/oftopic]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:02:
[...]

Dank dat je meedenkt! Een bestaande is er niet; nieuwe groepenkast.

Ik begrijp alleen niet waarom je het over een oude beltrafo hebt; wat zou ik daar mee opschieten? Behalve eventueel kosten. Maar als ik jou goed begrijp zal het waarschijnlijk weinig uitmaken?

Edit: de specs staan overigens hier, maar biedt weinig meer info dan dat ik al heb gedeeld. https://www.netatmo.com/e...y/doorbell/specifications

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 19-12-2019 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:20:
[...] Dank dat je meedenkt! Een bestaande is er niet; nieuwe groepenkast.

Ik begrijp alleen niet waarom je het over een oude beltrafo hebt; wat zou ik daar mee opschieten? Behalve eventueel kosten. Maar als ik jou goed begrijp zal het waarschijnlijk weinig uitmaken?

Edit: de specs staan overigens hier, maar biedt weinig meer info dan dat ik al heb gedeeld. https://www.netatmo.com/e...y/doorbell/specifications
Zoals ik het nu lees heb je een beltrafo nodig voor je echte bel (chime) Die mag voor deze video-belknop tussen de 8 en 24V zijn. Standaard zijn die wisselspanning. Dan zal er nog een adapter bij zitten (230V) voor de electronica/camera. Even afwachten dus, e/o alvast de echte bel met gewoon drukknopje installeren. Trafo afhankelijk van gekozen bel. >8, <24V. [/oftopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11

Helhond

Grunn

Ik zit met een kwestie m.b.t. de onderverdeler voor in de garage die ik wil bestellen.

Ik heb de volgende configuratie in gedachte:
(Voeding komt binnen van de hoofdgroepen kast met via een 20A 3P+N B Kar)

Groepen:
1. Lichtgroep garage (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruikers 3,2 kW (o.a. frituurpan/elektrisch gereedschap/luchtcompressor)
2. Warmtepomp (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
3. Elektrisch element WP (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
4. Krachtgroep garage (16A 3P+N B Kar)

Aardlekschakelaars:
A. Aardlekschakelaar (2P 40A 30mA)
B. Aardlekschakelaar (4P 40A 30mA)

Alamat:
5a Zonnepanelen P1 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW
5b Zonnepanelen P2 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW
5c Zonnepanelen P3 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW

Hoofdschakelaar 40A 4P

Groepen 1, 2 en 3 moeten op een eigen fase aangesloten te worden i.v.m. het vermogen dat ze kunnen trekken.
Nu is de vraag hoe ik dien deze drie 1P groepen aan te sluiten m.b.t. aardlek? (A)
- (1x) 1P aardlek? (kan niet eens)
- (3x) 1P aardlek? (lijkt me overkill om voor 1 groep een eigen aardlek te plaatsen)
- (1x) 3P aardlek? (kan/mag dacht ik niet?) maar zou op ( B ) aangesloten kunnen worden.
- (3x) 1P alamat (i.p.v. (3x) 1P automat + 1P aardlekschakelaar)

Er komt sowiezo al een 3P aardlekschakelaar ( B ) voor de losse krachtgroep in de garage.

Daarnaast komen er op het garagedak 18 zonnepanelen en worden deze aangesloten op micro-omvormers, deze worden over de 3 fases verspreid aangesloten (6 panelen per fase a 2 kW) dit ieder met z'n eigen alamat.
Misschien nog een extra vraag daar omgaande, is hiervoor een 30mA voldoende of wordt er toch een 100mA of 300mA voor aanbevolen? Ik kan nergens in de specs een aanbevolen type aardlek vinden. (Omvormers: APS QS1 + YC600)

Advies/opmerkingen zijn welkom.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duitsedog
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 15:12
Helhond schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:43:
Ik zit met een kwestie m.b.t. de onderverdeler voor in de garage die ik wil bestellen.

Groepen:
1. Lichtgroep garage (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruikers 3,2 kW (o.a. frituurpan/elektrisch gereedschap/luchtcompressor)
2. Warmtepomp (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
3. Elektrisch element WP (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
4. Krachtgroep garage (16A 3P+N B Kar)

Aardlekschakelaars:
B. Aardlekschakelaar (4P 40A 30mA)

Alamat:
5a Zonnepanelen P1 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW
5b Zonnepanelen P2 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW
5c Zonnepanelen P3 (16A 1P+N B-Kar 30mA) 2 kW

Hoofdschakelaar 40A 3P

Groepen 1, 2 en 3 moeten op een eigen fase aangesloten te worden i.v.m. het vermogen dat ze kunnen trekken.
Nu is de vraag hoe ik dien deze drie 1P groepen aan te sluiten m.b.t. aardlek? (A)
- (3x) 1P aardlek? (lijkt me overkill om voor 1 groep een eigen aardlek te plaatsen)
- (1x) 3P aardlek? (kan/mag dacht ik niet?) maar zou op ( B ) aangesloten kunnen worden.

Er komt sowiezo al een 3P aardlekschakelaar ( B ) voor de losse krachtgroep in de garage.

Daarnaast komen er op het garagedak 18 zonnepanelen en worden deze aangesloten op micro-omvormers, deze worden over de 3 fases verspreid aangesloten (6 panelen per fase a 2 kW) dit ieder met z'n eigen alamat.
Misschien nog een extra vraag daar omgaande, is hiervoor een 30mA voldoende of wordt er toch een 100mA of 300mA voor aanbevolen? Ik kan nergens in de specs een aanbevolen type aardlek vinden. (Omvormers: APS QS1 + YC600)

Advies/opmerkingen zijn welkom.
Ik weet ook de specs niet van APS maar ik heb 1 QS1 met 2 YC600s zonder problemen op een 30mA alamat draaien.

7x320Wp 5xZ 2xN 20° op APS QS1 en YC600 plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 20:10
Hoe 'besmettelijk' zijn de regels eigenlijk als je nieuwe kleuren draden gaat gebruiken of aarde gaat aanleggen? Mag je bijvoorbeeld met bruin/blauw aftakken in een centraal/verdeeldoos die verder groen/rood is, of ben je dan verplicht alles vanaf de groepenkast te vervangen?

En als het niet toegestaan is om geaarde en ongeaarde contactdozen in één ruimte te gebruiken, is het dan evenmin toegestaan om aardedraad door een contactdoos te leiden (bijv. omdat je vandaar naar de ruimten kunt die je wél wilt aarden)

Het zijn misschien niet de meest terzakedoende dingen, maar ik stel me een verzekeringsinspecteur voor die in de smeulende ruïne van mijn huis een las van groen naar bruin vindt - het is natuurlijk heel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar krijg je toch nergens een eenduidig anwoord op. Ik denk dat een of andere rechter dat in hoger beroep maar eens moet gaan verduidelijken, dat schijnt namelijk de huidige manier van regels duidelijk krijgen te zijn...

Maar waarom zou je die oude bende willen laten zitten? Groen Rood Grijs is van <1968 en dus 50+ jaar oud. Stopcontacten zonder randaarde hadden ook al 50 jaar geleden moeten uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Hallo!

Ik heb hier een overvol Eaton Holec systeem 55 groepenkastje. Daar mag een kastje naast en iemand met verstand van zaken gaat dat binnenkort doen. Maar ik zou toch ook graag zelf weten hoe het nou zit. Ik heb aan de installateur gevraagd wat ik moet halen en nu heb ik een nieuwe kast, een 3 fasen aardlek en 4 automaatjes. Daarbij ook een kabelset.

In de eaton kast zit onderin een rail waar de kabels vanaf de hoofdschakelaar heen gaan. Daarin zijn in de originele kast de aardlekken ook aangesloten. Klopt het dat de nieuwe kast op die rail moet worden doorgelekt? In dat geval zie ik namelijk wat problemen:

Eerst een foto:
mk_situatie

Is dit zoals de nieuwe kast aangesloten zou moeten worden? Zo ja.. De kabels die ik erbij heb gekregen zijn 4mm, terwijl op die plek in de originele kast 6mm kabels zijn verwerkt. Is dit een probleem en heb ik de verkeerde kabels gekregen? (dan moet ik andere regelen)

Dit zijn de kabels die ik heb gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SfBQ5zsAYkaDc6ALtmmzuxMC/medium.jpg

Dan het volgende. In de originele kast zitten 3 losse aardlek schakelaars verwerkt. Die nemen dus 3 plekken in op de N hoofdrail (3 keer een blauwe N draad), met daarbij de N van de hoofdschakelaar maakt dat die N rail vol zit... Moet ik er nog iets bij hebben om dit op te lossen? Of kan ik een N van de andere kast weer halen..

Wil geen gepruts in mijn meterkast dus als dit zaakje opgeschoond wordt moet het ook gewoon goed, ;) Wil dus op voorhand alle juiste spullen in huis hebben.

Dan nog een vraag van algemene orde. In het nieuwe kastje heb ik een 3 fasen aardlek. Mogen daar nu per fase 4 groepen? Dus 12 groepen totaal? (lijkt me niet vanwege zelfde lekstroom als die 1 fase aardlekschakelaars). Met andere woorden, als dat wel zo is snap ik niet waarom ik in mijn bestaande kast voor elke fase een losse aardlek heb.. En anders zie ik het voordeel van een 3 fasen aardlek weer niet 8)7 . Ik ben redelijk n00b in deze materie dus misschien kan iemand mij dat uitleggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2019 15:30 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 19-06 20:09
Je hebt een 3x25A aansluiting zonder PV neem ik aan?
Dan zou die 4mm² net kunnen. Die 3-fase (4P) aardlekschakelaar is eigenlijk voor krachtgroepen. Je moet dus 1 of 2 1-fase aardlekschakelaars kopen (2P) en dan per 1-fase aardlekschakelaar kun je 4 van die B16's zetten. Zoals het eigenlijk in je originele kast ook zit. Nu je die 3-fase 4P aardlekschakelaar toch al hebt kun je direct die kookgroep weghalen, buis omleggen naar de nieuwe kast, en achter de 3-fase 4P aardlekschakelaar een krachtgroep zetten (4P B16A) en daar je perilex op aansluiten met blauw,bruin,zwart,grijs,geelgroen. (11kW aansluiting). Dan het juiste schema van je kooktoestel pakken en deze opnieuw bedraden in de stekker. Je kan je kookgroep ook laten zoals het is maar dan heb je wel een enorme belasting op L1 en niet helemaal correct.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Jim423 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:43:
Je hebt een 3x25A aansluiting zonder PV neem ik aan?
Dan zou die 4mm² net kunnen. Die 3-fase (4P) aardlekschakelaar is eigenlijk voor krachtgroepen. Je moet dus 1 of 2 1-fase aardlekschakelaars kopen (2P) en dan per 1-fase aardlekschakelaar kun je 4 van die B16's zetten. Zoals het eigenlijk in je originele kast ook zit. Nu je die 3-fase 4P aardlekschakelaar toch al hebt kun je direct die kookgroep weghalen, buis omleggen naar de nieuwe kast, en achter de 3-fase 4P aardlekschakelaar een krachtgroep zetten (4P B16A) en daar je perilex op aansluiten met blauw,bruin,zwart,grijs,geelgroen. (11kW aansluiting). Dan het juiste schema van je kooktoestel pakken en deze opnieuw bedraden in de stekker. Je kan je kookgroep ook laten zoals het is maar dan heb je wel een enorme belasting op L1 en niet helemaal correct.
Ik heb een 3x25 aansluiting met PV op 1 fase. Bedoeling is wel dat er in de toekomst nog een los pv systeempje bij komt met eigen omvormer. Maar ook niet groot genoeg voor een 3 fase inverter.

Ik moet de kast dus zo doen zoals op de foto maar dan met een 1 fase aardlek. Prima idee om dan de kookgroep achter een krachtgroep te zetten!

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2019 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helhond schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:43:
Dan heb je dus al bewust de keuze gemaakt om de regels wat betreft selectiviteit uit het raam te gooien? Just saying. ;)

Ben je er verder wel zeker van dat de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler niet met een aardlekschakelaar beveiligd hoeft te worden?
Dat gaat inderdaad niet.
Overkill wellicht, maar het kan wel. Het lijkt me dan alleen interessanter om voor aardlekautomaten te kiezen.
Het kan en mag wel, maar het is "niet aanbevolen". De huidige normeringen verbieden het niet maar raden het af... Tja, daar moet je jezelf maar eens over buigen of je aanbevelingen in de wind wilt slaan of niet. ;)
- (3x) 1P alamat (i.p.v. (3x) 1P automat + 1P aardlekschakelaar)
Kan geen enkel argument tegen bedenken, go for it. :)

Waarom daar dan wel zonder twijfel alamats toepassen? Je zou natuurlijk ook alle zonnepanelen achter één 4-polige aardlekschakelaar kunnen aansluiten.
Ik ben niet bekend met die omvormers. Er is geen regel die voorschrijft dat er 30mA aardlekbeveiliging voor moet zitten (tenzij de fabrikant dit zelf voorschrijft!), als je bang bent dat 30mA onterecht aanspreekt kun je beter een stapje hoger gaan zitten.

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:05:
Hoe 'besmettelijk' zijn de regels eigenlijk als je nieuwe kleuren draden gaat gebruiken of aarde gaat aanleggen? Mag je bijvoorbeeld met bruin/blauw aftakken in een centraal/verdeeldoos die verder groen/rood is, of ben je dan verplicht alles vanaf de groepenkast te vervangen?
NPR5310:2017 zegt volgende:
Bij wijzigingen en uitbreidingen van bestaande installaties moeten de kleuren volgens NEN 1010 worden toegepast vanaf het punt van uitbreiding of wijziging. Bij het punt van uitbreiding (bijvoorbeeld een aftakking of verbindingsdoos) kunnen dan, afhankelijk van de situatie, verschillende draad- en/of aderkleuren met elkaar moeten worden verbonden.
Dat is het dichtst bij een "officieel antwoord" wat je gaat komen denk ik.

Persoonlijk ben ik van mening dat:
- Er niets mis is als in de groepenkast oude en nieuwe draadkleuren uitkomen (bijvoorbeeld groen/rood/grijs van de oude verlichtingsgroepen maar ook bruin/blauw/geel-groen van wat nieuwe groepen in de keuken).
- Het een beetje discutabel wordt als je in de installatie in een doos oude en nieuwe kleuren door elkaar tegen gaat komen. Ik doe dit zelf niet graag. Maar het gebeurt wel en bovenstaande quote suggereert dat het gewoon kan.
- Het een absolute no-go is om oude en nieuwe draadkleuren in dezelfde leiding te leggen. Dus heb je nu een leiding met rood en groen? Leg daar dan nooit groen/geel bij als je aarding wilt toevoegen! Vervang dan meteen alle draden voor nieuw (da's nog makkelijker trekken ook) of trek desnoods grijs erbij. Groen en Groen/geel in dezelfde leiding wordt wel erg verwarrend.
En als het niet toegestaan is om geaarde en ongeaarde contactdozen in één ruimte te gebruiken, is het dan evenmin toegestaan om aardedraad door een contactdoos te leiden (bijv. omdat je vandaar naar de ruimten kunt die je wél wilt aarden)
Ja hoor geen enkel probleem. Het schakelmateriaal bepaalt of een contactdoos geaard of ongeaard is, niet of er toevallig een draad achterlangs loopt.

Daarnaast is het advies van @kabeltjekabel ook geen verkeerde, eruit met die oude rommel! ;) Maar daar zijn natuurlijk wel wat meer kosten en tijd mee gemoeid.

Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:20:
In de eaton kast zit onderin een rail waar de kabels vanaf de hoofdschakelaar heen gaan. Daarin zijn in de originele kast de aardlekken ook aangesloten. Klopt het dat de nieuwe kast op die rail moet worden doorgelekt? In dat geval zie ik namelijk wat problemen:

Eerst een foto:
[Afbeelding: mk_situatie]

Is dit zoals de nieuwe kast aangesloten zou moeten worden? Zo ja.. De kabels die ik erbij heb gekregen zijn 4mm, terwijl op die plek in de originele kast 6mm kabels zijn verwerkt. Is dit een probleem en heb ik de verkeerde kabels gekregen? (dan moet ik andere regelen)

[Afbeelding]
Volgens mij is je nieuwe draad gewoon 6mm² hoor gezien de gele adereindhulzen. Ik weet dat daar vele verschillende standaarden voor zijn maar gele hulzen van 4mm² ken ik niet (alleen grijze en oranje).

Waarom heb je setjes draad met twin-hulzen erop? Zoals je het tekent heb je deze nergens nodig?

Je zou ze als volgt kunnen gebruiken: De twin-huls bovenin de hoofdschakelaar, één uiteinde naar het blokje in je bestaande kast, één uiteinde naar het blokje in de nieuwe kast. Dan kom je ook nergens aansluitingen te kort. Mogelijk wel wat lengte.
Dan nog een vraag van algemene orde. In het nieuwe kastje heb ik een 3 fasen aardlek. Mogen daar nu per fase 4 groepen? Dus 12 groepen totaal? (lijkt me niet vanwege zelfde lekstroom als die 1 fase aardlekschakelaars). Met andere woorden, als dat wel zo is snap ik niet waarom ik in mijn bestaande kast voor elke fase een losse aardlek heb.. En anders zie ik het voordeel van een 3 fasen aardlek weer niet 8)7 . Ik ben redelijk n00b in deze materie dus misschien kan iemand mij dat uitleggen?
Het wordt afgeraden om 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar aan te sluiten. Wat nu in je nieuwe kast zit slaat dus wat adviezen in de wind, je oude kast is wat dat betreft wel prima.

Het voordeel van een 3-fasen aardlek is dat je er 3-fasen groepen achter aan kunt sluiten, niet meer en niet minder... Er mogen net zo goed maar 4 groepen achter.

Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:51:
Ik moet de kast dus zo doen zoals op de foto maar dan met een 1 fase aardlek. Prima idee om dan de kookgroep achter een krachtgroep te zetten!
Dat is ook niet echt lekker voor je faseverdeling he? 3 of 4 groepen op 2 van de fasen en 7 of 8 groepen op de derde? Als je die 4 nieuwe groepen nu op één 2-polige aardlekschakelaar aansluit.

Bedenk eerst eens heel goed wat er op iedere groep zit aangesloten en hoe je dat het liefst verdeeld over de 3 fasen en ga van daar uit verder...

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 21-12-2019 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Potverdorie, mijn hele verhaal weer weg...

Naja;
1) Grote bende in die kast rechts, zeker wat betreft het kromdrukken van kamrails bij die kookgroep. Daarom staat alles ook schots en scheef. En wat gebeurd er met die kamrail bij die kWh meter? Die kookgroep brengt ons dan bij...
2) Waarom heb je een kookgroep; die hoort niet thuis in een 3-fase installatie.

Als je dan toch bezig bent, doe het goed;
1) Kookgroep verplaatsen naar de juiste afvalstroom
2) Enkelfase aardlekautomaat kopen en deze samen met de kWh meter in de linkerkast plaatsen tbv PV.
3) Drie van de vier nieuwe groepen kunnen nu in de rechterkast geplaatst worden. Wel her en der met nieuwe kamrails.
4) Krachtgroep aanschaffen om icm 4-polige aardlekschakelaar te gebruiken als vervanging van die kookgroep.
5) De drie aardlekschakelaars in de rechterkast op een kamrail voor de nul zetten; dan heb je direct vrije ruimte op dat blokje onderin.
6) 4e nieuwe groep retourneren of als reserve houden.

Die draden van 4mm2 zijn eigenlijk niet echt netjes, maar bij 3x25 eigenlijk geen probleem. Het mag bij bepaalde voorgeassembleerde kasten indien de fabrikant een of andere keurmerk voor die combi heeft.

Je 4-polige aardlekschakelaar mogen 4 groepen achter. Het gebruiken van een 4-polige aardlekschakelaar voor enkelfase groepen is echter tegen het normadvies omdat bijvoorbeeld een 10 mA capacitieve lekstroom (van computers. etc.) in L1 er voor zorgt dat een 30 mA aardlek in L3 wordt gedetecteerd als een 22 mA lek. De waarde van 30 mA is heel nauwkeurig gekozen, omdat daar een redelijk harde grens loopt van blijvende lichamelijke schade en geen blijvende schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Goeie info. Bedankt! Inderdaad beter nu goed aanpakken.

Dat gepropt met draden.. ja dat viel mij dus ook op en dat is de reden dat ik de boel uit ga breiden. Ik hou niet van die propzooi in mijn meterkast.

De kookgroep, tja ik heb een 7,4kw kookplaat. Ik heb het zelf niet verzonnen haha. Maar probeer me nu dus in te lezen om exact te weten wat ik wil en nodig heb om het goed te doen.

De kabels leken mij geen 6mm omdat de reeds gebruikte kabels dikker ogen en daar duidelijk 6mm in tekst op staat. De kabelboom die ik heb leek me wat dunner.

[ Voor 91% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:05:
De kabels leken mij geen 6mm omdat de reeds gebruikte kabels dikke ogen en daar duidelijk 6mm in tekst op staat. De kabelboom die ik heb leek me wat dunner.
Kan ook een ander type draad zijn (H07V-K vs. H07V2-K), andere (dikkere) isolatie om het koper heen... Gezien de adereindhuls gok ik toch op 6mm².

Ik twijfel dan eerder of het wel H07V2-K is, wat officieel wel zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Xander schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:12:
[...]

Kan ook een ander type draad zijn (H07V-K vs. H07V2-K), andere (dikkere) isolatie om het koper heen... Gezien de adereindhuls gok ik toch op 6mm².

Ik twijfel dan eerder of het wel H07V2-K is, wat officieel wel zou moeten.
https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Hier is de kabelboom die me is aangeraden en ik dus heb gekocht, Het is inderdaad 6mm2 volgens spec. Ik zat wat dat betreft dus fout ;-) Je oog voor adereind detail is dus goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als het goed is staat er ergens op die draad wel of het H07V2-K is. Of je moet erg pecht hebben en telkens de stukjes tussen de tekst hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 20:10
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:12:
Maar waarom zou je die oude bende willen laten zitten? Groen Rood Grijs is van <1968 en dus 50+ jaar oud. Stopcontacten zonder randaarde hadden ook al 50 jaar geleden moeten uitsterven.
Xander schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:58:
Ja hoor geen enkel probleem. Het schakelmateriaal bepaalt of een contactdoos geaard of ongeaard is, niet of er toevallig een draad achterlangs loopt.

Daarnaast is het advies van @kabeltjekabel ook geen verkeerde, eruit met die oude rommel! ;) Maar daar zijn natuurlijk wel wat meer kosten en tijd mee gemoeid.
Dank allebei voor het advies, ik ging er haast vanuit dat de richtlijn wel zoveel mogelijk op vervanging zou aansturen.

Vrijwel alle ruimtes in mijn huis zijn op twee verschillende groepen aangesloten (geen of iig niet zuiver centraaldoossysteem), en er zijn maar drie groepen. Volgens de meest stricte interpretatie zou je dan heel snel alles moeten vervangen. Uiteindelijk wil ik dat wel, maar nieuw schakelmateriaal is niet gratis (sterker nog, gezien de prijzen van heel wat complexere electronica vind ik het zelfs uitgesproken prijzig).

Dit geeft iig wat meer opties om het werk uit te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:05:
Goeie info. Bedankt! Inderdaad beter nu goed aanpakken.

Dat gepropt met draden.. ja dat viel mij dus ook op en dat is de reden dat ik de boel uit ga breiden. Ik hou niet van die propzooi in mijn meterkast.

De kookgroep, tja ik heb een 7,4kw kookplaat. Ik heb het zelf niet verzonnen haha. Maar probeer me nu dus in te lezen om exact te weten wat ik wil en nodig heb om het goed te doen.

De kabels leken mij geen 6mm omdat de reeds gebruikte kabels dikker ogen en daar duidelijk 6mm in tekst op staat. De kabelboom die ik heb leek me wat dunner.
Kookgroep in 3x25 installatie is gewoon fout. Als je de kookplaat maximaal gebruikt kun je hoofdzekering al trippen. Kookgroep is bedacht als Nederlands gedrocht om koken op kleine enkelfase aansluiting mogelijk te maken met behoud van selectiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

[...]

Dan heb je dus al bewust de keuze gemaakt om de regels wat betreft selectiviteit uit het raam te gooien? Just saying. ;)

Ben je er verder wel zeker van dat de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler niet met een aardlekschakelaar beveiligd hoeft te worden?
Bedankt voor je reactie, inderdaad was dit een compromis wat betreft selectiviteit.
Qua aardlek op de kabel zeg je wat, de kabel hangt achter een 4P automaat, welke achter een 4P 30mA aardlek hangt. 8)7
Dat gaat inderdaad niet.

[...]

Overkill wellicht, maar het kan wel. Het lijkt me dan alleen interessanter om voor aardlekautomaten te kiezen.

[...]

Het kan en mag wel, maar het is "niet aanbevolen". De huidige normeringen verbieden het niet maar raden het af... Tja, daar moet je jezelf maar eens over buigen of je aanbevelingen in de wind wilt slaan of niet. ;)

[...]

Kan geen enkel argument tegen bedenken, go for it. :)

[...]

Waarom daar dan wel zonder twijfel alamats toepassen? Je zou natuurlijk ook alle zonnepanelen achter één 4-polige aardlekschakelaar kunnen aansluiten.

[...]

Ik ben niet bekend met die omvormers. Er is geen regel die voorschrijft dat er 30mA aardlekbeveiliging voor moet zitten (tenzij de fabrikant dit zelf voorschrijft!), als je bang bent dat 30mA onterecht aanspreekt kun je beter een stapje hoger gaan zitten.

Ik ben inderdaad bang dat er eventueel ergens de aardlek wordt aangesproken. Een hogere aardlek heeft heeft dus eigenlijk helemaal geen zin want dan knalt ie er in de hoofdgroepenkast dus uit.

Misschien had daar dus een zwaardere ingemogen/gemoeten.

De algehele gedachte was, als er ergens problemen zijn blijven er zoveel mogelijk zonnepanelen "actief."
Als er een fout bij de warmtepomp is, blijven de zonnepanelen gaan, en als 1 van de 3 PV-fasen er uit vliegt, dan gaat de andere twee ook niet uit.

Dacht dat ik alle scenarios had doordacht, maar toch iets over het hoofd gezien.

De vraag is dan ook wat is een betere alternatief dan 3 Alamats voor de zonnepanelen en 3 Alamats voor de groepen 1,2,3?

Het lijkt dan bijna beter om (3x) 1P 30mA aardlekschakelaars te plaatsen, en dit in tweetallen van gewone 16A groepen te plaatsen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:20:
Hallo!

Ik heb hier een overvol Eaton Holec systeem 55 groepenkastje. Daar mag een kastje naast en iemand met verstand van zaken gaat dat binnenkort doen. Maar ik zou toch ook graag zelf weten hoe het nou zit. Ik heb aan de installateur gevraagd wat ik moet halen en nu heb ik een nieuwe kast, een 3 fasen aardlek en 4 automaatjes. Daarbij ook een kabelset.

Eerst een foto:
[Afbeelding: mk_situatie]

[Afbeelding]

Dan het volgende. In de originele kast zitten 3 losse aardlek schakelaars verwerkt. Die nemen dus 3 plekken in op de N hoofdrail (3 keer een blauwe N draad), met daarbij de N van de hoofdschakelaar maakt dat die N rail vol zit... Moet ik er nog iets bij hebben om dit op te lossen? Of kan ik een N van de andere kast weer halen..

Wil geen gepruts in mijn meterkast dus als dit zaakje opgeschoond wordt moet het ook gewoon goed, ;) Wil dus op voorhand alle juiste spullen in huis hebben.

Heb je nu überhaupt wel ergens aarde?

Zie rechtsboven op je foto. Is de draad naar de aardpen daar doorgeknipt ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/34y41cazzvglgno/2019-12-21%2014.50.10-1.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

edit, dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door Japie.G op 21-12-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Glenfiddich schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:29:
[...]

Heb je nu überhaupt wel ergens aarde?

Zie rechtsboven op je foto. Is de draad naar de aardpen daar doorgeknipt ofzo?

[Afbeelding]
Haha nee dat komt door de hoek van de foto. Die is uiteraard netjes aangesloten en werkt naar behoren. Loopt boven de kast een buis in naar de aardpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:38:
[...]

Haha nee dat komt door de hoek van de foto. Die is uiteraard netjes aangesloten en werkt naar behoren. Loopt boven de kast een buis in naar de aardpen.
Dan is ‘t goed! Leek op de foto net alsof hij afgeknipt was, vandaar.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt nog zien dat hij daar boven een bocht naar rechts maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helhond schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:02:
[...]

Bedankt voor je reactie, inderdaad was dit een compromis wat betreft selectiviteit.
Qua aardlek op de kabel zeg je wat, de kabel hangt achter een 3P automaat, welke achter een 3P 30mA aardlek hangt. 8)7
4P hoop ik. :)

Maarehm, meerdere 30mA aardlekschakelaars achter elkaar plaatsen is een beetje doelloos. Je zou de aardlekschakelaar in de hoofdverdeler moeten vervangen door een 300mA selectief exemplaar.
De algehele gedachte was, als er ergens problemen zijn blijven er zoveel mogelijk zonnepanelen "actief."
Als er een fout bij de warmtepomp is, blijven de zonnepanelen gaan, en als 1 van de 3 PV-fasen er uit vliegt, dan gaat de andere twee ook niet uit.

Dacht dat ik alle scenarios had doordacht, maar toch iets over het hoofd gezien.
Beetje ironisch wel, dat je druk aan het nadenken bent om de bedrijfszekerheid te verhogen maar eerder al hebt besloten om een "compromis wat betreft selectiviteit" te maken. Bij een sluiting in één van je apparaten ligt de hele voeding naar je onderverdeler er uit he? :)

Bedrijfszekerder is 7 kabels leggen naar de verdeler in de woning.
Het lijkt dan bijna beter om (3x) 1P 30mA aardlekschakelaars te plaatsen, en dit in tweetallen van gewone 16A groepen te plaatsen.
Dat lijkt me een redelijke optie ja.

Sowieso zou ik ook niet te zwaar tillen aan de bedrijfszekerheid van je zonnepanelen. Wat boeit het nou werkelijk als je panelen er een dagje uit zouden liggen vanwege een storing elders? Lang nadenken over deze materie en de panelen een week later installeren kost je waarschijnlijk meer opbrengst. :+

De warmtepomp zou ik interessanter vinden. 's ochtends wakker worden in een koud huis en dan een storing kunnen gaan zoeken voordat je je kop onder een warme douche kunt steken? Brrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Xander schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:36:
[...]

4P hoop ik. :)

Maarehm, meerdere 30mA aardlekschakelaars achter elkaar plaatsen is een beetje doelloos. Je zou de aardlekschakelaar in de hoofdverdeler moeten vervangen door een 300mA selectief exemplaar.

[...]

Beetje ironisch wel, dat je druk aan het nadenken bent om de bedrijfszekerheid te verhogen maar eerder al hebt besloten om een "compromis wat betreft selectiviteit" te maken. Bij een sluiting in één van je apparaten ligt de hele voeding naar je onderverdeler er uit he? :)

Bedrijfszekerder is 7 kabels leggen naar de verdeler in de woning.

[...]

Dat lijkt me een redelijke optie ja.

Sowieso zou ik ook niet te zwaar tillen aan de bedrijfszekerheid van je zonnepanelen. Wat boeit het nou werkelijk als je panelen er een dagje uit zouden liggen vanwege een storing elders? Lang nadenken over deze materie en de panelen een week later installeren kost je waarschijnlijk meer opbrengst. :+

De warmtepomp zou ik interessanter vinden. 's ochtends wakker worden in een koud huis en dan een storing kunnen gaan zoeken voordat je je kop onder een warme douche kunt steken? Brrr.
Bedankt voor het meedenken, dit wordt gewaardeerd.
4P inderdaad O-)

Ik zou dan op de volgende onderverdeler uitkomen:

Groepen:
1.A. Lichtgroep garage (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruikers 3,2 kW (o.a. frituurpan/luchtcompressor)
2.B. Warmtepomp (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
3.C. Elektrisch element WP (16A 1P+N B-Kar) Max. verbruik 3 kW
4.A. Zonnepanelen P1 (16A 1P+N B-Kar) 2 kW
5.B. Zonnepanelen P2 (16A 1P+N B-Kar) 2 kW
6.C. Zonnepanelen P3 (16A 1P+N B-Kar) 2 kW
7.D. Krachtgroep garage (16A 3P+N B Kar)

Aardlekschakelaars:
B. Aardlekschakelaar (2P 40A 30mA)
C. Aardlekschakelaar (2P 40A 30mA)
D. Aardlekschakelaar (4P 40A 30mA)
Hoofdschakelaar 40A 4P

Om dan nu de situatie nog lastiger te maken: :+
In de hoofdgroepenkast zitten er achter die ene 4P aardlekschakaar 30mA het volgende:

1. Inductie + afzuiging (16A 3P+N B-Kar)
2. Doorstroomverwarmer (16A 3P+N B Kar)
3. Onderverdeler garage (20A 3P+N B Kar)

Die aardlek zou dus eigenlijk naar 100 of 300mA willen verhogen, maar het is niet wenselijk om die andere twee (inductie + doorstromer) achter 300mA te hebben.

Wat is dan de beste optie?
- De automaat naar de onderverdeler te vervangen door een Alamat (van 16A (of 20A :+ ) 1P+N B-Kar 300mA).
- Of die automaat achter zijn eigen 4P aardlek zetten van 300mA

Of nog een optie die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helhond schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:17:
Die aardlek zou dus eigenlijk naar 100 of 300mA willen verhogen, maar het is niet wenselijk om die andere twee (inductie + doorstromer) achter 300mA te hebben.

Wat is dan de beste optie?
- De automaat naar de onderverdeler te vervangen door een Alamat (van 16A (of 20A :+ ) 1P+N B-Kar 300mA).
- Of die automaat achter zijn eigen 4P aardlek zetten van 300mA
Let op dat je niet zomaar een 300mA aardlekschakelaar wilt hebben, maar een 300mA selectieve aardlekschakelaar. Dat is daadwerkelijk een eigenschap van de aardlekschakelaar, te herkennen aan een vierkantje met een "S" op het component.

Deze reageert niet alleen bij een hogere stroom, maar ook nog eens trager. Zou je een normale 300mA aardlekschakelaar met daar achter een 30mA aardlekschakelaar pakken, trippen ze nog steeds allebei wanneer er ineens een lekstroom van 500mA zou optreden. Een selectieve aardlekschakelaar reageert daadwerkelijk later waardoor de laatste aardlekschakelaar in de keten de kans heeft om uit te schakelen.

Ik ken ze niet als aardlekautomaat, dus volgens mij is je volgende vraag daarmee ook meteen beantwoord. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 22:34
Beste allen,

We zijn voornemens het huidige aantal zonnepanelen te verhogen van 7 naar 35. In verband met kostenoverweging en doordat de panelen op 3 uit elkaar liggende plekken komen te liggen, is een 3-fase omvormer geen voor de hand liggende optie. Nu hebben we een 3x25A aansluiting, waarbij ik zeker weet dat we een 1-fase omvormer 3000Wp op groep 1 kwijt kunnen, een 1-fase 3600Wp omvormer op groep 2, maar groep 3 is al redelijk druk met 1x een ‘algemene groep’, een combi-oven groep en een (dubbele?) kookgroep (inductie). Mag ik op deze derde groep nu ook nog een PV groep bijplaatsen, of moet ik alsnog gaan spreiden via een 3-fase omvormer? Ik hoor het graag en alvast bedankt. _/-\o_
https://www.dropbox.com/s...-nxYRiZTRc95S4tpAtRa?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoe ver liggen de plekken van de zonnepanelen uit elkaar?
kun je die met de bekabeling van de zonnepanelen zelf met elkaar verbinden?
Op bijvoorbeeld een grote loods staat de omvormer soms tientallen meters van de panelen af opgesteld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
Barkart schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:34:
maar groep 3 is al redelijk druk met 1x een ‘algemene groep’, een combi-oven groep en een (dubbele?) kookgroep (inductie). Mag ik op deze derde groep nu ook nog een PV groep bijplaatsen, of moet ik alsnog gaan spreiden via een 3-fase omvormer? Ik hoor het graag en alvast bedankt. _/-\o_
Dat is uiteraard geen enkel probleem, want een PV omvormer voegt stroom toe, de verbruikers nemen die af.
Je mag de opbrengst van je omvormer dus bij de max 25A optellen, ipv die er af te trekken.
Dus op drie fasen met drie 1-fase omvormers werken is een hele mooie oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 19-06 20:09
Ik denk dat je een denkfout maakt. Een PV installatie levert stroom, dus hoeveel apparatuur er verder achter die fase zit maakt niet uit. Je moet natuurlijk wel opletten max. 4 groepen per ALS.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 22:34
frisianstar schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:47:
Hoe ver liggen de plekken van de zonnepanelen uit elkaar?
kun je die met de bekabeling van de zonnepanelen zelf met elkaar verbinden?
Op bijvoorbeeld een grote loods staat de omvormer soms tientallen meters van de panelen af opgesteld.
Als ik niet anders kan zal het moeten, maar het heeft niet mijn voorkeur. Evengoed dank voor het meedenken.
Pagina: 1 ... 91 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.