Dan heb je dus al bewust de keuze gemaakt om de regels wat betreft selectiviteit uit het raam te gooien? Just saying.
Ben je er verder wel zeker van dat de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler niet met een aardlekschakelaar beveiligd hoeft te worden?
Groepen 1, 2 en 3 moeten op een eigen fase aangesloten te worden i.v.m. het vermogen dat ze kunnen trekken.
Nu is de vraag hoe ik dien deze drie 1P groepen aan te sluiten m.b.t. aardlek? (A)
- (1x) 1P aardlek? (kan niet eens)
Dat gaat inderdaad niet.
- (3x) 1P aardlek? (lijkt me overkill om voor 1 groep een eigen aardlek te plaatsen)
Overkill wellicht, maar het kan wel. Het lijkt me dan alleen interessanter om voor aardlekautomaten te kiezen.
- (1x) 3P aardlek? (kan/mag dacht ik niet?) maar zou op ( B ) aangesloten kunnen worden.
Het kan en mag wel, maar het is "niet aanbevolen". De huidige normeringen verbieden het niet maar raden het af... Tja, daar moet je jezelf maar eens over buigen of je aanbevelingen in de wind wilt slaan of niet.

- (3x) 1P alamat (i.p.v. (3x) 1P automat + 1P aardlekschakelaar)
Kan geen enkel argument tegen bedenken, go for it.

Er komt sowiezo al een 3P aardlekschakelaar ( B ) voor de losse krachtgroep in de garage.
Daarnaast komen er op het garagedak 18 zonnepanelen en worden deze aangesloten op micro-omvormers, deze worden over de 3 fases verspreid aangesloten (6 panelen per fase a 2 kW) dit ieder met z'n eigen alamat.
Waarom daar dan wel zonder twijfel alamats toepassen? Je zou natuurlijk ook alle zonnepanelen achter één 4-polige aardlekschakelaar kunnen aansluiten.
Misschien nog een extra vraag daar omgaande, is hiervoor een 30mA voldoende of wordt er toch een 100mA of 300mA voor aanbevolen? Ik kan nergens in de specs een aanbevolen type aardlek vinden. (Omvormers: APS QS1 + YC600)
Ik ben niet bekend met die omvormers. Er is geen regel die voorschrijft dat er 30mA aardlekbeveiliging voor moet zitten (tenzij de fabrikant dit zelf voorschrijft!), als je bang bent dat 30mA onterecht aanspreekt kun je beter een stapje hoger gaan zitten.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:05:
Hoe 'besmettelijk' zijn de regels eigenlijk als je nieuwe kleuren draden gaat gebruiken of aarde gaat aanleggen? Mag je bijvoorbeeld met bruin/blauw aftakken in een centraal/verdeeldoos die verder groen/rood is, of ben je dan verplicht alles vanaf de groepenkast te vervangen?
NPR5310:2017 zegt volgende:
Bij wijzigingen en uitbreidingen van bestaande installaties moeten de kleuren volgens NEN 1010 worden toegepast vanaf het punt van uitbreiding of wijziging. Bij het punt van uitbreiding (bijvoorbeeld een aftakking of verbindingsdoos) kunnen dan, afhankelijk van de situatie, verschillende draad- en/of aderkleuren met elkaar moeten worden verbonden.
Dat is het dichtst bij een "officieel antwoord" wat je gaat komen denk ik.
Persoonlijk ben ik van mening dat:
- Er niets mis is als in de groepenkast oude en nieuwe draadkleuren uitkomen (bijvoorbeeld groen/rood/grijs van de oude verlichtingsgroepen maar ook bruin/blauw/geel-groen van wat nieuwe groepen in de keuken).
- Het een beetje discutabel wordt als je in de installatie in een doos oude en nieuwe kleuren door elkaar tegen gaat komen. Ik doe dit zelf niet graag. Maar het gebeurt wel en bovenstaande quote suggereert dat het gewoon kan.
- Het een absolute no-go is om oude en nieuwe draadkleuren in dezelfde leiding te leggen. Dus heb je nu een leiding met rood en groen? Leg daar dan nooit groen/geel bij als je aarding wilt toevoegen! Vervang dan meteen alle draden voor nieuw (da's nog makkelijker trekken ook) of trek desnoods grijs erbij. Groen en Groen/geel in dezelfde leiding wordt wel erg verwarrend.
En als het niet toegestaan is om geaarde en ongeaarde contactdozen in één ruimte te gebruiken, is het dan evenmin toegestaan om aardedraad door een contactdoos te leiden (bijv. omdat je vandaar naar de ruimten kunt die je wél wilt aarden)
Ja hoor geen enkel probleem. Het schakelmateriaal bepaalt of een contactdoos geaard of ongeaard is, niet of er toevallig een draad achterlangs loopt.
Daarnaast is het advies van @
kabeltjekabel ook geen verkeerde, eruit met die oude rommel!

Maar daar zijn natuurlijk wel wat meer kosten en tijd mee gemoeid.
Japie.G schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:20:
In de eaton kast zit onderin een rail waar de kabels vanaf de hoofdschakelaar heen gaan. Daarin zijn in de originele kast de aardlekken ook aangesloten. Klopt het dat de nieuwe kast op die rail moet worden doorgelekt? In dat geval zie ik namelijk wat problemen:
Eerst een foto:
[Afbeelding: mk_situatie]
Is dit zoals de nieuwe kast aangesloten zou moeten worden? Zo ja.. De kabels die ik erbij heb gekregen zijn 4mm, terwijl op die plek in de originele kast 6mm kabels zijn verwerkt. Is dit een probleem en heb ik de verkeerde kabels gekregen? (dan moet ik andere regelen)
Dit zijn de kabels die ik heb gekregen:
[Afbeelding]
Volgens mij is je nieuwe draad gewoon 6mm² hoor gezien de gele adereindhulzen. Ik weet dat daar vele verschillende standaarden voor zijn maar gele hulzen van 4mm² ken ik niet (alleen grijze en oranje).
Waarom heb je setjes draad met twin-hulzen erop? Zoals je het tekent heb je deze nergens nodig?
Je zou ze als volgt kunnen gebruiken: De twin-huls bovenin de hoofdschakelaar, één uiteinde naar het blokje in je bestaande kast, één uiteinde naar het blokje in de nieuwe kast. Dan kom je ook nergens aansluitingen te kort. Mogelijk wel wat lengte.
Dan nog een vraag van algemene orde. In het nieuwe kastje heb ik een 3 fasen aardlek. Mogen daar nu per fase 4 groepen? Dus 12 groepen totaal? (lijkt me niet vanwege zelfde lekstroom als die 1 fase aardlekschakelaars). Met andere woorden, als dat wel zo is snap ik niet waarom ik in mijn bestaande kast voor elke fase een losse aardlek heb.. En anders zie ik het voordeel van een 3 fasen aardlek weer niet

. Ik ben redelijk n00b in deze materie dus misschien kan iemand mij dat uitleggen?
Het wordt afgeraden om 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar aan te sluiten. Wat nu in je nieuwe kast zit slaat dus wat adviezen in de wind, je oude kast is wat dat betreft wel prima.
Het voordeel van een 3-fasen aardlek is dat je er 3-fasen groepen achter aan kunt sluiten, niet meer en niet minder... Er mogen net zo goed maar 4 groepen achter.
Dat is ook niet echt lekker voor je faseverdeling he? 3 of 4 groepen op 2 van de fasen en 7 of 8 groepen op de derde? Als je die 4 nieuwe groepen nu op één 2-polige aardlekschakelaar aansluit.
Bedenk eerst eens heel goed wat er op iedere groep zit aangesloten en hoe je dat het liefst verdeeld over de 3 fasen en ga van daar uit verder...
[
Voor 4% gewijzigd door
Xander op 21-12-2019 16:00
]